Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 15/2018, de 19 d'octubre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual es modifica l'Ordre 4/2016, de 26 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i es determina el Programa de formació professional per a l'ocupació per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones desocupades i la formació amb compromís de contractació. [2018/9789]

(DOGV núm. 8408 de 23.10.2018) Ref. Base de dades 009540/2018






PREÀMBUL



D'acord amb el que s'estableix en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques han d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència, per la qual cosa es procedeix, a continuació, a justificar l'adequació de l'ordre als motius esmentats:

En aplicació dels principis de necessitat i eficàcia, les raons d'interés general que justifiquen el dictat d'aquesta ordre provenen de l'aplicació de l'article 10 del text refós de la Llei d'ocupació, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, en el qual s'estableix que l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació s'ha d'articular entorn de l'eix Formació, entre d'altres, incloent les actuacions de formació professional per a l'ocupació, dirigides a l'aprenentatge, formació, requalificació o reciclatge professional i de formació en alternança amb l'activitat laboral, inclosos els programes públics d'ocupació i formació, que permeten a les persones beneficiàries adquirir competències o millorar la seua experiència professional, per a millorar la seua qualificació i facilitar la seua inserció laboral.

En data 2 de juny de 2016, es publicà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) l'Ordre 4/2016, de 26 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i es determina el Programa de formació professional per a l'ocupació per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones desocupades i la formació amb compromís de contractació.

En data 31 de gener de 2018, es va publicar en el DOGV l'Ordre 2/2018, de 29 de gener, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual es modifica l'Ordre 4/2016, de 26 de maig, d'aquesta conselleria, per la qual s'aproven les bases reguladores i es determina el Programa de formació professional per a l'ocupació per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones desocupades i la formació amb compromís de contractació.

En data 10 de setembre de 2015, es va publicar en el Boletín Oficial del Estado (d'ara endavant BOE) la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral.

Posteriorment, el dia 5 de juliol de 2017 es va publicar en el BOE el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, que modifica la normativa anterior.

En conseqüència, s'ha de modificar l'Ordre 4/2016, de 26 de maig, anteriorment mencionada, per a adaptar-la a les novetats aportades per aquesta normativa.

D'acord amb tot això, la present ordre es considera l'instrument més adequat per a garantir la consecució dels principis de necessitat i eficàcia, així com el de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per a atendre l'interés general protegit.



A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, la iniciativa normativa s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, esmentat en els paràgrafs anteriors, per a generar un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilite el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, l'actuació i presa de decisions de les persones i empreses.



En aplicació del principi de transparència, es possibilita l'accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i els documents propis del seu procés d'elaboració, en els termes establits en l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

En aplicació del principi d'eficiència, l'ordre evita càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitza, en la seua aplicació, la gestió dels recursos públics.

Com que l'ordre afecta les despeses o ingressos públics presents o futurs, la seua aplicació queda supeditada al compliment dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

D'acord amb tot això, i fent ús de les facultats que em confereix la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i el Decret 104/2017, de 21 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, conformement amb el Consell Valencià de Formació Professional i amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,







ORDENE



Article únic

Aprovar la modificació dels preceptes de l'Ordre 4/2016, de 26 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i es determina el Programa de Formació Professional per a l'Ocupació per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones desocupades i la formació amb compromís de contractació, que s'indiquen a continuació.

Els preceptes afectats per la modificació són:

Un. S'inclou un nou paràgraf tercer en el preàmbul.

Dos. Es modifica l'apartat 2 de l'article 4.

Tres. Es modifiquen els apartats 1.b i 2.b de l'article 5.

Quatre. S'afig un segon paràgraf a l'article 7, apartat 3.

Cinc. S'afig un apartat 4 a l'article 15.

Sis. Es modifica el primer paràgraf de l'article 22, apartat 5.

Set. S'afig el número 3 a l'apartat 5 de l'article 22.

Huit. Es modifica l'apartat d de l'article 23.1 i s'afig un apartat 4 al mateix article 23.

Nou. Es modifica l'apartat 3 de l'article 25.

Deu. Es modifica l'apartat c de l'article 29.2

Onze. Es modifica el primer paràgraf de la disposició addicional segona.





DISPOSICIÓ FINAL



Entrada en vigor

La present ordre entra en vigor l'endemà d'aparéixer publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 19 d'octubre de 2018



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ









ANNEX

Relació completa dels articles modificats de l'Ordre 4/2016, de 26 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i es determina el Programa de formació professional per a l'ocupació per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones desocupades i la formació amb compromís de contractació, amb la seua nova redacció



Un. S'inclou un nou paràgraf tercer en el preàmbul:

Fins que no es desplegue el mencionat reial decret, respecte d'aquelles matèries que necessiten un desenvolupament posterior, s'ha d'aplicar la normativa recollida en el Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l'ocupació, en matèria de formació d'oferta, i s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament, i l'Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, que les desplega.





Dos. Es modifica l'apartat 2 de l'article 4:

2. Amb caràcter general, i sempre que complisquen els perfils requerits, tenen prioritat a l'efecte de la seua participació en els cursos les dones i els col·lectius vulnerables, com les víctimes de violència de gènere, les persones amb diversitat funcional (inclosa la incapacitat permanent per a la professió habitual), les persones treballadores amb baixa qualificació, les persones majors de 45 anys, les persones que encapçalen famílies monoparentals, i les persones titulars i beneficiàries de la renda valenciana d'inclusió.



Tres. Es modifiquen els apartats 1.b i 2.b de l'article 5:

1.b) No s'han de simultaniejar cursos de formació per a l'ús de caràcter presencial quan superen les 40 hores setmanals, encara que existisca compatibilitat horària; a aquests efectes, s'ha de comprovar la situació de l'alumnat a l'inici de cadascuna de les accions formatives.

2.b) Es poden simultaniejar cursos de formació per a l'ús de caràcter presencial quan superen les 40 hores setmanals; en aquest cas l'exclusió s'ha d'aplicar als cursos als quals s'haguera incorporat de forma més recent.



Quatre. S'afig un segon paràgraf a l'article 7, apartat 3:

En la modalitat Formació a mesura de les empreses, d'acord amb el que s'estableix en l'article 165.2, lletra f, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, l'únic criteri de concessió ha de ser el del moment de presentació de la corresponent sol·licitud per part de la beneficiària, i atenent aquest es concedirien les subvencions fins a esgotar el crèdit previst en les respectives convocatòries per a aquesta modalitat. A aquests efectes, prèvia comprovació que es compleixen els requisits exigits en aquesta ordre, l'òrgan de valoració emetrà una proposta de resolució amb indicació del compliment d'aquests.





Cinc. S'afig un apartat 4 a l'article 15:

4. En cas de suspensió definitiva, s'han d'instrumentar els mecanismes necessaris per a minimitzar les conseqüències negatives per a l'alumnat; a aquests efectes s'ha de facilitar la continuïtat de la part formativa pendent d'impartició inclusivament en els centres propis del SERVEF.



Sis. Es modifica el primer paràgraf de l'apartat 5 de l'article 22:

Fins que no s'establisquen els mòduls econòmics i els costos finançables, s'ha d'aplicar l'Ordre TAS/718/2008, per la qual es desplega el Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l'ocupació, en matèria de formació d'oferta, i s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades al seu finançament. Es poden finançar els costos següents:



Set. S'afig el número 3 a l'apartat 5 de l'article 22:

En el cas de resultar obligatòria la presentació telemàtica de la documentació justificativa de la subvenció per aplicació del que determina l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 de juliol, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i sempre que en la convocatòria es contemple, són justificables els costos de l'informe d'auditor l'abast dels quals ha de ser únicament garantir l'autenticitat dels fitxers electrònics dels justificants de despesa i de la documentació acreditativa del pagament, que s'han d'incorporar al tràmit telemàtic de justificació. És a dir, factures i justificants de pagament conformarien un fitxer electrònic i l'auditor ha de signar aquest fitxer a l'efecte d'acreditar que són imatges fidels als originals. La relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat s'ha de fer utilitzant l'aplicació e-Sidec.



Huit. Es modifica l'apartat d de l'article 23.1, i s'hi afig un apartat 4 al mateix article 23:

d) A l'efecte del que es determina en l'article 73 del Reglament de la Llei general de subvencions, ha de constar en els justificants originals, independentment de l'obligatorietat de la seua aportació a l'Administració en primera instància d'acord amb el sistema de justificació aplicable, el número d'expedient, la quantia imputada i el percentatge de cofinançament comunitari, si escau. Aquesta dada l'ha d'incorporar l'entitat beneficiària mitjançant estampillat sobre l'original del document.

4. Quan, d'acord amb el que s'estableix en l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 de juliol, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, siga procedent la presentació telemàtica de la documentació indicada en aquest article, les convocatòries podran establir mitjans o procediments per a facilitar a les entitats beneficiàries el compliment d'aquesta obligació.



Nou. Es modifica l'apartat 3 de l'article 25:

3. No pot realitzar-se el pagament de la subvenció mentre l'entitat beneficiària no es trobe al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. A aquests efectes, d'acord amb el que es disposa en l'article 22.4 del RLGS, la presentació de la sol·licitud de subvenció comporta l'autorització del sol·licitant perquè l'òrgan concedent obtinga de forma directa l'acreditació de les circumstàncies previstes en els articles 18 i 19 del mencionat reglament a través de certificats telemàtics; en aquest cas el sol·licitant no haurà d'aportar la corresponent certificació. No obstant això, el sol·licitant podrà denegar expressament aquesta autorització, però llavors haurà d'aportar les corresponents certificacions.



Així mateix, per a poder realitzar el pagament de la subvenció l'entitat ha d'acreditar que no és deutora per resolució de procedència de reintegrament mitjançant la presentació d'una declaració responsable.



Deu. Es modifica l'apartat c de l'article 29.2:

c) Declaració de no estar incurs en cap de les circumstàncies previstes en l'article 13, apartats 2 i 3, i en el 34, apartat 5, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Quan l'import de les ajudes, en conjunt, no supere la quantia de 3.000 euros per concepte i any, s'exonera de la presentació dels certificats d'obligacions tributàries i de la Seguretat Social, d'acord amb el que s'estableix en l'article 24.4 del Reglament general de subvencions, i haurà de presentar-se en aquest cas una declaració responsable.



Onze. Es modifica el primer paràgraf de la disposició addicional segona:

Les ajudes a la formació regulades en aquesta ordre són compatibles amb el mercat comú en aplicació de l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, i queden dispensades de l'obligació de notificació establida en l'article 108.3 del Tractat i de comunicació d'acord amb el que es determina en l'article 3.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat destinats a establir, concedir o modificar ajudes públiques, ja que no reuneixen tots els requisits del mencionat article 107.1, perquè no suposen cap avantatge econòmic per a una empresa ni falsegen la competència, ni afecten els intercanvis comercials entre els estats membres.

Mapa web