Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 28 de gener de 2019, de la presidència de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual es convoquen ajudes destinades al foment d'instal·lacions d'autoconsum d'energia elèctrica, amb càrrec al Fons de Promoció previst en el marc del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana, per a l'exercici 2019. [2019/930]

(DOGV núm. 8477 de 01.02.2019) Ref. Base de dades 001053/2019




El Pla eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV) va ser aprovat per Acord de 26 de juliol de 2001, del Govern Valencià, amb caràcter de pla d'acció territorial sectorial, l'objecte del qual és regular la instal·lació de parcs eòlics en les zones qualificades com a aptes per a l'esmentat fi. En el capítol 5 del PECV es van formular els seus objectius, entre els quals hi ha els de caràcter socioeconòmic i, més concretament, els que es refereixen a la introducció d'efectes de reequilibri territorial a partir de l'actuació en les zones socioeconòmicament més desfavorides de la Comunitat Valenciana.

Aquestes actuacions d'inversions de caràcter energètic industrial van quedar concretades i delimitades en el seu àmbit d'aplicació, duració, termini i quanties, en els plans energètics presentats per les empreses promotores en el corresponent procediment de lliure concurrència per a l'adjudicació de zones eòliques, les bases de les quals es recollien en l'Ordre de 31 de juliol de 2001, de la Conselleria d'Indústria i Comerç, per la qual es realitza la convocatòria pública per al desenvolupament i execució del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana. Així mateix, d'acord amb el que estableix el punt quart de la Resolució de 25 de febrer de 2003, del conseller d'Indústria, Comerç i Energia, sobre convocatòria per al desenvolupament i execució del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana, les empreses promotores dels projectes seleccionats per a les diferents zones assumien el compromís de contribuir a les estratègies d'actuació del PECV en la forma i els terminis que es determinaven en les condicions particulars de la notificació de preselecció de la Comissió del Pla Eòlic i en els plans energètics seleccionats.



L'evolució sorgida en el compliment dels compromisos industrials continguts en els diversos plans energètics aprovats va imposar la necessitat de regular el mecanisme idoni perquè aquestes actuacions de promoció pogueren ser tutelades i dutes a terme per l'Administració, de manera que pogueren executar-se les previsions a les quals quedaven compromeses les empreses promotores seleccionades.

En aquest sentit han de ser encaminades les actuacions de promoció d'activitats energètiques i industrials relacionades amb el sector energètic, i generalitzar-se a un àmbit territorial superior a l'afectat pel mateix Pla Eòlic, els beneficis del qual des del punt de vista de les inversions i l'ocupació han d'entendre's estesos a tot el conjunt de la Comunitat Valenciana.

A través de la Llei 10/2012, de 21 de desembre, de mesures fiscals, de gestió financera i administrativa, i d'organització de la Generalitat, es va crear el Fons de Promoció previst en el marc del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV), destinat a la realització dins de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana de programes de naturalesa energètica i industrial relacionada amb el sector energètic, tendents a incentivar l'economia de la Comunitat Valenciana. L'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial és l'encarregat de la gestió ordinària d'aquest Fons.

D'una altra banda, des de la Generalitat s'està impulsant un nou model energètic capaç de compatibilitzar el progrés i la preservació del nostre entorn. Un model que té en les energies renovables, l'eficiència energètica i l'autoconsum els pilars fonamentals.

En aquest sentit, la Generalitat ha elaborat el Pla d'Energia Sostenible de la Comunitat Valenciana 2020 (PESCV2020), que constitueix l'eina fonamental per a la reorientació de la política energètica del nostre territori i en el qual es fixen les directrius, els objectius, les mesures i les inversions associades en l'àmbit energètic: energies renovables, autoconsum i eficiència fins a 2020.

En la transició cap a aquest nou model energètic, l'autoconsum s'erigeix sens dubte com a pilar fonamental que permet avançar cap a un sistema de generació distribuïda basat en fonts d'energies netes, renovables i autòctones. Com a modalitat de producció d'energia elèctrica, combina els seus avantatges energètics amb els relacionats amb aspectes mediambientals, socials i de generació d'ocupació, i afavoreix un model de producció i ús de l'energia més just i democràtic en què els consumidors siguen els protagonistes.

En conseqüència, l'autoconsum, especialment a partir d'energia solar fotovoltaica, pot convertir-se en una de les principals alternatives per a augmentar la participació de les energies renovables en la dècada vinent, per la qual cosa constitueix una peça clau en la nova política energètica de la Generalitat.

A l'efecte del que preveuen els articles 3.3, 3.4, 7.3 i 7.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, les ajudes regulades en aquesta convocatòria no estan subjectes a l'obligació de notificació o comunicació a la Comissió Europea perquè no els és aplicable l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea per no suposar un avantatge econòmic per a una determinada empresa en dirigir-se a donar suport a activitats no econòmiques d'entitats sense ànim de lucre i administracions públiques; o per estar acollides al Reglament (UE.1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DO L 352, 24.12.2013), d'ara endavant Reglament (UE) núm. 1407/2013, de 18 de desembre, de 2013, en concret, les inversions que puguen tindre per objecte la ulterior prestació de béns i serveis en el mercat i, per tant, consistiren en activitats de caràcter econòmic desenvolupades per un dels beneficiaris, quedaran subjectes al règim de minimis.



L'Ordre 5/2017, de 20 de febrer, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, estableix les bases reguladores per a la concessió de les ajudes tendents a la distribució del Fons de Promoció per a donar compliment al que estableix l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Per això, i en virtut del que disposa l'article 160.4, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública i del sector públic instrumental i de subvencions, i l'article 3 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, resolc:



Article 1. Objecte de la resolució

1. L'objecte d'aquesta resolució és convocar el Fons de Promoció previst en el marc del Pla eòlic de la Comunitat Valenciana (PECV), per a l'exercici 2019, destinat a la realització dins de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana de programes de naturalesa energètica i industrial relacionada amb el sector energètic tendents a incentivar l'economia de la Comunitat, i més concretament a la implementació d'ajudes destinades al foment de les instal·lacions d'autoconsum d'energia elèctrica.



2. Les bases reguladores d'aquesta convocatòria són les aprovades per l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial, d'ara endavant IVACE, en el marc dels Fons de Compensació i Promoció vinculats al Pla eòlic de la Comunitat Valenciana; en aquestes bases s'estableixen les condicions de les ajudes en allò no previst en aquesta convocatòria.



Article 2. Dotació pressupostària

1. La distribució del Fons de Promoció per l'IVACE es finançarà amb càrrec a la línia pressupostària i import global màxim que es detalla a continuació:



Codi de la línia Denominació de la línia Import

PT055000 Finançament Empresarial, de Centres Tecnològics i altres entitats 1.400.000 €





2. En qualsevol cas, es podrà incrementar el finançament quan es produïsca un augment del crèdit disponible procedent d'altres convocatòries en les quals s'hagen resolt sol·licituds per import inferior a la despesa prevista inicialment, o de les quals es deriven obligacions liquidades o reconegudes per import inferior a l'ajuda que va ser concedida en el seu moment, o bé quan aquest augment siga conseqüència d'una generació, ampliació o incorporació de crèdit.

L'efectivitat de les quanties addicionals queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit, a l'aprovació de la modificació pressupostària que s'escaiga, i a la seua publicació en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga amb caràcter previ a la resolució de concessió. En aquests supòsits s'aprovaran les corresponents modificacions de la convocatòria, que seran publicades en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga, sense necessitat d'obertura d'un termini addicional per a presentar noves sol·licituds.



Article 3. Actuacions susceptibles de suport i requisits de les instal·lacions; costos elegibles

1. El pressupost de la convocatòria anirà destinat al finançament de projectes d'instal·lacions d'autoconsum d'energia elèctrica a partir d'energies renovables o energies residuals, en qualsevol de les modalitats previstes en l'article 9 de la Llei 24/2013, de 16 de desembre, del sector elèctric, i en concret les previstes com a tipus 1 i tipus 2 en el Reial decret 900/2015, de 9 d'octubre, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de les modalitats de subministrament d'energia elèctrica amb autoconsum i de producció amb autoconsum. En tot cas, les instal·lacions hauran de complir el que estableix el Reial decret 900/2015 esmentat.

Tots els equips hauran de complir amb la normativa vigent per a aquest tipus d'instal·lacions.

A l'efecte de determinació de la potència de les instal·lacions caldrà ajustar-se al que disposa l'article 3 del Reial decret 900/2015.

No es consideraran finançables en cap cas:

a) Instal·lacions formades exclusivament per sistemes de gestió i emmagatzematge energètic no vinculats al sistema de generació objecte d'aquesta convocatòria.

b) Instal·lacions d'autoconsum amb emmagatzematge energètic que no disposen d'equips de gestió intel·ligent de càrrega/descarrega destinats a l'optimització energètica/econòmica.

2. Garanties exigides als equips i instal·lacions:

– Equips principals: almenys tres anys des de la data d'adquisició dels mòduls.

– Instal·lació: almenys tres anys des de la data de posada en marxa de la instal·lació.

3. Els costos elegibles que es consideraran en el càlcul a l'efecte de la distribució del pressupost de la convocatòria són els següents:

a) Inversions en equips i muntatge vinculats directament a les instal·lacions d'autoconsum, en concret, sistema generador, sistema de conversió de l'energia, sistema de control i regulació, equip de mesura d'energia generada i, si escau, sistema d'emmagatzematge.

En el cas de les instal·lacions de biomassa/biogàs s'inclouen el sistema de producció del biogàs, gas de síntesi o sistema equivalent.

b) Obra civil estrictament necessària vinculada a la instal·lació objecte de finançament. En cas de controvèrsia sobre la vinculació de l'obra civil al projecte, prevaldrà el criteri de l'IVACE.



c) Instal·lacions d'evacuació d'energia fins al punt de connexió.

d) Costos de tramitació administrativa de les instal·lacions i inscripció en els registres d'autoconsum i de producció d'energia elèctrica, inclosos els costos dels estudis d'accés i connexió, els drets de connexió de generació, els impostos municipals (ICIO), i taxes d'obres, legalització i inscripció en els registres corresponents.



e) Si escau, costos de redacció de projectes, estudis de seguretat i salut i direcció d'obra, si es tracta de contractacions externes.

No es considerarà elegible:

a) L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

b) Les despeses financeres conseqüència de la inversió, les del personal propi i les d'adquisició d'immobles i terrenys.

c) En general, totes aquelles que no estiguen clarament definides o que no tinguen per finalitat directa la consecució dels objectius energètics de la inversió. En cas de controvèrsia, prevaldrà el criteri d'IVACE.

4. La suma dels costos elegibles del projecte a finançar haurà de ser superior a 10.000 euros.

5. Costos de referència. Es prendrà una inversió màxima per unitat de potència a instal·lar incloent-hi tots els components, equips i instal·lacions, així com la tramitació del projecte per a la seua legalització, segons les característiques de cada projecte, de:



Installacions sense acumulació



Tipologia Rang de potència (P) Cost de referència (€/kW)

Instal·lacions fotovoltaiques P <= 10 kWp 1.600 €/kWp

10 kWp < P <= 20 kWp (1.800 - 20 * P) /kWp

20 kWp < P <= 50 kWp (1.566 - 8,33 * P) /kWp

50 kWp < P <= 500 kWp (1.178 - 0,556 * P) /kWp

P > 500 kWp 900 €/kWp

InstalLacions eòliques P <= 50 kW 2.500 €/kW

P > 50 <= 100 kW 2.200 €/kW

P >= 100 kW 1.800 €/kW

Instal·lacions de biogás/biomassa Todas las instalaciones 5.000 €/kW





NOTES:

1. Projectes innovadors: fins a un 25 % més dels costos de referència definits anteriorment. Preval el criteri de l'IVACE en cas de controvèrsia sobre del caràcter innovador del projecte.

2. Per a instal·lacions mixtes, es pren com a referència cada un dels costos indicats anteriorment en la proporció corresponent a cada tecnologia.

3. Per a la resta de tecnologies, l'IVACE determinarà el cost subvencionable del projecte.

4. A les instal·lacions d'autoconsum connectades a través d'un centre de transformació se li aplicarà un cost de referència un 10% superior a l'indicat en la taula anterior.



Installacions amb acumulación



El cost de referència de les instal·lacions amb acumulació s'incrementarà, a partir dels costos indicats anteriorment, en funció de la capacitat nominal del sistema d'acumulació, medida en kWh, i de la tecnologia empleada, segons s'indica en la següent tabla:



Cost de referència (€/kWh)

Tecnologia de Plom Àcid 250

Tecnologia d'Ió Liti 800





NOTES:

1. Es considerarà la capacitat nominal del sistema d'emmagatzematge energètic, amb independència de la profunditat de descàrrega útil emprada en el disseny.



6. Només es consideraran susceptibles de suport els projectes i/o instal·lacions que estiguen constituïts per equips nous, sense ús previ.

7. Serà aplicable la resta de requisits que s'estableixen en l'article 5 i 26 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.



Article 4. Acumulació d'ajudes

1. L'import d'aquestes ajudes, entés com la subvenció bruta equivalent, en el cas de concurrència amb ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats, no podrà ser en cap cas de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, supere el cost de les despeses subvencionades.



2. Les ajudes dirigides a donar suport a inversions de caràcter econòmic subjectes al règim de minimis podran acumular-se amb:

Altres ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) núm. 360/2012, de la Comissió, fins al límit màxim establit en aquest últim reglament.

Altres ajudes de minimis concedides conformement a altres reglaments de minimis fins al límit màxim pertinent que s'estableix en l'article 3, apartat 2, del Reglament (UE) Núm. 1407/2013, de 18 de desembre, de 2013.

Altres ajudes d'estat per als mateixos costos subvencionables sempre que la suma d'aquestes no excedisca la intensitat d'ajuda o l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la comissió.

3. El percentatge màxim finançable de la inversió podrà ser objecte de limitació, i en cap cas aconseguirà el 100 % en aquells supòsits en els quals per al mateix projecte es dispose d'altres subvencions, ajudes, ingressos públics o privats o recursos addicionals.



Article 5. Característiques de l'ajuda reembossable

1. L'ajuda reembossable consistirà en la concessió d'un préstec bonificat en el seu tipus d'interés sobre els costos subvencionables dels projectes associats. Aquesta bonificació suposa una ajuda implícita equivalent a la diferència entre els interessos que es reportarien aplicant el tipus d'interés de referència i els interessos realment pagats; a l'efecte d'aquesta resolució, aquesta ajuda es denomina subvenció bruta equivalent.

2. Característiques del préstec bonificat:

a) Import màxim del préstec: 300.000 €.

b) Percentatge màxim finançable de la inversió: 100 % de la inversió, amb un percentatge mínim del 70 % de la inversió elegible, amb les limitacions establides en l'apartat anterior.

c) Tipus d'interés: 0 %.

d) Comissions: sense comissions d'estudi ni d'obertura de l'operació.

e) Període màxim d'amortització del préstec: 8 anys.

f) Amortització del préstec: el termini màxim d'amortització serà de 96 mesos i les quotes d'amortització seran semestrals. En tot cas, la primera quota no es farà efectiva abans d'haver transcorregut sis mesos des del desembossament del préstec.

g) Garanties: la garantia serà del 50 % de l'import del préstec, i es podrà constituir en metàl·lic o en forma d'aval financer prestat per entitats de crèdit o per societats de garantia recíproca. Haurà de cobrir el reintegrament del préstec, de la subvenció bruta equivalent i de qualsevol despesa derivada de l'incompliment de les obligacions imposades a l'entitat beneficiària.

Queden exceptuades de l'obligació d'aportar garantia les entitats previstes en l'article 171.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions; en aquest cas, l'IVACE serà considerat creditor preferent de l'entitat beneficiària per raó del préstec formalitzat, per la qual cosa els pagaments corresponents a amortització del principal, interessos de demora o eventuals penalitzacions d'aquest, gaudiran de lloc preferent en l'ordre de prelació de pagaments, després de les despeses de personal, en el pla de disposició de fons de tresoreria de l'entitat beneficiària durant el període de vigència del contracte.

h) Ajust de la garantia: una vegada transcorreguda la meitat del període d'amortització del préstec, l'IVACE ajustarà d'ofici l'import de la garantia en relació amb la quantitat pendent de devolució per a mantindre el percentatge del 50 % indicat més amunt.

3. Intensitat màxima de l'ajuda.

L'import de la subvenció bruta equivalent es calcularà aplicant la metodologia prevista en la Comunicació de la Comissió relativa a la revisió del mètode de fixació dels tipus de referència i d'actualització (2008/C14/02) i al tipus d'interés del mercat vigent en el moment de la concessió.

En les inversions de caràcter econòmic l'ajuda total de minimis concedida a una única empresa no serà superior a 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. A l'efecte d'aquesta convocatòria, s'entendrà per única empresa la definició establida en l'apartat 2 de l'article 2 del Reglament (CE) Núm. 1407/2013 a les ajudes de minimis. Per a les empreses que realitzen per compte d'altri operacions de transport de mercaderies per carretera, caldrà ajustar-se als límits i condicions de l'article 3, apartats 2 i 3 d'aquesta disposició.

A l'efecte de valorar si se superen els imports màxims d'ajuda establits pel règim de minimis, es considerarà l'import de la subvenció bruta equivalent que serà notificat a l'entitat beneficiària.

Article 6. Entitats beneficiàries

1. Podran acollir-se a aquestes ajudes empreses i ajuntaments, així com qualsevol entitat o persona jurídica, de naturalesa pública o privada, amb seu a la Comunitat Valenciana, amb excepció de les comunitats de propietaris d'habitatges.

Les entitats beneficiàries hauran d'acreditar la capacitat tècnica i econòmica suficient per a dur a terme les actuacions susceptibles de suport.

Quan qui sol·licite l'ajuda tinga la condició d'empresari o empresària individual, només es donarà suport als projectes que estiguen associats al desenvolupament d'una activitat econòmica, i el domicili social de l'activitat no es trobe situat en un immoble que tinga o puga tindre ús residencial o d'habitatge.

En el cas d'empreses, addicionalment serà requisit per a ser-ne beneficiària, que siga viable econòmicament i financerament. Es considera que s'incompleix aquest requisit quan s'incorre en almenys dos dels supòsits següents:

– Que tinga un patrimoni net negatiu en l'últim exercici tancat.



– Que tinga uns resultats negatius acumulats superiors al 50 % del patrimoni net, sense considerar les pèrdues en l'últim exercici tancat.



– Que l'empresa tinga pèrdues en l'últim any superiors al 35 % del patrimoni net a l'inici del mateix exercici.

Per comprovar-ho, caldrà tindre en compte la informació dels comptes financers de l'últim exercici tancat, segons el model disponible en l'adreça d'internet de l'IVACE http://www.ivace.es «Documentació annexa», acompanyat d'una còpia dels comptes oficials de l'últim exercici tancat presentats en el Registre Mercantil o d'una còpia de l'imprés de l'Impost de Societats de l'últim exercici tancat presentat davant de l'Agència Tributària.

No podran obtindre la condició de beneficiàries les empreses i entitats sol·licitants en les quals concórrega alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Així mateix no podran ser empreses beneficiàries aquelles que reunisquen els requisits per a trobar-se sotmeses a un procediment concursal.

Les grans empreses només podran ser beneficiàries de les ajudes si es troben en una situació comparable a una qualificació creditícia d'almenys B-.

En el cas d'empreses que per la seua data de constitució –bé en l'exercici en curs, o en l'anterior– no hagen presentat encara comptes al Registre Mercantil, el model indicat en el paràgraf anterior haurà d'anar acompanyat d'un certificat o declaració emesa per la mateixa empresa acreditativa dels comptes de l'últim trimestre disponible.

2. Seran, així mateix, d'aplicació les condicions i requisits previstos en els articles 4 i 25 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.



Article 7. Termini i forma de presentació de sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà des de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) fins al 11 de març de 2019 a les 23.59.59 hores.

2. Les sol·licituds hauran de presentar-se abans de l'inici del projecte.

3. La tramitació del procediment serà electrònica. La presentació electrònica requereix que l'entitat sol·licitant dispose de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat, bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), ambdós emesos per qualsevol entitat reconeguda en la Llista de confiança de prestadors de serveis de certificació establits a Espanya, publicada en la seu electrònica del Ministeri d'Energia, Turisme i Agenda Digital. La sol·licitud es presentarà en el registre electrònic d'IVACE accessible a través de la seua pàgina web http://www.ivace.es.

4. La sol·licitud consta de la documentació següent:

a) Imprés de sol·licitud d'ajuda, conforme al model normalitzat disponible en http://www.ivace.es, en el qual s'inclouen les declaracions responsables relatives a les obligacions que li corresponen com a beneficiari de les ajudes.

b) Memòria tècnica d'acord amb el model normalitzat disponible en http://www.ivace.es. La memòria servirà de referent per a aplicar els criteris de valoració; per aquest motiu, un emplenament defectuós o deficient, o de difícil comprensió, generarà una menysvaloració del projecte o fins i tot la denegació de la sol·licitud.

c) Documentació relativa a la personalitat de l'entitat sol·licitant: quan s'utilitze un sistema de signatura avançada, la seua identitat s'entendrà ja acreditada mitjançant el mateix acte de la signatura.

d) Acreditació de la representació legal del signant.

e) Còpia d'un extracte o certificat bancari que justifique la titularitat del compte de cobrament de l'ajuda. La titularitat del compte haurà de correspondre a l'entitat sol·licitant.

f) Ubicació exacta del projecte, indicant les coordenades UTM del projecte o instal·lació en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud.

5. Addicionalment s'ha de presentar la documentació següent:

a) Empreses i entitats privades sense ànim de lucre.

a.1. Quan siga una societat la inscripció de la qual en el Registre Mercantil siga obligatòria, l'IVACE obtindrà la informació relativa a la personalitat jurídica de l'empresa sol·licitant, si bé podrà requerir directament a aquesta la presentació d'algun document concret.

a.2. Quan es tracte de sol·licitants la inscripció dels quals en el Registre Mercantil no siga obligatòria, hauran de presentar còpia del poder de representació registrat del signant de la sol·licitud o, si escau, document equivalent segons les prescripcions legals. Igualment hauran de presentar còpia del contracte/acta de constitució i estatuts vigents registrats.

a.3. En el cas d'empresaris o empresàries individuals, fitxa cadastral de l'immoble en el qual s'executarà el projecte, en què es comprove que el seu ús principal no és «residencial». Aquest document es pot obtindre en la Seu Electrònica del Cadastre (www.sedecatastro.gob.es).



b) Entitats de naturalesa jurídica pública.

b.1. En cas que l'entitat no complisca amb l'objectiu d'estabilitat i/o regla de despesa conforme amb el que disposa la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, haurà de presentar certificat emés per la intervenció o direcció general, si escau, que acredite que ha aprovat el pla economicofinancer corresponent.

b.2. Certificat expedit per la persona que exerceix la intervenció local -o si escau, la secretaria– o direcció general corresponent en el qual es faça constar que l'entitat de naturalesa jurídica pública sol·licitant disposa del finançament de la part del projecte no finançada per aquesta convocatòria; en cas d'impossibilitat d'acreditar aquest extrem en el moment de la sol·licitud, s'expedirà certificat bé de la persona que exercisca la secretaria de l'ajuntament de resolució de l'alcaldia que acredite el compromís de l'ajuntament, bé de la persona que exercisca la direcció general de l'entitat de naturalesa jurídica pública, que acredite el compromís de l'entitat a tramitar la modificació pressupostària corresponent a l'efecte d'incloure en el pressupost les partides que reflectisquen el finançament objecte d'aquesta convocatòria i de la seua acreditació fefaent als quinze dies comptats des de la recepció de la notificació de concessió, si escau.

b.3. En el cas de corporacions locals, s'exigirà, a més:

i) Certificat emés per la intervenció local que acredite que l'entitat sol·licitant no està incursa en cap de les prohibicions establides en la normativa d'endeutament per a apel·lar al crèdit a llarg termini previst en els articles 48 i següents del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, i en la disposició final trenta-unena de la Llei 17/2012, de 27 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2013, així com en aplicació d'una altra normativa que puga afectar el règim d'endeutament de les entitats locals, o si escau, acreditació que l'entitat ha sol·licitat la corresponent autorització preceptiva de l'òrgan que exercisca la tutela financera; en aquest cas, la concessió de l'ajuda s'efectuarà condicionada a l'autorització corresponent.



ii. Certificat expedit per la persona que exerceix la secretària o intervenció en el qual es faça constar la qualificació creditícia de l'entitat, d'acord a un model proporcionat per l'IVACE.

c) Documentació complementària de caràcter general per a totes les entitats sol·licitants.

c.1. La presentació de la sol·licitud comportarà l'autorització de l'entitat sol·licitant, excepte manifestació en contra, al fet que l'IVACE obtinga directament les dades relatives a la seua identitat, la situació quant al compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social i per a comprovar o completar les dades necessàries per a la sol·licitud de l'ajuda consultant tant els arxius propis de l'IVACE com els d'altres administracions; tot això sense perjudici que l'IVACE puga sol·licitar-ne l'aclariment o esmena en cas que la informació obtinguda presente alguna incidència. En cas d'oposició expressa, l'empresa o l'entitat sol·licitant haurà d'aportar els certificats acreditatius del compliment de les seues obligacions fiscals i amb la Seguretat Social; quan la sol·licitant siga una entitat o organisme públic es podrà substituir la presentació dels certificats esmentats per una declaració responsable sobre el compliment d'aquestes obligacions, en virtut del que estableix l'article 24.6 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, relatiu a la simplificació de l'acreditació del compliment d'obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

c.2. Acreditació del compliment de l'article 31.2 de la Llei 38/2003, general de subvencions:

i) En cas d'administracions públiques, certificat expedit per interventor o inventora que l'entitat beneficiària respecta en el procediment de contractació la normativa vigent de contractació del sector públic.



ii. Quan siguen empreses o entitats privades sense ànim de lucre, i l'import d'una despesa subvencionable supere, IVA exclòs, la quantia de 39.999,99 euros en el supòsit de cost per execució d'obra, o de 14.999,99 euros en el supòsit de subministrament de béns d'equip o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, l'entitat sol·licitant de l'ajuda haurà d'aportar també justificació d'haver sol·licitat com a mínim tres ofertes de diferents empreses proveïdores –sense vinculació entre si– llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no existisca en el mercat suficient nombre d'entitats que el subministren o presten, i així es faça constar en un informe signat per la representació legal, que haurà de contindre, almenys:

– quines van ser les característiques de les despeses que van fer impossible la localització d'un mínim de tres ofertes.

– una explicació de com es va realitzar la cerca d'empreses proveïdores.

Aquest informe no serà admés com a justificant de la no presentació de 3 ofertes si el seu argument es basa en:

· Les característiques de l'empresa proveïdora.

· Les característiques genèriques del bé o servei.

· Les característiques genèriques de l'empresa o entitat beneficiària.

Així mateix, hauran d'acompanyar a l'informe un annex que documente com s'ha realitzat la cerca de proveïdores del bé o servei.

La selecció de les ofertes haurà de realitzar-se entre empreses de les quals almenys dues no siguen empreses associades a l'entitat beneficiària i integrants de la seua junta directiva o consell d'administració, ni tinguen drets de vot superiors al 50 %. La petició d'ofertes haurà de procurar documentar-se de forma escrita. Les ofertes hauran d'estar prou detallades, i especificar els treballs que hagen de realitzar-se i el preu. En tot cas, les ofertes han de contindre les dades que permeten la correcta identificació de l'empresa oferent (CIF, nom, adreça, telèfon, persona de contacte), data d'emissió i logotip corporatiu o segell d'aquesta. L'elecció entre les ofertes presentades haurà de recaure en la més econòmica, i justificar en un informe l'elecció en un altre sentit.



Les tres ofertes hauran d'haver-se sol·licitat amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé.

c.3. Per a instal·lacions d'autoconsum tipus 2 (subministrament d'autoconsum amb excedents): Proposta de condicions tecnicoeconòmiques per al punt d'accés i connexió emés per la companyia elèctrica distribuïdora.

c.4. Instrument ambiental al qual estiga sotmesa l'activitat o les instal·lacions en les quals l'entitat sol·licitant es dispose a executar el projecte. En cas d'estar-ne exempta, s'haurà d'aportar documentació que acredite aquesta circumstància.

c.5. Declaració responsable referent a totes les ajudes, subvencions, ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, per als mateixos costos subvencionables que els previstos en aquesta convocatòria.

Les entitats sol·licitants d'ajudes dirigides a inversions econòmiques hauran de declarar a més totes les ajudes de minimis concedides per aquesta o altra administració (independentment de si aquestes són per als mateixos costos subvencionables que els previstos per la present convocatòria com per a qualsevol altre) durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs que estiguen subjectes al Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis o a altres reglaments de minimis.

Aquesta declaració responsable haurà de ser emplenada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud.

c.6. Declaració responsable de no estar incursa l'entitat beneficiària en cap de les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a poder obtindre la condició d'entitat beneficiària de subvencions, de no reunir els requisits per a trobar-se sotmés a un procediment concursal, i en el cas de les entitats beneficiàries que tinguen la consideració de gran empresa, que aquestes es troben en una situació comparable a una qualificació creditícia d'almenys B-. Aquesta declaració responsable haurà de ser emplenada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud.



c.7. Quan les actuacions objecte d'ajuda requerisquen –d'acord amb la normativa vigent–, projecte tècnic subscrit per personal tècnic competent, l'entitat sol·licitant haurà de presentar aquest projecte. Els projectes tècnics que, d'acord amb la normativa vigent, hagen de ser redactats i signats per personal tècnic titulat competent i es presenten sense el visat del col·legi professional corresponent, hauran d'acompanyar-se d'una declaració responsable d'aquest personal, segons el model disponible en la web http://www.ivace.es.



c.8. Les entitats que sol·liciten aquestes ajudes hauran de presentar declaració responsable, implementada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud, sobre el compliment de la normativa i integració laboral de persones amb discapacitat o, si escau, l'exempció d'aquesta obligació, en els termes establits en el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat.

c.9. Còpia de l'última factura disponible del punt de subministrament elèctric sobre el qual es durà a terme la instal·lació d'autoconsum.

La correcta presentació d'aquests documents serà condició indispensable per a l'obtenció de l'ajuda.

5. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o no s'acompanye de la documentació que d'acord amb aquesta convocatòria siga exigible, es requerirà a l'entitat sol·licitant perquè -en el termini de 10 dies hàbils des de l'endemà a la recepció del requeriment- esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb l'advertiment que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seua sol·licitud, una vegada dictada resolució en els termes previstos en la legislació administrativa.

6. Els requeriments es realitzaran per mitjans electrònics i s'entendran practicats o rebutjats en els termes que s'assenyalen en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, si transcorren deu dies naturals sense que s'accedisca al contingut del requeriment, s'entendrà que la notificació ha sigut rebutjada i es tindrà per realitzat el tràmit de la notificació.

7. La presentació de la sol·licitud portarà implícita l'acceptació de les bases, incloent-hi el que disposa aquesta convocatòria.

8. Es podran executar els projectes una vegada presentada la sol·licitud, sense esperar que la concessió de l'ajuda es produïsca i sense que això prejutge la decisió que finalment s'adopte.

9. El sistema de control que l'IVACE aplicarà en relació amb les declaracions responsables presentades serà per mostreig, d'acord amb el que estableix l'article 6.4 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell.

10. Es delega en les persones que exerceixen la direcció de l'àrea o si escau, departament o servei competent per a gestionar la convocatòria, la resolució de les incidències produïdes amb anterioritat a la concessió, especialment les referides a desistiments, canvi de sol·licitant i/o canvi de projecte.



Article 8. Instrucció i avaluació de sol·licituds

1. L'òrgan instructor del procediment de concessió d'ajudes serà la Unitat IVACE Energia.

2. El procediment de concessió de subvencions regulades en aquesta resolució serà el de concurrència competitiva, d'acord amb el que estableixen l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i l'article 22 de la Llei 38/2003, general de subvencions; així doncs, la concessió de les ajudes es realitzarà mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a les quals s'aplicaran els criteris de valoració que es detallen en l'article següent i s'establirà una prelació segons la puntuació obtinguda respectant els límits pressupostaris disponibles.



L'òrgan instructor verificarà de cada sol·licitant i dels projectes presentats el compliment dels requisits exigits en la convocatòria, i en cas de resultar conforme a aquesta, procedirà a l'anàlisi dels projectes presentats i a l'aplicació dels criteris de valoració del programa. Es desestimaran aquells projectes presentats per sol·licitants que no complisquen amb els requisits exigits en aquesta convocatòria.



L'òrgan instructor podrà requerir de l'entitat sol·licitant l'aportació addicional de qualssevol altres documents, informes o dades complementàries que estime necessaris per a resoldre sobre la sol·licitud presentada.



Article 9. Criteris de valoració de sol·licituds

Les sol·licituds presentades es valoraran sobre un màxim de 100 punts, segons els criteris que s'indiquen en els apartats següents. En tot cas, perquè un projecte puga ser aprovat, haurà d'obtindre una puntuació global mínima de 35 punts sobre el conjunt dels apartats 1, 2 i 3.



1. Característiques del projecte (màxim 60 punts).

a) Qualitat tècnica de la memòria.

Entre 0 i 15 punts. S'assignarà major puntuació a les sol·licituds presentades amb un major grau de definició i claredat dels objectius del projecte, així com la maduresa de la proposta.

b) Viabilitat econòmica del projecte.

Entre 0 i 5 punts. S'assignarà major puntuació a les inversions el retorn de les quals siga en un nombre major d'anys, enfront d'aquelles que el retorn resulta més ràpid.

c) Sector i tipus d'aplicació.

Entre 0 i 10 punts. S'assignarà major puntuació a les entitats beneficiàries de naturalesa pública enfront de les de naturalesa jurídica privada, i dins d'aquestes últimes a les de menor dimensió enfront de les de major dimensió.

d) Potència instal·lada.

Entre 0 i 15 punts. S'assignarà major puntuació a les instal·lacions de menor potència enfront de les de major potència.

e) Producció energètica.

Entre 1 i 5 punts. S'assignarà major puntuació a les instal·lacions de major rendiment energètic enfront de les de menor.

f) Tecnologia d'autoconsum de la instal·lació.

Entre 5 i 10 punts. S'assignarà major puntuació a les instal·lacions les fonts de les quals d'energia renovable siguen diferents a la fotovoltaica o eòlica.

2. Impacte del projecte en l'economia de la Comunitat Valenciana (màxim 20 punts).

a) Inversió associada amb relació al balanç de l'empresa.

Entre 1 i 10 punts. S'assignarà major puntuació a les instal·lacions la inversió associada de les quals siga major respecte al balanç de l'any anterior.

b) Ubicació del projecte.

Entre 1 i 5 punts. S'assignarà major puntuació als projectes instal·lats en municipis de menys de 20.000 habitants enfront dels de major població.

c) Equips principals fabricats a la Unió Europea.

Entre 0 i 5 punts. S'assignarà major puntuació als projectes els equips principals dels quals estiguen fabricats a la Unió Europea.

3. Solvència econòmica de l'empresa (màxim 20 punts).

Ràtios econòmiques de l'empresa

Entre 0 i 20 punts. S'assignarà major puntuació a les empreses més solvents.

A les entitats locals se'ls assignarà la màxima puntuació en matèria de solvència econòmica, i a la resta de sol·licitants que no es puguen qualificar des del punt de vista econòmic s'assignarà una puntuació de 10.



Article 10. Comissió d'avaluació i concessió de les ajudes

1. Després dels actes d'instrucció i l'aplicació dels criteris de valoració realitzats per l'òrgan instructor, la preavaluació resultant serà sotmesa a una Comissió d'Avaluació prevista en l'article 10 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.

Si bé la convocatòria fixa una puntuació mínima que hauran d'obtindre els projectes per a ser avaluats positivament, la Comissió podrà –quan el nombre de sol·licituds que superen aquest llindar mínim no permeta concedir l'import màxim del préstec, o el percentatge màxim finançable de la inversió en funció del pressupost disponible– mantindre el 100 % d'import de préstec. Per a això, ajustarà la nota de tall a l'alça, de manera que s'equilibre el pressupost disponible amb l'import total de les sol·licituds que han superat el llindar mínim, o bé:



– reduir uniformement per a tots els projectes el percentatge finançable de la inversió amb la finalitat d'arribar a un major nombre de beneficiaris,

– reduir l'import màxim del préstec a concedir en la quantia que s'estime adequada establint un valor que permeta arribar a un major nombre de beneficiaris,

– establir el percentatge del préstec respecte del cost elegible en funció del barem de la sol·licitud, o bé,

– una combinació de les alternatives anteriors.

En cas d'empat s'utilitzaran els criteris previstos en l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer.

2. De les reunions de la Comissió s'elevarà l'acta –amb la proposta d'adjudicació que s'hi continga– a la presidència de l'IVACE.

3. Una vegada vista la proposta continguda en l'acta de la Comissió, la presidència de l'IVACE resoldrà sobre l'adjudicació del préstec, fixant expressament la quantia i el termini d'amortització, i incorporant, si escau, les condicions i obligacions a què haja de subjectar-se l'entitat beneficiària. De conformitat amb el que disposa la disposició addicional dessetena de la Llei 28/2018, de 28 de desembre, de 2018, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2019, en tot cas serà preceptiva l'autorització de la Secretaria Autonòmica d'Hisenda prèviament a l'aprovació de la concessió per la presidència de l'IVACE.

4. La resolució de concessió es notificarà de forma individualitzada a cada entitat beneficiària de forma telemàtica.

5. La resolució de concessió podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que no hagen sigut estimades per depassar-se la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb indicació de la puntuació obtinguda per cada una perquè, en cas d'augment per generació pressupostària o alliberament de crèdit, puguen ser ateses per ordre de puntuació.

6. L'adjudicació de les ajudes es publicarà a través de la Base de Dades Nacional de Subvencions i podrà consultar-se en http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index, en compliment del que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre publicitat de les subvencions concedides.



Article 11. Desembossament del préstec a les entitats beneficiàries

1. Juntament amb la comunicació a les entitats beneficiàries de la resolució de concessió, l'IVACE remetrà un document específic amb les condicions del préstec –inclòs el pla de venciments, la subvenció bruta equivalent i el termini màxim per a la presentació de la garantia– que haurà de ser acceptat, signat i remés per l'entitat en la data límit indicada en la comunicació.

2. Una vegada validat l'import i el contingut de la garantia, l'IVACE realitzarà el desembossament del préstec en el compte bancari indicat per l'entitat beneficiària, la qual quedarà obligada a justificar l'execució del projecte.

En el cas que les beneficiàries siguen entitats de naturalesa jurídica pública, per tal que l'IVACE faça efectiu el desembossament del préstec bastarà l'acceptació, signatura i remissió del document d'acceptació en la data límit indicada en la comunicació de concessió, sense necessitat d'aportar garantia.

3. En cas de no haver acceptat les condicions establides en el document esmentat, o no haver presentat la garantia quan siga obligatòria, el préstec concedit serà revocat íntegrament. L'import podrà destinar-se a les sol·licituds que no hagen sigut estimades en l'ordre de puntuació establit.



Article 12. Amortització del préstec

1. L'entitat beneficiària iniciarà l'amortització del préstec en els terminis i condicions acceptades i segons el que disposa l'article 5 d'aquesta resolució, si bé –una vegada transcorreguda la meitat del termini d'amortització del préstec– podrà sol·licitar la cancel·lació anticipada de la totalitat del préstec sense que això supose cap mena de penalització ni imposició de comissions.

2. Una vegada transcorreguda la meitat del període d'amortització del préstec, l'IVACE ajustarà d'ofici l'import de la garantia en relació amb la quantitat pendent de devolució per a mantindre el percentatge del 50 %.

3. L'incompliment de les condicions de devolució del préstec generarà l'obligació de retornar les quantitats no reembossades, el percentatge de la subvenció bruta equivalent que corresponga i reportarà l'interés de demora previst en la Llei general de subvencions des del moment de desembossament del préstec. En cas de no devolució del préstec, IVACE podrà executar la garantia depositada.



Article 13. Obligacions de les entitats beneficiàries

Sense perjudici del que estableix l'article 12 de l'Ordre 5/2017, de 20 de febrer, seran obligacions de l'entitat beneficiària:

a) Realitzar el projecte objecte d'ajuda i acreditar-ne la realització en la forma fixada en la notificació de l'ajuda i en les instruccions de justificació aprovades per la Direcció General de l'IVACE, que seran publicades en la pàgina web http://www.ivace.es. L'entitat beneficiària haurà de realitzar el projecte objecte d'ajuda en la forma descrita en la memòria presentada juntament amb la sol·licitud normalitzada, i de manera que es complisca la finalitat de les ajudes, respectant els costos subvencionables indicats en la notificació de concessió. L'execució del projecte haurà de respectar en tot cas el calendari marcat en la memòria inicial o en les seues reformulacions posteriors.

Qualsevol modificació del projecte haurà de tindre l'aprovació prèvia de l'IVACE, sol·licitada i justificada per escrit fins a un mes natural abans de la finalització del termini de justificació del projecte, i no podrà suposar en cap cas una alteració del contingut essencial del projecte o d'algun dels aspectes que van ser tinguts en compte per a la seua valoració.

b) Devolució del préstec. L'entitat beneficiària haurà de subjectar-se als terminis i condicions de devolució del préstec establits en l'article 5.2 de la present resolució i en l'escrit d'acceptació de condicions subscrit prèviament al seu desembossament.

c) Respondre de la veracitat dels documents aportats.

d) Actualitzar la documentació presentada que haja sigut objecte d'alguna modificació o la vigència de la qual haja finalitzat, i comunicar altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat que haja obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables.

e) Complir amb les seues obligacions fiscals i amb la Seguretat Social de manera que quede acreditada aquesta circumstància en el moment previ a l'atorgament de l'ajuda i al del reconeixement de l'obligació per IVACE, en els termes establits en la normativa vigent en la matèria.

f) Disposar de llibres comptables i registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació local, així com els estats comptables.

g) Respondre que les actuacions objecte d'ajuda estiguen realitzades per empreses instal·ladores que complisquen els requisits establits reglamentàriament.

h) Els projectes i les instal·lacions es duran a terme complint els reglaments i normatives que els siguen aplicables i disposaran de les llicències i autoritzacions administratives corresponents.

i) Respectar en els projectes els principis següents:

– Les inversions finançades hauran de mantindre's inalterables durant els deu anys següents al desembossament del préstec.

– Els resultats del projecte hauran de mantindre's en el territori de la Comunitat Valenciana.

– L'execució dels projectes no haurà de vulnerar en cap cas el principi de no discriminació per raó de sexe, raça, origen ètnic, religió, conviccions, minusvalideses, edat o orientació sexual, i hauran de facilitar, o almenys no impedir, l'accessibilitat per a les persones discapacitades.



j) Inserir en el material divulgatiu relacionat amb la difusió del projecte el logotip de l'IVACE disponible en http://www.ivace.es.

k) En el cas d'ajuntaments, estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes.

l) Aportar un informe anual relatiu a la generació d'energia elèctrica de caràcter renovable de la instal·lació d'autoconsum, així com el grau de cobertura mensual/anual i percentatge d'autoconsum aconseguit en la instal·lació objecte de la present ajuda, a requeriment d'IVACE.



m) Conservar durant un termini de cinc anys a partir de la data de justificació de les inversions, els documents de la realització del projecte o activitat, i els relacionats amb les despeses i pagaments i amb les auditories corresponents, mentre puguen ser objecte de comprovació i control.

En aquest sentit, els documents es conservaran bé en forma d'originals o de còpies compulsades d'originals, o bé en suports de dades comunament acceptades, especialment versions electròniques de documents originals o documents existents únicament en format electrònic. Els documents es conservaran en una forma que permeta la identificació dels interessats durant el període necessari per a les finalitats per a les quals es van recollir les dades o per a les que tracten ulteriorment. Quan els documents només existisquen en format electrònic, els sistemes informàtics utilitzats compliran normes de seguretat acceptades que garantisquen que els documents conservats s'ajusten als requisits legals nacionals i són fiables a l'efecte d'auditoria.

n) Les entitats beneficiàries que reben subvencions o ajudes, pel període d'un any, per imports superiors a 100.000 euros –o quan almenys el 40 % del total dels seus ingressos anuals tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública i aconseguisquen com a mínim la quantitat de 5.000 euros– o a 10.000 euros, hauran de complir les exigències establides respectivament en l'article 3, apartat 1.b i 2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, per a aquests supòsits.

o) En qualsevol moment de la vigència de l'expedient, l'entitat beneficiària haurà d'actualitzar la documentació presentada que haja sigut objecte d'alguna modificació i comunicar altres ajudes públiques o privades que haja obtingut o sol·licitat amb posterioritat a la data de presentació de la sol·licitud.



Article 14. Termini per a la realització i documentació justificativa de les inversions

1. Amb caràcter general, les entitats beneficiàries hauran d'acreditar la realització de l'actuació objecte de l'ajuda en la forma fixada en la notificació de concessió de l'ajuda i en les instruccions de justificació d'ajudes amb data límit 13 de desembre de 2019, llevat que per circumstàncies concurrents es determine un termini major en la resolució de concessió de l'ajuda, per a la qual cosa es tindran en compte les dates de planificació de projecte indicades en el moment de la sol·licitud.



2. A l'efecte d'acreditar la realització de l'actuació objecte d'ajuda, les entitats beneficiàries hauran de presentar:

a) Justificants de despesa, presentant factures que hauran de complir el que disposa el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, i altra normativa vigent.

b) Justificants de pagament. Són vàlids els pagaments mitjançant entitat financera, aportant còpia de l'extracte bancari juntament amb còpia del xec nominatiu o de l'ordre de transferència que acredite que el destinatari del pagament coincideix amb l'emissor de la factura.

– No podran ser subvencionades les despeses que siguen finançades mitjançant mecanismes d'arrendament financer, lísing, rènting o similars, ni aquelles accions finançades per tercers, mitjançant convenis o contractes en els quals la propietat dels béns objecte de l'acció no pertanga al beneficiari dins del període subvencionable.



– No es consideraran vàlids els pagaments en efectiu ni els ingressos bancaris per caixa.

– Només es consideraran vàlids els justificants de pagament que es troben referits al sol·licitant de l'ajuda. En el cas de transferències bancàries, en el compte d'origen haurà de constar com a titular l'entitat beneficiària de l'ajuda.

– No s'acceptaran aquells documents de pagament que, tot i ser conformes amb els requisits formals assenyalats anteriorment, no permeten identificar clarament a quines factures estan vinculats.

– No s'acceptaran els pagaments efectuats a través de modalitats de finançament que suposen la transferència directa de fons des de l'entitat financera a l'empresa emissora de la factura.

– Els justificants de despesa (factures) presentats hauran d'estar pagats íntegrament, incloent-hi els tributs corresponents, amb anterioritat a la finalització del termini de justificació. Aquest requisit s'aplicarà amb independència del percentatge d'imputació d'una despesa al projecte. No seran considerades vàlides les factures que només es troben pagades de forma parcial.

d) Per a instal·lacions d'autoconsum tipus 1 (subministrament d'autoconsum sense excedents):

d.1. Certificat de la instal·lació individual diligenciat per l'administració autonòmica.

d.2. Certificat d'inscripció d'instal·lador autoritzat en baixa tensió en la categoria especial IBTE.

e) Per a instal·lacions d'autoconsum tipus 2 (subministrament d'autoconsum amb excedents): contracte tècnic amb la companyia distribuïdora.

f) Acreditació de garanties. S'hauran d'acreditar les garanties mínimes exigides d'acord amb el que estableix l'article 3 d'aquesta resolució.

g) Contracte de manteniment (preventiu i correctiu) per un període mínim de tres anys, signat i segellat per l'empresa instal·ladora i sol·licitant.

h) Fotografies del projecte subvencionat.

i) Declaració responsable d'altres ajudes públiques o privades que hagen obtingut o sol·licitat d'aquesta o una altra administració o ens públic o privat, per al finançament dels costos subvencionables del projecte objecte de sol·licitud d'ajuda per aquesta convocatòria. Les entitats beneficiàries d'ajudes destinades a projectes d'inversions econòmiques, a més, hauran de comunicar a l'IVACE altres ajudes subjectes al règim de minimis (independentment dels costos subvencionables per als quals van ser concedides).

j) Les entitats beneficiàries d'ajudes no subjectes a l'article 107.1 del TFUE que duguen a terme activitats econòmiques i no econòmiques, hauran d'acreditar documentalment que l'ajuda sol·licitada s'ha imputat a la part de la seua activitat no econòmica.

3. Quan la beneficiària siga una entitat de naturalesa jurídica pública hauran de presentar un certificat de la persona que exercisca la secretaria, intervenció o direcció general de l'entitat, que el procediment de contractació utilitzat ha respectat la normativa vigent, en què faça referència a la norma aplicada, el procediment utilitzat, la justificació d'aquest, les dades relatives a la publicació, si escau, i el número/codi de l'expedient de contractació. L'entitat compatibilitzarà i aplicarà simultàniament el contingut de la legislació en vigor en matèria de contractes administratius.



Article 15. Resolució d'incidències

1. L'alteració d'algunes de les característiques del projecte el finançament del qual haja sigut aprovat, l'incompliment de condicions i terminis establits en la resolució, l'execució parcial de la inversió, la insuficient justificació de les despeses efectivament realitzades i la concessió amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades, que en conjunt excedisquen els límits establits, podrà donar lloc a la minoració de l'ajuda concedida. Aquests criteris resultaran d'aplicació per a determinar la quantitat que finalment haja de percebre l'entitat beneficiària i hauran de respondre al principi de proporcionalitat.

2. L'incompliment per l'entitat beneficiària de qualsevol dels requisits, condicions i altres circumstàncies que van donar lloc a l'atorgament del finançament, la variació de la finalitat de l'actuació o la falta de justificació de la realització del projecte, podrà donar lloc al desistiment sense efectes de la concessió i l'obligació de reintegrar les corresponents quantitats indegudament percebudes –inclosa la subvenció bruta equivalent– i els interessos de demora des del moment de pagament d'aquesta sobre la base del que disposa el títol II de Llei 38/2003, general de subvencions, i el capítol III del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. De conformitat amb aquesta normativa, l'incompliment de l'obligació de reintegrament tindrà entre altres efectes la impossibilitat de ser empresa beneficiària en successives convocatòries, sempre que es trobe en període executiu.

3. En el cas que el cost efectiu de la instal·lació resulte inferior al préstec concedit, l'entitat beneficiària haurà de reintegrar la diferència entre el préstec concedit i el cost efectiu de la instal·lació. Des d'IVACE es farà un nou càlcul de les quotes d'amortització.



4. Es delega en les persones que exercisquen les direccions d'àrea –o si escau, departament o servei– de l'IVACE competents per a la gestió de les ajudes, la resolució d'incidències que es produïsquen amb posterioritat a la concessió, sense que en cap cas puguen suposar una modificació de la baremació efectuada per a l'adjudicació, en concret les referides a renúncies, canvis de beneficiari, possibles pròrrogues per a l'execució i/o justificació d'aquest, canvi de projecte i possibles compensacions entre costos; la resolució relativa a les possibles minoracions o revocacions de les subvencions concedides es delega en la Direcció General de l'IVACE.



Article 16. Detecció del frau

Qualsevol persona que tinga coneixement de fets que puguen ser constitutius de frau o irregularitat relacionats amb les ajudes previstes en aquesta convocatòria podrà posar-los en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei en l'adreça web: http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/paginas/Denam.aspx, o a través de l'enllaç «Bústia – Control Antifrau» en la pàgina d'inici d'Ivace.es.





DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta la Direcció General de l'IVACE per a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament, eficàcia i execució d'aquesta convocatòria.



Segona

Aquesta resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).



Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes recurs potestatiu de reposició davant del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, de conformitat amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé en el termini de dos mesos recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que preveuen els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'estime oportú.



València, 28 de gener de 2019.– El president de l'IVACE: Rafael Climent González.

Mapa web