Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 22 de novembre de 2021, del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, relativa al concurs per a l'adquisició d'habitatges en municipis de la Comunitat Valenciana per a la seua incorporació al parc públic de la Generalitat. (Segona resolució parcial). [2021/12167]

(DOGV núm. 9228 de 02.12.2021) Ref. Base de dades 011109/2021




Antecedents de fet

Primer. Mitjançant Resolució de 18 de setembre de 2020, del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana núm. 8914, de data 28 de setembre de 2020, es convocava un concurs per a l'adquisició d'habitatges en municipis de la Comunitat Valenciana per a la seua incorporació al parc públic de la Generalitat, de conformitat amb el plec de condicions aprovat mitjançant Resolució de 10 de setembre de 2020, del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica (d'ara en avant «el plec»).

En virtut d'això, durant el termini a aquest efecte conferit diverses persones propietàries d'habitatges van manifestar a la Generalitat la seua intenció de prendre part en el concurs a fi de transmetre-li onerosament els seus habitatges, d'acord amb les condicions establides en el dit plec, per la qual cosa van presentar les proposicions corresponents juntament amb la documentació sol·licitada per a això.



Segon. En data 18 de novembre de 2020, i de conformitat amb la clàusula 11 del plec, es va constituir la Mesa de Valoració de Proposicions, composta per la directora general d'Habitatge i Regeneració Urbana, dos funcionaris de la Direcció General, designats per la presidenta, un d'ells en qualitat de secretari amb veu i vot, un representant de l'Advocacia de la Generalitat, un representant de la Intervenció Delegada i un representant del Servei de Contractació i Gestió Patrimonial, i es va fer l'obertura del «Sobre 1» i a la qualificació prèvia dels documents presentats dins del termini i en la forma escaient pels licitadors de l'expedient esmentat amb el resultat que consta en l'Acta de la sessió alçada a aquest efecte.



Tercer. El dia 7 de gener de 2021 es reuneix la Mesa de Valoració de Proposicions en sessió pública, anunciada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana núm. 8986, de data 30 de desembre de 2020, per a procedir a l'obertura del Sobre 2, que conté la «proposició econòmica: documentació relativa als criteris de valoració i oferta econòmica» presentada pels licitadors que havien concorregut al concurs, de la qual cosa es va deixar constància en l'Acta de la sessió alçada a aquest efecte.



Quart. En data 28 d'abril de 2021 es reuneix la Mesa de Valoració de Proposicions per a procedir a analitzar les qüestions suscitades després de l'anàlisi de la informació tècnica continguda en el sobre «2», segons l'acord adoptat en la mesa d'obertura d'aquest sobre, amb el resultat que consta en l'Acta de la sessió alçada a aquest efecte, relativa a l'exclusió d'aquells habitatges que no complien els requisits establits en la clàusula 2 del plec de condicions que regeix el Concurs i les instruccions a seguir per a realitzar les visites dels immobles per part dels tècnics.



Cinqué. Hi ha en l'expedient Informes de Valoració dels habitatges admesos en el concurs objecte del procediment, realitzat pel Departament de Valoració de l'Agència Tributària Valenciana, Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, de data 11 de juny de 2021, que donem per reproduïts a fi d'evitar repeticions inútils, en els quals consta el valor de l'immoble assignat per l'Agència Tributària Valenciana mitjançant dictamen pericial individualitzat per a cadascun dels habitatges.





Sisé. Per Resolució de 18 de juny de 2021, del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana núm. 9118, de data 1 de juliol de 2021, es va procedir a ampliar el termini màxim per a resoldre el concurs per a l'adquisició d'habitatges en municipis de la Comunitat Valenciana per a la seua incorporació al parc públic de la Generalitat per un termini igual a la meitat de l'inicialment establit, a comptar des de la finalització del termini inicial, sense que l'ampliació puga excedir els tres mesos.



Seté. Per Resolució de 13 de juliol de 2021, del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana núm. 9132, de data 21 de juliol de 2021, es va procedir a ampliar el termini màxim per a presentar la documentació requerida o acceptació/rebuig de la contraoferta realitzada en el concurs per a l'adquisició d'habitatges en municipis de la Comunitat Valenciana per a la seua incorporació al parc públic de la Generalitat per un termini igual a la meitat de l'inicialment establit, a comptar des de la finalització del termini inicial.



Huité. En compliment de l'Acord adoptat per la Mesa de Valoració de Proposicions celebrada l'1 de juliol de 2021, s'han formulat les corresponents propostes d'adjudicació als licitadors les ofertes dels quals s'han acceptat, sol·licitant la documentació pertinent establida a aquest efecte en la clàusula 14 del plec i s'han realitzat les corresponents contraofertes, que han sigut acceptades o rebutjades. El resultat d'aquest procés s'ha incorporat a la Mesa de Valoració de Proposicions, celebrada el dia 29 de setembre de 2021, amb la finalitat d'analitzar el resultat d'aquest acord, pel qual s'han realitzat totes les propostes d'adjudicació i contraofertes possibles fins a esgotar la llista d'habitatges, sense haver esgotat el pressupost. A la vista del resultat obtingut i atés que existeix consignació pressupostària suficient per a la compra de la totalitat dels habitatges respecte dels quals existeix coincidència entre l'administració i el propietari respecte del preu a abonar, es proposa l'adjudicació de la totalitat dels habitatges que es recullen en el llistat que acompanyava l'acta, amb identificació dels licitadors amb els quals contractar, dels habitatges seleccionats, de la seua localització i del seu valor d'adquisició.



Nové. En compliment del que es disposa en la clàusula 14 del plec de condicions aprovat per a regir el concurs, s'ha sol·licitat als licitadors proposats que aportaren la documentació exigida en el plec. Pel fet que aquesta sol·licitud s'ha anat fent per ordre de prelació de les ofertes, siga per acceptar l'administració el preu oferit per la persona licitadora o acceptar la contraoferta realitzada per l'administració, l'emplenament per part dels interessats està sent realitzada en diferents moments.





Desé. Una vegada s'ha presentat tota la documentació requerida, s'ha comprovat el compliment per part dels licitadors proposats i altres copropietaris dels habitatges de les seues obligacions amb la Seguretat Social, amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i amb la Generalitat (Agència Tributària Valenciana), així com amb l'Ajuntament corresponent on se situa l'habitatge, de la comprovació del qual ha resultat que algun propietari dels habitatges oferits incompleix obligacions per la qual cosa incorre en prohibició per a contractar amb l'Administració. El licitador afectat per aquesta circumstància era Promotora d'Immobles d'Aigües, SL, que posada aquesta circumstància en coneixement d'aquest, s'ha presentat documentació d'esmena amb el resultat que apareix en l'expedient.



Onzé. Tal com es va acordar en la Mesa de Valoració de Proposicions de l'1 de juliol de 2021, les propostes d'adjudicació o contraofertes s'han anat realitzant per fases, a causa de la limitació pressupostària del concurs. Això comporta que hi haja temps procedimentals diferents entre les diferents proposicions, la qual cosa implica que unes completen la documentació necessària abans que unes altres.

En el procediment s'han seguit tots els tràmits establits en el plec de condicions aprovat.

Sobre la base dels principis d'eficàcia, eficiència i celeritat; en nom de no perjudicar l'interés públic, objecte principal d'aquest expedient; davant l'apressant necessitat d'habitatge social i per a no perjudicar el tràfic jurídic i immobiliari de les persones interessades en l'expedient, resulta convenient poder adquirir aquells habitatges la documentació dels quals estiga completa en una segona fase, mentre la resta de licitadors presenten la documentació necessària per a completar l'expedient.

Dotzé. En una primera fase s'han proposat adquirir 20 habitatges l'expedient administratiu dels quals ha sigut completat, mitjançant la Proposta de Resolució de la directora general d'Habitatge i Regeneració Urbana de data 13 d'octubre de 2021.



Tretzé. A la vista de l'exposat, procedeix que s'adquirisquen per aquesta administració en una segona fase els habitatges que s'assenyalen en l'annex I que s'adjunta, on consta les persones propietàries, la identificació cadastral de l'habitatge, la seua localització i el preu de transmissió de cadascuna d'aquests, per estar complet l'expedient.



Catorzé. En els pressupostos de la Generalitat per a l'any 2021 existeix consignació pressupostària, en l'aplicació pressupostària 14.02.01.431.10, «Habitatge i regeneració urbana», Projecte EA250, Subprojecte EA250001 denominat «Adquisició habitatge social» del capítol VI per a l'adquisició dels habitatges.



Fonaments de dret

Primer. L'article 3 de la Llei 2/2017, per la funció social de l'habitatge, determina que els poders públics amb competències en matèria d'habitatge adoptaran, amb la diligència escaient i dins dels límits dels recursos de què es dispose en les partides pressupostàries destinades a polítiques d'habitatge, totes les mesures escaients per a aconseguir progressivament i per tots els mitjans apropiats, la plena efectivitat del dret a l'habitatge per a garantir l'efectiva prestació d'aquest servei, siga directament o en col·laboració amb la iniciativa privada, a la fi de la qual els pressupostos de la Generalitat contemplaran les dotacions apropiades per a assegurar l'efectivitat del dret a l'habitatge assequible, digna i adequada i el bon funcionament del servei d'interés general vinculat, que garanteix el gaudi al dret a un habitatge en un termini raonable en el marc d'un servei de qualitat. En tot cas, continua, els fons públics destinats a polítiques d'habitatge per a satisfer la seua funció social en la Comunitat Valenciana hauran de tendir sempre a garantir prioritàriament el respecte del nucli vital associat al dret a l'habitatge, que comprén, si més no, la posada a la disposició de l'ús d'un allotjament estable i segur per a aquells que manquen d'aquest. A tal fi, l'ús d'aquests fons es destinarà prioritàriament a l'execució de polítiques d'habitatge destinades a la consolidació, ampliació i millora del parc públic d'habitatges, amb la finalitat de permetre la seua posada a la disposició dels ciutadans en situacions d'exclusió social o emergència social i la seua destinació per a lloguer social.



En previsió del que antecedeix, i com s'ha esmentat anteriorment, en els pressupostos de la Generalitat per a l'any 2021 existeix consignació pressupostària per a l'adquisició d'habitatges per a ampliar el patrimoni públic d'habitatges propietat de la Generalitat.



Segon. L'article 39 de la Llei 14/2003, de 10 d'abril, de patrimoni de la Generalitat Valenciana, apartat 1, atribueix a la Generalitat la potestat d'adquirir béns i drets per qualsevol títol jurídic, onerós o lucratiu, de dret públic o privat. Per part seua, l'article 40 del mencionat cos legal, en relació amb l'adquisició a títol onerós de béns immobles i drets immobiliaris estableix, amb caràcter general, que la competència per a l'adquisició a títol onerós de béns immobles i drets sobre aquests que la Generalitat precise per al compliment de les seues finalitats, excepte en el cas d'expropiació forçosa, serà acordat pel titular de la conselleria competent en matèria de patrimoni, a proposta del departament interessat, que haurà de justificar la conveniència de l'adquisició». Quant al procediment d'adquisició, la clàusula 2 determina que «Les adquisicions de béns immobles i drets reals es realitzaran, amb caràcter general, mitjançant concurs públic en la forma que reglamentàriament es determine, i mitjançant adquisició directa, quan es done algun dels supòsits previstos en aquesta llei. Per a finalitzar, el seu apartat 3 estableix que «en tot cas, l'adquisició de béns immobles i drets reals requerirà la corresponent valoració pericial»; i la clàusula 4 que «En el concurs, l'adjudicació recaurà en el licitador que, en el seu conjunt, faça la proposició més avantatjosa, tenint en compte les condicions que s'hagen establit en els plecs i sense perjudici del dret de l'administració de declarar-lo desert».



Tercer. Cal assenyalar que la disposició addicional tercera de la Llei 14/2003, de 10 d'abril, de patrimoni de la Generalitat Valenciana, en la redacció donada per l'article 65 de la Llei 9/2019, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, atribueix a la conselleria competent en matèria d'habitatge les facultats atribuïdes en aquesta llei a la conselleria competent en matèria de patrimoni quan es tracte de patrimoni públic d'habitatge, constituït com a patrimoni separat i finalista, integrat pels habitatges de titularitat de la Generalitat com a instrument al servei de les polítiques públiques d'habitatge, inclosa l'adquisició d'immobles per a la seua ampliació, sense perjudici de les funcions que corresponguen a l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl (EVHA) d'acord amb la seua normativa específica. L'exercici d'aquestes facultats s'ajustarà al que es disposa en aquesta llei i, supletòriament, al que estableix la normativa estatal.



Quart. De conformitat amb el que es disposa en l'article 57 de la Llei 8/2004, de 20 d'octubre, de la Generalitat, d'habitatge de la Comunitat Valenciana, en la seua redacció donada per la Llei 3/2020, de 30 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat 2021; l'article 72 de la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat; l'article 24 del Decret 49/2020, de 17 d'abril, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl (EVHA), que estableix que «l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl té adscrit per disposició legal la totalitat del patrimoni de promoció pública d'habitatge i sòl de la Generalitat, constituït pels habitatges, locals comercials, terrenys i altres edificacions complementàries pertanyents a aquest», i atés que el present expedient té per objecte la convocatòria d'un concurs per a l'adquisició d'habitatges per a ampliar del patrimoni públic d'habitatges de la Generalitat, una vegada s'incorporen els habitatges a aquest patrimoni públic, s'entendrà que estan adscrites a EVHA.





Cinqué. L'article 27 de la Llei 1/2013, de 21 de maig, de la Generalitat, de mesures de reestructuració i racionalització del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat, l'article 72 de la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, segons la redacció donada per l'article 52 de la Llei 21/2017, de 28 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, així com el Decret 49/2020, de 17 d'abril, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl (EVHA) determinen les finalitats, les funcions i el règim de funcionament d'aquesta entitat. En aquest sentit, l'article 2 del Decret 49/2020, de 17 d'abril, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl (EVHA) atribueix a aquesta Entitat adscrita a la Conselleria amb competències en habitatge la gestió i administració del patrimoni públic d'habitatge de titularitat de la Generalitat.



Sisé. L'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, atribueix al conseller, com a membre del Consell i cap del Departament, entre altres, les funcions de disposar les despeses pròpies dels serveis de la seua Conselleria dins dels límits legals i pressupostaris i l'ordenació de pagaments corresponents, així com exercir les facultats ordinàries en matèria de contractació administrativa dins dels límits legals pressupostaris. Així mateix, l'article 70 d'aquesta llei estableix al punt 4 que els directors generals proposaran als seus òrgans superiors la resolució que estimen procedent en assumptes que siguen de la seua competència i la tramitació de la qual corresponga a la Direcció General.



Seté. El Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, en l'article 4, assigna a la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica les competències en matèria d'habitatge, i de regeneració urbana i sostenibilitat energètica habitacional. Així mateix, el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, atribueix en l'article 49 a la Direcció General d'Habitatge i Regeneració Urbana l'exercici de les funcions establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l'ordenament jurídic, en matèria de gestió, ampliació i millora del parc públic d'habitatge de la Generalitat, entre altres.



Huité. L'article 94 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, reconeix el dret dels interessats en un procediment de desistir de la seua sol·licitud o, quan això no estiga prohibit per l'ordenament jurídic, renunciar als seus drets, i disposa que tant el desistiment com la renúncia podran fer-se per qualsevol mitjà que permeta la seua constància, sempre que incorpore les signatures que corresponguen d'acord amb el que es disposa en la normativa aplicable. L'Administració acceptarà de pla el desistiment o la renúncia, i declararà conclús el procediment llevat que, havent-se personat en aquest tercers interessats, instaren aquests la seua continuació en el termini de deu dies des que van ser notificats del desistiment o renúncia.

Per tot l'anteriorment exposat, vistos els preceptes legals esmentats i altra normativa de general i pertinent aplicació, de conformitat amb la proposta de resolució i addenda a aquesta, efectuades per la directora general d'Habitatge i Regeneració Urbana i en ús de les atribucions que em són conferides per la normativa vigent resolc:



Primer

Adquirir els habitatges que s'esmenten en la relació continguda en l'annex I de la present resolució, on es fa constar les persones propietàries, la identificació dels habitatges i la seua localització, pel preu de venda especificat en aquesta, pagador en el moment de la formalització de la compravenda en escriptura pública.



Segon

Aprovar la despesa que comporta l'adquisició dels habitatges, i que resulta ser de 863.642,73 € (huit-cents seixanta-tres mil sis-cents quaranta-dos euros amb setanta-tres cèntims), distribuïts de la següent manera: 793.320,26 € (set-cents noranta-tres mil tres-cents vint euros amb vint-i-sis cèntims) que es correspon amb l'import dels habitatges i 70.322,47 € (setanta mil tres-cents vint-i-dos euros amb quaranta-set cèntims) corresponent a l'IVA en aquells habitatges de primera transmissió, en tots dos casos contra el RA amb número d'expedient comptable 2021.029176 de l'aplicació pressupostària 14.02.01.431.10, «Habitatge i regeneració urbana», Projecte EA250, Subprojecte EA250001 denominat «Adquisició habitatge social», del capítol VI per a l'adquisició dels habitatges.

L'import de les despeses associades a l'adquisició, corresponents a les despeses de notaria, gestió i inscripció en el registre de la propietat, s'estima aproximadament en 11.899,80 € (onze mil huit-cents noranta-nou euros amb huitanta cèntims), i s'abonaran amb càrrec al RA amb número d'expedient comptable 2021.029176 de l'aplicació pressupostària 14.02.01.431.10, «Habitatge i regeneració urbana», Projecte EA250, Subprojecte EA250001 denominat «Adquisició habitatge social» del capítol VI per a l'adquisició dels habitatges, en el moment en què es presente la corresponent factura.



Tercer

Facultar al secretari autonòmic d'Habitatge i Funció Social i a la directora general d'Habitatge i Regeneració Urbana, de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica; així com a la persona que ocupa la Direcció de l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl, per a la realització dels tràmits necessaris a fi de formalitzar l'adquisició de cadascun dels immobles que s'adquireixen, inclusivament la subscripció dels documents públics o privats que resulten necessaris o convenients per a l'execució de la present resolució, així com per a abonar, si fora necessari, per compte d'aquesta Conselleria el preu dels habitatges a la part venedora.



Quart

Una vegada formalitzada la compravenda dels habitatges, procedir a la seua incorporació al patrimoni públic d'habitatge de la Generalitat que té adscrit l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl (EVHA), per a la seua gestió i administració amb anotació en l'inventari corresponent.





Contra la present resolució que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes a comptar des de la seua notificació, de conformitat amb el que es disposa en l'article 112 en relació amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé directament un recurs contenciós administratiu davant la sala contenciosa administrativa corresponent en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà d'haver rebut d'aquesta, d'acord amb el que s'estableix en els articles 10 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això, sense perjudici que es puga exercitar qualsevol altre recurs que estime oportú.



València, 22 de novembre de 2021.– El vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, Héctor Illueca Ballester.



Mapa web