Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 7 d'octubre de 2021, de la directora general d'Innovació Educativa i Ordenació, per la qual es convoca els centres docents de titularitat pública de la Generalitat, durant el curs acadèmic 2021-2022, a participar en el programa «Resistències Artístiques: Processos Artístics en Entorns Educatius», del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana. [2021/10259]

(DOGV núm. 9194 de 14.10.2021) Ref. Base de dades 009393/2021




La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport vol impulsar i reconéixer entorns de treball col·laboratius que uneixen art i educació per a oferir respostes creatives, singulars i úniques als reptes de l'educació del segle XXI.

Les persones aprenem a observar, a pensar i a expressar les nostres idees, emocions i sentiments amb l'art. És la forma de comunicació més lliure i universal, i està constituïda per qualitats comunes a tots els éssers humans. En intersecció amb l'educació, aporta una experiència cognitiva, perceptiva i emocional d'apropament i comprensió del món que ens envolta.

L'educació artística i a través de les arts, en ajudar a capacitar l'alumnat, col·labora en la construcció de la seua identitat i en l'enriquiment de la seua visió del món. Les arts estimulen la consciència corporal, alimenten la imaginació, contribueixen al desenvolupament de l'autoestima i possibiliten l'accés a la cultura.

En el context actual de reforma curricular cal redefinir el paper que les arts tenen en els processos d'ensenyament-aprenentatge a les nostres escoles. La competència clau en Consciència i expressió culturals implica comprendre i respectar la forma en què les idees i el significat s'expressen de manera creativa i es comuniquen en les diferents cultures a través d'una sèrie de manifestacions artístiques.

L'art en el context educatiu és, per tant, una eina pedagògica molt valuosa que, en els últims anys, s'està evidenciant en forma de projectes artístics als centres educatius: projectes d'innovació educativa, projectes multidisciplinaris, trobades i jornades, projectes d'arts comunitàries, i també residències artístiques.

El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) proposa l'art i els processos de creació contemporània com a instruments d'expressió, però també de comprensió i reflexió de la realitat. Mitjançant la seua convocatòria per a artistes Resistències artístiques: processos artístics en entorns educatius, l'educació a través de les arts esdevé una eina primordial en els processos d'aprenentatge.

Aquest programa consisteix a realitzar «resistències artístiques» o «residències d'art», és a dir, integrar en la vida escolar, a través d'una estada en col·laboració amb la comunitat educativa, creadores i creadors que tinguen una proposta de projecte artístic (arts visuals, audiovisuals, música, arts escèniques, arts vives).

Amb la producció de trenta projectes artístics col·laboratius en trenta centres escolars de la Comunitat Valenciana, es pretén incorporar els llenguatges de la creació contemporània en els processos d'aprenentatge ampliant l'àmbit professional de les creadores i creadors de la posada en marxa de residències en els centres.

La present convocatòria de la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació (DGIEO) complementa la convocatòria del CMCV per a la tria dels trenta centres educatius participants durant el curs escolar 2021-2022, amb la intenció de visibilitzar entorns escolars que tracten d'impulsar l'art com a eina d'anàlisi i reflexió de problemes socials, i que s'involucren activament en processos de creació artística.



Per tant, i de conformitat amb el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, i el Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, vista la proposta de resolució de la Subdirecció General d'Innovació i Qualitat Educativa, resolc:



Primer. Objecte

Convocar els centres docents de titularitat pública de la Generalitat, i seleccionar-ne trenta per a participar en el programa Resistències artístiques: processos artístics en entorns educatius. Aquest programa s'inicia amb una convocatòria prèvia destinada a creadores i creadors per part del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) publicada el 27 de juliol de 2021 https://dogv.gva.es/datos/2021/07/27/pdf/2021_7490.pdf

a) En una primera fase es seleccionaran trenta centres docents de titularitat pública de la Generalitat Valenciana distribuïts territorialment de la següent manera: 10 centres dependents de la Direcció Territorial d'Alacant, 8 centres dependents de la Direcció Territorial de Castelló i 12 centres dependents de la Direcció Territorial de València. Els centres seleccionats s'elegiran de forma que hi haja un repartiment equilibrat per nivells educatius dels projectes seleccionats.



b) En una segona fase, i una vegada seleccionats els trenta centres participants, s'assignarà a cadascun un únic projecte artístic d'entre els seleccionats prèviament pel CMCV.



Segon. Característiques del programa i objectius específics per als centres sol·licitants

1. Característiques generals del programa

a) Aquest programa busca crear entorns de treball col·laboratius que unisquen art i educació.

b) Les despeses originades per la contracció dels artistes i la producció del projecte correran a càrrec del CMCV i no recauran en cap cas en el centres participants.

c) Els projectes artístics tenen com a objectius:

– Fer visible la situació dels entorns escolars mitjançant l'aplicació de processos de creació artística contemporània.

– Fomentar la creació artística contemporània com a eina d'anàlisi i reflexió de problemàtiques socials en l'àmbit escolar.

– Promoure la capacitat social de resoldre problemes mitjançat el treball en comunitat.

– Establir relacions entre la creació artística contemporània i els àmbits d'educació formal.

d) Els projectes artístics tindran una durada d'entre tres i sis mesos i es realitzaran en els centres escolars seleccionats en la present convocatòria, entre els mesos de gener 2022 i juny 2022. Si escau, i segons el projecte i les necessitats de cadascun, podran utilitzar-se les instal·lacions que el CMCV posa a disposició: Las Cigarreras Centre Cultural d'Alacant, Centre del Carme Cultura Contemporània de València i Menador Espai Cultural de Castelló.

e) S'establirà un mínim de 30 hores de treball en cada centre escolar seleccionat, distribuïdes en diferents sessions i en l'horari convingut en cadascun dels casos atenent la programació dels centres i la disponibilitat dels i les artistes seleccionats.

2. Objectius específics per als centres docents

a) Promoure una actualització pedagògica a l'àmbit artisticoexpressiu afavorint el treball col·laboratiu.

b) Fomentar l'expressió artística com a generadores de coneixement, potenciant el pensament divergent i la creativitat.

c) Establir relacions entre la creació artística contemporània i els àmbits d'educació formal.

d) Fer visible la situació dels entorns escolars per mitjà de l'aplicació de processos de creació artística contemporània.

e) Entendre l'educació artística com una ferramenta primordial en els processos d'aprenentatge.

f) Fomentar la creació artística contemporània com a eina d'anàlisi i reflexió de problemàtiques socials, polítiques o de gènere en l'àmbit escolar.

g) Promoure la capacitat social de resoldre problemes per mitjà del treball en comunitat.

h) Entendre l'art i els processos de creació contemporània com a instruments d'expressió, però també de comprensió i reflexió de la realitat.



Tercer. Destinataris

Poden participar els centres docents de titularitat pública de la Generalitat Valenciana, que impartisquen educació infantil, primària, educació especial, ESO, batxillerat, cicles formatius de formació professional o formació de persones adultes.



Quart. Requisits de participació en el programa

a) Ser un centre educatiu de titularitat pública de la Generalitat Valenciana dels nivells educatius esmentats en el resolc tercer.

b) Compromís de participació d'almenys el 10 % del claustre.

c) No haver participat en el programa de Resistències artístiques: processos artístics en entorns educatius durant el curs 2020-2021.



Cinqué. Termini i llocs de presentació

a) El centre públic que desitge acollir-se a aquesta resolució haurà d'emplenar el formulari que estarà disponible en l'oficina virtual (OVICE). El manual per accedir-hi i emplenar aquest tràmit es publicarà en la pàgina web

b. https://ceice.gva.es/va/web/innovacion-educacion/programa-resistencies-artistiques

c) La sol·licitud serà formalitzada per la persona que tinga la representació legal del centre.

d) El termini per a la presentació de la sol·licitud serà de 10 dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Sisé. Sol·licituds i documentació

La persona representant legal del centre aportarà la informació següent:

1. Dades del/la docent coordinador/a, nombre de professorat participant del total del claustre i quantitat d'alumnat implicat.

2. Declaració responsable, segons s'indica en OVICE, per part del representant legal del centre, del fet que el nombre de professorat participant en el programa de Resistències artístiques està compromés amb la formació preceptiva a càrrec del CEFIRE de l'àmbit artisticoexpressiu.

3. Declaració, segons s'indica en OVICE, per part del representant legal del centre, d'haver informat el claustre i el consell escolar del contingut de la present resolució i de la decisió de presentar la sol·licitud de participació.

4. Exposició de raons, segons s'indica en OVICE:

a) Descripció del centre: instal·lacions i característiques que faciliten el desenvolupament d'experiències artístiques.

b) Raons o motivació de la idoneïtat del projecte d'arts a l'escola.



c) Vinculació de les arts en la consecució de les competències clau, sobretot la competència en consciència i expressió culturals.

d) Experiències prèvies o altres projectes vinculats a les arts en els quals ha participat el centre en els últims cinc anys.



Seté. Criteris de selecció

La valoració de les sol·licituds admeses a tràmit s'ha d'efectuar d'acord amb els criteris següents:

1. Nombre de professorat participant en l'activitat. Màxim 10 punts.



– Del 10 % al 40 % del claustre: 5 punts.

– Més del 40 % del claustre: 10 punts.

2. Exposició de raons. Concreció sobre la vinculació de les arts en la consecució de les competències clau. Màxim: 40 punts.

– Descripció del centre (fins a 5 punts).

– Raons o motivació de la idoneïtat del projecte d'arts a l'escola (fins a 10 punts).

– Vinculació de les arts en la consecució de les competències clau (fins a 10 punts)

– Experiències prèvies o altres projectes vinculats a les arts (fins a 15 punts).

3. Altres projectes vinculats a les arts. Màxim 10 punts.

– 1 o 2 projectes en els últims 5 anys: 5 punts.

– 3 o més projectes en els últims 5 anys: 10 punts.

La puntuació màxima és de 60 punts i la mínima per a obtindre assignació de projecte ha de ser de 30 punts.



Huité. Compromisos dels centres educatius

Els centres educatius que siguen seleccionats per a participar en el programa es comprometran a completar totes les seues fases:

Fase 1. Adaptació (reunions amb artistes per adaptar el projecte al context de centre).

Fase 2. Intervenció i formació (3 mesos, 20 hores en les quals es treballarà en: la documentació del procés, la justificació curricular, la formació semipresencial del CEFIRE artisticoexpressiu).

Fase 3. Avaluació (memòria). Elaboració d'un document on s'enumeren les accions que s'han dut a terme i es justifiquen els aprenentatges que s'han assolit.



Nové. Selecció dels centres

Les sol·licituds seran valorades per una comissió pedagògica creada a aquest efecte amb representants del Servei d'Innovació i Qualitat, representants del Cefire Artisticoexpressiu i representants del Consorci de Museus.

La comissió pedagògica elevarà la proposta dels centres seleccionats a la DGIEO per a la publicació de la resolució.



Desé. Termini de resolució i notificació

1. D'acord amb l'article 21.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el termini màxim per a resoldre la convocatòria és de sis mesos des de la data d'efectes. Vençut el termini sense haver-se notificat cap resolució expressa, les persones interessades podran considerar desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu, segons s'estableix en l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat.

2. La resolució provisional contindrà la relació de centres educatius seleccionats i es concedirà un termini de 10 dies hàbils, comptats a partir de l'endemà de la publicació de la relació provisional en la pàgina web https://ceice.gva.es/va/web/innovacion-educacion/programa-resistencies-artistiques, per a presentar, si escau, la documentació següent:

– Escrit de desistiment

– Al·legacions

En el període d'al·legacions es podrà sol·licitar la revisió del procediment o desistir.

3. Transcorregut el termini, comprovats els escrits de desistiment, estudiades i, si escau, ateses les al·legacions presentades, l'òrgan instructor del procediment elevarà la proposta definitiva a la direcció general competent en matèria d'innovació educativa, que resoldrà la convocatòria per delegació del conseller.

4. La resolució definitiva contindrà la relació dels centres seleccionats i no seleccionats que es publicarà en el DOGV així com en la pàgina https://ceice.gva.es/va/web/innovacion-educacion/programa-resistencies-artistiques



Onzé. Assessorament als centres

L'assessorament als centres es farà a través del CEFIRE Artisticoexpressiu i del Consorci de Museus.



Dotzé. Protecció de dades

1. El responsable del tractament de les dades personals arreplegades a través dels formularis i la documentació requerida en aquesta convocatòria és la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, amb domicili a l'avinguda Campanar, 32, 46015 València, i adreça electrònica de contacte: protecciodedadeseducacio@gva.es

2. Dades de contacte del delegat de protecció de dades: la persona interessada podrà contactar amb el delegat de protecció de dades a través de les adreces de contacte següents:

Adreça electrònica: dpd@gva.es.

Adreça postal: passeig de l'Albereda, 16. 46010 València

3. Temps de conservació de les dades:

– Les dades seran tractades durant el temps necessari per a complir amb la finalitat per a la qual es recullen.

4. El centre educatiu es compromet a informar el professorat i l'alumnat que les dades personals facilitades en la sol·licitud o documentació addicional seran cedides a la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport i que podran ser tractades únicament i exclusivament d'acord amb la finalitat prevista en la convocatòria.

5. La persona interessada pot exercir els drets d'accés, rectificació i supressió de dades de caràcter personal, oposició i limitació al tractament, portabilitat i no ser objecte d'una decisió basada únicament en el tractament automatitzat, a través de les vies següents:

– A través del tràmit electrònic establit a aquest efecte, que es pot consultar en la pàgina web de la Conselleria (www.cece.gva.es), en l'apartat Registre de tractament de dades.

– Enviant la petició a qualsevol de les adreces de contacte següents:



Adreça postal: avinguda de Campanar, 32, 46015 València

Adreça electrònica: protecciodedadeseducacio@gva.es

De manera presencial, aportant la sol·licitud a través del registre.



Tretzé. Recursos

De conformitat amb el que estableixen els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i 10, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, contra la present resolució, que no posa fi a la via administrativa, podran recórrer potestativament o plantejar directament un recurs contenciós administratiu en els terminis i davant dels òrgans que s'indiquen a continuació:



a) El recurs de reposició haurà d'interposar-se davant del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional, p. d. (Resolució de 26 d'octubre de 2016; DOGV 7906, 28.10.2016) en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de ser publicada.

b) El recurs contenciós administratiu s'haurà de plantejar davant del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de ser publicada.



València, 7 d'octubre de 2021.– La directora general d'Innovació Educativa i Ordenació: Maria Reis Gallego Perales.

Mapa web