Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció front a la Covid-19. [2020/4770]

(DOGV núm. 8841 de 20.06.2020) Ref. Base de dades 004684/2020




Com a conseqüència de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la Covid-19, declarada pandèmia internacional per l'Organització Mundial de la Salut l'11 de març de 2020, el Govern va declarar, mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, l'estat d'alarma en tot el territori espanyol, a l'empara de l'article 116 de la Constitució i de les lletres b) i d) de l'article 4 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge. L'estat d'alarma s'ha prorrogat sis vegades consecutives; l'última, mitjançant el Reial decret 555/2020, de 5 de juny, fins a les 00.00 hores del dia 21 de juny de 2020.

Després de l'aprovació, mitjançant un acord del Consell de Ministres, de 28 d'abril de 2020, del Pla de Transició cap a una nova normalitat, el procés de desescalada en les mesures de contenció s'ha compassat amb el manteniment de l'estat d'alarma. En aquest context, i fent ús de l'habilitació continguda en l'article 6.1 del Reial decret 555/2020, de 5 de juny, es va aprovar el Decret 8/2020, de 13 de juny, del president de la Generalitat, de regulació i flexibilització de determinades restriccions, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, en aplicació de la fase 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat.



No obstant això, l'expiració de l'estat d'alarma en la data prevista determinarà que queden sense efecte les mesures contingudes tant en el Reial decret 463/2020 i els successius reials decrets de pròrroga, com en la normativa interpretativa i de desenvolupament dictada a l'empara de les habilitacions en favor de les autoritats competents delegades.

En aquest escenari, encara que gràcies a les mesures de contenció adoptades els efectes de la pandèmia hagen sigut controlats, la naturalesa de la malaltia i l'estat actual de la investigació científica exigeixen als poders públics insistir en les seues responsabilitats d'organització i tutela de la salut pública a través de mesures preventives, conforme al que es disposa en l'article 43.2 de la Constitució Espanyola.

A tal fi, la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, preveu, en l'article primer, que, a fi de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deterioració, les autoritats sanitàries de les diferents administracions podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en aquesta llei quan així ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat.

Per part seua, l'article 26 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu la possibilitat que les autoritats sanitàries puguen adoptar les mesures preventives que consideren pertinents quan existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut.

La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, recull, així mateix, en els articles 27.2 i 54, la possible adopció de mesures per part de les autoritats sanitàries en situacions de risc per a la salut de les persones.

I en l'àmbit autonòmic, la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de salut de la Comunitat Valenciana, disposa en l'article 5.4 que la Generalitat té competències per a l'adopció de mesures d'intervenció sobre aquelles activitats que puguen afectar la salut pública; i en l'article 81 atribueix la condició d'autoritat sanitària al Consell i a la persona titular de la conselleria competent en matèria de sanitat.

En aquest context normatiu, el Consell adopta, a través del present acord les mesures de prevenció necessàries per a fer front, després de l'aixecament de l'estat d'alarma, a les necessitats derivades de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, amb l'objectiu d'assegurar que les activitats en les quals puga produir-se un risc més gran de transmissió de la malaltia es desenvolupen en condicions que permeten controlar aquest risc.

Es tracta de mesures, recollides, en la major part, en el Decret 8/2020, de 13 de juny, del president de la Generalitat, amb les quals es pretén donar suport a la reactivació econòmica i social, i minimitzar el risc per a la salut pública, i això des de la premissa que les mesures de prevenció i aforaments han de vindre necessàriament acompanyades per la prudència i la responsabilitat individual, de manera que l'autoprotecció es convertisca també en la mesura més eficaç per a protegir als altres.

D'altra banda, la transició a la situació de nova normalitat comporta la pèrdua d'eficàcia de la Resolució de 8 de maig de 2020, de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, per la qual es va establir el procediment i les mesures organitzatives per a la recuperació gradual de l'activitat administrativa presencial en la prestació de serveis públics en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat, com a conseqüència de la Covid-19. Per tant, és procedent adoptar ara les mesures adequades per a ordenar i fer efectiva la recuperació d'aquesta activitat presencial.

En conseqüència, d'acord amb les previsions normatives indicades, i amb l'article 28 c) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta conjunta del president de la Generalitat, de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, i de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, el Consell, prèvia deliberació, en la reunió de 19 de juny de 2020,



ACORDA



Primer. Objecte

L'objecte d'aquest acord és establir les mesures de prevenció necessàries per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, en aquesta primera i inicial etapa de nova normalitat, tot això dins del respecte necessari a les competències d'altres administracions públiques i a les mesures que, en l'exercici de les competències esmentades, s'adopten, i subjecte a revisió en funció de l'evolució dels indicadors epidemiològics i sanitaris.



Així mateix, aquest acord acord estableix les mesures necessàries per a la recuperació de l'activitat administrativa presencial en la prestació de serveis públics en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat.



Segon. Àmbit d'aplicació

Les mesures previstes en aquest acord, que s'incorporen en dos annexos, seran aplicables en tot el territori de la Comunitat Valenciana, una vegada finalitzada la pròrroga de l'estat d'alarma.



Tercer. Control del compliment de les mesures i règim sancionador

Els serveis d'inspecció municipals i autonòmics, en l'àmbit de les seues respectives competències, seran els encarregats de vigilar el compliment de les mesures adoptades en aquest acord.



Els possibles incompliments seran sancionats per les autoritats competents d'acord amb la legislació aplicable.



Quart. Plans específics de seguretat, protocols i guies

Les mesures previstes en aquest acord podran ser completades per plans específics de seguretat, protocols organitzatius i guies adaptades a cada sector d'activitat, que seran aprovats per les administracions competents.



Cinqué. Serveis socials valencians

En l'àmbit dels serveis socials valencians, definit en els articles 4 i 5 de la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, seran aplicables les disposicions contingudes en les resolucions dictades per la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives.



Sisé. Institut Valencià de la Joventut.

En l'àmbit de la joventut, i sense perjudici del que es preveu en aquest acord, seran aplicables les disposicions contingudes en les resolucions dictades per la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives.



Seté. Seguiment

Les mesures preventives recollides en aquest acord seran objecte de seguiment per a garantir la seua adequació a la situació epidemiològica i sanitària. A aquest efecte, podran ser modificades o suprimides mitjançant un acord del Consell o una resolució de la persona titular de la conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

Així mateix, correspon a la persona titular de la conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació del present acord i establir, d'acord amb la normativa aplicable i a la vista de l'evolució de la situació sanitària, totes les mesures addicionals o complementàries que siguen necessàries.



Huité. Efectes

Les mesures recollides com a annexos al present acord, que serà objecte de publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, tenen caràcter temporal i produiran efectes a partir del dia 21 de juny de 2020 i fins a la finalització de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, en funció de l'evolució dels indicadors sanitaris i epidemiològics.





València, 19 de juny de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Justícia, Interior i Administració Pública,

GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

ANA BARCELÓ CHICO





ANNEX I

Mesures de prevenció



1. Obligacions generals

1.1. Mesures de prudència i protecció.

La ciutadania ha d'adoptar les mesures necessàries per a evitar generar riscos de propagació de la Covid-19, així com per a evitar l'exposició pròpia a aquests riscos.

Així mateix, hauran de respectar-se les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la Covid-19.

1.2. Distància de seguretat interpersonal.

Haurà de complir-se el manteniment de la distància de seguretat interpersonal establida pel Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 de, com a mínim, 1,5 metres o, en defecte d'això, mesures alternatives de protecció física amb ús de mascareta adequada i etiqueta respiratòria. L'obligació d'ús de mascareta serà exigible excepte en els supòsits previstos en l'article 6.2 del Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny.

2. Mesures d'higiene

2.1. Mesures d'higiene comunes a totes les activitats.

Amb caràcter general, sense perjudici de les especificacions que es contenen en el present acord per a sectors concrets d'activitat, i de les normes o protocols específics que puguen establir-se, seran aplicables a tots els establiments, locals de negoci, instal·lacions i espais d'ús públic i activitats de caràcter públic les mesures d'higiene i prevenció següents:

a) La persona o entitat titular de l'activitat econòmica o, si escau, el director, directora o responsable dels centres, instal·lacions, espais d'ús públic i entitats, ha d'assegurar que s'adopten les mesures de neteja i desinfecció adequades a les característiques i intensitat d'ús dels establiments, locals, instal·lacions o espais recollits a continuació.



En les tasques de neteja i desinfecció es prestarà especial atenció a les zones d'ús comú i a les superfícies de contacte més freqüents com a poms de portes, taules, mobles, passamans, sòls, telèfons, penjadors i altres elements de característiques similars, conforme a les pautes següents:

1a) S'utilitzaran desinfectants com a dilucions de lleixiu (1:50) acabada de preparar o qualsevol dels desinfectants amb activitat viricida que es troben en el mercat i degudament autoritzats i registrats. En l'ús d'aquest producte es respectaran les indicacions de l'etiqueta.



2a) Després de cada neteja, els materials emprats i els equips de protecció utilitzats es rebutjaran de manera segura, i es procedirà a la rentada de mans.

Les mesures de neteja s'estendran també, si escau, a zones privades del personal treballador, com a vestidors, taquilles, lavabos, cuines i àrees de descans.

b) Així mateix, quan existisquen llocs de treball compartits per més d'una persona treballadora, s'establiran els mecanismes i processos oportuns per a garantir la higienització d'aquests llocs.

Es procurarà que els equips o eines emprats siguen personals i intransferibles, o que les parts en contacte directe amb el cos de la persona disposen d'elements substituïbles. En el cas dels equips que hagen de ser manipulats per diferent personal, es procurarà la disponibilitat de materials de protecció o l'ús de manera recurrent de gels hidroalcohòlics o desinfectants amb caràcter previ i posterior a l'ús.



c) En el cas que s'empren uniformes o roba de treball, es procedirà a la seua rentada i desinfecció regular.

d) Les instal·lacions s'han de ventilar periòdicament i, com a mínim, de manera diària i durant el temps necessari per a permetre la renovació de l'aire.

e) Quan els centres, entitats, locals i establiments disposen d'ascensor o muntacàrregues, s'utilitzaran preferentment les escales. Quan siga necessari utilitzar-los, l'ocupació màxima ha de ser d'una persona, llevat que es tracte de persones convivents o que empren mascaretes totes les persones ocupants.

f) L'ocupació màxima per a l'ús de lavabos, vestidors, provadors, sales de lactància o similars per part de la clientela, personal visitant o persones usuàries serà d'una persona per a espais de fins a quatre metres quadrats, excepte en els supòsits de persones que puguen requerir assistència; en aquest cas, també es permetrà la utilització pel seu acompanyant. Per a lavabos de més de quatre metres quadrats que compten amb més d'una cabina o urinari, l'ocupació màxima serà del cinquanta per cent del nombre de cabines i urinaris que tinga l'estada, i s'haurà de mantindre, durant l'ús, la distància de seguretat interpersonal. Haurà de reforçar-se la neteja i desinfecció dels espais referits, i es garantirà sempre l'estat de salubritat i higiene d'aquests.



g) Es promourà el pagament amb targeta o altres mitjans que no suposen contacte físic entre dispositius, així com la neteja i desinfecció dels equips precisos per a això.

h) Es disposarà de papereres amb pedal i tapa per a depositar mocadors i qualsevol altre material d'un sol ús, que han de netejar-se sovint i, almenys, una vegada al dia.

i) Els materials que siguen subministrats a les persones usuàries durant el desenvolupament de l'activitat i que siguen d'ús compartit han de desinfectar-se després de cada ús.

2.2. Mesures addicionals d'higiene en els establiments i locals amb obertura al públic.

A més de les mesures generals d'higiene i prevenció contingudes en l'apartat 2.1, els establiments i locals que òbriguen al públic han de dur a terme, almenys una vegada al dia, una neteja i desinfecció de les instal·lacions, amb especial atenció a les zones d'ús comú i a les superfícies de contacte més freqüents, així com les mesures següents:



a) Es revisarà sovint el funcionament i la neteja de sanitaris, aixetes i poms de porta dels lavabos.

b) Durant tot el procés d'atenció a la persona usuària o consumidora ha de mantindre's la distància de seguretat interpersonal amb el personal de venda o proveïdor de serveis, que podrà ser d'un metre quan es compte amb elements de protecció o barrera. En el cas de serveis que no permeten el manteniment de la distància de seguretat interpersonal, s'ha d'utilitzar l'equip de protecció adequat al nivell de risc, que assegure la protecció tant del personal emprat com de la clientela.

c) Ha d'assenyalar-se de manera clara la distància de seguretat interpersonal entre els clients o clientes o persones usuàries, amb marques en el sòl, o mitjançant l'ús de balises, cartelleria o senyalització. Podran establir-se itineraris per a dirigir la circulació de la clientela o persones usuàries, amb la finalitat d'evitar aglomeracions i previndre el contacte entre clients.

d) Hauran de posar-se, a la disposició del públic, dispensadors de gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat viricida, en condicions d'ús, degudament autoritzats i registrats, en llocs accessibles i visibles, i, en tot cas, en l'entrada del local o establiment.

e) No es podrà posar a la disposició del públic productes d'ús i prova que impliquen manipulació directa per successives persones clientes o usuàries, sense supervisió de manera permanent per part del personal, que ha de procedir a la seua desinfecció després de la manipulació del producte per cada persona clienta o usuària.

f) En els establiments del sector comercial tèxtil, d'arranjaments de roba i similars, els provadors han de ser utilitzats per una única persona i ha de procedir-se a la seua neteja i desinfecció freqüent. En el cas que la persona usuària es prove una peça que posteriorment no adquirisca, la peça ha de ser higienitzada abans de ser facilitada a altres clients o clientes. Aquesta mesura serà també aplicable a les devolucions de peces.

g) En el cas d'utilització d'objectes que s'intercanvien entre els clients o clientes o persones usuàries, es procurarà l'ús de manera recurrent de gels hidroalcohòlics o desinfectants amb caràcter previ i posterior al seu ús. A més, s'establiran els mecanismes i processos oportuns per a garantir la higienització d'aquests objectes.

h) S'ha de procedir a la neteja i desinfecció freqüent de qualsevol mena de dispositiu, així com de cadires, taules o qualsevol altre mobiliari o superfície de contacte que empren diferents persones usuàries.

i) En el cas que l'establiment compte amb dispositius de venda i cobrament automàtic, màquines expenedores i de cobrament, bugaderies autoservei i altres activitats similars, s'ha d'assegurar el compliment de les mesures d'higiene i desinfecció adequades de les màquines, així com informar les persones usuàries del seu ús correcte mitjançant la instal·lació de cartells informatius.



j) En els establiments que disposen d'aparcaments propis per al seu personal i per a la clientela, quan l'accés a les instal·lacions amb els lectors de «tiquets» i targetes de persones treballadores, no poguera realitzar-se de manera automàtica sense contacte, serà substituït per un control manual i continu per part del personal de seguretat, per a millor seguiment de les normes d'aforament. Si escau, i llevat que estrictes motius de seguretat recomanen el contrari, les portes que es troben en el recorregut entre el «pàrquing» i l'accés als establiments o els vestidors de les treballadores i treballadors romandran obertes per a evitar la manipulació dels mecanismes d'obertura.



2.3. Mesures addicionals d'higiene i prevenció en els centres comercials i parcs comercials.

A més de les mesures generals d'higiene i prevenció contingudes en els apartats 2.1 i 2.2, els centres i parcs comercials han de complir les condicions següents:

a) L'ús de lavabos familiars i sales de lactància es restringirà a una única família. El seu ús haurà de ser controlat pel personal d'aquests, i haurà de reforçar-se la seua neteja i desinfecció, i garantir sempre el seu estat de salubritat i higiene.

b) S'ha de procedir diàriament a la neteja i desinfecció de les zones comunes i zones recreatives, així com a la neteja regular durant l'horari d'obertura, i prestar especial atenció a les àrees de contacte com ara sòls, taulells, jocs de les zones infantils i bancs o cadires.



c) El personal de seguretat vetlarà perquè es respecte la distància de seguretat interpersonal i evitarà la formació de grups nombrosos i aglomeracions. S'ha de prestar especial atenció a les zones d'escales mecàniques, ascensors, zones comunes de pas i zones recreatives.

d) En la zona d'aparcament, a més de la desinfecció continuada dels punts de contacte habituals i posada a disposició a l'abast del client o la clienta de gel hidroalcohòlic, es fomentarà el pagament per mitjans electrònics.

e) En cas necessari, s'utilitzaran tanques o sistemes de senyalització equivalents per a un millor control dels accessos per a evitar qualsevol aglomeració. Preferiblement, sempre que el centre o parc comercial dispose de dos o més accessos, es podrà establir un ús diferenciat per a l'entrada i l'eixida.



f) S'hauran d'establir sistemes que permeten el recompte i control de l'aforament.

2.4. Mesures addicionals d'higiene en la prestació del servei en els establiments d'hostaleria i restauració.

A més de les mesures generals d'higiene i prevenció contingudes en els apartats 2.1 i 2.2, els establiments d'hostaleria i restauració han de respectar les condicions següents:

a) Neteja i desinfecció de l'equipament, en particular taules, cadires, barra, així com qualsevol altra superfície de contacte, de manera freqüent.

b) Es prioritzarà la utilització d'estovalles d'un sol ús. En el cas que això no fóra possible, s'ha d'evitar l'ús de les mateixes estovalles o estalvis amb diferents clients o clientes, i s'ha d'optar per materials i solucions que faciliten el seu canvi entre serveis i la seua rentada mecànica en cicles de rentada entre 60 i 90 graus centígrads.

c) Es procurarà evitar la utilització de cartes d'ús comú, i es promourà l'ús de dispositius electrònics propis, pissarres, cartells o altres mitjans similars.

d) Els elements auxiliars del servei, com la vaixella, cristalleria, jocs de coberts o estovalles, entre altres, s'emmagatzemaran en recintes tancats i, si això no fóra possible, lluny de zones de pas de la clientela i dels treballadors i treballadores.

e) Es prioritzarà l'ús de productes monodosi d'un sol ús, o el seu servei en altres formats sota petició del client, per a dispensació de tovallons, escuradents, vinagreres, setrills i altres utensilis similars.

f) En els establiments que compten amb zones d'autoservei, s'ha d'evitar la manipulació directa dels productes per part de la clientela, per la qual cosa haurà de prestar el servei el personal de l'establiment excepte en el cas que es tracte de productes envasats prèviament.



g) El personal que realitze el servei en taula i en barra ha de procurar mantindre la distància de seguretat amb el client o la clienta i aplicar els procediments d'higiene i prevenció necessaris per a evitar el risc de contagi. En qualsevol cas, serà obligatori l'ús de mascareta per al personal en l'atenció al públic.

2.5. Mesures addicionals d'higiene i prevenció en la celebració d'actes de culte religiós.

1. A més de les mesures generals d'higiene i prevenció contingudes en els apartats 2.1 i 2.2, hauran d'observar-se les mesures següents:

a) Ús de mascareta en l'entrada, en l'eixida, i en els desplaçaments a l'interior entre espais comuns, sempre que no es puga garantir la distància de seguretat interpersonal.

b) No es permetrà l'ús d'aigua beneïda i les ablucions rituals hauran de realitzar-se a casa.



c) Es facilitarà a l'interior dels llocs de culte la distribució de les persones assistents, i se senyalitzaran, si fóra necessari, els seients o zones utilitzables, a fi de garantir la distància de seguretat interpersonal.



d) En els casos en els quals els assistents se situen directament en el sòl i es descalcen abans d'entrar en el lloc de culte, s'usaran catifes personals i se situarà el calçat en els llocs estipulats, embutxacat i separat.



e) Durant el desenvolupament de les reunions o celebracions s'evitarà el contacte personal, tocar o besar objectes de devoció o altres objectes que habitualment es manegen.



2. S'ha d'evitar l'actuació de cors durant les celebracions.

2.6. Mesures addicionals d'higiene i prevenció en piscines d'ús col·lectiu.

A més de les mesures generals d'higiene i prevenció contingudes en els apartats 2.1 i 2.2, i sense perjudici d'aplicació de les normes tecnicosanitàries vigents, en les piscines d'ús col·lectiu haurà de dur-se a terme la neteja i desinfecció de les instal·lacions amb especial atenció als espais tancats com a vestidors o banys amb caràcter previ a l'obertura de cada jornada.

Així mateix, hauran de netejar-se i desinfectar-se els diferents equips i materials com a vasos, sureres, material auxiliar de classes, reixa perimetral, farmaciola de primers auxilis, taquilles, així com qualsevol altre en contacte amb les persones usuàries que forme part de la instal·lació.

Els biocides a utilitzar per a la desinfecció de superfícies seran aquells de la mena de producte 2, referits en l'annex V de Reglament (UE) núm. 528/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 22 de maig de 2012, relatiu a la comercialització i l'ús dels biocides. Així mateix, podran utilitzar-se desinfectants com a dilucions de lleixiu 1:50 acabada de preparar o qualsevol dels desinfectants amb activitat viricida que es troben en el mercat i que estiguen degudament autoritzats i registrats.

2.7. Mesures addicionals d'higiene i prevenció en instal·lacions esportives

A més de les mesures generals d'higiene i prevenció contingudes en els apartats 2.1 i 2.2, es realitzarà una neteja i desinfecció periòdica de les instal·lacions, almenys dues vegades en el dia, i sempre després de cada torn, incloent-hi les zones comunes, i es posarà especial èmfasi en superfícies, poms de les portes, màquines i aparells objecte de manipulació, bancs de treball i altres estris d'ús compartit, aplics dels llums, botons d'ascensors, baranes i passamans, utilitzant detergents habituals o lleixiu d'ús domèstic diluïda en aigua. Així mateix, es netejarà i desinfectarà el material utilitzat per les persones esportistes en finalitzar cada torn d'entrenament i a la finalització de la jornada.



2.8 Plans de Contingència en l'àmbit de la Generalitat i el seu sector públic instrumental

En l'àmbit de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, en el cas de concurrència de personal de diverses conselleries o entitats en un mateix centre de treball, serà responsable d'impulsar la coordinació d'activitats empresarials de gestió del Pla de Contingència la persona responsable del Pla de l'empresa o entitat que siga titular del centre de treball o usuària principal.

3. Limitacions d'aforament i mesures específiques per sectors

3.1 Mesures relatives a la celebració d'actes de caràcter social o religiós

3.1.1 Vetles i enterraments

1. Les vetles podran realitzar-se en tota mena d'instal·lacions, públiques o privades, amb un límit màxim, a cada moment, de cinquanta persones en espais a l'aire lliure o de vint-i-cinc persones en espais tancats, siguen o no convivents, i sempre que no se supere el setanta-cinc per cent del seu aforament.

2. La participació en la comitiva per a l'enterrament o comiat per a cremació de la persona morta es restringeix a un màxim de cinquanta persones, entre familiars i persones properes, a més de, si escau, el ministre de culte o persona assimilada de la confessió respectiva per a la pràctica dels ritus funeraris de comiat de la persona difunta.



3. En tot cas, hauran de respectar-se les mesures de seguretat i higiene establides en aquest acord.

3.1.2 Llocs de culte

1. L'assistència a llocs de culte no podrà superar el setanta-cinc per cent del seu aforament. L'aforament màxim haurà de publicar-se en un lloc visible de l'espai destinat al culte. En cas que no es puga mantindre la distància mínima de seguretat, s'haurà de procurar a màxima separació i fer ús de la mascareta.

2. No es podrà utilitzar l'exterior dels edificis ni la via pública per a la celebració d'actes de culte.

3.1.3. Cerimònies nupcials

1. Les cerimònies nupcials podran realitzar-se en tota mena d'instal·lacions, públiques o privades, ja siga en espais a l'aire lliure o espais tancats, sempre que no se supere el setanta-cinc per cent del seu aforament. En cas que no es puga mantindre la distància mínima de seguretat, haurà de procurar-se la màxima separació i fer ús de la mascareta.

Quan les cerimònies se celebren a l'interior de llocs de culte, s'aplicaran les normes previstes en l'apartat anterior.

2. Les celebracions que pogueren tindre lloc després de la cerimònia i que impliquen algun tipus de servei d'hostaleria i restauració, s'ajustaran al que es preveu en el present acord.

3. El que es preveu en aquest apartat serà aplicable a altres celebracions religioses de caràcter social.



3.2. Mesures relatives al desenvolupament de l'activitat educativa.

3.2.1. Mesures en l'àmbit educatiu no universitari.



1. La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport assegurarà el compliment de les normes de desinfecció i condicionament en tots els centres docents, públics o privats, que imparteixen els ensenyaments contemplats en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, sota la responsabilitat de les persones o entitats titulars en els centres privats, o de la direcció del centre en els de titularitat pública.



2. La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport dictarà les instruccions necessàries per a l'organització i el funcionament dels centres docents durant el curs acadèmic 2020-2021. Fins a la terminació del curs 2019-2020, continuaran sent aplicables les normes contingudes en l'article 11 del Decret 8/2020, de 13 de juny, del president de la Generalitat, de regulació i flexibilització de determinades restriccions, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, establides durant la declaració de l'estat d'alarma, en aplicació de la fase 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat (DOGV núm. 8835, de 13 de juny de 2020).



3. En el cas que, durant el període d'activitats una persona de l'alumnat inicie símptomes (tos, febre, dificultat per a respirar, etc.) haurà d'adoptar les mesures generals establides, contactant amb el seu centre de salut i adoptant les mesures d'aïllament necessàries. El centre docent disposarà d'un espai habilitat per a poder separar en cas necessari a la persona afectada, fins que reba l'assistència o ajuda necessària en cada cas.

3.2.2 Mesures en l'àmbit docent universitari.

1. Fins al 31 d'agost de 2020, continuaran sent aplicables les normes contingudes en l'article 12 del Decret 8/2020, de 13 de juny, del president de la Generalitat, de regulació i flexibilització de determinades restriccions, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, establides durant la declaració de l'estat d'alarma, en aplicació de la fase 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat (DOGV núm. 8835, de 13 de juny de 2020).

2. Durant el curs 2020-2021, sempre que les condicions sanitàries ho permeten, es procurarà que les activitats acadèmiques es duguen a terme amb el major grau de participació presencial possible. A l'interior de les aules, no serà obligatori l'ús de mascareta per part de l'alumnat mentre romanguen asseguts, sempre que la distribució dels seients permeta garantir la distància mínima interpersonal d'1,5 metres. L'aforament de les aules no serà en cap cas superior a una persona per cada 2,5 m² de superfície.

3. L'aforament dels laboratoris docents es limitarà a 1 persona per cada 5 m², amb un màxim de 24 alumnes, que hauran d'anar proveïts de mascareta en tot moment. El professorat haurà de fer ús de la mascareta sempre que no es puga mantindre una separació d'almenys 1,5 metres respecte a qualsevol dels alumnes.

4. La Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, en coordinació amb la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i les universitats de la Comunitat Valenciana, desenvoluparà el protocol d'actuació de cara al començament del curs universitari, sempre respectant l'autonomia universitària.



3.3 Mesures relatives a activitats de temps lliure i parcs infantils recreatius

1. Les activitats de temps lliure dirigides a la població infantil i juvenil han de respectar les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la Covid-19 i amb els següents límits d'aforament:

a) Quan es duguen a terme a l'aire lliure, es limita el nombre de persones participants al setanta-cinc per cent de la capacitat màxima habitual de l'activitat, amb un màxim de 250 persones participants, incloent-hi monitors i monitores.

b) Quan es duguen a terme en espais tancats es limita el nombre de participants al setanta-cinc per cent de la capacitat màxima habitual de l'activitat, amb un màxim de 100 persones participants, inclosos els monitors i monitores.

En tots dos casos, durant el desenvolupament de les activitats les persones participants s'organitzaran en grups de fins a un màxim de 15 persones, inclosos els monitors i monitores.

2. Als parcs infantils recreatius hauran de respectar-se les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la Covid-19.

3.4 Mesures relatives a establiments i locals comercials minoristes i de prestació de serveis assimilats

3.4.1 Establiments i locals comercials minoristes i d'activitats de serveis professionals que no formen part de centres i parcs comercials.



1. Els establiments i locals comercials minoristes i d'activitats de serveis professionals, amb independència de la superfície útil d'exposició i venda, han de complir tots els requisits següents:

a) Que es reduïsca al setanta-cinc per cent l'aforament total en els establiments i locals. En el cas d'establiments o locals distribuïts en diverses plantes, la presència de clientela en cadascuna d'elles, haurà de guardar aquesta mateixa proporció.

b) Que s'establisca un horari d'atenció amb servei prioritari per a majors de 65 anys.

2. En el cas dels mercats que desenvolupen la seua activitat en la via pública a l'aire lliure o de venda no sedentària (mercats ambulants), s'ha de garantir la limitació al setanta-cinc per cent dels llocs habituals o autoritzats.

Els ajuntaments poden augmentar la superfície habilitada o habilitar nous dies per a l'exercici d'aquesta activitat, de manera que es produïsca un efecte equivalent a la citada limitació. Així mateix, a l'hora de determinar les persones comerciants que poden exercir la seua activitat, l'Ajuntament podrà prioritzar aquells que comercialitzen productes alimentaris i de primera necessitat, tot assegurant que no es manipulen els productes comercialitzats en els mateixos per part de les persones consumidores.

Els ajuntaments establiran requisits de distanciament entre llocs i condicions de delimitació del mercat amb l'objectiu de garantir la seguretat i distància entre persones treballadores, clientela i vianants.



3.4.2. Centres i parcs comercials

Els centres i parcs comercials, incloses les seues zones comunes i recreatives, han de garantir el compliment dels requisits següents:

a) Que, conforme als aforaments determinats en el Pla d'Autoprotecció de cada centre o parc comercial, es limite l'aforament de les seues zones comunes i recreatives al seixanta per cent.



b) Que es limite al setanta-cinc per cent l'aforament en cadascun dels establiments i locals comercials situats en ells.



3.5 Mesures relatives als establiments d'hostaleria i restauració

Els establiments d'hostaleria i restauració per a consum en el local no podran superar el setanta-cinc per cent del seu aforament, i hauran de complir les condicions següents:

a) El consum dins del local podrà realitzar-se assegut en taula, o agrupacions de taules. S'ha de mantindre una distància física de dos metres entre les taules o, si escau, agrupacions de taules. La taula o agrupació de taules que s'utilitzen, hauran de ser concordes al nombre de persones, i hauran de permetre que es respecte la distància mínima de seguretat interpersonal.

b) Es pot consumir en barra sempre que es garantisca la distància mínima de seguretat entre clients o clientes, o, si escau, grups de clients.



c) Les terrasses a l'aire lliure dels establiments d'hostaleria i restauració poden cobrir fins al cent per cent de les taules permeses, sempre que es puga assegurar el manteniment de la distància física d'almenys dos metres entre les taules o, si escau, agrupacions de taules. A aquest efecte, es consideren terrasses a l'aire lliure tot espai no cobert o tot espai que, estant cobert, estiga envoltat lateralment per un màxim de dues parets, murs o paraments.

d) L'ocupació màxima serà de vint persones per taula o agrupació de taules.

e) Les activitats d'hostaleria i restauració que es realitzen a les platges, incloses les descobertes, amb concessió o autorització d'ocupació o aprofitament del domini públic maritimoterrestre, es regiran pel que s'estableix en els apartats anteriors, sense perjudici del que es disposa en la legislació sectorial aplicable.



f) Els locals de discoteques i bars d'oci nocturn només podran obrir sense superar un terç del seu aforament. En tot cas, poden obrir al públic les terrasses a l'aire lliure d'aquests establiments en les mateixes condicions i amb els mateixos requisits previstos en els punts c) i d). L'espai destinat a pista de ball o similar, no podrà ser destinat a l'ús habitual, però podrà ser utilitzat per a instal·lar taules o agrupacions de taules.

3.6 Mesures relatives a les zones comunes d'hotels i allotjaments turístics

1. Les zones comunes dels hotels i allotjaments turístics no podran superar el setanta-cinc per cent del seu aforament.

2. Als serveis d'hostaleria i restauració dels hotels i allotjaments turístics se'ls aplicarà el que s'estableix en aquest acord, i podran arribar al setanta-cinc per cent de l'aforament, sempre que s'assegure la distància física de dos metres entre les taules o, si escau, agrupacions de taules.

3. Cada establiment ha de determinar els aforaments dels diferents espais comuns, així com aquells llocs en els quals es podran realitzar esdeveniments i les condicions més segures per a la seua realització, conforme a l'aforament màxim previst en el punt 1 d'aquest apartat.

4. Les activitats d'animació o classes grupals han de dissenyar-se i planificar-se amb un aforament màxim de trenta persones, i es realitzaran preferentment a l'aire lliure.

5. En el cas d'instal·lacions esportives s'estarà al que es disposa en l'apartat 3.8.3 del present acord.

Així mateix, per a les piscines i spas l'establiment determinarà les directrius i recomanacions per a l'ús, d'acord amb les normes de prevenció i higiene establides per les autoritats sanitàries, i serà aplicable el que es preveu en l'apartat 3.14.2 del present acord.



3.7 Mesures relatives a les activitats i equipaments culturals

3.7.1. Biblioteques i arxius

1. A les biblioteques, tant de titularitat pública com privada, podran dur-se a terme activitats culturals i d'estudi en sala, sempre que no se supere l'aforament del setanta-cinc per cent, es donen les condicions necessàries, segons el parer de la direcció de la biblioteca, i es mantinga la distància mínima interpersonal d'1'5 metres o es garantisca l'ús de mesures alternatives de protecció física com a mascaretes.

2. Es podrà fer ús dels ordinadors i mitjans informàtics de les biblioteques destinats a l'ús públic de la ciutadania, així com de catàlegs d'accés públic en línia, catàlegs en fitxes de la biblioteca o publicacions electròniques, amb la limitació de distància interpersonal o ús de mascaretes, tal com s'indica en el punt anterior. Tots aquests elements hauran de netejar-se i desinfectar-se després de cada ús.

3. Es permet el préstec interbibliotecari entre les biblioteques situades en la Comunitat Valenciana. Els materials retornats per les persones usuàries romandran retirats durant almenys catorze dies.

4. En el cas dels arxius, s'ha de mantindre igualment la distància mínima de seguretat entre persones usuàries o garantir-se l'ús de mesures alternatives de protecció física com a mascaretes.

5. En les dependències de les biblioteques s'instal·laran cartells i altres documents informatius sobre les mesures higièniques i sanitàries per a l'ús correcte dels serveis bibliotecaris. La informació oferida haurà de ser clara i exposar-se en els llocs més visibles, com a llocs de pas, taulells i entrada de la biblioteca.

3.7.2 Museus i sales d'exposicions

1. Els museus i sales d'exposicions, de qualsevol titularitat i gestió, poden acollir tant visites públiques com la realització d'activitats culturals, com ara activitats educatives, conferències, tallers i concerts, sempre que no se supere el setanta-cinc per cent de l'aforament autoritzat per a cadascuna de les sales i espais tancats del museu i de les sales d'exposicions, i es garantisca la distància mínima interpersonal d'1,5 metres o es garantisca l'ús de mesures alternatives de protecció física mitjançant l'ús de mascaretes.

2. Les visites guiades o xarrades entorn de peces o similar, poden dur-se a terme sempre que es mantinguen les limitacions previstes en el punt anterior i no se superen les vint persones.

3. Els límits previstos en els punts anteriors han de ser objecte de control tant en la venda en taquilles com en la venda online d'entrades. Per a això, si fóra necessari, cada museu posarà a la disposició del públic un nombre màxim d'entrades per trams horaris.

4. El personal d'atenció al públic recordarà a les persones visitants la necessitat de complir les mesures de limitació d'aforament i de distància mínima de seguretat, tant en les zones de circulació com en zones d'accés i espera.

5. L'ús d'elements museogràfics dissenyats per a un ús tàctil, audioguies, fullets en sala o un altre material anàleg, així com el servei de consigna, no estaran disponibles per a les persones visitants.

6. Es promouran aquelles activitats que eviten la proximitat física entre les persones participants, i es prevaldran les activitats de realització autònoma.

Així mateix, quan el format de l'activitat ho permeta, s'habilitaran canals de participació no presencial, com ara la retransmissió en directe o l'enregistrament per a comunicació pública digital, i es reforçarà el disseny de recursos educatius, científics i divulgatius de caràcter digital.



3.7.3 Visites i altres activitats culturals en monuments i altres equipaments culturals.

1. Els monuments i altres equipaments culturals seran accessibles per al públic per a la seua visita individual, de convivents o de grups de fins a vint persones, sempre que no se supere el setanta-cinc per cent de l'aforament autoritzat i es respecte la distància mínima de seguretat, o es garantisquen mesures alternatives de protecció física mitjançant l'ús de mascareta.

2. Podran desenvolupar-se altres activitats culturals diferents de les visites, amb les limitacions regulades en el punt anterior.

3. Els límits previstos en aquest article seran objecte de control tant en la venda en taquilles com en la venda online d'entrades, així com pels serveis d'atenció al públic. Si fóra necessari, cada monument o equipament cultural posarà a la disposició del públic un nombre màxim d'entrades per trams horaris.

4. En tots els accessos es col·locaran cartells amb normes i recomanacions específiques per al públic, en els quals es recordarà la necessitat de mantindre la distància interpersonal d'1,5 metres. Així mateix, s'haurà de procedir a la instal·lació d'elements de senyalització amb indicacions sobre la distància de seguretat, per a evitar que es formen cues o aglomeracions en l'entrada o eixida dels immobles.

3.7.4. Cinemes, teatres, auditoris, circs de carpa i espais similars, i recintes i establiments destinats a actes culturals i espectacles a l'aire lliure

1. Els cinemes, teatres, auditoris, circs de carpa i espais similars tancats podran desenvolupar la seua activitat, sempre que compten amb butaques preassignades o el públic romanga assegut, no se supere el setanta-cinc per cent de l'aforament autoritzat en cada espai tancat, i es mantinga la distància mínima interpersonal d'1,5 metres o es garantisquen mesures alternatives de protecció física mitjançant l'ús de mascaretes. La distància mínima no s'aplicarà en cas de grups formats per persones convivents.

2. En el cas de recintes i establiments en els quals se celebren actes i espectacles a l'aire lliure, el públic ha de romandre assegut i guardar la distància mínima de seguretat (excepte grups de persones convivents) o usar mascaretes, i no es podrà superar el setanta-cinc per cent de l'aforament autoritzat ni reunir-se més de 800 persones.

3.7.5. Places, recintes i instal·lacions taurines

1. Totes les places, recintes i instal·lacions taurines a l'aire lliure podran desenvolupar la seua activitat sempre que compten amb butaques preassignades, i no se supere el cinquanta per cent de l'aforament autoritzat i, en tot cas, un màxim de 800 persones.

2. En el cas que en els recintes i instal·lacions taurines es presten serveis d'hostaleria i restauració, s'haurà d'estar al que es preveu en l'apartat 3.5 del present acord.

3.8. Mesures relatives a l'activitat esportiva no professional

3.8.1 Activitat física a l'aire lliure

1. Podrà practicar-se a l'aire lliure activitat física individual sense contacte físic i modalitats esportives que es practiquen per parelles.

2. L'activitat física individual a l'aire lliure podrà practicar-se en grups d'un màxim de trenta persones, respectant les mesures de seguretat i higiene previstes en aquest acord, especialment en relació amb el manteniment de la distància mínima d'1,5 metres, la higiene de mans i l'etiqueta respiratòria.

3.8.2. Entrenament en lligues federades no professionals

1. Sense perjudici dels requisits que puguen establir les federacions esportives per al desenvolupament de les competicions, no és aplicable als entrenaments de les persones esportistes federades no professionals de les entitats esportives de la Comunitat Valenciana, la Resolució de 4 de maig de 2020, de la Presidència del Consell Superior d'Esports, per la qual s'aprova i publica el Protocol bàsic d'actuació per a la tornada als entrenaments i reinici de les competicions federades i professionals.



2. Les persones esportistes integrades en clubs o entitats participants en lligues no professionals federades de la Comunitat Valenciana podran realitzar entrenaments de tipus mitjà, consistents en l'exercici de tasques individualitzades de caràcter físic, tècnic i tàctic, tot mantenint la distància de seguretat d'1,5 metres i evitant en tot cas el contacte físic.

3. Podran participar en els entrenaments fins a un màxim de trenta persones quan es realitzen en instal·lacions obertes, i fins a un màxim de vint persones quan es realitzen en instal·lacions tancades. Podrà assistir així mateix el personal tècnic, auxiliar i responsable de material necessari. En tot cas, s'hauran de mantindre les mesures de seguretat i higiene previstes en aquest acord, i respectar el màxim d'aforament establit per a cada tipus d'instal·lació esportiva.

No podran participar en els entrenaments les persones en quarantena per ser pacients de la Covid-19, ni els qui hagen estat en contacte o presenten simptomatologia compatible amb la malaltia.

4. Així mateix, podran realitzar-se reunions tècniques de treball amb un màxim de vint participants, i amb les mesures de protecció, distància física i higiene previstes en aquest acord.

5. Podran assistir a les sessions d'entrenament els mitjans de comunicació sempre que es puguen garantir les mesures de seguretat i higiene previstes en aquest acord, i especialment les referides a la distància d'1,5 metres entre les persones professionals dels mitjans, i entre aquestes i les persones esportistes.

En cas d'existir espais tancats destinats als mitjans de comunicació, els seran aplicables els criteris d'aforament establits per a les instal·lacions esportives tancades.

6. Pel que respecta a l'ús de materials i gimnasos, serà necessari aplicar les adequades mesures de protecció per a persones esportistes i personal tècnic, i s'evitarà l'ús compartit de material. Si això no fóra possible, qualsevol equip o material utilitzat haurà de ser desinfectat després de cada ús.

7. L'entrenament en règim de concentració que incloga serveis de residència o allotjament, així com serveis de restauració, haurà de complir les mesures sanitàries i de seguretat establides per a l'ús d'aquests establiments.

3.8.3. Instal·lacions esportives

1. En les instal·lacions esportives es podrà realitzar activitat esportiva individual sense contacte físic i les modalitats esportives que es practiquen per parelles.

2. Les persones amb necessitats especials podran estar acompanyades per una persona de suport.



3. Així mateix, es podran realitzar activitats físiques en grups fins a un màxim de trenta persones, quan es realitzen en instal·lacions obertes, i fins a un màxim de vint persones, quan es realitzen en instal·lacions tancades, sense contacte físic, mantenint la distància de seguretat d'1,5 metres i sempre que no se supere l'aforament màxim que estableix el punt 4 d'aquest apartat.

4. L'aforament màxim permés serà d'una persona usuària per cada 4 m² de superfície útil per a l'ús esportiu. Aquest càlcul s'aplicarà per a cadascuna de les dependències d'ús esportiu de la instal·lació, incloses les zones d'aigua i saunes.

5. Els aforaments d'altres serveis no esportius amb els quals puga comptar la instal·lació es regiran per la seua normativa específica.

6. Les persones o entitats titulars de la instal·lació seran les responsables d'establir les mesures necessàries per a garantir el compliment dels aforaments.

7. Les persones o entitats titulars de la instal·lació senyalitzaran de manera visible, i en els accessos de cadascuna de les dependències, tant els metres quadrats disponibles en la zona com l'aforament màxim permés.

8. En cadascun dels accessos a la instal·lació s'indicarà, de manera visible, les instruccions d'ús d'aquesta i, en concret:

a) L'ús d'elements de protecció individual: mascareta, higiene de mans, desinfecció del material utilitzat i distància de seguretat.

b) Instruccions d'ús dels serveis en vestidors, zones comunes, zones de restauració, i zones d'aigua.



c) Disponibilitat de solució hidroalcohòlica i altres materials per a la higiene personal.

d) Disponibilitat de material per a la desinfecció del material utilitzat.

9. La persona o entitat titular de la instal·lació haurà d'establir un sistema d'accés que evite l'acumulació de persones, i un sistema de torns que permeta la pràctica de l'activitat física en condicions de seguretat i protecció sanitària.

10. Es podran utilitzar els vestidors i les dutxes, i es respectaran les mesures generals de prevenció i higiene previstes en aquest acord. Amb la finalitat de facilitar la protecció de la salut de les persones esportistes, s'haurà de garantir la distància mínima interpersonal d'1,5 metres i no se superarà la proporció de 4 m² per cada persona usuària.

11. En els lavabos i zones comunes, es reforçaran les condicions de neteja.

3.8.4. Piscines d'ús esportiu

1. En les piscines d'ús esportiu, o en aquelles que s'habiliten per a aquest ús en determinades franges horàries, es podrà dur a terme pràctica esportiva individual o mitjançant classes grupals d'un màxim de deu persones, sempre sense contacte físic i mantenint les degudes mesures de seguretat i protecció, i, en tot cas, la distància de seguretat d'1,5 metres.

2. L'aforament màxim permés serà d'una persona usuària per cada 4 m² de superfície de làmina d'aigua.

3. L'entitat o persona titular de la instal·lació haurà d'establir un sistema d'accés que evite l'acumulació de persones i un sistema de torns que permeta la pràctica d'activitat física en condicions de seguretat i protecció sanitària.

4. Es podran utilitzar els vestidors i les dutxes, en els mateixos termes que per a les instal·lacions esportives

3.8.5. Competicions esportives federatives

1. Es podran celebrar competicions de modalitats esportives individuals sense contacte físic i de modalitats que es practiquen per parelles, de conformitat amb les condicions establides en l'apartat 3.8.6 del present acord.

2. La Federació corresponent haurà de disposar d'un protocol de desenvolupament de la competició que garantisca el seguiment de totes les mesures d'higiene i distància requerides per a la prevenció de la Covid-19. Amb la finalitat de garantir la protecció de la salut de les persones esportistes i del personal necessari per al desenvolupament de la competició, el Protocol podrà ser requerit per l'autoritat sanitària.

3.8.6. Esdeveniments i activitats esportives

1. Sense perjudici del que es dispose per l'autoritat competent en relació amb el desenvolupament de les competicions de les lligues professionals, la celebració d'esdeveniments i espectacles esportius a l'aire lliure o en instal·lacions obertes o tancades, s'ajustarà al que es disposa en el present apartat.

2. Podran realitzar-se els esdeveniments i espectacles esportius que incloguen activitats o modalitats esportives individuals sense contacte físic i modalitats que es practiquen per parelles.

3. Els esdeveniments que es realitzen a l'aire lliure hauran de desenvolupar-se evitant l'afluència de públic i l'acumulació de persones. A aquest efecte, les persones o entitats organitzadores no habilitaran espais o graderies per al públic, ni inclouran en els programes dels esdeveniments actes de lliurament de premis, o similars, d'accés públic.



4. Els esdeveniments o activitats esportives que es realitzen en instal·lacions obertes o tancades es desenvoluparan a porta tancada. A aquest efecte, podran accedir a les instal·lacions exclusivament les persones esportistes participants i el personal indispensable per a la celebració de l'esdeveniment, sempre que es puga garantir la distància de seguretat establida.

5. Així mateix, es permetrà la presència de mitjans de comunicació sempre que es puguen garantir les mesures de seguretat i higiene previstes en aquest acord, i especialment les referides a la distància d'1,5 metres entre les persones professionals dels mitjans, i entre aquestes i les persones esportistes.

En cas d'existir espais tancats destinats als mitjans de comunicació, els serà aplicable l'aforament establit en l'apartat 3.8.3.



6. No podran realitzar-se esdeveniments o espectacles esportius en què participen alhora més de vint persones esportistes en instal·lacions tancades i trenta en instal·lacions obertes.

En el cas de participacions successives d'esportistes o equips, s'establiran els torns per a garantir la presència exclusiva de les persones participants en cada torn.

7. L'entitat o persona organitzadora de l'esdeveniment o de l'espectacle esportiu, o si escau, l'entitat o persona titular de la instal·lació on es realitze l'esdeveniment, hauran de disposar d'un Protocol de desenvolupament que garantisca el seguiment de totes les mesures d'higiene, seguretat sanitària i distància requerides per a la prevenció de la Covid-19, en relació amb les persones esportistes, les persones treballadores i els mitjans de comunicació acreditats.

Amb la finalitat de garantir la protecció de la salut de les persones que participen en l'esdeveniment o l'activitat esportiva, el Protocol podrà ser requerit per l'autoritat sanitària.

3.8.7. Activitats de naturalesa i pràctica esportiva a l'aire lliure

1. Les activitats de naturalesa i pràctica esportiva a l'aire lliure (senderisme, muntanyisme, escalada, piragüisme, ciclisme i similars) tant per a persones federades com no federades, es practicaran lliurement dins dels límits de la Comunitat Valenciana en grups de trenta persones com a màxim.

Hauran de respectar-se sempre la mesures de seguretat i higiene previstes en el present acord, en particular les relatives al manteniment de la distància mínima d'1,5 metres o, en defecte d'això, mesures alternatives de protecció física, higiene de mans i etiqueta respiratòria.

2. Les persones o entitats titulars o responsables de serveis de lloguer de motos aquàtiques, hidropedals i de qualssevol altres elements esportius o d'esbarjo en platges o zones aquàtiques hauran de complir amb les mesures previstes en aquest acord per al desenvolupament de l'activitat en establiments i locals comercials minoristes i, en particular, en tot el que es refereix a higiene i desinfecció. Tots els vehicles i altres elements destinats a la utilització successiva per diferents persones hauran de ser netejats i desinfectats abans de cada ús.



3.9. Mesures relatives a activitats turístiques

3.9.1 Activitat de guia turístic

1. Les activitats es concertaran, preferentment, mitjançant cita prèvia i els grups seran d'un màxim de trenta persones.

2. Hauran de respectar-se les mesures de seguretat i higiene establides amb caràcter general en el present acord per a la prevenció de la Covid-19, i, en particular, les relatives al manteniment de la distància mínima de seguretat i a la utilització de mascaretes.

3. Durant el desenvolupament de l'activitat no es podran subministrar audioguies, fullets o un altre material anàleg.

4. Les previsions contingudes en aquest epígraf per a l'activitat de guia turístic seran també d'aplicació per al desenvolupament del turisme actiu.

3.9.2 Centres recreatius turístics, zoològics i aquaris

1. Els centres recreatius turístics, zoològics i aquaris poden obrir al públic fins al límit d'aforament del setanta-cinc per cent.

2. Les zones comercials dels centres recreatius turístics, zoològics i aquaris han de complir amb les condicions i mesures d'higiene i prevenció establides en el present acord.

3. Els establiments d'hostaleria i restauració dels centres recreatius turístics, zoològics i aquaris han de complir amb les mesures d'higiene i prevenció establides en el present acord.

4. Als hotels i allotjaments turístics dels centres recreatius turístics els serà aplicable el que es preveu en l'apartat 3.6.

5. Els centres recreatius turístics, zoològics i aquaris han d'exposar al públic l'aforament màxim de cada local i assegurar que aquest aforament, així com la distància interpersonal mínima de seguretat, es respecta en el seu interior.

Per a això, els centres recreatius turístics, aquàtics i zoològics han de comptar amb sistemes que permeten el recompte i control de l'aforament, de manera que aquest no siga superat en cap moment, i que haurà d'incloure al personal treballador propi.

L'organització de la circulació de persones i la distribució d'espais haurà de modificar-se, quan siga necessari, amb l'objectiu de garantir la possibilitat de mantindre la distància mínima de seguretat.

S'ha de garantir la distància mínima de seguretat entre la clientela en les zones de cua, embarque i desembarque a les atraccions, amb marques en el sòl, o mitjançant l'ús de balises, cartelleria i senyalització. En els espais interiors també s'haurà de respectar aquesta distància de seguretat o, quan no siga possible, garantir mesures alternatives de protecció física mitjançant l'ús de mascaretes.

6. L'ús de lavabos familiars i sales de lactància es restringirà a una única família, i no podran simultaniejar l'ús dues unitats familiars. L'ús haurà de ser controlat pel personal d'aquests, i s'ha de procedir a la seua neteja i desinfecció freqüent.

3.9.3 Atraccions de fira

1. En les atraccions de fira en les quals els elements disposen de files de seients, podrà ocupar-se el cinquanta per cent de cada fila, sempre que guarden la distància mínima de seguretat d'1,5 metres. Quan totes les persones usuàries residisquen en el mateix domicili, podran ser utilitzats tots els seients de l'element.

2. Les atraccions que no tinguen seients incorporats podran utilitzar-se sempre que es mantinga un aforament màxim del cinquanta per cent de la capacitat de la instal·lació, i si, per la dinàmica de l'atracció, no es pot mantindre la distància mínima de seguretat entre persones usuàries, es reduirà l'aforament fins al trenta per cent, i es procurarà, en tot cas, la màxima separació entre les persones usuàries, l'ús de mascareta higiènica i la desinfecció de mans abans de l'ús de l'element.



3. Després de cada ús s'han de desinfectar els elements utilitzats per les persones usuàries amb qualsevol dels productes recomanats pel Ministeri de Sanitat.

3.10 Mesures relatives a congressos, trobades, reunions de negoci, conferències i esdeveniments.

1. La celebració de congressos, trobades, reunions de negoci, conferències i esdeveniments promoguts per qualssevol entitats de naturalesa pública o privada, es durà a terme sense superar en cap cas el setanta-cinc per cent de l'aforament dels pavellons de congressos, sales de conferències o multiusos, i altres establiments i instal·lacions similars, incloent-hi les de les institucions firals de la Comunitat Valenciana, i respectant el manteniment de la distància mínima interpersonal d'1,5 metres. En cas que no es puga mantindre aquesta distància, haurà de procurar-se la màxima separació i fer ús de la mascareta.



2. El que es preveu en el punt anterior serà igualment d'aplicació a la realització, per part de persones físiques i jurídiques, públiques i privades, d'activitats i tallers informatius i de divulgació en l'àmbit de la investigació científica i tècnica, el desenvolupament i la innovació, dirigits a tota mena de públic, i que tinguen per objecte l'aprenentatge i la divulgació de continguts relacionats amb la I+D+i.

3.11. Mesures relatives a institucions firals

1. A l'efecte de la celebració de fires comercials, les institucions firals de la Comunitat Valenciana -Fira València i Institució Firal Alacantina- es consideren assimilades als centres i parcs comercials, per la qual cosa els serà aplicable el que aquest acord recull per a aquests establiments.

2. Les institucions firals elaboraran un Pla de Contingència per a cada certamen, adaptat a les característiques i peculiaritats d'aquest, que serà presentat, amb caràcter previ a la seua celebració, davant la conselleria competent en matèria de comerç.

3.12 Mesures relatives a locals i establiments en els quals es desenvolupen activitats de jocs i apostes

1. Podran desenvolupar-se les activitats en casinos, establiments de jocs col·lectius de diners i d'atzar, salons de joc, salons recreatius, rifes i tómboles, locals específics d'apostes i altres locals i instal·lacions assimilables als d'activitat recreativa de jocs i apostes tal com establisca la normativa sectorial en matèria de joc, sempre que no se supere el cinquanta per cent de l'aforament autoritzat. Així mateix, hauran de complir-se les restants condicions i requisits previstos amb caràcter general en aquest acord.

2. Els establiments i locals en els quals es desenvolupen activitats de jocs i apostes han d'establir sistemes que permeten l'estricte recompte i control de l'aforament establit en el punt anterior, de manera que aquest no siga superat en cap moment.

3. La disposició i l'ús de les màquines o de qualsevol altre dispositiu de joc en els locals i establiments en els quals es desenvolupen activitats de jocs i apostes hauran de garantir el manteniment de la distància mínima interpersonal d'1,5 metres.

4. En el cas que els establiments o locals de joc disposen de serveis de restauració, hauran de complir el que es preveu en l'apartat corresponent d'aquest acord.

5. En els locals i establiments en els quals es desenvolupen activitats de jocs i apostes hauran de dur-se a terme, a més de les mesures d'higiene i prevenció previstes amb caràcter general en el present acord, les següents:

a) Entre una persona usuària i una altra s'haurà de procedir a la neteja i desinfecció de qualsevol mena de màquina o dispositiu a través del qual s'oferisquen activitats de joc, així com de cadires, taules o qualsevol altra superfície de contacte.

b) S'establiran els mecanismes i processos oportuns per a garantir la higienització, almenys cada dues hores, de les fitxes de casino, cartes o qualsevol altre element de joc que s'intercanvie entre persones jugadores.

c) Les persones usuàries de les activitats de joc en les quals s'intercanvien diners en efectiu, fitxes de casino, cartes o qualsevol altre element de joc entre elles, així com les persones treballadores que interactuen amb aquesta clientela, hauran d'usar de manera recurrent durant el desenvolupament d'aquests jocs, els gels hidroalcohòlics o desinfectants posats a la seua disposició en les taules de joc.

d) Sempre que siga possible, haurà d'evitar-se la utilització de qualsevol material d'ús comú entre la clientela, i s'optarà per l'ús de dispositius electrònics propis, pissarres, cartells o altres mitjans similars.



3.14. Mesures relatives a piscines recreatives

3.14.1 Ús de les piscines recreatives

1. L'ús de les piscines recreatives obertes al públic haurà de realitzar-se conforme a les mesures de seguretat i higiene previstes en el present acord.

2. L'aforament màxim permés serà del setanta-cinc per cent de la capacitat de la instal·lació, sempre que siga possible respectar la distància de seguretat d'1,5 metres entre les persones usuàries. En cas contrari es reduirà aquest aforament a l'efecte de complir amb aquesta distància de seguretat.

3. Si fóra necessari per a garantir que no se supera l'aforament o la distància mínima de seguretat entre les persones usuàries, es requerirà la concertació de cita prèvia amb l'entitat gestora de la instal·lació per a poder accedir a la piscina. Si l'ús habitual de la mateixa permet el control d'aforament, aquest servei no serà necessari.

4. L'aplicació de les mesures higièniques i sanitàries previstes en aquest acord s'entén sense perjudici de les operacions de depuració física i química de l'aigua necessàries per a obtindre una qualitat de l'aigua dels vasos adequada conforme als annexos I i II del Reial decret 742/2013, de 27 de setembre, pel qual s'estableixen els criteris tecnicosanitaris de les piscines, amb la realització dels controls pertinents, així com del compliment de la resta de normativa aplicable.

5. Es podrà fer ús de les dutxes i dels vestidors, fins a un màxim del setanta-cinc per cent de la capacitat d'ús dels vestidors, garantint en tot cas la distància mínima de seguretat d'1,5 metres entre persones usuàries.



6. No es podrà fer ús de les fonts d'aigua.

7. S'informarà les persones usuàries, per mitjans de cartelleria visible o missatges de megafonia, les normes d'higiene i prevenció a observar, i es recordarà l'obligació d'abandonar la instal·lació davant qualsevol símptoma compatible amb la Covid-19.

3.14.2 Piscines d'hotels i allotjaments turístics, i d'edificis i urbanitzacions

Les piscines d'hotels i allotjaments turístics destinades a l'ús exclusiu de la seua clientela, així com les piscines comunitàries d'edificis i urbanitzacions, estaran subjectes a les limitacions d'aforament previstes per a les piscines recreatives.

3.15 Mesures relatives a transport turístic de passatgers i navegació d'esbarjo

3.15.1. Transport turístic de passatgers.

1. Les persones empresàries i professionals que duguen a terme l'activitat de transport turístic de passatgers en vaixells i embarcacions que no siguen vaixells de passatge tipus creuer, i que naveguen i fondegen en les aigües adjacents al territori de la Comunitat Valenciana, hauran d'assegurar-se que el passatge i les persones a bord complisquen amb les mesures higièniques i sanitàries previstes en aquest acord, especialment pel que fa a l'exercici de l'activitat laboral, professional i empresarial.

2. Les persones empresàries i professionals que duguen a terme l'activitat de transport turístic de passatgers adoptaran les mesures necessàries per a assegurar l'embarque i desembarque del passatge de forma ordenada i observaran en tot moment les mesures sanitàries aplicables.

3. L'ocupació dels vaixells i embarcacions dedicats al transport turístic no podrà superar el setanta-cinc per cent del nombre màxim de passatgers que figure en els seus certificats.

3.15.2. Navegació d'esbarjo i activitats nàutiques.

1. A bord de les embarcacions dedicades a la navegació d'esbarjo no podrà trobar-se un nombre de persones que supere el setanta-cinc per cent de les que estiguen autoritzades en els certificats de l'embarcació o vaixell, llevat que es tracte de persones que conviuen en el mateix domicili, i en aquest cas es podrà assolir el cent per cent, sempre que en tots dos casos el nombre de persones a bord no excedisca de quinze.

2. Per a la pràctica de les activitats nàutiques d'esbarjo es podran llogar, inclòs en arrendament nàutic, embarcacions o vaixells d'esbarjo, motos nàutiques i artefactes nàutics d'esbarjo, sense més limitacions que les que regisquen amb caràcter general, i sempre que la capacitat es limite al setanta-cinc per cent de les persones autoritzades en els certificats d'embarcacions o vaixells d'esbarjo, artefactes flotants i instal·lacions en general.

En el cas de les motos nàutiques, només podrà anar una persona a bord, llevat que es tracte de persones convivents, i en aquest cas no podran superar el nombre de places autoritzades pel fabricant d'aquesta.

En el cas de les embarcacions, vaixells i artefactes nàutics s'aplicaran les mateixes limitacions sobre el nombre màxim de persones establides en el punt 1.

3. En totes les activitats previstes en aquest apartat, la navegació es limitarà a les aigües adjacents a la Comunitat Valenciana, sempre que no se superen les limitacions o restriccions contingudes en els respectius certificats, documents o títols dels vaixells i embarcacions d'esbarjo, les motos nàutiques i els artefactes nàutics d'esbarjo, així com de les persones titulades que els governen.



4. En totes les activitats previstes en aquest apartat hauran d'adoptar-se les mesures de desinfecció i normes de salut i higiene previstos en el present acord que siguen aplicables a vaixells i embarcacions d'esbarjo, motos nàutiques i artefactes nàutics d'esbarjo.



5. Durant la realització de pràctiques de navegació per a l'obtenció de títols d'esbarjo que requerisquen l'ús d'embarcacions d'esbarjo, les persones a bord de l'embarcació no superaran el setanta-cinc per cent de les autoritzades en els certificats de l'embarcació, sense que en cap cas es puga sobrepassar el nombre d'alumnes especificat en l'article 15.8 del Reial decret 875/2014, de 10 d'octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo.



ANNEX II

Recuperació de l'activitat administrativa presencial en la prestació de serveis públics en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat





Primer. La Resolució de 8 de maig de 2020, de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, per la qual s'estableix el procediment i les mesures organitzatives per a la recuperació gradual de l'activitat administrativa presencial en la prestació de serveis públics en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat, com a conseqüència de la Covid-19 deixarà de fer efecte el dia 21 de juny de 2020.





Segon. Des del dia 21 de juny de 2020, el 100% del personal al servei de l'Administració de la Generalitat haurà d'incorporar-se a l'activitat presencial en el seu corresponent centre de treball, i les seues condicions de treball seran les regulades en el Decret 42/2019, de 22 de març, del Consell.



Tercer. Sense perjudici del compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals i de la resta de la normativa que resulte d'aplicació, les persones titulars de les sotssecretaries de la presidència de la Generalitat i de les diferents conselleries, així com dels òrgans que ostenten la direcció superior de personal dels respectius organismes públics adscrits a aquestes, hauran de:

a) Adoptar mesures de ventilació, neteja i desinfecció adequades a les característiques i intensitat d'ús dels centres de treball, conformement als protocols que s'establisquen en cada cas.

b) Posar a la disposició del personal empleat públic aigua i sabó, o gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat viricida, autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat per a la neteja de mans.

c) Adaptar les condicions de treball, inclosa l'ordenació dels llocs de treball, i si escau, la regulació d'horari escalonat i l'organització de torns, així com l'ús dels llocs comuns, de manera que es garantisca el manteniment d'una distància de seguretat interpersonal mínima d'1,5 metres entre el personal empleat públic. Quan això no siga possible, haurà de proporcionar-se a les empleades i empleats públics equips de protecció adequats al nivell de risc. En aquest cas, tot el personal haurà d'estar format i informat sobre l'ús correcte dels citats equips de protecció.

Així mateix, s'impulsaran les mesures que faciliten la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, previstes en la normativa vigent.

d) Adoptar mesures per a evitar la coincidència massiva de persones, tant personal empleat públic com usuàries o usuaris, en els centres de treball durant les franges horàries de previsible major afluència.



Quart. Les persones que presenten símptomes compatibles amb la Covid-19, estiguen en aïllament domiciliari a causa d'un diagnòstic per Covid-19 o es troben en període de quarantena domiciliària per haver tingut contacte estret amb alguna persona amb Covid-19 no hauran d'acudir al seu centre de treball.

Cinqué. Si una empleada o empleat públic començara a tindre símptomes compatibles amb la malaltia, se li aïllarà de manera voluntària en un recinte, es procedirà a comunicar-lo al Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) i es telefonarà al 900 300 555, per a indicar el que ha succeït i rebre les instruccions de la manera d'actuació a seguir, tant per a la persona simptomàtica com per a les de la resta de les del centre de treball que hagen tingut contacte amb ella.



Sisé. Les empleades i empleats públics pertanyents als col·lectius definits a cada moment pel Ministeri de Sanitat com a grups vulnerables per a la Covid-19 s'incorporaran als seus llocs de treball a partir del dia 21 de juny de 2020.

La no incorporació de qualsevol persona especialment sensible en relació amb la infecció Covid-19, es determinarà pel SPRL amb l'informe previ d'avaluació emés tenint en compte les previsions i recomanacions establides en el Procediment d'actuació per als serveis de prevenció de riscos laborals enfront de l'exposició al Sars-CoV-2, i altres documents de desenvolupament, del Ministeri de Sanitat.



A aquest efecte, la persona interessada haurà de sol·licitar la no incorporació al lloc de treball a la unitat administrativa que exercisca les funcions en matèria de personal de la seua conselleria o organisme. Rebuda la sol·licitud, la referida unitat administrativa sol·licitarà al seu torn el preceptiu informe d'avaluació, previst en el paràgraf anterior, al SPRL, que determinarà si escau la incorporació de la persona interessada i remetrà el seu informe a la unitat administrativa sol·licitant, que serà l'encarregada de comunicar-li-ho a la persona interessada.



Seté. En els serveis d'atenció al públic es prioritzarà l'atenció telefònica i telemàtica. Per al cas d'atenció presencial serà precisa la cita prèvia i es limitarà l'aforament al 75% de la superfície disponible per al públic.

Hauran d'adoptar-se les mesures necessàries per a minimitzar els possibles riscos per a la salut, en els termes que determinen les autoritats sanitàries i del que es preveu en l'apartat tercer d'aquest annex.

Huité. El dret del personal al servei de l'Administració de la Generalitat a la flexibilització de la jornada laboral, prevista en la normativa vigent, li serà aplicable amb la finalitat d'evitar al màxim qualsevol risc per a la salut dels empleats i empleades públiques, sense subjecció als límits de la distribució de la jornada previstos en el Decret 42/2019, de 22 de març, del Consell.

Per a això la persona titular de la sotssecretaries de la presidència de la Generalitat i de les diferents conselleries, així com dels òrgans que ostenten la direcció superior de personal dels respectius organismes públics adscrits a aquestes, haurà d'autoritzar la flexibilització horària corresponent a cada cas, amb independència de la modalitat de prestació de serveis, amb preferència de fórmules de jornada continuada.

Igualment, per a poder atendre els supòsits de flexibilització, s'habilita la possibilitat d'ampliar l'horari d'obertura dels centres de treball fins a les 20:30 hores. Si fora precisa aquesta ampliació per a facilitar la rotació del personal, haurà de constar la conformitat de l'empleat o empleada en els supòsits d'alteració dels trams de la seua jornada habitual.



Nové. Amb caràcter general les reunions entre personal de diferents centres de treball se celebraran mitjançant audioconferència o videoconferència, i s'evitaran, en la mesura que siga possible, en aquests casos, les reunions presencials o que impliquen desplaçaments a una altra localitat.



Desé. Se suspendran tots els viatges de treball que puguen solucionar-se mitjançant trucada o videoconferència.



Onzé. Les unitats responsables de l'organització de cursos i activitats formatives desenvoluparan, amb caràcter prioritari, la seua activitat mitjançant mitjans telemàtics, amb la finalitat de minimitzar els possibles riscos per a la salut, respectant en tot cas les mesures de seguretat i higiene establides en aquest annex.



Dotzé. Les convocatòries de processos selectius continuaran la seua tramitació i execució ordinària, i hauran de respectar en tot cas les mesures de seguretat i higiene establides en aquest acord.



Tretzé. Amb la finalitat d'incorporar les fórmules més adequades per a fer possible l'adopció de modalitats no presencials de prestació de serveis, com el teletreball, prevista en la disposició addicional desena de la Llei 10/2010, de 9 de juliol, d'ordenació i gestió de la funció pública valenciana, la conselleria competent en matèria de funció pública impulsarà una nova regulació d'aquesta matèria, en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat, que substituïsca o complemente la contemplada en el Decret 82/2016, de 8 de juliol, del Consell, pel qual es regula la prestació de serveis en règim de teletreball del personal empleat públic de l'Administració de la Generalitat.



Catorzé. Les mesures derivades d'allò que disposa aquest annex que s'hagen d'adoptar per part de les conselleries o organismes seran objecte de negociació, consulta o informació segons corresponga en funció de la matèria, amb les organitzacions sindicals corresponents.





Quinzé. Amb caràcter general les previsions contemplades en aquest acord s'estableixen sense perjudici de la subjecció de tot el personal a les necessitats del servei degudament justificades de conformitat amb els termes establits en la normativa vigent.



Setzé. Per a fer el seguiment de les mesures contemplades en aquest annex es constitueix una comissió de seguiment, la composició i el funcionament de la qual serà la mateixa que la de la Mesa Sectorial de Funció Pública i comptarà amb el suport i assessorament del Servei de Prevenció de Riscos Laborals, i es reunirà quinzenalment.

Mapa web