Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 5 de juliol de 2021, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual s'implanten determinats cursos d'especialització de Formació Professional amb caràcter experimental en el curs acadèmic 2021-2022, i se'n determinen el procediment d'admissió i aspectes de l'organització. [2021/7495]

(DOGV núm. 9123 de 08.07.2021) Ref. Base de dades 006805/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: centre d'ensenyament



Els cursos d'especialització es consideren un programa seqüencial dels títols de referència que donen accés a aquests mateixos títols i responen de manera ràpida a les innovacions que es produeixen en el sistema productiu, així com a àmbits emergents que complementen la formació inclosa en els títols de referència. És per tot això que l'oferta de cursos d'especialització es veu necessària per a preparar professionals al llarg de la seua vida que assumisquen els reptes del sistema econòmic i productiu de la Comunitat Valenciana.

El Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu, regula en l'article 27 els cursos d'especialització de formació professional i indica els requisits i condicions a què han d'ajustar-se aquests cursos d'especialització.

En el curs 2020-2021, es van implantar determinats cursos d'especialització amb caràcter experimental per la Resolució de 15 de juliol de 2020, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional (DOGV núm. 8859 de 17.07.2020).

A la Comunitat Valenciana, l'Ordre 78/2010, de 27 d'agost, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen determinats aspectes de l'ordenació i organització acadèmica dels cicles formatius de Formació Professional del sistema educatiu en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, i l'Ordre 79/2010, de 27 d'agost, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'avaluació de l'alumnat dels cicles formatius de Formació Professional del sistema educatiu en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, implanten, ordenen i estableixen la manera d'avaluar els ensenyaments de Formació Professional en aquesta comunitat.

Com que es veu necessària la implantació i desenvolupament d'aquests cursos d'especialització, la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport implanta de manera experimental per al curs 2021-2022 determinats cursos d'especialització a la Comunitat Valenciana, per la qual cosa cal regular els criteris d'assignació d'aquestes places i determinats aspectes d'organització dels cursos.

El pla d'acció de la Comunitat Valenciana promou que la formació professional siga un sistema més àgil i flexible i que estiga vinculada als entorns productius; en aquest sentit es justifica que aquesta resolució propose, amb caràcter experimental, la utilització de metodologies actives d'aprenentatge que canvie les estructures rígides d'aprenentatge i possibilite que els alumnes puguen dissenyar el seu itinerari formatiu dins de les competències generals i específiques del curs d'especialització.

D'altra banda, el Reglament general de protecció de dades (RGPD) Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 va substituir, des de maig de 2018, l'actual Llei orgànica de protecció de dades i el reglament que la desplega, i introdueix una sèrie de canvis i novetats als quals és necessari adaptar els actuals tractaments. L'RGPD esmenta expressament la necessitat que s'apliquen mesures tècniques i organitzatives apropiades pel responsable, amb la finalitat de garantir que el tractament és conforme al que disposa el reglament. A conseqüència d'això, durant el procés d'admissió s'ha de tindre en consideració la Resolució de 28 de juny de 2018, de la Sotssecretaria de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es dicten instruccions per al compliment de la normativa de protecció de dades en els centres educatius públics de titularitat de la Generalitat, on hi haja tractaments de dades de caràcter personal. D'aquesta manera, durant aquest procés s'exposaran únicament aquelles dades necessàries per a garantir la transparència del procediment.



Així, el procediment d'admissió en Formació Professional per al pròxim curs 2021-2022, tal com s'estableix en la Resolució de 31 de març de 2021, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual s'estableix el calendari i el procediment d'admissió i matrícula de l'alumnat en els ensenyaments de Formació Professional Bàsica, de grau mitjà i de grau superior, en centres públics i centres privats amb cicles formatius sostinguts amb fons públics no universitaris; en els programes formatius de qualificació bàsica finançats amb fons públics, i en els cicles de Formació Professional Bàsica en instituts d'Educació Secundària i centres integrats públics de Formació Professional de la Comunitat Valenciana, dirigits a persones beneficiàries del Pla d'ocupació juvenil per al curs 2021-2022, es tramitarà de manera electrònica, per evitar tràmits presencials. La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per a garantir l'assistència i l'accés de totes les persones sol·licitants, habilitarà punts d'atenció a l'usuari per als qui no disposen de mitjans electrònics.



En atenció de totes aquestes consideracions, i fent ús de les atribucions conferides per l'article 68 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, l'article 82 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, aquesta secretaria autonòmica resol:



Primer. Objecte

La present resolució regula per al curs 2021-2022 la implantació experimental, el procediment i calendari d'admissió, i determinats aspectes d'organització dels cursos d'especialització de Formació Professional en centres docents públics de titularitat de la Generalitat.





Segon. Ensenyaments i centres autoritzats

Els cursos d'especialització que s'implantaran en 2021-2022 a la Comunitat Valenciana són els que figuren en l'annex I de la present resolució.

Els centres docents autoritzats i els cursos que imparteixen estan en la pàgina https://ceice.gva.es/va/web/formacion-profesional



Tercer. Requisits d'accés

Els requisits que ha de complir l'alumnat per a accedir i cursar la formació recollida en aquesta resolució s'especifiquen en l'annex II de la present resolució.



Quart. Vacants i grups

1. La informació sobre les vacants disponibles de cada curs d'especialització en cada centre es publicarà en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport en https://ceice.gva.es/va/web/formacion-profesional/admision-alumnado-en-ciclos-formativos

2. Els grups es constituiran amb un mínim d'11 alumnes i un màxim de 20 alumnes. No obstant això, la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial podrà, excepcionalment, autoritzar mitjançant resolució motivada grups amb un nombre inferior d'alumnat al mínim establit anteriorment.



Cinqué. Calendari i procediment d'admissió

1. Termini i forma de presentació de sol·licituds.

1.1. La persona interessada a cursar aquesta formació podrà realitzar una única sol·licitud entre el 8 de juliol i el 16 de juliol de 2021 a les 23.59 hores, en https://ceice.gva.es/va/web/formacion-profesional/admision-alumnado-en-ciclos-formativos

En aquest formulari, la persona sol·licitant adjuntarà digitalment la documentació, següent:

– Nom i cognoms.

– DNI, NIE.

– NIA, si en té.

– Document escanejat del títol al·legat com a requisit d'accés.

– Certificat de notes del cicle formatiu conduent al títol que aporta com a requisit d'accés.

En presentar la sol·licitud, la persona es fa responsable de la veracitat de la informació i la documentació aportada, i autoritza la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport i els centres educatius receptors de les sol·licituds a consultar les dades personals i acadèmiques de la persona sol·licitant per mitjà dels sistemes informàtics pertanyents a aquesta conselleria.

En cada sol·licitud es podran sol·licitar per ordre de preferència fins a dos cursos diferents, i en cas de ser admesos en tots dos, prevaldrà l'ordre de preferència.

Només serà tinguda en compte l'última instància vàlida registrada en el sistema informàtic.

2. Procediment

2.1. La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial gestionarà les sol·licituds i les ordenarà seguint els criteris establits en l'apartat sisé de la present resolució.

Les llistes provisionals d'admesos, exclosos i en llista d'espera es publicaran el 27 de juliol de 2021 en https://ceice.gva.es/va/web/formacion-profesional/admision-alumnado-en-ciclos-formativos

2.2. El període de reclamació a les llistes provisionals serà del 27 al 30 de juliol mitjançant correu electrònic a sfp@gva.es.



2.3. El 3 de setembre, la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial remetrà el llistat definitiu de persones admeses al centre educatiu respectiu i el publicarà en https://ceice.gva.es/va/web/formacion-profesional/admision-alumnado-en-ciclos-formativos

2.5. El període de reclamacions a les llistes definitives serà del 3 al 6 de setembre, mitjançant un correu electrònic a sfp@gva.es, amb assumpte «Reclamació cursos especialització».

2.6. Els centres educatius publicaran en el tauler d'anuncis respectiu les llistes definitives el 10 de setembre.

2.7. El centre educatiu podrà requerir a les persones admeses la documentació compulsada. En cas que després d'examinar la documentació s'excloga alguna persona interessada per no complir algun dels requisits d'accés o modificació de l'ordre en les llistes, el centre educatiu procedirà a reordenar les llistes i, si és el cas, a contactar les persones en llista d'espera.

2.8. Orientació dels centres. S'habilitaran els mitjans precisos en els centres educatius autoritzats, amb la finalitat de prestar l'assessorament necessari a les persones interessades en la matrícula en els cursos d'especialització.

3. Matrícula

Es farà entre el 13 i el 17 de setembre en els centres educatius en els quals l'alumnat haja sigut admés, seguint el model de l'annex III de la present resolució, y que estará disponible en la web https://ceice.gva.es/es/web/formacion-profesional/admision-alumnado-en-ciclos-formativos.



Sisé. Criteris d'ordenació i desempat

1. Les sol·licituds admeses a tràmit s'ordenaran per la nota mitjana amb dos decimals del cicle formatiu que aporten com a requisit d'accés, per a cada curs d'especialització.

2. S'estableix la lletra «F» per a resoldre els empats produïts en la valoració de les sol·licituds en el procediment d'admissió, d'acord amb la Resolució de 21 de gener de 2019, de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, per la qual es determina la lletra per a fixar l'ordre d'intervenció de les persones aspirants i, si és el cas, dirimir els empats en tots els processos selectius que es convoquen durant l'any 2019 en el conjunt de les administracions públiques valencianes.



Seté. Llistes d'espera

Els centres gestionaran la llista d'espera, bé en acte públic, o bé mitjançant els mitjans objectius i registrats que el centre educatiu considere adequats.



Huité. Calendari escolar

S'estableix per als cursos d'especialització l'inici de l'activitat docent per a l'1 d'octubre de 2021, i haurà d'haver finalitzat el 15 de juny de 2022.



Nové. Informació i difusió

Pel que fa als cursos d'especialització recollits en la present resolució, se'n publicarà informació en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport i en els centres autoritzats que impartiran aquests cursos.



Dècim. Característiques de l'activitat formativa dels cursos d'especialització

a) L'activitat formativa dels cursos d'especialització es desenvoluparà d'acord amb el que s'estableix en la normativa que els aprova. Tenint en compte el caràcter experimental dels cursos d'especialització, i sempre ateses les possibilitats dels centres educatius que els impartisquen, s'organitzaran els diferents mòduls professionals utilitzant metodologies actives d'aprenentatge, i cada centre podrà organitzar el curs per competències professionals que donen resposta als resultats d'aprenentatge i els seus criteris d'avaluació.

b) Per a aquells cursos d'especialització de duració igual o inferior a 600 hores lectives, la jornada s'establirà en 20 hores lectives setmanals. Per als cursos de duració superior a 600 hores lectives, la jornada s'establirà en 25 hores lectives setmanals.

Si és necessari una distribució horària diferent de la que s'indica, es precisarà l'autorització de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, prèvia sol·licitud motivada del centre abans del 16 de juliol, a sfp@gva.es

c) L'activitat formativa serà impartida, de manera conjunta, per professorat d'alguna de les especialitats referides en el reial decret que estableix el respectiu curs d'especialització i per altres professionals especialistes amb la qualificació necessària.

d) Donades les característiques dels cursos d'especialització, l'equip docent responsable de cada curs d'especialització comptarà amb una borsa de 50 hores lectives setmanals, que es distribuiran entre el professorat del curs d'especialització.



Onzé. Tutoria del curs d'especialització

Es nomenarà un tutor o tutora entre els membres de l'equip docent, que tindrà, almenys, les següents funcions:

a) La coordinació en l'elaboració de les programacions didàctiques dels mòduls professionals que componen el curs d'especialització.



b) La coordinació del seguiment de les activitats de formació i avaluació.

c) La informació a l'alumnat de les característiques pròpies del curs, de les característiques de les empreses per a la realització de la Formació en centres de treball si correspon, del programa formatiu a desenvolupar i dels drets i obligacions de l'alumnat.

d) La gestió de la documentació necessària per a dur a terme les accions derivades del desenvolupament del curs d'especialització.



Dotzé. Professorat

En l'activitat formativa del programa intervindrà professorat d'alguna de les especialitats referides en el reial decret que estableix el curs d'especialització.

El professorat de cadascun dels mòduls professionals serà l'encarregat d'elaborar una programació específica d'aquests, i d'aconseguir que l'alumnat aconseguisca les destreses i habilitats previstes en el programa. El professorat de cada àrea de formació tindrà, almenys, les següents funcions:

a) Elaborar la programació dels mòduls professionals de la seua responsabilitat.

b) Participar en el disseny i la planificació del programa formatiu individualitzat.

c) Coordinar el desenvolupament de les activitats formatives del mòdul professional de la seua competència, presencials i a distància si n'hi haguera per motiu de la Covid-19.

d) En el cas d'optar per metodologies actives d'aprenentatge, la coordinació de les diferents competències professionals i el seu seguiment.

e) Desenvolupar els procediments d'avaluació descrits en la seua programació, així com emplenar la documentació derivada d'aquests.



f) Informar l'alumnat, abans de l'inici del programa, de les característiques del procés d'avaluació i els criteris de qualificació.

g) Participar en el desenvolupament d'una memòria final a la conclusió del curs juntament amb la resta d'agents implicats.



Tretzé. Avaluació de l'alumnat

L'avaluació de l'alumnat serà responsabilitat de l'equip docent encarregat del curs d'especialització.

El professorat de cada mòdul professional realitzarà el seguiment del desenvolupament del procés d'ensenyament i aprenentatge, utilitzant per a això els instruments i els procediments prèviament establits en la programació de cada mòdul professional.

Almenys, hauran de realitzar-se dues sessions d'avaluació per a valorar el grau de seguiment del curs per l'alumnat matriculat.

En el cas d'organitzar el curs d'especialització utilitzant metodologies actives d'aprenentatge, l'avaluació es dissenyarà de manera conjunta per tot el professorat tenint en compte les competències adquirides i els diferents indicadors de resultats concretats en la programació.



El tutor o tutora del curs informarà documentalment l'alumnat de les qualificacions obtingudes en cadascun dels mòduls professionals i, en cas necessari, de les activitats de recuperació que haurà de realitzar per a aconseguir els resultats d'aprenentatge previstos.

S'emplenarà una acta d'avaluació final en acabar el curs d'especialització, que serà signada per tot el professorat del curs.

Es remetrà una còpia de l'acta a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, que emetrà els certificats corresponents a les persones que estiguen avaluades positivament.





Catorzé. Seguiment i avaluació del curs d'especialització

La Direcció General Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial realitzarà el seguiment i l'avaluació del curs d'especialització.



Quinzé. Normativa supletòria

Tots els aspectes relatius a ordenació curricular i a avaluació no recollits en aquesta resolució es regiran per les normes que, amb caràcter general, regulen els ensenyaments de Formació Professional del sistema educatiu.



Setzé. Instruccions de desenvolupament

La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial podrà emetre instruccions complementàries per al desenvolupament dels cursos d'especialització.



Disseté. Entrada en vigor

La present resolució entrarà en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

De conformitat amb el que s'estableix en els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en els articles 10, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, les persones interessades podran interposar un recurs potestatiu de reposició o plantejar directament un recurs contenciós administratiu en els terminis i davant els òrgans que s'indiquen a continuació:

a) Recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Cultura i Esport en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la publicació.

b) Recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació.



València, 5 de juliol de 2021.– El secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional: Miguel Soler Gracia.





Mapa web