Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 15 d'octubre de 2019, de la Subdirecció General de Relacions Laborals, per la qual es disposa el registre i publicació del text del Conveni col·lectiu de treball d'estacions de servei de la Comunitat Valenciana 2019 a 2021, codi 80000185011992. [2019/10623]

(DOGV núm. 8693 de 09.12.2019) Ref. Base de dades 010421/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
    Grup temàtic: Convenis col·lectius
    Descriptors:
      Temàtics: conveni col.lectiu , conveni de sector



Vist el text del Conveni col·lectiu de treball d'estacions de servei de la Comunitat Valenciana 2019 a 2021, signat per la comissió negociadora, estant integrada aquesta, d'una part pels representants de l'empresa i d'una altra per la representació dels treballadors Federació de CCOO Indústria i Federació d'Indústria, Construcció i Agro UGT (FICA_UGT), i de conformitat amb el que es disposa en l'article 90, apartats 2 i 3 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, l'article 2 del Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i depòsit de convenis i acords col·lectius de treball i l'article 3 de l'Ordre 37/2010, de 24 de setembre, per la qual es crea el Registre de la Comunitat Valenciana de Convenis i Acords Col·lectius de Treball, aquesta Subdirecció General de Relacions Laborals, d'acord amb el que s'estableix en l'article 51.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i en el Decret 04/2017, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors productius, Comerç i Treball, i en l'article 4.3 de l'Ordre 37/2010, resol:





Primer

Ordenar la seua inscripció en el Registre de la Comunitat Valenciana de Convenis i Acords Col·lectius de Treball, amb notificació a la Comissió negociadora, i depòsit del text del conveni.



Segon

Disposar la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 15 d'octubre de 2019.– El subdirector general de Relacions Laborals: Rogelio Navarro Domenichelli.





Conveni col·lectiu d'estacions de servei de la Comunitat Valenciana 2019 a 2021



CAPÍTOL I

Disposicions generals i àmbit d'aplicació



Article 1. Parts atorgants del conveni

Són parts atorgants del present conveni, per la representació empresarial, la Federació Mediterrània d'Estacions de Servei, i per la representació de les organitzacions sindicals, la Federació de CCOO Indústria del País Valencià i la Federació d'Indústries, Construcció i Agro de la UGT (UGT-FICA-PV).

Les dues parts es reconeixen mútuament legitimació i capacitat suficient per a negociar el present conveni, al qual les parts reconeixen expressament el caràcter de conveni estatutari i l'eficàcia general que té.



Article 2. Àmbit funcional

Aquest conveni regula les condicions de treball entre les empreses dedicades a l'activitat d'explotació de les instal·lacions per a subministraments de carburants i combustibles líquids a vehicles i dels treballadors/ores d'aquestes.

1. Es consideren empreses incloses:

Les estacions de servei, aparells assortidors o pals que expenguen al públic carburants, lubrificants, combustibles; així com totes les activitats necessàries o complementàries per a l'explotació del punt de venda, com servei de greixatge; llavat, botigues amb bar o sense; cafeteria; botigues de conveniència, independentment del volum de negoci i els articles expedits en aquestes, incloent-hi tant els peribles com els no peribles, etc. La descripció efectuada ho és a títol il·lustratiu i no limitatiu.

2. Es consideren com a treballadors/ores inclosos els que amb aquest caràcter presten els seus serveis en les empreses indicades anteriorment. Qualsevol dubte sobre noves activitats se sotmetrà al dictamen de la comissió paritària.



Article 3. Àmbit territorial

Aquest conveni serà aplicable en tot el territori de la Comunitat Valenciana, és a dir, a les províncies de Castelló, València i Alacant.





Article 4. Àmbit personal

Les presents condicions de treball afectaran tot el personal empleat en les empreses incloses en tots els àmbits funcional i territorial anteriors

No serà aplicable aquest conveni a les persones l'activitat de les quals es limite purament i simplement a l'acompliment de càrrec de conseller en les empreses que revisten la forma jurídica de societat i que exercisquen en les empreses càrrecs d'alta direcció, alt govern o alt consell, que es regiran per les seues normes específiques i per les que en el futur puguen ser-los aplicables.



Article 5. Àmbit temporal. Entrada en vigor, durada, pròrroga i denúncia

1. Àmbit temporal. Aquest conveni tindrà una durada de tres anys i estarà vigent, per tant, des de l'1 de gener de 2019 fins al 31 de desembre de 2021. A partir d'aquesta data, es prorrogarà d'any en any per tàcita reconducció, excepte en el cas de denúncia expressa de les parts amb una antelació mínima d'un mes a la data de la finalització, i es mantindrà en vigor fins que siga substituït per un nou conveni.

2. Entrada en vigor. Independentment de la data de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, tindrà efecte des de l'1 de gener de 2019 fins al 31 de desembre de 2021, excepte pel que fa als efectes econòmics, que es regiran pel que disposa el capítol V (conformació de les taules salarials) per a calcular els salaris i tots els articles referits a complements i plusos salarials, l'entrada en vigor dels quals serà l'1 de gener de 2019.

3. Denúncia, revisió i pròrroga. La denúncia del conveni es comunicarà amb un escrit, que ha de dirigir la part legitimada denunciant a les altres parts atorgants d'aquest i a l'autoritat laboral, almenys amb un mes d'antelació a la data de conclusió de la vigència.



Les parts legitimades per a negociar, una vegada denunciat el conveni, procediran a constituir en el termini màxim d'un mes la comissió negociadora i establiran les dues parts un calendari de negociació.

El termini màxim per a la negociació del nou conveni serà de vint-i-quatre mesos a comptar de la data de pèrdua de la seua vigència.

Transcorregut el termini màxim de negociació sense que s'arribe a un acord, les parts intervinents en la negociació s'adhereixen i se sotmetran al procediment de solució extrajudicial establit en el VI Acord de solució autònoma de conflictes laborals de la Comunitat Valenciana, publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana número 8166, de 9 de novembre de 2017.



Article 6. Garanties personals

Amb l'excepció del que preveu l'article 25 relatiu al complement d'antiguitat, es respectaran totes les situacions personals que, amb caràcter global, excedisquen el pacte, enteses com a quantitats brutes i mantingudes estrictament ad personam.



Article 7. Vinculació a la totalitat

Les condicions ací pactades formen un tot orgànic i indivisible, i, a l'efecte de l'aplicació pràctica, seran considerades globalment.

 



Article 8. Comissió paritària

Es constitueix una comissió de caràcter paritari (empresaris i treballadors/ores) composta per un màxim de dotze membres: sis membres de la Federació d'Estacions de Servei del Mediterrani, tres membres de la Federació d'Indústria de CCOO del PV, i tres de la Federació d'Indústria, Construcció i Agro d'UGT, triats per les respectives representacions, amb independència dels assessors que cada part estime necessaris.

L'objecte d'aquesta comissió és: solucionar amb caràcter previ i obligatori qualsevol reclamació sobre la interpretació o exigència del que s'ha concertat en aquest conveni, amb anterioritat a la presentació de demanda judicial, excepte en les accions que tinguen imposades un termini de caducitat peremptori. Per a dirigir-se a aquesta comissió mixta, només podrà fer-se a través de les organitzacions signants del present conveni. Per a qualsevol reclamació relacionada amb aquest, serà obligatori el dictamen previ de la comissió paritària.

La comissió paritària es reunirà quan ho sol·licite alguna de les organitzacions signants d'aquest conveni, en el termini màxim d'una setmana des de la sol·licitud.

Les funcions específiques de la comissió paritària com a òrgan d'interpretació, arbitratge, conciliació i vigilància del compliment del conveni seran les següents:

a) El coneixement i la resolució de les qüestions derivades de l'aplicació i interpretació d'aquest conveni col·lectiu.

b) La resolució de les discrepàncies durant el període de consultes a què fa referència l'article 82.3 de l'Estatut dels Treballadors.

c) La intervenció que s'acorde en els supòsits de modificació substancial de condicions de treball a què fa referència l'apartat 6 de l'article 41 de l'Estatut dels Treballadors.

d) En els supòsits de conflicte col·lectiu relatiu a la interpretació o aplicació del conveni, haurà d'intervindre la comissió paritària amb caràcter previ al plantejament formal del conflicte en l'àmbit dels procediments no judicials (mediació i/o el laude arbitral) o davant de l'òrgan judicial competent.

e) La conciliació facultativa que se sol·licite en problemes o controvèrsies de caràcter individual quan les parts se sotmeten expressament.



El procediment de resolució en les matèries encomanades serà sumari. Una vegada presentada la petició, juntament amb tota la documentació que considere aportar el peticionari, la comissió es reunirà en el termini improrrogable de 7 dies per a solucionar els drets objecte de controvèrsia, i la comissió paritària podrà emplaçar les parts perquè al·leguen el que convinga al seu dret. La comissió adoptarà per majoria dels membres la decisió pertinent en un termini no superior a 7 dies hàbils seguits de l'anterior termini indicat, que serà vinculant amb caràcter general. En el cas que no s'arribe a l'acord per majoria dels seus membres, es donarà trasllat, en un termini no superior a sis dies a comptar de la disconformitat, al Tribunal d'Arbitratge Laboral, entitat que assumeix el procediment de solució extrajudicial de conflictes laborals de la Comunitat Valenciana, publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de 9 de novembre de 2017.

Quant a les especialitats procedimentals referides als apartats b i c d'aquest article, caldrà ajustar-se al que disposa l'article 32 del present text.

Les dues parts designen com a domicilis els de les seues respectives seus socials, és a dir, carrer Gascó Oliag, 6, entresol; plaça de Nàpols i Sicília, 5, i carrer Arquitecte Mora, 7, totes a València.





CAPÍTOL II

Organització del treball



Article 9. Organització del treball

La direcció i organització del treball és facultat de la direcció de l'empresa, dins del marc imposat en el present conveni i en les disposicions legals i vigents a aquest efecte.

L'objecte de l'organització del treball és aconseguir en l'empresa un nivell adequat de productivitat basat en la utilització òptima dels recursos humans i materials, la qual cosa és possible amb una actitud activa i responsable de les parts integrants: direcció i empleats.

Sense minva de la facultat a què s'al·ludeix en els paràgrafs anteriors, els representants dels treballadors/ores tindran funcions d'orientació, proposta, emissió d'informes, etc., en allò que es relacione amb l'organització i racionalització del treball, de conformitat amb la legislació vigent i d'acord amb el que estableix aquest conveni.



Article 10. Noves tecnologies i formació

Quan en l'empresa s'introduïsquen noves tecnologies que puguen suposar per als treballadors/ores una modificació substancial de les seues condicions de treball o bé un període de formació o adaptació tècnica no inferior a un mes, s'hauran de comunicar aquestes amb caràcter previ als representants dels treballadors/ores en el termini suficient per a poder analitzar i preveure les conseqüències que tindran en relació amb l'ocupació, la salut laboral, la prevenció de riscos, la formació i l'organització del treball.

Així mateix, s'haurà de facilitar als treballadors/ores afectats la formació necessària per al desenvolupament de la seua nova funció i subscriure qualsevol pla que siga necessari per a l'adequada integració i promoció professionals.



CAPÍTOL III

Ingressos, contractació, ascensos i cessaments



Article 11. Ingressos. Regla general

L'ingrés dels treballadors/ores s'ha d'ajustar a les normes legals generals sobre col·locació i a les especials per als diferents col·lectius de treballadors.

Els treballadors/ores inclosos en l'àmbit d'aplicació del present conveni podran ser contractats sota qualsevol de les modalitats reconegudes per la legislació vigent en cada moment.



Article 12. Període de prova

L'ingrés dels treballadors/ores s'ha de considerar fet a títol de prova durant un període que serà variable segons l'índole dels llocs que cal cobrir i que no podrà excedir el temps fixat en l'escala següent:



Personal tècnic titulat: sis mesos.

Personal administratiu: tres mesos.

Personal operari:

Especialista: tres mesos.

Aprenent: un mes.

Personal subaltern: dos mesos.

Només s'entendrà que el treballador/a està subjecte al període de prova si així consta per escrit.

Durant el període de prova, tant l'empresa com el treballador/a poden resoldre lliurement el contracte sense termini de preavís i sense dret a cap indemnització.

Quan el treballador/a que es trobe realitzant el període de prova no el supere, en les empreses en què hi haja representant dels treballadors la direcció està obligada a comunicar-li-ho per escrit.



Una vegada transcorregut el termini de prova, el treballador/a ingressarà en la plantilla amb tots els drets inherents al seu contracte i al conveni col·lectiu.

La situació d'incapacitat temporal, siga per malaltia o accident, interromprà el còmput d'aquest període, que es reprendrà a partir de la data de la incorporació efectiva al treball.



Article 13. Contractació

S'acorda la possibilitat de concertar el contracte de treball eventual regulat en l'article 15.1.b del text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, amb els límits següents:

I. La durada màxima d'aquest contracte serà de dotze mesos dins d'un període de díhuit mesos.

En el cas que es concerte el contracte per un termini inferior a la durada màxima abans indicada, podrà prorrogar-se mitjançant un acord de les parts, per una única vegada, sense que la durada total del contracte inicial i la pròrroga puguen superar el termini indicat.

II. Per tant, al final dels dotze mesos, quedarà com a fix de plantilla, en el cas que no es resolga el contracte.

III. Per al supòsit d'extinció per expiració del temps convingut, el treballador/a tindrà dret a percebre una indemnització, de conformitat al que estableix l'article 49.1.c de l'Estatut dels Treballadors, d'una quantia equivalent a la part proporcional de la quantitat que resultaria d'abonar dotze (12) dies de salari per cada any de servei.





Article 14. Promoció i ascensos

Les places vacants existents en l'empresa es proveiran mitjançant els sistemes de lliure designació o de promoció interna d'acord amb els criteris que s'estableixen a continuació.

Els llocs de treball que comporten l'exercici de funcions de confiança o de comandament, en qualsevol nivell de l'estructura organitzativa de l'empresa, es cobriran mitjançant el sistema de lliure designació.

Amb caràcter enunciatiu i no limitatiu, s'entendran com a llocs de treball que comporten funcions de confiança o de comandament els enquadrats en els grups de tècnics i d'encarregat general.

Per a la lliure designació, l'empresa valorarà també el mèrit, la formació, la capacitat i l'experiència dels treballadors/ores que exercisquen llocs de treball similars, sense perjudici de la seua llibertat per a designar personal alié a l'empresa.

La resta de llocs de treball es cobriran mitjançant promoció interna dels treballadors/ores que exercisquen llocs de treball corresponents a nivells professionals similars o inferiors als que s'han de proveir.



La promoció s'ha d'ajustar a criteris de formació, capacitat i experiència, i les empreses acordaran la realització de les corresponents proves selectives de caràcter teoricopràctic.

Els ascensos s'entendran fets a prova i quedarà confirmada la promoció al cap de tres mesos. Si durant aquest termini es produïra la falta d'idoneïtat del seleccionat, aquest tornarà al seu anterior lloc de treball i podrà cobrir la vacant personal alié a l'empresa.



Article 15. Cessaments voluntaris

Els treballadors/ores que desitgen cessar voluntàriament en el servei de l'empresa estan obligats a posar-ho en coneixement d'aquesta i complir els terminis de preavís següents:

Personal tècnic titulat: 2 mesos.

Personal administratiu: 1 mes.

Resta de personal: 15 dies.

L'incompliment per part del treballador/a de l'obligació de preavisar amb la indicada antelació donarà dret a l'empresa a descomptar-li de la liquidació l'import del salari d'un dia per cada dia de retard en el preavís.

L'empresa està obligada a liquidar en finalitzar el termini els conceptes fixos que es puguen calcular en tal moment.





CAPÍTOL IV

Classificació professional, mobilitat funcional i geogràfica



Article 16. Classificació funcional

Els treballadors/ores afectats per aquest conveni, en atenció a les funcions que desenvolupen i d'acord amb les definicions que s'especifiquen en l'article següent, es classificaran en grups professionals.



Aquesta estructura professional s'ha establit atenent els criteris que fixa l'article 22 de l'Estatut dels Treballadors per a l'existència del grup professional i pretén obtindre una estructura raonable en la prestació dels serveis, sense minva de la dignitat, l'oportunitat de promoció i la justa retribució que corresponga a cada treballador/a.

Els actuals llocs de treball s'han d'ajustar als grups establits en el present conveni.



Definició dels grups professionals



Article 17. Grup I. Personal tècnic titulat

Subgrup 1. Personal tècnic titulat o no titulat

Són aquells a qui, per al compliment de la seua funció, s'exigeix tindre un títol professional expedit per un centre docent mantingut oficialment per l'Estat espanyol o per centres reconeguts per aquest, sempre que realitzen funcions pròpies dels seus respectius títols professionals.



Igualment, pertanyen a aquest grup els que no estan en possessió d'un títol acadèmic, però tenen un nivell de coneixement i experiència en l'activitat de l'empresa similar als titulats, i exerceixen funcions i treballs concordes amb el nivell esmentat i utilitzen els mitjans ofimàtics i tècnics que els facilita l'empresa.

A manera merament enunciativa, exerceix funcions amb comandament o sense aquest pròpies de la seua titulació o experiència en llocs que poden implicar responsabilitat sobre una unitat organitzativa.





Subgrup 2. Personal administratiu

Es considera personal administratiu el que en les diferents dependències de l'empresa exerceix funcions d'oficina, comptables o altres anàlogues, per a la qual cosa utilitza els equips necessaris per al tractament de la informació, siga en les unitats administratives de l'empresa o en altres àrees d'aquesta, i que pot exercir la supervisió sobre l'execució de treballs d'altres persones.

1. Cap administratiu

És qui, proveït de poder o no, té la responsabilitat directa de l'oficina d'empresa. Depenen d'ell/a les diverses seccions administratives que coordina.

2. Oficial administratiu de primera

És qui, amb uns coneixements o experiència suficients, realitza amb iniciativa i responsabilitat, i seguint instruccions del cap administratiu, gerent o empresari, treballs com despatx de correspondència, comptabilitat, confecció de nòmines, liquidació d'assegurances i tots els treballs propis de l'oficina, i que pot tindre a les seues ordres personal administratiu de categoria inferior.

3. Oficial administratiu de segona

És qui, amb coneixement i experiència suficients, realitza operacions auxiliars de comptabilitat, organitza arxius, classifica la correspondència, així com qualsevol altra funció similar d'anàloga importància, amb iniciativa i responsabilitat restringida, seguint instruccions del cap o caps superiors, i pot tindre a les seues ordres personal administratiu de categoria inferior.

4. Auxiliar administratiu

És l'empleat que, sense iniciativa ni responsabilitat, es dedica, dins de l'oficina, a operacions elementals administratives i, en general, a les purament mecàniques inherents al treball en aquestes. S'assimilen a aquesta categoria els mecanògrafs i telefonistes dels dos sexes.





Article 18. Grup II. Personal operari

Subgrup 1. Personal operari especialista:

1.1. Encarregat general d'estacions de servei

És l'empleat que té la comesa de coordinar i distribuir el treball de les diferents seccions, té sota el seu comandament tot el personal i està dotat d'iniciativa pròpia amb representació directa del gerent o propietari de l'estació.

1.2. Encarregat de torn

És el que dona les ordres o instruccions de treball que rep de l'encarregat general, gerent o propietari. Té comandament sobre la resta del personal operari de l'estació, vigila els treballs que fan, rep els subministraments de totes les classes i n'efectua la distribució. A més, ha de realitzar les mateixes funcions que estan encomanades als expenedors.



1.3. Mecànic especialista

És l'operari que té la missió de reparar les avaries que es produïsquen en l'equip mòbil de l'empresa, com ara camions, cotxes, motors, tractors, muntacàrregues, aparells assortidors i auxiliars, etc., i en té cura del manteniment perquè sempre estiguen en perfecte estat de funcionament i conservació.

1.4. Expenedor

És l'operari que realitza el subministrament i cobrament del combustible; realitza les funcions necessàries per a la recepció de les cisternes de carburant i de mercaderies o productes; du a terme la col·locació en el lloc adequat o l'emmagatzematge d'aquests, segons siga procedent; atén les peticions que requerisquen els clients; porta a efecte la prestació als clients de tots els serveis que l'empresa establisca en el centre de treball, inclosos els de botiga; realitza les liquidacions de torn dins de la seua jornada de treball i les altres comeses de conservació, neteja i manteniment dels elements i llocs de treball, a excepció dels serveis; les tasques d'administració de l'empresa (sense entendre com a tals la introducció d'albarans, les factures que sol·liciten els clients; la introducció de compravenda, i la introducció i realització d'inventari o similars); i els treballs de jardineria; llevat que es donen les condicions previstes en l'últim paràgraf del present article.



1.5. Greixador

És qui realitza el greixatge dels vehicles que se li confien, mitjançant els aparells i dispositius adequats. S'encarrega també dels banys de petroli.

1.6. Muntador de pneumàtics

És el que realitza, a més de la reparació dels pneumàtics, el muntatge, l'encreuament, la ratllada i l'equilibratge de les rodes, amb les màquines i els dispositius necessaris.

Subgrup 2. Aprenents

Són els que, al mateix temps que presten els seus serveis en formació i pràctiques, atenen el manteniment normal que requerisquen els clients, com ara neteja de parabrisa, verificació de la pressió dels pneumàtics i nivells d'aigua, i aprenen l'ofici d'expenedor, sense que això implique una disminució de les obligacions d'expenedor.

Els expenedors han de fer tasques de manteniment dels serveis i/o jardins, sempre que l'empresari i el treballador/a hagen arribat a un acord que determine la forma i compensació en la qual es preste aquest servei.



Article 19. Grup III. Personal subaltern

És el que exerceix funcions per a les quals no es requereix més preparació que l'adquirida en les escoles de primer ensenyament i només tenen responsabilitat elemental, tant administrativa com de comandament.

1. Guarda

Té a càrrec seu la vigilància dels locals i les instal·lacions de l'empresa, i cursen els comunicats corresponents a les possibles incidències.



2. Personal de neteja

És el subaltern encarregat de la neteja i higiene de les diferents dependències i serveis de l'empresa.

3. Auxiliars. Es consideren com a tals els que, sense ser fonamentals a l'activitat laboral afectada per aquest conveni, ni típics d'aquesta, els utilitzen les empreses i formen part del personal d'aquestes.





SECCIÓ 2a



Article 20. Mobilitat geogràfica

Els trasllats del personal que impliquen un canvi de domicili familiar per a l'afectat podran efectuar-se per:

A. Trasllat per sol·licitud de l'interessat:

Serà requisit necessari la prèvia acceptació per part de l'empresa i el sol·licitant no tindrà dret a indemnització per les despeses que origine el canvi.

B. Trasllat realitzat per mutu acord entre empresa i treballador/a:



S'ha d'ajustar a les condicions pactades per escrit entre les dues parts.

C. Trasllat per necessitats del servei:

Quant als requisits, el procediment i els tràmits, s'ha d'ajustar al que disposa l'article 40 de l'Estatut dels Treballadors.

D. Permuta:

L'empresari, sempre que ho concerten els mateixos permutants; en atenció a les categories, les necessitats del servei, així com valorant l'aptitud que tenen en les seues destinacions, i qualsevol altra circumstància que siga digna d'apreciar, podrà accedir a la permuta de treballadors/ores.



Article 21. Canvi de centre de treball que no supose ni requerisca un canvi de domicili del treballador/a

L'empresa podrà canviar els seus empleats de centre de treball, sempre que aquest canvi no supose ni requerisca un canvi de domicili del treballador/a.

S'entén que no és necessari un canvi de domicili del treballador/a quan el nou centre de treball a què es destine no diste de l'anterior més de 35 km.

L'empresa està obligada a notificar amb cinc dies d'antelació, com a mínim, tant a l'afectat com a la representació dels treballadors i mitjançant un escrit on s'ha d'especificar la data d'efectes del canvi, la durada aproximada, així com les causes que l'han motivat. El treballador/a percebrà en compensació pel canvi les quantitats reflectides en l'article referent a dietes i quilometratge del present conveni, mentre aquest subsistisca.





CAPÍTOL V

Política salarial



Article 22. Estructura de les retribucions

Són retribucions salarials les remuneracions econòmiques que reben els treballadors/ores en diners o en espècie per la prestació dels serveis laborals per compte d'altri, d'acord amb la classificació següent:



1. Conceptes salarials.

A) Salari base

B) Complements salarials:

– Personals: plus d'antiguitat i complement d'antiguitat.

– De lloc de treball: plus d'expenedor, plus reforç.

– De jornada: plus de nocturnitat, plus festius i diumenges, hores extraordinàries.

– Gratificacions extraordinàries.

2. Conceptes no salarials

Les prestacions i indemnitzacions de la Seguretat Social o assimilades a aquesta; les indemnitzacions, compensacions o bestretes per despeses que haja de realitzar el treballador/a per a la realització de la seua activitat laboral, com ara roba de treball; plus de distància; despeses de viatge o locomoció, estada, etc., les indemnitzacions per cessament; desplaçaments; trasllats; suspensions o acomiadaments.

S'estableix, igualment, un model oficial de quitança, que figura com a annex II del present conveni.

Les empreses estan obligades a evitar qualsevol discriminació en matèria retributiva.



Article 23. Pagament de salaris

El pagament del salari es realitzarà per mesos vençuts, dins dels cinc primers dies del mes següent a la data de la meritació, mitjançant efectiu, xec, taló o transferència bancària.



Article 24. Salari base i revisió

Any 2019. Per al període comprés entre l'1 de gener de 2019 i el 31 de desembre de 2019, s'incrementarà un 1,90 % la taula salarial del conveni, vigent a 31 de desembre de 2018, i serà aplicable la taula salarial que figura en l'annex I d'aquest conveni.



Revisió salarial: en el cas que l'índex de preus al consum (IPC), establit per l'INE, registrara a 31 de desembre de 2019 un increment, respecte a la taula vigent a 31 de desembre de 2018, superior a l'1,90 %, s'efectuarà una revisió salarial només es constate oficialment aquesta circumstància, en l'excés sobre la xifra indicada, i la comissió negociadora en formalitzarà l'aplicació per mitjà de l'elaboració de la taula corresponent.

Aquesta diferència tindrà efectes l'1 de gener de 2019; per tant, servirà com a base de càlcul per a l'increment salarial de l'any següent, i per a dur-la a terme es prendrà com a referència la taula de salari brut utilitzada per a realitzar els augments inicialment aplicats l'any a què correspon.

El pagament dels endarreriments derivat de la revisió salarial, si escau, s'abonarà en una sola paga dins dels dos mesos següents a la publicació en el BOP.

Any 2020. Per al període comprés entre l'1 de gener de 2020 i el 31 de desembre de 2020, s'incrementarà un 1,90 % la taula salarial del conveni, vigent al 31 de desembre de 2019.

Revisió salarial: en el cas que l'índex de preus al consum (IPC), establit per l'INE, registrara a 31 de desembre de 2020 un increment, respecte a la taula vigent a 31 de desembre de 2019, superior a l'1,90 %, s'efectuarà una revisió salarial, només es constate oficialment aquesta circumstància, en l'excés sobre la xifra indicada, i la comissió negociadora en formalitzarà l'aplicació a través de l'elaboració de les taules corresponents.

Aquesta diferència tindrà efectes l'1 de gener de 2020; per tant, servirà com a base de càlcul per a l'increment salarial de l'any següent, i per a dur-la a terme es prendrà com a referència la taula de salari brut utilitzada per a realitzar els augments inicialment aplicats l'any a què correspon.

El pagament dels endarreriments derivat de la revisió salarial, si escau, s'abonarà en una sola paga dins dels dos mesos següents a la publicació en el BOP.

Any 2021. Per al període comprés entre l'1 de gener de 2021 i el 31 de desembre de 2021, s'incrementarà un 1,90 % la taula salarial del conveni, vigent al 31 de desembre de 2020.

Revisió salarial: en el cas que l'índex de preus al consum (IPC), establit per l'INE, registrara a 31 de desembre de 2021 un increment, respecte a la taula vigent a 31 de desembre de 2020, superior a l'1,90 %, s'efectuarà una revisió salarial, només es constate oficialment aquesta circumstància, en l'excés sobre la xifra indicada, i la comissió negociadora en formalitzarà l'aplicació a través de l'elaboració de les taules corresponents.

Aquesta diferència tindrà efectes l'1 de gener de 2021; per tant, servirà com a base de càlcul per a l'increment salarial de l'any següent, i per a dur-la a terme es prendrà com a referència la taula de salari brut utilitzada per a realitzar els augments inicialment aplicats l'any a què correspon.

El pagament dels endarreriments derivat de la revisió salarial, si escau, s'abonarà en una sola paga dins dels dos mesos següents a la publicació en el BOP.

Excepcions: durant tota la vigència del conveni no s'incrementarà ni revisarà el complement d'antiguitat, ni l'import dels capitals assegurats per invalidesa i mort (art. 25 i 44 del conveni).



Article 25. Complement d'antiguitat

A partir de l'1 de gener de 2015, es van modificar les condicions per a la percepció del complement d'antiguitat i han quedat com s'indica a continuació:

1r. A partir de l'1 de gener de 2015, els augments per any de servei es reportaran exclusivament per un quadrienni i cinc quinquennis.

2n. Pel quadrienni complit, s'abonarà la quantitat de 36,06 €, i per cada quinquenni complit s'abonarà la quantitat de 42,07 € mensuals.



Al quadrienni i als quinquennis, bé siga de nous treballadors/ores o antics, que es complisquen amb posterioritat a l'1 de gener de 2015, s'aplicarà l'import assenyalat en el paràgraf anterior.

3r. Les quantitats que els treballadors/ores estiguen cobrant en concepte d'antiguitat (de conformitat amb el que estableix l'article 61 de l'ordenança laboral derogada) s'integraran a partir de l'1 de gener de 1996 en una quantitat fixa consolidada amb el nom de «plus d'antiguitat», que percebrà ad personam cada treballador/a. Aquest plus salarial no serà absorbible ni compensable.

4t. Com a situació jurídica individualitzada, els empleats que, a la signatura d'aquest conveni, tinguen en curs d'adquisició el primer bienni o el segon es respectarà aquest dret i, una vegada consoliden els dos biennis, passaran a regir-se pel que estableix aquest article. Per cada un dels biennis percebran la quantitat de 18,03 euros.





Article 26. Nocturnitat

S'estableix per a tots els treballadors/ores un complement per a tot el personal que faça el seu treball entre les 22.00 i les 06.00 hores, així com per al personal que el realitze de 23.00 a 07.00 hores. Aquest complement consistirà:

Durant l'any 2019 ……………………. 10,27 €

La resta de treballadors/ores el cobraran en proporció al nombre d'hores treballades en el que es denomina període nocturn.

Aquest complement s'abonarà a tot treballador/a pertanyent a l'empresa per nit efectivament treballada.

Aquest complement s'abonarà, en una quantia de 45 euros, als treballadors/ores la jornada dels quals coincidisca amb la nit dels dies 24 o 31 de desembre (nit de Nadal o nit de Cap d'Any).



Article 27. Complement expenedor/a venedor/a

Com a complement derivat de l'activitat d'expenedor/a-venedor/a, s'abonarà a cada un dels treballadors/ores d'aquesta categoria una quantitat anual, susceptible de prorratejar-se en dotze parts. L'import consistirà en:

Durant l'any 2019. ………………….. 596,57 €.

Aquesta quantitat la percebran tots els treballadors/ores que realitzen les funcions d'expenedor/a per ser responsables del maneig de diners en efectiu i/o per la venda de mercaderies i custòdia de béns de l'empresa.

No obstant això, es mantindran a títol personal les quantitats que perceben els treballadors/ores per la seua responsabilitat en el maneig de diners (anterior complement de menyscapte de diners) i que superen el que s'ha pactat ací; quantitats que quedaran congelades fins que no siguen superades per les acordades en aquest article.

Aquest concepte s'entén que és totalment independent dels incentius (comissions) per vendes que puguen haver pactat l'empresa i els treballadors/ores.



Article 28. Plus de festius i diumenges

El treball que es preste en festius i diumenges es remunerarà amb un plus, per jornada treballada, o la part proporcional de les hores treballades, independentment dels descansos setmanals o les compensacions que siguen procedents legalment. (S'entén per festius els catorze dies assenyalats en el calendari laboral anual). L'import serà:

Durant l'any 2019……………………….. 6,13 €



Article 29. Plus de distància

Si la ubicació de l'estació de servei està situada a més de dos quilòmetres del nucli de la població a la qual pertany aquesta estació, l'empresa podrà:

A. Facilitar al treballador un mitjà de transport per a l'anada i la tornada.

B. Abonar-li en concepte de plus de distància una quantitat equivalent a 0,12 euros per quilòmetre de distància entre el límit del casc de la població i la ubicació de l'estació de servei. Per al càlcul de la quantitat, es considerarà el domicili del treballador, el de la població a partir del nucli urbà de la qual es computen els dos quilòmetres, amb independència de quin siga el seu domicili real en el moment de l'inici de la relació laboral o de qualsevol canvi posterior de domicili que es poguera produir. És a dir, el que es té en compte a l'efecte de la meritació d'aquest plus és la ubicació de l'estació de servei i no el domicili real del treballador.

C. Si el treballador amb dret al plus de distància té jornada continuada, percebrà la quantitat que corresponga computant només un viatge d'anada i un altre de tornada. Si tinguera jornada partida, tindrà dret a l'equivalent a quatre viatges.

D. Els treballadors/ores que, a l'entrada en vigor del present conveni, perceben el plus distància, mantindran el dret a continuar percebent-lo, com a situació jurídica individualitzada, sempre que no es modifiquen o varien les circumstàncies que van donar lloc al reconeixement d'aquest. En el cas que es produïsca una variació o modificació de les circumstàncies, se'ls aplicara el que estableix aquest conveni.





Article 30. Pagues extraordinàries

Els treballadors/ores percebran, en proporció al temps treballat durant l'any, tres gratificacions extraordinàries, que s'abonaran respectivament:

1. Paga de març: s'abonarà de l'1 al 30 de març.

2. Paga d'estiu: s'abonarà de l'1 al 30 de juny.

3. Paga de Nadal: s'abonarà de l'1 al 20 de desembre.

L'import de cada una d'aquestes pagues serà de 30 dies de salari base de conveni, més antiguitat.



Article 31. Plus reforç

L'empleat que, a petició de l'empresa, voluntàriament accepte efectuar la cobertura de l'absència justificada d'un company percebrà un complement de 53 euros per torn complet realitzat i de 28 euros per mig torn, o, si escau, se li compensara amb un dia i mig de descans per cada dia de treball, per a la qual cosa es respectaran els acords que hi puga haver en aquesta matèria entre les empreses, si aquests foren superiors. L'abonament d'aquestes quantitats s'efectuarà mensualment.



Article 32. Inaplicació de les condicions de treball previstes en el present conveni

El que es disposa en el present conveni col·lectiu obliga tots els empresaris i treballadors/ores inclosos dins del seu àmbit d'aplicació i durant tot el temps de la seua vigència.

Sense perjudici de l'anterior, quan concórreguen causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, per acord entre l'empresa i els representants dels treballadors legitimats per a negociar un conveni col·lectiu conforme al que es preveu en l'art. 82.3 de l'Estatut dels Treballadors, es podrà procedir, amb el previ desenvolupament d'un període de consultes en els termes de l'art. 41.4 del text esmentat, a inaplicar en l'empresa les condicions de treball que preveu el present conveni col·lectiu, que es troben desplegades o pactades en aquest i que afecten alguna de les matèries següents:

a) Jornada de treball.

b) Horari i la distribució del temps de treball.

c) Règim de treball a torns.

d) Sistema de remuneració i quantia salarial.

e) Sistema de treball i rendiment.

f) Funcions, quan excedisquen els límits que per a la mobilitat funcional preveu l'article 39 de l'Estatut dels Treballadors.

g) Millores voluntàries de l'acció protectora de la Seguretat Social.



S'entén que concorren causes econòmiques quan dels resultats de l'empresa es desprenga una situació econòmica negativa, en casos com l'existència de pèrdues actuals o previstes, o la disminució persistent del seu nivell d'ingressos o vendes. En tot cas, s'entendrà que la disminució és persistent si es produeix durant dos trimestres consecutius respecte al mateix període de l'any anterior.

S'entén que concorren causes tècniques quan es produïsquen canvis, entre altres, en l'àmbit dels mitjans o els instruments de producció; causes organitzatives quan es produïsquen canvis, entre altres, en l'àmbit dels sistemes i els mètodes de treball del personal o en la manera d'organitzar la producció, i causes productives quan es produïsquen canvis, entre altres, en la demanda dels productes o els serveis que l'empresa pretén col·locar en el mercat.

Per al tràmit del període de consultes, que s'expressa en el segon paràgraf d'aquest article, en cas que no hi haja representació legal dels treballadors en l'empresa, aquesta representació es considerarà atribuïda als sindicats més representatius i amb legitimació per a formar part de la comissió negociadora d'aquest conveni col·lectiu, llevat que els treballadors/ores decidiren atribuir la seua representació a una comissió integrada per treballadors/ores de la mateixa empresa, elegits segons preveu l'article 41.4 de l'Estatut dels Treballadors.

Quan el període de consultes finalitze amb acord, aquest ha de determinar amb exactitud les noves condicions de treball aplicables en l'empresa i la durada que tindran, que no podrà prolongar-se més enllà del moment en què resulte aplicable un nou conveni en aquesta empresa. Així mateix, l'acord s'ha de notificar a la comissió paritària del conveni col·lectiu i a l'autoritat laboral.

En cas de desacord durant el període de consultes, qualsevol de les parts podrà sotmetre la discrepància a la comissió paritària del conveni d'aplicació, que disposarà d'un termini màxim de set dies per a pronunciar-s'hi, a comptar des que la discrepància siga plantejada. Si la comissió paritària del conveni no arribara a un acord amb el vot favorable de la majoria dels seus membres, les parts podran recórrer, si així ho fan constar a la comissió paritària del conveni i per a solucionar de manera efectiva les discrepàncies sorgides, sotmetre-les a la mediació o al compromís previ a l'arbitratge vinculant. Serà la mateixa comissió paritària la que, en el termini dels cinc dies següents a la finalització del termini per a resoldre, remetrà les actuacions i la documentació corresponent al Tribunal d'Arbitratge Laboral (TAL) (procediment de solució extrajudicial de conflictes laborals de la Comunitat Valenciana publicat en el DOGV de data 09.11.2017). Si es va optar per l'arbitratge vinculant, el laude arbitral tindrà la mateixa eficàcia que els acords en període de consultes.



CAPÍTOL VI

Jornada de treball, horari, hores extraordinàries i vacances



Article 33. Jornada de treball

1. La jornada laboral anual màxima de treball efectiu serà de 1.776 hores anuals de treball efectiu, repartides com a màxim en 250 dies de treball a l'any.

2. La jornada diària de treball (a temps complet) no podrà ser inferior a 7 hores ni superior a 9 hores, i s'han de respectar en tot cas els descansos mínims entre jornades.

3. La jornada que es pacta ací no es podrà partir, excepte quan hi haja un acord exprés entre empresa i treballador/a.

4. L'elecció d'un horari o de l'altre el decidirà l'empresa.

5. El calendari laboral es fixarà de comú acord entre empresa i treballadors/ores, i ha de preveure la jornada diària, setmanal, les vacances i els quadrants anuals.

6. A aquest efecte, s'establirà un calendari de manera que un treballador/a no treballe més de dos diumenges consecutius.



Article 34. Borsa de flexibilitat horària

Les empreses afectades per aquest conveni podran establir la distribució irregular de la jornada al llarg de l'any en el deu per cent de la jornada de treball.

Aquesta distribució ha de respectar en tot cas els períodes mínims de descans diari i setmanal previstos en la llei, i el treballador/a ha de conéixer amb un preavís mínim de cinc dies el dia i l'hora de la prestació de treball resultant d'aquella.



Article 35. Horari del personal administratiu

El personal administratiu gaudirà de dotze setmanes de jornada intensiva amb horari de 08.00 hores a 15.00 hores, les dues inclusivament, durant el període comprés entre el 21 de juny i el 21 de setembre.

No serà obligatori per a les empreses concedir aquestes setmanes de jornada intensiva simultàniament a tota la plantilla de personal administratiu.

Quan concórreguen circumstàncies especials de força major, les empreses podran adaptar els seus horaris de mutu acord amb els mateixos treballadors/ores.

Així mateix, s'han de respectar els pactes existents o futurs en aquesta matèria entre treballador/a i empresari/ària.

Tot el que s'estableix en el present article en matèria de jornada intensiva és aplicable únicament i exclusivament al personal administratiu de les estacions de servei.



Article 36. Descans en jornada continuada

Quan la jornada diària continuada excedisca 6 hores, s'estableix durant aquesta un descans de quinze minuts, que es considerarà com a temps de treball efectiu i que s'ha de gaudir fora de les hores de més activitat.



Article 37. Vacances

Les vacances seran de trenta dies naturals i es prendran per torns rotatius.

Les vacances es podran gaudir durant tot l'any per qüestions tècniques, organitzatives o productives, i en règim normal, preferentment en els mesos de juny, juliol, agost i setembre.

Les empreses determinaran el calendari de vacances en els primers mesos de l'any, o bé en els dos últims mesos de l'any anterior, de comú acord amb els treballadors/ores.

– En el cas que el període de vacances coincidisca amb una incapacitat temporal per contingències diferents de les assenyalades en el paràgraf anterior que impossibilite al treballador gaudir-les, totalment o parcialment, durant l'any natural a què corresponen, el treballador podrà fer-ho una vegada finalitze la seua incapacitat i sempre que no hagen transcorregut més de díhuit mesos a partir del final de l'any en què s'han originat.

Quan el període de vacances fixat en el calendari de vacances de l'empresa coincidisca en el temps amb una incapacitat temporal derivada de l'embaràs, el part o la lactància natural, o amb el període de suspensió del contracte de treball previst en els articles 48.4 de l'Estatut dels Treballadors, es tindrà dret a gaudir les vacances en una data diferent de la de la incapacitat temporal o de la del gaudi del permís que, per aplicació d'aquest precepte, li corresponga quan finalitze el període de suspensió, encara que haja acabat l'any natural a què correspon.





Article 38. Hores extraordinàries

Tindran la consideració d'hores extraordinàries les que excedisquen la jornada ordinària de treball, siga en còmput diari, setmanal o anual.



Les parts signants d'aquest conveni creuen convenient establir limitacions quant a la realització d'hores extraordinàries, per a la qual cosa:



– Les hores extraordinàries habituals se suprimeixen totalment.

– Les hores extraordinàries estructurals es realitzaran amb caràcter voluntari.

– Les hores extraordinàries de força major seran de realització obligatòria.

S'entendran com a hores extraordinàries estructurals les que es realitzen per a atendre períodes punta de producció, absències imprevistes, canvis de torn o manteniment.

El valor de l'hora extraordinària es veurà incrementat en un 50 % respecte de l'hora ordinària, tant si s'abona econòmicament, com si es compensa amb períodes de descans, que s'han de gaudir, si és el cas, en un termini màxim de tres mesos des de la realització d'aquestes hores.





CAPÍTOL VII

Desplaçaments, dietes, llicències i excedències



Article 39. Desplaçaments i dietes

Els treballadors/ores que per necessitat de l'empresa hagen d'efectuar viatges o desplaçaments a poblacions diferents d'aquella on radique el seu centre de treball percebran una dieta la quantia de la qual serà de 13,12 € durant l'any 2019 quan facen una menjada fora i pernocten en el seu domicili, i la quantitat de 26,28 € durant l'any 2019 quan realitzen les dues menjades fora.

En els desplaçaments, si el treballador/a utilitza el seu propi vehicle, se li abonarà la quantitat de 0,23 euros per quilòmetre recorregut, tenint en compte la distància que hi haja entre el centre de treball i el lloc on es desplace.

Si el desplaçament s'efectua per mitjà del transport públic, el treballador/a ha de justificar la quantitat abonada, l'import de la qual li satisfarà l'empresa.



Article 40. Permís per maternitat/paternitat

Els treballadors/ores tindran els drets reconeguts per la llei en aquesta matèria. En el cas que demane una excedència per un termini màxim de tres anys, s'haurà de sol·licitar la reincorporació amb un mes d'antelació a la data de la finalització d'aquesta i l'empresa haurà d'acceptar-la amb tots els drets reconeguts en el moment de la seua concessió.



Article 41. Permisos

1. Retribuïts: el treballador/a, avisant amb la possible antelació i justificant-ho adequadament, podrà faltar o absentar-se del treball amb dret a la remuneració per algun dels motius i durant el temps màxim que a continuació s'exposen:

a. Quinze dies naturals en cas de matrimoni o de parelles de fet registrades legalment.

b. Quatre dies per defunció, accident o malaltia greu o intervenció quirúrgica, que requerisca hospitalització, de parents fins a segon grau d'afinitat o consanguinitat. Aquests dies podran gaudir-se de manera continuada o alterna, per a la qual cosa cal notificar prèviament per escrit a l'empresa la forma en la qual els gaudiran, amb una antelació suficient perquè es puguen efectuar els quadrants de treball necessaris. Quan el treballador/a necessite realitzar algun desplaçament a l'efecte a una localitat diferent d'aquella on tinga la seua residència habitual que diste almenys 150 km, s'ampliarà en un dia més, un altre dia més quan el desplaçament siga superior a 350 km, ampliable a un altre dia més quan el desplaçament siga superior a 450 km.

c. En cas de tercer grau d'afinitat o consanguinitat, el permís serà de dos dies no alterns. Dos dies en cas d'intervenció quirúrgica sense hospitalització que requerisca repòs domiciliari, fins a segon grau d'afinitat o consanguinitat. Quan per aquest motiu el treballador necessite fer un desplaçament, el termini serà de quatre dies.

d. Un dia per trasllat del domicili habitual.

e. Pel temps indispensable, per al compliment d'un deure inexcusable de caràcter públic i personal, degudament justificat.

f. Un dia per matrimoni de pares, fills, germans o cunyats, que serà un dia més si l'esdeveniment és fora de la província.

g. Pel temps indispensable i necessari per a acudir a consulta mèdica, sempre que es justifique adequadament.

h. Un dia laborable dins de l'any natural de descans per a tots els treballadors/ores afectats pel present conveni, que gaudiran amb el previ acord de l'empresa i treballador/a, preferentment en període vacacional, Nadal i Setmana Santa, tenint en compte les exigències productives, tècniques i organitzatives.

i. Les treballadores, per lactància d'un fill menor de nou mesos, tindran dret a una hora d'absència del treball, que podran dividir en dues fraccions. La durada del permís s'incrementarà proporcionalment en cas de part múltiple.

La dona, per la seua voluntat, podrà substituir aquest dret per una reducció de jornada en mitja hora amb la mateixa finalitat o acumular-lo en jornades completes, per acord amb l'empresari i respectant, en tot cas, el que s'hi estableix. Aquest permís es podrà gaudir indistintament pel pare o la mare, en el cas que els dos treballen.

j. Qui, per raons de guarda legal, tinga a la seua cura directa algun menor de dotze anys o persona amb discapacitat física, psíquica o sensorial que no exercisca una activitat retribuïda tindrà dret a una reducció de jornada de treball, amb la disminució proporcional del salari entre, com a mínim, una huitena part i un màxim de la meitat de durada d'aquella.

k. Per a dur a terme funcions sindicals o de representació del personal en els termes establits legalment o convencionalment.

l. Pel temps indispensable per a la realització d'exàmens prenatals i tècniques de preparació al part, i, en els casos d'adopció, guarda amb finalitats d'adopció o acolliment, per a l'assistència a les preceptives sessions d'informació i preparació, i per a la realització dels preceptius informes psicològics i socials previs a la declaració d'idoneïtat, sempre, en tot cas, que tinga lloc dins de la jornada de treball.



En aquestes llicències, s'inclouen les parelles de fet registrades legalment.

2. No retribuïts: sense perjudici del que es disposa en l'apartat anterior d'aquest article, en els casos previstos en l'apartat b, el treballador/a tindrà, a més, dret a una llicència de tres dies sense remuneració, que ha d'ampliar-se a quatre dies, també sense remuneració, en el supòsit d'haver de desplaçar-se el treballador/a a aquest efecte a una localitat diferent d'aquella on tinga la seua residència habitual.



Article 42. Excedències

1. Excedència voluntària. El treballador/a amb una antiguitat en l'empresa d'almenys un any tindrà dret que se li reconega la possibilitat de situar-se en excedència voluntària per un termini no inferior a quatre mesos i no superior a cinc anys.

Per a acollir-se a una altra excedència voluntària, el treballador/a ha de cobrir un nou període d'almenys quatre anys de servei efectiu en l'empresa.

L'excedència voluntària s'entendrà sempre concedida sense dret a percebre cap retribució de l'empresa ni es computarà a cap efecte.



El temps d'excedència no podrà ser utilitzat per a prestar servei en una empresa similar o que implique concurrència. En cas d'incompliment d'aquesta norma, s'entendrà que es rescindeix voluntàriament el contracte laboral, amb tots els seus drets.

La reincorporació s'ha de sol·licitar per escrit amb un mes d'antelació a la data de la finalització del gaudi de l'excedència. Si la sol·licitud s'insta abans que transcórrega el primer any d'excedència, la reincorporació del treballador/a serà automàtica amb tots els drets reconeguts a la iniciació d'aquesta, bé en la seua antiga categoria o similar, si existira vacant, bé en un lloc d'inferior categoria fins que aquesta es produïsca. Si la reincorporació se sol·licita transcorregut el primer any, el treballador/a només tindrà un dret preferent al reingrés en les vacants d'igual o similar categoria a la seua que hi haja o es produïsca en l'empresa.



En els llocs de lliure designació de l'empresa, aquesta determinarà al seu reingrés si el treballador/a torna a ocupar el lloc que tenia confiat amb anterioritat a l'excedència o si li n'adjudica un altre diferent.

La petició d'excedència s'ha de formular per escrit, s'ha de resoldre dins dels trenta dies des de la seua presentació i s'ha d'atendre dins de les possibilitats que permeten les necessitats del servei.



En cap cas, el nombre d'excedents podrà superar el 5 per cent de la plantilla de cada centre de treball computant les fraccions per unitat. En empreses de fins a 50 treballadors/ores, podran acollir-se com a màxim a l'excedència tres treballadors/ores.

En el supòsit de tancament de l'empresa, aquesta s'obliga a cridar tots els treballadors/ores que es troben en situació d'excedència perquè es reincorporen als seus llocs de treball.

2. Excedència per cura de fills. Els treballadors/ores tindran dret a un període d'excedència de durada no superior a tres anys per a atendre cada fill, tant quan ho siga per naturalesa com per adopció, o, en el cas d'acolliment, tant permanent com preadoptiu, encara que siguen provisionals, a comptar de la data de naixement o, si és el cas, de la resolució judicial o administrativa.



3. Excedència per cura d'un familiar. També tindran dret a un període d'excedència de durada no superior a dos anys els treballadors/ores per a atendre un familiar, fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, que, per raons d'edat, accident o malaltia, no puga valdre's per si mateix i que no exercisca cap activitat retribuïda.



L'excedència prevista en aquest apartat, el període de durada de la qual podrà gaudir-se de manera fraccionada, constitueix un dret individual dels treballadors/ores, homes o dones. No obstant això, si dos o més treballadors/ores de la mateixa empresa generen aquest dret pel mateix subjecte causant, l'empresari podrà limitar l'exercici simultani per raons justificades de funcionament de l'empresa.



Quan un nou subjecte causant done dret a un nou període d'excedència, l'inici d'aquesta posarà fi al que, si és el cas, es gaudia.



El període en què el treballador/a romanga en situació d'excedència, conforme al que s'estableix en aquest article, serà computable a l'efecte d'antiguitat i el treballador/a tindrà dret a l'assistència a cursos de formació professional, a la participació dels quals ha de ser convocat per l'empresari, especialment en ocasió de la seua reincorporació. Durant el primer any, tindrà dret a la reserva del seu lloc de treball. Transcorregut aquest termini, la reserva quedarà referida a un lloc de treball del mateix grup professional o categoria equivalent.

No obstant això, quan el treballador/a forme part d'una família que tinga reconeguda oficialment la condició de família nombrosa, la reserva del seu lloc de treball s'estendrà fins a un màxim de 15 mesos, quan es tracte d'una família nombrosa de categoria general, i fins a un màxim de 18 mesos si es tracta de categoria especial.



CAPÍTOL VIII

Condicions socials



Article 43. Roba de treball

Dins del primer mes de cada semestre de l'any, l'empresa està obligada a facilitar als seus treballadors i treballadores dos uniformes tant d'estiu com d'hivern.

L'empresa tindrà la facultat de triar i facilitar a cada empleat/ada dos parells de sabates de seguretat que estiguen homologades.

Igualment, ha de facilitar una peça d'abric cada dos anys.

En els centres de treball que no disposen de marquesines protectores per a la pluja, es dotaran els treballadors/ores que presten els seus serveis en l'exterior de peces impermeables.

 Les peces de vestir de treball i les botes seran d'ús individual i es consideraran com a pertanyents a l'empresa fins a la caducitat en els temps que s'hi expressa, i s'han d'utilitzar exclusivament en hores de treball.



Article 44. Assegurança d'invalidesa i mort

Durant la vigència del conveni, les pòlisses de les assegurances d'accidents ja contractats o que es contracten per les empreses per a cobrir la responsabilitat en els casos d'invalidesa o mort han de garantir, en cas de mort, 29.467,08 euros, i en cas d'invalidesa, 31.922,66 euros.



Els riscos que es produïsquen derivats d'accident amb ocasió o com a conseqüència del treball es cobriran conformement al desglossament següent:

Primer: mort, 29.467,08 euros.

Segon: gran invalidesa, 31.922,66 euros.

Tercer: invalidesa absoluta per a qualsevol mena d'activitat remunerada, 31.922,66 euros.

Quart: invalidesa total que l'incapacite per a l'exercici del seu treball habitual, 31.922,66 euros.

Una vegada produïda la contractació o la renovació de la pòlissa, l'empresa ha de facilitar una fotocòpia a cada treballador/a en el termini de dos mesos.

Per a l'any 2019, les empreses han de notificar a les companyies d'assegurances l'actualització de les pòlisses dins del mes següent a la publicació del conveni i els efectes dels increments pactats ho seran des de la publicació del conveni.



Article 45. Seguretat social

En els casos d'incapacitat temporal per al treball, motivada per accident, les empreses afectades per aquest conveni es comprometen a completar les prestacions de la Seguretat Social fins a arribar a l'import del salari real del treballador/a que siga baixa per aquest motiu.

En el cas d'incapacitat temporal per malaltia amb hospitalització, les empreses complementaran fins al 100 % durant els quinze primers dies d'aquesta hospitalització.



Article 46. Pluriocupació

Els signants del present conveni estimen convenient erradicar la pluriocupació com a regla general

En aquest sentit, les empreses no portaran a efecte contractacions de treball a persones que estiguen contractades a jornada completa en una altra empresa. Sí que podran fer-ho, no obstant això, quan aquesta contractació s'efectue en jornada a temps parcial, sempre que en conjunt no supere la jornada ordinària de treball.



Article 47. Cursos de formació professional i comité paritari

1. Les parts signants del present conveni s'adhereixen a l'acord nacional de formació contínua que estiga en vigor durant la vigència d'aquest conveni, subscrit per les confederacions empresarials i sindicals, així com, si escau, als possibles acords als quals s'arribe en la Comissió Paritària de Formació Professional Contínua per al sector d'estacions de servei de la Comunitat Valenciana.

Les empreses assumiran a càrrec seu el 50 % de l'import del temps que els seus treballadors/ores dediquen a aquesta formació contínua, així com de les despeses i de les dietes, si és el cas.

2. Les empreses podran organitzar cursos de formació i perfeccionament del personal amb caràcter gratuït, amb la finalitat d'aconseguir la seua promoció professional, d'acord amb les últimes disposicions en matèria formativa.

3. Es constituirà un comité paritari format per quatre representants de les empreses i quatre dels treballadors/ores l'objecte del qual serà elaborar plans de formació professional destinats a adequar tecnologies i facilitar la formació professional.

Seran funcions d'aquest comité paritari:

a) Realitzar, per si o per mitjà d'entitats especialitzades, estudis de caràcter projectiu respecte de les necessitats de mà d'obra en el sector d'estacions de servei i les seues corresponents qualificacions.



b) Proposar i executar accions formatives en les seues diverses modalitats i nivells amb programes que puguen impartir-se en els centres de formació d'empresa o que puguen constituir-se en el futur, així com amb els programes nacionals o internacionals desenvolupats per organismes competents.

c) Col·laborar, segons les pròpies possibilitats o mitjançant entitats especialitzades, en el diagnòstic i disseny de programes puntuals de formació d'empresa, tenint en compte les especificacions genèriques o individuals dels treballadors/ores afectats.

d) Coordinar i seguir el desenvolupament de formació en pràctiques dels alumnes que siguen rebuts per les empreses en el marc dels acords signats en l'àmbit sectorial o per empreses.

e) Avaluar de manera continuada totes les actuacions empreses a fi de revisar les orientacions, promoure noves activitats i actualitzar la definició dels objectius de la formació professional.

4. Formació. Les organitzacions signants del conveni subscriuen en tots els seus termes el IV Acord nacional de formació professional per a l'ocupació en els àmbits funcional i territorial del conveni indicat com a millor manera d'organitzar i gestionar les iniciatives formatives que es promoguen en el sector.

També, en els termes del IV Acord nacional de formació contínua, constitueixen la Comissió Paritària Sectorial de Formació Contínua, que estarà constituïda per huit membres, quatre representants de les empreses i quatre representants en total que s'han de distribuir entre UGT i CCOO.



Article 48. Conciliació de la vida familiar i laboral

Les organitzacions signants del present conveni garantiran el dret d'igualtat i no-discriminació i difondran la legislació vigent relativa a la Llei 39/1999, de conciliació de la vida familiar i laboral, en la qual es reconeixen els drets que s'indiquen a continuació:



– Permisos retribuïts.

– Reducció de jornades per permisos laborals.

– Excedències per cura de familiars.

– Suspensió amb reserva del lloc de treball.

– Suspensió amb reserva de lloc de treball en els supòsits de risc durant l'embaràs.

– Extinció del contracte de treball.

– Protecció a la maternitat.

– Naixement de fills i filles prematurs que requerisquen hospitalització.

– Vacances: si coincideixen les vacances programades prèviament amb el descans per maternitat, es canviarà la data i, de mutu acord, es fixarà la data de gaudi en altres dates dins de l'any natural i, si no fora possible, en finalitzar el període de suspensió, encara que haja acabat l'any natural a què correspon.



CAPÍTOL IX

Drets sindicals



Article 49. Drets sindicals

Els treballadors/ores tindran dret a triar un representant per estació de servei, sempre que la plantilla d'aquesta tinga entre sis i deu treballadors/ores, amb els drets reconeguts als delegats de personal en la legislació vigent

Els delegats de personal i membres de comité d'empresa podran acumular, en una borsa anual, les hores sindicals i delegar en un o diversos delegats el gaudi d'aquestes. Tant l'acumulació com el repartiment i gaudi s'ha de comunicar a l'empresa amb l'antelació suficient que permeta efectuar els ajustos dels quadrants de servei. L'acumulació de les hores s'ha de fer per anys.

Les empreses afectades per aquest conveni reconeixen com a interlocutors naturals en el tractament i la substanciació de les relacions laborals les centrals sindicals signants d'aquest conveni. Als efectes previstos en el present conveni, les empreses afectades per aquest han de respectar el dret de tots els treballadors/ores a sindicar-se lliurement i no discriminar i fer dependre l'ocupació del treballador/a a la condició que no s'afilie o renuncie a la seua afiliació sindical.

Es concedeixen les hores necessàries per als delegats i membres del comité d'empresa a l'efecte de la negociació col·lectiva.

Les centrals sindicals signants donaran a conéixer a la representació legal de la part econòmica els representants provincials d'aquestes centrals, que tindran un crèdit de 30 hores mensuals per a la seua activitat sindical que dedicaran a l'administració del conveni, independentment de les hores sindicals a què tinguen dret els delegats de personal o membres del comité d'empresa.

El cost econòmic de les hores sindicals ha de fer-lo efectiu la Federació Mediterrània d'Estacions de Servei.



CAPÍTOL X

Prevenció de riscos laborals



Article 50. Seguretat i higiene

En les estacions de servei es triarà un delegat de prevenció, d'acord amb el que disposa la Llei de prevenció de riscos laborals. La designació dels delegats de prevenció als quals fa referència la Llei 31/1995, de 8 de novembre, la realitzaran els representants dels treballadors de la totalitat de la plantilla, que, per a la realització d'aquestes funcions, disposaran del crèdit horari establit en l'article 68 de l'Estatut dels Treballadors. El temps utilitzat pels delegats de prevenció per a l'exercici de les seues funcions serà considerat com d'exercici de funcions de representació a l'efecte d'utilització del crèdit d'hores mensuals retribuïdes previst en la lletra e de l'article 68 de l'Estatut dels Treballadors. No obstant l'anterior, serà considerat en tot cas com a temps de treball efectiu, sense imputació al crèdit horari esmentat, el corresponent a les reunions del Comité de Seguretat i Salut i a qualssevol altres convocades per l'empresari en matèria de prevenció de riscos, així com el que es destine a les visites previstes en la lletra a i c del número 2 de l'article 36 de la Llei de prevenció de riscos laborals.



Com a mínim, s'efectuarà una revisió mèdica anual a tots els treballadors/ores de cada estació de servei, amb una anàlisi de plom en la sang i la repercussió de les noves gasolines i els productes carburants, així com les proves específiques que es determinen necessàries en les avaluacions de riscos, sempre que el treballador/a ho sol·licite o hi done la seua autorització.

Es crearà una comissió de salut laboral la composició de la qual serà paritària. Per al nomenament de la representació dels treballadors, es mantindrà l'índex de representativitat que cada central sindical tinga en el sector d'estacions de servei i en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



La comissió no pot excedir els huit membres, quatre d'ells en representació dels treballadors/ores, quatre en representació de les empreses, i un metge especialista, amb veu però sense vot, nomenat de mutu acord per les parts.

Les dues representacions es comprometen a mantindre reunions periòdiques trimestrals, amb la prèvia convocatòria de qualsevol de les parts amb quinze dies d'antelació.

Les funcions bàsiques de la comissió de salut laboral tindran com a objectius prioritaris:

1. Promoure l'observança de les disposicions legals vigents per a la prevenció dels riscos professionals en les estacions de servei.



2. Prestar assessorament a les empreses per a evitar i/o reduir els riscos que atempten contra la integritat física i salut dels treballadors/ores.

3. Donar a conéixer les normes i els procediments que en matèria de seguretat i higiene dicten els organismes especialitzats en aquesta matèria.

4. Ser informat sobre els resultats estadístics dels reconeixements mèdics que realitzen en aquest sector.



Article 51. Penositat

Els treballs de neteja en l'interior dels tancs, calderes o depòsits, dedicats a l'emmagatzematge de carburants no els podrà exercir personal inclòs en el present conveni col·lectiu, a excepció de la neteja d'arquetes.

En compliment del deure de coordinació d'activitats preventives, les empreses vigilaran que les persones encarregades de fer aquests treballs ho facen amb les degudes condicions de seguretat.



Article 52. Salut laboral

L'empresa ha de proporcionar al treballador/a tots els equips de protecció individual que siguen necessaris i adequats per a garantir la seguretat i salut dels treballadors/ores.



Article 53. Seguretat en les estacions de servei i establiments de venda de carburant al detall o qualsevol altra modalitat



S'acorda l'aplicació gradual de les següents mesures de seguretat en les estacions de servei i en els establiments de venda de carburant, tant si és al detall com si ho és sota qualsevol altra modalitat:



Primer. Torn de treball diürn (segons conveni)

A) Connexió amb centrals d'alarma.

Es tracta de polsadors o altres mitjans d'accionament fàcil dels senyals d'alarma que es connectaran amb una central receptiva d'alarmes, aliena o pròpia, que han d'ajustar-se en el seu funcionament al que estableixen els articles 46, 48 i 49 del Reglament de seguretat privada i reunir els requisits que s'estableixen en l'apartat 6.2 de l'annex del reglament esmentat.

B) Circuit de videogravació.

Consisteix en la instal·lació d'equips o sistemes de captació i registre, amb capacitat per a obtindre les imatges, de les incidències que puguen produir-se tant en l'interior com en l'exterior de les estacions de servei i especialment dels autors de delictes contra les persones i contra la propietat, en els termes, quant a funcionament i utilització, establits en l'article 120.1.a del Reglament de seguretat privada.



Segon. Torn de treball nocturn (segons conveni)

Addicionalment a les mesures que cal adoptar en el torn de dia, i amb caràcter alternatiu, s'ha d'optar per qualsevol de les següents:

1. Servei de vigilant de seguretat.

2. Com a mínim s'han d'ocupar dues persones per torn.

3. Recinte de seguretat per a caixa de cobrament nocturn.

Aquesta mesura opcional i addicional a les establides per al torn de dia pretén protegir l'empleat en el seu treball solitari en el torn de nit del risc d'un eventual delicte en l'establiment mitjançant l'aïllament en una zona de treball d'accés restringit i degudament protegida.



4. Zona restringida exclusivament de caixa: Es denomina així la zona on estiguen situats els comandaments i controls dels aparells assortidors de l'estació de servei i on es realitza l'operació de cobrament als clients. L'accés a aquesta zona estarà tancat al públic durant l'horari nocturn, llevat que estiga acompanyat d'un altre expenedor o vigilant de seguretat.

Ha d'estar dotada d'una finestreta de transaccions, tipus túnel, safata de vaivé o safata giratòria amb dispositiu de seguretat que permeten adequadament les dispensacions als clients. S'han d'expendre quantitats exactes, a l'efecte de no efectuar devolucions de canvi.

Entre la posició del client i l'expenedor hi ha d'haver un vidre de seguretat resistent a arma curta, d'un ample mínim de 18 mm que protegisca d'un hipotètic tret perpendicular en la zona de treball. Aquest vidre s'ha de sostindre sobre un mur de maçoneria de formigó o rajola massissa de 15 cm d'amplària.

La resta del tancament de l'edifici on estiga allotjat el recinte de caixa ha d'estar construïda amb materials resistents a actes vandàlics que dificulten l'entrada per la força.

5. Zona d'accés al públic en torn de nit: es tracta de limitar l'accés del públic a l'àrea de proveïment de carburant i lavabos.

No són procedents aquestes restriccions quan l'estació dispose de dos o més expenedors o de vigilant de seguretat.

Tercer. La dotació d'aquestes mesures en cap cas suposarà una disminució de les ja establides, que han de persistir amb caràcter obligatori i es podran millorar.

Quart. Atés el risc que per a la seguretat i salut dels treballadors suposen els atracaments i assalts en les estacions de servei, les empreses han de disposar, dins dels plans de formació en seguretat i salut, continguts específics respecte al procediment que s'ha de seguir en cas d'atracament.

En cas d'atracaments o fugida de vehicles, el responsable de denunciar el fet davant de l'autoritat és l'empresa i l'empleat/ada té l'obligació de ratificar els fets de la denúncia com a coneixedor directe d'aquesta, i, si escau, prestar declaració com a testimoni del fet on corresponga.





Article 54. Assetjament moral i sexual

S'entén per assetjament sexual la situació en què es produeix qualsevol comportament verbal, no verbal o físic no desitjat d'índole sexual amb el propòsit o efecte d'atemptar contra la dignitat d'una persona, o de crear un entorn laboral intimidatori, hostil, degradant, humiliant o ofensiu, o que aquesta conducta s'utilitze de manera explícita o implícita en les decisions que tinguen efecte sobre l'ocupació.

Així mateix, s'entén per assetjament moral la situació de fustigació que pateix un treballador o treballadora sobre el qual s'exerceix una conducta de violència psicològica.

Dins del dret dels treballadors i treballadores a ser tractats amb la deguda dignitat, hi ha el fet d'evitar conductes que suposen l'assetjament tant de naturalesa sexual o moral en el treball.

A aquest efecte, els empresaris, a fi d'establir un entorn laboral lliure de comportaments indesitjats de naturalesa sexual o moral, han de realitzar un seguiment d'aquests fets, si succeeixen, i donar una resposta eficaç, per a la qual han d'adoptar les mesures oportunes, entre altres, procedir a l'obertura del corresponent expedient informatiu. Així mateix, juntament amb els representants legals dels treballadors, s'ha de procurar la creació de procediments d'actuació amb la finalitat d'evitar que es produïsquen aquestes situacions.

El procediment intern i informal s'iniciarà amb la denúncia de l'assetjament davant de l'empresari. Els fets s'han de posar en coneixement immediat de la representació legal dels treballadors, si així ho sol·licita el treballador o treballadora afectats, i les queixes es poden canalitzar a través d'aquests representants.

L'expedient informatiu que s'òbriga ha d'anar encaminat a esbrinar els fets i impedir-ne la continuïtat, si és el cas, per a la qual cosa s'han d'articular mesures a l'efecte.

En l'expedient informatiu, han de tindre audiència tots els interessats i s'hi han de practicar totes les diligències que es puguen considerar procedents per a l'elucidació dels fets.

Durant aquest procés, que se substanciarà en el termini més breu possible, tots els actuants han de guardar una absoluta confidencialitat i reserva a fi d'evitar que això afecte la intimitat i honorabilitat de les persones.

La comissió paritària del conveni queda facultada per a adequar aquesta disposició a la normativa, tant legal com convencional, que sobrevinga en aquesta matèria i a vetlar pel compliment d'aquesta.



Article 55. Violència de gènere

En els supòsits de treballadores/ors víctimes de violència de gènere, cal ajustar-se al que disposa la legislació vigent.

Perquè les dones treballadores víctimes coneguen i puguen exercir els drets que la llei estableix, han d'acreditar aquesta situació davant de l'empresari en la forma establida legalment, és a dir, mitjançant l'ordre de protecció dictada pel jutge a favor de la víctima, o, excepcionalment, amb l'informe del ministeri fiscal que indique l'existència d'indicis del fet que la demandant és víctima de violència de gènere fins que es dicte l'ordre de protecció.

Els empresaris, una vegada coneguda la situació, han de facilitar a la treballadora, en els supòsits que recull la llei a proposta d'aquesta, entre altres:

a) Reducció de la jornada de treball amb disminució proporcional del salari o reordenació del temps de treball, a través de l'adaptació de l'horari, de l'aplicació de l'horari flexible o d'altres formes d'ordenació del temps de treball que s'utilitzen en l'empresa.

b) Dret preferent a ocupar un altre lloc de treball, del mateix grup professional o lloc de treball equivalent, que l'empresa tinga vacant en qualsevol altre dels seus centres de treball.

c) Suspensió temporal del contracte de treball en els termes i les condicions establits legalment.

d) Les absències degudes o motivades per la situació física o psicològica derivada de violència de gènere, acreditada pels serveis socials d'atenció o serveis de salut, no computaran com a faltes d'assistència a l'efecte del que preveu l'apartat d de l'article 52 ET.



Article 56. Drogodependències

Les parts signants del present conveni acorden que, en el si de la comissió paritària, es tractaran les conseqüències que l'alcoholisme i altres drogoaddiccions tenen en l'acompliment professional i les conseqüències disciplinàries que comporten, a fi de determinar mesures pal·liatives, fixar criteris en concepte d'habitualitat i repercussió en l'assistència i realització del treball



CAPÍTOL XI

Règim de faltes i sancions



Article 57. Règim disciplinari

Els treballadors/ores podran ser sancionats per la direcció de l'empresa d'acord amb la graduació de les faltes i sancions que s'estableixen en els articles següents.

Tota falta comesa per un treballador/a es classificarà atenent la importància, transcendència i intenció que té en lleu, greu o molt greu.



Article 58. Faltes lleus

1. La falta de puntualitat, fins a tres en un mes, en l'assistència al treball, amb un retard no justificat superior a cinc minuts i inferior a trenta minuts en l'horari d'entrada.

2. No cursar en temps oportú la baixa corresponent quan es falte al treball per motiu justificat, llevat que es prove la impossibilitat d'haver-ho efectuat.

3. L'abandó del servei sense causa fundada, encara que siga per un temps breu. Si, com a conseqüència d'aquest, s'originara perjudici d'alguna consideració a l'empresa o fora causa d'accident als seus companys de treball, aquesta falta podrà ser considerada com a greu o molt greu, segons els casos.

4. Xicotets descuits en la conservació del material.

5. Falta d'higiene i neteja personal.

6. No atendre el públic amb la correcció i diligència degudes.

7. No comunicar a l'empresa els canvis de residència o domicili, sempre que hi haja obligació de fer-ho perquè té una repercussió o incidència en el desenvolupament de la relació laboral o a l'efecte de la Seguretat Social.

8. Faltar al treball un dia al mes sense causa justificada.



Article 59. Faltes greus

1. Més de tres faltes no justificades de puntualitat en l'assistència al treball durant un període d'un mes.

2. Absència, sense causa justificada, per dos dies, durant un període d'un mes.

3. No comunicar amb la puntualitat deguda els canvis experimentats en la família que puguen afectar la Seguretat Social o institucions de previsió. La falta maliciosa en aquestes dades es considerarà com a falta molt greu.

4. Entregar-se a jocs o distraccions en hores de servei.

5. La simulació de malaltia o accident.

6. La desobediència als seus superiors en qualsevol matèria del servei. Si implicara crebant manifest de la disciplina o se'n derivara perjudici notori per a l'empresa, podrà ser considerada com a molt greu.



7. Simular la presència d'un altre treballador/a fitxant, contestant o signant per ell/a.

8. La negligència o desídia en el treball que afecte la bona marxa del servei.

9. La imprudència en acte de servei. Si implicara un risc d'accident per al treballador/a, per als seus companys/anyes o perill d'avaria per a les instal·lacions, es podrà considerar com a molt greu.

10. Realitzar, sense l'oportú permís, treballs particulars durant la jornada, així com emprar ferramentes de l'empresa per a usos propis.



11. Fumar el personal o encendre mistos, encenedors o qualsevol altre aparell anàleg dins de la zona definida reglamentàriament com a perillosa, o servir productes a qui estiga executant qualsevol d'aquests actes.

12. Proveir un vehicle amb el motor en marxa o les llums enceses.



13. Les derivades de la causa prevista en l'apartat tres de l'article anterior.

14. La reincidència en falta lleu (exclosa de la puntualitat), encara que siga de diferent naturalesa, dins del trimestre i si hi ha hagut una amonestació escrita.



Article 60. Faltes molt greus

1. Més de deu faltes no justificades de puntualitat d'assistència al treball, comeses en un període de sis mesos, o vint durant un any.

2. El frau, la falsedat o l'abús de confiança en les gestions encomanades; l'apropiació indeguda, el furt o robatori, tant a l'empresa com als companys de treball o a qualsevol altra persona dins de les dependències de l'empresa o durant un acte de servei en qualsevol lloc.



3. Fer desaparéixer, inutilitzar, destrossar o causar desperfectes en matèries primeres, estris, ferramentes, maquinària, aparells, instal·lacions, edificis, efectes i documents de l'empresa, sempre que es faça amb una evident mala intenció o negligència reiterada.

4. La condemna per delicte de robatori, furt o malversació comesos fora de l'empresa o per qualsevol altra classe de fets que puguen implicar per a aquesta desconfiança respecte al seu autor, i, en tot cas, la de durada superior a sis anys, dictada pels tribunals de justícia.

5. La falta d'higiene o neteja continuada i habitual que produïsca faltes o queixes justificades pels seus companys de treball.

6. L'embriaguesa habitual si repercuteix negativament en el treball.

7. Violar el secret de la correspondència o la documentació reservades de l'empresa o revelar, a elements estranys a aquesta, dades de reserva obligada.

8. Els maltractaments de paraula o obra, l'abús d'autoritat o la falta greu de respecte i consideració als caps o els seus familiars, així com als companys i subordinats.

9. Dedicar-se a activitats que impliquen competència cap a l'empresa.

10. Causar accidents greus per imprudència o negligència.

11. Abandonar el treball en lloc de responsabilitat sense autorització del superior.

12. La disminució voluntària i continuada en el rendiment del treball.

13. Originar freqüents baralles i disputes amb els companys de treball.

14. Les derivades de les causes previstes en l'apartat tres de l'article 51 i els apartats 3, 6 i 9 de l'article 52.

15. La reincidència en falta greu, encara que siga de diferent naturalesa, sempre que es cometa dins dels sis mesos següents d'haver-se produït la primera vegada.



Article 61

Tots els treballadors poden donar compte per escrit a la direcció de l'empresa dels actes que suposen un abús d'autoritat dels seus caps immediats. Una vegada rebut l'escrit, la direcció de l'empresa obrirà l'expedient oportú.



Article 62

Correspon a les empreses la facultat d'imposar sancions d'acord amb la graduació de faltes i sancions que s'establisquen en les disposicions legals de caràcter general i en el present conveni



Article 63

Les sancions màximes que podran imposar-se en cada cas, atenent la gravetat de la falta comesa, són les següents:

A. Per faltes lleus: amonestació verbal i amonestació per escrit.

B. Per faltes greus: suspensió d'ocupació i sou d'un a quinze dies.



C. Per faltes molt greus: suspensió d'ocupació i sou per un període de 16 dies a 3 mesos; trasllat forçós a una altra localitat, sense dret a cap indemnització, i acomiadament.

Les sancions que es puguen imposar en l'ordre laboral s'entenen sense perjudici de passar el tant de culpa als tribunals competents quan el fet comés puga ser constitutiu de falta o delicte.



Article 64. Prescripció

Les faltes lleus prescriuran al cap de deu dies; les greus, als vint dies, i les molt greus, als seixanta dies a partir de la data en què l'empresa haja tingut coneixement de la comissió, i, en tot cas, al cap de sis mesos d'haver-se comés.



Article 65

Les empreses han d'anotar en els expedients personals dels treballadors/ores les sancions que els imposen i que, en tot cas, es consideraran anul·lades si es tracta de faltes lleus i transcorren sis mesos sense haver reincidit en una nova falta. Si es tracta de faltes greus o molt greus, el termini anteriorment esmentat s'elevarà a dos i cinc anys, respectivament.



Article 66

Quant a la tramitació de la imposició de sancions, cal ajustar-se al que disposa la Llei de procediment laboral.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera

Independentment de la data de publicació d'aquest conveni en el DOGV, la taula salarial i els retards derivats del conveni des de l'1 de gener de 2019 s'han d'abonar dins del mes següent a la publicació.





Segona

En el cas que una futura disposició legal, bé de caràcter estatal o autonòmica, o resolució de l'autoritat laboral, jurisdicció social, o qualsevol altre òrgan competent, modifique, altere o no aprove alguna norma del present text, i, segons el parer de les parts, el contingut essencial d'algun punt dels pactes en el present conveni quedara desvirtuat, qualsevol de les parts podrà denunciar aquesta circumstància dins del mes següent a la publicació o notificació d'aquesta resolució, i, en aquest cas, s'insta la Comissió Mixta d'Interpretació i Seguiment del conveni perquè es reunisca amb caràcter d'urgència, amb la finalitat de renegociar les matèries o els continguts afectats en el present conveni per aquestes disposicions legals o resolucions judicials o administratives.

En cas de discrepància, se sotmetrà la qüestió als tribunals de la jurisdicció social.



Tercera

Solució extrajudicial de conflictes col·lectius. Per a la solució d'aquests conflictes, les dues parts se sotmeten expressament al sistema vigent a la Comunitat Valenciana.



Quarta. Mesures d'igualtat

Els signants del present conveni col·lectiu declaren la seua voluntat de respectar el principi d'igualtat de tracte en el treball amb caràcter general, i no admeten la discriminació per les raons estipulades en les lleis ni, en particular, per raó de sexe.

En particular, les empreses es comprometen a salvaguardar el compliment dels principis d'igualtat d'oportunitats entre dones i homes en àmbits com l'accés a l'ocupació, la promoció professional, l'estabilitat en l'ocupació, la formació i retribució, així com al que disposa la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

Les parts signants del Conveni d'estacions de servei es comprometen a impulsar polítiques actives d'igualtat, integració i diversitat. D'acord amb l'anterior, les dues parts acorden en matèria d'Igualtat el següent:

– Les ofertes d'ocupació s'han de redactar de manera que no continguen cap esment que induïsca a pensar que es dirigeixen exclusivament a persones d'un sexe o de l'altre.

– Els procediments de selecció que impliquen promoció han de respectar el principi d'igualtat d'oportunitats.

– En matèria de contractació, es promourà allò que, a igual mèrit i capacitat, preveja positivament l'accés del gènere menys representat en el grup professional de què es tracte.

– Creació d'un pla d'igualtat per a empreses de 50 treballadors.

– En matèria de formació, s'ha de promoure el principi d'igualtat d'oportunitats en les accions formatives.

– S'ha de promoure la formació i sensibilització específica per a l'empresa i els treballadors en matèria de diversitat.

– Desenvolupar protocols de salut encaminats a avaluar els diversos col·lectius de treballadors i treballadores.



Cinquena

A fi d'adaptar el sistema de classificació dels empleats/ades, s'estableix la següent equiparació de les antigues categories als nous grups:





GRUP I. Personal tècnic i administratiu:

Subgrup 1. Personal tècnic titulat i no titulat

Subgrup 2. Personal administratiu:

Cap administratiu

Oficial/a administratiu/iva 1a

Oficial/a administratiu/iva 2a

Auxiliar administratiu/iva



GRUP II. Personal operari:

Subgrup 1. Personal operari especialista

Encarregat/ada general

Encarregat/ada de torn

Mecànic/a especialista

Expenedor/a / venedor/a

Greixador/a

Muntador/a de pneumàtics

Llavador/a

Conductor/a



Subgrup 2. Personal operari no especialista

Mosso/a d'ES

Marmitó

Aprenent/a



GRUP III. Personal subaltern:

Guarda

Personal de neteja

Magatzemista

Cobrador/a

Ordenança

Grums



Sisena

Les dues parts es comprometen a constituir una comissió de treball integrada per huit membres, dos per cada un dels sindicats signants i quatre per la patronal, el funcionament de la qual serà el mateix que el de la comissió paritària, amb la finalitat d'estudiar els nous llocs de treball que s'inclouran, si escau, en el text del conveni.



Setena

Les dues parts es comprometen, en el termini de dos mesos a partir de la publicació del present conveni, a constituir una comissió de treball integrada per huit membres, dos per cada un dels sindicats signants i quatre per la patronal, el funcionament de la qual serà el mateix que el de la comissió paritària, per a estudiar la viabilitat i forma de convergència amb el conveni nacional, que, si escau, s'ha d'adoptar per acord de les dues parts.





ANNEX I

Taula salarial 2019



GRUP I – Personal tècnic i administratiu

Subgrup 1. Personal tècnic

Tècnic titulat 1.347,48



Subgrup 2. Personal administratiu

Cap administratiu 1.232,35

Oficial administratiu 1a 1.167,58

Oficial administratiu 2a 1.101,43

Auxiliar administratiu 1.066,88





GRUP II – Personal operari

Subgrup 1. Personal operari especialista

Encarregat general 1.347,48

Encarregat de torn 38,93

Mecànic/a especialista 34,95

Expenedor / venedor 34,37

Greixador 34,37

Muntador de pneumàtics 34,37

Llavador 34,37

Conductor 34,37



Subgrup 2. Personal operari no especialista

Mosso d'ES 34,17

Marmitó 30,07

Aprenent 30,07



Subgrup 3. Personal subaltern

Guarda 34,17

Personal neteja 33,16

Magatzemista 34,17

Cobrador 35,56

Ordenança 33,58

Grum 30,07



ANNEX II

Rebut de liquidació per a ES



Sr./Sra. …, amb DNI …, declare haver rebut de l'empresa … en el dia de la data, la quantitat de … euros, segons es detalla a continuació, per la finalització de la meua relació laboral amb aquesta empresa, motivada per …, amb la percepció de la qual queden saldats i liquidats tots els conceptes, sense dret a cap posterior reclamació, amb l'excepció del que estableix l'últim paràgraf de l'article 14.



Faig constar expressament que SÍ/NO faig ús del meu dret a la presència d'un representant dels treballadors en la signatura d'aquest document.



P/P Estiu …



P/P Nadal …



P/P Beneficis …



Altres …



Total brut …



Retenció IRPF …



Total líquid …



… a … de … de …



Si escau, representant del treballador/



Signat …



DNI …

Mapa web