Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 29 de juny de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, per al període entre l'1 de juliol de 2021 i el 15 de juliol de 2021. [2021/7296]

(DOGV núm. 9117 de 30.06.2021) Ref. Base de dades 006838/2021




Antecedents de fet

La situació epidemiològica a la Comunitat Valenciana a conseqüència de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, continua mantenint una evolució estable i es manté en nivell d'alerta 1 o risc baix, així ho reflecteix l'informe de la Subdirecció General d'Epidemiologia, Vigilància de la Salut i Sanitat Ambiental de data 25 de juny de 2021, si bé els indicadors de nivell de transmissió presenten una tendència creixent, en els següents termes:

«La situació de la pandèmia de Covid-19 a la Comunitat Valenciana es manté en nivell d'alerta 1 o risc baix d'acord amb els criteris establits en la Guia d'actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de Covid-19, de 26 de març. Els indicadors de nivell de transmissió es troben en risc mitjà i els indicadors de capacitat assistencial en nova normalitat pel que l'avaluació de risc en el seu conjunt indica nivell d'alerta 1.

Els indicadors d'avaluació del nivell de transmissió es troben en un nivell de risc mitjà amb tendència ascendent en tots ells. En data 25 de juny, la incidència acumulada a 14 dies ascendeix a 55,98 per 100.000 habitants i a 7 dies de 32,06 per 100.000 habitants davant de 35,81 i 17,72 el 2 de juny.

L'evolució del número reproductiu bàsic instantani en les dues últimes setmanes mostra un increment superant el valor 1, indicatiu d'increment de l'epidèmia. A data 25 de juny el valor és d'1,31 IC95 % (1,25 – 1,37), mentre que en l'anterior informe era d'1.05 IC95 % (0,99 – 1,11). El percentatge global de positivitat de les proves diagnòstiques d'infecció aguda també presenta una tendència creixent en els últims 14 dies, situant-se en 3,45 % davant de 3 % de l'informe anterior.



Quant a la presència dels nous llinatges del SARS-CoV-2 a la Comunitat Valenciana, la variant Alfa es manté com a variant dominant, encara que manté la seua tendència decreixent. La variant Gamma ha augmentat considerablement en les últimes tres setmanes i comença a observar-se un increment en la variant Delta.

L'anàlisi per grups d'edat mostra un desplaçament de l'impacte de la pandèmia a les persones menors de 60 anys, principalment a causa de la cobertura de la vacunació en els grups de població de major edat. El grup d'edat més afectat és el comprés entre 15 i 29 anys.



Després de l'avaluació de risc realitzada, la Comunitat Valenciana es manté un nivell de risc baix o alerta 1, indicatiu de transmissió comunitària limitada. Ara bé, l'evolució ha empitjorat el mes de juny. És important assenyalar que l'avaluació del nivell de transmissió situa a la Comunitat en nivell de risc mitjà o alerta 2. Els indicadors de capacitat assistencial es mantenen en nova normalitat pel que l'avaluació de risc en el seu conjunt situa a la Comunitat en nivell de risc baix seguint els criteris establits en la Guia d'actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de Covid-19.



En l'informe de 2 de juny s'indicava que la corba epidèmica presentava una tendència creixent en la seua evolució. Al llarg d'aquest mes, s'ha anat observant un ritme de creixement constant que es fa especialment significatiu en l'última setmana relacionat sobretot amb la major mobilitat i interacció social després de la finalització de la limitació de la circulació de persones en horari nocturn. Tots els indicadors de nivell de transmissió presenten una tendència ascendent: la incidència acumulada a 14 dies i a 7 dies, la positivitat global de les proves diagnòstiques d'infecció aguda, la positivitat de les proves dels casos sospitosos en Atenció Primària. El número de reproducció bàsic instantani es troba a 1,31 pel que s'espera que l'epidèmia continue creixent en els pròxims dies.

La transmissió comunitària limitada té el seu reflex en els brots epidèmics. En l'actualitat hi ha 162 brots actius amb 3.000 contactes en seguiment. El 62 % corresponen a l'àmbit social, indicatiu que les activitats socials continuen sent el principal origen dels contagis. Estan sent especialment importants els brots relacionats amb festes de celebració de final de curs i els brots relacionats amb viatges per la mateixa celebració.

La campanya de vacunació enfront de la Covid-19 avança segons el ritme previst. Aquesta circumstància no suposa encara haver aconseguit la immunitat de grup, però té molta rellevància atés que comporta tindre protegida a una part important de la població més susceptible almenys amb una dosi, d'ací la importància de continuar amb les mesures no farmacològiques. El gran esforç realitzat al llarg de tant de temps per la població i pels sectors econòmics mereix continuar-ho, la interrupció de les citades mesures podria comportar una nova ona epidèmica que, encara que no s'espera que fora de les dimensions de les anteriors, comportaria novament a l'adopció de mesures dràstiques de contenció.



En definitiva, encara que l'evolució de la pandèmia manté el nivell d'alerta 1 cal assenyalar que tots els indicadors de nivell de transmissió presenten una tendència ascendent. L'epidèmia presenta un ritme de creixement constant, encara que és especialment significatiu en l'última setmana. L'increment de la mobilitat i de la interacció social després de la finalització de la limitació de la circulació en horari nocturn i la limitació en l'agrupació de persones, ha tingut com a conseqüència una major circulació del virus amb el consegüent augment en el nombre de casos, per la qual cosa continua sent necessari mantindre mesures no farmacològiques. Els indicadors de capacitat assistencial es troben en el llindar de nova normalitat gràcies a l'avanç de l'estratègia de vacunació.



L'experiència adquirida en més d'un any de lluita contra la pandèmia ens condueix a assumir que la represa de normalitat que representa la finalització de l'efectivitat de l'estat d'alarma no pot suposar l'abandó de totes les mesures no farmacològiques. Si es fa, el risc d'una nova ona epidèmica es veu incrementat i ens obligaria, una altra vegada, a l'adopció de mesures més dràstiques per a la seua contenció.

El risc persisteix i, atés que l'únic instrument eficaç davant la pandèmia, fins que no s'aconseguisca la immunitat de grup, són les mesures no farmacològiques, considerem necessari continuar sent cautelosos i aplicar el principi de precaució i prudència per a contindre l'epidèmia. A pesar que l'anomenada fatiga pandèmica és un fet constatable, ja que fa més de dos mesos que estem en nivell de risc baix i el programa de vacunació avança a bon ritme, donada la tendència creixent, considerem que és convenient mantindre les mesures buscant la proporcionalitat, la pertinència i guardant un equilibri de manera que es protegisca la salut causant el menor mal possible al sector econòmic.

Per això, buscant una acció de protecció de la salut i seguretat de la ciutadania, sembla pertinent continuar adoptant mesures que afavorisquen la disminució de les relacions socials. Considerem que ha de continuar-se amb les mesures reflectides per al nivell d'alerta 1 en la Guia d'actuacions de resposta coordinades per al control de la transmissió per Covid-19 del Ministeri de Sanitat (actualització de 2 de juny), especialment en el que fa referència a la limitació d'horaris i agrupacions de persones en aquells establiments que, per la seua idiosincràsia, és impossible l'ús permanent de la mascareta».

Per tot això, es considera necessari seguir en el camí traçat de desescalada progressiva ja iniciat després de la fi de l'últim estat d'alarma, presidit per criteris de prudència i proporcionalitat. Són mesures que hauran de continuar estant vigents, revisades i actualitzades en funció de la situació epidemiològica, durant tot el període que continue la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 i fins que l'Organització Mundial de la Salut, declare la seua finalització.

En aquesta línia de reducció progressiva d'algunes de les mesures de control de la transmissió, l'ús de la mascareta acaba de ser regulat pel Reial Decret llei 13/2021, de 24 de juny, pel qual es modifique la Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada pel Covid-19. La bona evolució i en particular, com assenyala el mencionat reial decret llei, l'evidència científica sobre el menor grau de transmissió del coronavirus SARS-CoV-2 en espais a l'aire lliure, conviden a establir canvis en aquesta mesura sanitària, eliminant l'ús obligatori de màscares en la via pública i en espais a l'aire lliure, excepte en els supòsits que expressament contempla la norma indicada.

Les mesures en matèria de salut pública que recull aquesta resolució, es continuen considerant mesures idònies i proporcionades en el sentit de no conéixer-se altres més moderades per a la consecució del propòsit, i entren en el deure que tenen els poders públics d'«organitzar i tutelar la salut pública a través de mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris» establit en l'article 43.2 de la Constitució Espanyola per a garantir el dret a la protecció de la salut.

Aquestes mesures segueixen en la línia del document d'«Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de Covid-19, del Ministeri de Sanitat», de data 2 de juny de 2021, elaborat i actualitzat per la Ponència d'Alertes i Plans de Preparació i Resposta, aprovat per la Comissió de Salut Pública del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut i acordat pel Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut.

Mesures que permetran que no existisquen reculades que puguen impedir una evolució òptima en aquest itinerari de desescalada.

La present resolució recull novament, les mesures de prevenció, higiene i específiques per sectors, que es consideren en aquests moments idònies, adequades i proporcionals amb l'actual realitat epidemiològica que viu la Comunitat Valenciana, són mesures exigibles i legitimades per a la defensa de la salut pública i suposen un major benefici per a l'interés general en la cura de la salut pública.



Fonaments de dret

1. La Generalitat, mitjançant la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11.a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.

2. La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix en l'article 1 que «amb la finalitat de protegir la salut pública i previndre'n la pèrdua o la deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents administracions públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat», i en l'article 3, més en concret, que «amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb aquests i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible».

3. L'article 26.1 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu: «En cas que existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com la confiscació o immobilització de productes, suspensió de l'exercici d'activitats, tancaments d'empreses o les seues instal·lacions, intervenció de mitjans materials i personals i totes les altres que es consideren sanitàriament justificades».

4. La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, per la seua part, estableix en l'article 54.1 que «sense perjudici de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, amb caràcter excepcional, i quan així ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració general de l'Estat i les de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues competències respectives, podran adoptar les mesures que siguen necessàries per a assegurar el compliment de la llei», i en l'apartat 2, que «en particular, sense perjudici del qual preveu la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, l'autoritat competent podrà adoptar, mitjançant una resolució motivada, les següents mesures:

a) La immobilització i, si és procedent, el decomís de productes i substàncies.

b) La intervenció de mitjans materials o personals.

c) El tancament preventiu de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries.

d) La suspensió de l'exercici d'activitats.

e) La determinació de condicions prèvies en qualsevol fase de la fabricació o comercialització de productes i substàncies, així com del funcionament de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries a què es refereix aquesta llei, amb la finalitat de corregir les deficiències detectades.

f) Qualsevol altra mesura ajustada a la legalitat vigent si hi ha indicis racionals de risc per a la salut, inclosa la suspensió d'actuacions d'acord amb el que estableix el títol II d'aquesta llei».

En l'apartat 3 de l'esmentat precepte s'estableix: «Les mesures s'adoptaran prèvia audiència dels interessats, excepte en cas de risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, i la seua duració no excedirà del temps exigit per la situació de risc que les va motivar. Les despeses derivades de l'adopció de mesures cautelars previstes en el present article aniran a càrrec de la persona o empresa responsable».



5. L'article 83.2 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, estableix: «Així mateix, les activitats públiques i privades que, directament o indirectament, puga derivar-se un risc per a la salut i seguretat de les persones, incloses les de promoció i publicitat, se sotmetran a les mesures d'intervenció que reglamentàriament s'establisquen».

I l'article 86.2.b de l'esmentada Llei de salut de la Comunitat Valenciana, de regulació de les mesures especials cautelars i definitives, assenyala: «Quan l'activitat exercida poguera tindre una repercussió excepcional i negativa en la salut, les autoritats públiques sanitàries, a través dels seus òrgans competents en cada cas, podran procedir a l'adopció de les mesures especials que siguen necessàries per a garantir la salut i seguretat de les persones, que tindran caràcter cautelar o, després del corresponent procediment contradictori, caràcter definitiu.



Sense perjudici del que es disposa en la normativa bàsica estatal, les mesures que pot utilitzar l'Administració seran, entre d'altres, les següents:

a) El tancament d'empreses o les seues instal·lacions.

b) La suspensió de l'exercici d'activitats.

(...)».

6. La Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada pel Covid-19, aplicable en tot el territori nacional, estableix aquestes mesures mentre no siga declarada oficialment la finalització de la situació de crisi sanitària, i assenyala que correspon a les administracions competents assegurar les normes de prevenció, d'higiene, d'aforament, organitzatives i totes aquelles necessàries per a previndre els riscos de contagi i d'aglomeracions, tant en espais tancats com en la via pública a l'aire lliure, i el compliment per les persones i entitats titulars d'establiments comercials, d'allotjaments, d'hostaleria, restauració, d'equipaments culturals, activitats recreatives, instal·lacions esportives i d'altres equipaments, locals, centres i llocs d'altres sectors, així com l'observança per part de les entitats organitzadores d'activitats i esdeveniments.

7. L'Acord de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la Covid-19, que segueix en vigor fins a la finalització de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, assenyala que és possible l'adopció de mesures extraordinàries en salvaguarda de la salut pública a causa de la pandèmia per coronavirus SARS-CoV2 per part de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública. De manera exacta, l'Acord disposa:

«Seté. Seguiment

Les mesures preventives recollides en aquest acord seran objecte de seguiment per a garantir l'adequació a la situació epidemiològica i sanitària. A aquest efecte, podran ser modificades o suprimides mitjançant un acord del Consell o una resolució de la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Així mateix, correspon a la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació del present acord i establir, d'acord amb la normativa aplicable i a la vista de l'evolució de la situació sanitària, totes aquelles mesures addicionals o complementàries que siguen necessàries».



Sobre la base de tot això, i de conformitat amb l'article 81.1.b de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, resolc:

Primer. Mesures de cautela, seguretat i higiene

S'acorden les següents mesures de seguretat i higiene, en matèria de salut pública per a fer front a la crisi sanitària causada pel SARS-CoV-2, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana:



1. Deure de cautela i protecció

Tota la ciutadania haurà d'adoptar les mesures necessàries per a evitar la generació de riscos de propagació de la malaltia Covid-19, així com l'exposició a aquests riscos. Aquest deure de cautela i protecció serà igualment exigible a les persones i entitats titulars de qualsevol activitat o servei ordenat en aquesta resolució.



2. Distància de seguretat interpersonal

1. Haurà de complir-se el manteniment de la distància de seguretat interpersonal establida en la Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, d'1,5 metres, almenys.

2. En l'ús d'ascensor i muntacàrregues, l'ocupació màxima de persones serà d'un terç de l'aforament, llevat que es tracte de persones convivents.



3. Ús de mascareta

1. Sense perjudici del que s'estableix en aquest punt, amb caràcter general, es recomana quan s'estiga a l'aire lliure, especialment en ambients urbans, continuar usant la mascareta, excepte en platges i espais naturals.

2. Les persones de sis anys en avant estan obligades a l'ús de mascaretes en els següents supòsits:

a) En qualsevol espai tancat d'ús públic o que es trobe obert al públic.

b) En qualsevol espai a l'aire lliure en el qual per l'aglomeració de persones, no resulte possible mantindre una distància mínima d'1,5 metres entre aquestes, excepte grups de convivents.

c) En els mitjans de transport aeri, marítim, amb autobús, metro o per ferrocarril, incloent-hi les andanes i estacions de viatgers, o en telefèric, així com en els transports públics i privats complementaris de viatgers en vehicles de fins a nou places, inclòs el conductor, si els ocupants dels vehicles de turisme no conviuen en el mateix domicili. En el cas dels passatgers de vaixells i embarcacions, no serà necessari l'ús de mascaretes quan es troben dins de la seua cabina, ni en espais exteriors de la nau quan es puga mantindre la distància de seguretat d'1,5 metres.

d) En els esdeveniments multitudinaris a l'aire lliure, quan els assistents estiguen drets o si estan asseguts quan no es puga mantindre 1,5 metres de distància entre persones, excepte grups de convivents.

3. L'obligació continguda en l'apartat anterior no serà exigible en els següents supòsits:

a) A les persones que presenten algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que puga veure's agreujada per l'ús de la mascareta o que, per la seua situació de discapacitat o dependència, no disposen d'autonomia per a llevar-se la mascareta, o bé presenten alteracions de conducta que facen inviable la seua utilització.

b) En el cas que, per la mateixa naturalesa de les activitats, l'ús de la mascareta resulte incompatible, conformement a les indicacions de les autoritats sanitàries.

c) En aquells llocs o espais tancats d'ús públic que formen part del lloc de residència dels col·lectius que allí es reunisquen, com són les institucions per a l'atenció de persones majors o amb diversitat funcional, les dependències destinades a residència col·lectiva de treballadors essencials o altres col·lectius que reunisquen característiques similars, sempre que aquests col·lectius i els treballadors que allí exercisquen les seues funcions, tinguen cobertures de vacunació contra el SARS-CoV-2 superiors al 80 % amb pauta completa, acreditat per l'autoritat sanitària competent.

Aquesta última excepció no serà aplicable als visitants externs, ni als treballadors dels centres residencials de persones majors o amb diversitat funcional.

4. L'ús de mascaretes en centres penitenciaris en els quals hi haja mobilitat dels interns, tant en exteriors com en espais tancats, es regirà per normes específiques establides per l'autoritat penitenciària competent.

5. La venda unitària de mascaretes quirúrgiques que no estiguen empaquetades individualment només es podrà realitzar en les oficines de farmàcia garantint unes condicions d'higiene adequades que salvaguarden la qualitat del producte.



4. Mesures d'higiene

S'hauran d'observar els diferents protocols que s'estableixen, amb caràcter general o per a cada sector, en els diferents àmbits, establiments, serveis i activitats, que ordenen les diferents mesures d'higiene en matèria de salut pública. Aquests protocols seran actualitzats quan així ho requerisquen les circumstàncies epidemiològiques.



Segon. Mesures específiques per activitats, serveis i sectors, en matèria de salut pública

1. Mesures relatives a celebracions, esdeveniments o concentracions de persones.

2. Mesures relatives a biblioteques, arxius, museus, sales d'exposicions, galeries d'art, monuments i altres equipaments culturals.

3. Mesures relatives a pavellons de congressos, sales de conferències o multiús i altres establiments i instal·lacions similars, incloent-hi les instal·lacions firals.

4. Mesures relatives a cinemes, cinemes d'estiu, autocinemes, teatres, amfiteatres, auditoris, sales multifuncionals, sales d'arts escèniques, circs.

5. Mesures relatives a atraccions de fira.

6. Mesures relatives a vetles i enterraments.

7. Mesures relatives a cerimònies no religioses i celebracions posteriors a cerimònies religioses i no religioses.

8. Mesures relatives a establiments i locals comercials i de prestació de serveis.

9. Mesures relatives a mercats de venda no sedentària.

10. Mesures relatives a activitats festeres tradicionals.

11. Mesures relatives a establiments d'hostaleria i restauració.



12. Mesures relatives als establiments i activitats d'oci i entreteniment.



13. Mesures relatives a activitats recreatives d'atzar.

14. Mesures relatives al consum de tabac i assimilats.

15. Mesures relatives a la venda i consum d'alcohol.

16. Mesures relatives a hotels, albergs turístics, cases rurals i altres allotjaments.

17. Mesures relatives a activitats de guia de turisme.

18. Mesures relatives a l'ensenyament artístic reglat en conservatoris i centres autoritzats, ensenyament no reglat en escoles o acadèmies de música o dansa, i activitat formativa d'agrupacions musicals en general (orquestres, bandes...) i companyies de dansa i en escoles de teatre.



19. Mesures relatives a acadèmies, autoescoles i altres centres de formació no reglada.

20. Mesures relatives a activitats de temps lliure i parcs infantils recreatius.

21. Mesures relatives a transport turístic de passatgers i navegació d'esbarjo.

22. Mesures relatives al transport públic, privat i un altre transport regular.

23. Mesures relatives a l'activitat física, l'esport, les instal·lacions esportives i les competicions esportives.

24. Mesures relatives a piscines, platges i spa.

25. Mesures relatives a residències i altres allotjaments similars.

26. Mesures relatives a centres de persones majors i persones amb discapacitat.

27. Mesures relatives a l'àmbit sanitari.



S'acorden les següents mesures específiques per activitats, serveis i sectors, en matèria de salut pública, per a fer front a la crisi sanitària causada pel SARS-CoV-2, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana:





1. Mesures relatives a celebracions, esdeveniments o concentracions de persones

1. No es permet la realització de celebracions populars, desfilades o espectacles itinerants.

2. Els esdeveniments de qualsevol naturalesa que puguen implicar aglomeració de persones i no estiguen previstos específicament en un altre punt d'aquesta resolució, es realitzaran d'acord amb les següents mesures:

a) En el cas de celebrar-se en espais interiors, l'aforament serà del 75 %, amb un màxim de 1.000 persones assistents. En aquests espais interiors no es permet el consum d'aliments ni begudes, excepte aigua. No obstant això, es poden establir divisions de l'espai fins a un màxim de 3 sectors diferenciats de 1.000 persones assistents en cadascun, amb entrada i eixida, lavabos i servei d'hostaleria independents en cada sector.

b) En el cas de celebrar-se a l'aire lliure, l'aforament serà del 75 % amb un màxim de 2.000 persones assistents. No obstant això, es poden establir divisions de l'espai fins a un màxim de 4 sectors diferenciats de 1.000 persones assistents en cadascun, amb entrada i eixida i lavabos.



El consum d'aliments i begudes es farà exclusivament a la zona de restauració que s'habilite, que haurà d'estar separada de la zona de l'esdeveniment i complir les mesures pròpies dels establiments d'hostaleria i restauració. Alternativament, es permet la possibilitat d'habilitar un servei assistit per personal on els assistents puguen consumir en la seua butaca o seient.

3. En tot cas, amb caràcter general, s'haurà de complir el següent:

a) Establiment de butaques o seients preassignats, mantenint un seient de distància en la mateixa fila en cas de seients fixos, o respectant la distància interpersonal d'1,5 metres excepte convivents o grups màxims de 10 persones.

b) Establiment d'entrades i eixides escalonades i ordenació del moviment d'assistents amb senyalització del sentit de circulació o barreres físiques que delimiten els circuits.

c) No es permet fumar o ni l'ús de qualsevol altre dispositiu d'inhalació de tabac, pipes d'aigua, pipes o assimilats, inclosos cigarrets electrònics o vapeig.

4. No obstant això, podran celebrar-se activitats extraordinàries o espectacles en establiments amb llicència diferent de la que es regula en la normativa d'espectacles, de conformitat amb l'article 83 del Decret 143/2015, d'11 de setembre, del Consell, pel qual aprova el Reglament de desplegament de la Llei 14/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, d'espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics, en les condicions previstes en l'apartat 3 d'aquest punt, i les següents:



– Aforament màxim del 50 % sobre el que es preveu en la llicència d'obertura de l'establiment o recinte on es desenvolupen.

– En espais interiors amb un límit màxim de 1.000 persones assistents. En aquests espais no es permet el consum d'aliments ni begudes, excepte aigua. No obstant això, es poden establir divisions de l'espai fins a un màxim de 3 sectors diferenciats de 1.000 persones assistents en cadascun, amb entrada i eixida, lavabos i servei d'hostaleria independents en cada sector.

– En espais oberts amb un límit màxim de 2.000 persones assistents. No obstant això, es poden establir divisions de l'espai fins a un màxim de 4 sectors diferenciats de 1.000 persones assistents en cadascun, amb entrada i eixida i lavabos.

El consum d'aliments i begudes es farà exclusivament a la zona de restauració que s'habilite, que haurà d'estar separada de la zona de l'esdeveniment i complir les mesures pròpies dels establiments d'hostaleria i restauració. Alternativament, es permet la possibilitat d'habilitar un servei assistit per personal on els assistents puguen consumir en la seua butaca o seient.

– Recintes amb graderies amb seients preassignats que s'ocuparan mantenint un seient de distància en la mateixa fila o respectant la distància interpersonal de seguretat d'1,5 metres excepte convivents o grup màxim de 10 persones. Si el recinte és diàfan, serà ocupat amb cadires aplicant les condicions indicades en els punts anteriors.



– La persona o entitat organitzadora tindrà en compte, per a autoritzar-ho, el que es preveu en el títol III del reglament aprovat pel Decret 143/2015. Així mateix, l'organització haurà de presentar en el moment de la sol·licitud un pla de contingència que observe els requisits i condicions d'aquest apartat i de l'apartat 3 anterior.





2. Mesures relatives a biblioteques, arxius, museus, sales d'exposicions, galeries d'art, monuments i altres equipaments culturals

1. En les instal·lacions que ordena aquest punt no hi haurà restriccions d'aforaments, però s'hauran de garantir les mesures de distanciament, higiene i prevenció.

2. Es podrà fer ús per la ciutadania d'ordinadors i mitjans informàtics o electrònics posats a la seua disposició, que hauran de netejar-se i desinfectar-se després de cada ús.

3. Les visites guiades seran de grups fins a 25 persones en espais oberts, i fins a 15 persones en recintes tancats.



3. Mesures relatives a pavellons de congressos, sales de conferències o multiús i altres establiments i instal·lacions similars, incloent-hi les instal·lacions firals

1. Es recomana la realització telemàtica de tota mena de congressos, trobades, reunions de negoci i conferències.

2. La celebració d'aquests esdeveniments que s'organitzen de manera presencial es durà a terme sense superar, en cap cas, el 75 % de l'aforament en cadascun dels pavellons de congressos, sales de conferències o multiús, i altres establiments i instal·lacions similars, incloent-hi les de les institucions firals de la Comunitat Valenciana. No s'autoritzen serveis d'hostaleria ni restauració en aquesta mena d'esdeveniments, llevat que es dispose d'un espai específic i diferenciat, que quedarà subjecte a les mesures establides per als establiments d'hostaleria i restauració.

3. El que es preveu en l'apartat anterior serà aplicable a la realització d'activitats i tallers informatius i de divulgació en l'àmbit de la investigació científica i tècnica, el desenvolupament i la innovació, dirigits a tota mena de públic, i que tinguen per objecte l'aprenentatge i la divulgació de continguts relacionats amb l'R+D+I.



4. Mesures relatives a cinemes, cinemes d'estiu, autocinemes, teatres, amfiteatres, auditoris, sales multifuncionals, sales d'arts escèniques i circs

1. En els establiments que ordena aquest punt, l'aforament màxim és del 75 %.

2. Les entrades seran numerades, amb registre d'assistents o preassignació de localitats. L'accés es farà de manera gradual, amb pauses escalonades i distància interpersonal entre treballadors i públic, i del públic entre si.

3. El públic haurà d'estar assegut.

4. No es permet l'intercanvi d'objectes amb el públic ni entre aquest.

5. Es consideren incloses en aquest punt les instal·lacions fixes o portàtils.



5. Mesures relatives a atraccions de fira

1. S'inclouen en aquest punt els parcs temàtics, zoològics, aquaris, safari-park, fires d'atraccions fixes o itinerants, parcs aquàtics i establiments de jocs amb armes simulades.

2. L'aforament màxim és del 75 % del que estiga autoritzat, i l'entitat titular de l'establiment establirà sistemes de limitació i control d'accés.

3. En les atraccions de fira d'aquest punt en les quals els elements disposen de files de seients, podrà ocupar-se el 50 % de cada fila, sempre que guarden la distància mínima de seguretat d'1,5 metres. Quan totes les persones usuàries residisquen al mateix domicili, podran ser utilitzats tots els seients de l'element.

Les atraccions que no tinguen seients incorporats podran utilitzar-se sempre que es mantinga un aforament màxim del 75 % de la capacitat de la instal·lació; si, per la dinàmica de l'atracció, no es pot mantindre la distància mínima de seguretat entre persones usuàries, es reduirà l'aforament fins al 50 %, i es procuraran, en tot cas, la màxima separació entre elles i la desinfecció de mans abans de l'ús de l'element.





6. Mesures relatives a vetles i enterraments

1. Les vetles podran realitzar-se en tota mena d'instal·lacions, públiques o privades, amb un aforament limitat al 50 % i un màxim de 50 persones en espais a l'aire lliure, i de 25 persones en espais tancats, siguen o no convivents, i es garantiran la distància interpersonal de seguretat i les mesures d'higiene.

2. La participació en la comitiva per a l'enterrament o comiat per a cremació de la persona morta es restringeix a un màxim de 50 persones en espais a l'aire lliure, o de 25 persones en espais tancats, entre familiars i persones reunides.



7. Mesures relatives a cerimònies no religioses i celebracions posteriors a cerimònies religioses i no religioses

1. Les cerimònies no religioses podran realitzar-se en tota mena d'instal·lacions, públiques o privades, ja siga en espais a l'aire lliure o espais tancats, sempre que no se supere el 100 % de l'aforament a l'aire lliure i el 50 % en espais tancats, i es garantiran la distància interpersonal de seguretat i les mesures d'higiene.

2. Les celebracions que impliquen servei d'hostaleria, restauració, en salons de banquets o en qualsevol altre establiment d'hostaleria o espai privat, s'ajustaran al que estiga regulat en aquesta matèria.



8. Mesures relatives a establiments i locals comercials i de prestació de serveis

1. Els establiments i locals comercials i d'activitats de serveis professionals, amb independència de la superfície útil d'exposició i venda, hauran de limitar al 75 % l'aforament total. En el cas d'establiments o locals distribuïts en diverses plantes, la presència de clientela en cadascuna d'aquestes haurà de guardar aquesta mateixa proporció. L'aforament màxim permés estarà visible a l'entrada.

2. Tots els establiments i locals comercials i d'activitats de serveis professionals que disposen d'aparcaments o espais destinats a l'estacionament de vehicles dels seus clients limitaran al 75 % la capacitat d'aquests aparcaments i espais.

3. Els locals comercials i les superfícies comercials l'activitat dels quals siga la venda de productes mantindran el seu horari autoritzat, dins de l'horari relatiu a la circulació de les persones que puga establir-se.

Els establiments destinats a la venda de productes de primera necessitat (bàsicament, alimentació i productes farmacèutics) que tinguen un horari autoritzat superior de tancament, podran mantindre'l únicament per a la venda d'aquests productes.

4. Als locals comercials i de prestació de serveis, inclosos els situats en els centres comercials, no està permés l'ús de zones comunes i recreatives de parcs comercials, excepte per al trànsit entre establiments comercials.

5. Pel que fa a aquest punt, no hi estan inclosos els establiments l'activitat principal dels quals siga la prestació de serveis professionals i els centres en els quals s'imparteix formació no reglada.



9. Mesures relatives a mercats de venda no sedentària

1. En el cas dels mercats de venda no sedentària (mercats ambulants) que desenvolupen la seua activitat en la via pública a l'aire lliure, s'hi podran instal·lar fins a un màxim del 75 % de les parades habitualment autoritzades, i es podrà augmentar l'espai disponible de manera que es produïsca un efecte equivalent per a garantir que es mantinga la distància de seguretat i s'eviten les aglomeracions. Alternativament, es podrà optar per limitació i control d'aforament al 75 % de la capacitat sense limitar el nombre de parades.

2. Els espais habilitats per a la celebració d'aquests mercats hauran d'estar delimitats amb cintes d'obres, tanques o qualsevol altre mitjà que permeta marcar de manera clara els límits de l'espai i limitar l'afluència de la clientela, i s'assegure l'aforament permés. Es podrà establir un ús diferenciat per a l'entrada i l'eixida.



3. Els ajuntaments han d'establir requisits de distanciament entre parades amb l'objectiu de mantindre la distància de seguretat entre treballadors, clients i vianants, que hauran de fer ús de la mascareta en tot moment.

4. Una vegada finalitzada l'activitat de venda, i recollides totes les parades, es procedirà a la neteja i desinfecció de sòls i superfícies de tot el recinte on s'haja desenvolupat el mercat, així com dels accessos i les zones d'eixida.

5. Es respectaran les mesures d'higiene comunes a totes les activitats i les mesures addicionals d'higiene dels establiments i locals amb obertura al públic establides en els protocols corresponents.



6. Si escau, l'aforament màxim permés estarà visible a l'entrada, i es tancarà perimetralment amb control d'aforament.



10. Mesures relatives a activitats festeres tradicionals situades als municipis de la Comunitat Valenciana

Les seus festeres regulades en el Decret 28/2011, de 18 de març, del Consell, podran obrir per a la realització de les seues activitats amb una limitació d'aforament del 75 %. Si es duen a terme activitats assimilables a les d'hostaleria i restauració s'estarà al que es disposa en el punt 11 d'aquesta resolució, excepte en el que fa referència a l'horari de tancament que serà el que corresponga a les seus festeres segons la seua regulació específica.



11. Mesures relatives a establiments d'hostaleria i restauració

1. S'inclouen en aquest punt totes les activitats hostaleres i de restauració que tenen per objecte la prestació de servei de begudes i menjar elaborat per al consum a l'interior o l'exterior dels locals, entre els quals hi ha: salons de banquets, restaurants, café, bar, cafeteries, establiments públics situats en zona marítim-terrestre i saló-lounge.



Així mateix, s'hi inclouen els serveis tipus self-service o bufet, d'acord amb les mesures de seguretat i protocols establits a aquest efecte.

2. En aquests establiments, l'aforament permés a l'interior de local és del 50 %, sempre respectant un compliment estricte de les mesures de ventilació i climatització en espais interiors.

A les terrasses a l'aire lliure l'aforament és del 100 %. Es consideren terrasses a l'aire lliure tot espai no cobert o tot espai que, estant cobert, estiga envoltat lateralment per un màxim de dues parets, murs o paraments.

3. Aquests establiments:

– Hauran d'estar tancats en l'horari que autoritze la seua llicència d'activitat, i, en tot cas, a les 01.00 hores, sense que puguen acceptar comandes a partir de les 00.30 hores.

– L'ocupació de les taules serà d'un màxim de 10 persones per taula o agrupacions de taules, llevat que siguen convivents.

– La distància entre taules serà de 2 metres en interior d'establiments i 1,5 en terrasses exteriors.

– El consum serà sempre assegut en taula.

– L'ús de mascareta serà necessari quan no s'estiga consumint.

– L'aforament màxim permés ha d'estar visible a l'entrada.

– Estan permeses les actuacions professionals de grups musicals i discjòqueis, assegurant ventilació suficient i una distància de seguretat mínima de 2 metres entre músics i públic, en el cas de cantants i instruments de vent.

– Es respectaran les mesures generals i addicionals d'higiene.



4. No queda permés en els establiments de restauració i hostaleria:

– L'ús de la barra.

– Fumar.

– L'ús de qualsevol altre dispositiu d'inhalació de tabac, pipes d'aigua, pipes o assimilats inclosos cigarrets electrònics o vapeig, en espais a l'aire lliure o tancats.

– El ball, ni en interiors ni en exteriors, ni la realització de karaokes i actuacions esporàdiques o amateurs de cant.

5. S'exceptuen del límit horari de tancament previst en l'apartat anterior, els establiments, locals i activitats que, en virtut de les seues especials característiques, presten un servei que es puga considerar essencial o no substituïble:

– Serveis d'hostaleria d'hospitals i clíniques, per a ús de professionals, i acompanyants i familiars de pacients.

– Serveis d'hostaleria i restauració d'establiments hotelers i allotjaments turístics, per a ús exclusiu de la clientela que hi estiga allotjada.



– Serveis d'hostaleria i restauració situats en empreses i llocs de treball, per a ús exclusiu per al personal ocupat.

– Servei d'hostaleria i restauració en centres educatius, per a ús exclusiu del personal docent i no docent i de l'alumnat del centre, i en els centres residencials, diürns i ambulatoris del servei públic valencià de serveis socials.

– Serveis de restauració en àrees de servei de vies de comunicació, o llocs que, no sent considerats com a àrees de servei, es troben pròxims o confrontants a les carreteres, bé de manera directa en el cas de carreteres convencionals, bé a través d'enllaços en cas d'autovies, i que presten servei, tots, de manera habitual als transportistes o al personal que pertany als serveis essencials de qualsevol tipus, inclosos els serveis de conservació i manteniment de carreteres, o a la resta de personal en cas de causes imprevistes estrictament justificades.



En els casos exceptuats en aquest apartat, a partir de la conclusió de l'horari establit per a establiments de restauració i hostaleria, aquests podran continuar la seua activitat exclusivament per a les persones usuàries d'aquests, fins a l'horari de tancament habitual, sense perjudici de la subjecció a la resta de mesures establides per als establiments de restauració i hostaleria.

6. Les activitats de restauració de servei a domicili i de recollida de menjar i/o beguda per la clientela en l'establiment amb cita prèvia, es podran realitzar durant l'horari d'obertura habitual de l'establiment.





12. Mesures relatives als establiments i activitats d'oci i entreteniment

Es permet l'activitat de discoteques, sales de ball i bars de copes amb actuacions musicals en directe i sense, pubs, cibercafé, cafés teatre, cafés concerte i cafés cantant, en els següents termes:

– El consum de begudes i aliments, tant en zones interiors com exteriors, es farà assegut en taules, i caldrà assegurar el manteniment de la deguda distància de seguretat d'un mínim d'1,5 metres entre les cadires de diferents taules. L'ús de mascareta serà necessari quan no s'estiga consumint.

– No es podrà superar el 50 % d'aforament màxim a l'interior del local. Les terrasses a l'aire lliure d'aquests establiments podran ocupar la totalitat de les taules permeses sempre assegurant la distància de seguretat d'un mínim d'1,5 metres entre taules. L'aforament màxim permés ha d'estar visible a l'entrada.

– L'ocupació de les taules serà d'un màxim de 6 persones per taula en interior, i de 10 persones per taula en exterior.

– L'horari de tancament serà el que autoritze la llicència d'activitat de l'establiment, i, en tot cas, hauran d'estar tancats a les 02.00 hores.



– S'hauran de respectar totes les mesures generals i addicionals d'higiene.

– No es permet el ball ni interiors ni exteriors, ni la realització de karaokes i actuacions esporàdiques o amateurs de cant; estan permeses les actuacions professionals de grups musicals i discjòqueis, sempre assegurant ventilació suficient i una distància de seguretat d'almenys 2 metres entre músics i públic en el cas de cantants i instruments de vent.



– No es permet fumar, ni l'ús de qualsevol altre dispositiu d'inhalació de tabac, pipes d'aigua, pipes o assimilats inclosos cigarrets electrònics o vapeig, en espais a l'aire lliure o tancats.



13. Mesures relatives a activitats recreatives d'atzar

Es permet l'obertura dels establiments i espais dedicats a activitats recreatives i d'atzar, entre els quals s'inclouen casinos de joc, sales de bingo, salons recreatius de màquines d'atzar, salons de joc, tómboles i salons cíber, tot observant l'horari de tancament establit per als establiments i activitats d'oci i entreteniment, així com la resta de les mesures, aforaments i limitacions previstos per a aquests establiments.





14. Mesures relatives al consum de tabac i assimilats

1. No es podrà fumar en la via pública, terrasses, platges o altres espais a l'aire lliure, quan no es puga respectar la distància mínima interpersonal mínima de 2 metres.

2. Aquesta limitació serà aplicable també per a l'ús de qualsevol altre dispositiu d'inhalació de tabac, pipes d'aigua, pipes o assimilats inclosos cigarrets electrònics o vapeig, en espais a l'aire lliure o tancats.





15. Mesures relatives a la venda i consum d'alcohol

En compliment de l'article 69 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana:

a) Es prohibeix el consum d'alcohol en la via pública les 24 hores del dia, excepte als establiments autoritzats, durant el seu horari d'obertura.

b) Es prohibeix la venda d'alcohol durant la franja horària compresa entre les 22.00 hores i les 07.00 hores de l'endemà, en tota mena d'establiments de venda al públic, excepte en aquells en els quals la venda de begudes alcohòliques estiga destinada al consum al local.





16. Mesures relatives a hotels, albergs turístics, cases rurals i altres allotjaments

1. Als hotels, albergs turístics, cases rurals i altres allotjaments similars, l'obertura de zones comunes podrà ser fins al 75 % de l'aforament, tot garantint les mesures de distanciament, higiene i prevenció i afavorint l'ús de zones ben ventilades.

2. Als hotels, els serveis de restauració s'adaptaran al que s'estableix en el punt de mesures relatives a establiments d'hostaleria i restauració.

3. Als allotjaments que ofereixen habitacions i serveis col·lectius i on pernocten persones de diferents grups de convivència, l'ús de cuines compartides o altres elements comuns podrà realitzar-se de manera successiva per grups de convivència estables o grups de pernoctació, i caldrà fer-ne la neteja i desinfecció, d'acord amb la política habitual de l'establiment, abans i després de l'ús per part del grup.





17. Mesures relatives a activitats de guia de turisme

1. Aquesta activitat es realitzarà preferentment mitjançant cita prèvia.

2. El grup màxim serà de 25 persones en espais a l'aire lliure i 15 persones en espais tancats, incloent-hi el guia turístic.

3. S'hauran de respectar les mesures de seguretat i higiene establides amb caràcter general, i, en particular, les relatives al manteniment de la distància mínima de seguretat interpersonal i a la utilització de mascaretes.



18. Mesures relatives a l'ensenyament artístic reglat en conservatoris i centres autoritzats, ensenyament no reglat en escoles o acadèmies de música o dansa, i activitat formativa d'agrupacions musicals en general (orquestres, bandes,...), companyies de dansa i en escoles de teatre

1. L'ensenyament que es recull en aquest punt podrà impartir-se amb la limitació del 75 % del seu aforament.

2. En la configuració de la zona d'interpretació musical o coral la separació mínima serà d'1,5 metres, entre qualsevol dels seus membres, així com entre intèrprets i altres persones (director/a, abanderats/ades, ajudants per a pas de partitures, tècnics/tècniques de so…). En el cas de no poder garantir aquesta distància, s'haurà d'utilitzar mascaretes, per la qual cosa en instruments de vent, metall i altres amb filtre, la distància serà un factor prioritari i limitant d'ús.

3. De la mateixa manera, l'activitat de dansa haurà de contemplar, en la mesura que siga possible, la separació d'1,5 metres. En cas de no poder garantir aquesta distància, s'haurà d'utilitzar mascaretes. Es limitaran en la mesura que siga possible pràctiques que impliquen contacte dels intèrprets.

4. En cas de no poder garantir la distància de seguretat al local d'assajos, es recomana realitzar-ne una distribució segons el repertori, per seccions o per cordes instrumentals, com per exemple vent-fusta, vent-metall, percussió, solistes, cos de ball, etc., per a evitar aglomeracions i reduir els assajos generals.

5. S'ha de netejar i desinfectar el mobiliari personal (cadires, faristols; sòl i barres, en el cas de dansa) abans i després de ser usat.

6. Els instruments, annexos, mobiliari, faristols i partitures seran d'ús individual exclusiu, independentment de qui n'ostente la propietat (intèrpret o societat).

7. En instruments habitualment compartits (percussió, pianos i altres), se n'ha de programar l'ús per a procedir a la neteja meticulosa, abans i després de cada canvi d'intèrpret musical. En el cas de dansa, els espais compartits per a l'execució (sòl i barres de mans, entre d'altres) també hauran de ser netejats meticulosament, abans i després de cada canvi d'intèrpret.

8. Es prestarà especial atenció a la neteja dels vestidors i altres zones comunes.



19. Mesures relatives a acadèmies, autoescoles i altres centres de formació no reglada

1. Es recomana l'ensenyament telemàtic, especialment la que es dirigeix a persones vulnerables.

2. Podrà impartir-se l'activitat formativa de manera presencial, guardant la distància mínima de seguretat interpersonal i mantenint les mesures d'higiene i prevenció, i sempre que no se supere el 75 % de l'aforament màxim de la instal·lació.



20. Mesures relatives a activitats de temps lliure i parcs infantils recreatius

1. Els parcs, jardins i zones d'esplai a l'aire lliure podran romandre oberts en l'horari de llibertat de circulació de les persones que puga establir-se.

Durant el temps d'obertura, es mantindran les mesures de seguretat interpersonal i higiene i prevenció i vigilància, relatives al compliment de les mesures d'agrupació o reunió socialment previstes.

2. Als parcs infantils recreatius a l'aire lliure, castells inflables, tobogans i altres jocs infantils hauran de respectar-se les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la Covid-19, i mantindre la neteja segons els protocols aprovats a aquest efecte per l'autoritat de salut pública corresponent.



3. S'autoritzen les activitats d'oci educatiu i educació en el temps lliure, i escoles d'animació juvenil, organitzades tant per les administracions com per les entitats o associacions juvenils d'educació no formal. En les instal·lacions interiors o exteriors on es desenvolupen aquestes activitats no es podrà superar el 75 % de l'aforament. Les activitats s'organitzaran en grups de convivència estable, que no podran superar el màxim de 25 persones, a més de la persona monitora.



En qualsevol cas, hauran de respectar-se les mesures de seguretat i distanciament físic, seguretat interpersonal, higiene, neteja, prevenció, i seguint les indicacions contingudes en els protocols establits a aquest efecte per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la Covid-19.



Es consideren inclosos en aquest apartat les ludoteques i tots els establiments d'activitats recreatives infantils i juvenils.



21. Mesures relatives a transport turístic de passatgers i navegació d'esbarjo

1. Transport turístic de passatgers

– Les persones empresàries i professionals que duguen a terme l'activitat de transport turístic de passatgers en vaixells i embarcacions que no siguen vaixells de passatge tipus creuer, i que naveguen i fondegen en les aigües adjacents al territori de la Comunitat Valenciana, hauran d'assegurar-se que el passatge i les persones a bord complisquen les mesures higièniques i sanitàries, especialment pel que fa a l'exercici de l'activitat laboral, professional i empresarial.

– Les persones empresàries i professionals que duguen a terme l'activitat de transport turístic de passatgers adoptaran les mesures necessàries per a assegurar l'embarcament i desembarcament del passatge de forma ordenada i observant en tot moment les mesures sanitàries aplicables.

– L'ocupació de vaixells i embarcacions dedicats al transport turístic es podrà realitzar al 100 % del seu aforament.

2. Navegació d'esbarjo i activitats nàutiques

– A bord de les embarcacions dedicades a la navegació d'esbarjo es podrà ocupar el 100 % del seu aforament.

– En totes les activitats previstes en aquest apartat hauran d'adoptar-se les mesures de desinfecció i normes de salut i higiene que siguen aplicables a vaixells i embarcacions d'esbarjo, motos nàutiques i artefactes nàutics d'esbarjo.

– Durant la realització de pràctiques de navegació per a l'obtenció de titulacions nàutiques d'esbarjo que requerisquen l'ús d'embarcacions d'esbarjo, les persones a bord de l'embarcació seran del 100 % de les autoritzades en els certificats de l'embarcació, sense que en cap cas es puga sobrepassar el nombre d'alumnes especificat en l'article 15.8 del Reial decret 875/2014, de 10 d'octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo.



22. Mesures relatives al transport públic, privat i altre transport regular

1. En els vehicles d'ús privat, l'ocupació màxima serà la que permet el nombre de places autoritzades del vehicle.

2. En els transports públics de viatgers en vehicles fins a nou places, inclosa la persona conductora, es permet ocupar la totalitat de les places posteriors del vehicle, així com les que s'ofereixen en la fila de seients del conductor/a, quan s'hagen esgotat prèviament les posteriors, excepte quan el conductor puga ser considerat com a persona de risc.



3. En els transports amb autobús es permet fins al 100 % de les places amb separació entre passatgers, si el nivell d'ocupació ho permet.

4. En els vehicles en què, per les característiques tècniques, únicament es dispose d'una fila de seients, com en cabines de vehicles pesants, furgonetes o d'altres, podran viatjar com a màxim 2 persones, sempre que els ocupants utilitzen mascaretes i mantinguen la màxima distància possible.

5. És obligatori l'ús de mascareta per totes les persones ocupants de qualsevol mena de vehicle, excepte quan totes les persones ocupants de vehicles tancats convisquen al mateix domicili.

6. En les pràctiques de vehicles d'autoescola, la limitació és de dues persones per fila de seients i amb ús de mascareta. S'haurà de desinfectar i netejar el vehicle després de cada ús.

7. S'inclou en aquest tipus de transport la modalitat tipus cotxe-llit o similar, pràctiques d'autoescola i un altre transport regular, també el telefèric i el funicular.

8. Queden exempts de les limitacions d'aquest punt els vehicles especialitzats, d'emergència, ambulàncies i similars.



23. Mesures relatives a l'activitat física, l'esport, les instal·lacions esportives i les competicions esportives

1. Activitat física i esportiva de caràcter general

a) Es podrà practicar, amb caràcter general, activitat física i esportiva a l'aire lliure i en instal·lacions esportives obertes o tancades, sense contacte físic i en les modalitats individuals, i les que es practiquen per parelles.

b) La pràctica d'activitat física i esportiva de modalitats individuals, tant a l'aire lliure o en instal·lacions obertes i tancades, practicada per lliure o dirigida per un professional, podrà realitzar-se en grups màxims de 15 persones en instal·lacions tancades, i serà obligatori l'ús de la mascareta, o de 25 persones en instal·lacions obertes o a l'aire lliure, sempre sense contacte físic i mantenint la distància de seguretat recomanada per les autoritats sanitàries, i no serà exigible l'ús de mascareta.



La mascareta serà obligatòria en zones o espais amb gran afluència de persones on no siga possible mantindre la distància de seguretat recomanada per les autoritats sanitàries amb la resta de persones esportistes o vianants.

c) La pràctica esportiva d'intensitat, en l'àmbit de les competicions autoritzades per aquesta resolució i els entrenaments, serà considerada activitat incompatible per la seua pròpia naturalesa amb l'ús de mascareta, a l'efecte del que s'estableix en l'article 6.2 de la Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, segons redacció donada pel Reial Decret llei 13/2021, de 24 de juny.



d) L'activitat física i la pràctica esportiva que es realitzen en activitats lectives, extraescolars o complementàries durant la jornada escolar, se sotmetran a les disposicions dels Protocols vigents en cada moment per als centres escolars, adoptats per la conselleria competent en matèria d'educació i per la conselleria competent en matèria de sanitat.



2. Entrenaments de l'esport federat, campionats d'esport universitari, Jocs Esportius de la Comunitat Valenciana i altres competicions.



Les persones esportistes federades, les inscrites en el campionat d'esport universitari, en els Jocs esportius de la Comunitat Valenciana o en unes altres competicions organitzades per entitats públiques o privades, podran realitzar els entrenaments esportius amb les recomanacions i limitacions que s'estableixen en els apartats següents:

a) Els entrenaments esportius es desenvoluparan en grups estables i evitant els contactes amb altres grups d'entrenament.

b) Sempre que siga possible, i especialment en el cas de població en edat escolar, es promouran dinàmiques esportives individuals i sense contacte físic tot garantint el màxim temps possible la distància de seguretat. En tot cas s'hi aplicaran els protocols adoptats en cada cas per a la prevenció de la Covid 19.

c) L'ús de vestidors i de dutxes tindrà un aforament del 50 % de la seua capacitat.

3. Competicions i altres esdeveniments esportius

a) Podran celebrar-se competicions i esdeveniments esportius organitzats per entitats públiques o privades en totes les categories i modalitats esportives.

b) Les federacions esportives i la resta d'entitats organitzadores de les competicions o esdeveniments esportius hauran de disposar d'un protocol públic de desenvolupament de la competició o esdeveniment, que garantisca el seguiment de les mesures de seguretat i d'higiene requerides per a la prevenció de la Covid-19, amb la finalitat de garantir la protecció de la salut de les persones esportistes i del personal necessari per al desenvolupament de la competició o esdeveniment. El protocol podrà ser requerit per l'autoritat sanitària.

c) L'ús de vestidors i de dutxes tindrà un aforament del 50 % de la seua capacitat.

4. Instal·lacions esportives

a) En les instal·lacions esportives obertes i tancades podrà realitzar-se l'activitat física i esportiva regulada en els apartats anteriors, en les condicions que s'estableixen en aquests.

A l'efecte d'aquesta resolució, es considera instal·lació esportiva oberta l'espai obert esportiu no cobert o tot espai que, estant cobert, estiga envoltat lateralment per un màxim de tres parets o murs.



b) En les instal·lacions esportives obertes, l'aforament màxim permés serà d'una persona usuària per cada 2,25 m² de superfície útil per a l'ús esportiu. Aquest càlcul s'aplicarà globalment i per a cadascuna de les dependències d'ús esportiu de la instal·lació. Els aforaments dels altres serveis no esportius de què puga disposar la instal·lació es regiran per la seua normativa específica.

c) En les instal·lacions esportives tancades, l'aforament màxim permés és d'un 50 % respecte a l'aforament ordinari de la instal·lació.

A l'efecte d'aquesta resolució, s'entén per aforament ordinari aquell que establisca la normativa específica aplicable, i, en defecte d'això, el d'una persona usuària per cada 2,25 m² de superfície útil per a l'ús esportiu.

Aquest càlcul s'aplicarà globalment i per a cadascuna de les dependències d'ús esportiu de la instal·lació. Els aforaments dels altres serveis no esportius dels quals puga disposar la instal·lació es regiran per la seua normativa específica.

d) A les piscines, l'aforament màxim permés serà d'un 75 % respecte a l'aforament ordinari de la instal·lació i del vas de la piscina. A l'efecte d'aquesta resolució, s'entén per aforament ordinari el que establisca la normativa específica aplicable, i, en defecte d'això, el d'una persona usuària per cada 2 m² de làmina d'aigua.

e) Les persones o entitats titulars de la instal·lació seran les responsables d'establir les mesures necessàries per a garantir el compliment dels aforaments i senyalitzaran de manera visible, i en els accessos de cadascuna de les dependències, tant els metres quadrats disponibles a la zona com l'aforament màxim permés.

f) La persona o entitat titular de la instal·lació haurà d'establir un sistema d'accés que evite l'acumulació de persones i un sistema de torns que permeta la pràctica de l'activitat física en condicions de seguretat i protecció sanitària.

g) Amb caràcter general, s'haurà de realitzar una neteja i desinfecció periòdica de les instal·lacions, com a mínim, dues vegades en el dia.



Així mateix, es netejarà i desinfectarà el material utilitzat per les persones esportistes en finalitzar cada torn d'entrenament i a la finalització de la jornada.

h) Es permet l'ús de vestidors i dutxes respectant la distància mínima interpersonal, amb un aforament màxim permés d'un 50 % respecte a l'aforament ordinari.

5. Participants i públic en els esdeveniments esportius

a) Participants

– En les competicions i esdeveniments esportius que se celebren en instal·lacions esportives obertes o a l'aire lliure, en espais naturals o en la via pública, no hi podran participar més de 1.000 persones esportistes de manera simultània.

– En les competicions i esdeveniments esportius que se celebren en instal·lacions tancades, no hi podran participar més de 300 persones esportistes de manera simultània.

b) Públic en els esdeveniments esportius i competicions esportives no professionals

– La celebració dels esdeveniments esportius i competicions esportives no professionals que se celebren en instal·lacions esportives, tant obertes com tancades, podran desenvolupar-se amb un aforament de públic màxim del 75 %, mantenint un seient de distància en la mateixa fila en cas de seients fixos, o 1,5 metres de separació si no n'hi ha seients fixos, excepte grups de convivència. Si no fora possible mantindre un seient de distància o 1,5 metres de separació, l'aforament haurà de reduir-se fins a garantir el compliment de la mesura.

– Amb caràcter general, el públic assistent a l'esdeveniment en instal·lacions esportives obertes no podrà superar el límit de 2.000 persones. No obstant això, en aquestes instal·lacions, si és possible la sectorització, s'establiran divisions de l'espai fins a un màxim de 4 sectors diferenciats de 1.000 persones assistents en cadascun, amb entrada i eixida i lavabos.

El consum d'aliments i begudes es farà exclusivament a la zona de restauració que s'habilite, que haurà d'estar separada de la zona de l'esdeveniment i complir les mesures pròpies dels establiments d'hostaleria i restauració. Alternativament, es permet la possibilitat d'habilitar un servei assistit per personal on els assistents puguen consumir en la seua butaca o seient.

– Així mateix, amb caràcter general, el públic assistent a l'esdeveniment en instal·lacions esportives tancades no podrà superar el límit de 1.000 persones. En aquests espais no es permet el consum d'aliments ni begudes, excepte aigua. No obstant això, en aquestes instal·lacions, si és possible la sectorització, s'establiran divisions de l'espai fins a un màxim de 3 sectors diferenciats de 1.000 persones assistents en cadascun, amb entrada i eixida, lavabos i serveis d'hostaleria independents en cada sector.

c) Públic en els esdeveniments esportius o competicions esportives que es realitzen a l'aire lliure en espais naturals o en la via pública



– Hauran de desenvolupar-se evitant les aglomeracions de públic.

– El públic que de manera espontània puga acudir a presenciar l'esdeveniment haurà de respectar, en tot cas, la distància de seguretat establida per les autoritats sanitàries.

– En cas d'instal·lacions provisionals de graderies o delimitació d'espais reservats al públic, s'establirà un límit d'aforament de públic màxim del 75 %, mantenint un seient de distància en la mateixa fila en cas de seients fixos, o 1,5 metres de separació si no hi ha seients fixos, entre els diferents grups de convivència. Si no és possible mantindre un seient de distància o 1,5 metres de separació, l'aforament haurà de reduir-se fins a garantir el compliment de la mesura.



– En tot cas, el públic assistent a l'esdeveniment no podrà superar el límit de 2.000 persones. Si és possible la sectorització amb la instal· lació de graderies, es podrà establir fins a un màxim de quatre sectors diferenciats de 1.000 persones cadascun d'ells.



24. Mesures relatives a piscines, platges i spa

1. Les piscines per a ús recreatiu, piscines d'hotels, allotjaments turístics i piscines d'urbanitzacions, així com spa, hauran de respectar el límit del 75 % de la seua capacitat d'aforament pel que fa a l'accés i a la pràctica recreativa.

2. Es podrà fer ús dels vestidors i dutxes al 50 % de la seua capacitat.

3. Es permet l'accés a les platges per a passejar o fer activitat física i esportiva a l'aire lliure tot mantenint les mesures de distanciament físic i higiene i de prevenció, sempre dins de la limitació a la llibertat de circulació i mobilitat que puga establir-se.



25. Mesures relatives a residències i altres allotjaments similars

1. Es consideren inclosos en aquest apartat les residències d'estudiants, residències escolars, campaments i albergs per a treballadors.

2. En les residències i allotjaments recollides en aquest punt, l'obertura de zones comunes es permet fins a 50 % de l'aforament, garantint les mesures de distanciament, higiene i prevenció, i afavorint l'ús de zones ben ventilades, sense servei de bufet ni autoservei. Poden establir-se torns en el menjador, sempre garantint les mesures de distanciament i higiene i de prevenció, i se suspenen les visites.



3. Als allotjaments que ofereixen habitacions i serveis col·lectius i pernocten persones de diferents grups de convivència, l'ús de cuines compartides o altres elements comuns podrà realitzar-se de manera successiva per grups de convivència estables o grups de pernoctació, i caldrà realitzar-ne la neteja i desinfecció, d'acord amb la política habitual de l'establiment, abans i després de l'ús per part del grup.



26. Mesures relatives a centres de persones majors i persones amb discapacitat

1. Als centres de persones majors hi valdrà el que es disposa en l'ordenació que realitze la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives en relació amb el pla d'actuació en les residències de persones majors dependents, els centres de dia, els habitatges tutelats i els CEAM/CIM, de la Comunitat Valenciana, en el context de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

2. Als centres de persones amb diversitat funcional o problemes de salut mental hi valdrà el que es disposa en l'ordenació que realitze la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives en relació amb el pla d'actuació en els centres i recursos dirigits a persones amb diversitat funcional o problemes de salut mental de la Comunitat Valenciana, en el context de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.



3. L'obertura dels centres i la represa de les activitats, en espais, referits a centres recreatius de majors o activitats en altres centres sociosanitaris, centres de dia i centres de diversitat funcional, correspondran a les administracions competents en la matèria, de conformitat amb el que dispose, per a l'ordenació, la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.



27. Mesures relatives a l'àmbit sanitari

1. El sistema sanitari públic comptarà amb un pla de contingència en matèria de Covid-19.

Tots els centres sanitaris privats hauran de disposar d'un pla de contingència per a la gestió de situacions d'emergència relacionades amb la Covid-19.

2. Tots els centres, serveis i establiments sanitaris de la Comunitat Valenciana, tant de titularitat pública com privada, hauran de notificar els casos detectats de Covid-19 a la Direcció General de Salut Pública i Addiccions, a través del sistema de vigilància epidemiològica de la Comunitat Valenciana. També hauran de facilitar tota la informació que siga requerida per l'autoritat sanitària per al control de l'epidèmia, amb la periodicitat i a través del mitjà que s'indique.

3. Els laboratoris privats de la Comunitat Valenciana que realitzen proves diagnòstiques per a la detecció de Covid-19 tindran l'obligació d'estar registrats en la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i de notificar al sistema de vigilància epidemiològica els resultats d'aquestes proves.

La realització de proves diagnòstiques de detecció de Covid-19 queda subjecta a prescripció per facultatiu, d'acord amb les directrius, instruccions i criteris que establisca l'autoritat sanitària competent, i es garantiran els mitjans necessaris per a completar el procés diagnòstic d'infecció activa per Covid-19, segons els protocols vigents.



Hauran de notificar a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, com a mínim una vegada al dia, els casos de Covid-19 confirmats, així com el resultat de les proves diagnòstiques que hagen realitzat.

4. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública podrà requerir la posada a la disposició d'espais, establiments, allotjaments i altres instal·lacions públiques de la Comunitat Valenciana per a atendre les necessitats sanitàries que sorgisquen, ocasionades per l'epidèmia de Covid-19.

Igualment, si la situació sanitària conseqüència de la pandèmia ho requereix, podrà sol·licitar a entitats o empreses de titularitat privada de la Comunitat Valenciana la cessió d'espais o allotjaments per a completar les necessitats de les instal·lacions públiques i requerir la col·laboració dels serveis i establiments sanitaris privats i de les mútues d'accidents de treball de la Comunitat Valenciana, per a la qual cosa s'establiran els instruments de col·laboració adequats.

5. Tots els centres, serveis i establiments sanitaris de titularitat pública o privada de la Comunitat Valenciana hauran d'adoptar les mesures organitzatives, disponibilitat de material necessari per al control de la infecció i gestió d'espais, per a garantir el compliment de les recomanacions de les autoritats sanitàries respecte a les mesures de prevenció i higiene com ara distància de seguretat, ús de mascaretes, higiene de mans i etiqueta respiratòria.

6. Els titulars o responsables de centres d'atenció a les addiccions hauran d'observar les mesures de prevenció i higiene establides per les autoritats sanitàries competents a través de normes, actes i protocols o guies d'actuació, de conformitat amb les indicacions de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions, adaptats a les seues característiques, i hauran de comptar amb un pla de contingència en matèria Covid-19.

7. L'autoritat sanitària emetrà directrius a través de resolucions, plans i/o protocols específics que considere necessaris per a atendre la crisi sanitària. Aquestes directrius hauran de ser aplicades en tots els dispositius i centres sanitaris, independentment de la seua titularitat al territori de la Comunitat Valenciana.

8. Si la situació sanitària conseqüència de la pandèmia ho requereix, tots els centres sanitaris de titularitat pública o privada, els establiments sanitaris i els magatzems de distribució de medicaments i de productes sanitaris de la Comunitat Valenciana hauran de participar i coordinar-se en la gestió dels medicaments i productes sanitaris que es consideren essencials per al tractament específic de la Covid i per a la sedació intensiva, així com en la distribució controlada dels medicaments que siguen requerits.



Tercer. Mesures vigents i mesures que queden sense efecte

1. Seran aplicables en tot el no que no es preveu en aquesta resolució i en el que hi siga compatible, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana:

– Les mesures que, amb caràcter general, s'estableixen en les resolucions vigents adoptades per la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, en matèria de salut pública, dictades a conseqüència de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

– L'Acord de 19 de juny, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la Covid-19, en tot allò que no s'opose o haja sigut derogat per aquesta resolució.

2. Queden sense efecte tots els actes administratius que contradiguen aquesta resolució.



Quart. Col·laboració

Se sol·licita, per al compliment de la present resolució, la col·laboració de la Delegació del Govern de la Comunitat Valenciana i dels ajuntaments de la Comunitat Valenciana, a l'efecte de cooperació, si és el cas, a través dels cossos i forces de seguretat i de la policia local, per al control i l'aplicació de les mesures adoptades.



Cinqué. Règim sancionador

L'incompliment de les mesures de la present resolució quedarà subjecte al procediment de l'activitat inspectora i al règim sancionador establit en el Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19.





Sisé. Eficàcia i vigència

La present resolució produirà efectes des de les 00.00 hores del dia 1 de juliol de 2021 i fins a les 23.59 hores del dia 15 de juliol de 2021.



S'adverteix que la present resolució posa fi a la via administrativa, i que contra aquesta podrà interposar-se un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en els articles 10.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o un recurs potestatiu de reposició, davant el mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels que es preveuen en la legislació vigent.



València, 29 de juny de 2021.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web