Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 3/2020, de 6 de febrer, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es determina la competència lingüística necessària per a l'accés i l'exercici de la funció docent en el sistema educatiu valencià. [2020/1131]

(DOGV núm. 8736 de 10.02.2020) Ref. Base de dades 001348/2020




PREÀMBUL



La Llei d'ús i ensenyament del valencià (Llei 4/1983, de 23 de novembre), en l'article 23, ja establia que, tenint en compte la cooficialitat del valencià i el castellà, els professors han de conèixer les dues llengües, i en desenvolupament d'aquest precepte, entre altres disposicions, es va dictar l'Ordre de 23 de gener de 1997, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regula el procés d'adscripció dels funcionaris del cos de mestres als llocs de treball resultants de la nova ordenació del sistema educatiu, i es va establir en la disposició addicional segona l'exigència del requisit lingüístic de valencià, concedint-se el termini de cinc anys per a obtindre'l a partir de la finalització del període d'aplicació de la Llei d'ordenació general del sistema educatiu, previst per al curs escolar 2000-2001, si bé aquest termini s'estenia a deu anys per al professorat que impartira docència en centres docents on no es va impartir cap dels programes previstos en la normativa de desenvolupament de la Llei d'ús i ensenyament del valencià.



El Decret 62/2002, de 25 d'abril, del Govern Valencià, pel qual es regula l'acreditació dels coneixements lingüístics per a l'accés i la provisió de llocs en la funció pública docent no universitària a la Comunitat Valenciana, desplegava quin havia de ser el coneixement adequat dels dos idiomes oficials de la Comunitat Valenciana, així com els supòsits en què s'hauria d'acreditar i el procediment per a fer-ho.



El desenvolupament normatiu que es va dur a terme durant els següents quinze anys concretava aquest requisit en l'obtenció del Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià i el Diploma de Mestre de Valencià. El canvi de context sociolingüístic que s'ha produït des d'aleshores i la millora de la capacitat de formació de les universitats valencianes fan possible ara determinar quina ha de ser la titulació exigida en aquests moments per a acreditar una competència lingüística suficient per a impartir docència en el sistema educatiu valencià en els nivells no universitaris.

En aquest sentit, cal mencionar l'aprovació pel Consell d'Europa del Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües: aprenentatge, ensenyament i avaluació (MECRL) com un estàndard que pretén servir de patró internacional per a mesurar el nivell de comprensió i expressió orals i escrites en una llengua.

El nivell C1 es defineix com el que proporciona un domini operatiu eficaç, caracteritzat per un bon accés a un repertori lingüístic ampli que permet una comunicació fluida i espontània. Així doncs, el personal docent que l'obtinguera podria considerar-se que posseeix un nivell professional en la llengua de què es tracte.

En desenvolupament de tot això i entre altres consideracions, es va dictar la Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, la qual, en l'article 25, relatiu a l'acreditació del coneixement de llengües del professorat per als llocs docents, considerara que disposa de la competència suficient per a vehicular àrees no lingüístiques en castellà i en valencià el professorat que acredite nivell de coneixement C1 de valencià i C1 de castellà, respectivament, d'acord amb el MECRL, i, en l'article 26 de la mateixa llei, s'estableix quant a la competència didàctica del professorat que la conselleria competent en matèria d'educació regularà la competència didàctica del professorat dels nivells d'ensenyament no universitari per a impartir àrees, matèries o mòduls no lingüístics en valencià, en anglés i en altres llengües.



Així doncs, la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, en desenvolupament d'aquest mandat i mitjançant la present ordre, pretén actualitzar l'exigència de les titulacions mínimes necessàries per a l'accés i l'exercici de la funció docent en el sistema educatiu valencià.

Atés que, per a l'accés i l'exercici adés esmentats, el personal docent també ha d'acreditar no sols el nivell C1 de valencià, sinó l'obtenció del màster que habilita per a l'exercici de les professions de professor d'Educació Secundària i Batxillerat, Formació Professional i ensenyament d'idiomes o els títols de grau que habiliten per a l'exercici de la professió de mestre en Educació Infantil i/o Primària, es considera que amb aquestes titulacions ja s'acredita i es garanteix la competència per a l'exercici de professió de docent.

D'altra banda, aquesta titulació habilitarà el personal docent per a ocupar els llocs catalogats amb el requisit lingüístic.

Finalment, ha d'assenyalar-se que la present norma és conforme amb els principis de bona regulació indicats en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Pel que fa als principis de necessitat i eficàcia, la norma s'adequa a un objectiu d'interés general, com és simplificar, actualitzar i racionalitzar la competència lingüística necessària per a l'accés i l'exercici de la funció docent, així com els principis d'objectivitat, igualtat i no-discriminació. Igualment, la norma s'ajusta al principi de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per a atendre els objectius que es pretenen aconseguir.

El principi de seguretat jurídica també es compleix, ja que la norma s'ha elaborat de manera coherent amb la resta d'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, amb la intenció de mantindre un marc normatiu estable, predictible, integrat i clar. En aplicació del principi de transparència, s'ha donat publicitat a la iniciativa normativa i als mateixos documents del procés d'elaboració, sense perjudici d'haver sotmés l'expedient a informació pública. L'anunci corresponent s'ha publicat en el Diari oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV 8660 / 21.10.2018).

Per tot això i en virtut del que es disposa en l'article 53 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana; d'acord amb el que es disposa en la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell; d'acord amb l'article 79 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat; una vegada complits els tràmits d'audiència i els tràmits que estableix el Decret 24/2009, de 13 de febrer, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat; després d'haver informat sobre aquesta ordre prèviament l'Advocacia de la Generalitat; una vegada emesos tots els informes preceptius; previ informe del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme,







ORDENE



Article 1. Objecte

Aquesta ordre té com a objecte determinar la competència idiomàtica necessària per a vehicular àrees no lingüístiques en valencià, i per a vehicular àrees en anglés, en les etapes d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Especial, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, cicles formatius de formació professional i formació de les persones adultes.



Article 2. Àmbit d'aplicació

Aquesta ordre serà aplicable a tot el personal docent no universitari que preste els seus serveis en qualsevol centre educatiu públic, al professorat que vehicule assignatures en valencià en centres privats concertats de la Comunitat Valenciana, així com en centres privats no concertats que s'acullen al règim de plurilingüisme previst en la Llei 4/2018.



Article 3. Definicions

El certificat de nivell C1 de coneixements de llengua, segons es defineix en el Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües (MECRL), acredita un domini funcional efectiu de la llengua i representa un nivell avançat de competència adequat per a tasques més complexes de treball i d'estudi.



Article 4. Competència lingüística mínima

El certificat de nivell C1 de coneixements de valencià de la JQCV o equivalents, d'acord amb la normativa vigent, serà la competència idiomàtica necessària per a vehicular àrees no lingüístiques en valencià en les etapes d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Especial, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, cicles formatius de formació professional i formació de les persones adultes.

El certificat de nivell C1, d'acord amb el MECRL i amb el Decret 61/2013, de 17 de maig, del Consell, pel qual s'estableix un sistema de reconeixement de la competència en llengües estrangeres a la Comunitat Valenciana i es crea la Comissió d'Acreditació de Nivells de Competència en Llengües Estrangeres, serà la competència idiomàtica necessària per a vehicular àrees no lingüístiques en la llengua estrangera del certificat corresponent, en les etapes d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Especial, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, cicles formatius de formació professional i formació de les persones adultes.



Article 5. Competència didàctica del personal docent

El màster que habilita per a l'exercici de les professions de professor d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i ensenyament d'idiomes i els títols de grau que habiliten per a l'exercici de la professió de mestre en Educació Infantil i/o Primària són la formació que ha de garantir que la competència didàctica del professorat siga l'adequada per al compliment dels objectius del Programa d'educació plurilingüe i intercultural que regula la Llei 4/2018, de 21 de febrer, en l'article 27.

La conselleria competent en matèria d'educació establirà un pla de formació didàctica per a garantir la competència didàctica necessària per a impartir àrees, matèries o mòduls no lingüístics en valencià, en anglés o en altres llengües, d'acord amb l'article 26 de la Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Ensenyament de valencià

El certificat de nivell C1 de coneixements de valencià facultarà el professorat per a impartir continguts curriculars de valencià en Educació Infantil, i l'Àrea de Valencià. Llengua i Literatura en Educació Primària, sempre que estiga en possessió de les altres titulacions o condicions administratives requerides per a impartir docència en els esmentats nivells i etapes, en desplegament de l'article 3 del Decret 62/2002, de 25 d'abril, del Govern Valencià, pel qual es regula l'acreditació dels coneixements lingüístics per a l'accés i la provisió de llocs en la funció pública docent no universitària a la Comunitat Valenciana.





Segona. Mèrit docent

El Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià, el Diploma de Mestre de Valencià i el Certificat de capacitació per a l'Ensenyament en Llengua Estrangera seran considerats un mèrit en els processos de mobilitat del funcionariat de carrera i en les convocatòries d'oposicions de cossos docents.



Tercera. Ensenyament en llengües estrangeres

El professorat que ja estiga capacitat per a impartir ensenyaments en llengües estrangeres en els nivells educatius no universitaris a la Comunitat Valenciana ho continuarà estant quan entre en vigor aquesta ordre, sense perjudici del que disposa la normativa bàsica quant a la competència lingüística mínima exigida.



Quarta. Professorat de l'especialitat de llengua estrangera

El professorat que estiga en possessió dels requisits per a impartir ensenyaments d'alguna llengua estrangera en els nivells educatius no universitaris a la Comunitat Valenciana, bé per l'adquisició de l'especialitat corresponent en el cos de mestres o de professors o catedràtics d'Educació Secundària, o bé per disposar de la titulació i qualificació específica per a impartir docència de la llengua estrangera corresponent en centres privats, es considerarà a tots els efectes capacitat per a l'ensenyament en la dita llengua estrangera en àrees o matèries no lingüístiques, sempre que estiga en possessió de les altres titulacions o condicions acadèmiques i administratives requerides per a impartir la docència en les dites àrees o matèries. Per tant, a aquest professorat no se li requerirà ni se li expedirà el certificat de capacitació per a l'ensenyament en la llengua estrangera corresponent.



Cinquena. No increment de la despesa pública

L'aplicació i el posterior desenvolupament d'aquesta norma no podrà tindre incidència en l'increment de la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria d'educació, i en tot cas haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de l'esmentada conselleria.



DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Registre dels certificats

S'estableix un termini de dotze mesos perquè les persones que, a l'entrada en vigor d'aquesta ordre, estiguen en procés de formació per a l'obtenció del Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià o el Diploma de Mestre de Valencià puguen registrar el certificat corresponent.



Segona. Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià

Les persones que tinguen el Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià expedit i registrat amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta ordre, o les persones que estiguen en procés de formació per a l'obtenció del Certificat de Capacitació per a l'Ensenyament en Valencià com recull la disposició transitòria primera d'aquesta ordre, restaran exemptes d'acreditar la competència lingüística prevista en la present ordre.



DISPOSICIONS DEROGATÒRIES



Única. Derogació normativa

Queden derogades les disposicions següents:

1. L'Ordre 17/2013, de 15 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen les titulacions administratives que faculten per a l'ensenyament en valencià, del valencià, i en llengües estrangeres en les ensenyances no universitàries a la Comunitat Valenciana.

2. L'Ordre 31/2018, d'1 d'agost, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es modifica l'Ordre 17/2013, de 15 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen les titulacions administratives que faculten per a l'ensenyament en valencià, del valencià i en llengües estrangeres en els ensenyaments no universitaris a la Comunitat Valenciana.

3. Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen a allò que es disposa en aquesta ordre.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desplegament

Les direccions generals competents en matèria de personal docent i de política lingüística i gestió del multilingüisme són autoritzades per a dictar totes les resolucions i instruccions que siguen necessàries per a la interpretació i l'aplicació del que disposa la present ordre, en els seus respectius àmbits competencials.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 6 de febrer de 2020



El conseller d'Educació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ I IBÁÑEZ

Mapa web