Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 29 de març de 2021, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions per a l'adaptació del currículum, les programacions didàctiques i els criteris d'avaluació, promoció i titulació durant el curs 2020-2021, davant la situació ocasionada per la Covid-19. [2021/3317]

(DOGV núm. 9052 de 31.03.2021) Ref. Base de dades 002934/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Matèries: Educació Malaltia infecciosa
    Descriptors:
      Temàtics: centre d'ensenyament, malaltia infecciosa



La pandèmia mundial derivada de la Covid-19, declarada per l'Organització Mundial de la Salut el dia 11 de març de 2020, ha tingut una especial incidència en el sistema educatiu, que va començar amb la suspensió de l'activitat educativa presencial en tots els cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament, establida amb caràcter general pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es va declarar l'estat d'alarma.



Aquesta suspensió de l'activitat educativa presencial va provocar de manera imprevista una brusca alteració del desenvolupament del curs escolar 2019-2020, la qual cosa va obligar a un gran esforç dut a terme pel professorat i per tot el conjunt de la comunitat educativa per a poder donar continuïtat a l'activitat lectiva a través d'altres modalitats d'ensenyament i aprenentatge.

Per a fer front a aquesta situació, el Ministeri d'Educació i Formació Professional i les conselleries responsables d'educació de les comunitats autònomes van adoptar en la Conferència Sectorial d'Educació una sèrie d'acords que tenien per objecte orientar el desenvolupament del tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021, i que van ser recollits en l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableix el marc i les directrius d'actuació que s'han de desenvolupar durant el tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021, davant la situació de crisi ocasionada per la Covid-19 (BOE 24.04.2020).



Aquesta ordre habilitava les administracions educatives de les comunitats autònomes per a dictar les resolucions, disposicions i instruccions necessàries per a garantir l'eficàcia d'allò que s'hi disposa. A conseqüència d'aquesta ordre es va publicar la Resolució de 4 de maig de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es van establir el marc i les directrius d'actuació que s'han de desenvolupar durant el tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021, davant la situació de crisi ocasionada per la Covid-19 (DOGV 08.05.2020).

A més, a la fi de juliol de 2020, la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional va dictar diverses resolucions mitjançant les quals es van aprovar instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres que imparteixen els diferents ensenyaments compresos en l'article 3.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, excepte per a l'ensenyament universitari.



Davant l'evolució de la pandèmia durant el curs 2020-2021, i atés que l'educació i el funcionament segur dels centres educatius s'han convertit en preocupacions socials prioritàries, que mereixen una atenció també prioritària per part dels poders públics, els quals han de donar resposta a aquesta situació amb rigor, mesura, responsabilitat i compromís, ha calgut desenvolupar noves mesures excepcionals, i de caràcter temporal.

Amb aquesta finalitat es va publicar el Reial Decret llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària (BOE 30.09.2020).

El citat reial decret llei dona resposta a l'actual context de la comunitat educativa i a les demandes de les persones responsables de les diferents administracions educatives, a fi d'afrontar de manera urgent la situació d'emergència en el desenvolupament de l'activitat docent i educativa que s'ha produït a conseqüència de la pandèmia originada per la Covid-19 i habilita les administracions educatives a autoritzar determinades mesures relacionades amb l'avaluació, promoció i titulació en els diferents ensenyaments compresos en l'article 3.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, excepte en l'ensenyament universitari i la formació professional per a l'ocupació associada al Sistema Nacional de Qualificacions Professionals.

Una vegada analitzades les aportacions realitzades pels diferents sectors de la comunitat educativa i de conformitat amb l'article 5 del Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (DOGV 8959, 24.11.2020), i d'acord amb la normativa indicada, resolc:





Primer. Objecte

L'adopció de les instruccions contingudes en aquesta resolució s'efectua a conseqüència de l'aplicació de les mesures aprovades pel Reial Decret llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària referides als ensenyaments compresos en l'article 3.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.



Segon. Àmbit d'aplicació

1. Aquestes instruccions seran aplicables en tots els centres docents sostinguts amb fons públics degudament autoritzats que impartisquen els ensenyaments als quals es refereix l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en l'àmbit de les competències de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

2. Els centres docents privats no concertats adequaran aquestes instruccions en el marc de la seua autonomia recollida en l'article 25 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació.



Tercer. Principis generals

Els principis generals d'actuació, en coherència amb el que disposa el Reial Decret llei 31/2020, de 29 de setembre, són els següents:



a) Adaptació de l'activitat lectiva a les circumstàncies

– Les activitats lectives que es desenvolupen durant el curs 2020-2021 són, amb caràcter general, presencials, llevat que es produïsca el tancament total o parcial dels centres educatius ordenat per la conselleria competent en matèria de sanitat.

– Quan es produïsca el confinament total o parcial de l'alumnat dels seus centres, aquests hauran de garantir la continuïtat de les activitats lectives de manera no presencial a l'alumnat afectat, d'acord amb les mesures organitzatives davant situacions extraordinàries que impliquen la suspensió temporal de l'activitat educativa presencial, establides en el seu pla d'actuació per a la millora (PAM).

b) Flexibilització del currículum i les programacions didàctiques

En funció dels confinaments de l'alumnat que s'hagen produït al llarg del curs 2020-2021, així com del funcionament dels grups d'alumnat que no han tingut activitat presencial diària, els centres educatius podran modificar el currículum i les programacions didàctiques, amb la finalitat de centrar-se en els aprenentatges essencials que permeten al conjunt de l'alumnat continuar el seu procés formatiu, tenint en compte les orientacions contemplades en el document «Suport metodològic per a l'adaptació de les programacions didàctiques 2020-2021», disponible a l'URL https://www.rebostdigital.gva.es/pd_i_ambits/suport-metodologic/



c) Adaptació de l'avaluació, promoció i titulació

– L'avaluació dels aprenentatges desenvolupats al llarg del curs serà contínua i accentuarà el seu caràcter diagnòstic i formatiu en totes les etapes, cicles i ensenyaments, per a valorar els avanços realitzats i els retards que hagen pogut produir-se, a fi de planificar les mesures de recuperació que siguen necessàries i ajudar a programar el pròxim curs.



– Els centres i el professorat adaptaran el sistema d'avaluació de l'alumnat per a les diferents etapes i nivells educatius, tal com s'indica en les instruccions específiques que figuren en aquesta disposició, amb l'objectiu prioritari que l'alumnat puga continuar avançant en la seua formació, tenint en compte de manera especial la situació de l'alumnat més vulnerable.

– La decisió relativa a l'obtenció de titulació per a l'alumnat de 4t d'ESO i de 2n de Batxillerat i de cicles formatius de Formació Professional, d'ensenyaments artístics i d'ensenyaments esportius (cicles d'FP Bàsica, de grau mitjà i grau superior) s'adoptarà de manera col·legiada seguint els criteris que s'indiquen en les instruccions específiques que figuren en aquesta disposició per a les diferents etapes i nivells educatius, tenint en compte que aquesta decisió s'adoptarà garantint l'adquisició dels objectius generals de l'etapa que permeten a l'alumne o alumna continuar el seu itinerari acadèmic i, en conseqüència, no quedarà supeditada a la superació de totes les matèries per a l'accés a les diferents titulacions.

– Els ensenyaments de persones adultes flexibilitzaran les seues programacions, així com les decisions d'avaluació, promoció, permanència i, si escau, de titulació, en els mateixos termes que s'han indicat anteriorment. En el cas dels ensenyaments conduents a l'obtenció dels títols de Graduat en Educació Secundària Obligatòria, Batxiller, Tècnic o Tècnic Superior de Formació Professional, se seguiran les directrius d'actuació que s'indiquen en les instruccions específiques que figuren en aquesta disposició per a les diferents etapes i nivells educatius.

– En els centres d'Educació Especial i en les unitats específiques substitutòries dels CEE, l'equip educatiu, coordinat per la persona responsable de la tutoria i assessorat pel personal d'orientació educativa, incorporarà criteris d'avaluació en cada pla d'actuació personalitzat (PAP) que concreten tant les competències requerides per a les diferents propostes organitzatives de l'activitat escolar (presencial, semipresencial, a distància) com aquelles que es puguen prioritzar en el context familiar en cada modalitat. En el cas de les unitats específiques situades en centres ordinaris, aquest equip educatiu, coordinat per la tutora o el tutor de la unitat, inclourà a més la prelació dels criteris d'avaluació en cadascuna de les propostes organitzatives referenciades.



– En les unitats educatives terapèutiques s'ajustaran els criteris d'avaluació en el PAP de cadascun dels i de les alumnes a partir del pla terapèutic en coordinació amb els equips educatius dels centres de referència.

– El personal especialitzat de suport no docent, en les circumstàncies d'ensenyament semipresencial o a distància, continuarà amb l'assessorament i seguiment diari de l'alumnat en els diferents programes específics que siguen de la seua competència (autonomia, aprenentatge motor, etc.), de manera coordinada amb la persona tutora corresponent.



Quart. Directrius específiques per etapes o ensenyaments

I. Educació Infantil

L'adequació de les propostes pedagògiques, actives i globalitzades s'adaptarà a les circumstàncies concretes del grup-classe, prestant especial atenció a l'entorn social i familiar en què aquest s'insereix. Es tindran en compte factors com les característiques socials i econòmiques de les famílies, la seua actual situació respecte a les labors de conciliació de la vida familiar i laboral, les necessitats d'assessorament referides a les pautes de criança i cura, l'edat de l'alumnat i el seu moment evolutiu, entre altres aspectes.

En el cas que es produïsca alguna situació de confinament de l'alumnat d'una aula completa o de tot el centre, s'hauran d'organitzar activitats que, de manera no presencial, permeten mantindre el contacte amb l'alumnat a través dels seus pares, mares o tutors i tutores legals.

L'avaluació en Educació Infantil té una evident funció formativa, sense caràcter de promoció ni de qualificació de l'alumnat, i tindrà en compte els processos de desenvolupament d'aquest. Al seu torn, possibilitarà l'anàlisi i la reflexió de la intervenció docent per a realitzar les adaptacions necessàries que permeten la preparació del curs pròxim.

Els centres educatius, segons les seues circumstàncies, podran donar un tractament flexible a l'avaluació i adaptar els seus criteris d'avaluació previstos per a cada curs.

Es reforçaran especialment les mesures de coordinació amb el primer cicle d'Educació Infantil, i la continuïtat entre el segon cicle i el primer curs d'Educació Primària. Caldrà adequar les actuacions del Pla de transició des del segon cicle d'Educació Infantil al primer curs de l'Educació Primària a les circumstàncies de l'alumnat a causa de la situació educativa viscuda durant el curs escolar actual.



En el cas d'alumnat amb NESE per raó de discapacitat es mantindrà l'adequada coordinació entre els professionals de referència dels Centres d'Atenció Primerenca.



II. Educació Primària

1. Adaptació del currículum i de les programacions didàctiques

a) Les programacions didàctiques han sigut planificades tenint en compte la flexibilització del currículum amb la finalitat d'establir com a orientatius els estàndards d'aprenentatge avaluables als quals es refereixen els articles 6 i 6 bis de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

b) Els equips docents adaptaran el currículum per a l'alumnat que, a causa de la incidència de la Covid-19, haja tingut especials dificultats. Per a això, es reforçarà el treball en els continguts que es consideren bàsics per a la progressió en cada àrea dirigits al desenvolupament de les competències clau i al fet que l'alumnat adquirisca progressivament major grau d'autonomia i responsabilitat personal.

2. Adaptació dels criteris d'avaluació

Els centres educatius adaptaran els criteris d'avaluació previstos per a cada curs, valorant especialment els aprenentatges imprescindibles i més rellevants per a la continuïtat del procés educatiu.

3. Característiques generals de l'avaluació

a) Ha de prevaldre el caràcter diagnòstic i formatiu que tota avaluació ha de tindre, per a valorar, tant individualment com col·lectivament, els avanços realitzats en l'adquisició dels objectius generals establits per a l'etapa i el desenvolupament de les competències clau corresponents.



b) L'alumnat no ha de veure's perjudicat per les actuals circumstàncies. S'ha de donar prioritat a la continuïtat de la seua formació, tenint en compte els seus diferents ritmes d'aprenentatge i atenent en particular l'alumnat més vulnerable.

c) Es tindrà especial consideració amb les dificultats de caràcter tecnològic, i d'accessibilitat, social o personal, que hagen concorregut en cadascun dels alumnes o les alumnes.

4. Avaluació final i qualificació

a) Els equips docents tindran en compte en l'avaluació final i en la determinació de les qualificacions de l'alumnat els següents aspectes:



– Les avaluacions realitzades, així com les informacions de caràcter qualitatiu acumulades sobre l'alumnat dins del procés d'avaluació contínua.

– L'actitud, l'interés i l'esforç de l'alumnat al llarg d'aquells períodes en què s'haja pogut produir un treball a distància a conseqüència del confinament total o parcial de l'alumnat, considerant les dificultats de caràcter tecnològic i d'accessibilitat, social o personal que l'alumnat haja pogut tindre per al desenvolupament de l'activitat d'aprenentatge, així com l'actitud cap a la continuïtat del seu procés formatiu.



b) L'avaluació final de l'alumnat amb NESE es realitzarà prenent com a referent les diverses mesures aplicades i el desenvolupament competencial global. S'han d'utilitzar procediments i tècniques que siguen coherents amb les adaptacions realitzades, i tindre en compte les aportacions dels diferents agents que han participat en la resposta educativa.

5. Criteris de promoció

a) L'alumnat promocionarà de curs amb caràcter general, amb independència del nombre d'àrees no superades o del nivell d'aprenentatge i competències no aconseguit.

No obstant, l'equip docent podrà proposar la no promoció quan estiga degudament justificada, i es considerarà una mesura de caràcter excepcional que s'ha d'adoptar, en tot cas, de manera col·legiada per l'equip docent, en funció de l'evolució acadèmica de l'alumnat, considerada globalment.

b) En el cas de 6é d'Educació Primària, amb caràcter excepcional, un alumne o alumna podrà romandre un any més en aquest curs quan es considere la impossibilitat que puga progressar en el primer curs d'Educació Secundària Obligatòria encara que curse un pla individual de reforç, i sempre que es determine que aquesta mesura afavorirà la seua competència personal i social, així com la seua posterior promoció acadèmica. Aquesta decisió es justificarà per a cada alumna o alumne de forma raonada, i s'informarà la família o els tutors o tutores legals.

En tot cas els equips docents de Primària i de Secundària treballaran de forma coordinada a partir del pla de transició de Primària a Secundària.

c) L'avaluació contínua i la promoció de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu prendran com a referent els elements fixats en les seues adaptacions curriculars i en els seus plans d'actuació personalitzats (PAP).







III. Educació Secundària Obligatòria

1. Flexibilització del currículum

a) Les programacions didàctiques han sigut planificades tenint en compte la flexibilització del currículum fins a establir com a orientatius els estàndards d'aprenentatge recollits en els articles 6 i 6 bis de la LOE 2/2006, i els diversos escenaris possibles de presencialitat, semipresencialitat i ensenyament a distància com a conseqüència dels confinaments.

b) En aquest curs acadèmic, d'acord amb allò que estableix el Reial Decret llei 31/2020 i les recomanacions realitzades a principi de curs per a l'elaboració de les programacions didàctiques, aquestes han de ser flexibles per a tot l'alumnat, prioritzant els continguts indispensables perquè l'alumnat assolisca les competències clau.

2. Adaptació dels criteris d'avaluació

Els centres educatius adaptaran els criteris d'avaluació previstos per a cada curs, valorant especialment els aprenentatges imprescindibles i més rellevants per a la continuïtat del procés educatiu, la capacitat de l'alumnat per a aprendre de forma autònoma i la seua capacitat per a treballar en equip.

3. Característiques generals de l'avaluació

a) L'avaluació de l'alumnat d'Educació Secundària Obligatòria serà integradora i col·legiada, prioritzant la progressió i consecució dels objectius generals establits per a l'etapa i el desenvolupament de les competències corresponents per a la superació dels criteris d'avaluació específics de cada matèria.

b) Ha de prevaldre el caràcter diagnòstic i formatiu que tota avaluació ha de tindre, per a valorar els avanços realitzats en l'adquisició dels objectius generals establits per a l'etapa i el desenvolupament de les competències clau.

c) L'alumnat no ha de ser perjudicat per les actuals circumstàncies. S'ha de donar prioritat a la continuïtat de la seua formació, tenint en compte els seus diferents ritmes d'aprenentatge, i atenent en particular l'alumnat més vulnerable.

d) S'utilitzaran instruments d'avaluació dirigits a valorar el treball realitzat per l'alumnat, el seu interés en la realització de les tasques i activitats proposades i l'actitud mostrada en el seguiment de l'activitat desenvolupada. Es tindrà una especial consideració envers les dificultats de caràcter tecnològic, d'accessibilitat, social o personal que hagen concorregut en cadascun dels alumnes o les alumnes.

4. Avaluació final i qualificació

a) Els equips docents tindran en compte en l'avaluació final i en la determinació de les qualificacions de l'alumnat els següents aspectes:



– Les avaluacions realitzades, així com les informacions de caràcter qualitatiu acumulades sobre l'alumnat dins del procés d'avaluació contínua.

– L'actitud, l'interés i l'esforç de l'alumnat al llarg d'aquells períodes en què s'haja pogut produir un treball semipresencial o a distància com a conseqüència del confinament total o parcial de l'alumnat, considerant les dificultats de caràcter tecnològic, d'accessibilitat, social o personal que aquest haja pogut tindre per al desenvolupament de l'activitat d'aprenentatge, així com l'actitud cap a la continuïtat del seu procés formatiu.

b) L'avaluació final de l'alumnat amb NESE es realitzarà prenent com a referent les diverses mesures aplicades i el desenvolupament competencial global. S'han d'utilitzar procediments i tècniques que siguen coherents amb les adaptacions realitzades, i tindre en compte les aportacions dels diferents agents que han participat en la resposta educativa.

5. Criteris de promoció de curs

a) La permanència d'un any més en el mateix curs (repetició), es considera una mesura de caràcter excepcional que s'ha d'adoptar, en tot cas, de manera col·legiada per l'equip docent, amb l'assessorament del Departament d'Orientació, en funció de l'evolució acadèmica de l'estudiant, considerada globalment, i la seua causa no pot ser únicament les possibles matèries no superades.

b) La decisió de permanència d'un any més en el mateix curs es podrà proposar per part de l'equip docent, amb l'assessorament del Departament d'Orientació, quan s'estime que l'alumna o l'alumne no té possibilitat d'aconseguir el nivell competencial bàsic del curs avaluat al llarg del curs escolar 2020-2021, o que la repetició afavorirà la seua competència personal i social, així com la seua posterior promoció acadèmica o un major desenvolupament socioeducatiu. Aquesta decisió es justificarà per a cada alumna o alumne de forma raonada, i s'informarà la família o els tutors o tutores legals.

c) L'alumnat que promocione sense haver superat totes les matèries seguirà els plans de reforç que establisquen els corresponents departaments didàctics en coordinació amb els equips docents de cada grup el curs 2021-2022.

d) L'avaluació contínua i la promoció de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu prendran com a referent els elements fixats en les seues adaptacions curriculars i en els seus plans d'actuació personalitzats (PAP).

6. Accés als programes específics d'atenció a la diversitat en l'Educació Secundària Obligatòria

a) Les decisions perquè un alumne o alumna s'incorpore a un Programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR), a un Programa de reforç de 4t curs d'ESO (PR4), a un cicle formatiu de Formació Professional Bàsica (FPB) o al Programa d'aula compartida (PAC) es prendran de manera col·legiada per l'equip docent, amb l'assessorament del Departament d'Orientació, quan es considere que és la millor opció perquè l'alumne o alumna finalitze amb èxit l'Educació Secundària Obligatòria.

b) Els requisits exigibles perquè un alumne o alumna puga accedir a aquests programes seran els que establisca la normativa vigent corresponent a cada programa, a excepció de la necessitat d'haver repetit curs prèviament o de la necessitat de disposar d'informe sociopsicopedagògic.

7. Criteris per a l'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria

a) Els equips docents hauran d'adoptar les decisions relatives a l'obtenció del títol de Graduat/ada en Educació Secundària Obligatòria de manera col·legiada i basant-se en l'adquisició dels objectius generals establits per a l'etapa i el desenvolupament de les competències.



b) La decisió de titulació, tant en l'avaluació final ordinària com en l'extraordinària, s'ha d'adoptar de manera que permeta a l'alumnat continuar el seu itinerari acadèmic i, en conseqüència, no queda supeditada a la superació de totes les matèries per a obtindre el títol de Graduat/ada en Educació Secundària Obligatòria.

c) Per a això, els equips docents també tindran en compte, a més dels resultats de les avaluacions realitzades, les possibilitats de l'alumnat de seguir amb èxit el curs següent, després de l'aplicació de les corresponents activitats de reforç dels aprenentatges no adquirits, o d'accedir al món laboral, i també l'actitud de treball de l'alumnat al llarg del curs 2020-2021.

8. Organització del curs 2021-2022

a) Durant el curs 2021-2022 es mantindrà l'organització curricular per àmbits de coneixement en tots els grups del 1r curs d'Educació Secundària Obligatòria de tots els centres educatius, d'acord amb la nova regulació que s'elabore establint les directrius generals per a l'organització curricular dels cursos primer i segon d'Educació Secundària Obligatòria per al curs 2021-2022.

b) Els centres que així ho consideren podran optar per aquesta organització curricular en el 2n curs d'Educació Secundària Obligatòria, d'acord amb les directrius generals que s'establisquen.





IV. Batxillerat

1. Flexibilització del currículum

a) Les programacions didàctiques han sigut planificades tenint en compte la flexibilització del currículum fins a establir com a orientatius els estàndards d'aprenentatge recollits en els articles 6 i 6 bis de la LOE 2/2006, i els diversos escenaris possibles de presencialitat, semipresencialitat i ensenyament a distància conseqüència dels confinaments.

b) En aquest curs acadèmic 2020-2021, en consonància amb el que estableix el Reial Decret llei 31/2020, i les recomanacions establides a principi de curs per a l'elaboració de les programacions didàctiques, aquestes haurien de ser flexibles per a tot l'alumnat prioritzant els continguts indispensables perquè l'alumnat assolisca les competències clau.



2. Adaptació dels criteris d'avaluació

Els centres educatius adaptaran els criteris d'avaluació previstos per a cada curs, valorant especialment els aprenentatges imprescindibles i més rellevants per a la continuïtat del procés educatiu, la capacitat de l'alumnat per a aprendre de forma autònoma, treballar en equip i aplicar els mètodes d'investigació apropiats.

3. Característiques generals de l'avaluació

a) L'avaluació de l'alumnat de Batxillerat serà integradora i col·legiada, prioritzant la progressió i consecució dels objectius generals establits per a l'etapa i el desenvolupament de les competències corresponents per a la superació dels criteris d'avaluació específics de cada matèria.

b) Ha de prevaldre el caràcter diagnòstic i formatiu que tota avaluació ha de tindre, per a valorar els avanços realitzats en la consecució dels objectius de l'etapa.

c) L'alumnat no ha de veure's perjudicat per les actuals circumstàncies. S'ha de donar prioritat a la continuïtat de la seua formació, tenint en compte els seus diferents ritmes d'aprenentatge, i atenent en particular l'alumnat més vulnerable.

d) S'utilitzaran instruments d'avaluació dirigits a valorar el treball realitzat per l'alumnat, el seu interés en la realització de les tasques i activitats proposades i l'actitud mostrada en el seguiment de l'activitat desenvolupada. Es tindrà especial consideració a les dificultats de caràcter tecnològic, social o personal que hagen concorregut en cadascun dels alumnes i les alumnes.

4. Avaluació final i qualificació

a) Els equips docents tindran en compte en l'avaluació final i en la determinació de les qualificacions de l'alumnat els següents aspectes:



– Les avaluacions realitzades, així com les informacions de caràcter qualitatiu acumulades sobre l'alumnat dins del procés d'avaluació contínua.

– L'actitud, l'interés i l'esforç de l'alumnat al llarg d'aquells períodes en què s'haja pogut produir un treball semipresencial o a distància a conseqüència del confinament total o parcial de l'alumnat, considerant les dificultats de caràcter tecnològic, social o personal que l'alumnat haja pogut tindre per al desenvolupament de l'activitat d'aprenentatge, així com l'actitud cap a la continuïtat del seu procés formatiu.



b) L'avaluació final de l'alumnat amb NESE es realitzarà prenent com a referent les diverses mesures aplicades i el desenvolupament competencial global. S'han d'utilitzar procediments i tècniques que siguen coherents amb les adaptacions realitzades, i tindre en compte les aportacions dels diferents agents que han participat en la resposta educativa.

5. Criteris de promoció de curs

a) La permanència d'un any més en el mateix curs (repetició) es considera una mesura excepcional que serà adoptada, en tot cas, de manera col·legiada per l'equip docent, amb l'assessorament del Departament d'Orientació, en funció de l'evolució acadèmica de l'alumne o alumna, globalment valorada, sense que puga ser considerada com a única causa les possibles matèries que pogueren quedar sense superar.



b) La decisió de permanència d'un any més en el mateix curs es podrà proposar per part de l'equip docent, amb l'assessorament del Departament d'Orientació, quan s'estime que l'alumna o l'alumne no tinga possibilitat d'assolir el nivell competencial bàsic del curs avaluat al llarg del curs escolar 2021-2022, o que la repetició afavorirà la seua competència personal i social, així com la seua posterior promoció acadèmica o un major desenvolupament socioeducatiu. Aquesta decisió es justificarà per a cada alumna o alumne de forma raonada, informant la família o els tutors o tutores legals.

c) L'alumnat que promocione sense haver superat totes les matèries seguirà els plans de reforç que establisquen els corresponents departaments didàctics i haurà de superar les avaluacions corresponents d'aquests plans de reforç durant el curs 2021-2022.

d) L'alumnat podrà matricular-se en les matèries de continuïtat de segon curs malgrat no tindre superades les de primer curs. Les matèries de continuïtat pendents de 1r curs de Batxillerat es consideren superades sempre que s'haja superat la corresponent de 2n curs de Batxillerat.



e) L'alumnat que al final del 2n curs tinguera avaluació negativa en algunes matèries, i no haja estat proposat per a l'obtenció del títol, podrà matricular-se d'aquestes sense necessitat de cursar de nou les matèries superades o optar per repetir el curs complet.

6. Criteris per a l'obtenció del títol de Batxiller

a) Els equips docents han d'adoptar les decisions relatives a l'obtenció del títol de Batxiller de manera col·legiada, i s'han de basar en l'evolució de l'alumne o alumna en el conjunt de les matèries, la seua maduresa acadèmica en relació amb els objectius del batxillerat i les competències corresponents.

b) La decisió de titulació, tant en l'avaluació final ordinària com en l'extraordinària, no queda supeditada a la superació de totes les matèries per a accedir a la titulació. Els equips docents també tindran en compte, a més dels resultats de les avaluacions realitzades, les possibilitats de seguir amb èxit els estudis o d'accedir al món laboral, i l'actitud de treball de l'alumnat al llarg del curs.

c) En tot cas, per a obtindre el títol de Batxiller és necessària una qualificació mitjana en l'etapa igual o superior a 5.





V. Ensenyaments de Formació Professional, Artístics i Esportius

V.1. Formació Professional

1. Mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT)

a) Per a la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball, se seguiran les instruccions que regula la Resolució de 7 de novembre de 2020, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions sobre la realització de la formació en centres de treball dels centres de la Comunitat Valenciana que durant el curs 2020-2021 impartisquen cicles de Formació Professional Bàsica, de grau mitjà i de grau superior, programes formatius de qualificació bàsica, així com ensenyaments artístics professionals i ensenyaments esportius (DOGV 11.11.2020).

b) Per a donar resposta a les possibles situacions provocades per la Covid-19, es podran establir les mesures operatives necessàries per a minimitzar tot el possible els riscos, atenent sempre les indicacions de les autoritats sanitàries que s'adequaran a l'evolució de la pandèmia, amb l'objectiu prioritari de garantir la seguretat, tant de l'alumnat com del personal docent.

c) En el cas de la situació derivada de la Covid-19, de manera excepcional, i sempre a criteri de l'equip docent, amb el vistiplau de la direcció del centre, la duració del mòdul professional d'FCT, durant el curs 2020-2021, podrà ajustar-se a les hores contemplades en els reials decrets que estableixen cada títol i els seus ensenyaments mínims, és a dir, 130 hores en la Formació Professional Bàsica, i 220 hores en la Formació Professional de grau mitjà i grau superior.

d) En els cicles formatius de grau superior s'integraran, de manera excepcional, els mòduls professionals d'FCT i de Projecte. Tots dos es realitzaran de forma integrada i amb una duració total de 245 hores, corresponents a la suma de la duració contemplada per a aquests mòduls en els reials decrets de cada títol.

e) En els cicles formatius de grau mitjà i en la Formació Professional Bàsica s'incorporarà, excepcionalment, un nou mòdul integrat que contindrà els resultats d'aprenentatge, els criteris d'avaluació del mòdul professional d'FCT i els objectius generals de cadascun dels títols, de manera que aquest nou mòdul substituirà excepcionalment el mòdul professional d'FCT. Per als cicles formatius de grau mitjà la duració total del mòdul integrat serà de 245 hores. Per a la Formació Professional Bàsica la duració total del mòdul integrat serà de 155 hores.



f) En els programes formatius de qualificació bàsica adaptada, la Direcció General de Formació Professional determinarà les condicions de la incorporació i de la duració del mòdul professional d'FCT.

g) Els tutors i tutores d'FCT podran utilitzar les orientacions emeses per la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial i les propostes d'activitats per als diferents cicles formatius.

h) Arran de les circumstàncies que puguen derivar-se de la crisi sanitària de la Covid-19, l'estada en empreses podrà ser substituïda per una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral de forma excepcional, com es va realitzar en el curs escolar 2019-2020.

i) Si algun alumne o alumna haguera estat cursant algun període d'FCT i per possibles situacions derivades de la pandèmia de la Covid-19 s'haguera d'impedir la continuïtat en el centre de treball, sempre seguint les indicacions de les autoritats sanitàries, la duració del mòdul integrat de Projecte i FCT serà la resultant de llevar de les hores a realitzar en cada cas, el període de temps cursat en l'empresa.

j) L'avaluació del mòdul integrat en els cicles de grau superior es realitzarà diferenciant la qualificació del mòdul de Projecte de la del mòdul professional d'FCT. El mòdul del Projecte es qualificarà de forma numèrica, amb una nota entre 1 i 10, sense decimals, mentre que el mòdul professional d'FCT es qualificarà d'apte o no apte i aquesta qualificació no es tindrà en compte per a calcular la nota mitjana de l'expedient acadèmic.

k) En el cas d'haver de realitzar el mòdul integrat en l'FPB o cicles d'FP de grau mitjà, l'avaluació dels ensenyaments del mòdul integrat es realitzarà mitjançant la qualificació d'apte o no apte en el mòdul professional d'FCT, i aquesta no es tindrà en compte per a calcular la nota mitjana de l'expedient acadèmic.

l) A l'alumnat de segon curs de les famílies professionals de Sanitat i de Serveis socioculturals i a la comunitat i d'Imatge personal que haja accedit a un contracte de treball dels establits en el marc de l'Ordre 299/2020, de 27 de març, quant a les mesures relatives als professionals sanitaris en formació, se li reconeixeran les hores realitzades d'acord amb el seu contracte laboral per a l'exempció total o parcial del mòdul professional d'FCT sense necessitat d'aplicar la duració d'un any complet d'experiència laboral, recollida en l'article 39.1 del Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu.



m) En cas que es produïren les circumstàncies contemplades en l'apartat h, en cap dels nivells educatius de Formació Professional serà necessària la col·laboració del tutor o tutora d'empresa per al procés d'avaluació de l'alumnat en el mòdul professional d'FCT.



n) En el moment que s'autoritze l'inici de l'activitat presencial, l'alumnat podrà retornar a realitzar l'FCT en l'empresa assignada o continuar en la modalitat a distància. Per a l'alumnat que curse programes formatius de qualificació bàsica adaptada no es tindran en compte les limitacions d'edat de realització si l'equip docent considera adequat realitzar el mòdul professional d'FCT en el primer trimestre del curs 2021-2022.

o) Per als títols impartits a l'empara de la LOGSE s'actuarà de la mateixa manera que als cicles LOE de grau mitjà i de grau superior, amb l'excepció dels continguts del mòdul integrat, que es realitzarà d'acord amb les capacitats terminals del mòdul professional d'FCT de cada títol.

2. Modalitat de programes de Dual

a) En el cas que per circumstàncies derivades de la Covid-19, la formació de programes de cicles en modalitat Dual es veja interrompuda, l'alumnat d'aquests programes passarà a estar en règim general en el seu centre educatiu i serà atés pel professorat de cadascun dels mòduls conforme a la programació. Cas que fora necessari, s'adaptaran a les possibles circumstàncies, entre altres, els documents de matrícula i d'avaluació. En el cas d'alumnat de 2n curs es podrà emetre el certificat acreditatiu de les activitats formatives realitzades en les empreses, mitjançant l'annex XIII de l'Ordre 2/2014, sempre que aquest alumnat haja realitzat almenys 250 hores del seu programa de formació.



b) En cas de donar-se la situació contemplada en l'apartat anterior, si un alumne o alumna haguera realitzat més de 250 hores en Formació Dual, l'equip docent les podrà considerar com a hores d'FCT i, de manera excepcional, podrà obtindre la qualificació d'apte en el mòdul professional d'FCT. En aquest cas l'alumnat haurà de realitzar la part corresponent al mòdul de Projecte. Si no haguera realitzat les hores mínimes, s'incorporarà al mòdul professional d'FCT més Projecte i realitzarà la part pendent fins a completar el nombre d'hores establit.



Aquesta mesura excepcional no influirà en el còmput total de les hores que l'alumnat haja realitzat en modalitat Dual.

3. Adaptació dels criteris i procediments d'avaluació

a) Els centres adaptaran els criteris d'avaluació previstos per a cada curs i valoraran especialment els resultats d'aprenentatge imprescindibles i més rellevants per a determinar la continuïtat de l'alumnat en el procés formatiu.

b) Els centres adaptaran els criteris d'avaluació previstos per a cada mòdul professional d'acord amb les adaptacions metodològiques realitzades, tant en modalitats d'ensenyament presencial, semipresencial o a distància, quan s'hagen produït confinaments de l'alumnat.

4. Característiques generals de l'avaluació

a) Ha de prevaldre el caràcter diagnòstic i formatiu que tota avaluació ha de tindre per a valorar els progressos realitzats en l'adquisició dels resultats d'aprenentatge dels diferents mòduls professionals.



b) L'alumnat no ha de veure's perjudicat per les actuals circumstàncies. Cal donar prioritat a la continuïtat de la seua formació, tenint en compte els diferents ritmes d'aprenentatge i atenent especialment l'alumnat més vulnerable.

c) S'utilitzaran instruments d'avaluació per valorar el treball realitzat per l'alumnat, el seu interés en la realització de les tasques i activitats proposades i l'actitud mostrada en el seguiment de l'activitat desenvolupada. Es tindrà especial consideració amb les dificultats de caràcter tecnològic, social o personal que hagen concorregut en cadascun dels i de les alumnes.

5. Avaluació final i qualificació

Els equips docents tindran en compte en l'avaluació final i en la determinació de les qualificacions de l'alumnat els següents aspectes:



– Els resultats de les avaluacions i les informacions de caràcter qualitatiu acumulades sobre l'alumnat en el procés d'avaluació contínua.



– L'actitud, l'interés i l'esforç de l'alumnat al llarg d'aquells períodes en què s'haja pogut produir un treball semipresencial o a distància com a conseqüència del seu confinament total o parcial, considerant les dificultats de caràcter tecnològic, social o personal que haja pogut tindre per al desenvolupament de l'activitat d'aprenentatge, a més de l'actitud envers la continuïtat del seu procés formatiu.



6. Criteris de promoció i titulació

a) La permanència d'un any més en el mateix curs (repetició) es considera una mesura excepcional que serà adoptada, en tot cas, de manera col·legiada per l'equip docent, sense que puga ser considerada com a única causa els mòduls professionals sense superar.



b) L'alumnat que promocione sense haver superat tots els mòduls professionals, sempre que els mòduls pendents no superen les 240 hores, seguirà els plans de reforç que establisquen els corresponents departaments didàctics i haurà de superar les avaluacions corresponents d'aquests plans de reforç durant el curs 2021-2022.



c) Quant a la titulació, l'equip docent adoptarà la decisió atenent els principis generals d'adquisició de la competència general del títol i els objectius generals del cicle formatiu. La superació de la totalitat dels mòduls formatius no serà determinant sempre que l'equip docent concloga que s'ha assolit la majoria de les competències professionals associades a cada mòdul professional i, en aquest cas, caldrà realitzar l'acte administratiu d'aprovació de l'esmentat mòdul amb la qualificació d'apte o de 5.

d) A la finalització del segon curs, i sempre que no s'haja proposat l'alumnat implicat per a l'obtenció del títol corresponent, els mòduls no superats implicaran la matriculació dels mateixos en el curs 2021-2022, podent ser avaluats de manera extraordinària en el primer trimestre, de cara a obtindre la titulació a partir de la primera avaluació, sempre que l'alumnat opte per aquesta mesura o al llarg del curs, seguint totes i cadascuna de les avaluacions.



e) En Formació Professional Bàsica, les decisions d'obtenció del títol, així com del títol de Graduat/ada d'Educació Secundària, s'adoptaran de manera col·legiada i atenent la competència general del títol i les competències claus establides per a l'Educació Secundària Obligatòria.





V.2. Ensenyaments esportius de règim especial

a) En el cas dels ensenyaments esportius, s'atendrà a allò que regula la Resolució de 28 de juliol de 2020, del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions en matèria d'ordenació acadèmica i d'organització de l'activitat docent en els centres que imparteixen ensenyaments esportius de règim especial en la Comunitat Valenciana durant el curs 2020-2021.

b) En tot allò que no es contemple específicament en la norma referida a aquests ensenyaments, s'aplicaran les mesures previstes en aquesta resolució per als ensenyaments de Formació Professional, amb les adaptacions necessàries a la seua pròpia regulació i es farà especial atenció a l'aplicació normativa relacionada amb el bloc de formació pràctica.

c) En tot allò relatiu als criteris, procediments i documents d'avaluació i als criteris de promoció, titulació i permanència, s'actuarà seguint les mateixes directrius i orientacions indicades per a la Formació Professional.



V.3. Ensenyaments artístics professionals d'Arts Plàstiques i Disseny

a) En el cas dels ensenyaments professionals d'Arts Plàstiques i Disseny, s'atendrà a allò que regula la Resolució de 28 de juliol de 2020, del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions sobre ordenació acadèmica i d'organització de l'activitat docent dels centres docents de la Comunitat Valenciana que durant el curs 2020-2021 impartisquen ensenyaments professionals d'Arts Plàstiques i Disseny.

b) En tot allò que no es contemple específicament en la norma referida a aquests ensenyaments, s'aplicaran les mesures previstes en aquesta resolució per als ensenyaments de Formació Professional, amb les adaptacions necessàries a la seua pròpia regulació, amb especial atenció a l'aplicació normativa relacionada amb la Formació en Centres de Treball.

c) En tot allò relatiu als criteris, procediments i documents d'avaluació i als criteris de promoció, titulació i permanència, s'actuarà seguint les mateixes directrius i orientacions indicades per a la Formació Professional.



V.4. Ensenyaments artístics elementals i professionals de Música i Dansa

a) En el cas dels ensenyaments artístics elementals i professionals de Música i de Dansa, s'atendrà a allò que regula la Resolució de 28 de juliol de 2020, del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions en matèria d'ordenació acadèmica i d'organització de l'activitat docent dels conservatoris i centres autoritzats d'ensenyaments artístics elementals i professionals de Música i Dansa de la Comunitat Valenciana per al curs 2020-2021.



b) A més de les mesures generals, els criteris d'avaluació en aquests ensenyaments tindran caràcter diagnòstic i formatiu, i es valorarà especialment la progressió en la consecució dels objectius generals i específics de cada ensenyament i nivell.

c) En tot allò relatiu als criteris, procediments i documents d'avaluació i als criteris de promoció, titulació i permanència, s'actuarà seguint les mateixes directrius i orientacions indicades per a la Formació Professional.



VI. Ensenyaments d'idiomes

1. Criteris de promoció de curs

L'alumnat de tots els cursos, tant els que condueixen com els que no condueixen a la prova de certificació, podrà promocionar al curs següent quan haja adquirit les competències requerides en la programació didàctica dissenyada per a la finalització del curs 2020-2021 amb un mínim del 50 % en cada una de les activitats de llengua i una nota global del 60 %.

2. Criteris de certificació del nivell

a) Per a obtindre el certificat corresponent a cadascun dels nivells intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes, s'aplicarà el que regula l'article 4.4 del Reial decret 1/2019, d'11 de gener, pel qual s'estableixen els principis bàsics comuns d'avaluació aplicables a les proves de certificació oficial dels nivells intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2 dels ensenyaments d'idiomes de règim especial.



En aplicació de l'article 14.2 del Reial Decret llei 31/2020, per a superar la prova de la convocatòria de 2021 caldrà obtindre una puntuació mínima corresponent al 50 % en cada una de les cinc parts de la prova i una puntuació global del 65 %.

b) L'obtenció del certificat del nivell A2 requereix la superació de cada una de les cinc activitats de llengua de què consta la prova amb un mínim del 50 % i una nota global del 65 %.

3. Criteris d'avaluació del curs

3.1. Avaluació final de l'alumnat oficial en els cursos curriculars que no condueixen a la prova unificada de certificació (PUC)

a) D'acord amb allò que regula l'article 3.3 de l'Ordre de 31 de gener de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'avaluació i promoció dels ensenyaments d'idiomes de règim especial a la Comunitat Valenciana, els departaments didàctics de les escoles oficials d'idiomes elaboraran una prova final global que avaluarà el grau de consecució dels objectius del curs. A proposta del professor o professora corresponent, l'alumnat que mitjançant l'avaluació contínua haja adquirit els objectius proposats per al curs podrà ser eximit totalment de la realització de la prova final. L'avaluació contínua suposa una recollida organitzada i sistemàtica d'informació de l'evolució de l'alumnat al llarg del curs. Així mateix, l'alumnat que mitjançant l'avaluació contínua haja adquirit alguns dels objectius proposats per al curs, podrà ser eximit parcialment de la realització de la prova final i podrà presentar-se únicament a aquelles activitats de llengua no superades al llarg del curs.



b) Per a obtindre la qualificació final d'apte cal superar totes les activitats de llengua amb un percentatge de puntuació mínim d'un 50 % i haver obtingut un percentatge de puntuació global mínim d'un 60 %. La qualificació final de les avaluacions del curs curricular serà el resultat de realitzar la mitjana aritmètica de les puntuacions obtingudes en cadascuna de les activitats de llengua i s'expressarà amb un número entre 1 i 10, amb dos decimals, arredonit a la centèsima més pròxima i, en cas d'equidistància, a la superior. En el cas de l'alumnat que no haja participat en l'avaluació contínua, ni en la prova final, es farà constar la qualificació de no presentat.

c) L'alumnat no apte en la convocatòria ordinària podrà presentar-se en la convocatòria extraordinària únicament a aquelles activitats de llengua en què haja obtingut un percentatge de puntuació inferior al 60 %.



3.2. Avaluació final de l'alumnat oficial del curs curricular que condueix a la certificació del nivell A2

a) L'avaluació final de la convocatòria ordinària serà el resultat d'una prova final o de l'avaluació contínua, la qual suposa una recollida organitzada i sistemàtica d'informació de l'evolució de l'alumnat al llarg del curs, sense necessitat de fer una prova final, si així ho determina el departament didàctic, amb un mínim de dues recollides anuals de notes en cada activitat de llengua. La Comissió de Coordinació Pedagògica podrà establir una quantitat superior de qualificacions numèriques que el professorat haurà d'obtindre de l'alumnat per tal de poder avaluar-lo. La promoció de l'alumnat comportarà l'obtenció del certificat del nivell bàsic A2.

b) Per a obtindre la qualificació final d'apte cal superar totes les activitats de llengua amb un percentatge de puntuació mínim d'un 50 % i haver obtingut un percentatge de puntuació global mínim d'un 65 %. La qualificació final de les avaluacions del curs curricular serà el resultat de realitzar la mitjana aritmètica de les puntuacions obtingudes en cadascuna de les activitats de llengua i s'expressarà amb un número entre 1 i 10, amb dos decimals, arredonit a la centèsima més pròxima i, en cas d'equidistància, a la superior. En el cas de l'alumnat que no haja participat en l'avaluació contínua, es farà constar la qualificació de no presentat.

c) En cas que el departament haja decidit fer prova final en la convocatòria ordinària, les dates d'aquesta seran les establides en l'apartat 3.1 de la Resolució de 31 de juliol de 2020, del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions en termes d'ordenació acadèmica i organització de les escoles oficials d'idiomes valencianes durant el curs 2020-2021. Tots els departaments hauran de preparar una prova global final per l'alumnat que no puga fer l'avaluació continua per motius laborals, confinament o baixa mèdica.



d) En la convocatòria extraordinària, l'alumnat no apte en la convocatòria ordinària podrà examinar-se únicament d'aquelles activitats de llengua on haja obtingut un percentatge de puntuació inferior al 65 %. Les dates seran les establides en l'apartat 3.2. de la Resolució de 31 de juliol de 2020, del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions en termes d'ordenació acadèmica i organització de les escoles oficials d'idiomes valencianes durant el curs 2020-2021.

3.3. Avaluació final de l'alumnat oficial en els cursos curriculars que condueixen a la prova unificada de certificació dels nivells B1, B2, C1 i C2

a) En l'avaluació del curs de l'alumnat dels cursos curriculars que condueixen a la prova unificada de certificació dels nivells B1, B2, C1 i C2, per a obtindre la qualificació final d'apte cal superar totes les activitats de llengua amb un percentatge de puntuació mínim d'un 50 % i haver obtingut un percentatge de puntuació global mínim d'un 60 %. La qualificació final de les avaluacions del curs curricular serà el resultat de realitzar la mitjana aritmètica de les puntuacions obtingudes en cadascuna de les activitats de llengua i s'expressarà amb un número entre 1 i 10, amb dos decimals, arredonit a la centèsima més pròxima i, en cas d'equidistància, a la superior. En el cas de l'alumnat que no haja participat en l'avaluació contínua, es farà constar la qualificació de no presentat.

b) La superació de l'avaluació d'aprofitament en els cursos curriculars que condueixen a la PUC permet a l'alumnat promocionar al primer curs d'Intermedi B2, C1 o C2 respectivament sense l'obtenció del certificat del nivell, que només s'obtindrà mitjançant la superació de la PUC.



3.4. Avaluació de les proves unificades de certificació

a) D'acord amb l'article 4.4 del Reial decret 1/2019, per a obtindre la qualificació final d'apte en la prova unificada de certificació caldrà superar totes les activitats de llengua amb un percentatge de puntuació mínim d'un 50 % i haver obtingut un percentatge de puntuació global mínim d'un 65 %. La nota final de la prova unificada de certificació serà la mitjana de la puntuació aconseguida en cada activitat de llengua.



b) La qualificació final de la prova de certificació serà el resultat de realitzar la mitjana aritmètica de les puntuacions obtingudes en cadascuna de les parts que integren la prova i s'expressarà amb un número entre 0 i 10, amb dos decimals, arredonit a la centèsima més pròxima i, en cas d'equidistància, a la superior.

c) En el cas de l'alumnat que no haja realitzat alguna de les parts de la prova de certificació es farà constar la qualificació de no presentat i l'expressió no apte en la qualificació final.

d) L'alumnat que no realitze cap de les parts que conformen la prova unificada de certificació obtindrà la qualificació final de no presentat.



e) L'alumnat no apte a la convocatòria ordinària podrà presentar-se en la convocatòria extraordinària únicament a aquelles activitats en les quals haja obtingut un percentatge de puntuació inferior al 65 %.



4. Convocatòries de proves de certificació

La matrícula de l'alumnat lliure estarà limitada als aforaments permesos d'acord amb la situació sanitària en el moment de la convocatòria.



VII. Formació de persones adultes

1. Flexibilització del currículum

a) Les programacions didàctiques han sigut planificades tenint en compte la flexibilització del currículum, prenent com a referent del procés d'ensenyament i aprenentatge aquells aprenentatges dels diferents àmbits d'experiència i mòduls formatius del currículum oficial, bàsics i imprescindibles per a possibilitar el desenvolupament de les competències clau necessàries per a accedir al nivell o ensenyament posterior. Així mateix, s'han tingut en compte els diversos escenaris possibles de presencialitat, semipresencialitat i ensenyament a distància quan s'han produït confinaments.

b) D'acord amb el que regula el Reial Decret llei 31/2020 i amb les recomanacions establides a principi de curs per a l'elaboració de les programacions didàctiques, en aquest curs acadèmic aquestes haurien de ser flexibles per a tot l'alumnat, prioritzant els continguts indispensables perquè l'alumnat assolisca les competències clau.



2. Criteris i procediments d'avaluació

a) Es realitzarà l'avaluació, atenent el seu caràcter continu, formatiu i integrador, a partir de les avaluacions realitzades i les activitats desenvolupades durant el curs. En cap cas, la persona adulta participant podrà veure's perjudicada per les dificultats derivades del canvi de modalitat presencial a semipresencial o a distància com a conseqüència del tancament parcial o total del centre durant el curs.

b) Quant a la promoció, es reforçarà el caràcter de l'avaluació contínua i formativa. La no promoció serà una decisió excepcional i haurà d'adoptar-se de manera col·legiada.



VII. Centre Específic d'Educació a Distància de la Comunitat Valenciana (CEEDCV)

Els aspectes regulats en aquesta disposició es desenvoluparan, si escau, mitjançant una instrucció específica de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional per a establir la seua aplicació en el CEEDCV i els seus centres col·laboradors, d'acord amb les especificitats dels ensenyaments que s'hi imparteixen.



Cinqué. Informació i difusió

Els membres dels equips directius es responsabilitzaran que tot el personal dels centres educatius siga coneixedor d'aquestes instruccions i del seu compliment.



Sisé. Assessorament i suport

La Inspecció d'Educació, el personal dels Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius (CEFIRE), les direccions territorials d'Educació, Cultura i Esport i les direccions generals amb competències en matèria d'educació, col·laboraran amb les direccions dels centres educatius assessorant i donant suport a les actuacions desenvolupades.





Seté. Entrada en vigor

Aquestes instruccions entraran en vigor el mateix dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de març de 2021.– El secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional: Miguel Soler Gracia.

Mapa web