Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 5 de febrer de 2020, de la directora general de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia, per la qual s'inscriu la modificació dels Estatuts del Col·legi Territorial d'Administradors de Finques d'Alacant en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians Professionals de la Comunitat Valenciana. [2020/1392]

(DOGV núm. 8741 de 17.02.2020) Ref. Base de dades 001610/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública
    Grup temàtic: 000





Vist l'expedient de sol·licitud de modificació estatutària instruït a instàncies del Col·legi Territorial d'Administradors de Finques d'Alacant, inscrit amb el número 29 de la Secció Primera del Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians Professionals de la Comunitat Valenciana, en el qual se sol·licita la inscripció de la modificació dels seus Estatuts en aquest registre, atesos els següents



Fets

Primer. Pel president del Col·legi Territorial d'Administradors de Finques d'Alacant, es va presentar en data de 30 de novembre de 2017, sol·licitud d'inscripció dels nous Estatuts del Col·legi Territorial d'Administradors de Finques d'Alacant, en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en compliment del que es preveu en l'article 11 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana.

Segon. Els Estatuts del Col·legi Territorial d'Administradors de Finques d'Alacant i la seua província van ser aprovats per Resolució de 30 de novembre de 2007, del director general de Justícia i Menor de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques (DOGV 5667, 26.12.2007).

Tercer. Mitjançant Resolució de 16 d'octubre de 2008, del director general de Justícia i Menor de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, va inscriure la modificació dels Estatuts del Col·legi Territorial d'Administradors de Finques d'Alacant i la seua província, (DOGV 5885, 04.11.2008)

Quart. La modificació parcial dels Estatuts del Col·legi Territorial d'Administradors de Finques d'Alacant va ser aprovada per l'Assemblea General del Col·legi el 23 d'octubre de 2017, segons certificat del secretari del Col·legi, amb el vistiplau del president, de data 30 de novembre de 2017.

Quint. Mitjançant escrit de data 26 d'octubre de 2019, es va requerir al col·legi la modificació de diversos articles dels nous estatuts per a la seua adaptació a la legalitat vigent.

Sisé. En data 29 de novembre de 2019, s'aporta per part del Col·legi text dels nous estatuts recollint les observacions formulades pel Servei d'Entitats Jurídiques aprovades per Junta General Extraordinària de data 23 d'octubre de 2019.



Fonaments de dret



Primer

Revisada la sol·licitud de modificació dels Estatuts del Col·legi Territorial d'Administradors de Finques d'Alacant, aquests contenen totes les determinacions exigides per l'article 10 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.



Segon

La modificació estatutària ha sigut aprovada amb els requisits i formalitats previstos en aquest article i en els propis Estatuts del Col·legi.





Tercer

L'expedient ha sigut tramitat pel Servei d'Entitats Jurídiques, adscrit a la Direcció General de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, competent per així disposar-ho l'article 6.1 de la citada Llei 6/1997, tenint en compte el que es preveu per la Disposició Final del Decret 4/2002, de 8 de gener, en virtut de les atribucions d'aquesta Direcció General de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia competent per a resoldre sobre la procedència de la inscripció sol·licitada, de conformitat amb el que es disposa en l'article 73 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat.

Per tot l'anterior; vist l'article 36 de la Constitució i l'article 49.1.22a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana; la Llei 2/1974, de 13 de febrer, de Col·legis Professionals; els articles 11, 25 i 26 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana; així com dels articles 21 i 74 del Decret 4/2002, de 8 de gener, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament d'aquesta última; i altres disposicions complementàries de pertinent aplicació, resolc:



Inscriure els nous estatuts del Col·legi Territorial d'Administradors de Finques d'Alacant en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians Professionals de la Comunitat Valenciana, recollits en l'Annex a aquesta resolució.



Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar, potestativament, recurs de reposició davant el mateix òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la seua notificació, o bé, recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la seua notificació. Tot això de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en els articles 10, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.





València, 5 de febrer de 2020.– La directora general de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia: Bárbara López Ramón.







ANNEX

Estatuts del Col·legi Territorial d'Administradors

de Finques d'Alacant i Província



Capítol primer. El col·legi. Finalitats i funcions



Article 1

El Col·legi Territorial d'Administradors de Finques d'Alacant i Província és una corporació de dret públic emparat per la llei i reconeguda per l'Estat i per la Comunitat Valenciana, amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat per al compliment de les seues finalitats. La seua estructura i funcionament seran democràtics.



Article 2. Àmbit territorial i domicili

L'àmbit territorial del col·legi comprén Alacant i la seua província.

La seu social es troba a Alacant, carrer Sant Ferran, núm. 12, 1r esq., sense perjudici de la facultat de la junta general de col·legiats per a traslladar-la, a proposta de la junta de govern, a qualsevol altre lloc dins de la ciutat d'Alacant.



Article 3. Regulació

El col·legi es regeix en el desenvolupament del que es disposa en l'article 36 de la Constitució, per la Llei de col·legis professionals de la Comunitat Valenciana, pels estatuts generals de la professió, pels estatuts del Consell General d'Administradors de Finques a la Comunitat Valenciana, pels presents estatuts, pels reglaments de règim interior que es puguen desenvolupar i pels acords aprovats pels diferents òrgans corporatius en l'àmbit de les seues respectives competències, així com per les altres normes d'obligat compliment que li siguen aplicables.









Article 4. Finalitats essencials

Són finalitats essencials del col·legi l'ordenació de l'exercici de la professió dels administradors de finques col·legiats i la representació d'aquesta; el compliment de la funció social que com a corporació de dret públic li correspon; la defensa dels interessos professionals dels col·legiats; la regulació de l'exercici professional de l'administració de finques entre els seus col·legiats; l'atenció i protecció dels interessos dels consumidors i usuaris en relació amb els serveis de l'administració de finques, en l'àmbit del seu territori; l'exigència de les normes deontològiques en l'exercici de la professió; l'actuació sancionadora quan siga legalment procedent i, en general, la més adequada prestació de l'activitat professional, coordinant els interessos del col·legi i els seus col·legiats amb el servei a la societat.



Article 5. Funcions del col·legi

En el compliment de les seues finalitats, corresponen al col·legi les funcions següents:

a) Ordenar en l'àmbit de la seua competència l'activitat professional dels col·legiats vetlant pel compliment de les normes deontològiques, dignitat professional i pel respecte degut als drets dels consumidors i usuaris exercint la facultat disciplinària en l'ordre professional i col·legial.

b) Exercir en el seu àmbit territorial la representació i defensa de la professió davant l'Administració pública, corporacions, tribunals i particulars, amb plena legitimació per a ser part en tots els litigis i qüestions que afecten els interessos professionals i col·legials, i exercitar el dret de petició, d'acord amb la llei.

c) Exercir la representació que establisquen les lleis per al compliment de les seues finalitats.

d) Col·laborar amb les universitats en l'elaboració dels plans d'estudi, sense menyscapte del principi d'autonomia universitària.

e) Exercir les funcions que li encomane l'administració i prestar-li col·laboració mitjançant realització d'estudis, informes, estadístiques i altres activitats relacionades amb les seues finalitats, que li puguen ser sol·licitades o acorde per iniciativa pròpia.

f) Facilitar als tribunals la relació de col·legiats que puguen ser requerits per a intervindre com a perits o designar-los per si mateixos, segons siga procedent.

g) Organitzar i promoure activitats o serveis comuns d'interés per als col·legiats, de caràcter professional, formatiu, cooperatiu i altres anàlegs.

h) Organitzar cursos i altres actes encaminats a la formació permanent professional.

i) Complir i fer complir als col·legiats l'ordenament jurídic en tot el que afecte la professió, els estatuts, reglaments i normes adaptades pel col·legi en matèria de la seua competència.

j) Promoure el respecte i col·laboració entre els col·legiats impedint la competència deslleial entre aquests, i intervenint en via de conciliació, mediació o arbitratge en les qüestions d'índole professional que se susciten entre els col·legiats.

k) Resoldre, a instàncies dels interessats, les discrepàncies que puguen sorgir sobre el compliment de les obligacions dels col·legiats en l'exercici de la seua professió.

l) Determinar les obligacions econòmiques dels col·legiats i administrar els recursos del col·legi.

m) En compliment de la funció social que li correspon, promoure el coneixement dels drets i obligacions dels propietaris en matèria de béns immobles, mobles, i informar d'aquests en les qüestions pròpies de la professió d'administració de finques o dels seus col·legiats, amb les limitacions vigents.

n) Atendre les queixes i reclamacions fundades que formulen els administrats contra l'actuació professional dels col·legiats.

o) Establir sistemes alternatius de resolució de conflictes, com ara l'arbitratge, la mediació o la conciliació, especialment en matèria immobiliària, i tant per als col·legiats com per a terceres persones que ho sol·liciten. I amb aquesta finalitat instituir els corresponents tribunals o centres que els administren, formant o seleccionant els àrbitres i mediadors que els componguen, de conformitat amb les lleis vigents a cada moment. La seua creació haurà d'aprovar-se per acord de la junta general de col·legiats, a proposta de la junta de govern que, a tal fi, podrà elaborar i aprovar o modificar els reglaments oportuns en matèria d'arbitratge i mediació, o l'adhesió a codis de conducta.

p) Totes les altres funcions orientades a promoure i beneficiar els interessos col·legials, professionals i dels consumidors i usuaris, o les que dispose o reconega la legislació aplicable.



Article 6. Estatuts

Els estatuts seran elaborats pel mateix col·legi, segons acord de la junta general de col·legiats i els sotmetrà després a l'aprovació que legalment calga.

Per a la modificació dels estatuts, s'observaran els mateixos requisits que per a la seua aprovació.



Article 7. Relacions orgàniques

El col·legi es relacionarà amb l'Administració autonòmica de la Comunitat Valenciana a través de la conselleria competent.

En la seua relació amb el consell general estatal i, en el seu cas, amb l'autonòmic, s'estarà al que disposen les seues normes respectives, i són prelatives les autonòmiques.



Capítol ii. Dels administradors de finques



Article 8. Definició

1. L'administrador de finques és un professional lliure i independent, a qui correspon l'administració d'immobles propietat de tercers. L'exercici professional podrà desenvolupar-lo de manera individual o col·lectiva, sota qualsevol modalitat permesa en les lleis i reglaments.



2. Són administradors de finques col·legiats les persones naturals, incorporades al col·legi en qualitat d'exercents que, amb despatx professional obert a aquest efecte, es dediquen mitjançant percepció d'honoraris, a l'administració i assessorament de béns immobles, propietat de tercers, bé siguen rústics o urbans, en règim d'explotació directa, arrendament, propietat horitzontal o qualsevol altre; així com a l'administració de cooperatives d'habitatges i comunitats de propietaris per a la construcció d'habitatges, urbanitzacions amb els seus serveis, instal·lacions i annexos comuns; i entitats col·laboradores de la gestió urbanística al·ludides en la llei del sòl, centres comercials, clubs nàutics, etc. i, en general, totes les comeses que tinguen relació amb l'administració de béns immobles.



Article 9. Àmbit de funcions

1. L'exercici professional comprén totes les funcions conduents al govern i conservació dels béns encomanats i a l'obtenció del rendiment adequat; en el desenvolupament d'aquestes funcions, l'administrador està facultat per a realitzar tots els actes d'administració i gestió que siguen necessaris, amb observança de les normes legals aplicables, el costum i la prudència, sense altres limitacions que les expressament rebudes del titular dels béns i aquelles altres atribuïdes en exclusiva a altres professions.

2. Els serveis professionals de l'administrador de finques poden prestar-se de manera regular, respecte dels béns immobles l'administració dels quals tinga encomanada, o per encàrrec de serveis i assessoraments concrets o determinats, sol·licitats per propietaris de finques.



3. L'exercici professional es realitzarà en règim de lliure competència i subjecte, quant a l'oferta de serveis i fixació de la seua remuneració, al principi de llibertat de pacte entre les parts i a la legislació aplicable.



Article 10. Classes d'administradors

1. Els administradors de finques poden ser exercents i no exercents. Aquests últims no podran utilitzar en els seus escrits el títol d'«administrador de finques», si ho fan, seran considerats com a exercents, amb totes les obligacions que se'n deriven, sense perjudici de les sancions col·legials que siguen procedents, a més de les que pogueren recaure sobre aquest en altres ordres estatals o autonòmiques.



2. El col·legi podrà nomenar administradors d'honor els col·legiats, persones o entitats que s'hagueren distingit en l'exercici professional, la prestació de serveis molt significatius en benefici de la professió o del col·legi, o hagueren dedicat singular esforç i suport a la millora, promoció i desenvolupament del sector de la propietat urbana i rústica i de la seua legislació reguladora.

La proposta per a aquesta designació serà realitzada per la junta de govern, amb el vot favorable de 2/3 dels seus membres, mitjançant votació secreta. Haurà d'acordar el nomenament la junta general per majoria simple d'assistents.

Els administradors d'honor tindran dret d'assistència, en lloc preferent, a les juntes generals, amb veu i sense vot, llevat que es tractara de col·legiats.



Article 11. Requisits

1. Per a exercir la professió d'administrador de finques s'exigeix estar incorporat al col·legi professional mentre per llei no es dispose el contrari, i és suficient que estiga incorporat a un dels col·legis territorials d'Espanya que serà el del domicili professional únic o principal, de conformitat amb la llei de col·legis professionals. En el cas de desplaçament temporal d'un professional d'un altre estat membre de la Unió Europea, s'estarà al que es disposa en aplicació del dret comunitari relatiu al reconeixement de qualificacions.

2. Per a incorporar-se, hauran de complir-se els requisits següents:

a) Ser de nacionalitat espanyola o d'algun dels països membres de la Unió Europea.

b) Ser major d'edat.

c) Estar en possessió del títol d'administrador de finques, reunint els requisits que a aquest efecte tinga establit l'Estatut del Consell General de Col·legis d'Administradors de Finques d'Espanya.

d) Mancar d'antecedents penals que inhabiliten per a l'exercici professional.

e) Satisfer la quota d'ingrés, la fiança exigible als col·legiats exercents i les altres obligacions econòmiques establides estatutàriament que permeten el manteniment dels serveis col·legials.

f) Complir totes les obligacions fiscals o de qualsevol tipus que siguen exigibles legalment per a l'exercici professional.

g) Designar un domicili que tindrà la consideració de domicili a l'efecte de comunicacions. En el supòsit de tindre diversos domicilis o centres de la seua activitat professional, l'administrador haurà de designar-ne un com a principal.

3. La condició assenyalada en l'apartat a del número anterior, podrà dispensar-se als nacionals d'altres països, aliens a la Unió Europea, quan els tractats corresponents els autoritzen legalment a establir-se en el territori espanyol i reconeguen el dret recíproc als administradors espanyols.



Article 12. Altes

1. Procedirà la incorporació al col·legi de les persones físiques a les quals es refereix l'article 8, punt 1, que tinguen els requisits exigibles per a això en aquests estatuts, no podrà limitar-se el nombre de col·legiats.

2. És competència de la junta de govern la decisió sobre les sol·licituds d'incorporació.

Les resolucions que deneguen o suspenguen la incorporació hauran d'estar fonamentades i caldrà notificar-les als sol·licitants, els quals podran interposar recurs potestatiu de reposició per als actes que esgoten la via administrativa i el recurs d'alçada per als que no esgoten la citada via.



Article 13. Baixes

1. La condició de col·legiat es perdrà:

a) Per baixa voluntària.

b) Per ser inhabilitat permanentment per a l'exercici de la professió, segons l'acord adoptat en un expedient disciplinari sotmés a possible revisió jurisdiccional o mitjançant condemna ferma dictada per un tribunal competent per conducta constitutiva de delicte.

2. La baixa per la causa b) serà notificada a l'interessat per escrit, i farà efecte des d'aqueix mateix moment excepte resolució judicial que acorde la suspensió dels efectes executius de la baixa degudament notificada al col·legi.



Article 14. Drets

Els col·legiats tindran els següents drets:

a) Participar en la vida corporativa, exercitant els drets de vot, petició i accés als càrrecs directius.

b) Ser defensat pel col·legi en l'exercici professional o amb motiu d'aquet sempre que estiguen perfectament justificat i fonamentat d'acord amb les normes recollides en els presents estatuts, reglaments i altres normes de desenvolupament.

c) Ser representats i assistits pels serveis jurídics col·legials, si la junta ho considera convenient, a fi de presentar accions relacionades amb l'exercici professional davant d'autoritats, tribunals, entitats o particulars.

d) Presentar al col·legi totes les proposicions que considere convenients per a la professió o el col·legi.

e) Formular queixes contra l'actuació de qualsevol dels membres dels òrgans de govern del col·legi, en l'exercici del seu càrrec i promoure el vot de censura contra aquests.

f) Utilitzar tots els serveis que s'establisquen pel col·legi en benefici dels col·legiats, sense perjudici de les taxes o cànons que pogueren procedir.

g) Percebre una contraprestació econòmica per la prestació dels seus serveis professionals.

h) Exercir la seua activitat en tot el territori de l'Estat.

i) Exercir quants drets es deduïsquen d'aquests Estatuts i altres disposicions aplicables.



Article 15. Obligacions

Tots els membres del col·legi, siguen o no exercents, tindran com a obligació:

a) Complir el que es disposa en aquests estatuts, reglaments i altres acords i normes col·legials.

b) Assistir a les juntes generals i altres actes corporatius.

c) Acceptar l'exercici de les comeses que li foren encomanades pels òrgans de govern.

d) Pagar les quotes que s'establisquen, ordinàries o extraordinàries, constituir les fiances assenyalades per als exercents i les derrames per a atendre les càrregues col·legials, qualsevol que siga la seua naturalesa, de la manera que determine la junta general, per disposició estatutària o per qualsevol una altra legalment aplicables.

e) Mantindre despatx professional obert, en el territori del col·legi en l'àmbit del qual estiga incorporat i exercisca habitualment la seua professió, així com comunicar al col·legi els canvis de residència i domicili.

f) Denunciar al col·legi els actes de competència deslleial i l'exercici professional per administradors no exercents o qualsevol altre tendent a evitar accions doloses a la corporació i els seus col·legiats.

g) Complir la seua comesa professional d'acord amb els pactes amb el client, amb diligència, i ajustar la seua actuació als principis de la confiança i la bona fe, respectant i acatant les altres normes deontològiques i aplicant la perícia professional adequada al cas.

h) Desenvolupar amb respecte i cortesia les seues relacions amb els seus companys i membres dels òrgans de govern del col·legi.



Article 16. Publicitat

La publicitat dels administradors de finques col·legiats haurà de respectar la normativa estatal o autonòmica sobre la matèria, a més dels principis generals sobre veracitat, autenticitat i informació deguda.





Article 17. Societats

L'exercici professional de l'administrador de finques per mitjà de societats es regirà pel que estableixen les lleis i, a l'efecte del seu reconeixement col·legial, hauran d'ajustar-se al que es disposa en la normativa vigent que els siga aplicable, en els presents estatuts, així com en els reglaments col·legials que els desenvolupen.



Article 18. Comunicació de nomenament i traspàs de documentació



Els administradors que hagen sigut nomenats per a l'administració d'una finca, en la qual haguera estat prestant els seus serveis altre company col·legiat, hauran de comunicar al més prompte possible el seu nomenament al sortint, llevat que hi haja renúncia escrita i incondicionada a prosseguir en l'encàrrec per part de l'anterior administrador, i en tot cas, sol·licitar d'aquest la informació necessària per a assumir la gestió de la comunitat.

Serà obligació de l'administrador sortint tornar tota la documentació de la comunitat de propietaris que estiga en poder seu, completa i com cal, en els termes que reglamentàriament s'establisquen. En tot cas, haurà de facilitar sempre en el termini màxim de 15 dies, comptadors des de la seua sol·licitud, la informació imprescindible per a continuar la gestió de la comunitat i la resta de la documentació que estarà en poder seu en el termini màxim de 30 dies.

Correspon a la junta de govern establir el protocol de lliurament de documentació en supòsits de cessament en l'administració de finques.



L'administrador substituït tindrà dret a reclamar els honoraris que legítimament li corresponguen per la seua intervenció professional i el substitut tindrà el deure de col·laborar diligentment en la gestió del seu pagament.

Totes les discrepàncies que puguen sorgir en aquests casos podran sotmetre's a la comissió disciplinària del col·legi que resoldrà en conseqüència o donarà trasllat a la junta de govern per a la seua decisió.





Capítol iii. Dels òrgans de govern



Secció Primera

Junta de govern



Article 19

1. El col·legi estarà regit per una junta de govern, constituïda pel president, tres vicepresidents, un secretari, un tresorer, un comptador-censor i un nombre de vocals no inferior a cinc ni superior a dotze.



2. Correspon a la junta de govern, en general, assumir, promoure i realitzar totes les funcions atribuïdes al col·legi, excepte les que són competència de la junta general, així com executar els acords d'aquesta, i en particular, podrà:

a) Aprovar, denegar o suspendre la incorporació de nous col·legiats i acordar les baixes en els casos que calga.

b) Sancionar les actuacions irregulars dels col·legiats per l'incompliment de les seues obligacions professionals, bé es deduïsquen d'aquests estatuts, dels pactes amb l'administrat o de qualsevol altra norma exigible, i exercitar l'acció de vigilància i control deontològic professional.

c) Defensar als col·legiats en tots els casos que es considere just a criteri de la junta de govern, davant autoritats o tribunals, com a conseqüència de la seua actuació professional.

d) Mitjançar en els conflictes que puguen sorgir entre col·legiats per qüestions professionals, quan així ho sol·licite algun d'aquests.

e) Premiar i distingir els administradors que sobreisquen en l'exercici de la professió i en la prestació de serveis al col·legi.

f) Facilitar informació als col·legiats sobre qüestions d'interés professional, corporatiu o col·legial.

g) Procurar que en l'exercici professional siguen respectades les normes i condicions adequades per a no menyscabar el prestigi de la professió i el servei a l'administrat, i exercir les accions que foren necessaris per a això.

h) Executar i fer complir els acords adoptats per la junta general.



i) Determinar l'import de la quota d'incorporació dels col·legiats, la quota ordinària i les extraordinàries, així com les derrames que es consideren i la quantia de les fiances exigibles als col·legiats exercents, sense perjudici de la seua ratificació per la junta general de col·legiats.



j) Recaptar i administrar els fons del col·legi.

k) Elaborar els pressupostos i rendir els comptes anuals.

l) Nomenar, separar i destinar els empleats del col·legi.

m) Convocar eleccions per a la provisió i renovació de càrrecs de la junta de govern.

n) Proveir provisionalment les vacants que es produïsquen en els càrrecs de la junta de govern, fins a la definitiva elecció.

o) Convocar juntes generals ordinàries o extraordinàries, incloent en l'ordre del dia les qüestions que estime oportunes.

p) Nomenar les comissions que considere necessàries per a responsabilitzar les comeses i treballs necessaris per al millor desenvolupament corporatiu.

q) Elaborar els reglaments de règim interior, normes disciplinàries, deontològiques o qualsevol altra, així com les seues modificacions, les quals necessitaran l'aprovació de la junta general.

r) Proposar a les administracions públiques i autoritats suggeriments i estudis que es consideren beneficiosos per al sector immobiliari, i col·laborar amb aquelles en les qüestions tècniques i en les altres relacionades amb les finalitats pròpies del col·legi, quan redunden en benefici del bé comú.

s) Portar a terme totes les altres funcions atribuïdes al col·legi no indicades en els apartats anteriors i que no estiguen expressament reservades a la junta general, bé es continguen en aquests estatuts o en qualsevol disposició legalment aplicable.

t) Col·laborar amb el consell autonòmic de col·legis d'administradors de finques i amb el consell general en el compliment de les seues funcions i finalitats.

3. Podran ser retribuïts aquells càrrecs de la junta de govern que tinguen una especial dedicació ateses les seues funcions i responsabilitat en l'exercici del seu càrrec. També podran ser retribuïts els companys que no formen part de la junta de govern que exercisquen comeses encomanades pels òrgans de govern.

En qualsevol dels casos, correspondrà a la junta general de col·legiats i a proposta de la junta de govern, determinar la retribució i la seua quantia. Les retribucions seran fixades anualment i aprovades en els pressupostos.

Les despeses de representació efectives i justificades podran ser aprovades per la mateixa junta de govern.

4. La junta de govern, per a aconseguir la major operativitat i ecàcia, podrà crear les comissions que estime convenients, fins i tot amb facultats delegades, que hauran en tot cas de ser presidides pel president o membre de la junta en qui delegue, i podran estar integrades tant per membres de junta com per altres col·legiats. Aquestes comissions podran tindre caràcter permanent o temporal, en funció de l'objecte a què facen referència.

Es consideren comissions amb caràcter permanent: comissió disciplinària o deontològica, comissió de formació, comissió de relacions institucionals i comissió econòmica.

La junta de govern, a fi d'aconseguir una major operativitat i per a la tramitació dels assumptes de tràmit o estudi previ dels que se sotmetran a la junta de govern, podrà acordar la constitució d'una comissió permanent, que almenys serà integrada pel president, el vicepresident 1r i el secretari, sense perjudici de qualsevol altre membre de la junta o delegats que puguen assistir a sessions concretes per indicació del president.

Els membres de la junta de govern han d'exercir les seues funcions amb probitat, diligència i dedicació, amb subjecció a les lleis, al codi de bon govern, als reglaments i als presents estatuts, i en tot cas amb la dignitat pròpia de l'exercici de la professió d'administrador de finques col·legiat. Guardaran secret de les deliberacions de la junta i les comissions i s'abstindran de fer ús de la informació reservada del col·legi o de la que coneguen exclusivament per raó del seu càrrec.



Quan un membre de la junta de govern resulte interessat en un determinat assumpte sotmés a decisió d'aquesta, haurà d'absentar-se de les deliberacions i votació, i constarà aquesta absència en l'acta.

El deure de guardar secret i la prohibició de fer ús de la informació esmentat en l'antecedent abastarà tots aquells col·legiats que en un moment donat integren les comissions, assistisquen a la junta de govern, o siguen cridats a aquestes.



Article 20

1. La junta de govern es reunirà quan la importància dels assumptes ho requerisca i, com a mínim, una vegada al trimestre o quan ho acorde el president.

També haurà de reunir-se quan ho sol·licite una quarta part dels seus membres, i en aquest cas haurà de realitzar-se en el termini màxim de quinze dies.

2. La convocatòria serà cursada pel secretari, amb l'ordre prèvia del president, amb cinc dies d'antelació com a mínim, excepte en casos urgents. La convocatòria, que serà per escrit, contindrà l'ordre del dia i no podran adoptar acords sobre qüestions no incloses en aquest, excepte les urgents, sobrevingudes amb posterioritat a la convocatòria o les que foren acceptades unànimement pels assistents.

3. Els acords s'adoptaran per majoria de vots dels assistents, i correspondrà al president el vot de qualitat.

4. De les reunions s'estendrà acta, que serà estesa en el llibre corresponent, i signada pel president i secretari.



Article 21. El president

El president exerceix la representació del col·legi en totes les seues relacions amb l'administració, autoritats, corporacions, tribunals i particulars; li correspon la direcció del col·legi, supervisant el bon funcionament dels seus serveis, podrà adoptar acords urgents i retrà compte posteriorment a la junta de govern, i promourà i coordinarà les tasques encaminades al millor compliment i obtenció de les finalitats col·legials.



A més, tindrà les següents facultats:

a) Vetlar per la legalitat de tots els actes i acords col·legials.

b) Convocar, presidir i dirigir les reunions de les juntes i comissions del col·legi, utilitzant el seu vot de qualitat quan siga procedent.

c) Ordenar els pagaments a realitzar amb càrrec dels fons del col·legi.

d) Realitzar tota classe d'operacions bancàries, conjuntament amb el secretari o tresorer, com ara obertura de compte, disposició de fons, lliurament i acceptació de lletres de canvi, depòsits de valors i, en general, tot el que admeta la pràctica bancària, sense excepció.

e) Signar tots els documents públics o privats que comporten la representació del col·legi.

f) Representar el col·legi en judici i davant qualsevol classe de tribunals. Podrà atorgar poders de representació, amb totes les facultats, sense excepció.

g) I, en general, exercir totes les facultats que li atribuïsquen els presents estatuts no previstes en els apartats anteriors.



Article 22. Els vicepresidents

Els vicepresidents realitzaran les funcions que els encomane el president, i assumiran les d'aquest en cas d'absència, malaltia, suspensió o vacant, i el supliran per l'ordre dels seus càrrecs.



Article 23. El secretari

Correspon al secretari:

a) Redactar les actes així com signar els escrits de citació per a tots els actes del col·legi, seguint les instruccions del president.

b) Instrumentar l'organització administrativa del col·legi, comprovant el seu funcionament de manera permanent, amb especial atenció a la posada al dia del registre i expedients de col·legiats, amb el seu historial, distincions i sancions disciplinàries.

c) Confeccionar el cens de col·legiats.

d) Redactar la memòria anual segons el que s'estableix en la normativa vigent.

e) Exercir la direcció del personal del col·legi i comprovar el compliment de les funcions que corresponen a aquest.

f) Rebre totes les comunicacions i correspondència, i informar qui pertoque, i signar els escrits la signatura dels quals no corresponga al president.

g) Intervindre i signar, conjuntament amb el president, en la realització de les operacions bancàries.

h) Autoritzar amb la seua signatura, amb el vistiplau del president, els certificats i altres documents col·legials.

i) Tindre a càrrec seu el segell i documentació del col·legi.

j) Informar la junta de govern de totes les qüestions d'interés i proposar totes les mesures que considere convenients.



Article 24. El tresorer

Tindrà les funcions següents:

a) Recaptar i custodiar els fons del col·legi.

b) Atendre les ordres de pagament lliurades pel president.

c) Controlar la comptabilitat i verificar la caixa.

d) Informar la junta de govern sobre la situació i compliment de les previsions pressupostàries d'ingressos i despeses.

e) Controlar el cobrament de les quotes i derrames col·legials, i proposar l'adopció de les mesures procedents en els casos de mora o impagament.

f) Redactar els pressupostos i presentar els comptes anuals que la junta de govern haja de proposar a la junta general.

g) Intervindre i signar, conjuntament amb el president, en la realització de les operacions bancàries.

Article 25. El comptador-censor

Correspon a aquest:

a) Inspeccionar la comptabilitat i la caixa del col·legi.

b) Intervindre els lliuraments de pagament del president i el moviment dels comptes bancaris i fons del col·legi.

c) Adoptar les mesures que estime convenients per a la salvaguarda dels recursos econòmics del col·legi, i retre compte a la junta de govern.



d) Confeccionar, conjuntament amb el tresorer, els pressupostos i comptes que hagen de sotmetre's a l'aprovació de la junta general.

e) Realitzar l'inventari dels béns del col·legi.

f) Col·laborar amb el tresorer en el control dels fons i recursos econòmics del col·legi.



Article 26. Els vocals

Els vocals, els càrrecs dels quals estaran numerats, exerciran els treballs que expressament els encomane la junta de govern o el seu president, i col·laboraran de manera permanent amb aquesta.

En els casos d'absència, malaltia o vacant del secretari, tresorer o comptador, substituiran aquests per l'ordre del seu número.



Secció segona. Eleccions



Article 27. Eleccions

1. L'elecció de tots els càrrecs de la junta de govern s'efectuarà a través de sufragi universal, lliure, directe i secret i sense que s'admeta el vot delegat.

2. Seran electors tots els col·legiats que a la data de la convocatòrias disposen dels seus drets col·legials i estiguen al corrent de pagament de les seues obligacions econòmiques.



Article 28. Condició per a ser membre de la junta de govern

1. Podran presentar-se per a ocupar els càrrecs de la junta de govern, tots els col·legiats que acrediten estar avalats pel 3 % del cens del col·legi en la data d'exposició de les llistes en el tauler d'anuncis del col·legi, en la forma prevista en l'article 36.

2. No podran ser membres de la junta de govern:

2.1. Els col·legiats que hagueren sigut condemnats per sentència judicial o resolució administrativa ferma que comporte la inhabilitació o suspensió per a càrrecs públics.

2.2. Els col·legiats que hagueren sigut sancionats disciplinàriament per un col·legi d'administradors i no es troben rehabilitats.



2.3. Els que no es troben al corrent de les càrregues col·legials.



Article. 29. Duració del mandat

El temps de mandat serà de quatre anys. Tots els càrrecs de la junta de govern es triaran i renovaran al mateix temps, transcorreguts els indicats quatre anys des de la seua elecció.

Els membres de la junta de govern podran ser reelegits per al mateix càrrec per un nou període de quatre anys, i estarà en conseqüència limitada la duració màxima en la junta de govern per al mateix càrrec a huit anys.

La duració del mandat per al qual es trien els membres de la junta de govern finalitzarà en esgotar-se el període per al qual van ser nomenats. Es prorrogarà fins a la presa de possessió dels que siguen elegits en les eleccions següents.



Article 30. Requisits per als càrrecs de la junta

Per als càrrecs de president, vicepresidents, secretari i tresorer s'exigirà una antiguitat en l'exercici de la professió de cinc anys, i per als vocals de dos anys, excepte els no exercents, que hauran de disposar de més de cinc anys d'incorporació al col·legi. No es permetrà l'existència de més d'un no exercent.



Article 31

Hauran de ser convocades les eleccions a la junta de govern en els casos següents:

1r Quan expiren els mandats dels membres de la junta de govern conformement al que es preveu en aquests estatuts.

2n Quan les vacants afecten més de la meitat dels membres de la junta de govern, es procedirà a convocar eleccions per a cobrir-les, en el termini màxim de tres mesos, d'acord amb les normes contingudes en aquests estatuts. La duració del mandat s'estendrà, en qualsevol cas, únicament al mateix temps que reste per a la realització de les següents eleccions.



Article 32

Quan quedara vacant la totalitat dels càrrecs de la junta de govern, el consell general de col·legis d'administradors de finques de la Comunitat Valenciana convocarà les eleccions, i si una vegada celebrades, quedaren vacants la majoria dels càrrecs, el mateix consell les completaria mitjançant sorteig entre els col·legiats exercents.



Article 33

Tot el referent a l'elecció de càrrecs per a la junta de govern i a la formació dels censos d'electors i elegibles, així com a la realització de les eleccions, es verificarà conformement a les normes i procediments establits en les disposicions vigents, i és competència de la junta de govern convocar l'elecció i ordenar el necessari per al bon desenvolupament d'aquesta, i autoritzar, amb les garanties necessàries d'autenticitat i secret, el vot per correu.

Els processos electorals es desenvoluparan sota la supervisió d'una mesa electoral a la qual correspondrà, a partir del moment de la seua constitució, vetlar per la idoneïtat dels tràmits electorals desenvolupats durant el període per al qual foren triats els seus components; en aquest àmbit actuarà amb total independència, i els seus membres hauran de causar baixa davant el més mínim conflicte d'interessos amb els candidats concurrents a qualsevol dels processos electorals i en tot cas si pretenen presentar-se al procés electoral.



Article 34

1. La mesa electoral tindrà les funcions següents:

a) Dirigir i supervisar el procés electoral respecte a les normes electorals estatutàries.

b) Comprovar la correcció formal de les candidatures presentades al procés electoral.

c) Proclamar les candidatures presentades i rebutjar aquelles candidatures o candidats que no tinguen els requisits exigibles per les normes vigents.

d) Aprovar els models formalitzats de paperetes de vots i sobres.

e) Vetlar pel correcte funcionament del sistema de vot per correu. Podran dictar instruccions interpretatives o aclaridores quan això fora necessari.

f) Corregir, amb caràcter immediat, qualsevol infracció o defecte de funcionament que puga produir-se durant el procés electoral, amb escrupolós respecte a les normes vigents.

g) Vigilar el correcte funcionament de les votacions, el seu desenvolupament i l'escrutini dels vots emesos directament i per correu.

h) Proclamar els resultats electorals produïts i els càrrecs electes.





Article 35. Procés electoral

1. La convocatòria de les eleccions la farà la junta de govern, amb una antelació d'almenys dos mesos al dia de la seua realització.

2. Dins dels cinc dies següents a la convocatòria, la junta de govern constituirà la mesa electoral que estarà integrada per tres membres, un president i dos vocals, actuant el més jove com a secretari, seran triats per sorteig públic entre tots els col·legiats exercents censats en el col·legi sense necessitat de concórrer requisit d'antiguitat i sempre que no formen part de cap candidatura.

Al mateix temps, se sortejarà dos suplents per a cadascun dels membres de la mesa electoral.

L'acceptació del nomenament serà obligatòria, tant per als titulars com per als suplents, i els membres de la mesa rebran una dieta per compensació del temps i dedicació a la tasca col·legial la quantia de la qual serà aprovada per la junta de govern.

La designació ha de ser notificada, en el termini de tres dies, a tots els interessats que disposaran de cinc dies per a al·legar, davant la junta de govern, causa justificada i documentada que els impedisca l'acceptació del càrrec. La junta de govern resoldrà en el termini de tres dies, i quedarà constituïda la mesa electoral.

Seran aplicables els impediments i excuses justificades referides a la situació personal i responsabilitat familiar assenyalats en la Instrucció 6/2011, de 28 d'abril, de la junta electoral central, d'interpretació de l'article 27.3 de la LOREG o norma que la substituïsca. Fora de les anteriors, qualsevol un altre impediment i excusa serà valorada per la junta de govern.

Els membres de la mesa electoral vetlaran per la idoneïtat dels tràmits electorals durant el període per al qual foren triats i actuaran amb total independència de la junta de govern, i els seus membres hauran de causar baixa davant el més mínim conflicte d'interessos amb els candidats.

3. La mesa electoral tindrà a la seua disposició els mitjans tècnics, materials i humans del col·legi i rebrà l'assistència, quan així ho requerisca, dels serveis jurídics del col·legi que l'assessorarà en temes d'ordenament jurídic. Les seues deliberacions seran secretes i les seues decisions es prendran per majoria de vots dels membres presents. En el cas d'empat en les deliberacions, el president tindrà vot de qualitat.



4. Correspon a la mesa electoral el coneixement i resolució de totes les reclamacions i incidències que sorgisquen en el procés electoral.



Article 36. Publicació de la convocatòria

1. Dins dels tres dies següents a la constitució de la mesa electoral, aquesta exposarà durant cinc dies en el tauler d'anuncis del col·legi la convocatòria d'eleccions i la llista d'electors i es comunicarà als col·legiats a través dels correus electrònics i es publicarà en la pàgina web col·legial.

2. En la convocatòria haurà d'indicar-se: a) els càrrecs que han de ser objecte d'elecció; requisits que han de complir els candidats; condicions per a l'exercici del dret de vot per correu; dia i hora de la celebració de l'elecció i hora de tancament d'aquestes per a començar l'escrutini.

3. Dins dels cinc dies d'exposició, podran presentar-se reclamacions contra la llista d'electors que seran resoltes per la mesa electoral dins dels tres dies següents. Es notificarà la seua resolució als interessats en el termini dels dos dies immediats posteriors.



Article 37. Presentació i proclamació de candidatures

1. Els candidats hauran de presentar les seues sol·licituds amb una antelació mínima de trenta dies naturals al dia fixat per a la votació.

Les candidatures podran ser conjuntes per a diversos càrrecs o individuals per a un només, sense que es permeta a cap col·legiat ser candidat a més d'un càrrec.

2. L'endemà de la finalització de presentació de candidatures, la mesa electoral, una vegada comprovats els requisits d'elegibilitat de tots i cadascun dels candidats i la correcció formal de les candidatures presentades, proclamarà aquelles que concorreran a les eleccions, i publicarà aquesta proclamació en el tauler d'anuncis del col·legi i ho notificarà als col·legiats.

3. Dins dels cinc dies de la proclamació, podran presentar-se reclamacions contra la llista de candidatures que seran resoltes per la mesa electoral dins dels tres dies següents, i es notificarà la seua resolució als interessats en el termini dels dos dies immediats posteriors i, si escau, proclamació definitiva de candidats.

4. Si només es presenta una candidatura, la junta de govern, a proposta de la mesa electoral, proclamarà automàticament tots els seus membres com a electes. Això comportaria la conclusió del procés electoral, i prendrien possessió dels seus càrrecs.

5. Cada candidatura proclamada podrà designar entre els col·legiats dos interventors.



Article 38. Elecció

L'elecció podrà realitzar-se durant la junta general de col·legiats ordinària, encara que la junta de govern podrà convocar-la com a acte separat d'aquesta junta, i el termini per al seu desenvolupament no podrà ser inferior a quatre hores.



Article 39

Tots els terminis indicats en el procés electoral seran computats per dies naturals.



Article 40

La votació es realitzarà el dia i lloc indicats en la convocatòria per la junta de govern. Declarada iniciada la votació, els votants hauran d'acreditar la seua personalitat, es comprovarà la seua inclusió en les llistes, es pronunciarà en alta veu el seu nom i s'assenyalarà que vota, i introduirà el president la papereta dins d'un sobre en l'urna. Arribada l'hora d'acabament de la votació, es tancarà el local i podran votar, a partir d'aquesta, únicament aquells votants que es troben a l'interior. Seguidament, s'introduiran en l'urna les paperetes rebudes per correu i, en últim lloc, votaran els components de la mesa electoral.



En cap cas es podrà admetre els vots enviats per correu ordinari. La mesa electoral verificarà en la llista de votants que l'elector no va exercir amb anterioritat el seu dret al vot de manera personal. En el cas que algun elector votara per correu i personalment, s'anul·larà el vot per correu.

Finalitzada la votació, es procedirà a l'escrutini, i es llegiran totes les paperetes.



Article 41. Paperetes

1. El col·legi editarà les paperetes de votació i en el local on se celebre l'elecció haurà d'haver-hi paperetes suficients, amb els noms dels candidats sense premarcar.

2. Seran declarats nuls totalment els vots que continguen ratllades o raspadures, o simples esments aliens al contingut de la votació.



3. Quan per a un mateix càrrec es pose més d'un nom, es declararà parcialment nul el vot quant als càrrecs on concórrega aquella circumstància.

Seran vàlides les paperetes que no indiquen candidats per a tots els càrrecs.



Article 42. Vot per correu

El dret de vot podrà exercitar-se per correu d'acord amb els requisits següents:

a) Els col·legiats que prevegen no trobar-se en la data de la votació en la localitat seu del col·legi o que no puguen personar-se en aquesta data hauran de sol·licitar, a partir de la fermesa de la proclamació de les candidatures, la relació de candidatures presentades, així com les paperetes de vot i un sobre de votació. Tant les paperetes com el sobre hauran de ser dels normalitzats i aprovats per la mesa electoral.



b) La papereta de votació s'introduirà en el sobre de votació i es tancarà aquest. El sobre de votació i la fotocòpia del document nacional d'identitat, carnet professional, NIE o un altre document identificatiu que haurà de disposar de la signatura original del col·legiat, s'introduiran en el sobre dirigit al col·legi i indicarà al costat de l'adreça de la corporació l'esment «a l'atenció de la mesa electoral» i es remetrà per correu certificat o entregarà personalment en les oficines del col·legi.



c) Solament es computaran els vots emesos per correu que complisquen els requisits anteriorment establits i tinguen entrada en les oficines del col·legi, almenys el dia abans de la votació.

d) El col·legi registrarà l'entrada d'aquests enviaments sense obrir els sobres, els quals s'entregaran a la mesa electoral el dia de la votació.



Article 43.

En el lloc reservat on s'instal·le la mesa electoral, només podran romandre els components d'aquesta mesa així com els interventors en representació de les candidatures. No es podrà realitzar propaganda de cap mena a favor dels candidats en els locals on es realitze la votació ni en els voltants d'aquests.

Durant la realització de l'acte electoral, la mesa resoldrà de manera verbal qualsevol reclamació que s'hi presente. Contra els seus acords no es pot interposar cap recurs, no obstant això, la mesa recollirà per escrit les incidències esdevingudes durant la sessió i l'escrutini formant part de la documentació electoral a l'efecte de l'article 45 d'aquests estatuts.





Article 44

Acabat l'escrutini, s'anunciarà el seu resultat, proclamant electes els candidats que hagueren obtingut major nombre de vots per a cada càrrec. Els casos d'empat es resoldran en benefici del col·legiat més antic.

Realitzades les eleccions, la mesa electoral del col·legi remetrà tant al consell autonòmic com al consell general un certificat dels candidats electes perquè en prengueu coneixement.



Article 45

La proclamació de candidatures electes serà objecte de recurs en alçada davant el consell general de col·legis d'administradors de finques de la Comunitat Valenciana, mitjançant un escrit presentat davant la junta de govern del col·legi, en el qual s'exposaran totes les al·legacions que estime oportunes i els mitjans de prova que considere convenients. El termini per a la seua interposició és d'un mes, comptador des de l'endemà de la proclamació d'electes i aquests recursos podran reproduir les al·legacions formulades durant el procés electoral davant la mesa electoral.



Secció tercera. Junta honorària



Article 46

1. Els qui hagueren exercit càrrecs en la junta de govern per més de huit anys tindran dret a formar part de la junta honorària del col·legi, llevat que hi haja sobre ells expedients disciplinaris oberts o condemna ferma.

2. Serà presidida pel membre que haguera exercit el major càrrec jeràrquic en els òrgans col·legials i, en cas d'igualtat, pel de major antiguitat col·legial. Qui exercisca la presidència tindrà dret a assistir a les reunions de la junta de govern, amb veu i sense vot.

3. El col·legi i els seus òrgans de govern dispensaran als membres de la junta honorària respecte i consideració i els faran partícips en tots els actes socials i sol·licitarà el seu parer en aquelles qüestions que considere apropiades.



Secció quarta. Juntes generals ordinàries i extraordinàries



Article 47

La junta general de col·legiats és l'òrgan sobirà del col·legi i a qui corresponen totes les atribucions.

Tots els col·legiats tenen dret d'assistència amb veu i vot a les juntes generals ordinàries o extraordinàries. El vot dels exercents tindrà doble valor que el dels no exercents.



Article 48

Les juntes generals hauran de convocar-se amb quinze dies d'antelació, excepte en els casos d'urgència, en què podrà reduir-se el termini segons el parer del president. La convocatòria, amb l'ordre del dia, s'exposarà en el tauler d'anuncis i també es remetrà als col·legiats i podrà publicar-se en la pàgina web col·legial. Les juntes generals poden ser ordinàries o extraordinàries.



Article 49

1. La junta general ordinària es reunirà obligatòriament una vegada a l'any, dins dels sis primers mesos. En l'ordre del dia podran incloure's tota classe d'assumptes que estime convenients la junta de govern i, necessàriament, els punts relatius a l'aprovació de comptes de l'exercici anterior, els pressupostos de l'any corrent i la gestió de la junta de govern així com un apartat per a precs, preguntes i proposicions.



2. Fins a cinc dies abans de la data de la reunió, el president podrà afegir noves qüestions a les inicialment contingudes en la convocatòria, i ho comunicarà als col·legiats. Així mateix, tindrà facultat per a alterar l'ordre d'exposició dels punts

a tractar continguts en la convocatòria.

3. Els col·legiats podran proposar la inclusió d'altres qüestions en l'ordre del dia, i faran la petició per escrit que hauran de presentar en el col·legi fins a cinc dies abans a la data de la realització de la junta que, necessàriament, haurà de guardar relació amb els objectius directes del col·legi.



Article 50

Les juntes generals extraordinàries seran celebrades a petició del president, de la junta de govern o a sol·licitud del 25 % dels col·legiats exercents, amb indicació de les qüestions a tractar. La junta s'haurà de realitzar en el termini de trenta dies des que fora sol·licitada, sense que s'hi puguen tractar més assumptes que els indicats en la convocatòria que, necessàriament, hauran de guardar relació amb els fins directes del col·legi.



Article 51

1. Les juntes generals extraordinàries seran competents per a proposar i/o aprovar la modificació els estatuts i aprovar els reglaments de règim interior; vots de censura a la junta de govern o a algun dels seus membres; adquisició, venda i gravamen de béns immobles; pressupostos i derrames extraordinàries; quantia de les fiances col·legials; peticions als poders públics i qualsevol altra qüestió que per la seua importància i urgència així ho requerisca.

2. Quan els assumptes enunciats en el número anterior coincidisquen al temps de celebrar-se la junta general ordinària, podran incloure's en l'ordre del dia d'aquesta, excepte la proposta d'aprovació o modificació d'estatuts que requerirà acord en la junta general extraordinària convocada a aquest sol efecte, i que necessitarà un quòrum d'assistència del 50 % de col·legiats exercents que, si no n'hi ha, farà necessària una segona junta general, també extraordinària, que podrà adoptar acords per majoria simple d'assistents, sense quòrum especial.





Article 52. Celebració de la junta general de col·legiats

1. Les juntes generals hauran de realitzar-se en el lloc, dia i hora assenyalats, qualsevol que siga el nombre d'assistents, llevat que la naturalesa de l'assumpte requerisca un quòrum especial.

2. Tots els col·legiats, exercents o no, poden ser representats en la junta general per un altre col·legiat, mitjançant escrit que ho acredite. Una vegada verificada per la secretària del col·legi que compleix els requisits per a participar i votar, s'incorporarà a la llista d'assistents.

3. Els seus acords s'adoptaran per majoria de vots i seran obligatoris per a tots els col·legiats i immediatament executius, llevat que la junta, raonadament, haguera disposat una altra cosa expressament.



Article 53

Es portaran obligatòriament dos llibres d'actes; un per a les juntes generals i un altre per a la junta de govern. Les actes seran signades pel president i el secretari, o pels qui els hagueren substituït en les seues funcions.





Capítol IV. Normes deontològiques,

responsabilitats i règim disciplinari



Secció primera. Normes deontològiques



Article 54. Principis generals

a) Les presents normes s'encaminen a conformar l'actitud dels administradors de finques en l'exercici de la seua activitat com a tals i constitueixen el seu codi moral professional en les seues relacions amb els seus clients, companys i col·legi.

b) Amb independència de la tècnica professional, l'administrador de finques ha d'exercir la seua activitat, d'essencial caràcter humanista, amb una conducta moral professional irreprotxable, subjecte als imperatius de la bona fe, la confiança, el respecte i la responsabilitat, i anteposar els legítims interessos que tenen encomanats a qualsevol altre i conjugar, en l'exercici professional, la ciència de la consciència.

c) En el desenvolupament de la seua activitat professional, l'administrador de finques està obligat a actuar aplicant la tècnica professional i relativa al cas, per a la qual cosa tindrà en compte la seua permanent i adequada formació mitjançant l'estudi i coneixement de les matèries, doctrines i experiències imprescindibles per al correcte exercici professional.

d) Independentment de l'actuació tècnica, l'administrador de finques acomodarà la seua actitud professional a les normes ètiques i morals i a la realitat social; i, en qualsevol cas, tindrà present l'actuació en consciència aplicant lliurement i raonablement les solucions més adequades a la moral usual i més respectuoses per als interessos individuals i socials, i qualssevol altres que tinguera encomanats.

e) L'administrador de finques ha de respectar el principi de probitat professional i les seues actuacions estaran basades en la rectitud, honestedat, confidencialitat, diligència, independència, responsabilitat i transparència, conformant una actitud i conducta ordenada i irreprotxable que no minven l'honor i dignitat professionals.

f) En la seua actuació, l'administrador de finques ha de rebutjar qualsevol pressió o ingerència alienes que puguen limitar la seua llibertat professional i procurar beneficis injustos a uns clients en perjudici d'uns altres.

g) L'administrador vetlarà per la defensa dels interessos del client amb criteri, rigor tècnic i honestedat professional i s'informarà de tots els fets essencials relatius a cadascuna de les propietats immobiliàries la gestió de les quals li ha sigut encomanada en l'exercici professional.

h) No acceptarà cap encàrrec que sobrepasse la seua àrea d'experiència sense perjudici i amb l'acord previ amb el seu mandant d'aconseguir la participació d'un especialista, els límits d'intervenció del qual estaran clarament definis.

i) Les obligacions especificades per als administradors de finques obliguen, d'igual manera, les figures instrumentals que aquests formen entre si o amb tercers, permeses per la llei i els reglaments col·legials, i tots els seus integrants, i afecta especialment la figura creada per a aquest exercici col·lectiu íntegrament.



Article 55. Relació amb els clients

a) La relació dels administradors de finques amb els seus clients ha de desenvolupar-se sota els principis bàsics de la confiança i la bona fe, amb respecte i observança als pactes.

b) En l'exercici de la seua comesa professional, l'administrador de finques serà diligent, i executarà puntualment els treballs adequats a cada moment, de la millor manera possible, segons la naturalesa del cas i les instruccions que poguera haver rebut; ha de guardar secret de les informacions que de qualsevol forma arriben al seu coneixement amb motiu de l'encàrrec professional, encara que aquest haja acabat; està obligat a donar compte de les seues operacions en els béns que li han sigut encomanats professionalment i a realitzar les liquidacions i pagar els saldos puntualment en els períodes convinguts.

c) En l'administració de comunitats, l'administrador procurarà mantindre la millor relació i convivència entre els propietaris, i intensificar per a això les gestions i solucions amistoses, i evitar quan siga possible l'aplicació d'altres mesures coactives.

d) Quan l'administrador de finques cesse en la prestació dels seus serveis professionals, per revocació o renúncia, haurà de fer lliurament immediat al client de la documentació que estiguera en poder seu, farà la liquidació i pagarà els saldos que calga, si escau.

e) L'administrador de finques protegirà el consumidor contra el frau, la presentació errònia o les pràctiques incorrectes en el sector immobiliari, i s'esforçarà per eliminar dins de les finques que gestione, qualsevol pràctica susceptible de causar perjudicis als seus propietaris o a tercers.

f) Igualment estarà obligat a justificar, si escau, la capacitació professional necessària per a l'exercici de la professió.

g) L'administrador de finques exercirà la seua activitat amb la deguda transparència i amb absolut respecte a totes les disposicions vigents en matèria de protecció de dades.

Atesos els interessos que comporta l'exercici de la professió, l'administrador de finques afavorirà, entre altres, les normes de conducta següents:

a) Procurar no comprometre despeses per compte del client sense la seua autorització fins i tot en el cas que pogueren obtindre's millors condicions que les que inicialment van ser objecte de l'encàrrec, sense perjudici dels supòsits en què es faça en compliment d'una obligació legal, com la d'atendre despeses urgents o qualsevol altra que li corresponga, i amb els requisits establits en la llei.

b) Abstindre's de rebre comissions, descomptes o beneficis per les despeses compromeses derivades del compte d'un mandant, sense haver obtingut abans el seu consentiment.

c) Les modalitats d'elecció de proveïdors i la facturació dels seus productes o serveis seran completament transparents. En aquest sentit, vetlarà també perquè l'exercici de les activitats annexes o connexes s'efectuen amb total transparència i evitarà que es genere qualsevol conflicte d'interessos.

d) Evitar encarregar a compte d'un mandant treballs, subministraments o prestacions a un afí o entitat en la qual tinga interessos, sense haver informat sobre aquest tema el seu mandant.

e) Abstindre's de posar en venda, ni llogar o gestionar una propietat immobiliària sense que li haja sigut encomanat degudament per escrit.



f) Dur a terme totes les gestions encarregades i proporcionar a les parts la informació requerida.

g) Actuar amb plena transparència en l'encàrrec professional envers el client, i comprometre's a transmetre al mandant totes les informacions o propostes relatives a aquest.

h) Vetlar perquè les obligacions financeres i compromisos resultants dels contractes immobiliaris queden fixats per escrit amb suficient claredat, explicant els acords aconseguits per les parts, i assegurant-se que cadascuna d'aquestes reba un exemplar del document en el moment de la seua signatura.

i) Valorar adequadament el treball que es realitza, per encàrrec del client, i informar-lo amb exactitud dels honoraris professionals corresponents als serveis prestats, procedint, si escau, al desglossament de les diferents activitats relacionades amb l'encàrrec efectuat.





Article 56. Relacions amb els restants administradors de finques

a) Les relacions de qualsevol classe entre administradors de finques han de desenvolupar-se amb respecte i cortesia, prestant-se les màximes facilitats per al compliment d'obligacions professionals.

b) Els administradors de finques estan obligats a facilitar-se mútua informació general, sempre que no afecte el secret professional ni la normativa especial en matèria de protecció de dades, i a prestar-se ajuda i col·laboració.

c) Evitar que qualsevol conflicte amb un altre professional puga perjudicar els interessos dels clients, anteposant sempre en aquestes situacions els interessos del consumidor sobre els propis.

d) Promoure la mediació i l'arbitratge com a sistema de resolució de qualssevol conflictes amb un altre company o amb un professional.

e) En els casos de malaltia o llarga absència justificada d'un administrador de finques, els seus companys han de prestar ajuda a les necessitats professionals de l'absent, segons les normes col·legials que s'establisquen per a aquests casos.

f) Els administradors de finques de recent incorporació podran realitzar pràctiques en els despatxos de companys més experts, i aquests hauran de comunicar al col·legi les necessitats que tinguen sobre el particular. La passantia té com a fonament essencial prestar als nous col·legiats el magisteri de la professió, especialment en l'aspecte pràctic.





Article 57. Relacions amb el col·legi

a) Els administradors de finques procuraran col·laborar i prestar ajuda al col·legi i compliran els acords que aquest dicte en matèria de la seua competència i hauran de contribuir econòmicament al seu sosteniment.

b) En cas d'acceptar algun càrrec per al qual fora designat per la realització del col·legi, buscaran realitzar amb suficient responsabilitat i dedicació les comeses que se li encarreguen i prendre part activa de la vida col·legial, assistint als actes organitzats i proposant les qüestions que estime convenients per a l'interés general.



c) Procuraran comunicar a la junta de govern del col·legi les conductes que atempten contra el codi i normes deontològiques de què tinga notícia, i aportaran totes les dades i informacions que li siguen sol·licitades i, en general, comunicar totes les incidències o anomalies que puguen trobar o tindre notícia en l'exercici de la professió.

d) Els membres de la junta de govern s'ajustaran al compliment de les normes de bon govern.



Secció segona. Responsabilitats, garanties financeres

i assegurança de responsabilitat civil professional



Article 58

1. Sense perjudici de la regulació legal vigent a cada moment, els administradors de finques col·legiats hauran de disposar d'una assegurança de responsabilitat civil professional que garantisca:

a) La responsabilitat en la qual puga incórrer, en general, per l'error, mala praxi o incompliment dels seus deures en l'exercici de la seua professió i de la conducta del qual deriven perjudicis patrimonials al seu client.

b) La responsabilitat en la qual es puga incórrer respecte dels fons, béns i drets que els hagen sigut depositats o confiats en l'exercici de la seua activitat professional.

A sol·licitud de l'interessat, l'administrador de finques col·legiat haurà d'exhibir el corresponent certificat que acredite la vigència d'aquestes garanties que, en tot cas, cobriran, com a mínim, els límits de responsabilitat establits per la normativa col·legial aplicable a cada moment.

2. Els administradors de finques estaran subjectes a responsabilitat penal pels delictes i faltes en què incórreguen en el seu exercici professional, i a la civil estan obligats, en aquest cas, a indemnitzar els perjudicis ocasionats.

En els supòsits d'exercici col·lectiu de la professió d'acord amb el que disposaen les lleis i reglaments, la responsabilitat civil serà solidària entre tots els integrants de la col·lectivitat de què es tracte.





Secció tercera. Règim disciplinari. Disposicions generals



Article 59. Règim disciplinari

1. El règim disciplinari es regirà pel que es preveu en l'estatut, en el codi deontològic i amb caràcter supletori per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. El règim disciplinari serà aplicable sense perjudici, en tot cas, de les possibles responsabilitats en les quals poguera incórrer el col·legiat en l'exercici de la seua activitat professional i que siguen objecte de sanció per part d'organismes públics o de la jurisdicció corresponent.





Article 60

1. En el supòsit de tramitar-se un procés judicial pels mateixos fets, el procediment serà suspés en la seua tramitació fins que res dicte un pronunciament judicial ferm.

2. Quan l'instructor considere en qualsevol fase del procediment que el tipus d'infracció imputada puga ser constitutiva de delicte o falta penal, ho posarà en coneixement de la junta de govern, la qual adoptarà la decisió sobre la comunicació dels fets a l'autoritat corresponent i suspensió del procediment disciplinari.

3. Finalitzat el procediment judicial per resolució ferma, es reprendrà el procediment disciplinari la resolució del qual haurà de respectar els fets tal com van ser apreciats en el pronunciament judicial.



Article 61

1. Incoat procediment disciplinari per òrgan competent d'acord amb el que s'estableix en l'article 69, en resolució motivada i amb l'audiència prèvia de l'interessat, podrà acordar com a mesura cautelar la suspensió provisional del col·legiat afectat en l'exercici de la seua professió, sempre que dit col·legiat fora objecte d'inculpació en un procés penal i amb independència que, a més, es dispose la suspensió del procediment segons estableix l'article 60.

2. La resolució que acorde aquesta suspensió provisional haurà de ser notificada al col·legiat afectat d'acord amb el que indica l'article següent.



Article 62

1. El procediment disciplinari es regularà pel que s'estableix en la present secció i, subsidiàriament, en el que no preveu aquesta, per la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Igualment, la seua tramitació i notificacions s'ajustarà al que s'estableix en la present secció i, en defecte d'això, al que es disposa en l'esmentada llei.

3. Les notificacions podran ser fetes en el domicili professional que el col·legiat haja comunicat al col·legi, sense perjudici de la responsabilitat que poguera haver-hi pel fet de no donar compte del canvi en les oficines d'aquest.

4. Els terminis continguts en aquesta secció podran ser prorrogables per acord de la comissió disciplinària, abans del seu venciment i de forma motivada, sense que puga interposar-s'hi cap recurs en contra.

Aquest acord haurà de ser notificat al col·legiat afectat el qual podrà al·legar el que li convinguera a l'efecte d'incorporació al procediment i la seua resolució.



Article 63

Els col·legiats immersos en un procediment disciplinari tindran els següents drets:

a) A la presumpció d'innocència.

b) A ser degudament notificats conformement al que s'estableix en la present secció.

c) A no declarar en procediments oberts en contra seua i a formular al·legacions i utilitzar els mitjans de defensa en la forma i amb l'abast que els reconeixen els presents estatuts.

d) Als altres drets reconeguts per la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 64

Les faltes es classificaran en lleus, greus i molt greus:

1. Són faltes lleus:

a) El retard injustificat en el compliment dels seus deures professionals o col·legials.

b) La desatenció i desconsideració amb altres companys o components dels òrgans de govern del col·legi.

c) Rebutjar les comeses que li encarreguen els òrgans de govern.



d) L'incompliment dels acords adoptats pels òrgans de govern del col·legi.

e) L'incompliment reiterat de les instruccions corporatives de caràcter general sobre enquestes i estadístiques o qualsevol altra actitud demostrativa de persistent falta de col·laboració col·legial.

f) No atendre la petició d'informes sol·licitats pel col·legi o el retard injustificat en la presentació d'aquests.

g) No donar compte al col·legi d'aquells canvis que suposen modificació de qualsevol de les dades personals i professionals que figuren en l'expedient.

h) En general, l'incompliment per distracció o negligència excusable dels deures professionals o col·legials que no tinguen una altra qualificació disciplinària més greu.

2. Són faltes greus:

a) Els actes realitzats en l'exercici de la professió que constituïsquen competència deslleial declarada a tenor de la legislació vigent en aquesta matèria.

b) Les faltes de respecte, insults i injúries tant verbals, escrites, com la seua possible difusió mitjançant xarxes socials cap a altres companys, en relació tant a la seua activitat de caràcter col·legial com professional.



c) Les faltes de respecte, insults i injúries tant verbals, escrites, com la seua possible difusió mitjançant xarxes socials cap als membres dels òrgans de govern, així com formular imputacions injustificades sobre aquests.

d) La infracció dels presents estatuts.

e) El falsejament o inexactitud greu de la documentació professional i l'ocultació o simulació de dades que el col·legi ha de conéixer per a exercitar les seues funcions d'ordenació professional.

f) La incompareixença davant els òrgans col·legials, quan fora requerit per a això.

g) L'exercici dels càrrecs col·legials i de les comeses que li foren encomanats amb greu negligència.

h) La cessió onerosa i/o gratuïta del títol per a l'exercici de la professió.

i) L'incompliment greu de les lleis que siguen aplicable per raons professionals així com d'obligacions previstes en els estatuts, reglaments i altres disposicions professionals, llevat que, expressament, tinguera una altra qualificació disciplinària diferent, especialment quan es deriven perjudicis de qualsevol classe a clients o tercers.

j) L'exercici de la professió d'administrador de finques sense complir els requisits establits en els presents estatuts, per pèrdua d'aquests per condemna o sanció disciplinària fermes.

k) L'incompliment greu, per culpa o negligència inexcusables, del secret professional, amb perjudici a tercer.

l) L'omissió greu, per culpa o negligència inexcusables, de la deguda diligència en el desenvolupament de les funcions professionals.

m) El trencament greu, per acció o omissió, dels deures de fidelitat i lleialtat en l'exercici de la professió.

n) Retindre documentació entregada pel client o no fer la liquidació corresponent d'honoraris professionals quan siga procedent.



o) Fer-se càrrec de l'administració d'una finca sense comunicar-ho a l'anterior administrador d'acord amb el que s'estableix en l'article 18.

p) La infracció de les normes professionals, reglamentàries i deontològiques de la professió quan aquestes tinguen els requisits de certesa i publicitat.

q) Ocultar al col·legi la seua situació d'exercent.

r) L'incompliment del que es disposa en l'article 15 e).

s) La reincidència o reiteració en la comissió de faltes lleus, que té lloc per la imposició de tres o més sancions per faltes lleus, en un període d'un any.

t) L'incompliment greu de les obligacions d'informació establides en la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici.

u) No respectar els drets dels particulars o entitats contractants dels seus serveis o destinataris del seu exercici professional, o incomplir les obligacions cap els contractants o destinataris.

3. Són faltes molt greus:

a) La falta de probitat material.

b) La condemna per sentència ferma per delicte dolós, en qualsevol grau de participació, en matèria professional, que comporte la inhabilitació professional.

c) La reincidència de faltes greus. A aquest efecte, s'entendrà per reincidència la comissió de més de dues infraccions greus en el període d'un any.

d) El trencament greu, per acció o omissió, dels deures de fidelitat i lleialtat en l'exercici de la professió amb els clients.

e) L'omissió greu, per culpa o negligència inexcusables, de la deguda diligència en el desenvolupament de les funcions professionals o col·legials.

f) L'exercici de la professió d'administrador de finques sense complir els requisits establits en el present estatut, per pèrdua de la seua condició de col·legiat, per condemna o sanció disciplinària ferma.



Article 65. Sancions i prescripcions

La comissió dels actes tipificats en l'article anterior podrà determinar la imposició de les sancions següents:

1. Per a les infraccions lleus:

a) Advertència per escrit.

b) Amonestació privada.

c) Multa de fins a una anualitat de la quota de col·legiat exercent.

2. Per a les infraccions greus:

a) Amonestació pública.

b) Multa entre 2 i 10 anualitats de la quota de col·legiat..

c) Suspensió de la condició de col·legiat fins a tres mesos.

3. Per a les infraccions molt greus:

a) Suspensió de la condició de col·legiat per termini superior a tres mesos i inferior a dos anys.

b) Inhabilitació permanent per a l'exercici de la professió.

La imposició de les sancions corresponents a les faltes molt greus i greus a un col·legiat que fora membre de la junta de govern portarà automàticament el cessament en el càrrec.

Les sancions d'inhabilitació permanent i de suspensió de l'exercici professional impliquen l'accessòria de suspensió de drets electorals pel temps de duració i la retirada del carnet professional.

Quan per l'especial rellevància del cas es considere necessària, es podrà acordar la suspensió cautelar a fi de preservar les garanties dels possibles usuaris referent al professional denunciat. Aquesta mesura excepcional haurà de ser acordada per la junta de govern, a proposta de la comissió disciplinària o, si aquesta manca, per l'instructor.





Article 66

La junta de govern imposarà la sanció adequada entre les assenyalades anteriorment per a cada tipus de faltes. Les sancions molt greus i greus requeriran l'obertura d'expedient, que no serà exigible per a la imposició de sancions per falta lleu que només requerirà la simple audiència prèvia o descàrrec de l'inculpat.

Article 67

1. El termini de prescripció de les infraccions serà de tres anys per a les molt greus, dos anys per a les greus i sis mesos per a les lleus. Els terminis de prescripció començaran a comptar-se des de la data de la comissió de les faltes, i quedaran interromputs des del moment en què s'inicie el procediment administratiu disciplinari.

2. Les sancions imposades per infracció molt greu prescriuran als tres anys, les imposades per faltes greus, als dos anys, i les imposades per infracció lleu, a l'any.

El termini de prescripció de les sancions començarà a comptar a partir de l'endemà d'aquell en què siga executable la resolució per la qual s'imposa la sanció.

3. La responsabilitat disciplinària s'extingirà:

a) Per mort de l'inculpat

b) Per compliment de la sanció

c) Per prescripció de les infraccions o sancions

d) Per acord de l'òrgan competent





Procediment



Article 68

El procediment s'iniciarà per denúncia raonada per escrit o d'ofici pels òrgans competents del col·legi.



Article 69

Seran competents per a ordenar la incoació de les diligències prèvies el president de la junta de govern del col·legi o el president de la comissió disciplinària.



Article 70

En el supòsit d'iniciar-se per denúncia raonada, la comissió disciplinària podrà acordar l'arxivament directe si al seu parer no hi haguera indicis racionals quant a la possible existència d'infracció disciplinària. En un altre cas, s'acordarà l'obertura de diligències prèvies.



Article 71

L'obertura de diligències prèvies suposarà la pràctica de totes aquelles que la comissió disciplinària considere com a necessàries amb vista a l'esbrinament i comprovació dels fets i persones responsables. En qualsevol moment de la seua tramitació, i sempre abans de l'acord de la junta respecte de l'obertura de l'expedient, podrà el president de la comissió quan considere que no hi ha responsabilitat disciplinària, de forma motivada i donant compte posteriorment a la junta, ordenar el seu sobreseïment i arxivament. Aquest acord serà notificat a les parts interessades.



Article 72

1. En el cas que la comissió entenguera que hi ha una possible responsabilitat disciplinària, elevarà les diligències a la junta de govern del col·legi amb la finalitat que acorden el que procedisca sobre l'obertura d'expedient i designació d'Instructor i secretari o, en el seu cas, per a imposar les sancions per falta lleu d'acord amb el que s'estableix en l'article 66.

L'acord de la junta relatiu a l'obertura d'expedient i les anteriors designacions seran notificades a l'interessat així com a l'instructor i al secretari.

2. Acceptat el càrrec per l'instructor i pel secretari, només podran ser substituïts per la junta de govern en els supòsits de defunció, malaltia, renúncia i resolució favorable a l'abstenció o recusació, la competència i l'examen de la qual correspondrà a la junta de govern. No obstant això, podrà continuar el procediment exercint al mateix temps com a instructor i secretari els qui d'aquests no haja sigut recusat i fins que es produïsca el nou nomenament.

3. Des del moment en què l'interessat tinga coneixement de la identitat de l'instructor i del secretari designats, i en qualsevol moment de la tramitació del procediment, podrà exercir el dret de recusació.



4. Seran aplicables en matèria d'abstenció i recusació de l'instructor i secretari de l'expedient les normes contingudes en els articles 23 i 24 de la Llei 40/2015.



Article 73

1. Des de la notificació al presumpte responsable de l'acord de la junta i fins a la formulació del plec de càrrecs hi haurà un termini no inferior a set dies i no superior a catorze, durant el qual l'instructor podrà ordenar la pràctica de tots els actes d'investigació que considere necessaris i complementaris dels ja realitzats en les diligències prèvies, els quals podran considerar-se ací reproduïts.

2. El plec de càrrecs contindrà els fets imputats, la infracció presumptament comesa i la sanció que corresponga, amb citació en tots dos casos dels articles aplicables i l'òrgan competent per a imposar-la citant igualment la norma que li atribueix tal competència.



Article 74

1. A l'inculpat se li notificarà el plec de càrrecs i se li concedirà un termini improrrogable de huit dies perquè el conteste amb les al·legacions que estime convenients. Podrà valdre's dels documents que considere necessaris.

2. De la mateixa forma, podrà en el mateix termini proposar la pràctica de qualsevol mitjà de prova admissible en dret que considere imprescindible o d'interés per a la resolució del procediment.

3. No obstant el que es disposa en l'apartat anterior, l'Instructor podrà denegar l'admissió i pràctica de mitjans probatoris que considere innecessàries, sense que es puga interposar cap recurs en contra de tal resolució, sense perjudici de la seua reproducció en el recurs d'alçada.



Article 75

1. La fase de prova tindrà una duració màxima d'un mes i en aquesta es faran les proves que l'instructor estime pertinents i adequades per a la determinació de fets i possibles responsabilitats, i podran incloure's d'ofici altres diferents de les proposades. El citat termini es computarà des que es conteste al plec de càrrecs o transcórrega el termini establit per a això sense fer-ho.

2. L'inculpat serà notificat del lloc, dia i hora en què s'hagen de practicar les proves admeses a fi que puga intervindre i estar present en aquestes.



Article 76

1. En el cas que l'òrgan competent per a iniciar el procediment considere que hi ha elements de judici suficients quant a fets i responsabilitats, i sempre que no es tracte de faltes molt greus, es procedirà a tramitar el procediment simplificat regulat en aquest article.



2. La iniciació es produirà per acord de l'òrgan competent en què s'especificarà el caràcter simplificat del procediment i comportarà el nomenament d'instructor i, de manera simultània, la notificació als interessats.

3. En el termini de deu dies a partir de la comunicació i notificació de l'acord d'iniciació, l'òrgan instructor i els interessats efectuaran, respectivament, les actuacions preliminars, l'aportació de totes les al·legacions, documents i informacions que estimen convenients i, en el seu cas, la proposició i pràctica de la prova.

4. Transcorregut aquest termini, l'òrgan competent per a la instrucció formularà proposta de resolució de conformitat amb el que es disposa en l'article 79 o, si aprecia que els fets poden ser constitutius de falta molt greu, acordarà que continue tramitant-se el procediment segons el que es disposa en l'article 77, i ho notificarà als interessats perquè, en el termini de cinc dies, proposen prova si ho estimen convenients.





Article 77

1. Conclòs el període probatori, i dins dels següents deu dies, l'instructor formularà proposta de resolució en la qual fixarà els fets provats, efectuarà la qualificació d'aquests a l'efecte de determinar el tipus d'infracció comesa i assenyalarà les possibles responsabilitats de l'inculpat o inculpats, així com les sancions que corresponguen.





Article 78

La proposta de resolució serà notificada a l'inculpat el qual, en el termini improrrogable de huit dies des d'aquesta, podrà al·legar davant la comissió disciplinària tot el que considere convenient en defensa seua.

Article 79

1. Transcorregut l'anterior termini, es remetrà l'expedient complet a la junta de govern, perquè dicte la resolució definitiva.

2. L'esmentada resolució que pose fi al procediment determinarà la falta que s'estime comesa, assenyalant els preceptes en què aparega recollida, la classe de falta, el col·legiat responsable i la sanció que s'imposa, i caldrà respectar el que s'estableix en l'article 88 de la Llei 39/2015.



Article 80

Per a la imposició de sancions, caldrà el vot favorable de dos terços dels membres assistents a la reunió de la junta de govern que conega el cas. El vot serà secret i l'assistència obligatòria, excepte causa de força major degudament provada.

La resolució definitiva es notificarà a l'inculpat i s'expressaran els recursos que procedisquen en contra, l'òrgan davant el qual han de presentar-se i els terminis per a la seua interposició.

En la deliberació i aprovació de l'acord no intervindran els qui hagen actuat en la fase d'instrucció del procediment com a instructor i secretari, sense que es computen a l'efecte de «quòrum» o «majories».





Article 81

Contra les resolucions que posen fi al procediment disciplinari o a la seua no incoació podrà interposar-se el recurs d'alçada davant el consell general de col·legis d'administradors de finques a la Comunitat Valenciana en el termini d'un mes, que esgotarà la via administrativa.





Article 82

La corporació col·legial portarà un registre de sancions i estarà obligada a conservar l'expedient fins a l'extinció de la responsabilitat disciplinària. Les sancions disciplinàries fermes es faran constar en l'expedient personal de l'infractor.



Article 83

L'execució de les sancions es durà a terme segons els termes de la resolució que les impose. Aquelles que suposen la imposició de sancions econòmiques podran reclamar-se, en cas d'impagament, per la via judicial, i reportaran l'interés legal a partir de la data en què va acabar el termini per al seu pagament.



Article 84

Els sancionats podran sol·licitar la seua rehabilitació en els terminis següents, comptadors a partir de que complisquen la sanció imposada:

Si fora falta molt greu, als quatre anys. Si haguera consistit en inhabilitació permanent, als cinc anys. La rehabilitació comportarà la cancel·lació de la nota posada en el seu expedient personal.



Article 85

La rehabilitació podrà efectuar-se d'ofici per la junta de govern i/o a instàncies de part interessada una vegada transcorreguts els terminis anteriors, i serà impugnable el seu acord mitjançant els recursos administratius que legalment procedisquen.



Capítol V. Règim jurídic dels actes i la seua impugnació



Article 86

Els acords de la junta de govern són objecte de recurs davant el consell general de col·legis d'administradors de finques a la Comunitat Valenciana dins del termini d'un mes des que s'hagueren adoptat o, si escau, notificat.

El recurs podrà interposar-se bé davant l'òrgan que va dictar l'acte que s'impugna o davant el competent per a resoldre'l. Si es presentara davant la junta de govern, aquesta, amb els informes i antecedents que procedisquen, el remetrà al consell general de col·legis d'administradors de finques a la Comunitat Valenciana en el termini d'un mes.



Article 87

1. Els acords de la junta general de col·legiats podran recórrer-se per la junta de govern, o per qualsevol col·legiat, davant el consell general de col·legis d'administradors de finques a la Comunitat Valenciana, en igual termini d'un mes des que va ser adoptat, o si escau notificat.

2. La junta de govern podrà suspendre immediatament l'execució dels acords objecte de recurs quan entenguera que són greument perjudicials per al col·legi o contraris a l'ordenament jurídic.



Article 88

1. Són nuls de ple dret els actes dels òrgans col·legials en què es donen alguns dels següents supòsits: els manifestament contraris a la llei; els adoptats amb notòria incompetència; aquells el contingut dels quals siga impossible o constitutiu de delicte; els dictats prescindint totalment i absolutament del procediment legalment establit per a això o de les normes que contenen les regles essencials per a la formació de la voluntat dels òrgans col·legiats.

2. La junta de govern haurà de suspendre l'execució dels actes nuls de ple dret i formular recurs en contra d'aquests.



Article 89

Els actes emanats dels òrgans de govern del col·legi, quan estiguen subjectes al dret administratiu, una vegada esgotats els recursos corporatius, seran directament objecte de recurs davant la jurisdicció contenciosa administrativa a tenor del que estableix la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





Capítol VI. Recursos econòmics



Article 90. Recursos ordinaris

Estan constituïts per:

a) Els drets d'incorporació al col·legi.

b) Les quotes ordinàries i extraordinàries per al manteniment del col·legi.

c) Les derrames que acorde la junta general per a l'aixecament de les càrregues i serveis col·legials o per a qualsevol inversió o despesa extraordinària.

d) Els interessos o rendiments del capital del col·legi.

e) Qualsevol altre que legalment procedisca.



Article 91. Recursos extraordinaris

Seran els procedents de:

a) Subvencions o donatius de qualsevol classe que es condonen al col·legi.

b) Qualsevol altre que legalment procedira.



Article 92. Administració

El patrimoni del col·legi serà administrat per la junta de govern.







Capítol VII. Fusió, absorció i dissolució del col·legi



Article 93

1. El col·legi podrà absorbir o fusionar-se amb qualsevol altre col·legi dels inclosos en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, per acord vàlidament adoptat per les juntes generals dels dos col·legis, conforme a la majoria establida pels seus respectius estatuts, que en el cas del col·legi territorial d'Alacant serà de la meitat més un dels col·legiats.

2. Després de la fusió o absorció, una vegada coberts els serveis necessaris per al bon funcionament del col·legi resultant, la junta general decidirà sobre els béns que resulten innecessaris per duplicitat d'aquests.

3. Una vegada adoptat vàlidament l'acord de fusió o absorció per cadascun dels col·legis afectats per aquest procés, es requerirà l'aprovació del Govern valencià, mitjançant el corresponent decret.





Article 94

L'acord de dissolució haurà de ser adoptat per la junta general, i requerirà una majoria de la meitat més un dels col·legiats.





Article 95

En tot el no previst en els presents estatuts sobre fusió, absorció i dissolució, s'estarà, sempre que siga possible la seua aplicació, al que es disposa en la llei de societats de capital.





DISPOSICIONS



Disposició general primera

El que es disposa en aquests estatuts s'entén sense perjudici del que poguera establir sobre aquesta matèria la Comunitat Valenciana, en ús de les seues legítimes competències.



Disposició general segona

Els presents estatuts entren en vigor l'endemà de l'aprovació per la junta general de col·legiats sense perjudici de l'autorització o el vistiplau a aquests que atorgue la Generalitat Valenciana.







Mapa web