Ficha docv

Ficha docv









DECRET 1/2019, d'11 de gener, del Consell, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques. [2019/631]

(DOGV núm. 8472 de 25.01.2019) Ref. Base de dades 000773/2019




Índex

Preàmbul

Article únic. Aprovació dels Estatuts de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques



Disposició addicional primera. Constitució del Consell Rector i acord de posada en marxa de l'Institut

Disposició addicional segona. Actuacions de naturalesa arqueològica

Disposició transitòria primera. Assumpció temporal de competències

Disposició transitòria segona. Unitats i llocs de nivell administratiu



Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposició final primera. Modificació del Decret 87/2017, de 7 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, modificat pel Decret 103/2018, de 27 de juliol, del Consell.

Disposició final segona. Autorització per al desenvolupament

Disposició final tercera. Entrada en vigor

Annex. Estatuts de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques

Capítol I. Naturalesa i funcions de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques

Article 1. Naturalesa

Article 2. Funcions

Capítol II. Organització de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques

Article 3. Òrgans de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques

Article 4. La Presidència

Article 5. Funcions de la Presidència

Article 6. El Consell Rector

Article 7. Funcions del Consell Rector i desenvolupament de les sessions

Article 8. Les comissions tècniques

Article 9. La Direcció General

Article 10. Funcions de la Direcció General

Article 11. Estructura administrativa de la Direcció General

Article 12. El Comité de Direcció

Article 13. El Consell Valencià de la Memòria Democràtica

Article 14. Funcions del Consell Valencià de la Memòria Democràtica

Article 15. La Secretaria dels òrgans col·legiats

Article 16. Formació de la voluntat dels òrgans col·legiats

Capítol III. Planificació i programació de les activitats

Article 17. Pla estratègic de memòria democràtica de la Comunitat Valenciana

Article 18. Els programes anuals

Article 19. Informe anual de seguiment

Capítol IV. Règim jurídic i economicofinancer

Article 20. Règim jurídic

Article 21. Resolucions i actes administratius i règim d'impugnació



Article 22. Personal i mitjans materials

Article 23. Recursos econòmics

Article 24. Règim economicofinancer

Article 25. Règim patrimonial









PREÀMBUL



La Llei 14/2017, de 10 de novembre, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana el 13 de novembre de 2017, crea l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, com a organisme autònom de la Generalitat, adscrit a la Conselleria competent en matèria de memòria històrica i democràtica, amb personalitat jurídica pública pròpia, autonomia funcional i de gestió i plena capacitat d'actuar per a organitzar i exercir les funcions que se li atribuïsquen.

Amb aquest decret s'articula reglamentàriament l'organització i la posada en marxa de l'organisme autònom i es compleix així el mandat legal previst en l'article 44 de la Llei 14/2017, sobre la composició dels òrgans de govern.

D'acord amb l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest decret compleix amb els principis de bona regulació, de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència.

Des del punt de vista organitzatiu, l'assignació de funcions al nou organisme exigeix l'adequació del Decret 87/2017, de 7 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, modificat per mitjà del Decret 103/2018, de 27 de juliol, que ha de preveure les implicacions organitzatives i funcionals que comporta la posada en marxa de l'Institut.

Els òrgans de l'Institut són la Presidència, el Consell Rector, el Consell Valencià de la Memòria Democràtica i la Direcció General del mateix organisme autònom.

La Llei 14/2017 atorga a la Presidència de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, entre altres funcions, la representació institucional, la signatura de convenis i l'actuació com a òrgan de contractació, així com d'autorització, la disposició de la despesa i l'ordenació dels pagaments corresponents de l'Institut.

El Consell Rector ha de proposar el Pla estratègic de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana i els programes anuals d'actuació de l'Institut, controlar la tasca de la direcció i el pressupost i els comptes anuals de l'Institut.

El Consell Valencià de la Memòria Democràtica és l'òrgan col·legiat consultiu i de participació de la Generalitat en matèria de memòria democràtica valenciana. La presidència d'aquest òrgan correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria històrica i democràtica i estarà compost per persones que representen la Generalitat, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, els partits polítics amb representació parlamentària, les universitats valencianes, les entitats memorialistes i persones expertes en aquest àmbit. A més de les funcions consultives, el Consell Valencià de la Memòria Democràtica pot elaborar, per iniciativa pròpia, informes i recomanacions sobre la política de memòria democràtica de la Generalitat.



La persona titular de la Direcció General de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, amb rang de director o directora general, serà nomenada i cessada pel Consell, a petició de la Presidència de l'Institut. La persona titular de la Direcció General serà la persona responsable de la direcció i la gestió ordinària de l'institut, i exercirà les competències inherents a aquesta direcció en el marc de les directrius del pla estratègic i del programa anual d'actuació, així com les que expressament li atribueix la Llei 14/2017, en els estatuts de l'Institut i les que li delega la Presidència.



En matèria d'organització interna de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques es preveu l'estructura i es desenvolupa el Règim economicofinancer, de comptabilitat, de contractació i patrimonial.

El text està integrat per un article únic, dues disposicions addicionals, dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria, tres disposicions finals i un annex. En l'article únic s'aproven els estatuts de l'Institut Valencià de Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques que s'incorporen com a annex al decret.



Aquesta norma s'articula sobre els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015. De conformitat amb els principis de necessitat i eficàcia, es compleix el mandat establert en la Llei 14/2017. Pel que fa al principi de proporcionalitat, aquest decret conté el desenvolupament de les previsions compreses en la Llei 14/2017 esmentada, que resulta necessari i és l'instrument previst per a regular el funcionament correcte de l'entitat creada. I es compleix, al seu torn, el principi de seguretat jurídica en desenvolupar els preceptes continguts en la Llei 14/2017, i es garanteix així la posada en marxa de l'organisme que la llei crea.

En aplicació del principi de transparència, s'han definit els objectius d'aquesta norma i es garanteix la transparència en totes les activitats administratives i el compliment de les obligacions de bon govern per part dels responsables públics de l'Institut Valencià de Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques. Tenint en compte les previsions establides en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, es preveu que l'Institut Valencià de Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques disposarà d'un portal web en què es publicarà informació actualitzada sobre l'activitat de l'organisme, i serà un portal públic la informació del qual estarà disponible per a la ciutadania.

Finalment, en aplicació del principi d'eficiència, aquesta norma no comporta càrregues administratives innecessàries perquè s'ha dimensionat la nova estructura administrativa de personal en consonància amb els objectius assignats a l'Institut.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2019.

Per tot això, en virtut dels articles 28.c i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell i de l'article 44.3 de la Llei 14/2017, a petició de la consellera de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de l'11 de gener de 2019,





DECRET



Article únic. Aprovació dels Estatuts de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques



S'aproven els Estatuts de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, el text de les quals consta com a annex d'aquest decret.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Constitució del Consell Rector i acord de posada en marxa de l'Institut

1. El Consell Rector ha d'estar constituït en el termini màxim d'un mes des de l'entrada en vigor d'aquest decret.

2. En la reunió constitutiva, el Consell Rector ha d'acordar la posada en funcionament de l'Institut.



Segona. Actuacions de naturalesa arqueològica

Les actuacions de naturalesa arqueològica que es porten a terme per a complir les funcions atribuïdes a l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques es duran a terme d'acord amb el que s'indica en els articles 59 i 60 de la Llei 4/1998, del dia 11 de juny, del patrimoni cultural valencià, i en el Decret 107/2017, de 28 de juny, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de regulació de les actuacions arqueològiques a la Comunitat Valenciana.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Assumpció temporal de competències

1. La direcció general competent en matèria de reformes democràtiques continuarà exercint les competències relatives a la memòria democràtica prevista en l'article 3 de la Llei 14/2017, fins a la posada en funcionament de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques.

2. A aquest òrgan directiu li correspon impulsar les actuacions que siguen necessàries per a la posada en marxa efectiva de l'organisme.





Segona. Unitats i llocs de nivell administratiu

1. Les unitats i llocs de treball de nivell administratiu configurats d'acord amb l'estructura anterior del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques continuaran subsistents, retribuïdes a càrrec dels mateixos crèdits pressupostaris amb els quals ho eren fins ara, i donaran suport administratiu en relació amb els assumptes i expedients que els corresponguen en les matèries que gestionaven amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest decret, sense perjudici de la competència per a resoldre dels òrgans als quals se'ls ha atribuït.



2. El que disposa l'apartat anterior es mantindrà fins que s'efectuen les modificacions pressupostàries derivades d'aquest decret i les actuacions que procedisquen sobre els llocs de treball que corresponga adscriure, si escau, a l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques en el marc de la normativa vigent en matèria de funció pública.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa aquest decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Modificació del Decret 87/2017, de 7 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, modificat per Decret 103/2018, de 27 de juliol, del Consell.

1. Es modifica l'article 2 del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, modificat mitjançant el Decret 103/2018, i queda de la manera següent:



«Article 2. Òrgans superiors i centres directius

1. Sota la dependència de la persona titular del departament, la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques està integrada pels òrgans superiors i centres directius següents:

a) Secretaria Autonòmica de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques

b) Sotssecretaria

c) Direcció General de Justícia

d) Direcció General de Reformes Democràtiques i Accés a la Justícia

e) Direcció General de Funció Pública

2. S'adscriu a la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, organisme autònom que es regirà per la seua normativa específica.».



2. Es modifica l'article 10 del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, modificat mitjançant el Decret 103/2018, i queda de la manera següent:



«Article 10. De la Direcció General de Reformes Democràtiques i Accés a la Justícia

1. La Direcció General de Reformes Democràtiques i Accés a la Justícia és el centre directiu de la Secretaria Autonòmica de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, que exerceix les competències establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, així com les corresponents en matèria d'instruments que aprofundisquen en el desenvolupament democràtic, memòria democràtica -excepte aquelles que tinga atribuïdes l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques en virtut de la Llei 14/2017-, atenció a víctimes de delicte, ajudes a les víctimes del terrorisme, assistència jurídica gratuïta, mediació i relacions amb la professió titulada de gestor administratiu.

2. En especial, té atribuïdes les competències següents:

a) Organitzar, executar i controlar la política de la Generalitat en matèria d'atenció a la víctima del delicte a través de la xarxa d'oficines d'atenció a les víctimes del delicte i relacions amb els òrgans judicials de la Comunitat Valenciana.

b) Portar la gestió en matèria d'ajuda a les víctimes del terrorisme, així com les iniciatives en reconeixement a aquestes.

c) Organitzar, executar i controlar l'assistència jurídica gratuïta, de conformitat amb el que disposa la normativa estatal i autonòmica valenciana.

d) Implantar, desenvolupar i impulsar en tots els àmbits mesures encaminades a la desjudicialització de conflictes així com la mediació i altres mecanismes alternatius de resolució d'aquests.

e) Promocionar els drets i llibertats fonamentals reconeguts en la Constitució i la resta de l'ordenament jurídic.

f) Les relacions amb la professió titulada de gestor administratiu.

3. La Direcció General de Reformes Democràtiques i Accés a la Justícia s'estructura de la manera següent:

– Subdirecció General de Reformes Democràtiques i Accés a la Justícia.

4. De la Subdirecció General de Reformes Democràtiques i Accés a la Justícia.

La Subdirecció General de Reformes Democràtiques i Accés a la Justícia té atribuïda, sota la supervisió de la persona titular de la Direcció General, la coordinació dels serveis adscrits, la coordinació externa amb altres administracions públiques en matèria de reformes democràtiques, víctimes de delicte, assistència jurídica gratuïta, mediació i la representació de la Direcció General en les tasques que se li encomanen.



Per al compliment de les seues atribucions, la Subdirecció General de Reformes Democràtiques s'estructura en els serveis següents als quals corresponen les funcions que així mateix s'indiquen:

4.1. Servei d'Anàlisi i Impuls dels Drets, Llibertats i Desenvolupament Democràtic, amb les funcions següents:

a) Analitzar, elaborar i coordinar informes en relació amb les matèries de competència de la Direcció General. S'inclouran estudis de dret comparat per a valorar la possible aplicació a la Comunitat Valenciana de reformes democràtiques adoptades per l'Estat, per altres comunitats autònomes o per instàncies supranacionals.

b) Proposar i impulsar les propostes i el desenvolupament normatiu en l'àmbit de les competències de la conselleria.

c) Coordinar l'adopció d'iniciatives, el seguiment i la supervisió de les activitats, els estudis i les investigacions finançats per a millorar la qualitat de la democràcia.

d) Fer el seguiment, l'avaluació i el desenvolupament del grau de compliment de la normativa vigent en relació amb les competències descrites.

e) Participar en convocatòries públiques i privades, en col·laboració amb altres institucions que permeten dur a terme les activitats previstes.

f) Prestar assessorament, en el marc de la Generalitat, a aquells organismes, conselleries, o entitats interessades, a propòsit de les qüestions relacionades amb l'exercici dels drets, llibertats i qualitat democràtica en relació amb el contingut dels projectes normatius que tramiten.



g) Dur a terme les actuacions derivades de l'exercici de les funcions relacionades amb la convocatòria i el desenvolupament de les proves per a l'obtenció del títol de gestor administratiu i amb l'expedició del títol de gestor administratiu,

h) Qualsevol altra que se li encomane en relació amb les matèries que li són pròpies.

4.2. Servei de Promoció i Divulgació dels Drets, Llibertats i Desenvolupament Democràtic, amb les funcions següents:

a) Impulsar i organitzar cursos, jornades, fòrums i la resta de trobades de caràcter divulgatiu sobre els drets, llibertats, víctimes del delicte, assistència jurídica gratuïta, mediació i les reformes democràtiques promogudes per la conselleria.

b) Proposar i col·laborar amb l'Institut Valencià d'Administració Pública (IVAP) en l'organització i la col·laboració en activitats de formació per als empleats públics i agents socials implicats en les matèries competència de la Direcció General.

c) Fer la convocatòria i gestionar les subvencions relacionades amb les matèries de promoció dels drets i llibertats fonamentals i, especialment, les dirigides a les universitats de la Comunitat Valenciana; i convocatòria i gestió de beques relacionades amb matèries de competència de la Direcció General.

d) Elaborar els convenis i acords en matèries competència de la Direcció General.

e) Gestionar les publicacions en les matèries competència de la Direcció General.

f) Realitzar accions de documentació, comunicació i compilació, així com crear, sistematitzar i custodiar l'arxiu.

g) Difondre les activitats a través de la pàgina web de la conselleria competent per raó de la matèria, xarxes socials i altres mitjans de comunicació.

h) Dissenyar i fer el seguiment de les campanyes informatives, de divulgació o imatge relacionades amb matèries competència de la Direcció General.

i) Elaborar l'avantprojecte del pressupost anual de la Direcció General i coordinar el seguiment de l'execució del pressupost.

j) Fer les propostes de gestió economicoadministratives en relació amb els expedients de contractació competència del centre directiu.



k) Tramitar les factures i la gestió de la caixa pagadora corresponent a les despeses del programa pressupostari de la Direcció General.

l) Qualsevol altra que se li encomane en relació amb les matèries que li són pròpies.

4.3. Servei d'Accés a la Justícia

a) Gestionar i fer el seguiment de la política de la Generalitat en matèria de justícia gratuïta.

b) Gestionar i controlar les subvencions dels serveis d'assistència jurídica gratuïta previstes en la normativa autonòmica valenciana.

c) Impulsar la formació en matèria de justícia gratuïta dirigida als diferents operadors que hi participen.

d) Prestar el suport administratiu i el suport tècnic necessaris per al funcionament de les comissions d'assistència jurídica gratuïta de la Comunitat Valenciana.

e) Gestionar, mantindre i custodiar l'arxivament dels expedients de la Comissió de Justícia Gratuïta de la Comunitat Valenciana.

f) Proposar, gestionar i fer el seguiment dels convenis i acords en matèria de justícia gratuïta i mediació.

g) Donar suport administratiu al Consell Assessor d'Assistència Jurídica Gratuïta.

h) Qualsevol altra que se li encomane en relació amb les matèries que li són pròpies.

4.4. Servei d'Assistència a les Víctimes del Delicte

a) Gestionar i fer el seguiment de la política de la Generalitat en matèria d'atenció a les víctimes del delicte.

b) Coordinar i supervisar la gestió i el funcionament de les unitats que integren la Xarxa d'Oficines de la Generalitat d'Assistència a les Víctimes del Delicte.

c) Fer el seguiment i l'avaluació contínua del funcionament de les oficines esmentades que permeta conéixer en cada moment les necessitats d'assistència i protecció a les víctimes.

d) Elaborar els protocols d'actuació que establisquen les actuacions que s'hagen de dur a terme per les unitats que integren la Xarxa d'Oficines de la Generalitat d'Assistència a les Víctimes del Delicte.

e) Elaborar els informes sobre el funcionament de la Xarxa d'Oficines de la Generalitat d'Assistència a les Víctimes del Delicte i una memòria anual en què s'inclouran totes les dades estadístiques relacionades amb el perfil de la persona usuària i amb les actuacions efectuades.

f) Elaborar els protocols de coordinació i col·laboració amb diferents òrgans o entitats competents i amb xarxes públiques i privades que assisteixen les víctimes del delicte.

g) Gestionar les ajudes i actuacions a les víctimes del terrorisme.

h) Qualsevol altra que se li encomane en relació amb les matèries que li són pròpies.

4.5. Servei de Mediació

a) Gestionar i fer el seguiment de les competències de la Generalitat en matèria de mediació.

b) Impulsar la col·laboració amb les administracions locals i les entitats públiques i privades en la difusió i el desenvolupament de les actuacions de mediació.

c) Supervisar l'exercici i el compliment correctes dels principis essencials de la mediació i gestionar les queixes interposades per les persones mediadores o per les parts en conflicte sotmeses a mediació.



d) Fomentar l'elaboració de protocols de bones pràctiques en matèria de mediació, i promoure l'adhesió voluntària de les persones i entitats mediadores.

e) Gestionar, mantindre, analitzar i tractar la informació del Registre de Persones i Entitats mediadores.

f) Coordinar i supervisar la gestió i el funcionament de les unitats administratives de mediació de la Comunitat Valenciana.

g) Elaborar informes, proposar actuacions, fer propostes de resolució i la resta d'incidències sobre matèries del seu àmbit funcional.

h) Gestionar i tramitar els procediments administratius derivats de les competències de la conselleria en matèria de mediació.

i) Recopilar dades sobre les activitats de mediació dutes a terme a efectes estadístics i publicar-ne els resultats.

j) Qualsevol altra que se li encomane en relació amb les matèries que li són pròpies.»



Segona. Autorització per al desenvolupament

S'autoritza a la persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria històrica i democràtica per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desenvolupament i l'execució del que disposa aquest decret.



Tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 11 de gener de 2019



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Justícia, Administració Pública,

Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques,

GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO





ANNEX

Estatuts de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica,

els Drets Humans i les Llibertats Públiques



CAPÍTOL I

Naturalesa i funcions de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques



Article 1. Naturalesa

L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, creat en virtut de l'article 44 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, amb seu a la ciutat d'Alacant, és un organisme autònom de la Generalitat adscrit a la conselleria competent en matèria de memòria històrica i democràtica, amb personalitat jurídica pública pròpia, autonomia funcional i de gestió i plena capacitat d'actuar per a organitzar i exercir les funcions previstes en la dita llei.





Article 2. Funcions

Amb subjecció a la Llei 14/2017, l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques exercirà les funcions següents:

a) Confeccionar el cens de víctimes de la Comunitat Valenciana previst en l'article 5 de la Llei 14/2017.

b) Elaborar, en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural i l'Institut Cartogràfic Valencià i, si és procedent, amb altres administracions, institucions o entitats, els mapes de les zones del territori de la Comunitat Valenciana en què es localitzen o, d'acord amb les dades disponibles, es presumisca la localització de restes de víctimes desaparegudes durant la Guerra Civil i la dictadura. La localització de les fosses es durà a terme seguint els protocols internacionals sobre recerca i exhumació de fosses comunes i els treballs d'excavació tendents a l'exhumació i la identificació s'efectuaran de conformitat amb el que preveu la legislació sobre patrimoni cultural valencià.

c) Autoritzar la construcció sobre terrenys o remoció d'aquests on, de conformitat amb els mapes mencionats en la lletra anterior, es localitzen o es presumisca la localització de restes de víctimes desaparegudes, amb un informe previ, si és el cas, de la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural.

d) Dur a terme les actuacions necessàries per a recuperar i identificar les restes de les víctimes desaparegudes durant la Guerra Civil i la dictadura, de conformitat amb els protocols d'actuació corresponents i en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural.

e) Impulsar, d'acord amb les entitats locals, i en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural i amb les entitats titulars de cementeris, l'elaboració de protocols d'actuacions per a dignificar les fosses comunes als cementeris municipals, parroquials i a tot arreu fora d'aquests que continguen o hagen contingut soterraments relacionats amb la Guerra Civil o la dictadura.



f) Elaborar protocols d'actuació científica i multidisciplinària que asseguren la col·laboració institucional i una adequada intervenció en les actuacions de localització, exhumació i identificació, en col·laboració amb totes les administracions públiques. Tot això, d'acord amb les recomanacions del Consell de Drets Humans de l'Assemblea General de Nacions Unides. Igualment, coordinar la interconnexió d'informació obtinguda per a facilitar les identificacions.

Així mateix, posar en coneixement de les forces i els cossos de seguretat, la fiscalia i els òrgans judicials les troballes resultants de localitzacions i identificacions, quan hi haja o s'hi aprecien indicis de comissió de delictes.

g) Autoritzar les actuacions tendents a la localització, l'exhumació i la identificació de les restes de víctimes desaparegudes, tenint en compte la resta de les autoritzacions legals preceptives, així com les de trasllat de les restes humanes que hi puguen aparéixer, sense perjudici del que l'autoritat judicial puga disposar.

h) Col·laborar i donar suport a les entitats locals, les universitats i les entitats memorialistes en la realització d'accions de reparació i reconeixement de les víctimes.

i) Realitzar el seguiment dels informes i les recomanacions en matèria de dret a la veritat, la justícia i la reparació de les víctimes i les garanties de no-repetició que elaboren el Síndic de Greuges, el Defensor del Poble o els organismes internacionals.

j) Mantindre, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, una política de coordinació amb les institucions i els organismes nacionals i internacionals, i prestar assistència i col·laboració als seus comités, grups de treball, relators especials i altres mecanismes de promoció i protecció dels drets humans.

k) Informar els interessats sobre l'exercici dels seus drets i assistir-los, en els termes establerts en l'article 15 de la Llei 14/2017.

l) Facilitar als familiars de les víctimes que així ho sol·liciten la gestió i l'obtenció de la declaració de reparació i reconeixement personal, que expedeix el ministeri competent en matèria de justícia, en virtut del que disposa la Llei 52/2007, de 26 de desembre, per la qual es reconeixen i amplien drets, i s'estableixen mesures en favor dels que van patir persecució o violència durant la Guerra Civil i la dictadura.



m) La formació, conservació, actualització permanent i divulgació del Catàleg de Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana, incloses les facultats d'incoar, tramitar i resoldre els procediments d'inscripció, així com les de modificar o cancel·lar-les, de conformitat amb el que estableix la Llei 14/2017, sense perjudici de l'exigit per a l'actualització i incorporació de les fitxes d'inventari de jaciments arqueològics en la Carta Arqueològica de la Comunitat Valenciana.

n) Col·laborar en la conservació, el manteniment i la rehabilitació dels llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana. Es podrà impedir un enderrocament i suspendre qualsevol classe d'obra o intervenció en un lloc de la memòria democràtica inscrit en el catàleg, sense perjudici de les competències de la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural.

o) Assessorar les persones propietàries, titulars de drets o simples posseïdores dels terrenys o immobles inscrits com a lloc de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana sobre les obres i actuacions necessàries per al compliment del deure de conservació. En el cas que, per a garantir la conservació, el manteniment o la custòdia dels béns inscrits com a lloc de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana, resulte necessari dur a terme obres o actuacions de qualsevol tipus en aquests, s'ha d'ordenar a les persones propietàries, titulars de drets o simples posseïdores les actuacions que s'han de dur a terme i el termini màxim d'execució, tal com assenyala l'article 25 de la Llei 14/2017.



p) Exercir les facultats d'inspecció i tutela legal, inclòs el règim d'autoritzacions i el sancionador, així com la coordinació tècnica dels béns integrants del Catàleg de Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana.

q) Establir la identitat gràfica dels llocs o itineraris de la memòria democràtica per a la seua senyalització i difusió oficial, d'acord amb la normativa vigent en matèria d'identitat corporativa i establir, així mateix, mitjans de difusió i interpretació del que ha esdevingut per a cada lloc o itinerari de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana.

r) Establir i difondre el règim de visites als terrenys o immobles inscrits com a lloc de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana, i establir-ne la dispensa, total o parcial, quan hi concórreguen causes justificades.

s) Impulsar la configuració d'itineraris culturals de caràcter interdisciplinari, on s'integre la memòria democràtica associada amb els valors ambientals i amb l'ocupació humana del territori des d'una perspectiva històrica, en col·laboració amb les conselleries competents en matèria de patrimoni cultural, educació, medi ambient, turisme i ordenació del territori i paisatge, així com amb la resta d'administracions públiques i altres entitats i associacions interessades.

t) Emetre informes relatius al planejament urbanístic i territorial que afecten o puguen afectar zones incloses en els mapes de localització de restes de víctimes desaparegudes o béns inscrits, o en tràmit d'inscripció, en el Catàleg de Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana, sense perjudici de les competències en matèria de patrimoni cultural valencià.

u) Coordinar els òrgans col·legiats encarregats de l'elaboració del Catàleg d'Elements Commemoratius Contraris a la Memòria Democràtica, i l'emissió de tots els informes i les resolucions que preveu l'article 39 de la Llei 14/2017.

v) Elaborar el Pla estratègic de memòria democràtica de la Comunitat Valenciana i els respectius programes anuals d'actuació, per a la posterior elevació al Consell i la remissió del pla estratègic a les Corts.



w) Elaborar, per a la seua posterior elevació al Consell i remissió a les Corts, l'informe anual de seguiment previst en l'article 43 de la Llei 14/2017.

x) Coordinar la tasca i prestar assistència tècnica, jurídica i pressupostària al Consell Valencià de Memòria Democràtica.

y) Col·laborar amb les entitats locals valencianes en l'impuls del coneixement, la commemoració, el foment i la divulgació de la memòria democràtica en les seues respectives demarcacions territorials.

z) Qualsevol altra funció que li siga expressament atribuïda pel Consell, o li siga delegada o encomanada per la conselleria competent en matèria de memòria històrica i democràtica.







CAPÍTOL II

Organització de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica,

els Drets Humans i les Llibertats Públiques



Article 3. Òrgans de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques

1. Els òrgans de govern són:

a) La Presidència.

b) El Consell Rector.

c) La Direcció General de l'Institut.

2. El Consell Valencià de la Memòria Democràtica és l'òrgan col·legiat consultiu i de participació de la Generalitat en matèria de memòria democràtica valenciana.

3. A més, l'Institut podrà constituir totes les comissions tècniques que considere necessàries per al desenvolupament de les seues funcions.

4. En relació amb els òrgans de l'Institut com amb les comissions tècniques previstes en aquest article, s'observarà el que disposa l'article 16 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i l'article 10 de la Llei 9/2003, de 2 d'abril, per a la igualtat entre dones i homes, quant a l'aplicació del principi de presència equilibrada d'homes i dones.



Article 4. La Presidència

1. La Presidència de l'Institut Valencià de Memòria Democràtica, dels Drets Humans i de les Llibertats Públiques l'exerceix la persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria històrica i democràtica.

2. En cas d'absència, malaltia o causa d'abstenció, les funcions de la Presidència les exercirà la Vicepresidència del Consell Rector de l'Institut.



Article 5. Funcions de la Presidència

Corresponen a la Presidència les funcions següents:

a) L'exercici de la representació institucional de l'Institut.

b) La signatura, a proposta de la Direcció General de l'Institut, dels convenis en matèries que siguen competència de l'Institut.

c) L'acceptació de les delegacions de competències o encàrrecs de gestió de funcions d'altres administracions públiques o les seues entitats dependents en favor de l'Institut.

d) L'actuació com a òrgan de contractació, així com d'autorització, disposició de la despesa i ordenació dels pagaments corresponents de l'Institut.

e) Proposar a l'òrgan competent l'aprovació de les modificacions de crèdit.

f) L'exercici de les funcions previstes per a la provisió de llocs de lliure designació en l'apartat 3 de l'article 102 de la Llei 10/2010, de 9 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació i gestió de la funció pública valenciana.

g) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries del Consell Rector i fixar l'ordre del dia, tenint en compte, si escau, les peticions de les vocalies sempre que hagen sigut formulades amb la suficient antelació per a la inclusió en aquest document.

h) Presidir les sessions del Consell Rector, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causes justificades.

i) Dirimir amb el seu vot els empats, a l'efecte d'adoptar acords.

j) Visar les actes i certificacions dels acords del Consell Rector.



k) Dictar les resolucions administratives que se li atribueixen en la Llei 14/2017.



Article 6. El Consell Rector

1. El Consell Rector és l'òrgan superior de govern de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques i està integrat per:

a) La persona titular de la Presidència de l'Institut, que exercirà la Presidència del Consell Rector i que nomenarà, entre els vocals, la persona titular de la Secretaria.

b) La persona titular de la secretaria autonòmica en matèria de memòria històrica i democràtica, que exercirà la Vicepresidència del Consell Rector. En el cas que no existisca aquest òrgan en l'estructura de la conselleria competent en aquesta matèria, el lloc l'ocuparà la persona titular de la Sotssecretaria de la conselleria esmentada.

c) La persona titular de la direcció general o l'òrgan competent en matèria de reformes democràtiques i de la Direcció General de l'Institut, que seran vocals nats.

d) Dos vocals electius nomenats pel Consell, un a proposta de la persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria històrica i democràtica, i l'altre a proposta de la persona titular de la conselleria competent en matèria de responsabilitat social i foment de l'autogovern.

2. En casos d'absència, vacant o de malaltia i, en general, quan concórrega una altra causa justificada, les persones titulars de l'òrgan col·legiat seran substituïdes per les respectives suplents que es designen per a aquestes circumstàncies.

3. El funcionament i el règim aplicable al Consell Rector s'ajustarà al que estableix la Llei 14/2017, en la normativa bàsica sobre òrgans col·legiats prevista en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i en aquests estatuts.



Article 7. Funcions del Consell Rector i desenvolupament de les sessions

1. Són funcions del Consell Rector:

a) La proposta del Pla estratègic de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana i dels programes anuals d'actuació de l'Institut, i el seguiment i control de l'execució d'aquests. El pla i els programes esmentats han d'incloure, amb referència al corresponent termini de vigència, com a mínim, la definició dels objectius, les prioritats, els recursos humans i materials necessaris per a la consecució d'aquests, la previsió de resultats i els instruments de seguiment, control i avaluació a què l'Institut ha de sotmetre la seua activitat.

b) El control de la tasca de direcció i gestió ordinària duta a terme per la Direcció General de l'Institut.

c) La proposta a l'òrgan competent de la Generalitat de l'oferta d'ocupació pública de llocs de treball adscrits a l'Institut.

d) L'aprovació de la proposta del pressupost anual de l'Institut, per a la seua elevació a la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.

e) L'aprovació dels comptes anuals de l'Institut.

f) Constituir comissions tècniques quan s'haja de tractar algun assumpte en què, per la complicació o la dificultat tècnica que té, s'estime convenient comptar amb assessorament especialitzat.

g) Qualsevol altra que li atribuïsca l'ordenament jurídic.

2. Les funcions del Consell Rector no són susceptibles de delegació.



3. El Consell Rector es reunirà en sessió ordinària, almenys, una vegada al mes i sempre que siga convocat per la Presidència. Davant de situacions imprevistes i d'urgència, es podran realitzar convocatòries extraordinàries.

4. Els acords en les reunions del Consell Rector s'adoptaran per majoria simple dels membres assistents en la sessió i versaran sobre els assumptes prèviament inclosos en l'ordre del dia, tret que hi assistisquen totes les persones membres de l'òrgan i siga declarada la urgència de l'assumpte pel vot favorable de la majoria.



Article 8. Les comissions tècniques

1. El Consell Rector podrà constituir les comissions tècniques que estime necessàries quan el Consell haja de decidir sobre algun assumpte que, per la complicació o la dificultat tècnica que té, requerisca un assessorament especialitzat.

2. Aquestes comissions estaran constituïdes per persones expertes en la matèria que es tractarà, designades pel Consell, amb la prèvia consulta amb l'organisme administratiu competent en aquestes matèries.



Article 9. La Direcció General

1. La persona titular de la Direcció General de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques, amb rang de director o directora general, serà nomenada i cessada pel Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria que ostente la Presidència de l'Institut.

2. En cas de vacant, absència, o malaltia, les funcions de la direcció s'exerciran per la persona que exercisca la subdirecció general.







Article 10. Funcions de la Direcció General

1. La persona titular de la Direcció General serà la persona responsable de la direcció i gestió ordinària de l'Institut, i exercirà les competències inherents a aquesta direcció, en el marc de les directrius del Pla estratègic i del Programa anual d'actuació, així com les que expressament li atribueixen la Llei 14/2017, aquests estatuts, i les que li delegue la Presidència.

2. En particular, correspon a la persona titular de la Direcció General de l'Institut:

a) L'exercici de la representació ordinària de l'Institut.

b) L'impuls i l'execució dels acords i programes aprovats pel Consell Rector, així com prestar assistència tècnica al Consell Rector i al Consell Valencià de la Memòria Democràtica.

c) L'elaboració de plans o projectes d'actuació, així com dictar instruccions sobre l'organització i el funcionament efectiu de l'Institut.



d) La proposta a la Presidència per a l'autorització i signatura de convenis amb altres entitats, i per a l'acceptació de les delegacions de competències o encàrrecs de gestió de funcions d'altres administracions públiques o les seues entitats dependents a favor de l'Institut.

e) Les relacions ordinàries amb altres òrgans de l'Administració autonòmica i amb altres administracions públiques o entitats públiques o privades.

f) Exercir la direcció, inspecció i règim intern dels serveis de l'organisme, l'exercici de la direcció superior del seu personal i l'elaboració de les propostes en matèria de personal a l'òrgan competent de la Generalitat en matèria de funció pública.

g) La resolució dels expedients sancionadors per les infraccions greus i lleus, d'acord amb el que preveu l'article 65 de la Llei 14/2017.



h) L'elaboració de l'avantprojecte de pressupost de l'Institut i la resta de documentació economicofinancera, per a la seua elevació al Consell Rector.

i) La proposta a l'òrgan competent en matèria de tecnologies de la informació de la planificació de la gestió de recursos informàtics i d'administració electrònica necessaris per a l'adequat compliment del pla estratègic i del programa anual d'actuació.

j) La proposta al Consell Rector de l'estructura organitzativa de l'Institut.

k) L'elaboració de propostes de contractació i la contestació de les queixes pel funcionament dels serveis de l'Institut.

l) Proposar als òrgans col·legiats superiors la resolució que estime convenient en assumptes de l'organisme.

m) Qualsevol altra funció no expressament atribuïda a altres òrgans de l'Institut.



Article 11. Estructura administrativa de la Direcció General

1. Sota la direcció i supervisió de la Direcció General de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques s'estructura una Subdirecció General, de què dependran jeràrquicament serveis, en funció dels diferents àmbits d'actuació. A la Subdirecció General li correspon dirigir, controlar, coordinar i supervisar l'execució dels projectes, objectius o activitats que se li assignen, així com els serveis que se li adscriuen. Igualment, exercirà les facultats que se li deleguen o encomanen expressament.



2. La Subdirecció General de l'Institut s'estructura en els serveis següents:

a) Servei de Gestió.

b) Servei d'Investigació, Coordinació Tècnica i Divulgació.

3. Les persones titulars de les unitats administratives esmentades en l'apartat anterior seran nomenades d'entre el personal que tinga la condició de funcionari o funcionària de carrera de l'Administració de la Generalitat per mitjà dels procediments de provisió de llocs de treball previstos en la normativa de funció pública.

4. Correspon al Servei de Gestió l'exercici de les funcions següents:



a) Assessorar en la planificació, programació, seguiment i avaluació de les inversions de l'Institut.

b) Coordinar la tasca i prestar assistència tècnica i jurídica als òrgans col·legiats previstos en aquests estatuts.

c) Estudiar, preparar i formalitzar els expedients de contractació de l'Institut i elaborar informes, propostes de resolució i la resta de documentació relacionada amb les incidències que es deriven dels contractes.



d) Fer estudis, propostes i actuacions que afecten l'organització dels assumptes generals de l'Institut.

e) Vetlar pel funcionament correcte del registre general d'entrada i eixida de documents i de l'arxiu general de l'Institut.

f) Gestionar els assumptes generals, com ara règim interior, parc mòbil, sense perjudici de les competències que tinga atribuïdes la conselleria competent en aquesta matèria, així com el manteniment d'instal·lacions i altres de similars.

g) Gestionar les adquisicions de material de tipus general necessari per al funcionament normal de l'Institut.

h) Gestionar el personal de l'Institut.

i) Preparar les propostes de les relacions de llocs de treball de l'Institut i les seues actualitzacions.

j) Elaborar informes i propostes de resolució respecte dels recursos administratius en matèria de personal i tramitar els procediments disciplinaris.

k) Gestionar i tramitar les queixes i suggeriments.

l) Estudiar els processos, estructures i mètodes de treball.

m) Dirigir i supervisar les actuacions tendents a la millora de la qualitat en els procediments i serveis públics i dels instruments generals aplicables per a la seua modernització.

n) Dirigir i supervisar les mesures de simplificació, reducció de càrregues administratives i accés electrònic en els procediments administratius de l'Institut.

o) Vetlar pel compliment de la normativa en matèria de protecció de dades de caràcter personal i en matèria de seguretat de la informació.



p) Gestionar les obligacions derivades de la transparència i el bon govern.

q) Elaborar l'avantprojecte dels pressupostos de l'Institut i tramitar les modificacions pressupostàries.

r) Tramitar i formalitzar els ingressos que es puguen originar per les activitats dels diferents serveis de l'Institut.

s) Controlar i fer el seguiment de l'execució pressupostària i econòmica de tots els programes pressupostaris de l'Institut.

t) Informar els projectes de disposicions generals, resolucions o convenis de l'Institut amb repercussió en la despesa pública.

u) Coordinar i fer el seguiment de les diferents caixes pagadores de l'Institut, així com la comptabilització dels comptes justificatius dels fons de caixa fixa gestionats pels centres directius de l'Institut.



v) Coordinar el Registre Únic de Factures (RUF) i controlar i fer el seguiment de la facturació de l'Institut.

w) I qualssevol altres funcions de naturalesa anàloga que puguen ser-li encomanades per la Direcció de l'Institut.

5. Correspon al Servei d'Investigació, Coordinació Tècnica i Divulgació l'exercici de les funcions següents:

a) Elaborar i gestionar el cens de víctimes a la Comunitat Valenciana i els mapes de les zones del territori de la Comunitat Valenciana en què es localitzen o es presumisca la localització de restes de víctimes desaparegudes, en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural i l'Institut Cartogràfic Valencià.

b) Gestionar i actualitzar el Catàleg de Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de patrimoni històric i cultural.

c) Coordinar i executar, en el marc del que estableixen la Llei 14/2017 i aquest estatuts, les actuacions necessàries per a localitzar, identificar i, si és el cas, exhumar i recuperar, les restes de les víctimes desaparegudes.

d) Elaborar, executar, seguir i difondre el protocol d'actuació i la posada en coneixement de les forces i cossos de seguretat, la fiscalia i els tribunals de justícia, de les troballes resultants de localitzacions i identificacions, quan hi haja indicis de comissió de delictes.

e) Tramitar els procediments d'autorització de les actuacions tendents a la localització, exhumació i identificació de les restes de víctimes desaparegudes; així com els de trasllat de les restes humanes que pogueren aparéixer, sense perjudici del que l'autoritat judicial puga disposar.

f) Impulsar estudis i investigacions sobre la memòria, la convivència i els drets humans i crear espais de participació ciutadana en la construcció de la memòria i la promoció dels drets humans.



g) Elaborar protocols d'actuacions per a dignificar les fosses comunes que es troben als cementeris municipals, parroquials i a tot arreu que continguen o hagen contingut soterraments relacionats amb la Guerra Civil o la dictadura.

h) Establir la identitat gràfica dels llocs o itineraris de la memòria democràtica per a la seua senyalització i difusió oficial, d'acord amb la normativa vigent en matèria d'identitat corporativa; i establir mitjans de difusió i interpretació d'allò que s'ha succeït per a cada lloc o itinerari de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana.

i) Crear i mantindre un fons públic d'informació i documentació relacionat amb la memòria, la convivència i els drets humans, i col·laborar amb l'Arxiu Històric de la Comunitat Valenciana, altres arxius públics i privats i amb els centres documentals.

j) Crear espais expositius que recullen la memòria de les víctimes, així com la memòria democràtica de la lluita en defensa dels drets humans, i col·laborar i donar suport a les entitats locals, les universitats i les entitats memorialistes en la realització d'accions de reparació i reconeixement de les víctimes.

k) Promoure acords de col·laboració amb entitats de l'àmbit educatiu, així com el desenvolupament de programes, projectes educatius i eines pedagògiques, relacionats amb la memòria, la convivència i els drets humans.

l) Dur a terme el seguiment dels informes i recomanacions en matèria de dret quant a la veritat, la justícia i la reparació de les víctimes que elaboren el Síndic de Greuges, el Defensor del Poble o els organismes internacionals.

m) Mantindre, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, una política de coordinació amb les institucions i organismes nacionals i internacionals, i prestar assistència i col·laboració als seus comités, grups de treball, relators especials i la resta de mecanismes de promoció i protecció dels drets humans.

n) Informar i assistir les persones interessades en l'exercici dels seus drets, en els termes establerts en l'article 15 de la Llei 14/2017, i facilitar, als familiars de les víctimes que així ho sol·liciten, la gestió i obtenció de la Declaració de reparació i reconeixement personal, que expedeix el ministeri competent en matèria de justícia, en virtut del que disposa la Llei 52/2007, de 26 de desembre, per la qual es reconeixen i amplien drets i s'estableixen mesures en favor dels que van patir persecució o violència durant la Guerra Civil i la dictadura.



o) Tramitar els expedients administratius relatius a l'exercici de les facultats d'inspecció, vigilància i tutela legal dels béns integrants del Catàleg de Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que preveu l'ordenament jurídic.



p) Tramitar els expedients administratius relatius a l'autorització de qualsevol tipus d'intervencions en els béns integrants del Catàleg de Llocs i Itineraris de la Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana subjectes a tutela legal.

q) Establir i difondre el règim de visites als terrenys o immobles inscrits com a lloc de la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana, i establir la seua dispensa, total o parcial, quan hi concórreguen causes justificades.

r) Coordinar amb altres administracions públiques i òrgans de la Generalitat en actuacions urbanístiques, mediambientals, arqueològiques i, en general, sobre totes aquelles que tinguen incidència sobre la memòria històrica i democràtica.

s) Prestar suport administratiu i de secretaria als òrgans col·legiats encarregats de l'elaboració del Catàleg d'Elements Commemoratius Contraris a la Memòria Democràtica, i tramitar els procediments per a l'emissió de tots els informes i resolucions que preveu l'article 39 de la Llei 14/2017 per a la seua retirada o eliminació.

t) Col·laborar amb les entitats locals valencianes en l'impuls del coneixement, commemoració, foment i divulgació de la memòria democràtica en les seues respectives demarcacions territorials.

u) Tramitar expedients administratius relatius a intervencions directes i concessió de subvencions per a la conservació i difusió dels béns subjectes a tutela legal.

v) Impulsar la configuració d'itineraris culturals de caràcter interdisciplinari, en què s'integre la memòria democràtica associada amb els valors ambientals i amb l'ocupació humana del territori des d'una perspectiva històrica, en col·laboració amb les conselleries competents en matèria de patrimoni cultural, educació, medi ambient, turisme i ordenació del territori i paisatge, així com amb la resta d'administracions públiques i altres entitats i associacions interessades.

w) Coordinar-se amb l'oficina d'assistència a les víctimes del delicte.

x) I qualssevol altres funcions de naturalesa anàloga que puguen ser-li encomanades per la Direcció de l'Institut.



Article 12. El Comité de Direcció

1. Per a l'adequat exercici de les seues funcions, la Direcció General convocarà periòdicament el Comité de Direcció integrat per les persones que ocupen la Direcció General, la Subdirecció i els serveis en què s'estructura l'Institut.

2. El Comité de Direcció té per missió facilitar el control, la coordinació i la supervisió de l'execució dels projectes, objectius o activitats de l'Institut, així com de les unitats en què s'estructura la Direcció General.



Article 13. El Consell Valencià de la Memòria Democràtica

1. El Consell Valencià de la Memòria Democràtica és l'òrgan col·legiat consultiu i de participació de la Generalitat en matèria de memòria democràtica valenciana.

2. El Consell Valencià de la Memòria Democràtica tindrà la composició següent:

a) La persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria històrica i democràtica a qui li correspondrà la seua presidència.

b) Sis persones en representació de la Generalitat, nomenades per la persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria històrica i democràtica.

Almenys una d'elles serà especialista en patrimoni cultural valencià, i una altra serà representant de la conselleria competent en matèria de responsabilitat social i de foment de l'autogovern.

c) Tres persones en representació de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies proposades per aquesta entitat.

d) Una persona per cada partit polític que tinga representació parlamentària en les Corts Valencianes proposada per cadascun dels grups polítics.

e) Una persona per cada una de les universitats valencianes proposada per cada una d'aquestes.

f) Sis persones en representació de les entitats memorialistes inscrites en el Registre d'Entitats Memorialistes de la Comunitat Valenciana, seleccionades mitjançant convocatòria en lliure concurrència realitzada a aquest efecte per ordre de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de memòria democràtica, que establirà els requisits que han de complir les entitats que vulguen participar en el Consell, la documentació que hauran d'aportar aquestes i els criteris de selecció, entre els quals es tindrà en compte la diversitat del seu àmbit territorial d'actuació i de la seua trajectòria acreditada en matèria de recuperació de la memòria, participació d'aquestes entitats en projectes i actuacions d'aquest àmbit i el reconeixement o distincions obtinguts en la seua trajectòria en matèria de memòria històrica i democràtica. Per a la seua selecció es tindrà en compte també la diversitat de les entitats i el seu treball d'acord amb les consideracions específiques indicades en els punts 2 i 3 de l'article 4 de la Llei 14/2017. En aquest sentit es valorarà la presència d'entitats que treballen en temes de memòria relativa a la igualtat de gènere, la diversitat sexual, familiar i de gènere, la diversitat religiosa i les minories ètniques (especialment el poble romaní).



g) Tres persones expertes en l'àmbit de memòria històrica i democràtica nomenades per la persona titular de la conselleria competent en aquesta matèria.

h) La persona titular de la Direcció General de l'Institut, que exercirà les funcions de Secretaria del Consell.

3. En les propostes de designació i en el nomenament, i per als supòsits d'absència, vacant o malaltia, haurà d'incloure's una persona que substituïsca cada persona membre.

4. La Presidència escollirà, d'entre els seus membres, la persona que exercirà la Vicepresidència del Consell, a qui correspondrà, exclusivament, la substitució de la persona titular de la Presidència en les seues funcions en cas d'absència temporal.

5. En la designació i nomenament de les persones que han de formar part del Consell, s'ha de procurar una presència equilibrada de dones i homes amb capacitat, competència i preparació adequades.



6. Les persones membres mencionades en les lletres b, c, d, e i f, de l'apartat 2 d'aquest article, mantindran la seua condició mentre complisquen amb el requisit establit de pertinença a la respectiva institució o entitat, excepte substitució acordada per l'òrgan competent per a dur a terme la designació, i per períodes de quatre anys, a comptar des de la seua designació.

7. Les persones incloses en la lletra g, de l'apartat 2, d'aquest article, seran designades per a un període de quatre anys, a comptar des del seu nomenament.

8. Si alguna de les institucions o entitats amb capacitat per a designar membres del Consell Valencià de la Memòria Democràtica manifestara la seua decisió de no participar-hi o no realitzara les designacions en termini oportú, l'òrgan es constituirà amb la representació efectivament designada.

9. El Consell es reunirà amb caràcter ordinari semestralment, i amb caràcter extraordinari quan el convoque la Presidència per iniciativa pròpia o a sol·licitud d'un terç de les persones que integren el Consell. En l'últim supòsit, entre la presentació de la sol·licitud i l'efectiva celebració de la sessió no podrà transcórrer més d'un mes.

10. Quan algun assumpte de l'ordre del dia d'una sessió del Consell ho aconselle, la Presidència podrà convidar a participar-hi, amb veu però sense vot, representants d'altres institucions, administracions i entitats públiques o privades, les funcions de les quals resulten d'interés per al tractament de l'assumpte.

11. El Consell quedarà vàlidament constituït en primera convocatòria quan assistisquen a la sessió la persona titular de la presidència o la persona que la substituïsca, la persona titular de la Secretaria o la persona que la substituïsca i, almenys, la meitat dels membres d'aquest consell, i, en segona convocatòria, quan assistisquen almenys un terç de les persones membres, en tot cas, amb l'assistència de la persona titular de la Presidència i de la Secretaria o les persones que les substituïsquen.



Article 14. Funcions del Consell Valencià de la Memòria Democràtica

El Consell Valencià de la Memòria Democràtica té les funcions següents:

a) Informar el projecte del Pla estratègic de memòria democràtica de la Comunitat Valenciana, els projectes de programes anuals, i conéixer els informes anuals de seguiment i avaluació d'aquests.

b) Informar les propostes de disposicions reglamentàries relacionades amb el desenvolupament de la Llei 14/2017.

c) Elaborar, per iniciativa pròpia, informes i recomanacions sobre la política de memòria democràtica de la Generalitat.

d) Les altres funcions que reglamentàriament se li assignen.

Article 15. La Secretaria dels òrgans col·legiats

Les persones titulars de les secretaries dels òrgans col·legiats establerts en aquests estatuts tindran les funcions següents:

a) Assistir a les reunions.

b) Fer la convocatòria de les sessions de l'òrgan per ordre de la Presidència, així com les citacions a les persones membres d'aquest.



c) Rebre els actes de comunicació de les persones integrants dels òrgans col·legiats, bé siguen notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits dels quals n'haja de tindre coneixement.

d) Expedir certificacions de les consultes, els dictàmens o els acords adoptats per l'òrgan.

e) Qualsevol altra funció inherent a la condició d'aquesta que vinga establerta per la normativa bàsica que estableix el règim jurídic dels òrgans col·legiats en l'àmbit de les administracions públiques.



Article 16. Formació de la voluntat dels òrgans col·legiats

1. La formació de la voluntat dels òrgans col·legiats s'ha de regir pel que disposa la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, sense perjudici del que, si escau, els òrgans col·legiats establisquen en els reglaments de funcionament respectius.

2. La convocatòria de les sessions s'ha d'acordar i notificar almenys amb dos dies d'antelació a la data de celebració de la sessió, amb expressió de l'ordre del dia. En casos d'urgència justificada, es podrà convocar la sessió amb una antelació no inferior a vint-i-quatre hores.

3. Per a la constitució vàlida dels òrgans col·legiats, a l'efecte de la celebració de sessions, deliberacions i presa d'acords, es requerirà l'assistència de la persona titular de la Presidència i de la Secretaria o, si escau, de qui les suplisca, i, almenys, de la meitat de les persones membres, sense perjudici del que s'indica en els articles 13.8 i 13.11 d'aquests estatuts.

4. Els acords s'han d'adoptar per majoria dels vots i, en qualsevol cas, de conformitat amb el que assenyala la Llei 40/2015.





CAPÍTOL III

Planificació i programació de les activitats



Article 17. Pla estratègic de memòria democràtica de la Comunitat Valenciana

1. La Direcció General ha d'elaborar un Pla estratègic de memòria democràtica de la Comunitat Valenciana que ha de determinar, per a un període de quatre anys, els objectius i les prioritats que han de regir les actuacions de la Generalitat en matèria de memòria democràtica durant el període de vigència d'aquest, i que ha de contindre els punts següents:

a) La definició de l'orientació estratègica, els objectius i els criteris d'actuació de l'Institut.

b) Les mesures específiques a adoptar respecte dels treballs d'indagació, localització, exhumació i identificació de les víctimes.

c) L'establiment dels requeriments de mitjans materials i informàtics i d'administració electrònica, i de recursos humans necessaris per a la consecució dels objectius, incloses, si escau, les percepcions retributives relacionades amb aquests objectius, de conformitat amb el que es disposa en la legislació vigent en matèria de funció pública.



d) La previsió de resultats.

e) Els recursos financers indicatius per a l'execució d'aquest.

f) Els instrumentes de seguiment, control i avaluació als quals l'Institut ha de sotmetre la seua activitat.

2. El Consell ha d'aprovar el Pla estratègic de memòria democràtica de la Comunitat Valenciana i l'ha de remetre a les Corts per a l'examen d'aquest, d'acord amb el que es preveu en els articles 42.5 i 49.2.a de la Llei 14/2017.



Article. 18. Els programes anuals

El Consell ha d'aprovar anualment, a proposta del Consell Rector, un programa d'actuació en el qual s'han d'establir, en el marc de les directrius fixades en el Pla estratègic de memòria democràtica de la Comunitat Valenciana, els objectius, les prioritats i els recursos per a l'exercici corresponent, i ha de contindre els mateixos apartats que el Pla estratègic, enumerats en l'article anterior.



Article. 19. Informe anual de seguiment

Així mateix, la Direcció General ha de presentar al Consell Rector un informe anual de seguiment a través del qual s'ha d'acreditar el grau de compliment dels objectius i les prioritats fixades en el programa anual de gestió corresponent, i aquest informe anual és el que s'ha d'elevar al Consell per a la consideració i la remissió a les Corts d'aquest, a l'efecte de la seua valoració, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 43 de la Llei 14/2017.





CAPÍTOL IV

Règim jurídic i economicofinancer



Article 20. Règim jurídic

1. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques es regeix pel que es disposa en el capítol II del títol V de la Llei 14/2017, per les disposicions generals reguladores dels organismes autònoms de la Generalitat, per aquests estatuts i per les altres normes que els desenvolupen.

2. L'assistència jurídica a aquest organisme s'ha de dur a terme de conformitat amb el que es disposa en la normativa sobre assistència jurídica de la Generalitat.

3. El règim jurídic aplicable a la contractació és el que s'ha establert en la legislació sobre contractació pública.



Article 21. Resolucions i actes administratius i règim d'impugnació



1. Els actes dictats pels òrgans de l'Institut en l'exercici de potestats administratives que li corresponga d'acord amb el que estableix la norma de creació d'aquest, tenen la consideració d'actes administratius.

2. L'Institut ha de dictar les normes internes necessàries per al compliment del seu objecte i per al seu funcionament, per mitjà de resolucions, instruccions i circulars de la persona titular de la Direcció General.

3. Els actes i les resolucions dictats pel Consell Rector i per la Presidència de l'Institut posaran fi a la via administrativa, i davant d'aquest es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició o es podrà impugnar directament davant de la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb el que es preveu en l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici del règim de reclamacions que la normativa reguladora dels diversos procediments puga establir.



4. Davant dels actes i les resolucions de la Direcció General es podrà interposar un recurs d'alçada, que haurà de ser resolt per la Presidència de l'Institut.

5. Correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria de memòria històrica i democràtica la resolució dels procediments de responsabilitat patrimonial seguits per actuacions de l'organisme, de conformitat amb la Llei 39/2015.



Article 22. Personal i mitjans materials

1. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques ha de disposar de personal funcionari i laboral i dels mitjans materials necessaris, inclosos equips i aplicacions informàtiques i d'administració electrònica, per al compliment de les funcions que té assignades.

2. Les persones que ocupen la Subdirecció General i dels diversos serveis han de ser nomenades d'acord amb el que s'estableix en la normativa de provisió de llocs de treball entre el personal funcionari de carrera pertanyent al subgrup A1 dels cossos superiors de l'Administració de la Generalitat.

3. De conformitat amb la normativa general sobre la funció pública de la Generalitat, el personal funcionari de carrera ha d'ocupar, en tot cas i amb caràcter exclusiu, els llocs de treball que comporten funcions l'exercici de les quals implique la participació directa o indirecta en l'exercici de les potestats públiques o en la salvaguarda dels interessos generals.

4. Al personal laboral li serà aplicable la normativa vigent per al personal laboral de l'Administració de la Generalitat.

5. La gestió i l'impuls de les aplicacions informàtiques de gestió correspon a la conselleria responsable en matèria de tecnologia i sistemes d'informació.



Article 23. Recursos econòmics

Els recursos econòmics de l'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques són, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 55 de la Llei 14/2017, els següents:



a) Les dotacions, les transferències o les subvencions que anualment es consignen en els pressupostos de la Generalitat o en els d'altres administracions públiques.

b) Els béns, els drets i els valors propis o que li siguen adscrits, així com els productes i les rendes d'aquests, per a la gestió de les quals gaudirà d'autonomia.

c) El rendiment de les taxes, els preus públics i els altres ingressos vinculats als serveis que puga prestar.

d) Els préstecs que siguen necessaris per a atendre situacions de desfasament temporal de tresoreria.

e) Els altres recursos econòmics, ordinaris o extraordinaris que se li autoritze percebre o que li puguen correspondre de conformitat amb la normativa vigent.



Article 24. Règim economicofinancer

1. El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, d'intervenció i de control financer és el que s'ha establert, per als organismes autònoms, en la legislació sobre Hisenda Pública de la Generalitat.

2. L'Institut Valencià de la Memòria Democràtica, els Drets Humans i les Llibertats Públiques ha d'elaborar anualment una proposta de pressupost per a la integració d'aquest en l'avantprojecte de llei de pressupostos de la Generalitat, de conformitat amb les regles generals d'elaboració pressupostària de la Generalitat, i que ha de reflectir les despeses de personal i d'administració electrònica, de serveis i la resta de despeses necessàries per al funcionament de l'organisme i la consecució de les finalitats d'aquest.

En aquests pressupostos s'ha de tindre en compte l'estimació per a l'exercici pressupostari de les despeses derivades dels requeriments de mitjans materials i personals per a la consecució dels objectius del Pla estratègic.

A aquest efecte, la Direcció General ha d'elevar al Consell Rector una proposta de pressupost, amb almenys deu dies d'antelació a la data límit que s'establisca per la conselleria competent en matèria d'hisenda, per a la remissió d'aquesta a la direcció general competent en matèria de pressupostos de la Generalitat, a través de la conselleria a la qual estiga adscrit l'Institut.



Article 25. Règim patrimonial

1. El règim patrimonial de l'organisme ha de ser el que s'ha establert en aquests estatuts, amb subjecció, en tot cas, al que s'estableix en la normativa vigent en matèria de patrimoni.

2. A més dels béns que integren el patrimoni propi, l'Institut podrà disposar dels béns patrimonials de titularitat pública l'adscripció dels quals s'acorde per part de la Generalitat o d'altres administracions públiques, de conformitat amb el que es disposa en la norma sobre patrimoni de la Generalitat, que han de conservar la qualificació jurídica originària i que únicament podran ser utilitzats per al compliment de les seues finalitats, i correspondrà a l'Institut la utilització, l'administració i totes les prerrogatives referents al domini públic i als béns patrimonials de les Administracions públiques que estiguen legalment establides.



3. Integren el patrimoni propi de l'organisme el conjunt de béns i drets dels quals en siga titular. L'Institut podrà adquirir tota classe de béns i drets per qualsevol de les maneres admeses en l'ordenament jurídic.

4. L'Institut ha de formar i mantindre actualitzat l'inventari dels béns i drets que té, amb l'única excepció dels de caràcter fungible.

Mapa web