Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 29 de desembre de 2020, del Consell General de l'Institut Valencia de Finances, de modificació de la convocatòria de la línia de finançament bonificada «IVF- Liquiditat Covid-19» [2021/398]

(DOGV núm. 9001 de 20.01.2021) Ref. Base de dades 000539/2021




El passat 11 de març de 2020, l'Organització Mundial de la Salut va anunciar que, donats els nivells de propagació i gravetat del brot de coronavirus (COVID-19), la malaltia havia de ser considerada amb caràcter general com una pandèmia. Des d'un principi, Espanya i, per extensió, la Comunitat Valenciana han resultat especialment afectades per la malaltia, amb centenars de milers d'afectats i desenes de milers de morts. A fi de detindre l'avanç de la pandèmia, les autoritats espanyoles van prendre mesures de confinament de la població, que incorporaven un sever règim de sancions en cas d'incompliment. En concret, el passat 14 de març, el govern d'Espanya va aprovar el reial decret 463/2020, que a l'empara de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, va declarar l'estat d'alarma en tot el territori nacional.



Amb certa perspectiva històrica, es pot afirmar que la declaració de l'estat d'alarma, àmpliament recolzada per la comunitat científica, va contribuir de manera significativa a disminuir la xifra de contagis i alleujar la pressió sobre els recursos hospitalaris. No obstant això, el confinament massiu de la població va produir una forta caiguda de l'activitat econòmica, derivada de l'enfonsament del consum de productes no alimentaris, i la pràctica paralització de les principals cadenes globals de valor. De fet, en el segon trimestre de l'any, l'economia espanyola va registrar la major contracció del PIB des de la Guerra Civil.

Detinguda la primera onada de contagis, alguns subsectors industrials han pogut recuperar un percentatge significatiu dels ingressos perduts en la primera meitat de l'any. No obstant això, a causa de l'aparició d'un nou cep del virus amb més capacitat per a propagar-se entre individus, unida a la relaxació inevitable de les normes de distanciament social, i a les condicions climàtiques de la tardor i l'hivern, s'ha registrat una segona i, posteriorment, una tercera onada de contagis, amb una incidència notable en l'hostaleria, l'oci i la restauració. En aquest sentit, pareix inevitable que, almenys fins que la vacuna puga administrar-se a la majoria de la població, la Covid 19 siga impactant de manera significativa sobre la economia valenciana. Per això, resulta absolutament imprescindible assegurar que les empreses de la Comunitat disposen de liquiditat suficient durant 2021 per a fer front als seus pagaments amb regularitat. Només d'aquesta manera es podran preservar els llocs de treball i assegurar una ràpida recuperació de l'activitat econòmica, una vegada superada la situació de crisi sanitària.

En aquest sentit, el passat 16 de març, el Govern d'Espanya va anunciar un ambiciós programa d'avals públics per valor de 100.000 milions d'euros per a facilitar l'accés al finançament de les empreses espanyoles. Per part seua, i a fi de limitar l'impacte de la crisi en la solvència de les entitats financeres, el Banc Central Europeu va suggerir als bancs que operen sota la seua tutela que utilitzaren tota la flexibilitat permesa per la normativa comptable per a evitar que els refinançaments originats per la crisi sanitària foren considerats com a operacions de risc normal en vigilància especial (STAGE 2). En coherència amb la resposta institucional d'àmbit nacional i europeu, el Consell General de l'Institut Valencià de Finances va aprovar al març una estratègia davant la pandèmia basada en sis eixos fonamentals:



1) Reforçar la solvència de AFIN-SGR, la societat de garantia recíproca de la Comunitat Valenciana, aportant 17 milions d'euros al seu fons de provisions tècniques, a fi de facilitar l'abast de la societat per a avalar les operacions de finançament a PIMES i autònoms valencians, per part de la banca comercial privada que opera en el nostre territori;

2) Injectar liquiditat al teixit productiu valencià amb una línia de finançament bonificat;

3) Atorgar facilitats de pagament a clients que mantinguen operacions vives amb l'IVF;

4) Mantindre obertes la resta de les línies de finançament bonificat per a donar resposta no únicament a les necessitats de liquiditat lligades a la reposició del capital circulant, sinó per a finançar també les operacions d'inversió previstes per les empreses valencianes durant 2020;

5) Proposar al Consell Executiu del Fons de Fons FEDER la modificació de la convocatòria de préstecs subordinats gestionada per l'IVF en el marc del Programa Operatiu del Fons de Desenvolupament Regional de la Comunitat Valenciana 2014-2020, perquè el finançament atorgat a l'empara de la citada convocatòria es vehiculara mitjançant préstecs participatius dels regulats en el Reial Decret llei 7/1996, de 7 de juny, sobre mesures urgents de caràcter fiscal i de foment i liberalització de l'activitat econòmica, amb la intenció de millorar la solvència de les empreses amb posició financera més feble i facilitar d'aquesta manera el seu accés als instruments de liquiditat dissenyats per l'Estat; i



6) Impulsar la creació d'un fons de capital de risc de gestió privada, amb aportació de l'IVF per valor de 50.000.000 euros i majoria de capital privat, a fi d'accelerar la recuperació i creixement de grans empreses valencianes, amb acreditada capacitat per a competir a escala nacional i internacional.

L'IVF ha executat íntegrament el pla dissenyat pel seu consell general. L'aportació a la SGR s'ha fet plenament efectiva al llarg de l'any, considerant-se fins i tot una aportació addicional per a 2021, que permetrà elevar el valor teòric de la participació per damunt del 120 %. El 15 d'abril de 2020 el director general de l'IVF va aprovar la Convocatòria de la línia «Préstecs bonificats IVF-Liquiditat Covid-19», l'acceptació de la qual pel teixit productiu valencià ve avalada per la gran demanda de finançament registrat, per import pròxim als 600 milions d'euros. En el marc d'aquesta línia, i addicionalment a les necessitats noves de finançament per a inversió i circulant, diferents clients de l'Institut han obtingut facilitats de pagament, consistents en l'ajornament de quotes capital i interessos amb venciment en la segona meitat de 2020.



D'altra banda, el Consell Executiu del Fons de Fons FEDER de la Generalitat Valenciana va accedir a modificar la línia de préstecs subordinats, incorporant una modalitat de finançament per a donar suport a la solvència de pimes en dificultats. En tot just uns mesos de comercialització, l'IVF ha tancat operacions a l'empara d'aquest instrument financer per import superior a 12 milions d'euros. En vista de la demanda acumulada fins hui, i davant els problemes de solvència que afloraran una vegada es publiquen els comptes anuals de les empreses, i s'esgote la liquiditat obtinguda mitjançant el programa d'avals de l'Estat, l'Institut Valencià de Finances ha dissenyat al costat de les entitats financeres privades que operen en el territori, el denominat programa SOLVENTIA, una línia de préstecs participatius a gran escala, que aspira a donar una resposta global a la insuficiència de recursos propis de les mercantils valencianes amb actiu inferior a 10 milions d'euros.



Així mateix, per a pal·liar els problemes de solvència de les empreses de grandària superior a 10 milions d'euros, la Generalitat Valenciana ha pressupostat una subvenció de capital a favor de l'IVF per a l'exercici 2021 per import de 25 milions d'euros amb la qual es constituirà el fons públic-privat IMPULSA. Amb una gestió totalment privada i una grandària prevista de 60 milions d'euros, IMPULSA és el primer fons de reestructuració de deute creat per les Administracions Públiques espanyoles com a resposta a la crisi de solvència ocasionada per la Covid 19. Injectant préstecs participatius per un import estimat d'entre un i quatre milions d'euros, s'espera que el fons puga contribuir a resoldre situacions d'excés d'endeutament en més d'una vintena d'empreses valencianes de grandària mitjana, generant rendibilitats de mercat tant per als inversors privats, com per al propi Institut. L'IVF ha conclòs el procés de selecció de la gestora privada, en virtut d'una convocatòria oberta i atesa l'experiència i capacitat tècnica acreditada per l'equip gestor.



Finalment, durant l'exercici 2020, l'Institut ha anunciat la creació del Fons de Capital de risc CREIX, amb el qual pretén afavorir el creixement de companyies amb un model de negoci contrastat i resilient davant la crisi. El Fons tindrà una grandària mínima de 100 milions d'euros i també comptarà amb una gestió íntegrament privada. En aquest cas, es planteja la presa de participacions per imports mitjans d'entre 5 i 10 milions d'euros, que es concretaran en un horitzó de quatre anys. La selecció de la gestora del fons CREIX tindrà lloc durant la segona quinzena de gener mitjançant procés obert i competitiu ja iniciat.

En resum, l'IVF ha adaptat tota la seua gamma de productes a la crisi econòmica actual, en coherència amb l'estratègia dissenyada pel seu Consell General. Per a l'exercici 2021, i davant les incerteses encara pendents per resoldre, el Consell proposa una sèrie de modificacions en la línia «Préstecs bonificats IVF-Liquiditat Covid-19», que permetran una major agilitat en la concessió de les operacions de finançament. Bàsicament, es modifica el contingut de la memòria tècnica a presentar en el moment de la sol·licitud i es permet el desemborsament del 100 % de l'import del préstec abans de comptar amb la deguda documentació justificativa, la presentació de la qual deurà realitzar-se en un termini predefinit en el contracte de préstec. Es planteja igualment estendre al primer semestre de 2021 l'atorgament de facilitats creditícies als clients de l'IVF, en els termes previstos en l'anterior convocatòria. D'altra banda, gràcies a les aportacions de la Conselleria d'Innovació, la Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica i la Conselleria d'Economia Sectors Productius, Comerç i Treball, la línia pot oferir una gamma més àmplia de trams no reembossables, que afavorirà la inversió privada en un moment en què la incertesa podria posposar l'execució de projectes empresarials rendibles. Això és especialment notori en tot el relatiu a la inversió de les empreses industrials (Pla Estratègic de la Indústria Valenciana), la digitalització de les empreses (programa TRANSFORMER) i l'adequació dels espais de treball a les noves pautes d'inclusió social i sostenibilitat mediambiental (programa ASTREA). Finalment, la convocatòria contempla un tram no reembossable del 30 % per a les operacions de finançament que tinguen per objecte el sosteniment de l'activitat productiva de l'Oci, l'Hostaleria, la Restauració i les seues activitats connexes.



La línia de finançament s'acull al marc temporal d'ajudes d'estat, dissenyat per la Comissió Europea per a fer costat a les empreses europees en el context actual. Conscient de la seua rellevància en la fase de recuperació de la crisi, el passat 13 d'octubre de 2020 la Comissió va decidir prorrogar el període d'aplicació del Marc Temporal en totes les seues categories. En concret, es va establir que les categories que afecten la línia «Préstecs bonificats IVF-Liquiditat Covid-19» romandrien en vigor almenys fins al 30 de juny de 2021. Per això, considerant les oportunitats que brinda l'ampliació del període d'aplicació del Marc Temporal Comunitari, i tenint en compte la rellevància de la línia per al teixit productiu valencià, el Consell General de l'IVF ha cregut convenient estendre el termini de vigència de la línia «Préstecs bonificats IVF-Liquiditat Covid-19» fins al 30 de juny de 2021, o fins hui que decidisca la Comissió, si autoritzara una nova pròrroga del període d'aplicació del citat marc temporal.

Així doncs, en virtut de l'anteriorment exposat, i en l'ús de les competències previstes en l'apartat 3 de l'article 171 de la Llei 5/2013, de 23 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat, en la seua redacció donada per l'article 95 de la Llei 27/2018, de 27 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat; i la prevista en l'apartat 14 de l'article 4 del Decret 118/2018, de 3 d'agost, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià de Finances (IVF)







ACORDA



Modificar els articles 1, 2, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 20, 22 i 25, així com els Annexos I, II, IV, V, VI i VII de la convocatòria de la línia de finançament «Préstecs bonificats IVF-Liquiditat Covid-19», aprovada per Resolució del director general de l'IVF de data 15 d'abril de 2020, i modificada per Resolució del director general de l'IVF de data 26 d'octubre de 2020, que quedaran redactats de la següent forma:



Primer. Disponibilitat pressupostària

És a càrrec de l'IVF la bonificació de les operacions financeres atorgades tant a l'empara d'aquesta convocatòria com a l'empara d'unes altres que estigueren en vigor durant l'exercici 2020. A tal fi, l'Institut aplica 1) la subvenció de capital per import de 6.850.000 € que li ha sigut concedida per la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic per a l'exercici 2021, i que apareix consignada en la línia pressupostària X7384000 «Subvenció a l'ajuda al finançament de projectes empresarials» del programa 631.50, 2) la subvenció de capital per import de 2.400.000 € que li ha sigut concedida per la Conselleria d'Economia, Sectors Productius, Comerç i Treball per a l'exercici 2021, i que apareix consignada en la línia pressupostària X0559000 «Finançament mitjançant l'IVF de préstecs bonificats per a inversions industrials» del programa 722.20, 3) la subvenció de capital per import de 400.000 € que li ha sigut concedida per la Conselleria d'Innovació per a l'exercici 2021, i que apareix consignada en la línia pressupostària X8394000 «Suport a digitalització d'empreses» del programa 121.71, i 4) la subvenció de capital per import de 150.000 € que li ha sigut concedida per la Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica per a l'exercici 2021, i que apareix consignada en la línia pressupostària X1728000 «Pla ASTREA de foment d'actuacions sostenibles per a la transformació d'espais per a autònoms i micropymes» del programa 431.60. Aquests imports podrien ser ampliats durant l'exercici atesa la demanda de finançament registrat per l'IVF.





Segon. Objecte de la Convocatòria.

1) Constitueix l'objecte de la present convocatòria l'atorgament de préstecs bonificats per al finançament d'autònoms i societats mercantils la seu social de les quals, establiment o sucursal de producció o de desenvolupament d'activitat es trobe radicat en la Comunitat Valenciana.

2) Els projectes empresarials que podran acollir-se al finançament bonificat objecte d'aquesta Convocatòria tindran per finalitat les següents actuacions:

a) Ampliació i renovació de les instal·lacions, maquinària i equips, incloent las incloses en el pla estratègic de l'industria valenciana impulsat per la Conselleria d'Economia, Sectors Productius, Comerç i Treball; l'adequació d'espais de treball amb criteris de sostenibilitat i inclusió social, en el marc del programa ASTREA impulsat per la Conselleria d'Habitatge de la Generalitat Valenciana; així com els processos de digitalització de les petites i mitjanes empreses a l'empara de la bonificació de capital i interessos finançada pel programa TRANSFORMER de la Conselleria d'Innovació de la Generalitat Valenciana;



b) Contractació de mà d'obra i serveis lligats al cicle de l'explotació, així com l'adquisició d'elements patrimonials de capital circulant, com les mercaderies, i les matèries primeres, incloent aquelles que en virtut del que s'estableix en aquesta convocatòria donen lloc a un tram no reembossable de fins al 30 % si l'empresa opera en els sectors de l'oci, l'hostaleria, la restauració i altres activitats connexes; i



c) Ajornament de quotes de capital i interessos de préstecs atorgats per l'IVF amb venciment des de l'1 de gener fins al 30 de juny de 2021.





Quart. Requisits per a ser beneficiari del finançament bonificat



1) El beneficiari tindrà el seu domicili social o establiment de desenvolupament d'activitat en la Comunitat Valenciana.

2) La pèrdua esperada de l'operació de finançament no podrà superar el 0,65 % del valor de l'exposició creditícia. Per a estimar la pèrdua esperada de l'operació, s'avaluarà la situació financera del sol·licitant a 1 de gener de 2021, atesos els comptes anuals tancats de l'exercici 2020 o, en defecte d'això, als estats financers previsionals aportats per l'empresa relatius a aquest exercici. Així mateix, es tindran en compte les garanties aportades pel sol·licitant. Aquest requisit no serà aplicable si la finalitat del préstec és l'ajornament de quotes de capital i interés de préstecs atorgats per l'IVF.



3) Si el sol·licitant de finançament és un autònom o una microempresa, haurà d'acreditar davant l'IVF l'atorgament per un tercer d'un aval que constituïsca una garantia efectiva de cobrament. A l'efecte d'aquesta convocatòria, es considerarà garantia efectiva l'aval atorgat per un banc o una Societat de Garantia Recíproca per, almenys, el 100 % del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec. S'entendrà per microempresa tota societat mercantil que, considerant l'últim exercici tancat amb caràcter previ a la sol·licitud de finançament, complisca dos dels tres requisits següents:

a) Actiu total inferior o igual a 2.000.000 euros

b) Import net de la xifra de negocis inferior o igual a 2.000.000 euros

c) Nombre de treballadors inferior o igual a 10

Si la finalitat del préstec és l'ajornament de quotes de capital i interés de préstecs atorgats prèviament per l'IVF, els requisits establerts en aquest article no seran aplicable.

4) El beneficiari estarà en disposició de comptar amb totes les llicències, autoritzacions i permisos necessaris per a l'execució del projecte i complir la normativa nacional i comunitària que resulte aplicable i, en particular, en matèria de competència, contractació del sector públic i medi ambient.

5) El beneficiari acreditarà estar al corrent de compliment de les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat, així com de les obligacions davant la Seguretat Social, anteriors a 31 de desembre de 2019.

6) El beneficiari no estarà subjecte a una ordre de recuperació pendent, després d'una decisió de la Comissió Europea declarant una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú.

7) El beneficiari no es trobarà en cap de les següents circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS):

a) Haver sigut condemnades mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions o ajudes públiques o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de cabals públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.



b) Haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari, haver sigut declarats insolvents en qualsevol procediment, trobar-se declarats en concurs, llevat que en aquest haja adquirit l'eficàcia un conveni, estar subjectes a intervenció judicial o haver sigut inhabilitats conforme al Reial decret legislatiu 1/2020, de 5 de maig, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Concursal, sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.



c) Haver donat lloc, per causa de la qual hagueren sigut declarats culpables, a la resolució ferma de qualsevol contracte celebrat amb l'Administració.

d) Estar incursa la persona física, els administradors de les societats mercantils o aquells que ostenten la representació legal d'altres persones jurídiques, en algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat, de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques, o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius regulats en la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General, en els termes establerts en la mateixa o en la normativa autonòmica que regule aquestes matèries.



e) Tindre la residència fiscal en un país o territori qualificat reglamentàriament com a paradís fiscal.

f) No trobar-se al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que reglamentàriament es determinen.

g) Haver sigut sancionat mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions conforme a les lleis que així ho establisquen.

h) No podran accedir a la condició de beneficiaris les agrupacions previstes en l'article 11.3 de la LGS, paràgraf segon quan concórrega alguna de les prohibicions anteriors en qualsevol dels seus membres.



i) Les prohibicions d'obtindre subvencions afectaran també aquelles empreses de les quals, per raó de les persones que les regeixen o d'altres circumstàncies, puga presumir-se que són continuació o que deriven, per transformació, fusió o successió, d'altres empreses en les quals hagueren concorregut aquelles.

8) A 31 de desembre de 2019, el beneficiari no estava en situació d'empresa en crisi entesa, d'acord amb el que s'estableix en el punt 2.18 del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, general d'exempció per categories, com aquella empresa en la qual concórrega almenys una de les següents circumstàncies:

a) Si es tracta d'una societat de responsabilitat limitada, quan haja desaparegut més de la meitat de la seua capital social subscrit com a conseqüència de les pèrdues acumulades; és el que succeeix quan la deducció de les pèrdues acumulades de les reserves (i de tots els altres elements que se solen considerar fons propis de la societat) condueix a un resultat negatiu superior a la meitat del capital social subscrit; a l'efecte de la present disposició, «societat de responsabilitat limitada» es refereix, en particular, als tipus de societats esmentats en l'annex I de la Directiva 2013/34/UE (1) i «capital social» inclou, quan siga procedent, tota prima d'emissió;

b) Si es tracta d'una societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat, quan haja desaparegut per les pèrdues acumulades més de la meitat dels seus fons propis que figuren en la seua comptabilitat; a l'efecte de la present disposició, «societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat» es refereix, en particular, als tipus de societats esmentats en l'annex II de la Directiva 2013/34/UE;

c) Quan l'empresa es trobe immersa en un procediment de fallida o insolvència o reunisca els criteris establerts en el seu dret nacional per a ser sotmesa a un procediment de fallida o insolvència a petició dels seus creditors;

d) Quan l'empresa haja rebut ajuda de salvament i encara no haja reembossat el préstec o posat fi a la garantia, o haja rebut ajuda de reestructuració i estiga encara subjecta a un pla de reestructuració.



e) Si es tracta d'una empresa diferent d'una PIME, quan durant els dos exercicis anteriors: i) la ràtio deute/fons propis de l'empresa haja sigut superior a 7,5 i ii) la ràtio de cobertura d'interessos de l'empresa, calculada sobre la base de l'EBITDA, s'haja situat per davall de 1,0;



9) El compliment dels requisits del present article ha d'acreditar-se mitjançant la signatura de la Declaració Responsable. El fet de presentar aquesta Declaració Responsable facultarà a l'IVF per a fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per a verificar la conformitat de les dades d'aqueixes declaracions.



Seté. Termini de presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds podran presentar-se des de l'endemà de la publicació de la present convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de l'IVF.

2. Es podran presentar sol·licituds fins al 15 de juny de 2021 o fins que s'esgote el pressupost indicat en l'apartat primer d'aquesta Convocatòria.

3. Per a general coneixement l'IVF publicarà en la seua pàgina web la data en la qual es tancarà aquesta convocatòria per la circumstància expressada en el paràgraf anterior.



Huité. Documentació necessària per a la presentació de les sol·licituds.

Les sol·licituds de finançament que tinguen per objecte l'ajornament de quotes de capital i interés de préstecs atorgats per l'IVF hauran d'incloure únicament l'imprés sol·licitud incorporat a l'Annex I d'aquesta Convocatòria. Quan el préstec sol·licitat tinga per objecte el finançament d'inversions, elements de capital circulant o despeses de l'explotació, la sol·licitud anirà acompanyada de la següent documentació:

1. Imprés de sol·licitud, conforme a l'indicat en el formulari de la sol·licitud de finançament incorporat a l'Annex I de la Convocatòria, i autorització expressa a l'IVF per a la comprovació d'ofici de les dades relatives al compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Generalitat, i de les obligacions amb la Seguretat Social, per part del sol·licitant.

2. Identificació del sol·licitant:

a) En el cas d'autònoms, s'aportarà fotocòpia del DNI, passaport, o targeta de residència del sol·licitant.

b) En el cas de societats mercantils, s'aportarà fotocopia DNI, passaport o targeta de residència del representant legal de l'empresa sol·licitant, juntament amb la fotocòpia de l'escriptura d'apoderament. A més, s'incorporarà a la sol·licitud la fotocòpia de l'escriptura de titularitat real i l'escriptura de constitució de la societat.

c) Si la societat mercantil forma part d'un grup, s'identificaran les empreses del grup en un organigrama que inclourà els percentatges de participació en cada societat. Per a cada empresa recollida en la declaració, es reflectirà el nombre d'empleats, balanç i volum de negoci anual de l'empresa, conforme al model de declaració de la condició de PIME:



https://www.gva.es/downloads/publicados/in/26361_es.pdf.

3. En cas que el domicili de la societat mercantil que sol·licita el finançament estiga situat fora de la Comunitat Valenciana, s'aportarà documentació acreditativa que l'empresa compta amb un establiment de desenvolupament d'activitat en territori valencià.

4. Declaració responsable del compliment dels requisits per a ser beneficiari del finançament i del compromís exprés del compliment de les obligacions que en cas de resultar beneficiari correspondrien al sol·licitant, segons consta en l'Annex II.

5. Detall d'altres ajudes rebudes i/o sol·licitades, procedents de qualsevol administració o entitat pública, nacional o internacional, amb especificació del règim d'ajuda al qual s'acullen, la quantia, la data d'atorgament i l'ens atorgant. La relació indicarà expressament quines ajudes corresponen a les mateixes despeses elegibles que els inclosos en el projecte empresarial el finançament del qual se sol·licita, segons consta en l'Annex III.

6. Informació econòmica requerida autònoms:

i. Declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponents als dos últims exercicis tancats amb anterioritat a la sol·licitud de finançament;

ii. Autoliquidació del pagament fraccionat de l'IRPF (model 130) corresponent a l'últim trimestre tancat amb caràcter previ a la sol·licitud de finançament;

iii. Declaracions resumeixen-anual de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 390) corresponents als exercicis 2020 i 2019;

iv. Declaracions trimestrals (model 303) corresponents a l'últim trimestre de 2019 i 2020, i les relatives als trimestres de 2021 tancats amb caràcter previ a la sol·licitud de finançament;

v. Dos últims rebuts mensuals de liquidació de cotitzacions (model RLC), corresponents al Règim Especial de Treballadors Autònoms de la Seguretat Social;

vi. Última declaració disponible d'operacions amb terceres persones (Model 347).

7. Informació econòmica requerida per a societats mercantils de xicoteta dimensió (microempreses conforme a la definició de l'article 4 d'aquesta Convocatòria):

i. Comptes Anuals corresponents als dos últims exercicis tancats amb anterioritat a la sol·licitud de finançament;

ii. Declaracions de l'Impost de societats corresponents als dos últims exercicis tancats amb anterioritat a la sol·licitud de finançament.



iii. En cas de comunitats de béns, model 184 d'Entitats en règim d'atribució de rendes, declaració anual i declaracions de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponents als dos anys immediatament anteriors a la data de la sol·licitud de finançament de tots els socis comuners.

iv. Declaracions resum-anual de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 390) corresponents als exercicis 2020 i 2019;

v. Declaracions trimestrals de l'IVA (model 303) corresponents a l'últim trimestre de 2019 i 2020 i les relatives als trimestres de 2021 tancats amb caràcter previ a la sol·licitud de finançament;

vi. Última declaració disponible d'operacions amb terceres persones (Model 347);

vii. Distribució per any de venciment de les obligacions financeres, incloses aquelles que resulten de préstecs atorgats per les Administracions Públiques en el marc de la seua activitat de promoció econòmica.



8. Informació econòmica requerida per a societats mercantils de grandària superior a la microempresa, conforme a la definició de l'article 4 d'aquesta Convocatòria:

i. Comptes anuals corresponents als dos últims exercicis tancats amb anterioritat a la sol·licitud de finançament. Si, en la data de la sol·licitud, l'empresa no disposa encara dels estats financers tancats de l'exercici 2020, aportarà balanç i compte de pèrdues i guanys previsionals corresponents a aquest exercici;

ii. Si forma part d'un grup d'empreses definit conforme a l'article 42 del Codi de Comerç, deurà adjuntar també els comptes anuals consolidats del grup, corresponents als últims dos exercicis tancats. Si, en la data de la sol·licitud, el grup no disposa encara d'estats financers consolidats per a l'exercici 2020, aportarà el balanç i el compte de pèrdues i guanys previsionals consolidats, corresponents a aquest exercici.



iii. En cas de comunitats de béns, model 184 d'Entitats en règim d'atribució de rendes, declaració anual i declaracions de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponents als dos anys immediatament anteriors a la data de la sol·licitud de finançament de tots els socis comuners.

iv. Declaracions resum-anual de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 390) corresponents als exercicis 2020 i 2019;

v. Declaracions trimestrals de l'IVA (model 303) corresponents a l'últim trimestre de 2019 i 2020 i les relatives als trimestres de 2021 tancats amb caràcter previ a la sol·licitud de finançament;

vi. Última declaració disponible d'operacions amb terceres persones (Model 347);

vii. Informe actualitzat de riscos emés per la Central d'Informació de Riscos del Banc d'Espanya (CIRBE);

viii. Memòria Tècnica de la sol·licitud, conforme al model inclòs en l'Annex IV.

9. En el cas de presentar-se sol·licituds que no s'hagen emplenat aportant tota la informació que es requereix i/o no hagueren acompanyat tota la documentació establida en la convocatòria, l'IVF requerirà a l'interessat perquè, en el termini de cinc dies hàbils des de la notificació, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fera, se li tindrà per desistit en la seua petició.



10. Els requeriments es realitzaran per mitjans electrònics. Si transcorren cinc dies hàbils sense que el sol·licitant accedisca al contingut del requeriment, s'entendrà que la notificació ha sigut rebutjada i es tindrà per realitzat el tràmit de notificació.

11. Sense perjudici del que s'estableix en aquest article, l'IVF podrà, amb posterioritat a la sol·licitud, requerir a la sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient.



Nové. Procediment de valoració de les sol·licituds

1. El procediment d'atorgament és el de concurrència competitiva segons el que es preveu per l'article 165.2 apartat f de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, atenent exclusivament l'ordre de presentació de les sol·licituds, fins a esgotar l'import previst en l'article 1 d'aquesta Convocatòria per a la bonificació d'interessos, sense que siga necessari establir comparació entre sol·licituds ni la prelació entre aquestes.

2. En el cas de sol·licituds de finançament que tinguen per objecte l'ajornament de les quotes d'interés i capital de préstecs atorgats per l'IVF, els serveis tècnics de l'Institut realitzaran les següents actuacions:



a) Comprovació del compliment dels requisits del beneficiari i elegibilitat del projecte.

b) Determinació de l'import de les despeses elegibles finançables del projecte.

c) Determinació, si escau, de les garanties a atorgar pel sol·licitant en el marc de la nova operació de finançament.

3. En el cas de sol·licituds de finançament que tinguen per objecte el finançament d'inversions, elements de capital circulant o despeses de l'explotació, els serveis tècnics de l'IVF realitzaran les següents actuacions:

a) Comprovació del compliment dels requisits del beneficiari i elegibilitat del projecte.

b) Determinació de l'import de les despeses elegibles finançables del projecte.

c) Avaluació de la solvència del client i la pèrdua esperada de l'operació. Els serveis tècnics de l'IVF podran exigir al client les garanties que consideren necessàries, inclòs un aval financer atorgat per una SGR. En cas que l'operació siga avalada per una SGR, per almenys el 100 % del valor nominal més els interessos ordinaris del préstec, s'assignarà al beneficiari la probabilitat d'incompliment de l'avalista. Els avals parcials (d'import inferior al 100 % del valor nominal del préstec), així com la resta de les garanties aportades, es tindran en compte, si escau, per a determinar la pèrdua esperada de l'operació, però no afectaran en cap cas a la probabilitat d'incompliment del sol·licitant. Si el sol·licitant del finançament bonificat és una societat mercantil que forma part d'un grup d'empreses, definit conforme a l'article 42 del Codi de Comerç, la probabilitat d'incompliment atribuïda per l'IVF a aquesta societat mercantil no podrà ser superior a la del grup d'empreses al qual pertany.



d) Determinació de la viabilitat econòmica de l'operació, d'acord amb la capacitat de repagament estimada per al projecte empresarial. L'IVF podrà recaptar quants informes externs siguen necessaris per a acreditar la viabilitat tècnica i financera del projecte presentat. Si l'operació haguera sigut avalada prèviament per una SGR, es considerarà acreditada la viabilitat econòmica de l'operació, prèvia presentació de l'informe de riscos elaborat per l'entitat avalista, que haurà de confirmar de manera indubtable la capacitat de repagament del sol·licitant.



4. En cas que l'operació vinga avalada per un tercer, i prèvia signatura d'un conveni de col·laboració entre totes dues entitats, e l'IVF podrà delegar en l'avalista la realització de les actuacions contemplades en l'article 9.3 d'aquesta Convocatòria, reservant-se el dret de revisar posteriorment el compliment dels requisits d'elegibilitat del client i el projecte, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 20 d'aquesta convocatòria. En aquest cas, l'avalista haurà d'aportar informe sobre el compliment dels requisits del beneficiari i elegibilitat del projecte, informe sobre l'import de les despeses elegibles finançables del projecte, i informe de riscos de l'operació, que acreditarà de forma induviada la capacitat de repagament del sol·licitant.

5. Per a aquells projectes que resulten elegibles, i considerant el resultat de les actuacions relacionades en l'apartat anterior, l'IVF dictaminarà l'aprovació o denegació del finançament.

6. D'acord amb la sol·licitud de finançament i les característiques del projecte, l'IVF establirà les condicions financeres del préstec, així com el seu import i termini. En el marc d'aquesta convocatòria, els serveis tècnics de l'IVF no podran proposar en cap cas operacions de deute subordinat.

7. Les operacions que s'acullen a aquesta convocatòria seran aprovades o rebutjades en el termini de tres mesos a comptar des de la data d'entrada de la corresponent sol·licitud.



Dècim. Despeses finançables elegibles.

1) L'import bonificable de cada projecte d'inversió presentat es determinarà a partir de l'import total dels costos que tinguen la consideració de despeses finançables elegibles segons determina aquesta convocatòria. En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses finançables elegibles podrà ser superior al valor de mercat.

2) Són despeses finançables elegibles aquells:

a) Que consistiren en l'adquisició i reparació d'actius materials i immaterials, la compra d'elements de capital circulant i la contractació de serveis que contribuïren al sosteniment del cicle de l'explotació. Així mateix, seran finançables les quotes de capital i interessos d'operacions atorgades per l'IVF.

b) Que s'hagen realitzat amb posterioritat a 1 d'abril de 2020, i

c) L'import del qual siga superior a 250 euros. A aquest efecte l'IVF admetrà l'acumulació de despeses recurrents de l'explotació, sempre que responguen a un mateix concepte i hagen sigut contractats amb un mateix proveïdor amb posterioritat a 1 d'abril de 2020.

3) Com a inversions en actius materials i immaterials associats al projecte, seran despeses finançables elegibles els següents:

a) Adquisició i condicionament de terrenys per a la seua utilització en la producció dels béns i serveis que constitueixen l'activitat principal de l'empresa.

b) Adquisició i construcció de naus industrials, i instal·lacions tècniques per al desenvolupament de l'activitat principal de l'empresa.

c) Construcció d'instal·lacions d'energia renovable, tant si la seua destinació és l'autoconsum com l'abocament a xarxa, sempre que els projectes no superen una potència de 30 MWp.

d) Adquisició d'equipament vinculat a les tecnologies de la informació i la comunicació.

e) Maquinària, eines, motles o utillatge.

f) Mobiliari.

g) Vehicles industrials i elements de transport afectes a l'explotació fins a un màxim de 15.000 euros. Referent a això, l'adquisició de vehicles de transport de mercaderies per carretera no es considerarà en cap cas com a despesa finançable elegible a l'efecte d'aquesta Convocatòria.



h) Registre de marques, patents, models d'utilitat i dissenys industrials, marcatge CE o altres formes d'homologació o normalització de productes.

i) Adquisició de participacions empresarials a fi d'ampliar la capacitat productiva de l'empresa, millorar les condicions d'accés al finançament, o assegurar el subministrament d'inputs clau per al procés productiu de l'empresa.

4) Com elements de capital circulant, seran despeses finançables elegibles aquells que siguen necessaris per al desenvolupament de les activitats previstes per l'empresa. En concret, seran elegibles els següents:

a) Serveis externs necessaris per a la implantació de solucions vinculades a les inversions realitzades.

b) Costos de consumibles, matèries primeres, materials i altres aprovisionaments, així com altres subministraments necessaris per al desenvolupament de l'activitat de l'empresa.

c) Despeses de personal (cost salarial brut, i cost de la Seguretat Social a càrrec de l'empresa).

d) Despeses generals i altres despeses d'explotació addicionals (assessorament, auditories, assegurances, manteniments i reparacions, despeses de gestió, costos de transferència de coneixements i comunicació, costos d'homologació, etc.), que es deriven directament de l'activitat de l'empresa.

e) Despeses derivades del lloguer de locals comercials o centres de producció

f) Comissions carregades al sol·licitant del finançament per una SGR a fi d'atorgar l'aval requerit per l'IVF per a autoritzar una operació sol·licitada a l'empara d'aquesta Convocatòria.

5) Seran elegibles les quotes de capital i interessos de préstecs atorgats per l'IVF, que hagen vençut amb posterioritat a 1 de gener de 2021 i fins al 30 de juny de 2021.

6) No es consideraran despeses finançables elegibles ni els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació, ni els impostos personals sobre la renda.

7) A l'efecte del càlcul de l'ajuda i de les despeses finançables elegibles, totes les xifres emprades s'entendran abans de qualsevol deducció fiscal o altres càrregues.



Onzé. Justificació de les despeses finançables elegibles

1) Els beneficiaris del finançament bonificat han de justificar l'aplicació dels fons davant l'IVF, mitjançant proves documentals clares, específiques i actualitzades. Per a això, utilitzaran l'aplicació informàtica disponible en la web de l'IVF: https://prestamos.ivf.es/. En concret, el beneficiari remetrà còpia de les factures acreditatives de la despesa incorreguda, que hauran de complir el que es disposa en el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.

2) Llevat que la despesa fora recurrent i/o haguera sigut realitzat amb anterioritat a la data de la sol·licitud del finançament, l'empresa beneficiària haurà de disposar com a mínim de tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, quan l'import de la despesa bonificable supere les quanties establides en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, per al contracte menor (contractes de valor estimat inferior a 40.000 euros, quan es tracte de contractes d'obres, o a 15.000 euros, quan es tracte de contractes de subministrament o de serveis no recurrents).



3) Les ofertes han d'estar prou detallades, especificant els treballs que han de realitzar-se i el seu preu; hauran d'estar datades, i contindre les dades que permeten la correcta identificació del remitent, juntament amb el logo o el segell de l'empresa. La selecció de les ofertes haurà de realitzar-se entre empreses de les quals almenys dues d'elles no siguen empreses associades a l'entitat beneficiària i no formen part de la seua Junta Directiva o Consell d'Administració, ni ostenten drets de vot superiors al 50 %.

4) L'elecció entre les ofertes presentades haurà de recaure en la més econòmica, justificant en un informe l'elecció en un altre sentit. L'IVF podrà requerir un informe de valoració de l'obra, servei o subministrament de què es tracte a realitzar per expert independent si la proposta triada pel sol·licitant supera en més d'un 25 % el preu de l'oferta més econòmica, quan a la vista de la justificació que aportació el sol·licitant, expressament referida a aquesta decisió, siga possible apreciar que s'haja pogut veure afectat el principi d'objectivitat en la decisió adoptada. En aquest cas, es considerarà com a despesa finançable elegible l'import menor entre el de la factura aportada i el del propi valor de taxació.



5) En el supòsit de despeses recurrents d'explotació, el sol·licitant estarà exempt de presentar les tres ofertes preceptives.

6) Aquest article no serà aplicable per a aquells préstecs que tinguen per objecte l'ajornament de quotes de capital i interés d'operacions atorgades per l'IVF.



Dotzé. Característiques dels préstecs bonificats

1) El valor nominal del préstec se situarà entre 15.000 euros i 5.000.000 euros, sense que en cap cas puga superar la suma de a) el 80 % de les despeses elegibles derivades de la inversió en actius materials, actius immaterials i participacions empresarials, i b) el 100 % de les despeses elegibles que resulten de la contractació de mà d'obra, serveis propis del cicle de l'explotació i despeses inherents a la consecució del finançament, així com de l'adquisició d'elements inclosos en el capital circulant de l'empresa. No obstant l'anterior,



a) El valor nominal del préstec no podrà ser superior a 750.000 euros si el sol·licitant és un autònom o una microempresa.

b) El valor nominal del préstec no podrà ser superior a 2.500.000 euros si el sol·licitant és una petita i mitjana empresa, entenc per tal tota societat mercantil la grandària de la qual es corresponga amb la definició de PIME recollida en l'Annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió.

c) El préstec podrà ser inferior a 15.000 euros si el mateix té per objecte l'ajornament de quotes de capital i interessos de préstecs concedits prèviament per l'IVF.

d) Els límits que, respecte al valor nominal del préstec, estableix aquest article hauran d'entendre's com a relatius al grup d'empreses al qual pertany, en el seu cas, l'empresa sol·licitant de finançament, de manera que la suma del finançament bonificat que, a l'empara d'aquesta convocatòria, atorgue l'IVF al grup d'empreses del sol·licitant no podrà excedir en cap cas els citats límits.

e) Els límits que, respecte al valor nominal del préstec, estableix aquest article hauran d'entendre's com a relatius a l'exercici 2021, de manera que la suma del finançament bonificat que, a l'empara d'aquesta o altres convocatòries, atorgue l'IVF al sol·licitant de finançament no podrà excedir en cap cas els citats límits.

2) No obstant això el que s'estableix en el punt 1 d'aquest article, l'import màxim del préstec no podrà superar:

a) El doble dels costos salarials anuals del sol·licitant (incloses les càrregues socials i el cost del personal que treballe en el recinte de l'empresa, però figure formalment en la nòmina d'un subcontractista) per a 2019 o per a l'últim any disponible; en el cas d'empreses creades l'1 de gener de 2019 o amb posterioritat a aqueixa data, el préstec màxim no ha de superar l'estimació dels costos salarials anuals per als dos primers anys d'activitat; o

b) El 25 % del volum de negocis total del sol·licitant en 2019.

3) El termini d'amortització del finançament bonificat se situarà entre un mínim de tres anys i un màxim de sis, amb possibilitat d'un període de carència d'amortització de capital de fins a dos anys, inclòs en aqueix termini.

4) El Tipus d'Interés Nominal del Finançament Bonificat (TINFB) s'obtindrà com a suma del tipus d'interés EURIBOR a un any, amb límit inferior 0 %, i un Marge que es determinarà atenent la qualificació creditícia del sol·licitant:



Ràting d'acord amb el SIR de l'IVF Marge (%)

BBB 0,25

BB 0,50

B 1,25





No obstant l'anterior, el Tipus d'Interés Nominal del Finançament Bonificat (TINFB) serà igual al 0 % per a operacions de finançament a empreses amb seu social en municipis en risc de despoblament. Així mateix, el TINFB serà igual al 0 % per a operacions que tinguen per objecte l'ajornament de quotes de capital i interessos de préstecs concedits prèviament per l'IVF.

5) Les liquidacions d'interessos seran trimestrals, els dies 15 de març, juny, setembre i desembre. Els préstecs s'amortitzaran per trimestres vençuts, transcorregut el període de carència, si escau, i coincidint amb la liquidació dels interessos.

6) En les operacions atorgades a l'empara d'aquesta Convocatòria no s'aplicaran comissions d'obertura ni cancel·lació dels préstecs, sense perjudici del que s'estableix en els articles 22 i 23.

7) En cas que l'IVF requerisca al sol·licitant aval d'una SGR, el préstec incorporarà un tram no reembossable (TNR), l'import del qual serà igual al 0,5 % del producte entre el valor nominal del préstec i el seu termini de venciment. A aquest efecte, el sol·licitant acreditarà convenientment la concessió de l'aval per una SGR per import equivalent al valor nominal més els interessos ordinaris del préstec.

8) En cas que l'IVF requerisca al sol·licitant informe d'expert independent per a avaluar la seua capacitat de repagament, el préstec incorporarà un tram no reembossable (TNR) a fi de cobrir el cost de l'informe. A aquest efecte, l'empresa acreditarà davant l'IVF la despesa incorreguda conforme al que s'estableix en l'article 11 d'aquesta Convocatòria. El TNR no superarà en cap cas l'1 % del valor nominal del préstec, o 25.000 euros si aquest valor nominal és superior a 2.500.000 euros.

9) En cas que la sol·licitud de finançament tinga per finalitat l'adquisició d'actius immobilitzats materials, actius intangibles, o participacions empresarials en societats no financeres, el préstec incorporarà un tram no reembossable (TNR) equivalent al 4 % del valor nominal del préstec a fi de bonificar el cost d'aquestes inversions. El Tram No Reembossable atorgat en virtut d'aquest apartat serà acumulable amb e l corresponent als punts 7) i 8) d'aquest article, però en cap cas serà acumulable amb el relatiu als punts 10), 11) i 12).



10) En cas que el sol·licitant siga una empresa industrial i la sol·licitud tinga per finalitat l'adquisició de maquinària industrial, el tram no reembossable (TNR) ascendirà al 10 % del valor nominal del préstec, amb un topall màxim de 300.000 euros, fins a esgotar la disponibilitat pressupostària de la línia de subvenció de capital atorgada per la Conselleria d'Economia, Sectors Productius, Comerç i Treball, conforme al que s'estableix en l'article primer d'aquesta Convocatòria. El Tram No Reembossable atorgat en virtut d'aquest apartat serà acumulable amb el corresponent als punts 7) i 8) d'aquest article, però en cap cas serà acumulable amb el relatiu als punts 9), 11) i 12).



11) En cas que la sol·licitud de finançament tinga per finalitat l'adequació d'espais de treball amb criteris de sostenibilitat mediambiental i inclusió social, a l'empara del programa ASTREA de la Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, el préstec incorporarà un tram no reembossable (TNR) equivalent a l 15 % del valor nominal del préstec, fins a esgotar la disponibilitat pressupostària de la línia de subvenció de capital atorgada per la citada Conselleria en favor de l'IVF, conforme al que s'estableix en l'article primer d'aquesta Convocatòria. L'import del Tram No Reembossable quedarà reservat en favor del beneficiari del finançament en el moment de la signatura del contracte de préstec, si bé l'IVF no procedirà a la consolidació definitiva d'aquest, fins que no haja rebut opinió favorable per part de la Conselleria a l'informe d'execució del projecte elaborat per l'arquitecte col·legiat competent i responsable de l'obra. L'Annex V d'aquesta Convocatòria recull el contingut mínim de l'informe i les condicions de concessió del TNR per a aquesta mena de projectes. El Tram No Reembossable atorgat en virtut d'aquest apartat serà acumulable amb el corresponent als punts 7) i 8) d'aquest article, però en cap cas serà acumulable amb el relatiu als punts 9), 10) i 12).



12) En cas que la sol·licitud de finançament tinga per finalitat la digitalització de l'activitat productiva de l'empresa, amb bonificació aportada per la Conselleria d'Innovació, el préstec incorporarà un tram no reembossable (TNR) equivalent al 10 % del valor nominal del préstec, fins a esgotar la disponibilitat pressupostària de la línia de subvenció de capital atorgada per la citada Conselleria en favor de l'IVF, conforme al que s'estableix en l'article primer d'aquesta Convocatòria. L'import del tram no reembossable quedarà reservat en favor del beneficiari del finançament en el moment de la signatura del contracte de préstec, si bé l'IVF no procedirà a la consolidació definitiva d'aquest, fins que no haja rebut opinió favorable per part de la conselleria a l'informe d'execució del projecte de digitalització elaborat per un expert de reconegut prestigi en la matèria. L'Annex VI d'aquesta Convocatòria recull el contingut mínim de l'informe i les condicions de concessió del TNR per a aquesta mena de projectes. El Tram No Reembossable atorgat en virtut d'aquest apartat serà acumulable amb el corresponent a los punts 7) i 8) d'aquest article, però en cap cas serà acumulable amb el relatiu als punts 9), 10) i 11).



13) En cas que la sol·licitud de finançament tinga per finalitat el sosteniment de l'explotació d'autònoms i pimes pertanyents als sectors de l'oci, turisme, hoteleria, restauració, i altres activitats connexes de conformitat amb la definició dels mateixos inclosa en l'Annex VII d'aquesta Convocatòria, el préstec incorporarà un tram no reembossable (TNR) equivalent de fins al 30 % del valor nominal del préstec, fins a esgotar la disponibilitat pressupostària de la línia de subvenció de capital atorgada per la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic en favor de l'IVF. En concret, el TNR es determinarà atenent la següent taula:





Import del préstec (x) TNR marginal (%) TNR en euros

Fins a 30.000 30 % 30 % x

Entre 30.000 i 250.000 15 % 9.000 + 15 % (x – 30.000)

Entre 250.000 i 500.000 5 % 42.000 + 5 % (x – 250.000)

Més de 500.000 2,5 % 54.500 + 2.5 % (x – 500.000)





Els préstecs susceptibles d'incorporar aquest Tram No Reembossable estaran subjectes a un import màxim de 750.000 euros i requeriran el de l'aval d'una SGR. El TNR atorgat en virtut d'aquest apartat no serà acumulable amb cap altre dels considerats en aquest article.

14) L'import del tram no reembossable romandrà constant fins al final de la vida del préstec; moment en què procedirà la seua aplicació, amb les excepcions que es deriven de les condicions de revocació de la bonificació, establides en els articles 22 i 23. No obstant això, en el cas que, per les circumstàncies assenyalades en els articles 17, 18 i 19, es produïra una variació o bé en el valor nominal del préstec, o bé en el termini de l'operació, l'IVF reestimaria l'import del tram no reembossable d'acord amb els percentatges inclosos en els apartats anteriors, sense perjudici del que s'estableix en l'article 18.5.





Disseté. Disposició dels fons

1) El desemborsament dels préstecs serà d'una sola vegada o en desemborsaments parcials.

2) El termini màxim per a disposar i, si escau, el nombre màxim de disposicions parcials serà l'establert en l'aprovació del finançament bonificat i es traslladarà sense modificació al contracte de préstec. Aquest termini no excedirà el període de carència en l'amortització del préstec, excepte autorització expressa per part del director general de l'IVF, conforme al que es disposa en l'art. 18.

3) El desemborsament es realitzarà a sol·licitud del prestatari. Per regla general, abans de conducta al desemborsament, l'IVF requerirà la presentació de factures, informes d'auditoria o altres documents de valor probatori equivalent que justifiquen l'actuació realitzada. En sol·licitar el desemborsament, l'acreditat certificarà amb la seua signatura electrònica que les còpies dels documents aportats com a justificants constitueixen una còpia fidel dels documents originals.

4) No obstant l'anterior, l'Institut podrà anticipar fins a un 100 % del valor nominal del préstec abans de disposar dels documents justificatius de l'actuació realitzada. En aquest cas, el beneficiari del finançament vindrà obligat a presentar les factures, informes d'auditoria o documents de valor probatori que justifiquen la despesa incorreguda en el termini assenyalat en l'acord d'atorgament del finançament, sent causa de venciment anticipat, total o parcial, del préstec l'incompliment d'aquesta obligació, conforme al que es preveu en l'article 22.2.c d'aquesta Convocatòria.

5) Transcorregut el termini màxim de disposició sense que es dispose de la totalitat dels fons, l'import del préstec quedarà fixat en la quantia efectivament disposada. En aquest supòsit, l'IVF emetrà una resolució modificant l'acord d'atorgament del finançament bonificat i anul·lant el compromís per la part no disposada, i s'ajustarà l'import de l'ajuda implícita equivalent al resultant de l'import efectivament disposat.

6) Els punts 1 a 5 d'aquest article no seran aplicable per a aquells préstecs que tinguen per objecte l'ajornament de quotes de capital i interés d'operacions atorgades per l'IVF. En aquest cas, l'Institut disposarà del préstec per a la cancel·lació de les quotes de capital i interés objecte d'ajornament en el marc de l'operació de finançament.





Vinté. Seguiment i control ordinari

1. L'IVF comprovarà l'adequada justificació de l'aplicació de les quantitats rebudes i el compliment de la finalitat que determina l'atorgament del finançament bonificat, així com si ha pogut haver-hi concurrència amb altres subvencions no compatibles amb aquella.

2. La comprovació de la justificació documental que acredita la realització de les activitats objecte de finançament bonificat es realitzarà mitjançant la revisió de les factures, informes d'auditoria o altres documents que justifiquen l'actuació realitzada d'acord amb els procediments de control vigents en l'IVF. Si bé, l'IVF podrà delegar la comprovació de la justificació documental en una entitat col·laboradora amb la qual haja subscrit conveni a aquest efecte.

3. L'IVF realitzarà actuacions específiques de control com a conseqüència de denúncies o de l'existència d'indicis de frau o irregularitats en l'execució de l'activitat finançada a l'empara d'aquesta Convocatòria.

4. El Consell General de l'Institut Valencià de Finances, o l'òrgan d'administració en qui aquest delegue aquesta funció, aprovarà el Pla d'Informació i Control que haurà d'integrar-se com a annex en els contractes de préstec que es formalitzen entre l'IVF i els beneficiaris del finançament bonificat. Els procediments inclosos en el Pla seran vinculants per a aquests últims i el seu incompliment serà causa de venciment anticipat del Contracte de Préstec i de reembossament total de l'import percebut (inclòs el tram no reembossable, en el seu cas), dels interessos bonificats i el corresponent interés legal. L'elaboració i execució del pla de control deuran ser realitzades per el personal de l'IVF, o per una empresa especialitzada, que haja sigut contactada a aquest efecte per l'Institut.

5. El Procediment d'Informació i Control preveurà l'elaboració d'un informe final de seguiment, que avaluarà el grau de compliment de, almenys, els següents aspectes: i) requisits d'elegibilitat, ii) execució de l'activitat finançada; i iii) justificació documental de la despesa o inversió incorreguts. El Procediment d'Informació o Control establirà el termini d'elaboració del citat informe, que podrà ser encarregat a un expert independent alié a l'IVF, amb experiència suficient en el control de subvencions atorgades per l'administració. El Procediment d'Informació i Control establirà el percentatge d'empreses que, atés la mena de finançament acordat i la naturalesa del client, haurà de sotmetre's a l'avaluació final de seguiment.



6. En finalitzar el període de disposició del préstec, l'IVF incorporarà al compte justificatiu del Projecte finançat:

i. Resolució del director general de l'IVF acordant la concessió del finançament, així com l'autorització a realitzar els desemborsaments que, d'acord amb aquesta convocatòria, procedisca realitzar en virtut del finançament atorgat.

ii. Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, el seu import, data d'emissió i, en el seu cas, data de pagament.

iii. Una relació detallada dels desemborsaments amb identificació de la data de pagament

iv. Resolucions del director general de l'IVF de modificació de l'acord de concessió del finançament bonificat, conformement als articles 17.5 i 18 d'aquesta convocatòria.

v. Els justificants de despesa i de pagament, incloent si escau les tres ofertes d'empreses proveïdores de subministraments o serveis, així com els informes requerits per l'IVF a fi de justificar adequadament la despesa.

vi. Un certificat emés per un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el corresponent registre oficial, en el cas d'adquisició de béns immobles.

vii. Declaració responsable d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables que els presentats a l'IVF per a la justificació del projecte.

viii. Informe final de seguiment

ix. En cas de projectes finançats a l'empara dels programes de la Conselleria d'Habitatge (ASTREA) i la Conselleria d'Innovació (digitalització), s'incorporaran els informes elaborats per els experts independents al finalitzar el projecte, l'informe de compliment de les condicions de bonificació emés per la Conselleria corresponent, i la resolució del director general de l'IVF acordant la concessió, si escau, del Tram No Reembossable del préstec.



Vint-i-dosé. Revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF

1. El Contracte de Préstec que es formalitze haurà de reconèixer expressament la facultat que ostentarà l'IVF de declarar unilateralment la revocació de la bonificació, totalment o parcialment segons corresponga, quan es produïsca algun dels següents suposats:

a. L'impagament de dues liquidacions consecutives de capital i/o interessos d'acord amb el pla de venciments previst en el contracte de préstec

b. La novació a instàncies del prestatari del préstec subscrit amb l'IVF que modifique la qualificació del risc creditici d'acord amb el sistema intern d'anàlisi de riscos de l'IVF. En aquest supòsit, i sempre que l'empresa puga acreditar el compliment dels objectius del projecte que va donar lloc a la concessió del finançament bonificat, es revocarà únicament la bonificació pendent de reportar, quedant consolidada la bonificació reportada, inclosa si escau la part reportada del Tram No Reembossable, fins a la data de la novació del préstec.



2. Així mateix seran causes de revocació unilateral de la bonificació, total o parcial segons corresponga, les següents:

a. Obtenció del finançament bonificat falsejant les condicions requerides per a això o ocultant aquelles que ho hagueren impedit.

b. Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no adopció del comportament que fonamenten la concessió del finançament bonificat.

c. Incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes previstos en aquesta Convocatòria.

d. Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en aquesta Convocatòria, així com l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d'això es derive la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats objecte del finançament bonificat.



e. Incompliment de les obligacions imposades en l'aprovació del finançament bonificat sempre que afecten o es referisquen a la manera en què s'han d'aconseguir els objectius, realitzar l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió del finançament.

f. Incompliment de les obligacions imposades als beneficiaris, diferents dels anteriors, quan d'això es derive la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats objecte del finançament bonificat o la concurrència de la bonificació amb altres ajudes, ingressos o recursos públics que resulten incompatibles amb aquella.



g. L'adopció d'una decisió de recuperació per part de la Comissió Europea, de la qual es derive una necessitat de reintegrament.

3. El contracte de préstec haurà de recollir expressament les causes de revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF previstes en els apartats anteriors d'aquest article, establint expressament que en el moment que a l'IVF li consten fefaentment les circumstàncies fàctiques indicades procedirà immediatament a suspendre la disposició dels fons pendents. Al propi temps el Contracte haurà de contemplar una Condició Resolutòria susceptible de ser activada per l'IVF en el moment li consten fefaentment les circumstàncies expressades, així com una Astricció en virtut de la qual produïda la revocació de la bonificació per les causes citades el beneficiari haurà de reintegrar el total import bonificat, inclòs el tram no reembossable, si escau, els interessos bonificats i els interessos legals resultants, sense perjudici del que s'estableix en l'article 22.1.b.



Vint-i-cinqué. Eficàcia

Aquesta Convocatòria començarà a desplegar efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de l'IVF. No obstant això, les sol·licituds de finançament formulades davant l'IVF o AFIN-SGR a l'empara d'altres convocatòries en vigor durant l'exercici 2020 podran conservar les condicions de finançament oferides en el moment de la sol·licitud, excepte petició expressa del sol·licitant en el sentit d'acollir-se a les condicions d'aquesta convocatòria acceptant íntegrament els requisits d'elegibilitat.





València, 14 de gener de 2021.– El secretari del Consell General IVF, director general de l'IVF: Manuel Illueca Muñoz

Mapa web