Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 20 d'abril de 2021, de la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 21/20-AIA Chiva. [2021/4145]

(DOGV núm. 9077 de 06.05.2021) Ref. Base de dades 004121/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Chiva



De conformitat amb l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Boletín Oficial del Estado o en el diari oficial corresponent de l'informe d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 21/20-AIA Chiva.



«Informe d'impacte ambiental.

Expedient: 21/2020-AIA.

Projecte: sondeig per a captació d'aigües subterrànies.

Promotor: REVACITRUS, SL.

Òrgan substantiu: Servei Territorial d'Indústria i Energia (València).



Expedient substantiu: ASOSUB/2019/81/46.

Localització: parcel·la 191, del polígon 18; partida Aldamar.

Terme municipal: Chiva.



Objecte i característiques tècniques del projecte

L'objecte del sondeig d'investigació projectat és explorar i localitzar cabals destinats al reg agrícola dins del conjunt d'una finca de 680 ha dedicades principalment al cultiu de cítrics. Un dels problemes del subministrament hídric és a causa de la crítica reducció de nivells i cabals que fa deu anys va patir un dels seus pous, situat a la masia d'Aldamar, amb les aigües de la qual es regava fins llavors; com a conseqüència, es van deixar de regar 37,4 ha (29,14 ha del capçal d'Aldamar i 8,26 ha del de Torremar) que des de llavors estan en guaret. Uns altres pous de la mateixa finca també estan sent sobreexplotats a fi d'evitar el desproveïment d'altres parcel·les de reg. Amb aquesta investigació es busca solucions de millora per a poder revertir el problema.



Segons s'indica en la documentació tramitada, la totalitat de la superfície regable de l'explotació de REVACITRUS, SL, disposa de concessió d'aigües mitjançant múltiples expedients, concedides per l'organisme de conca, la Confederació Hidrogràfica del Xúquer. El volum d'aigua actualment necessària, d'acord amb les dotacions i eficiències de les 680 ha de regadiu, puja a 3,234 hm³/any. Segons la memòria ambiental tramitada, els recursos hídrics necessaris per a atendre aquestes necessitats de reg corresponen a la massa d'aigua subterrània 080.141 plana de València nord, l'estat quantitatiu de la qual és bo.



El sondeig, projectat a rotopercussió, aconseguirà 350 m de profunditat, amb un diàmetre de perforació de 315 mm. Serà entubat amb canonada de ferro de 300 mm i una vegada acabat està previst realitzar un desenvolupament de 6 les capes productores per a aconseguir una màxima transmissivitat de l'aqüífer. Posteriorment es realitzaria un assaig de bombament per a conéixer la capacitat hidrodinàmica del sondeig i el cabal d'extracció adequat.

La parcel·la afectada i el seu entorn formen part d'un paisatge agrícola de regadiu, allunyat d'espais naturals protegits i d'aquells que formen part de la Xarxa Natura 2000, i allunyat, així mateix, de camins ramaders, terreny forestal i altres elements ambientals d'especial consideració.



Tramitació administrativa

Mitjançant un escrit signat en 14 de gener de 2020 pel cap del Servei Territorial d'Indústria i Energia de València (referència expedient ASOSUB/2019/81/46) va tindre entrada en la Direcció General de Medi Natural i Avaluació Ambiental el document ambiental del projecte, a fi de ser sotmés al procediment d'avaluació ambiental simplificada, segons l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Dins del tràmit de consultes, segons article 46 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, es va traslladar l'expedient al Servei Territorial de Medi Ambient (STMA) de València, amb data 15 de juliol de 2020, per disposar aquest de tècnic especialista en hidrogeologia i a fi d'emetre informe sobre les afeccions ambientals derivades de l'execució del projecte.

Amb data 27 d'octubre de 2020 s'emet un informe proposta de la Unitat d'Impacte Ambiental de l'STDT (Direcció Territorial de València) en el qual es fa un repàs de les característiques tècniques del projecte i de les possibles afeccions ambientals, el qual obté informe favorable i es proposa, als efectes ambientals, la resolució favorable d'aquest amb una sèrie de suggeriments que han sigut considerades en aquesta resolució.

Anàlisi dels possibles efectes ambientals

A partir del document tècnic tramitat, de l'anàlisi efectuada, així com de la consideració dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, modificat per la Llei 9/2018, resulta el següent:

a) La superfície afectada per les obres de perforació i suport d'aquesta és poc rellevant, com també ho és la duració prevista de les obres: menys d'una setmana. No s'espera cap efecte residual després d'aplicar les mesures protectores i correctores previstes.

b) No es preveu que es puguen produir efectes apreciables sobre la Xarxa Natura 2000 ni sobre cap altre element ambiental ni historicocultural conegut o catalogat, atés que es tracta de terrenys ja transformats i intervinguts per l'activitat agrícola.

c) No s'ha plantejat acumulació d'efectes negatius respecte a altres projectes ni tampoc afeccions significatives sobre l'aqüífer, si bé els possibles efectes hidrogeològics entren en les competències directes de l'organisme de conca i disten molt dels llindars considerats en la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental (grup 8 del seu annex).



d) Al marge de l'aprofitament hídric, la utilització de recursos naturals resulta irrellevant en aquest tipus d'obres, així com la generació de residus més enllà del detritus generat per la perforació, que per la seua escassa magnitud, la seua naturalesa de terra i el reduït volum poques vegades poden suposar un problema d'eliminació.

e) Els efectes contaminants de l'actuació es limiten a l'ús de maquinària (emissió de gasos de combustió i sorolls), amb un efecte temporal molt breu i d'escassa rellevància ambiental. El risc d'accidents queda regulat per les normes laborals i de seguretat minera, que competeixen a l'òrgan substantiu, i és poc probable que puguen tindre efectes ambientals de consideració.

f) El sondeig se situa en un entorn predominantment agrícola de regadiu i amb la qualificació de sòl no urbanitzable de protecció agrícola, segons el planejament urbanístic vigent.



Consideracions jurídiques

El projecte examinat constitueix un dels supòsits fàctics en els quals és preceptiva l'avaluació d'impacte ambiental simplificada abans de la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació d'aquell, segons el que es desprén de l'article 7.2.a de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental (annex II-grup 3-a-3r).

En l'expedient s'han observat els tràmits previstos en la secció 2a de la Llei 21/2013 (modificada per la Llei 9/2018), entre les altres disposicions que li són aplicables.

L'article 13.2.f del Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, atribueix a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental la competència en matèria d'avaluació d'impacte ambiental.





Per tot això i en exercici de les funcions que tinc legalment atribuïdes, resolc:



Primer

Emetre informe d'impacte ambiental favorable per a l'autorització del sondeig projectat a la parcel·la 191, del polígon 18, del terme municipal de Chiva, per considerar que, en els termes plantejats, la documentació que consta en l'expedient i amb les condicions establides en l'apartat segon, sense perjudici de l'obtenció prèvia de les autoritzacions sectorials que resulten d'aplicació, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient, i s'estima innecessari aplicar un procediment d'avaluació d'impacte ambiental ordinària.



Segon

Tant la part promotora com els òrgans competents hauran d'observar i fer complir les condicions i criteris següents:

1a. S'haurà de preveure que el sondeig quede habilitat i disponible per a futurs controls de piezometria i de mostreig de l'aigua subterrània, llevat que l'òrgan competent ho determine innecessari per disposar d'altres opcions o d'una xarxa suficient.

2a. Durant el temps que dure el possible assaig de bombament, i a fi de previndre processos erosius i evitar escolaments incontrolats, l'aigua extreta haurà de ser abocada a llits naturals, directament o a través d'un sistema d'evacuació que mitjançant laminació de cabals o dissipadors d'energia siga efectiu per a evitar l'erosió i possibles danys en infraestructures i propietats adjacents. Si es produeixen aquests, el promotor de l'obra haurà de reparar els desperfectes i, si escau, indemnitzar els afectats pels perjudicis ocasionats.

3a. Si el material extret pot classificar-se com a residus no perillosos consistents en sòls no contaminats excavats i altres materials naturals excavats procedents d'obres de construcció o demolició, com ara terres, argiles, llims, arenes, graves o pedres, inclosos en el codi LER (llista europea de residus) 17 05 04, li serà aplicable l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seua utilització en operacions de rebliment i obres diferents d'aquelles en les quals es van generar.



4a. Si durant l'execució de les obres es troben restes paleontològiques, arqueològiques o etnogràfiques, el promotor haurà de posar el fet en coneixement de la Conselleria de Cultura de manera immediata, i adoptar les mesures pertinents per a la seua protecció i conservació de conformitat amb el que es preveu en els articles 63 i 65 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat Valenciana, del patrimoni cultural valencià.



Tercer

De conformitat amb el que es preveu en l'article 47.3 i 4 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, s'ordena la publicació d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i es fa saber, així mateix, que perdrà la seua vigència i cessarà la producció dels seus efectes si una vegada publicada no s'haguera autoritzat el projecte en el termini màxim de 4 anys des d'aquesta publicació.



Quart

D'acord amb el que es disposa en l'article 47.6 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, contra aquest informe d'impacte ambiental no es pot interposar cap recurs, sense perjudici del que, si escau, siga procedent, en via administrativa o judicial, contra la resolució d'autorització del projecte.



València, 26 de gener de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.»



València, 20 d'abril de 2021.– El director general de Qualitat i Educació Ambiental: Joan Piquer Huerga.

Mapa web