Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 9/2019, de 7 d'octubre, de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, per la qual es regula la concessió directa de subvencions a les persones físiques mediadores de la Comunitat Valenciana per a la mediació intrajudicial gratuïta. [2019/9577]

(DOGV núm. 8654 de 11.10.2019) Ref. Base de dades 008898/2019




PREÀMBUL



El dret de totes les persones a obtindre, en igualtat de condicions, una tutela efectiva dels jutges i tribunals en l'exercici dels seus drets i interessos legítims sense que, en cap cas, puga produir-se indefensió, es recull en l'article 24 de la CE i es desenvolupa en l'article 7 de la Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial.

La mediació suposa un mitjà per a fer efectiva la tutela judicial. Així, el Consell General del Poder Judicial explicita en el document denominat Guia per a la pràctica de la mediació intrajudicial, que: «Des d'aquesta perspectiva, la mediació, basada en el diàleg dels propis interessats, canalitzat i dirigit per un professional per a trobar la solució adequada per a cadascun en el cas concret, és un mètode molt eficaç per a aconseguir atorgar la millor tutela judicial possible».

Per això, entenem que, quan el jutge deriva a mediació, està acomplint eficaçment el dret reconegut en l'art. 24 de la Constitució Espanyola. La Carta Magna dels Jutges Europeus, aprovada pel Consell Consultiu del Consell d'Europa, en el seu article 15 diu: «El jutge ha d'actuar per a assegurar la consecució d'una solució ràpida, eficaç i a un cost raonable dels litigis; ha de contribuir a la promoció de mètodes alternatius de resolució de conflictes».

Els denominats Mitjans Alternatius de Resolució de Conflictes (MARC), entre els quals es troba la mediació, han demostrat la seua eficàcia com a vies participatives a través de les quals les persones poden gestionar els seus conflictes i discrepàncies, afavorint-se d'aquesta manera el foment d'una cultura de la pau i del diàleg. Així mateix, l'accés a aquesta via de gestió de controvèrsies contribueix a la desjudicialització dels conflictes, la qual cosa repercuteix positivament en l'actuació de l'Administració de Justícia.

La Llei 5/2012, de 6 de juliol, de mediació en assumptes civils i mercantils, dictada en l'exercici de les competències exclusives estatals en matèria de legislació mercantil, processal i civil, i «sense perjudici de les disposicions que dicten les comunitats autònomes en l'exercici de les seues competències», va suposar un punt d'inflexió en el reconeixement de la mediació en el nostre ordenament jurídic, especialment per dotar de força executiva l'acord de mediació, així com per regular la suspensió de la prescripció o la caducitat de les accions.

D'altra banda, la disposició addicional segona d'aquesta llei ordena, a les administracions públiques competents en matèria de provisió de mitjans materials al servei de l'administració de justícia, proveir «la posada a la disposició dels òrgans jurisdiccionals i del públic d'informació sobre la mediació com a alternativa al procés judicial». Igualment assenyala que «Les Administracions públiques competents procuraran incloure la mediació dins de l'assessorament i orientació gratuïts previs al procés, previstos en l'article 6 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'assistència jurídica gratuïta, en la mesura que permeta reduir tant la litigiositat com els seus costos».

L'objectiu de la citada Llei 1/1996 és regular un sistema de justícia gratuïta, que permeta als ciutadans que acrediten insuficiència de recursos per a litigar proveir-se de professionals necessaris per a accedir a la tutela judicial efectiva, i veure adequadament defensats els seus drets i interessos legítims.

L'article 119 de la Constitució Espanyola estableix que la justícia serà gratuïta, quan així ho dispose la Llei i, en tot cas, respecte dels qui acrediten insuficiència de recursos per a litigar. Es garanteix així el dret fonamental, reconegut en l'article 24, pel qual totes les persones tenen dret a la tutela judicial efectiva, sense que en cap cas puga produir-se indefensió.

L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, i la seua posterior modificació per Llei orgànica 1/2006, de 10 d'abril, atribueix a la Generalitat competències en multitud d'àmbits o sectors en els quals la mediació, com a mitjà per a la resolució de conflictes, pot desplegar els seus efectes. Així, entre ells, es pot fer referència a l'article 9.3 del text estatutari, que comporta el compromís actiu de la Generalitat per a instaurar els mitjans adequats perquè existisca una Administració de Justícia pròxima a la ciutadania i sense demores indegudes, i a l'article 10 que estableix que la Generalitat, en el marc de les seues competències i mitjançant la seua organització jurídica, promourà les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans valencians i dels grups i col·lectius en què s'integren siguen objecte d'una aplicació real i efectiva.



Així mateix, la Generalitat té estatutàriament assignada, en el seu article 49.1.36ª, la competència exclusiva en Administració de Justícia. Al costat d'això, l'article 6 del Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual determina el nombre i la denominació de les conselleries i les seues atribucions, assigna a la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública les competències en matèria de reformes democràtiques.

El Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat assenyala, en el seu títol V, l'estructura i competències dels òrgans superiors i directius de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública. Concretament, l'article 74 del citat decret atribueix a la Direcció General de Reformes Democràtiques i Accés a la Justícia, com a centre directiu integrant d'aquesta Conselleria, entre altres, l'exercici de funcions en matèria de mediació.

D'altra banda, la Llei 24/2018, de 5 de desembre, de la Generalitat, de mediació de la Comunitat Valenciana, regula aquesta matèria fomentant l'accés de la ciutadania a aquest mètode alternatiu de solució de conflictes.

Tot l'anterior fa aconsellable articular els mecanismes necessaris amb la finalitat d'aconseguir una justícia eficaç, que garantisca tant l'accés dels ciutadans a la justícia com la tutela judicial efectiva dels seus drets i llibertats, fomentant i impulsant els procediments de mediació a través de les persones mediadores en qui recaiga la derivació efectuada pels òrgans judicials.

Alhora, esdevé fonamental l'aportació dels recursos econòmics necessaris, per part de la conselleria competent en matèria de mediació, per a finançar la prestació d'aquest servei, així com perquè aquest es convertisca en un mitjà accessible per a la ciutadania afavorint l'efectiva implantació de la mediació intrajudicial.

L'article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, estableix, en el seu apartat 2.c, la possibilitat de concedir de forma directa, amb caràcter excepcional, subvencions en què s'acrediten raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o unes altres degudament justificades que dificulten la seua convocatòria pública.

D'altra banda, l'article 168 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, regula el contingut mínim de les bases reguladores de les subvencions esmentades, així com alguns dels tràmits que han de desenvolupar-se durant el procediment d'elaboració.

Al costat d'això, la disposició addicional cinquena de la Llei 28/2018, de 28 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2019 (d'ara endavant, Llei 28/2018), determina l'òrgan competent, durant l'exercici esmentat, per a aprovar les bases reguladores i atorgar este tipus de subvencions.

La citada Llei 28/2018 recull la línia S8409000, denominada «Subvenció a persones físiques i jurídiques mediadores de la Comunitat Valenciana», per a concedir, per concessió directa, ajudes per a actuacions de mediació. L'àmbit temporal o període d'aplicació de la present subvenció -referida a procediments de mediació intrajudicial iniciats i finalitzats en el període comprés entre 1 de juny de 2019 i 15 d'octubre de 2019-, unit al període imprescindible per a tramitar i gestionar el corresponent procediment administratiu, justifiquen que la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública puga disposar, en relació amb la línia objecte d'aquesta subvenció, de 140.000 €.



Per tot allò que exposa, es fa necessari aprovar les bases reguladores per a la concessió de la subvenció en matèria de mediació intrajudicial gratuïta, amb l'objectiu de promocionar i proveir la posada a la disposició dels òrgans jurisdiccionals i del públic, d'informació sobre la mediació com a alternativa al procés judicial així com garantir els mitjans necessaris perquè les persones més desafavorides i, per tant, desprotegides, puguen accedir a la justícia en defensa dels seus drets i interessos legítims, així com acudir a altres mètodes de tractament de la qüestió litigiosa, com és la mediació, màximament si aquesta és conseqüència de derivació judicial.

La present ordre es basa en aquests dos eixos d'actuació o objectius essencials. D'una banda, subvencionar les actuacions de mediació dirigides a informar sobre, entre altres qüestions, les característiques, requisits i organització del procediment així com les conseqüències jurídiques de l'acord que es poguera aconseguir, sempre que estes actuacions mediadores provinguen o siguen conseqüència de derivació judicial. D'altra banda, subvencionar les actuacions realitzades en desenvolupament del procediment de mediació intrajudicial, respecte d'aquelles parts implicades en el procés que tinguen reconeguda la condició de beneficiàries de justícia gratuïta. Quedant garantit el dret de defensa, ja que la justícia és un servei públic, i la justícia gratuïta un bé social, un dret fonamental dels més desafavorits, que els dona igualtat d'armes processals per a garantir la correcta defensa dels seus interessos i ha de ser cuidat al màxim en la seua aplicació.

Les circumstàncies assenyalades justifiquen el caràcter singular de les ajudes i garantir l'accés, en condicions d'igualtat, a la mediació -quan hi haja una derivació judicial- d'aquelles persones que manquen de recursos econòmics suficients, acrediten l'interés públic, social econòmic i humanitari per a l'aprovació de la present ordre, així com la necessitat d'articular-la com a concessió directa.

En virtut del que s'estableix en la citada disposició addicional cinquena de la Llei 28/2018, relativa a la concessió directa de subvencions, les bases reguladores de la concessió de les subvencions objecte de la present ordre no tenen la consideració de disposició administrativa de caràcter general.

En relació amb la política de la competència de la Unió Europea, les ajudes que es convoquen no requereixen notificació o comunicació a la Unió Europea, al no falsejar o amenaçar de falsejar la competència, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

En virtut de quant antecedeix, vistes la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; la Llei 28/2018, de 28 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a 2019; i altres normes de general i pertinent aplicació; i en virtut de les facultats conferides per l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,





ORDENE



Article 1. Objecte de l'ordre

1. La present ordre té per objecte establir les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de les subvencions en matèria de mediació intrajudicial en tots els àmbits jurisdiccionals en la Comunitat Valenciana.

2. L'objecte d'aquestes bases és regular dins de l'exercici pressupostari 2019, pel procediment de concessió directa i amb caràcter excepcional i per raons d'interès públic i social, la concessió d'ajudes econòmiques destinades a indemnitzar les actuacions desenvolupades per les persones físiques mediadores de la Comunitat Valenciana, dins de l'àmbit territorial valencià, sempre que estes siguen conseqüència de derivació judicial.

Es podrà subvencionar fins a un import màxim de 18.000 euros per persona beneficiària.



Article 2. Concessió directa

Les subvencions es concedeixen de forma directa, en aplicació del que es preveu en l'article 168.1.c de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en la seua modificació realitzada en la disposició addicional cinquena de la Llei 28/2018, de 28 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2019, relativa a la concessió directa de subvencions.









DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Habilitació normativa

La direcció general competent en matèria de reformes democràtiques i accés a la justícia queda facultada per a dictar quantes instruccions i resolucions resulten necessàries per al desenvolupament i aplicació de la present ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Normativa aplicable

A més del que es preveu en aquesta ordre, seran aplicable la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el seu reglament de desenvolupament aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; la Llei 28/2018, de 28 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a 2019; i altra normativa de preceptiva aplicació.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 7 d'octubre de 2019



La consellera de Justícia, Interior i Administració Pública,

GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO





ANNEX I

Bases reguladores



Primera. Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular dins de l'exercici pressupostari 2019, pel procediment de concessió directa i amb caràcter excepcional i per raons d'interés públic i social, la concessió d'ajudes econòmiques destinades a indemnitzar actuacions desenvolupades per les persones físiques mediadores de la Comunitat Valenciana, dins de l'àmbit territorial valencià, sempre que estes siguen conseqüència de derivació judicial.



Segona. Àmbit d'aplicació

1. Les subvencions s'aplicaran a:

a) les actuacions de mediació intrajudicial que complisquen els requisits previstos en la base cinquena de la present ordre,

b) que siguen dutes a terme en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana,

c) respecte de procediments de mediació intrajudicial iniciats i finalitzats en el període que mitjana entre 1 de juny i 15 d'octubre de l'exercici en curs,

d) i dutes a terme i realitzades per persones físiques mediadores que tinguen la condició de beneficiàries de la subvenció, conforme al que es disposa en la present ordre.

2. Queden excloses de l'àmbit d'aplicació d'aquesta ordre les actuacions de mediació extrajudicial.



Tercera. Règim jurídic aplicable

1. D'acord amb el preceptuat en l'article 168.1.c) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat i disposició addicional cinquena de la Llei 28/2018, de 28 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2019, per les raons d'interés públic, social, econòmic o humanitari acreditades en la part expositiva de la present ordre, les subvencions objecte d'aquella tenen caràcter excepcional, per la qual cosa es concediran de forma directa a les persones físiques mediadores de la Comunitat Valenciana que complisquen els requisits per a ser-ne beneficiàries.

2. Les ajudes que es concedeixen a l'empara de la present ordre tenen la consideració de subvencions públiques i queden sotmeses al règim de fiscalització i control contemplats en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, i Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el seu reglament de desenvolupament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

3. Respecte al procediment administratiu, serà aplicable la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Quarta. Crèdit pressupostari

1. Estes subvencions es finançaran amb càrrec al capítol IV, línia S8409000, del programa 07.02.02.112.70 Subvenció a persones físiques mediadores de la Comunitat Valenciana, del pressupost de la Generalitat per a 2019, per un import màxim total de 140.000 euros.

2. Estes subvencions són compatibles amb la percepció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, provinents d'altres administracions o ens públics o privats, si bé, en cap cas l'import dels fons rebuts podrà superar el cost de l'activitat subvencionada.



Cinquena. Actuacions a finançar.

1. Podran ser objecte de subvenció les següents actuacions:

a) Sessió informativa: aquella realitzada com a conseqüència de derivació judicial, en qualsevol ordre jurisdiccional i desenvolupada en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

b) Sessió inicial de constitució del procediment, i resta de sessions fins a un màxim de 3: aquelles realitzades en el marc d'un procediment de mediació intrajudicial, com a conseqüència de derivació judicial, en qualsevol ordre jurisdiccional.

Les subvenciones a què es refereix l'apartat b d'aquesta base sols s'aplicaran respecte de la part o parts que tinguen reconegut el benefici de justícia gratuïta per al procés judicial que va causar la derivació, i desenvolupades en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

2. En cap cas esta subvenció inclourà:

a) Les despeses de funcionament, infraestructures o de qualsevol altra índole, directes o indirectes, que hagen de satisfer les persones físiques mediadores per al desenvolupament de les actuacions assenyalades en l'apartat anterior.

b) Les sessions realitzades respecte d'aquella part o parts en el procediment de mediació que no tinguen reconegut el benefici de justícia gratuïta, en el procés judicial en virtut del qual s'ha produït la derivació judicial, llevat que es tracte de sessions informatives.

c) Les sessions realitzades en el si de procediments de mediació no finalitzats a data 15 d'octubre de 2019. La finalització del procediment s'acreditarà mitjançant l'aportació de l'acta final anonimitzada.





Sisena. Quantia de la subvenció

1. Els imports de les ajudes destinades a finançar les actuacions realitzades objecte de la subvenció, seran els següents:

a) Sessió informativa: 35 € per sessió, amb independència del nombre de parts intervinents.

b) Sessió inicial constitutiva, i resta de sessions fins a un màxim de 3:

b.1) En mediacions amb 2 parts: 50 € per cadascuna de les sessions i parts que tinga reconeguda la condició de beneficiària de justícia gratuïta, en el procés judicial corresponent en el transcurs del qual s'haja produït la derivació judicial.

b.2) En mediacions entre 3 i 5 parts: 35 € per cadascuna de les sessions i parts que tinguen reconeguda la condició de beneficiària de justícia gratuïta, en el procés judicial corresponent en el transcurs del qual s'haja produït la derivació judicial.

b.3) En mediacions amb 6 o més parts: 30 € per cadascuna de les sessions i parts que tinguen reconeguda la condició de beneficiària de justícia gratuïta, en el procés judicial corresponent en el transcurs del qual s'haja produït la derivació judicial, amb un màxim de 195 €.

2. L'import de l'activitat subvencionable no aconseguit per la subvenció que s'atorgue serà cobert amb fons propis de la persona beneficiària de la subvenció, o amb el finançament provinent d'altres subvencions o recursos, sempre que això últim siga compatible, conforme al que es preveu en esta ordre.

3. L'import de la subvenció en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, supere el cost de l'activitat subvencionada.

4. En tot cas, la concessió d'aquestes subvencions estarà supeditada a les disponibilitats pressupostàries existents.



Setena. Concessió de les subvencions.

1. S'autoritza la concessió directa de les subvencions objecte d'aquesta ordre, atès el caràcter singular que es deriva de les excepcionals circumstàncies en què ha de realitzar-se l'activitat subvencionada, i atès que hi concorren raons socials i d'interès públic que determinen la improcedència de la seua convocatòria pública, a l'empara del que es preveu en l'article 168.1.c) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, i 22.2.c) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb el que s'estableix en els apartats 2 i 3 de l'article 28 d'aquesta última norma.

2. Per a la concessió de subvencions serà aplicable la normativa específica que les regula, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions i, en defecte d'això, la Llei General de Subvencions i el seu reglament de desenvolupament.



Huitena. Sol·licitants de les subvencions.

Podran sol·licitar les subvencions regulades en la present ordre les persones físiques mediadores de la Comunitat Valenciana, que duguen a terme alguna de les actuacions enumerades en la base 5 i reunisquen els requisits següents:

a) Realitzar mediacions en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana com a conseqüència de derivació judicial.

b) Estar al corrent en les obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social.

c) No trobar-se incurses en cap de les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiària, assenyalades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Novena. Sol·licitud de la subvenció.

1. El procediment de concessió s'iniciarà a sol·licitud de la persona física mediadora que haja realitzat actuacions de mediació subvencionables d'acord amb el que es disposa en la present ordre. Per a això, s'utilitzarà el model de sol·licitud normalitzat que figura com a annex II d'aquesta ordre.

2. Al costat de la sol·licitud haurà d'acompanyar-se la documentació justificativa següent:

a) Documentació acreditativa de la derivació judicial per a dur a terme la mediació, així com de la designació de la persona mediadora.

b) Declaració responsable de la persona sol·licitant comprensiva del número de la/les sessió/ns informativa/es realitzada/es en els procediments de mediació iniciats i finalitzats entre l'1 de juny i 15 d'octubre de 2019, amb indicació del procediment judicial del qual deriven. Així mateix, s'haurà d'aportar la documentació acreditativa del resultat de la sessió/ns informativa/es celebrada/es i remesa/es a l'òrgan judicial.

c) Declaració responsable de la persona sol·licitant comprensiva del número de la sessió inicial de constitució, i resta de sessions celebrades, en els procediments de mediació iniciats i finalitzats entre l'1 de juny i 15 d'octubre de 2019. Esta declaració haurà d'indicar:

– el nombre de parts en conflicte, especificant quantes d'elles tenen reconegut el benefici de justícia gratuïta per al procés judicial del qual deriva la mediació,

– número del procediment judicial del qual deriva la mediació,

– número de referència de l'expedient o expedients pels quals es reconeix el benefici de justícia gratuïta,

– data de realització de les sessions i còpia de cadascuna de les actes alçades. S'anonimitzaran les dades relatives a les parts que no tinguen reconegut el benefici de justícia gratuïta.

d) Declaració responsable de la persona sol·licitant en la qual s'indique que l'import de les actuacions subvencionables sol·licitades no supera, aïllada o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, el cost de l'activitat subvencionada.

e) Declaració responsable de la persona sol·licitant de no trobar-se incursa en cap de les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiària, assenyalades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

f) Declaració responsable de la persona sol·licitant en la qual s'indique que no s'ha percebut cap retribució per part de les persones destinatàries finals de la subvenció.

3. L'imprés de sol·licitud i documentació annexa se signarà electrònicament.

4. La presentació de la sol·licitud de subvenció comportarà l'autorització de la persona sol·licitant perquè el centre directiu amb competències en matèria de mediació de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, obtinga directament dels òrgans administratius corresponents l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, prevista en els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei General de Subvencions; en este cas les persones no hauran d'aportar les corresponents certificacions, segons el que es preveu en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (d'ara endavant LPACAP).



No obstant això, es podrà denegar este consentiment, si així s'assenyala expressament en el formulari de sol·licitud. En este supòsit, haurà d'aportar-se els corresponents certificats emesos per l'Agència Estatal d'Administració Tributària, la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i la Tresoreria General de la Seguretat Social, d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social.

5. En el cas que el compte bancari de la persona sol·licitant no estiguera donat d'alta en la Generalitat, o n'haja de modificar les dades, s'haurà d'aportar amb la sol·licitud, d'acord amb el que estableix l'Ordre 18/2011, de 17 de juny, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula la comprovació i el procediment de registre de comptes bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb l'administració de la Generalitat, la documentació següent:

a) Identificació del compte bancari.

b) Model de domiciliació bancària (annex III) signat per la persona mediadora que sol·licite la subvenció.



Deu. Forma i termini de presentació de les sol·licituds.

La presentació de sol·licituds i la seua documentació annexa es realitzarà telemàticament a través del registre electrònic de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, des de l'endemà de la publicació d'aquesta ordre en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana fins al dia 31 d'octubre de l'exercici pressupostari en curs.



Per a això, la persona sol·licitant haurà de disposar de signatura electrònica avançada basada en un certificat reconegut, segons el que es disposa en el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana, i expedit per la Generalitat o qualsevol altre prestador de serveis de certificació, amb el qual la Generalitat haja signat l'oportú conveni (poden consultar-se en la pàgina web: https://sede.gva.es/es/web/sede_electronica /seu _certificats).



Onze. Resolució de la subvenció.

1. La concessió de les subvencions previstes en esta ordre es realitzarà mitjançant resolució de la persona titular del centre directiu competent en matèria de mediació de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, en la qual es detallarà la quantia concedida a cadascuna de les persones físiques mediadores de la Comunitat Valenciana, beneficiàries de la subvenció en el desenvolupament de les actuacions de mediació intrajudicial que resulten subvencionables d'acord amb el que es disposa en esta ordre.

El criteri objectiu per a l'atorgament de les subvencions serà el del moment de la presentació de les corresponents sol·licituds, fins a esgotar el crèdit.

2. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de tres mesos, a comptar des de l'endemà del venciment del termini per a presentar la sol·licitud, sempre que esta reunisca els requisits exigits i vaja acompanyada de tota la documentació a què es refereix esta ordre. El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució, legitima les persones sol·licitants per a entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la subvenció.

3. Contra la resolució que es dicte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se recurs d'alçada davant la Secretaria Autonòmica de Justícia i Administració Pública, en la forma i en els terminis establits en els articles 121 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.



4. La resolució es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Dotze. Persones beneficiàries i destinataris finals.

1. Tindran la consideració de persones beneficiàries de les subvencions previstes en esta ordre les persones físiques mediadores de la Comunitat Valenciana a les quals, complint tots els requisits exigits en la present ordre, se'ls concedisca la subvenció.

2. Donada la naturalesa d'aquestes subvencions tindran la consideració de destinataris finals:

– Respecte de les sessions informatives: la part o parts en conflicte.



– Respecte de la sessió inicial de constitució del procediment de mediació, i la resta de sessions fins a un màxim de 3: la part o parts en conflicte que tinguen reconegut el benefici de justícia gratuïta en el procés judicial corresponent, en el transcurs del qual s'haja produït la derivació judicial.



Tretze. Obligacions de les persones beneficiàries.

1.Amb caràcter general, les persones mediadores beneficiàries hauran de complir les obligacions que es recullen en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

No podran obtindre la condició de beneficiàries, les persones físiques mediadores que concórreguen amb alguna de les circumstàncies establides en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003.

2.A més, hauran de complir les obligacions següents:

a)Complir l'objectiu, realitzar l'activitat i adoptar el comportament en què es fonamenta la concessió de subvenció, en la forma, condicions i termini establits en esta ordre, aportant les dades quantitatives necessàries per a la correcta avaluació de les actuacions realitzades.



b)Gestionar i realitzar de forma directa aquelles activitats que constituïsquen el contingut principal de la subvenció, sempre que siguen objecte de la seua competència.

c)Sotmetre's a la normativa sobre supervisió, seguiment i control de subvencions, així com facilitar tota la informació requerida per la Direcció General de Reformes Democràtiques i Accés a la Justícia, òrgan gestor de la subvenció.

d)Conservar tota la documentació original, justificativa de l'aplicació dels fons rebuts, en tant puguen ser objecte de les activitats de comprovació i control.

3. Les persones beneficiàries hauran de trobar-se al corrent de les seues obligacions tributàries amb la Hisenda de l'Estat, l'Administració de la Comunitat Autònoma i amb la Seguretat Social, així com no tindre cap deute pendent de pagament amb la Comunitat Autònoma, ni ser deutores per resolució d'idoneïtat de reintegrament de les causes recollides en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Catorze. Règim de deslliurament de pagament

El pagament de la subvenció es realitzarà prèvia comprovació del compliment dels requisits exigits en les bases novena i deu, mitjançant transferència al compte bancari que la persona beneficiària haja determinat en la sol·licitud.



Quinze. Recursos

Contra les bases regulades per aquesta ordre, que posen fi a la via administrativa, es podrà interposar recurs potestatiu de reposició, en el termini d'1 mes, des de l'endemà de la publicació de la present ordre, davant aquest mateix òrgan administratiu, conforme als articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o bé, directament, recurs contenciós administratiu davant l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu en el termini de 2 mesos, a partir de l'endemà de la publicació.











ANNEX III

Model normalitzat de domiciliació bancària



(Este model es pot descarregar en l'enllaç següent:

https://www.gva.es/downloads/publicados/in/07000_es.pdf)

Mapa web