Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 20 d'abril de 2021, de la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 52/19-AIA Culla. [2021/4198]

(DOGV núm. 9077 de 06.05.2021) Ref. Base de dades 004122/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Culla



De conformitat amb l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, que estableix la publicació en el Boletín Oficial del Estado o en el diari oficial corresponent de l'informe d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 52/19-AIA Culla.



«Informe d'impacte ambiental

Expedient: 52/2019-AIA.

Projecte: sondeig per a captació d'aigües subterrànies.

Promotor: Josefa Bellés Barberá i Ángel Vidal Vidal.

Òrgan substantiu: Servei Territorial d'Indústria i Energia (Castelló).



Expedient substantiu: ASOSUB/2019/23/12.

Localització: parcel·la 111 del polígon 28, partida Pla de Sabater.

Terme municipal: Culla.



Objecte i característiques tècniques del projecte:

L'objecte del sondeig és la captació d'aigua subterrània per a atendre regs de suport, per microaspersió, en cultius de carrasques tofoneres, en una extensió de 19.780 m², per a la qual cosa s'estima unes necessitats hídriques de 1.978 m³/any.

Per a això es projecta un sondeig a rotopercussió de 150 m de profunditat i 220 mm de diàmetre, que seria posteriorment revestit mitjançant canonada d'acer de 4 mm de gruix i 180 mm de diàmetre. La columna litològica estaria formada per un conjunt alternant de margues, arenisques i conglomerats, d'edat albiana i que formen part de la massa d'aigua subterrània 080.108 Maestrat occidental. El nivell estàtic es preveu cap a 50 m, mentre que el dinàmic podria descendir fins a 100 aproximadament.

La durada de les obres s'estima en una setmana màxim, inclòs el bombament d'assaig.

La parcel·la on se situarà el sondeig comprén una part de terreny forestal, en el seu extrem sud-oest, segons la cartografia del PATFOR, si bé es tracta, en la seua major part, de terreny no forestal (antics cultius de secà) que el planejament urbanístic recull com a sol no urbanitzable protegit, on els usos agrícoles i forestals resulten compatibles.



L'emplaçament no afecta els espais naturals protegits ni pertanyents a la Xarxa Natura 2000. Tampoc s'ha detectat que puguen veure's afectats altres elements naturals ni pertanyents al patrimoni històric o cultural. A poc més de 100 m de distància de límit meridional de la parcel·la discorre una via pecuària: el corriol de la Mola, amb una amplària legal de 10 a 15 m, la qual no es veurà afectada per aquest projecte.



Cal tindre en compte que a uns 200 m d'aquest, s'ha projectat la perforació d'un altre sondeig (objecte dels expedients ASOSUB/2019/35/12 i 56/19-AIA) sol·licitat pels mateixos promotors en una altra parcel·la confrontant (la 129 del mateix polígon), però sembla que de la mateixa propietat. Atés que els cabals d'explotació en ambdues són relativament baixos (de l'ordre de 100 a 150 l/min), no és de preveure un efecte acumulatiu de gran rellevància. No obstant això, i en tot cas, és aquesta una matèria que competeix directament a l'organisme de conca, per la qual cosa no és procedent apuntar molt més en el marc d'aquesta avaluació ambiental.

Tramitació administrativa:

Mitjançant escrit signat en 13 de juny de 2019 pel cap del Servei Territorial d'Indústria i Energia de Castelló (referència expedient ASOSUB/2019/23/12) va tindre entrada en la Direcció General de Medi Natural i Avaluació Ambiental el document ambiental del projecte, a fi de ser sotmés al procediment d'avaluació ambiental simplificada, segons l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Dins del tràmit de consultes, segons l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es va donar trasllat de l'expedient al Servei Territorial de Medi Ambient de València, en data 31 d'octubre de 2019, ja que aquest disposa de tècnic especialista en hidrogeologia i a fi d'informar sobre les afeccions ambientals derivades de l'execució del projecte.

En data 16 de desembre de 2020 s'emet informe-proposta de la unitat d'impacte ambiental del Servei Territorial de Medi Ambient (Direcció Territorial de València) en el qual es fa repàs a les característiques tècniques del projecte i a les seues possibles afeccions ambientals, i s'informa favorablement l'actuació i proposant, als efectes ambientals, la seua resolució favorable amb una sèrie de suggeriments que han sigut considerats en aquesta resolució.

Anàlisi dels possibles efectes ambientals:

A partir del document tècnic tramitat, de l'anàlisi efectuada, i també de la consideració dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, modificat per la Llei 9/2018, de 12 de desembre, resulta el següent:

a) La superfície afectada per les obres de perforació i suport d'aquesta es limiten a 150 m², sent igualment escassa la durada de les obres. No es preveuen efectes residuals després de l'aplicació de les mesures protectores i correctores previstes.

b) No resulta previsible que es puguen produir efectes apreciables sobre hàbitats naturals, la Xarxa Natura 2000 ni a priori sobre cap altre element ambiental ni historicocultural.

c) No s'ha plantejat l'acumulació d'efectes negatius significatius respecte a altres projectes, a pesar que en una parcel·la confrontant (la 129 del mateix polígon) s'ha sol·licitat pels mateixos promotors una altra obra de captació similar, distant d'aquesta a uns 200 m. Els possibles efectes hidrogeològics entren, no obstant això, en la competència directa de l'organisme de conca, que determinarà el que estime procedent sobre aquest tema. En tot cas, els cabals que podrien arribar a extraure conjuntament ambdós sondejos disten molt dels llindars considerats en la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental (grup 8 del seu annex II).

d) Al marge de l'aprofitament hídric, la utilització de recursos naturals resulta irrellevant en aquesta mena d'obres, i també la generació de residus més enllà del detritus de la perforació, de baixa entitat i de composició terrígena que no suposa cap problema d'eliminació.



e) Els efectes contaminants de l'actuació es limiten a l'ús de maquinària (emissió de gasos de combustió i sorolls), amb efecte breu i d'escassa rellevància ambiental. El risc d'accidents queda regulat per les normes laborals i de seguretat minera, que competeixen a l'òrgan substantiu, sent poc probable que puguen tindre efectes ambientals de consideració.

f) El sondeig se situa en un entorn agrícola/forestal qualificat de sòl no urbanitzable de protecció, segons el planejament vigent, sent l'actuació compatible amb les seues normes.

Consideracions jurídiques:

El projecte examinat constitueix un dels supòsits fàctics en els quals resulta preceptiva una avaluació d'impacte ambiental simplificada prèvia a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació d'aquell, segons es desprén de l'apartat a de l'article 7.2 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

En l'expedient s'han observat els tràmits previstos en la secció segona de la Llei 21/2013, de 9 de desembre (modificada per la Llei 9/2018, de 12 de desembre), entre les altres disposicions que li són aplicables.

L'article 13.2.f del Reglament orgànic i funcional d'aquesta conselleria, aprovat mitjançant Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, atribueix a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental les competències en matèria d'avaluació ambiental de projectes.



Per tot això i en exercici de les funcions que tinc legalment atribuïdes, es formula la següent resolució:



Primer

Emetre informe d'impacte ambiental favorable per a l'autorització i equipament del sondeig projectat en la parcel·la 111 del polígon 28 del terme municipal de Culla, per considerar que, en els termes plantejats considerant la documentació que hi ha en l'expedient i amb les condicions establides en l'apartat segon, sense perjudici de la prèvia obtenció de les autoritzacions sectorials que resulten d'aplicació, no es preveuen efectes significatius sobre el medi ambient, estimant innecessari aplicar un procediment d'avaluació d'impacte ambiental ordinària.





Segon

Tant la part promotora com els òrgans competents hauran d'observar i fer complir les condicions i criteris següents:

1a. Donada la proximitat a terreny forestal s'haurà d'observar i complir el Decret 7/2004, de 23 de gener, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el plec general de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals a observar en l'execució d'obres i treballs que es realitzen en terreny forestal o en els seus voltants.

2a. Durant el temps que dure el possible assaig de bombament, i a fi de previndre processos erosius i evitar escolaments incontrolats, l'aigua extreta haurà de ser abocada a llits naturals, directament o a través d'un sistema d'evacuació que mitjançant laminació de cabals o dissipadors d'energia resulte efectiu per a evitar erosió i possibles danys en infraestructures i propietats adjacents. Si es produeixen aquests, el promotor de l'obra haurà de reparar els desperfectes i, en el seu cas, indemnitzar els afectats pels perjudicis ocasionats.

3a. Donada la previsió de construir un segon sondeig a uns 200 m de distància d'aquest, pels mateixos promotors i en una parcel·la confrontant, haurà de preveure's que, en cas de resultar innecessària la posada en marxa d'ambdós, el que no s'utilitze haurà de quedar degudament segellat i senyalitzat, per a evitar qualsevol classe de risc sobre persones o animals. Això sense perjudici de les mesures ja previstes per al cas que resulte negativa la captació.

4a. Si el material extret pot classificar-se com a residus no perillosos consistents en sòls no contaminats excavats i altres materials naturals excavats procedents d'obres de construcció o demolició, com ara terres, argiles, llims, arenes, graves o pedres, incloses en el codi LER (llista europea de residus) 17 05 04, li serà aplicable l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seua utilització en operacions de farciment i obres diferents d'aquelles en les quals es van generar.



5a. Si durant l'execució de les obres es trobaren restes paleontològiques, arqueològiques o etnogràfiques, el promotor haurà de posar el fet en coneixement de la Conselleria de Cultura de manera immediata, adoptant les mesures pertinents per a la seua protecció i conservació de conformitat amb el que es preveu en els articles 63 i 65 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat Valenciana, del patrimoni cultural valencià.



Tercer

De conformitat amb el que es preveu en l'article 47.3 i 47.4 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'ordena la publicació d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, advertint, així mateix, que perdrà la seua vigència i cessarà la producció dels seus efectes si una vegada publicada no s'ha procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des d'aquesta publicació.



Quart

D'acord amb el que es disposa en l'article 47.6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, contra aquest informe d'impacte ambiental no cap recurs, sense perjudici del que, si escau, procedisca en via administrativa o judicial, enfront de la resolució d'autorització del projecte.



València, 26 de gener de 2021. El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.»



València, 20 d'abril de 2021. El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.

Mapa web