Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 23 d'abril de 2021, del director general de l'Institut Valencià de Finances, pel qual disposa la publicació de la convocatòria de la línia de finançament bonificat RESISTIR. [2021/4932]

(DOGV núm. 9079 de 10.05.2021) Ref. Base de dades 004225/2021




Dins de les múltiples iniciatives desplegades per a impulsar la recuperació econòmica de la Unió Europea, la Comissió ha decidit recentment destinar recursos als països més afectats per la pandèmia a través del programa REACT-EU, acrònim d'Ajuda a la Recuperació per a la Cohesió i els Territoris d'Europa. Del total de fons injectats a l'economia espanyola, el Govern de la nació ha posat a la disposició de la Comunitat Valenciana recursos per valor de 1.254 milions d'euros, a través dels quals el Consell ha decidit finançar aspectes d'importància vital per a la societat valenciana en aquesta conjuntura, com la despesa sanitària o les mesures de suport al nostre teixit productiu.



Entre les mesures que són susceptibles de ser finançades pel fons REACT-EU es troba la línia de finançament bonificat RESISTIR, gestionada directament per l'Institut Valencià de Finances, i centrada exclusivament en els sectors d'activitat més afectats per la pandèmia. En concret, la línia de finançament bonificat incorpora, en el mateix instrument financer, préstecs amb tipus d'interés subvencionats dels que preveuen els apartats 2.7.1 i 2.7.3 del Marc nacional temporal d'ajudes d'estat, i ajudes directes de les incloses en l'apartat 2.7.1, per valor de fins al 30 % de l'import nominal del préstec i condicionades a la devolució del principal.



La línia de finançament bonificada RESISTIR va ser aprovada pel Consell General de l'IVF, en reunió celebrada el passat 14 d'abril de 2021. Per això, dispose la publicació de la convocatòria de la línia de finançament bonificat RESISTIR, destinada a donar suport a la recuperació de les petites i mitjanes empreses que operen en els sectors més afectats per la pandèmia: hostaleria, restauració, cafeteries, i activitats connexes.



València, 23 d'abril de 2021.– El director general de l'IVF: Manuel Illueca Muñoz.



Primer. Disponibilitat pressupostària

És a càrrec de l'IVF la bonificació de les operacions financeres atorgades a l'empara d'aquesta convocatòria, entenent per tal l'estalvi en concepte d'interessos i amortització del principal que obté el beneficiari en relació amb les condicions estrictes de mercat. Per a aquest fi, l'Institut aplica part de la subvenció de capital que li ha concedit la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic per a l'exercici 2021, i que apareix consignada en la línia pressupostària X7384000 Subvenció a l'ajuda al finançament de projectes empresarials del programa 631.50. Concretament, es destinen a aquesta línia 11.000.000 € d'un total de 12.850.000 €. L'Institut Valencià de Finances reserva un volum de fons propis equivalent a 50.000.000 € per a fer front a la demanda de finançament que poguera derivar-se d'aquesta línia de finançament. Aquests imports podrien ampliar-se durant l'exercici atenent la demanda de finançament registrat per l'IVF.





Segon. Objecte de la convocatòria

1. Constitueix l'objecte d'aquesta convocatòria atorgar préstecs bonificats per al finançament d'autònoms i societats mercantils amb la seu social, l'establiment o la sucursal de producció o de desenvolupament d'activitat radicats a la Comunitat Valenciana.



2. Els projectes empresarials que podran acollir-se al finançament bonificat objecte d'aquesta convocatòria hauran de tindre per finalitat les següents actuacions:

i. Ampliació i renovació de les instal·lacions, maquinària i equips; i



ii. Sosteniment del capital circulant de l'empresa, incloent-hi la contractació de mà d'obra, l'adquisició de béns i serveis lligats al cicle de l'explotació, el finançament de clients, la inversió en existències i tresoreria operativa de l'empresa, així com la cancel·lació del deute a curt termini de naturalesa comercial i financera.



Tercer. Sectors exclosos

1. No podran ser beneficiàries del finançament bonificat atorgat per l'IVF a l'empara de les normes generals i aquesta convocatòria de desenvolupament les entitats de dret públic, les universitats públiques, els organismes autònoms, les empreses públiques ni les societats mercantils públiques, entenent per tals aquelles en què més de la meitat del capital social pertanga directament o indirectament a una administració pública, les fundacions públiques i les societats participades majoritàriament per aquestes.

2. Els beneficiaris del finançament bonificat operaran necessàriament en qualsevol sector d'activitat dels enumerats en l'annex II.



3. Si una empresa privada opera al mateix temps en sectors d'activitat exclosos i no exclosos, l'empresa podrà ser beneficiària del finançament bonificat atorgat a l'empara d'aquesta convocatòria sempre que siga possible garantir, mitjançant la separació d'activitats i la distinció de costos, que les activitats excloses no es beneficien, de cap manera, del finançament que puga rebre per les activitats no excloses.





Quart. Requisits per a ser beneficiari del finançament bonificat



1. El beneficiari ha de tindre el domicili social o l'establiment de desenvolupament d'activitat a la Comunitat Valenciana.

2. El beneficiari serà una petita o mitjana empresa, segons la definició de l'annex I d'aquesta convocatòria, i comptarà amb un aval atorgat per una societat de garantia recíproca pel 100 % del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec.

3. El beneficiari ha d'estar en disposició de tindre totes les llicències, les autoritzacions i els permisos necessaris per a executar el projecte i complir la normativa nacional i comunitària que resulte aplicable i, en particular, en matèria de competència, contractació del sector públic i medi ambient.

4. El beneficiari haurà d'acreditar estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries davant de l'Estat i la Generalitat, així com de les obligacions davant de la Seguretat Social a 31 de desembre de 2019.

5. El beneficiari no pot estar subjecte a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió de la Comissió Europea que haja declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú.

6. El beneficiari no pot trobar-se en cap de les circumstàncies següents, previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS):

a) Haver sigut condemnat per una sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions o ajudes públiques o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de cabals públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.



b) Haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari; haver sigut declarats insolvents en qualsevol procediment; trobar-se declarats en concurs, llevat que en aquest haja adquirit l'eficàcia un conveni; estar subjectes a intervenció judicial o haver sigut inhabilitats conforme al Reial decret legislatiu 1/2020, de 5 de maig, pel qual s'aprova el text refós de la Llei concursal, sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.



c) Haver sigut declarats culpables per una resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'Administració.



d) Estar incursos, la persona física, els administradors de les societats mercantils o els qui tenen la representació legal d'altres persones jurídiques, en algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració general de l'Estat, de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius que regula la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes que s'estableixen en aquesta o en la normativa autonòmica que regule aquestes matèries.



e) Tindre la residència fiscal en un país o un territori qualificat reglamentàriament com a paradís fiscal.

f) No estar al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que es determinen reglamentàriament.

g) Haver sigut sancionat mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions d'acord amb les lleis que així ho establisquen.

h) No podran accedir a la condició de beneficiàries les agrupacions que preveu l'article 11.3 de l'LGS, paràgraf segon, quan concórrega alguna de les prohibicions anteriors en qualsevol dels membres.



i) Les prohibicions d'obtindre subvencions afectaran també les empreses de les quals, per raó de les persones que les regeixen o d'altres circumstàncies, puga presumir-se que són continuació o que deriven (per transformació, fusió o successió) d'altres empreses en què hagen concorregut aquelles.

7. A 31 de desembre de 2019, el beneficiari no ha d'estar en situació d'empresa en crisi entesa, d'acord amb el que s'estableix en el punt 2.18 del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, general d'exempció per categories, com l'empresa en què concórrega almenys una de les circumstàncies següents:

a) Si es tracta d'una societat de responsabilitat limitada, quan haja desaparegut més de la meitat del seu capital social subscrit a conseqüència de les pèrdues acumulades; és el que ocorre quan la deducció de les pèrdues acumulades de les reserves (i de tots els altres elements que se solen considerar fons propis de la societat) condueix a un resultat negatiu superior a la meitat del capital social subscrit; a l'efecte d'aquesta disposició, «societat de responsabilitat limitada» es refereix, en particular, als tipus de societats que s'esmenten en l'annex I de la Directiva 2013/34/UE (1), i «capital social» inclou, quan siga procedent, tota prima d'emissió.

b) Si es tracta d'una societat en què almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat, quan haja desaparegut per les pèrdues acumulades més de la meitat dels seus fons propis que figuren en la seua comptabilitat; a l'efecte d'aquesta disposició, «societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat» es refereix, en particular, als tipus de societats que s'esmenten en l'annex II de la Directiva 2013/34/UE.



c) Quan l'empresa estiga immersa en un procediment de fallida o insolvència o reunisca els criteris establits en el seu dret nacional per a ser sotmesa a un procediment de fallida o insolvència a petició dels seus creditors.

d) Quan l'empresa haja rebut una ajuda de salvament i encara no haja reembossat el préstec o haja posat fi a la garantia, o haja rebut una ajuda de reestructuració i estiga encara subjecta a un pla de reestructuració.

8. El compliment dels requisits d'aquest article s'ha d'acreditar mitjançant la signatura de la declaració responsable. El fet de presentar aquesta declaració responsable facultarà l'IVF per a fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per a verificar la conformitat de les dades d'aquestes declaracions.



Cinqué. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris del finançament bonificat regulat en aquesta convocatòria queden sotmesos a les obligacions següents:

a) Justificar davant de l'IVF el compliment dels requisits i les condicions que determinen l'atorgament del finançament bonificat.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que corresponguen a l'IVF, la Intervenció General de la Generalitat, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar-hi tota la informació que siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

c) Comunicar a l'IVF, en la data de la signatura del contracte de préstec, l'obtenció de subvencions o ajudes, procedents de qualsevol administració o entitat, pública o privada, nacional o internacional.



d) Disposar dels llibres comptables, els registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable al beneficiari en cada cas, amb la finalitat de garantir l'exercici adequat de les facultats de comprovació i control per part de l'IVF.

e) Conservar durant 10 anys, a partir de la data de venciment del préstec, els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control, d'acord amb la normativa comunitària.

f) Reintegrar l'import bonificat, íntegrament o en part segons corresponga, incloent-hi, si és el cas, el tram no reembossable de capital, més els interessos legals, en el cas de revocació per incompliment dels requisits generals que estableix l'article 21 d'aquesta convocatòria.



g) En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora d'actius fixos, el beneficiari haurà de conservar els béns per un termini que no podrà ser inferior a cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys per a la resta dels béns.

h) L'incompliment de l'obligació de conservar els béns serà causa de reintegrament, amb les excepcions següents:

i. Tractant-se de béns no inscriptibles en un registre públic, si són substituïts per altres que servisquen en condicions anàlogues a la finalitat per a la qual s'ha concedit la bonificació i aquest ús es manté fins a completar el període establit, sempre que la substitució l'haja autoritzada l'IVF.

ii. Tractant-se de béns inscriptibles en un registre públic, que el canvi de destinació, l'alienació o el gravamen els autoritze IVF. En aquest cas, l'adquirent haurà d'assumir l'obligació de destinació dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta obligació, del reintegrament de la bonificació.



Sisé. Forma de presentació de sol·licituds

1. La sol·licitud de finançament s'haurà de dur a terme amb el formulari d'ompliment electrònic que preveu aquesta convocatòria com a annex III, i serà obligatori presentar-lo per internet a través dels mitjans disponibles en el web de l'IVF (https://prestamos.ivf.es/va/), amb signatura i registre electrònic.

2. Per a fer la tramitació electrònica, el sol·licitant podrà utilitzar qualsevol dels sistemes de signatura electrònica admesos en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es/es/web/sede_electronica/sede_certificados), entre els quals hi ha el certificat electrònic que ha emés l'Agència Valenciana de Certificació.

3. La presentació de la sol·licitud portarà implícita l'acceptació de les condicions d'aquesta convocatòria.



Seté. Termini de presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds podran presentar-se a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de l'IVF.

2. Es podran presentar sol·licituds fins al 15 de novembre de 2021 o fins que s'esgote el pressupost que s'indica en l'apartat primer d'aquesta convocatòria.

3. Per al coneixement general, l'IVF publicarà en la seua pàgina web la data en què es tancarà aquesta convocatòria per la circumstància que s'expressa en el paràgraf anterior.



Huité. Documentació necessària per a la presentació de les sol·licituds

La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació següent:

1. Imprés de sol·licitud, conforme al que s'indica en el formulari de la sol·licitud de finançament incorporat a l'annex III de la convocatòria. En cas que el sol·licitant siga una comunitat de béns (CB) o una societat civil (SC), aportarà un imprés de sol·licitud signat per cada soci de la CB o SC.

2. Identificació del sol·licitant:

a) En el cas d'autònoms, s'ha d'aportar una fotocòpia del DNI, el passaport o la targeta de residència del sol·licitant (de tots els socis/comuners en cas que el sol·licitant siga SC o CB).

b) En el cas de societats mercantils, s'haurà d'aportar una fotocòpia del DNI, el passaport o la targeta de residència del representant legal de l'empresa sol·licitadora, juntament amb la fotocòpia de l'escriptura d'apoderament. A més, s'ha d'incorporar a la sol·licitud la fotocòpia de l'escriptura de titularitat real i l'escriptura de constitució de la societat.

c) Si la societat mercantil forma part d'un grup, s'hauran d'identificar les empreses del grup en un organigrama que haurà d'incloure els percentatges de participació de cada societat. Per a cada empresa, s'ha de reflectir el nombre d'empleats, el balanç i el volum de negoci anual de l'empresa, omplint el model de declaració de la condició de pime:



https://www.gva.es/downloads/publicados/IN/26361_ES.pdf.

3. En cas que el domicili social de la societat mercantil que sol·licita el finançament estiga situat fora de la Comunitat Valenciana, s'ha d'aportar la documentació que acredite que l'empresa disposa d'un establiment de desenvolupament d'activitat en territori valencià.

4. Declaració responsable del compliment dels requisits per a ser beneficiari del finançament i del compromís exprés del compliment de les obligacions que, en cas de resultar-ne beneficiari, correspondrien al sol·licitant, segons consta en l'annex IV.

5. Detall d'altres ajudes rebudes i/o sol·licitades, procedents de qualsevol administració o entitat pública, nacional o internacional, amb especificació del règim d'ajuda al qual s'acullen, la quantia, la data d'atorgament i l'ens atorgant. La relació haurà d'indicar expressament quines ajudes corresponen a les mateixes despeses elegibles que les incloses en el projecte empresarial el finançament del qual se sol·licita, segons consta en l'annex V.

6. Informació econòmica requerida als treballadors autònoms:

a) Declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponents als dos últims exercicis tancats prèviament a la sol·licitud de finançament;

b) Autoliquidació del pagament fraccionat de l'IRPF (model 130) corresponent a l'últim trimestre tancat amb caràcter previ a la sol·licitud de finançament;

c) Declaracions resum-anual de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 390) corresponents als exercicis 2020 i 2019;

d) Declaracions trimestrals (model 303) corresponents a l'últim trimestre de 2019, els quatre trimestres de 2020 i les relatives als trimestres de 2021 tancats amb caràcter previ a la sol·licitud de finançament;



e) Dos últims rebuts mensuals de liquidació de cotitzacions (model RLC), corresponents al règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social;

f) Última declaració disponible d'operacions amb terceres persones (model 347).

g) Distribució per any de venciment de les obligacions financeres, incloent-hi les que resulten de préstecs atorgats per les administracions públiques en el marc de la seua activitat de promoció econòmica. No és obligatòria la presentació en cas que la sol·licitud siga d'import inferior o igual a 50.000 euros.

7. Informació econòmica requerida a les comunitats de béns i a les societats mercantils amb menys de 10 treballadors, d'acord amb l'última relació nominal de treballadors remesa a la Seguretat Social abans de la sol·licitud de finançament:

a) Comptes anuals depositats en el registre, corresponents als exercicis 2018 i 2019.

b) Declaracions de l'Impost de Societats, corresponents als dos últims exercicis tancats abans de la sol·licitud de finançament.



c) En cas de comunitats de béns, model 184 d'entitats en règim d'atribució de rendes, declaració anual i declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponents als dos anys immediatament anteriors a la data de la sol·licitud de finançament de tots els socis comuners.

d) Declaracions resum-anual de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 390) corresponents als exercicis 2020 i 2019;

e) Declaracions trimestrals de l'IVA (model 303) corresponents a l'últim trimestre de 2019, els quatre trimestres de 2020 i les relatives als trimestres de 2021 tancats prèviament a la sol·licitud de finançament;



f) Última declaració disponible d'operacions amb terceres persones (model 347);

g) Distribució per any de venciment de les obligacions financeres, incloent-hi les que resulten de préstecs atorgats per les administracions públiques en el marc de la seua activitat de promoció econòmica. No és obligatòria la presentació en cas que la sol·licitud siga d'import inferior o igual a 50.000 euros.

8. Les societats mercantils amb 10 treballadors o més, d'acord amb l'última relació nominal de treballadors remesa a la Seguretat Social abans de la sol·licitud de finançament, hauran d'aportar la mateixa informació econòmica que la sol·licitada per a empreses de menys de 10 treballadors. Addicionalment, aquestes empreses hauran d'incloure en la sol·licitud de finançament la informació següent:

a) Comptes anuals depositats en el registre, corresponents a l'exercici 2020. Si, en la data de la sol·licitud, l'empresa no disposa encara dels estats financers tancats de l'exercici 2020, ha d'aportar el balanç i el compte de pèrdues i guanys previsionals corresponents a l'exercici esmentat. A aquest efecte, s'entén per estats financers de l'exercici 2020 aquells la data de tancament dels quals es produeix entre el 30 de juny de 2020, inclòs, i el 30 de juny de 2021, exclòs.

b) Si forma part d'un grup d'empreses, definit segons l'article 42 del Codi de Comerç, obligat a elaborar estats financers consolidats, haurà d'adjuntar també els comptes anuals consolidats del grup, corresponents als últims dos exercicis tancats. Si, en la data de la sol·licitud, el grup no disposa encara d'estats financers consolidats per a l'exercici 2020, ha d'aportar el balanç i el compte de pèrdues i guanys provisionals consolidats, corresponents a l'exercici esmentat.



c) Informe actualitzat de riscos emés per la Central d'Informació de Riscos del Banc d'Espanya (CIRBE);

d) Memòria tècnica de la sol·licitud, segons el model que inclou l'annex VI.

9. En cas de presentar-se sol·licituds que no s'hagen emplenat aportant tota la informació que es requereix i/o que no hagen adjuntat tota la documentació que s'estableix en la convocatòria, l'IVF requerirà l'interessat perquè, en el termini de cinc dies hàbils des de la notificació, esmene la falta o aporte els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, la seua petició es considerarà desistida.



10. Els requeriments s'han d'efectuar per mitjans electrònics. Si transcorren cinc dies hàbils sense que el sol·licitant accedisca al contingut del requeriment, s'entendrà que la notificació s'ha rebutjat i el tràmit de notificació es considerarà efectuat.

11. Sense perjudici del que estableix aquest article, l'IVF podrà, posteriorment a la sol·licitud, requerir a la persona sol·licitadora qualsevol altra dada, document i informe complementari que resulte necessari per a resoldre l'expedient.



Nové. Procediment de valoració de les sol·licituds

1. El procediment d'atorgament és el de concurrència competitiva segons el que preveu l'article 165.2, apartat f, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, atenent exclusivament l'ordre de presentació de les sol·licituds, fins a esgotar l'import que preveu l'article 1 d'aquesta convocatòria per a la bonificació d'interessos i la condonació parcial del valor nominal del préstec, o tram no reembossable, sense que siga necessari establir cap comparació entre sol·licituds ni la prelació entre aquestes.

2. Concretament, els serveis tècnics de l'IVF duran a terme les actuacions següents:

a) Comprovació del compliment dels requisits del beneficiari i elegibilitat del projecte.

b) En el cas d'inversions, determinació de l'import de les despeses elegibles finançables del projecte.

c) Comprovació que l'informe de riscos elaborat per l'entitat avaladora confirma de manera indubtable la capacitat de repagament del sol·licitant.

3. Amb la signatura prèvia d'un conveni de col·laboració entre les parts, l'IVF podrà delegar en l'avalador la realització de les actuacions que preveu l'article 9.2 a i b d'aquesta convocatòria, reservant-se el dret de revisar posteriorment el compliment dels requisits d'elegibilitat del client i el projecte, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 21 d'aquesta convocatòria. En aquest cas, l'avalador haurà d'aportar un informe sobre el compliment dels requisits del beneficiari i l'elegibilitat del projecte, un informe sobre l'import de les despeses elegibles finançables del projecte i un informe de riscos de l'operació, que ha d'acreditar de manera indubtable la capacitat de repagament del sol·licitant.

4. Per als projectes que resulten elegibles, i considerant el resultat de les actuacions detallades en els apartats 2 i 3 d'aquest article, l'IVF dictaminarà l'aprovació o la denegació del finançament.



5. D'acord amb la sol·licitud de finançament i les característiques del projecte, l'IVF establirà les condicions financeres del préstec, així com l'import i el termini. En el marc d'aquesta convocatòria, els serveis tècnics de l'IVF no podran proposar, en cap cas, operacions de deute subordinat.

6. Les operacions que s'acullen a aquesta convocatòria s'aprovaran o es rebutjaran en el termini de tres mesos a comptar de la data d'inici de la tramitació de la sol·licitud.



Desé. Despeses finançables elegibles

1. L'import bonificable de cada projecte empresarial presentat es determinarà a partir de l'import total dels costos que tinguen la consideració de despeses finançables elegibles segons determina aquesta convocatòria. En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses finançables elegibles podrà ser superior al seu valor de mercat.

2. Són despeses finançables elegibles les que consistisquen o bé en l'adquisició d'actius fixos, o bé en la inversió en capital circulant, sempre que s'hagen efectuat posteriorment a l'1 d'abril de 2020.



3. Com a inversions en actius fixos, seran despeses finançables elegibles les següents:

a) Adquisició i condicionament de terrenys per a fer-ne ús en la producció dels béns i serveis que constitueixen l'activitat principal de l'empresa.

b) Adquisició i construcció de naus industrials i instal·lacions tècniques per a desenvolupar l'activitat principal de l'empresa.

c) Construcció d'instal·lacions d'energia renovable, tant si la destinació és l'autoconsum com l'abocament a la xarxa, sempre que els projectes no superen una potència de 30 MWp.

d) Adquisició d'equipament vinculat a les tecnologies de la informació i la comunicació.

e) Maquinària, eines, motles o utillatge.

f) Mobiliari.

g) Vehicles industrials i elements de transport afectes a l'explotació fins a un màxim de 25.000 euros. Referent a això, l'adquisició de vehicles de transport de mercaderies per carretera no es pot considerar en cap cas com a despesa finançable elegible a l'efecte d'aquesta convocatòria.

h) Registre de marques, patents, models d'utilitat i dissenys industrials, marcatge CE o altres formes d'homologació o de normalització de productes.

i) Adquisició de participacions empresarials a fi d'ampliar la capacitat productiva de l'empresa, millorar les condicions d'accés al finançament o assegurar el subministrament d'inputs clau per al procés productiu de l'empresa.

No es consideraran despeses finançables elegibles els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació.

4. Es considerarà inversió en capital circulant tot increment del fons de maniobra de l'empresa, definit com la diferència entre l'actiu i el passiu corrent del balanç. No obstant això, no es consideraran despeses elegibles, a l'efecte d'aquesta convocatòria, els increments del fons de maniobra atribuïbles a l'augment de crèdits no comercials a curt termini, les inversions financeres temporals i la tresoreria no operativa, així com les atribuïbles a la disminució de passius no comercials amb empreses del grup. S'entendrà per tresoreria no operativa la part de les disponibilitats líquides de l'empresa que excedisca el 10 % de l'import net de la xifra de negocis registrada en l'exercici. Es considerarà finançable en virtut d'aquest concepte la disminució de la tresoreria operativa derivada de les pèrdues d'explotació, tal com es defineix en l'article 11.3 d'aquesta convocatòria (EBITDA negatiu del període), així com l'import dels passius a llarg termini reclassificats com a deute a curt termini.

5. A l'efecte de calcular l'ajuda i les despeses finançables elegibles, totes les xifres emprades s'han de tindre en compte abans de qualsevol deducció fiscal o d'altres càrregues.







Onzé. Justificació de les despeses finançables elegibles

1. Els beneficiaris del finançament bonificat hauran de justificar l'aplicació dels fons davant de l'IVF, mitjançant proves documentals clares, específiques i actualitzades.

2. Per a justificar l'aplicació del finançament de l'IVF a l'adquisició d'actius fixos dels que considera l'article 10.3 d'aquesta convocatòria, els beneficiaris hauran d'utilitzar l'aplicació informàtica disponible en el web de l'IVF: https://prestamos.ivf.es/va/. En concret, el beneficiari haurà de remetre una còpia de les factures acreditatives de la despesa que s'ha efectuat, que hauran de complir el que disposa el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. En aquest sentit,

a. Llevat que l'adquisició d'actius fixos s'haja efectuat anteriorment a la data de la sol·licitud del finançament, l'empresa beneficiària haurà de disposar com a mínim de tres ofertes de diferents proveïdors prèviament a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, quan l'import de la despesa bonificable supere les quanties que estableix la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, per al contracte menor (contractes de valor estimat inferior a 40.000 euros, quan es tracte de contractes d'obres, o a 15.000 euros, quan es tracte de contractes de subministrament o de serveis no recurrents).



b. Les ofertes han d'estar suficientment detallades, i s'hi han d'especificar els treballs que han de dur-se a terme i el preu d'aquests; han d'estar datades, i contindre les dades que permeten identificar-ne correctament el remitent, juntament amb el logotip o el segell de l'empresa. La selecció de les ofertes s'ha de fer entre empreses de les quals almenys dues no siguen empreses associades a l'entitat beneficiària i no formen part de la junta directiva o el consell d'administració, ni tinguen drets de vot superiors al 50 %.

c. L'elecció entre les ofertes que es presenten ha de recaure en la més econòmica, i s'haurà de justificar en un informe l'elecció en un altre sentit. L'IVF podrà requerir un informe de valoració de l'obra, el servei o el subministrament de què es tracte, que ha d'elaborar un expert independent, si la proposta que tria el sol·licitant supera en més del 25 % el preu de l'oferta més econòmica, quan a la vista de la justificació que aporte el sol·licitant, expressament referida a aquesta decisió, siga possible apreciar que s'haja pogut veure afectat el principi d'objectivitat en la decisió adoptada. En aquest cas, es considerarà com a despesa finançable elegible l'import menor entre el de la factura aportada i el del mateix valor de taxació.

3. Si el sol·licitant és una societat mercantil, la inversió en capital circulant quedarà justificada quan el valor nominal del préstec concedit per l'IVF siga inferior o igual a l'increment ajustat del fons de maniobra corresponent als exercicis 2020 i 2021. A aquest efecte, l'increment ajustat del fons de maniobra s'obtindrà sumant a) l'increment del fons de maniobra sense considerar ni l'increment en els saldos dels crèdits no comercials a curt termini, inversions financeres, i tresoreria no operativa, ni la disminució en el saldo dels deutes no comercials a curt termini amb empreses del grup, b) l'import dels passius financers a llarg termini reclassificats a curt termini durant l'exercici, i c) l'EBITDA negatiu del període, que s'estimarà restant al resultat d'explotació la comissió carregada per l'avalador de l'operació i afegint les amortitzacions i les pèrdues per deterioració de l'exercici, excepte les que resulten de la deterioració en el valor de les existències i els crèdits comercials. Per a justificar degudament l'aplicació del préstec, el sol·licitant haurà d'aportar a l'IVF, en el termini establit en la resolució d'aprovació del finançament, els comptes anuals dels exercicis 2020 i 2021, prèviament aprovats per la Junta General d'Accionistes i auditats si l'empresa hi està obligada.



4. Si el sol·licitant és un treballador autònom, la inversió en capital circulant quedarà justificada quan el valor nominal del préstec concedit per l'IVF siga inferior o igual a la diferència entre a) el resultat de multiplicar el cost laboral total mensual del sector d'activitat del beneficiari, segons l'enquesta laboral trimestral de l'Institut Nacional d'Estadística per a l'últim trimestre de 2019 (annex I), pel nombre de comuners en una comunitat de béns, o pel nombre de socis en una societat civil, si és el cas, i pel nombre de mesos cotitzats a la Seguretat Social des d'abril de 2020 fins a desembre de 2021 (ambdós inclosos), i b) la suma dels rendiments nets reportats en les declaracions de l'IRPF corresponents als exercicis 2020 i 2021 pel treballador autònom beneficiari i, si és el cas, pels comuners en les comunitats de béns i els socis en les societats civils. L'IVF assumirà que els treballadors autònoms que tributen per estimació objectiva han obtingut un rendiment net nul en els exercicis 2020 i 2021, llevat que el sol·licitant acredite pèrdues en ambdós exercicis, aportant com a prova un extracte dels comptes bancaris afectes a l'activitat, que preveja de manera detallada els cobraments i els pagaments derivats de l'explotació. Per a justificar degudament l'aplicació del préstec, el sol·licitant ha d'aportar a l'IVF, en el termini que estableix la resolució d'aprovació del finançament, les declaracions de l'IRPF relatives als exercicis 2020 i 2021, els justificants de pagament dels rebuts mensuals de liquidació de cotitzacions, corresponents al règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social per al període comprés entre abril de 2020 i desembre de 2021 o, en defecte d'això, la notificació d'aprovació de la prestació extraordinària per cessament d'activitat, d'acord amb els reials decrets 8/2020, 24/2020, 30/2020 i 2/2021, i, si és procedent, un extracte del compte bancari afecte a l'explotació, acreditatiu de les pèrdues derivades de l'activitat.





5. No obstant això, si segons el parer dels serveis tècnics de l'Institut cal reforçar els mecanismes de control sobre la destinació del finançament, la resolució d'aprovació de l'operació, emesa segons el que disposa l'article 16 d'aquesta convocatòria, podrà plantejar un procediment de justificació alternatiu que obligue el beneficiari a aportar factures acreditatives de la despesa realitzada.



Dotzé. Característiques dels préstecs bonificats

1. El valor nominal del préstec se situarà entre 15.000 euros i 1.000.000 d'euros; si bé,

a) En cas que el finançament tinga per objecte adquirir actius fixos, el valor nominal del préstec no podrà superar, en cap cas, el 80 % del valor de la inversió objecte de finançament. No obstant això, el préstec de l'IVF podrà finançar fins al 100 % del valor de les quotes participatives necessàries per a contractar l'aval d'una SGR com a garantia de l'operació.

b) El valor nominal del préstec no podrà ser superior a 500.000 euros si el sol·licitant és un autònom o una microempresa, entenent per aquestes companyies que, atenent l'última relació nominal de treballadors, acrediten una xifra d'ocupació inferior a 10 treballadors.

c) Els límits que, respecte del valor nominal del préstec, estableix aquest article hauran d'entendre's com a relatius al grup d'empreses al qual pertany, si és el cas, l'empresa sol·licitant de finançament, de manera que la suma del finançament bonificat que, a l'empara d'aquesta convocatòria, atorgue l'IVF al grup d'empreses del sol·licitant no podrà excedir en cap cas els límits esmentats.

d) Els límits que, respecte del valor nominal del préstec, estableix aquest article hauran d'entendre's com a relatius a l'exercici 2021, de manera que la suma del finançament bonificat que, a l'empara d'aquesta convocatòria o altres, atorgue l'IVF al sol·licitant de finançament no podrà excedir en cap cas els límits esmentats.

2. El termini d'amortització del finançament bonificat s'haurà de situar entre un mínim de tres anys i un màxim de deu, amb la possibilitat d'un període de carència d'amortització de capital de fins a dos anys, inclòs en aquest termini.

3. El sol·licitant podrà optar entre dues modalitats de càlcul del tipus d'interés nominal del finançament bonificat (TINFB): modalitat A i modalitat B, de les quals dependrà, en virtut del que s'estableix en els articles 14 ter i 14 quater d'aquesta convocatòria, i sense perjudici del que s'estableix en l'apartat 1 d'aquest article, el valor nominal màxim del préstec.

a. Modalitat A: el tipus d'interés del finançament s'obtindrà com a suma del tipus d'interés EURIBOR a un any, amb límit inferior 0 %, i el marge de risc de crèdit que es determinarà atenent la taula següent:





Qualificació d'acord amb el SIR de l'IVF Marge de risc de crèdit (%)

BBB 0,25 %

BB 0,50 %

B 1,25 %





b. Modalitat B: el tipus d'interés del finançament s'obtindrà com a suma del tipus d'interés EURIBOR a un any, amb límit inferior 0 %, i el marge de risc de crèdit, que es determinarà atenent la taula següent:





Marge de risc de crèdit (%)

Primer any Anys 2 i 3 Anys 4, 5 i 6

0,50 %. 0,75 % 1,00 %





c. En cas que el beneficiari no manifeste preferència per alguna de les dues modalitats, es presumirà que opta per la modalitat A.

4. No obstant això, el tipus d'interés nominal del finançament bonificat (TINFB) serà igual al 0 % per a operacions de finançament a empreses amb seu social o centre de desenvolupament d'activitat en municipis en risc de despoblament.

5. Les liquidacions d'interessos seran trimestrals, els dies 15 de març, juny, setembre i desembre. Els préstecs s'hauran d'amortitzar per trimestres vençuts, transcorregut el període de carència, si és el cas, i coincidint amb la liquidació dels interessos.

6. En les operacions atorgades a l'empara d'aquesta convocatòria no s'aplicaran comissions d'obertura ni de cancel·lació dels préstecs, sense perjudici del que estableixen els articles 23 i 24.



Tretzé. Tram no reembossable

1. Les operacions financeres atorgades a l'empara d'aquesta convocatòria poden incorporar un component d'ajuda, vinculat a la condonació parcial del préstec, que no podrà superar un percentatge màxim del 30 % del valor nominal de l'operació.



2. En concret, el TNR es determinarà atenent la taula següent:





Import del préstec (x) TNR

marginal (%) TNR en euros

Fins a 30000 30 % 30 % x

Entre 30.000 i 250.000 20 % 9.000 + 20 % (x – 30.000)

Entre 250.000 i 500.000 15 % 53.000 + 15 % (x – 250.000)

Més de 500.000 10 %. 90.500 + 10 % (x – 500.000)







No obstant això, l'import mitjà del TNR no podrà superar el 20 % del valor nominal del préstec, si l'empresa s'acull a la modalitat B de tipus d'interés, plantejada en el punt 4.b de l'article 11 d'aquesta convocatòria.

3. L'import del tram no reembossable serà constant fins al final del préstec, moment en què s'haurà d'aplicar, amb les excepcions que es deriven de les condicions de revocació de la bonificació, establides en els articles 23 i 24. No obstant això, en el cas que, per les circumstàncies que s'assenyalen en els articles 18, 19 i 20, es produïra una variació bé en el valor nominal del préstec o bé en el termini de l'operació, l'IVF reestimaria l'import del tram no reembossable d'acord amb els percentatges inclosos en els apartats anteriors, sense perjudici del que estableix l'article 19.5.





Catorzé. Normativa d'ajudes d'estat: règims aplicables



1. Els projectes objecte de finançament a l'empara d'aquesta convocatòria s'adequaran indistintament al que es preveu en:

a. Reglament (CE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a les ajudes de minimis.

b. el Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms, consistents en subvencions directes, bestretes reembossables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interés en préstecs, destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, notificat pel Govern d'Espanya a l'empara del Marc d'ajudes d'estat aprovat en virtut de la Comunicació de la Comissió Europea (OJ C 91I, 20.3.2020, p. 1), i modificat a través de les comunicacions C (2020) 2215 (OJ C 112I, 4.4.2020, p. 1), C (2020) 3156 (OJ C 164, 13.5.2020, p. 3), C (2020) 4509 (OJ C 218, 2.7.2020, p. 3), C (2020) 7127 (OJ C 340I, 13.10.2020, p. 1) i C (2021) 564 (OJ C 34, 1.2.2021, p. 6). El Marc temporal nacional va ser aprovat per la Comissió Europea en virtut de la comunicació C (2020) 2154, de data 2.4.2020, sobre la decisió relativa a l'ajuda SA.56851, i modificat a través de les comunicacions (C (2020) 2740, de data 24.4.2020), (C (2020) 9222, de data 11.12.2020), i (C (2021) 19.2.2021 1200), relatives a les decisions de les ajudes SA.57019, SA.59156 i SA.59723, respectivament.

2. El sol·licitant podrà triar el règim d'ajudes d'estat aplicable a l'operació atenint-se el que s'estableix en els articles 14 bis, 14 ter, 14 quater i 15 d'aquesta convocatòria.



Catorzé bis. Operacions de finançament subjectes al règim d'ajudes de minimis

1. S'ajustaran al que estableix aquest article els préstecs bonificats que, a l'empara d'aquesta convocatòria, s'hagen atorgat atenent el que preveu el Reglament (CE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a les ajudes de minimis.

2. A l'efecte d'aplicar la normativa europea en matèria d'ajudes d'estat, i una vegada establides les condicions financeres del préstec, així com l'import, el termini i les garanties, els serveis tècnics de l'IVF calcularan l'ajuda implícita equivalent, que serà igual a l'estalvi de la càrrega financera que suposa per als beneficiaris respecte d'un préstec alternatiu a preus de mercat.

3. A fi de calcular l'ajuda implícita equivalent, es tindran en consideració els conceptes següents:

a. La diferència entre el tipus d'interés aprovat per a l'operació i el tipus d'interés de referència, que resultaria en aplicar la Comunicació de la Comissió Europea relativa a la revisió del mètode de fixació del tipus de referència i actualització (DOUE C 14, de 19.1.2008).

b. El tram no reembossable del préstec, calculat conforme al que estableix aquesta convocatòria.

4. Quant al tipus de referència establit per la comunicació esmentada de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008), i d'acord amb l'article 10.3 que impedeix a l'IVF concedir finançament subordinat a l'empara d'aquesta convocatòria, els serveis tècnics de l'IVF calcularan el tipus de referència com a suma del tipus d'interés EURIBOR a un any i el marge previst per la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008) per a la categoria de qualificació creditícia del sol·licitant de finançament:



LGD

Rating <30 % >= 30 %

A 0,60 % 0,75 %

BBB 0,75 % 1,00 %

BB 1,00 % 2,20 %

B 2,20 % 4,00 %





5. Ja que les SGR espanyoles no compten amb qualificacions creditícies externes, els serveis tècnics de l'IVF determinaran el tipus d'interés de referència de les operacions avalades per les SGR, en funció dels tipus d'interés incorporats als convenis de finançament subscrits per aquestes entitats amb els bancs privats. En aquest sentit, i després de revisar els convenis de finançament subscrits per AFÍ-SGR amb les entitats financeres que operen en territori valencià, l'IVF assigna una qualificació BB a les operacions avalades per l'SGR, amb LGD igual al 45 %. En cas que l'operació compte amb una contragarantia de la Companyia Espanyola de Reafiançament (CERSA), l'IVF considerarà una reducció de l'LGD de l'operació d'acord amb el percentatge reavalat del valor nominal del préstec.

6. En cas que l'operació incorpore aval financer per import inferior al 100 % del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec, s'aplicarà la mateixa aproximació proposada en el paràgraf anterior. Es conservarà la qualificació creditícia del client i s'estimarà a la baixa l'LGD de l'operació en funció del percentatge reavalat del valor nominal del préstec i de la qualificació creditícia de l'avalador.

7. En el marc d'un projecte d'inversió cofinançat amb entitats financeres privades, l'IVF podrà utilitzar com a tipus d'interés de referència el més alt dels tipus d'interés aplicats per les entitats cofinançadores en transaccions pari passu. A aquest efecte, perquè una operació de cofinançament es considere pari passu, hauran de complir-se les condicions següents:

a. El finançament bancari complementari s'ha atorgat al mateix temps que el de l'IVF, o en un lapse en què no han canviat materialment les condicions financeres del client.

b. Les condicions de l'operació són les mateixes per a l'IVF que per als bancs privats que cofinancen el projecte d'inversió, en termes de termini, garanties, carències i calendari de venciments.

c. El finançament atorgat per la banca privada és substancial, i no simbòlic o marginal, en el conjunt del projecte d'inversió finançat, i



d. La posició de partida tant de l'IVF com de l'entitat o les entitats financeres privades és comparable, en el sentit que:

i. el risc previ de l'IVF respecte del client és de quantia similar,



ii. el préstec genera les mateixes sinergies en un cas i l'altre, i els costos de transacció que ha d'assumir el client per qualsevol circumstància concreta són similars en les operacions signades amb l'IVF que en les signades amb l'entitat o les entitats financeres que cofinancen el projecte d'inversió.

8. L'import de l'ajuda implícita equivalent es calcularà actualitzant els imports bonificats al seu valor en el moment en què es concedisca el finançament. El tipus d'interés que s'ha d'emprar a l'efecte d'actualització serà el tipus d'actualització aplicable en el moment en què es concedisca l'ajuda, d'acord amb la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008).

10. L'import total de les ajudes de minimis que es pot atorgar a una única empresa no podrà excedir 200.000,00 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals (l'actual i els dos anteriors), o de 100.000,00 euros en el cas de les empreses que operen en el sector de transport de mercaderies per carretera. Aquestes quantitats estan expressades en termes bruts, és a dir, abans de qualsevol deducció en concepte de fiscalitat.

En el cas de fusions o adquisicions d'empreses, totes les ajudes de minimis que s'hagen atorgat anteriorment a qualsevol de les empreses que es fusionen es tindran en compte per a determinar si l'atorgament d'una nova ajuda de minimis a la nova empresa o a l'empresa adquirent supera el límit màxim pertinent.

No podran ser beneficiàries de les línies i els programes de finançament bonificat, acollides al Reglament (UE) 1407/2013, de 18 de desembre:

a. Les empreses que operen en els sectors de la pesca i l'aqüicultura, regulat pel Reglament (CE) núm. 104/2000, del Consell.

b. Les empreses que operen en el sector de la transformació i la comercialització de productes agrícoles en els casos següents:

i. Quan l'import de l'ajuda es determine en funció del preu o de la quantitat de productes d'aquest tipus adquirits a productors primaris o comercialitzats per les empreses interessades.

ii. Quan l'ajuda estiga supeditada al fet que una part o la totalitat repercuteix en productes primaris (agricultors).

c. Les activitats relacionades amb l'exportació a països tercers o estats membres, és a dir, les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i l'explotació d'una xarxa de distribució o a altres despeses corrents vinculades a l'activitat exportadora.



d. Les ajudes condicionades a la utilització de productes nacionals en comptes d'importats

e. Tampoc podran aprovar-se sol·licituds de finançament bonificat pel que fa al Reglament 1407/2013 per a les empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles.



Catorzé ter. Operacions de finançament subjectes a l'article 2.7.3 Marc nacional temporal d'ajudes d'estat (SA.56851)

1. Atenent les característiques del finançament, les operacions concedides a l'empara d'aquesta convocatòria poden acollir-se al règim de préstecs bonificats que estableix l'article 2.7.1 del Marc nacional temporal. Per a això, hauran de complir les condicions que estableix aquest article.

2. L'import de l'ajuda subjecta a l'article 2.7.3 del Marc nacional temporal s'obtindrà restant a l'import del valor nominal del préstec el tram no reembossable corresponent a l'operació, en virtut del que estableix l'article 13 d'aquesta convocatòria.

3. El valor nominal dels préstecs, una vegada descomptat el tram no reembossable de l'operació, no podrà superar:

a. el doble dels costos salarials anuals del beneficiari (incloent-hi les càrregues socials i el cost del personal que treballe en el recinte de l'empresa però figure formalment en la nòmina d'un subcontractista) corresponents a 2019 (o a l'últim any disponible); en el cas que el sol·licitant exercisca una activitat laboral per compte propi com a treballador autònom, el còmput dels costos salarials haurà d'incloure el doble del cost laboral total anual per treballador corresponent al sector d'activitat del beneficiari, segons l'enquesta laboral trimestral publicada per l'Institut Nacional d'Estadística per a l'últim trimestre de 2019 (annex VII) (multiplicat, si és procedent, pel nombre de comuners en les comunitats de béns o el nombre de socis en les societats civils); en el cas d'empreses creades l'1 de gener de 2019 o amb posterioritat a aquesta data, el préstec màxim no ha de superar l'estimació dels costos salarials anuals per als dos primers anys d'activitat, o



b. el 25 % del volum de negocis total del beneficiari en 2019

4. El préstec podrà cobrir indistintament les necessitats d'inversió o les de capital circulant.

5. El préstec no podrà concedir-se a empreses que ja estaven en crisi (d'acord amb el Reglament general d'exempció per categories el 31.12.2019). No obstant això, es podran concedir ajudes a microempreses o petites empreses (en el sentit de l'annex I del Reglament general d'exempció per categories) que ja estigueren en crisi el 31 de desembre de 2019 sempre que no estiguen immerses en un procediment concursal conformement al seu dret nacional i no hagen rebut una ajuda de salvament o de reestructuració.



6. Les ajudes concedides en virtut d'aquest capítol no es podran acumular amb ajudes concedides per al mateix principal del préstec subjacent en virtut de la secció 2.7.2 del Marc nacional temporal, relativa a les ajudes en forma de garanties de préstecs. En canvi, les ajudes concedides a l'empara d'aquesta secció sí que poden acumular-se per a altres préstecs, sempre que l'import global dels préstecs per beneficiari no supere els llindars que estableix l'apartat segon d'aquest article. Així mateix, una mateixa empresa pot beneficiar-se al mateix temps de múltiples préstecs atorgats en virtut de la secció 2.7.3, sempre que l'import global dels préstecs per beneficiari no supere els límits màxims que estableix l'apartat segon d'aquest article.



7. Els contractes de préstec hauran de signar-se abans del 31 de desembre de 2021 i tindran un termini màxim de venciment de sis anys.



8. El tipus d'interés del finançament s'obtindrà com a suma del tipus d'interés euribor a un any, amb límit inferior del 0 %, i el marge de risc de crèdit que es determinarà atenent la taula següent:



Marge de risc de crèdit (%)

Primer any Anys 2 i 3 Anys 4, 5 i 6

0,50 %. 0,75 % 1,00 %







Catorzé quater. Operacions de finançament subjectes a l'article 2.7.1 del Marc nacional temporal d'ajudes d'estat (SA.56851)



1. Sense perjudici del que estableix l'article 14 bis d'aquesta convocatòria, el tram no reembossable (TNR) corresponent a l'operació podrà acollir-se a l'article 2.7.1 del Marc nacional temporal. Amb independència del moment del temps en el qual aquest TNR es faça efectiu, l'Institut Valencià de Finances haurà de notificar l'ajuda al beneficiari per l'import que resulte en aplicar el percentatge d'ajuda establit en l'article 13.2 d'aquesta convocatòria al valor nominal del préstec.



2. Així mateix, i també sense perjudici del que estableix l'article 14 bis, podran acollir-se a l'article 2.7.1 del Marc temporal nacional els préstecs atorgats a l'empara d'aquesta convocatòria, amb un valor nominal, un termini de venciment o un tipus d'interés que no es corresponguen amb els que s'enuncien en l'article 14 ter. L'Institut Valencià de Finances ha de notificar l'ajuda al beneficiari pel valor nominal del préstec.

3. Les ajudes atorgades a l'empara d'aquest article són compatibles amb el mercat interior conformement a l'article 107, apartat 3, lletra b, del TFUE, sempre que es complisca la totalitat de les condicions següents:

a. Totes les ajudes percebudes a l'empara de l'article 2.7.1 no superen l'import d'1.800.000 euros per grup d'empresa (totes les xifres utilitzades constitueixen imports bruts, és a dir, abans d'impostos i altres retencions)

b. les ajudes s'atorguen d'acord amb un règim amb pressupost estimat.

c. les ajudes es poden concedir a empreses que no estaven en crisi (segons el que disposa el Reglament general d'exempció per categories) el 31 de desembre de 2019; per tant, poden concedir-se a empreses que no estiguen en crisi i/o a empreses que no estaven en crisi el 31 de desembre de 2019, però que sí que ho estaven o van començar a estar-ho posteriorment a conseqüència del brot de COVID-19. Com a excepció a això, es podran concedir ajudes a microempreses o petites empreses (en el sentit de l'annex I del Reglament general d'exempció per categories) que ja estigueren en crisi el 31 de desembre de 2019 sempre que no estiguen immerses en un procediment concursal conformement al seu dret nacional i no hagen rebut una ajuda de salvament o de reestructuració;



d. les ajudes es concedeixen, a més tardar, el 31 de desembre de 2021;

e. Les ajudes concedides a les empreses que operen en la transformació i la comercialització de productes agrícoles estan supeditades al fet que no es repercutisquen totalment o parcialment als productors primaris i no es fixen en funció del preu o la quantitat dels productes adquirits als productors primaris o comercialitzats per les empreses interessades.

4. Malgrat el que disposa el punt anterior, en els sectors de l'agricultura, la pesca i l'aqüicultura s'apliquen les següents condicions específiques per a les ajudes que s'acullen a l'article 1 del Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reembossables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interés en préstecs, destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19 aprovat per la Comissió a través de la Decisió de l'ajuda SA. 56851:



a. les ajudes no hauran de superar els 270.000 euros per empresa activa en els sectors de la pesca i l'aqüicultura o els 225.000 euros per empresa activa en la producció primària de productes agrícoles (totes les xifres utilitzades constitueixen imports bruts, és a dir, abans d'impostos i altres retencions);

b. les ajudes a les empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles no hauran d'establir-se en funció del preu o la quantitat dels productes;

c. les ajudes a les empreses que operen en els sectors de la pesca i l'aqüicultura no afecten cap de les categories d'ajuda a les quals fa referència l'article 1, apartat 1, lletres de la a a la k, del Reglament (UE) núm. 717/2014, de la Comissió;

d. quan una empresa opere en diversos sectors als quals s'apliquen diferents imports màxims de conformitat amb el punt 5, lletra a, i el 6, lletra a, d'aquest article, l'estat membre de què es tracte haurà de garantir, mitjançant mesures adequades com la separació de la comptabilitat, que per a cada una d'aquestes activitats s'aplique el límit màxim corresponent i que no se supere en total l'import més elevat possible;

e. s'apliquen totes les condicions b a e del punt 3 d'aquest article.





Quinzé. Acumulació del finançament bonificat atorgat per l'IVF a l'empara d'aquesta convocatòria amb altres ajudes i subvencions



1. Les mesures d'ajuda temporal que preveu aquesta convocatòria podran acumular-se amb les ajudes que entren en l'àmbit d'aplicació del Reglament de minimis (DO L 352, de 24.12.2013).

2. Les ajudes concedides conformement al que es disposa en l'article 2.7.1 del Marc nacional temporal poden acumular-se amb les concedides en virtut dels articles 2.7.2 i 2.7.3 de la comunicació esmentada, si bé aquestes últimes no podran acumular-se entre si.

3. Les ajudes inherents al finançament bonificat atorgat a l'empara d'aquesta convocatòria podran acumular-se amb altres ajudes estatals en relació amb les mateixes despeses finançables elegibles, sempre que aquesta acumulació no excedisca la intensitat o l'import màxim d'ajuda fixats atenent les circumstàncies concretes de cada cas, en virtut o bé de directrius comunitàries, o bé d'un reglament d'exempció per categories, o bé d'una decisió adoptada per la Comissió, relativa a un determinat programa d'ajudes prèviament notificat per l'organisme concedent.





Setzé. Aprovació del finançament bonificat

1. Una vegada avaluades les sol·licituds en els termes que preveu l'article 9 d'aquesta convocatòria, l'òrgan competent de l'IVF decidirà sobre l'aprovació o no del finançament bonificat.

2. L'aprovació determinarà amb exactitud les condicions financeres de l'operació, que haurà d'acceptar expressament el sol·licitant i seran immodificables en la formalització del contracte de préstec, a excepció del que disposen els articles 18 i 19 d'aquesta convocatòria; així com l'import de l'ajuda concedida calculada de conformitat amb la normativa europea d'aplicació, que s'indicarà en la resolució a títol informatiu i es concretarà una vegada formalitzat i desembossat el préstec totalment.



3. L'aprovació determinarà el tipus d'interés que aplicaria l'Institut en cas que l'operació no fora objecte de bonificació.





Desseté. Formalització del contracte de préstec

1. Després de l'aprovació del finançament bonificat, s'haurà de formalitzar entre l'IVF i el sol·licitant-beneficiari el contracte de préstec en un document públic, el qual tindrà tots els efectes a partir de la signatura entre les parts.

2. El contracte de préstec haurà de recollir tots els requisits específics d'aquest, derivats de l'aplicació d'aquesta convocatòria, així com les condicions particulars amb vista a l'execució d'aquest (disposició dels fons, amortitzacions anticipades, justificació de l'aplicació dels fons rebuts, facultats de control per part de l'IVF, import de l'ajuda calculada de conformitat amb la normativa europea en matèria d'ajudes d'estat, tipus d'interés aplicable en cas de pèrdua de la bonificació).

3. Els contractes de préstec mitjançant els quals es formalitzen les operacions de finançament se sotmetran al dret privat.



Dihuité. Disposició dels fons

1. El pagament dels préstecs es produirà només una vegada o en pagaments parcials.

2. El termini màxim per a disposar i, si és el cas, el nombre màxim de disposicions parcials seran els establits en la resolució d'aprovació del finançament bonificat i es traslladaran sense modificació al contracte de préstec. Aquest termini no podrà excedir el període de carència en l'amortització del préstec, llevat d'una autorització expressa per part del director general de l'IVF, segons el que disposa l'article 19.





3. El desembossament s'efectuarà a sol·licitud del prestatari.

4. Per regla general, en els préstecs vinculats a projectes d'inversió, abans d'efectuar el desembossament, l'IVF requerirà la presentació de factures, informes d'auditoria o altres documents de valor probatori equivalent que justifiquen l'actuació executada. En aportar la documentació del projecte, l'acreditat haurà de certificar amb la seua signatura electrònica que les còpies dels documents aportats com a justificants constitueixen una còpia fidel dels documents originals. No obstant això, l'Institut podrà anticipar un percentatge del valor nominal del préstec abans de disposar dels documents justificatius de l'actuació executada. El sol·licitant haurà d'aportar posteriorment aquests documents, i l'incompliment d'aquesta obligació serà causa de venciment anticipat, total o parcial, del préstec, segons el que preveu l'article 23.2.c d'aquesta convocatòria.

5. En els préstecs vinculats a projectes de circulant, l'Institut podrà anticipar fins al 100 % del valor nominal del préstec. Posteriorment, en el termini assenyalat en l'acord d'atorgament del finançament, el client haurà d'haver acreditat la destinació del finançament rebut, segons el que preveu l'article 11.3, 11.4 i 11.5 d'aquesta convocatòria, sent l'incompliment d'aquesta obligació causa de venciment anticipat. Rebuda la documentació en l'IVF, i fetes les comprovacions oportunes, si la inversió en capital circulant resulta menor al préstec formalitzat i disposat, l'acreditat estarà obligat a amortitzar anticipadament la diferència, en un termini màxim de tres mesos des que se li comunique aquesta circumstància. En aquests casos, l'acreditat haurà de mantindre la bonificació de tipus d'interés gaudida fins a la data, però haurà d'ajustar-se el càlcul de l'ajuda.



6. Transcorregut el termini màxim de disposició sense que es dispose de la totalitat dels fons, l'import del préstec quedarà fixat en la quantia disposada efectivament. En aquest supòsit, l'IVF emetrà una resolució que modificarà l'acord d'atorgament del finançament bonificat i anul·larà el compromís per la part no disposada, i s'ajustarà l'import de l'ajuda implícita equivalent al resultant de l'import disposat efectivament.



Dinové. Modificació de les condicions del finançament bonificat



1. En cas que sorgisquen circumstàncies degudament justificades que alteren les condicions recollides en l'atorgament del finançament bonificat, el beneficiari podrà sol·licitar-ne la modificació.



2. A més dels supòsits regulats en l'article 18 d'aquesta convocatòria, es podran modificar les condicions inicials del finançament en les següents circumstàncies:

a. Canvis de titularitat, operacions de transformació societària, fusió o escissió, sempre que el nou titular continue complint tots els requisits generals i específics que estableix aquesta convocatòria.



b. Ampliació del termini d'amortització del préstec que derive de circumstàncies sobrevingudes i que foren imprevisibles amb un comportament diligent del beneficiari en el moment en què va tindre lloc l'atorgament del finançament, o que foren previsibles però inevitables.



En cap cas es considerarà com a causa justificativa de l'ampliació del termini d'amortització la situació econòmica del beneficiari.

c. Ampliació del termini de disposició, amb la sol·licitud prèvia motivada per part del beneficiari, i sempre que això no implique una alteració de les quotes anuals d'amortització del principal de l'operació.

3. Per a valorar la procedència de la modificació sol·licitada, els serveis tècnics de l'IVF podran requerir tota la informació i la documentació que consideren convenient i hauran d'informar favorablement, si és el cas, sobre la modificació d'acord amb les raons oferides pel beneficiari.

4. En tot cas, no es podrà modificar l'atorgament del finançament bonificat si les circumstàncies al·legades per a justificar la procedència de la modificació han determinat quan era oportú desestimar la sol·licitud efectuada.

5. Les modificacions dels préstecs no podran suposar, en cap cas, un increment de l'import de l'ajuda implícita equivalent establida en l'aprovació del finançament bonificat.

6. Autoritzada la modificació de l'acord aprovatori del finançament bonificat, s'haurà de formalitzar l'addenda corresponent al contracte de préstec, en un document públic, i regirà, referent a això, el que estableix l'article 17 d'aquesta convocatòria.



Vinté. Rectificació d'errors

L'IVF podrà rectificar d'ofici l'acord d'atorgament del finançament bonificat quan dels elements que hi figuren es deduïsca que hi ha un error material, de fet o aritmètic.



Vint-i-uné. Seguiment i control ordinari

1. L'IVF haurà de comprovar la justificació adequada de l'aplicació de les quantitats rebudes i el compliment de la finalitat que determina l'atorgament del finançament bonificat, així com si hi ha pogut haver concurrència amb altres subvencions no compatibles amb aquesta.



2. La comprovació de la justificació documental que acredita l'execució de les activitats objecte de finançament bonificat s'ha de dur a terme mitjançant la revisió de les factures, els informes d'auditoria o altres documents que justifiquen l'actuació executada d'acord amb els procediments de control vigents en l'IVF. Tot i que l'IVF podrà delegar la comprovació de la justificació documental en una entitat col·laboradora amb la qual haja subscrit un conveni a aquest efecte.

3. L'IVF haurà de fer actuacions específiques de control com a conseqüència de denúncies o de l'existència d'indicis de frau o irregularitats en l'execució de l'activitat finançada a l'empara d'aquesta convocatòria.

4. El Consell General de l'Institut Valencià de Finances, o l'òrgan d'administració en què aquest delegue aquesta funció, aprovarà el Pla d'informació i control que haurà d'integrar-se com a annex en els contractes de préstec que es formalitzen entre l'IVF i els beneficiaris del finançament bonificat. Els procediments inclosos en el pla seran vinculants per a aquests últims i l'incompliment d'aquests serà causa de venciment anticipat del contracte de préstec i de reembossament total de l'import percebut (inclòs el tram no reembossable, si és procedent) dels interessos bonificats i l'interés legal corresponent. L'elaboració i execució del pla de control hauran de ser realitzades pel personal de l'IVF, o per una empresa especialitzada, que haja sigut contractada a aquest efecte per l'Institut.

5. El procediment d'informació i control haurà de preveure l'elaboració d'un informe final de seguiment, que avaluarà el grau de compliment d'almenys els següents aspectes: i) requisits d'elegibilitat, ii) execució de l'activitat finançada, i iii) justificació documental de la despesa o la inversió incorregudes. El procediment d'informació o control establirà el termini d'elaboració de l'informe esmentat, que podrà ser encarregat a un expert independent alié a l'IVF, amb experiència suficient en el control de subvencions atorgades per l'Administració. El procediment d'informació i control establirà el percentatge d'empreses que, tenint en compte el tipus de finançament acordat i la naturalesa del client, haurà de sotmetre's a l'avaluació final de seguiment.



6. En finalitzar el període de disposició del préstec, l'IVF incorporarà al compte justificatiu del projecte finançat:

i. Una resolució del director general de l'IVF en què s'acorde la concessió del finançament, així com l'autorització per a efectuar els desembossaments que, d'acord amb aquesta convocatòria, calga fer en virtut del finançament atorgat.

ii. Una relació detallada dels desembossaments efectuats per l'IVF, amb la identificació de la data de pagament i els comptes corrents utilitzats per a transferir l'import sol·licitat. Així mateix, s'incorporaran les corresponents sol·licituds de desembossament efectuades pel beneficiari del finançament.

iii. Resolucions del director general de l'IVF de modificació de l'Acord de concessió del finançament bonificat, conformement als articles 18 i 19 d'aquesta convocatòria.

iv. En cas que l'operació tinga per objecte finançar actius fixos, s'inclourà una relació de les inversions en actius fixos del beneficiari, amb la identificació del proveïdor, el número de factura, l'import, la data d'emissió i, si és el cas, la data de pagament. S'hauran d'adjuntar els justificants de la compra i el pagament, incloent-hi, si és el cas, les tres ofertes d'empreses proveïdores d'immobilitzat.

v. Un certificat emés un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent, en el cas d'adquisició de béns immobles.

vi. En cas que l'operació tinga per objecte el finançament de circulant, s'haurà d'incorporar al compte justificatiu la documentació que detallen els articles 11.3 i 11.4 d'aquesta convocatòria, així com l'informe emés per la Subdirecció de Riscos de l'IVF a fi d'acreditar el compliment del criteri de justificació de la inversió en capital circulant adoptat en aquesta convocatòria.

vii. Declaració responsable d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats que hagen obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables que els presentats a l'IVF per a la justificació del projecte.

viii. Informe final de seguiment.







Vint-i-dosé. Control extern

1. Al marge del seguiment i el control ordinari que efectue l'IVF, els beneficiaris del finançament bonificat atorgat per l'IVF quedaran subjectes al control financer que corresponga a la Intervenció General de la Generalitat, així com a les actuacions de comprovació previstes en la normativa de la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents.



2. En el contracte de préstec que han de formalitzar l'IVF i el sol·licitant-beneficiari, haurà de constar el sotmetiment exprés d'aquest a les facultats de comprovació i control extern dels organismes que s'esmenten en l'apartat anterior.

3. La negativa o l'obstrucció a les labors de control de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana o de la Sindicatura de Comptes serà causa de venciment anticipat del contracte de préstec i de reembossament total de l'import percebut (inclòs el tram no reembossable, si escau), dels interessos bonificats i l'interés legal corresponent.





Vint-i-tresé. Revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF

1. El contracte de préstec que es formalitze haurà de reconéixer expressament la facultat que tindrà l'IVF de declarar unilateralment la revocació de la bonificació, totalment o parcialment segons corresponga, quan es produïsca algun dels casos següents:

a. L'impagament de dues liquidacions consecutives de capital i/o interessos d'acord amb el pla de venciments que preveu el contracte de préstec.

b. La novació a instàncies del prestatari del préstec subscrit amb l'IVF que modifique la qualificació del risc creditici d'acord amb el sistema intern d'anàlisi de riscos de l'IVF. En aquest cas, i sempre que l'empresa puga acreditar el compliment dels objectius del projecte que haja donat lloc a la concessió del finançament bonificat, es revocarà únicament la bonificació pendent de reportar, i la bonificació reportada quedarà consolidada, incloent-hi, si és el cas, la part reportada del tram no reembossable, fins a la data de la novació del préstec.



2. Així mateix, seran causes de revocació unilateral de la bonificació, total o parcial segons corresponga, les següents:

a. Obtenció del finançament bonificat falsejant les condicions requerides per a fer-ho o ocultant les que ho haurien impedit.

b. Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no adopció del comportament que fonamenten la concessió del finançament bonificat.

c. Incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes que preveu aquesta convocatòria.

d. Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en aquesta convocatòria, així com l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan es derive d'això la impossibilitat de verificar l'ús donat als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats objecte del finançament bonificat.



e. Incompliment de les obligacions imposades en l'aprovació del finançament bonificat sempre que afecten, o s'hi referisquen, la manera en què s'han d'aconseguir els objectius, executar l'activitat, dur a terme el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió del finançament.

f. Incompliment de les obligacions imposades als beneficiaris, diferents dels anteriors, quan d'això es derive la impossibilitat de verificar l'ús donat als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats objecte del finançament bonificat o la concurrència de la bonificació amb altres ajudes, ingressos o recursos públics que resulten incompatibles amb aquesta.



g. L'adopció d'una decisió de recuperació per part de la Comissió Europea, de la qual es derive una necessitat de reintegrament.

3. El contracte de préstec haurà d'incloure expressament les causes de revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF que preveuen els apartats anteriors d'aquest article, que estableixen expressament que, en el moment que a l'IVF li consten fefaentment les circumstàncies fàctiques indicades, suspendrà immediatament la disposició dels fons pendents. Al mateix temps, el contracte haurà de preveure una condició resolutòria susceptible de ser activada per l'IVF en el moment que li consten fefaentment les circumstàncies expressades, així com una astricció en virtut de la qual, produïda la revocació de la bonificació per les causes esmentades, el beneficiari haurà de reintegrar el total de l'import bonificat, incloent-hi el tram no reembossable, si és el cas, els interessos bonificats i els interessos legals resultants, sense perjudici del que estableix l'article 23.1.b.



Vint-i-quatré. Cancel·lació anticipada total o parcial del préstec i renúncia al finançament bonificat

Els beneficiaris podran sol·licitar la cancel·lació anticipada total o parcial del préstec una vegada formalitzat. En aquests casos, l'acreditat consolidarà la bonificació reportada fins al moment de la cancel·lació anticipada, incloent-hi, si és el cas, la part reportada del tram no reembossable, i renunciarà a la bonificació pendent de reportar per la part del préstec cancel·lada anticipadament des del moment de la cancel·lació anticipada fins a la data de venciment de l'operació.



Vint-i-cinqué. Publicitat del finançament bonificat

En acceptar el finançament bonificat, el beneficiari autoritza l'IVF a donar publicitat a tercers del préstec concedit, a través de la Base de dades nacional de subvencions, dels comptes anuals de l'IVF o de qualsevol altre mitjà que l'Institut considere oportú.



Vint-i-sisé. Aclariments sobre aspectes puntuals de la convocatòria



Correspondrà a la Direcció General de l'IVF establir criteris interpretatius en relació amb la present convocatòria, elaborats a petició pròpia o amb la sol·licitud de qualsevol beneficiari potencial del finançament bonificat. A aquest efecte, l'IVF inclourà una bústia d'accés públic en la seua pàgina web (http://prestamos.ivf.es), a fi que els beneficiaris de la línia puguen sol·licitar els aclariments que consideren pertinents. Les qüestions que requerisquen interpretar algun article seran objecte de resolució d'aclariment per part de la Direcció General. Aquestes resolucions seran publicades en la pàgina web de l'IVF i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Vint-i-seté. Eficàcia

Aquesta convocatòria començarà a tindre efectes a partir de l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de l'IVF. Concretament, s'acolliran de manera automàtica a aquesta convocatòria les sol·licituds formulades a l'empara de la línia de finançament bonificat LIQUIDITAT COVID-19 que tingueren per objecte el suport al circulant i la inversió d'empreses que operen en els sectors HORECA i activitats connexes. A l'efecte del procés de valoració de les sol·licituds, establit en l'article 9 d'aquesta convocatòria, les empreses sol·licitants hauran de conservar la data en què van presentar sol·licitud de préstec a l'empara de la línia de finançament bonificat LIQUIDITAT COVID-19.





ANNEX I

Definició de petita i mitjana empresa



Article 1. Empresa

Es considerarà empresa tota entitat, independentment de la forma jurídica que tinga, que exercisca una activitat econòmica. En particular, es consideraran empreses les entitats que exercisquen una activitat artesanal o altres activitats a títol individual o familiar, així com les societats de persones i les associacions que exercisquen una activitat econòmica de manera regular.



Article 2. Efectius i límits financers que defineixen les categories d'empreses

1. La categoria de microempreses, petites i mitjanes empreses (pime) està constituïda per les empreses que ocupen menys de 250 persones i amb un volum de negocis anual que no excedeix els 50 milions d'euros o amb un balanç general anual que no excedeix els 43 milions d'euros.

2. En la categoria de les pimes, es defineix petita empresa com una empresa que ocupa menys de 50 persones i amb un volum de negocis anual o un balanç general anual no superior a 10 milions d'euros.



3. En la categoria de les pimes, es defineix microempresa com una empresa que ocupa menys de 10 persones i amb un volum de negocis anual o un balanç general anual no superior a 2 milions d'euros.



Article 3. Tipus d'empreses considerades per al càlcul dels efectius i els imports financers

1. És una «empresa autònoma» la que no pot qualificar-se ni com a empresa associada d'acord amb l'apartat 2 ni com a empresa vinculada segons l'apartat 3.

2. Són «empreses associades» totes les empreses que no es poden definir com a empreses vinculades d'acord amb l'apartat 3 i entre les quals hi ha la relació següent: una empresa (empresa participant) posseeix, per si sola o conjuntament amb una o més empreses vinculades, d'acord amb l'apartat 3, el 25 % o més del capital o dels drets de vot d'una altra empresa (empresa participada).

No obstant això, una empresa podrà rebre la qualificació d'autònoma, sense empreses associades, encara que arribe al límit màxim del 25 % o el supere, quan estiguen presents les categories d'inversors següents, i a condició que entre aquests, individualment o conjuntament, i l'empresa en qüestió no hi haja els vincles que es descriuen l'apartat 3:



a) societats públiques de participació, societats de capital de risc, persones físiques o grups de persones físiques que duguen a terme una activitat regular d'inversió en capital de risc (inversors providencials o business angels) i invertisquen fons propis en empreses sense cotització borsària, sempre que la inversió d'aquests inversors providencials en la mateixa empresa siga inferior a 1.250.000 €;

b) universitats o centres d'investigació sense fins lucratius;

c) inversors institucionals, incloent-hi els fons de desenvolupament regional;

d) autoritats locals autònomes amb un pressupost anual de menys de 10 milions d'euros i una població inferior a 5.000 habitants.

3. Són «empreses vinculades» les empreses entre les quals hi ha alguna de les relacions següents:

a) una empresa té la majoria dels drets de vot dels accionistes o els socis d'una altra empresa;

b) una empresa té dret a nomenar o revocar la majoria dels membres de l'òrgan d'administració, direcció o control d'una altra empresa;



c) una empresa té dret a exercir una influència dominant sobre una altra, en virtut d'un contracte formalitzat amb aquesta o d'una clàusula estatutària de la segona empresa;

d) una empresa, accionista d'una altra o associada a una altra, controla sola, en virtut d'un acord subscrit amb altres accionistes o socis de la segona empresa, la majoria dels drets de vot dels seus accionistes o socis.

Es presumirà que no hi ha una influència dominant quan els inversors que s'enumeren en l'apartat 2, paràgraf segon, no tinguen una implicació directa o indirecta en la gestió de l'empresa en qüestió, sense perjudici dels drets que els corresponguen en la seua condició d'accionistes.

Les empreses que mantinguen qualsevol de les relacions que preveu el paràgraf primer a través d'una altra o altres empreses, o amb els inversors que s'enumeren en l'apartat 2, es consideraran també vinculades.

Així mateix, es consideraran empreses vinculades les que mantinguen alguna d'aquestes relacions a través d'una persona física o un grup de persones físiques que actuen de comú acord, si aquestes empreses exerceixen l'activitat o part d'aquesta en el mateix mercat de referència o en mercats contigus.

Es considerarà «mercat contigu» el mercat d'un producte o un servei situat en una posició immediatament anterior o posterior a la del mercat en qüestió.

4. A excepció dels casos que s'esmenten en l'apartat 2, paràgraf segon, una empresa no es podrà considerar pime si el 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot estan controlats, directament o indirectament, per un o més organismes públics, conjuntament o individualment.

5. Les empreses podran efectuar una declaració relativa a la seua qualificació com a empresa autònoma, associada o vinculada, així com a les dades relatives als límits que s'enuncien en l'article 2. Podrà efectuar-se aquesta declaració, encara que el capital estiga distribuït de manera que no es puga determinar amb precisió qui el posseeix, i, en aquest cas, l'empresa podrà declarar de bona fe que pot tindre la presumpció legítima que el 25 % o més del seu capital no pertany a una altra empresa ni el posseeix conjuntament amb empreses vinculades entre si. Aquestes declaracions no eximiran dels controls i les verificacions que preveuen les normatives nacionals o de la Unió.



Article 4. Dades que cal tindre en compte per a calcular els efectius, els imports financers i el període de referència

1. Les dades seleccionades per al càlcul del personal i els imports financers seran els que corresponguen a l'últim exercici comptable tancat i es calcularan sobre una base anual. Es tindran en compte a partir de la data en què es tanquen els comptes. El total de volum de negocis es calcularà sense l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA) ni tributs indirectes.



2. Quan una empresa, en la data de tancament dels comptes, constate que s'han excedit en un sentit o en un altre, i sobre una base anual, els límits d'efectius o financers que s'enuncien en l'article 2, aquesta circumstància només li farà adquirir o perdre la qualitat de mitjana o petita empresa, o de microempresa, si aquest excés es produeix en dos exercicis consecutius.

3. En empreses de nova creació que no hagen tancat encara els comptes, s'utilitzaran dades basades en estimacions fiables efectuades durant l'exercici financer.



Article 5. Efectius

Els efectius correspondran al nombre d'unitats de treball anual (UTA), és a dir, al nombre de persones que treballen en l'empresa en qüestió o per compte d'aquesta empresa a temps complet durant tot l'any de què es tracte. El treball de les persones que no treballen tot l'any, o treballen a temps parcial, independentment de la duració del seu treball, o el treball estacional es computaran com a fraccions d'UTA. En els efectius s'inclouran les categories següents:

a) assalariats;

b) persones que treballen per a l'empresa, que tinguen amb aquesta un vincle de subordinació i estiguen assimilades a assalariats d'acord amb el dret nacional;

c) propietaris que dirigisquen la seua empresa;

d) socis que exercisquen una activitat regular en l'empresa i gaudisquen d'avantatges financers per part de l'empresa.

Els aprenents o els alumnes de Formació Professional amb contracte d'aprenentatge o Formació Professional no es comptabilitzaran dins dels efectius. No es comptabilitzarà la duració dels permisos de maternitat o dels permisos parentals.



Article 6. Determinació de les dades de l'empresa

1. En el cas de les empreses autònomes, les dades, incloent-hi els efectius, es determinaran únicament sobre la base dels comptes d'aquesta empresa.

2. Les dades, incloent-hi els efectius, d'una empresa amb empreses associades o vinculades es determinaran sobre la base dels comptes i altres dades de l'empresa, o bé, si n'hi ha, sobre la base dels comptes consolidats de l'empresa, o dels comptes consolidats en què l'empresa estiga inclosa per consolidació.

A les dades que preveu el paràgraf primer s'agregaran les dades de les possibles empreses associades amb l'empresa en qüestió, situades en posició immediatament anterior o posterior a aquesta. L'agregació serà proporcional al percentatge de participació en el capital o en els drets de vot (el més elevat d'aquests dos percentatges). En cas de participacions encreuades, s'aplicarà el percentatge més elevat.

A les dades que es preveuen en els paràgrafs primer i segon s'afegirà el 100 % de les dades de les empreses que puguen estar directament o indirectament vinculades a l'empresa en qüestió i que no s'hagen inclòs en els comptes per consolidació.

3. A l'efecte de l'aplicació de l'apartat 2, les dades de les empreses associades amb l'empresa en qüestió han de procedir dels comptes, consolidats si n'hi ha, i de les altres dades, a què s'haurà d'afegir el 100 % de les dades de les empreses vinculades a aquestes empreses associades, excepte si les seues dades comptables ja s'han inclòs per consolidació.



A l'efecte de l'aplicació de l'apartat 2, les dades de les empreses vinculades a l'empresa en qüestió han de procedir dels seus comptes, consolidats, si n'hi ha, i de la resta de dades. A aquestes s'han d'agregar proporcionalment les dades de les empreses que puguen estar associades a aquestes empreses vinculades, situades en posició immediatament anterior o posterior a aquestes, excepte si s'han inclòs ja en els comptes consolidats en una proporció almenys equivalent al percentatge que es defineix en l'apartat 2, paràgraf segon.

4. Quan en els comptes consolidats no consten els efectius d'una empresa donada, es calcularan incorporant de manera proporcional les dades relatives a les empreses amb les quals l'empresa estiga associada, i afegint-hi les relatives a les empreses amb què estiga vinculada.





ANNEX II

Sectors de l'oci, turisme, hoteleria,

restauració i altres activitats connexes



De conformitat amb l'article 3, les petites i mitjanes empreses que operen en els següents sectors d'activitat són elegibles per a obtindre finançament a l'empara d'aquesta convocatòria:



CNAE Activitat CNAE

4932 Transport per taxi.

551 Hotels i allotjaments similars.

552 Allotjaments turístics i altres allotjaments de curta estada.

553 Càmpings i aparcaments per a caravanes.

559 Altres allotjaments.

561 Restaurants i llocs de menjars.

5621 Provisió de menjars preparats per a esdeveniments.

5629 Altres serveis de menjars.

5630 Establiments de begudes.

5914 Activitats d'exhibició cinematogràfica

7911 Activitats de les agències de viatges.

7912 Activitats dels operadors turístics.

7990 Altres serveis de reserves i activitats relacionades

amb aquests.

8230 Organització de convencions i fires de mostres.

9001 Obres de teatre, concerts, òperes i dansa

9002 Activitats complementàries al teatre

9004 Gestió de sales d'espectacles.

9311 Gestió d'instal·lacions esportives

9312 Activitats dels clubs esportius

9313 Activitat de gimnasos.

9321 Activitats dels parcs d'atraccions

i els parcs temàtics.

9329 Altres activitats recreatives i d'entreteniment.













ANNEX VI

Memòria tècnica



L'empresa haurà d'incloure en la sol·licitud del finançament una memòria tècnica o un pla de negoci que haurà de contindre, almenys, aquests apartats:

a) Una descripció breu de l'objecte social de l'empresa (i del grup d'empreses, si és el cas). Les claus del model de negoci: segments d'activitat principals, percentatge d'exportació i distribució de la facturació per àrees geogràfiques (de l'empresa sol·licitadora i del grup, si és el cas).

b) Característiques, si és procedent, de la inversió objecte de finançament mitjançant el finançament sol·licitat, indicant la duració del període d'execució del projecte, així com la seua capacitat potencial per a augmentar la facturació i/o reduir els costos d'explotació de l'empresa.

c) La justificació de les necessitats de capital circulant, si és el cas.

d) Compte de pèrdues i guanys provisional per als anys de duració del préstec.

e) Les inversions previstes en el període de vigència del préstec (sense considerar, si és el cas, la inversió que es pretén finançar mitjançant el préstec sol·licitat).

f) El saldo mensual dels comptes de tresoreria i les inversions financeres temporals durant els últims 24 mesos. Així mateix, caldrà indicar els límits de les pòlisses de crèdit disponibles i el percentatge mitjà de disposició de les pòlisses durant l'últim exercici.

g) Els contractes de lloguer de duració superior a l'any: els imports anuals i els terminis de venciment per a cada contracte, sempre que l'import total del contracte de lloguer individualment considerat excedisca el 5 % de l'actiu.





ANNEX VII

Cost laboral per treballador per divisions de la CNAE-09 (en euros)

Últim trimestre de 2019



Sector Cost mensual Cost anual

B_S Indústria, construcció i serveis

(excepte activitats de la llar com a

ocupadors i d'organitzacions

i organismes extraterritorials) 2.755.15 33.061.80

B Indústries extractives 3.987.51 47.850.12

10 Indústria de l'alimentació 2.526.68 30.320.16

11 Fabricació de begudes 3.879.91 46.558.92

12 Indústria del tabac 6.878.51 82.542.12

13 Indústria tèxtil 2.463.26 29.559.12

14 Confecció de peces de vestir 2.824.13 33.889.56

15 Indústria del cuir i del calçat 2.016.18 24.194.16

16 Indústria de la fusta i del suro, excepte mobles; cistelleria i esparteria 2.412.92 28.955.04

17 Indústria del paper 3.665.53 43.986.36

18 Arts gràfiques i reproducció de suports gravats 2.635.89 31.630.68

19 Coqueries i refinament de petroli 6.579.03 78.948.36

20 Indústria química 3.899.63 46.795.56

21 Fabricació de productes farmacèutics 5.088.54 61.062.48

22 Fabricació de productes de cautxú

i plàstics 3.281.84 39.382.08

23 Fabricació d'altres productes minerals no metàl·lics 3.040.85 36.490.20

24 Metal·lúrgia; fabricació de productes de ferro, acer i ferroaliatges 3.782.22 45.386.64

25 Fabricació de productes metàl·lics, excepte maquinària i equip 3.190.46 38.285.52

26 Fabricació de productes informàtics, electrònics i òptics 3.833.18 45.998.16

27 Fabricació de material i equip elèctric 3.869.53 46.434.36

28 Fabricació de maquinària i equip no comprés en altres parts 3.500.62 42.007.44

29 Fabricació de vehicles de motor, remolcs i semiremolcs 3.797.76 45.573.12

30 Fabricació d'altre material de transport 4.480.09 53.761.08

31 Fabricació de mobles 2.522.86 30.274.32

32 Altres indústries manufactureres 2.684.54 32.214.48

33 Reparació i instal·lació de maquinària i equip 3.180.15 38.161.80

35 Subministrament d'energia elèctrica, gas, vapor i aire condicionat. 6.027.55 72.330.60

36 Captació, depuració i distribució d'aigua 3.616.96 43.403.52

37 Recollida i tractament d'aigües residuals 3.332.25 39.987.00

38 Recollida, tractament i eliminació de residus; valorització 2.794.13 33.529.56

39 Activitats de descontaminació i altres serveis de gestió de residus 2.699.98 32.399.76

41 Construcció d'edificis 2.928.36 35.140.32

42 Enginyeria civil 3.471.09 41.653.08

43 Activitats de construcció especialitzada 2.763.78 33.165.36

45 Venda i reparació de vehicles de motor i motocicletes 2.629.32 31.551.84

46 Comerç a l'engròs i intermediaris del comerç, excepte de vehicles de motor 3.073.20 36.878.40

47 Comerç al detall, excepte de vehicles de motor i motocicletes 1.951.71 23.420.52

49 Transport terrestre i per canonada 2.865.22 34.382.64

50 Transport marítim i per vies navegables interiors 2.912.01 34.944.12

51 Transport aeri 4.947.03 59.364.36

52 Emmagatzematge i activitats annexes al transport 3.281.59 39.379.08

53 Activitats postals i de correus 2.091.33 25.095.96

55 Serveis d'allotjament 2.665.49 31.985.88

56 Serveis de menjars i begudes 1.412.01 16.944.12

58 Edició 3.725.90 44.710.80

59 Activitats cinematogràfiques, de vídeo i de programes de televisió 3.048.89 36.586.68

60 Activitats de programació i emissió de ràdio i televisió 4.636.80 55.641.60

61 Telecomunicacions 4.728.20 56.738.40

62 Programació, consultoria i altres activitats relacionades amb la informàtica 4.130.62 49.567.44

63 Serveis d'informació 3.185.55 38.226.60

64 Serveis financers, excepte assegurances i fons de pensions 5.838.93 70.067.16

65 Assegurances, reassegurances i fons de pensions, excepte Seguretat Social obligatòria 4.464.80 53.577.60

66 Activitats auxiliars als serveis financers i a les assegurances 3.370.79 40.449.48

68 Activitats immobiliàries 2.606.87 31.282.44

69 Activitats jurídiques i de comptabilitat 3.228.42 38.741.04

70 Activitats de les seus centrals;

activitats de consultoria de gestió

empresarial 3.555.34 42.664.08

71 Serveis tècnics d'arquitectura i enginyeria; assajos i anàlisis tècnics 3.750.42 45.005.04

72 Investigació i desenvolupament 3.721.08 44.652.96

73 Publicitat i estudis de mercat 2.899.32 34.791.84

74 Altres activitats professionals, científiques i tècniques 2.654.25 31.851.00

75 Activitats veterinàries 1.645.36 19.744.32

77 Activitats de lloguer 2.775.45 33.305.40

78 Activitats relacionades amb l'ocupació 2.076.81 24.921.72

79 Activitats d'agències de viatges, operadors turístics, serveis de reserves 2.757.24 33.086.88

80 Activitats de seguretat i investigació 2.369.09 28.429.08

81 Serveis a edificis i activitats

de jardineria 1.476.01 17.712.12

82 Activitats administratives d'oficina i altres activitats auxiliars a les empreses 2.094.10 25.129.20

84 Administració pública i defensa; Seguretat Social obligatòria 3.415.86 40.990.32

85 Educació 2.568.32 30.819.84

86 Activitats sanitàries 3.522.89 42.274.68

87 Assistència en establiments residencials 1.891.19 22.694.28

88 Activitats de serveis socials

sense allotjament 1.726.01 20.712.12

90 Activitats de creació,

artístiques i espectacles 2.392.07 28.704.84

91 Activitats de biblioteques, arxius, museus i altres activitats culturals 2.602.60 31.231.20

92 Activitats de jocs d'atzar i apostes 2.453.34 29.440.08

93 Activitats esportives, recreatives i d'entreteniment 1.725.08 20.700.96

94 Activitats associatives 2.229.67 26.756.04

95 Reparació d'ordinadors, efectes personals i articles d'ús domèstic 2.608.11 31.297.32

96 Altres serveis personals 1.560.48 18.725.76





Font: Institut Nacional d'Estadística

Mapa web