Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 14 de novembre de 2019, de la Direcció General d'Inclusió Educativa, per la qual s'autoritza i es regula el funcionament, amb caràcter experimental, d'unitats educatives terapèutiques per a la resposta integral a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de trastorns greus de salut mental, per al curs escolar 2019-2020. [2019/11064]

(DOGV núm. 8683 de 22.11.2019) Ref. Base de dades 009976/2019




ÍNDEX

Primer. Objecte

Segon. Àmbit d'aplicació

Tercer. Alumnat destinatari

Quart. Finalitat, objectius i àmbits d'actuació

Cinqué. Equip de les UET

Sisé. Organització de les UET

Seté. Ràtio

Huité. Comissió de les UET

Nové. Horaris

Desé. Procediment de detecció, derivació i admissió en la UET

Onzé. Procediment d'intervenció

Dotzé. Avaluació de l'alumnat

Tretzé. Transició de l'alumnat al centre de referència

Catorzé. Formació

Quinzé. Protecció de dades de caràcter personal

Setzé. Seguiment i avaluació de les UET

Desseté. Autorització d'unitats

Dihuité. Calendari d'aplicació



Vivim en una societat diversa, en la qual totes les persones som diferents i úniques, però disposem dels mateixos drets i de les mateixes obligacions com a ciutadanes i ciutadans. Per aquesta raó, és fonamental que les administracions i els serveis públics situen com a eix central de les seues polítiques totes les actuacions necessàries per a fer efectiu el principi d'equitat i garantir la inclusió social de totes les persones en els diversos àmbits en què es desenvolupa la seua vida, en condicions d'igualtat i no discriminació, prestant especial atenció a aquelles que es troben en situació de major vulnerabilitat o en risc d'exclusió, i que, per tant, requereixen una consideració particular i singularitzada.



L'escola és un reflex de la societat i, per tant, també de la seua diversitat. Per això, és una obligació de l'Administració educativa i dels centres docents donar resposta a les necessitats de tot l'alumnat i assegurar que les circumstàncies personals, socials, econòmiques i de diversa índole no siguen un obstacle per al seu màxim desenvolupament acadèmic, personal, afectiu, social i cívic.

Part de l'alumnat pot presentar necessitats singulars que requereixen mesures i suports en diferent nivell d'amplitud i intensitat, transitòriament o al llarg de tota la seua escolaritat. Entre aquest es troba el que presenta necessitats educatives especials derivades de problemes greus de salut mental i que requereix la implementació d'actuacions integrals, coordinades, flexibles i multidisciplinàries que permeten abordar aquestes problemàtiques des de l'inici i des dels diferents àmbits, posant especial èmfasi en la prevenció, la detecció primerenca i la intervenció al més aviat possible, amb l'objecte de reduir els factors de risc, mitigar l'impacte de les possibles seqüeles i facilitar la inclusió socioescolar.



La Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la infància i l'adolescència, en l'article 50, indica que les unitats educatives terapèutiques/hospitals de dia infantil i adolescent han d'atendre, des d'una perspectiva inclusiva, l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de problemes greus de salut mental que, de forma temporal, necessiten tractaments intensius en un medi estructurat. Aquestes unitats ja estaven previstes en la derogada Llei 12/2008, de 3 de juliol, de protecció integral de la infància i l'adolescència de la Comunitat Valenciana.

Des de l'àmbit educatiu, el Decret 39/2008, de 4 d'abril, sobre la convivència en els centres docents, en l'article 9, estableix la possibilitat d'implantar, en els centres docents, unitats específiques per a atendre de forma integral l'alumnat amb trastorns permanents o temporals de la personalitat o de la conducta, que faciliten una atenció especialitzada per a la seua integració social.

El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià, exposa que, des de la concepció de l'educació com un instrument de millora de la qualitat de vida de les persones i del benestar social, cal adoptar les actuacions d'intervenció educativa que es consideren necessàries per a donar resposta a les necessitats, en col·laboració i coordinació amb tots els recursos sociocomunitaris que calguen. Així mateix, regula que, quan les situacions de salut estan associades a problemes greus de salut mental i els informes tècnics, mèdics i educatius justifiquen que la resposta educativa no pot dur-se a terme en les condicions adequades en el seu centre ordinari, l'Administració pot determinar l'escolarització transitòria d'aquest alumnat en unitats educatives terapèutiques – hospitals de dia.

L'Ordre 20/2019, de 30 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l'organització de la resposta educativa per a la inclusió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics del sistema educatiu valencià, també incorpora, en l'article 51, les unitats educatives terapèutiques / hospitals de dia infantil i adolescent, dins la secció dedicada a l'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials.



Les unitats educatives terapèutiques (UET) es conceben com un recurs comunitari d'atenció interdisciplinària especialitzada per a la resposta educativa a l'alumnat amb trastorns greus de salut mental per als quals les mesures i els suports generals i específics disponibles en el centre no són suficients ni adequats.

L'objectiu d'aquestes unitats és que l'alumnat amb aquesta problemàtica reba l'adequada atenció, que permeta la seua evolució positiva, la incorporació al centre educatiu de referència amb els suports necessaris i, en última instància, la seua inclusió social, que és el fi últim de les polítiques inclusives dutes a terme per la Generalitat Valenciana.

En el curs 2018-19, es va autoritzar el funcionament de determinades UET/HDIA, a través de la Resolució conjunta d'1 d'octubre de 2018, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport i de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'autoritzen, amb caràcter experimental, unitats educatives terapèutiques / hospitals de dia infantil i adolescent per a la resposta integral a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de trastorns greus de salut mental, i es regula el seu funcionament per al curs escolar 2018-2019.



D'acord amb això i de conformitat amb el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, i el Decret 141/2019, de 12 de juliol, del Consell, pel qual es nomena la persona titular de la Direcció General d'Inclusió Educativa, resolc:





Primer. Objecte

L'objecte d'aquesta resolució és autoritzar i regular el funcionament, amb caràcter experimental, d'Unitats Educatives Terapèutiques (UET), per a donar resposta especialitzada a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de trastorns greus de salut mental que necessiten, de forma temporal, tractaments intensius en un medi estructurat, per al curs 2019-2020.



Segon. Àmbit d'aplicació

1. L'àmbit d'aplicació són els centres docents públics de la Comunitat Valenciana ubicats en un radi aproximat de trenta quilòmetres de la UET que escolaritzen alumnat que compleix els requisits especificats en l'apartat tercer d'aquesta resolució.

2. Excepcionalment, quan les circumstàncies així ho aconsellen i ho permeten, les direccions territorials d'Educació poden autoritzar la intervenció dels equips educatius en centres docents públics que estan ubicats a una distància superior a la que indica el punt anterior. Per a això, s'ha de comptar amb la conformitat de les persones implicades.



Tercer. Alumnat destinatari

1. L'alumnat que pot rebre suport en les UET ha de reunir els requisits següents:

a) Presentar un trastorn mental greu diagnosticat per les unitats de salut mental infantil i adolescent (USMIA) que deriva en necessitats educatives especials.

b) Cursar ensenyaments d'Educació Secundària, obligatòria i postobligatòria, fins als díhuit anys o, excepcionalment, cinqué o sisé d'Educació Primària.

c) Estar matriculat en centres docents públics ubicats en un radi d'aproximadament 30 km de la UET.

d) Rebre atenció i seguiment per la USMIA.

2. L'alumnat d'edats compreses entre els setze i díhuit anys que rep atenció domiciliària i/o hospitalària i presenta problemes greus de salut mental, també pot ser beneficiari de l'atenció en aquestes unitats, quan la comissió de les UET, referida en l'apartat huité d'aquesta resolució, determine que aquesta mesura és la més adient per a donar resposta a les seues necessitats.

3. En el cas de l'alumnat que reuneix els requisits anteriors i no està escolaritzat, serà la comissió de les UET corresponent, qui ha de resoldre. En aquest supòsit, l'alumnat ha de matricular-se en un centre docent públic, amb l'objectiu d'afavorir la reincorporació al sistema educatiu i incrementar d'aquesta manera les possibilitats d'obtindre una titulació que facilite la seua inclusió sociolaboral.

4. No és objecte d'atenció en la UET l'alumnat que està en alguna de les situacions següents:

a) Discapacitat intel·lectual o deteriorament cognitiu greu.

b) Trastorn d'abús de substàncies com a diagnòstic principal.

c) Problemàtiques socials en absència de problema mental greu o que no siguen conseqüència d'aquest.

d) Altres trastorns que tenen dispositius d'atenció propis i específics.



Quart. Finalitat, objectius i àmbits d'actuació

1. La finalitat de les UET és facilitar, amb caràcter temporal, una atenció especialitzada a l'alumnat amb trastorns greus de salut mental, per a assegurar la continuïtat en el procés d'aprenentatge, el desenvolupament personal, emocional, social i laboral, i aconseguir una qualitat de vida independent i plena.

2. Les UET han de donar una atenció adequada i individualitzada, que implica una intervenció educativa, en concordança amb les actuacions sanitàries i socials, on estan implicades diferents conselleries, tal com es recull a l'article 18.3 del Decret 104/2018.

3. Els objectius generals de les UET són els següents:

a) Atendre, de forma coordinada amb els equips sanitaris i socials, l'alumnat amb trastorns greus de salut mental, assegurant-ne la continuïtat en el procés d'ensenyament-aprenentatge.

b) Minimitzar l'impacte de les seqüeles del procés patològic sobre el nivell de competència curricular.

c) Assegurar, directament a la UET o a través de la coordinació amb la USMIA de referència, la continuïtat del tractament sanitari i psicosocial de l'alumnat, mentre siga necessari.

d) Col·laborar amb les famílies i acompanyar-les al llarg de l'estada de l'alumnat en aquestes unitats i fins a la seua reincorporació plena al centre de referència.

e) Proporcionar l'acompanyament, suport i assessorament a l'alumnat, les seues famílies i els centres educatius de referència, en els processos d'adaptació, intervenció i transició, a fi d'aconseguir la inclusió plena.

f) Garantir la transició i l'adaptació al centre i a la USMIA de referència, en finalitzar la seua estada temporal en la unitat.

g) Donar suport, assessorament i acompanyament al professorat dels centres de referència de l'alumnat escolaritzat en aquestes unitats.

h) Avaluar i detectar bones pràctiques educatives i organitzatives, que faciliten la inclusió d'aquest alumnat als centres de referència, per poder fer-les extensives a la resta de centres.

4. Les UET realitzen la seua intervenció sobre tres àmbits d'actuació diferenciats: l'atenció educativa, l'atenció psicosocial i, en cas de comptar amb personal de salut, l'atenció psiquiàtrica assistencial.



Cinqué. Equip de les UET

1. L'equip de la UET té caràcter interdisciplinari i està conformat per personal educatiu de diferents especialitats, que treballa de manera conjunta i amb coordinació amb les USMIA de referència de l'alumnat, tal com indica l'article 18.3 del Decret 104/2018. Les UET també poden incorporar personal de l'àmbit sanitari i social, en les condicions que determinen les conselleries competents.

2. L'equip educatiu, aportat per la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, està compost pel personal següent:

– Una professora o un professor especialista de pedagogia terapèutica.

– Una professora o un professor de les especialitats corresponents per a impartir l'àmbit lingüísticosocial.

– Una professora o un professor de les especialitats corresponents per a impartir l'àmbit cientificotecnològic.

– Una o un especialista d'orientació educativa.

En funció de les característiques de l'alumnat i de les intervencions dutes a terme, la Direcció General d'Inclusió Educativa pot proposar, de forma temporal o permanent, la incorporació de personal docent d'educació primària i altres perfils professionals.

3. La provisió del personal educatiu es realitza preferentment per comissió de serveis d'entre aquell que disposa de la formació i les competències necessàries en relació al lloc, a fi de garantir la qualitat en la prestació del servei. Aquests llocs seran considerats com d'especial dificultat.

4. Les funcions i condicions laborals del personal assignat a aquestes unitats venen determinades per allò que disposa la normativa vigent en relació a la seua especialitat i lloc de treball, que s'han de concretar, organitzar i ajustar a l'estructura de cadascuna de les UET, a fi de garantir una resposta eficaç, interprofessional i complementària.



5. El personal educatiu, a més de les funcions pròpies de la seua especialitat, ha de desenvolupar les funcions següents:

a) Coordinar-se amb la USMIA de referència de l'alumnat, en el cas que la UET no compte amb un equip sanitari. En aquest cas, la coordinació amb la USMIA correspon a l'equip sanitari.

b) Participar en l'elaboració del pla d'intervenció de la unitat, la memòria anual i els informes que des de l'Administració li siguen requerits.

c) Col·laborar amb la resta de professionals de la UET i l'equip educatiu dels centres de referència en la planificació, disseny, implementació i avaluació del PAP de cada alumna o alumne.

d) Participar en les coordinacions internes de l'equip i en les coordinacions amb les famílies, els centres educatius, els dispositius sanitaris i altres serveis, entitats o agents implicats en l'atenció a l'alumnat escolaritzat en la UET.

e) Realitzar, dins l'àmbit de les seues competències i d'acord amb els PAP, actuacions de suport a l'alumnat en l'horari del menjador, si la unitat disposa d'aquest servei complementari, i en altres situacions en què siga requerida la seua intervenció.

f) Assessorar el professorat, equips educatius i especialistes d'orientació educativa dels centres docents ordinaris, en la intervenció amb l'alumnat que presenta trastorns greus de salut mental i no requereix, a criteri de la comissió de les UET, l'atenció directa del personal d'aquesta.

g) Desenvolupar accions preventives o d'acompanyament als centres docents.

6. Per a escometre les funcions f i g, el personal de la UET s'ha de coordinar amb el personal de les unitats d'actuació i intervenció (UAI) del Pla de Prevenció de la Violència i Promoció de la Convivència als centres escolars (PREVI), amb la finalitat d'acordar i complementar les actuacions dutes a terme en cada cas.

7. Per al desenvolupament de les funcions c, d, f i g, el personal docent de la UET pot desplaçar-se, amb càrrec al pressupost del centre on està ubicada la unitat, d'acord amb la normativa vigent en matèria d'indemnitzacions per raó del servei.

8. Els centres educatius on està situada la UET, quan siga possible, poden facilitar la participació del professorat, de les especialitats d'Educació Física, Música, Educació Visual i Plàstica, Llengua Estrangera o Formació Professional, per a dur a terme projectes interdisciplinaris i d'aprenentatge-servei (APS).



Sisé. Organització de les UET

1. L'organització de les Unitats Educatives Terapèutiques (UET) s'ha d'ajustar, en cada territori, a les estructures de la coordinació i els recursos facilitats per cadascuna de les conselleries implicades en l'atenció d'aquest alumnat. Tot i estar ubicades en centres docents, han de tindre un funcionament independent pel que fa a espais, accés, organització, personal i materials.

2. Cada UET ha de triar una persona de l'equip perquè assumisca la coordinació de la unitat, que tindrà un nomenament per un període de quatre cursos escolars i realitzarà, sense perjuí de les tasques pròpies com a membre de l'equip, les funcions següents:

a) Garantir les relacions de la UET i col·laborar amb l'equip directiu del centre on està ubicada, així com amb els centres docents de referència de l'alumnat, els dispositius sanitaris i altres dispositius no sanitaris implicats.

b) Convocar i presidir les reunions de coordinació de l'equip.

c) Complir i fer complir les directrius i els acords de funcionament.



d) Garantir l'elaboració, el desenvolupament i el seguiment del Pla d'actuació personalitzat de cada alumna o alumne.

e) Garantir l'elaboració anual dels objectius de la UET, incorporant-hi indicadors de procés i de resultats, i vetlar per la seua consecució.

f) Remetre dades de caràcter organitzatiu, epidemiològic, de gestió, d'avaluació, etc. que li siguen requerits per l'Administració.

g) Remetre l'horari, el pla d'intervenció i la memòria anual de la UET, a les direccions territorials d'Educació i a la Direcció General d'Inclusió Educativa.

h) Assegurar una utilització eficaç dels materials i de l'equipament existents en la UET.

i) Garantir la participació de tot el personal de la UET en el procés de presa de decisions.

j) Fomentar la formació de les persones professionals, la investigació i la innovació.

k) Formar part de la comissió de seguiment de les UET referida en l'apartat setzé d'aquesta resolució.

l) Assignar a cada professional de la UET la coordinació dels PAP de l'alumnat.

3. La persona coordinadora comptarà fins a un màxim de dues hores setmanals per a desenvolupar les tasques de coordinació atribuïdes en el punt anterior.

4. Les UET ubicades en centres docents que tenen autoritzat el servei complementari de menjador, poden oferir aquest servei a l'alumnat quan, si és el cas, reba atenció en la unitat, per a la qual cosa han d'organitzar els espais i els suports necessaris en aquesta durant el temps del menjador.



Seté. Ràtio

1. La ràtio de les unitats depén del seu tipus:

a) En el cas de les unitats conformades per equips multidisciplinaris que incorporen personal sanitari, la ràtio és, amb caràcter general, de 15 alumnes.

b) En el cas de les unitats conformades únicament per l'equip educatiu i social, la ràtio és, amb caràcter general, de 8 alumnes.

2. Aquestes ràtios poden incrementar-se o reduir-se, d'acord amb el tipus d'alumnat, les característiques de la intervenció, el nombre de professionals i altres circumstàncies degudament justificades, la qual cosa ha de ser autoritzada per la comissió de les UET.

3. L'atenció de l'alumnat en la unitat s'ha d'organitzar de manera flexible, conformant diferents tipus d'agrupaments en funció de la tasca que s'ha de realitzar, les característiques i necessitats de l'alumnat, els suports disponibles, els plans d'actuació personalitzats i qualsevol altre criteri que l'equip considere i que puga contribuir a millorar la qualitat de l'atenció.



Huité. Comissió de les UET

1. La comissió de les UET té les funcions següents:

a) Valorar les sol·licituds per a l'accés, tal com estableix l'apartat 10.3 d'aquesta resolució.

b) Emetre un informe sobre la conveniència, o no, de l'admissió en la unitat i transvasar la informació pertinent a les persones professionals de la UET.

c) Fer el seguiment i avaluació de cada UET i emetre un informe anual, que ha de remetre a la Direcció General d'Inclusió Educativa.



d) Proposar l'alta de l'alumnat i la reincorporació al centre de referència.

e) Qualsevol altra funció que li siga encomanada per part de la Direcció General d'Inclusió Educativa o pels òrgans superiors.

2. L'estructura de la comissió de les UET depén del seu tipus:

a) Les UET que incorporen personal sanitari comptaran amb una comissió pròpia, anomenada Comissió de la UET, que tindrà la composició següent:

– La persona coordinadora de la unitat.

– La persona especialista d'orientació educativa de la unitat.

– La Inspecció d'Educació que coordina la unitat.

– La persona especialista de psiquiatria de la unitat.

– La persona especialista de psicologia clínica de la unitat.

b) Per a les UET que no disposen d'equip sanitari es conformarà la Comissió de la UET de la Direcció Territorial d'Educació, amb la composició següent:

– La persona coordinadora de la unitat.

– La persona especialista d'orientació educativa de la unitat.

– La Inspecció d'Educació que coordina les UET.

– La persona especialista de psiquiatria de la unitat.

– La persona professional de psicologia clínica de la unitat.

3. La Comissió establirà el calendari de reunions al llarg del curs, que han de ser tres com a mínim.



Nové. Horaris

1. L'horari de cada UET dependrà de la seua estructura, definida en l'apartat sisé d'aquesta resolució. En qualsevol cas, ha de ser flexible, tenint en compte les característiques de l'alumnat i del tipus d'intervenció duta a terme. Amb caràcter general, comprendrà mòduls de matí i vesprada.

2. L'alumnat rebrà suport educatiu en horari lectiu, coincidint amb el calendari escolar establit per a l'etapa d'Educació Secundària i adaptant-se a l'estructura esmentada al punt anterior.



3. La jornada laboral del professorat i la distribució horària és la que estableix la normativa vigent per als cossos d'ensenyament als quals pertany cada professional.

4. L'horari del personal sanitari, en cas que n'hi haja, serà el que determine el departament de salut corresponent, considerant les necessitats i característiques de l'alumnat. En qualsevol cas ha de permetre el desenvolupament de les funcions d'atenció directa, coordinació i assessorament.



Desé. Procediment de detecció, derivació i admissió en la UET

10.1. Detecció i identificació

1. La detecció i identificació de l'alumnat es realitza d'acord amb el que disposa la Resolució d'11 de desembre de 2017, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport i de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es dicten instruccions per a la detecció i l'atenció precoç de l'alumnat que puga presentar un problema de salut mental. D'acord amb això, la detecció inicial pot realitzar-se des de l'àmbit educatiu, àmbit familiar o de l'àmbit sanitari, i correspon a la USMIA realitzar el diagnòstic clínic.



2. En el cas que la Unitat d'Atenció i Intervenció (UAI) del PREVI inicie una intervenció en el centre docent i constate que està implicat alumnat que presenta un trastorn greu de la conducta, diagnosticat per les Unitats de Salut Mental Infantil i Adolescent, ha d'actuar d'acord amb el procediment que indica la resolució referida en l'apartat anterior.



10.2. Derivació

1. La proposta d'atenció en la UET l'ha de realitzar la persona responsable de la USMIA o de les Unitats d'Hospitalització Psiquiàtrica Infantojuvenil i, excepcionalment, la mateixa comissió de la UET, referida en l'apartat huité d'aquesta resolució.

2. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació següent:

a) Informe sociopsicopedagògic emés pels serveis especialitzats d'orientació, d'acord amb el model establit en la normativa vigent, on es reflectisquen les mesures que s'han adoptat prèviament i la seua eficàcia.

b) Consentiment informat de la família o representants legals per a l'intercanvi d'informació amb el personal sanitari, d'acord amb el model de l'annex V de la Resolució d'11 de desembre de 2017.

c) Informe de coordinació entre serveis en què conste la proposta d'intervenció en la UET, d'acord amb el model de l'annex VIII de la Resolució d'11 de desembre de 2017.

d) Autorització de la família o representats legals per a l'atenció a la UET, d'acord amb el model que figura com a annex únic en aquesta resolució.

e) Altres informes que es consideren rellevants.

10.3. Admissió

1. Valorada la sol·licitud i acceptada l'admissió, la comissió de la UET decidirà el tipus d'intervenció més adient en cada cas, que pot desenvolupar-se de les maneres següents:

a) Suport del personal de la UET en el centre on l'alumnat està escolaritzat.

b) Suport transitori de l'alumnat en la UET a temps complet.

c) Suport transitori combinat en la UET i en el centre on l'alumnat està escolaritzat.

La comissió de la UET ha de comunicar els casos admesos i el tipus d'intervenció al Servei d'Inclusió Educativa, de la Direcció General d'Inclusió Educativa.

2. En el cas que s'aprove la incorporació transitòria de l'alumna o l'alumne a la UET a temps complet o combinat, el centre de referència ha d'iniciar el procés per a la tramitació del dictamen d'escolarització en la modalitat combinada entre el centre de referència i la mateixa unitat, d'acord amb allò que disposa l'article 46 de l'Ordre 20/2019, de 30 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l'organització de la resposta educativa per a la inclusió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics del sistema educatiu valencià.



3. Quan la proposta d'intervenció del personal de la UET es realitza exclusivament al mateix centre en què està escolaritzat l'alumnat, no s'ha de tramitar el canvi de modalitat.

4. En cas que no siga procedent l'admissió en la UET, la comissió ha de fer una proposta d'intervenció en el centre on està escolaritzat l'alumnat, indicant el tipus d'actuacions més adequades, els equips professionals implicats, la temporalització i la intensitat dels suports requerits. Les Unitats d'Atenció i Intervenció (UAI) de les direccions territorials d'Educació, Cultura i Esport han de col·laborar i participar, en cas necessari, en la planificació, desenvolupament i seguiment d'aquesta resposta educativa.



Onzé. Procediment d'intervenció

11.1. Contacte amb el centre de referència

1. Una vegada admés l'alumnat, en qualsevol dels tipus d'atenció, el personal de la UET ha de contactar amb el centre educatiu per a obtindre informació i contextualitzar el cas. Amb l'objectiu de planificar la intervenció d'una forma més eficaç, s'ha d'enviar prèviament una petició de la informació requerida.

2. En el procediment d'obtenció d'informació del centre educatiu, el personal de la UET pot realitzar, entre altres, entrevistes amb els agents següents:

– La tutora o el tutor.

– La persona especialista d'orientació educativa.

– La família o representants legals.

– L'alumna o l'alumne.

– L'equip educatiu.

– Altres agents que puguen aportar informació rellevant.

11.2. Anàlisi de la informació

Obtinguda la informació, l'equip de la UET l'ha d'analitzar i valorar, a fi de proposar l'actuació més adient en cada cas. En aquesta fase cal conéixer:

– Història personal de l'alumna o l'alumne.

– Història clínica de l'alumna o l'alumne, d'acord amb l'annex VIII de la Resolució d'11 de desembre de 2017.

– Història de l'alumna o l'alumne en el centre educatiu.

– Mesures d'atenció a la diversitat que el centre educatiu ja ha posat en marxa.

– Necessitats que el centre educatiu manifesta.

11.3. Pla d'actuació personalitzat (PAP)

1. L'equip de professionals de la UET, junt amb l'equip educatiu del centre de referència, ha de revisar o elaborar el Pla d'actuació personalitzat, tal com es determina als articles 8 i 9 de l'Ordre 20/2019, de 30 d'abril, que ha d'incorporar, segons el cas, les actuacions incloses al Pla Terapèutic iniciat en la USMIA.



2. Donades les necessitats que presenta l'alumnat usuari d'aquestes unitats i les barreres contextuals en què està immers, els PAP han de contemplar mesures d'accés, participació i aprenentatge, i contemplar els tres àmbits d'actuació diferenciats: l'atenció educativa, l'atenció psicosocial i, en cas de comptar amb els serveis de salut, l'atenció psiquiàtrica assistencial.

3. El PAP s'ha de realitzar d'acord amb allò que especifica l'article 9 de l'Ordre 20/2019, de 30 d'abril, i ha d'incloure els elements següents:

a) Necessitats en l'àmbit educatiu, sanitari, social i familiar.

b) Actuacions en l'àmbit educatiu, sanitari, sociofamiliar i persones responsables del seu desenvolupament.

c) Participació de la família.

d) Coordinació amb el centre i la USMIA de referència, i, si escau, amb altres agents o serveis implicats en l'atenció a l'alumnat.

e) L'itinerari formatiu personalitzat de cada alumne o alumna.

f) Temporalització, seguiment i avaluació de les actuacions proposades.

4. Quan les característiques de l'alumnat i les circumstàncies ho permeten, les UET i els centres on estan ubicades poden compartir espais i realitzar activitats conjuntes que contribuïsquen al desenvolupament de les competències socials i emocionals establides en el seu pla terapèutic.



11.4. Actuacions de l'equip de la UET

1. Quan l'equip educatiu de la UET realitza una atenció itinerant, ha de desenvolupar en el centre educatiu de referència, entre d'altres i en coordinació amb les persones professionals del centre, les actuacions següents:

a) Assessorar i coordinar l'equip educatiu.

b) Participar en l'elaboració i avaluació del PAP.

c) Acompanyar l'alumna o alumne i la família.

d) Realitzar intervencions puntuals a l'aula, coordinadament amb l'equip educatiu i adreçades a l'alumna o alumne i/o al grup d'iguals.



e) Altres tasques que l'administració amb competències requerisca.

2. Quan l'equip de la UET realitza una atenció en la UET, ha de dur a terme, entre altres, les actuacions següents:

a) Coordinació de l'equip, planificació i distribució de la intervenció.

b) Assessorament i coordinació amb l'equip educatiu dels centres de referència de l'alumna o alumne, quant a tutories, avaluacions, entrevistes famílies, etc.

c) Disseny de les línies generals que, des de la UET, s'han d'incorporar al PAP.

d) Disseny i desenvolupament d'un Pla d'Acció Tutorial (PAT) específic per a la unitat, que ha de contemplar el desenvolupament personal, emocional, intra i interpersonal, social i professional.

e) Elaboració dels informes sobre el progrés de l'alumnat, que han de facilitar als centres educatius de referència.

f) Proposar a la Comissió de la UET l'alta i reincorporació de l'alumnat al centre educatiu de referència, i dissenyar les actuacions de transició, conjuntament amb l'equip educatiu del centre. La persona especialista d'orientació educativa de la UET pot realitzar tasques d'acompanyament a l'alumnat en el procés de transició.

g) Seguiment i actuacions puntuals amb l'alumnat a qui se li ha donat l'alta en la unitat.

11.5. Tallers terapèutics i projectes interdisciplinaris

1. Per a l'alumnat atés en la UET, i d'acord amb la Modificació del Decret 87/2015, de 5 de juny, del Consell, pel qual s'estableix el currículum i es desenvolupa l'ordenació general de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat a la Comunitat Valenciana, es podran oferir projectes interdisciplinaris en els quatre cursos de l'educació secundària obligatòria. El currículum d'aquests projectes interdisciplinaris serà elaborat pels centres docents de procedència, a partir dels currículums de les matèries que es vagen a treballar.

2. Així mateix, els equips de la UET dissenyaran conjuntament amb l'àmbit sanitari i/o social, tallers terapèutics i/o d'aprenentatge-servei (APS), que es realitzaran a les instal·lacions pròpies, a les instal·lacions municipals o als centres educatius de referència.

Dotzé. Avaluació de l'alumnat

1. L'avaluació curricular de l'alumnat l'ha de realitzar el professorat de la UET, en coordinació amb l'equip docent del centre de referència, en el marc de l'avaluació del PAP. La tutora o tutor del centre de referència ha de consignar els resultats en les actes d'avaluació i en ITACA, en els mateixos termes que per a la resta de l'alumnat, tot considerant les adaptacions curriculars dutes a terme, i formaran part del seu expedient acadèmic.

2. Almenys una vegada al trimestre, la persona que coordina el Pla d'actuació personalitzat de cada alumna o alumne ha de coordinar-se amb la USMIA de referència, el personal especialista d'orientació educativa del centre de referència i el personal especialista de treball social del servei psicopedagògic escolar, si n'hi ha i ha intervingut prèviament en el cas. Així mateix, ha de mantenir entrevistes periòdiques amb l'alumnat, la família i altres professionals implicats, amb l'objecte de valorar l'evolució i la reincorporació de l'alumna o l'alumne al seu centre.



Tretzé. Transició de l'alumnat al centre de referència

1. Quan, a judici de la comissió de les UET, es considera que a una alumna o un alumne se li pot donar l'alta en la unitat i retornar al centre docent de procedència, la persona especialista d'orientació educativa ha d'emetre l'informe sociopsicopedagògic i iniciar els tràmits per al canvi de modalitat a la modalitat ordinària, d'acord amb allò que disposa l'article 46 de l'Ordre 20/2019, de 30 d'abril.



2. D'acord amb l'article 39 de l'Ordre 20/2019, de 30 d'abril, l'equip docent del centre de referència i el personal de la UET han de col·laborar conjuntament en la planificació i implementació de les accions personalitzades de transició. El servei especialitzat d'orientació ha d'assessorar i col·laborar amb els equips directius i el personal implicat en aquest procés, conjuntament amb les Unitats d'Atenció i Intervenció (UAI).

3. Amb l'objectiu de garantir l'adequat procés d'adaptació, la reincorporació s'ha de realitzar de manera progressiva i flexible, i anar acompanyada de mesures de sensibilització, formació i informació adreçades a la comunitat educativa.

4. Excepcionalment, per circumstàncies personals, d'història escolar o altres variables del context escolar i social, pot proposar-se la incorporació de l'alumna o de l'alumne a un centre docent diferent del centre de referència, sempre que aquesta mesura beneficie la seua adaptació i inclusió socioeducativa.

5. Si l'alumna o l'alumne es troba en un canvi d'etapa, s'han d'articular tots els procediments de transició i d'orientació, coordinats des del centre de referència amb la col·laboració del personal educatiu de la UET.

6. La reincorporació a la USMIA de referència també s'ha de planificar conjuntament amb la UET i pot tindre un caràcter progressiu, d'acord amb les necessitats de l'alumnat i les característiques del seu context sociofamiliar.

7. Una vegada incorporat l'alumnat al centre ordinari, el personal especialista d'orientació educativa d'aquest ha de fer-ne el seguiment educatiu i la USMIA el seguiment sanitari, amb la supervisió i el seguiment de la UET, que es prolongarà durant el curs escolar següent al de la reincorporació. Amb l'objecte de valorar l'eficàcia del pla terapèutic, garantir la inclusió socioeducativa, evitar recaigudes i prendre decisions sobre la resposta educativa, sanitària i social més adequada en cada cas, ha d'haver-hi necessàriament una coordinació entre els tres àmbits: UET, centre docent i USMIA.



Catorzé. Formació

1. La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport ha de proporcionar la formació necessària als professionals de l'àmbit educatiu de la UET i dels centres docents, a través dels centres de formació, innovació i recursos educatius (CEFIRE) i, sempre que siga possible, amb la col·laboració de personal de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública especialitzat en salut mental infantil i juvenil.

2. Els professionals de l'equip de la UET, conjuntament amb els dispositius educatius i, si és possible, sanitaris del sector, han d'orientar i assessorar els centres docents que escolaritzen alumnat amb trastorns greus de salut mental, mitjançant accions informatives, formatives o de sensibilització dirigides a tota la comunitat educativa.

Quinzé. Protecció de dades de caràcter personal

1. Per a garantir la seguretat de la informació, cal implementar les mesures tècniques i organitzatives, definides en el Decret 66/2012, de 27 d'abril, del Consell, pel qual s'estableix la política de seguretat de la informació de la Generalitat, i en les seues normes i procediments de desenvolupament, d'acord amb el Reial decret 3/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l'Esquema nacional de seguretat en l'àmbit de l'Administració electrònica.

2. En relació amb el tractament de les dades de caràcter personal, s'han de complir les obligacions disposades en la legislació vigent, d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades; la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la disposició addicional vint-i-tres de la Llei orgànica 2/2006, d'educació.



Setzé. Seguiment i avaluació de les UET

1. Cada Direcció Territorial d'Educació ha de designar una inspectora o un inspector perquè assumisca la coordinació provincial de les UET, que tindrà, entre altres, les funcions de supervisió, avaluació i emissió d'informes relatius al seu funcionament. Tot això sense perjuí de les funcions atribuïdes reglamentàriament a la Inspecció d'Educació assignada a aquestes unitats.

2. Amb l'objecte de realitzar el seguiment per part de les conselleries implicades, es crearà, a proposta de la persona titular de la Direcció General d'Inclusió Educativa, una Comissió de seguiment de les UET, que s'ha de reunir almenys en dues ocasions durant el curs escolar i tindrà la composició següent:

– La persona titular de la Direcció General d'Inclusió Educativa, o la persona en qui delegue.

– La persona titular del Servei d'Inclusió Educativa, o la persona en qui delegue.

– Les persones titulars del Servei d'Educació de les direccions territorials d'Educació.

– La inspecció d'educació que coordina les UET en cada Direcció Territorial d'Educació.

– La inspecció d'educació que coordina les UAI del PREVI en cada Direcció Territorial d'Educació.

– Les persones coordinadores de cada UET.

– Una tècnica o un tècnic del Servei d'Inclusió Educativa, que assumirà la secretaria de la comissió.

La comissió pot incorporar, a proposta de la persona titular de la Direcció General d'Inclusió Educativa, altre personal tècnic relacionat amb la gestió de les UET, que tindrà veu però no vot en les qüestions de deliberació o en els acords aconseguits.

3. Les funcions de la Comissió interdepartamental de seguiment de les UET són les següents:

a) Proposar i revisar els criteris d'organització, funcionament i avaluació.

b) Elaborar la proposta d'instruccions d'organització i funcionament per a cada curs escolar.

c) Dissenyar els indicadors d'avaluació de processos i de resultats, i el model de memòria anual.

d) Analitzar i valorar dades relatives a l'alumnat i al funcionament de les unitats, i elaborar informes amb les conclusions d'aquestes anàlisis.

e) Realitzar el seguiment i la valoració anual, a fi d'introduir les modificacions que milloren la qualitat en la prestació del servei.

f) Proposar la creació, supressió o modificació d'unitats.

g) Proposar el pla de formació anual per al personal de les UET.

h) Fomentar l'intercanvi d'experiències, la difusió de bones pràctiques i el treball en xarxa en l'àmbit de la intervenció amb l'alumnat amb problemes greus de conducta.

i) Qualsevol altra funció que li siga encomanada per part de la Direcció General d'Inclusió Educativa o pels òrgans superiors.

4. En finalitzar el curs escolar, els equips de la UET han de realitzar una avaluació col·legiada dels processos i dels resultats aconseguits a partir dels objectius i indicadors proposats, i redactar una memòria final d'acord amb el model establit per la Comissió de seguiment referida en el punt dos d'aquest apartat. La persona coordinadora de la unitat ha de remetre la memòria, en la primera quinzena del mes de juliol, a la Direcció General d'Inclusió Educativa i a la Inspecció d'Educació que coordina les UET de la Direcció Territorial d'Educació corresponent.





Desseté. Autorització d'unitats

1. Correspon a la Direcció General d'Inclusió Educativa, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, gestionar els requisits per a l'autorització d'unitats educatives terapèutiques.

2. Per al curs 2019-2020 s'autoritzen, amb caràcter experimental, les UET ubicades en els centres educatius públics següents:

– 03000400 UET IES Cotes Baixes, Alcoi (Alacant), desplaçada a l'EOI d'Alcoi (Alacant)

– 03010144 UET IES Pedro Ibarra Ruiz, Elx (Alacant)

– 12006780 UET CEE públic Castell Vell, Castelló de la Plana (Castelló)

– 46016245 UET CEE públic Profesor Sebastián Burgos, València (València)



Dihuité. Calendari d'aplicació

La present resolució té efectes durant el curs escolar 2019-2020.





València, 14 de novembre de 2019.– La directora general d'Inclusió Educativa: Raquel Andrés Gimeno.

Mapa web