Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 7 de maig de 2021, del director general de l'Institut Valencià de Finances, pel qual disposa la publicació de la convocatòria de la línia de finançament del Fons Valencià de Resiliència - FININVAL «Suport a empreses estratègiques afectades per la Covid-19». [2021/5060]

(DOGV núm. 9084 de 14.05.2021) Ref. Base de dades 004379/2021




La crisi econòmica derivada del brot de Covid-19 ha reduït notablement els fons propis de les empreses que operen en els sectors d'activitat més afectats per la pandèmia i això ha posant en risc la viabilitat de les explotacions i ha destruït bona part de l'ocupació en un context de sobreendeutament i recuperació gradual del negoci. El Decret llei 16/2020, de 13 de novembre, ha habilitat en el fons FININVAL (instruments financers de la Comunitat Valenciana) el denominat Fons Valencià de Resiliència (FVR), un instrument financer que completa les iniciatives públiques en matèria de finançament empresarial mitjançant un programa de suport a la solvència que preveu mesures de recapitalització per a les empreses que a) operen en els sectors de l'oci, l'hostaleria, la restauració, el transport i la indústria en general, i b) desenvolupen activitats estratègiques per a l'economia valenciana, en el sentit de ser tractores o transversals per al conjunt de sectors d'activitat, representar un percentatge elevat de l'activitat econòmica i de l'ocupació en una demarcació geogràfica concreta, o incorporar al procés de producció actius intangibles no reemplaçables a curt termini.



FININVAL és un fons mancat de personalitat jurídica creat mitjançant la Llei 27/2018, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, adscrit a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i gestionat per l'Institut Valencià de Finances (IVF). D'acord amb l'article 97.3 de l'esmentada llei, que atorga a les conselleries o entitats del sector públic instrumental de la Generalitat la capacitat d'acordar, juntament amb l'IVF, la creació dels instruments financers que necessiten al si de FININVAL, el passat 19 de febrer de 2021, la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i l'Institut Valencià de Finances van sotmetre a la consideració del Consell el «conveni per a la gestió del Fons Valencià de Resiliència com a instrument financer adscrit al fons FININVAL (instruments financers de la Comunitat Valenciana)», amb una dotació de 10.100.000 €.



En la reunió que tingué lloc el passat 28 d'abril de 2021, després d'obtindre l'autorització explícita de les tres conselleries promotores del Fons Valencià de Resiliència, la Comissió Executiva de FININVAL va acordar la constitució de l'instrument financer i va nomenar una comissió gestora composta per representants d'aquestes conselleries amb rang mínim de director general. Finalment, en la reunió realitzada el dilluns 3 de maig, la Comissió Gestora de l'FVR va decidir aprovar la convocatòria de la línia de finançament «Suport a empreses estratègiques afectades per la Covid-19».

Per tot això, com a director general de l'IVF, que al seu torn és l'entitat gestora del fons FININVAL, dispose publicar la convocatòria de la línia de finançament «Suport a empreses estratègiques afectades per la Covid-19».



València, 7 de maig de 2021.– El director general de l'Institut Valencià de Finances: Manuel Illueca Muñoz.



Primer. Disponibilitat pressupostària

L'import inicial destinat a FININVAL per a l'execució d'aquesta línia de finançament serà de 10.100.000 euros, d'acord amb el que es preveu en el pressupost de la Generalitat Valenciana per a l'exercici 2021 en el projecte financer amb codi PT170000 i denominació «FININVAL – Aportació al Fons Valencià de Resiliència» dins del capítol VIII del programa 612.60 Despeses diverses, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, i el projecte financer amb codi PT150000 i denominació «Aportació FININVAL – Fons Valencià Resiliència» del capítol VIII del programa pressupostari 722.20 Política industrial, de la secció 11.

Segon. Objecte de la convocatòria

1. Constitueix l'objecte d'aquesta convocatòria l'atorgament de finançament en forma de préstecs ordinaris, subordinats o participatius a societats mercantils de caràcter estratègic, en situació de feblesa financera, la seu social, establiment o sucursal de producció o de desenvolupament d'activitat de les quals estiga radicada a la Comunitat Valenciana.

2. A aquest efecte, es consideraran estratègiques aquelles que i) siguen tractores o transversals per al conjunt de sectors d'activitat, ii) representen un percentatge elevat de l'activitat econòmica i l'ocupació en una demarcació geogràfica concreta, o iii) incorporen al procés de producció actius intangibles no reemplaçables a curt termini.



3. Els projectes empresarials que podran acollir-se al finançament objecte d'aquesta convocatòria tindran per finalitat les actuacions següents:

a) Ampliació i renovació de les instal·lacions, maquinària i equips.

b) Sosteniment del capital circulant de l'empresa, incloent-hi la contractació de mà d'obra, l'adquisició de béns i serveis lligats al cicle de l'explotació, el finançament de clients, la inversió en existències i tresoreria operativa de l'empresa, així com la cancel·lació del deute a curt termini de naturalesa comercial i financera.



Tercer. Sectors d'activitat

1. No podran ser beneficiàries del finançament atorgat per l'IVF a l'empara d'aquesta convocatòria les entitats de dret públic, les universitats públiques, els organismes autònoms, les empreses públiques, les societats mercantils públiques entenent com a tals aquelles en què més de la meitat del capital social pertanga directament o indirectament a una administració pública, les fundacions públiques i les societats participades majoritàriament per aquests.

2. Els beneficiaris del finançament bonificat seran empreses de naturalesa privada que operen en els sectors de l'oci, l'hostaleria, la restauració, el transport i la indústria en general, i tinguen caràcter d'empreses estratègiques per a la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 2.2. En cap cas seran finançables els sectors d'activitat següents:

a) La fabricació d'armament, armes i munició, el material o les infraestructures militars o policials i el material o les infraestructures destinats a limitar els drets individuals o la llibertat de les persones (és a dir, presons i centres de detenció de tot tipus) o que violen els drets humans.

b) Els jocs d'atzar i el material corresponent.

c) La fabricació, la transformació o la distribució de tabac.

d) Les activitats controvertides per raons ètiques o morals, o prohibides per la legislació nacional.

e) Les activitats l'únic propòsit de les quals siga la promoció immobiliària, excepte les destinades a afavorir l'accés a l'habitatge de col·lectius desfavorits en règim de propietat o de lloguer, en col·laboració amb la Generalitat Valenciana.

f) Les activitats merament financeres.

3. Si una empresa privada opera al mateix temps en sectors d'activitat exclosos i no exclosos, l'empresa podrà ser beneficiària del finançament bonificat atorgat a l'empara d'aquesta convocatòria sempre que siga possible garantir, mitjançant la separació d'activitats i distinció de costos, que les activitats excloses no es beneficien, de cap manera, del finançament que puga rebre per les activitats no excloses.





Quart. Requisits per a ser beneficiari del finançament

A més de tindre la seua seu social o establiment d'activitat productiva a la Comunitat Valenciana, d'operar en els sectors de l'oci, el turisme, l'hostaleria, la restauració, el transport i la indústria (amb codis de CNAE-2009, 10 a 33, 49 a 53, 55, 56 i 93), i acreditar degudament el seu caràcter estratègic de conformitat amb l'article 2.2 d'aquesta convocatòria, podran ser beneficiàries de les mesures de suport a la solvència previstes en aquesta convocatòria les societats mercantils no cotitzades que complisquen les condicions següents:

1. Estar en disposició de comptar amb totes les llicències, autoritzacions i permisos necessaris per a l'execució del projecte i complir la normativa nacional i comunitària que resulte aplicable i, en particular, en matèria de competència, contractació del sector públic i medi ambient.

2. El beneficiari haurà d'acreditar estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat, així com de les obligacions davant la Seguretat Social, anteriors al 31 de desembre de 2019.

3. El beneficiari no haurà d'estar subjecte a una ordre de recuperació pendent, després d'una decisió de la Comissió Europea que declare una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú.

4. El beneficiari no s'ha de trobar en cap de les circumstàncies següents previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS):

a) Haver sigut condemnat mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions o ajudes públiques o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de cabals públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.



b) Haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari; haver sigut declarat insolvent en qualsevol procediment; trobar-se declarat en concurs, llevat que en aquest haja adquirit l'eficàcia un conveni; estar subjecte a intervenció judicial, o haver sigut inhabilitat d'acord amb el Reial decret legislatiu 1/2020, de 5 de maig, pel qual s'aprova el text refós de la Llei concursal, sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.



c) Haver donat lloc, per causa per la qual hagueren sigut declarats culpables, a la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'Administració.

d) Estar sotmesa la persona física, els administradors de les societats mercantils o aquells que tinguen la representació legal d'altres persones jurídiques, a algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat; de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius regulats en la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes establits en aquesta o en la normativa autonòmica que regule aquestes matèries.



e) Tindre la residència fiscal en un país o territori qualificat reglamentàriament com a paradís fiscal.

f) No trobar-se al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que reglamentàriament es determinen.

g) Haver sigut sancionat mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions de conformitat amb les lleis que així ho establisquen.

h) No podran accedir a la condició de beneficiaris les agrupacions previstes en l'article 11.3 de l'LGS, paràgraf segon, quan concórrega alguna de les prohibicions anteriors en qualsevol dels seus membres.

i) Les prohibicions d'obtindre subvencions afectaran també aquelles empreses de les quals, per raó de les persones que les regeixen o d'altres circumstàncies, puga presumir-se que són continuació o que deriven, per transformació, fusió o successió, d'altres empreses en què hagueren concorregut aquelles.

5. No estar, en data 31 de desembre de 2019, en situació d'empresa en crisi, entesa, d'acord amb el que s'estableix en el punt 2.18 del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, general d'exempció per categories, com aquella empresa en què concórrega almenys una de les circumstàncies següents:

a) Si es tracta d'una societat de responsabilitat limitada, quan haja desaparegut més de la meitat del seu capital social subscrit a conseqüència de les pèrdues acumulades; és el que succeeix quan la deducció de les pèrdues acumulades de les reserves (i de tots els altres elements que se solen considerar fons propis de la societat) condueix a un resultat negatiu superior a la meitat del capital social subscrit. Als efectes d'aquesta disposició, «societat de responsabilitat limitada» fa referència, en particular, als tipus de societats esmentats en l'annex I de la Directiva 2013/34/UE (1) i «capital social» inclou, quan siga procedent, qualsevol prima d'emissió.

b) Si es tracta d'una societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat, quan hagen desaparegut per les pèrdues acumulades més de la meitat dels seus fons propis que figuren en la seua comptabilitat. Als efectes d'aquesta disposició, «societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat» fa referència, en particular, als tipus de societats esmentats en l'annex II de la Directiva 2013/34/UE.



c) Quan l'empresa estiga immersa en un procediment de fallida o insolvència o reunisca els criteris establits en el seu dret nacional per a ser sotmesa a un procediment de fallida o insolvència a petició dels seus creditors.

d) Quan l'empresa haja rebut ajuda de salvament i encara no haja reemborsat el préstec o finalitzat la garantia, o haja rebut ajuda de reestructuració i estiga encara subjecta a un pla de reestructuració.



e) Si es tracta d'una empresa diferent d'una PIME, quan durant els dos exercicis anteriors:

i) la ràtio deute/capital de l'empresa haja sigut superior a 7,5 i

ii) la ràtio de cobertura d'interessos de l'empresa, calculada sobre la base de l'EBITDA, s'haja situat per davall d'1,0.

6. El compliment dels requisits d'aquest article haurà d'acreditar-se mitjançant la signatura de la declaració responsable. El fet de presentar aquesta declaració responsable facultarà l'IVF per a fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per a verificar la conformitat de les dades d'aqueixes declaracions.



Cinqué. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris del finançament regulat en aquesta convocatòria queden sotmesos a les obligacions següents:

a) Justificar davant l'IVF el compliment dels requisits i les condicions que determinen l'atorgament del finançament.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que corresponguen a l'IVF i a la Intervenció General de la Generalitat, a la Sindicatura de Comptes o a altres òrgans competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que els siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

c) Comunicar a l'IVF en la data de la signatura del contracte de préstec l'obtenció de subvencions o ajudes, procedents de qualsevol administració o entitat, públiques o privades, nacionals o internacionals.



d) No distribuir dividends, abonar cupons no obligatoris o adquirir participacions pròpies durant la vida del préstec.

e) Complir totes les obligacions establides per la normativa laboral aplicable.

f) Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable al beneficiari en cada cas, amb la finalitat de garantir l'adequat exercici de les facultats de comprovació i control per part de l'IVF.

g) Conservar durant 10 anys, comptats a partir de la data de venciment del préstec, els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control, d'acord amb la normativa comunitària.

h) Procedir al reintegrament de l'import, íntegrament o en part, segons corresponga, més els seus interessos legals, en el cas de revocació per incompliment dels requisits generals establits en l'article 21 d'aquesta convocatòria.

i) En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora d'actius fixos, el beneficiari haurà de conservar els béns per un termini que no podrà ser inferior a cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys per a la resta dels béns.

j) L'incompliment de l'obligació de conservar els béns serà causa de reintegrament, amb les excepcions següents:

i) Quan tractant-se de béns no inscriptibles en un registre públic, foren substituïts per uns altres que servisquen en condicions anàlogues a la finalitat per a la qual es va concedir la bonificació i aquest ús es mantinga fins a completar el període establit, sempre que la substitució haja sigut autoritzada per l'IVF.

ii. Quan, tractant-se de béns inscriptibles en un registre públic, el canvi de destinació, alienació o gravamen siga autoritzat per l'IVF. En aquest supòsit, l'adquirent assumirà l'obligació de destinació dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta obligació, del reintegrament de la bonificació.



Sisé. Forma de presentació de sol·licituds

1. La sol·licitud de finançament es realitzarà mitjançant el formulari d'emplenament electrònic previst en aquesta convocatòria com a annex I, i en serà obligatòria la presentació en línia a través dels mitjans disponibles en la pàgina web de l'IVF (https://prestamos.ivf.es), amb signatura i registre electrònic.

2. Per a realitzar la tramitació electrònica, el sol·licitant podrà utilitzar qualsevol dels sistemes de signatura electrònica admesos en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es/es/web/sede_electronica/sede_certificados), entre els quals es troba el certificat electrònic emés per l'Agència Valenciana de Certificació.

3. La presentació de la sol·licitud portarà implícita l'acceptació de les condicions d'aquesta convocatòria.



Seté. Termini de presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds podran presentar-se des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de l'IVF.

2. Es podran presentar sol·licituds fins al 30 de juny de 2021 o fins que s'esgote el pressupost indicat en l'apartat primer d'aquesta convocatòria.

3. Perquè se'n prenga coneixement, l'IVF publicarà en la seua pàgina web la data en què es tancarà aquesta convocatòria per la circumstància manifestada en el paràgraf anterior.



Huité. Documentació necessària per a la presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds de finançament aniran acompanyades de la documentació següent:

a) Imprés de sol·licitud, d'acord amb el que s'indica en el formulari de la sol·licitud de finançament incorporat a l'annex I de la convocatòria.

b) Proposta tècnica de finançament. Aquest document haurà de detallar les característiques del finançament sol·licitat a l'IVF, amb especificació de l'import a finançar, la naturalesa dels instruments financers seleccionats per l'empresa d'entre els considerats en els articles 12 i 13 d'aquesta convocatòria, així com el termini i la manca de finançament. La proposta tècnica de finançament haurà de detallar de manera exhaustiva la destinació del finançament sol·licitat a l'empara d'aquesta convocatòria.

c) Identificació del sol·licitant:

i) S'aportarà fotocòpia del DNI, passaport o targeta de residència del representant legal de l'empresa sol·licitant, juntament amb la fotocòpia de l'escriptura d'apoderament. A més, s'incorporarà a la sol·licitud la fotocòpia de l'escriptura de titularitat real i l'escriptura de constitució de la societat.

ii) Si la societat mercantil forma part d'un grup, s'identificaran les empreses del grup en un organigrama que inclourà els percentatges de participació en cada societat.

d) En cas que el domicili de la societat mercantil que sol·licita el finançament estiga situat fora de la Comunitat Valenciana, s'aportarà documentació acreditativa que l'empresa compta amb un establiment de desenvolupament d'activitat en territori valencià.

e) Declaració responsable del compliment dels requisits per a ser beneficiari del finançament i del compromís exprés del compliment de les obligacions que en cas de resultar beneficiari correspondrien al sol·licitant, segons consta en l'annex II.

f) Detall d'altres ajudes rebudes i/o sol·licitades, procedents de qualsevol administració o entitat pública, nacional o internacional, amb especificació del règim d'ajuda a què s'acullen, la quantia, la data d'atorgament i l'ens atorgant. La relació haurà d'indicar expressament quines ajudes corresponen a les mateixes despeses elegibles que les incloses en el projecte empresarial el finançament del qual se sol·licita, segons consta en l'annex III.

g) Comptes anuals depositats en el Registre, corresponents als dos exercicis 2018 i 2019.

h) Declaracions de l'Impost de Societats corresponents als dos últims exercicis tancats amb anterioritat a la sol·licitud de finançament.

i) Declaracions resum anual de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 390) corresponents als exercicis 2020 i 2019.

j) Declaracions trimestrals de l'IVA (model 303) corresponents a l'últim trimestre de 2019, els quatre trimestres de 2020 i les relatives als trimestres de 2021 tancats amb caràcter previ a la sol·licitud de finançament.

k) Última declaració disponible d'operacions amb terceres persones (model 347).

l) Distribució per any de venciment de les obligacions financeres, incloses aquelles que resulten de préstecs atorgats per les administracions públiques en el marc de la seua activitat de promoció econòmica.



m) Comptes anuals depositats en el Registre, corresponents a l'exercici 2020. Si en la data de la sol·licitud, l'empresa no disposa encara dels estats financers tancats de l'exercici 2020, haurà d'aportar balanç i compte de pèrdues i guanys previsionals corresponents a aquest exercici. A aquest efecte, s'entén per estats financers de l'exercici 2020 aquells la data de tancament dels quals es produeix entre el 30 de juny de 2020, inclòs, i el 30 de juny de 2021, exclòs.

n) Si forma part d'un grup d'empreses, definit d'acord amb l'article 42 del Codi de Comerç, obligat a elaborar estats financers consolidats, haurà d'adjuntar també els comptes anuals consolidats del grup, corresponents als últims dos exercicis tancats. Si en la data de la sol·licitud el grup no disposa encara d'estats financers consolidats per a l'exercici 2020, haurà d'aportar el balanç i el compte de pèrdues i guanys previsionals consolidats, corresponents a aquest exercici.



o) Informe actualitzat de riscos emés per la Central d'Informació de Riscos del Banc d'Espanya (CIRBE).

p) Pla de viabilitat elaborat per un expert independent amb experiència professional acreditada en la matèria, que acredite que el sol·licitant, en l'escenari central i més probable plantejat en l'anàlisi prospectiva per a les principals variables que sustenten el pla de viabilitat, acredita capacitat per a atendre els venciments del préstec.



q) Informe acreditatiu del caràcter estratègic de la societat per a l'economia valenciana, destacant-hi les externalitats positives per a l'economia valenciana derivades de l'activitat desenvolupada pel sol·licitant.

r) Auditoria legal completa de l'empresa, elaborada per un expert independent amb experiència acreditada en la matèria, i centrada en el grau de compliment normatiu del sol·licitant, el compliment dels criteris d'elegibilitat, especialment els relacionats amb la condició d'empresa en crisi, així com en totes les contingències que pogueren afectar el grau d'endeutament de la companyia.

2. En el cas de presentar-se sol·licituds que no s'hagen emplenat aportant tota la informació que es requereix i/o no hagueren acompanyat tota la documentació establida en la convocatòria, l'IVF requerirà l'interessat perquè, en el termini de cinc dies hàbils des de la notificació, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seua petició. Els requeriments es realitzaran per mitjans electrònics. Si transcorren cinc dies hàbils sense que el sol·licitant accedisca al contingut del requeriment, s'entendrà que la notificació ha sigut rebutjada i es considerarà realitzat el tràmit de notificació.

3. Sense perjudici del que s'estableix en aquest article, l'IVF podrà, amb posterioritat a la sol·licitud, requerir al sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient.

4. La sol·licitud de finançament implica l'autorització a l'IVF per a la comprovació d'ofici de les dades relatives al compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Generalitat, i de les obligacions amb la Seguretat Social, per part del sol·licitant.



Nové. Procediment de valoració de les sol·licituds

1. El procediment d'atorgament és el de concurrència competitiva, atenent exclusivament l'ordre de presentació de les sol·licituds, fins a esgotar l'import total del finançament previst en l'article primer d'aquesta convocatòria, sense que calga establir comparació entre sol·licituds ni la prelació entre aquestes.

2. Rebudes les sol·licituds de finançament, els serveis tècnics de l'IVF realitzaran les actuacions següents:

a) Comprovació del compliment dels requisits d'elegibilitat del projecte.

b) Determinació de l'import de les despeses elegibles finançables del projecte.

c) L'IVF comprovarà que l'expert independent seleccionat pel sol·licitant de finançament per a elaborar el pla de viabilitat a què fa referència l'article 8.1.f d'aquesta convocatòria compta amb prestigi reconegut en el sector i experiència acreditada en l'elaboració d'informes de solvència per a entitats financeres en el context de reestructuracions de deute.

e) L'IVF comprovarà que l'expert independent seleccionat pel sol·licitant de finançament per a elaborar l'auditoria legal a què fa referència l'article 8.1.g d'aquesta convocatòria té capacitat i experiència suficients per a realitzar l'esmentat informe. Sense perjudici d'una altra evidència que eventualment poguera ser considerada, l'IVF considerarà que l'expert independent compta amb capacitat i experiència suficients si, en els cinc anys anteriors a la data de la sol·licitud de finançament, ha sigut requerit per a elaborar auditories legals almenys en tres processos diferents d'adquisició o fusió d'empreses.

f) L'Institut Valencià de Finances comprovarà que el pla de viabilitat de l'empresa desenvolupat per l'expert independent és coherent amb la informació subministrada en la sol·licitud de finançament i conclou que el sol·licitant, en l'escenari central i més probable plantejat en l'anàlisi prospectiva per a les principals variables que sustenten el pla de viabilitat, acredita capacitat per a atendre els venciments del préstec. En cas que l'auditoria legal advertisca de l'existència de contingències susceptibles d'afectar el nivell d'endeutament futur de l'empresa, el pla de viabilitat haurà d'incorporar una anàlisi de sensibilitat a fi de comprovar que l'empresa és capaç de reemborsar el préstec sol·licitat, fins i tot si aquests contingències acaben materialitzant-se.



g) L'Institut Valencià de Finances comprovarà que el pla de viabilitat de l'empresa inclou una valoració econòmica de les externalitats positives per a l'economia valenciana del projecte objecte de finançament.

3. Per a aquells projectes que resulten elegibles, i atés el resultat de les actuacions assenyalades en l'article anterior, l'IVF elevarà informe sobre el compliment de les condicions de la present convocatòria a la Comissió Gestora del Fons Valencià de Resiliència, i proposarà les condicions de finançament que millor s'ajusten a les característiques del projecte presentat, mitigant en la mesura que siga possible el risc d'incompliment de l'operació.

4. Correspondrà a la Comissió Gestora de l'FVR l'aprovació o denegació del finançament mitjançant acord adoptat per majoria simple, a proposta de l'IVF.



Desé. Despeses finançables elegibles

1. L'import del finançament es determinarà a partir de l'import total dels costos que tinguen la consideració de despeses finançables elegibles segons determina aquesta convocatòria. En cap cas, es podran finançar despeses corrents o d'inversió per import superior al seu valor de mercat.

2. Són despeses finançables elegibles aquelles que consistisquen o bé en l'adquisició d'actius fixos, o bé en la inversió en capital circulant, sempre que s'hagen realitzat amb posterioritat a l'1 d'abril de 2020.



3. Com a inversions en actius fixos, seran despeses finançables elegibles les següents:

a) Adquisició i condicionament de terrenys per a la seua utilització en la producció dels béns i serveis que constitueixen l'activitat principal de l'empresa.

b) Adquisició i construcció de naus industrials i instal·lacions tècniques per al desenvolupament de l'activitat principal de l'empresa.

c) Construcció d'instal·lacions d'energia renovable, tant si es destinen a l'autoconsum com a l'abocament a xarxa, sempre que els projectes no superen una potència de 30 MWp.

d) Adquisició d'equipament vinculat a les tecnologies de la informació i la comunicació.

e) Maquinària, eines, motles o utillatge.

f) Mobiliari.

g) Vehicles industrials i elements de transport afectes a l'explotació, fins a un màxim de 25.000 euros. Pel que fa a això, l'adquisició de vehicles de transport de mercaderies per carretera no es considerarà en cap cas com a despesa finançable elegible als efectes d'aquesta convocatòria.

h) Registre de marques, patents, models d'utilitat i dissenys industrials, marcatge CE o altres formes d'homologació o normalització de productes.

i) Adquisició de participacions empresarials a fi d'ampliar la capacitat productiva de l'empresa, millorar les condicions d'accés al finançament, o assegurar el subministrament d'inputs clau per al procés productiu de l'empresa.

No es consideraran despeses finançables elegibles els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació.

4. Es considerarà inversió en capital circulant qualsevol increment del fons de maniobra de l'empresa, definit com la diferència entre l'actiu i el passiu corrent del balanç. No obstant això, no es consideraran despeses elegibles, als efectes d'aquesta convocatòria, els increments del fons de maniobra atribuïbles a l'augment de crèdits no comercials a curt termini, les inversions financeres temporals i la tresoreria no operativa, així com les atribuïbles a la disminució de passius no comercials amb empreses del grup. S'entendrà per tresoreria no operativa la part de les disponibilitats líquides de l'empresa que excedisca el 10 % de l'import net de la xifra de negocis registrada en l'exercici. Es considerarà finançable en virtut d'aquest concepte la disminució de la tresoreria operativa derivada de les pèrdues d'explotació, tal com es defineix en l'article 11.3 d'aquesta convocatòria (EBITDA negatiu del període), així com l'import dels passius a llarg termini reclassificats com a deute a curt termini.

5. A l'efecte del càlcul de l'ajuda i de les despeses finançables elegibles, totes les xifres utilitzades s'entendran abans de qualsevol deducció fiscal o altres càrregues.



Onzé. Justificació de les despeses finançables elegibles

1. Els beneficiaris del finançament han de justificar l'aplicació dels fons davant l'IVF, mitjançant proves documentals clares, específiques i actualitzades.

2. Per a justificar l'aplicació del finançament a l'adquisició d'actius fixos dels considerats en l'article 10.3 d'aquesta convocatòria, els beneficiaris utilitzaran l'aplicació informàtica disponible en la pàgina web de l'IVF: https://prestamos.ivf.es/. En concret, el beneficiari haurà de remetre una còpia de les factures acreditatives de la despesa incorreguda, que hauran de complir el que es disposa en el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. En aquest sentit,

a) Llevat que l'adquisició d'actius fixos haguera sigut realitzada amb anterioritat a la data de la sol·licitud del finançament, l'empresa beneficiària haurà de disposar com a mínim de tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, quan l'import de la despesa bonificable supere les quanties establides en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, per al contracte menor (contractes de valor estimat inferior a 40.000 euros, quan es tracte de contractes d'obres, o a 15.000 euros, quan es tracte de contractes de subministrament o de serveis no recurrents).



b) Les ofertes hauran d'estar suficientment detallades, especificant-hi els treballs que han de realitzar-se i el seu preu; hauran d'estar datades, i contindre les dades que permeten la correcta identificació del remitent, juntament amb el logo o el segell de l'empresa. La selecció de les ofertes haurà de realitzar-se entre empreses de les quals almenys dues no siguen empreses associades a l'entitat beneficiària i no formen part de la seua junta directiva o consell d'administració, ni tinguen drets de vot superiors al 50 %.

c) L'elecció entre les ofertes presentades haurà de recaure en la més econòmica i justificar en un informe l'elecció en un altre sentit. L'IVF podrà requerir un informe de valoració de l'obra, servei o subministrament de què es tracte a realitzar per un expert independent si la proposta triada pel sol·licitant supera en més d'un 25 % el preu de l'oferta més econòmica, quan vista la justificació que aporte el sol·licitant, expressament referida a aquesta decisió, siga possible apreciar que haja pogut resultar afectat el principi d'objectivitat en la decisió adoptada. En aquest cas, es considerarà com a despesa finançable elegible l'import menor entre el de la factura aportada i el del mateix valor de taxació.



3. La inversió en capital circulant quedarà justificada quan el valor nominal del préstec concedit per l'IVF siga inferior o igual a l'increment ajustat del fons de maniobra corresponent als exercicis 2020 i 2021. A aquest efecte, l'increment ajustat del fons de maniobra s'obtindrà sumant a) l'increment del fons de maniobra sense considerar ni l'increment en els saldos dels crèdits no comercials a curt termini, inversions financeres i tresoreria no operativa, ni la disminució en el saldo dels deutes no comercials a curt termini amb empreses del grup; b) l'import dels passius financers a llarg termini reclassificats a curt termini durant l'exercici, i c) l'EBITDA negatiu del període, que s'estimarà restant al resultat d'explotació la comissió carregada per l'avalador de l'operació i afegint les amortitzacions i les pèrdues per deterioració de l'exercici, excepte aquelles que resulten de la deterioració en el valor de les existències i els crèdits comercials. Per a justificar degudament l'aplicació del préstec, el sol·licitant aportarà a l'IVF, en el termini establit en la resolució d'aprovació del finançament, els comptes anuals dels exercicis 2020 i 2021, prèviament aprovats per la junta general d'accionistes i auditats si l'empresa està obligada a això.



4. No obstant això anterior, si segons el parer dels serveis tècnics de l'Institut és procedent reforçar els mecanismes de control sobre la destinació del finançament, la resolució d'aprovació de l'operació, emesa de conformitat amb el que es disposa en l'article 16 d'aquesta convocatòria, podrà plantejar un procediment de justificació alternatiu que obligue el beneficiari a aportar factures acreditatives de la despesa realitzada.



Dotzé. Alternatives de finançament: préstecs sènior

1. Els préstecs sènior atorgats amb càrrec a l'FVR, considerats juntament amb el finançament aportat per altres entitats, públiques o privades, en el marc de la reestructuració del deute del beneficiari, tindran l'import mínim que requerisca restaurar la viabilitat econòmica de l'empresa. No obstant això, l'import nominal de les inversions realitzades per l'FVR per a donar suport a la solvència del beneficiari, incloent-hi l'atorgament de préstecs ordinaris o qualsevol altra de les mesures previstes en aquesta convocatòria, no podrà ser inferior a 2.000.000 d'euros ni superior a 25.000.000 d'euros.

2. El préstec podrà cobrir les necessitats d'inversió o les de capital circulant.

3. El termini d'amortització del finançament serà de fins a sis anys, i el període de carència serà el necessari per a assegurar la bona fi de l'operació.

4. El finançament sènior es pot concedir a tipus d'interés reduïts que siguen almenys iguals a la suma del tipus d'interés EURIBOR a un any, amb límit inferior 0 %, més els marges de risc de crèdit establits en el quadre següent:



Tipus de beneficiari Marge de risc de crèdit

Primer any Segon i tercer anys Quart, cinqué i sisé anys

PIME 25 pb (*) 50 pb (*) 100 pb

Gran empresa 50 pb (*) 100 pb 200 pb





(*) El tipus d'interés final, després de sumar el tipus base, no podrà en cap cas ser inferior a 10 pb



5. En el cas dels préstecs amb un venciment posterior al 31 de desembre de 2020, l'import del principal del préstec no podrà superar:



i. el doble dels costos salarials anuals del beneficiari (incloses les càrregues socials i el cost del personal que treballe en el recinte de l'empresa, però figure formalment en la nòmina d'un subcontractista) corresponents al 2019 o a l'últim any disponible; o

ii. el 25 % del volum de negocis total del beneficiari el 2019; o

iii. amb la justificació adequada i sobre la base d'una autocertificació per part del beneficiari de les seues necessitats de liquiditat, l'import del crèdit pot incrementar-se per a cobrir les necessitats de liquiditat dels díhuit mesos següents al moment de la concessió en el cas de les pimes i dels dotze mesos següents al moment de la concessió en el de les grans empreses.

6. Les liquidacions d'interessos seran trimestrals, els dies 15 de març, juny, setembre i desembre. Els préstecs s'amortitzaran per trimestres vençuts, transcorregut el període de carència, si escau, i coincidint amb la liquidació dels interessos.

7. No s'aplicaran comissions d'obertura ni cancel·lació dels préstecs.

8. El beneficiari podrà aportar les garanties eficaces que resulten necessàries segons el parer del gestor de l'FVR.



Tretzé. Alternatives de finançament: préstecs participatius

1. L'import dels préstecs participatius atorgats amb càrrec a l'FVR no podrà implicar un increment del patrimoni net del beneficiari per damunt del registrat en data 31 de desembre de 2019. L'import nominal de les inversions realitzades conjuntament per l'FVR per a donar suport a la solvència del beneficiari, incloent-hi l'atorgament dels préstecs participatius o qualsevol altra de les mesures previstes en aquesta convocatòria, no podrà ser inferior a 2.000.000 d'euros, ni superior a 25.000.000 d'euros.

2. El finançament acollit a aquesta modalitat tindrà la consideració de préstec participatiu als efectes del que s'estableix en l'article 20 del Reial Decret llei 7/1996, de 7 de juny, sobre mesures urgents de caràcter fiscal i de foment i liberalització de l'activitat econòmica, i per tant es considerarà patrimoni net a l'efecte de reducció de capital i liquidació de societats previstes en la legislació mercantil. Per a això, la remuneració del préstec participatiu constarà de dos components, un fix i un altre variable.

3. El component fix de la remuneració dels préstecs participatius s'haurà d'ajustar, bé en valor present o bé com a taxa anual efectiva, a la suma de l'EURIBOR a 12 mesos més un marge del 4 %.

4. El component variable de la remuneració dels préstecs participatius es determinarà d'acord amb la rendibilitat financera de l'empresa, i s'activarà únicament si aquesta rendibilitat financera és superior al component fix de la remuneració. Quan això passe, el component variable s'obtindrà restant a la rendibilitat financera de l'empresa el marge establit en el punt 3 d'aquest article, amb el límit superior de 100 punts bàsics. A l'efecte de calcular el component variable de la remuneració dels préstecs participatius, la rendibilitat financera es defineix com el percentatge que representa el resultat de l'últim exercici tancat abans d'impostos sobre els fons propis del prestatari a l'inici de l'exercici.



5. El termini d'amortització del finançament no podrà ser superior a 10 anys, amb possibilitat d'un període de carència d'amortització de capital de fins a dos anys, inclòs en aqueix termini.

6. A l'efecte de liquidar el préstec, l'EURIBOR es revisarà anualment el 15 de desembre i les liquidacions d'interessos seran trimestrals, els dies 15 de març, juny, setembre i desembre. Els préstecs s'amortitzaran per trimestres vençuts, transcorregut el període de carència, si escau, i coincidint amb la liquidació dels interessos.

7. No s'aplicaran comissions.

8. El prestatari només podrà amortitzar anticipadament el préstec si aquesta amortització es compensa amb una ampliació d'igual quantia dels seus fons propis i sempre que aquest no provinga de l'actualització d'actius.

9. L'operació no requerirà garanties addicionals a les que aporta el mateix projecte empresarial.



Catorzé. Normativa d'ajudes d'estat: règims aplicables

1. Els projectes objecte de finançament a l'empara d'aquesta convocatòria s'hauran d'adequar indistintament:

a. al Reglament (CE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a les ajudes de minimis; o

b. al que es preveu en el Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms, consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interés en préstecs, destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19, notificat pel Govern d'Espanya a l'empara del Marc d'ajudes d'estat aprovat en virtut de la Comunicació de la Comissió Europea (OJ C 91I, 20.3.2020, p. 1), i modificat a través de les comunicacions C(2020) 2215 (OJ C 112I, 4.4.2020, p. 1), C(2020) 3156 (OJ C 164, 13.5.2020, p. 3), C(2020) 4509 (OJ C 218, 2.7.2020, p. 3), C(2020) 7127 (OJ C 340I, 13.10.2020, p. 1) i C(2021) 564 (OJ C 34, 1.2.2021, p. 6). El Marc temporal nacional va ser aprovat per la Comissió Europea en virtut de la Comunicació C(2020) 2154, de data 2.4.2020, sobre la decisió relativa a l'ajuda SA.56851, i modificat a través de les comunicacions (C(2020) 2740 de data 24.4.2020), (C(2020) 9222 de data 11.12.2020), i (C(2021) 19.2.2021 1200), relatives a les decisions de les ajudes SA.57019, SA.59156 i SA.59723, respectivament.

2. El sol·licitant podrà triar el règim d'ajudes d'estat aplicable a l'operació, ajustant-se al que s'estableix en els articles 14 bis, 14 ter, 14 quater i 15 d'aquesta convocatòria.



Catorzé bis. Operacions de finançament subjectes a l'article 2.7.3 Marc nacional temporal d'ajudes d'estat (SA.56851)

Les operacions concedides a l'empara de l'article 12 d'aquesta convocatòria s'acolliran al règim de préstecs bonificats establit en l'article 2.7.3 del Marc nacional temporal. Per a això, hauran de complir les condicions establides en aquest article.

1. El valor nominal dels préstecs no podrà superar:

a. el doble dels costos salarials anuals del beneficiari (incloses les càrregues socials i el cost del personal que treballe en el recinte de l'empresa, però figure formalment en la nòmina d'un subcontractista), corresponents al 2019 (o a l'últim any disponible); o

b. el 25 % del volum de negocis total del beneficiari el 2019.

2. El préstec podrà cobrir indistintament les necessitats d'inversió o les de capital circulant.

3. El préstec no podrà concedir-se a empreses que ja estaven en crisis (d'acord amb el Reglament general d'exempció per categories el 31 de desembre de 2019; per tant, pot concedir-se a empreses que no estiguen en crisis i/o a empreses que no estaven en crisis en data 31 de desembre de 2019, però que sí que ho estaven o van començar a estar-ho amb posterioritat a conseqüència del brot de COVID-19.

4. Les ajudes concedides en virtut d'aquest capítol no es podran acumular amb ajudes concedides per al mateix principal del préstec subjacent en virtut de la secció 2.7.2 del Marc nacional temporal, relativa a les ajudes en forma de garanties de préstecs. En canvi, les ajudes concedides a l'empara d'aquesta secció sí que poden acumular-se per a altres préstecs, sempre que l'import global dels préstecs per beneficiari no supere els llindars establits en l'apartat segon d'aquest article. Així mateix, una mateixa empresa pot beneficiar-se al mateix temps de múltiples préstecs atorgats en virtut de la secció 2.7.3, sempre que l'import global dels préstecs per beneficiari no supere els límits màxims establits en l'apartat segon d'aquest article.



5. Els contractes de préstec hauran de signar-se abans del 31 de desembre de 2021 i tindran un termini màxim de venciment de sis anys.



6. El finançament sènior es pot concedir a tipus d'interés reduïts que siguen almenys iguals a la suma del tipus d'interés EURIBOR a un any, amb límit inferior 0 %, més els marges de risc de crèdit establits en el quadre següent:



Tipus de beneficiari Marge de risc de crèdit

Primer any Segon i tercer anys Quart, cinqué i sisé anys

PIME 25 pb (*) 50 pb (*) 100 pb

Gran empresa 50 pb (*) 100 pb 200 pb





(*) El tipus d'interés final, després de sumar el tipus base, no podrà en cap cas ser inferior a 10 pb



Catorzé ter. Operacions de finançament subjectes a l'article 2.7.1 del Marc nacional temporal d'ajudes d'estat (SA.56851)

1. Sense perjudici del que s'estableix en l'article 14 bis d'aquesta convocatòria, els préstecs participatius atorgats a l'empara d'aquesta convocatòria s'acolliran a l'article 2.7.1 del Marc nacional temporal.

2. Les ajudes atorgades a l'empara d'aquest article són compatibles amb el mercat interior de conformitat amb l'article 107, apartat 3, lletra b), del TFUE, sempre que es complisca la totalitat de les condicions següents:

a) Totes les ajudes percebudes a l'empara de l'article 2.7.1 no superen l'import d'1.800.000 euros per grup d'empresa (totes les xifres utilitzades constitueixen imports bruts, és a dir, abans d'impostos i altres retencions).

b) Les ajudes s'atorguen de conformitat amb un règim amb pressupost estimat.

c) Les ajudes poden concedir-se a empreses que no estaven en crisis (d'acord amb el que es disposa en el Reglament general d'exempció per categories) en data 31 de desembre de 2019; per tant, poden concedir-se a empreses que no estiguen en crisi i/o a empreses que no estaven en crisi en data 31 de desembre de 2019 però que sí que ho estaven o van començar a estar-ho amb posterioritat a conseqüència del brot de COVID-19.

d) Les ajudes es concedeixen, a tot tardar, el 31 de desembre de 2021.

e) Les ajudes concedides a les empreses que operen en la transformació i comercialització de productes agrícoles estan supeditades al fet que no es repercutisquen totalment o parcialment als productors primaris i no es fixen en funció del preu o la quantitat dels productes adquirits als productors primaris o comercialitzats per les empreses interessades.





Catorzé quater. Operacions de finançament subjectes al règim d'ajudes de minimis

1. S'hauran d'ajustar al que s'estableix en aquest article els préstecs participatius que, a l'empara d'aquesta convocatòria, hagen sigut atorgats atenent el que es preveu en el Reglament (CE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a les ajudes de minimis.

2. L'import de l'ajuda serà igual al valor nominal del préstec participatiu.

3. L'import total de les ajudes de minimis que es pot atorgar a una única empresa no podrà excedir de 200.000,00 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals (l'actual i els dos anteriors), o de 100.000,00 euros en el cas de les empreses que operen en el sector de transport de mercaderies per carretera. Aquests quantitats estan expressades en termes bruts, és a dir, abans de qualsevol deducció en concepte de fiscalitat.

En el cas de fusions o adquisicions d'empreses, totes les ajudes de minimis atorgades amb anterioritat a qualsevol de les empreses que es fusionen es tindran en compte per a determinar si l'atorgament d'una nova ajuda de minimis a la nova empresa o a l'empresa adquirent supera el límit màxim pertinent.

No podran ser beneficiàries de les línies i programes de finançament bonificat, acollides al Reglament (UE) 1407/2013, de 18 de desembre:



a) Les empreses que operen en els sectors de la pesca i l'aqüicultura, regulat pel Reglament (CE) núm. 104/2000, del Consell.

b) Les empreses que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles en els casos següents:

i) Quan l'import de l'ajuda es determine segons el preu o la quantitat de productes d'aqueix tipus adquirits a productors primaris o comercialitzats per les empreses interessades.

ii. Quan l'ajuda estiga supeditada al fet que una part o la seua totalitat es repercuteix en productes primaris (llauradors).

c) Les activitats relacionades amb l'exportació a països tercers o estats membres, és a dir, les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i explotació d'una xarxa de distribució o a altres despeses corrents vinculades a l'activitat exportadora.



d) Les ajudes condicionades a la utilització de productes nacionals en comptes d'importats.

e) Tampoc podran aprovar-se sol·licituds de finançament bonificat, d'acord amb el Reglament 1407/2013, per a les empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles.



Quinzé. Acumulació del finançament bonificat atorgat per l'IVF a l'empara d'aquesta convocatòria amb altres ajudes i subvencions



1. Les mesures d'ajuda temporal previstes en aquesta convocatòria poden acumular-se amb les ajudes que entren en l'àmbit d'aplicació del Reglament de minimis (DO L 352, 24.12.2013).

2. Les ajudes concedides d'acord amb el que es disposa en l'article 2.7.1 del Marc nacional temporal poden acumular-se amb les concedides en virtut dels articles 2.7.2 i 2.7.3 de l'esmentada comunicació, si bé aquests últimes no podran acumular-se entre si.

Les ajudes inherents al finançament bonificat atorgat a l'empara d'aquesta convocatòria podran acumular-se amb altres ajudes estatals en relació amb les mateixes despeses finançables elegibles, sempre que aquesta acumulació no excedisca la intensitat o l'import màxim d'ajuda fixats atenent les circumstàncies concretes de cada cas, en virtut o bé de directrius comunitàries, o bé d'un reglament d'exempció per categories, o bé d'una decisió adoptada per la Comissió, relativa a un determinat programa d'ajudes prèviament notificat per l'organisme concedent.





Setzé. Aprovació del finançament

Una vegada avaluades les sol·licituds en els termes previstos en l'article 9 d'aquesta convocatòria, la Comissió Gestora del Fons Valencià de Resiliència decidirà sobre l'aprovació o no del finançament, a proposta de l'IVF. No obstant això, si les operacions suposen conjuntament un suport a la solvència del beneficiari per import superior a 5.000.000 d'euros, es requerirà l'autorització prèvia del Consell.

1. L'aprovació determinarà amb exactitud les condicions financeres de l'operació, que hauran de ser acceptades expressament pel sol·licitant i seran immodificables en la formalització del contracte de préstec, a excepció del que es disposa en els articles 18 i 19 d'aquesta convocatòria; així com l'import de l'ajuda concedida calculada de conformitat amb la normativa europea d'aplicació, que s'indicarà en la resolució a títol informatiu i es concretarà una vegada formalitzat i desemborsat el préstec totalment.

2. L'aprovació determinarà que l'FVR aplicaria un tipus d'interés anual equivalent al 4 % per a préstecs sènior i al 6 % per a préstecs participatius, en cas que l'operació no fora objecte de bonificació.



Disseté. Formalització del contracte de préstec

1. Després de l'aprovació del finançament bonificat, s'haurà de formalitzar entre l'IVF, com a gestor de FININVAL, i el sol·licitant beneficiari, el contracte de préstec en document públic, que a partir d'aqueixa signatura entre les parts tindrà tots els seus efectes.

2. El contracte de préstec haurà de recollir tots els requisits específics d'aquest, derivats de l'aplicació d'aquesta convocatòria, així com les condicions particulars amb vista a l'execució d'aquest (disposició dels fons, amortitzacions anticipades, justificació de l'aplicació dels fons rebuts, facultats de control per part de l'IVF, import de l'ajuda calculada de conformitat amb la normativa europea en matèria d'ajudes d'estat, tipus d'interés aplicable en cas de pèrdua de la bonificació).



3. Els contractes de préstec mitjançant els quals es formalitzen les operacions de finançament se sotmetran al dret privat.



Dihuité. Disposició dels fons

1. El desemborsament dels préstecs es produirà d'una sola vegada o en desemborsaments parcials.

2. El termini màxim per a disposar i, si és procedent, el nombre màxim de disposicions parcials, seran els establits en la resolució d'aprovació del finançament bonificat i es traslladaran sense modificació al contracte de préstec. Aquest termini no excedirà el període de carència en l'amortització del préstec, excepte autorització expressa de l'IVF, d'acord amb el que es disposa en l'article 19.

3. El desemborsament es realitzarà a sol·licitud del prestatari.

4. Per regla general, en els préstecs vinculats a projectes d'inversió, abans de procedir-ne al desemborsament, l'IVF requerirà la presentació de factures, informes d'auditoria o altres documents de valor probatori equivalent que justifiquen l'actuació realitzada. En aportar la documentació del projecte, l'acreditat haurà de certificar amb la seua signatura electrònica que les còpies dels documents aportats com a justificants constitueixen una còpia fidel dels documents originals. No obstant això anterior, l'Institut podrà anticipar un percentatge del valor nominal del préstec abans de disposar dels documents justificatius de l'actuació realitzada. El sol·licitant haurà d'aportar posteriorment aquests documents, i l'incompliment d'aquesta obligació serà causa de venciment anticipat, total o parcial, del préstec, d'acord amb el que es preveu en l'article 23.2.c d'aquesta convocatòria.

5. En els préstecs vinculats a projectes de circulant, l'Institut podrà anticipar fins a un 100 % del valor nominal del préstec. Posteriorment, en el termini assenyalat en l'acord d'atorgament del finançament, el client haurà d'haver acreditat la destinació del finançament rebut, d'acord amb el que es preveu en l'article 11.3 i 11.4 d'aquesta convocatòria, i l'incompliment d'aquesta obligació serà causa de venciment anticipat. Rebuda la documentació en l'IVF i fetes les comprovacions oportunes, si la inversió en capital circulant resultara inferior al préstec formalitzat i disposat, l'acreditat estarà obligat a amortitzar-ne anticipadament la diferència, en un termini màxim de tres mesos des que li siga comunicada aquesta circumstància.

6. Transcorregut el termini màxim de disposició sense que es dispose de la totalitat dels fons, l'import del préstec quedarà fixat en la quantia efectivament disposada. En aquest supòsit, l'IVF emetrà una resolució que modifique l'acord d'atorgament del finançament i anul·le el compromís per la part no disposada, i s'ajustarà l'import de l'ajuda implícita equivalent al resultant de l'import efectivament disposat.





Dinové. Modificació de les condicions del finançament

1. En cas que sorgiren circumstàncies degudament justificades que alteraren les condicions recollides en l'atorgament del finançament, el beneficiari podrà sol·licitar-ne la modificació.

2. A més dels supòsits regulats en l'article 18 d'aquesta convocatòria, es podrà modificar les condicions inicials del finançament en les circumstàncies següents:

a) Canvis de titularitat, operacions de transformació societària, fusió o escissió, sempre que el nou titular continue complint tots els requisits generals i específics establits en aquesta convocatòria.



b) Ampliació del termini d'amortització del préstec que derive de circumstàncies sobrevingudes i que foren imprevisibles amb un comportament diligent del beneficiari en el moment en què va tindre lloc l'atorgament del finançament, o que sent previsibles foren inevitables.



En cap cas es considerarà com a causa justificativa de l'ampliació del termini d'amortització la situació econòmica del beneficiari.

c) Ampliació del termini de disposició, després de la sol·licitud motivada prèvia per part del beneficiari, i sempre que això no implique una alteració de les quotes anuals d'amortització del principal de l'operació.

3. Per a valorar la procedència de la modificació sol·licitada, els serveis tècnics de l'IVF podran requerir tota la informació i documentació que consideren convenient i hauran d'emetre un informe favorable, si és el cas, de la modificació amb base en les raons oferides pel beneficiari.

4. En tot cas, no es podrà modificar l'atorgament del finançament si les circumstàncies al·legades per a justificar la procedència de la modificació hagueren determinat en el seu moment la desestimació de la sol·licitud realitzada.

5. Autoritzada per la Comissió Gestora de l'FVR la modificació de l'acord aprovatori del finançament, s'haurà de formalitzar la corresponent addenda al contracte de préstec, en document públic, i sobre això regirà el que estableix l'article 17 d'aquesta convocatòria.





Vinté. Rectificació d'errors

L'IVF podrà rectificar d'ofici l'acord d'atorgament del finançament quan dels elements que hi figuren es deduïsca l'existència d'un error material, de fet, o aritmètic.



Vint-i-uné. Seguiment i control ordinari

1. L'IVF comprovarà l'adequada justificació de l'aplicació de les quantitats rebudes i el compliment de la finalitat que determina l'atorgament del finançament, així com si ha pogut haver-hi concurrència amb altres subvencions no compatibles amb aquella.

2. La comprovació de la justificació documental que acredita la realització de les activitats objecte de finançament es realitzarà mitjançant la revisió de les factures, informes d'auditoria o altres documents que justifiquen l'actuació realitzada d'acord amb els procediments de control vigents en l'IVF. Si bé, l'IVF podrà delegar la comprovació de la justificació documental en una entitat col·laboradora amb la qual haja subscrit conveni a aquest efecte.

3. L'IVF realitzarà actuacions específiques de control a conseqüència de denúncies o de l'existència d'indicis de frau o irregularitats en l'execució de l'activitat finançada a l'empara d'aquesta convocatòria.



4. La Comissió Gestora de l'FVR, o l'òrgan d'administració en qui aquest delegue aquesta funció, aprovarà el pla d'informació i control, que haurà d'integrar-se com a annex en els contractes de préstec que es formalitzen entre l'IVF i els beneficiaris del finançament. Els procediments inclosos en el pla seran vinculants per a aquests últims i el seu incompliment serà causa de venciment anticipat del contracte de préstec, de reemborsament total de l'import percebut, els interessos bonificats i, si escau, el corresponent interés legal. L'elaboració i execució del pla de control hauran de ser realitzades pel personal de l'IVF, o per una empresa especialitzada que haja sigut contractada a aquest efecte per l'Institut.

5. El procediment d'informació i control preveurà l'elaboració d'un informe final de seguiment, que avaluarà el grau de compliment de, com a mínim, els aspectes següents: i) requisits d'elegibilitat, ii) execució de l'activitat finançada, i iii) justificació documental de la despesa o inversió adquirides. El procediment d'informació o control establirà el termini d'elaboració de l'esmentat informe, que podrà ser encarregat a un expert independent alié a l'IVF, amb experiència suficient en el control de subvencions atorgades per l'Administració. El procediment d'informació i control establirà el percentatge d'empreses que, atés el tipus de finançament acordat i la naturalesa del client, haurà de sotmetre's a l'avaluació final de seguiment.



6. En finalitzar el període de disposició del préstec, l'IVF haurà d'incorporar al compte justificatiu del projecte finançat:

i) Acord de concessió del finançament per part de la Comissió Gestora de l'FVR, així com l'autorització per part de l'IVF, com a gestor de FININVAL, d'efectuar els desemborsaments que, d'acord amb aquesta convocatòria, corresponga realitzar en virtut del finançament atorgat.



ii. Una relació detallada dels desemborsaments efectuats per l'IVF, amb identificació de la data de pagament i els comptes corrents utilitzats per a transferir l'import sol·licitat. Així mateix, s'incorporaran les corresponents sol·licituds de desemborsament efectuades pel beneficiari del finançament.

iii. Acords de modificació adoptats per la Comissió Gestora de l'FVR sobre les condicions del finançament autoritzades, d'acord amb els articles 18 i 19 d'aquesta convocatòria.

iv. En cas que l'operació tinga com a objecte finançar actius fixos, s'inclourà una relació de les inversions en actius fixos del beneficiari, amb identificació del proveïdor, el número de factura, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. S'hi adjuntaran els justificants de la compra i el pagament, incloent-hi, si escau, les tres ofertes d'empreses proveïdores d'immobilitzat.

v) Un certificat emés per un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el corresponent registre oficial, en el cas d'adquisició de béns immobles.

vi. En cas que l'operació tinga com a objecte el finançament de circulant, s'incorporarà al compte justificatiu la documentació indicada en els articles 11.3 i 11.4 d'aquesta convocatòria, així com l'informe emés pels serveis tècnics de l'IVF a fi d'acreditar el compliment del criteri de justificació de la inversió en capital circulant adoptat en aquesta convocatòria.

vii. Declaració responsable d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables que els presentats a l'IVF per a la justificació del projecte.

viii. Informe final de seguiment.



Vint-i-dosé. Control extern

1. Al marge del seguiment i control ordinari que realitze l'IVF, els beneficiaris del finançament atorgat per l'FVR quedaran subjectes al control financer que corresponga a la Intervenció General de la Generalitat, així com a les actuacions de comprovació previstes en la normativa de la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents.

2. En el contracte de préstec a formalitzar entre l'IVF, com a gestor de FININVAL, i el sol·licitant beneficiari haurà de constar el sotmetiment exprés d'aquest a les facultats de comprovació i control extern dels organismes esmentats en l'apartat anterior.

3. La negativa o obstrucció a les labors de control de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana o de la Sindicatura de Comptes serà causa de venciment anticipat del contracte de préstec i de reemborsament total de l'import percebut, els interessos bonificats i, si escau, el corresponent interés legal.



Vint-i-tresé. Revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF

1. El contracte de préstec que es formalitze haurà de reconéixer expressament la facultat que tindrà l'IVF de declarar unilateralment la revocació de la bonificació, totalment o parcialment, segons corresponga, quan es produïsca algun dels supòsits següents:

a) L'impagament de dues liquidacions consecutives de capital i/o interessos d'acord amb el pla de venciments previst en el contracte de préstec.

b) La novació a instàncies del prestatari del préstec subscrit amb l'IVF que modifique la qualificació del risc creditici d'acord amb el sistema intern d'anàlisi de riscos de l'IVF. En aquest supòsit, i sempre que l'empresa puga acreditar el compliment dels objectius del projecte que va donar lloc a la concessió del finançament bonificat, es revocarà únicament la bonificació pendent de meritar, i quedarà consolidada la bonificació meritada, fins a la data de la novació del préstec.



2. Així mateix, seran causes de revocació unilateral de la bonificació, total o parcial, segons corresponga, les següents:

a) Obtenció del finançament falsejant les condicions requerides per a això o ocultant-ne aquelles que ho hagueren impedit.

b) Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no-adopció del comportament que fonamenten la concessió del finançament.

c) Incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes previstos en aquesta convocatòria.

d) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en aquesta convocatòria, així com l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d'això derive la impossibilitat de verificar l'ús donat als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats objecte del finançament.



e) Incompliment de les obligacions imposades en l'aprovació del finançament sempre que afecten o es referisquen a la manera en què s'han d'aconseguir els objectius, realitzar l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió del finançament.



f) Incompliment de les obligacions imposades als beneficiaris, diferents dels anteriors, quan d'això derive la impossibilitat de verificar l'ús donat als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats objecte del finançament o la concurrència de la bonificació amb altres ajudes, ingressos o recursos públics que resulten incompatibles amb aquella.

g) L'adopció d'una decisió de recuperació per part de la Comissió Europea, de la qual derive una necessitat de reintegrament.

3. El contracte de préstec haurà de recollir expressament les causes de revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF previstes en els apartats anteriors d'aquest article, i establir expressament que en el moment que a l'IVF li consten fefaentment les circumstàncies fàctiques indicades procedirà immediatament a suspendre la disposició dels fons pendents. Al mateix temps, el contracte haurà de preveure una condició resolutòria susceptible de ser activada per l'IVF en el moment que li consten fefaentment les circumstàncies expressades, així com una astricció en virtut de la qual, produïda la revocació de la bonificació per les causes esmentades, el beneficiari haurà de reintegrar el total de l'import bonificat, si escau, els interessos bonificats i els interessos legals resultants, sense perjudici del que s'estableix en l'article 23.1.b.





Vint-i-quatré. Cancel·lació anticipada total o parcial del préstec i renúncia al finançament

Els beneficiaris podran sol·licitar la cancel·lació anticipada total o parcial del préstec una vegada formalitzat. En aquests casos, l'acreditat consolidarà la bonificació meritada fins al moment de la cancel·lació anticipada, i renunciarà a la bonificació pendent de meritar per la part del préstec cancel·lada anticipadament des del moment de la cancel·lació anticipada fins a la data de venciment de l'operació.





Vint-i-cinqué. Publicitat del finançament bonificat

En acceptar el finançament bonificat, el beneficiari autoritza l'IVF a fer públic a tercers el préstec concedit, a través de la Base de dades nacional de subvencions, o de qualsevol altre mitjà que l'Institut considere oportú.



Vint-i-sisé. Aclariments sobre aspectes puntuals de la convocatòria



Correspondrà a la Direcció General de l'IVF establir criteris interpretatius en relació amb la present convocatòria, elaborats a petició pròpia o sota sol·licitud de qualsevol beneficiari potencial del finançament. A aquest efecte, l'IVF inclourà una bústia d'accés públic en la seua pàgina web (http://prestamos.ivf.es), a fi que els beneficiaris de la línia puguen sol·licitar els aclariments que consideren pertinents. Aquelles qüestions que requerisquen interpretació d'algun article seran objecte de resolució d'aclariment per part de la direcció general. Aquestes resolucions seran publicades en la pàgina web de l'IVF i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Vint-i-seté. Eficàcia

Aquesta convocatòria començarà a desplegar efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de l'IVF.



Mapa web