Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 21 de maig de 2018, del Patronat de la Fundació de la Comunitat Valenciana Palau de les Arts, d'aprovació de les bases de la convocatòria pública del procés de selecció de candidats o candidates per al lloc de Direcció Artística del Palau de les Arts. [2018/5159]

(DOGV núm. 8303 de 25.05.2018) Ref. Base de dades 005214/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Palau de les Arts Reina Sofia, Fundació de la Comunitat Valenciana
    Grup temàtic: Ocupació pública
    Descriptors:
      Temàtics: ofertes d'ocupació pública i oposicions, A/A1



El Palau de les Arts, d'ara endavant Les Arts, és un projecte cultural que brolla directament de l'esperit artístic del poble valencià. Un poble incardinat especialment en la cultura europea en general i mediterrània en particular, obert i creatiu que ha generat durant segles figures i expressions artístiques d'excel·lència internacional en totes les arts, des de la pintura fins a l'arquitectura, des de l'escultura fins a la literatura, des del cinema fins al teatre, i per descomptat en el món de la música.



La relació de la música amb la nostra forma de ser i de viure és probablement un dels fenòmens culturals més rellevants de la societat europea. La música està arrelada en el nostre dia a dia, amb expressions que van des d'allò més popular fins al més clàssic, però en tots dos casos des d'una excel·lència acreditada pels seus compositors i intèrprets. És un fet social determinant per a definir-nos, i també és un fet artístic sense comparació al nostre entorn.

Les Arts ha de ser una gran culminació de l'esperit artístic dels valencians i valencianes. Un projecte senyera que combina la qualitat de les expressions artístiques que genera la nostra cultura, un generador natural de talent, i l'atracció de referents internacionals en aquestes arts. L'òpera, com a combinació suprema d'art escènica i musical, és la punta de llança d'un projecte que inclou l'excel·lència internacional com a principal projecció de la nostra cultura al món.

La missió de Les Arts és, per tant, a partir de la qualitat i de l'excel·lència internacional aconseguir un teatre de l'òpera veritablement obert, volgut i valorat pel conjunt de la societat valenciana i, al mateix temps, atractiu per a melòmans de tot el món de manera que es constituïsca en un vertader referent internacional.

Conscients de tot l'anterior, la primera mesura per a aconseguir aquests objectius estratègics ha sigut l'aprovació dels nous estatuts de la Fundació Palau de les Arts com a persona jurídica que regeix Les Arts. Un nou marc legal que obri el camí del canvi dins de la institució, establint una estructura renovada que suposa un motor dins del món de l'òpera de la Comunitat Valenciana que la posiciona en una organització al mateix nivell que la resta dels grans teatres d'òpera del món. Un canvi a través d'un patronat obert al conjunt de la societat i que haurà de comptar amb una direcció artística triada a través d'un concurs internacional.

Dins d'aquest marc, en data 21 de maig de 2018, una vegada presa possessió pels nous patrons de la Fundació, s'ha acordat com a objectiu prioritari iniciar el procés per a la selecció de la persona responsable de la Direcció Artística de les Arts, segons preveu l'article 26 dels estatuts socials de la Fundació, i d'acord amb l'acord adoptat es convoca aquest procediment amb les característiques següents:





Característiques del lloc convocat

L'objecte de la present convocatòria consisteix en la selecció per a la proposta de nomenament de la persona que exercirà el lloc de Direcció Artística de Les Arts, qui actuarà amb subjecció a les directrius emanades del Patronat de la Fundació i de la seua Comissió Executiva.



A) Funcions de la Direcció Artística de Les Arts

1. Promoure i executar totes les iniciatives artístiques i culturals a desenvolupar en Les Arts, i més específicament, les relatives a la música clàssica en general (simfònica, càmera, lied i vocal) i a les arts escèniques en particular i en concret les relatives a l'òpera, la sarsuela i el ballet clàssic i modern, sense que aquestes activitats puguen ser excloents d'aquelles altres manifestacions musicals, teatrals i culturals que a cada moment es consideren oportunes pel Patronat o la seua Comissió Executiva en atenció de les demandes de la ciutadania.

2. Elaborar la programació anual de Les Arts, realitzant una proposta per a la seua aprovació definitiva pel Patronat o si escau la Comissió Executiva de la Fundació. La programació haurà de ser de la màxima qualitat dirigida al més ampli espectre de públics i en funció de les seues necessitats organitzatives obrint espai per a la innovació aprofitant el potencial creatiu i modern de les infraestructures i espais de Les Arts.



3. Dirigir l'activitat artística de la Fundació amb cerca de l'excel·lència artística des de l'eficiència pressupostària.

4. Impulsar, coordinar i supervisar quantes actuacions de naturalesa artística es desenvolupen en la Fundació de forma equilibrada entre la innovació i el clàssic.

5. Vetlar per la coherència de l'oferta cultural que es desenvolupe en l'àmbit de la Fundació.

6. Facilitar i promoure el vessant didàctic, divulgatiu i formatiu de Les Arts per a la connexió amb nous públics.

7. Aconseguir que Les Arts es consolide com a infraestructura cultural per a la internacionalització i l'excel·lència.

8. Planificar i maximitzar l'ús artístic dels diferents espais de Les Arts en el conjunt de les disciplines artístiques.

9. Visibilitzar i projectar l'Orquestra de la Comunitat Valenciana, el Centre de Perfeccionament Plácido Domingo, així com el Cor de la Generalitat Valenciana.



B) Requisits de participació

Les persones candidates hauran d'acreditar els següents requisits:

– Tindre la nacionalitat espanyola, o d'un estat membre de la Unió Europea.

– Podran presentar la seua candidatura les persones estrangeres no incloses en el paràgraf anterior que, en cas de ser finalment seleccionades, hauran d'obtindre de forma obligatòria la residència legal a Espanya.

Així mateix, les persones candidates hauran de presentar:

a) Fotocòpia del seu DNI, equivalent, o del seu passaport.

b) Curriculum vitae complet en el qual es detalle la seua trajectòria i experiència professional, artística i de gestió en entitats públiques o privades dins de l'àmbit de l'òpera, la música clàssica i les arts escèniques, tant en l'àmbit estatal com en l'internacional (el document es presentarà en format electrònic amb una extensió màxima de 5 pàgines, en format DIN A-4 i en Arial 12).

c) Projecte artístic per a Les Arts en el qual s'especifique tant la proposta artística com la forma de gestió d'aquesta.

La proposta haurà de ser clara i esquemàtica, i es presentarà de forma electrònica amb una extensió màxima de 20 pàgines en format DIN A-4 i en Arial 12 o contingut equivalent en altres formats de presentació (PowerPoint o similar), així com àudio o vídeo, en aquest cas la durada màxima serà de 15 minuts, i en qualsevol de les llengües següents: valencià, castellà, anglés, francés, alemany o italià.

La proposta formulada per les persones candidates haurà d'incloure:

– La proposta artística a dur a terme en Les Arts per a la temporada 2019-2020 i 2020-2021, a més de les línies mestres fins a la finalització del contracte. La proposta inclourà tots els espais escènics de l'entitat i en totes les arts específiques tant relatives a l'òpera, com les musicals, i escèniques en totes les seues varietats.

– La proposta de relació de Les Arts amb els teatres d'òpera nacionals i internacionals i amb les grans orquestres, directors musicals i d'escena i solistes vocals de reconeixement internacional.



– L'estratègia per a democratitzar l'accés a la cultura per a tots els valencians i valencianes, captar i crear nous públics, potenciar la innovació i els nous formats.

– La promoció de la col·laboració i difusió de la cultura, l'òpera, la música clàssica en totes les seues manifestacions i les arts escèniques amb els sectors educatius, econòmics i socials, potenciant el reconeixement de la cultura com a eixos vertebradors de la societat i del territori valencià.

– L'establiment de sinergies i projectes multiformat amb les arts escèniques, música i audiovisuals.

– Es valorarà, així mateix, la capacitat de coordinar-se, amb propostes concretes de treball en equip, amb l'Institut Valencià de Cultura, especialment dels seus instituts de Música i Cultura Popular i d'Arts Escèniques.

– La proposta simfònica de l'Orquestra de la Comunitat Valenciana.

– El projecte per a l'equip tècnic, didàctic i formatiu.



C) Règim de contractació i d'incompatibilitats

La persona designada per a ocupar la plaça subscriurà un contracte d'alta direcció, regulat pel Reial decret 1382/1985, d'1 d'agost, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial del personal d'alta direcció.

Aquest contracte tindrà una durada de quatre anys, prorrogable de mutu acord fins a un màxim d'altres quatre anys. Aquesta pròrroga es realitzarà través d'un procés d'avaluació de la gestió realitzada.

La retribució bruta anual a percebre se situarà entre els 120.000 € i els 135.000 €, d'acord amb les funcions que li siguen designades.

Li seran d'aplicació directa els preceptes de la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, D'incompatibilitats i conflictes d'interessos de persones amb càrrecs públics no electes (DOGV 07.11.2016), el Decret 95/2016, de 29 de juliol, del Consell, de regulació, limitació i transparència del règim del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat (DOGV 11.08.2016), així com la resta de legislació vigent en aquesta matèria.



D) Comissió de valoració i procés de selecció

En el procés de selecció participarà una comissió de valoració els membres de la qual, que figuren en l'annex, han sigut designats per la Fundació atenent el seu prestigi, experiència i coneixements i al Codi de Bones Pràctiques de la Cultura Valenciana.

La participació dels professionals externs en la comissió de valoració serà sempre a títol individual, sense que puguen ostentar la participació en representació o per compte de cap persona física o jurídica.



La comissió de valoració examinarà les propostes presentades i avaluarà els mèrits de les candidatures, valorant els següents aspectes:



– L'experiència professional, la capacitat i la idoneïtat per a ocupar el lloc, d'acord amb les funcions a desenvolupar recollides en l'apartat A.

– La qualitat i idoneïtat del projecte artístic presentat d'acord amb els requisits presentats en l'apartat c del punt B.

– Capacitat d'adaptació al model artístic vigent en Les Arts.

– Coneixement de la producció nacional i internacional en el camp operístic a fi de poder realitzar les futures programacions.

– La capacitat d'innovació artística i en la gestió.

– La capacitat organitzativa, de lideratge i de treball en equips.

– La formació específica rellevant en el món de la música i de les arts (acadèmica, professional, tècnica).

– Demostrada agenda i networking nacional i internacional a nivell de teatres operístics i amb grans orquestres, coneixement personal de directors musicals, cantants, directors d'escena i directors artístics d'altres teatres d'òpera.

– Coneixements de gestió i visió econòmica de la programació, amb l'objectiu de dissenyar un programa econòmicament sostenible en el qual s'aconseguisca l'excel·lència artística des del punt de vista de l'eficiència econòmica.

– Els coneixements musicals demostrats en el món de la música en general i de les arts escèniques (òpera, sarsuela, ballet) en particular.



– L'experiència internacional en el desenvolupament de les funcions exposades.

– L'experiència en projectes educatius.

– La capacitat demostrada en les relacions públiques.

– Domini de llengües estrangeres i especialment anglés, francés, italià i alemany.

Tots els mèrits hauran de ser acreditats mitjançant titulació acadèmica, contractes, projectes realitzats, etc.

La Comissió, una vegada avaluades les propostes presentades, triarà les persones candidates que, davant de la mateixa Comissió, exposaran personalment el seu projecte, les quals hauran de respondre a les qüestions que el seu projecte suscite.

El nom de la persona que resulte seleccionada es publicarà en la pàgina web de la Fundació i en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.



E) Ampliació d'informació

Les persones candidates tenen a la seua disposició la informació relativa a les característiques, trajectòria i activitat del Palau en l'enllaç següent: https://www.lesarts.com/es/empleo-palau-de-les-arts/



F) Presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds serà de 30 dies naturals comptats a partir de l'endemà de la publicació de la present convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Les persones candidates que concórreguen al procés hauran de presentar la documentació requerida en format CD o USB, en el Registre de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport (Av. de Campanar núm. 32, València 46015. Horari de 09.00 a 14.00 hores, de dilluns a divendres) o en la resta de les formes previstes en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i anunciar el seu enviament per correu electrònic a sacd@gva.es.

La documentació es presentarà en sobre tancat sense cap identificació del candidat, en el qual apareixerà la llegenda «Selecció de candidats a la Direcció Artística de Les Arts». Aquest sobre estarà dirigit a la presidència de la Comissió de Valoració.

La presentació de la candidatura implica l'acceptació de les presents bases. Una vegada finalitzat el procés, i a petició de la persona interessada, es retornarà la documentació presentada.



G) Confidencialitat

Totes les persones i institucions implicades en aquest procés de selecció es comprometen a garantir l'absoluta confidencialitat de totes les dades personals i professionals de les persones candidates, assegurant que la participació de les persones no seleccionades es mantindrà en l'estricte àmbit del coneixement i la valoració de la Comissió de Valoració, i fent-se públic exclusivament el nom de la persona que resulte seleccionada.



H) Principi d'igualtat

Aquest procés es regeix pels principis d'igualtat recollits en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i en la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, per a la igualtat entre dones i homes.



I) Persona de contacte

Les persones interessades a presentar-se al procés selectiu podran realitzar, a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria i fins al termini de finalització de presentació de sol·licituds, les consultes que consideren oportunes sobre el procés de selecció o sobre Les Arts, a través de la següent adreça de correu electrònic: sacd@gva.es.



Les persones candidates es comprometen a l'ús confidencial de la informació facilitada en el procés a efectes exclusivament de l'elaboració del seu projecte de candidatura.

Les persones candidates que no resulten triades, podran retirar la documentació presentada per a concórrer al present procés de selecció, una vegada finalitzat el procés per publicar-se el nomenament del triat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, en un termini de 60 dies i en el mateix lloc que l'hagueren presentat. Transcorregut aquest es procedirà a la destrucció de la documentació per part de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.



València, 21 de maig de 2018.– El secretari del Patronat: Albert Girona Albuixech.





ANNEX

Membres integrants de la Comissió Avaluadora



Administració:

1. Susana Lloret Segura, directora general de la Fundació per Amor a l'Art i presidenta del Patronat del Palau de les Arts.

2. José Villar Rivera, sotssecretari de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.

3. Margarita Landete Carrillero, directora adjunta de Música i Cultura Popular Valenciana de l'Institut Valencià de Cultura.

Societat civil:

1. Ramón Roselló Ivars, professor titular de la Universitat de València i membre del Consell Valencià de Cultura.

2. Pablo Font de Mora Sainz, president de l'Associació Amics de l'Òpera i de les Arts de la Comunitat Valenciana.

3. Vicent Ros Peydró, director del Palau de la Música de València.



Experts:

1. Joan Matabosch Grifoll, director artístic del Teatro Real.

2. Ana Luisa Chova, catedràtica de Cant del Conservatori Superior de Música de València.

3. Christina Scheppelmann, directora artística del Liceu.



La secretaria de la Comissió Avaluadora, amb veu però sense vot, l'exercirà la persona titular de la Subdirecció General de Règim Jurídic i Coordinació Cultural, de la Secretaria Autonòmica de Cultura i Esport.

Mapa web