Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 20 de juliol de 2018, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació, per la qual s'estableix el Pla anual de formació permanent del professorat per al curs 2018-2019. [2018/8078]

(DOGV núm. 8372 de 30.08.2018) Ref. Base de dades 008161/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Ocupació pública
    Descriptors:
      Temàtics: cursos, cossos docents no universitaris



La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en l'article 102, disposa que la formació permanent constitueix un dret i una obligació de tot el professorat i una responsabilitat de les administracions educatives i dels centres mateixos.

La finalitat última de la formació permanent del professorat és la millora de la qualitat educativa i la consegüent repercussió en el procés d'aprenentatge de l'alumnat. Aquesta formació permanent ha d'estar orientada a la millora integral de l'ensenyament així com a la millora dels resultats escolars i socials de l'alumnat, a la recerca del seu èxit per a totes i tots, i al desenvolupament de totes les seues potencialitats així com a l'equitat educativa.

L'Ordre 64/2012, de 26 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació per la qual es desplega el Decret 231/1997, de 2 de setembre, pel qual es regula la creació, estructura i funcionament dels centres de formació, innovació i recursos educatius de la Comunitat Valenciana, estableix el desenvolupament dels plans anuals d'actuació dels centres de formació, innovació i recursos (CEFIRE), així com l'assessorament als centres educatius en el desenvolupament de les activitats formatives.

L'Ordre 65/2012, de 26 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, que estableix el model de formació permanent del professorat i el disseny, reconeixement i registre de les activitats formatives, estableix el Pla anual de formació permanent del professorat (PAF) com el document guia que definirà les línies estratègiques d'actuació, així com els processos d'avaluació de l'impacte de la formació permanent del professorat.

El Pla anual de formació és un document viu que s'ha d'adaptar tant a les necessitats de tots els centres educatius com a les necessitats del professorat.

L'anàlisi de les necessitats formatives del professorat compartides a través de la figura de la coordinadora o del coordinador de formació permet que l'administració tinga coneixement de la realitat dels centres. S'ha de potenciar la creació d'un coneixement professional de forma col·laborativa, a més d'institucionalitzar l'intercanvi d'experiències d'aula per tal d'apropar la formació del professorat a tots els centres que la requerisquen, i permetre experimentar el canvi en la millora de la qualitat educativa de forma progressiva i conjunta.

La formació permanent, per tant, s'ha d'articular al voltant de la reflexió i del debat sobre quines pràctiques són les més adequades per a la millora del desenvolupament escolar i personal de l'alumnat. A més, les propostes d'actuació han d'estar fonamentades en la innovació en diferents contextos, en les aportacions realitzades pels centres els resultats de les quals han estat satisfactoris, atenent especialment a les propostes per a la millora de la pròpia pràctica educativa i a aquelles adreçades a potenciar el treball en equip del professorat.



El Pla anual de formació ha de ser, per tant, una ferramenta per a donar resposta a les necessitats que els centres educatius detecten dins de la seua autonomia, amb l'objecte de millorar la pràctica educativa tant amb les pròpies propostes com amb les propostes realitzades des de la Conselleria d'Educació Investigació Cultura i Esport.

Les accions de formació d'aquest pla, a més, tenen com a objectiu ampliar la vinculació amb la innovació i la investigació educatives, i són el punt de partida de xarxes de treball entre equips docents i, si és el cas, amb les universitats i amb els diferents membres de la comunitat educativa, com a base de la millora qualitativa de l'educació.



Per Resolució de 5 d'agost de 2016 de la Conselleria d'Educació Investigació Cultura i Esport, es creen els centres de formació, innovació i recursos educatius (CEFIRE) generals d'Elx, Gandia i Sagunt i els CEFIRE específics d'Educació Inclusiva, d'Educació Infantil, de Plurilingüisme, de l'àmbit Científic, Tecnològic i Matemàtic, de l'àmbit Humanístic i Social i de l'àmbit Artisticoexpressiu. S'amplia, per tant, la xarxa amb la creació de tres nous CEFIRE territorials, junt als ja existents de Vinaròs, Castelló, València, Torrent, Xàtiva, Elda, Alacant i Orihuela, i la creació dels nous CEFIRE específics amb el ja existent de Formació Professional. En conseqüència, es podrà incrementar la resposta de manera més intensa a les demandes de formació que es detecten des dels CEFIRE distribuïts al llarg del territori. La coordinació del treball entre els equips de les assessories dels diferents àmbits permetrà atendre el professorat amb més proximitat assegurant la intervenció de persones expertes en les diferents àrees i matèries.



Convé, per tant, dictar instruccions que concreten el Pla anual de formació, en el marc temporal del curs 2018-2019, que garantisquen l'elaboració dels plans anuals d'actuació dels CEFIRE i l'adequació dels programes anuals de formació dels centres educatius, amb l'objectiu d'avaluar i actualitzar el model de formació permanent per a millorar-ne l'impacte i la transformació educativa mitjançant la formació permanent del professorat.

En virtut de les competències establides en el Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, pel qual es defineix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat (DOGV 7566/ 08.07.2015), i del Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport (DOGV 8192/ 18.12.2017), resolc:





Apartat únic

Aprovar les instruccions incloses a l'annex d'aquesta resolució, les quals estableixen i guien el Pla anual de formació permanent del professorat i a les quals s'hauran d'ajustar les actuacions de formació permanent del professorat durant el curs acadèmic 2018-2019.





València, 20 de juliol de 2018.- El secretari autonòmic d'Educació i Investigació: Miguel Soler Gracia.





Annex

Instruccions que estableixen i guien

el Pla anual de formació permanent del professorat





Primera. Pla anual de formació

1. Definició

El Pla anual de formació permanent del professorat (PAF) és l'instrument que estableix els objectius, defineix les línies estratègiques i la planificació de la formació permanent del professorat no universitari amb caràcter anual i, en concret per al curs 2018-2019, per a tota la Comunitat Valenciana. Aquestes línies són impulsades des de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport a través de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació, i gestionades i planificades per la Subdirecció General de Formació del Professorat a través del Servei de Planificació i Gestió de la formació permanent del professorat i del Servei de Registre i Acreditació Docent.



En el desenvolupament del Pla anual de formació permanent del professorat i de totes aquelles actuacions que se'n deriven, treballaran activament tant la Subdirecció General de Formació del Professorat, a través dels serveis que té adscrits, com la xarxa d'assessories de formació dels CEFIRE, en col·laboració directa amb les coordinadores i els coordinadors de formació dels centres sostinguts amb fons públics. Les accions desenvolupades estaran sostingudes amb els pressupostos establits a aquest efecte en la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació.



2. Objectius del Pla anual de formació permanent del professorat



Els objectius del PAF per al curs 2018-2019 es basen en la consolidació de les línies estratègiques d'actuació, en l'adaptació normativa i en el desenvolupament de les necessitats detectades en matèria de formació permanent del professorat.

Aquests objectius són els següents:

a) Partir de les necessitats de formació detectades en els centres educatius per a poder concretar les actuacions de la Subdirecció General de Formació del Professorat, així com les dels serveis adscrits, les dels CEFIRE i les dels centres educatius, en matèria de formació permanent del professorat.

b) Desenvolupar l'autonomia dels centres educatius i el treball intercentres com a eix vertebrador de la formació permanent.

c) Afavorir entre el professorat la innovació i la investigació dins de l'aula amb la finalitat d'elevar l'impacte en el rendiment acadèmic de l'alumnat.

d) Potenciar i diversificar l'oferta formativa en les modalitats a distància i semipresencial, per a facilitar l'accés a la formació permanent.



e) Avaluar l'impacte de la formació permanent del professorat com a element de millora en el rendiment de l'alumnat i de la pràctica docent.





3. Concreció de les línies estratègiques

Les línies estratègiques d'actuació seran definides per la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació a través de la Subdirecció General de Formació del Professorat i gestionades pels serveis adscrits a aquesta subdirecció general. Les línies estratègiques, a més de donar continuïtat a les iniciades en cursos anteriors, donaran cabuda a noves tendències i concrecions dins del sistema educatiu i, per tant, constituiran el Pla anual de formació (PAF) de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.

Aquestes línies s'indiquen a continuació:

I. La formació del professorat com a factor clau per al desenvolupament d'una escola inclusiva, coeducativa i igualitària

1. Escola inclusiva

– Organització de centres per a la inclusió.

– Unitats i programes específics en centres ordinaris.

– Atenció als centres amb entorns d'aprenentatge específics.

– Convivència.

– Orientació i tutoria

2. Coeducació i igualtat

3. Inclusió social i interculturalitat



II. La formació del professorat com a impulsora del desenvolupament del currículum en les etapes d'Educació Infantil, Educació Primària, Educció Secundària Obligatòria, Batxillerat i Formació de persones adultes.

1. Actualització científica, curricular, didàctica i metodològica en les àrees, matèries i àmbits dels ensenyaments en E. Infantil, E. Primària, E. Secundària, Batxillerat i formació de persones adultes.

– Accés i disseny universal

– Projectes interdisciplinaris

– Tallers de repàs i d'aprofundiment

– Docència compartida

– Lectura comprensiva guiada com a eina d'aprenentatge

– Metodologies actives

2. Avaluació curricular

– Competències clau en l'alumnat

– Instruments de programació i d'avaluació

– Avaluació per a l'aprenentatge

3. Investigació i innovació educatives integrades en el projecte curricular. Ferramentes per al canvi. Intercanvi d'experiències educatives.



4. Inclusió en el currículum dels eixos transversals com ara: educació ambiental, desenvolupament sostenible, salut escolar, memòria històrica, foment de la participació social i desenvolupament de la ciutadania crítica.



III. La formació del professorat vinculada a la Formació Professional, les ensenyances de règim especial, les escoles oficials d'idiomes i els centres de formació de persones adultes com a element clau per evitar l'absentisme i l'abandonament escolar i fomentar l'ocupabilitat.

1. La Formació Professional.

– Actualització científica i curricular

– Estratègies metodològiques i d'avaluació en la Formació Professional



– Internacionalització de l'educació: programes europeus a l'FP



2. Els ensenyaments de règim especial

– Foment de l'organització i desenvolupament d'aquests ensenyaments

3. Les escoles oficials d'idiomes

– Coordinació d'aquests ensenyaments amb els establits en els ensenyaments bàsics

4. Els centres de formació de persones adultes

– Impuls de la formació al llarg de la vida, disseny d'estratègies i de metodologies que afavorisquen aquests ensenyaments

– Disseny d'itineraris de formació personalitzats per a aquells sectors de la població en risc d'exclusió social que afavoresquen l'ocupabilitat.



IV. La formació del professorat i les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) en els processos d'ensenyament i aprenentatge.



1. Ús responsable de dispositius mòbils, tauletes tàctils i participació en xarxes socials per part de l'alumnat.

2. Desenvolupament de les competències digitals docents:

– Ferramentes de programari lliure

– Moodle en entorns virtuals d'aprenentatge

– Mestre a casa

– Pissarra digital interactiva

– Ús de les xarxes socials educatives

– Ferramentes de creació de recursos digitals

– Tecnologia de suport per a l'accessibilitat



V. La formació del professorat com a element condicionant per al desenvolupament de l'educació plurilingüe.

1. Formació en llengües i metodologies innovadores

2. Metodologia TILC

3. Foment lector

4. Internacionalització de l'educació: els programes europeus



VI. La formació del professorat com a factor clau per al desenvolupament professional del i de la docent.

1. Desenvolupament de competències per al personal docent de nova incorporació

Formació del professorat en pràctiques i de nova incorporació a la docència.

Formació per a la Inspecció d'Educació en la seua incorporació a aquest cos docent.

Formació per al professorat de nova incorporació en centres, programes i unitats especifiques.

2. Desenvolupament de competències professionals al llarg de la vida

– Competència didàctica, científica i metodològica. Gestió d'aula



– Ús de les tecnologies de la informació i la comunicació

– Habilitats socials i de comunicació

– Treball col·laboratiu i participatiu

3. Desenvolupament de competències professionals per funcions específiques

– Actualització i acreditació docent per a la funció directiva.

– Formació dels equips directius en exercici

– Actualització de les competències per a l'exercici de la funció inspectora.

– Formació bàsica per a les persones coordinadores de formació en centres, en igualtat i convivència i TIC

– Formació d'equips docents per a la internalització i investigació mitjançant els programes europeus

– Formació bàsica i actualització en prevenció de riscos laborals



– Formació per a l'actualització professional de col·lectius docents específics

– Formació per a l'actualització professional d'orientadors, PT i AL com a personal especialitzat i de suport a la inclusió.





Segona. Concreció del Pla anual de formació de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport per al curs 2018-2019



El Pla anual de formació de la Conselleria es concretarà durant el curs 2018-2019 amb una oferta general per a tot el professorat de la Comunitat Valenciana que serà desenvolupada bé amb activitats centrals, bé amb activitats oferides als diferents CEFIRE de forma coordinada.

Aquesta oferta estarà constituïda per les següents accions formatives:

1. Congressos d'àmbit 18/19

a) Plurilingüisme (28-29 de setembre) a València

b) TIC (5-6 d'octubre) a Gandia – UPV

c) Artisticoexpressiu (26 al 28 d'octubre) a Castelló de la Plana. Palau de Congressos

d) CTEM (9-10 novembre) al Campus de Burjassot– UV

e) Formació de persones adultes (16-17 novembre) a Almussafes – Casa de la Cultura

f) Educació Infantil (23 al 25 de novembre) a València



2. Educació Inclusiva, coeducativa i igualitària

a) Kits bàsics per a la sensibilització en:

– inclusió

– coeducació

– diversitat sexual

– diversitat de gènere i familiar

– diversitat cultural

b) Jornada: Intercanvi d'experiències. Xarxes per a la Inclusió

c) Curs: Eina per a l'autoavaluació de pràctiques inclusives a l'aula



d) Curs: Tutoria com a clau per a la inclusió

e) Curs: Dissenyant pràctiques educatives per a la inclusió

f) Curs per a coordinadors/res d'Igualtat i Convivència (CIC I)

g) Curs per a coordinadors/res d'Igualtat i Convivència (CIC II)



3. Desenvolupament del currículum

3.1. Educació Infantil

a) Curs: Eines per al canvi (I) en Educació Infantil

b) Curs: Aules de 2 anys

c) Jornada: Compartir i créixer

3.2. Àmbit Artisticoexpressiu

a) Curs bàsic ABPA. Aprenentatge basat en projectes artístics.

b) Curs: Transversàlia: les pràctiques artístiques contemporànies a l'aula

c) Curs: Musicaula: Música en acció

d) Curs: Gamificació en EF

e) Curs: Les arts escèniques a l'aula

f) Curs: Cinemaula: audiovisuals i educació

g) Curs: Programem per competències en totes les àrees artisticoexpressives

3.3. Àmbit Científic, Tecnològic i Matemàtic (CTEM)

a) Cursos: Recursos matemàtics per a les distintes etapes educatives



b) Curs: Robòtica educativa. Primaria i Infantil

c) Curs: Programació i robòtica en Secundària

d) Curs: Experiments per aprendre ciència i divertir-se. Primària

e) Curs: Ciències experimentals en E. Secundària i Batxillerat

f) Curs: Cap a un centre sostenible. Internivells

g) Projectes CTEM: Treball integrat de diverses matèries

3.4. Àmbit Humanístic i Social

a) Curs: Eines didàctiques per a treballar la memòria democràtica a les aules

b) Curs: Metodologies actives i eines didàctiques en ciències socials i humanitats a l'Educació Secundària.

c) Curs: Metodologies actives i eines didàctiques en ciències socials a l'Educació Primària.

d) Seminari: Adequació de materials de la matèria de Filosofia de 1r de Batxillerat i 4t d'ESO



4. Formació Professional i ensenyaments artístics i esportius i Formació de persones adultes

4.1. Formació Professional i ensenyaments artístics i esportius (FPEAE)

a) Curs: Realització i producció multimèdia en FPEAE

b) Curs: Programació per competències en CF i EAE

c) Curs: Metodologies didàctiques: cap a un nou paradigma educatiu en FPEAE

d) Cursos específics per famílies professionals

4.2. Formació de persones adultes (FPA)

a) Curs: Metodologies actives per a la pràctica educativa del professorat d'FPA

b) Curs: Iniciació a la pràctica docent a l'àmbit d'FPA

c) Curs: Diversitat a les aules d'FPA



5. Tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC)

a) Curs: Kit d'administració docent de centre i d'aula

b) Curs: Seguretat TIC

c) Curs: Gestors de cursos en línia: Moodle nivell inicial

d) Curs: Gestors de cursos en línia: Moodle nivell mitjà

e) Curs: Robòtica educativa

f) Curs de formació per a coordinadors de TIC

g) Curs: Web de centre

h) Curs: Gestors de blog per a docents



6. Plurilingüisme

a) Curs: Capacitació en valencià

b) Curs: Capacitació en llengües estrangeres: anglés, francés

c) Curs: Diploma de Mestre

d) Curs: De la mà de la paraula

e) Curs: Acompanyar la lectura i il·lustrar la mirada

f) Curs: Desenvolupament de l'oralitat

g) Curs: Elaboració de projectes de comunicació interdisciplinaris: AICLE, CLIL, ENILE

h) Curs: Recursos digitals per al desenrotllament del foment lector



7. Desenvolupament de competències professionals

a) Cursos per al desenvolupament de la funció directiva

– Curs: Formació per al desenvolupament de la funció directiva i d'actualització de competències directives

– Curs: Planificació pedagògica al centre docent

– Curs: Gestió educativa: la direcció d'estudis d'un centre educatiu



– Curs: Gestió econòmica i administrativa d'un centre educatiu

– Curs: Habilitats directives i lideratge per a la transformació del centre

b) Cursos per a coordinadors i coordinadores de formació en centres, per a coordinadors i coordinadores d'igualtat i convivència i per a coordinadors i coordinadores TIC

c) Cursos per a personal funcionari en pràctiques

d) Cursos de prevenció de riscos laborals

e) Seminaris permanents per a professorat de nova incorporació a unitats especifiques

f) Seminaris permanents per a professorat de nova incorporació a programes específics

g) Curs: Desenvolupament del Pla de Formació per a la Inspecció d'Educació 2018/19

La planificació, continguts, calendari de realització i llocs d'aquests cursos es publicarà durant el mes de setembre a la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport i a la pàgina web de cada CEFIRE.



Tercera. Els CEFIRE. Pla anual d'actuació

Els CEFIRE, vista l'oferta general de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, realitzaran el seu Pla Anual d'Actuació que contindrà la concreció de l'oferta general establida per aquesta conselleria i incorporarant les actuacions formatives pròpies del seu entorn, detectades en la seua zona d'influència i demandades pels centres i pel personal docent.

El Pla anual d'actuació (PAA) de cadascun dels CEFIRE contindrà:



a) Les accions del Pla anual de la CEICE que es desenvoluparan al CEFIRE

b) Les accions específiques del CEFIRE per a donar resposta a les necessitats de formació de la zona. En aquestes accions s'incorporaran les jornades, els cursos, els seminaris o els grups de treball que es consideren escaients d'oferir per al conjunt dels centres de l'àmbit territorial corresponent.

c) L'assessorament, el suport i el seguiment dels projectes de formació en centres o altres activitats formatives que es desenvolupen des dels centres i que requerisquen aquesta col·laboració del CEFIRE.

d) El calendari de realització de totes les activitats formatives indicades.

Cada CEFIRE coordinarà l'oferta general i la seua oferta pròpia amb la finalitat de fer pública la planificació per al seu correcte desenvolupament. Aquesta planificació es publicarà a la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, i a la pàgina web de cada CEFIRE durant el mes de setembre.



Quarta. Els centres educatius. Programa anual de formació de centre

Els centres educatius, vista l'oferta general de la CEICE i l'oferta pròpia dels CEFIRE, podran sol·licitar la realització de projectes de formació en centres, de seminaris i de grups de treball, per mitjà de la corresponent convocatòria, així com fer altres actuacions formatives que consideren necessàries, coordinades pels CEFIRE, amb la finalitat de cobrir les necessitats del professorat.

El centre educatiu és el primer nucli de formació permanent del professorat i el Programa anual de formació és l'eina del centre per a establir les activitats de formació permanent que es desenvoluparan durant el curs escolar. El Programa anual de formació del centre serà el resultat de l'anàlisi i de la detecció de les seues necessitats, arreplegarà les millores i propostes incorporades al Pla d'actuació per a la millora (PAM), involucrarà tot el claustre en la recerca de solucions i reforçarà les carències formatives detectades per tal d'assolir els objectius establits en el Projecte educatiu de centre (PEC). A més, formarà part de la Programació general anual (PGA) i s'avaluarà a través de la memòria final de curs.

Totes les actuacions incloses en el Programa anual de formació del centre seran susceptibles de ser reconegudes com a formació permanent sempre que estiguen adreçades directament a la millora de la qualitat educativa, a la participació i a l'èxit de l'alumnat en l'àmbit escolar, personal i social, i/o a la reducció de l'abandonament primerenc del sistema educatiu. El Servei de Gestió i Planificació de la formació permanent del professorat comunicarà als centres aquelles activitats que seran reconegudes com a formació permanent a través de la corresponent assessoria de referència, per a la qual cosa hauran de complir la normativa vigent.

La direcció de tots els centres educatius públics designara un coordinador/a de formació, d'entre els membres del claustre. El coordinador/a de formació del centre recopilarà les necessitats del claustre i elaborarà i gestionarà el Programa anual de formació per al curs 2018-2019 en funció de les necessitats detectades en el claustre i en els diferents departaments o equips.

La tasca d'aquesta coordinació és fonamental per a l'èxit de les activitats formatives. Es desenvoluparà una formació específica per a les persones que exerceixen la coordinació de formació en els centres educatius. Aquesta formació serà comuna per a tots els CEFIRE i, a més, s'establirà una actuació conjunta que permeta la creació de xarxes de formació i que facilite el treball col·laboratiu entre els coordinadors.



S'incidirà especialment en la comunicació i en la retroalimentació entre els coordinadors i el CEFIRE a través de la corresponent assessoria de referència per a maximitzar el benefici de les activitats de formació proposades i per a avaluar tant el procés com la incidència de la formació en l'alumnat dels centres.



Cinquena. Avaluació de la formació permanent

L'avaluació de les actuacions en matèria de formació permanent del professorat ha d'atendre una doble finalitat: d'una banda ha de permetre la valoració dels plans d'actuació i de l'altra ha de valorar la incidència de la formació permanent en el procés d'ensenyament i aprenentatge adreçat a la millora del conjunt del sistema educatiu.



La Subdirecció General de Formació del Professorat, a través del Servei de Gestió i Planificació de la formació permanent del professorat i dels CEFIRE, avaluarà de forma conjunta el Pla anual de formació de la CEICE, els plans d'actuació de cada CEFIRE, els projectes de formació en centres, els grups de treball, els seminaris i qualsevol actuació realitzada en els centres docents, amb la finalitat d'introduir les millores necessàries en els cursos següents.



Els centres educatius avaluaran internament el seu Programa anual de formació a través de la memòria final i podran ser avaluats externament pel Servei de Gestió i Planificació de la formació permanent del professorat.

Les activitats formatives individuals seran avaluades, dins de l'entorn de cada activitat, per totes les persones que hi participen (assistents, professors/es, tutors/es i coordinadors/es), mitjançant les eines establides pel Servei de Gestió i Planificació de la formació permanent del professorat per tal de valorar-ne el grau de satisfacció, l'ajust a les necessitats formatives, la utilitat pràctica, la metodologia, la temporalització i la difusió de les activitats, entre altres.

Mapa web