Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 27 de gener de 2020, de la directora general de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia, per la qual s'inscriu la modificació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Detectius Privats de la Comunitat Valenciana en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians Professionals de la Comunitat Valenciana. [2020/1227]

(DOGV núm. 8739 de 13.02.2020) Ref. Base de dades 001515/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública
    Grup temàtic: 000





Vist l'expedient de modificació estatutària instruït a instàncies del Col·legi Oficial de Detectius Privats de la Comunitat Valenciana, inscrit amb el número 92 de la Secció Primera del Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians Professionals de la Comunitat Valenciana, en el qual se sol·licita la inscripció de la seua modificació estatutària en aquest registre, atesos els següents



Fets

Primer. Els estatuts del Col·legi Oficial de Detectius Privats de la Comunitat Valenciana van ser aprovats per la Resolució de 5 de gener de 2005, de la directora general de Justícia, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques (DOGV 4943, 10.02.2005).

Segon. Mitjançant la Resolució de 3 de maig de 2012, del director general de Justícia de la Conselleria de Justícia i Benestar Social, es va inscriure la modificació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Detectius Privats de la Comunitat Valenciana (DOGV 6777, 18.05.2012).

Tercer. El secretari del Col·legi Oficial de Detectius Privats de la Comunitat Valenciana va presentar en data 9 de juliol de 2019, una sol·licitud d'inscripció de la modificació dels estatuts del Col·legi Oficial de Detectius Privats de la Comunitat Valenciana en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, en compliment del que es preveu en l'article 11 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana.

Quart. La modificació al text estatutari va ser aprovada per l'Assemblea General del Col·legi en la seua sessió de 31 de maig de 2019, segons la certificació lliurada el dia 8 de juliol de 2019, pel secretari del Col·legi amb el vistiplau del president.

Cinqué. Rebuda la sol·licitud, es va requerir el Col·legi perquè adaptara els estatuts a la Llei 39/2015 i a la Llei 6/1997, i es va aportar per a aquestes adaptacions la redacció una modificació referida als articles següents: 2, 3, 4, 8, 10, 11, 14, 15, 16, 25, 26, 27, 29, 31, 40, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 i 54, que passen a tindre la redacció següent:



«Article 2. Membres

El Col·legi de Detectius Privats de la Comunitat Valenciana agrupa les persones que segons la normativa vigent estan habilitades per a l'exercici de les funcions de detectius privat. La incorporació al col·legi s'ha de fer d'acord amb el que dispose l'esmentada normativa i els presents estatuts.

També podran existir, col·legiats estudiants, col·legiats no exercents i membres d'honor de conformitat amb l'article 10 dels presents estatuts.

Per a l'exercici legal de la professió a la Comunitat Valenciana serà requisit indispensable estar incorporat al col·legi quan així ho establisca una llei estatal i complir els requisits legals i estatutaris exigits, o tindre l'habilitació prevista en l'article 16.



Article 3. Àmbit territorial

L'àmbit territorial del Col·legi és la Comunitat Valenciana.



Article 4. Domicili i delegacions

El domicili del Col·legi queda fixat per l'acord de l'Assemblea General extraordinària de data 31 de maig de 2019, al carrer Ciril Amorós, núm. 6, porta 1, de València 46004.

Aquest domicili pot ser modificat per un acord de l'Assemblea General.

La creació de les delegacions dins de l'àmbit territorial és competència de l'Assemblea General.



Article 8. Finalitats

Són finalitats essencials del Col·legi de Detectius Privats de la Comunitat Valenciana, les següents:

– Ordenar, en l'àmbit de la seua competència, les activitats professionals dels col·legiats, perquè s'adeqüen a les normatives ètiques i jurídiques que la regulen.

– Tindre zel i defensar les llibertats, garanties i consideracions dels detectius en l'exercici de la seua professió

– Defensar els interessos professionals dels col·legiats.

– Col·laborar amb els poders públics en la reglamentació de les condicions generals de l'exercici de la professió i informar sobre qualsevol normativa que l'afecte.

– Representar els interessos generals de la professió a la Comunitat Valenciana, especialment en les seues relacions amb les administracions públiques de qualsevol àmbit.

– Complir i fer complir als col·legiats les lleis generals i especials, els estatuts, i els reglaments de règim interior, així com les normes i decisions adoptades pels òrgans col·legiats en matèria de la seua competència.

– Recollir i elaborar les normes deontològiques comunes a la professió.

– Exercir la funció disciplinària i reprimir l'intrusisme.

– Fomentar les relacions professionals entre col·legiats i amb les altres professions.

– Organitzar activitats i serveis comuns de caràcter professional, cultural, assistencial, de previsió i anàlogues que siguen d'interés per als col·legiats, així com activitats de formació continuada per a aquests.



– Redactar els reglaments d'ordre intern que s'estimen convenients per a la bona marxa del Col·legi que no contradiran el que s'estableix en aquests estatuts.

– Intervindre com a mediador i amb procediments d'arbitratge en els conflictes que, per motius professionals, se susciten entre els col·legiats.

– Informar sobre honoraris professionals en els procediments judicials o administratius a l'efecte de taxació de costes judicials, a instància judicial, i resoldre les discrepàncies en matèria d'honoraris mitjançant laude arbitral, al qual prèviament se sotmeten les parts interessades.



– Acreditar la col·legiació i habilitació per a l'exercici professional facilitant les corresponents certificacions i els drets d'intervenció professional.

– Qualsevol altra finalitat que, dins de la seua competència, siga en benefici per al col·lectiu col·legial.

– Facilitar als jutjats i tribunals, conforme a les lleis, la relació de col·legiats/des que voluntàriament, per la seua preparació i experiència professional, puguen ser requerits per a intervindre com a perits en procediments judicials.



Article 10. Classes de col·legiats

Les persones que formen el Col·legi de Detectius Privats de la Comunitat Valenciana, poden ser membres exercents, membres no exercents, membres d'honor i col·legiats estudiants.

1. Són membres exercents les persones naturals que reunisquen totes les condicions exigides i que hagen obtingut la incorporació al Col·legi i exercisquen la professió de detectiu privat.

2. Són membres no exercents les persones naturals que reunisquen els requisits previstos per a la seua habilitació com a detectiu privat i que hagen obtingut la seua col·legiació però no exercisquen les funcions pròpies dels detectius privats.

3. Seran membres d'honor aquelles persones naturals o jurídiques que reben algun homenatge o nomenament que segons el parer de l'Assemblea General de Col·legiats i a proposta de la Junta de Govern meresquen aquesta distinció.

4. Seran membres col·legiats estudiants, les persones naturals que es troben cursant els estudis necessaris per a poder obtindre l'habilitació de detectiu privat.



Article 11. Sol·licitud de col·legiació

1. Les condicions requerides per a la col·legiació dels exercents i no exercents són les següents:

1.1. Una sol·licitud escrita dirigida a la Junta de Govern.

1.2. Haver abonat al Col·legi la quota d'inscripció.

1.3. Reunir el sol·licitant, exercent o no, els requisits següents:

1.3.1. Tindre la nacionalitat espanyola o la d'algun país membre de la Unió Europea.

1.3.2. Ser major d'edat.

1.3.3. Reunir els requisits exigits per la Llei 5/2014, de 4 d'abril, de seguretat privada (o la que la substituïsca), per a l'exercici de les funcions de detectiu privat.

1.3.4. Per als exercents, tindre expedida pel Ministeri de l'Interior i en possessió del titular la Targeta d'Identitat Professional (TIP) amb el seu corresponent número de llicència i trobar-se inscrit en el Registre Nacional de Despatxos de Detectius Privats o constar com a adscrit a un despatx de detectius privats en el registre corresponent dependent de la Unitat Central de Seguretat Privada de la Policia Nacional o l'organisme que el poguera substituir.

1.3.5. Per als no exercents, tindre expedida pel Ministeri de l'Interior la Targeta d'Identitat Professional (TIP) amb el seu corresponent número de llicència i que en el moment de la sol·licitud no es trobe inscrit com a detectiu en el registre nacional de despatxos de detectius privats o adscrit a algun despatx de detectius en el registre corresponent dependent de la Unitat Central de Seguretat Privada de la Policia Nacional o l'organisme que la poguera substituir.

1.3.6. Per als col·legiats estudiants, acreditar estar cursant els estudis que determina la Llei de Seguretat Privada.

2. La Junta de Govern resoldrà sobre la sol·licitud en la seua primera reunió i sempre dins del terme màxim de dos mesos posteriors a la seua presentació i haurà de comunicar per escrit al sol·licitant la resolució que s'adopte.

2.1. Amb la presentació del total de la documentació exigida per a la col·legiació, per part dels detectius amb despatx professional en el territori de la Comunitat Valenciana, es podrà iniciar l'activitat laboral depenent de la resolució de la Junta de Govern, on s'oferirà la possibilitat d'esmena, a l'aspirant a col·legiat, en cas que la documentació no s'haguera presentat de manera completa.



Article 14. Drets dels col·legiats

Els col·legiats exercents tindran dret a gaudir de tots els serveis, facultats i prerrogatives que resulten d'aquests estatuts, del reglament de règim intern i a més:

a) Triar i ser triats, complint els requisits legals estatutaris, per a un lloc de representació i ocupar càrrecs directius.

b) Assistir amb veu i vot a les assemblees generals del Col·legi en els termes assenyalats en l'article 25.

c) Ser protegit pel Col·legi en l'exercici professional en defensa dels legítims interessos col·lectius i ser representat pel Col·legi quan així ho acorde la Junta de Govern, a fi i efecte de facilitar accions, excepcions i defenses relacionades amb l'exercici professional davant els tribunals, autoritats, organismes i entitats públiques i privades.



d) Ser informats de les actuacions de l'entitat i intervindre, d'acord amb les normes legals o estatutàries en la gestió econòmica i administrativa del Col·legi i expressar lliurement les seues opinions en matèria i assumptes d'interés professional.

e) Exercir la representació que en cada cas se li encarregue.

f) Exercir les accions i recursos que tinguen en la defensa dels seus interessos com a col·legiats.

g) Presentar queixes, davant la Junta de Govern del Col·legi i les corresponents comissions que en el seu moment es creen, contra l'actuació professional col·legial de qualsevol dels seus membres.

Els col·legiats no exercents, els estudiants i membres d'honor, tindran dret:

A) A gaudir de tots els serveis que proveïsca el col·legi als seus membres.

B) A participar amb veu però no amb vot a les assemblees ordinàries i extraordinàries.

C) A participar de cursos, conferències, congressos i altres activitats que realitze el col·legi.

Els membres col·legiats estudiants es regiran, en allò que els afecte, per les normes que establisca el reglament de règim intern.



Article 15. Deures dels col·legiats

Són deures dels col·legiats exercents:

a) Actuar amb total zel i honradesa, en el compliment de les tasques que li siguen encomanades, tant pel col·legi com per les persones físiques o jurídiques que requerisquen els seus serveis.

b) Complir les prescripcions contingudes en els estatuts, en el reglament que els desenvolupe i en els acords que el Col·legi puga adoptar, així com en la normativa reguladora de la professió, la Llei 5/2014, de 4 d'abril, de seguretat privada, o la que la substituïsca i el reglament que desenvolupa aquesta.

c) Pagar en els termes establits les quotes, els drets d'intervenció professional i la resta de càrregues tant ordinàries com extraordinàries i les que hagen estat aprovades pel Col·legi per al seu sosteniment.



d) Mantindre respecte i disciplina adequada als òrgans col·legials i entre els col·legiats, els deures d'harmonia professional.

e) Fer conéixer al Col·legi tots els fets que puguen afectar la professió, tant particularment com col·lectivament, la importància dels quals pot determinar la intervenció corporativa amb caràcter oficial.



f) Denunciar davant el Col·legi els qui exerceixen actes propis de la professió sense estar en possessió de l'acreditació com a detectiu privat que els faculte i els que estiguen col·legiats i falten a les obligacions que com a tal han contret, igualment hauran de comunicar al Col·legi a les persones físiques o jurídiques, que faciliten aquest exercici irregular de la professió.

g) Comunicar al Col·legi el seu domicili per a les notificacions amb caràcter general col·legiats. Així mateix qualsevol canvi de domicili que es produïsca a aquest efecte haurà de ser comunicat expressament.

h) Guardar el secret professional. Signar i complir el codi deontològic col·legial que en el seu moment s'aprove.



Article 16

Els detectius no col·legiats amb domicili professional fora de la Comunitat Autònoma Valenciana i que exercisquen ocasionalment en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana comunicaran a aquest col·legi l'anterior circumstància a l'efecte de l'ordenació i el control deontològic.

Els detectius exercents o no, amb despatx professional fora de la Comunitat Valenciana, podran col·legiar-se si ho desitgen, en aquest col·legi.



Article 25. Acords

Les assemblees generals adoptaran els acords per majoria de vots dels assistents, excepte en els supòsits en què s'establisca una majoria diferent.

A cada col·legiat exercent li correspon un vot. Els no exercents, els membres d'honor i estudiants tenen dret a intervindre però no tenen dret a vot. La condició d'exercent, no exercent, estudiant i membre d'honor quedarà reflectida el dia que la Junta de Govern prenguen l'acord de convocar l'Assemblea General.

La votació serà a braç alçat, llevat que la majoria simple dels col·legiats exercents acorden que siga nominal o secreta.

Fins a cinc dies abans de la celebració de l'Assemblea General es podran presentar propostes referides als assumptes de l'ordre del dia, que seran sotmeses a deliberació i acord. Les propostes s'hauran de presentar per escrit i signades per un mínim de 10 col·legiats i aquests podran tindre la condició d'exercents, no exercents, estudiants i membres d'honor.

En les reunions d'assemblea només es podran prendre acords sobre aquells fets que hagen estat fixats en l'ordre del dia.



Article 26. Llibres d'actes

De les reunions de l'Assemblea General s'estendrà acta, que quedarà registrada en un llibre i signada pel degà/ana i el secretari/ària, l'acta de l'assemblea serà aprovada per la mateixa assemblea i tindrà força executiva. També podrà ser aprovada per tres interventors, nominats per la mateixa Assemblea, que ho hauran de fer en el terme dels quinze dies següents a la celebració d'aquesta.



Article 27. Composició

La Junta de Govern estarà integrada pel degà/ana, dos vicedegans/nes, el/la secretari/ària, el/la tresorer/a, un mínim de dues vocals i un màxim de cinc. I hi haurà també cinc suplents.

El càrrec de degà/ana serà nominat per votació directa dels col·legiats exercents, segons està establit en el capítol tercer dels presents estatuts. La resta dels càrrecs dins de la Junta de Govern seran designats i revocats per aquesta, a proposta del degà/ana.



Podran ser membres de la Junta de Govern els col·legiats exercents i residents en l'àmbit territorial del Col·legi que hagen sigut proclamats candidats, que no estiguen inhabilitats o en procés sancionador per part del Col·legi o organisme oficial que assumisca el control sancionador de col·legis oficials o bé per la Direcció General de la Policia, en aplicació de la Llei de seguretat privada o el seu reglament.

Seran electors tots els col·legiats exercents que el dia de la convocatòria de les eleccions per a la Junta de Govern no estigueren inhabilitats.





Article 29. Reunions de la Junta de Govern

1. La Junta de Govern es reunirà una vegada al mes, excepte en casos justificats, i totes les vegades que siga convocada pel degà/ana, per pròpia iniciativa, o a petició de més d'una quarta part dels membres de la Junta. Les citacions seran individuals i s'enviaran amb cinc dies d'antelació, fora dels casos d'urgència no serà possible la citació verbal que es confirmarà mitjançant notificació escrita.

Les reunions de la Junta de Govern podran efectuar-se utilitzant mitjans informàtics de comunicació, sempre que aquests mitjans faciliten la participació en temps real per a garantir els drets de rèplica i contradicció.

2. Perquè puga adoptar acords vàlidament serà necessària la concurrència de la majoria dels membres que integren la Junta, exceptuant els casos de quòrum especials obligatoris.

3. Els acords s'adoptaran per majoria de vots. En cas d'empat, es portarà a terme immediatament una segona votació, i si l'empat continuara, decidirà el vot del degà/ana.



Article 31. Facultats

1. Corresponen a la Junta de Govern totes aquelles facultats no atribuïdes especialment a l'Assemblea General, entre aquestes les següents:



a) En relació als col·legiats:

1. Resoldre les sol·licituds d'incorporacions al Col·legi i, si escau, atorgar habilitacions fixar-ne les condicions.

2. Exigir als col·legiats que es comporten amb la deguda correcció i actuen amb l'interés i competència professional corresponent.

3. Perseguir l'intrusisme professional i denunciar les incompatibilitats.

4. Proposar a l'assemblea les quotes ordinàries i els drets d'intervenció professional.

5. Establir les quotes ordinàries i els drets d'intervenció professional. Recaptar aquestes i altres càrregues que hagen de pagar els col·legiats.

6. Auxiliar els tribunals en l'assessorament d'honoraris professionals a l'efecte de taxació de costes.

7. Convocar les eleccions per a proveir els càrrecs de la Junta de Govern.

8. Convocar les assemblees generals, ordinàries i extraordinàries, fixant l'ordre del dia.

9. Donar de baixa del Col·legi els col·legiats que deixen de pagar les quotes o càrregues establides.

10. Crear les comissions de col·legiats que interessen a les finalitats del Col·legi, conferint a aquestes les facultats que estimen procedents.

11. Aprovar el reglament d'ordre intern dels col·legiats que afecten els serveis i comissions no estatutàries del Col·legi.

12. Contractar empleats, col·laboradors i assessors.

13. Exercir la facultat disciplinària a proposta de la comissió instructora.

b) En relació amb els organismes públics:

1. Defensar, quan ho estime procedent, els col·legiats en exercici de la professió.

2. Representar el Col·legi en els actes oficials.

3. Informar sobre projectes de disposicions legals sotmesos a consideració del Col·legi.

c) En relació als mitjans econòmics del Col·legi:

1. Redactar els pressupostos i rendir comptes anualment.

2. Recaptar, custodiar i administrar els fons del Col·legi.



Article 40. Procediment electiu

a) La convocatòria d'eleccions l'haurà d'efectuar la Junta de Govern, la qual anunciarà i notificarà mitjançant comunicació escrita als col·legiats, quaranta dies abans com a mínim de la data de realització i farà pública al mateix temps la llista definitiva de col·legiats amb dret a vot, fixant-la en el tauler d'anuncis de la Secretaria del Col·legi. Els col·legiats que desitgen formular alguna reclamació contra la llista d'electors hauran de formalitzar-la en el terme de cinc dies d'haver estat exposada. Aquestes reclamacions hauran de ser resoltes per la Junta de Govern dins dels tres dies següents a l'expiració del terme per a formular-les i la resolució haurà de ser notificada a cada reclamant dins dels deu dies següents.

b) Les candidatures s'hauran de presentar mitjançant llistes tancades a la Secretaria del Col·legi, dins dels huit dies naturals següents a aquells que es faça pública la convocatòria, i una vegada transcorreguts aquests huit dies, la Junta de Govern haurà de fer pública la relació de candidatures, dins del terme dels tres dies hàbils següents.

La Secretaria del Col·legi verificarà que tots els integrants de les candidatures es troben en el dret de ser triats, en cas de no ser així, es donarà un termini d'esmena de cinc dies, perquè es remoguen els candidats de les llistes o s'esmenen els impediments.

En el cas de la presentació d'una sola candidatura a les eleccions, quedarà suspesa la votació i serà proclamada aquella llista com a nova Junta de Govern del Col·legi.

c) En els locals fixats per a la celebració de les eleccions, es constituirà la mesa electoral en el dia i hora de la convocatòria, que estarà formada per un president/a, dues vocals i un/a secretari/ària, el president/a de la taula serà el detectiu de més edat i el secretari/ària el de menor edat, els vocals per sorteig, excloent-ne els qui formen part de les candidatures.

Cada candidatura podrà designar entre els col·legiats un interventor que la represente en les operacions electorals.

d) En la mesa electoral es trobaran les urnes, que estaran tancades deixant tan sols una ranura per a la introducció dels vots.

Constituïda la mesa electoral, el president indicarà el començament de la votació i a l'hora prevista per a finalitzar-la es tancaran les portes de la sala i tan sols podran votar els col·legiats que es troben en el seu interior.

A continuació i amb l'oportuna comprovació prèvia, s'introduiran dins de les urnes els vots que s'hagueren realitzat per correu certificat amb els requisits establits. La Junta de Govern determinarà l'horari d'eleccions i la duració d'aquesta.

e) Els col·legiats votaran utilitzant exclusivament una papereta. Abans de la identificació del col·legiat, s'entregarà la papereta al president, el qual la depositarà en l'urna en presència del votant. El secretari de la mesa assenyalarà en la llista de col·legiats els que hagen depositat el seu vot.

La votació es podrà fer per correu certificat sempre que existira una causa que justifique la impossibilitat de votar personalment o de delegar el vot, enviant la papereta en un sobre tancat, al president de la mesa. Aquest sobre anirà dins d'un altre sobre, que contindrà una fotocòpia del DNI o de la Targeta d'Identitat Professional expedida pel Ministeri de l'Interior. El segon sobre estarà tancat i hi constarà clarament el nom del remitent, amb la signatura. Aquests hauran de rebre's en la secretaria del col·legi amb cinc dies d'antelació a la data fixada per a l'assemblea. En cas que algun es rebera fora de termini, el Col·legi comunicarà aquesta circumstància al col·legiat perquè aquest adopte les mesures que crega oportunes i puga utilitzar qualsevol altre mitjà autoritzat pels presents estatuts per a exercitar el seu dret al vot. Els vots per correu certificat s'enviaran a la Secretaria de la Junta de Govern, dirigits al president de la mesa.

Els vots delegats a altres col·legiats exercents o a la Junta de Govern hauran de comunicar-se a la secretaria del Col·legi, després de l'emplenament de la documentació facilitada, amb tres dies d'antelació a la data fixada de l'assemblea. El Col·legi proveirà a tots els col·legiats exercents de paperetes i delegacions de vot.

El col·legi proveirà als col·legiats d'un document per a la delegació de vot, el qual haurà d'emplenar-se i adjuntar a aquest una fotocòpia de la Targeta d'Identitat Professional o passaport o permís de conduir o document nacional d'identitat en vigor que acredite la seua identitat. Perquè les delegacions siguen tingudes en compte hauran d'entregar-se a la Secretaria del Col·legi en el termini establit, podran ser aportades per tercers amb la correcta identificació prèvia del remitent.

f) Acabada la votació es procedirà a l'escrutini. Seran declarades nul·les aquelles paperetes que continguen expressions alienes a l'estricte contingut de la votació o marques que impossibiliten la perfecta identificació de la voluntat de l'elector i aquelles que nominen més d'una candidatura o candidatures incompletes.

Finalitzat l'escrutini, la Presidència anunciarà el resultat i es proclamaran tot seguit, els candidats electes de la llista tancada que haguera obtingut el major nombre de vots.

g) Del desenvolupament de la votació i del resultat de l'escrutini s'estendrà acta, que serà signada per tots els membres de la taula. Una còpia d'aquesta acta serà inserida en el tauler d'anuncis del Col·legi.

h) Els membres triats de la Junta de Govern prendran possessió dels càrrecs en un temps màxim de quinze dies, des de la data de l'elecció.



i) Els nomenaments seran comunicats, en el terme de deu dies des que es produïren, al Departament corresponent de la Generalitat Valenciana.

j) La Junta de Govern sortint haurà d'entregar en el termini de quatre dies els certificats, actes i altra documentació que els siga requerida a l'efecte que la Junta de Govern entrant puga complir amb les obligacions legals de comunicació dels canvis efectuats a la Generalitat Valenciana.

k) La Junta de Govern sortint, haurà de transferir en el termini màxim de 20 dies, les autoritzacions bancàries per als nomenaments dels nous responsables, així com comunicar a proveïdors i facilitar contrasenyes d'accés de tots els serveis del Col·legi a l'efecte que es puguen continuar prestant els serveis als col·legiats.

m) La Junta de Govern sortint haurà de continuar prestant els serveis als col·legiats, fins que se cedisca de manera efectiva la titularitat i gestió del col·legi.



Article 46. Jurisdicció disciplinària

El Col·legi té jurisdicció disciplinària per a sancionar les infraccions comeses pels professionals en exercici de la seua professió o activitat col·legial. La funció sancionadora del Col·legi, està subordinada a les sancions actuals o futures que pogueren existir en la Llei 6/1997, de 4 de desembre, sobre consells i col·legis professionals o la que la poguera substituir. La Generalitat Valenciana, mitjançant el departament que corresponga, exercirà la potestat disciplinària, articles 21, 21 bis i 21 ter (redacció de la Llei 4/2019, de 22 de febrer, de la Generalitat Valenciana)



Article 47. Qualificació de les infraccions. Les infraccions es qualificaran de lleus, greus i molt greus

1. Són infraccions lleus: negligència en el compliment de preceptes estatutaris, reglamentaris o d'acords de la Junta de Govern; desconsideració d'escassa transcendència als companys; els actes detallats en l'apartat 2 quan no tinguen entitat pròpia per a ser considerats com a greus.

2. Són infraccions greus: la comissió de tres infraccions lleus; negligència en el compliment d'acords en assemblees generals; els actes de desconsideració ofensiva a companys.

3. Són infraccions molt greus:

3.1. La comissió de tres infraccions greus; la comissió d'un delicte que afecte el prestigi professional; cometre, fomentar o encobrir l'intrusisme professional i la realització de treballs professionals que per la seua índole, forma i fons atempte contra el prestigi professional; l'incompliment injustificat de les obligacions econòmiques amb el Col·legi.

3.2. L'exercici de la professió, mentre s'executa una sanció de suspensió i quan vulnere una resolució administrativa o judicial ferma d'inhabilitació professional, de declaració d'incompatibilitat administrativa o professional o de conflicte d'interessos, o una disposició legal en què s'establisca la prohibició d'exercici; la mateixa valoració es farà per als professionals, empreses i ens que contracten professionals en aquests supòsits.



Article 48

Procediment sancionador

La imposició de qualsevol sanció disciplinària, exigirà la formació i tramitació prèvies de l'expedient corresponent. L'aplicació de les sancions, correspon a la Junta de Govern.

Formes de l'expedient:

L'expedient sancionador s'ha d'ajustar a les normes següents:

a) El procediment s'iniciarà per acord de la Junta de Govern, siga per iniciativa pròpia o com a conseqüència de denúncia formulada per qualsevol col·legiat, persona o entitat pública o privada. La Junta de Govern, quan reba una denúncia o tinga coneixement d'una suposada infracció, haurà de demanar la informació prèvia necessària, abans de decidir la incoació de l'expedient o, si és el cas, que s'arxiven les actuacions sense cap mena de recurs ulterior. Totes les actuacions relatives a la tramitació de l'expedient sancionador, aniran a càrrec d'una comissió, aquesta serà nomenada per la Junta de Govern entre els col·legiats o per l'òrgan a qui amb caràcter permanent s'han delegat aquestes facultats. La incoació de l'expedient, així com el nomenament de l'instructor, es notificarà al col·legiat subjecte a l'expedient.



b) Correspon a la Comissió, practicar totes les proves i actuacions que conduïsquen a l'esclariment dels fets, i determinar les responsabilitats susceptibles de sanció. A la llista de les actuacions practicades, es formularà una resolució d'inici on s'exposaran els fets imputats, o bé la proposta de sobreseïment i arxivament de l'expedient.



c) La resolució d'inici es notificarà a l'interessat, i se li concedirà, un termini de trenta dies hàbils per a poder contestar. En el tràmit de descàrrec, el col·legiat interessat aportarà, si és necessari, totes les proves amb què intentarà defensar-se.

d) Contestada la resolució d'inici o transcorregut el termini de fer-la i practicada la prova corresponent, la comissió instructora formularà una proposta de resolució, que es notificarà a l'interessat perquè en el termini de quinze dies hàbils, puga al·legar-hi tot el que considere convenient per a la seua defensa. Durant aquest mateix termini se li notificaran les actuacions practicades.

e) La proposta de resolució, amb tota l'actuació s'elevarà a la Junta de Govern i aquesta proposarà la sanció. Podrà ser recorreguda en el termini de 10 dies després d'haver-se comunicat al col·legiat. La Junta de Govern nomenarà tres col·legiats i aquests seran els encarregats de decidir sobre el recurs, si aquest fora presentat.

f) Les resolucions sancionadores contindran la relació dels fets provats, la determinació de les infraccions constatades i la qualificació de la seua gravetat. La relació de fets ha de ser congruent amb la resolució d'inici formulada en l'expedient.

g) La Junta de Govern informarà la Generalitat Valenciana, mitjançant el departament que corresponga, que exercirà la potestat disciplinària en els supòsits previstos en l'article 21.3 de la Llei 6/1997 i els recollits en l'article 47. 3-2 d'aquest reglament.



Article 49. Sancions

Les sancions que poden imposar-se són:

1. Per infraccions lleus: amonestació escrita.

2. Per infraccions greus:

a) Amonestació per escrit amb avís de suspensió.

b) Suspensió de la condició de col·legiat per un termini no superior a tres mesos.

c) Suspensió per a l'exercici de càrrecs col·legiats en la Junta de Govern per un termini no superior a cinc anys.

3. Per infraccions molt greus:

a) Suspensió de la condició de col·legiat per un termini superior a tres mesos i no superior a cinc anys.

b) Inhabilitació permanent per a l'exercici de càrrecs col·legiats directius.

c) Expulsió del Col·legi amb privació de la condició de col·legiat.



d) Multa d'entre 5.001 euros i 150.000 euros



Article 50. Prescripció

1. Les infraccions previstes en aquests estatuts estan sotmeses al següent període de prescripció després d'haver sigut comeses:

a) Les infraccions lleus al cap de sis mesos.

b) Les infraccions greus al cap de dos anys.

c) Les infraccions molt greus al cap de tres anys.

2. Les prescripcions s'interrompran per l'inici del procediment.





Article 51. Recursos

Els actes, acords i resolucions corporatives subjectes a dret administratiu es portaran per via administrativa i podran ser recorregudes davant la jurisdicció, sense perjudici d'interposar el recurs potestatiu de reposició.

Es podrà interposar recurs extraordinari de revisió en els supòsits i de la manera que regula la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La resta d'actes, acords i resolucions del Col·legi que no estiguen subjectes al dret administratiu, es regiran per la legislació civil, laboral o altres segons els siga aplicable.



Article 52

Els actes, acords, i resolucions del Col·legi són immediatament executives, no obstant això, conforme a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la Junta de Govern podrà acordar, a petició del recurrent o d'ofici, la suspensió de l'execució mentre no siga ferm l'acte impugnat. L'expulsió i suspensió no s'executaran mentre l'acte no siga ferm.





Article 54

La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, és supletòria del règim jurídic del Col·legi i suplirà tot el que no prevegen aquests estatuts.»



Fonaments de dret



Primer. Revisades les sol·licituds de modificació dels Estatuts del Col·legi Oficial de Detectius Privats de la Comunitat Valenciana, aquests contenen totes les determinacions exigides per l'article 10 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana.

Segon. La modificació estatutària ha sigut aprovada amb els requisits i formalitats previstos en aquest article i en els mateixos estatuts del Col·legi.

Tercer. L'expedient ha sigut tramitat pel Servei d'Entitats Jurídiques, adscrit a aquesta Direcció General de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, competent perquè així ho disposa l'article 6.1 de l'esmentada Llei 6/1997, tenint en compte el que es preveu per la disposició final del Decret 4/2002, de 8 de gener, en virtut de les atribucions que té conferides per l'article 73 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat.



Per tot l'anterior; vist l'article 36 de la Constitució i l'article 49.1.22a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana; la Llei 2/1974, de 13 de febrer, de col·legis professionals; els articles 11, 25 i 26 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana; així com dels articles 21 i 74 del Decret 4/2002, de 8 de gener, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament d'aquesta última; i altres disposicions complementàries de pertinent aplicació, resolc:



Inscriure la modificació dels estatuts del Col·legi Oficial de Detectius Privats de la Comunitat Valenciana en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians Professionals de la Comunitat Valenciana.



Contra la present resolució, que esgota la via administrativa, es podrà interposar, potestativament, un recurs de reposició davant del mateix òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la notificació, o bé, un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la notificació. Tot això de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en els articles 10, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.





València, 27 de gener de 2020.– La directora general de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia: Bárbara López Ramón.

Mapa web