Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 21/2021, de 21 d'octubre, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes a ajuntaments de la Comunitat Valenciana en els exercicis 2021 a 2023 destinades a promoure alternatives a les cremes com a mètode d'eliminació de restes agrícoles. [2021/10750]

(DOGV núm. 9207 de 03.11.2021) Ref. Base de dades 010041/2021






La Comunitat Valenciana s'emmarca dins d'un context de clima mediterrani favorable a la propagació del foc, i així ho demostren les adaptacions que han patit al llarg de l'evolució les nostres formacions vegetals. El foc ha sigut una de les primeres eines que l'home va emprar en la seua activitat transformadora del medi. El maneig del territori que durant els últims segles ha realitzat l'activitat humana, així com l'ús cultural del foc, han condicionat i modificat els ecosistemes, i de vegades la seua capacitat de regeneració.



Correspon a l'Administració de la Generalitat Valenciana la planificació, coordinació i execució de les mesures i accions necessàries per a la prevenció i lluita contra els incendis forestals, conjuntament amb les altres administracions públiques i en col·laboració amb els particulars. Entre les mesures i accions en matèria de prevenció d'incendis forestals estan les dirigides a reduir el nombre d'incendis (destinades a previndre'n la iniciació), així com les dirigides a reduir la superfície afectada pels incendis (mitjançant mesures i accions destinades a previndre la propagació dels incendis, a facilitar-ne l'extinció o a reduir-ne l'impacte sobre les persones, els béns o el medi ambient).



Un dels aspectes més importants en la lluita contra els incendis forestals és la prevenció, que és l'acció més eficaç contra la producció d'aquests. Aquesta acció es basa principalment en dos elements: la planificació preventiva i la regulació dels usos i activitats susceptibles de provocar incendis forestals.

Al voltant del 70 % dels focs que s'inicien en el nostre territori té causes humanes, i entre aquests les negligències suposen un 33 % i els intencionats pugen al 37 %. Els incendis provocats per llamp suposen un 25 % de les causes, mentre que el 5 % restant engloba els incendis reproduïts i els de causa desconeguda. Dins del bloc general de causes, es fa un apartat especial i significatiu al de les causes corresponent a les negligències, entre les quals trobem focs artificials, burilles, maquinària agrícola o l'ús de foc en les pràctiques agrícoles. En el conjunt de la Comunitat, la motivació de crema «agrícola» suposa un valor comprés entre el 10-12 % del total de les causes d'incendis forestals.



La necessitat de l'ús del foc pot ser qüestionada com a sistema d'eliminació de restes agrícoles, però no és menys cert que la seua prohibició total resulta molt difícil en no existir a priori alternatives que puguen, per exemple, servir per a eliminar matèria vegetal de ribassos o faça viable tècnicament i/o econòmicament una altra alternativa a l'ús del foc.

La Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, en l'article 6.1, apartat D), estableix com un dels seus objectius planificar, potenciar i coordinar l'acció de les administracions públiques, els actors públics i privats involucrats, en relació amb les mesures necessàries per a la prevenció i lluita contra els incendis forestals. La mateixa llei, en l'article 55, estableix que correspon a l'Administració de la Generalitat la planificació, coordinació i execució de les mesures i accions necessàries per a la prevenció i lluita contra els incendis forestals, conjuntament amb les altres administracions públiques i en col·laboració amb els particulars. Així mateix, la mateixa Llei 3/1993 estableix en l'article 57 que «A l'efecte de prevenció d'incendis forestals, la superfície constituïda per la franja circumdant als terrenys forestals, que tindrà una amplària de fins a 500 metres, es denominarà d'ara en avant zona d'influència forestal». En aquesta zona «queda prohibit encendre foc en terrenys forestals i en la zona d'influència forestal, tret dels supòsits expressament previstos o autoritzats reglamentàriament i de conformitat amb aquesta llei». Les cremes agrícoles és un dels supòsits que permet la llei, amb l'autorització o declaració responsable prèvies.



L'ús del foc en terrenys forestals, confrontants o a menys de 500 metres dels primers, requereix autorització expressa del director territorial de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica. Només són susceptibles d'autorització les accions previstes en l'article 146 del Reglament que desenvolupa la Llei 3/1993, forestal de la Comunitat Valenciana, amb unes certes limitacions generals desenvolupades en ordres i la resta de la normativa sectorial: únicament els dies amb nivell de preemergència per risc d'incendis forestals de nivell 1, des de l'orto fins a les 13.30, fora dels períodes compresos des del Dijous Sant i el dilluns de Sant Vicent, fora del període entre l'1 de juny i el 16 d'octubre, etc. Entre aquestes accions susceptibles d'autorització es troben les cremes de restes agrícoles.



Aquesta ajuda no afecta intercanvis comercials entre estats membres i de cap manera falseja o amenaça falsejar la competència, afavorint determinades empreses o produccions i, per tant, no es troba dins dels supòsits recollits en l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE), en ser una ajuda destinada a ajuntaments, amb la finalitat que puguen oferir un servei alternatiu a les cremes de restes agrícoles per a millorar la prevenció d'incendis forestals en el seu terme municipal.

En el procés d'elaboració d'aquesta ordre, segons el que es disposa en l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions, han emés informe l'Advocacia General de la Generalitat i la intervenció delegada de la conselleria competent en matèria de prevenció d'incendis forestals.



Per tot això, a proposta de la persona titular de la direcció general competent en prevenció d'incendis forestals, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i fent ús de les atribucions conferides per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com el Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, i els articles 160.2 i 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions,





ORDENE



1. Aprovar les bases reguladores per a la concessió d'ajudes destinades a promoure alternatives a les cremes com a mètode d'eliminació de restes agrícoles. Aquestes bases estaran vigents durant el Pla estratègic de subvencions de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica i els seus organismes públics, per al període 2021-2023, aprovat mitjançant la Resolució de 16 de juny de 2021, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica (DOGV 9113, de 23.06.2021).



Primera. Objecte i àmbit d'actuació

L'objectiu d'aquesta mesura és promoure que les persones titulars d'explotacions agràries de la Comunitat Valenciana trituren, composten o aprofiten la biomassa de les restes agrícoles de poda i restolls en lloc de cremar-los, i aconseguir així reduir el nombre d'incendis forestals que es produeixen per aquesta causa i, al mateix temps, disminuir els impactes mediambientals que puguen produir les cremes de restes de poda, substituint les pràctiques actuals per unes altres més sostenibles i beneficioses per a lluitar contra l'emergència climàtica.

Aquest objectiu s'articula mitjançant unes ajudes als ajuntaments de la Comunitat Valenciana per a l'adquisició de maquinària, despeses de personal associat a aquesta maquinària i/o contractació del servei de trituració, compostatge o valorització de la biomassa de restes agràries a una empresa externa.

Els ajuntaments que sol·liciten aquesta ajuda plasmaran en la fitxa annexa a la sol·licitud de l'ajuda (annex d'aquesta ordre de bases) els objectius i el cronograma de les activitats i serveis que oferiran als agricultors titulars d'explotacions agràries amb parcel·les en el seu terme municipal.



L'àmbit d'actuació seran les parcel·les agrícoles situades en la zona d'influència forestal (ZIF) definida en article 57 de la Llei 3/1993, forestal, de la Comunitat Valenciana: «A l'efecte de prevenció d'incendis forestals, la superfície constituïda per la franja circumdant als terrenys forestals, que tindrà una amplària de fins a 500 metres, es denominarà d'ara en avant zona d'influència forestal».



Segona. Requisits que han de complir les entitats beneficiàries

1. Podran ser beneficiaris de les subvencions recollides en aquestes bases els ajuntaments de la Comunitat Valenciana.

2. No podran obtindre la condició d'entitats beneficiàries de les subvencions regulades en aquesta ordre si en aquestes concorre alguna de les circumstàncies establides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Només podran accedir a aquesta ajuda els municipis que tinguen el Pla local de prevenció d'incendis forestals (PLPIF) aprovat en el moment de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la convocatòria d'aquesta ajuda.

4. De conformitat amb el que es disposa en l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, els ajuntaments han d'acreditar prèviament al pagament que estan al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes. Aquest requisit s'entendrà complit si l'entitat local figura en el certificat que publica mensualment, en la seua pàgina web, la Sindicatura de Comptes. A aquests efectes, la direcció territorial corresponent, prèviament a la proposta de concessió de l'ajuda, comprovarà si l'entitat local figura en el certificat i, en cas contrari, requerirà a aquesta entitat local que acredite el compliment de l'obligació.



Tercera. Finançament de les ajudes

Les convocatòries anuals es realitzaran si en el pressupost anual hi ha crèdit adequat i suficient, contindran les quanties totals màximes i les aplicacions pressupostàries que les financen, i es faran públiques anualment mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria amb competències en prevenció d'incendis forestals, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Quarta. Concurrència amb altres ajudes

Les ajudes regulades en aquesta ordre són compatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitat, pública o privada, nacional o internacional. No obstant això, l'import de les subvencions aprovades sobre la base d'aquesta ordre, en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, supere el cost de l'activitat, d'acord amb el que s'estableix en el punt 3 de l'article 19 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.





Cinquena. Despeses subvencionables i exclusions

1. Als efectes d'aquesta ordre, es consideren despeses subvencionables les següents:

a) Adquisició dels arreus i maquinària per a la gestió de restes agrícoles:

+ Recollidor de branques i restes de poda.

+ Desbrossadores i/o trituradores de branques i restes agrícoles.

+ Picadores de palla, restolls i altres restes agrícoles.

+ Remolcs necessaris per a realitzar la gestió dels residus agrícoles,.



+ Empacadores per a restes de poda.

+ Tractors per a la utilització de recollidors de branca, trituradores i empacadores.

b) Despeses per a contractar nou personal vinculat a l'ús de la maquinària indicada en l'apartat anterior, de nova adquisició o ja a la disposició de l'ajuntament en el moment de convocar aquestes ajudes, fins a un màxim de 6.000 euros de despeses subvencionables. La nova ocupació haurà de complir el conveni col·lectiu aplicable.

c) Contractació de fins al 100 % de l'activitat de gestió de restes agrícoles mitjançant la trituració, compostatge o valorització de la biomassa a una persona jurídica o una persona física que dispose dels mitjans humans i mecànics (maquinària) per a fer els treballs.

2. El volum mínim de despeses subvencionables per a optar a l'ajuda serà de 3.000 euros per expedient.

3. Els beneficiaris estaran subjectes en els seus procediments de contractació a la Llei 9/2017, de contractes del sector públic. A més, en l'adquisició dels béns reflectits en el punt 1, apartat a d'aquesta base, per a contenció de la despesa, s'estableix l'obligació que els peticionaris aporten com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors per a qualsevol despesa subvencionable que supere els 6.000 euros, i s'haurà de seleccionar sempre l'oferta més econòmica o justificar expressament qualsevol altra elecció.

4. Seran subvencionables les despeses realitzades amb posterioritat a la resolució de concessió de l'ajuda sol·licitada i, si escau, aquelles que es realitzen amb posterioritat a la data de formalització de la sol·licitud i sobre les quals hi haja certificat d'un tècnic competent per a la instrucció de les ajudes en què es faça constar la no-iniciació de l'activitat o inversió en aquesta data, sempre que es dicte una resolució aprovatòria d'ajuda per a aquesta activitat.

5. Els arreus i la maquinària de segona mà no seran subvencionables.



Sisena. Tipus i quantia de les ajudes

1. La dotació pressupostària que es fixe en cada convocatòria, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries de l'anualitat corresponent, es distribuirà entre les sol·licituds presentades per les entitats sol·licitants, atenent la puntuació obtinguda d'acord amb els criteris de la base desena, sempre que reunisquen els requisits fixats en la convocatòria.

2. En la resolució de concessió de la convocatòria s'haurà d'especificar el termini màxim d'execució de les actuacions subvencionables.

3. La intensitat de l'ajuda s'estableix en funció de la població del municipi, afavorint els municipis menys poblats i amb menor disponibilitat pressupostària:

– L'ajuda serà del 80 % de les despeses subvencionables indicades en la base cinquena en ajuntaments amb un cens inferior a 1.500 habitants en l'últim padró municipal disponible.

– L'ajuda serà del 60 % de les despeses subvencionables indicades en la base cinquena en ajuntaments amb un cens igual o superior a 1.500 habitants en l'últim padró municipal disponible.

4. L'import màxim de despesa subvencionable per expedient serà de 30.000 euros.



Setena. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. A més de les previstes en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del seu Reglament, aprovat pel RD 887/2006, de 21 de juliol, les entitats beneficiàries de les subvencions hauran de:

a) Acceptar la supervisió de les activitats previstes en la sol·licitud que fonamenta la concessió de la subvenció per part de la direcció territorial de la província en què s'instruïsca l'expedient.

b) Acceptar les obligacions i els requisits fixats en aquesta ordre de bases, la convocatòria a què s'aculla la sol·licitud i aquelles directrius que la direcció general amb competències en prevenció d'incendis forestals establisca per al seu desenvolupament i seguiment.

c) L'entitat beneficiària haurà de mantindre la titularitat dels arreus i la maquinària objecte d'ajuda i dedicar-los a la finalitat per a la qual es van subvencionar durant, almenys, un període de tres anys des del pagament de l'ajuda.

d) Nomenar una persona responsable de la direcció tècnica de les activitats previstes en el projecte que fonamenta la concessió de la subvenció, que es convertirà en la interlocutora vàlida amb la direcció general i la direcció territorial de la província on s'instruïsca l'expedient, en tot allò relacionat amb el desenvolupament d'aquestes activitats; aquest nomenament s'haurà de comunicar per escrit.



e) Comunicar per escrit a la direcció general competent en matèria de prevenció d'incendis forestals de l'obtenció de qualsevol altra ajuda o subvenció per a la mateixa finalitat, procedent de qualssevol altres administracions, ens públics o privats.

f) Conservar els documents justificatius originals de l'aplicació dels fons rebuts per un termini de sis anys, inclosos els documents electrònics, mentre puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control per l'òrgan concedent i, si escau, de les actuacions de control financer que corresponen a la Intervenció General de la Generalitat, i de les previstes en la legislació del Tribunal de Comptes en relació amb les subvencions concedides.

g) Les entitats beneficiàries han de complir el que s'estableix en l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, respecte a l'obligatorietat de fer l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de les actuacions objecte de subvenció, d'acord amb el que s'estableix en els punts 2 i 3 de l'article 3 de la Llei 2/2015, així com l'article 18 de la Llei 38/2003, de 26 de novembre, general de subvencions.

h) Les entitats beneficiàries hauran de complir el que s'estableix en la normativa reguladora de la protecció de dades.

i) Les entitats beneficiàries hauran de desenvolupar un procediment que permeta, amb criteris objectius, l'accés al servei de gestió de residus agrícoles per part dels titulars d'explotacions agràries del seu terme municipal.

2. Qualsevol variació que afecte les dades i la documentació entregada a l'Administració en el context de la tramitació d'aquesta ajuda s'haurà de comunicar immediatament a la conselleria competent en matèria de prevenció d'incendis forestals. L'incompliment dels compromisos adquirits pot, excepte cas de força major, donar lloc a l'inici de l'expedient de reintegrament de les ajudes.

3. Les entitats beneficiàries disposaran d'un registre actualitzat, amb la informació següent:

– Parcel·les agrícoles en base SIGPAC en què es realitze aquest servei de gestió de restes agrícoles.

– Nom i NIF de la persona titular de l'explotació agrícola de què formen part aquestes parcel·les.

– Tipus de gestió alternativa a les cremes que s'ha realitzat en cada parcel·la: trituració, compostatge, valorització de biomassa.



Huitena. Sol·licituds i documentació

1. Els interessats que reunisquen les condicions previstes en la base segona de la present ordre, atés que són persones jurídiques, estan obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, per tant, l'única forma vàlida de presentar les sol·licituds serà a través de la seu electrònica de la Generalitat (http://www.gva.es), en el model normalitzat que es publicarà en aquesta, en la forma que es determine en les convocatòries.



2. La conselleria competent en matèria de prevenció d'incendis forestals haurà de facilitar models normalitzats específics i taules amb la superfície en zona d'influència forestal per municipi, i aquests documents i informació es podran trobar en el procediment de l'ajuda, dins del web de Generalitat (http://www.gva.es).

3. Al formulari emplenat en la tramitació telemàtica s'annexarà la documentació següent:

a) Sol·licitud emplenada, en model normalitzat. Aquesta sol·licitud l'haurà de signar digitalment l'entitat sol·licitant o el seu representant, en el moment de la presentació telemàtica, mitjançant el procediment establit per a això en la Seu Electrònica de la Generalitat Valenciana.



b) Acord adoptat pel ple per a sol·licitar aquesta ajuda o, si escau, per la junta de govern local quan acredite tindre aquesta facultat delegada, o per l'alcalde o alcaldessa de la corporació, amb la posterior ratificació del ple o de la junta en el cas que tinga aquesta facultat delegada.



c) Fitxa de les inversions, actuacions i/o del servei de gestió de restes agrícoles plantejat (segons annex d'aquesta ordre) on es desglossarà el pressupost segons els diferents blocs de despeses subvencionables que es recullen en la base cinquena. Es detallarà la planificació del servei a l'efecte de validar els punts assignats en l'apartat e del punt 2 de la base desena.

d) Pressupost de les despeses reflectides en els apartats a) i c) del punt 1 de la base cinquena. En el supòsit de les despeses subvencionables de l'apartat a, s'haurà d'aportar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors per a qualsevol inversió subvencionable que supere els 6.000 euros, i s'haurà de seleccionar sempre l'oferta més econòmica o justificar expressament qualsevol altra elecció.

e) Acreditació de la titularitat de les dades bancàries per al pagament de la subvenció, d'acord amb el que s'estableix en l'Ordre 18/2011, de 17 de juny, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula la comprovació i el procediment de registre de comptes bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb l'Administració de la Generalitat.

4. La sol·licitud normalitzada incorporarà les declaracions responsables següents, que hauran de ser subscrites en tot cas per la persona responsable de les entitats sol·licitants:

a) No estar incurs en alguna de les circumstàncies recollides en l'apartat 2n de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b) No haver sol·licitat una altra ajuda per a la mateixa finalitat. En cas d'haver obtingut subvencions per a les mateixes despeses subvencionables procedents de qualsevol de les administracions o entitats públiques nacionals o internacionals, haurà d'especificar-ne la quantia, la data de concessió i l'organisme que concedeix l'ajuda.

c) Declaració, si escau, que acredite l'existència de sol·licitud o obtenció d'altres subvencions percebudes o reconegudes d'altres administracions públiques o de qualsevol entitat pública o privada, pel mateix concepte.

d) Complir els requisits exigits per a obtindre la condició d'entitat beneficiària de l'ajuda sol·licitada.

e) Comprometre's a comunicar qualsevol variació que afecte les dades i la documentació entregada a l'Administració en el context de tramitació d'aquesta ajuda.

f) Comprometre's a aportar la documentació exigida en les bases reguladores que no puga ser obtinguda directament per la Conselleria.

g) Comprometre's a facilitar en tot moment la realització dels controls necessaris per a comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el compliment de compromisos, així com a aportar la informació necessària requerida, tècnica, econòmica i laboral per a l'elaboració d'indicadors de seguiment de la mesura.

5. Les entitats sol·licitants són responsables de la veracitat dels documents que presenten, i els òrgans gestors podran sol·licitar de manera motivada l'acarament de les còpies aportades per aquests, per a la qual cosa podran requerir l'exhibició del document o de la informació original, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que tenen atribuïdes les administracions públiques.

6. En el cas que la sol·licitud no reunisca els requisits exigits o no s'acompanyen els documents preceptius, es requerirà a l'entitat interessada perquè, en un termini de deu dies, esmene la falta o acompanye els documents, amb la indicació que si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seua petició, després de la resolució prèvia, que haurà de ser dictada en els termes previstos en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. Així mateix, es podrà requerir a les entitats sol·licitants qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient, així com l'acreditació dels requisits a què fa referència la documentació administrativa.



8. El termini per a la presentació de les sol·licituds d'ajudes s'establirà en la convocatòria d'aquestes, que es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Novena. Tramitació

1. La concessió de les subvencions es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva a què fa referència l'article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, d'acord amb els criteris de valoració que s'indiquen en la base desena primera d'aquesta ordre.



2. L'òrgan encarregat de la instrucció del procediment és la direcció territorial corresponent d'acord amb l'àmbit provincial del municipi que, d'ofici, acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals ha de proposar-se la resolució.



3. La direcció general amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals podrà dictar totes les instruccions de caràcter intern i organitzatiu que calguen per a adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre i de les corresponents convocatòries.



4. Finalitzada la fase d'instrucció, s'emetrà, si escau, un full de control de sol·licitud vàlida, en la qual s'especificarà que la sol·licitud compleix els requisits establits per a accedir a l'ajuda, l'import d'ajuda proposat i la baremació correcta a tindre en compte en el procés de concurrència competitiva.



Desena. Valoració i proposta de resolució

1. La valoració de les sol·licituds presentades serà realitzada per una comissió de valoració, composta per la persona titular del Servei de Conciliació d'Usos i Sensibilització per a la Prevenció d'Incendis Forestals en qualitat de president o presidenta, el o la cap de la Secció de Planificació d'Activitats, i fins a un màxim de tres tècnics o tècniques de prevenció d'incendis forestals designats per la persona titular de la direcció general amb competències en prevenció d'incendis forestals, i una d'elles actuarà en qualitat de secretària de la comissió, que atenent els criteris i requisits establits i d'acord amb la disponibilitat pressupostària, estendrà acta i formularà la proposta de resolució a l'òrgan concedent.

En la designació de les persones representants en aquest òrgan, es procurarà la presència equilibrada de dones i homes, en aplicació del que es preveu en el II Pla d'igualtat de dones i homes de l'Administració de la Generalitat, aprovat mitjançant l'Acord de 10 de març de 2017, del Consell.

Les ajudes es tramitaran en règim de concurrència competitiva fins a esgotar el pressupost de la convocatòria. La comissió de valoració elaborarà una llista amb la puntuació obtinguda de totes les sol·licituds de la subvenció admeses.

2. Per a l'atorgament de les subvencions, en règim de concurrència competitiva, a l'efecte d'establir l'ordre de prelació entre les sol·licituds admeses a tràmit, es tindran en compte, els criteris de valoració següents i la seua baremació corresponent serà:

a) El municipi compta amb un acord plenari en el qual es prohibeix expressament l'ús del foc, almenys, en la zona de cultius dins de la zona d'influència forestal (ZIF): 20 punts

b) Valoració del municipi d'acord amb la superfície agrícola situada en la zona d'influència forestal (ZIF), segons la definició establida en l'article 57 de la Llei 3/1993, forestal de la Comunitat Valenciana, fins a un màxim de 15 punts. Tenint en compte aquest criteri, la baremació serà la següent:



El terme municipal disposa de menys de 500 ha en la ZIF. 5 punts

El terme municipal disposa entre 500 i 1.000 ha en la ZIF. 10 punts

El terme municipal disposa de més de 1.000 ha en la ZIF. 15 punts





c) Valoració del municipi sobre la base dels espais naturals protegits que s'hi troben, d'acord amb l'article 3 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat Valenciana, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana, o la legislació vigent que la substituïsca, i sobre la base de la Xarxa Natura 2000, fins a un màxim de 15 punts. Tenint en compte aquest criteri, la baremació serà la següent:





El municipi compta amb algun espai natural protegit, d'acord amb l'article 3 de la Llei 11/1994. 10 punts

El municipi es troba, totalment o parcialment, dins de la Xarxa Natura 2000 (LIC, ZEPA o ZEC). 5 punts





d) Municipis del sistema rural definits com a tals en l'Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana (ETCV) aprovada mitjançant el Decret 1/2011, de 13 de gener, del Consell. S'assignarà una puntuació de 10 punts a cada municipi definit com a rural en l'ETCV.

e) Valoració del projecte en relació amb e període en què s'executaran les activitats o servei de gestió de les restes agrícoles, fins a un màxim de 10 punts, tenint en compte el criteri de valoració següent:



El servei de gestió de restes agrícoles s'ofereix durant més de 3 mesos a l'any. 10 punts





f) El municipi disposa d'instal·lacions d'agrocompostatge en les quals gestionarà totalment o parcialment les restes agrícoles objecte d'aquest servei d'alternativa a les cremes: 10 punts

g) El municipi no té expedient d'aquesta ajuda concedit en convocatòries anteriors:



Municipi sense expedient d'ajuda concedit en cap de les convocatòries anteriors. 20 punts

Municipi sense expedient d'ajuda concedit en la convocatòria anterior

(aquest apartat és incompatible amb l'anterior). 10 punts





En cas d'empat, es decidirà pel nombre d'hectàrees situades en la zona d'influència forestal: tindran prioritat o preferència els municipis amb major superfície en la ZIF.

3. La comissió de valoració proposarà l'aprovació d'aquells expedients que complisquen els requisits de la convocatòria i, segons l'ordre de prioritat anterior, puguen ser atesos segons la dotació pressupostària prevista.



Onzena. Resolució de la convocatòria de subvencions

1. La competència per a resoldre les convocatòries correspon a la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals, per delegació de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals.

2. La resolució, que serà motivada i tindrà els efectes i contingut previstos en l'article 25 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.

3. El termini màxim per a resoldre i notificar les sol·licituds de subvencions serà de sis mesos comptats a partir de la finalització del termini de presentació d'aquestes. Transcorregut el termini assenyalat sense que s'haja notificat una resolució expressa, podran entendre desestimades les seues pretensions per silenci administratiu, en els termes previstos en la normativa reguladora del procediment administratiu comú, i en l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat.

4. Les resolucions que concedisquen o deneguen aquestes ajudes posen fi a la via administrativa, i en les respectives notificacions s'informarà les entitats interessades dels recursos que corresponga.



Dotzena. Pagament i justificació de les subvencions concedides

1. La sol·licitud de pagament de la subvenció anirà dirigida a la persona titular de la direcció general competent en prevenció d'incendis forestals. El termini màxim per a justificar i sol·licitar el pagament de l'ajuda finalitzarà el 15 de novembre de l'any de la resolució de concessió, excepcionalment en la convocatòria podria modificar-se aquesta data a 30 de novembre.

2. L'única forma vàlida de presentar les sol·licituds serà a través de la seu electrònica de la Generalitat (www.gva.es), en el model normalitzat que es publicarà en aquesta, en la forma que es determine en les convocatòries.

3. El compte justificatiu de despeses contindrà:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts, convenientment signada pel responsable de la direcció tècnica a l'ajuntament.



b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, amb una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor, el document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. Indicarà de manera expressa que declara que «les despeses assenyalades en la memòria econòmica responen de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulten estrictament necessàries i han sigut efectivament efectuades i pagades». En aquesta s'identificarà de manera clara suficient a què correspon la naturalesa de cada despesa realitzada, i estarà convenientment signada per un funcionari de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional.

c) Justificació documental de les despeses reflectides en la base cinquena, mitjançant factura original i còpia del document que reflectisca la transferència bancària que en justifique el pagament d'aquestes en les inversions relatives als apartats a) i c) d'aquesta base i mitjançant còpia del nou contracte de treball en el cas de despeses reflectides en l'apartat b.

4. En el cas de no haver-ne autoritzat la conselleria competent en matèria de prevenció d'incendis forestals l'obtenció mitjançant sistemes telemàtics, hauran d'adjuntar juntament amb la sol·licitud de pagament el certificat vigent d'estar al corrent de les obligacions tributàries davant de la Generalitat, l'Estat i la Seguretat Social, en el cas que el que van presentar amb la sol·licitud de l'ajuda no estiguera en vigor, en els termes establits en l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. De conformitat amb el que es disposa en l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, els ajuntaments han d'acreditar prèviament al pagament que estan al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes. Aquest requisit s'entendrà complit si l'entitat local figura en el certificat que publica mensualment, en la seua pàgina web, la Sindicatura de Comptes. A aquests efectes, la Direcció General, prèviament al pagament, comprovarà si l'entitat local figura en el certificat, i en cas contrari requerirà aquesta entitat local perquè acredite el compliment de l'obligació.

6. L'import a abonar serà l'efectivament justificat d'acord amb la base cinquena i fins al màxim indicat en la base sisena.

7. Tota la documentació justificativa es presentarà acompanyada de la seua relació detallada, agrupada segons els diferents mòduls subvencionables. En el cas que els justificants no siguen presentats juntament amb la memòria final d'activitats, s'haurà d'adjuntar un full aclaridor de cadascuna de les partides. No serà admesa aquella documentació que incomplisca els requisits assenyalats.



Tretzena. Modificació de la resolució, pèrdua o minoració i reintegrament de la subvenció

1. En general, s'ha d'entendre que les actuacions plantejades en la sol·licitud d'ajuda, i que donen lloc a la resolució de concessió, són inalterables pel que fa al seu contingut. No obstant això, tenint en compte la possibilitat que puguen produir-se circumstàncies sobrevingudes no imputables al sol·licitant, hi ha la possibilitat de sol·licitar canvis quant al contingut d'aquestes actuacions abans del 30 de juliol de l'any de concessió, justificant degudament aquesta petició. Aquesta sol·licitud haurà de tindre l'informe dels serveis tècnics i no podrà suposar increment de l'import d'ajuda per al beneficiari. S'elevarà proposta de resolució a la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals.

2. L'incompliment per l'entitat beneficiària dels requisits i les condicions que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, així com la falta de justificació o la justificació insuficient de la subvenció concedida en el termini establit a aquest efecte, així com la concurrència d'altres causes recollides en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, donarà lloc a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.

3. L'incompliment de les obligacions reflectides en la base setena podria donar lloc, en els supòsits en què corresponga, a incoar el corresponent procediment de reintegrament de la subvenció, després de tràmit d'audiència i notificació prèvies a l'entitat interessada, perquè puga al·legar el que estime pertinent en defensa del seu dret. La resolució de reintegrament seria dictada per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals, per delegació de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals.



Catorzena. Seguiment i control

1. S'haurà de portar a cap un pla de control anual de la realització de l'activitat subvencionada, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 169 de la Llei 1/2015, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, mitjançant:

a) Controls administratius de totes les sol·licituds d'ajuda i de pagament:

En les sol·licituds d'ajuda es controlarà l'admissibilitat dels peticionaris, els compromisos subscrits, el compliment dels criteris de priorització i l'admissibilitat de les despeses subvencionables.

En les sol·licituds de pagament es controlarà l'execució de l'operació per la qual es va concedir l'ajuda, els costos adquirits i els pagaments realitzats.

b) Controls sobre el terreny: es comprovarà que el resultat de l'operació s'ajusta a la descripció de la sol·licitud de l'ajuda, respecte a la que haja concedit l'ajuda i a allò comprovat en la sol·licitud de pagament. Els controls sobre el terreny seran com a mínim del 5 % del total de despeses subvencionades, i es duran a terme abans que s'abone el pagament final de l'operació.

c) Controls a posteriori: es comprovarà que l'entitat beneficiària manté la titularitat dels arreus i la maquinària objecte d'ajuda, i els dedica a la finalitat per a la qual es van subvencionar durant, almenys, un període de tres anys des del pagament de l'ajuda.

També es comprovarà l'existència d'un registre actualitzat on consten les parcel·les agrícoles en base SIGPAC en què es realitze la gestió de les restes agrícoles, la persona titular que les explota agronòmicament i el tipus de gestió alternativa a les cremes que s'ha realitzat en cada parcel·la: trituració, compostatge, valorització de biomassa.



Els controls a posteriori seran com a mínim de l'1 % del total de despeses subvencionades.

2. L'entitat beneficiària estarà obligada a sotmetre's a les actuacions de control financer previst en la Llei 1/2015, que realitze la Intervenció General. De la mateixa manera, l'entitat beneficiària haurà de complir amb l'obligació de col·laboració amb el control financer de conformitat amb el que es disposa en l'esmentada llei.



Quinzena. Règim d'infraccions i sancions

El règim sancionador en la matèria regulada en la present ordre serà l'establit en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Setzena. Protecció de dades de caràcter personal

1. El procediment administratiu derivat d'aquesta norma comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que es disposa en el Reglament (UE.2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



2. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'Activitats de Tractament publicat en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de medi ambient (http://www.agroambient.gva.es/es/registre-de-tractaments). En concret, la informació bàsica del tractament s'haurà d'indicar en la corresponent convocatòria d'ajudes.

3. Quan la persona jurídica sol·licitant, o la seua representant legal, aporte dades de caràcter personal de terceres persones en el procediment administratiu, tindrà l'obligació d'informar-les dels punts següents:



– La comunicació d'aquestes dades a l'Administració per al seu tractament en l'àmbit de les seues competències i d'acord amb els fins del procediment.

– La possibilitat que l'Administració realitze consultes relacionades amb les seues dades per a comprovar-ne, entre altres aspectes, la veracitat. Si aquesta consulta requereix autorització per llei de les persones les dades de les quals es consultaran, la persona sol·licitant, o el seu representant legal, hauran d'haver obtingut aquesta autorització, que estarà disponible a requeriment de l'Administració en qualsevol moment.

– Del dret d'oposició que l'assisteix al fet que l'Administració tracte les seues dades, i en aquest cas, haurà de comunicar aquesta oposició a l'Administració als efectes oportuns.



Dissetena. Transparència

En compliment de l'article 3 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i de l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, les entitats beneficiàries de l'ajuda hauran de complir les obligacions previstes en la normativa sectorial en matèria de transparència.



Dihuitena. Informació i publicitat

1. La direcció general competent en prevenció d'incendis forestals col·laborarà i promourà l'adequada publicació en un lloc web global dedicat a les ajudes estatals a escala nacional o autonòmica.



2. A les subvencions que es convoquen o concedisquen se'ls aplicarà el que es preveu en els articles 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en matèria de publicitat i transparència. Les entitats beneficiàries hauran de fer l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de les actuacions objecte de subvenció, incloent-hi el logotip de la Generalitat Valenciana i la llegenda «Amb la participació de…» en mitjans de difusió com ara cartells, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals i en qualsevol altre mitjà de publicitat que es realitze de l'activitat subvencionada.



3. La present ordre tindrà efectes des del dia de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

4. Contra aquesta ordre, que esgota la via administrativa, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que va dictar la resolució, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació, o bé directament un recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 21 d'octubre de 2021.– La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica: Mireia Mollà Herrera.





ANNEX

Fitxa annexa a la sol·licitud de la subvenció





I. Antecedents i necessitat









II. Pla local de prevenció d'incendis forestals aprovat, data d'aprovació i núm. de DOGV









III. Gestió de les restes agrícoles plantejada en el municipi









IV. Calendari i cronograma d'activitats









V. Informació addicional a baremar (espais naturals, Xarxa Natura 2000)









VI. Pressupost desglossat











VII. Autoavaluació



Criteris de valoració Puntuació màxima Auto

Avaluació

El municipi compta amb un acord plenari en el qual es prohibeix expressament l'ús del foc, almenys en la zona de cultius dins de la zona d'influència forestal (ZIF). 20 punts



Si el terme municipal disposa de menys de 500 hectàrees agrícoles situades en la zona d'influència forestal segons la definició establida en l'article 57 de la Llei 3/1993, forestal de la Comunitat Valenciana. 5 punts

Si el terme municipal disposa entre 500 i 1.000 hectàrees agrícoles situades en la zona d'influència forestal segons la definició establida en l'article 57 de la Llei 3/1993, forestal de la Comunitat Valenciana. 10 punts

Si el terme municipal disposa de més de 1.000 hectàrees agrícoles situades en la zona d'influència forestal segons la definició establida en l'article 57 de la Llei 3/1993, forestal de la Comunitat Valenciana. 15 punts



El municipi compta amb superfície dins d'un parc natural, paisatge protegit, monument natural, zona humida catalogada, segons la Llei 11/1994. 10 punts

El municipi es troba dins de la Xarxa Natura 2000 (LIC, ZEPA o ZEC) segons la Llei 11/1994. 5 punts



Municipis definits com a rurals segons l'Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana. 10 punts



El servei de gestió de restes agrícoles s'ofereix més de tres mesos a l'any. 10 punts



El municipi disposa d'instal·lacions d'agrocompostatge en les quals gestionarà totalment o parcialment les restes agrícoles. 10 punts



Municipi sense expedient d'ajuda concedit en cap de les convocatòries anteriors. 20 punts

Municipi sense expedient d'ajuda concedit en la convocatòria anterior (aquest apartat és incompatible amb l'anterior). 10 punts



TOTAL BAREM 100 punts



Mapa web