Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 14 de juliol de 2021, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual es convoquen ajudes per a l'adquisició de vehicles elèctrics endollables i de pila combustible dins del programa d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica, amb càrrec al pressupost de l'exercici 2021 (Programa MOVES III-Vehicles Comunitat Valenciana) i per la qual es convoca l'adhesió de concessionaris i punts de venda d'aquests vehicles. [2021/7785]

(DOGV núm. 9130 de 19.07.2021) Ref. Base de dades 007121/2021




Per Decret 4/2013, de 4 de gener, del Consell, s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), en el qual entre les funcions pròpies de l'entitat es recull l'anàlisi, assessorament i execució de mesures en matèria de conservació, estalvi i diversificació energètica, el foment de l'ús racional de l'energia i la promoció de les energies renovables i de la qualitat del subministrament energètic; així mateix, es reconeix a l'IVACE la funció de promoure i fomentar la mobilitat sostenible. D'acord amb aquests fins, en aquesta disposició es reconeix igualment a l'IVACE la facultat d'establir, gestionar i tramitar línies d'ajuda i incentius dirigits a la conservació, estalvi, diversificació i eficiència energètica.



El sector del transport és el sector de major consum energètic de la Comunitat Valenciana i pràcticament la totalitat d'aquest consum prové del petroli. Per això, és necessari dur a terme polítiques actives d'estalvi i eficiència energètica en aquest sector, que contribuïsquen a la reducció del seu consum i a la disminució de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle associades.

Les estratègies en matèria d'estalvi i eficiència energètica en matèria de transport passen pel foment de la mobilitat urbana sostenible, donant prioritat a les maneres de transport més nets i eficients (caminar, bicicleta, transport públic, etc.), promoure una utilització més racional de l'automòbil, afavorint els vehicles nets, silenciosos i amb baix consum d'energia propulsats per combustibles alternatius, la racionalització del procés de distribució de mercaderies en els nuclis urbans, i en definitiva, l'adopció d'iniciatives per a millorar la qualitat de l'aire en les aglomeracions urbanes.

Es fa, doncs, indispensable impulsar la renovació del parc de vehicles que utilitza combustibles fòssils cap a aquells que estan propulsats amb energies alternatives, en particular els vehicles elèctrics, pels seus beneficis en matèria de diversificació energètica i reducció de la dependència dels productes petrolífers, així com la reducció d'emissions de CO2 i d'altres emissions contaminants, ajudant per tant a millorar la qualitat de l'aire de les nostres ciutats, a disminuir la contaminació acústica i afavorint el consum d'energies autòctones, especialment de fonts renovables.

No obstant això, aquest tipus de vehicles encara tenen dificultats per a imposar-se en el mercat respecte als vehicles de tecnologies convencionals, per la qual cosa es considera convenient incorporar ajudes que animen a l'adquisició de vehicles d'energies alternatives.

El nou Fons de Recuperació Next Generation EU permetrà una inversió sense precedents al nostre país, i en aquest context es va aprovar el 7 d'octubre de 2020 el marc general del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d'Espanya. Aquest Pla té entre els seus objectius una aposta per la «descarbonització» a escala nacional, invertint en infraestructures verdes, de manera que es transite des de les energies fòssils fins a un sistema energètic net. En aquest context, han de dur-se a terme mesures en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència establit pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, per la necessitat de reforçar el marc d'ajuda als estats membres en l'actual context de crisi causada per la Covid-19.

Mitjançant Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, pel qual es regulen programes d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu, s'estableixen les bases reguladores d'aquestes subvencions, i es preveu un model de col·laboració amb les comunitats autònomes perquè desenvolupen la tramitació i la gestió dels fons.

El programa MOVES III incorpora dues actuacions de suport a la mobilitat susceptibles de ser subvencionables i que són les següents: actuació 1 «Adquisició de vehicles elèctrics endollables i de pila combustible» i actuació 2 «Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics»,

L'IVACE mitjançant la present resolució engega l'actuació 1 d'aquest programa en el territori de la Comunitat Valenciana, i posa a la disposició de les persones, empreses i entitats un incentiu econòmic que anime a la compra de vehicles d'energies alternatives, contribuint així a millorar la qualitat ambiental de les seues ciutats en disminuir les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i gasos nocius, i a l'increment de l'eficiència energètica en el transport.



L'actuació 2, prevista en el Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, serà objecte d'una posterior convocatòria de l'IVACE durant el present exercici.

Així doncs, la coordinació i el seguiment d'aquesta convocatòria d'ajudes serà realitzada per l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), i l'IVACE durà a terme la gestió de les ajudes.

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria no estan subjectes a l'obligació de notificació o comunicació a la Comissió Europea, bé per estar acollides al Reglament (UE) Núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, de 26.06.2014), i en particular a l'article 36 del citat Reglament o a aquella normativa que el poguera substituir, amb l'excepció que es recull en el paràgraf següent, o bé per no reunir tots els requisits de l'article 107.1 Tractat de Funcionament de la Unió Europea, concretament per no suposar un avantatge econòmic per a una determinada empresa en dirigir-se a donar suport a activitats no econòmiques de determinats beneficiaris. Les ajudes previstes en aquesta resolució han sigut registrades per la Comissió Europea amb número d'identificació d'ajudes estatal SA.62820.

Quan els beneficiaris de les ajudes siguen persones físiques que realitzen alguna activitat econòmica (autònoms), per la qual oferisquen béns i/o serveis en el mercat, estaran sotmesos als requisits i límits establits en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DO L 352/1, 24.12.2013).

Per això, i en virtut del que es disposa en l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública del sector públic instrumental i de subvencions, i segons el que s'estableix en l'article 7 del Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, pel qual es regulen programes d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (MOVES III), resolc:





Article 1. Objecte de la resolució

1. L'objecte de la present resolució és convocar les ajudes de l'IVACE per a l'adquisició de vehicles elèctrics endollables i de pila de combustible, amb la finalitat d'incentivar l'adquisició en la Comunitat Valenciana de vehicles eficients que utilitzen energies alternatives als combustibles convencionals, fomentant així la disminució de les emissions de CO2 i d'altres emissions contaminants, la millora de la qualitat de l'aire, l'estalvi energètic i la diversificació de les fonts energètiques en el transport, així com la consegüent reducció de la dependència dels productes petrolífers.

2. Les bases reguladores de la present convocatòria són les aprovades per Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, pel qual s'aprova la concessió directa d'ajudes a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla, per a l'execució de programes d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu, publicades en el BOE núm. 89, de 14 d'abril de 2021; en aquestes bases s'estableixen les condicions de les ajudes en el no previst en aquesta convocatòria.



Article 2. Dotació pressupostària

1. D'acord amb el que s'estableix en l'annex V del Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, on s'estableix l'ajuda concedida a les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, la quantitat que correspon a la Comunitat Valenciana, amb càrrec al pressupost de l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia, prèviament transferits des dels pressupostos generals de l'Estat, és de 42.632.398 euros, dels quals 30.000.000 euros corresponen a la present convocatòria d'adquisició de vehicles elèctrics endollables i de pila de combustible, amb càrrec a la línia pressupostària de l'IVACE S6849000 «Estalvi i eficiència energètica».

2. Les ajudes regulades per la present convocatòria podran ser cofinançades amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establit pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, en la mesura que els programes d'incentius aprovats pel Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, resulten inclosos en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que s'aprove per les institucions europees competents.

3. Durant els dos mesos següents a la finalització de la vigència d'aquesta convocatòria, es podrà incrementar el finançament quan es produïsca un augment del crèdit disponible procedent d'altres convocatòries associades al pressupost del programa MOVES III assignat a la Comunitat Valenciana, en les quals s'hagen resolt sol·licituds per import inferior a la despesa inicialment prevista, o de les quals es deriven obligacions liquidades o reconegudes per import inferior a l'ajuda que va ser concedida en el seu moment. Podran també incorporar-se, si fa el cas, els romanents corresponents al pressupost que no haguera pogut destinar-se al finançament de les inversions directes comunicades a l'IDAE conforme al que s'estableix per l'article 6.2 del Reial decret 266/2021, de 13 d'abril.

Així mateix, durant la vigència del Programa es podrà incrementar el pressupost destinat a aquesta convocatòria a conseqüència d'una ampliació d'aquest, tal com s'estableix en l'article 10.3 del Reial decret 266/2021, de 13 d'abril.

L'efectivitat de la quantia addicional queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit, a l'aprovació de la modificació pressupostària que procedisca, i a la publicació en la Base nacional de dades de subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga, amb caràcter previ a la resolució de concessió. En aquests supòsits s'aprovaran les corresponents modificacions de la convocatòria que seran publicades en la Base nacional de dades de subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga, sense necessitat d'obertura d'un termini addicional per a presentar noves sol·licituds.

De la mateixa manera, en cas de no esgotar el pressupost d'aquesta convocatòria, es podrà reassignar el sobrant a una altra actuació de les previstes en el programa d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (MOVES III), o a inversions directes previstes d'acord amb la quantitat transferida a la Comunitat Valenciana.



Article 3. Actuacions susceptibles de suport

1. Seran actuacions subvencionables les previstes en el Programa d'incentius 1 «Programa per al foment d'adquisició de vehicles elèctrics»: Adquisició de vehicles elèctrics endollables i de pila de combustible, que contempla l'article 13.1.a del Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, i que hauran de complir els requisits que s'estableixen en l'annex I del citat reial decret.

2. Serà subvencionable l'adquisició directa o per mitjà d'operacions de finançament per lísing financer o arrendament per rènting (també anomenat lísing operatiu) de vehicles nous, matriculats per primera vegada a Espanya a nom del destinatari últim de l'ajuda, excepte en els casos de rènting en els quals podrà estar matriculat a nom de l'empresa de rènting. A més, la data de factura de compravenda i data de matriculació haurà de ser posterior al 9 d'abril de 2021, per als beneficiaris establits en l'article 7.1, apartats a, b, c i e, aquests últims sempre que no hagen declarat activitat econòmica per la qual oferisca béns i/o serveis en el mercat; i hauran de ser posteriors a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda per als beneficiaris establits en l'article 7.1, apartat d, així com els inclosos en l'apartat e amb activitat econòmica per la qual oferisca béns i/o serveis en el mercat. El pagament del preu del vehicle, inclòs l'abonament de possibles quantitats a compte o sota qualsevol altre concepte, haurà d'haver sigut realitzat en data posterior al 9 d'abril de 2021 o posterior a la data de registre de la sol·licitud, segons la diferenciació de beneficiari esmentada anteriorment.



També serà subvencionable l'adquisició de vehicles elèctrics i de pila de combustible de categories M1, N1, L3e, L4e i L5e i amb fins a nou mesos d'antiguitat (vehicles de demostració), comptada des de la seua primera matriculació fins a la primera de les dates següents, de la data de la factura de compravenda o data de registre de sol·licitud, i la titularitat de la qual haurà d'ostentar-la un concessionari o punt de venda del grup fabricador/importador que realitze la venda del vehicle al destinatari últim de l'ajuda. En aquest cas el vehicle haurà d'haver sigut adquirit pel concessionari o punt de venda com a vehicle nou al fabricador o importador. S'estableix un màxim de trenta vehicles de demostració de la mateixa titularitat, segons definició anterior.



En cap cas seran actuacions subvencionables les adquisicions d'autocars o autobusos de la categoria M2 o M3, i camions o furgons de categoria N2 i N3.

3. Els vehicles susceptibles d'ajudes hauran de pertànyer a alguna de les categories següents:

a) Turismes M1: vehicles de motor amb almenys quatre rodes dissenyats i fabricats per al transport de passatgers, que tinguen, a més del seient del conductor, huit places com a màxim.

b) Furgonetes o camions lleugers N1: vehicles de motor concebuts i fabricats principalment per al transport de mercaderies i la massa màxima dels quals en càrrega tècnicament admissible (MMTA) no supere les 3,5 tones.

c) Quadricicles lleugers L6e: quadricicles lleugers la massa en buit dels quals siga inferior o igual a 350 kg, no inclosa la massa de les bateries, la velocitat màxima de les quals per construcció siga inferior o igual a 45 km/h, i potència màxima inferior o igual a 4 kW.

d) Quadricicles pesants L7e: vehicles de quatre rodes, amb una massa en ordre de marxa (no inclòs el pes de les bateries) inferior o igual a 450 kg en el cas de transport de passatgers i a 600 kg en el cas de transport de mercaderies, i que no puguen classificar-se com quadricicles lleugers.

e) Motocicletes L3e, L4e, L5e: vehicles amb dues rodes, o amb tres rodes simètriques o asimètriques respecte a l'eix mig longitudinal del vehicle, de més de 50 cm³ o velocitat major a 50 km/h i el pes brut de la qual vehicular no excedisca d'una tona.

4. Els models de vehicles susceptibles de ser incentivats han de figurar en la Base de Vehicles de l'IDAE, (http://coches.idae.es/base-datos/vehiculos-elegibles-programa-moves), i complir els següents requisits:



a) Per als vehicles pertanyents a les categories M i N, s'exigeix la pertinença a algun dels tipus següents:

– Vehicles elèctrics purs (BEV), propulsats total i exclusivament mitjançant motors elèctrics l'energia dels quals prové, parcialment o totalment, de l'electricitat de les seues bateries, utilitzant per a la seua recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle, per exemple, la xarxa elèctrica.

– Vehicles elèctrics d'autonomia estesa (EREV), propulsats totalment i exclusivament mitjançant motors elèctrics l'energia dels quals prové, parcialment o totalment, de l'electricitat de les seues bateries, utilitzant per a la seua recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle i que incorporen motor de combustió interna de gasolina o gasoil per a la recàrrega d'aquestes.

– Vehicles híbrids endollables (PHEV), propulsats totalment o parcialment mitjançant motors de combustió interna de gasolina o gasoil i elèctrics l'energia dels quals procedeix, parcial o totalment, de l'electricitat de les seues bateries, utilitzant per a la seua recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle, per exemple, la xarxa elèctrica. El motor elèctric haurà d'estar alimentat amb bateries carregades des d'una font d'energia externa.

– Vehicle elèctric de cèl·lules de combustible (FCV): Vehicle elèctric que utilitza exclusivament energia elèctrica procedent d'una pila de combustible d'hidrogen embarcat.

– Vehicle elèctric híbrid de cèl·lules de combustible (FCHV): Vehicle elèctric de cèl·lules de combustible que equipa, a més, bateries elèctriques recarregables.

b) Els vehicles M1 i N1, que s'acullen al programa d'incentius, hauran de comptar amb un descompte d'almenys 1.000 euros en la factura de venda per part del fabricant/importador o punt de venda del vehicle adquirit, a traslladar al beneficiari de l'ajuda.

c) Per als vehicles pertanyents a la categoria L, s'exigeix:

– Estar propulsats exclusivament per motors elèctrics i estar homologats com a vehicles elèctrics.

– Les motocicletes elèctriques noves (categories L3e, L4e i L5e) susceptibles d'ajuda han de tindre bateries de liti, motor elèctric amb una potència del motor igual o superior a 3 kW, i una autonomia mínima de 70 km.

d) Així mateix, i en el cas d'adquisició de vehicles nous de categories M1, N1 i L, es podrà incrementar l'import d'ajuda per a l'adquisició del vehicle subvencionable, en la quantia recollida en l'article 4 de la present convocatòria, si el destinatari últim acredita la baixa definitiva en circulació d'un vehicle matriculat a Espanya, sent el seu titular en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit, i sempre que sengles vehicles reunisquen els requisits establits en la convocatòria.



En aquest cas, el beneficiari de l'ajuda, que serà adquirent titular del vehicle subvencionable o l'arrendatari del vehicle en el cas de les operacions de rènting o lísing operatiu, podrà acreditar la baixa definitiva en circulació del vehicle a aferrallar en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit mitjançant la presentació del corresponent certificat acreditatiu de la baixa definitiva del vehicle. El vehicle a aferrallar haurà de ser, indistintament, de categoria M1 o N1, per al cas d'adquisicions de vehicles M1 o N1, o M1, N1 o L per al cas d'adquisicions de vehicles d'aquesta categoria, i estar matriculat a Espanya almenys set anys abans de la primera de les dates següents, data de la factura de compravenda o data de registre de sol·licitud. Addicionalment, i independentment de la categoria del vehicle a aferrallar, el beneficiari de l'ajuda a més haurà d'ostentar la titularitat del vehicle aferrallat, almenys durant els dotze mesos anteriors a la primera de les dates següents, data de la factura de compravenda o data de registre de sol·licitud, així com presentar l'últim rebut de l'Impost de Vehicles de Tracció Mecànica, degudament abonat, almenys des de 2020.



5. Les adquisicions de vehicles per mitjà d'operacions de finançament per rènting només podran ser objecte d'ajuda, a condició que:



a) El corresponent contracte d'arrendament establisca una duració mínima de dos anys des de la data de la seua entrada en vigor i la formalització de la qual siga en tot cas, posterior al 9 d'abril de 2021, igual que la data de la corresponent factura de compravenda i de matriculació del vehicle, per als beneficiaris establits en l'article 7.1, apartats a, b, c i e, sempre que no hagueren declarat activitat econòmica per la qual oferisca béns i/o serveis en el mercat; i posteriors a la data de registre de la sol·licitud en la convocatòria corresponent d'aquest programa per als beneficiaris establits en l'article 7.1, apartat d, així com els inclosos en l'apartat e amb activitat econòmica per la qual oferisca béns i/o serveis en el mercat.



b) La sol·licitud d'ajuda haurà de ser realitzada pel destinatari últim de l'ajuda, seguint el procediment establit en l'article 10 de la present convocatòria.

c) El contracte d'arrendament haurà d'establir expressament que l'arrendatari és el destinatari últim de l'ajuda que s'atorgue, havent de constar en aquest, també expressament, que una vegada l'empresa de rènting reba el pagament del seu import en aqueixa data, aplicarà el total d'aquesta ajuda a la reducció de les quotes de pagament o renda de l'arrendament que queden per satisfer per part de l'arrendatari.



d) El contracte recollirà que, en cas que l'import de la suma de les quotes pendents per abonar fos inferior a l'import de l'ajuda, l'excedent d'ajuda pendent d'abonar al destinatari últim haurà de ser abonat per la companyia de rènting al destinatari últim a la finalització del contracte d'arrendament. L'arrendatari, per tant, com a destinatari últim de l'ajuda, serà qui haja de complir els requisits i incompatibilitats que es preveuen tant en la convocatòria com en les bases reguladores.



e) En el cas de les operacions de rènting, el destinatari últim de l'ajuda signarà un document de cessió del dret de cobrament a favor de la companyia de rènting que formalitze l'operació.



Article 4. Quantia de les ajudes

1. Les ajudes que s'estableixen en la present resolució tindran la consideració de subvenció, i estaran subjectes al Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, 26.06.2014), i en particular a l'article 36 del citat Reglament, amb l'excepció que es recull en l'apartat següent; no obstant això, en el cas que es donen suport a activitats no econòmiques de determinats beneficiaris, que no suposen un avantatge econòmic per a una empresa, aquestes ajudes queden excloses del principi d'incompatibilitat amb el mercat comú formulat en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.



2. Quan els beneficiaris de les ajudes siguen persones físiques que realitzen alguna activitat econòmica (autònoms), per la qual oferisquen béns i/o serveis en el mercat, estaran sotmesos als requisits i límits establits en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DO L 352/1, de 24.12.2013). És per això, que l'import total de les ajudes de minimis que podrà concedir-se a cadascun d'aquests destinataris últims no podrà excedir la xifra de 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals, havent-se d'adjuntar una declaració responsable d'ajudes rebudes al costat de la sol·licitud d'ajuda.



Així mateix, l'import total de les ajudes de minimis que podrà concedir-se a cadascun d'aquests destinataris últims, en el cas que realitzen per compte d'altri operacions de transport de mercaderies per carretera, no podrà excedir la xifra de 100.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals, i aquelles no podran destinar-se a l'adquisició de vehicles de transport de mercaderies per carretera, ni a cap dels sectors esmentats en l'article 1 del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013.



3. En el cas que el sol·licitant de l'ajuda estiga comprés entre els beneficiaris establits en l'article 7.1, apartats a, b, c i e, sempre que aquest últim no tinga activitat econòmica per la qual oferisca béns i/o serveis en el mercat, s'estableixen les següents quanties individuals d'ajuda fixa que s'abonarà quan no se supere el límit de preu venda del vehicle establit en la següent taula, i no n'escaurà l'abonament en cas contrari, i entenent-se com a preu per a determinar aquest límit el preu de venda al client en el moment de sol·licitar l'ajuda.





Per als casos d'adquisició de vehicles de categoria M1 per beneficiaris que siguen persones físiques amb discapacitat amb mobilitat reduïda i vehicle adaptat o que s'adapte per a la seua conducció, sempre que l'adaptació conste en la fitxa tècnica del vehicle adquirit, s'incrementarà la quantia de l'ajuda en un 10 %. Aquest increment també aplicarà a l'adquisició de vehicles de categoria N1 per part de professionals autònoms persones amb discapacitat amb mobilitat reduïda que adapten el vehicle per a la seua conducció.

Així mateix, per a aquells habitants de municipis de menys de 5.000 habitants, que acrediten el seu empadronament i el mantinguen durant almenys dos anys des de la data de registre de la sol·licitud, veuran incrementada l'ajuda en un 10 %.

Per a les adquisicions de vehicles M1 que es destinen a l'ús de taxi, tindran una ajuda addicional del 10 % de l'ajuda que li haguera correspost, sempre que s'acredite que, en el permís de circulació, en el camp D4 del vehicle adquirit, conste PUBL-Taxi (codi A04). Igualment, per a aquells vehicles M1 que es destinen a serveis de Vehicle de Transport amb Conductor (VTC) tindran una ajuda addicional del 10 % sempre que s'acredite que, en el permís de circulació, en el camp D4, conste «lloguer amb conductor (ACC)».

Les ajudes addicionals del 10 % indicades en els paràgrafs anteriors no són acumulables entre si.

Per als casos de vehicles de categories M1, N1 o L, en què l'adquirent titular del vehicle subvencionable, o l'arrendatari del vehicle en el cas de les operacions de rènting o lísing operatiu, acredite la baixa definitiva en circulació d'un vehicle matriculat a Espanya en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit, la quantia de l'ajuda ascendirà a l'import establit en la columna «Ajuda amb aferrallament». El vehicle a aferrallar haurà de complir amb el que s'estableix en l'article 3, punt 4, apartat d. Aquesta ajuda resulta també acumulable a l'increment d'ajuda recollit en els paràgrafs anteriors per als col·lectius descrits.

El límit d'ajuda per als beneficiaris definits en l'article 7.1, apartat a, serà l'establit en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

Els límits d'ajuda per als beneficiaris establits en l'article 7.1, apartat b, serà d'un vehicle per beneficiari. Els límits d'ajuda per als destinataris últims definits en l'article 7.1, apartats c i e, serà de cinquanta vehicles per destinatari últim i any natural.



4. En el cas dels beneficiaris establits en l'article 7.1, apartat d, així com els inclosos en l'apartat e amb activitat econòmica per la qual oferisca béns i/o serveis en el mercat, i segons la grandària de l'empresa o entitat, segons es defineix en el Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, s'estableixen les quanties individuals següents d'ajuda fixa, de manera que no se sobrepasse el que s'estableix en el citat Reglament, i que serà abonada sempre que no se supere el límit de preu venda de vehicle establit en la taula següent, i no en pertocarà l'abonament en cas contrari, i s'aplicarà la mateixa regla prevista en l'apartat anterior per a la determinació d'aquest límit.







Per als casos de categories M1, N1 o L, en què l'adquirent titular del vehicle subvencionable, o l'arrendatari del vehicle en el cas de les operacions de rènting o lísing operatiu, acredite la baixa definitiva en circulació d'un vehicle matriculat a Espanya, en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit, ascendirà a l'import establit en la columna «Ajuda amb aferrallament». El vehicle a aferrallar haurà de complir amb el que s'estableix en l'article 3, punt 4, apartat d.



El límit d'ajuda serà de cinquanta vehicles per destinatari últim i any.



Article 5. Cost subvencionable

Sense perjudici que les quanties de les ajudes per l'adquisició de cada vehicle siguen les establides en l'article anterior, a l'efecte del càlcul dels costos subvencionables es considera que aquests són els costos d'inversió addicionals necessaris per a anar més enllà de les normes de la Unió aplicables, o per a incrementar el nivell de protecció mediambiental en absència de normes de la Unió. Aquests costos d'inversió addicionals han sigut calculats per diferència entre la inversió elegible del vehicle, definida en aquest article, i la inversió d'un vehicle amb les mateixes prestacions, però utilitzant combustibles convencionals menys respectuosos amb el medi ambient i que s'hauria pogut realitzar de manera creïble sense l'ajuda.

En el cas de beneficiaris que no tinguen la consideració d'empresa a l'efecte de l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, de 26.06.2014), i en el cas que siguen persones físiques que realitzen alguna activitat econòmica (autònoms) per la qual oferisquen béns i/o serveis en el mercat, el cost subvencionable va referit a la inversió elegible del projecte, entenent per aquesta el preu de venda del vehicle al client abans d'impostos.

No es considera inversió elegible:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

– Les despeses financeres conseqüència de la inversió i els de personal propi.

– Els vehicles de segona mà, a excepció dels vehicles de demostració, que complisquen amb els requisits que és estableixen en l'article 3.2 de la present convocatòria.

– Totes aquelles despeses que no estiguen clarament definides, que no estiguen directament vinculades a la consecució d'un nivell més elevat de protecció del mediambiental, o que no tinguen per finalitat directa la consecució dels objectius energètics de la inversió, sent en tot cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de controvèrsia.



No es concediran ajudes en cas que les inversions es realitzen perquè les empreses s'adeqüen a normes de la Unió ja adoptades que no estiguen encara en vigor.



Article 6. Acumulació d'ajudes

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria seran incompatibles amb altres subvencions o ajudes que pogueren concedir-se per a la mateixa finalitat, provinents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.





Article 7. Entitats beneficiàries

1. Podran acollir-se a aquestes ajudes les persones i entitats que s'enumeren a continuació:

a) Les persones físiques que desenvolupen activitats econòmiques, per les quals oferisquen béns i/o serveis en el mercat (professionals autònoms), que tinguen el seu domicili de l'activitat en la Comunitat Valenciana i que estiguen donades d'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.



b) Les persones físiques majors d'edat, a excepció dels casos de discapacitat, que podran ser menors d'edat, amb residència a la Comunitat Valenciana, no incloses en l'anterior apartat.

c) Les comunitats de propietaris amb domicili en la Comunitat Valenciana, que hauran de complir amb el que es preveu en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i en particular amb el que s'estableix en el seu article 11.3.

d) Les persones jurídiques, vàlidament constituïdes a Espanya en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, i altres entitats, amb personalitat jurídica o sense, el Número d'Identificació Fiscal (NIF) de la qual comence per les lletres A, B, C, D, E, F, G, J, R o W, que tinguen el seu domicili social en la Comunitat Valenciana, o bé que desenvolupen la seua activitat, compten amb una seu i tinguen part de la seua plantilla a la Comunitat Valenciana. També seran elegibles les entitats de Conservació de Polígons o Societats Agràries de Transformació, el NIF de la qual comence per V.

e) Les entitats locals conforme a l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i el sector públic institucional d'acord amb el que s'estableix en l'article 2 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, que realitzen la seua activitat a la Comunitat Valenciana, sempre que no exercisquen activitats econòmiques per les quals oferisquen béns i serveis en el mercat i en aquest cas es consideraran incloses en l'anterior apartat d. No obstant això, no podrà ser beneficiària l'administració autonòmica de la Comunitat Valenciana en la seua condició de beneficiària directa de les ajudes regulades en Reial decret 569/2020, sense que aquesta exclusió comprenga el sector públic vinculat o dependent de l'administració autonòmica valenciana, que en podrà ser beneficiari sempre que els organismes i entitats que l'integren compten amb personalitat jurídica pública diferenciada, així com autonomia de gestió per al compliment dels seus fins.

2. A l'efecte de la present resolució, es considerarà pime, segons l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014, tota entitat, independentment de la seua forma jurídica, que exercisca una activitat econòmica que reunisca els requisits següents:

– Que ocupe menys de 250 persones

– Que tinga un volum de negoci anual no superior a 50.000.000 d'euros, o bé un balanç general no superior a 43.000.000 d'euros.

Així mateix, quan siga necessari distingir entre petites empreses i mitjanes empreses, s'entendrà per petita empresa aquella unitat econòmica que ocupe menys de 50 persones i que tinga un volum de negoci anual o un balanç general no superior a 10.000.000 d'euros; microempresa es considera aquella empresa que ocupe a menys de 10 persones i el seu volum de negoci o el seu balanç general anual no supere els 2.000.000 d'euros.

El còmput dels efectius i límits assenyalats, en el cas d'empreses associades o vinculades, s'efectuarà tal com disposa el citat annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014. Aquests criteris de còmput es poden consultar en la pàgina web http://www.ivace.es

3. No podran obtindre la condició de beneficiàries les persones, empreses i entitats sol·licitants en les quals concórrega alguna de les circumstàncies que s'estableixen en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com tampoc els qui incórreguen en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 21 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat mitjançant Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

4. Així mateix, no podran accedir a aquestes ajudes les empreses i entitats que, realitzant una activitat econòmica:

a) Reunisquen les condicions d'empresa en crisi, d'acord amb la definició que es realitza en les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i reestructuració d'empreses no financeres en crisis (Comunicació de la Comissió, 2014/C 249/1, de 31.07.2014), amb excepció del que es preveu en Reglament (UE) 2020/972, de 2 de juliol de 2020.

b) Estiguen subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que haja declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú,

5. Tampoc podran ser beneficiàries d'aquestes ajudes els concessionaris o punts de venda l'epígraf de la secció primera de les tarifes de l'Impost sobre Activitats Econòmiques de les quals, aprovat pel Reial decret legislatiu 1.175/1990, de 28 de setembre, siga el 615.1 o el 654.1.



6. Alhora, seran d'aplicació les condicions i requisits previstos en el Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, pel qual es regula l'execució de programes d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu.





Article 8. Entitat Col·laboradora

1. L'IVACE podrà comptar amb una entitat col·laboradora que preste els serveis externs que considere necessaris perquè li auxilien en les tasques de presentació de sol·licituds, avaluació, verificació administrativa o in situ, o pagament d'acord amb el que s'estableix en article 12 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el seu Reglament aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Dins de les tasques que podran ser objecte de col·laboració es contemplen les següents:

a) Atenció telefònica, control i gestió de les ajudes.

b) Facilitar la informació necessària als potencials sol·licitants de les ajudes, relativa als requisits a complir per a l'obtenció de l'ajuda, així com sobre la documentació a aportar, terminis i procediment a seguir.

c) Recepcionar la documentació requerida per a l'obtenció de l'ajuda.

d) Comprovar que la persona sol·licitant compleix amb els requisits establits en la convocatòria d'ajudes, i verificar el compliment i l'efectivitat de les condicions establides per a atorgar les subvencions comprovant per a això els justificants presentats.

e) Emplenar els corresponents informes relatius al compliment dels requisits establits en la convocatòria.

f) Dur a terme la resta d'actuacions que queden establides en la corresponent resolució per encàrrec entre l'entitat col·laboradora i l'IVACE.



Article 9. Termini de presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds a aquest programa d'ajudes s'iniciarà el dia 29 de juliol de 2021 i finalitzarà el 31 de desembre de 2023, termini a partir del qual no seran admeses més sol·licituds. No obstant això, si es produeix un esgotament del pressupost disponible abans del tancament del programa, les sol·licituds que es presenten fins a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds podran continuar registrant-se en llista de reserva provisional, i seran ateses per rigorós ordre d'entrada en cas que es produïsquen desestimacions, desistiments, renúncies o revocacions de les ajudes prèvies que pogueren alliberar pressupost, o en el cas d'augment o reajustament de la distribució pressupostària, d'acord amb el que s'estableix en l'article 2 de la present convocatòria. Transcorreguda la data de tancament de programa no es registraran més sol·licituds de reserva, encara que es produïsca amb posterioritat a aquella un alliberament de crèdit pressupostari.

Es donarà publicitat de l'esgotament del pressupost disponible, tant en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV), com en la pàgina web de l'IVACE http://www.ivace.es i en la pàgina específica destinada al programa http://moves.ivace.es.



Article 10. Procediment de presentació de sol·licituds i documentació annexa

1. Per a totes les entitats beneficiàries establides en l'article 7 d'aquesta convocatòria, excepte en el cas que els sol·licitants de l'ajuda siguen entitats locals o el sector públic institucional, d'acord amb el que s'estableix en l'apartat 1.e de l'esmentat article, la tramitació de l'ajuda es realitzarà a través d'un concessionari/punt de venda adherit al programa MOVES-Vehicles de la Comunitat Valenciana en el marc d'aquesta convocatòria. En aquest cas, la persona o entitat interessada a sol·licitar l'ajuda es posarà en contacte amb un concessionari/punt de venda adherit que tramitarà en el seu nom la corresponent sol·licitud. El llistat de concessionaris/punts de venda adherits es podrà consultar en l'adreça http://moves.ivace.es. En el cas de les entitats locals o el sector públic institucional podran formular directament la sol·licitud, a l'efecte de poder tramitar-la amb anterioritat a la publicació de la licitació pública corresponent i complir així amb el caràcter incentivador. En el cas d'aquells sol·licitants inclosos en els apartats 7.1.a), b) i c), que hagen adquirit el vehicle en un concessionari/punt de venda que no que tinga el seu domicili, seu social o establiment a la Comunitat Valenciana, amb data anterior a la publicació de la present convocatòria, podran tramitar l'ajuda de manera directa a través de l'IVACE, segons el procediment que s'establisca.



2. El concessionari/punt de venda o, si fa el cas, l'entitat local o entitat del sector públic institucional, tramitarà de manera telemàtica la sol·licitud d'ajudes que s'adequarà al model normalitzat disponible en la pàgina web http://moves.ivace.es, i s'acompanyarà de la documentació establida en el punt 3 d'aquest article, segons la naturalesa jurídica de la sol·licitant. La sol·licitud s'entendrà cursada quan estiga degudament emplenada i s'acompanyen tots els documents establits en aquest article, sent en aquest moment quan s'atorgue el número de registre que es tindrà en compte com a criteri de concessió de les ajudes.



3. El concessionari/punt de venda del vehicle a subvencionar de cada sol·licitant o, si fa el cas, l'entitat local o entitat del sector públic institucional, presentarà davant l'IVACE la documentació següent:

a) Còpia de la sol·licitud normalitzada -degudament emplenada– signada per la persona o entitat sol·licitant i, si fa el cas, pel concessionari/punt de venda. Aquesta sol·licitud inclourà:

– Declaració responsable de no estar incursa en cap de les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, en particular, de trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, en els termes previstos en l'article 25 del Reglament de la Llei general de subvencions, i per al cas d'empreses, que no es troba en situació de crisi i que no està subjecta a una ordre de recuperació per declaració de la Comissió d'ajuda il·legal i incompatible, segons Reglament 651/2014 de la Comissió Europea.

– Declaració responsable sobre el compliment de la normativa d'integració laboral de persones amb diversitat funcional o, si fa el cas, l'exempció d'aquesta obligació, en els termes establits en l'article 5 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat.



– Per al cas de les persones físiques sense activitat econòmica la sol·licitud de la qual no supere els 10.000 euros i per a entitats i organismes públics, declaració responsable de trobar-se al corrent del compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la seguretat social. Per a la resta de sol·licitants, es presumeix l'autorització perquè l'IVACE obtinga directament les dades relatives al compliment de les obligacions tributàries enfront de l'administració i obligacions enfront de la Seguretat Social, excepte denegació expressa, i en aquest cas s'hauran d'aportar els certificats corresponents.

b) Còpia del DNI/NIE/NIF de la persona/entitat sol·licitant, segons la seua naturalesa jurídica.

c) Declaració responsable de no haver rebut altres ajudes en relació a l'actuació subvencionada, segons model disponible en el web d'IVACE. En el cas de professionals autònoms, hauran de declarar totes les ajudes de minimis concedides d'aquesta o una altra administració en l'exercici fiscal en curs i en els dos exercicis fiscals anteriors, independentment de si aquestes són per als mateixos costos subvencionables que els previstos per la present convocatòria com per a qualsevol altre, que estiguen subjectes al Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, o a altres reglaments de minimis.

A més d'aquesta documentació, segons la naturalesa jurídica de la sol·licitant, haurà de presentar:

3.1. En cas de persones físiques:

a) En aquells casos en els quals en el DNI o NIE de la persona sol·licitant no aparega com a residència un domicili pertanyent a la Comunitat Valenciana, s'aportarà còpia del certificat d'empadronament en el qual figure residència en la Comunitat Valenciana. Així mateix, en el cas que opte a l'increment d'ajuda per ser resident en un municipi de menys de 5.000 habitants, presentarà aquest certificat en el qual s'haurà d'acreditar que es troba empadronada amb data anterior a la factura d'adquisició del vehicle.

b) si fa el cas, certificat de discapacitat emés per l'òrgan de valoració competent.

c) Pressupost detallat, acceptat per la persona sol·licitant. En el cas d'arrendament per rènting, còpia de l'oferta de l'empresa arrendadora en la qual figure la quota a abonar, així com la part atribuïble d'aquesta quota al cost del vehicle.

3.2. En cas de professionals autònoms:

a) Còpia de l'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors, o certificat de situació censal expedit per l'Agència Estatal d'Administració Tributària, o pagament de l'últim rebut de l'Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE).

b) si fa el cas, certificat de discapacitat emés per l'òrgan de valoració competent.

c) Pressupost detallat, acceptat per la persona sol·licitant. En el cas d'arrendament per rènting, còpia de l'oferta de l'empresa arrendadora en la qual figure la quota a abonar, així com la part atribuïble d'aquesta quota al cost del vehicle.

d) En el cas que opte a l'increment d'ajuda per ser resident en un municipi de menys de 5.000 habitants, presentarà aquest certificat en el qual s'haurà d'acreditar que es troba empadronada amb data anterior a la factura d'adquisició del vehicle.

3.3. En cas de comunitats de propietaris:

a) Còpia del DNI de qui ostente la Presidència de la Comunitat de propietaris.

b) Còpia de l'acta de nomenament de la presidència de la comunitat.



c) Pressupost detallat, acceptat per la persona sol·licitant. En el cas d'arrendament per rènting, còpia de l'oferta de l'empresa arrendadora en la qual figure la quota a abonar, així com la part atribuïble d'aquesta quota al cost del vehicle.

3.4. En cas de persones jurídiques i altres entitats, amb o sense personalitat jurídica, el NIF de la qual comence per les lletres A, B, C, D, E, F, G, J, R, V o W:

a) Còpia del DNI del signant, representant legal.

b) Acreditació del poder de representació del signant de la sol·licitud. Per a empreses la inscripció de les quals en el Registre Mercantil siga obligatòria, haurà de presentar nota simple del Registre Mercantil competent relativa a les dades del sol·licitant (incloent-hi dades identificatives generals, representació social, administradors i apoderats). Per a sol·licitants la inscripció dels quals en el Registre Mercantil no siga obligatòria: còpia del poder de representació registrat del signant de la sol·licitud o, si fa el cas, document equivalent segons les prescripcions legals.

c) Pressupost detallat, acceptat per la persona sol·licitant. En el cas d'arrendament per rènting, còpia de l'oferta de l'empresa arrendadora en la qual figure la quota a abonar, així com la part atribuïble d'aquesta quota al cost del vehicle.

d) Declaració de consideració d'empresa a l'efecte del Reglament (UE) Núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, inclosa en la pròpia sol·licitud normalitzada.

3.5. En cas d'entitats pertanyents al Sector Públic Institucional



a) Còpia del certificat, acte o escriptura de nomenament de càrrec o representant legal.

b) Declaració responsable on acredite la seua adscripció, especificant si es refereix a l'Administració General de l'Estat, a una comunitat autònoma o a una entitat local i on declare si desenvolupa o no activitat comercial i mercantil, segons model disponible en la pàgina web d'IVACE.

c) si fa el cas, declaració de consideració d'empresa a l'efecte del Reglament (UE) Núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, inclosa en la pròpia sol·licitud normalitzada.

d) Document de retenció de crèdit per a l'adquisició dels vehicles.



3.6. En cas d'entitats locals:

a) Acreditació de la representació legal de qui signa la sol·licitud.



b) Document de retenció de crèdit per a l'adquisició dels vehicles.



4. Per a aquells projectes amb una inversió superior a 1.000.000 €, les entitats privades hauran d'incloure en la memòria tècnica un pla específic de finançament del projecte on es realitze una anàlisi de la capacitat que té l'entitat beneficiària per a escometre'l i en el qual es detallen aspectes com ara relació entre cost del projecte i balanç general anual, cost del projecte i fons de maniobra, etc.

5. El sistema de control que l'IVACE aplicarà en relació a les declaracions responsables presentades, serà per mostreig, d'acord amb el que s'estableix en l'art. 6.4 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre del Consell.



6. Una vegada cursada la sol·licitud pel concessionari/punt de venda o, si fa el cas, pel propi sol·licitant, l'IVACE (Unitat d'Energia) com a òrgan competent per a la instrucció del procediment -o l'entitat col·laboradora– verificarà que la persona o entitat sol·licitant compleix amb tots els requisits establits en la convocatòria d'ajudes i es comprovarà tota la documentació presentada, requerint, si fa el cas, a la persona, entitat sol·licitant o al concessionari/punt de venda, perquè en un termini de 10 dies hàbils esmene la documentació, amb l'advertiment que si transcorregut aqueix termini no s'aportara la documentació requerida, se li tindrà per desistida de la sol·licitud. Tant l'entitat col·laboradora, com el mateix IVACE, podran requerir al concessionari/punt de venda -o si fa el cas a la persona sol·licitant– qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la comprovació de l'actuació realitzada.

7. Les notificacions que es realitzen per mitjans electrònics s'entendran practicades o rebutjades en els termes que s'assenyalen en l'article 43 de la Llei 39/2015.

8. Una vegada presentada la sol·licitud, no es permetrà un canvi de sol·licitant ni un canvi de model del cotxe que supose una modificació de l'ajuda sol·licitada.

9. Amb la finalitat de mantindre el caràcter incentivador de les ajudes, per al cas dels beneficiaris inclosos article 7.1, apartat d de la present convocatòria, així com per als inclosos en l'apartat e amb activitat econòmica per la qual oferisca béns i/o serveis en el mercat, només s'admetran adquisicions de vehicles realitzades amb posterioritat a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda. Per a la resta de beneficiaris, seran subvencionables les adquisicions de vehicles que hagen sigut formalitzades amb data posterior al 9 d'abril de 2021.

10. Es delega en les persones que ostenten la prefectura de l'àrea o, si fa el cas, departament o servei competent per a gestionar la convocatòria, la resolució de les incidències produïdes amb anterioritat a la concessió.



Article 11. Instrucció de sol·licituds

1. L'òrgan instructor del procediment de concessió d'ajudes serà la Unitat IVACE Energia.

2. Aquestes ajudes es concediran de manera directa, conforme als articles 22.c i 28 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i d'acord amb el que s'estableix en l'article 165.2.f), de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. En conseqüència, les sol·licituds seran ateses per rigorós ordre de presentació fins a l'esgotament dels fons, tal com s'estableix en l'article 16 del Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, per a l'execució de programes d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu. En cas d'esgotament del pressupost assignat, podran continuar registrant-se sol·licituds en llista de reserva provisional, que seran ateses per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produïsquen desestimacions, desistiments, renúncies o revocacions de les sol·licituds d'ajuda prèvies que pogueren alliberar pressupost, o al fet que es produïsca un increment pressupostari d'acord amb el que es preveu en l'article 2.3 de la present convocatòria. En cap cas, la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional generarà cap dret per a la persona o entitat sol·licitant, fins que no es valide la sol·licitud.



L'IVACE o l'entitat col·laboradora verificarà de cada sol·licitant i dels projectes presentats el compliment dels requisits exigits en la convocatòria i emetrà un informe amb la preavaluació dels expedients que serà elevada a la Comissió a la qual es refereix l'article següent.



L'IVACE o l'entitat col·laboradora podrà requerir de la sol·licitant l'aportació addicional de qualssevol altres documents, informes o dades complementàries que estime necessaris per a resoldre sobre la sol·licitud presentada.



Article 12. Comissió d'avaluació i concessió de les ajudes

1. El criteri d'atorgament de les ajudes serà el del moment de presentació de les corresponents sol·licituds. Les sol·licituds es resoldran en la mesura i en l'ordre des que estiguen correctament formalitzades i completades, d'acord amb el que s'estableix en l'article 11 de la present convocatòria.

2. Després dels actes d'instrucció, la preavaluació realitzada per l'entitat col·laboradora serà sotmesa a una Comissió d'avaluació, que serà la competent per a elevar a la presidència de l'IVACE proposada de concessió d'ajudes.

3. Aquesta Comissió estarà composta per la persona que ostente la Direcció General de l'IVACE, qui assumirà la Presidència de l'òrgan, per tres persones integrants de la Unitat IVACE Energia -una de les quals assumirà la secretaria de la Comissió– i per una integrant de l'Àrea de Suport de l'IVACE, totes elles designades per la persona que ostente la presidència de l'IVACE.

En tot cas es procurarà que en la composició de la Comissió es respecte el principi de paritat d'homes i dones, i la capacitació i competència adequades.

En l'exercici de les seues competències la Comissió podrà comptar amb l'assistència tècnica que estime necessària.

4. Vista la proposta continguda en l'acta de la comissió, la Presidència de l'IVACE resoldrà sobre l'adjudicació de les ajudes, fixant expressament la quantia, i incorporant, si fa el cas, les condicions i obligacions derivades d'aquesta, que en cap cas podran contravindre el que es disposa en aquesta resolució. La resolució podrà contindre una llista d'aquelles sol·licituds que presentades en termini no hagueren rebut ajuda seguint el criteri de repartiment d'ordre de presentació de sol·licituds amb el pressupost disponible, de manera que en cas que s'efectue un alliberament de crèdit de la convocatòria d'acord amb el que es preveu en l'article 11.2 de la present resolució, o una ampliació de crèdit segons el que s'estableix en l'article 2.3, puguen ser ateses per rigorós ordre d'entrada, sempre que estiguen degudament cursades.

5. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució d'ajuda serà de 6 mesos comptats des de la data de presentació de la sol·licitud. Transcorregut el termini sense que s'haguera notificat resolució expressa, s'entendran desestimades les sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix a l'Administració.

6. Amb la finalitat que les persones o entitats beneficiàries de les ajudes tinguen coneixement del contingut íntegre de la resolució de concessió de les ajudes, aquesta es notificarà per mitjans electrònics a través de l'aplicació informàtica habilitada per a aquestes ajudes a través de l'adreça http://moves.ivace.es. Per a poder accedir-hi s'enviarà a l'interessat o, si fa el cas, al concessionari/punt de venda, a l'adreça de correu electrònic que hagen facilitat, un avís que l'informarà de la posada a la disposició de la resolució de concessió.

7. La resolució de concessió i/o denegació posarà fi a la via administrativa; es delega en la Direcció General de l'IVACE la resolució dels recursos de reposició.



Article 13. Concessionari/punt de venda: adhesions i obligacions

1. Podran ser concessionaris/punts de venda adherits al Programa MOVES III-Vehicles Comunitat Valenciana, les empreses autoritzades per a la comercialització de vehicles que acrediten estar donades d'alta per a tal fi mitjançant l'epígraf de l'Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE) 615.1 o 654.1, i que tinguen el seu domicili, seu social o establiment a la Comunitat Valenciana, llevat que es justifique que el vehicle a adquirir no posseeix un punt de venda a la Comunitat Valenciana.

2. Els concessionaris/punts de venda interessats a participar i col·laborar en la present convocatòria d'ajudes, hauran de fer lliurament a través de la plataforma web informativa del Programa MOVES III-Vehicles Comunitat Valenciana i en el termini indicat en el paràgraf següent, de la corresponent fitxa d'adhesió degudament emplenada segons model normalitzat, així com la documentació que s'especifica a continuació:



– Declaració censal d'alta en l'IAE (model 036) o còpia de l'últim rebut de l'IAE.

– Acreditació del poder de representació del signant de la sol·licitud. Per a empreses la inscripció de les quals en el Registre Mercantil siga obligatòria, haurà de presentar nota simple del Registre Mercantil competent relativa a les dades del sol·licitant (incloent-hi dades identificatives generals, representació social, administradors i apoderats). Per a sol·licitants la inscripció dels quals en el Registre Mercantil no siga obligatòria: còpia del poder de representació registrat del signant de la sol·licitud o, si fa el cas, document equivalent segons les prescripcions legals.

L'adhesió dels concessionaris/punts de venda començarà el 22 de juliol de 2021 i finalitzarà un mes abans de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds establit en l'article 9 d'aquesta convocatòria. El llistat de concessionaris/punts de venda adherits es publicarà en la pàgina web informativa del Programa MOVES-Vehicles Comunitat Valenciana.

3. Són obligacions dels concessionaris/punts de venda adherits:

a) Informar les potencials persones o entitats sol·licitants de les ajudes de quin és el procediment per a l'adquisició de vehicles d'energies alternatives que poden acollir-se a la present convocatòria d'ajudes.



b) Actuar com a representant de la persona o entitat sol·licitant per a tramitar les corresponents sol·licituds d'ajudes, i remetre a l'IVACE, sense cap cost per a aquella, tota la documentació relativa a les fases de sol·licitud i justificació establida en els articles 10 i 15 d'aquesta resolució. La seua actuació com a representant inclourà la comunicació a la persona o entitat sol·licitant de qualsevol notificació que es duga a terme a través d'ells. Les responsabilitats de l'establiment col·laborador davant el beneficiari que es pogueren derivar per deixar sense efecte la sol·licitud realitzada, o per gestionar de manera incorrecta el procediment, seran assumides exclusivament pel concessionari/punt de venda adherit, sobre la base de la relació de caràcter privat entre tots dos.

c) Realitzar un descompte d'almenys mil euros, abans d'impostos, en la factura de venda, en el cas dels vehicles nous de les categories M1 i N1. Aquesta obligació es farà extensiva als fabricants/importadors quan actuen segons el model de comercialització compartida entre fabricant/importador i concessionari conegut com a agència.

d) Seguir la metodologia i procediments que es defineixen per al desenvolupament de la convocatòria.

e) Utilitzar fidelment la imatge de la campanya de comunicació establida per l'IDAE i l'IVACE per al seu desenvolupament, incloure-la en tots els elements promocionals del concessionari/punt de venda sense confondre-la amb altres promocions que puguen tindre. Deuran també col·locar un cartell en un lloc ben visible per al públic (zona d'entrada del local o punt de venda, o porta d'accés, etc.) d'una grandària mínima A3, segons model disponible en la part privada del web específic del programa MOVES de l'IVACE.

f) Col·laborar activament en la difusió i suport dels objectius de la convocatòria relatius a:

– Donar a conéixer i difondre l'existència de vehicles d'energies alternatives.

– La sensibilització cap a l'estalvi i l'eficiència energètica.

g) Participar en les sessions de formació o comunicació que s'organitzen per part d'IVACE o en el seu nom, en les quals s'explicarà el contingut de la convocatòria i la seua finalitat.

i) Sotmetre's a les actuacions de control que duga a terme l'IVACE, l'IDAE, el Ministeri de Transició Ecològica i a les actuacions de control financer que realitzen la Intervenció General de la Generalitat i la Sindicatura de Comptes.

j) De conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, els concessionaris/punts de venda adherits a la convocatòria quedaran expressament obligats a mantindre estricta confidencialitat sobre qualsevol dada de caràcter personal que pogueren obtindre en ocasió de la present convocatòria, per la qual cosa no podran copiar-les o utilitzar-les amb finalitats diferents a les que figuren en la present resolució ni tampoc cedir-les a altres persones diferents de l'IVACE, ni tan sols a l'efecte de conservació.



Article 14. Obligacions de les persones o entitats beneficiàries

Sense perjudici del que es disposa en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, seran obligacions de les persones o entitats beneficiàries:

a) Seguir la metodologia i el procediment que indica aquesta resolució.

b) Respondre de la veracitat dels documents aportats.

c) Actualitzar la documentació presentada que haguera patit alguna modificació o la vigència de la qual haguera finalitzat, i comunicar altres ajudes públiques o privades que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables.

d) Complir amb les seues obligacions fiscals i amb la Seguretat Social.

e) Acreditar la seua personalitat jurídica, referida al moment de sol·licitud de l'ajuda, en la forma i termini que s'establisca per l'IVACE.

f) En el cas que el propietari d'un vehicle subvencionat conforme a aquesta convocatòria d'ajudes el revenguera, sense respectar els terminis en els quals s'han de destinar els béns als fins concrets de la subvenció, d'acord amb el que s'estableix en l'article 31.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aquesta venda haurà de ser informada a l'IVACE en un termini màxim d'un mes des de la signatura del document contractual de venda del vehicle i haurà de reintegrar l'ajuda percebuda.

g) En el cas d'haver rebut l'ajuda addicional per residir en un municipi de menys de 5.000 habitants, haurà de romandre empadronada en aquest municipi almenys dos anys des del registre de la sol·licitud.



h) Inserir en publicacions, pàgines web, i en general en qualsevol mitjà de difusió que realitze el beneficiari, el material divulgatiu relacionat amb la difusió de l'actuació subvencionada, el logotip del Programa MOVES III, el del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el de l'IDAE i el logotip d'IVACE, disponibles en http://moves.ivace.es, i complir amb les obligacions relatives a la publicitat que s'estipulen en l'article 20 del Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, així com en l'article 17 de la present convocatòria.





Article 15. Termini per a la realització i documentació justificativa de les inversions

1. Les persones i entitats beneficiàries d'aquestes ajudes, en el termini de huit mesos comptats des de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda, hauran de justificar a través dels concessionaris/punts de venda o, si fa el cas, de manera directa, la realització de l'actuació objecte de subvenció. En cas que per circumstàncies concurrents justificades prèviament a la seua expiració no fora possible la justificació en aquest termini, es podrà prorrogar com a màxim a un termini de dotze mesos comptats des de la data de notificació de la resolució de concessió; l'acreditació es realitzarà en la forma fixada en la notificació de l'ajuda.

2. A l'efecte de justificar la realització de l'actuació objecte de subvenció, les persones i entitats beneficiàries hauran de presentar:

a) Sol·licitud de pagament segons model normalitzat, que inclourà les declaracions responsables d'estar al corrent del compliment de les seues obligacions tributàries i amb la seguretat social, i declaració responsable d'altres ajudes rebudes.

b) Còpia de la targeta tècnica (targeta ITV) del vehicle adquirit.

c) Còpia del permís de circulació definitiu del vehicle adquirit o fotocòpia del permís de circulació provisional emés per la Direcció General de Trànsit. En els casos en què s'emeta permís temporal per a vehicles la matrícula dels quals comence amb la lletra P, s'exigirà l'aportació de fotocòpia del permís de circulació definitiu en el termini que s'establisca. A més, en els casos de vehicles elèctrics i de pila de combustible de fins a nou mesos d'antiguitat, s'aportarà el permís de circulació del vehicle a nom del concessionari, punt de venda o fabricant/importador que realitze la venda del vehicle al destinatari últim de l'ajuda. Per als usos de servei de taxi o de serveis de lloguer amb conductor (VTC) es verificarà que en el camp D.4 del vehicle adquirit, conste PUBL-Taxi (codi A04) o «lloguer amb conductor (ACC)».



d) Factura de compravenda del vehicle, on haurà de constar la matrícula o número de bastidor, marca, model i versió del vehicle adquirit, i una frase que indique que el vehicle opta a una ajuda del Programa MOVES III Comunitat Valenciana de »x euros», sent x l'ajuda pública corresponent al programa, segons el que s'estableix en l'article 4 d'aquesta convocatòria, i que haurà de reflectir-se després de l'aplicació de l'IVA. Així mateix, i per a adquisicions de vehicles de les categories M1 i N1, haurà d'aparéixer el descompte d'almenys mil euros, abans d'impostos, amb la referència següent: «descompte Programa MOVES III Comunitat Valenciana». La factura haurà d'estar datada a partir de l'endemà de la data de registre de la sol·licitud d'ajuda a la present convocatòria, amb l'excepció prevista en l'article 10.9, i en aquest cas haurà de ser posterior al 9 d'abril de 2021, i emesa a la persona o entitat que ostente la condició de beneficiària. No seran admeses les autofactures.

e) Documents justificatius del pagament de la factura de compravenda del vehicle nou, que permeten identificar al destinatari final de l'ajuda, al tercer que rep el pagament (concessionari/punt de venda o si fa el cas el fabricant o importador), la data de pagament (data valor) que haurà de ser posterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda, amb la citada excepció de l'article 10.9, i en aquest cas deurà posterior al 9 d'abril de 2021, el vehicle objecte de la subvenció i, en els casos de rènting, a l'empresa arrendadora. La factura emesa haurà d'estar totalment pagada. Seran vàlids els següents:

– Còpia de l'extracte bancari juntament amb còpia del xec nominatiu o de l'ordre de transferència que acredite que el destinatari del pagament coincideix amb l'emissor de la factura.

– En cas que l'ordre de transferència i/o l'anotació de l'extracte bancari siguen globals i per tant estiguen referits a diversos justificants de despesa, relacionats o no amb el projecte, serà necessari acompanyar un document bancari que n'incloga la relació degudament detallada, en la qual apareguen el destinatari, la identificació del justificant de la despesa (el número de la factura o el seu concepte) i l'import pagat.



– No es consideraran vàlids els pagaments en efectiu ni els ingressos bancaris per caixa.

– Només es consideraran vàlids els justificants de pagament que acrediten que el pagament s'ha realitzat per qui sol·licita l'ajuda. En el cas de transferències bancàries, en el compte d'origen haurà de constar com a titular/cotitular la persona o empresa/entitat beneficiària de l'ajuda.

– No s'acceptaran aquells documents de pagament que, fins i tot sent conformes amb els requisits formals adés assenyalats, no permeten identificar clarament a quines factures estan vinculats.

– Les despeses presentades en la justificació hauran de documentar-se mitjançant factures pagades íntegrament; per tant, les factures parcialment pagades no seran admeses.

– S'acceptaran pagaments efectuats a través de modalitats de finançament, sempre que es presente el contracte signat entre la persona sol·licitant de l'ajuda i la financera. En tot cas l'IVACE establirà les mesures de control que considere oportunes per a comprovar que s'ha dut a terme la totalitat del pagament a l'entitat financera.

f) Per a les actuacions realitzades mitjançant rènting o lísing operatiu, s'adjuntarà:

– Còpia del contracte de rènting o lísing operatiu, que haurà de complir amb el que s'estableix en el punt 5 de l'article 3 d'aquesta convocatòria.

– Document de cessió del dret de cobrament signat per la destinatària última de l'ajuda a favor de la companyia de rènting que formalitze l'operació.

g) Còpia del compte bancari en la qual s'abonarà, si escau, l'ajuda corresponent, on apareguen les dades de la titular del compte que ha de coincidir amb la destinatària última de l'ajuda, excepte en el cas d'operacions de rènting en el qual el compte serà la de l'entitat de rènting.



h) En cas d'aferrallament de vehicle, s'haurà d'aportar:

– Còpia del «Certificat acreditatiu de la baixa definitiva del vehicle», per part del corresponent Centre Autoritzat de Tractament de Vehicles (CAT), en nom de la DGT o, en defecte d'això, informe del Registre General de Vehicles de la corresponent Prefectura provincial de trànsit, que acredite la baixa definitiva.

– Còpia del permís de circulació del vehicle aferrallat, on conste la seua data de primera matriculació, data de matriculació a Espanya i data d'expedició o, en absència d'aquest document, informe de la DGT amb l'historial del vehicle.

– Còpia del rebut de l'Impost de Vehicles de Tracció Mecànica del vehicle aferrallat, degudament abonat, almenys des de l'exercici de 2020.

i) Fotografia del vehicle adquirit, en la qual siga visible la seua matrícula i, si escau, fotografies que acrediten el compliment de les obligacions de publicitat.

j) Per al cas de les sol·licituds realitzades per entitats locals i del sector públic institucional tramitades de manera directa, haurà de presentar un certificat de l'òrgan competent que el procediment de contractació utilitzat ha respectat la normativa vigent, fent referència a la norma aplicada, el procediment utilitzat, la justificació d'aquest, les dades relatives a la publicació, amb referència explícita a la data de publicació dels plecs o d'inici de la contractació en el cas que no existisquen plecs, i el número/codi de l'expedient de contractació. En qualsevol cas, s'haurà de conservar l'expedient íntegre de contractació que podrà ser requerit per a la seua verificació.

3. La liquidació de les ajudes s'efectuarà una vegada comprovada l'execució de l'actuació del projecte íntegrament o en les fases previstes, d'acord amb la sol·licitud presentada i en els termes fixats en la concessió de l'ajuda, així com la verificació de tota la documentació exigida en l'apartat anterior.



Article 16. Resolució d'incidències

1. L'incompliment dels requisits i terminis establits en la resolució, la insuficient justificació de les despeses efectivament realitzades i la concessió amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades, podrà donar lloc a la minoració de la subvenció concedida. Aquests criteris resultaran d'aplicació per a determinar la quantitat que finalment haja de percebre la persona o entitat beneficiària i hauran de respondre al principi de proporcionalitat.

2. L'incompliment per la persona o entitat beneficiària de qualsevol dels requisits, condicions i altres circumstàncies que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, la variació de la finalitat de l'actuació o la falta de justificació de la realització del projecte, podrà donar lloc a la revocació de la subvenció i l'obligació de reintegrar les ajudes percebudes i els interessos de demora des del moment del seu pagament sobre la base del que es disposa en el títol II de Llei 38/2003, general de subvencions. De conformitat amb aquesta normativa, l'incompliment de l'obligació de reintegrament tindrà, entre altres efectes, la impossibilitat de ser beneficiària en successives convocatòries, sempre que es trobe en període executiu.

3. Es delega en les persones que ostenten el cap d'àrea –o si fa el cas, departament o servei de l'IVACE, competents per a la gestió de les ajudes– la resolució de les incidències que es produïsquen amb posterioritat a la concessió; la resolució relativa a les possibles minoracions o revocacions de les subvencions concedides es delega en la Direcció General de l'IVACE.



Article 17. Difusió i publicitat

1. Tota referència a l'actuació subvencionada en publicacions, activitats de difusió, pàgines web i en general en qualssevol mitjà de difusió, haurà de complir amb els requisits que figuren en el Manual d'Imatge del Pla d'Incentius a la Mobilitat Elèctrica que estarà disponible en el web de l'IDAE i en la pàgina http://moves.ivace.es, en què figuraran el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i el Pla d'Incentius a la Mobilitat Elèctrica, MOVES III, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència. De la mateixa manera hauran d'aparéixer el logotip de l'IDAE i el de l'IVACE.

2. En el context de l'apartat anterior, en el cas de rebre finançament de la Unió Europea, els beneficiaris hauran d'esmentar l'origen d'aquest finançament i garantir la seua visibilitat.

3. Els beneficiaris hauran de conservar constància gràfica, documental o digital de les obligacions recollides en el present article per a la seua posada a la disposició de l'IVACE en el moment de la justificació del projecte, o de qualsevol òrgan de control que la requerisca.



Article 18. Transparència i prevenció del frau

L'entitat beneficiària haurà de complir amb les mesures de transparència i prevenció del frau i aportar la documentació que així ho acredite:

a) Mesures de transparència: quan l'import de la subvenció siga superior a 100.000 euros, o quan almenys el 40 % del total dels ingressos anuals de l'entitat beneficiària tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública, haurà d'acreditar haver complit amb la legislació bàsica sobre transparència, aportant una captura de pantalla de la seua pàgina web -o mitjà electrònic de finalitat similar– en la qual aparega la informació següent:

– Contractes subscrits amb una Administració Pública, fent esment a les parts, l'objecte, termini de durada, import de licitació i d'adjudicació, el nombre d'empreses licitadores i el procediment utilitzat.



– Convenis amb l'Administració Pública subscrits, fent esment a les parts, l'objecte, termini de durada i obligacions econòmiques convingudes, així com les seues possibles modificacions.

– Subvencions i ajudes públiques rebudes, amb indicació del seu import i finalitat.

Les entitats públiques hauran d'acreditar haver complit amb la legislació bàsica sobre transparència, aportant una captura de pantalla de la seua pàgina web -o mitjà electrònic de finalitat similar– en la qual aparega les subvencions i ajudes públiques rebudes, amb indicació del seu import i finalitat.

b) Mesures de prevenció del frau:

Les entitats beneficiàries han de tindre un comportament antifrau i col·laborar amb qualsevol altra Administració per a evitar comportaments fraudulents en la societat. En cas que qualsevol persona tinguera coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat relacionats amb les ajudes previstes en la present convocatòria, podrà posar-los en coneixement a través del canal habilitat a l'efecte per l'Oficina Nacional de Coordinació Antifrau en l'adreça web:



https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/inicio.aspx, i de la bústia Control Antifrau del portal de l'IVACE: http://www.ivace.es.





DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta la Direcció General de l'IVACE, per a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament, eficàcia i execució de la present convocatòria.

Segona

La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).



Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes recurs potestatiu de reposició davant el president de l'IVACE, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o bé en el termini de dos mesos recurs contenciós administratiu, davant la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'hi estime oportú.



València, 14 de juliol de 2021.– El president de l'IVACE: Rafael Climent González.

Mapa web