Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 13 de març de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures especials en relació amb l'activitat de determinats centres d'atenció diürna de Servicis Socials, independentment de la seua titularitat i tipologia de gestió, per a limitar la propagació i contagi pel COVID-19. [2020/2562]

(DOGV núm. 8762 de 14.03.2020) Ref. Base de dades 002549/2020




ANTECEDENTS DE FET



1. L'extensió de la malaltia provocada pel coronavirus COVID-19, la seua facilitat de contagi, les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut i del Ministeri de Sanitat, que aconsellen evitar qualsevol concentració de persones, fa necessari que s'extremen mesures excepcionals en centres i establiments en què es produïsca afluència i un moviment important de persones per existir un major risc d'exposició i transmissió del virus.

2. Les activitats dels centres de determinats centres d'atenció diürna de Serveis Socials: centres de dia per a persones majors dependents, centres ocupacionals, centres de dia per a persones amb diversitat funcional, centres de dia per a persones amb malalties mentals i centres de dia per a la infància i adolescència, independentment de la seua titularitat i tipologia de gestió, suposen una alta concentració de persones i amb això un risc potencial elevat de transmissió o contagi de la referida malaltia, tenint en compte les condicions inherents en què s'exercixen les activitats en aquests centres, el major contacte amb les coses d'abast comú, i més tenint en compte que les persones usuàries d'aquests establiments poden ser per la seua edat o altres circumstàncies específiques un col·lectiu de risc important.





FONAMENTS DE DRET



1. La Generalitat, a través de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'Higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.

2. La Llei Orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures Especials en Matèria de Salut Pública establix en l'article 1 que “A fi de protegir la salut pública i previndre la seua pèrdua o deteriorament, les autoritats sanitàries de les distintes Administracions Públiques podran, dins de l'àmbit de les seues competències, adoptar les mesures previstes en la present Llei quan aixina ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o necessitat” i en l'article 3, més en concret, que “A fi de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb els mateixos i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible”.

3. La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, General de Salut Pública, per la seua banda, establix en l'article 54.1 que “sense perjuí de les mesures previstes en la Llei Orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de Mesures Especials en Matèria de Salut Pública, amb caràcter excepcional i quan aixina ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració General de l'Estat i les de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues competències respectives, podran adoptar quantes mesures siguen necessàries per a assegurar el compliment de la Llei” i en el seu apartat 2 que “en particular, sense perjuí del que preveu la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, l'autoritat competent podrà adoptar, mitjançant una resolució motivada, les mesures següents:





a) La immobilització i, si és procedent, el decomís de productes i substàncies.

b) La intervenció de mitjans materials o personals.

c) El tancament preventiu de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries.

d) La suspensió de l'exercici d'activitats.

e) La determinació de condicions prèvies en qualsevol fase de la fabricació o comercialització de productes i substàncies, així com del funcionament de les instal·lacions, establiments, serveis i indústries a què es referix aquesta Llei, amb la finalitat de corregir les deficiències detectades.

f) Qualsevol altra mesura ajustada a la legalitat vigent si hi ha indicis racionals de risc per a la salut inclosa la suspensió d'actuacions d'acord amb el que establix el títol II d'aquesta Llei”.

En l'apartat 3 del dit precepte s'establix que: “Les mesures s'adoptaran amb audiència prèvia dels interessats, excepte en cas de risc imminent i extraordinari per a la salut de la població i la seua duració no excedirà del temps exigit per la situació de risc que les va motivar. Les despeses derivades de l'adopció de mesures cautelars previstes en el present article aniran a càrrec de la persona o empresa responsable”.

4. L'article 26.1 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, preveu que “En el cas que existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com ara la confiscació o immobilització de productes, suspensió de l'exercici d'activitats, tancaments d'Empreses o les seues instal·lacions, intervenció de mitjans materials i personals i quantes altres es consideren sanitàriament justificades”.

5. L'article 83.2 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, establix “Així mateix, les activitats públiques i privades de què, directament o indirectament, puga derivar-se un risc per a la salut i seguretat de les persones, incloses les de promoció i publicitat, se sotmetran a les mesures d'intervenció que reglamentàriament s'establisquen”.



I l'article 86.2 b) de l'Esmentada Llei de Salut de la Comunitat Valenciana, de regulació de les mesures especials cautelars i definitives, assenyala:

“Quan l'activitat exercida poguera tindre una repercussió excepcional i negativa en la salut, les autoritats públiques sanitàries, a través dels seus òrgans competents en cada cas, podran procedir a l'adopció de les mesures especials que resulten necessàries per a garantir la salut i seguretat de les persones, que tindran caràcter cautelar o, després del corresponent procediment contradictori, caràcter definitiu.

Sense perjuí del que disposa la normativa bàsica estatal, les mesures a utilitzar per l'administració seran, entre altres, les següents:

 

a) El tancament d'empreses o les seues instal·lacions.

b) La suspensió de l'exercici d'activitats.

…”

Valorada l'actual situació, tenint en compte que es confirma el risc de propagació del coronavirus procedix avançar un grau més en l'adopció de mesures preventives dirigides a frenar o pal·liar el risc de contagi o transmissió.



En conseqüència, resolc

Establir la següent mesura especial de caràcter preventiu:

Suspendre pel termini d'un mes, prorrogable en funció de l'evolució del COVID-19, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, l'activitat dels centres d'atenció diürna de Serveis Socials: centres de dia per a persones majors dependents, centres ocupacionals, centres de dia per a persones amb diversitat funcional, centres de dia per a persones amb malalties mentals i centres de dia per a la infància i adolescència, independentment de la seua titularitat i tipologia de gestió.



Així mateix, se suspenen pel mateix termini, els serveis d'atenció ambulatòria que es presten a través de centres d'atenció primària, centres de rehabilitació i inserció social, punts de trobada familiar i els serveis Orienta i Kumpania.

Açò comprendrà als centres, serveis i programes que, sense tindre la denominació anterior, presten serveis de dia o ambulatoris en l'àmbit dels Serveis Socials Valencians.

Es garantirà l'atenció domiciliària i seguiment a les persones usuàries dels diversos serveis suspesos en funció de les seues necessitats.



Notifique's la present resolució als interessats, indicant que posa fi a la via administrativa, podent interposar-se recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seua notificació, davant del Jutjat del Contenciós Administratiu, d'acord amb el que establix els articles 8.6 segon paràgraf i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, o recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, computat en els termes ja indicats, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Tot això sense perjuí que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels prevists en la legislació vigent.



València, 13 de març de 2020.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web