RESOLUCIÓ de 4 d'octubre de 2021, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual es convoquen ajudes contemplades en els plans d'Impuls en el Medi Ambient-Canvi Climàtic (PIMA-CC), per a l'exercici 2021/2022. [2021/10124]
(DOGV núm. 9194 de 14.10.2021) Ref. Base de dades 009386/2021
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica Grup temàtic: Ajudes Matèries: Medi ambient
L'Ordre 12/2021, de 20 de juliol, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, estableix les bases reguladores per a la concessió d'ajudes contemplades en els plans d'Impuls en el Medi Ambient-Canvi Climàtic (PIMA-CC), i dona així compliment al que es disposa en l'apartat 2 de l'article 9 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
D'altra banda, i segons disposa l'apartat 2 de l'article 23 de la mateixa llei, la iniciació del procediment de concessió de les ajudes es realitzarà mitjançant convocatòria aprovada per l'òrgan competent. Les ajudes públiques que ací es convoquen no necessiten la seua notificació a la Comissió Europea, per no complir tots els requisits de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), atés que les entitats beneficiàries no exerceixen una activitat empresarial destinada a la consecució d'un benefici econòmic, i les ajudes no afavoreixen determinades empreses d'un sector o determinades produccions.
Per tant, a fi que s'inicie el procediment de sol·licitud i tramitació de les ajudes, en compliment de l'article 160 i 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, resolc:
Primer. Objecte i finalitat
L'objecte d'aquesta resolució és convocar en règim de concurrència competitiva les subvencions destinades a finançar inversions en projectes pilot de caràcter innovador per a l'adaptació al canvi climàtic d'espais urbans i periurbans, d'acord amb l'Ordre 12/2021, de 20 de juliol, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica (DOGV 23.08.2021), la finalitat dels quals siga:
1. Integració del canvi climàtic i infraestructura verda en la planificació i gestió urbanística i intervencions en l'espai urbà (anàlisi d'escenaris de canvi climàtic, mapes de clima urbà, que analitzen la capacitat d'absorció i de cessió de calor per part dels materials urbans i mapes de ventilació urbana).
2. Adaptació d'edificis públics per a previndre l'excés de calor i millorar l'eficiència energètica.
3. Obertura de «refugis climàtics», equipaments que mantenen temperatures apropiades, oberts a l'ús públic en períodes de calor excessiva.
4. Aplicació de solucions basades en la naturalesa orientades a la prevenció de riscos associats al canvi climàtic en espais urbans i periurbans: riscos per altes temperatures, risc d'incendis en l'espai urbà forestal, inundacions, fenòmens costaners, sequeres, etc.
5. Intervencions en espais públics orientades a atenuar l'efecte illa de calor urbana (ombreig natural o artificial de carrers i places, reducció de la impermeabilitat del sòl, captació d'aigües pluvials, creació de microclimes amb làmines d'aigua, aplicació de solucions bioclimàtiques, etc.).
6. Increment de la biodiversitat urbana i millora dels hàbitats per a la vida silvestre: augment de zones verdes urbanes i millora d'hàbitats, jardins verticals, teulades verdes, restauració o rehabilitació de zones humides, hàbitats per a pol·linitzadors inclosos refugis per a les espècies que nidifiquen i presència de vegetació adequada en parcs, jardins i escocells enfront de la creació de noves zones, instal·lació de menjadors i caixes niu.
7. Millora de la infraestructura urbana verda i blava, caracteritzada per la seua multifuncionalitat: restauració de trams urbans de rius, zones inundables per a fer front a les avingudes extremes, millora de la connectivitat natural entre el medi urbà i periurbà, sistemes de drenatge urbà sostenible, etc.
8. Projectes a escala de barri que incidisquen sobre el metabolisme urbà, més resolvent i més pròxim als processos naturals, aprofitant l'espai públic, espais urbans infrautilitzats i equipaments en desús per a integrar components d'adaptació i mitigació del canvi climàtic.
Segon. Entitats beneficiàries i requisits
1. Seran beneficiaris d'aquestes ajudes els municipis de la Comunitat Valenciana amb una població censada inferior a 100.000 habitants, segons les xifres oficials de població resultants del padró municipal referides a l'1 de gener de 2020.
2. Per a accedir a aquesta condició, les entitats sol·licitants hauran de complir els següents requisits:
a) Estar adherides al Pacte europeu de les alcaldies per al clima i l'energia.
b) Trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions públiques.
c) No podran obtindre la condició d'entitat beneficiària de les ajudes regulades en aquesta ordre, aquelles en què concórrega alguna de les circumstàncies indicades en l'article 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
d) Disposar de capacitat econòmica, financera i operativa suficient per a garantir l'execució de l'operació proposada.
e) En el cas d'optar per una actuació que només contemple la implementació de zones de baixes emissions, l'entitat local haurà de disposar del disseny de les zones de baixes emissions prèviament a la sol·licitud de l'ajuda.
f) Estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes. Aquest requisit s'entendrà complit si l'entitat local figura en el certificat que publica mensualment en la seua pàgina web la Sindicatura de Comptes.
Tercer. Obligacions de les entitats beneficiàries
Sense perjudici de les obligacions previstes amb caràcter general en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, les entitats beneficiàries queden subjectes a les següents obligacions de caràcter general:
a) Complir la finalitat i realitzar l'actuació seleccionada en els termes i condicions establits en la resolució de selecció dels projectes.
b) Justificar, en el termini i en la forma escaient, davant l'òrgan concedent, el compliment dels requisits i condicions, així com l'efectiva aplicació dels fons a la finalitat per a la qual van ser aprovats.
c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, a efectuar per l'òrgan concedent, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguen realitzar els òrgans de control competents, aportant tota la informació que els siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.
d) Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades. Aquesta comunicació haurà d'efectuar-se tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.
e) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, durant un termini de tres anys.
f) En qualsevol acció de promoció i divulgació relacionada amb l'objecte d'aquestes ajudes es farà constar expressament el cofinançament de la Generalitat Valenciana.
Quart. Despeses subvencionables
1. Seran subvencionables:
Despeses per a la redacció d'informes i projectes de les actuacions objecte de subvenció.
Despeses d'execució dels projectes objecte de subvenció incloent obres, adquisició i col·locació d'equipament, abalisament, senyalització, jardineria i tancament.
Despeses de publicitat i divulgació, incloent materials gràfics tant en format físic com digital.
A l'efecte d'aquesta convocatòria seran despeses elegibles les despeses reals abonades per l'entitat local subvencionada, realitzades per a l'execució del projecte d'inversió, efectivament pagades amb anterioritat a la finalització del període de justificació i conformes amb la normativa local, autonòmica, nacional i comunitària aplicables.
2. Els projectes objecte de finançament podran haver-se iniciat des de l'1 d'octubre de 2020 i el termini màxim de finalització serà el 30 de setembre de 2022.
Cinqué. Finançament, import global màxim i quantia individual
1. L'Import global màxim de la convocatòria serà de 2.000.000,00 i el nombre d'exercicis als quals s'aplicarà la despesa serà de dues anualitats amb la següent distribució:
2021: 600.000,00
2022: 1.400.000,00
El finançament de l'anualitat 2022 queda condicionat a la disponibilitat pressupostària en aquesta anualitat.
2. L'import global de la convocatòria es finançarà amb càrrec al crèdit de la línia de subvenció S1028, «Ajudes incloses en el Pla d'impuls al Medi Ambient Canvi Climàtic (PIMA-CC)», del capítol VII del programa pressupostari 442.60, Canvi climàtic.
3. La concessió de les ajudes estarà condicionada, en tot cas, a l'esgotament del crèdit vinculat.
4. L'import individual de cada subvenció podrà cobrir fins al 90 % de les despeses subvencionables assumides per l'entitat beneficiària que, en tot cas, no podrà ser superior als 200.000,00 .
Sisé. Presentació de sol·licituds
1. Només es podrà realitzar una sol·licitud per convocatòria. En cas de presentar-se més d'una, només es tindrà en compte la presentada en últim lloc.
2. Les sol·licituds d'ajuda es presentaran en el termini de quinze dies naturals, a comptar des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el DOGV i es dirigiran a la persona titular de la Direcció General de Canvi Climàtic. La sol·licitud signada pel legal representant de l'entitat local, juntament amb la documentació exigida, es presentarà telemàticament, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, i per a això s'haurà d'utilitzar el procediment habilitat en la seu electrònica de la Generalitat des de la següent URL:http://www.gva.es/es/proc22004. Si alguna entitat presenta la seua sol·licitud presencialment es requerirà a l'interessat perquè la presente a través de la seu electrònica de la Generalitat. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual haja sigut realitzada la presentació telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat.
3. Els requeriments als interessats s'efectuaran també de manera telemàtica i les esmenes o les aportacions documentals posteriors a la presentació de la sol·licitud hauran de realitzar-se a través de la seu electrònica de la Generalitat des de la següent URL: http://www.gva.es/es/proc18536.
Seté. Documentació
1. A la sol·licitud s'annexaran els següents documents específics, mitjançant els formularis inclosos en el procediment que s'habilite a aquest efecte en la seu electrònica de la Generalitat:
A) Certificat de la persona que ostente la secretaria de l'entitat local sol·licitant acreditatiu de:
Estar adherits al Pacte europeu de les alcaldies per al clima i l'energia.
La representació de l'entitat local.
De l'acord de l'òrgan de govern pel qual s'aprova la presentació de la sol·licitud de subvencions.
De consignació pressupostària del cost de la inversió.
Que l'entitat local no està incursa en alguna de les circumstàncies indicades en l'article 13, punts 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
De l'elaboració i aplicació del Pla d'igualtat segons la disposició addicional 7a del TREBEP.
B) Memòria tècnica del projecte signada per l'entitat sol·licitant que contindrà:
Una descripció estructurada de la inversió a executar i la seua finalitat.
Calendari previst de l'execució.
Pressupost d'execució de la inversió, amb indicació del cost total previst, amb desglossament per partides i conceptes de despesa.
Formulari de valoració del projecte (a emplenar segons plantilla).
2. El contingut de la memòria que es presente, a què fa referència el punt anterior, no podrà ser objecte d'esmena.
Huité. Instrucció
1. L'òrgan instructor serà el Servei de Coordinació de Polítiques de Canvi Climàtic, adscrit a la Subdirecció General de Canvi Climàtic. L'òrgan instructor està habilitat per llei per a verificar les dades que s'inclouen en la sol·licitud d'aquestes ajudes, entre ells, la identitat del representant legal de l'Ajuntament, així com la informació obrant en la Base de dades nacional de subvencions sobre les concessions d'altres ajudes amb aquesta mateixa finalitat i inhabilitacions per a obtindre subvencions.
2. L'òrgan instructor del procediment ha d'estar autoritzat per l'interessat per a poder consultar les dades que l'entitat local es troba al corrent de les obligacions tributàries amb la Hisenda Pública estatal i autonòmica. En cas contrari, l'interessat haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents.
3. L'òrgan instructor està autoritzat per a procedir a la consulta sobre que l'entitat local es troba al corrent de les seues obligacions enfront de la Tresoreria de la Seguretat Social. No obstant això, si l'interessat desitja oposar-se a això, és imprescindible que indique la informació concreta a la consulta de la qual s'oposa i els motius que ho justifiquen. Si s'oposa queda obligat a aportar els documents acreditatius corresponents.
4. Les sol·licituds seran objecte de valoració per una comissió de valoració, composta per la persona titular de la Subdirecció General de Canvi Climàtic, que ostentarà la presidència, dues persones funcionàries adscrites al Servei de Coordinació de Polítiques de Canvi Climàtic, una de les quals, designada pel seu titular, ostentarà la secretaria de la comissió de valoració.
5. Les sol·licituds es puntuaran segons els criteris de valoració fins a un màxim de 100 punts. No es consideraran com a subvencionables sol·licituds que hagen obtingut menys de 40 punts.
6. Els criteris de valoració seran ponderats de la següent forma:
Viabilitat tècnica del projecte i la seua adequació als fins de l'actuació subvencionable: 50 punts.
Caràcter innovador de l'actuació i la seua eficàcia en la lluita contra el canvi climàtic: 20 punts.
Adequació dels indicadors de seguiment i resultat: 5 punts.
Cofinançament del cost del projecte per damunt del mínim establit: 10 punts.
Solucions basades en la integració del projecte en altres plans o xarxes relacionats amb l'economia circular: 5 punts.
Augment dels reposadors de carboni: 10 punts.
Nové. Resolució
1. L'òrgan instructor, a la vista de la proposta de la comissió de valoració, procedirà a elevar la proposta de resolució, que haurà d'expressar la relació de sol·licitants per als quals es proposa la concessió de la subvenció i la seua quantia, on s'especificarà la seua avaluació i els criteris de valoració seguits per a efectuar-la.
2. La concessió de la subvenció s'efectuarà per resolució de la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de canvi climàtic, per delegació de la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica.
3. El termini màxim de resolució i notificació serà de sis mesos des de la publicació de la convocatòria; vençut el termini sense haver-se notificat la resolució, el sol·licitant podrà entendre desestimada la sol·licitud. Totes les notificacions s'efectuaran per mitjans electrònics d'acord amb el que es preveu en l'article 40 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4. La resolució de concessió posa fi a la via administrativa i en contra es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició, davant l'òrgan que va dictar la resolució, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua notificació, o bé directament un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la seua notificació.
Desé. Pagament
1. El primer pagament de les subvencions concedides es realitzarà per bestreta del 25 % de l'import subvencionat, una vegada resolta l'ajuda. No s'exigirà garantia prèvia.
2. La sol·licitud del segon pagament de la subvenció, dirigida a la Direcció General de Canvi Climàtic, podrà realitzar-se una vegada l'actuació estiga executada. En tot cas s'estableix com a data límit per a presentar la sol·licitud de pagament de la subvenció el 31 d'octubre de 2022.
La sol·licitud de pagament haurà d'anar acompanyada de la següent documentació:
a) El compte justificatiu, que haurà d'estar signat pel legal representant de l'entitat local, i contindrà:
Una memòria de la inversió executada, justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades, resultats obtinguts i indicadors actualitzats.
Una memòria econòmica justificativa del cost del projecte executat, amb una relació de les factures i certificacions per concepte de despesa amb identificació de la persona creditora, el document, el seu import, data d'emissió i data de pagament.
b) Una certificació per part de la persona funcionària de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional on s'indique que les despeses especificades en la memòria econòmica responen de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulten estrictament necessàries i han sigut efectivament efectuades i pagades. Si és el cas, una certificació per part de la persona funcionària de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional on s'indique que s'ha complit la normativa de contractes del sector públic en vigor.
c) Certificació per part de la persona funcionària de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional on s'indique que la inversió no ha sigut finançada de manera irregular per fonts nacionals o comunitàries diferents.
d) Compromís adoptat per l'òrgan competent de l'entitat local, que durant els 5 anys següents a la data de pagament final es mantindrà l'adhesió al Pacte d'Alcaldies pel Clima i l'Energia, i no es realitzarà cap modificació que afecte els resultats de les actuacions per a la reducció d'emissions, absorció o compensació de CO2 o la naturalesa o les condicions de les actuacions subvencionades llevat que la modificació comporte una millora en la mitigació d'emissions, absorció o compensació de CO2 o adaptació al canvi climàtic del municipi.
e) Certificació per part de la persona funcionària de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional, acreditativa que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions per reintegrament de subvencions que, si és el cas, se li hagueren exigit, de conformitat amb el que determina l'article 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. La presentació de la documentació justificativa s'efectuarà a través del model i formularis habilitats en la seu electrònica de la Generalitat a la qual pot accedir-se des de la següent URL: http://www.gva.es/es/proc18536.
Onzé. Protecció de dades de caràcter personal i transparència.
1. La sol·licitud de les ajudes comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
2. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'Activitats de Tractament publicat en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de canvi climàtic. En concret, la informació bàsica del tractament és la següent:
Nom del tractament: ajudes en matèria de qualitat ambiental.
Identitat del responsable del tractament: persona titular de la sotssecretaria de la conselleria amb competències en matèria de canvi climàtic.
Finalitat del tractament: tramitació d'ajudes en matèria de qualitat ambiental.
Exercici de dret: pot exercir el dret d'accés, rectificació, supressió, limitació, oposició i portabilitat de les seues dades de caràcter personal de manera presencial o telemàtica de conformitat amb el que preveu l'enllaç següent: http://www.gva.es/es/proc19970
Reclamacions: sense perjudici de qualsevol altre recurs administratiu o acció judicial, qualsevol persona interessada té dret a presentar una reclamació en l'Agència Espanyola de Protecció de Dades si considera que el tractament de dades personals que li concerneixen infringeix la normativa en matèria de protecció de dades. Pot obtindre informació més detallada en el següent enllaç: http://www.agroambient.gva.es/es/registre-de-tractaments
3. Quan les persones interessades hagen d'aportar a la Conselleria documents que incloguen dades de caràcter personal de terceres persones hauran de declarar davant la Conselleria que han informat aquestes persones de la comunicació i tractament de les seues dades de caràcter personal per part de la Conselleria.
4. Les entitats beneficiàries han de complir el que s'estableix en l'article 2.1.d de la Llei 2/2015, de 2 d'abril de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, respecte a l'obligatorietat de donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de les actuacions objecte de subvenció, de conformitat amb els articles 6, 7 i 8 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, tal com indica l'article 8.4 de la Llei 2/2015, així com l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que va dictar la resolució, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé en el termini de dos mesos un recurs contenciós administratiu, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'estime oportú.
València, 4 d'octubre de 2021. La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica: Mireia Mollà Herrera.