Ficha docv

Ficha docv









DECRET 186/2020, de 16 de novembre, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores per a la concessió directa de subvencions a centres residencials dels sectors d'atenció a persones majors, a persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental, i a recursos de serveis socials d'entitats d'iniciativa social dirigits a persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social per la Covid-19. [2020/9905]

(DOGV núm. 8958 de 23.11.2020) Ref. Base de dades 009459/2020




La Covid-19, per la seua facilitat de contagi, ràpida extensió i greus o fatals conseqüències, ha generat un extraordinari problema de salut pública global que ha tingut com a conseqüència l'adopció de mesures sanitàries i de limitació de drets per a la ciutadania sense precedents, a fi de respondre de manera efectiva a aquesta pandèmia i de protegir la salut de la població, sobretot dels col·lectius socials més vulnerables.



Les circumstàncies extraordinàries que han concorregut constitueixen, sens dubte, una crisi sanitària i social sense precedents amb una enorme magnitud tant per l'elevat nombre de persones afectades i de defuncions provocades com per l'impacte i conseqüències sanitàries, laborals, econòmiques i socials que ha comportat, i comportarà en el futur, la resposta a la Covid-19.

Com a conseqüència de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la Covid-19, declarada pandèmia internacional per l'Organització Mundial de la Salut l'11 de març de 2020, el Govern d'Espanya va declarar, mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, l'estat d'alarma en tot el territori espanyol, a l'empara de l'article 116 de la Constitució i les lletres b) i d) de l'article 4 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge. L'estat d'alarma es prorrogà sis vegades consecutives; l'última, mitjançant el Reial decret 555/2020, de 5 de juny, fins a les 00.00 hores del dia 21 de juny de 2020. Així mateix, mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, es torna a declarar l'estat d'alarma per a contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, situació que ha sigut prorrogada en virtut del Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, estant aquesta prevista des de les 00.00 hores del dia 9 de novembre de 2020, fins a les 00.00 hores del dia 9 de maig de 2021.

Des del primer moment pel Consell es van adoptar les mesures necessàries per a garantir els serveis essencials a la ciutadania en una situació d'emergència sanitària, així com la necessitat de continuar prestant els serveis de l'àmbit social i sociosanitari imprescindibles.



Els serveis socials valencians han d'atendre de manera universal al conjunt de la seua ciutadania i, especialment, a una població considerada d'alt risc en el cas de contagi de Covid-19, i en aquesta situació resulta indispensable mobilitzar recursos materials i humans, tant de caràcter públic com privat, per a garantir l'atenció prestada als col·lectius més vulnerables i empobrits, sempre amb les màximes garanties en la preservació de la salut, el dret a la vida i el seu benestar, entre els quals destaquen les persones majors, així com les persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental, i les persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social.

Així mateix, dins de la complexitat generada per l'evolució de la pandèmia Covid-19, després de l'extinció de l'estat d'alarma, però continuïtat de la crisi sanitària en un nou escenari, cal valorar de manera positiva i proactiva la professionalitat i lliurament del personal dels centres residencials, compresos en l'àmbit de competències de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, tant de l'àmbit públic com del sector privat i el tercer sector, així com del sector d'atenció a persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social, que van viure aquests moments de crisis, redoblant l'atenció i cures especials per a protegir la població més vulnerable i greument afectada, amb les mesures organitzatives, de seguretat i higiene prescrites.



L'àmbit residencial, públic i privat, d'atenció a les persones majors i a les persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental, ha sigut el que, en diferent grau i extensió, ha patit no sols durant l'estat d'alarma sinó també posteriorment el major impacte per la Covid-19, degut especialment a la major vulnerabilitat de les persones que tenen una edat avançada o que pateixen altres problemes greus de salut.

Així mateix, les treballadores i treballadors del sector residencial han patit també els efectes de l'expansió i disseminació de la infecció, al mateix temps que seguien treballant per a continuar atenent, cuidant i protegint les persones residents així com als seus familiars, en un esforç extraordinari que, al costat del realitzat pel personal sanitari, ha contribuït a resistir els colps més durs de la Covid-19 durant el pic més agut de la pandèmia, i també en aquests moments en què continuen mantenint la guàrdia.

Igualment, les entitats i empreses dels centres residencials han hagut de realitzar un esforç addicional de mobilització de recursos humans i materials, de reorganització del treball o d'adaptació de les instal·lacions a les mesures d'higiene i preventives prescrites per les autoritats competents, a través de les diferents resolucions administratives que van entrar en vigor després de la declaració de l'estat d'alarma, i durant les seues pròrrogues o les que actualment estan vigents, per a preservar la seguretat i la salut física i mental punt de les persones residents i les persones familiars, tutores o afins, com de les persones treballadores del centre, d'empreses proveïdores o de personal extern.



D'un altre costat, les entitats d'iniciativa social que mantenen recursos de serveis socials dirigits a les persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social, han hagut de fer també un esforç singular i extraordinari, especialment durant l'estat d'alarma i el confinament de la població, per a prestar atenció i suport a les persones més vulnerables, empobrides i excloses de la nostra societat, com són les persones sense llar, persones migrants, persones amb especials dificultats, etc.



Concorren, doncs, raons d'interés públic i social, en aquest exercici i amb finançament públic, per a atendre i pal·liar els costos addicionals i extraordinaris que, com a conseqüència de la Covid-19, han hagut de fer aquests sectors; assegurar, en les actuals circumstàncies de crisi social, econòmica i sanitària, el sosteniment dels centres residencials d'atenció a les persones majors i a les persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental, així com de recursos de serveis socials d'entitats d'iniciativa social dirigits a persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social; i contribuir així a garantir una atenció, protecció i cura adequades i de qualitat a les persones majors, a les persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental, i a les persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social.



L'article 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, estableix la possibilitat de concedir de manera directa, amb caràcter excepcional, subvencions que acrediten raons d'interés públic, social, econòmic o humanitari o unes altres degudament justificades que dificulten la seua convocatòria pública.

En compliment del que disposa l'article 7.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, s'indica que aquestes subvencions no estan subjectes en l'obligació de notificació prèvia a la Comissió Europea per no concórrer tots els requisits de l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atés que la subvenció pública concedida, per la seua naturalesa, no suposa un avantatge econòmic, no falseja ni pot falsejar la competència, ni els intercanvis comercials entre els estats membres.



En conseqüència, d'acord amb l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 16 de novembre de 2020,





DECRETE



Article 1. Objecte

Aquest decret té per objecte aprovar les normes reguladores per a la concessió directa de subvencions, amb caràcter excepcional i en el marc de la resposta institucional davant la pandèmia Covid-19, a centres residencials dels sectors d'atenció a persones majors, a persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental, i a recursos de serveis socials d'entitats d'iniciativa social dirigits a persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social, per a fer front a les necessitats extraordinàries ocasionades com a conseqüència de la Covid-19.



2. Les actuacions finançades conformement al que es disposa en aquest decret, comprenen des del dia 14 de març de 2020 fins al 21 de juny de 2020. En el cas de les despeses subvencionades de personal i material inventariable contemplades en l'article 8, han d'haver sigut abonades en el període que es comprén entre el 14 de març i el 31 de desembre de 2020.



Article 2. Procediment de concessió

1. Les subvencions regulades per aquest decret tenen caràcter singular i excepcional, estant justificada la seua concessió directa, en virtut dels articles 22.2.c de la Llei 38/2003, i el que s'estableix en el capítol II del títol X de la Llei 1/2015, en atenció a la necessitat de compensar les despeses extraordinàries realitzades a fi d'implementar les mesures de seguretat i de protecció des de l'inici de la pandèmia i especialment durant l'estat d'alarma i les seues successives pròrrogues, comprés entre el 14 de març i el 21 de juny de 2020.

2. Les raons que acrediten l'interés públic, social i econòmic que justifiquen l'atorgament directe de la subvenció a les beneficiàries són que aquestes mesures extraordinàries van ser establertes i adoptades amb motiu de la Covid-19 per a garantir la seguretat i la salut de les persones usuàries ateses; que han suposat costos addicionals i extraordinaris que han hagut de fer aquests sectors; assegurar, en les actuals circumstàncies de crisi social, econòmica i sanitària, el sosteniment dels centres residencials d'atenció a les persones majors i a les persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental, així com dels recursos de serveis socials d'entitats d'iniciativa social dirigits a les persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social.



3. Donat l'objecte específic i la necessitat de garantir, en la situació derivada de la crisi per la Covid-19, una atenció, protecció i cura adequats i de qualitat en l'àmbit residencial de les persones majors i de les persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental, i en l'àmbit de l'atenció a persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social, es requereix una concessió directa i no procedeix una convocatòria pública.



Article 3. Òrgan gestor

En el cas de transferències corrents, correspondran a la Direcció General de Persones Majors, a la Direcció General de Diversitat Funcional i Salut Mental, a la Direcció General d'Acció Comunitària i Barris Inclusius, i a la Direcció General d'Igualtat en la Diversitat, l'autorització de les despeses, el reconeixement de l'obligació, i la proposta de pagament corresponents a les línies de la seua competència; i a les direccions territorials d'Igualtat i Polítiques Inclusives competents per territori, la verificació de la justificació de despeses.



En el cas de transferències de capital, correspondran a la Direcció General de Persones Majors, a la Direcció General de Diversitat Funcional i Salut Mental, a la Direcció General d'Acció Comunitària i Barris Inclusius, i a la Direcció General d'Igualtat en la Diversitat, l'autorització i disposició de les despeses; i a les direccions territorials d'Igualtat i Polítiques Inclusives competents per territori, la verificació de la justificació de despeses i el reconeixement de l'obligació i la proposta de pagament corresponent.



Article 4. Finançament

1. Les subvencions que s'atorguen per concessió directa per a l'any 2020 ascendeixen a un total de deu milions nou-cents cinc mil cent trenta-quatre euros i quinze cèntims (10.905.134,15 €), amb càrrec als programes pressupostaris següents:

a) Direcció General de Persones Majors, programa pressupostari 313.60 (Gestió de centres de persones majors): fins a un màxim de 9.561.996,18 euros: capítol IV 7.649.596,94 euros i capítol VII 1.912.399,24 euros.

b) Direcció General de Diversitat Funcional i Salut Mental, programa pressupostari 313.40 (Diversitat funcional o discapacitat): fins a un màxim d'1.022.348,25 euros: capítol IV 817.878,60 euros i capítol VII 204.469,65 euros.

c) Direcció General d'Acció Comunitària i Barris Inclusius, programa pressupostari 313.50 (Inclusió social): fins a un màxim de 218.949,86 euros

d) Direcció General d'Igualtat en la Diversitat, programa pressupostari 313.80 (Igualtat en la diversitat): fins a un màxim de 101.839,86 euros

2. Per a donar cobertura a les obligacions econòmiques derivades d'aquest decret, es tramitarà, d'acord amb l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, en la forma establida en la llei, l'oportuna modificació de crèdit amb l'aprovació del present decret.



Article 5. Requisits de les entitats beneficiàries

Per a ser beneficiàries de les subvencions regulades per aquest decret caldrà complir els requisits i criteris següents:

1. En el cas dels centres residencials d'atenció a persones majors, mixtos i d'atenció a persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental:

a) Ser entitat titular del centre o entitat prestatària del servei de gestió integral del centre a través de la modalitat de contractació pública.



b) Estar inscrit en el Registre general de titulars d'activitats, serveis i centres de serveis socials, en el moment de declaració de l'estat d'alarma del 14 de març de 2020.

c) Estar en funcionament i no haver presentat sol·licitud de tancament amb anterioritat a l'1 de novembre de 2020.

d) No concórrer alguna de les circumstàncies establides en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

e) Trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.

f) Trobar-se al corrent de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.

g) No haver sigut sancionat per resolució administrativa ferma per infracció greu o molt greu, conforme al que s'estableix la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana o la Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el Sistema de Serveis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, en els tres anys anteriors al 21 de juny de 2020.



Els requisits establits en l'apartat anterior s'acreditaran mitjançant declaració responsable els exigits en els punts c, d i e; i els exigits en el punt f mitjançant l'aportació del corresponent certificat o l'autorització, en la declaració responsable, a la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives de la seua comprovació d'ofici. Es comprovaran d'ofici els exigits en els punts a, b i g.

2. En el cas dels recursos de serveis socials d'entitats d'iniciativa social dirigits a persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social:



a) No concórrer alguna de les circumstàncies establides en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003.

b) Trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.

c) Trobar-se al corrent de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social.

d) Que l'entitat d'iniciativa social haja sigut subvencionada l'any 2020 per un projecte d'àmbit residencial: en la Modalitat 1 o la Modalitat 2 establides en el Decret 102/2020, de 7 d'agost, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores per a la concessió directa de subvencions a entitats del tercer sector d'acció social en matèria d'inclusió i desenvolupament comunitari per la Covid-19; o en el Programa A.1 de la Resolució de 10 de setembre de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es concedeixen subvencions destinades a la realització de projectes dirigits a la integració social de persones immigrants.

Els requisits establits en l'apartat anterior s'acreditaran mitjançant declaració responsable els exigits en els punts a i b; i els exigits en el punt c mitjançant l'aportació del corresponent certificat o l'autorització, en la declaració responsable, a la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives de la seua comprovació d'ofici. Es comprovaran d'ofici els exigits en el punt d.



Article 6. Entitats beneficiàries i quantia de la subvenció

1. Seran beneficiaris de les subvencions regulades per aquest decret:

a) Els centres residencials d'atenció a persones majors, o centres mixtos, detallats en l'annex 1, amb indicació de la quantia corresponent.



b) Els centres residencials d'atenció a persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental, detallats en l'annex 2, amb indicació de la quantia corresponent.

c) Les entitats d'iniciativa social que mantenen recursos de serveis socials dirigits a persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social, detallades en l'annex 3 i l'annex 4, amb indicació de la quantia corresponent.

2. La quantia de la subvenció s'ha establit d'acord amb els següents criteris:

a) En el cas dels centres residencials d'atenció a persones majors i centres mixtos:

En funció del nombre de places autoritzades del centre residencial, qualsevol que siga la seua tipologia i forma jurídica, com a entitat d'iniciativa privada de caràcter mercantil o d'iniciativa social: mitjançant un mòdul econòmic de 4,21 €/plaça/dia, tenint en compte el període de vigència de l'estat d'alarma i les seues successives pròrrogues, comprés entre el 14 de març i el 21 de juny de 2020 (99 dies).

b) En el cas dels centres residencials d'atenció a persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental:

En funció del nombre de places autoritzades del centre residencial, qualsevol que siga la seua tipologia i forma jurídica, com a entitat d'iniciativa privada de caràcter mercantil o d'iniciativa social: mitjançant un mòdul econòmic de 2,81 €/plaça/dia, tenint en compte el període de vigència de l'estat d'alarma i les seues successives pròrrogues comprés entre el 14 de març i el 21 de juny de 2020 (99 dies).

c) En el cas de les entitats del tercer sector d'acció social:

Mitjançant un mòdul econòmic d'un percentatge del 12,71746 % en la subvenció màxima concedida l'any 2020 de projectes d'àmbit residencial en la Modalitat 1 o la Modalitat 2, sempre i establides en el Decret 102/2020, de 7 d'agost, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores per a la concessió directa de subvencions a entitats del tercer sector d'acció social en matèria d'inclusió i desenvolupament comunitari per la Covid-19, o en el Programa A.1 de la Resolució de 10 de setembre de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es concedeixen subvencions destinades a la realització de projectes dirigits a la integració social de persones immigrants.



Article 7. Actuacions subvencionables

Es consideraran subvencionables les actuacions següents:

a) Actuacions extraordinàries d'atenció i cura a les persones residents.

b) Actuacions de prevenció del contagi de Covid-19 i de protecció de la salut de les persones residents i treballadores.

c) Actuacions d'alleujament i suport a les persones residents, per a pal·liar i suportar l'aïllament, mantindre la seua autonomia funcional i l'estimulació cognitiva i mental, i facilitar la seua comunicació i contacte amb persones familiars, tutores o afins, destinats a l'ús individual de les persones residents o a les seues habitacions.



Article 8. Despeses subvencionables

1. Es consideren subvencionables les despeses següents, addicionals i extraordinàries amb motiu de la Covid-19, imprescindibles i degudament justificades:

a) Els costos salarials bruts, inclosos els pagaments a la Seguretat Social corresponent a l'empresa, del personal laboral addicional contractat per les entitats o empreses exclusivament per a la substitució de personal per incapacitat laboral produïdes per Covid-19 o el cost del pagament d'hores extraordinàries durant l'estat d'alarma i les seues successives pròrrogues, comprés entre el 14 de març i el 21 de juny de 2020, tots dos inclusivament. Aquests costos han d'haver sigut abonats en el període comprés entre el 14 de març i el 31 de desembre de 2020. Aquests costos salarials bruts estaran limitats per les quanties anuals recollides en les taules salarials establides en els convenis col·lectius, per a grup o categoria professional en què s'enquadre el lloc de treball.



b) Els costos del pagament de gratificacions al personal contractat per les entitats o empreses que va desenvolupar la seua activitat laboral durant l'estat d'alarma i les seues successives pròrrogues, comprés entre el 14 de març i el 21 de juny de 2020, tots dos inclusivament. Aquestes gratificacions han d'haver sigut abonades en el període que es comprén entre el 14 de març i el 31 de desembre de 2020.

c) Despeses corrents, com adquisició de material i productes de neteja, desinfectants, equips de protecció individual, o similars.

d) Despeses derivades del pagament de serveis de professionals, com la contractació de serveis d'alimentació o servei d'àpats; la contractació de serveis de desinfecció dels centres o de roba de llit o altres d'anàlegs.

e) Despeses de lloguer de material inventariable, com televisors per a ús exclusiu en habitacions de les persones resident, tauletes o equips informàtics o audiovisuals per a ús de les persones residents i el seu contacte amb l'exterior, termòmetres digitals, mesuradors de CO2, llits, carrets o un altre d'anàleg.

f) Despeses d'adquisició de material inventariable, com televisors per a ús exclusiu en habitacions de les persones residents, tauletes o equips informàtics o audiovisuals per a ús de les persones residents i el seu contacte amb l'exterior, termòmetres digitals, mesuradors de CO2, carrets o un altre d'anàleg. Aquest material inventariable ha d'haver sigut adquirit en el període comprés entre el 14 de març i el 31 de desembre de 2020.

g) Despeses de material per a l'adaptació i aïllament de les instal·lacions, com a barreres o mampares o altres anàlegs. Aquest material inventariable ha d'haver sigut adquirit en el període comprés entre el 14 de març i el 31 de desembre de 2020.

2. S'haurà de destinar al pagament de les despeses subvencionables establides en els apartats a i b del punt 1, com a mínim, el 50 % de la quantia total de la subvenció concedida.

3. En el cas dels centres residencials d'atenció a persones majors, mixtos i d'atenció a persones amb diversitat funcional o amb problemes de salut mental: s'haurà de destinar el 80 % de la subvenció al pagament de les despeses subvencionables establides en els apartats a, b, c, d i e; destinant-se'n el 20 % a les despeses subvencionables establides en els apartats f i g.

4. No es consideraran subvencionables les despeses següents:

a) Despeses derivades de l'activitat ordinària del centre, empresa o entitat.

b) Despeses derivades d'obres de reforma o reparació de les instal·lacions i equipaments.

c) Despeses derivades dels deutes o amortitzacions d'operacions financeres de cap mena.



Article 9. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les entitats beneficiàries de les subvencions quedaran subjectes a les obligacions establides en l'article 14 i concordants de Llei 38/2003.



2. Als efectes previstos en l'article 29.2 de la Llei 38/2003 s'autoritza la subcontractació de totes les activitats subvencionades.

3. La contractació de personal per part de les entitats subvencionades en cap cas suposarà cap relació jurídica amb la Generalitat.



4. De conformitat amb el que es preveu en l'article 3.2 Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, si l'entitat beneficiària rebera una ajuda per import superior a 10.000 euros, haurà de donar l'adequada publicitat a l'ajuda, indicant com a entitat concedent la Generalitat, l'import rebut i el programa, activitat, inversió o actuació subvencionada.



Article 10. Pagament de la subvenció

En el cas de les transferències corrents es lliurarà anticipadament el 100 % de la quantia de la subvenció concedida, de conformitat amb l'article 171.3.a de la Llei 1/2015.

En el cas de les transferències de capital, el pagament es realitzarà prèvia justificació per la persona beneficiària del 100 % de la subvenció concedida.

Article 11. Justificació de l'aplicació donada a les subvencions

1. La justificació de la subvenció es realitzarà de la manera següent:



a) En el cas de la subvenció concedida a les residències dels sectors d'atenció a persones majors, persones amb diversitat funcional o amb problemes salut mental o en el cas de residències mixtes, la seua entitat o l'empresa titular o gestora justificarà la subvenció concedida a cada residència per separat.

b) En el cas de la subvenció concedida als habitatges d'atenció a persones amb diversitat funcional o amb problemes salut mental: l'entitat o l'empresa titular o gestora de les mateixes justificarà de manera conjunta la subvenció total concedida als habitatges que gestione i se'ls haja concedit subvenció.

c) En el cas de la subvenció concedida a les entitats d'iniciativa social que mantenen recursos de serveis socials dirigits a les persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social: l'entitat justificarà la subvenció concedida a aquesta.

2. La justificació de la subvenció es realitzarà a través de l'aplicació telemàtica establida a aquest efecte i mitjançant la presentació de la documentació necessària per a acreditar la despesa objecte de la subvenció atorgada, per a pal·liar les conseqüències de la pandèmia Covid-19.

2.1. En el cas de les transferències corrents, la justificació de la subvenció es realitzarà mitjançant la presentació del compte justificatiu de despeses amb la documentació que assenyala l'article 72 del Reglament de la Llei general de Subvencions (RLGS) per a acreditar la despesa objecte de la subvenció atorgada, i que serà la següent:

1r. Una memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les actuacions realitzades que són objecte de la subvenció.

2n. Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que contindrà:

a) Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, el seu import, data d'emissió i, en el seu cas, data de pagament.

b) Les factures o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa incorporats en la relació a què es fa referència en el paràgraf anterior i, en el seu cas, la documentació acreditativa del pagament. Aquests documents es presentaran mitjançant còpia compulsada amb l'original.

c) Detall de les despeses del personal (nòmines, minutes), juntament amb els corresponents models dels impresos justificatius de les cotitzacions a la Seguretat Social i de les retencions i ingressos de l'IRPF en l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

d) Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagen finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seua procedència.

e) Els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, haja d'haver sol·licitat el beneficiari.

Les entitats beneficiàries hauran de presentar la justificació de la despesa objecte de la subvenció atorgada, com a màxim el 28 de febrer de 2021, de la qual podrà derivar-se una regularització, que implicarà l'exigència del reintegrament dels imports indegudament percebuts, en el cas que la justificació fos insuficient o no es compliren les condicions estipulades.

2.2. En el cas de les transferències de capital, els pagaments de les subvencions s'efectuaran contra presentació de factures reglamentàries segons la normativa vigent.

Les corporacions locals podran substituir l'esmentada documentació per certificat expedit pel seu secretari, en el qual consten les quantitats aplicades a fi de la subvenció, amb detall exprés dels diferents conceptes subvencionats, unitats i imports parcials. Aquestes quantitats han de trobar-se, almenys, en situació d'obligacions reconegudes, i així haurà de fer-se constar en el certificat.

Les entitats beneficiàries hauran de presentar la justificació de la despesa objecte de la subvenció atorgada, com a màxim el 28 de febrer de 2021.

3. L'incompliment del termini màxim de justificació de les subvencions podrà donar lloc al desistiment sense efectes de l'ajuda, amb exigència, en el seu cas, del reintegrament de les quantitats indegudament percebudes i l'exigència de l'interés de demora des del moment del pagament de la subvenció.



Article 12. Compatibilitat

Les subvencions concedides a l'empara d'aquest decret seran compatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos i recursos per a la mateixa finalitat, provinents d'altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, sempre que l'import de les mateixes no siga de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, supere el cost de les activitats subvencionades.



Article 13. Règim jurídic

Aquestes subvencions es regiran, a més de pel que es disposa en aquest decret, per la Llei 38/2003 i pel seu reglament de desenvolupament, excepte en allò que afecte els principis de publicitat i concurrència; així com pel que es disposa en la Llei 1/2015, i resta de normativa vigent que siga aplicable.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Delegació de facultats d'execució

Es delega en les persones titulars de la Direcció General de Persones Majors, a la de la Direcció General de Diversitat Funcional i Salut Mental, a la de la Direcció General d'Acció Comunitària i Barris Inclusius, i a la de la Direcció General d'Igualtat en la Diversitat per a l'exercici, en l'àmbit de les seues competències, de quants actes d'execució siguen necessaris per al compliment d'aquest decret i implantació de les seues previsions, i en relació amb les beneficiàries de les subvencions relacionades en els annexos.



Segona. Efectes

Aquest decret produirà efectes l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Tercera. Recursos

D'acord amb l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, aquestes bases reguladores no tenen caràcter de disposició general.



Contra aquest decret, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar potestativament recurs de reposició davant de l'òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes des de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o bé, recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Tot això, de conformitat amb el que es disposa en els articles 10, 44 i 46 de l'esmentada Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.



València, 16 de novembre de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web