Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 11/2017, de 25 d'octubre, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'incorporen a la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública les infeccions relacionades amb l'assistència sanitària (IRAS) en l'àmbit hospitalari de la Comunitat Valenciana. [2017/9620]

(DOGV núm. 8176 de 23.11.2017) Ref. Base de dades 010252/2017


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Salut pública Sanitat Assistència sanitària



ÍNDEX



Preàmbul

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Article 2. Finalitat

Article 3. Definició

Article 4. Adscripció al sistema de vigilància d'infeccions relacionades amb l'assistència sanitària

Article 5. Organització del sistema

Article 6. Funcions

Article 7. Comunicació

Article 8. Protocols

Article 9. Confidencialitat i protecció de dades

Disposició addicional única. No increment de la despesa

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposicions finals

Primera. Habilitació de desplegament

Segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



A pesar dels importants esforços que es realitzen en tots els nivells del sistema sanitari i per tots els professionals sanitaris per a assegurar una assistència d'elevada qualitat, un dels riscos a què estan sotmesos els pacients és patir una infecció relacionada amb l'assistència sanitària, d'ara en avant, IRAS.

Són diversos els factors que intervenen en l'origen de les IRAS, però, en línies generals i en gran manera, estan directament relacionades amb els progressos de la medicina: una major freqüència d'atenció a pacients immunosuprimits, una major freqüència de manipulació i realització de procediments invasius, un elevat consum d'antimicrobians, etc., la qual cosa pot condicionar un augment de les IRAS en general i de les produïdes per gèrmens multiresistents en particular.

La magnitud del problema, la importància de la qual s'ha posat de manifest en les últimes dècades, ha de valorar-se no sols en termes de morbiditat i mortalitat, sinó com a indicador de qualitat de l'assistència sanitària, atesa la seua transcendència sanitària, social, humana, econòmica i legal.

La vigilància de les IRAS exigeix la implantació de sistemes de vigilància homogenis, aplicables a l'àmbit sanitari de la Comunitat Valenciana, que permeten l'obtenció d'informació oportuna i de qualitat, que servisca per a adoptar les mesures de prevenció i control adequades per a evitar l'aparició d'IRAS i mantindre i millorar de forma continuada la qualitat tècnica i la seguretat dels actes assistencials

La vigilància de les IRAS en els centres sanitaris i de manera prioritària en els hospitals de la Comunitat Valenciana es configura com a instrument en el marc del Decret 16/1997, de 28 de gener, del Govern Valencià, pel qual es crea la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública, pel que fa a les malalties de declaració obligatòria, a les situacions epidèmiques i brots, i a la síndrome d'immunodeficiència adquirida (SIDA) i infecció per virus de la immunodeficiència humana (VIH).



Aquest projecte normatiu està inclòs en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2017, durant el procediment de tramitació, per indicació dels distints òrgans consultats es va acordar el canvi de denominació del títol del projecte per a adaptar-se millor al seu contingut i objecte.

Per a l'elaboració d'aquesta norma s'han seguit els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència previstos en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Per això, en virtut de la potestat reglamentària atribuïda al Consell per l'article 29.1 i el 49.1.3 de l'Estatut Autonòmic de la Comunitat Valenciana i per l'article 18.f i concordants, de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, tenint en compte els informes preceptius i la realització del preceptiu tràmit d'audiència, segons es preveu en l'article 11.1 del Decret 24/2009, de 13 de febrer, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i de conformitat amb l'article 4 del Decret 156/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, conforme al Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,







ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. La present disposició general té per objecte la incorporació a la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública de les infeccions relacionades amb l'assistència sanitària, d'ara en avant IRAS, en l'àmbit hospitalari de la Comunitat Valenciana com a ferramenta a través del qual s'organitza i coordina la vigilància i control de la infecció hospitalària a la Comunitat Valenciana.

2. Allò que s'ha regulat en la present disposició serà aplicable a tots els centres hospitalaris de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Finalitat

La vigilància de les IRAS en l'àmbit hospitalari de la Comunitat Valenciana té com a finalitat la vigilància i control de les infeccions nosocomials, garantint l'homogeneïtzació de la informació, la coordinació i l'intercanvi d'aquesta, promovent les mesures de prevenció i les línies d'actuació necessàries per a l'adequada protecció de les persones hospitalitzades.



Article 3. Definició

1. Les IRAS es defineixen de manera general com aquelles infeccions en què l'inici dels símptomes s'han produït transcorregudes 48 hores des de l'ingrés del pacient en l'hospital (si es considera dia 1 el dia de l'ingrés, es considerara IRAS quan l'inici dels símptomes s'ha produït en el dia 3 o posterior).

2. En els següents supòsits en què l'inici de símptomes s'ha produït abans de transcorregudes 48 hores des del present ingrés, la infecció també es considerarà nosocomial quan:

a) El pacient ha sigut ingressat amb una infecció activa (o desenvolupa símptomes en les primeres 48 hores), i va ser donat d'alta d'un hospital d'aguts en els 2 dies previs a l'ingrés actual.

b) El pacient ha sigut ingressat (o desenvolupa símptomes en les primeres 48 hores) amb una infecció activa del lloc de la intervenció quirúrgica; és a dir, si es compleixen els criteris d'infecció del lloc de la intervenció quirúrgica i el pacient va ser intervingut en els 30 dies previs a l'aparició de la infecció activa, o l'any previ si se li va col·locar un implant durant la intervenció.

c) El pacient ha sigut ingressat (o desenvolupa símptomes en les primeres 48 hores) per una infecció per Clostridium difficile, en un període de 28 dies després d'una alta prèvia d'un hospital d'aguts.

d) El pacient ha rebut un dispositiu invasiu en les primeres 48 hores després de l'ingrés i desenvolupa una infecció nosocomial en aquest període de temps.



Article 4. Adscripció del sistema de vigilància d'infeccions relacionades amb l'assistència sanitària

El sistema de vigilància de les IRAS en l'àmbit hospitalari de la Comunitat València estarà adscrit a la direcció general amb competències en matèria de salut pública, i s'incorporarà a la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública, en el marc de la Xarxa Nacional de Vigilància Epidemiològica.



Article 5. Organització del sistema

Les activitats de vigilància i control de les IRAS en l'àmbit hospitalari dependran dels serveis de medicina preventiva sota la direcció mèdica de l'hospital.

Article 6. Funcions

1. Són funcions dels serveis de medicina preventiva en els centres hospitalaris, amb relació a la vigilància i control de les IRAS:

a) Coordinar i gestionar el sistema de vigilància de les IRAS en l'àmbit hospitalari, així com la seua prevenció i control.

b) Aplicar els protocols de vigilància aprovats per la direcció general amb competències en matèria de salut pública de la conselleria amb competències en matèria de sanitat.

c) Declarar les IRAS a la direcció general amb competències en matèria de salut pública, en el format i suport que indique l'esmentada direcció general, amb el procediment de comunicació establit per a les Malalties de Declaració Obligatòria (MDO).

d) Registrar tota la informació epidemiològica de cada una de les IRAS, necessària per a la seua prevenció i control.

e) Proporcionar els indicadors hospitalaris d'IRAS sol·licitats per la direcció general amb competències en matèria de salut pública.

f) Declarar, investigar i controlar els brots hospitalaris d'IRAS.

g) Informar la direcció de l'hospital de la prevalença i incidència d'IRAS en el seu centre i de la seua evolució, així com col·laborar amb la direcció del centre en tots aquells aspectes relacionats amb la vigilància, prevenció, i control de les IRAS.

2. Són funcions dels serveis de microbiologia en els centres hospitalaris, en relació amb la vigilància i control de les IRAS

a) Comunicar els resultats de les proves microbiològiques relacionades amb les IRAS als serveis de medicina preventiva

b) Proporcionar els resultats de les proves microbiològiques a la direcció general amb competències en matèria de salut pública a través de la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana (RedMIVA)

c) Participar en la investigació i control dels brots hospitalaris d'IRAS

d) Col·laborar amb els serveis de medicina preventiva i amb la direcció de l'hospital en tots aquells aspectes relacionats amb la vigilància, prevenció, i control de les IRAS

3. Són funcions de la direcció general amb competències en matèria de salut pública, amb relació a la vigilància i control de les IRAS:

a) Elaborar adequar, i actualitzar els protocols de vigilància, tenint en compte els consensuats en l'àmbit nacional i europeu per a obtindre informació homogènia i comparable en la comunitat.

b) Definir l'estructura organitzativa del sistema de vigilància i recollida d'informació, involucrant la direcció de l'hospital en el funcionament del sistema de vigilància i en la investigació i control de brots.



c) Coordinar les activitats de vigilància de les IRAS en el seu territori.

d) Crear i mantindre el suport electrònic, de manera que es puga garantir l'arreplega de dades i notificació per part dels hospitals.

e) Validar els resultats de la vigilància de les IRAS enviats pels hospitals.

f) Realitzar l'anàlisi i interpretació dels resultats de la vigilància de les IRAS en l'àmbit de la Comunitat.

g) Realitzar la difusió de la informació a tots els nivells del sistema sanitari fent especial insistència en l'àmbit hospitalari així com en la ciutadania.

h) Ser el punt d'enllaç per a la xarxa de vigilància nacional.



Article 7. Comunicació

1. La comunicació dels casos que complisquen criteris d'IRA, segons s'especifica en l'article 3, es realitzarà a través dels procediments establits per la direcció general amb competències en matèria de salut pública.

2. Tota sospita de brot nosocomial serà comunicada a la direcció general amb competències en matèria de salut pública de forma urgent i, una vegada finalitzada la investigació del brot, s'enviarà l'informe amb els resultats i les mesures de control establides a la direcció general amb competències en matèria de salut pública.



Article 8. Protocols

1. Els protocols de vigilància de les IRAS són el marc sobre el qual s'estructura el format de declaració, que ha de ser individualitzada, i la informació a arreplegar dels pacients ingressats en els diferents hospitals de la Comunitat Valenciana.

2. Les actuacions per a la vigilància de les IRAS es realitzaran d'acord amb el que s'establisca en cada un dels protocols que es desenvolupen, de manera que es garantisquen el compliment de l'arreplega i notificació dels casos.



Article 9. Confidencialitat i protecció de dades

La direcció general amb competències en matèria de salut pública, en coordinació amb la persona responsable de la seguretat de la informació en la conselleria amb competències en matèria de sanitat, vetlarà per l'estricte compliment de la normativa vigent, de protecció de dades de caràcter personal.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Única. No-increment de la despesa

L'aplicació i desplegament d'aquesta ordre no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent en matèria de sanitat.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa la present ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació de desplegament

Es faculta la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de salut pública, així com, si és el cas, les persones titulars de les direccions generals amb competències en matèria d'assistència sanitària, de farmàcia, de qualitat assistencial i de seguretat del pacient, per a dictar, conjuntament o separadament, les instruccions necessàries per al desplegament i aplicació del que disposa la present ordre.





Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 25 d'octubre de 2017



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ

Mapa web