Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 29 de gener de 2020, de la directora general de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia, per la qual resol inscriure la modificació dels Estatuts del Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València. [2020/950]

(DOGV núm. 8735 de 07.02.2020) Ref. Base de dades 001338/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública
    Grup temàtic: 000



Vist l'expedient de modificació estatutària instruït a instàncies de Joaquín Mompó Buchón, en la seua qualitat de representant del Col·legi de Mediadors d'Assegurances de València, inscrit amb el número 32 de la Secció primera del Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en la qual sol·licita la inscripció i el registre de la modificació dels seus Estatuts, sobre la base dels següents fets:



Primer. Que el representant de l'esmentat col·legi va presentar el 3 d'octubre de 2016 una sol·licitud de modificació parcial dels estatuts aprovats l'Assemblea General Extraordinària celebrada el dia 23 d'abril de 2015 que incloïa una modificació de la denominació d'aquest.





Segon. Amb el Decret 96/2018, de 20 de juliol, del Consell, es va aprovar el canvi de denominació del Col·legi de Mediadors d'Assegurances de València per la de Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València.



Tercer. Que, en exercici del control de legalitat establit per l'article 11 de l'esmentada llei autonòmica, es va revisar el text estatutari i es va indicar, el 30 de gener de 2019, la conveniència de rectificar determinats punts d'aquests.



Quart. Mitjançant un escrit de data 18 de juny de 2019, l'esmentat Col·legi va esmenar el requeriment d'aquesta direcció general, mitjançant una sol·licitud de la secretaria en què consta la modificació dels aspectes requerits.



Cinqué. Finalment, la present modificació parcial dels Estatuts del Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València té la seua raó de ser, tal com acredita el certificat de la secretaria del Col·legi de data 4 de juny de 2015, en la modificació dels articles: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 14, 15, 16, 17, 23bis, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 30bis, 31, 32, 33, 35, 38, 39, 41, 41bis, 42, 42bis, 45, 69, 75, 77, 78, 96, 97, 98, 105, 113, 115, 116, 122, 123, 124 i 125 quedant redactats aquests articles de la manera següent:



«Article 1

Els agents i corredors d'assegurances de València s'agrupen en un col·legi amb la denominació de Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València.



Article 2

El Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València és una corporació de dret públic, reconeguda per la Constitució i emparada per l'ordenament jurídic, amb personalitat jurídica pròpia i amb capacitat plena per al compliment de les seues finalitats.



Article 3

El Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València està domiciliat al carrer del Misser Mascó, entresòl, CP 46010, de València.



Article 4

L'àmbit territorial del Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València abasta la província de València.



Article 5

El Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València, dins dels límits marcats per les lleis:

a) Coordina la seua actuació amb la resta dels col·legis professionals de la Comunitat Valenciana, en el Consell de Col·legis de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana.

b) Coordina la seua actuació amb la resta de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de l'Estat Espanyol, amb el Consell General de Col·legis de Mediadors d'Assegurances d'Espanya, que exerceix respecte d'aquests les funcions de Consell General de Col·legis.



Article 7

El Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València té com a finalitats essencials, en col·laboració amb el Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana i amb la Direcció General d'Economia de la Generalitat Valenciana o organisme que els substituïsca, dins del seu àmbit territorial:

a) L'ordenació de la professió, dins del marc legal respectiu, en l'àmbit de la seua competència en benefici tant de la societat a la qual serveixen com dels interessos generals que hi són propis.

b) Vigilar l'exercici de la professió, facilitant el coneixement i compliment de tota mena de disposicions legals que l'afecten i fent complir l'ètica professional i les normes deontològiques que hi siguen pròpies, així com vetlar per l'adequat nivell de les prestacions professionals dels col·legiats/ades. Per a això es promourà la formació i perfeccionament d'aquests, amb la finalitat de fomentar el seu major nivell tècnic i professional.

c) La defensa dels interessos professionals dels col·legiats/ades i la representació de l'exercici de la professió.



Article 8

Per al compliment de les seues finalitats essencials, són funcions pròpies del Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València, dins del seu àmbit territorial:

a) Ordenar, mitjançant la col·laboració amb la Direcció General d'Economia de la Generalitat Valenciana o organisme que la substituïsca, en l'àmbit de la seua competència, l'activitat professional de la mediació; vetlar per l'ètica, deontologia i dignitat professional, així com pel respecte degut als drets dels particulars contractants dels seus serveis.

b) Exercir la potestat disciplinària en l'ordre col·legial, i, quant a l'ordre professional, col·laborar amb la Direcció General d'Economia o organisme que la substituïsca, per a la qual cosa haurà d'obrir els oportuns expedients i els posarà en el seu coneixement per a la resolució d'aquests.

c) Procurar l'harmonia i col·laboració entre els/les col·legiats/ades, impedint la competència deslleial entre ells.

d) Impedir l'exercici de l'activitat de mediador d'assegurances, en les seues modalitats, quan no s'observen els requisits legals, exercint les accions que les lleis establisquen per a evitar-ho, promovent i seguint les actuacions d'inspecció i/o sanció a les quals estan obligades les administracions públiques.

e) Intervindre en els procediments d'arbitratge, en aquells conflictes que per motius professionals se susciten entre col·legiats o en els quals el Col·legi siga designat per a administrar l'arbitratge, conformement amb l'article 14.1.a i uns altres, concordants, de la Llei 60/2003, de 23 de desembre, d'arbitratge.

f) Visar els treballs professionals dels/de les col·legiats/ades únicament quan se sol·licite per petició expressa dels clients, però sense comprendre el visat els honoraris ni les altres condicions contractuals, la determinació de les quals es deixa al lliure acord de les parts.

g) Organitzar cursos de formació i perfeccionament per a la mediació segons les seues competències i atribucions, l'assistència als quals serà facultativa i, en tot cas, segons establisquen les lleis i normativa que regulen la formació i titulacions, tot col·laborant amb el Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana en l'organització de les proves selectives d'aptitud per a l'obtenció del diploma o, si s'escau, títol de Mediador d'Assegurances, així com organitzar activitats i serveis comuns de caràcter professional, cultural, assistencial, de previsió i anàlegs que siguen d'interés per als col·legiats, sense perjudici de les competències que puguen derivar-se de la normativa estatal.

h) Exercir en el seu àmbit la representació i defensa de la professió davant l'Administració, institucions, tribunals, entitats i particulars, amb legitimació per a ser part en els litigis que afecten els interessos professionals.

i) Participar en els òrgans consultius de l'Administració en la matèria de les seues competències, quan aquella ho requerisca o resulte de les disposicions aplicables.

j) Exercir totes les funcions que els siguen encomanades per les administracions valencianes i col·laborar amb aquestes mitjançant la realització d'estudis, emissió d'informes, elaboració d'estadístiques i altres activitats relacionades amb les seues finalitats que poden ser-los sol·licitades per les institucions públiques o privades en interés del sector assegurador i de la mediació o que acorden formular per iniciativa pròpia.

k) Col·laborar amb les universitats en l'elaboració dels plans d'estudi, sense menyscapte del principi d'autonomia universitària, i preparar la informació necessària per a facilitar l'accés a la vida professional dels nous col·legiats.

l) Aprovar els seus pressupostos així com regular i fixar les quotes dels seus col·legiats, tant d'ingrés com periòdiques o extraordinàries.

m) Facilitar als tribunals, conformement amb les lleis, la relació de col·legiats que, per la seua preparació i experiència professional, pogueren ser requerits per a intervindre com a perits en els assumptes judicials o proposar-los a instàncies de l'autoritat judicial, així com emetre informes i dictàmens quan siguen requerits per a això per qualsevol jutjat o tribunal.

n) Emetre informes i dictàmens, de caràcter no vinculant, en procediments judicials o administratius en els quals se susciten qüestions relatives a honoraris professionals.

o) Aprovar-ne els estatuts i reglaments de règim interior.

p) Evacuar l'informe preceptiu sobre tots els projectes de normes del Consell que afecten la seua professió.

q) Resoldre l'admissió i, si escau, la baixa dels col·legiats.

r) Prestar als col·legiats els serveis d'assessoria professionals que s'estimen més convenients.

s) Participar en els òrgans del Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana i del Consell General de Col·legis de Mediadors d'Assegurances d'Espanya, i contribuir als seus pressupostos proporcionalment amb el nombre de col·legiats de cada col·legi.

t) Totes les altres funcions que siguen beneficioses per als interessos professionals i que s'encaminen al compliment dels objectius col·legials, dins del marc de la legislació vigent.



Article 14

L'Assemblea General està composta per tot el cens de col·legiats adscrits al Col·legi de València.

Quan en l'assemblea se susciten qüestions en les quals puga existir col·lisió d'interessos entre corredors i agents o qualsevol altre professional que, contemplat en la norma, puga col·legiar-se, haurà de designar d'entre els seus membres una comissió paritària que resoldrà, fins i tot determinant una fórmula d'arbitratge, si és necessari.



Article 15

Són competències de l'Assemblea General:

a) Establir les línies i plans generals d'actuació del Col·legi.

b) Conéixer i aprovar la Memòria anual d'activitats que li sotmeta la Junta de Govern.

c) Aprovar els pressupostos ordinaris, extraordinaris i les liquidacions de comptes, inventaris i exercicis comptables de conformitat amb la normativa fiscal i comptable que hi siga aplicable.

d) Aprovar la gestió realitzada per l'òrgan de govern.

e) Acordar l'adquisició, gravamen o alienació de béns immobles.



f) Establir els drets d'incorporació dins dels límits establits pel Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana, així com les derrames i acordar el procedent sobre altres fonts d'ingressos.

g) Acordar les quotes ordinàries i extraordinàries dels seus col·legiats.

h) Acordar el canvi de domicili del Col·legi.

i) Acordar la fusió, absorció, segregació o dissolució del Col·legi.

j) Establir i aprovar els estatuts i les seues modificacions, així com el Reglament intern i el Reglament de disciplina col·legial.

k) Decidir sobre la incorporació, baixa o participació del Col·legi en confederacions o altres organismes de qualsevol àmbit, siguen nacionals o internacionals.

l) Qualsevol altre assumpte a què puga sotmetre-li la Junta de Govern.

Els acords dels apartats e), h), i), j) i k), requereixen el vot favorable de les dues terceres parts dels assistents, presents o representats en l'Assemblea convocada amb caràcter extraordinari especialment a aquest objecte, sense perjudici del que s'estableix en l'article 120 per al cas de dissolució.



Article 16

La Junta de Govern està formada per un mínim de set membres, amb els càrrecs de president, vicepresident, secretari i tresorer. El nombre màxim de membres de la Junta és de quinze.

La Junta de Govern és triada mitjançant sufragi universal, lliure, directe i secret dels col·legiats que acudisquen a la votació per a la seua elecció segons el cens electoral de col·legiats, en lliure i igual participació pel sistema de candidatures tancades amb designació dels quatre càrrecs, president, vicepresident, tresorer i secretari, o almenys, en tot cas amb designació del càrrec de president. En aquest últim supòsit seria la Junta de Govern triada la que designaria, d'entre els seus membres elegits, els càrrecs de vicepresident, secretari i tresorer.



El dret a ser elector correspon per igual a tots els col·legiats que estiguen al corrent dels deures o de les quotes col·legials, i s'ha d'exercir mitjançant vot lliure, directe i secret segons els plans i calendari electorals que hagen sigut aprovats per la Junta de Govern o Assemblea a proposta d'aquella.



Article 17

Són competències de la Junta de Govern:

a) Convocar les assemblees generals ordinàries o extraordinàries i fixar-ne l'ordre del dia.

b) Proposar a l'Assemblea General l'aprovació i modificació dels Estatuts col·legials i Reglament de disciplina col·legial.

c) Triar els representants en l'Assemblea del Consell General de Col·legis de Mediadors d'Assegurances d'Espanya i en el Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana, en la forma establida en l'article 97 d'aquests estatuts.

d) Aprovar prèviament la memòria anual i els plans d'actuació futura a sotmetre a l'Assemblea General.

e) Informar, abans de la presentació a l'Assemblea Col·legial, de les quotes col·legials extraordinàries, derrames, comptes d'ingressos i despeses, pressupostos extraordinaris i ordinaris, balanços i inventaris.

f) Proposar l'import de les quotes ordinàries.

g) Acordar la constitució i dissolució de comissions de sector professional i de treball tot donant normes sobre el funcionament d'aquestes.

h) Establir les normes generals d'administració del patrimoni del Col·legi.

i) Defensar els interessos professionals i col·legials exercint el seu president la plena representació del Col·legi davant l'Administració pública, autoritats, tribunals de tota mena, grau, ordre o jurisdicció, organismes o particulars, però podent delegar aquest totes o part de les seues facultats.

j) Exercir la potestat disciplinària en l'ordre col·legial i, quant a l'ordre professional, col·laborar amb la Direcció General d'Economia de la Generalitat o organisme que la substituïsca, per a la qual cosa haurà d'iniciar els pertinents expedients preparatoris, que caldrà posar en el seu coneixement per a la posterior resolució.

k) Establir la demarcació i les normes de funcionament i competència de les delegacions o representacions que s'establiren.



l) Exercir totes les funcions que corresponguen al Col·legi sempre que no estiguen expressament reservades a l'Assemblea General, i desenvolupar, si molt convé, les línies que aquesta assenyale.



Article 23 bis

Els membres de la Junta de Govern del Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València cessen en els seus càrrecs per les causes següents:

a) Fi del mandat, amb la presa de possessió dels nous càrrecs.

b) Renúncia personal voluntària.

c) Pèrdua dels requisits estatutaris per a exercir el càrrec.

d) Mancada d'assistència injustificada a tres sessions consecutives o cinc alternes en el terme d'un any.

e) Aprovació de moció de censura, segons el que es regula en el capítol quart del títol sisé dels presents estatuts.



Article 24

Qui posseïsca el Títol d'Agent d'Assegurances, o d'Agent i Corredor d'Assegurances, o el Diploma de Mediador de Segurs Titulat, expedits pel Ministeri d'Economia i Hisenda o per la Direcció General d'Economia o organisme que els substituïsca, respectivament, o qualsevol altra formació que en el futur puga vàlidament atorgar-se i que faculta per a exercir la professió de Mediador d'Assegurances, i complisca els requisits que exigisquen les lleis per a exercir aquesta professió, té el dret de ser admesos en el Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València, però s'ha de supeditar sempre a les condicions que estableixen els presents estatuts.

Els Mediadors d'Assegurances que, no estant en possessió del Diploma d'Agent, o d'Agent i Corredor d'Assegurances, es trobaren incorporats, en la data d'entrada en vigor de la Llei 9/1992, això és, el 3 de maig de 1992, als col·legis establits en la legislació anterior, podran romandre en tal situació.

No es podrà negar la incorporació o habilitació als professionals que complisquen els requisits establits.



Article 25

La incorporació al Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València està subjecta al que es disposa en la Llei de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana o la que siga aplicable en el seu cas.

En la sol·licitud d'incorporació s'ha de fer constar si s'efectua com a corredor o agent, i, en el seu cas, com a persona física o representant de persona jurídica.

El Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València ha de confeccionar un cens en el qual figuraran les dades suficients que identifiquen a cada col·legiat.

Les modificacions produïdes en el cens col·legial han de comunicar-se al Consell Autonòmic i al Consell General.



Article 26

Existeixen les següents classes de col·legiats:

a) Exercents.

b) No exercents.

c) Col·legiats d'Honor.

1) Són col·legiats exercents els agents i corredors d'assegurances que, gaudint de la capacitat legal que els siga exigida segons la seua naturalesa o classe, dediquen la seua activitat a la mediació en assegurances privades, per compte propi o com a representants que actuen en nom i per compte d'una societat d'agència o corredoria d'assegurances que estiga inscrita com cal en el Registre administratiu especial de mediadors d'assegurances, corredors de reassegurances i dels seus alts càrrecs.

2) Són col·legiats no exercents els qui, complint els requisits necessaris per a ser col·legiats, no exerceixen l'activitat professional de mediació en assegurances.

3) Són col·legiats d'honor aquelles persones que, havent tingut o no la condició d'agent o corredor d'assegurances, reben aquest nomenament d'acord amb les normes que estableix el Consell de Col·legis de la Comunitat Valenciana.



Article 27

Són requisits comuns per a obtenir la col·legiació:

a) Ser espanyol o nacional d'un Estat membre de la Unió Europea, que complisca les condicions establides per als mediadors d'assegurances procedents de països comunitaris de la Unió Europea, o país estranger que acredite de forma legal el principi de reciprocitat, de fet i de dret, per a l'exercici professional, en l'Estat d'origen.

b) Acreditar la possessió del diploma de Mediador d'Assegurances, formació acreditativa que en el seu moment puga exigir-se per la legislació vigent o les condicions d'homologació establides per als mediadors d'assegurances procedents de països membres de la Unió Europea, però complint, en tot cas, els requisits que les disposicions legals determinen.

c) Tindre capacitat legal per a exercir el comerç.

d) No estar incurs en incompatibilitat.

e) No estar inhabilitat per a l'exercici professional.

f) Satisfer la quota col·legial d'entrada, la qual no podrà superar en cap cas els costos associats a la seua tramitació.

g) Compromís escrit d'informar al Col·legi, ateses les sol·licituds d'aquest en general, i, especialment, en l'aspecte relatiu a informació detallada sobre la distribució entre entitats asseguradores del nombre total de contractes d'assegurança en vigor i de l'import total i per rams d'assegurança de les primes en les quals hagueren intervingut com a mediadors.



Article 28

Així mateix, els agents i corredors han d'acreditar, respectivament:

1. Agents:

Mitjançant declaració formal, tindre contracte mercantil d'agència en vigor amb entitat asseguradora, autoritzada per a operar a Espanya, que els conferisca la condició d'agent d'aquesta.

2. Corredors:

a) Mitjançant declaració formal, no tindre vincles que suposen afecció amb entitats asseguradores; i

b) La seua inscripció, si actuen per compte propi, en el Registre especial de l'Administració competent, bé de la Direcció General d'Assegurances, bé de la Direcció General d'Economia de la Comunitat Autònoma Valenciana o organisme que la substituïsca, i si actuen per compte d'una societat de corredoria, la inscripció d'aquesta societat.



Article 30

Els mediadors d'assegurances tindran dret a adscriure's al col·legi que corresponga al seu domicili professional, i aquesta única col·legiació serà bastant per a exercir en tot el territori espanyol.

Els col·legis no podran exigir a un mediador d'assegurances que exercisca en un territori diferent del de col·legiació, comunicació, ni cap habilitació, ni el pagament de contraprestacions econòmiques diferents d'aquelles que s'exigisquen habitualment als seus col·legiats per la prestació dels serveis dels quals siguen beneficiaris i que no es troben coberts per la quota col·legial.

En els supòsits d'exercici professional en territori diferent del de col·legiació, a l'efecte d'exercir les competències d'ordenació i potestat disciplinària que corresponen al col·legi del territori en el qual s'exercisca l'activitat professional, en benefici dels consumidors i usuaris, els col·legis hauran d'utilitzar els oportuns mecanismes de comunicació i els sistemes de cooperació administrativa entre autoritats competents establits en la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici. Les sancions imposades, en el seu cas, pel col·legi del territori en el qual s'exercisca l'activitat professional produeixen efectes en tot el territori espanyol.



El Col·legi ha de disposar d'una web pròpia perquè, a través de la finestreta única establida en la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, els professionals puguen fer-hi tots els tràmits necessaris per a la col·legiació, el seu exercici i la baixa en el Col·legi, a través d'un únic punt, per via electrònica i a distància. Concretament, el Col·legi ha de fer el necessari perquè, a través d'aquesta finestreta única, els professionals puguen de manera gratuïta:

a) Obtindre tota la informació i formularis necessaris per a l'accés a l'activitat professional i el seu exercici.

b) Presentar tota la documentació i sol·licituds necessàries, inclosa la de la col·legiació.

c) Conéixer l'estat de tramitació dels procediments en els quals tinga consideració d'interessat i rebre la corresponent notificació dels actes de tràmit preceptius i la resolució d'aquests pel Col·legi, inclosa la notificació dels expedients disciplinaris quan no siga possible per altres mitjans.

d) Convocar els col·legiats a les juntes generals ordinàries i extraordinàries i posar en el seu coneixement l'activitat pública i privada del Col·legi.

A través de la referida finestreta única, per a la millor defensa dels drets dels consumidors i usuaris, el Col·legi ha d'oferir la següent informació, que haurà de ser clara, inequívoca i gratuïta:

a) L'accés al registre de col·legiats, que estarà permanentment actualitzat i en el qual han de constar, almenys, les següents dades: nom i cognoms dels professionals col·legiats, número de col·legiació, títols oficials dels quals estiguen en possessió, domicilie professional i situació d'habilitació professional.

b) L'accés al registre de societats professionals, que tindrà el contingut descrit en l'article 8 de la Llei 2/2007, de 15 de març, de societats professionals.

c) Les vies de reclamació i els recursos que podran interposar-se en cas de conflicte entre el consumidor o usuari i un col·legiat o el Col·legi professional.

d) Les dades de les associacions o organitzacions de consumidors i usuaris a les quals els destinataris dels serveis professionals poden dirigir-se per a obtindre assistència.

e) El contingut dels codis deontològics.

El Col·legi haurà d'adoptar les mesures necessàries per al compliment del que es disposa en aquest article i incorporar per a això les tecnologies necessàries i crear i mantindre les plataformes tecnològiques que garantisquen la interoperabilitat entre els diferents sistemes i l'accessibilitat de les persones amb discapacitat.

El Col·legi ha de facilitar als consells generals o superiors, i en el seu cas als consells autonòmics de col·legis, la informació concernent a les altes, baixes i qualssevol altres modificacions que afecten els registres de col·legiats i de societats professionals, perquè se'n prenga coneixement i s'anote en els registres centrals de col·legiats i de societats professionals d'aquells.



Article 30 bis

La sol·licitud de col·legiació, juntament amb la documentació que en cada cas siga procedent, s'ha de presentar en el Col·legi, o a través de la finestreta única establida en l'article anterior.

A l'efecte del que es disposa en el capítol anterior, s'hauran d'aportar els documents necessaris que acrediten els requisits exigits en els presents estatuts i per la legislació vigent, i especialment:

a) Corredors:

1) DNI o passaport i requisits exigits en l'article 27 a), bé per a nacionals d'un Estat membre de la Unió Europea o bé per a estrangers.



2) Declaració jurada de no trobar-se incurs en alguna de les incompatibilitats establides en la legislació vigent.

3) Inscripció en el Registre Especial de Corredors d'Assegurances i de Societats de Corredoria d'Assegurances dependent, segons siga procedent, de la Direcció General d'Assegurances o de la Direcció General d'Economia.

4) Tres fotografies.

5) Si actuen com a representants d'una societat de corredoria d'assegurances, hauran de presentar a més de tot el requerit en els ordinals anteriors, fotocòpia de l'Escriptura de Constitució i Modificacions degudament inscrita en el Registre Mercantil i fotocòpia de la Cèdula d'Identificació Fiscal.

b) Agents:

1) DNI o passaport i requisits exigits en l'article 27 a), bé per a nacionals d'un Estat membre de la Unió Europea o bé per a estrangers.



2) Declaració jurada de no trobar-se incurs en alguna de les incompatibilitats establides en la legislació vigent.

3) Certificat de l'entitat que acredite haver subscrit un contracte d'agència, amb indicació de la data d'aquest, així com declaració jurada de no haver subscrit cap contracte d'agència amb una altra entitat. En cas contrari, aportarà autorització recíproca de totes les entitats amb les quals es trobe vinculat.

4) Tres fotografies.

5) Si actuaren com a representants d'una societat d'agència d'assegurances, hauran de presentar a més de tot el que s'ha requerit en els punts anteriors, una fotocòpia de l'Escriptura de constitució i modificacions inscrita com cal en el Registre Mercantil i fotocòpia de la Cèdula d'identificació fiscal.

c) Altres col·legiats: la que es determine en el seu moment per l'assemblea general.

Article 31

El Col·legi ha de dictar un acord dins del mes següent a la data de presentació o d'aquella en què haja completat la documentació o esmenat els seus defectes. Si mancava l'acord en l'indicat termini, la sol·licitud s'entendria provisionalment aprovada i el sol·licitant hauria de ser inscrit amb aquest caràcter.

a) Si la decisió del Col·legi fora contrària a la col·legiació, ho notificaria a l'interessat i li faria saber els motius en què es fonamenta la denegació, i que contra aquest acord pot formular recurs d'alçada, en escrit raonat, davant el Consell de Col·legis de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana, en el termini d'un mes.

b) L'acord del Consell de Col·legis sobre aquest recurs, haurà de produir-se dins del terme de tres mesos, a comptar des de la data d'entrada del recurs en el registre del Consell o des que s'haja completat o esmenat la documentació defectuosa. Després d'haver transcorregut aquest termini, si l'òrgan competent no haguera notificat a l'interessat resolució expressa, la sol·licitud s'entendria estimada.

c) En tot cas, la resolució del Consell és definitiva en la via administrativa col·legial i quedaria expedita la via per a interposar el recurs contenciós administratiu.

d) El Col·legi ha de donar trasllat al Consell General de totes les sol·licituds de col·legiació admeses, per a la formació del cens general en el termini d'un mes des de la seua admissió.



Article 32

Es perd la condició de col·legiat per:

a) Defunció.

b) Incapacitat legal sobrevinent a les persones físiques i/o pèrdua dels requisits que legalment siguen exigits a les persones jurídiques per a les quals actuara la persona física col·legiada; així com incórrer en causa d'incompatibilitat legal el col·legiat o, en el seu cas, la persona jurídica per a la qual actuara.

c) A petició del col·legiat, formulada per escrit al Col·legi.

d) Sanció administrativa o sentència judicial fermes i definitives, que impliquen la inhabilitació definitiva per a l'exercici de la professió.

e) Qualsevol altra causa establida legalment que així ho determine.



Article 33

La suspensió o inhabilitació temporal de l'exercici de la professió no inclou la pèrdua de la condició de col·legiat. La persona suspesa o inhabilitada continuarà pertanyent, amb la limitació de drets que la causa o acords de la suspensió o de la inhabilitació hagen produït. La suspensió o inhabilitació, haurà de comunicar-se al Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana i al Consell General de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances d'Espanya.



Article 35

La demora d'un any en el pagament d'una quota és causa de pèrdua dels serveis gratuïts del Col·legi. Aquest requerirà en la forma escaient al morós perquè abone les quotes pendents. Passats trenta dies des de la data del requeriment sense haver abonat les quotes pendents, se li donarà de baixa dels serveis gratuïts sense més tràmits, i es notificarà a l'interessat i se li farà saber que, contra aquest acord, podrà elevar un escrit raonat davant el Consell de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà del dia en què haja rebut la notificació.

En tot cas, el col·legiat que a data 31 de desembre dega alguna quota o part d'aquella, podrà ser objecte de baixa dels serveis gratuïts del Col·legi amb efectes des d'aquesta data.

El col·legiat que haja sigut donat de baixa dels serveis gratuïts del Col·legi per causa de falta de pagament de les quotes col·legials i que pretenga el seu reingrés abonarà les quotes que haguera deixat de satisfer amb recàrrec del 10 % i, en el seu cas, les despeses ocasionades acreditades convenientment.

Les pèrdues dels serveis gratuïts del Col·legi produïdes per impagament de quotes solament tindran, a efectes col·legials, la consideració d'una actuació administrativa.

De totes les pèrdues dels serveis gratuïts del Col·legi caldrà donar compte i difusió de manera adequada, i s'hauran de traslladar al Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana per a la seua constància i publicació, si escau, en els mitjans de comunicació col·legial.



Article 38

Els col·legiats tenen els següents drets:

a) Participar en la vida col·legial i assistir amb veu i vot a les reunions, juntes o assemblees en les condicions establides en els presents estatuts, reglaments o normes col·legials.

b) Ser elector dels òrgans de govern del Col·legi i elegible d'acord amb les normes electorals.

c) Ser informat oportunament de les actuacions i vida col·legial, i de les qüestions que l'afecten.

d) Acollir-se als sistemes de previsió i utilitzar els serveis establits pel Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana o del mateix Col·legi a què es trobe adscrit, d'acord amb les normes establides per la Junta de Govern del Col·legi o del Consell de Col·legis de la Comunitat Valenciana.



e) Gaudir de l'assessorament del Col·legi en qüestions professionals, d'acord amb les normes establides per la Junta de Govern del Col·legi o del Consell de Col·legis de la Comunitat Valenciana.

f) Exercitar davant els òrgans de govern on procedira, segons els presents estatuts, els recursos pertinents, d'acord amb el que s'estableix en aquests i els seus reglaments.

g) Tots els altres drets establits en les normes legals o en els presents estatuts.



Article 39

Són obligacions dels col·legiats:

1) L'acceptació i compliment del que s'estableix en els presents estatuts i reglaments col·legials i normes i disposicions adoptades legalment pels òrgans de govern.

2) El pagament de totes les quotes ordinàries, extraordinàries o derrames establides regularment pels òrgans de govern.

3) Exercir els càrrecs per als quals resulte triat amb la diligència convenient.

4) Exercir la seua labor professional ajustant-se al més estricte compliment de les normes deontològiques.

5) Respectar la lliure manifestació de parers i no entorpir directament o indirectament el funcionament dels òrgans de govern del Col·legi.

6) Informar sobre els casos d'intrusisme segons el que es preceptua en l'article 403 del Codi Penal, incompatibilitats, desprestigie professional o incompliment de les disposicions legals vigents que regulen l'exercici professional, especialment de la Llei 26/2006, de 17 de juliol, de mediació d'assegurances i reassegurances privades.

7) Donar a conéixer o denunciar qualsevol altra circumstància que puga significar transgressió dels presents estatuts, reglaments col·legials o normes que afecten la professió.

8) Sol·licitar la mediació dels òrgans del Col·legi en els casos de discrepància entre col·legiats, els quals han de solucionar les seues divergències, bé acatant les seues decisions, o bé dirigint-se a l'arbitratge, i s'encomana expressament als òrgans del Col·legi la constitució del Tribunal d'Arbitratge.

9) Facilitar informació veraç i responsable sobre qüestions que no tinguen caràcter privat o reservat, quan li siga requerida pel Col·legi.



10) Comunicar al Col·legi el domicili en el qual hauran de realitzar-se les notificacions amb caràcter general col·legials.

Així mateix, haurà de comunicar-se expressament al Col·legi qualsevol canvi d'aquest domicili.

11) Notificar les modificacions en la classe de col·legiació establides en l'article 26 i en l'article 30 punt b).



Article 41

El Col·legi disposarà d'un servei d'atenció als col·legiats i als consumidors i usuaris que, tramitarà les queixes o reclamacions presentades pels col·legiats i aquelles referides a l'activitat col·legial o professional dels col·legiats que presente qualsevol consumidor o usuari que contracte els serveis professionals, així com associacions i organitzacions de consumidors i usuaris en la seua representació o en defensa dels seus interessos.

A través d'aquest servei d'atenció als consumidors o usuaris, haurà de resoldre sobre la queixa o reclamació segons siga procedent: bé informant sobre el sistema extrajudicial de resolució de conflictes, bé remetent l'expedient als òrgans col·legials competents per a instruir els oportuns expedients informatius o disciplinaris, bé arxivant o bé adoptant qualsevol altra decisió conforme a dret.

La regulació d'aquest servei haurà de determinar la presentació de queixes i reclamacions per via electrònica i a distància.



Article 41 bis

Per a establir els recursos establits en els apartats a) i b) de l'article anterior, siguen de caràcter permanent o temporal, es requerirà memòria i pressupost, tots dos aprovats per l'Assemblea General.



Article 42

1. El col·legi ha d'elaborar una Memòria anual que continga almenys la informació següent:

a) Informe anual de gestió econòmica, incloent-hi les despeses de personal prou desglossats i especificant les retribucions dels membres de la Junta de Govern per raó del seu càrrec.

b) Import de les quotes aplicables desglossades per concepte i per la classe de serveis prestats, així com les normes per al seu càlcul i aplicació.

c) Informació agregada i estadístiques relatives als procediments informatius i sancionadors en fase d'instrucció o que hagen aconseguit fermesa, amb indicació de la infracció a la qual es refereixen, de la seua tramitació i de la sanció imposada, si escau, d'acord, en tot cas, amb la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal.



d) Informació agregada i estadística relativa a queixes i reclamacions presentades pels consumidors o usuaris o les seues organitzacions representatives, així com sobre la seua tramitació i, si escau, dels motius d'estimació o desestimació de la queixa o reclamació, d'acord, en tot cas, amb la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

e) Els canvis en el contingut dels seus codis deontològics, en cas de disposar d'aquests.

f) Les normes sobre incompatibilitats i les situacions de conflictes d'interessos en què es troben els membres de les juntes de govern.



g) Informació estadística sobre l'activitat de visat. Quan siga procedent, les dades es presentaran desagregats territorialment per corporacions.

2. La Memòria anual haurà de fer-se pública a través de la pàgina web en el primer semestre de cada any.

3. El Col·legi ha de facilitar al Consell Autonòmic o General la informació estadística necessària per a elaborar la Memòria anual.



Article 42 bis

Els recursos col·legials s'han de destinar:

a) A atendre les necessitats i serveis del Col·legi.

b) A les aportacions al Consell de Col·legis de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana.

c) A les aportacions al Consell General de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances d'Espanya.

Les quotes complementàries o extraordinàries, així com les vesses, es destinaran a les finalitats que acorde l'Assemblea General.



Article 45

Els fons del Col·legi han d'estar depositats al seu nom en entitats bancàries, caixes d'estalvis o entitats asseguradores. Per a la disposició d'aquests són necessàries, almenys, dues signatures conjuntes.



Article 69

Els acords dels òrgans de govern del Col·legi seran recurribles mitjançant recurs d'alçada davant la Junta Rectora del Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana, la resolució de les quals exhaurirà a la via administrativa col·legial, i quedarà expedita la via perquè puguen ser recurribles directament davant la jurisdicció contenciosa administrativa, quan estiguen subjectes al dret administratiu i conformement amb la llei reguladora de l'esmentada jurisdicció.

Article 75

El mandat dels membres de l'òrgan de govern no pot excedir els cinc anys qualsevol que siga el temps que s'estiga en el càrrec, deixant fora de perill el dret a la reelecció. Les convocatòries per a la seua renovació s'efectuaran abans que finalitze aquest mandat, en la data que la Junta de Govern o, en el seu cas, l'Assemblea General considere més adequada per a la seua celebració, dins del règim per a la seua convocatòria i normes electorals establides en aquests estatuts

El president no podrà exercir el càrrec durant més de dos mandats consecutius. Podrà prorrogar el seu mandat en el cas que exercisca un càrrec en el Consell General o si és President del Consell dels Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana, sempre que convoque les eleccions de nova junta dins del termini legal perquè se celebren en la corresponent assemblea, i que aquesta assemblea se celebre immediatament quan vença el càrrec que puga exercir en aquests consells, i mai transcorregut més d'un mes del seu cessament.



Article 77

En cas que quedaren vacants la totalitat dels càrrecs de la Junta de Govern el Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana, designarà amb la urgència més gran una junta provisional de dotze membres triats entre els agents i corredors del Col·legi de major antiguitat i acreditada professionalitat. La junta provisional haurà de convocar, en el termini de trenta dies, eleccions per a la provisió dels càrrecs vacants d'acord amb el procediment establit en aquests estatuts.

Si quedaren vacants la majoria dels càrrecs de la Junta de Govern, el Consell Professional de Col·legis de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana la completaria en forma també provisional, i s'actuarà per a la seua provisió definitiva en la forma establida en el paràgraf anterior.



Article 78

El dret a ser elector correspon per igual a tots els col·legiats, excepte els d'honor, s'exercirà mitjançant vot lliure, directe i secret, en la forma que determinen les normes legals, aquests estatuts i els plans electorals, que per a completar les anteriors i concretar el calendari i terminis aprove la Junta de Govern.

Qualsevol col·legiat, sempre que complisca les condicions per a ser elector, podrà votar per correu. Per a votar en la manera apuntada, s'exigirà com a requisit imprescindible que el col·legiat ho sol·licite en la secretaria del Col·legi, on haurà d'habilitar-se un Registre de sol·licituds, que l'emplenarà als tres dies després de celebrada la Junta de Govern que aprove les candidatures, adjuntant obligatòriament el certificat de la sol·licitud respectiva.

El vot per correu haurà de rebre's, per qualsevol mitjà, en la seu del Col·legi fins al dia abans de la votació, i la secretaria del Col·legi haurà de segellar l'entrada d'aquest. La papereta s'haurà d'introduir en sobre tancat, i en un altre sobre s'inclourà una fotocòpia del document nacional d'identitat del votant i l'original de la certificació rebuda de la seua sol·licitud amb la signatura original. La custòdia d'aquests sobres correspon al secretari.



Article 96

En el terme de cinc dies posteriors a la reunió de la Junta de Govern, haurà de comunicar-se a l'òrgan competent de la Generalitat Valenciana els noms dels nous membres electes de la Junta de Govern.



En el mateix termini es farà també aquesta comunicació al Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana i al Consell General de Col·legis de Mediadors d'Assegurances d'Espanya.



Article 97

Els vocals de la Junta de Govern, en la primera reunió després de les eleccions, hauran de triar d'entre els seus membres:

1) Els representants en l'Assemblea del Consell General de Col·legis de Mediadors d'Assegurances d'Espanya.

2) Els representants en el Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana.

3) Els suplents per a aquests últims òrgans.

L'elecció s'efectuarà, excepte acord unànime, mitjançant votació independent i successiva per a cada càrrec, excepte el del president i vicepresident que són nats.

Aquestes eleccions s'efectuaran sempre per votació secreta, llevat que per unanimitat es decidira una altra cosa. Resultarà elegit el candidat més votat en cada cas.



Article 98

En el terme de cinc dies posteriors a l'elecció, haurà de comunicar-se a l'òrgan competent de la Generalitat Valenciana els noms dels representants al Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana.

En el mateix termini es farà també aquesta comunicació al Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana i al Consell General de Col·legis de Mediadors d'Assegurances d'Espanya.



Article 105

El Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances podrà concedir distincions amb les quals es premien els mèrits rellevants, altres serveis i col·laboracions prestades a la professió, al Col·legi o a la institució asseguradora en general.

Aquestes distincions podran ser atorgades tant a col·legiats com a persones naturals, jurídiques o institucions que es facen mereixedores d'aquestes, fins i tot a títol pòstum.



Article 113

Les sancions assenyalades per a les faltes molt greus en l'article 110 d'aquests Estatuts, hauran de ser necessàriament ratificades pel Consell Rector del Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana, encara que la resolució no siga recorreguda pels interessats, sense la confirmació o la ratificació dels quals no seran fermes.



Article 115

Es comunicaran al Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana i al Consell General de Col·legis de Mediadors d'Assegurances d'Espanya les sancions col·legials definitives.



Article 116

Quan la Junta de Govern del Col·legi, bé d'ofici, bé a instància o denúncia de qualsevol col·legiat, tinguera coneixement que per qualsevol persona vinculada al món de la mediació en assegurances s'estiguera o s'haguera comés alguna de les infraccions tipificades en l'article 55 de la Llei 26/2006, de mediació d'assegurances i reassegurances privades, haurà d'obrir l'expedient previ pertinent amb vista a l'esbrinament dels fets.

Efectuat l'anterior, si els fets constatats són indiciaris de les referides infraccions, ho haurà de posar en coneixement de la Direcció General d'Economia de la Generalitat Valenciana o organisme que ho substituïsca, per al cas que aquesta estimara oportú la imposició d'alguna de les sancions reflectides en l'article 56 de la Llei 26/2006, de mediació d'assegurances i reassegurances privades.



Article 122

La modificació de l'àmbit territorial del Col·legi per la unió o fusió de dues o més de la mateixa professió, així com l'absorció per un d'aquests d'altres preexistents, sempre que cap d'aquests depasse l'àmbit de la Comunitat Valenciana, haurà d'obtindre l'aprovació, mitjançant decret del Consell, després de l'informe del Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana.



Article 123

La modificació de l'àmbit territorial del Col·legi per la unió o fusió de dues o més de diferent professió, es realitzarà mitjançant llei de la Generalitat, després de l'informe del Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana.



Article 124

La modificació de l'àmbit territorial del Col·legi per segregació, haurà de ser aprovada per decret del Consell, amb informe previ del Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana.



Article 125

La dissolució del Col·legi, excepte en els casos que directament l'impose la llei, haurà de ser aprovada per llei de la Generalitat, amb informe previ del Consell de Col·legis Professionals de Mediadors d'Assegurances de la Comunitat Valenciana.»



Fonaments de dret



Primer

Revisada la sol·licitud de modificació dels Estatuts del Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València, aquests contenen totes les determinacions exigides per l'article 10 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.



Segon

La modificació estatutària ha sigut aprovada amb els requisits i formalitats previstos en aquest article i en els mateixos estatuts del Col·legi.



Tercer

L'expedient ha sigut tramitat pel Servei d'Entitats Jurídiques, adscrit a la Direcció General de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, competent perquè així ho disposa l'article 6.1 de la citada Llei 6/1997, tenint en compte el que estableix la disposició final del Decret 4/2002, de 8 de gener, en virtut de les atribucions d'aquesta Direcció General de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia, competent per a resoldre sobre la procedència de la inscripció sol·licitada, de conformitat amb el que es disposa en l'article 73 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat.



Per tot això; vist l'article 36 de la Constitució i l'article 49.1.22a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana; la Llei 2/1974, de 13 de febrer, de col·legis professionals; els articles 11, 25 i 26 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana; així com dels articles 21 i 74 del Decret 4/2002, de 8 de gener, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament d'aquesta última; i altres disposicions complementàries de pertinent aplicació, resolc:





Inscriure la modificació parcial dels Estatuts del Col·legi Professional de Mediadors d'Assegurances de València en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians Professionals de la Comunitat Valenciana.



Contra la present resolució, que esgota la via administrativa, es podrà interposar, potestativament, un recurs de reposició davant el mateix òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la seua publicació, o bé, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la seua publicació. Tot això, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en els articles 10, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.





València, 29 de gener de 2020.– La directora general de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia: Bárbara López Ramón.

Mapa web