Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 16 d'agost de 2018, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es convoca i es regula el procediment de sol·licitud d'hores addicionals de professorat per al desenvolupament del Pla d'actuació per a la millora en els centres privats concertats per al curs 2018-2019. [2018/8010]

(DOGV núm. 8365 de 21.08.2018) Ref. Base de dades 007978/2018




La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, estableix en l'article 1.b l'equitat com un dels principis bàsics del sistema educatiu per a garantir la igualtat d'oportunitats per al ple desenvolupament de la personalitat a través de l'educació, la inclusió educativa, la igualtat de drets i oportunitats que ajuden a superar qualsevol discriminació i l'accessibilitat universal a l'educació. Estableix com a objectius de l'Educació Primària, conéixer, comprendre i respectar les diferents cultures i les diferències entre les persones, la igualtat de drets i oportunitats d'hòmens i dones i la no-discriminació de persones amb discapacitat. Així mateix, al seu article 26.1, indica que els centres que imparteixen Educació Secundària Obligatòria elaboraran les seues propostes pedagògiques des de la consideració de l'atenció a la diversitat i de l'accés de tot l'alumnat a l'educació comuna, i arbitraran mètodes que tinguen en compte els diferents ritmes d'aprenentatge de l'alumnat, que afavorisquen la capacitat d'aprendre per si mateixos i que promoguen el treball en equip.

L'article 120.4, de l'esmentada llei, estableix que els centres, en l'exercici de la seua autonomia, poden adoptar experimentacions, plans d'actuació, formes d'organització, normes de convivència i ampliació del calendari escolar o de l'horari lectiu d'àrees o matèries, en els termes que establisquen les administracions educatives.

El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià, estableix i regula els principis i les actuacions encaminades al desenvolupament d'un model inclusiu en el sistema educatiu valencià per a fer efectius els principis d'equitat i igualtat d'oportunitats en l'accés, participació, permanència i progrés de tot l'alumnat, i aconseguir que els centres docents es constituïsquen en elements dinamitzadors de la transformació social cap a la igualtat i la plena inclusió de totes les persones, en especial d'aquelles que es troben en situació de major vulnerabilitat i en risc d'exclusió.



El marc de l'escola inclusiva té com a finalitat passar d'un enfocament compensatori i una organització dels recursos basada en el suport individual, a un plantejament global i sistèmic que augmente la capacitat de donar resposta a les necessitats de tot l'alumnat.

Aquest plantejament se situa en una perspectiva que interpreta les situacions de desigualtat o desavantatge social com un fet estructural, dinàmic i relacional, atribuïble a desajustos entre l'escola, el currículum, l'ensenyament, l'avaluació i la realitat personal, escolar, familiar i social de l'alumnat.

En aquest sentit, un dels principis que sustenta el sistema educatiu és el de la participació de tots els agents socials. Eixe esperit cooperatiu possibilitarà la inclusió com un dels principis bàsics que afavorisquen la qualitat educativa. El centre educatiu, que està inserit en un context, ha d'integrar-se en la comunitat com un recurs més i, al mateix temps, ha de conéixer i aprofitar els i les professionals i tot tipus d'institucions que puguen redundar en una millor actuació educativa i, específicament, en una atenció integral a la diversitat de l'alumnat.



L'Ordre de 4 de juliol de 2001, de la Conselleria de Cultura i Educació, regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats de compensació educativa, i la dotació de recursos complementaris en funció del desenvolupament del seu projecte educatiu i l'índex de l'alumnat que requereix compensació.

L'Ordre 38/2016, de 27 de juliol, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, regula el Pla d'actuació per a la millora. Com a mesures dirigides a la reducció de l'abandonament escolar i per a facilitar l'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria s'hi defineixen el Programa d'aula compartida (PAC) i el Programa de reforç per a 4t d'ESO (PR4).

El Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, estableix el currículum bàsic de l'Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat, i en l'article 16 indica que les administracions educatives regularan les mesures d'atenció a la diversitat entre les quals es troba el programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR de 3r d'ESO per àmbits).

L'article 11.6 de la Llei 22/2017, de 29 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2018, estableix que els centres concertats que desenvolupen un Pla d'actuació per a la millora, un programa autoritzat d'acollida al sistema educatiu (aules PASE), o altres programes específics d'atenció a la diversitat de l'alumnat, regulats per norma bàsica o autonòmica, disposaran del professorat que es determine en la resolució corresponent, professorat que serà objecte d'inclusió en la nòmina de pagament delegat del respectiu centre i que el programa autoritzat d'acollida al sistema educatiu (aules PASE) acaba la seua vigència al final del curs 2017-2018.

La Resolució de 4 d'abril de 2017, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, va regular l'elaboració del Pla d'actuació per a la millora (PAM) i el procediment de dotació de professorat addicional per a la seua aplicació als centres educatius sostinguts amb fons públics, per al curs 2017-2018.

El Decret 51/2011, de 13 de maig, del Consell, regula el sistema d'informació ÍTACA com a instrument per a la gestió i la comunicació de les dades i dels documents necessaris per a l'adequat funcionament del sistema educatiu de la Comunitat Valenciana, per a aquells centres que imparteixen ensenyaments reglats no universitaris.

L'Ordre 33/2018 de 10 d'agost, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, aprova les bases reguladores per a la concessió d'ajudes econòmiques en concepte de subvenció i d'hores addicionals de professorat dirigides a centres privats concertats per al desenvolupament d'actuacions orientades a l'alumnat de compensació educativa, a la reducció de l'abandonament escolar i altres actuacions o programes inclosos en el Pla d'actuació per a la millora.

Per tot l'esmentat anteriorment, segons el que estableix l'article 2.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; de la disposició final primera del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol que aprova el Reglament General de Subvencions; de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i fent ús de les atribucions que em confereixen l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, el Decret 8/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel que anomena vicepresidenta, consellers, secretària i portaveu del Consell i el Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, vista la proposta del director general de Política Educativa i de conformitat amb aquesta, resolc:





Primer. Objecte.

L'objecte de la present resolució és regular el procediment de sol·licitud i assignació d'hores addicionals de professorat per al desenvolupament del Pla d'actuació per a la millora en els centres privats concertats per al curs 2018-2019.



Segon. Bases

La convocatòria d'aquesta subvenció es regeix per l'Ordre 33/2018 de 10 d'agost, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajudes econòmiques en concepte de subvenció i d'hores addicionals de professorat dirigides a centres privats concertats per al desenvolupament d'actuacions orientades a l'alumnat de compensació educativa, a la reducció de l'abandonament escolar i altres actuacions o programes inclosos en el Pla d'actuació per a la millora.



Tercer. Àmbit d'aplicació

La present resolució s'aplicarà en els centres educatius privats concertats, ubicats a la Comunitat Valenciana, que impartisquen ensenyaments d'Educació Infantil (2n cicle), Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria (ESO).



Quart. Finançament

1. L'import màxim destinat a aquesta convocatòria és de 12.000.000 euros que es finançarà amb càrrec als crèdits del capítol IV del programa 422.20, línia pressupostària S0061 dels Pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2018.

2. Es destinarà, a les etapes d'Educació Infantil (2n cicle) i Educació Primària, un import equivalent a 1.400 hores setmanals de professorat addicional com a mínim. La resta de l'import d'aquesta convocatòria es destinarà a l'etapa de l'ESO.



Cinqué. Requisits dels beneficiaris i criteris objectius d'atorgament de les ajudes.

Caldrà ajustar-se al que disposen les bases tercera i huitena de l'Ordre 33/2018, que aprova les bases reguladores.



Sisé. Òrgan instructor

S'estableix la Subdirecció General d'Innovació i Qualitat Educativa de la Direcció General de Política Educativa com a òrgan instructor del procediment regulat en aquesta resolució.



Seté. Esmena de la documentació presentada

1. Respecte a l'esmena de la documentació presentada, caldrà ajustar-se al que preveuen els apartats 2 i 3 de la base setena de l'Ordre 33/2018 que aprova les bases reguladores.

2. Les esmenes es presentaran per registre d'entrada adreçades al Servei d'Avaluació i Estudis de la Direcció General de Política Educativa, enviant còpia d'aquestes al correu electrònic pam@gva.es indicant en l'assumpte el codi_de_centre seguit del text esmenes hores addicionals



Huité. Definició del Pla d'actuació per a la millora

1. El Pla d'actuació per a la millora (PAM) constitueix la part pedagògica de la Programació General Anual (PGA).

2. Està conformat pel conjunt d'intervencions educatives que es realitzen en un centre educatiu per a la millora de la qualitat educativa que inclou, entre altres aspectes, la consecució de l'equitat en l'educació i la millora de les competències de l'alumnat.

3. Les intervencions educatives han de donar resposta a les necessitats, els interessos i les motivacions de tot l'alumnat del centre des d'una perspectiva inclusiva i s'organitzaren dins de les línies d'acció següents, algunes de les quals es configuren com a programes:

a) Programa d'aula compartida (PAC), annex I.

b) Programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR de 3r d'ESO per àmbits), annex II.

c) Programa de reforç per a 4t d'ESO (PR4), annex III.

d) Altres actuacions, annex IV:

Concreció del currículum.

Projecte lingüístic del centre.

Organització de grups flexibles.

Organització d'activitats de reforç i d'aprofundiment.

Organització de l'opcionalitat.

Mesures o programes de compensació educativa.

Reducció de l'abandonament escolar primerenc.

Millora de la convivència.

Mesures educatives complementàries per a l'alumnat que romanga un any més en el mateix curs.

4. Els centres desenvoluparan el PAM amb el professorat de la seua plantilla. No obstant això, poden sol·licitar hores addicionals de professorat per al seu desenvolupament, d'acord amb allò que s'ha establit per a cada actuació en els annexos d'aquesta resolució.



Nové. Finalitats

1. El PAM té les finalitats següents:

a) Desenvolupar intervencions educatives inclusives i canvis organitzatius i metodològics que donen resposta a les necessitats educatives des d'una perspectiva inclusiva.

b) Incrementar el percentatge d'alumnat que aconsegueix els objectius i les competències clau corresponents.

c) Augmentar la taxa de titulació de l'alumnat en l'ESO.

d) Reduir l'absentisme i l'abandonament escolar prematur i incrementar la taxa d'escolarització en l'educació postobligatòria.

e) Millorar la competència emocional i les habilitats d'interacció social de l'alumnat per a aconseguir una major integració socioeducativa.

f) Desenvolupar accions per a previndre i compensar les desigualtats en educació des d'una perspectiva inclusiva.

g) Garantir que l'alumnat assolisca una competència plurilingüe efectiva.

Desé. Sol·licitud d'hores addicionals de professorat

1. La sol·licitud d'hores addicionals de professorat, es presentarà a través de l'Oficina Virtual per als Centres Educatius (OVICE), disponible en l'enllaç https://oficinavirtual.gva.es/oficina_tactica/

2. El termini de sol·licitud començarà el dia 23 d'agost de 2018 a les 00.00 hores i finalitzarà el dia 6 de setembre de 2018 a les 14.00 hores.

3. Únicament seran considerats centres sol·licitants i podran ser seleccionats, aquells que hagen emplenat correctament les dades de sol·licitud en OVICE.



Onzé. Comissió assessora i avaluadora

Es constituirà una comissió assessora i avaluadora, amb la composició i funcions establides en la base desena de l'Ordre 33/2018 que aprova les bases reguladores.



Dotzé. Autorització dels programes del PAM

1. La Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació, a proposta de la Direcció General de Política Educativa, autoritzarà els programes del PAM per al curs 2018-2019, atenent als informes i valoracions elaborats per la Inspecció d'Educació segons el que estableix el resolc seté de la Resolució de 4 d'abril de 2017, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, que regula el PAM per al curs 2017-2018, a més de les dades que figuren en la sol·licitud i al compliment dels requisits que exigeix cada programa, atenent els annexos I, II i III d'aquesta resolució.

2. Aquesta autorització podrà ser amb hores addicionals de professorat o sense recursos addicionals.

3. En cap cas es podran autoritzar més programes amb assignació addicional d'hores de professorat dels que permeta la distribució del crèdit, segons el resolc quart.

4. En cas que les sol·licituds que compleixen els criteris d'autorització superen la consignació pressupostaria, l'autorització dels programes s'efectuarà prioritzant en primer lloc la continuïtat del PMAR de 3r d'ESO per àmbits en programes de PR4, i en segon lloc la major matrícula d'alumnat en l'ESO.



Tretzé. Procediment d'assignació i resolució de l'assignació d'hores addicionals de professorat

1. L'òrgan instructor elaborarà la proposta provisional d'autorització dels programes i de l'assignació de les hores addicionals de professorat, atenent als criteris de la present resolució, de conformitat amb el que estableix l'apartat 1 de la base onzena de l'Ordre 33/2018 de bases reguladores.

2. Als efectes de notificació, la resolució provisional de l'assignació d'hores addicionals de professorat es publicarà en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport. Aquesta resolució inclourà la relació de centres autoritzats i, si és el cas, la proposta de dotació d'hores addicionals de professorat.

3. Publicada aquesta resolució provisional, els centres educatius podran presentar al·legacions en el termini de 10 dies hàbils comptats des de l'endemà de la seua publicació en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport. En la resolució provisional s'indicarà el procediment per a la presentació d'al·legacions.



4. Estudiades les al·legacions, l'òrgan instructor del procediment remetrà un informe i la proposta a la comissió assessora i avaluadora la qual informarà i elevarà la mateixa a la Direcció General de Política Educativa.

5. La Direcció General de Política Educativa proposarà l'autorització dels programes i, si és el cas, proposarà l'assignació d'hores addicionals de professorat. Aquesta proposta serà remesa a la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació per a la seua resolució.

6. La Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació, de conformitat amb el que preveu l'apartat denové de la present resolució, resoldrà la convocatòria que contindrà la relació de centres privats concertats amb indicació de les hores addicionals de professorat assignades o denegades. En aquest últim cas, s'especificarà el motiu de la denegació.



7. La Direcció General de Centres i Personal Docent dotarà les hores resoltes per al desenvolupament d'actuacions orientades a l'alumnat de compensació educativa, a la reducció de l'abandonament escolar i altres actuacions o programes inclosos en el Pla d'actuació per a la millora, amb efectes des de l'1 de setembre de 2018 fins al 31 d'agost de 2019.

8. La resolució definitiva es publicarà en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Catorzé. Assignació d'hores addicionals de professorat per al desenvolupament dels programes autoritzats PMAR de 3r d'ESO per àmbits i PR4.

1. Segons el que estableix l'apartat 4 de la base huitena de l'Ordre 33/2018 de bases reguladores, s'assignaran les hores per al desenvolupament dels programes autoritzats en el PAM de la forma següent:

a) S'atorgaran 26 hores setmanals de professorat addicional als centres educatius que tinguen autoritzat el programa PMAR de 3r d'ESO per àmbits per al seu desenvolupament i les hagen sol·licitades.

b) S'atorgaran 25 hores setmanals de professorat addicional als centres educatius que tinguen autoritzat el programa PR4 per al seu desenvolupament i les hagen sol·licitades.

c) S'atorgaran 44 hores setmanals de professorat addicional als centres educatius que tinguen autoritzat per al seu desenvolupament tant el programa PMAR de 3r d'ESO per àmbits com el PR4 i les hagen sol·licitades. En aquest cas no es consideraran els punts a i b d'aquest resolc.

2. La resta d'hores fins arribar al mínim establert al resolc quart per a l'etapa de l'ESO es distribuiran segons la ponderació dels criteris objectius del resolc quinzé.



Quinzé. Ponderació de criteris objectius d'atorgament d'hores addicionals de professorat en l'etapa de l'ESO.

Una vegada atorgades les hores corresponents a programes, s'assignaran la resta d'hores disponibles per a l'etapa de la ESO.

1. Segons el que estableix l'apartat 4 de la base huitena de l'Ordre 33/2018 de bases reguladores, la ponderació dels criteris objectius d'atorgament de les ajudes econòmiques destinades a hores addicionals de professorat, seran els següents:

a) Puntuació obtinguda de la valoració objectiva de l'avaluació externa del PAM del curs anterior referent a l'etapa de la ESO. Aquesta puntuació tindrà una ponderació del 25 %.

b) Puntuació obtinguda de multiplicar el nombre d'alumnat matriculat en l'etapa de l'ESO per un factor corrector de l'últim ISEC calculat del centre (ISEC 1: 1,5; ISEC 2: 1,3; ISEC 3: 1; ISEC 4: 0,4 i ISEC 5: 0,2). Aquesta puntuació tindrà una ponderació del 25 %.

c) Puntuació per necessitats de compensació educativa (NCE) calculada com el nombre d'alumnat amb NCE en l'etapa de l'ESO multiplicat pel percentatge de compensació educativa del centre en l'etapa de l'ESO. Aquesta puntuació tindrà una ponderació del 50 %.

2. Puntuació del centre. Els punts obtinguts per cada centre es calcularan com la suma ponderada dels apartats a), b) i c) anteriors.



3. Valor del punt. El valor del punt es calcularà com la divisió del nombre d'hores disponibles entre la suma total de punts de tots els centres resultant de l'aplicació dels criteris anteriors.

4. Les hores assignades es calcularan com la multiplicació de la puntuació del centre pel valor del punt i, si escau, s'afegiran les hores de l'apartat a anterior.

5. L'assignació horària s'arredonirà a múltiples de 10 hores.

6. Aquest procediment es podrà repetir fins esgotar l'assignació pressupostària corresponent a aquesta etapa.

7. En cas que quede romanent, als centres educatius que realitzen una especial labor social atenent alumnat amb alt risc d'exclusió social, com ara alumnat en residències o pisos tutelats de menors en l'etapa de l'ESO, s'assignarà fins a 25 hores setmanals addicionals en funció del nombre d'alumnat atés, sempre que compte amb informe favorable d'Inspecció d'Educació.

8. En cap cas es podrà superar l'assignació de 120h (sense incloure l'assignació de programes) de professorat addicional en l'etapa de l'ESO.

9. En cas que quede romanent, aquest es podrà incrementar a l'assignació prevista en el resolc quart per a les etapes d'Educació Infantil (2n cicle) i Educació Primària.



Setzé. Ponderació de criteris objectius d'atorgament d'hores addicionals de professorat en les etapes d'Educació Infantil (2n cicle) i Educació Primària:

1. Segons el que estableix l'apartat 4 de la base huitena de l'Ordre 33/2018 de bases reguladores, la ponderació dels criteris objectius d'atorgament de les ajudes econòmiques destinades a hores addicionals de professorat, seran els següents:

a) Puntuació obtinguda de la valoració objectiva de l'avaluació externa del PAM del curs anterior. Aquesta puntuació tindrà una ponderació del 25 %.

b) Puntuació obtinguda de multiplicar el nombre d'alumnat matriculat en les etapes d'Educació Infantil (2n cicle) i Educació Primària per un factor corrector de l'últim ISEC calculat del centre (ISEC 1: 1,5; ISEC 2: 1,3; ISEC 3: 1; ISEC 4: 0,4 i ISEC 5: 0,2). Aquesta puntuació tindrà una ponderació del 25 %.

c) Puntuació per necessitats de compensació educativa (NCE) calculada com el nombre d'alumnat amb NCE de les etapes d'Educació Infantil (2n cicle) i Educació Primària multiplicat pel percentatge de compensació educativa del centre. Aquesta puntuació tindrà una ponderació del 50 %.

2. Puntuació del centre. Els punts obtinguts per cada centre es calcularan com la suma ponderada dels apartats a), b) i c) anteriors.



3. Valor del punt. El valor del punt es calcularà com la divisió del nombre d'hores disponibles entre la suma total de punts de tots els centres resultant de l'aplicació dels criteris anteriors.

4. Les hores assignades es calcularan com la multiplicació de la puntuació del centre pel valor del punt i, si escau, s'afegiran les hores de l'apartat a anterior.

5. L'assignació horària s'arredonirà a múltiples de 10 hores.

6. Aquest procediment es podrà repetir fins esgotar l'assignació pressupostària corresponent a les etapes d'Educació Infantil (2n cicle) i Educació Primària.

7. En cas que quede romanent, als centres educatius que realitzen una especial labor social atenent alumnat amb alt risc d'exclusió social, com ara alumnat en residències o pisos tutelats de menors en les etapes d'Educació Infantil (2n cicle) i Educació Primària, s'assignarà fins a 25 hores setmanals addicionals en funció del nombre d'alumnat atés, sempre que compte amb informe favorable d'Inspecció d'Educació.



8. En cap cas es podrà superar l'assignació de 100 hores de professorat addicional en les etapes d'Educació Infantil (2n cicle) i Educació Primària.

9. En cas que quede romanent, aquest es podrà incrementar a l'assignació prevista en el resolc quart per a l'etapa de l'ESO.



Desseté. Termini de resolució

D'acord amb el que estableix la base dotzena de l'Ordre 33/2018 de bases reguladores, el termini màxim per a resoldre la present convocatòria és de sis mesos des de la seua publicació. Vençut el termini, els centres interessats que no hagen sigut notificats per resolució expressa, hauran de considerar desestimada la seua sol·licitud.



Dihuité. Seguiment i avaluació del PAM

1. El centre docent realitzarà un seguiment trimestral del PAM, que quedarà reflectit en l'acta corresponent, per a la seua valoració, i si és necessari, modificació o millora. Com a conclusió d'aquest seguiment, es presentaran a l'administració els indicadors d'avaluació que aquesta elaborarà a aquest efecte, en els terminis que s'establisquen, i mitjançant la plataforma digital que s'habilitarà per a poder entregar-los.

2. Qualsevol modificació del PAM es comunicarà a la Inspecció d'Educació, a la direcció general competent en innovació i qualitat educativa i a la direcció general competent en matèria de centres i personal docent.

3. Els centres hauran de modificar el seu PAM si la Inspecció d'Educació o la direcció general competent en innovació i qualitat educativa així ho requereix.

4. El PAM serà objecte d'una avaluació interna per part del claustre i podrà ser objecte d'una avaluació externa per part de la conselleria competent en matèria d'educació.

5. L'avaluació del PAM constituirà el punt de partida per a l'elaboració del PAM del curs següent.

6. El Consell Escolar o Consell Social serà informat de l'avaluació interna del PAM. Aquesta avaluació formarà part de la memòria anual de la PGA del centre.

7. La direcció general competent en innovació i qualitat educativa establirà el procediment i els indicadors pertinents per a l'avaluació externa del PAM.

8. En finalitzar el curs escolar, s'omplirà una memòria del PAM que figurarà en un apartat específic de la memòria final de la Programació General Anual.



Denové. Inspecció d'Educació

1. La Inspecció d'Educació vetlarà pel compliment i aplicació d'aquesta resolució.

2. La Inspecció d'Educació col·laborarà en l'avaluació externa del PAM en els termes que establisca la Inspecció General d'Educació i en l'aplicació del pla de control.

3. La Inspecció General d'Educació designarà almenys un/a inspector/a coordinador/a per a cada una de les direccions territorials, que actuarà com la persona de referència de la Direcció General de Política Educativa i de la Inspecció Territorial d'Educació.



Vinté. Reintegrament de la subvenció

Procedirà el reintegrament de la subvenció en els supòsits previstos en el punt 1 de la base denovena de l'Ordre 33/2018 de bases.



Vint-i-uné. Delegació

Es delega en la persona titular de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació la facultat de resoldre la convocatòria i concedir les assignacions econòmiques als centres educatius seleccionats, i se li autoritza a adoptar les mesures oportunes per al compliment i aplicació d'aquesta resolució i també per a resoldre i notificar totes les incidències que es plantegen en la seua interpretació i execució.



Vint-i-dosé. Recursos

La resolució de concessió dictada per l'òrgan competent de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport posarà fi a la via administrativa i contra aquesta, de conformitat amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà interposar potestativament recurs de reposició davant del mateix òrgan que l'haja dictat en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua publicació, o bé directament recurs contenciós-administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la seua publicació, sense perjuí que es puga interposar qualsevol altre que es considere pertinent.





Vint-i-tresé. Efectes

La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 16 d'agost de 2018.– El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport: Vicent Marzà Ibáñez.

















ANNEX I

Línia d'acció PA01 –

Programa d'aula compartida per a ESO (PAC)



1. Definició i finalitats

1. El PAC és un programa d'atenció a la diversitat i inclusió educativa dirigit a l'alumnat en risc d'exclusió social matriculat en els centres d'Educació Secundària Obligatòria, que presenta conductes disruptives, dificultats d'adaptació al medi escolar i tendència a l'absentisme escolar crònic o a l'abandonament escolar.

2. Té com a finalitat:

a) Reduir l'absentisme escolar amb una oferta educativa diversa, adaptada a les diferents necessitats, interessos, motivacions i aspiracions de l'alumnat.

b) Previndre l'abandonament escolar prematur i fomentar la integració socioeducativa de l'alumnat.

c) Reforçar les competències clau i les aptituds necessàries per a la prevenció i el tractament dels comportaments disruptius.

d) Oferir un espai alternatiu que millore l'experiència educativa de l'alumnat.

e) Crear un entorn de cooperació.

f) Optimitzar el desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional de l'alumnat.

g) Potenciar la incorporació al món laboral.



2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta línia d'acció són els centres educatius privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Secundària Obligatòria.



3. Condicions i estructura

1. El PAC podrà autoritzar-se als centres educatius privats concertats que establisquen un acord de col·laboració entre el centre docent i les corporacions locals o entitats col·laboradores, amb experiència en el treball socioeducatiu amb adolescents en risc d'exclusió social.



2. Podran autoritzar-se programes que impliquen a uns quants centres de la mateixa àrea geogràfica i, en tot cas, amb l'autorització prèvia de la Direcció General de Política Educativa.

3. El grup del programa estarà format per un mínim de 10 alumnes i un màxim de 16. No obstant això, la Direcció General de Política Educativa, amb l'informe de la Inspecció d'Educació, podrà autoritzar la constitució d'un grup amb un número diferent d'alumnes.

4. L'alumnat del programa cursarà en el grup de PAC, a partir de l'estructura i distribució horària que determinen els centres, els àmbits següents:



a) Àmbit acadèmic:

Tindrà una càrrega horària mínima de 10 hores setmanals i inclourà els aspectes més rellevants de les matèries dels cursos en què l'alumnat estiga matriculat. Es desenrotllarà dins del centre. Es prioritzaran les activitats que promoguen l'adquisició d'habilitats necessàries per a l'adaptació i la inclusió de l'alumnat en el centre.



b) Aula taller:

Tindrà un caràcter eminentment pràctic i funcional. Les activitats del taller es desenrotllaran en el centre o en els espais de les corporacions locals o entitats col·laboradores. Seran impartides per professionals de les corporacions locals o entitats col·laboradores, amb l'acord previ amb aquestes corporacions o entitats col·laboradores.

5. A l'hora de planificar la distribució horària del programa, es prioritzarà minimitzar el nombre de desplaçaments de l'alumnat.

6. L'horari de l'alumnat serà de 30 hores setmanals.

7. Qualsevol intervenció educativa, tant dins com fora del centre, es realitzarà sempre davall la tutela i responsabilitat, d'almenys, un o una docent.

8. Es requerirà la presència d'almenys un membre de l'equip directiu, quan aquesta activitat es realitze dins del centre educatiu.

9. Quan el desplaçament es realitze dins de l'horari lectiu, l'alumnat haurà d'anar acompanyat pel professorat del programa. Aquest desplaçament es computarà dins de l'horari lectiu del professorat.



4. Disseny del programa

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i la redacció del programa seguint els criteris establits per la comissió de coordinació pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel claustre.

2. En el cas que el PAC siga compartit entre diferents centres docents, aquests hauran de coordinar-se a l'hora de planificar les activitats de l'aula taller.

3. La definició del programa inclourà:

a) Justificació de la mesura.

b) Criteris d'accés al programa establits en l'apartat 6 d'aquest annex.

c) Organització espacial i temporal, i agents implicats.

d) Adequació dels continguts de l'àmbit acadèmic i l'aula taller amb les matèries del curs corresponent.

e) Criteris de promoció i procediment per a recuperar les matèries pendents.

f) Criteris i procediment previstos per al seguiment, avaluació i revisió, si és procedent, del programa.



5. Programació

1. La programació de la intervenció educativa es realitzarà de manera coordinada entre el centre docent i les corporacions locals o entitats col·laboradores.

2. La concreció curricular i la programació serà elaborada pel professorat de l'àmbit acadèmic, assessorat pels departaments didàctics corresponents i pel departament d'orientació, a què estarà adscrit funcionalment.

3. La concreció curricular i la programació de les actuacions de l'aula taller es faran conjuntament entre els departaments d'orientació dels centres docents i els agents socials responsables. El professorat coordinador de l'aula taller serà l'encarregat d'elaborar-les.

4. Els principis metodològics es basaran en el desenvolupament de les competències clau i en la consecució dels objectius d'etapa. Es donarà rellevància al procés de resolució de problemes i al treball per projectes, atenent a criteris de funcionalitat de l'aprenentatge.

5. El cap o el cap del departament d'orientació vetlarà pel compliment de la programació didàctica i l'aplicació adequada dels criteris d'avaluació de l'àmbit acadèmic i de la concreció de l'aula taller de l'alumnat d'aquest programa.



6. Criteris d'accés de l'alumnat

1. Podrà incorporar-se al PAC l'alumnat de primer cicle d'ESO que:



a) Present risc d'exclusió social i dificultats d'adaptació al medi escolar i a l'entorn educatiu.

b) Haja cursat almenys un curs del primer cicle d'ESO.

c) Tinga tendència a l'abandonament i a l'absentisme escolar crònic o molt accentuat.

d) Tinga escasses expectatives d'obtindre el títol de Graduat en ESO.

e) Mostre intenció d'integrar-se al món laboral.

f) Tinga entre 14 i 16 anys, o els complisca dins de l'any natural en què s'incorpore al programa.

2. Amb anterioritat a la incorporació de l'alumnat al programa, el centre haurà d'haver aplicat altres mesures d'atenció a la diversitat.



7. Avaluació i promoció

1. L'avaluació de l'alumnat serà contínua, personalitzada i integradora.

2. Es basarà en el grau de consecució de les competències clau i la consecució dels objectius generals d'etapa, d'acord amb la concreció del programa.

3. El professorat de l'àmbit acadèmic i el professorat d'aula taller realitzarà una avaluació trimestral de l'alumnat.

4. El professorat de l'àmbit acadèmic serà el responsable de les qualificacions corresponents a les matèries implicades en aquest àmbit, en coordinació amb els departaments didàctics corresponents.

5. El professorat coordinador de l'aula taller avaluarà l'alumnat, oïdes les consideracions dels professionals dependents de les corporacions locals o les entitats col·laboradores.

6. Les qualificacions obtingudes en l'àmbit acadèmic i en l'aula taller es traslladaran a les matèries corresponents al curs en què estiga matriculat l'alumnat, tenint en compte les adaptacions curriculars adoptades.

7. Es consignarà en l'expedient acadèmic, en l'historial acadèmic i en l'informe per trasllat, que les matèries han estat cursades en un programa específic d'atenció a la diversitat.

8. Amb caràcter general, l'alumnat estarà escolaritzat fins a acabar el curs escolar en què complisca els 16 anys.

9. La direcció del centre podrà autoritzar, excepcionalment, la permanència de l'alumnat un curs més en el programa, amb un informe previ favorable de l'equip docent i el departament d'orientació.

10. En finalitzar el programa, l'alumnat podrà continuar estudis en formació professional bàsica o incorporar-se al món laboral.



8. Funcions del professorat de l'aula taller

El professorat de l'aula taller serà l'encarregat en aquest àmbit de:

a) Controlar l'assistència.

b) Supervisar l'actuació.

c) Implementar el pla de convivència.

d) Avaluar les activitats.

e) Acompanyar l'alumnat a l'aula taller.

f) Coordinar les actuacions entre el centre docent i l'entitat col·laboradora.



9. Acords de col·laboració

1. Els centres hauran d'establir acords de col·laboració amb les corporacions locals o amb altres entitats col·laboradores de la seua àrea geogràfica.

2. Les corporacions locals o entitats col·laboradores hauran de tindre experiència en el treball socioeducatiu amb adolescents en risc d'exclusió social.

3. Els acords de col·laboració s'hauran de formalitzar per escrit abans de començar les activitats amb l'alumnat, i es comunicaran, abans del 10 de setembre de 2018, a la Inspecció d'Educació i a l'òrgan instructor mitjançant el correu electrònic (pam@gva.es), indicant en l'assumpte «Acord PAC del centre codi_de_centre». El document s'haurà d'anomenar codi_de_centre_PAC, i haurà d'estar en format PDF.



4. Els acords de col·laboració es custodiaran en el centre.



10. Procediment d'autorització.

Per a l'autorització del PAC serà necessari que el centre educatiu compte amb l'informe favorable d'Inspecció d'Educació i sol·licite el programa en OVICE, amb el nombre d'alumnat proposat.

Atenent a criteris inclusius, i en compliment dels requisits necessaris establits en aquesta resolució, la Direcció General de Política Educativa autoritzarà, si és el cas, el programa PAC.







ANNEX II

Línia d'acció PM01–

Programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment

(PMAR de 3r d'ESO per àmbits)



1. Definició i finalitats

1. El PMAR de 3r d'ESO per àmbits és un programa d'atenció a la diversitat i inclusió educativa dirigit als centres educatius sostinguts amb fons públics que imparteixen Educació Secundària Obligatòria.



2. Està dirigit a l'alumnat que presenta dificultats rellevants d'aprenentatge no atribuïbles a la falta d'estudi o esforç.

3. Té com a finalitat facilitar que tot l'alumnat arribe als objectius i adquirisca les competències corresponents.



2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta línia d'acció són els centres educatius privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Secundària Obligatòria.





3. Condicions i estructura

1. Es podrà formar un grup específic de PMAR de 3r d'ESO per àmbits amb un mínim de 12 alumnes i un màxim de 16.

2. L'alumnat cursarà en el seu grup específic els àmbits següents:



a) Àmbit lingüístic i social, que inclourà: valencià: llengua i literatura; llengua castellana i literatura, i geografia i història (9 hores).

b) Àmbit de llengua estrangera: Es respectarà l'idioma estranger cursat en 1r i 2n d'ESO, amb un currículum adaptat dins d'un enfocament comunicatiu que contemple una organització dels continguts i una metodologia adequada (3 hores).

c) Àmbit científic i matemàtic: biologia i geologia, física i química i matemàtiques (8 hores).

d) L'alumnat cursarà dues hores de tutoria, una amb el seu grup específic i una altra amb el seu grup de referència.

3. Prenent com a referència el currículum de 3r d'ESO, l'alumnat cursarà obligatòriament amb el seu grup de referència la resta de matèries.



4. Disseny del programa

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i redacció del programa seguint els criteris establits per la comissió de coordinació pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel claustre.

2. En el disseny del programa s'inclouran els aspectes següents:

a) Justificació de l'aplicació de la mesura, després d'analitzar les mesures d'atenció a la diversitat i inclusió adoptades prèviament.



b) Perfil de l'alumnat proposat per al programa.

c) Criteris per a distribuir l'alumnat del programa en els grups ordinaris de referència.

d) Criteris d'organització espacial i temporal.

e) Criteris de promoció i procediments per a recuperar les matèries pendents.

f) Criteris i procediments previstos per al seguiment, avaluació i revisió, si és procedent, del programa.



5. Programació

1. La programació serà elaborada pel professorat implicat, assessorat pels departaments didàctics corresponents i pel departament d'orientació, a què estarà adscrit funcionalment.

2. Els principis metodològics s'orientaran a la resolució de problemes, el treball per projectes, el desenvolupament de les competències clau i la consecució dels objectius d'etapa.

3. El cap o el cap del departament d'orientació vetlarà pel compliment de la programació didàctica.

4. Els continguts, criteris d'avaluació, competències i estàndards d'aprenentatge avaluables seran establits pel professorat responsable de cada una de les matèries i àmbits que conformen el programa a partir dels criteris desenrotllats pels departaments didàctics implicats, prenent com a referència el currículum de 3r d'ESO.





6. Criteris d'accés de l'alumnat

1. Podrà incorporar-se al PMAR de 3r d'ESO per àmbits l'alumnat que presente dificultats rellevants d'aprenentatge no imputables a la falta d'estudi o esforç i que a més complisca algun dels requisits següents:

a) Haja repetit almenys una vegada en qualsevol etapa educativa, haja cursat 2n d'ESO, i no complisca els requisits per a promocionar a 3r d'ESO.

b) Haja cursat una sola vegada 3r d'ESO i no complisca els requisits per a promocionar a 4t d'ESO.



7. Avaluació i promoció

1. L'avaluació de l'alumnat dels programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment es realitzarà d'acord amb la normativa vigent en cada moment.

2. El professorat prendrà com referent per a l'avaluació els criteris d'avaluació específics del programa i els elements de les adaptacions curriculars realitzades a l'alumnat.

3. L'alumne o alumna promocionarà de curs, en convocatòria ordinària, quan haja superat tots els àmbits i matèries cursats; en cas de convocatòria extraordinària, quan haja superat tots els àmbits i matèries cursats o tinga avaluació negativa com a màxim:

– en un àmbit, en el cas de l'àmbit de caràcter lingüístic i social o de l'àmbit de caràcter científic i matemàtic, o

– en l'àmbit de llengües estrangeres i/o en una matèria, o

– en dues matèries.

Tot açò sense perjuí del que disposa el subapartat 4 d'aquest article, i que l'equip docent considere que la naturalesa dels àmbits i matèries amb avaluació negativa no impedeix que l'alumne o alumna seguisca amb èxit el curs següent, que té expectatives favorables de recuperació i que la promoció beneficiarà la seua evolució acadèmica.



4. De forma excepcional, podrà autoritzar-se, per decisió col·legiada i votació nominal, la promoció d'un alumne o alumna amb qualificacions negatives quan es donen conjuntament les condicions següents:



a) Que tinga avaluació negativa simultàniament:

– en l'àmbit de caràcter lingüístic i social o en l'àmbit de caràcter científic i matemàtic, a més d'una matèria.

– en l'àmbit de llengües estrangeres i en dues matèries,

– o en tres matèries.

b) Que l'equip docent considere que la naturalesa dels àmbits i matèries amb avaluació negativa simultàniament no impedeix que l'alumne o alumna seguisca amb èxit el curs següent, que tinga expectatives favorables de recuperació i que la promoció beneficiarà la seua evolució acadèmica.

c) Que s'apliquen a l'alumne o alumna les mesures d'atenció educativa propostes en el consell orientador.



8. Professorat

1. Cada àmbit serà impartit per un sol professor/a.

2. El professorat que impartisca els diferents àmbits pertanyerà als departaments didàctics de les àrees que els configuren.

3. El professorat quedarà adscrit, funcionalment, al departament d'orientació, i actuarà de manera coordinada entre si.

4. El tutor o tutora serà un dels professors o professores dels àmbits.



5. Els titulars dels centres privats concertats, assignaran el professorat que impartirà els àmbits específics del PMAR de 3r d'ESO per àmbits, diferenciant en la nòmina de pagament delegat les hores de dedicació al PMAR de 3r d'ESO per àmbits de la resta d'hores lectives.





9. Procediment d'autorització

Per a l'autorització del PMAR de 3r d'ESO per àmbits serà necessari que el centre educatiu compte amb l'informe favorable d'Inspecció d'Educació i sol·licite el programa en OVICE, especificant el nombre d'alumnat proposat.

Atenent a criteris inclusius, i en compliment dels requisits necessaris, la Direcció General de Política Educativa autoritzarà, si és el cas, el programa PMAR de 3r d'ESO per àmbits.





ANNEX III

Línia d'acció PR04 – Programa de Reforç de 4t d'ESO (PR4)



1. Definició i finalitats

1. El PR4 és un programa d'atenció a la diversitat i inclusió educativa dirigit als centres sostinguts amb fons públics que imparteixen Educació Secundària Obligatòria.

2. Va dirigit a l'alumnat que mostra interés per obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria i que, en cursos anteriors, ha presentat dificultats generalitzades d'aprenentatge.

3. Aquest programa té com a finalitat que l'alumnat desenrotlle les competències clau i arribe als objectius generals de l'etapa.

4. El PR4 podrà autoritzar-se als centres educatius privats concertats que tinguen autoritzat, almenys, un grup de PMAR de 3r d'ESO per àmbits durant el curs 2017-2018 o un programa de Reforç de 4t d'ESO durant el curs 2017-2018.



2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta línia d'acció són els centres educatius privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Secundària Obligatòria.



3. Condicions i estructura

1. El grup estarà format per un mínim de 10 alumnes i un màxim de 16. No obstant això, la Direcció General de Política Educativa, amb un informe previ de la Inspecció d'Educació, podrà autoritzar la constitució d'un grup amb un número diferent d'alumnat.

2. L'alumnat del programa cursarà en el grup específic els àmbits següents:

a) Àmbit lingüístic i social, que inclourà els aspectes bàsics del currículum de les matèries de valencià: llengua i literatura, llengua castellana i literatura, i geografia i història (9 hores setmanals).

b) Àmbit de llengua estrangera, amb un currículum adaptat que prioritze la competència comunicativa de l'alumnat (2 hores). Es respectarà l'idioma estranger cursat com a primer idioma en el primer cicle d'ESO. El centre podrà organitzar aquest àmbit integrant dins de l'àmbit lingüístic i social si el professorat que ho imparteix disposa de l'habilitació requerida.

c) Àmbit científic i matemàtic, que inclourà els aspectes bàsics del currículum corresponents a les matèries de matemàtiques i ciències aplicades a l'activitat professional (7 hores setmanals). Així mateix, cursarà la matèria de tecnologia, amb un currículum adaptat que li permeta assolir els objectius de l'etapa. El centre podrà optar per organitzar aquesta matèria integrada dins d'aquest àmbit (3 hores setmanals).

3. L'alumnat cursarà una hora de tutoria amb el seu grup específic.

4. L'alumnat cursarà dues matèries d'entre el bloc d'assignatures troncals i el bloc d'assignatures específiques, amb un currículum adaptat. El centre podrà optar per organitzar aquestes matèries integrades en algun dels àmbits, com un àmbit específic o com una matèria a cursar dins del seu grup de referència (6 hores setmanals).

5. Per a facilitar la seua inclusió en les activitats ordinàries del centre, l'alumnat del programa cursarà en el seu grup de referència educació física, valors ètics o religió i una hora de tutoria.



4. Disseny del programa

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i redacció del programa seguint els criteris establits per la comissió de coordinació pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel claustre.

2. En el disseny del programa s'inclouran els aspectes següents:

a) Justificació de l'aplicació de la mesura, després d'analitzar les mesures d'atenció a la diversitat adoptades prèviament.

b) Criteris d'accés de l'alumnat al programa establits en l'apartat 6 d'aquest annex.

c) Criteris per a distribuir l'alumnat del programa en els grups ordinaris de referència.

d) Criteris d'organització espacial i temporal.

e) Criteris i procediments per a recuperar les matèries pendents.



f) Criteris d'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria.

g) Criteris i procediments previstos per al seguiment, avaluació i revisió, si és procedent, del programa.



5. Programació

1. La programació serà elaborada pel professorat dels àmbits, assessorat pels departaments didàctics corresponents i pel departament d'orientació, a què estarà adscrit funcionalment.

2. Els principis metodològics s'orientaran a la resolució de problemes, el treball per projectes, el desenvolupament de les competències clau i la consecució dels objectius d'etapa.

3. El cap o el cap del departament d'orientació vetlarà pel compliment de la programació didàctica.



6. Criteris d'accés de l'alumnat

1. Una vegada constituït el grup, podrà incorporar-se al PR4 l'alumnat que:

a) Haja cursat 3r d'Educació Secundària Obligatòria en un grup del Programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR de 3r d'ESO per àmbits).

b) de manera extraordinària, l'alumnat que haja cursat dues vegades 3r d'ESO o una vegada 4t d'ESO.

c) Presente dificultats generalitzades d'aprenentatge no atribuïbles a la falta d'estudi o d'esforç i mostre interés, motivació i expectatives d'obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria.



2. L'alumnat estarà adscrit a un grup ordinari de referència i es distribuirà de manera equilibrada entre els diferents grups del seu nivell.





7. Avaluació, promoció i obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria

1. L'avaluació serà contínua, personalitzada i integradora.

2. Es realitzarà per àmbits i matèries atenent al grau de consecució de les competències clau i la consecució dels objectius generals d'etapa.



3. Les qualificacions obtingudes es traslladaran a les matèries corresponents de 4t d'ESO. Es podran assignar diferents qualificacions a les matèries que conformen els àmbits, tenint en compte que, si s'ha aprovat un àmbit, cap de les matèries que el conformen pot tindre una qualificació negativa.

4. L'avaluació de l'alumnat serà realitzada per l'equip docent, en sessió presidida pel tutor o tutora del grup. Les decisions derivades de l'avaluació es prendran de manera col·legiada, d'acord amb els criteris i procediments que es determinen en el disseny del programa.



5. El professorat dels diferents àmbits serà l'encarregat de la recuperació de les matèries pendents incloses dins de l'àmbit de la seua competència.

6. L'equip docent proposarà l'expedició del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria a l'alumnat que haja aconseguit les competències clau i els objectius d'etapa.

7. Es consignarà en l'expedient acadèmic, en l'historial acadèmic i en l'informe per trasllat, que les matèries han estat cursades en un programa específic d'atenció a la diversitat.



8. Professorat

1. Cada àmbit serà impartit per un sol professor/a.

2. El professorat que impartisca els diferents àmbits pertanyerà als departaments didàctics de les àrees que ho configuren.

3. El professorat quedarà adscrit, funcionalment, al departament d'orientació, i actuarà de manera coordinada entre si.

4. El tutor o tutora serà un dels professors o professores dels àmbits lingüístic i social o de l'àmbit científic i matemàtic.

5. Els titulars dels centres privats concertats, assignaran el professorat que impartirà els àmbits específics del PR4, diferenciant en la nòmina de pagament delegat les hores de dedicació al PR4, de la resta d'hores lectives.



9. Procediment d'autorització

Per a l'autorització del PR4 serà necessari que el centre educatiu compte amb l'informe favorable d'Inspecció d'Educació i sol·licite el programa en OVICE, amb la proposta del nombre d'alumnat previst.



Atenent a criteris inclusius, i en compliment dels requisits necessaris, la Direcció General de Política Educativa autoritzarà, si és el cas, el programa PR4.





ANNEX IV

Línia Altres Actuacions



1. Definició i finalitats

Aquesta línia d'acció dóna suport a les mesures o programes de compensació educativa, així com qualsevol altra actuació que no estiga inclosa en les línies dels annexos anteriors, i que els centres educatius puguen desenrotllar per aconseguir les finalitats establides al PAM, des d'una perspectiva inclusiva.



2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta línia d'acció són els centres educatius privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Secundària Obligatòria.



3. Disseny de les actuacions

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i la redacció de les actuacions d'aquesta línia d'acció, seguint els criteris establits per la comissió de coordinació pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel claustre.

2. La definició de les actuacions inclourà:

a) Justificació de la mesura.

b) Criteris per a la participació de l'alumnat en l'actuació, si escau.



c) Organització espacial i temporal.

d) Horari lectiu.

e) Personal docent responsable.

f) Criteris i procediment previstos per al seguiment, avaluació i revisió, si és procedent, de l'actuació.



4. Programació

1. La programació de la intervenció educativa es desenrotllarà pels docents i les docents responsables de l'actuació i s'incorporarà al departament a què pertanguen. En cas d'haver-hi diferents departaments implicats, la programació es farà de forma coordinada entre ells i quedarà adscrita al departament que més implicació horària tinga. O a falta d'això, la direcció del centre assignarà a un departament la responsabilitat d'aquesta programació.

2. Els principis metodològics es basaran en el desenvolupament de les competències clau i la consecució dels objectius d'etapa.



5. Avaluació

1. En el disseny de l'actuació, s'establiran els indicadors convenients per a fer el seguiment de l'actuació, atenent als objectius i finalitats amb què es dissenye l'actuació.

2. Es farà seguiment trimestral i anual dels indicadors establits.



3. En finalitzar el curs, es farà una memòria de l'actuació que quedarà incorporada en la memòria del departament responsable de la programació, amb indicació de la consecució dels objectius i propostes de millora, alumnat beneficiat per l'actuació i valoració de l'impacte en la millora del centre educatiu.

Mapa web