Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 8/2019, de 28 de maig, de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, per la qual es crea la seu judicial electrònica de la Comunitat Valenciana. [2019/5542]

(DOGV núm. 8560 de 31.05.2019) Ref. Base de dades 005178/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Justícia Administració electrònica
    Descriptors:
      Temàtics: sistema judicial, reglament intern , òrgan col.legiat



Preàmbul



La Llei 18/2011, de 5 de juliol, reguladora de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en l'Administració de justícia, assenyala en el preàmbul que l'Administració de justícia presenta característiques que la diferencien de la resta d'administracions públiques. En primer lloc, per la mateixa naturalesa de la funció que l'Administració judicial té atribuïda, ja que es tracta d'un poder de l'Estat diferent del poder executiu, en el qual s'enquadren les administracions públiques que, a més, ha de satisfer un dret fonamental que, al seu torn, és clau per a sostindre l'estat de dret.

En segon lloc, la relació de la ciutadania amb els òrgans judicials s'estableix quasi sempre a través de professionals, cosa que no sol succeir en el cas de les administracions públiques.

El mateix text normatiu, en el títol III, aborda el règim jurídic de l'Administració judicial electrònica i regula l'anomenada seu judicial electrònica que, de conformitat amb l'article 9, defineix com «aquella adreça electrònica disponible per a la ciutadania a través de xarxes de telecomunicacions la titularitat, gestió i administració de les quals correspon a cadascuna de les administracions competents en matèria de justícia».

Amb la implantació de la seu judicial electrònica, es pretén centralitzar els procediments i serveis que presten cadascuna de les oficines judicials i oficines fiscals, dins de l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a fi de facilitar l'accés a aquestes així com crear un espai en el qual l'Administració de justícia, la ciutadania i els professionals es relacionen en el marc de l'activitat judicial amb les garanties processals necessàries.



L'article 9 de l'esmentat text normatiu estableix que «les administracions competents en matèria de justícia determinaran les condicions i instruments de creació de les seus judicials electròniques» que en tot cas es crearan mitjançant disposició publicada en el Boletín Oficial del Estado o el butlletí oficial de la comunitat autònoma corresponent.



L'article 49.1.36.a de la Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, modificat per Llei orgànica 1/2006, de 10 d'abril, atribueix a la Generalitat competència exclusiva en matèria d'Administració de justícia, sense perjudici del que disposa la legislació de desplegament de l'article 149.1.5 de la Constitució.

L'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, atribueix als consellers la competència per a «exercir la potestat reglamentària en les matèries pròpies de la seua conselleria, en forma d'ordres de la conselleria.»

Aquesta ordre ha sigut informada favorablement pel Consell General del Poder Judicial, el Comité Tècnic Estatal de l'Administració de Justícia, l'Agència Espanyola de Protecció de Dades i la Fiscalia General de l'Estat.

En virtut del que s'ha exposat i del que disposa el Decret 87/2017, de 7 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, modificat per Decret 103/2018, de 27 de juliol, del Consell i per Decret 23/2019, de 22 de febrer, del Consell, ordene:



Article 1. Objecte de l'ordre

La present ordre té per objecte la creació de la seu judicial electrònica en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat de complir el que estableix la Llei 18/2011, de 5 de juliol, reguladora de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en l'Administració de justícia.

A través de la seu judicial electrònica, es podran realitzar totes les actuacions, procediments i serveis que requerisquen l'autenticació de l'Administració de justícia o de la ciutadania i professionals en les seues relacions amb aquesta per mitjans electrònics, així com aquelles altres actuacions que es decidisca incloure en la seu.



Article 2. Àmbit d'aplicació

El seu àmbit d'aplicació s'estén a les oficines judicials i oficines fiscals radicades en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, i a les persones i professionals que es relacionen amb aquests organismes.





Article 3. Adreça electrònica de la seu judicial electrònica.

L'adreça electrònica de referència de la seu judicial electrònica serà https://sedejudicial.gva.es.



Article 4. Titularitat i gestió de la seu judicial electrònica

1. La titularitat de la seu judicial electrònica correspondrà a la conselleria que tinga competències en matèria de justícia.

2. La gestió tecnològica de la seu judicial electrònica serà competència de la conselleria amb competències en matèria de les tecnologies de la informació i de les comunicacions.

3. Seran responsables de la gestió i dels serveis posats a la disposició de la ciutadania i professionals en la seu judicial electrònica, els titulars dels centres directius de la conselleria que tinga competències en matèria de justícia. Així mateix, la responsabilitat dels continguts correspondrà a l'òrgan que origine aquesta informació.



Article 5. Canals d'accés als serveis disponibles en la seu judicial electrònica

Per a l'accés als serveis, actuacions i procediments disponibles en la seu judicial electrònica de la Comunitat Valenciana, s'habilitaran els següents canals:

a) Per a l'accés electrònic, a través d'internet.

b) Per als serveis que s'oferisquen mitjançant atenció telefònica, els números de telèfon seran degudament publicats en la mateixa seu judicial electrònica.



Article 6. Continguts i serveis de la seu judicial electrònica

1. Els continguts que es preveu incorporar en aquesta seu judicial electrònica són:

a) Identificació de la seu així com de l'òrgan o òrgans titulars i dels responsables de la gestió, dels serveis posats a disposició en aquesta i, si escau, de les subseus que se'n deriven.

b) Informació necessària per a la correcta utilització de la seu judicial electrònica, inclòs el mapa de la seu judicial electrònica, amb especificació de l'estructura de navegació i les diferents seccions disponibles.



c) Sistema de verificació dels certificats de la seu judicial electrònica, que estarà accessible de forma directa i gratuïta, tot això d'acord amb el que disposa la Llei 18/2011, de 5 de juliol, reguladora de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en l'Administració de justícia i el Reglament (UE) 910/2014 del Parlament Europeu i del Consell de 23 de juliol de 2014 relatiu a la identificació electrònica i els serveis de confiança per a les transaccions telemàtiques en el mercat interior i per la qual es deroga la Directiva 1999/93/CE.



d) Relació de sistemes de signatura electrònica que siguen admesos o utilitzats en la seu judicial electrònica, d'acord amb el que preveu la Llei 59/2003, de 19 de desembre, de signatura electrònica i la Llei 18/2011, de 5 de juliol, reguladora de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en l'Administració de justícia i el Reglament (UE) 910/2014 del Parlament Europeu i del Consell de 23 de juliol de 2014 relatiu a la identificació electrònica i els serveis de confiança per a les transaccions telemàtiques en el mercat interior i per la qual es deroga la Directiva 1999/93/CE.

e) Informació relacionada amb la protecció de dades de caràcter personal, amb enllaços a la Seu electrònica del Consell General del Poder Judicial, de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades i de les agències autonòmiques de protecció de dades.

f) Normes de creació del registre o registres electrònics accessibles des de la seu judicial electrònica.

g) Calendari de dies inhàbils i la data i hora oficial en què queden registrats els tràmits.

2. Els serveis que es preveu incorporar en la seu judicial electrònica són:

a) La relació dels serveis disponibles en la seu judicial electrònica.



b) La carta de serveis i la carta de serveis electrònics de conformitat amb el que es disposa en el Decret 41/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual s'estableix el sistema per a la millora de la qualitat dels serveis públics i l'avaluació dels plans i programes en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.

c) La carta de drets dels ciutadans davant la justícia.

d) La relació dels mitjans electrònics que la ciutadania i els professionals poden utilitzar en cada supòsit en l'exercici del seu dret a comunicar-se amb l'Administració de justícia, que hauran de ser compatibles amb els diferents sistemes d'identificació i autenticació que s'utilitzen en aquesta administració en la forma que determine el Consell General del Poder Judicial.

e) Un enllaç per a la formulació de suggeriments i queixes relatives al funcionament de la seu judicial electrònica, de conformitat amb el que preveu el Decret 41/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual s'estableix el sistema per a la millora de la qualitat dels serveis públics i l'avaluació dels plans i programes en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.

f) Accés, en els termes legalment establits, a l'estat de tramitació de l'expedient.

g) Tauler d'anuncis i edictes electrònics, a través del qual publiquen les resolucions i comunicacions acordades per les oficines judicials i fiscals.

h) Publicació de les declaracions de conformitat, compatibilitat i uns altres possibles distintius d'interoperabilitat, obtinguts respecte al compliment de l'esquema judicial d'interoperabilitat i seguretat.

i) Verificació dels segells electrònics dels òrgans o organismes públics que comprén la seu, atesos els requeriments del Consell General del Poder Judicial per a garantir el registre homogeni d'assumptes, el respecte a les normes processals i la interoperabilitat entre els diferents registres judicials electrònics.

j) Comprovació de l'autenticitat i integritat dels documents emesos pels òrgans o organismes públics que comprén la seu, que hagen sigut autenticats mitjançant codi segur de verificació.

k) Serveis d'assessorament electrònic a l'usuari per a utilitzar correctament la seu.

l) Posada a la disposició de les persones interessades dels corresponents models o impresos normalitzats, que hauran d'ajustar-se al que determine el Consell General del Poder Judicial en virtut de les competències que li confereix la Llei orgànica del poder judicial.

m) Accés a les altres seus judicials electròniques a través del punt d'accés general de l'Administració de justícia, la previsió normativa de la qual es recull en l'article 13 de la Llei 18/2011, de 5 de juliol, reguladora de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en l'Administració de Justícia, i en l'article 3 de l'Ordre JUS/1126/2015, de 10 de juny, per la qual es crea la seu judicial electrònica corresponent a l'àmbit territorial del Ministeri de Justícia.

n) Presentació telemàtica d'escrits i documents i realització d'actes de comunicació i altres actes processals per mitjans electrònics, de conformitat amb el que estableixen les lleis processals.

3. A mesura que es vagen desenvolupant nous serveis, s'incorporaran gradualment a la Seu judicial electrònica.

4. Els continguts publicats en la seu judicial electrònica respondran als criteris de publicitat, responsabilitat, qualitat, seguretat, disponibilitat, accessibilitat, neutralitat i interoperabilitat que es deriven de la Llei 18/2011, de 5 de juliol, reguladora de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en l'Administració de justícia, de la Directiva (UE) 2016/2102 del Parlament Europeu i del Consell de 26 d'octubre de 2016, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic i del Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, que incorpora la Directiva Europea al nostre dret.



5. La seu judicial electrònica haurà d'assegurar la confidencialitat, disponibilitat i integritat de les informacions que maneja, seguint els criteris de seguretat que es deriven de la Llei 18/2011, de 5 de juliol, reguladora de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en l'Administració de justícia.

Així mateix, s'aplicaran les mesures tècniques, organitzatives i de seguretat requerides per la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal, a les dades de caràcter personal que es recullen o tracten a través de la seu.

6. La seu judicial electrònica de la Comunitat Valenciana garantirà el règim de cooficialitat lingüística, possibilitant l'accés a tots els seus continguts i serveis, tant en valencià com en castellà.





Article 7. Mitjans per a la formulació de suggeriments i queixes

El mitjà disponible per a la formulació de suggeriments i queixes respecte a la gestió i serveis que presta la Seu judicial electrònica, de conformitat amb el que disposa l'article 9.2 de la Llei 18/2011, de 5 de juliol, serà la presentació telemàtica a través del servei de suggeriments i queixes de la Seu judicial electrònica.



Article 8. Seus judicials electròniques derivades

Es crearan les seus judicials electròniques derivades o subseus que siguen necessàries, de conformitat amb el que estableix la Llei 18/2011, de 5 de juliol, reguladora de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en l'Administració de justícia.

La seua creació es durà a terme mitjançant resolució de la conselleria competent en matèria de justícia.

Les resolucions per les quals es creen les seus judicials electròniques derivades, hauran de tindre en compte els criteris d'homogeneïtzació establits pel Consell General del Poder Judicial per a garantir la compatibilitat i uniformitat de totes elles.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Compatibilitat i interoperabilitat

La seu judicial electrònica de la Comunitat Valenciana i les seues seus derivades garantiran la compatibilitat i interoperabilitat dels sistemes informàtics, en els termes que determinen el Consell General del Poder Judicial i el Comité Tècnic Estatal de l'Administració judicial electrònica.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Posada en funcionament de la seu judicial electrònica a la Comunitat Valenciana

La seu judicial electrònica s'implantarà en un termini màxim de sis mesos des de la data d'entrada en vigor d'aquesta ordre. La publicació dels serveis telemàtics en la seu judicial electrònica es realitzaran de forma progressiva.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 28 de maig de 2019



La consellera de Justícia, Administració Pública,

Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques,

GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO



Mapa web