Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 7 de novembre de 2020, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions sobre la realització de la formació en centres de treball dels centres de la Comunitat Valenciana que durant el curs 2020-2021 impartisquen cicles de Formació Professional Bàsica, de grau mitjà i de grau superior, programes formatius de qualificació bàsica, així com ensenyaments artístics professionals i ensenyaments esportius. [2020/9454]

(DOGV núm. 8949 de 11.11.2020) Ref. Base de dades 009073/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: centre d'ensenyament



La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la Formació Professional, que té per objecte l'ordenació d'un sistema integral de formació professional, qualificacions i acreditació que responga amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques a través de les diverses modalitats formatives al llarg de tota la vida, estableix els principis del Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional, crea el Catàleg nacional de qualificacions i fa referència a una oferta integradora de Formació Professional.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modifica l'accés a la Formació Professional, així com les relacions entre els diferents subsistemes de la Formació Professional, de manera que, per a augmentar la flexibilitat del sistema educatiu i afavorir la formació permanent, s'estableixen diverses connexions entre l'educació general i la formació professional.

Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, d'ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu, regula el mòdul de Formació en Centres de Treball.

Reial decret 596/2007 de 4 de maig, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny.

Reial decret 1363/2007 de 24 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial.

L'Ordre 77/2010 de 27 d'agost, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula el mòdul professional de Formació en Centres de Treball (d'ara en avant, FCT) dels cicles formatius de Formació Professional, dels ensenyaments d'Arts Plàstiques i Disseny i dels programes de qualificació professional inicial en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, que regula, entre altres aspectes, l'accés, desenvolupament i avaluació del mòdul professional de Formació en els Centres de Treball (FCT).



Reial Decret llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària.

Durant el curs 2019-2020 s'ha viscut una situació absolutament extraordinària derivada de la declaració de l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març (BOE 67, 14.03.2020), com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, i ha sorgit nombrosa normativa en l'àmbit docent amb la finalitat de flexibilitzar en la mesura que siga possible i fer efectiu el dret de l'alumnat en aquesta situació excepcional a rebre una formació completa i de qualitat.

En l'àmbit de la Formació Professional i els ensenyaments de règim especial del sistema educatiu, s'estableixen mesures excepcionals en matèria d'ordenació i organització dels ensenyaments, que s'aplicaran en aquells casos en què resulte impossible el seu desenvolupament conformement a l'ordenació i organització previstes en la normativa general.

Des de la consideració de la importància de la formació pràctica en empreses dels estudiants i el seu caràcter irreemplaçable, les actuals circumstàncies poden fer que en determinats supòsits siga inviable el desenvolupament d'aquesta mena de formació en determinats sectors i territoris. Per tot això es requereix una flexibilització que, només en aquells casos imprescindibles, permeta l'alumnat finalitzar els estudis.

De conformitat amb el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, i el Decret 7/2019, de 20 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les secretaries autonòmiques de l'Administració del Consell, resolc:







Primer. Objecte

1. Aquesta resolució té per objecte dictar instruccions que faciliten i flexibilitzen la realització de la Formació en els Centres de Treball, d'ara en avant FCT, durant el curs 2020-2021 tenint en compte que encara persisteix la mencionada situació excepcional, derivada de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

2. Queden expressament exclosos els cicles formatius regulats per la LOGSE, encara vigents, anomenats de cicle curt, és a dir, aquells que en el segon curs tan sols tenen el mòdul formatiu d'FCT.



Segon. Àmbit d'aplicació

Aquestes instruccions seran aplicables, per al curs 2020-2021, en els centres de la Comunitat Valenciana que estiguen autoritzats per a impartir els ensenyaments corresponents als cicles de Formació Professional Bàsica, de grau mitjà i de grau superior, programes formatius de qualificació bàsica, així com ensenyaments artístics professionals i ensenyaments esportius.



Tercer. Accés al mòdul d'FCT

1. En els cicles formatius de grau mitjà i superior, així com la Formació Professional Bàsica, es permetrà l'accés flexible al mòdul d'FCT a l'alumnat matriculat en segon curs dels cicles formatius objecte d'aquesta resolució, per decisió de l'equip docent presa per majoria simple amb el vot de qualitat del tutor o tutora del cicle en cas d'empat.



2. En els cicles formatius de grau mitjà i superior d'arts plàstiques i disseny es permetrà l'accés flexible al mòdul d'FCT a l'alumnat matriculat en segon curs dels cicles formatius objecte d'aquesta resolució, per decisió de l'equip docent presa per majoria simple amb el vot de qualitat del tutor o tutora del cicle en cas d'empat.



3. En els cicles formatius de grau mitjà i superior d'ensenyaments esportius es permetrà l'accés flexible al mòdul de formació pràctica a l'alumnat matriculat en segon curs dels cicles formatius objecte d'aquesta resolució, per decisió de l'equip docent presa per majoria simple amb el vot de qualitat del tutor o tutora del cicle en cas d'empat.





Quart. Període de realització de l'FCT

1. Es podrà realitzar l'FCT en qualsevol període del curs acadèmic 2020-2021 sempre que es complisquen els requisits exposats en la instrucció tercera d'aquesta resolució.

2. Si la realització de l'FCT coincideix amb els períodes lectius en els quals s'estan desenvolupant la resta dels mòduls formatius del currículum, caldrà tindre en compte que entre la formació en el centre educatiu i la realització del mòdul d'FCT no es podran superar les 40 hores setmanals.

3. Si com a conseqüència de la Covid-19, l'alumnat de primer curs de Formació Professional Bàsica no pot realitzar el mòdul d'FCT que té assignat per a aquest curs, aquest es podrà cursar en el segon any, bé de manera flexible o bé acumulant les hores amb les del mòdul d'FCT d'aquest segon curs.



Cinqué. Flexibilització del mòdul d'FCT

1. S'entén per flexibilització del mòdul professional d'FCT, la realització de manera dividida i anticipada, en diferents períodes temporals, d'aquest mòdul formatiu, al qual s'accedeix mitjançant el compliment del que disposa la instrucció tercera d'aquesta resolució, sempre que l'alumne dispose de formació certificada en matèria de prevenció de riscos laborals de nivell bàsic amb un mínim de 30 hores. En el cas dels cicles formatius d'ensenyaments professionals artístics i esportius, aquest certificat no serà necessari.

2. Els períodes parcials de realització seran, com a mínim, de 50 hores. En tot cas, es recomana que l'alumnat realitze un mínim del 25 % del mòdul d'FCT en el tercer quadrimestre del segon curs del cicle formatiu, sempre que el context derivat de la Covid-19 ho permeta.



3. Quan s'haja realitzat part del mòdul d'FCT de manera flexible i, com a conseqüència dels efectes derivats de la Covid-19, no es puga completar en una empresa les hores pendents del mòdul, s'aplicarà el que es disposa en la instrucció sisena o setena d'aquesta resolució tenint en compte les hores ja realitzades.

4. El tutor o tutora de l'FCT, per a l'alumnat que realitze l'FCT de manera flexible, haurà d'adaptar el programa formatiu del mòdul d'FCT de manera individualitzada segons els resultats d'aprenentatge o unitats de competència adquirits per aquest, així com al període o períodes parcials de realització.

5. Així mateix, el tutor o tutora de l'FCT haurà de registrar l'alumnat que realitze l'FCT de manera flexible, a l'efecte de gestió documental i seguiment, en el programa de gestió de l'FCT de la conselleria competent en matèria de formació professional i ensenyaments professionals artístics i esportius del sistema educatiu, des del moment en què inicie aquesta.

6. L'avaluació del mòdul es realitzarà de manera conjunta per a tots els períodes flexibles. No obstant això, el tutor o tutora d'FCT haurà d'elaborar informes parcials, indicant les hores, les competències adquirides i el grau d'aprofitament del programa formatiu realitzat, que constaran en l'expedient de l'alumne o alumna.

7. En el cas dels ensenyaments esportius, els centres educatius que tinguen autoritzada la flexibilització horària per a aquests ensenyaments en el curs acadèmic objecte d'aquesta norma, no podran aplicar el que s'estableix en aquest punt, i s'hauran de regir per la seua resolució de flexibilització horària específica.



Sisé. Exempció o reducció excepcional del mòdul d'FCT

Les direccions dels centres podran aplicar les mesures contingudes en aquesta instrucció, en aquells cicles formatius o programes en què les circumstàncies excepcionals derivades de la pandèmia originada per la Covid-19, no permeta comptar amb les empreses requerides per a la realització de la formació en centres de treball. En aquest sentit els centres:



1. Podran determinar l'exempció total o parcial del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per la seua correspondència amb l'experiència laboral, sempre que s'acredite una experiència corresponent al treball a temps complet de sis mesos, relacionada amb els estudis professionals respectius.

2. Podran autoritzar la reducció excepcional del mòdul de Formació en Centres de Treball, al mínim d'hores determinades en els reials decrets que estableixen cada títol i els seus ensenyaments mínims.



Seté. Realització de l'FCT i el mòdul de projecte en el centre educatiu



1. Quan no siga possible realitzar l'estada en empreses, pròpia de l'FCT, per falta d'empreses d'acolliment, podrà substituir-se aquesta formació per una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral, d'acord amb el següent:

a) Dissenyant, en el centre educatiu, una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral que s'aproxime tant com siga possible a la realitat professional i que tinga coherència amb els resultats d'aprenentatge del mòdul d'FCT corresponent.

b) En els cicles formatius de grau superior, també es podrà optar per impartir de manera integrada el mòdul de projecte, i el mòdul d'FCT, amb una duració mínima acceptable que corresponga amb la suma de les hores marcades en els reials decrets del cicle per al mòdul d'FCT més el mòdul de Projecte.

c) En el cas dels cicles formatius de grau mitjà o Formació Professional Bàsica, amb la finalitat de permetre l'avaluació de l'alumne, es podrà incorporar un mòdul de projecte que integrarà les activitats per les quals se substituïsca la Formació en Centres de Treball.

2. Podrà canviar a la modalitat ordinària l'alumnat matriculat en la modalitat dual, en aquells casos en què no siga possible la seua continuïtat en la mateixa modalitat formativa per canvis en la situació de l'empresa. En tot cas, es podrà tornar a la modalitat dual quan la situació de l'empresa ho permeta, o bé hi haja una altra empresa en la qual poder continuar el programa formatiu. En tots els casos, les hores realitzades per l'alumnat en totes les situacions se sumaran per al còmput total d'hores realitzades en el projecte de dual.



Huité. Avaluació

1. En totes les circumstàncies excepcionals especificades en les instruccions sisena i setena, l'avaluació serà d'apte o no apte, i es reflectirà en l'expedient acadèmic en el mòdul d'FCT.

2. Per a l'avaluació dels cicles formatius de grau superior la qualificació, en el cas que s'opte per impartir conjuntament el mòdul de projecte i el d'FCT, es realitzarà de manera numèrica respecte de la part del mòdul de Projecte, i com a apte o no apte respecte de la part del mòdul de Formació en Centres de Treball, i es reflectirà en l'expedient de l'alumne.



Nové. Mesures per als ensenyaments esportius

1. Les direccions dels centres educatius, en l'àmbit de les seues competències, podran autoritzar la reducció excepcional del mòdul de formació pràctica, al mínim d'hores determinades en els reials decrets que estableixen cada títol i els seus ensenyaments mínims.

2. Quan no siga possible realitzar l'estada en organitzacions esportives o laborals pròpia de la formació pràctica, podrà substituir-se aquesta formació per una proposta d'activitats associades a l'entorn esportiu en què s'estiguen desenvolupant els mòduls pràctics dels corresponents cicles formatius.





Disposició final



Única. Entrada en vigor

Aquesta resolució entrarà en vigor a partir de l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 7 de novembre de 2020.– El secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional: Miguel Soler Gracia.

Mapa web