RESOLUCIÓ de 12 de maig de 2020, del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, per la qual s'estableix el règim de controls per monitoratge en la campanya 2020 de sol·licitud única dins del marc de la política agrícola comuna i s'estableixen els terminis de modificació de la sol·licitud única en el cas d'agricultors subjectes a controls per mitjà de monitoratge. [2020/3423]
(DOGV núm. 8816 de 20.05.2020) Ref. Base de dades 003763/2020
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 12.05.2020 Aquesta disposició afecta: Afecta: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària Grup temàtic: Autoritzacions administratives
En data 29 de gener de 2020 es publica en el DOGV la Resolució de 24 de gener de 2020, del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, per mitjà de la qual s'estableix la convocatòria del procediment per a la concessió de les ajudes incloses en la sol·licitud única dins del marc de la política agrícola comuna per a l'any 2020.
L'apartat 1 detalla les ajudes convocades en la resolució esmentada, totes aquestes vinculades a la sol·licitud única i les bases reguladores de la qual es recullen en l'article 1 de l'Ordre 5/2015, de la Conselleria de Presidència, Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, per la qual s'estableixen les bases reguladores aplicables al conjunt de pagaments directes a l'agricultura i la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.
L'article 40 bis del Reglament d'execució (UE) 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, incorpora la possibilitat que les comunitats autònomes duguen a terme controls per monitoratge per a la qual cosa el Fons Espanyol de Garantia Agrària, OA (FEGA) exercirà funcions de coordinació, tal com estableix l'apartat 5 de l'article 99 del Reial decret 1075/2014.
El punt 10 de l'article 1 del Reglament d'execució (UE) 2018/746, de la Comissió, de 18 de maig de 2018, pel qual es modifica el Reglament d'execució (UE) 809/2014 pel que fa a la modificació de les sol·licituds úniques i sol·licituds de pagament i als controls, que permet la utilització de les noves tecnologies en l'Administració i incorporar-les al Sistema Integrat de Gestió i Control, estableix les condicions per a l'aplicació d'aquestes, tant per a la millora dels controls clàssics sobre el terreny com les condicions que s'hauran de complir per a desenvolupar els controls per monitoratge, és a dir, per mitjà d'un procediment d'observació, seguiment i avaluació regulars i sistemàtics de tots els criteris d'admissibilitat, els compromisos i altres obligacions que puguen ser objecte de monitoratge per mitjà de dades dels satèl·lits Sentinel de Copernicus o altres dades amb valor almenys equivalent, durant un període de temps que permeta extraure conclusions sobre l'admissibilitat de l'ajuda sol·licitada.
El Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir de 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, estableix en l'article 99, apartat 6, la possibilitat que les comunitats autònomes establisquen, sobre una base voluntària, un sistema de controls preliminars que informen els beneficiaris sobre possibles incompliments i que els permeta canviar la seua sol·licitud a temps a fi d'evitar reduccions i sancions administratives. La notificació dels resultats dels controls preliminars per part de l'Administració, i les eventuals modificacions de la sol·licitud d'ajuda inicial per part del beneficiari, es faran en els termes establits en els articles 11 i 15 del Reglament d'execució (UE) 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.
L'article 15, apartat 3, del Reglament d'execució (UE) 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, estableix que quan es realitzen controls per mitjà de monitoratge, el beneficiari podrà modificar la sol·licitud única o la sol·licitud de pagament pel que fa a la utilització de les diferents parcel·les agràries. Aquestes modificacions es notificaran a l'autoritat competent, en el termini fixat per aquesta autoritat competent.
Amb data 28 de juny de 2019 la Presidència del Fons Espanyol de Garantia Agrària va resoldre que en el cas dels agricultors subjectes a controls per mitjà de monitoratge, de conformitat amb el que es disposa en l'article 40 bis del Reglament d'execució (UE) 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, aquests podran modificar les parcel·les agràries de la seua sol·licitud única fins al 31 d'agost, en relació als règims d'ajuda monitorats, sempre que es complisquen els requisits corresponents segons els règims de pagaments directes de què es tracte.
No obstant això, la resolució esmentada estableix que quan siga estrictament necessari per a garantir la correcta implementació dels controls per monitoratge, amb la comunicació prèvia degudament motivada al Fons Espanyol de Garantia Agrària OA i dins del màxim permés per l'apartat 3 de l'article 15 del Reglament d'execució (UE) 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, les comunitats autònomes podran ampliar el termini de modificació de la sol·licitud única per a aquests agricultors en el seu àmbit territorial d'actuació.
Prenent en consideració que és necessària la formació i informació dels titulars d'explotacions agràries afectats per aquesta metodologia de control, sabent que l'excepcionalitat imposada per la Covid-19 afecta aquesta possibilitat i sent imprescindible l'adaptació de les eines informàtiques per a la gestió dels resultats obtinguts, la direcció de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària resol:
Primer
S'estableix el sistema de control per monitoratge en els expedients de sol·licitud única de la campanya 2020 que presenten les superfícies declarades en els municipis d'indicats en l'annex I. Aquest control es durà a terme en el marc del projecte de controls per monitoratge liderat pel Fons Espanyol de Garantia Agrària (FEGA), segons ka notificació del Regne d'Espanya a la Comissió Europea de data 4 de desembre de 2019.
Segon
El control per monitoratge es durà a terme sobre les superfícies declarades en les línies d'ajuda en el Règim de Pagament Bàsic, Pagament a les Pràctiques Agrícoles Beneficioses per al Clima i el Medi Ambient (Pagament verd o greenning), Pagament Complementari a Joves Agricultors, Règim de Xicotet Agricultor i ajudes associades voluntàries per superfície.
Tercer
El control per monitoratge consisteix en la comparació de manera contínua, no en un temps determinat i en substitució dels controls clàssics sobre el terreny, de les respostes espectrals teòriques dels cultius declarats pel sol·licitant en cada superfície amb la resposta espectral que recull el satèl·lit d'aquesta superfície durant el cicle complet del cultiu declarat.
Quart
En els casos en què per a la concessió d'alguna ajuda siga necessari comprovar alguna característica no monitorable, aquesta es controlarà per mitjà del sistema de control clàssic de controls sobre el terreny.
Cinqué
Que a la Comunitat Valenciana serà possible la modificació de les parcel·les agràries de la sol·licitud única 2020 en relació amb els règims d'ajuda monitorats i per a les explotacions afectades per aquest control fins al dia 15 de setembre de 2020.
Sisé. Règim de recursos contra aquesta resolució
Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, pot interposar-se, amb caràcter potestatiu, un recurs de reposició davant del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de ser publicada, de conformitat amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o impugnar-se directament davant dels jutjats contenciosos administratius en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de ser publicada, d'acord amb el que preveuen els articles 8.3, 25.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.
València, 12 de maig de 2020. El director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària: Francisco Rodríguez Mulero.
ANNEX I
Municipis amb control per monitoratge de la su 2020
PROVÍNCIA MUNICIPI (CODI INE)
03-ALACANT 005-ALBATERA
03-ALACANT 012-ALGORFA
03-ALACANT 015-ALMORADÍ
03-ALACANT 024-BENEJÚZAR
03-ALACANT 025-BENFERRI
03-ALACANT 034-BENIJÓFAR
03-ALACANT 044-BIGASTRO
03-ALACANT 049-CALLOSA DE SEGURA
03-ALACANT 055-CATRAL
03-ALACANT 058-COX
03-ALACANT 059-CREVILLENT
03-ALACANT 061-DAYA NUEVA
03-ALACANT 062-DAYA VIEJA
03-ALACANT 064-DOLORES
03-ALACANT 065-ELX
03-ALACANT 070-FORMENTERA DEL SEGURA
03-ALACANT 074-GRANJA DE ROCAMORA
03-ALACANT 076-GUARDAMAR DEL SEGURA
03-ALACANT 080-JACARILLA
03-ALACANT 099-ORIHUELA
03-ALACANT 109-RAFAL
03-ALACANT 111-REDOVÁN
03-ALACANT 113-ROJALES
03-ALACANT 118-SAN FULGENCIO
03-ALACANT 120-SAN MIGUEL DE SALINAS
03-ALACANT 121-SANTA POLA
03-ALACANT 133-TORREVIEJA
03-ALACANT 902-PILAR DE LA HORADADA
03-ALACANT 903-LOS MONTESINOS
03-ALACANT 904-SAN ISIDRO
12-CASTELLÓ 003-ALBOCÀSSER
12-CASTELLÓ 004-ALCALÀ DE XIVERT
12-CASTELLÓ 014-ARES DEL MAESTRAT
12-CASTELLÓ 027-BENICARLÓ
12-CASTELLÓ 034-CÀLIG
12-CASTELLÓ 036-CANET LO ROIG
12-CASTELLÓ 037-CASTELL DE CABRES
12-CASTELLÓ 038-CASTELLFORT
12-CASTELLÓ 042-CATÍ
12-CASTELLÓ 044-CERVERA DEL MAESTRE
12-CASTELLÓ 045-CINCTORRES
12-CASTELLÓ 050-LES COVES DE VINROMÀ
12-CASTELLÓ 052-XERT
12-CASTELLÓ 061-FORCALL
12-CASTELLÓ 068-HERBES
12-CASTELLÓ 070-LA JANA
12-CASTELLÓ 075-LA MATA DE MORELLA
12-CASTELLÓ 080-MORELLA
12-CASTELLÓ 083-OLOCAU DEL REY
12-CASTELLÓ 087-PALANQUES
12-CASTELLÓ 089-PENÍSCOLA
12-CASTELLÓ 091-PORTELL DE MORELLA
12-CASTELLÓ 093-LA POBLA DE BENIFASSÀ
12-CASTELLÓ 096-ROSSELL
12-CASTELLÓ 098-LA SALZADELLA
12-CASTELLÓ 099-SANT JORDI
12-CASTELLÓ 100-SANT MATEU
12-CASTELLÓ 101-SAN RAFAEL DEL RÍO
12-CASTELLÓ 102-SANTA MAGDALENA DE PULPIS
12-CASTELLÓ 111-TÍRIG
12-CASTELLÓ 112-TODOLELLA
12-CASTELLÓ 121-TRAIGUERA
12-CASTELLÓ 127-VALLIBONA
12-CASTELLÓ 137-VILLORES
12-CASTELLÓ 138-VINARÒS
12-CASTELLÓ 141-ZORITA DEL MAESTRAZGO
46-VALÈNCIA 005-ALAQUÀS
46-VALÈNCIA 007-ALBAL
46-VALÈNCIA 008-ALBALAT DE LA RIBERA
46-VALÈNCIA 012-ALBORACHE
46-VALÈNCIA 015-ALCÀSSER
46-VALÈNCIA 021-ALDAIA
46-VALÈNCIA 022-ALFAFAR
46-VALÈNCIA 026-ALFARP
46-VALÈNCIA 029-ALGEMESÍ
46-VALÈNCIA 031-ALGINET
46-VALÈNCIA 035-ALMUSSAFES
46-VALÈNCIA 054-BENETÚSSER
46-VALÈNCIA 060-BENIFAIÓ
46-VALÈNCIA 065-BENIPARRELL
46-VALÈNCIA 077-BUÑOL
46-VALÈNCIA 080-CAMPORROBLES
46-VALÈNCIA 085-CARLET
46-VALÈNCIA 093-CATADAU
46-VALÈNCIA 094-CATARROJA
46-VALÈNCIA 095-CAUDETE DE LAS FUENTES
46-VALÈNCIA 098-CORBERA
46-VALÈNCIA 102-QUART DE POBLET
46-VALÈNCIA 105-CULLERA
46-VALÈNCIA 109-CHESTE
46-VALÈNCIA 110-XIRIVELLA
46-VALÈNCIA 111-CHIVA
46-VALÈNCIA 115-DOS AGUAS
46-VALÈNCIA 123-FAVARA
46-VALÈNCIA 125-FORTALENY
46-VALÈNCIA 129-FUENTERROBLES
46-VALÈNCIA 136-GODELLETA
46-VALÈNCIA 148-LORIGUILLA
46-VALÈNCIA 152-LLOCNOU DE LA CORONA
46-VALÈNCIA 155-LLAURÍ
46-VALÈNCIA 156-LLOMBAI
46-VALÈNCIA 158-MACASTRE
46-VALÈNCIA 159-MANISES
46-VALÈNCIA 165-MASSANASSA
46-VALÈNCIA 169-MISLATA
46-VALÈNCIA 172-MONTSERRAT
46-VALÈNCIA 176-MONTROI
46-VALÈNCIA 186-PAIPORTA
46-VALÈNCIA 193-PICANYA
46-VALÈNCIA 194-PICASSENT
46-VALÈNCIA 197-POLINYÀ DE XÚQUER
46-VALÈNCIA 212-REAL
46-VALÈNCIA 213-REQUENA
46-VALÈNCIA 214-RIBA-ROJA DE TÚRIA
46-VALÈNCIA 215-RIOLA
46-VALÈNCIA 223-SEDAVÍ
46-VALÈNCIA 229-SIETE AGUAS
46-VALÈNCIA 230-SILLA
46-VALÈNCIA 233-SOLLANA
46-VALÈNCIA 235-SUECA
46-VALÈNCIA 244-TORRENT
46-VALÈNCIA 248-TURÍS
46-VALÈNCIA 249-UTIEL
46-VALÈNCIA 254-VENTA DEL MORO
46-VALÈNCIA 259-VILLAGORDO DEL CABRIEL
46-VALÈNCIA 261-YÁTOVA