Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 3/2020, de 12 de febrer, de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a l'aplicació de mesures de gestió forestal sostenible en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020 [2020/1546]

(DOGV núm. 8745 de 21.02.2020) Ref. Base de dades 001736/2020






Índex

Preàmbul

Article únic. Aprovació de les bases reguladores per a la concessió d'ajudes

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Incidència pressupostària

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Ajudes concedides amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta ordre

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació general

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Disposició d'aplicació i desenvolupament

Segona. Entrada en vigor

Annex únic

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte de l'ordre

Article 2. Àmbit d'aplicació de l'ordre

Article 3. Tipus i quantia de les ajudes

Article 4. Requisits que han de complir els beneficiaris de les ajudes

Article 5. Concurrència amb altres ajudes

Article 6. Sol·licituds i documentació

Article 7. Compromisos i obligacions dels beneficiaris

Article 8. Instrucció

Article 9. Valoració i resolució

Article 10. Inici i pròrrogues

Article 11. Sol·licitud de cobrament, justificació i pagament

Article 12. Revocació de la subvenció concedida i reintegrament de les quantitats percebudes indegudament

Article 13. Controls sobre la concessió i el pagament de l'ajuda

Article 14. Transparència

Article 15. Publicitat i finançament de les ajudes

Article 16. Informació i publicitat

Capítol II. Operació 8.5.1. Ajudes a la redacció d'instruments de gestió forestal sostenible

Article 17. Objecte de l'ajuda

Article 18. Beneficiaris

Article 19. Actuacions subvencionables

Article 20. Despeses subvencionables

Article 21. Condicions tècniques i d'aplicació

Article 22. Criteris de priorització

Article 23. Compromís de la persona beneficiària

Article 24. Import màxim de l'ajuda i percentatge de concessió

Capítol III. Operació 8.5.2. Ajudes a la gestió forestal sostenible per a la millora ambiental i paisatgística i el foment dels ecosistemes forestals

Article 25. Objecte de l'ajuda

Article 26. Beneficiaris

Article 27. Actuacions subvencionables

Article 28. Despeses subvencionables

Article 29. Condicions tècniques i d'aplicació

Article 30. Criteris de priorització

Article 31. Compromís de la persona beneficiària

Article 32. Import màxim de l'ajuda i percentatge de concessió



Capítol IV. Operació 8.6.1. Ajudes a les inversions per a la transformació i comercialització de productes forestals

Article 33. Objecte de l'ajuda

Article 34. Beneficiaris

Article 35. Actuacions subvencionables

Article 36. Despeses subvencionables

Article 37. Documentació específica

Article 38. Condicions tècniques i d'aplicació

Article 39. Criteris de priorització

Article 40. Compromís de la persona beneficiària

Article 41. Import de l'ajuda i percentatge de concessió

Article 42. Justificació i pagament





Preàmbul



Les bases reguladores de l'Ordre 23/2017, de 10 d'agost, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a l'aplicació de mesures de gestió forestal sostenible en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, van ser el fonament per a la Resolució de 12 de febrer de 2018, del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA), per la qual es convocaven per a l'any 2018 les ajudes finançades per FEADER per a l'aplicació de mesures de gestió forestal sostenible.

El resultat d'aquesta convocatòria no ha sigut prou satisfactori i, per això, es procedeix a millorar l'ordre de bases, de manera que es puga arribar al màxim de persones beneficiàries possibles i es puguen fer treballs i accions que permeten una gestió forestal correcta a la Comunitat Valenciana.

Amb la finalitat d'evitar la lectura de les bases en dos textos diferents, s'ha optat per redactar una nova ordre amb totes les condicions i derogar íntegrament l'Ordre 23/2017, de 10 d'agost.

En aplicació de l'article 7.2 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, s'especifica que les ajudes per a l'aplicació de mesures de gestió forestal sostenible queden fora de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, per la qual cosa tenen la consideració d'ajudes d'estat.



A l'efecte de l'exempció de la notificació individual d'aquestes a la Comissió, s'acullen al règim previst en el Reglament (UE) núm. 702/2014, de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE, segons el detall següent:

– En el cas de les ajudes corresponents a les operacions 8.5.1 i 8.5.2 del PDR-CV 2014-2020, el règim d'ajudes aplicable és el previst en el capítol I i en els apartats 2n a 8é de l'article 35 del Reglament (UE) núm. 702/2014;

– En el cas de les ajudes corresponents a l'operació 8.6.1 del PDR-CV 2014-2020, el règim d'ajudes aplicable és el previst en el capítol I i en els apartats 2n a 11é de l'article 41 del Reglament (UE) núm. 702/2014;

Les ajudes mencionades han sigut comunicades a la Comissió amb el núm. de registre SA.43021 (2015/XA).

Encara que no hi ha un Pla Estratègic de Subvencions de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, es tramiten aquestes ajudes per estar incloses en el Programa de Desenvolupament Rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Per a l'elaboració d'aquest projecte s'han seguit els principis arreplegats en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Respecte a la necessitat i eficàcia, es considera necessari que la present ordre puga arribar al major numere de persones beneficiàries possibles per a aconseguir una correcta gestió forestal.

Respecte al principi de proporcionalitat, és una mesura ajustada i convenient per a la realització de les funcions que l'Administració té encomanades. La seguretat jurídica es constata que la present norma s'emmarca en el que preveu el conjunt de legislació en l'àmbit de l'agricultura i el medi ambient. Finalment, s'ha garantit el principi de transparència a l'haver-se possibilitat, en el procediment d'elaboració de la norma, l'accés a la informació publica i el bon govern, possibilitant que els potencials destinataris tinguen una participació activa en l'elaboració d'aquest, sent objecte de revisió per la Mesa Forestal, òrgan de participació, d'informació i de consulta de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, en matèria forestal.

En el procés d'elaboració d'aquesta ordre, segons el que es disposa en l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions, l'Advocacia General de la Generalitat i la Intervenció Delegada de la conselleria competent en matèria de gestió forestal han emés un informe. Tanmateix, s'han emés la resta d'informes preceptius.

Per tot això, a proposta del titular de la direcció general competent en gestió forestal, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en ús de les atribucions conferides pel Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i pels articles 160.2 i 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i oït el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



Article únic. Aprovació de les bases reguladores per a la concessió d'ajudes

S'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a l'aplicació de mesures de gestió forestal sostenible en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, d'acord amb els capítols I, II, III i IV de l'annex únic d'aquesta ordre.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aprovació d'aquestes bases no comporta, en si mateixa, obligacions econòmiques directes en els pressupostos de la Generalitat, sense perjudici de les possibles convocatòries que puguen resoldre's, conformement a la consignació pressupostària que s'establisca en l'exercici corresponent.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Ajudes concedides amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta ordre

Per a les ajudes concedides a l'empara de la Resolució de 12 de febrer de 2018, del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA), per la qual es convoquen, per a l'any 2018, les ajudes, finançades per FEADER, per a l'aplicació de mesures de gestió forestal sostenible, no serà aplicable aquesta ordre de bases, sinó l'anterior, l'Ordre 23/2017, de 10 d'agost, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a l'aplicació de mesures de gestió forestal sostenible en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació general

1. Queden derogades totes les normes d'igual o inferior rang en allò que contradiga o s'opose al que disposa aquesta ordre.

2. Queda derogada expressament l'Ordre 23/2017, de 10 d'agost, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a l'aplicació de mesures de gestió forestal sostenible en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, llevat del que disposa la disposició transitòria única.

DISPOSICIONS FINALS



Primera. Disposicions d'aplicació i desenvolupament

Es faculta el titular de la direcció general competent en gestió forestal per a dictar les disposicions tècniques necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València,12 de febrer de 2020.La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica: Mireia Mollà Herrera







ANNEX ÚNIC



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte de l'ordre

L'objecte de l'ordre és establir les bases que regularan la concessió d'ajudes per a l'aplicació de mesures de gestió forestal sostenible en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020.



Article 2. Àmbit d'aplicació de l'ordre

Aquesta ordre és aplicable en els terrenys forestals de la Comunitat Valenciana no gestionats per la Generalitat, segons la definició que en fa l'article 17 del Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla d'acció territorial forestal de la Comunitat Valenciana (d'ara en avant, PATFOR), excepte les inversions en maquinària forestal i instal·lacions dedicades a la primera transformació i comercialització de productes forestals, regulades en el capítol IV, que podran realitzar-se fora de la muntanya.



Article 3. Tipus i quantia de les ajudes

1. Les ajudes que regula aquesta ordre es divideixen en tres línies d'ajuda, d'acord amb les operacions definides en el Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020 per a fomentar la gestió forestal sostenible. Les tres línies d'ajuda o operacions es descriuen en els capítols II, III i IV de l'annex únic d'aquesta ordre, segons el detall següent:

– Operació 8.5.1. Ajudes a la redacció d'instruments de gestió forestal sostenible (capítol II);

– Operació 8.5.2. Ajudes a la gestió forestal sostenible per a la millora ambiental i paisatgística i el foment dels ecosistemes forestals (capítol III);

– Operació 8.6.1. Ajudes a les inversions per a la transformació i comercialització de productes forestals (capítol IV).

2. Les ajudes tenen caràcter de subvenció.

3. Són subvencionables les despeses ocasionades pels conceptes especificats en els capítols II, III i IV.

4. L'import de les ajudes es determinarà d'acord amb els criteris de selecció i prioritat descrits en els capítols II, III i IV.

5. Per raons d'eficàcia i eficiència administrativa, l'import mínim subvencionable serà de 1.500,00 euros i no seran admissibles les sol·licituds per un import inferior.

6. Els imports màxims subvencionables s'estableixen específicament en els capítols II, III i IV per a cada un dels conceptes.

7. La subvenció es podrà minorar totalment o parcialment abans de la resolució definitiva, per causa de restriccions derivades del compliment obligat d'objectius d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

8. D'acord amb l'article 4 del Reglament (UE) núm. 702/2014, que es refereix a llindars de notificació, no serà aplicable el reglament esmentat:

a) a les ajudes a les inversions que milloren la resiliència i el valor mediambiental dels ecosistemes forestals, tal com preveu l'article 35, l'equivalent en subvenció bruta de les quals supere el llindar de 7.500.000 euros per projecte d'inversió;

b) a les ajudes per a inversions en tecnologies forestals i en la transformació, mobilització i comercialització de productes forestals, tal com preveu l'article 41, l'equivalent en subvenció bruta de les quals supere el llindar de 7.500.000 euros per projecte d'inversió.



9. Els llindars assenyalats no podran ser eludits mitjançant la divisió artificial dels règims d'ajudes o dels projectes d'ajuda.



Article 4. Requisits que han de complir les persones beneficiàries de les ajudes

1. Per a poder ser beneficiari de qualsevol de les línies d'ajuda, els sol·licitants han de complir els requisits següents:

a) no trobar-se en cap de les circumstàncies establides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions;



b) no incórrer en cap de les causes de prohibició previstes en l'article 13.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions;



c) estar al corrent en les seues obligacions tributàries amb la Hisenda pública estatal i autonòmica, així com amb la Seguretat Social;



d) les entitats beneficiàries que hi estiguen obligades, hauran de disposar del pla d'igualtat corresponent, d'acord amb l'article 4 de la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, d'igualtat de dones i homes, així com l'article 14 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

e) hauran de complir el que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions;

2. Així mateix, en els capítols II, III i IV s'indiquen els requisits específics que han de complir les persones beneficiàries en funció de la/les línia/línies d'ajuda a què opten.

3. D'acord amb l'apartat 5.a de l'article 1 del Reglament (UE) núm. 702/2014, no estar subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que haja declarat l'ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

4. Així mateix, de conformitat amb l'apartat 6 de l'article 1 d'aquest reglament, no tindre la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.07.2014).

5. El compliment d'aquests requisits s'ha d'acreditar mitjançant l'aportació de la documentació que estableix l'article 6 d'aquest capítol o bé, quan així s'indique, per mitjà d'una declaració responsable en el mateix imprés de sol·licitud.



Article 5. Concurrència amb altres ajudes

1. D'acord amb el que estableix l'article 59.8 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, del Parlament Europeu i del Consell, les despeses cofinançades pel FEADER no seran cofinançades mitjançant la contribució dels Fons Estructurals, del Fons de Cohesió o de qualsevol altre instrument financer de la Unió.

2. Les ajudes regulades en aquestes bases són compatibles amb altres determinades per a finalitats semblants convocades per altres administracions o ens públics o privats nacionals o internacionals, exclosos els supòsits del punt anterior. No obstant això, l'import o el percentatge de totes les ajudes concedides per a la mateixa finalitat no podrà superar, en cap cas, els límits establits pel Reglament (UE) núm. 1305/2013.

3. L'import global de les ajudes no podrà superar, en cap cas, de manera aïllada o acumulada amb altres ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals o internacionals, destinades a la mateixa finalitat, el cost total de les actuacions subvencionables.



4. Segons l'article 8 del Reglament (UE) núm. 702/2014, quan es determine si es respecten els llindars de notificació i les intensitats màximes d'ajuda establits en el capítol III d'aquest reglament (categories d'ajudes), caldrà tindre en compte l'import total de l'ajuda estatal a l'activitat, el projecte o l'empresa beneficiaris.

5. Una ajuda amb costos subvencionables identificables, exempta de l'obligació de notificar-se, podrà acumular-se amb qualsevol altra ajuda estatal, sempre que aquestes mesures d'ajuda es referisquen a costos subvencionables identificables diferents o amb qualsevol altra ajuda estatal, en relació amb els mateixos costos subvencionables, parcialment o totalment solapats, únicament si aquesta acumulació no supera la intensitat d'ajuda o l'import d'ajuda més elevats aplicables a aquesta ajuda en virtut del Reglament (UE) núm. 702/2014.

6. Les ajudes sense costos subvencionables identificables podran acumular-se amb altres ajudes estatals sense costos subvencionables identificables fins al llindar més elevat de finançament total pertinent fixat per a les circumstàncies concretes de cada cas en el reglament esmentat, en una decisió o en un reglament d'exempció per categories adoptat per la Comissió.



Article 6. Sol·licituds i documentació

1. Les sol·licituds d'ajuda es presentaran mitjançant el model normalitzat en l'enllaç que s'indique en la convocatòria i de conformitat amb el que disposa l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



2. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació següent:

a) justificació de la titularitat:

– dels drets de propietat, mitjançant certificat cadastral descriptiu i gràfic;

– dels drets d'ús i gaudi mitjançant document notarial.

b) en el cas de persones jurídiques, còpia de les escriptures o dels estatuts en els quals conste la capacitat d'obrar del representant que fa la sol·licitud o, en defecte d'això, certificat de l'acord de l'òrgan de govern pel qual aquest siga nomenat.

c) en el cas d'agrupacions de titulars forestals sense personalitat jurídica, han de fer-se constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de subvenció a aplicar per cada un d'ells, que tindran igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, haurà de nomenar-se un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació, acreditat mitjançant document notarial.

d) si els titulars forestals pertanyen a alguna associació de titulars forestals amb personalitat jurídica, certificat del secretari de l'associació en què s'indique la seua pertinença a aquesta.

e) memòria justificativa de l'actuació que es realitzarà signada pel sol·licitant o representant. Quan l'actuació per a la qual se sol·licita la subvenció estiga continguda en un instrument tècnic de gestió forestal (ITGF), aquest fet s'ha d'expressar en la memòria justificativa, amb la indicació del codi d'expedient de l'instrument aprovat.

f) pressupost de l'actuació que es realitzarà, amb el desglossament per partides i conceptes de despesa, signat pel sol·licitant o representant.

g) plans de l'actuació sobre base topogràfica i sobre ortofotografia a escala 1/5.000 o 1/10.000.

h) en el cas d'ajuntaments, s'ha d'incloure l'acord del Ple municipal per a sol·licitar l'ajuda.

i) model de domiciliació bancària degudament omplit segons l'Ordre 18/2011, de 17 de juny, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula la comprovació i el procediment de registre de comptes bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb l'Administració de la Generalitat.



j) excepcionalment, quan la rellevància del document en el procediment ho exigisca o hi haja dubtes derivats de la qualitat de la còpia, les administracions podran sol·licitar de manera motivada l'acarament de les còpies aportades per l'interessat, per a la qual cosa podran requerir l'exhibició del document o de la informació original.

3. El formulari de sol·licitud han d'incorporar les declaracions responsables següents, que hauran de ser subscrites pel sol·licitant:

a) no trobar-se incurs en alguna de les circumstàncies recollides en l'apartat 2n de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b) no haver sol·licitat una altra ajuda per a la mateixa finalitat. En cas d'haver obtingut subvencions per a les mateixes despeses subvencionables procedents de qualsevol de les administracions o entitats públiques nacionals o internacionals, haurà d'especificar-ne la quantia, la data de concessió i l'organisme que concedeix l'ajuda.

c) compliment de la quota de reserva per a la integració social de personal amb diversitat funcional, si pertoca.

d) la catalogació com a finca rústica no urbanitzable dels terrenys objecte d'actuació, excepte per a les actuacions del capítol IV.

e) en cas que el sol·licitant siga una empresa, que es tracta d'una pime, d'acord amb els criteris establits en l'annex I del Reglament (UE) núm. 702/2014.

4. Mitjançant la presentació de la sol·licitud, el sol·licitant manifesta sota la seua responsabilitat que totes les dades recollides en aquesta i en la documentació que s'adjunta són verídiques, que disposa de la documentació que així ho acredita i que queda a la disposició de la Generalitat per a la presentació, la comprovació, el control i la inspecció posterior que s'estimen oportuns.

5. D'acord amb el que disposa l'article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la inexactitud, la falsedat o l'omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpore a una declaració responsable o a una comunicació, o la no presentació davant de l'administració competent de la declaració responsable, la documentació que siga requerida per a acreditar el compliment del que es declara, o la comunicació, determinarà la impossibilitat de continuar amb l'exercici del dret o l'activitat afectada des del moment en què es tinga constància d'aquests fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertoquen.

6. D'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la presentació de la sol·licitud de pagament de l'ajuda comporta l'autorització a l'òrgan gestor del procediment per a obtindre directament les dades d'identitat del sol·licitant o, si escau, del seu representant legal, i d'estar al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social. Si el sol·licitant s'oposa al fet que l'òrgan gestor obtinga directament aquesta informació, ha d'indicar-ho expressament en el formulari, de manera que quedarà obligat a aportar els documents acreditatius corresponents.

7. Si la sol·licitud no reuneix els requisits exigits o no s'acompanyen els documents preceptius, es requerirà l'interessat perquè, en el termini de deu dies, esmene la falta o acompanye els documents, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seua petició, amb la resolució prèvia que haurà de ser dictada en els termes previstos en l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



8. Quan els documents exigits ja estiguen en poder de la conselleria competent en gestió forestal, el sol·licitant podrà acollir-se al dret establit en l'article 28.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la qual cosa ha d'indicar-se expressament en la sol·licitud, així com la data, el número d'expedient i l'òrgan en què van ser presentats.

9. El termini de presentació de les sol·licituds d'ajudes s'establirà en cada una de les convocatòries respectives, que es publicaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

10. Cada sol·licitant només podrà presentar un formulari de sol·licitud per convocatòria d'ajudes. Si el sol·licitant desitja optar a més d'una línia d'ajudes o operació o a més d'una actuació de les que es defineixen en els capítols II, III, IV, haurà d'indicar-ho en el formulari de sol·licitud. A més, la documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud segons el punt dos d'aquesta disposició, ha de presentar-se separada i agrupada i fent referència a l'actuació per a la qual s'acompanya.

11. En una mateixa superfície d'actuació, es podrà percebre ajuda per a una mateixa actuació només una vegada durant el període 2014-2020.



Article 7. Compromisos i obligacions de les persones beneficiàries

Les persones beneficiàries, mitjançant la signatura de la sol·licitud d'ajuda, es comprometen a:

1. Informar el públic de l'ajuda obtinguda del FEADER de la manera següent:

a) durant la realització de l'acció subvencionada:

– en la pàgina web del beneficiari, si en té, amb una descripció breu de les accions que es realitzaran, els objectius i resultats i l'ajuda obtinguda de la UE;

– en el cas d'operacions que reben una ajuda pública total de 50.000 a 500.000 euros, també ha de col·locar-se un panell (d'una grandària mínima A3), o una placa amb informació sobre el projecte, en què es destaque l'ajuda financera rebuda de la Unió, en un lloc ben visible per al públic;

– En el cas d'operacions que consistisquen en el finançament d'obres d'infraestructura o construcció que es beneficien d'una ajuda pública total superior a 500.000 euros, es col·locarà, en un lloc ben visible per al públic, un cartell de grandària significativa (aproximadament, 1,5 x 0,8 metres) relatiu a l'operació.

b) en el termini de tres mesos des de la conclusió d'una operació, el beneficiari ha de col·locar, també en un lloc ben visible per al públic, un cartell o una placa permanent de grandària significativa (aproximadament, 1,5 x 0,8 metres), sempre que es donen les circumstàncies següents:

i) l'ajuda pública total a l'operació supera els 500.000 euros;

ii) l'operació consisteix en la compra d'un objecte físic, el finançament d'una infraestructura o treballs de construcció.

Els cartells, els panells, les plaques i els llocs web han d'incloure una descripció del projecte o de l'operació així com els elements als quals es refereix el punt 1 de la part 2 del capítol III del Reglament (UE) núm. 808/2014, i hauran de romandre-hi fins a l'any 2025.

Serà obligació del beneficiari la retirada dels cartells, una vegada transcorregut el període mínim corresponent al compromís de manteniment de la naturalesa forestal de la muntanya per la recepció de l'ajuda.



2. Portar un sistema de comptabilitat separada, o codis comptables adequats per a totes les transaccions relatives a la subvenció finançada amb FEADER.

3. Executar les actuacions subvencionades d'acord amb el que es reflecteix en la memòria, les bases i la resolució de concessió.

4. Sotmetre's a les activitats de comprovació de la direcció general competent en gestió forestal i a les activitats de control de la Generalitat, l'Administració de l'Estat i la Comissió Europea, així com aportar tota la informació i documentació que els siga requerida.

5. Disposar de llibres de comptabilitat, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes de la legislació mercantil i sectorial exigibles, així com els estats comptables a partir dels quals es desprenga l'execució adequada de l'actuació objecte de la subvenció. Conservar els documents justificatius de la recepció dels fons, mentre aquesta puga ser objecte d'actuacions de comprovació i control.



6. Complir els compromisos establits en els capítols II, III i IV per a les seues respectives actuacions.

7. Complir en tot moment la normativa ambiental i territorial aplicable a cada tipus d'obra i àmbit territorial. Es prestarà una atenció especial a la corresponent a espais naturals protegits i a incendis forestals.



8. Compliment de la normativa laboral i del conveni sectorial de referència, així com la normativa de prevenció de riscos laborals i salut laboral.



Article 8. Instrucció

1. La instrucció del procediment correspon als tècnics de les seccions forestals dels serveis territorials de la conselleria competent en gestió forestal.

2. L'incompliment dels requisits establits en aquesta ordre o la presentació fora del termini establit en la convocatòria corresponent, porten implícita la inadmissió de la sol·licitud.

3. Si l'instructor detecta deficiències en la sol·licitud o falta de documentació, segons l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, requerirà l'interessat per escrit perquè, en el termini de deu dies, esmene la sol·licitud o aporte els documents requerits, i se l'informarà que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seua sol·licitud.

4. L'instructor emetrà per a cada sol·licitud un informe en el qual especifique:

a) Si, conforme a la informació de què disposa, la sol·licitud i els documents aportats són correctes i compleixen els requisits establits per a accedir a l'ajuda;

b) A més, en el cas de les sol·licituds admeses a tràmit, una primera valoració conforme als criteris de priorització.

5. El director territorial de la conselleria competent en gestió forestal de la província a la qual corresponga la instrucció, resoldrà la inadmissió o el desistiment de les sol·licituds.

6. El director territorial de la conselleria competent en gestió forestal elevarà a la comissió d'avaluació una llista de les sol·licituds admeses a tràmit amb la valoració prèvia d'aquestes, i notificarà la seua admissió.



Article 9. Valoració i resolució

1. La comissió d'avaluació farà la valoració definitiva de les sol·licituds admeses a tràmit.

2. La comissió d'avaluació podrà sol·licitar a l'instructor els documents i informes que considere necessaris per a fer aquesta valoració.



3. La comissió d'avaluació serà paritària per raó de sexe i estarà integrada per:

a) Presidència: la persona titular de la subdirecció general competent en gestió forestal o, en defecte d'això, el funcionari o la funcionària amb rang de cap de servei en qui delegue.

b) Vocals:

– la persona titular de la prefectura de servei competent en gestió forestal o el funcionari o la funcionària del grup A1 en qui delegue;

– Un representant de cada una de les direccions territorials de la conselleria competent en gestió forestal;

– Secretaria: un representant del Servei d'Ordenació i de Gestió Forestal.

4. Tant la valoració prèvia, com la definitiva, es realitzaran conforme als criteris de priorització definits en els capítols II, III i IV per a cada tipus d'ajuda.

5. La comissió d'avaluació elaborarà un informe que inclourà:

a) la valoració final de totes les sol·licituds admeses a tràmit;

b) la selecció d'aquelles sol·licituds més ben valorades que poden ser ateses d'acord amb l'import disponible per a cada una de les línies d'ajuda en la convocatòria;

c) la llista d'aquelles sol·licituds que no poden ser ateses per excedir l'import disponible per a cada una de les línies d'ajuda en la convocatòria i que, per tant, passen a formar part de la llista de reserva;



d) la llista d'aquelles sol·licituds que no arriben al llindar mínim exigit en els capítols II, III i IV respectivament i que, per tant, han de ser desestimades.

6. El servei competent en matèria de gestió forestal elevarà l'informe de la comissió d'avaluació a l'òrgan competent per a la seua resolució.

7. Les sol·licituds d'ajuda que no arriben al mínim exigit per a cada línia d'ajuda en els capítols II, III i IV seran desestimades conforme al que s'estableix en l'article 165.2 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

8. L'actual òrgan competent per a resoldre l'adjudicació de les ajudes és el/la director/a general competent en gestió forestal, segons l'Acord de 26 d'abril de 2012, pel qual es deleguen les funcions d'autorització del pagament de fons FEADER entre l'organisme pagador i els diferents òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, així com de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, i de la Conselleria de Governació.



9. El termini màxim per a resoldre serà de sis mesos comptats des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds. El venciment d'aquest termini sense que hi haja cap notificació de la resolució implicarà que la sol·licitud ha sigut desestimada.

10. En la resolució de concessió d'ajuda ha de figurar, almenys: expedient, persona beneficiària, puntuació, import màxim de l'ajuda, termini d'execució, procedència dels fons amb una menció expressa de les quantitats de FEADER, així com mesura del PDR i prioritats de desenvolupament rural. A més, la resolució inclourà una llista de reserva de sol·licituds no ateses per falta de crèdit, en la qual constarà la posició de la sol·licitud en aquesta llista, així com la puntuació obtinguda en la valoració i les condicions que se'n deriven. En el cas que es produïren renúncies, revocacions de les subvencions concedides o ampliacions posteriors de crèdit de la mateixa convocatòria, es poden fer atorgaments segons aquesta llista de reserva.

11. L'import de l'ajuda es calcularà a partir dels imports màxims unitaris i dels percentatges de concessió indicats per a cada concepte subvencionable en els capítols respectius.

12. Si els conceptes objecte d'ajuda han sigut finançats, a més, amb altres fons propis de la Generalitat o amb altres subvencions i recursos, la resolució preveurà aquesta circumstància i inclourà l'import, la procedència i l'aplicació d'aquests.

13. En qualsevol moment abans que es produïsca la resolució de concessió de les ajudes, el sol·licitant podrà desistir per escrit de la seua sol·licitud.

14. Les resolucions, que posen fi a la via administrativa, seran notificades als interessats, i motivaran degudament el sentit d'aquestes. S'hi podrà interposar, en contra, un recurs potestatiu de reposició davant de l'òrgan que va dictar la resolució, en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació, de conformitat amb la legislació vigent sobre procediment administratiu o, bé, directament un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació, de conformitat amb el que estableixen els articles 8.3, 25.1 i 46.1 de la Llei de la jurisdicció contenciosa administrativa.



15. En el cas de renúncia expressa d'un beneficiari a la subvenció concedida, haurà de realitzar-se per qualsevol mitjà que en permeta la constància, sempre que incorpore les signatures que corresponguen d'acord amb el que preveu la normativa aplicable. Una vegada acceptada la renúncia per l'Administració, aquesta dictarà una nova resolució.



Article 10. Inici i pròrrogues

1. El sol·licitant podrà iniciar els treballs inclosos en l'expedient d'ajuda a partir de la data de presentació de la sol·licitud. Serà necessari que remeta una declaració jurada de la data d'inici dels treballs en el termini d'un mes, a comptar des de l'inici d'aquests. La iniciació dels treballs amb anterioritat a la resolució de les ajudes no generarà cap compromís o prioritat per a la concessió d'aquestes.



2. Les persones beneficiàries de les ajudes podran sol·licitar a l'òrgan competent en la concessió d'aquestes una pròrroga de termini de realització i justificació de les actuacions, d'acord amb el que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 11. Sol·licitud de cobrament, justificació i pagament

1. A la finalització dels treballs, per a sol·licitar el cobrament de la subvenció, les sol·licituds i la documentació justificativa que cal presentar són les següents:

a) comunicació de finalització dels treballs mitjançant el model normalitzat, disponible en l'enllaç que s'indique en la convocatòria.

b) sol·licitud per al cobrament de l'ajuda mitjançant el model normalitzat, disponible en l'enllaç que s'indique en la convocatòria.

c) llista numerada de despeses o d'inversions en l'activitat subvencionada, amb la indicació del proveïdor, la factura, l'import, la data d'emissió i la de pagament, i el percentatge imputat, d'acord amb la memòria presentada.

d) factures o documents probatoris equivalents en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa i la documentació acreditativa del pagament consistent en extracte bancari o, en el cas de pagament en efectiu, documentació acreditativa de la percepció de l'import per part del creditor.

e) quan l'import de la despesa subvencionable supere les quantitats establides en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, per al contracte menor, la persona beneficiària ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del subministrament, llevat que per les característiques específiques no hi haja en el mercat un nombre suficient d'entitats que les realitzen, presten o subministren. L'elecció entre les ofertes, que s'han d'aportar en la justificació, o, si pertoca, en la sol·licitud de subvenció, s'ha de realitzar de conformitat amb els criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar l'elecció en una memòria quan aquesta no recaiga en la proposta econòmica més avantatjosa. Les tres ofertes han de provindre d'empreses que no estiguen vinculades a la persona beneficiària i que no formen part del mateix grup de societats, d'acord amb els supòsits establits en l'article 42 del Codi de Comerç.



f) per als conceptes que impliquen un treball o una activitat sobre el terreny: memòria d'actuació, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. Les despeses per redacció de memòries, pressupostos i direcció i execució d'actuacions seran, com a màxim, el 5 % del pressupost.

g) per a les ajudes del capítol II, i per a l'assistència tècnica del capítol IV, s'haurà de presentar el corresponent ITGF o ITGF adaptat a la certificació forestal.

2. En el cas d'entitats locals, cal presentar també un certificat de l'interventor o assimilat i la resta de condicionants previstos en l'article 30 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

3. L'IVA dels justificants queda exclòs de la subvenció si el beneficiari no és un consumidor final i se'l pot deduir.

4. Prèviament a la resolució d'autorització del pagament de l'ajuda, el personal tècnic de les seccions forestals dels serveis territorials de la conselleria competent en gestió forestal comprovarà i verificarà la sol·licitud de cobrament, la documentació justificativa i la correcta execució de les actuacions o inversions subvencionades; i en cas de conformitat, emetrà la certificació.

5. Les sol·licituds de pagament seran resoltes, amb certificació prèvia, per l'òrgan competent.

6. El pagament s'efectuarà després de comprovar que el beneficiari està al corrent amb les administracions tributàries i la Seguretat Social.

7. Els beneficiaris estan obligats a facilitar la informació que els requerisca la Intervenció General de la Generalitat, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents en matèria de fiscalització de la despesa.



Article 12. Revocació de la subvenció concedida i reintegrament de les quantitats percebudes indegudament

1. En el cas d'incompliment dels requisits establits en aquestes bases reguladores i tal com s'estableix en la Llei 38/2003, general de subvencions, i en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, l'òrgan concedent de les ajudes ha de revocar totalment o parcialment les subvencions concedides. En els dos supòsits, el beneficiari està obligat a retornar l'import rebut i pagar els interessos de demora corresponents.



2. El reintegrament de les quantitats percebudes de manera indeguda està regulat en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i es regirà per les disposicions generals sobre procediment administratiu de la Llei 39/2015 i les específiques que s'establisquen en matèria de subvencions.

3. En l'article 36 de la Llei 38/2003 es determinen les causes d'invalidesa de la resolució de concessió de les ajudes, amb la corresponent obligació de devolució per part del beneficiari d'aquestes ajudes.



Article 13. Controls sobre la concessió i el pagament de l'ajuda

1. La direcció general competent en gestió forestal té la facultat de dur a terme els controls que considere necessaris per a comprovar les dades de justificació per a atorgar l'ajuda, i inspeccionar sobre el terreny les explotacions, per a comprovar que la destinació de les ajudes compleix els requisits i compromisos establits en aquestes bases reguladores.

2. Els reglaments comunitaris aplicables en matèria de controls són els següents: el Reglament (UE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del primer reglament pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

D'acord amb aquests reglaments, es faran tres tipus de controls:



a) controls administratius de les sol·licituds d'ajuda i de pagament;

b) controls sobre el terreny de les sol·licituds de pagament final;

c) controls a posteriori i de qualitat.



Article 14. Transparència

1. De conformitat amb l'article 113 del Reglament (UE) núm. 1306/2013, les dades dels beneficiaris de les ajudes seran publicades conformement a l'article 111 d'aquest reglament i podran ser tractades per organismes d'auditoria i investigació de la Unió Europea i nacionals, per a salvaguardar els interessos financers de la Unió.

2. D'acord amb els apartats 2 i 4 de l'article 9 del Reglament (UE) núm. 702/2014, es garantirà la publicació en un lloc web global dedicat a les ajudes:

a) de la informació resumida a què es refereix l'apartat 1 o un enllaç a aquesta;

b) del text complet de cada una de les ajudes previstes en l'apartat 1, incloses les modificacions, o un enllaç que permeta accedir a aquest;



c) la informació a la qual es fa referència en l'annex III del reglament esmentat sobre cada ajuda individual concedida superior a:

– 60.000 € per als beneficiaris actius en la producció agrícola primària,

– 500.000 € per als beneficiaris actius en els sectors de la transformació de productes agrícoles, la comercialització de productes agrícoles, el sector forestal o que exerceixen activitats excloses de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del Tractat.

3. La informació prevista en l'apartat anterior, lletra c, s'organitzarà i es posarà a la disposició del públic de manera normalitzada, tal com es descriu en l'annex III del Reglament (UE) núm. 702/2014, i inclourà funcions eficaces de cerca i descàrrega. La informació prevista en l'apartat anterior es publicarà en un termini de sis mesos a partir de la data de la concessió de l'ajuda, o, en el cas de les ajudes en forma d'avantatge fiscal, en el termini d'un any a partir de la data en què haja de presentar-se la declaració d'impostos, i estarà disponible durant almenys deu anys a partir de la data de la concessió de l'ajuda.





Article 15. Publicitat i finançament de les ajudes

1. En relació amb la publicitat i el finançament d'ajudes, es tindran en compte els principis i preceptes que, del règim de publicitat activa, es consignen en la Llei 2/2015, de la Generalitat, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.



2. Les quanties totals màximes aplicables en cada convocatòria es publicaran mitjançant una resolució del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

3. Les ajudes seran finançades pel FEADER, la Generalitat Valenciana i el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, segons consta en el Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020.



Article 16. Informació i publicitat

1. En la resolució de concessió s'indicarà expressament que l'ajuda està subvencionada pel FEADER en el marc de la mesura 8 «Inversions en el desenvolupament de zones forestals i millora de la viabilitat dels boscos» del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020 i en el de les següents prioritats de desenvolupament rural de la Unió:

– Prioritat 4: «Restaurar, preservar i millorar els ecosistemes relacionats amb l'agricultura i la silvicultura»;

– Prioritat 5: «Promoure l'eficiència dels recursos i fomentar el canvi cap a una economia baixa en carboni i capaç d'adaptar-se al canvi climàtic en els sectors agrari, alimentari i forestal»;

– Prioritat 6: «Fomentar la inclusió social, la reducció de la pobresa i el desenvolupament econòmic a les zones rurals».

2. D'acord amb el que estableix l'article 18 de la Llei 38/2003, general de subvencions, l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, com a autoritat de gestió del PDR-CV 2014-2020, donarà d'alta les convocatòries i les seues resolucions en la Base de dades nacional de subvencions.



CAPÍTOL II

Operació 8.5.1. Ajudes a la redacció d'instruments

de gestió forestal sostenible



Article 17. Objecte de l'ajuda

1. Aquesta ajuda té com a objecte fomentar la redacció d'instruments de gestió forestal sostenible, prevista en l'operació 8.5.1 del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020 (d'ara en avant, PDR-CV 2014-2020), amb la finalitat de garantir, mitjançant la seua aplicació, la sostenibilitat ambiental i econòmica de l'ús i aprofitament dels recursos forestals.

2. Els instruments de gestió forestal sostenible constituiran l'eina bàsica per a la gestió ordenada de les muntanyes sobre la base de l'estudi dels seus recursos, valors naturals i planificació de l'aprofitament previst.

3. La referència als instruments de gestió forestal sostenible de l'operació 8.5.1 del PDR-CV 2014-2020, es considerarà feta als «instruments tècnics de gestió forestal (d'ara en avant, ITGF)», que és la denominació normalitzada en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, segons el Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el PATFOR.

4. El contingut dels ITGF s'ajustarà al Manual d'instruccions per a la redacció d'instruments tècnics de gestió forestal a la Comunitat Valenciana, fins a l'aprovació de les instruccions autonòmiques generals per a l'ordenació de muntanyes.



Article 18. Persones beneficiàries

1. Les persones físiques o jurídiques, titulars de drets de propietat o d'ús i gaudi de terrenys forestals a la Comunitat Valenciana, privats o municipals, i no gestionats per la Generalitat.

2. Així mateix, les persones físiques titulars de drets de propietat o d'ús i gaudi de terrenys forestals a la Comunitat Valenciana, agrupades sense constituir personalitat jurídica, per a realitzar en comú les actuacions previstes en aquest capítol.

En aquest cas, entre els membres de l'agrupació, s'ha de nomenar un representant amb poders suficients per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació.



Article 19. Actuacions subvencionables

1. Són actuacions subvencionables la redacció i revisió justificada de «projectes d'ordenació de muntanyes» i de «plans tècnics de gestió forestal».

2. No és subvencionable la redacció i revisió dels «plans tècnics de gestió forestal simplificats».



Article 20. Despeses subvencionables

Són despeses subvencionables els honoraris de tècnic en concepte de redacció o revisió dels projectes d'ordenació de muntanyes o dels plans tècnics de gestió forestal.



Article 21. Condicions tècniques i d'aplicació

1. Les actuacions definides en els ITGF seran compatibles amb el PATFOR.

2. S'admetrà la concessió d'ajudes a la revisió dels ITGF en els casos següents:

a) finalització de la seua vigència;

b) afectació de la muntanya per desastres naturals en quantia suficient per a modificar substancialment la planificació que s'hi preveu;

c) quan es justifique convenientment la necessitat d'adaptar millor la planificació a les circumstàncies actuals de la muntanya.

3. Els ITGF podran incloure:

a) terrenys forestals que pertanguen a diferents propietaris, sempre que siguen confrontants;

b) terrenys forestals separats entre si, que pertanguen al mateix propietari.

4. La superfície mínima d'actuació serà de 25 hectàrees contínues.

5. Els ITGF hauran d'estar signats per un professional amb titulació forestal universitària: enginyer forestal, enginyer tècnic forestal o titulacions universitàries que habiliten per a l'exercici d'aquestes professions regulades.

6. Les respectives convocatòries anuals podran establir condicions tècniques i d'aplicació no previstes en aquesta ordre.

7. La resolució d'autorització del pagament de l'ajuda per part del/de la director/a general competent en gestió forestal suposa l'aprovació de l'ITGF, ja que l'òrgan competent per a aquesta aprovació és el mateix. Per a això, abans de la certificació a què es refereix l'article 11.5 del capítol I, haurà de comprovar-se que hi consten els informes favorables pertinents, d'acord amb la normativa vigent d'aplicació a aquests.





Article 22. Criteris de priorització

1. S'aplicaran els següents criteris de priorització i valors per a l'avaluació conjunta de les actuacions:



CRITERI DE PRIORITZACIÓ VALOR

Tota o una part de la superfície ordenada per l'ITGF es troba sobre espai natural protegit, Xarxa Natura 2000 o terreny forestal estratègic —segons l'article 23 del Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el PATFOR. 3

Tota o una part de la superfície ordenada per l'ITGF es troba en una demarcació forestal que disposa de pla de demarcació forestal. 1

Tota o una part de la superfície ordenada per l'ITGF es troba en un municipi que disposa de pla local de prevenció d'incendis forestals. 1

La superfície ordenada per l'ITGF és contínua. No interromp la continuïtat, l'existència de rius, vies i camins d'ús públic, ferrocarrils, canals o qualsevol altra infraestructura lineal sobre terreny. 1

Actuació promoguda per una agrupació de titulars sense personalitat jurídica, per a la gestió conjunta de les seues propietats mitjançant un únic ITGF. 2

Per cada titular de terrenys forestals agrupat segons el criteri anterior. nre. titulars x 0,5

(màx. 2)



El titular dels terrenys forestals, o titulars en el cas d'una agrupació, pertany/en a una associació de propietaris forestals amb personalitat jurídica. 1

Per cada hectàrea (ha) de superfície forestal arbrada ordenada en l'ITGF. nre. ha x 0,05

(màx. 4)

Per cada hectàrea (ha) de superfície forestal desarborada ordenada en l'ITGF. nre. ha x 0,02

(màx. 1)





2. El llindar mínim d'aplicació es fixa en 3 punts. Les sol·licituds que no arriben a aquesta puntuació mínima mitjançant la suma dels valors exposats en el punt anterior, en quedaran excloses.

3. En cas d'empat en la valoració, s'aplicarà com a criteri de desempat el nombre d'hectàrees arbrades, de major a menor.



Article 23. Compromís de la persona beneficiària

Mitjançant l'acceptació de l'ajuda, el beneficiari es compromet a mantindre en vigor l'ITGF durant els 10 anys següents a la data d'aprovació, excepte causes de força major. En aquest últim cas, ha d'estar degudament justificat.



Article 24. Import màxim de l'ajuda i percentatge de concessió

1. Els imports màxims subvencionables seran els següents:



ACTUACIÓ IMPORT MÀXIM SUBVENCIONABLE PER TIPUS D'ACTUACIÓ

Import fix Import variable en funció de la superfície

Per hectàrea arbrada Per hectàrea desarborada

Pla tècnic de gestió forestal 1.500 € 15 € 3 €

Projecte d'ordenació de muntanyes 2.000 €



2. L'import màxim subvencionable no superarà en cap cas els 10.000,00 euros.

3. El percentatge de l'ajuda podrà ser de fins al 100 % del cost de les actuacions.





CAPÍTOL III

Operació 8.5.2. Ajudes a la gestió forestal sostenible per a la millora ambiental i paisatgística i el foment dels ecosistemes forestals



Article 25. Objecte de l'ajuda

1. Aquesta ajuda té com a objecte incentivar la realització d'actuacions de gestió forestal sostenible per a la millora ambiental i paisatgística i el foment dels ecosistemes forestals, prevista en l'operació 8.5.2 del PDR-CV 2014-2020, i, en concret, dirigides a aconseguir les finalitats següents:

a) dificultar l'expansió dels incendis forestals millorant l'estructura interna dels boscos i diversificant la distribució dels hàbitats naturals sobre el territori, de manera que es propicie la presència d'ecotons de gran riquesa ecològica que generen, al seu torn, discontinuïtats naturals de les masses boscoses;

b) incrementar la resiliència natural dels ecosistemes forestals davant dels desastres naturals (plagues i malalties i condicions de sequera prolongada característica del canvi climàtic actual);

c) fomentar la maduresa ecològica dels ecosistemes forestals mediterranis, millorant-ne la diversitat biològica i l'estabilitat estructural natural.

2. Les actuacions que es pretenen incentivar amb aquestes ajudes es consideren fonamentals per a garantir la provisió necessària de serveis ambientals intangibles, com la fixació de CO2, la recàrrega d'aqüífers, la qualitat paisatgística, la diversitat biològica, etc.

3. Les actuacions de gestió forestal sostenible també permetran obtindre productes forestals amb valor de mercat, la comercialització responsable dels quals resulta imprescindible per al desenvolupament socioeconòmic de les àrees rurals de muntanya.



Article 26. Persones beneficiàries

1. Les persones físiques o jurídiques, titulars de drets de propietat o d'ús i gaudi de terrenys forestals a la Comunitat Valenciana, privats o municipals, i no gestionats per la Generalitat.

2. Així mateix, les persones físiques titulars de drets de propietat o d'ús i gaudi de terrenys forestals a la Comunitat Valenciana, agrupades sense constituir personalitat jurídica, per a realitzar en comú les actuacions previstes en aquest capítol.

En aquest cas, entre els membres de l'agrupació, s'ha de nomenar un representant amb poders suficients per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació.



Article 27. Actuacions subvencionables

1. Són subvencionables les actuacions següents:

a) reforestació sota coberta: plantació d'enriquiment amb espècies climàciques en les masses de pineda.

b) silvicultura maximitzadora de béns i serveis dels ecosistemes forestals:

– tallades de millora amb eliminació de restes: aclarides, reservacions;

– podes de formació o manteniment;

– pela del suro de baixa qualitat o espelagrinat, passat el seu torn.

– regulació de competència: desbrossaments selectius, parcials o totals.

c) creació de discontinuïtats: desbrossaments selectius de matoll i podes, entre altres, en terrenys forestals procedents d'antics cultius abandonats.

d) actuacions de sanitat forestal:

– tala i decortització o estellament de peus afectats;

– col·locació de paranys de feromones o atractius de kairomona per al control de plagues forestals.

e) recuperació de patrimoni en pedra: restauració de la funcionalitat de bancals en desús, de murs de pedra d'interés etnoagrari i funció principal hidrològica. La unitat mínima d'actuació serà de 20 m³.





Article 28. Despeses subvencionables

Són despeses subvencionables els costos d'instauració dels ITGF: nòmines de personal, lloguer de maquinària, compra de materials i treballs realitzats per empreses.



Article 29. Condicions tècniques i d'aplicació

1. Les actuacions objecte d'ajuda es faran sobre terrenys forestals de la Comunitat Valenciana.

2. Les actuacions seran compatibles amb el PATFOR.

3. Les actuacions hauran d'estar previstes en un ITGF aprovat per la conselleria competent en gestió forestal.

4. No es podrà alterar la classificació urbanística rústica de les parcel·les objecte de les ajudes.

5. Són condicions tècniques que han de complir-se en l'execució de les actuacions, les que es preveuen en l'Ordre 10/2015, de 8 d'abril, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regulen els aprofitaments forestals a la Comunitat Valenciana o per la normativa que la complemente o substituïsca; i en la resta de normativa forestal d'aplicació.

6. Són condicions tècniques específiques que han de complir-se en les actuacions de recuperació de patrimoni en pedra seca:

a) els murs estaran en terrenys forestals;

b) no es podran obrir camins, encara que siguen temporals, per al transport de pedra i material;

c) el material haurà de procedir dels murs existents o, en defecte d'això, de pedreres autoritzades.

7. Les respectives convocatòries anuals podran establir condicions tècniques i d'aplicació no previstes en aquesta ordre.



Article 30. Criteris de priorització

1. S'aplicaran els següents criteris de priorització i valors per a l'avaluació conjunta de les actuacions:



Criteri de priorització Valor

percentatge de l'ajuda sol·licitada que va destinada a actuacions de silvicultura maximitzadora de béns i serveis dels ecosistemes forestals (b), actuacions de creació de discontinuïtats (c) i actuacions de sanitat forestal (d). (ajudasol·licitadactuacionsb+c+d)/ (ajudatotalsol·licitada) X 4

(fins a un màxim de 4)

Tota o una part de l'actuació es troba sobre espai natural protegit, Xarxa Natura 2000 o terreny forestal estratègic —segons l'article 23 del Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el PATFOR. 3

Actuació promoguda per una agrupació de titulars sense personalitat jurídica, per a la gestió conjunta de les seues propietats. 2

Per cada titular de terrenys forestals agrupat segons el criteri anterior. nre. titulars x 0,5

(fins a un màxim de 2)

El titular dels terrenys forestals, o titulars en el cas d'una agrupació, pertany/en a una associació de propietaris forestals amb personalitat jurídica. 1





2. El llindar mínim d'aplicació es fixa en 3 punts. Les sol·licituds que no arriben a aquesta puntuació mínima mitjançant la suma dels valors exposats en el punt anterior, en quedaran excloses.

3. En cas d'empat en la valoració, s'aplicarà com a criteri de desempat el volum de la inversió, de major a menor.



Article 31. Compromís de la persona beneficiària

Mitjançant l'acceptació de l'ajuda, el beneficiari es compromet a mantindre la naturalesa forestal de la muntanya durant un període mínim de 5 anys.



Article 32. Import màxim de l'ajuda i percentatge de concessió

1. Els imports màxims subvencionables seran els següents:

Actuació Import màxim unitari subvencionable

Subministrament i plantació d'espècies d'enriquiment sota coberta 9,5 € / planta

Subministrament i plantació d'espècies de densificació en masses esclarissades 9,5 € / planta

Aclarides i reservacions, amb eliminació de restes 1.400 € / ha

Podes, amb eliminació de restes 600 € / ha

Pela de suro o espelagrinat 400 € / ha

Desbrossament selectiu de matoll 750 € / ha

Adquisició parany de feromona processionària del pi 8 € / u.

Adquisició parany insectes perforadors 50 € / u.

Adquisició dispensador feromona processionària del pi 2,5 € / u.

Adquisició dispensador atraients perforadors 12 € / u.

Adquisició d'altres dispensadors d'atraients d'insectes 12 € / u.

Col·locació i retirada de paranys d'insectes 9 € / u.

Recuperació murs antics bancals 180 € /m³





2. L'import màxim subvencionable serà de:

a) 30.000 euros per a sol·licituds individuals

b) 50.000 euros per a sol·licituds d'agrupacions de titulars.

3. El percentatge de l'ajuda podrà ser fins al 100 % del cost de l'actuació.





CAPÍTOL IV

Operació 8.6.1. Ajudes a les inversions per a la transformació i comercialització de productes forestals



Article 33. Objecte de l'ajuda

Aquesta ajuda té com a objecte la valorització dels productes forestals per a fomentar la gestió sostenible de les masses forestals i crear un teixit industrial d'aprofitament, de transformació i comercialització dels principals productes forestals procedents de les muntanyes de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que es preveu en l'operació 8.6.1 del PDR-CV 2014-2020.

La valorització dels productes forestals haurà d'integrar-se en projectes empresarials que revertisquen netament en la millora socioeconòmica del territori d'origen i, a més, suposen un valor afegit respecte a la millora tecnològica i ambiental dels sistemes de producció i comercialització.



Article 34. Persones beneficiàries

1. Les persones físiques o jurídiques amb domicili fiscal i activitat principal radicats a la Comunitat Valenciana, que realitzen o es comprometen a realitzar activitats industrials de mobilització, transformació i/o comercialització de productes forestals no fusters (suro, resines, plantes aromàtiques i medicinals, mel, fruits i altres productes alimentaris forestals); de la llenya residual procedent de tractaments silvícoles; i de les tales i dels aprofitaments forestals la destinació dels quals siga la producció de biomassa o altres productes transformats; i que responguen a la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses (pime), d'acord amb els criteris establits en l'annex I del Reglament (UE) núm. 702/2014.

2. Les persones físiques o jurídiques, titulars de drets de propietat o d'ús i gaudi de terrenys forestals a la Comunitat Valenciana, privats o municipals, i no gestionats per la Generalitat.

3. Les persones físiques titulars de drets de propietat o d'ús i gaudi de terrenys forestals a la Comunitat Valenciana, agrupats sense constituir personalitat jurídica, per a realitzar en comú les actuacions previstes en aquest capítol.

En aquest cas, entre els membres de l'agrupació, s'ha de nomenar un representant amb poders suficients per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació.

4. Les associacions forestals amb personalitat jurídica per a les actuacions definides en els apartats c i d de la base tercera.

Article 35. Actuacions subvencionables

1. Són subvencionables les actuacions següents:

a) assistència tècnica sobre la sostenibilitat mediambiental mitjançant l'adaptació dels ITGF als criteris i a les normes de certificació forestal vigents;

b) instal·lacions per a l'emmagatzematge d'estella forestal i de productes forestals no fusters;

c) adquisició i instal·lació de maquinària nova per a explotacions forestals: maquinària de silvicultura, de tala, d'extracció i de desembosc. En queden excloses les eines manuals com ara motoserres i similars;

d) reposició de maquinària destinada a explotacions forestals, com ara arrossegadores, tractors forestals autocarregadors i processadores. Les inversions de reposició o substitució d'equips i de maquinària han de correspondre a equips o maquinària diferents de l'anterior, bé per la tecnologia utilitzada o pel seu rendiment.

2. Les inversions relacionades amb la utilització de la fusta com a matèria primera o font d'energia es limitaran a les operacions anteriors a la indústria de segona transformació.

3. Les inversions en infraestructures d'energia renovable que consumisquen o produïsquen energia compliran les normes mínimes d'eficiència energètica, quan hi haja aquestes normes a escala nacional. No seran subvencionables les inversions en instal·lacions l'objectiu fonamental de les quals siga la producció d'electricitat a partir de la biomassa.

4. L'ajuda per a projectes d'inversió de bioenergia es limitarà a la bioenergia que complisca els criteris de sostenibilitat aplicables establits en la legislació de la Unió, especialment en l'article 17, apartats 2 a 6, de la Directiva 2009/28/CE.



Article 36. Despeses subvencionables

1. La construcció o millora de béns immobles, exclosa la compra o l'arrendament de terrenys.

2. La compra o l'arrendament amb opció a compra de maquinària i d'equips nous fins al valor de mercat del producte.

3. Els costos generals vinculats a les despeses previstes en els apartats anteriors 1 i 2, amb el límit del 10 % sobre els costos esmentats, com ara honoraris d'arquitectes, enginyers i assessors, honoraris relatius a l'assessorament sobre la sostenibilitat econòmica i mediambiental, inclosos els estudis de viabilitat.

4. Costos d'instauració d'ITGF: honoraris de tècnic per a l'assessorament sobre la seua sostenibilitat econòmica i la seua adaptació a normes de certificació forestal vigents.



Article 37. Documentació específica:

La documentació específica que haurà de presentar-se addicionalment juntament amb la sol·licitud d'ajuda en el marc de l'operació 8.6.1. Ajudes a les inversions per a la transformació i comercialització de productes forestals, és la següent:

a) certificació de l'autor del projecte, en què s'acredite que les instal·lacions o inversions sol·licitades s'adeqüen a la normativa mediambiental i de seguretat industrial vigent, quan corresponga.

b) còpia de l'escriptura que acredite la propietat dels terrenys en els quals es durà a terme la inversió, així com acreditació de la inscripció d'aquests en el Registre de la Propietat i certificació urbanística de la possibilitat de construir, si pertoca.

c) informació sobre el valor econòmic de l'explotació abans i després de realitzar la inversió, amb la finalitat de valorar la contribució estimada a l'augment del valor econòmic dels boscos.



Article 38. Condicions tècniques i d'aplicació

1. Les actuacions seran compatibles amb el PATFOR.

2. Els productes forestals vinculats a les actuacions objecte de l'ajuda han d'estar previstos en un ITGF aprovat per la conselleria competent en gestió forestal que estiga vigent, almenys durant els 3 anys següents a l'aprovació de la subvenció.

3. Les inversions objecte d'aquesta ajuda han d'estar relacionades directament amb la primera transformació, mobilització o comercialització dels productes forestals.

4. Les instal·lacions fixes objecte de les inversions subvencionades han de trobar-se a la Comunitat Valenciana i, en el cas d'instal·lacions mòbils, el domicili fiscal del sol·licitant ha de trobar-se a la Comunitat Valenciana.

5. Les ajudes per a productes no fusters es concediran únicament per a aquells procedents de terrenys forestals.

6. Les inversions en maquinària podran ser finançades mitjançant arrendament financer exclusivament quan en el contracte d'arrendament financer s'establisca l'obligatorietat d'adquirir el bé en finalitzar l'operació d'arrendament. En aquest contracte s'ha d'indicar la descripció del bé, el seu import i termini d'arrendament, així com la subordinació d'aquest arrendament a les obligacions establides en la normativa subvencionadora. La duració màxima de l'arrendament financer admesa no excedirà de cinc anys.

7. En cap cas se subvencionaran les inversions de simple substitució ni l'adquisició d'equipaments i de maquinària usats.

8. Les respectives convocatòries anuals podran establir condicions tècniques i d'aplicació no previstes en aquesta ordre.



Article 39. Criteris de priorització

1. S'hi aplicaran els criteris de priorització següents:



Criteri de priorització Valor

L'actuació es troba en «terreny forestal estratègic», segons la definició de l'article 23 del Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el PATFOR. 2

Actuació en «municipi rural», segons la definició de la Llei 45/2007, de 13 desembre, per al desenvolupament sostenible del medi rural, per la qual es defineixen així les entitats locals amb una població inferior a 5.000 habitants. 2

Actuació promoguda per una agrupació de titulars sense personalitat jurídica, per a la gestió conjunta de les seues propietats. 2

Per cada titular de terrenys forestals agrupat segons el criteri anterior. nre. titulars x 0,5

(màx. 2)

El titular dels terrenys forestals, o titulars en el cas d'una agrupació, pertany/en a una associació de propietaris forestals amb personalitat jurídica. 1

Actuació promoguda per una empresa l'activitat econòmica de la qual està classificada amb un dels següents codis CNAE (Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques):

0210. Silvicultura i altres activitats forestals

0220. Explotació de la fusta

0230. Recol·lecció de productes silvestres, excepte fusta

0240. Serveis de suport a la silvicultura 2

Actuació en una de les 12 zones de gestió de biomassa forestal per a aprofitament energètic delimitades pel PATFOR.

2





2. El llindar mínim d'aplicació es fixa en 2 punts. Les actuacions que no arriben a aquesta puntuació mínima mitjançant la suma dels valors exposats en el punt anterior en quedaran excloses.



Article 40. Compromisos de la persona beneficiària

1. En el cas d'ajudes per a la implantació de sistemes de certificació forestal, mitjançant l'acceptació de l'ajuda, el beneficiari es compromet a mantindre la naturalesa forestal de la muntanya durant un període mínim de 5 anys.

2. En el cas d'ajudes per a instal·lacions d'emmagatzematge de material forestal i l'adquisició o la reposició de maquinària forestal, mitjançant l'acceptació de l'ajuda, el beneficiari es

compromet a mantindre la seua activitat econòmica i a no vendre la maquinària o les instal·lacions adquirides durant un període mínim de 5 anys.



Article 41. Import de l'ajuda i percentatge de concessió

1. Els imports màxims subvencionables seran els següents:

Actuació Import màxim subvencionable per tipus d'actuació

Implantació sistema de certificació forestal 4.000 €

Instal·lació de magatzems per a material forestal 400.000 €

Adquisició o reposició de maquinària forestal 150.000 €





2. L'import màxim subvencionable no superarà en cap cas els 400.000 euros per a la totalitat d'actuacions sol·licitades en el marc de l'operació 8.6.1.

3. El percentatge de l'ajuda podrà ser de fins al 40 % del cost de cada actuació individual.



Article 42. Justificació i pagament

1. En cas d'adquisició de maquinària mitjançant contracte d'arrendament financer, s'ha de presentar original i còpia del contracte d'arrendament financer amb opció de compra.

2. En el cas de maquinària, a més de les factures i dels comprovants de pagament originals, se n'ha de presentar la fitxa tècnica, i, en el cas d'obra civil, la llicència municipal. En els altres casos, s'han de presentar originals i còpies de les factures o dels documents de valor probatori equivalent i originals i còpies dels comprovants de pagament anteriors a la data límit indicada per a justificar en la resolució de concessió.



3. En el cas de persones físiques i jurídiques amb activitat forestal, s'ha de justificar, a més, amb la presentació de les sol·licituds de permisos o llicències d'aprofitament o comunicacions d'actuació dins dels instruments tècnics de gestió aprovats i vigents, així com les factures i els comprovants dels pagaments corresponents a la mobilització de les tones anuals requerides.

Mapa web