Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 21 de juliol de 2021, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es convoca un procediment obert de manera permanent, per a l'avaluació i acreditació de la totalitat de les unitats de competència professional incloses en l'oferta existent de Formació Professional a la Comunitat Valenciana vinculada al Catàleg nacional de les qualificacions professionals, que hagen sigut adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació. [2021/8074]

(DOGV núm. 9136 de 27.07.2021) Ref. Base de dades 007407/2021






El procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals és un dels instruments i accions del Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional, tal com estableix l'article 4, apartat 1, lletra b), de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la Formació Professional.

Mitjançant el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, s'estableix el procediment i els requisits per a l'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides per les persones a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, així com els efectes d'aquesta avaluació i acreditació de competències.



Sobre aquest tema l'Administració educativa preveu, en l'article 40 del Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, que l'acreditació parcial d'unitats de competència obtinguda a través del procediment determinat pel Reial decret 1224/2009, permetrà, als qui desitgen cursar els ensenyaments de la formació professional del sistema educatiu, sol·licitar la convalidació o exempció dels mòduls professionals establits en la norma que regule cada títol o curs d'especialització, a fi de completar o finalitzar aquests ensenyaments.

Per part seua, l'administració laboral, en el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, estableix en el seu article 8 que el certificat de professionalitat es pot obtindre mitjançant els procediments per a l'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, així com mitjançant l'acumulació d'acreditacions parcials de les unitats de competència que comprenga el certificat de professionalitat.

Amb caràcter general a la Comunitat Valenciana, totes les convocatòries de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral i formació no formal s'han circumscrit a un període de sol·licitud delimitat en el temps i per a les unitats de competència d'unes qualificacions concretes. L'experiència adquirida ens indica que, en moltes ocasions, el coneixement de la convocatòria es produeix per la transferència d'informació dins dels diferents col·lectius convocats una vegada iniciat el procediment, i resulta a vegades insuficient el citat període d'inscripció per a potencials persones beneficiàries.



Sobre la qüestió relacionada amb la determinació a priori en la convocatòria de les unitats de competència oferides, s'ha pogut constatar que la majoria dels procediments giren entorn d'un grup reduït de famílies professionals que, per diferents circumstàncies, normalment regulacions de la professió, són les que demanden la implementació de procediments. Aquest fet impedeix que treballadors i treballadores d'altres àmbits laborals tinguen accés a les convocatòries i com a conseqüència, tenint experiència laboral i formació no formal suficient, no poden accedir a acreditar la seua competència professional. D'altra banda, són moltes les persones que tenen serioses dificultats per a associar la seua experiència laboral i formativa a unitats de competència o qualificacions concretes sense ajuda prèvia.

El Reial decret 143/2021, de 9 de març, pel qual es modifica el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, determina que les administracions mantindran obert un procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals, adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, amb caràcter permanent, que facilitarà a la persona candidata la possibilitat de decidir, una vegada orientada i assessorada, quines unitats de competència són les més convenients per al seu perfil i així poder-la dirigir cap a l'avaluació d'aquestes.

Per tot això, aquesta resolució promou una convocatòria permanent, en centres educatius que imparteixen ensenyaments de Formació Professional, centres integrats de Formació Professional, centres de Referència Nacional situats en el territori de la Comunitat Valenciana o altres entitats que es considere per la seua relació amb l'entorn productiu o la seua excel·lència en el coneixement del procés d'acreditació de la competència, per a les unitats de competència de les famílies professionals associades a aquests.

Aquest nou procediment de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral i formació no formal serà finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Profesional i la Unió Europea mitjançant NextGenerationEU, , a càrrec dels fons del Programa de cooperació extraordinari per a actuacions del Pla de Formació Professional per al creixement econòmic i social i l'ocupabilitat, del Ministeri d'Educació i Formació Professional, actuacions descrites en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

A la Comunitat Valenciana el Decret 3/2018, de 12 de gener, del Consell, ha establit una estructura organitzativa conjunta responsable del procediment d'avaluació i acreditació de la competència professional adquirida per experiència laboral o formació no formal, entre la conselleria competent en matèria d'educació i la conselleria competent en matèria d'ocupació.

L'Institut Valencià de Qualificacions Professionals, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, té atribuïda la gestió del procediment de reconeixement, avaluació i certificació de les competències professionals, conforme al preceptuat en l'article 14 de l'Ordre 9/2021, de 7 de maig, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, de desenvolupament del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.



Per tot això, informat el Consell Valencià de Formació Professional i en virtut de les competències atribuïdes per l'article 9 del Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, aquesta secretaria autonòmica resol:



Primer. Objecte

La present resolució té per objecte convocar l'avaluació i acreditació d'unitats de competència professional, d'ara en avant UCs, adquirides per experiència laboral o per vies no formals de formació, de conformitat amb el que s'estableix en el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, i les bases que es recullen en l'annex I d'aquesta resolució, a través d'un procediment obert de manera permanent, en el qual s'ofereixen la totalitat de les unitats de competència professional incloses en l'oferta existent de Formació Professional a la Comunitat Valenciana, vinculada al Catàleg nacional de les qualificacions professionals.





Segon. Seus, Comissions per família Professional i Unitats de competència oferides

La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial determinarà les seus en les quals està previst dur a terme el procediment amb indicació de les Comissions per família professional que es constitueixen en cada seu. Cada comissió estarà obligada a oferir almenys les UCs associades als cicles formatius impartits en el centre. No obstant això, aquells centres que disposen de vocals amb experiència suficient en altres UCs de la família professional podran assessorar les persones candidates d'aquestes UCs si són les adequades al seu perfil professional i formatiu.

Aquesta informació podrà consultar-se en la web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (Educació i Formació professional>Formació professional i ensenyaments de règim especial>Qualificacions Professionals):

http://www.ceice.gva.es/va/web/qualificacions-professionals.

No obstant això, quan es produïsca una acumulació excessiva de sol·licituds en alguna comissió, podrà suspendre's temporalment la seua oferta per a atendre els sol·licitants acumulats dins del termini i en la forma escaient, de la qual cosa s'informarà els possibles candidats en la citada web.

Quan es considere necessari, i en tot cas a l'inici del curs escolar, per resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial es podrà actualitzar l'oferta, les seus i la composició de les comissions d'avaluació.



Tercer. Persones destinatàries

Persones residents a la Comunitat Valenciana, amb experiència laboral i formació no formal suficient en qualsevol de les famílies professionals del Catàleg Nacional de Qualificacions, però que no disposen de cap títol de Formació Professional o Certificat de Professionalitat relacionat amb aquesta experiència i formació.

No obstant això, podran designar-se comissions concretes per a atendre col·lectius específics d'acord amb el que es preveu en l'article 10.5 del RD 1224/2009, de 17 de juliol, de Reconeixement de les Competències Professionals adquirides per experiència laboral.



Quart. Execució

L'Institut Valencià de Qualificacions Professionals, serà el responsable de l'execució i aplicació de la present convocatòria, conforme a les bases d'aquesta i amb plena subjecció a les disposicions i normativa vigent en aquesta matèria.

No obstant això, en tot allò que no es preveu expressament en aquesta resolució és aplicable el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, pel qual es regula el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.



Cinqué. Designació de personal assessor i avaluador

El director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, a proposta del l'Institut Valencià de Qualificacions Professionals, designarà el personal assessor i avaluador, tenint en compte el Reial decret 143/2021, de 9 de març, pel qual es modifica el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.



Sisé. Retribucions del personal assessor i avaluador

El personal assessor i avaluador designat per a participar en aquest procediment percebrà, de manera periòdica mentre participe en aquest, una compensació econòmica d'acord amb el que es preveu en l'article 22 de Decret 3/2018, de 12 de gener, del Consell.

El personal al servei de l'Administració en cap cas podrà percebre en concepte d'aquesta gratificació, i dins de l'any natural, una quantitat superior al percentatge establit per la normativa vigent en relació amb les retribucions anuals que corresponguen al lloc de treball que exerceix.



Seté. Compensació per despeses per als centres sede

Els centres públics que participen en la convocatòria podran ser seu d'una o diverses comissions de família professional, en conseqüència, veuran incrementats les seues despeses perquè han de facilitar a cada comissió els recursos necessaris per a organitzar i desenvolupar les fases d'assessorament i avaluació.

La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial assignarà fons als centres educatius no universitaris de titularitat pública que col·laboren en el procediment d'avaluació i acreditació, per a compensar l'augment de despeses generades a conseqüència d'aquesta col·laboració. Aquests fons seran proporcionals al nombre de comissions creades en el centre i al nombre de vocals assignats.





Huité. Finançament

Per al termini d'execució de l'actuació d'avaluació i acreditació de la competència professionals que finalitza el 31 de desembre de 2021, l'import global màxim que podrà assignar-se per a la retribució d'assessors i avaluadors serà de 4.380.000,00 € i per a la compensació de despeses dels centres sede serà de 2.600.000,00 €. El pagament de tots dos es realitzarà amb càrrec a l'aplicació pressupostària 09.02.05.422.40.2 del pressupost de l'exercici 2021 de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

Per a exercicis futurs es fixaran els imports en funció dels ingressos finalistes obtinguts conforme al finançament del Ministeri d'Educació i Formació Professional i la Unió Europea mitjançant NextGenerationEU, amb càrrec als fons del Programa de cooperació extraordinari per a actuacions del Pla de Formació Professional per al creixement econòmic i social i l'ocupabilitat, del Ministeri d'Educació i Formació Professional, actuacions descrites en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

Conforme a això, el director general de Formació professional i Ensenyaments de Règim Especial proposarà a la Sotssecretària les corresponents retencions de crèdit corresponents per a dur a terme les actuacions que es deriven de la present convocatòria.



Nové. Seguiment del procediment

El Consell Valencià de Formació Professional serà informat anualment, del desenvolupament i resultats del procediment convocat per aquesta resolució.



Decé. Documentació del procés

L'expedient del procediment, en el qual es recolliran tots els registres i resultats produïts al llarg d'aquest, quedarà arxivat en els centres designats com a seus i en el seu moment en l'aplicació informàtica utilitzada per al desenvolupament d'aquest.

En el cas d'haver presentat algun document original, les persones candidates admeses que hagen participat en aquest procediment podran retirar la seua documentació en el centre seu tres mesos després d'haver finalitzat la seua participació en aquest.



Onzé Permisos individuals de formació

Per a l'eficaç accés de les persones que estan treballant als processos d'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral i d'altres aprenentatges no formals, es podran utilitzar els permisos individuals de formació, d'acord amb el que establisca el Ministeri de Treball i Economia Social en desenvolupament de l'article 29 del Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral.



Dotzé. Protecció de dades personals

El desenvolupament del procediment convocat mitjançant la present resolució comporta el tractament de dades de caràcter personal, en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Del tractament d'aquestes dades personals és responsable la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, que les tractarà amb la finalitat d'avaluar i acreditar les unitats de competència professional adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació.



Les persones interessades poden exercitar els seus drets d'accés, rectificació, oposició, supressió, limitació del tractament i no ser objecte d'una decisió basada únicament en el tractament automatitzat. La informació completa pot consultar-se en l'URL:

www.ceice.gva.es/es/registre-de-tractament-de-dades.



Tretzé. Substitució de la convocatòria actual

La present Resolució per a la revocació i substitució de la Resolució de 13 d'abril de 2021, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es convoca un procediment obert de manera permanent, per a l'avaluació i acreditació de la totalitat de les unitats de competència professional incloses en l'oferta existent de Formació Professional en la Comunitat Valenciana, vinculada al Catàleg nacional de les qualificacions professionals, que hagen sigut adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació.





Catorzé. Entrada en vigor i recursos

La resolució farà efecte des de l'endemà al de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra la present resolució, que no posa fi a la via administrativa, les persones interessades podran interposar recurs d'alçada davant el secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà al de la seua publicació, de conformitat amb el que estableixen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Única. Sol·licituds actuals sense finalitzar

Les sol·licituds iniciades conforme a la Resolució de 13 d'abril de 2021, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, llevat que l'interessat manifeste el contrari, es finalitzaran d'acord amb el que es preveu en la mateixa mantenint tots els efectes que es pogueren derivar de la seua aplicació.



València, 21 de juliol de 2021.– El secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional: Miguel Soler Gracia.





ANNEX

Bases de la convocatòria



Base 1. Requisits generals de participació

Les persones que desitgen participar en el procediment hauran de complir els requisits generals següents:

1. Nacionalitat: posseir la nacionalitat espanyola, haver obtingut el certificat de registre de ciutadania comunitària o la targeta de familiar de ciutadà de la Unió, o ser titular d'una autorització de residència, o de residència i treball a Espanya en vigor, en els termes establits en la normativa espanyola d'estrangeria i immigració.

2. Edat: tindre 20 anys complits en el moment de realitzar la inscripció, per a unitats de competència de qualificacions de nivell II i III, i 18 anys per a unitats de competència de qualificacions de nivell I.



3. Experiència laboral o formació no formal mínima relacionada amb les unitats de competències professionals que se sol·liciten:

a) Experiència laboral: cal justificar en els últims 15 anys anteriors a la inscripció en la present convocatòria, per a unitats de competència de nivell II i III, almenys 3 anys, amb un mínim de 2.000 hores treballades en total. I per a unitats de competència de nivell I, almenys 2 anys, amb un mínim de 1.200 hores treballades en total.

b) Formació no formal: cal justificar en els últims 10 anys anteriors a la inscripció en la present convocatòria, almenys 300 hores per a unitats de competència de nivell II i III, i 200 hores per a unitats de competència de nivell I. En els casos en els quals els mòduls formatius associats a la unitat de competència que es vol acreditar contemplen una duració inferior, s'hauran d'acreditar les hores establides en aquests mòduls.

La justificació dels requisits generals de participació, així com de l'historial professional i formatiu, es farà a través de la documentació prevista per la normativa bàsica que regula el procediment i que es podrà consultar en la web de Qualificacions Professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

Les persones candidates que reunisquen els requisits d'experiència laboral o formativa i que no puguen justificar-los mitjançant els documents a dalt assenyalats, si són majors de 25 anys, podran sol·licitar la seua inscripció en el procediment. En aquest cas presentaran la justificació mitjançant alguna prova admesa en dret de la seua experiència laboral o aprenentatges no formals. El personal assessor del procediment estudiarà la documentació i determinaran, si escau la seua inscripció definitiva en aquest.

La falta d'acreditació del compliment dels requisits de participació comportarà l'exclusió de la convocatòria.



Base 2. Unitats de competència per persona candidata

La persona candidata haurà de triar el centre que s'ajuste a les seues necessitats i previ procés d'assessorament podrà optar a l'avaluació de les UCs que corresponguen d'entre les oferides en aquest centre, dirigides a intentar aconseguir almenys una qualificació completa.

Base 3. Fases i actuacions del procediment

Les fases i actuacions del procediment són les que se citen a continuació. Totes aquestes podran realitzar-se a través de mitjans telemàtics o presencialment, segons aconsellen les circumstàncies generals o particulars de la persona candidata.

1. Informació i orientació general

2. Inscripció

3. Assessorament

4. Avaluació

5. Orientació final

6. Acreditació i registre.

Base 4. Informació i orientació general

Amb caràcter previ a la inscripció en el procediment de reconeixement de la competència professional i durant el desenvolupament d'aquest, el Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional o l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals, i els agents col·laboradors que es detallaran en la web de Qualificacions Professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, facilitaran informació general sobre totes aquelles qüestions que puguen ajudar la persona interessada a prendre una decisió fonamentada sobre la seua participació.



D'altra banda, una vegada iniciat el període d'inscripció la persona candidata podrà sol·licitar informació i orientació de caràcter general en els centres seus. Aquesta serà facilitada pel personal dels departaments d'Orientació i de FOL (Formació i Orientació Laboral) designats pel centre, amb la finalitat d'ajudar les persones candidates a inscriure's en el procediment.

Per a això els centres seu assignaran el temps necessari al citat professorat dins de la seua jornada laboral, per a realitzar adequadament aquesta funció, i es podrà atendre la ciutadania que s'interesse, individualment, a través de sessions conjuntes programades o de cites prèvies.





Base 5. Inscripció

Per a participar en el procediment convocat, les persones candidates hauran d'inscriure's a través de l'enllaç que oportunament es publicarà en la web de Qualificacions Professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport. A partir de la data de publicació d'aquest enllaç, quedarà obert el termini de sol·licitud de manera permanent.

L'accés al procediment convocat serà per estricte ordre d'arribada de la sol·licitud.

El termini màxim per a resoldre serà de sis mesos des que la sol·licitud tinga entrada en el registre electrònic de l'administració competent per a la seua tramitació. En cas que no es dicte resolució expressa en termini, la sol·licitud presentada s'entendrà desestimada per silenci administratiu.



Base 6. Assessorament

1. Una vegada inscrita la persona candidata serà assignada pel president o presidenta de la comissió d'avaluació a un assessor o assessora, que li citarà mitjançant el correu electrònic. En la primera entrevista se l'ajudarà a emplenar el seu historial professional i formatiu i a digitalitzar els documents que l'avalen, si és necessari.

2. A continuació, si el candidat/a no les té decidides, s'analitzaran les possibles UCs que s'adapten al perfil de la persona candidata i es comprovarà que compleix els requisits generals de participació. En cas contrari proposarà la seua exclusió, la qual cosa comunicarà motivadament i per escrit a la persona interessada, que disposarà de cinc dies hàbils, a comptar des del següent a la comunicació, per a reclamar aquesta decisió davant el president o presidenta de la comissió. La reclamació serà revisada conjuntament per les persones que ostenten la presidència i la secretaria de la comissió i per la persona assessora que ha realitzat la proposta. La decisió serà comunicada a la persona candidata abans de passats cinc dies hàbils des de la seua presentació. Contra aquest acte, que no esgota la via administrativa podrà interposar-se, en el termini d'un mes, recurs d'alçada davant el director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

3. Una vegada comprovat que compleix els requisits generals de participació, el personal assessor decidirà si la persona candidata ha d'iniciar l'assessorament en la seu en la qual s'ha inscrit o si proposa un canvi a una altra seu amb una oferta que s'adeqüe millor al seu perfil professional i formatiu. Per a continuar amb l'assessorament, la persona candidata ha d'acreditar el pagament de la taxa corresponent, el justificant de la qual serà presentat davant l'assessor o assessora assignat quan aquest li cite a la següent entrevista.

4. L'assessorament és obligatori i tindrà caràcter individualitzat. Es tracta d'una fase de suport a les persones candidates, en aquesta se'ls ajuda a recopilar i ordenar les evidències necessàries que avalen el domini professional relatiu a unitats de competència de la família professional en la qual la persona candidata justifica experiència o formació no formal.

5. Analitzat amb la persona candidata el seu historial professional i formatiu i identificades les unitats de competència en les quals és convenient que accedisca a ser avaluat, la persona assessora realitzarà un informe per a la comissió d'avaluació i es basarà en les evidències trobades; sempre que siga possible es procurarà que almenys puga optar a totes les unitats de competència d'una qualificació completa.



6. Finalment, informarà la persona candidata de la seua proposta i sobre com procedir per a accedir a l'avaluació, i si és necessari, sobre les possibles accions formatives que ha d'efectuar a fi de millorar la seua qualificació professional.



Base 7. Avaluació

1. Una vegada emés l'informe d'assessorament d'un candidat o candidata, el president o presidenta de la comissió d'avaluació li assignarà una persona avaluadora.

2. Per a prendre part en la fase d'avaluació la persona aspirant haurà de presentar una sol·licitud que es facilitarà a través de la web al final de la fase d'assessorament, i s'abonaran les taxes corresponents segons les unitats de competència en què s'ha inscrit per al seu reconeixement. Tots dos documents han de presentar-se davant l'avaluador o avaluadora assignat quan se'l cite a la primera entrevista.

3. L'avaluació constarà de dues parts:

a) Preparació de l'avaluació

Elaboració per part de la comissió d'un pla general d'avaluació en el qual es determinaran, amb caràcter general, els instruments d'avaluació més adequats i els indicadors generals per a considerar adquirida una unitat de competència per les evidències aportades.

b) Desenvolupament de l'avaluació

1r) Avaluació d'evidències indirectes: en primer lloc, cada persona avaluadora, prèvia valoració de l'informe d'assessorament i de les evidències presentades per la persona candidata, i prenent com a referència els sabers identificats en les guies d'evidència, avaluarà amb ajuda d'una entrevista semiestructurada, les evidències indirectes esmentades i conclourà, en un informe argumentat, quines unitats de competència considera adquirides a partir d'aquestes i quines han de ser contrastades de manera directa.

2n) Avaluació d'evidències directes: a continuació, si és necessari, la persona avaluadora convocarà la persona candidata a realitzar alguna prova en la qual es contraste de manera directa la competència professional d'aquelles unitats en les quals no s'hagen aportat suficients evidències indirectes. Aquestes proves estaran orientades pel Pla general d'avaluació, però l'avaluador o avaluadora ha d'adaptar-les a les circumstàncies del candidat o candidata.

4. Cada persona avaluadora realitzarà un informe per a la comissió amb la seua proposta de judici de competència a partir de les conclusions obtingudes tant en l'avaluació d'evidències directes com indirectes.



Base 8. Comissió avaluadora

1. El director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial nomenarà les comissions d'avaluació de les diferents especialitats o Famílies Professionals.

D'acord amb el que s'estableix en l'article 27.1 del RD 1224/2009 les comissions d'avaluació per a aquesta convocatòria estaran compostes preferentment per personal del sector docent i excepcionalment per un mínim de tres persones acreditades per a avaluar, una ostentarà la presidència i una altra la secretaria.

El president o presidenta serà nomenat pel director general a proposta dels membres de la comissió, d'entre el professorat definitiu amb més de sis anys d'experiència docent que participe en el procediment. En cas de no ser possible, es nomenarà president o presidenta al cap de departament, si participa, i en cas contrari al professor o professora avaluadora amb més antiguitat a la família professional.

El secretari o secretària serà nomenat pel director general a proposta dels membres de la comissió, d'entre el professorat definitiu que participe en el procediment. En cas de no ser possible, es nomenarà secretari o secretària al professor o professora avaluadora de menor edat.



Els membres de la comissió podran intervindre en el procediment tant en qualitat de personal assessor com d'avaluador, si estan acreditats per a això, i no es podrà assumir l'assessorament i l'avaluació d'un mateix candidat.

2. Funcions de la comissió avaluadora:

a) Organitzar el procés d'avaluació a través d'un pla que incloga les activitats o proves necessàries i la gestió derivada de la seua actuació.



b) Avaluar la competència professional dels i les candidates, amb la periodicitat que a l'inici del procediment determine l'Administració.



c) Recollir els resultats en una acta d'avaluació que serà remesa a l'administració competent.

d) Resoldre les reclamacions que puguen presentar les persones candidates durant el procés d'avaluació.

e) Comunicar a la persona candidata els resultats de l'avaluació i les oportunitats per a completar la seua formació.

f) Quantes altres vinculades a les seues funcions li siguen assignades.

3. Funcions del president o presidenta de la comissió:

a) Representar i mantindre la interlocució amb el Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional o l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals.

b) Convocar i presidir les reunions de la comissió.

c) Dirigir i coordinar les actuacions de la comissió.

d) Vetlar pel compliment de les normes establides en la present resolució.

4. Funcions del secretari o secretària de la comissió:

a) Redactar les actes i, si és el cas, donar fe dels acords adoptats en les reunions de la comissió.

b) Expedir i remetre les certificacions que corresponguen.

5. Funcions dels avaluadors:

a) Elaborar els plans individuals d'avaluació.

b) Realitzar les proves que corresponga i controlar el seu desenvolupament.

c) Registrar les activitats d'avaluació.

d) Proposar els judicis de competència.

e) Redactar els informes d'avaluació.



Base 9. Resultats de l'avaluació

1. La comissió, a partir dels informes d'avaluació i de les actuacions desenvolupades, emetrà un judici de competència en relació amb les evidències directes o indirectes aportades per cada aspirant. El judici de competència s'expressarà de manera dicotòmica, en termes de competència demostrada o competència no demostrada.

2. El document en el qual s'expressa el judici de competència serà entregat personalment o telemàtica a la persona candidata a fi de garantir la necessària confidencialitat.



Base 10. Reclamacions

Les persones interessades podran interposar reclamació davant el president o presidenta de la comissió, contra el resultat de l'avaluació, en els cinc dies hàbils següents a la comunicació. La comissió resoldrà en el termini de cinc dies hàbils, a comptar a partir del final del termini de la reclamació.

Contra aquest acte podrà interposar-se recurs d'alçada davant el director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, en el termini d'un mes.



Base 11. Orientació final

Una vegada finalitzat el procés d'avaluació la persona candidata rebrà de la comissió avaluadora un escrit en el qual es farà constar, segons siga procedent:

1. Possibilitats de formació perquè puga acreditar les unitats de competència sol·licitades i que no hagen quedat demostrades.

2. Possibilitats de formació per a completar un títol de Formació Professional o Certificat de Professionalitat.

3. Els tràmits necessaris per a l'obtenció d'un certificat de professionalitat quan la persona candidata complete els requisits per a això.





Base 12. Acreditació de les unitats de competència

1. Les persones que siguen avaluades positivament rebran un document oficial de l'administració competent, d'acreditació de la unitat o unitats de competència corresponents.

2. Les unitats de competència acreditades tenen valor en tot l'Estat i seran reconegudes a l'efecte d'acreditació parcial acumulable per a l'obtenció del títol de formació professional o certificat de professionalitat corresponent.

3. En tot cas l'obtenció del títol de tècnic o de tècnic superior requerirà complir els requisits d'accés establits en els ensenyaments corresponents, segons el que es preveu en la Llei orgànica 2/2006, d'educació, de 3 de maig.



Base 13. Registre

A partir de les actes finals d'avaluació que periòdicament realitze cada comissió, el Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional o l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals, procedirà a l'expedició de les acreditacions oficials, la seua tramesa a les persones interessades per via telemàtica i a la incorporació d'aquestes en el registre oficial corresponent.



Base 14. Drets d'inscripció. Taxes

Per a accedir a la fase d'assessorament cal abonar una taxa única i per a accedir a la fase d'avaluació cal abonar una taxa per cada unitat de competència sol·licitada.

Les citades taxes es fixaran a l'empara del que es disposa en l'article 14.4 de la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de taxes.

Les exempcions o minoracions en l'import de les taxes seran les contemplades en l'article 14.4-2 i 14.4-6 de la citada llei:

Estan exemptes del pagament de taxes “les persones contribuents que es troben inscrites com a demandants legals d'ocupació, amb una antiguitat mínima de tres mesos, referida a la data de la respectiva inscripció”.

Tenen dret a una bonificació del 50 % de la quota íntegra “les persones contribuents que siguen persones amb discapacitat, amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %”.

La informació sobre l'imprés per a abonar les taxes, així com la seua quantitat es facilitarà oportunament en la web de Qualificacions Professionals de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

Mapa web