Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 16 d'abril de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, de convocatòria de subvencions per a la lluita contra el mosquit tigre en l'exercici 2021. [2021/4068]

(DOGV núm. 9075 de 04.05.2021) Ref. Base de dades 004001/2021




L'espècie Aedes albopictus coneguda vulgarment com a «mosquit tigre» constitueix una de les seixanta-cinc espècies de mosquits que es troben presents al nostre país fins hui, té un període d'activitat molt variable segons les condicions climàtiques, i a la Comunitat Valenciana cal esperar la major activitat del mosquit principalment entre els mesos de maig i novembre. El seu hàbitat més freqüent és l'urbà i periurbà, vinculat a la retenció de xicotetes quantitats d'aigua en els espais domèstics o confrontants. Les femelles posen les larves en les parets de recipients o xicotets espais amb aigua (per exemple, en l'àmbit domèstic, cubs, abeuradors per a animals, cendrers, pitxers o plats sota els testos).

A escala municipal cal vigilar els depòsits xicotets on s'acumula l'aigua (com a elements decoratius, estanys, etc.), les xarxes de sanejament, amb especial atenció als embornals, o els sistemes de reg, entre altres possibles focus de cria. El control del mosquit amb tractaments biocides en l'entorn urbà requereix la localització prèvia d'aquests focus i l'aplicació de tractaments locals en aquests seguint pautes establides. Aquesta tasca ha de ser desenvolupada per professionals capacitats i amb els permisos corresponents per a l'ús i l'aplicació de productes biocides.

Per tot això, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, dona suport als tractaments de lluita contra el mosquit tigre en els municipis més afectats i amb menys recursos, mitjançant els pressupostos de la Generalitat per a l'any 2021 dins del programa 413.10, codi de línia S0405000, i afronta el problema en col·laboració amb l'FVMP com a entitat col·laboradora, d'acord amb el conveni de col·laboració vigent subscrit amb la Generalitat i conforme a l'Ordre 4/2018, de 4 de juliol, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions destinades al tractament de lluita contra el mosquit tigre en els municipis de la Comunitat Valenciana, directament o a través de les mancomunitats i dels consorcis en els quals estiguen integrats.

En virtut del que s'ha exposat i de conformitat amb les facultats conferides per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i del que s'estableix en els articles 160.4.b i 166 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, resolc:



Primer. Objecte

Aquesta convocatòria té per objecte subvencionar els municipis de la Comunitat Valenciana, directament o a través de les mancomunitats i dels consorcis en els quals estiguen integrats, per a la realització de la campanya per al control del mosquit tigre, la qual ha d'efectuar-se necessàriament l'any 2021.

D'acord amb el que s'estableix en aquesta convocatòria, s'atendran les despeses dels tractaments de lluita contra el mosquit tigre (Aedes albopictus) en els municipis de la Comunitat Valenciana en els quals s'haja detectat la presència d'aquest vector o amb major risc de ser colonitzats per aquest.



Segon. Finançament

1. Les subvencions previstes en aquesta convocatòria es finançaran amb càrrec al programa pressupostari de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública 10.02.98.0000.413.10, del capítol IV, codi línia comptable S0405000, dels pressupostos de la Generalitat per a l'any 2021.

2. El total de les subvencions atorgades per a aquests projectes no poden superar la quantia màxima 350.000 €, en l'exercici pressupostari 2021.



Tercer. Política de competència de la Unió Europea

Aquesta convocatòria no cal notificar-la a la Comissió Europea, i no és aplicable l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que no compleix tots els requisits continguts en aquest, atés que les subvencions previstes en aquesta convocatòria no suposen avantatges econòmics per a empreses.





Quart. Beneficiaris, requisits i criteris de concessió

1. Beneficiaris

Poden accedir a les subvencions previstes en aquesta convocatòria, els ajuntaments i les mancomunitats i els consorcis de la Comunitat Valenciana, en els quals estiguen integrats, en els quals s'haja detectat la presència d'aquest vector (Aedes albopictus) o amb major risc de ser colonitzats per aquest. Aquestes subvencions van dirigides a la realització de la campanya per al control del mosquit tigre, la qual ha d'efectuar-se necessàriament l'any 2021.

Els municipis en els quals s'haja detectat la presència d'aquest vector els comunicarà a la Federació Valenciana de Municipis i Províncies la direcció general amb competències en matèria de Salut Pública i Addiccions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.



Els beneficiaris de les subvencions han de complir els requisits establits en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Les subvencions regulades en aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol altra que per a la mateixa finalitat siga convocada per qualsevol administració o entitat pública o privada.

2. Requisits objectius de concessió

Per a la selecció i distribució de les subvencions entre els municipis de la Comunitat Valenciana beneficiaris, es tindran en compte els requisits següents:

a) Sol·licitud de la subvenció, annex I d'aquesta convocatòria, subscrita per l'alcalde/l'alcaldessa president/a de l'ajuntament, mancomunitat o consorci.

Si al llarg del període temporal que abasta aquesta convocatòria a l'entitat li concedeixen subvencions per al mateix fi d'altres ens públics o privats, ha de comunicar-ho a l'FVMP, i a la direcció general amb competències en matèria de salut pública i addiccions.



b) El projecte tècnic d'actuació per a la realització de la campanya, mitjançant la presentació de l'annex II d'aquesta convocatòria incloent-hi la informació següent proporcionada per part de l'empresa que realitzarà el tractament, en format (PDF):

b).1. Nom de l'empresa que realitza el tractament i NIF.

b).2. Plànol cartogràfic del terme municipal, amb senyalització descriptiva de zones i punts a tractar.

b).3. Pla d'aplicació, incloent-hi el calendari

b).4. Documentació que acredite el compliment per part de l'empresa dels requisits següents:

b).4.1 Inscripció de l'empresa, de forma actualitzada, en el Registre oficial d'establiments i serveis biocides, segons l'Ordre SCO/3269/2006 del Ministeri de Sanitat i Consum, i el Decret 96/2004, del Consell, de la Generalitat Valenciana.

b).4.2 Disponibilitat per part de l'empresa de personal acreditat per a l'ús de biocides segons la legislació vigent.

b).4.3 Utilització de productes que estiguen obligatòriament inscrits en el Registre de plaguicides no agrícoles o biocides del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, i utilització preferent de productes larvicides.

b).4.4 Les zones seleccionades per al tractament han de ser, de manera preferent, urbanes i periurbanes i s'hi ha d'incloure el tractament dels embornals.

b).4.5 S'han d'emprar les tècniques d'aplicació que minimitzen la quantitat de producte a utilitzar i el risc d'exposició a les persones i el medi ambient.

b).4.6 Compliment de la normativa mediambiental corresponent quan s'actue sobre zones naturals vulnerables per estar sota alguna de les figures de protecció de les incloses en la Llei d'espais protegits de la Comunitat Valenciana i espais afectats per la Xarxa Natura 2000, i són les zones de protecció especial les d'ocells (ZEPA), els llocs d'interés comunitari (LIC) i les zones d'especial conservació (ZEC).



b).4.7 Valoració econòmica de la campanya.

3. Criteris de concessió

A més del compliment de l'anteriorment disposat, per a atorgar la subvenció es prioritzaran:

– Els municipis en els quals s'haja detectat la presència de l'Aedes albopictus durant 2021.

– Els municipis de menor grandària (<20.000 habitants). Cens INE 2020.

D'acord amb els criteris de concessió establits en l'article 5 de l'Ordre 4/2018 de bases que regula aquesta convocatòria, s'estableix el barem següent:

La puntuació màxima serà de 160 punts per municipi.

3.1. Valoració vinculada a la detecció de la presència d'aquest vector o amb major risc de ser colonitzats per aquest, fins a un màxim de 50 punts.

Presència d'aquest vector: 50 punts.

Risc de ser colonitzat: 30 punts.

3.2. Valoració vinculada a la població, fins a un màxim de 50 punts per municipi.

Nombre d'habitants (fins a 50 punts), s'aplica la taula següent:



Fins a 1.000 habitants: 50 punts.

De 1.001 a 5.000 habitants: 45 punts.

De 5.001 a 10.000 habitants: 40 punts.

De 10.001 a 20.000 habitants: 35 punts.

De 20.001 a 50.000 habitants: 20 punts.

De 50.001 a 150.000 habitants: 10 punts.

Més de 150.000 habitants: 5 punts.

3.3. Valoració vinculada al projecte, fins a un màxim de 60 punts per municipi.

Memòria descriptiva de l'activitat (fins a 30 punts), es valorarà l'abast i l'extensió de la campanya.

Pressupost de l'activitat (fins a 30 punts), es valorarà el pressupost de despesa per habitant presentat per l'entitat per a la realització de l'activitat, tenint en compte l'adequació entre els diferents conceptes de despeses.



Cinqué. Presentació de la sol·licitud de subvenció

La sol·licitud de la subvenció s'ha de presentar exclusivament per la seu electrònica de l'FVMP https://fvmp.sedelectronica.es/, a través de l'enllaç específic habilitat amb aquesta finalitat en la pàgina web, i s'ha d'ajustar al model de sol·licitud (annex I) i s'han d'adjuntar els documents justificatius del compliment de requisits (annex II).

Tots els models a què fa referència aquesta resolució de convocatòria estan disponibles en la seu electrònica abans esmentada.

En tot moment, s'han de tindre presents les exigències recollides amb aquesta finalitat en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



Sisé. Termini de presentació de sol·licituds

El termini per a la presentació de les sol·licituds és de 20 dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució de convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

La FVMP revisarà les sol·licituds perquè totes les dades i els documents exigits en la convocatòria figuren en l'expedient. Si la sol·licitud estiguera incompleta, l'FVMP comunicarà a l'entitat sol·licitant les deficiències perquè siguen esmenades amb l'advertiment que, si no ho fan, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit més.



Seté. Comissió d'avaluació i propostes de resolució de concessió

1. L'avaluació de les sol·licituds, la realitzarà una comissió d'avaluació que estarà composta per:

a) Presidència: la persona titular de la subdirecció general amb competències en matèria de sanitat ambiental, que podrà ser substituïda en els casos de vacant, absència o malaltia, per una persona tècnica del subgrup A1, de la subdirecció general esmentada.

b) Secretaria: una persona tècnica de l'FVMP, adscrita a la Direcció de Coordinació d'Àrees de l'FVMP, que podrà ser sent substituïda en el seu cas per una persona tècnica del subgrup A1 de l'FVMP.

c) Dos vocals, entre el personal tècnic del subgrup A1 de la subdirecció general amb competències en matèria de sanitat ambiental, designada per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de sanitat ambiental.

d) Un vocal personal tècnic de l'FVMP, designat per la persona titular de l'òrgan gestor d'aquesta entitat.

2. La suplència de la secretaria i de les vocalies es realitzarà amb els mateixos requisits que les persones titulars i per designació de l'òrgan immediat superior de qui depenguen.

3. La Comissió d'Avaluació actuarà com a òrgan col·legiat, de conformitat amb el que s'estableix en la legislació de procediment administratiu comú, a l'efecte d'elevar a l'òrgan concedent la proposta de resolució de les subvencions.

4. La Comissió d'Avaluació podrà comptar amb personal tècnic assessor per a auxiliar en els treballs de la Comissió.

5. La composició dels grups d'assessorament atendrà el principi de presència equilibrada de dones i homes.

6. La Comissió d'Avaluació ha d'analitzar i avaluar les propostes presentades i proposar a l'òrgan competent per a la concessió de les subvencions, la relació prioritzada d'entitats beneficiàries de les subvencions que es recullen en aquesta convocatòria, amb el límit del crèdit existent. Així mateix, ha d'elaborar una relació ordenada de les sol·licituds que es propose desestimar per falta de crèdit.

7. La quantitat màxima a percebre per cada municipi dependrà de la valoració econòmica del total de la campanya per a control del mosquit tigre, i en cap cas superarà la quantitat màxima de 15.000 euros.



8. L'import de la subvenció en cap cas pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, supere el cost de l'activitat subvencionada.

9. Si la despesa justificada és inferior al que ha motivat la subvenció, aquesta es minorarà en la proporció adequada.



Huité. Resolució

1. La resolució tindrà els efectes i el contingut establits en l'article 25 de la Llei 38/2003, i es publicarà en la Base de dades nacional de subvencions, d'acord amb el procediment establit en l'article 20 de la Llei 38/2003, així com un extracte d'aquesta en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Aquesta publicació tindrà els efectes de notificació a les persones interessades, d'acord amb el que es disposa en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar les resolucions de concessió serà de quatre mesos, comptadors des de la data publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. En els casos en què haja de requerir-se l'esmena de deficiències i l'aportació de documents, el termini determinat en l'apartat anterior s'entendrà suspés durant el transcurs del temps que hi haja entre la notificació del requeriment i el compliment efectiu d'aquest per les entitats sol·licitants o, si hi manca, pel transcurs del termini concedit.



3. Una vegada transcorregut el termini sense que haja recaigut resolució, es podrà entendre desestimada la sol·licitud de concessió de la subvenció, en els termes establits en l'article 25 de la Llei 39/2015, abans esmentada.

4. La resolució del procediment motivada, com cal, es notificarà a les entitats locals interessades segons es disposa en la legislació de procediment administratiu comú. La pràctica d'aquesta notificació s'ha d'ajustar a les disposicions contingudes en la llei.

5. L'òrgan competent per a dictar les resolucions serà la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, sense perjudici de la delegació de conformitat amb l'article 160.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat.



Nové. Recursos

Les resolucions de concessió de subvencions dictades conformement a aquestes bases reguladores esgotaran la via administrativa. Les entitats interessades podran interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, d'acord amb la legislació de procediment administratiu comú, sense perjudici que puguen interposar qualsevol altre recurs que estimen pertinent.



Deu. Termini i forma de justificació de les subvencions

1. La justificació consisteix en la presentació per part del municipi, fins al 31 d'octubre de 2021 davant l'FVMP, per l'enllaç específic habilitat en la pàgina web de la seu electrònica de l'FVMP https://fvmp.sedelectronica.es/, dels documents i dels certificats següents:



Certificat de les despeses totals efectuades en relació amb l'objecte de la subvenció, així com del compliment de les obligacions per a la percepció de la quantia de la subvenció concedida, mitjançant la presentació de l'annex III d'aquesta convocatòria, expedit per la persona titular de la secretaria de l'ajuntament o òrgan equivalent, en el seu cas, de les mancomunitats o dels consorcis.

Certificat, mitjançant la presentació de l'annex IV d'aquesta convocatòria, que ha de contindre la relació detallada de les factures justificatives de la despesa, i indicar els imports individuals de cadascuna i la suma total de la despesa, i adjuntar a aquest certificat, la còpia compulsada de les factures reglamentàries, segons la normativa vigent, així com qualsevol altra documentació justificativa de la despesa.

2. Tant les factures com la documentació indicada han de correspondre's amb les despeses realitzades durant l'exercici 2021 i per un import equivalent al cost total de la campanya per a la qual sol·licita la subvenció.

3. De conformitat amb el que es disposa en l'article 16.3 de l'Ordre 4/2018, de 4 de juliol, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, les factures poden ser substituïdes per un certificat de la persona titular de la intervenció local en el qual consten les quantitats aplicades a la finalitat de la subvenció amb detall exprés dels diferents conceptes subvencionats, de les unitats i dels imports parcials. Aquestes quantitats han de trobar-se, almenys, en situació d'obligacions reconegudes i així ha de constar en la certificació.

4. Un informe final de campanya, amb indicació dels resultats obtinguts, i un informe emés per un funcionari local competent prenent com a referència els termes reflectits en els projectes tècnics, mitjançant la presentació de l'annex V d'aquesta convocatòria.

5. La subvenció concedida es veurà reduïda proporcionalment en el cas que la justificació de les despeses realitzades no abaste el cost total de l'actuació subvencionada.

6. La no-presentació de la justificació de la despesa en el termini fixat donarà lloc a la pèrdua de la subvenció i la revocació consegüent. En la tramitació del procediment es garantirà en tot cas l'audiència de l'interessat.

7. La justificació de la subvenció ha de complir amb els requisits establits en l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Onze. Pagament de la subvenció

El pagament de la subvenció es realitzarà a través de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), una vegada rebuts per aquesta els fons procedents de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, després que hagen justificat les entitats beneficiàries la despesa objecte de la subvenció, i s'haja comprovat la documentació justificativa de la despesa total realitzada.



Dotze. Obligacions dels municipis beneficiaris

1. Acreditar davant la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP) la realització de l'activitat subvencionada derivada de les actuacions objecte de la subvenció.

2. Els beneficiaris d'aquestes subvencions estaran subjectes a les obligacions derivades del contingut d'aquestes bases i, en general, de la normativa vigent que siga aplicable. En tot cas, són obligacions dels beneficiaris les establides en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Tretze. Pla de control

Per a efectuar el Pla de control, s'estableixen els paràmetres de control següents:

1. El tipus de control a realitzar serà preferentment administratiu, basat en la documentació aportada per cada entitat juntament amb la sol·licitud i, posteriorment, com a justificació de la subvenció que li haja sigut atorgada. Amb aquesta finalitat, se supervisarà tota la documentació exigida en les bases reguladores, en la resolució de les convocatòries i en els convenis de col·laboració, i es requerirà, si escau, l'aportació dels documents complementaris que resulten necessaris per a comprovar, verificar i esclarir tots els punts que així ho exigisquen. A més, si s'estima necessari, podran dur-se a terme comprovacions in situ de la realització de les activitats subvencionades, i podrà reclamar-se informació addicional que permeta contextualitzar la documentació aportada al principi i les activitats programades en funció del grau d'execució efectiu.

2. Dins del conjunt de sol·licituds presentades a una mateixa convocatòria, es podrà seleccionar una mostra aleatòria, però prou representativa de qualssevol documents i altres elements acreditatius de la realització de l'activitat o activitats programades. Addicionalment, de forma motivada, com cal, es podran aplicar criteris dirigits a la realització d'un mostreig específic per a la comprovació d'aspectes tècnics, econòmics o administratius determinats que s'estimen de rellevància especial en el marc d'una convocatòria.



3. El percentatge mínim de subvenció a controlar sobre el total pagat amb càrrec a cada línia pressupostària serà el 10 %.

Les actuacions que s'efectuen en desenvolupament d'aquest pla de control es realitzaran a través de mitjans propis, personals i materials. En relació amb els mitjans personals, es comptarà amb personal de la Generalitat, tècnics de la matèria que es tracte, amb les suficients garanties d'imparcialitat i independència, sense perjudici del suport tècnic extern que amb aquesta finalitat puga recaptar-se.



Catorze. Revisió d'expedients

a) En els casos recollits en l'article 37 de la Llei general de subvencions, els beneficiaris hauran de reintegrar la totalitat o part de la quantitat percebuda més els interessos de demora corresponents.

b) En aquests casos s'ha d'incoar l'expedient oportú que, amb l'audiència prèvia del beneficiari interessat, resoldrà la persona titular de la direcció general amb competència en matèria de salut pública i addiccions.

c) El falsejament o ocultació de dades i documents en tant que afecten substancialment la concessió i el lliurament de fons públics, donarà lloc a responsabilitat en l'ordre jurisdiccional competent.





Quinze. Efectes

Aquesta resolució esdevindrà efectiva l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquesta resolució de convocatòria, que posa fi a via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant de l'òrgan que la va dictar en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, o bé directament ser impugnat davant de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.



València, 16 d'abril de 2021.– La consellera de Sanitat Universal I Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web