Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 26 de gener de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures addicionals en matèria d'inhumació de persones mortes per coronavirus, com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19. [2021/764]

(DOGV núm. 9007 de 28.01.2021) Ref. Base de dades 000813/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Legislació, Autoritzacions administratives
    Matèries: Salut pública Sanitat Malaltia infecciosa
    Descriptors:
      Temàtics: salut pública, política sanitària, malaltia infecciosa



Antecedents de fet

L'extensió de la malaltia Covid-19 en aquests moments fa necessari que s'hagen d'extremar totes les mesures de seguretat sanitària i d'higiene i, entre elles, les relatives al tractament dels cossos de les persones que moren per aquesta malaltia.

La defunció de persones per coronavirus, per raons sanitàries òbvies, fa recomanable la seua immediata inhumació o incineració i que no s'acumulen en el depòsit de l'hospital o institució sanitària en què eren ateses, sense necessitat que transcórreguen més de 24 hores de la defunció, i una vegada obtingudes la certificació mèdica de defunció i la llicència d'enterrament.

L'article 14 del Reglament pel qual es regulen les pràctiques de policia sanitària mortuòria en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, aprovat per Decret 39/2005, de 25 de febrer, del Consell de la Generalitat, assenyala que «Sense perjudici del que es preveu en l'article 12, quan existisquen raons sanitàries que aconsellen la inhumació immediata d'un cadàver, l'alcalde del municipi corresponent ordenarà que siga transportat urgentment al depòsit de cadàvers del cementeri de la pròpia localitat, excepte en els casos d'intervenció judicial, per a procedir a la seua inhumació tan prompte siga possible. Quan les raons sanitàries determinants de la inhumació immediata tinguen una incidència territorial que excedisca d'un terme municipal, la competència per a ordenar la conducció immediata correspondrà a l'òrgan autonòmic de sanitat».



Per això, a través de la present resolució, es vol ordenar que aqueixa conducció siga immediata i ràpida quan la defunció s'haja produït en localitat diferent d'aquella on estiga previst l'enterrament o incineració de la persona morta.



Fonaments de dret

1. La Generalitat, mitjançant la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11.a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.



2. El Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per a contindre la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2 (BOE 05.10.2020), assenyala en la seua exposició que durant la vigència de l'estat d'alarma, les administracions sanitàries competents en salut pública, en tot allò no previst en aquesta norma, hauran de continuar adoptant les mesures necessàries per a afrontar la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la Covid-19, conformement a la legislació sanitària, en particular, la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat i la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, així com en la normativa autonòmica corresponent.

Aquest reial decret ha sigut prorrogat per Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, des de les 00.00 hores del dia 9 de novembre de 2020 fins a les 00.00 hores del dia 9 de maig de 2021 (BOE 04.11.2020).

3. La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix en l'article 1 que «amb la finalitat de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat», i en l'article 3, més en concret, que «amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb aquests i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible».



4. L'article 26.1 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu: «En cas que existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com la confiscació o immobilització de productes, suspensió de l'exercici d'activitats, tancaments d'empreses o les seues instal·lacions, intervenció de mitjans materials i personals i totes les altres que es consideren sanitàriament justificades».

5. La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, per la seua part, estableix en l'article 54.1 que «sense perjudici de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, amb caràcter excepcional, i quan així ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració general de l'Estat i les de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues competències respectives, podran adoptar les mesures que siguen necessàries per a assegurar el compliment de la llei», i en l'apartat 2, que «en particular, sense perjudici del qual preveu la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, l'autoritat competent podrà adoptar, mitjançant una resolució motivada, les següents mesures:

a) La immobilització i, si és procedent, el decomís de productes i substàncies.

b) La intervenció de mitjans materials o personals.

c) El tancament preventiu de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries.

d) La suspensió de l'exercici d'activitats.

e) La determinació de condicions prèvies en qualsevol fase de la fabricació o comercialització de productes i substàncies, així com del funcionament de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries a què es refereix aquesta llei, amb la finalitat de corregir les deficiències detectades.

f) Qualsevol altra mesura ajustada a la legalitat vigent si hi ha indicis racionals de risc per a la salut, inclosa la suspensió d'actuacions d'acord amb el que estableix el títol II d'aquesta llei».

En l'apartat 3 de l'esmentat precepte s'estableix: «Les mesures s'adoptaran prèvia audiència dels interessats, excepte en cas de risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, i la seua duració no excedirà del temps exigit per la situació de risc que les va motivar. Les despeses derivades de l'adopció de mesures cautelars previstes en el present article aniran a càrrec de la persona o empresa responsable».



6. L'article 83.2 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, estableix: «Així mateix, les activitats públiques i privades de les quals, directament o indirectament, puga derivar-se un risc per a la salut i seguretat de les persones, incloses les de promoció i publicitat, se sotmetran a les mesures d'intervenció que reglamentàriament s'establisquen».

I l'article 86 de l'esmentada Llei de salut de la Comunitat Valenciana, de regulació de les mesures especials cautelars i definitives, assenyala: «Quan l'activitat exercida poguera tindre una repercussió excepcional i negativa en la salut, les autoritats públiques sanitàries, a través dels seus òrgans competents en cada cas, podran procedir a l'adopció de les mesures especials que siguen necessàries per a garantir la salut i seguretat de les persones, que tindran caràcter cautelar o, després del corresponent procediment contradictori, caràcter definitiu.



Sense perjudici del que es disposa en la normativa bàsica estatal, les mesures que pot utilitzar l'Administració seran, entre altres, les següents:

a) El tancament d'empreses o les seues instal·lacions.

b) La suspensió de l'exercici d'activitats.

h) Qualsevol altra mesura prevista expressament en una norma amb rang de llei.

(...)».

7. L'Acord de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la Covid-19, assenyala que cap l'adopció de mesures extraordinàries en salvaguarda de la salut pública a causa de la pandèmia per coronavirus SARS-CoV2 per part de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública. De manera exacta l'Acord disposa:

«Seté. Seguiment

Les mesures preventives recollides en aquest acord seran objecte de seguiment per a garantir la seua adequació a la situació epidemiològica i sanitària. A aquest efecte, podran ser modificades o suprimides mitjançant acord del Consell o resolució de la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Així mateix, correspon a la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació del present acord i establir, d'acord amb la normativa aplicable i a la vista de l'evolució de la situació sanitària, totes aquelles mesures addicionals o complementàries que siguen necessàries».



Sobre la base de l'exposat, valorada l'actual situació, tenint en compte que és convenient per raons sanitàries que es produïsca de manera immediata la inhumació o incineració dels cadàvers de persones mortes per coronavirus Covid-19, i atés que situació s'està produint en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 81.1.b de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, resolc:



Primer

Establir la següent mesura especial, de caràcter preventiu, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana:

Ordenar que, una vegada morta una persona per coronavirus Covid-19, siga traslladada immediatament al depòsit del cementeri de la seua corresponent localitat o, si té capacitat, al depòsit de l'empresa funerària participant en el servei de recollida i trasllat del cadàver perquè es procedisca a la seua inhumació o incineració tan prompte siga possible, sense que haja de romandre en el depòsit de la institució sanitària on va morir.

Podrà procedir-se a la inhumació o incineració de la persona morta a causa de la malaltia Covid-19 una vegada obtingudes la certificació mèdica de defunció i la llicència d'enterrament, expedida pel Registre Civil corresponent, o si escau, Autoritat judicial competent, tot això de conformitat amb la normativa registral civil estatal d'aplicació. Per a això, l'empresa funerària que intervé haurà de comunicar a l'Ajuntament corresponent, la citada documentació necessària per a procedir a la inhumació o incineració del cadàver de la persona morta.



A aquest efecte, i en les dues situacions possibles de permanència del cadàver, bé en el depòsit municipal, bé en el depòsit de l'empresa funerària, l'empresa que intervé en el servei haurà d'atendre estrictament els criteris establits en el document del Ministeri de Sanitat sobre «Procediment per al maneig de cadàvers de casos de Covid-19» (versió del 26 de maig de 2020 i posteriors actualitzacions, en el seu cas).





Segon. Eficàcia i vigència

La present resolució produirà efectes des de l'endemà a la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i mantindrà la seua vigència en tant es mantinguen en vigor alguna de les mesures que per Decret del president de la Generalitat Valenciana s'han dictat com a autoritat competent delegada en virtut del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per a contindre la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.



S'adverteix que la present resolució posa fi a la via administrativa podent interposar-se recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seua notificació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en els articles 10.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.



València, 26 de gener de 2021.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web