Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 47/2021, de 29 de desembre, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es crea la Xarxa Novigi i es regulen els requisits de participació i reconeixement de centres docents i professorat adherits a aquesta a la Comunitat Valenciana. [2021/13165]

(DOGV núm. 9252 de 10.01.2022) Ref. Base de dades 000165/2022


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: política educativa



Índex

Preàmbul

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Article 2. Finalitat i compromisos de la Xarxa Novigi

Article 3. Objectius

Article 4. Desenvolupament de la Xarxa Novigi

Article 5. Participació dels centres educatius i del professorat en la Xarxa Novigi

Article 6. Sol·licitud d'incorporació a la Xarxa Novigi

Article 7. Criteris d'admissió de centres i professorat

Article 8. Compromís dels centres i del professorat integrants de la Xarxa Novigi

Article 9. Seguiment i suport a la Xarxa Novigi

Article 10. Avaluació dels programes de la Xarxa Novigi

Article 11. Reconeixement de centres i professorat

Article 12. Resolució de reconeixement

Article 13. Finançament dels centres docents públics

Article 14. Difusió i promoció

Capítol II. Programes

Secció primera. Programa Emprén

Article 15. Objecte del programa Emprén

Article 16. Objectius del programa Emprén

Article 17. Desenvolupament del programa Emprén

Article 18. Reconeixement dels centres en el programa Emprén

Article 19. Obligacions dels centres docents en el programa Emprén



Secció segona. Programa Innovatec

Article 20. Objecte del programa Innovatec

Article 21. Característiques del programa Innovatec

Article 22. Fases d'Implantació del programa Innovatec

Article 23. Espais formatius

Article 24. Figura del coordinador o coordinadora Innovatec

Article 25. Criteris d'avaluació del programa Innovatec

Article 26. Reconeixement dels centres del programa Innovatec

Secció tercera. Programa Qualitas

Article 27. Objecte del programa Qualitas

Article 28. Característiques del sistema de gestió de la qualitat en el programa Qualitas

Article 29. Reconeixement dels centres en el programa Qualitas

Article 30. Fases d'implantació del programa Qualitas

Article 31. Figura del coordinador o coordinadora del programa Qualitas

Secció quarta. Programa Acredita

Article 32. Objecte del programa Acredita

Article 33. Procediment d'acreditació basat en convocatòries permanents

Article 34. Figura del coordinador o coordinadora Acredita

Article 35. Formació integrada per a l'ocupació

Article 36. Reconeixement dels centres en el programa Acredita

Disposició addicional primera. Regla de despesa pública

Disposició addicional segona. Competències d'execució

Disposició addicional tercera. Adaptació dels annexos

Disposició final única. Entrada en vigor

Annex únic. Guió de la memòria per al reconeixement del desenvolupament dels programes de la Xarxa Novigi















PREÀMBUL



I



La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la Formació Professional, té per objecte l'ordenació d'un sistema integral de Formació Professional, qualificacions i acreditació, que responga amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques a través de les diverses modalitats formatives.

Entre els fins del Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional, cal destacar el de promoure una oferta formativa de qualitat, actualitzada i adequada als diferents destinataris, d'acord amb les necessitats de qualificació del mercat laboral i les expectatives personals de promoció professional.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), estableix les estructures, l'organització i gestió del sistema educatiu en tots els nivells excepte en l'universitari. La LOE estableix que la Formació Professional té per finalitat preparar l'alumnat per a l'activitat en un camp professional i facilitar la seua adaptació a les modificacions laborals que poden produir-se al llarg de la seua vida, contribuir al seu desenvolupament personal i a l'exercici d'una ciutadania democràtica, i permetre la seua progressió en el sistema educatiu i en el sistema de Formació Professional per a l'ocupació, així com l'aprenentatge al llarg de la vida. L'eix vertebrador de la nova Formació Professional és el Catàleg Nacional de les Qualificacions Professionals, constituït per les mateixes qualificacions existents en el sistema productiu i per la formació associada a aquestes, organitzada en mòduls professionals.



Així mateix, l'esmentada Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en establir els principis que l'han de regir, cita en primer lloc el de la qualitat de l'educació per a tot l'alumnat, independentment de les seues condicions i circumstàncies. Per això, determinar la qualitat del servei educatiu és essencial i passa, necessàriament, per la implantació de sistemes de gestió de la qualitat en els centres educatius.



El Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu, en el seu article 3, assenyala que els ensenyaments de Formació Professional tenen per objecte aconseguir que l'alumnat adquirisca les competències professionals, personals i socials, segons el nivell de què es tracte, necessàries, entre altres, per a:

– Exercir l'activitat professional definida en la competència general del programa formatiu.

– Consolidar hàbits de disciplina, treball individual i en equip, així com capacitats d'autoaprenentatge i capacitat crítica.

– Desenvolupar una identitat professional motivadora de futurs aprenentatges i adaptacions a l'evolució dels processos productius i al canvi social.

– Comunicar-se de manera efectiva en el desenvolupament de l'activitat professional i personal.

Així mateix, la Formació Professional possibilitarà l'aprenentatge al llarg de la vida, afavorint la incorporació de les persones a les diferents ofertes formatives i la conciliació de l'aprenentatge amb altres responsabilitats i activitats.

D'altra banda, assenyala en el seu article 8 que amb la finalitat de facilitar a l'alumnat l'adquisició de les competències corresponents, les administracions educatives, en el marc de les seues competències, promouran l'autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió dels centres que impartisquen Formació Professional, fomentaran el treball en equip del professorat i el desenvolupament de plans de formació, investigació i innovació en el seu àmbit docent, així com les actuacions que afavorisquen la millora contínua dels processos formatius; de la mateixa manera, la metodologia didàctica dels ensenyaments de Formació Professional integrarà els aspectes científics, tecnològics i organitzatius que en cada cas corresponguen, amb la finalitat que l'alumnat adquirisca una visió global dels processos productius propis de l'activitat professional corresponent.











II



L'Ordre de 22 de març de 2005, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula el procediment per a la implantació de sistemes de gestió de qualitat en els centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana, crea una Xarxa de Centres de Qualitat Educativa de la Comunitat Valenciana. En conseqüència, aquesta ordre segueix, respecte a aquest apartat, l'esperit d'aquesta i estructura una xarxa pròpia exclusivament relacionada amb la Formació Professional.



Segons la Comissió Europea, l'educació i la formació exerceixen un paper clau per a l'Estratègia Europa 2020. D'acord amb l'anterior, l'estratègia 2020 pretén millorar la creativitat i innovació dels adults en els seus entorns educatius i impulsar noves pedagogies i entorns educatius creatius en matèria d'aprenentatge.

D'acord amb la recomanació del Parlament Europeu i el Consell Europeu sobre competències clau per a l'aprenentatge al llarg de la vida, el «sentit d'iniciativa i emprenedoria» és una de les competències clau.



El Pla valencià d'impuls i millora de la Formació Professional té com a objectiu central l'impuls i la millora del nivell de competències del conjunt de la ciutadania, un model flexible que afavorisca la cohesió social i que impulse noves capacitats professionals relacionades amb les necessitats dels sectors productius, a més incentiva un sistema d'avaluació de la formació i millora de la qualitat de la Formació Professional.

Aquests objectius, marcats per les organitzacions i institucions, obliguen a implantar un model de gestió de l'educació de Formació Professional des d'una òptica diferent a l'actual.

En aquest sentit, i tenint en compte les recomanacions dels organismes internacionals, la implantació de metodologies actives relacionades amb les competències adquirides en els processos d'aprenentatge s'estima com a estratègic per a aconseguir aquests objectius.







III



El desembre de 2018 es va publicar el Pla estratègic d'emprenedoria de la Comunitat Valenciana 2019-2023. Aquest document va servir de referència per a elaborar el Pla d'emprenedoria de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, en què es pretén donar un impuls a l'emprenedoria en l'àmbit de la Formació Professional valenciana.

Una mesura per a afavorir l'educació i la Formació Professional i contribuir a la consecució dels objectius de la Cimera de Lisboa de l'any 2000, que s'han anat ampliant i ratificant en les cimeres posteriors de la Unió Europea, és fomentar el reconeixement de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació. Tot això, amb la finalitat de facilitar l'ocupabilitat dels ciutadans, la mobilitat, fomentar l'aprenentatge al llarg de la vida i afavorir la cohesió social, especialment d'aquells col·lectius que manquen d'una qualificació reconeguda.





IV



La qualitat educativa passa, necessàriament, per mesurar el grau de satisfacció que els usuaris tenen del servei rebut i de les necessitats cobertes. La gestió de la qualitat en els centres docents ha de ser global, incidint sobre les persones, sobre els recursos, sobre els processos i sobre els resultats, amb l'objectiu de satisfer les expectatives i necessitats de la comunitat a la qual presten els seus serveis (estudiants, famílies, institucions, entre altres).

La implantació d'un sistema de gestió de qualitat en els processos i procediments de l'educació de Formació Professional permetrà als centres regular el seu funcionament amb l'objectiu d'aconseguir la satisfacció de les necessitats i expectatives de totes les parts que intervenen en els processos que s'hi desenvolupen, i millorar contínuament la qualitat del servei que presten.







V



Per a intentar coordinar tots aquests objectius i crear sinergies entre tots els centres participants en les iniciatives de millora de la Formació Professional, aquesta ordre proposa la creació de xarxes col·laboratives de centres i de professorat.

La Xarxa Novigi impulsa el treball en equip establint xarxes col·laboratives entre centres de Formació Professional i entre el professorat que imparteix docència en aquest camp formatiu, per a la dinamització i la consolidació, en el conjunt del sistema públic de Formació Professional de la Comunitat Valenciana, de la innovació pedagògica i organitzativa com a element clau de canvi dels models d'aprenentatge, evolucionant de models tradicionals a metodologies actives en les quals l'alumnat intervé com a protagonista actiu en el seu procés d'adquisició de competències.

Els centres que s'integren en la Xarxa Novigi duran a terme programes de metodologies actives d'aprenentatge, iniciativa emprenedora i de formació professional integrada, per la qual cosa adquireixen el compromís de participar activament en un continu procés de millora que comporta innovar en totes les facetes educatives dels centres. Aquesta integració suposa un distintiu que dona visibilitat al seu compromís amb els objectius que persegueix aquesta.





VI



En la tramitació de la present norma s'han respectat els principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que són els següents: necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. 

Respecte dels principis de necessitat i eficàcia, la norma és necessària per a impulsar d'una manera eficaç l'adopció de noves metodologies i programes per a aconseguir els objectius anteriorment assenyalats, com és la modernització de la Formació Professional, alhora que permetrà sinergies entre els centres i per tant una major eficiència dels recursos públics. 

Quant al principi de proporcionalitat, la norma conté la regulació adequada i imprescindible per a obtindre l'objectiu que es pretén aconseguir. 

Es compleix, així mateix, el principi de seguretat jurídica, ja que la norma s'ha elaborat de manera coherent amb la normativa estatal, de la Unió Europea i de la Comunitat Valenciana, amb la intenció de mantindre un marc normatiu estable, predictible, integrat i clar. 

En aplicació del principi de transparència, s'ha donat publicitat a la iniciativa normativa i als documents propis del procés d'elaboració, i s'ha sotmés a audiència i informació pública. 

En virtut d'això, tractat en Taula Sectorial d'Educació, amb la certificació del Consell Valencià de Formació Professional, conforme amb el dictamen 668/2021 de data 17 de novembre de 2021 del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i vista la proposta de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, en exercici de les competències que confereix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,





ORDENE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. La present ordre té per objecte crear la Xarxa Novigi, integrada pels centres educatius públics de titularitat de la Generalitat que impartisquen Formació Professional i pel professorat adscrits a aquests i adherit a la xarxa, que contemplen la incorporació al seu projecte educatiu d'algun dels programes que s'indiquen a continuació:

– Programa Innovatec, d'aplicació de metodologies actives i el redisseny de l'entorn educatiu.

– Programa Emprén, per al desenvolupament de la cultura emprenedora, l'emprenedoria i la creació d'empreses en l'entorn dels centres.

– Programa Qualitas, d'implantació i certificació de sistemes de gestió de la qualitat.

– Programa Acredita, d'implantació i desenvolupament dels procediments d'acreditació de la competència i la Formació Professional integrada.

2. Així mateix, regula els requisits per a la participació en aquesta xarxa, el procediment per al reconeixement del treball realitzat per aquests centres, així com el seu seguiment, impuls i suport.



Article 2. Finalitat i compromisos de la Xarxa Novigi

La Xarxa Novigi és una estructura de centres col·laborativa la finalitat de la qual és impulsar la qualitat en l'ensenyament de Formació Professional.

Els centres educatius que integren la Xarxa Novigi assumiran els compromisos següents:

1. Responsabilitat compartida

El professorat i l'alumnat dels centres de Formació Professional, així com el seu entorn socioproductiu participen en el desenvolupament del sistema educatiu i dels processos d'aprenentatge, assumint una responsabilitat comuna i una estandardització de la qualitat per a la millora de resultats i serveis.

2. Comunitat en xarxa

L'ús adequat, eficaç i òptim dels recursos requereix un treball en xarxa, que garantisca la coordinació sistemàtica de tots els implicats en la progressiva implantació i consolidació dels programes recollits en aquesta ordre.

3. Adaptació

Els centres de la xarxa duran a terme el desenvolupament de l'aprenentatge competencial adaptat a les circumstàncies de l'àmbit del centre recollides en cada projecte formatiu de centre.

4. Obertura a nous mètodes

Aquesta xarxa, si bé aposta per uns programes específics, no es tanca a noves pràctiques, gràcies a l'experiència dels centres de la Comunitat Valenciana, que puguen oferir noves vies i formes de treball complementàries amb l'alumnat dels ensenyaments professionalitzadors, i que permeten aconseguir uns millors assoliments en les competències adquirides i assegurar la qualitat del servei.

5. Treball en equip

El treball en equip és la pedra angular de la xarxa, en el qual tots els agents implicats transfereixen coneixements i experiències en pro d'una millora contínua i ús eficient de recursos.

6. Coordinació dels equips coordinadors de cada programa

Els equips coordinadors de cada programa mantindran una comunicació fluida entre els diferents membres de la xarxa.

7. Assegurament dels resultats

Els centres docents que formen part de la xarxa han de mantindre un procés de millora contínua global que permeta aconseguir la qualitat que demana la societat i que necessita el sistema productiu, mitjançant sistemes de gestió de la qualitat estandarditzats i homologables.



Article 3. Objectius

La Xarxa Novigi té els objectius generals següents:

a) Implantar metodologies actives com a element pedagògic en tots els cicles de Formació Professional.

b) Treballar sota un prisma metodològic basat en metodologies actives, i especialment d'aprenentatge col·laboratiu basat en projectes (ACBP).

c) Consolidar una xarxa de suport als docents, que permeta l'intercanvi i optimització d'experiències i recursos en matèria docent i d'iniciativa innovadora.

d) Consolidar en tots els centres un model de Formació Professional integrada que facilite el disseny per part del ciutadà de les seues competències professionals.

e) Augmentar el nombre de professionals que acrediten competències per experiència professional i continuen la seua formació amb els models que ofereix la Generalitat Valenciana.

f) Fomentar la innovació, la cultura emprenedora, la creativitat i la digitalització en tots els centres que imparteixen Formació Professional del sistema educatiu, a través de metodologies actives d'educació i potenciació en aspectes com la flexibilitat, el treball en grup i l'autogestió de l'alumnat que cursa cicles formatius de Formació Professional bàsica, grau mitjà o superior de Formació Professional.

g) Potenciar, des dels centres educatius, la col·laboració real entre alumnat, professorat i l'entorn economicosocial territorial per a dinamitzar experiències d'acreditació de competències, innovació i emprenedoria.

h) Acostar l'alumnat que cursa Formació Professional a la innovació i l'emprenedoria en l'entorn dels centres d'ensenyament.

i) Col·laborar amb altres autonomies sobre noves experiències que fomenten la innovació pedagògica tant en el terreny de les competències professionals relacionades amb els títols de Formació Professional, com en la Formació Professional integrada.

j) Generar un equip de treball integrat per personal docent per a la investigació i l'elaboració de materials didàctics per al foment de les habilitats emprenedores, innovació educativa i competències professionals en Formació Professional.

k) Implantar sistemes de gestió de la qualitat, tant des d'un enfocament intern com extern al centre educatiu, que mitjançant indicadors permeten assegurar la qualitat del servei i valorar l'evolució del propi sistema, així com corregir les desviacions que es puguen produir.



Article 4. Desenvolupament de la Xarxa Novigi

1. Podrà sol·licitar acollir-se a la Xarxa Novigi tot centre educatiu públic que oferisca ensenyaments de Formació Professional que contemple dins del seu projecte educatiu la posada en marxa d'alguns dels programes recollits en aquesta ordre.

2. Aquests centres es comprometran a implantar progressivament els programes descrits en aquesta ordre o presentar proves d'haver aconseguit algun dels objectius d'algun dels programes de la xarxa. Així mateix, es comprometran a col·laborar amb entitats externes, com ajuntaments, mancomunitats, interlocutors comunitaris, diputacions, empreses, associacions empresarials, sindicats i altres agents, que puguen millorar els serveis del centre educatiu.

3. Els centres de la Xarxa Novigi hauran de comptar amb un equip coordinador de projecte Novigi. Aquest equip estarà format per un representant de l'equip directiu del centre i un membre del professorat d'alguna de les famílies professionals del centre per cada programa implantat o a implantar, que en serà el coordinador o coordinadora.



4. Les persones integrants de l'equip coordinador el programa del qual haja sigut avaluat positivament disposaran per al desenvolupament de la seua labor de la assignació d'hores lectives, dins del seu horari personal/docent que s'establisca en la resolució anual per la qual es dicten instruccions sobre ordenació acadèmica i d'organització de l'activitat docent dels centres que imparteixen Formació Professional en la Comunitat Valenciana.

5. L'equip coordinador té les funcions següents:

a) Impulsar el disseny i desenvolupament del projecte Novigi, participant activament en la seua elaboració i sent responsable de la seua presentació, contingut i desenvolupament.

b) Acompanyar i motivar l'alumnat participant en totes les fases i activitats del programa.

c) Participar en les diferents sessions de formació, seguiment i avaluació.

d) Convocar les reunions de coordinació amb tots els agents implicats en el projecte.

e) Gestionar, per instrucció de la direcció, l'ús dels recursos amb els quals es dotarà el centre per al desenvolupament del programa.

f) Elaborar la memòria final del projecte, així com el seguiment i l'avaluació.

g) Dur a terme qualssevol altres funcions que se li atribuïsquen en el projecte Novigi de centre, incloses les tasques de coordinació intercentres i/o municipals.



Article 5. Participació dels centres educatius i del professorat en la Xarxa Novigi

1. Tant els centres educatius com el professorat a nivell individual disposaran d'autonomia per a procedimentar i implantar els diferents programes que constitueixen la pertinença a la Xarxa Novigi.

2. No obstant això, la direcció general competent en matèria de Formació Professional del sistema educatiu facilitarà la participació d'uns i d'altres en nodes col·laboratius d'intercanvi d'experiències. Així mateix, comunicarà als centres de formació del professorat corresponents les necessitats formatives detectades i la petició de cobrir-les.



Article 6. Sol·licitud d'incorporació a la Xarxa Novigi

1. Els centres interessats a incorporar-se a la Xarxa Novigi formalitzaran sol·licitud, a través de la direcció del centre, mitjançant el tràmit telemàtic de la Conselleria dirigit a la direcció general competent en matèria de Formació Professional del sistema educatiu.

2. Les sol·licituds podran ser presentades en qualsevol moment entre l'inici del curs escolar i el 31 de maig d'aquest curs, sent efectiva per al curs següent.

3. Aquest escrit ha d'incloure el compromís d'integració en la Xarxa Novigi, indicant en quin programa o programes es desitja participar. Així mateix, s'ha d'adjuntar l'acord favorable del consell escolar o consell social i del claustre mitjançant certificació de la secretaria del centre educatiu.

4. Per a la participació en els programes de la Xarxa Novigi de manera individual, en el cas que el centre no forme part d'aquesta xarxa, el professorat ha de remetre una sol·licitud telemàtica individual dirigida a la direcció general competent en matèria de Formació Professional del sistema educatiu, indicant en quin programa o programes de la Xarxa Novigi està interessat, adjuntant la següent documentació:

a) Còpia registrada de l'escrit presentat telemàticament davant el centre educatiu de la petició a la direcció perquè inicie el procés d'incorporació del centre a la Xarxa Novigi.

b) Declaració jurada de no haver rebut resposta afirmativa a l'escrit anterior trenta dies després d'haver-lo presentat.

5. Tots els centres que, en virtut de Resolució de 21 de juliol de 2021, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, tinguen constituïts equips d'avaluació o acreditació de les competències pertanyen, per aquesta raó, al programa Acredita de la Xarxa Novigi.





Article 7. Criteris d'admissió de centres i professorat

1. Els centres i professorat de Formació Professional pertanyeran a la Xarxa Novigi des del moment en què es registre en la direcció general competent en matèria de Formació Professional del sistema educatiu la seua sol·licitud d'ingrés.

2. El professorat que sol·licite la seua participació en algun dels programes de la Xarxa Novigi a títol individual pertanyerà a la Xarxa Novigi, des del moment que la direcció general competent en matèria de Formació Professional del sistema educatiu li ho comunique. Prèviament aquesta comprovarà que el centre no està interessat a pertànyer a la Xarxa Novigi.



Article 8. Compromís dels centres i del professorat integrants de la Xarxa Novigi

1. Els centres integrants de la Xarxa Novigi es comprometen a:

a) Designar els responsables de l'equip de coordinació.

b) Presentar, en el termini del primer any de pertinença a la Xarxa Novigi, el projecte del centre d'acord amb les directrius de la direcció general responsable de Formació Professional relacionats amb els diferents programes de la Xarxa Novigi.

c) Dissenyar i posar en marxa les infraestructures i adaptacions necessàries per a poder obtindre els objectius generals i específics de la xarxa i els seus diferents programes.

2. Les persones integrants de la xarxa de professorat de cada programa de la Xarxa Novigi es comprometen a participar en les activitats de formació que de manera específica es desenvolupen dins de la Xarxa Novigi.

3. Tots dos, els centres educatius, a través de la direcció, i el professorat, directament, es comprometen a participar activament en les actuacions dels diferents programes que desenvolupa la Xarxa Novigi.





Article 9. Seguiment i suport a la Xarxa Novigi

1. La direcció general competent en matèria de Formació Professional del sistema educatiu serà l'encarregada del seguiment i suport a la Xarxa Novigi.

2. Aquesta direcció general serà la responsable de definir els objectius, establir les línies bàsiques d'actuació, dissenyar les estratègies de coordinació i realitzar l'avaluació de la xarxa. Així com de concretar les actuacions en el seu àmbit d'actuació i canalitzar les demandes de formació específica, amb la col·laboració, quan siga necessària, de les persones tècniques o expertes d'altres institucions o entitats públiques o privades. A més, seran els responsables de proposar les diferents categories dels centres dependents de la Xarxa Novigi.

3. La direcció general competent en matèria de Formació Professional designarà un dinamitzador o dinamitzadora de cada programa, d'entre el seu personal adscrit, que serà responsable de conjuminar l'estratègia entre els diferents interlocutors del programa i la conselleria competent en matèria d'educació.

Així mateix, tindran entre les seues competències el seguiment i l'assessorament als centres integrats en la Xarxa Novigi, així com al professorat de Formació Professional de centres no pertanyents a la xarxa que hagen sol·licitat la participació en els seus diferents programes. Aquesta direcció general afavorirà la creació de nodes o grups de treball col·laboratiu de professorat per a l'intercanvi d'experiències i el creixement conjunt dels diferents projectes en marxa.



Article 10. Avaluació dels programes de la Xarxa Novigi

1. Els centres integrants de la Xarxa Novigi podran sol·licitar el reconeixement del desenvolupament i implantació de qualsevol dels programes recollits en aquesta ordre mitjançant la presentació d'una memòria a la direcció general competent en matèria de Formació Professional del sistema educatiu seguint les directrius indicades en l'annex únic d'aquesta ordre. Aquesta memòria s'acompanyarà d'un certificat de la secretaria del consell escolar o consell social en el qual conste la seua aprovació.

2. Per a efectuar l'avaluació d'aquesta memòria, la direcció general competent en matèria de Formació Professional podrà sol·licitar informes addicionals si ho considera oportú, així com realitzar visites als centres o institucions participants.

3. Del resultat d'aquesta avaluació, la direcció general competent en matèria de Formació Professional del sistema educatiu podrà realitzar informe o observacions per a la millora o la consecució dels objectius dels programes.

4. D'aquesta avaluació quedarà exceptuat el programa Acredita.

5. Per a l'avaluació dels programes es tindrà en compte el grau de consecució dels objectius de cada programa i els criteris específics de cada programa que s'establisquen en aquesta ordre.



Article 11. Reconeixement de centres i professorat

1. Els centres adscrits a la Xarxa Novigi disposaran d'un distintiu que els identifique com a membre integrant de la xarxa, sempre que hagen obtingut el reconeixement al desenvolupament d'algun dels programes d'aquesta ordre, després de l'avaluació positiva de la memòria presentada, segons recull l'article 10 d'aquesta ordre.

Aquests distintius tindran diferents categories depenent del nombre de programes avaluats positivament.

– Centre Novigi de bronze, centres que tenen avaluats positivament un programa únicament.

– Centre Novigi de plata, centres que tenen avaluats positivament dos programes regulats en aquesta ordre.

– Centre Novigi d'or, centres que tenen avaluats positivament tres programes.

– Centre Novigi de platí, centres que tenen avaluats positivament tots els programes recollits en aquesta ordre.

Paral·lelament al reconeixement de centre Novigi, cada programa tindrà un segell d'assoliments que s'afegirà al genèric de la xarxa.

2. Es podrà reconéixer al professorat participant en els programes que formen part dels centres seleccionats en la Xarxa Novigi fins a un màxim de 100 hores de formació, de conformitat amb el que s'estableix en l'Ordre 65/2012, de 26 d'octubre, sobre el model de formació permanent del professorat i el disseny, reconeixement i registre de les activitats formatives. La certificació del reconeixement serà expedida pel servei amb competències en formació del professorat.





Article 12. Resolució de reconeixement

1. Efectuada la corresponent avaluació de la memòria presentada, la direcció general competent en matèria de Formació Professional formularà proposta de resolució provisional de centres seleccionats per al reconeixement del desenvolupament dels diferents programes, i la relació motivada de les sol·licituds desestimades.

2. Aquesta proposta es publicarà en la pàgina web de la conselleria competent en matèria d'educació, i després s'obrirà un termini d'al·legacions per als interessats.

3. Finalitzat el termini d'al·legacions, la direcció general competent en matèria de Formació Professional resoldrà i publicarà la resolució corresponent en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, cada any abans de finalitzar el mes de juliol. Aquesta resolució contindrà els centres als quals s'atorga reconeixement i la relació motivada de sol·licituds desestimades.

4.. Contra aquesta resolució podrà interposar-se un recurs d'alçada davant la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, en el termini d'un mes des de l'endemà de la notificació, segons els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 13. Finançament dels centres docents públics

1. Els centres pertanyents a la Xarxa Novigi podran disposar de finançament a càrrec dels pressupostos de la conselleria competent en matèria d'educació mitjançant les assignacions pressupostàries que s'establisquen.

2. Les assignacions econòmiques podran destinar-se a l'adquisició de béns inventariables, sempre que es destinen durant un període no inferior a dos anys a la realització dels programes que han originat aquesta assignació econòmica. Així mateix, podran destinar-se a cobrir les despeses d'adquisició de mobiliari, materials didàctics i altres relacionats amb els programes recollits en el capítol II d'aquesta ordre.



3. Per a l'assignació de recursos econòmics als membres de la Xarxa Novigi es realitzaran convocatòries específiques a l'efecte.



Article 14. Difusió i promoció

Al llarg del desenvolupament dels programes, es difondran els projectes i experiències realitzats en els diferents centres participants de la Xarxa Novigi.

La direcció general competent en matèria de Formació Professional realitzarà totes les accions que considere pertinents per a la difusió dels projectes seleccionats a través de publicacions i jornades.



Per a la seua difusió, els projectes, programes, experiències i altres accions s'incorporaran en la pàgina web temàtica de la Xarxa Novigi.





CAPÍTOL II

Programes



Secció primera

Programa Emprén



Article 15. Objecte del programa Emprén

El programa Emprén duu a terme en els centres que ofereixen Formació Professional experiències de cultura i iniciativa emprenedora, així com el foment de la creació d'empreses en els centres de Formació Professional de la Comunitat Valenciana.



Article 16. Objectius del programa Emprén

El programa Emprén té els objectius generals següents:

a) Fomentar la cultura emprenedora en tots els centres que imparteixen Formació Professional del sistema educatiu, utilitzant metodologies actives d'aprenentatge i potenciant aspectes com la creativitat, la innovació i l'autogestió de l'alumnat que cursa cicles formatius.



b) Potenciar, des dels centres educatius, la col·laboració real entre alumnat, professorat i l'ecosistema emprenedor de l'entorn territorial.



c) Consolidar una xarxa de suport als docents, que permeta l'intercanvi i optimització d'experiències i recursos en matèria d'iniciativa emprenedora.

d) Acostar a l'alumnat que cursa Formació Professional les iniciatives d'emprenedoria desenvolupades en l'entorn dels centres d'ensenyament.

e) Implicar l'alumnat en el disseny i desenvolupament de projectes emprenedors perquè puguen ser capaços de crear la seua pròpia empresa, fomentant la cooperació, la solidaritat, el treball en equip, i l'esperit investigador i innovador, entre altres valors.

f) Col·laborar amb altres comunitats autònomes sobre noves experiències que fomenten l'emprenedoria creativa.

g) Generar un equip de treball integrat per personal docent per a la investigació i l'elaboració de materials didàctics destinats al foment de les habilitats emprenedores en la Formació Professional.



Article 17. Desenvolupament del programa Emprén

1. Durant el primer any d'implantació del programa, el centre educatiu redactarà el projecte emprenedor de centre. Aquest document és el marc on es recolliran totes les propostes d'activitats per al foment de la iniciativa emprenedora que es vagen a realitzar des del centre educatiu, tant en les seues pròpies instal·lacions com fora.



2. L'equip coordinador del centre fomentarà la coordinació amb els agents externs i els membres de la comunitat educativa participants.



3. El projecte emprenedor de centre formarà part del projecte educatiu, on s'estableixen els objectius a aconseguir, els continguts de treball, els recursos necessaris i els procediments d'actuació i organització de les entitats implicades, i haurà de recollir els aspectes següents:



a) Anàlisi de la situació contextual de l'entorn del centre.

b) Definició de les finalitats i objectius del projecte emprenedor de centre.

c) Definició de planificació, metodologies, formació, indicadors de resultat i col·laboradors del projecte.

d) Pla d'acció per al desenvolupament del projecte.

e) Avaluació i seguiment del projecte. El projecte emprenedor de centre tindrà caràcter de projecte estable del centre i s'haurà d'actualitzar d'acord amb les avaluacions anuals realitzades per l'equip coordinador i a l'aprovació del consell social o consell escolar quan corresponga.



f) Els projectes recolliran la creació d'una aula d'emprenedoria per a poder dur a terme totes les accions que el centre realitze per a potenciar l'esperit emprenedor en el seu àmbit. Aquestes aules comptaran amb els mitjans humans i materials perquè els alumnes adquirisquen les destreses necessàries per a crear empreses i posar en marxa projectes d'autoocupació. Aquesta aula, a més, servirà en horari no lectiu per a tot l'alumnat ja titulat com a suport per a la creació de la seua pròpia empresa.

4. Podran elaborar-se projectes intercentres, per a diversos centres d'una mateixa localitat o de localitats limítrofes, sempre que hi haja una relació de referència entre els centres. Dins de les iniciatives de projectes intercentres també podran existir projectes d'emprenedor municipal en els quals hauran de participar tots els centres que impartisquen Formació Professional en la localitat.

5. El projecte emprenedor de centre podrà desenvolupar-se, en una primera fase, per mòduls o unitats de competència independents, encara que es valorarà la participació de la majoria dels cicles formatius implantats en els centres.

6. En el cas de participació en el programa de professorat a nivell individual sense que el centre pertanga a la Xarxa Novigi, aquest ha de presentar un projecte emprenedor d'aula.



Article 18. Reconeixement dels centres en el programa Emprén

Els centres adscrits a la Xarxa Novigi que compten amb programa Emprén disposaran d'un distintiu que els identifique com a membre integrant de la xarxa.

Aquests distintius, depenent de les característiques del projecte i la seua qualitat, acreditaran els assoliments següents:

a) Assoliment A: projectes d'emprenedoria d'un centre.

b) Assoliment B: projectes d'emprenedoria en què participen diverses famílies professionals del centre.

c) Assoliment C: projectes d'emprenedoria municipals o supramunicipals.

d) Assoliment D: centres que tenen implantades empreses reals.

e) Assoliment E: projectes d'emprenedoria d'especial rellevància pel nombre d'agents implicats i la qualitat dels seus resultats.



Article 19. Obligacions dels centres docents en el programa Emprén



1. Els centres integrats en el programa Emprén estan obligats a:

a) Gestionar i realitzar de manera directa el projecte emprenedor de centre.

b) Complir la normativa vigent en relació amb les activitats d'aquest.

2. En cas de rebre el finançament previst en l'article 13 d'aquesta ordre, els centres integrats en el programa Emprén estan obligats a:

a) Sotmetre's a les actuacions de control financer que corresponguen i a les comprovacions que la direcció general competent en matèria de Formació Professional puga efectuar.

b) Acreditar l'execució del programa, remetent la documentació justificativa a la direcció general competent en matèria de Formació Professional, amb còpia, si és procedent, a qualsevol altra administració competent, ajustant-se al que disposa l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre la normativa vigent de control de la despesa pública.

c) Comunicar l'obtenció d'altres ajudes econòmiques, procedents de qualsevol altra administració o ens públic o privat, així com el seu import i l'aplicació dels fons al projecte.

d) Creació de l'aula d'emprenedoria d'acord amb les indicacions de la direcció general competent en matèria de Formació Professional del sistema educatiu, i facilitar el seu ús en horari no lectiu a l'alumnat ja titulat que desitge crear la seua pròpia empresa.

e) Fer referència a l'ajuda rebuda des de la conselleria competent en matèria d'educació en la difusió o publicació (de qualsevol tipus o per qualsevol mitjà) de l'activitat exercida, indicant explícitament que el contingut difós o publicat únicament expressa l'opinió dels autors.



3. En el cas previst en el punt 2, qualsevol alteració de les condicions contemplades per a l'adjudicació de finançament, com també la renúncia a aquest, haurà de ser comunicada a la direcció general competent en Formació Professional i suposarà la modificació conseqüent de la concessió, sense augment de la quantitat total de l'ajuda.







Secció segona

Programa Innovatec



Article 20. Objecte del programa Innovatec

El programa Innovatec té com a objecte implantar la digitalització, les tecnologies aplicades a totes les famílies professionals de la Formació Professional, així com les metodologies actives destacant l'aprenentatge col·laboratiu basat en projectes o altres models innovadors que juntament amb les futures tendències tecnològiques a implantar en els processos productius milloren les competències personals, socials i professionals de l'alumnat de Formació Professional.



Article 21. Característiques del programa Innovatec

1. La principal característica del programa Innovatec és la metodologia activa fonamentada en l'aprenentatge col·laboratiu basat en projectes (ACBP).

2. L'estudiant adopta un rol actiu i es converteix en el protagonista del seu propi aprenentatge. Desenvolupant així el treball autònom i col·laboratiu, així com el repartiment de tasques.

3. L'ús de les tecnologies aplicades tant a la informació com al coneixement (TIC/TAC).

4. A més, el programa Innovatec implanta competències avançades relacionades amb els resultats d'aprenentatge dels cicles formatius, sobretot les relacionades amb la digitalització, la innovació i els procediments tècnics que els diferents sectors productius necessiten a mitjà termini.





Article 22. Fases d'implantació del programa Innovatec

Els centres que s'incorporen al programa Innovatec avançaran de manera coordinada en la implantació del programa i passaran per quatre fases successives:

a) Fase de formació. Consistirà en una formació inicial de fonaments en metodologies actives, conforme al pla de formació desenvolupat pels CEFIRE específics de Formació Professional. El professorat que estiga realitzant aquesta formació assumirà el compromís d'incorporar en la seua pràctica docent aquesta metodologia, tenint present el caràcter col·laboratiu i de treball en equip que implica. Tindrà preferència en aquesta formació el professorat membre d'un equip que compartisca atribució docent en un mateix cicle formatiu d'un mateix centre, assumint així mateix el compromís de portar a la pràctica aquesta formació durant aqueix mateix curs acadèmic.

b) Fase de creació d'equips educatius. Es tracta de configurar equips en els centres els membres dels quals han rebut una formació inicial en fonaments de metodologies actives, que assumeixen el compromís de treballar de manera col·laborativa, en la implantació i millora dels processos d'aprenentatge en metodologies actives en un cicle. Així mateix, es crearan grups de treball en els centres o intercentres a fi d'avançar en diferents àrees de l'impuls metodològic (empreses simulades, planificació de projectes, intercanvi d'experiències, etc.), utilitzant les modalitats que estiguen regulades en el pla de formació del professorat: cursos, seminaris, grups de treball, projectes d'innovació, jornades, entre altres. Les accions formatives en aquesta fase es caracteritzaran per aprofundir i complementar la formació adquirida en la fase anterior de formació, donant resposta a les necessitats detectades pels grups de treball.



c) Fase de desenvolupament del model. En aquesta fase els centres educatius aprofundiran en la implantació d'aquest model metodològic, de manera que s'aplicarà, de manera sistemàtica i completa, en un o més cicles formatius. Per a això caldrà realitzar formació en programació per competències, planificació, avaluació de projectes, definició, implantació i millora dels processos.

d) Fase de consolidació del model en els centres. Els centres el projecte funcional o el projecte educatiu dels quals, segons corresponga, contemple com a model metodològic la implantació de metodologies actives i la concreció d'altres competències adaptades a la realitat del context socioproductiu del centre.



Article 23. Espais formatius

Els centres que participen en el programa promouran la constitució d'equips tècnics per a la investigació enfocada al desenvolupament d'espais de treball innovadors, que faciliten els processos formatius i l'aplicació de metodologies actives.



Article 24. Figura del coordinador o coordinadora Innovatec

1. Els centres, formant part de l'equip de coordinació de centre, han de nomenar una persona pertanyent a una família professional com a coordinador o coordinadora de la implantació del programa Innovatec, l'extensió i la consolidació de metodologies actives i les tecnologies avançades. Aquesta persona haurà d'haver realitzat o comprometre's a realitzar la formació assenyalada en la fase de formació i haurà d'haver treballat o comprometre's a treballar utilitzant aquesta metodologia.

2. Les funcions i obligacions d'aquest professorat coordinador són entre altres:

– Difondre el nou model metodològic i les tecnologies avançades entre el professorat del seu centre.

– Assessorar el professorat del centre implicat en la implantació de programa Innovatec.

– Coordinar-se amb els altres centres integrants de les xarxes.

– Realitzar el seguiment i difusió dels projectes desenvolupats en el seu centre.

– Analitzar els cicles impartits en el centre, determinant en quin o quins d'ells es pot implantar aquest programa, establint un cronograma d'implantació.

– Col·laborar amb la direcció general competent en matèria de Formació Professional en totes les accions que s'establisquen per al foment de les metodologies actives en els centres on s'imparteixen ensenyaments professionalitzadors.



3. El professorat que exerceix les funcions de coordinador de cicles, de formació, així com els caps de departament i família professional, en el seu àmbit de competència, col·laboraran amb el professorat coordinador de cada centre per al desenvolupament i implantació de les metodologies actives.



Article 25. Criteris d'avaluació del programa Innovatec

Per a l'avaluació de les memòries del programa Innovatec a les quals es refereix l'article 10 d'aquesta ordre es valoraran els següents criteris:

1. Percentatge de docents que participen.

2. Grau de satisfacció dels docents.

3. Percentatge d'estudiants que participen.

4. Grau de satisfacció dels estudiants.

5. Percentatge d'inserció laboral.

6. Percentatge d'abandó o absentisme.

7. Nivell de qualificacions dels estudiants.



Article 26. Reconeixement dels centres del programa Innovatec

El programa Innovatec s'estructura en els quatre assoliments següents:

a) Assoliment 1: centres on un cicle formatiu s'imparteix mitjançant ACBP en primer curs o en segon curs.

b) Assoliment 2: centres on es treballa diversos cicles formatius mitjançant ACBP en primer curs o en segon curs.

c) Assoliment 3: centres on un cicle formatiu es treballe completament mitjançant ACBP.

d) Assoliment 4: centres on es treballe diversos cicles formatius completament mitjançant ACBP.





Secció tercera

Programa Qualitas



Article 27. Objecte del programa Qualitas

El programa Qualitas té com a objecte implantar models d'assegurament de la qualitat en els centres que imparteixen Formació Professional.

Per a això és necessari definir la política de qualitat de cada centre educatiu i descriure, de manera general, el conjunt de compromisos, responsabilitats i organització, els processos i els recursos que constitueixen el sistema de gestió de la qualitat que s'ha d'implantar en cada centre públic que imparteix Formació Professional.

Els models de gestió de la qualitat aplicats als centres educatius tenen dues finalitats fonamentals:

a) Una de caràcter intern: permetre a tot el personal del centre docent que participe en la gestió i els resultats previstos.

b) Una altra de caràcter extern: permetre a l'alumnat que es familiaritze en models de gestió que trobarà en el món laboral, així com fer partícips del programa les entitats col·laboradores del centre, com associacions empresarials o sindicals, entre altres.



Article 28. Característiques del sistema de gestió de la qualitat en el programa Qualitas

El sistema de gestió de la qualitat que han d'elaborar els centres de Formació Professional que sol·liciten la seua inclusió en la Xarxa Novigi, ha de constar, de manera progressiva, dels següents elements:

1. Política de qualitat: la política de qualitat definir la missió (raó continuada de ser del centre educatiu), la visió (lloc estratègic que el centre educatiu pretén aconseguir a mitjà i llarg termini) i els valors (idees, principis i punts forts sobre els quals el centre educatiu fomenta el seu treball per a aconseguir la visió). A més de aquests, ha d'establir com a objectius bàsics l'orientació cap a:

a) El compliment dels requisits legals i reglamentaris aplicables a l'activitat educativa que realitze el centre.

b) El compliment de les expectatives, necessitats i demandes dels usuaris del centre educatiu.

c) La millora contínua de l'organització.

2. Mapa de processos: la gestió de la qualitat requereix la identificació i gestió dels diferents processos que es desenvolupen internament i externament en cada centre educatiu. Així doncs, el mapa de processos ha d'assegurar que:

a) S'identifiquen els processos necessaris per al correcte funcionament del centre educatiu.

b) Es determina la seqüenciació i la interacció d'aquests.

c) Es determinen els criteris i la metodologia per a la seua aplicació i control de manera eficaç.

d) Es disposa de recursos i d'informació necessaris per a garantir aquesta aplicació i control.

2.1. Els diferents processos del mapa s'estructuraran en tres grans grups: estratègics, aquells que estableixen les directrius necessàries per a la planificació; clau, aquells d'operació, control i desenvolupament que asseguren la prestació dels serveis educatius del centre i que constitueixen la base de la percepció externa dels seus usuaris; i de suport, aquells que permeten la gestió dels recursos materials, humans, tecnològics, econòmics, entre altres.

3. Manual de qualitat: el manual de qualitat haurà de contindre el mapa de processos, la definició d'aquests i els mecanismes que permeten:

a) Realitzar el seguiment, el mesurament i l'anàlisi dels diferents processos.

b) Implantar les accions necessàries per a aconseguir els resultats planificats i la millora contínua d'aquests.

4. Realització d'auditories: les auditories, tant internes com externes, avaluaran que totes les activitats del sistema de gestió de la qualitat han sigut correctament planificades, estan implantades i actualitzades, si estan sotmeses a un procés de millora contínua i si són adequades per a complir la política de qualitat definida.

a) Les auditories internes es podran realitzar amb professorat del propi centre que haja sigut prèviament instruït per a això.

b) Les auditories externes podran realitzar-se, bé per un altre centre educatiu de la Xarxa Novigi del programa Qualitas o per una entitat independent de certificació.



Article 29. Reconeixement dels centres en el programa Qualitas

En el programa Qualitas s'estableixen els assoliments següents:

1. Assoliment I: estarà integrat per tots aquells centres que desitgen iniciar la planificació de la implantació d'un sistema de gestió de qualitat. Aquests centres hauran d'elaborar i dur a terme un projecte que continga:

– Anàlisi de la situació inicial del centre.

– Justificació de la necessitat d'iniciar la planificació del procés d'implantació d'un sistema de gestió de qualitat.

– Desenvolupament de la seua política de qualitat: missió, visió i valors; el seu mapa de processos (estratègics, clau i de suport); i els seus indicadors per a la gestió de qualitat.

2. Assoliment II: pertanyeran al segon nivell els centres que ja tinguen planificat el procés d'implantació del sistema de gestió de qualitat i el propòsit del qual siga el d'implantar aquest sistema. Aquests centres hauran d'elaborar i dur a terme un projecte que continga:

– La política de qualitat del centre.

– La identificació del model de gestió a implantar en el centre (normes ISO, model EFQM, etc.).

– La implantació efectiva del sistema d'indicadors de qualitat.

– La implantació de processos d'auditoria o autoavaluació (interns i/o externs).

– La implantació de la metodologia de planificació de qualitat: definició d'objectius, metes, etc.

3. Assoliment III: s'integraran en el tercer nivell els centres que desitgen consolidar el sistema de gestió de qualitat ja implantat. Aquests centres hauran d'elaborar i dur a terme un projecte de millora que continga:

– Memòria del procés d'implantació del sistema de gestió de qualitat.

– Memòria de l'última autoavaluació o auditoria del sistema (interna i/o externa)

– Implantació de plans anuals de millora contínua del sistema de gestió de qualitat.

– Implantació de projectes de millora de processos.

4. Assoliment IV: finalment, s'integraran en el quart nivell els centres que a més d'estàndards de qualitat tenen implantats altres models de millora com per exemple mediambientals, sanitaris, entre altres.

Article 30. Fases d'implantació del programa Qualitas

Els centres que s'incorporen al programa Qualitas avançaran de manera coordinada en la implantació del programa i passaran per quatre fases successives:

a) Fase de formació. Consistent en una formació inicial, bé guiat pels CEFIRE específics de Formació Professional, o bé sobre la base d'un projecte de formació en centres dissenyat pel mateix centre educatiu.

b) Fase de creació de l'equip de qualitat. En aquesta fase es configuraran els equips en els centres els membres dels quals han rebut una formació inicial. L'equip de qualitat, en coordinació amb la direcció del centre i la CCP, elaborarà la política de qualitat del centre.

La política de qualitat definida haurà de ser aprovada pel claustre i el consell escolar o consell social, si fa al cas.

c) Fase de desenvolupament del model. En aquesta fase els centres educatius aprofundiran en la implantació del model, definiran el mapa de processos i definiran el diagrama de flux de desenvolupament d'aquests.

d) Fase de consolidació del model en els centres. En aquesta fase, els centres sotmetran el seu model de gestió de qualitat a auditories tant internes com externes per a iniciar un procés de millora contínua.



Article 31. Figura del coordinador o coordinadora del programa Qualitas

Els centres podran nomenar una persona del claustre com a coordinador o coordinadora del programa Qualitas; aquesta persona serà la referència de tot el procés per a dinamitzar i coordinar el programa. Aquesta persona haurà d'haver realitzat, almenys, la formació assenyalada en la fase de formació.





Secció quarta

Programa Acredita



Article 32. Objecte del programa Acredita

L'objectiu del programa Acredita és l'impuls i el reconeixement de la labor dels centres educatius i del professorat en el procediment permanent per a l'avaluació i acreditació de la totalitat de les unitats de competència professional incloses en l'oferta existent de Formació Professional a la Comunitat Valenciana vinculada al Catàleg Nacional de les Qualificacions Professionals, que hagen sigut adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació.





Article 33. Procediment d'acreditació basat en convocatòries permanents

1. El procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals seguirà el que s'estableix l'article 4 de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la Formació Professional.

2. Les convocatòries permanents d'acreditació de les competències professionals es regularan per la normativa vigent a l'efecte.



Article 34. Figura del coordinador o coordinadora Acredita

1. Els centres que s'incorporen al programa Acredita hauran de nomenar una persona del claustre com a coordinador o coordinadora del programa.

2. Les seues funcions són:

a) Difondre el programa Acredita entre el professorat del seu centre.

b) Assessorar el professorat del centre implicat en la implantació del programa.

c) Coordinar-se amb els coordinadors dels altres centres.

d) Realitzar el seguiment i difusió dels procediments desenvolupats en el seu centre.

e) Col·laborar amb la direcció general competent en matèria de Formació Professional en totes les accions que s'establisquen per al foment dels procediments d'acreditació basats en convocatòries permanents.



3. El professorat que exerceix les funcions de coordinador de cicles, així com els caps de departament i família professional, en el seu àmbit de competència, col·laboraran amb el coordinador o coordinadora del programa Acredita de cada centre per al desenvolupament del programa.



Article 35. Formació integrada per a l'ocupació

Dins del programa Acredita, s'inclou l'oferta de Formació Professional per a l'ocupació que els centres impartisquen a l'empara del Decret 74/2019, de 24 de maig, del Consell, de determinació dels requisits i el procediment d'aprovació de l'oferta integrada de Formació Professional en instituts d'educació secundària autoritzats.





Article 36. Reconeixement dels centres en el programa Acredita. 

En el programa Acredita s'estableixen els assoliments següents:

a) Assoliment I: pertanyeran a aquest grup els centres que tinguen acreditat i avaluat més de 100 unitats de competències.

b) Assoliment II: pertanyeran a aquest grup els centres que tinguen acreditat i avaluat més de 400 unitats de competències.

c) Assoliment III: pertanyeran a aquest grup els centres que tinguen acreditat i avaluat més de 1000 unitats de competències.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Regla de despesa pública

La present ordre no comporta autorització de despesa pública. No obstant això, la despesa corresponent a les resolucions dictades a l'empara d'aquesta haurà d'estar dotada, en tot cas, pels pressupostos de la Generalitat de l'exercici o dels exercicis que corresponga.



Segona. Competències d'execució

Es faculten i s'autoritzen les persones titulars de les direccions generals perquè dicten, en els seus àmbits competencials, totes les resolucions i instruccions procedents i per a establir els procediments que siguen necessaris per al desenvolupament, interpretació, execució i aplicació del que es preveu en la present ordre, i per al desenvolupament i ampliació de la Xarxa Novigi.



Tercera. Adaptació dels annexos

1. Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de Formació Professional per a modificar, segons les seues competències, per resolució, l'annex de la present ordre a fi d'adaptar-lo a nova legislació, millora del procediment o disponibilitat pressupostària que incidisca en el seu contingut.

2. Així mateix, podrà segons les seues competències, per resolució, crear nous annexos en el sentit del que s'estableix en el punt anterior.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

La present ordre produirà efectes a partir de l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de desembre de 2021



El conseller de Educació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ I IBÁÑEZ





ANNEX ÚNIC

Guió de la memòria per al reconeixement del desenvolupament i implantació dels programes de la Xarxa Novigi



La memòria a què fa referència l'article 10 de la present ordre, haurà d'estructurar-se de la forma següent:



1. Quant a les característiques formals, la memòria estarà redactada amb:

a. Un màxim 2 fulls DIN A4 escrits per totes dues cares, per a cada programa.

b. Text en Arial 11.

c. Marges a 2 centímetres per cadascun dels quatre costats del full.



d. Interlineat múltiple a 1,15 línies.



2. Quant al contingut, la memòria haurà de desenvolupar els aspectes següents:

a. Identificació del centre educatiu.

b. Programa sobre el qual se sol·licita reconeixement.

c. Context i situació de partida.

d. Accions desenvolupades.

e. Impacte sobre el centre, el professorat i l'alumnat de les accions desenvolupades.

f. Objectius aconseguits i conclusions.

g. Accions de millora de futur planificades.



3. Quant a la documentació a adjuntar:

a. Certificat del secretari d'haver presentat al claustre el contingut de la memòria, el guió de la qual es detalla en el present annex.

b. Certificat del secretari de l'acord, del consell escolar o del consell social, si fa el cas, de l'aprovació de la present memòria.

Mapa web