Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 15/2017, de 20 de juliol, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i s'estableix el procediment de concessió de les ajudes del Programa de foment del treball autònom a la Comunitat Valenciana. [2017/6763]

(DOGV núm. 8090 de 24.07.2017) Ref. Base de dades 006629/2017




Índex

Preàmbul

Capítol I. Disposicions comunes

Secció primera. Disposicions generals

Article 1. Objecte

Article 2. Finançament

Article 3. Exclusions

Article 4. Compatibilitat amb altres subvencions

Article 5. Revocació i reintegrament de la subvenció

Article 6. Publicitat de les subvencions concedides

Article 7. Règim sancionador

Article 8. Protecció de dades de caràcter personal i dret d'accés, rectificació, cancel·lació o oposició

Article 9. Comprovació de la subvenció

Secció segona. Instrucció del procediment

Article 10. Instrucció

Article 11. Comissió de Valoració

Article 12. Proposta de resolució

Article 13. Increment de crèdits disponibles

Secció tercera. Resolució de la subvenció

Article 14. Competència per a resoldre

Article 15. Forma i termini per a resoldre

Article 16. Contingut de la resolució

Article 17. Recursos contra les resolucions

Article 18. Modificació de la resolució

Capítol II. Ajudes per a finançar els costs fixos d'inclusió en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms de la Seguretat Social (RETA)

Secció primera. Objecte i persones beneficiàries

Article 19. Persones beneficiàries

Article 20. Exclusions i incompatibilitats

Secció segona. Quantia i gestió de les ajudes

Article 21. Quantia de la subvenció

Article 22. Destinació i gestió de les ajudes

Secció tercera. Del procediment per a la concessió de la subvenció



Article 23. Procediment de concessió

Article 24. Sol·licituds i termini de presentació

Article 25. Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud

Article 26. Proposta de resolució

Secció Quarta. Obligacions de les persones beneficiàries

Article 27. Obligacions de les persones beneficiàries

Secció Cinquena. Pagament i justificació de la subvenció

Article 28. Pagament de la subvenció

Article 29. Règim de garanties

Article 30. Justificació

Article 31. Reintegrament parcial de la subvenció

Capítol III. Manteniment i consolidació del treball autònom

Secció Primera. Objecte i entitats beneficiàries

Article 32. Objecte

Article 33. Entitats beneficiàries

Article 34. Accions subvencionables

Article 35. Àmbit temporal

Secció Segona. Gestió de les sol·licituds

Article 36. Sol·licituds i termini de presentació

Article 37. Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud

Article 38. Contingut mínim del projecte, pla o estudi de viabilitat



Secció Tercera. Quantia i gestió de les ajudes

Article 39. Quantia de la subvenció

Article 40. Criteris de valoració del projecte, pla o estudi de viabilitat

Article 41. Proposta de resolució

Article 42. Costs subvencionables

Secció Quarta. Obligacions de les entitats beneficiàries

Article 43. Obligacions de les entitats beneficiàries

Secció Cinquena. Pagament i justificació de la subvenció

Article 44. Pagament de la subvenció

Article 45. Constitució de garanties

Article 46. Justificació de la subvenció

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Única. Règim jurídic

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació normativa

Segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



I



L'article 149.1.7 de la Constitució espanyola disposa que l'Estat té la competència exclusiva en matèria de legislació laboral, sense perjudici de la seua execució pels òrgans de les comunitats autònomes. L'article 51.1.1a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana estableix que correspon a la Generalitat l'execució de la legislació de l'Estat en matèria laboral. El traspàs de funcions i serveis en matèria de treball es va produir mitjançant els Reials Decrets 4105/1982, de 29 de desembre, i 268/1985, de 23 de gener.

El Reial Decret llei 4/2013, de mesures de suport a l'emprenedor, estableix el pagament d'una quota mensual reduïda a la Seguretat Social. Per la seua banda, la Llei 31/2015, de 9 de setembre, per la qual es modifica i actualitza la normativa en matèria d'autoocupació i s'adopten mesures de foment i promoció del treball autònom i de l'Economia Social, permet establir, en determinats supòsits, la quota a ingressar pel treballador autònom com una quantitat fixa i estable.

D'altra banda, el text refós de la Llei d'ocupació, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, estableix en l'article 3.2 que, «de conformitat amb la Constitució Espanyola i els seus estatuts d'autonomia, correspon a les comunitats autònomes en el seu àmbit territorial el desenvolupament de la política d'ocupació, el foment de l'ocupació i l'execució de la legislació laboral i dels programes i mesures que els hagen sigut transferits». Per a l'exercici 2016, la Resolució de 22 d'agost de 2016, de la Secretaria d'Estat d'Ocupació, per la qual es publica l'Acord del Consell de Ministres de 5 d'agost de 2016, que aprova el Pla anual de política d'ocupació per a 2016, inclou de forma expressa en l'eix 5 (servei i programa comú PC00019), el «Foment de l'ocupació autònoma», que s'estableix en les actuacions de la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals de 18 d'abril de 2016.





II



Actualment a la Comunitat Valenciana més del 45 % de les persones treballadores autònomes valencianes es troben en una franja d'edat compresa entre els 40 i els 54 anys, mentres que els menors de 25 anys a penes superen el 2 % del total. Així mateix, el nombre més gran de negocis autònoms existents (un 50 %) tenen una antiguitat de 5 o més anys, seguits d'aquells amb una antiguitat d'1 a 3 anys (21,6 %), mentres que els negocis autònoms que tenen una antiguitat d'entre 3 i 5 anys baixen fins al 10,8 % del total, els que tenen menys de sis mesos són un poc més del 9 %, i els que tenen una antiguitat d'entre 6 i 11 mesos a penes superen el 8 %.

Aquesta realitat obliga la Generalitat a emprendre accions destinades a superar els obstacles o les dificultats que troben aquelles persones que opten per emprendre un treball autònom a la Comunitat Valenciana, i també a consolidar-lo evitant el seu tancament.



III



Davant de la falta de mitjans de representació adequats en la normativa estatal i autonòmica precedent, amb l'objecte de dotar d'un instrument eficaç que servisca de conducte real i efectiu per a traslladar les demandes del col·lectiu dels que exerceixen el treball autònom i facilitar la seua participació institucional, l'Administració de la Generalitat el 29 de juny de 2016 va proposar la creació, en el si del Consell Tripartit per al Desenvolupament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana, d'una Mesa específica d'Autònoms. Aquesta Mesa, amb presència de les associacions de persones treballadores autònomes de caràcter general en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, va celebrar reunions el 22 de juliol i 2 de setembre de 2016, i ha permés estudiar, debatre, valorar i analitzar les propostes formulades per l'Administració de la Generalitat. Entre aquestes propostes es va informar favorablement sobre un esborrany, que es plasma en aquesta norma, relatiu al finançament per la Generalitat de dues línies d'actuació dirigides a la consolidació de l'ocupació autònoma a la Comunitat Valenciana, mitjançant la concessió d'ajudes per a finançar els costs fixos de cotització en el Règim Especial de Treballadors autònoms; i, afavorir el manteniment i consolidació de l'ocupació autònoma, per mitjà de l'elaboració d'estudis integrats d'orientació i assessorament de persones treballadores autònomes ja constituïdes, a fi d'afavorir la consolidació i evitar la destrucció de l'ocupació autònoma.

En aquest punt, és important el fet que les Corts van aprovar per unanimitat la Resolució 184/IX, de 13 d'abril, sobre condicions de treball i qualitat de vida de les persones treballadores autònomes, en què es preveu, entre altres mesures, el suport específic a l'ocupació autònoma per mitjà d'accions dirigides tant a la bonificació de quotes a la Seguretat Social, com d'altres destinades a la consolidació i foment del treball autònom.

El Pla Estratègic de Subvencions de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball 2016-2018 arreplega, com a objectiu estratègic número 3, el de «Promoure el model econòmic de desenvolupament sostenible a la Comunitat Valenciana, amb especial atenció al foment de l'economia social i l'emprenedoria», derivat de la realitat social que, en l'actualitat, viuen les persones treballadores autònomes i tractant d'arreplegar les demandes d'aquest col·lectiu.





IV



Les ajudes establides en aquesta ordre tenen la naturalesa jurídica de subvencions i es regeixen pel que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reial decret 887/2006, de 17 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de desplegament, i també per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

D'acord amb el que disposa l'article 7 del Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell, es fa constar que el règim d'ajudes establit en aquestes bases no necessita ser notificada a la Comissió Europea, d'acord amb el que estableixen els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) de conformitat amb el següent:



Les ajudes a què es refereix l'ordre es concedeixen amb subjecció al que estableix el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L352, de 24.12.2013).

En conseqüència, les ajudes a què es refereix el present apartat no poden aplicar-se a les empreses que operen en els sectors determinats en el punt 1 de l'article 1 del mencionat Reglament.

De conformitat amb el que estableix l'article 3.2 del Reglament 1407/2013, de la Comissió, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE a les ajudes de minimis:

L'import total de les ajudes de minimis concedides per un Estat membre a una única empresa no ha d'excedir els 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

L'import total de ajudes de minimis concedides per un Estat membre a una única empresa que realitze per compte d'altri operacions de transport de mercaderies per carretera no ha d'excedir els 100.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. Aquestes ajudes de minimis no poden utilitzar-se per a l'adquisició de vehicles de transport de mercaderies per carretera.

Així mateix es fa constar que la present norma està inclosa com una de les iniciatives reglamentàries a tramitar per aquesta Conselleria en el marc del Pla Normatiu de la Generalitat 2017, aprovat per Acord del Consell de 17 de febrer de 2017.

Per tot l'anterior, a la vista del Decret 157/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i en exercici de les competències establides en els articles 160.2 i 165.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en relació amb l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, emesos els informes preceptius de l'Advocacia General de la Generalitat i de la Intervenció Delegada de la Conselleria competent en matèria de treball, consultades les organitzacions sindicals i empresarials més representatives i conformement amb el Consell Juridic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



CAPÍTOL I

Disposicions comunes



Secció primera. Disposicions generals



Article 1. Objecte

Les ajudes establides en aquesta ordre, d'acord amb el règim d'exclusions i incompatibilitats i amb els requisits establits en aquesta, tenen com a objecte:

1. La consolidació de l'ocupació autònoma a la Comunitat Valenciana mitjançant la concessió d'ajudes per a finançar els costs fixos d'inclusió en el Règim Especial de Treballadors autònoms (RETA), de les persones treballadores autònomes o per compte propi de la Comunitat Valenciana que dins de l'any natural al de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana hagen cotitzat o estiguen en condicions de cotitzar almenys tres anys i fins a un màxim de cinc anys ininterrompudament, d'acord amb els requisits establits en aquesta ordre.



2. Afavorir el manteniment i consolidació de l'ocupació autònoma, per mitjà de l'elaboració de projectes integrats d'orientació i assessorament de persones treballadores autònomes ja constituïdes, a fi d'evitar la destrucció de l'ocupació autònoma.

Les ajudes que es concedisquen a l'empara de la present ordre, tindran la consideració de subvencions públiques i la seua concessió es tramitarà amb subjecció al règim de concurrència competitiva al que es refereixen l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i els articles 164 i següents de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Article 2. Finançament

Les subvencions regulades per aquesta ordre s'han de finançar amb càrrec als crèdits aprovats en els pressupostos de la Generalitat Valenciana per a cada exercici.

Mitjançant les corresponents resolucions de convocatòria anuals, que s'han de publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, es donarà publicitat als crèdits pressupostaris disponibles.



Article 3. Exclusions

No poden ser beneficiàries de les ajudes establides en aquestes bases les persones en què concórrega alguna de les circumstàncies següents:



1. Les establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Haver sigut sancionat amb caràcter ferm en via administrativa, en els dos anys anteriors a la data de presentació de la sol·licitud, per la comissió d'infracció molt greu en matèria de seguretat i salut en el treball o per la comissió d'infracció greu en matèria de relacions laborals consistent en la transgressió de la normativa sobre modalitats contractuals, contractes de duració determinada i temporals, mitjançant la seua utilització en frau de llei o respecte de persones, finalitats, supòsits i límits temporals diferents dels prevists legalment, reglamentàriament, o mitjançant conveni col·lectives quan aquests punts puguen ser determinats per la negociació col·lectiva.



Article 4. Compatibilitat amb altres subvencions

L'import de les subvencions concedides en cap cas pot ser de tal quantia que aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, supere el cost de l'objecte de la subvenció.





Article 5. Revocació i reintegrament de la subvenció

1. Cal el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interés de demora meritat des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament, en el cas que la persona beneficiària incórrega en alguna de les causes establides en l'article 37 de la Llei general de subvencions.

2. Així mateix, és procedent la revocació i el reintegrament total de les quantitats percebudes i l'exigència d'interessos de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament, o bé la declaració de la pèrdua del dret al cobrament d'aquesta si no s'haguera efectuat, en els casos següents:



a) Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per a això o ocultant aquelles que ho hagueren impedit.

Es considera incursa en aquesta causa la falsedat o la inexactitud en les declaracions responsables subscrites per la persona interessada.

b) Incompliment total de l'objectiu o no adopció del comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

Es considera inclòs dins d'aquest supòsit el fet d'haver causat baixa en la Seguretat Social abans que transcórrega un any, comptat a partir de l'endemà de la presentació de la sol·licitud, en el cas de la subvenció prevista en el capítol II d'aquesta ordre.

c) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i seguiment, o a les de control financer establides en la Llei general de subvencions o en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i també l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d'això es derive la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

d) Incompliment de les obligacions imposades per l'Administració a qui haja resultat beneficiari, i també dels compromisos assumits per aquests amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afecten o es referisquen al mode en què s'han d'aconseguir els objectius, realitzar l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció, quan no estiga previst que donen lloc a la revocació i el reintegrament proporcional.

3. El procediment de reintegrament, l'ha d'iniciar la direcció general competent en matèria de treball, i ha de seguir les disposicions generals establides en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb les especialitats contingudes en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Article 6. Publicitat de les subvencions concedides

Als efectes prevists en els articles 18 i 20 de la Llei general de subvencions, es procedirà a la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de les subvencions concedides, amb expressió de la convocatòria, el programa i crèdit a què s'imputen, beneficiària, quantitat concedida i finalitat de la subvenció, i també, en la Base de Dades Nacionals de Subvencions, en els termes que estableix les disposicions indicades.



Article 7. Règim sancionador

1. Les entitats i persones beneficiàries d'aquestes subvencions quedaran sotmesos a les responsabilitats i règim sancionador regulat en els articles 173 a 177 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, per la comissió de les infraccions administratives establides en la normativa bàsica estatal, d'acord amb el procediment establit en la normativa de procediment administratiu comú de les Administracions públiques.



2. Són òrgans competents per a la resolució del procediment sancionador els assenyalats en l'article 160 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Article 8. Protecció de dades de caràcter personal i dret d'accés, rectificació, cancel·lació o oposició

En compliment del que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, així com en el Reglament de Protecció de Dades de Caràcter Personal, aprovat per Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, les dades del sol·licitant són incorporades als fitxers automatitzats, titularitat de l'Administració de la Generalitat.

Per a exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació o oposició, les persones interessades poden dirigir petició escrita a l'òrgan competent de la gestió del fitxer.



Article 9. Comprovació de la subvenció

1. La comprovació administrativa de la justificació documental de la subvenció concedida s'ha de fer mitjançant la revisió de la documentació que a aquest efecte s'ha establit en les presents bases com d'aportació preceptiva per la persona o entitat beneficiària, per al pagament de la subvenció.

2. La comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat, existència de la condició o compliment de la finalitat, s'ha de dur a terme en els termes establits en el pla de control que ha d'elaborar i aprovar la direcció general competent en matèria de treball amb caràcter previ a l'execució, en els termes establits en l'article 169.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

3. En el cas que s'apreciara alguna alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció a què es refereix aquest capítol, correspondria a la comissió de valoració la realització d'una nova proposta de modificació de la resolució de concessió inicial.







Secció segona. Instrucció del procediment



Article 10. Instrucció

Han d'actuar com a òrgans instructors del procediment per a la concessió regulada en aquestes bases les Direccions Territorials competents en matèria de treball.

Les funcions dels òrgans instructors són:

1. Examinar la sol·licitud i documentació presentada i comprovar el compliment dels requisits per a accedir a les subvencions establides en aquestes bases.

2. Demanar en qualsevol moment a la persona sol·licitant la documentació que considere necessària per a acreditar el compliment exacte de les condicions exigides en les presents bases.

3. Aclarir tots dubtes que se susciten en la instrucció de les referides ajudes en el seu àmbit territorial.

4. Remetre a la direcció general competent en matèria de treball, una vegada finalitzada la comprovació, la relació ordenada de sol·licitants de les subvencions d'acord amb els criteris de valoració establits per a cada tipus en aquestes bases.

En la indicada relació cal fer constar, igualment, la quantia de la subvenció proposada, en còmput mensual i en còmput anual, si és el cas.



Així mateix, cal fer una relació de les sol·licituds que es proposa denegar, i les causes de la denegació.



Article 11. Comissió de Valoració

1. D'acord amb el que disposa l'article 165.2.c) De la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, es constitueix una comissió de valoració adscrita a la direcció general competent en matèria de treball, la composició de la qual és la següent:

a) Presidència: la persona titular de la subdirecció general competent en matèria de relacions laborals o persona que la substituïsca.

b) Vocals:

– La persona titular del servei competent en matèria de relacions laborals o persona que la substituïsca.

– Una funcionària o funcionari designat per la direcció general competent en matèria de treball, que exercirà, així mateix, les funcions de secretaria de la comissió.

2. La comissió pot demanar en qualsevol moment la documentació que considere necessària per a acreditar el compliment exacte de les condicions exigides en les presents bases i l'avaluació correcta de la subvenció que, si és el cas, poguera atorgar-se.

3. La Presidència de la comissió de valoració pot convocar, a més, unes altres persones en funció de les característiques de les matèries a analitzar. Aquestes assisteixen a les reunions amb veu però sense vot.

4. La comissió de valoració és l'encarregada d'aclarir els dubtes que se susciten sobre la interpretació de les presents bases.

5. La comissió de valoració ha d'ajustar el funcionament al que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



Article 12. Proposta de resolució

Vistes les propostes realitzades per les direccions territorials competents en matèria de treball i d'acord amb les disponibilitats pressupostàries existents en cada una de les modalitats d'ajudes convocades, la comissió ha de formular una proposta de resolució a la direcció general competent en matèria de treball, amb les especificitats que per a cada cas s'estableixen en aquestes bases.



Article 13. Increment de crèdits disponibles

En el supòsit que per raó d'una modificació pressupostària es produïra un increment dels crèdits disponibles i poguera disposar-se d'aquests crèdits addicionals per a atendre les subvencions, l'òrgan concedent podria, deprés de la publicació dels crèdits addicionals disponibles i sense necessitat de realitzar una nova convocatòria, procedir a aplicar els crèdits addicionals a la concessió de les subvencions a què es refereixen les presents bases reguladores.

A aquest efecte, la Comissió de Valoració ha de formular una proposta addicional per al cas en què valore positivament sol·licituds presentades que no puguen ser ateses per falta de disponibilitat pressupostària, amb les quals es constitueix una relació de reserva ordenada com cal, perquè puguen ser resoltes favorablement com a conseqüència de possibles disponibilitats pressupostàries addicionals, que permeten atendre les sol·licituds contingudes en aqueixa relació addicional, sense necessitat d'obrir un nou període de presentació de sol·licituds, de conformitat amb allò que es disposa en l'article 58.2 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.





Secció tercera. Resolució de la subvenció



Article 14. Competència per a resoldre

1. La competència per a resoldre la concessió d'aquestes subvencions correspon a la persona titular de la Conselleria competent en matèria de treball, dins dels límits establits en l'article 160 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i per delegació d'aquesta, a la persona titular de la direcció general competent en matèria de treball.



2. La resolució que es dicte ha d'indicar expressament que s'adopta per delegació, i es considerarà dictada per l'òrgan delegatori, cosa que exhaureix la via administrativa.



Article 15. Forma i termini per a resoldre

La resolució ha de ser dictada de forma expressa i notificada en el termini màxim de sis mesos comptats a partir de l'endemà de la data en què haja finalitzat el termini de presentació de sol·licituds.

Després d'haver transcorregut aquest termini sense que haja sigut notificada la resolució, la sol·licitud pot entendre's desestimada, sense perjudici que aquest termini puga ser ampliat excepcionalment, de conformitat amb el que disposa la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 16. Contingut de la resolució

1. La resolució ha d'acordar, de forma motivada, la concessió de la subvenció, la seua desestimació o la no concessió per falta de crèdit disponible, desistiment, renúncia al dret o impossibilitat material sobrevinguda.

2. En cas de concessió de la subvenció, la resolució ha de fixar expressament la quantia de la subvenció, la forma d'abonament i la resta de circumstàncies exigibles per al cobrament, els recursos i qualssevol altres condicions, obligacions i determinacions accessòries a què haja de subjectar-se el beneficiari, i ha d'assenyalar expressament que la subvenció es troba sotmesa al règim de minimis, als efectes prevists en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L352, de 24.12.2013).



Article 17. Recursos contra les resolucions

Contra la resolució per la qual es resolga el procediment es pot interposar o bé un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que l'ha dictada, en el termini d''un mes comptat des de l'endemà de la notificació de la Resolució, conforme a la legislació vigent de procediment administratiu comú; o bé impugnar-la directament davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos explicats a partir de la seua notificació, formulant per a açò el corresponent recurs contenciós administratiu a l'empara de l'establit en els articles 10.1, lletra a) i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciós Administrativa, sense perjudici de quants altres recursos s'estime oportú deduir.



Article 18. Modificació de la resolució

Cada alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions i ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'establit en l'article 19.4 de la Llei 38/2003, General de Subvencions.





CAPÍTOL II

Ajudes per a finançar els costs fixos d'inclusió en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms de la Seguretat Social (RETA)



Secció primera. Objecte i persones beneficiàries



Article 19. Persones beneficiàries

Poden ser persones beneficiàries de les ajudes per a finançar els costs fixos d'inclusió en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms de la Seguretat Social (RETA), les persones físiques treballadores per compte propi o autònomes que complisquen els requisits següents:

1. Estar donades d'alta en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o autònoms de la Seguretat Social.

2. Complir, dins de l'any natural de la convocatòria, un període de cotització mínim de tres anys i màxim de cinc anys ininterromputs.



3. Desenvolupar la seua activitat econòmica a títol lucratiu, de forma habitual, personal i directa a la Comunitat Valenciana.

4. No tindre persones treballadores a càrrec seu contractades per compte d'altri.

5. Haver fet els 19 anys. Als efectes establits en aquestes bases, s'exigeix haver complit aquesta edat en la data de la publicació de la convocatòria d'aquestes ajudes en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Article 20. Exclusions i incompatibilitats

Sense perjudici de les exclusions establides en l'article 3 d'aquestes bases, no poden ser beneficiàries de les ajudes establides en aquest capítol, les persones en què concórrega alguna de les circumstàncies següents:

1. Exercir alguna activitat de les compreses en la secció segona de l'annex I del Reial decret legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aproven les tarifes i la instrucció de l'Impost sobre Activitats Econòmiques.

2. Les persones incloses en l'article 305.2 del text refós de la Llei general de la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre.

3. Haver sigut subjecte de resolució ferma en via administrativa de revocació o, si és el cas, reintegrament de subvencions per a la promoció de l'ocupació autònoma, consistents en la subvenció de quotes de la Seguretat Social, en els quatre anys anteriors a la presentació de la sol·licitud.

4. Les persones treballadores autònomes els rendiments nets d'activitats econòmiques de les quals, obtinguts durant l'exercici anterior al de la convocatòria, de què es dispose declaració de l'IRPF o Certificat Negatiu d'Hisenda que acredite la no obligació de presentació de declaració de l'IRPF, siguen superiors a tres vegades l'import de la base mínima de cotització de les persones treballadores autònomes que li corresponga per edat en còmput anual.





Secció segona. Quantia i gestió de les ajudes



Article 21. Quantia de la subvenció

La quantia de la subvenció és com a màxim la suma de les quotes mensuals que la persona beneficiària hauria d'abonar al RETA durant l'any natural en què es concedisca aquella, en l'import corresponent a la base mínima de cotització com a autònoma en atenció a la seua edat, limitada al període en què es complisca el requisit d'antiguitat establit en l'article 19.2 d'aquestes bases.

En aquesta quantia no s'inclou la quantitat corresponent a la protecció per incapacitat temporal, la cotització al sistema específic de protecció per cessament d'activitat, la cotització per contingències per accident de treball i malaltia professional corresponent al tram d'edat en què es trobe la persona sol·licitant, i en cap cas podria ser igual o superior a 3.000 euros anuals.



Article 22. Destinació i gestió de les ajudes

1. La subvenció es destina al finançament de les despeses fixes d'inclusió en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o autònoms de la Seguretat Social.

2. La quantia de la subvenció és abonable en un compte corrent obert de forma específica destinat a la gestió d'aquesta subvenció amb la denominació de «Compte Especial d'Autònoms» o semblant, que ha de tindre les següents característiques:

a) El compte té com a única i exclusiva finalitat canalitzar l'abonament a la Tresoreria General de la Seguretat Social de les quotes del Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o autònoms de la persona beneficiària, sense perjudici del que disposa la lletra h) d'aquest article.

b) L'únic titular i disposador del compte és la persona beneficiària de la subvenció.

c) L'únic ingrés permés en el compte és el corresponent al pagament de la subvenció per als referits costs de cotització al Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o autònoms de la Seguretat Social, concedida a l'empara d'aquestes bases. No obstant això, si la quota que haja d'ingressar la persona beneficiària fóra superior a la quota calculada sobre la base mínima de cotització, podria ingressar, a costa seu, els imports suficients per a cobrir la part no subvencionada. Així mateix, si en el saldo del compte quedara un romanent inferior a l'import d'una quota mensual, la persona beneficiària podria realitzar a costa seu ingressos per la diferència.

d) En el contracte de compte s'ha de pactar expressament que no es permetrà cap disposició de fons, excepte l'import relatiu a les quotes al RETA ja abonades pel seu compte per la persona beneficiària i únicament en la quantia subvencionada corresponent a aquestes.

e) Els únics pagaments permesos en el compte són els corresponents al pagament a la Tresoreria General de la Seguretat Social de les quotes corresponents a la cotització al Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o autònoms de la Seguretat Social.

f) La persona beneficiària de l'ajuda, en el mateix contracte de compte, ha d'autoritzar al mateix temps que ordenar expressament i irrevocablement a l'entitat de crèdit perquè, una vegada que s'ingresse la subvenció, procedisca a abonar a la Tresoreria General de la Seguretat Social, amb càrrec al compte de referència, els imports corresponents a les assegurances socials mencionats i això mitjançant ingrés directe per transferència de les corresponents quantitats en el compte de la Tresoreria General a la Seguretat Social, per la qual cosa el mateix contracte de compte haurà de servir com la més formal i completa ordre de domiciliació de les expressades assegurances socials ordenada per la persona beneficiària.

Fins que la subvenció no siga ingressada, la persona beneficiària ha de complir amb l'obligació de cotitzar, pel seu compte, a la Seguretat Social.

g) En el mateix contracte de compte, la persona beneficiària de la subvenció ha d'autoritzar i ordenar expressament i irrevocablement a l'entitat de crèdit que aquesta comunique a la direcció general competent en matèria de treball qualssevol dades i incidències que afecten o puguen afectar, totalment o parcialment, el saldo del compte, una vegada que siguen formalment conegudes per l'entitat.

En concret, la direcció general queda autoritzada per a demanar, en qualsevol moment, l'extracte de moviments del compte a l'entitat de crèdit.

h) La persona beneficiària de la subvenció ha d'autoritzar i ordenar expressament a l'entitat de crèdit que reintegre en el compte que a aquest efecte indique la direcció general competent en matèria de treball, l'import de les quantitats no disposades quan, per concórrer algun motiu que cause la baixa en l'activitat o constituïsca causa de reintegrament d'acord amb el que estableix aquesta ordre, així ho sol·licite la direcció general.

i) Les despeses de manteniment que si és el cas puga generar el compte són a càrrec, exclusivament, de la persona beneficiària.

j) Al final de l'exercici subvencionat cal liquidar el compte d'acord amb els criteris assenyalats anteriorment, sense perjudici que puga romandre obert en el supòsit d'una nova subvenció amb el mateix objecte.





Secció tercera. Del procediment per a la concessió de la subvenció



Article 23. Procediment de concessió

La concessió de la subvenció es fa en règim de concurrència competitiva, arreplegat en l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, i en l'article 22 de la Llei 38/2003, general de subvencions, i és l'únic criteri de valoració el moment de presentació de les corresponents sol·licituds.

Atés que l'únic criteri de valoració és el moment de presentació de les sol·licituds i que s'han previst dos modes de presentació d'aquestes, quan es produïra una coincidència entre dues o més sol·licituds presentades en el mateix dia, es donaria prioritat a aquella que haguera sigut presentada de forma telemàtica enfront de la presencial.

Les subvencions són concedides, d'acord amb els principis de publicitat, transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació, fins a esgotar el crèdit disponible en cada convocatòria.



Article 24. Sol·licituds i termini de presentació

1. Les sol·licituds per a l'obtenció de les subvencions regulades en aquest capítol, junt amb la documentació requerida, es formulen mitjançant els models oficials disponibles en la Seu Electrònica de la Generalitat, que han de presentar-se en original i una còpia (que és compulsada i tornada al sol·licitant), preferentment en els registres de les corresponents Direccions Territorials d'Alacant, Castelló i València, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i també en el registre siti en el carrer Navarro Reverter núm. 2 de València, sense perjudici del que estableix la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Així mateix, aquest procediment ha d'estar publicat i disponible en la Seu Electrònica de la Generalitat i pot realitzar-se la presentació telemàtica de les sol·licituds, per a la qual cosa cal accedir al Catàleg de procediments administratius de la Generalitat. Per a poder accedir a aquest sistema telemàtic, la persona que ho sol·licite ha de disposar d'algun dels sistemes de firma electrònica admesos en l'esmentada Seu de la Generalitat.

2. El termini per a presentació de sol·licituds es fixa anualment en l'acte en què es formalitze la convocatòria d'aquestes subvencions i es done publicitat als crèdits pressupostaris que les financen.

3. Només pot presentar-se una sol·licitud per cada sol·licitant, i s'han d'anul·lar totes aquelles que es consideren duplicades.

4. La presentació de la sol·licitud implica el coneixement i l'acceptació de les bases reguladores, i comporta l'autorització a la Conselleria competent en matèria de treball, perquè aquesta, als efectes que el sol·licitant acredite el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social en els termes establits en l'article 13 de la Llei General de Subvencions, i l'article 22 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei General de Subvencions, puga demanar:

a) A l'Agència Estatal d'Administració Tributària, el certificat que acredite que el sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries.

b) A la Tresoreria General de la Seguretat Social, el certificat acreditatiu que el sol·licitant es troba al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social

c) Als serveis territorials de la Conselleria competent en matèria d'hisenda, el certificat acreditatiu que el sol·licitant no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtindre els anteriors documents, l'òrgan competent pot requerir-ne al sol·licitant la presentació, o a falta d'això, l'acreditació per altres mitjans dels requisits a què es refereix el document.

No obstant això, el sol·licitant pot denegar expressament el consentiment, i ha d'aportar llavors junt amb la resta de la documentació les certificacions abans assenyalades, que han de tindre una vigència de, si més no, cinc mesos comptats a partir de la data de presentació de la sol·licitud.

5. Quan hagen d'aportar-se documents que ja estiguen en poder de qualsevol òrgan de l'Administració actuant, el sol·licitant està obligat, en tot cas:

a) A identificar el document o documents afectats.

b) A fer constar la data i l'òrgan o dependència i procediment en què van ser lliurats.

c) Que no hagen transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment a què corresponguen.

d) A prestar consentiment exprés perquè puga ser consultada i comprovada la documentació.

6. Quan la sol·licitud no complisca els requisits exigits o no s'aporte, adjunta, la documentació necessària, es requerirà a l'interessat que, d'acord amb el que disposa l'article 68.1 de la Llei de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en el termini de 10 dies hàbils esmene la falta o aporte els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho feia, es consideraria que desisteix de la seua petició, però amb resolució prèvia, que ha de ser dictada en els termes que estableix l'article 21 de la Llei de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.



Article 25. Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud

1. A les sol·licituds s'ha adjuntar la documentació següent:

a) En defecte del DNI/NIF de la persona sol·licitant, autorització expressa del sol·licitant a favor de la Conselleria competent en matèria de treball perquè l'òrgan instructor procedisca a verificar les seues dades d'identitat personals mitjançant accés als Sistemes de Verificació de Dades d'Identitat.

b) Document acreditatiu de trobar-se en situació d'alta en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms i, si així ho estableix la convocatòria, els justificants dels abonaments de les quotes del Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms, subvencionables i efectuats fins a la data de la convocatòria.

c) Alta en l'Impost d'Activitats Econòmiques.

d) Informe de vida laboral, actualitzat.

e) Als efectes d'acreditar que la seua activitat s'exerceix a la Comunitat Valenciana, ha de presentar la declaració censal presentada davant de l'Agència Estatal d'Administració Tributària en què figure el domicili fiscal o el local determinat en què aquella s'ubica, o certificació de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que acredite el domicili fiscal.

f) Contracte de compte corrent, amb els requisits assenyalats en l'article 22.2 d'aquestes bases.

g) Dades de domiciliació bancària, per a la qual cosa s'ha d'aportar el model de domiciliació bancària vigent emplenat com cal.

h) Als efectes del que disposa l'article 20.d d'aquestes bases, una còpia de declaració d'IRPF de l'exercici anterior a la data de la convocatòria, o l'autorització al òrgan instructor perquè obtinga directament la informació de l'Agència Tributària.

2. El sol·licitant ha d'aportar, així mateix, les declaracions responsables relatives als punts següents:

a) Compliment dels requisits inclosos en l'article 13 de la Llei General de Subvencions per a obtindre la condició de persona beneficiària de subvencions públiques.

b) Que no té persones treballadores a càrrec seu contractades per compte d'altri.

c) Concurrència de qualsevol altra ajuda rebuda o sol·licitada amb el mateix objecte.

d) Compromís de comunicar totes les sol·licituds de subvenció que tramite en qualsevol organisme públic, relacionades amb l'activitat subvencionada en l'ordre, a partir de la data de sol·licitud.

e) Ajudes rebudes o sol·licitades en concepte de minimis durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs. Aquesta declaració pot fer-se constar en la mateixa instància de sol·licitud, el model oficial de la qual es troba en la Seu Electrònica de la Generalitat.



f) Compromís de comunicar les ajudes en concepte de minimis rebudes de qualsevol organisme públic a partir de la data de sol·licitud.



3. L'òrgan instructor pot, així mateix, demanar en qualsevol moment la documentació original o complementària que considere necessària per a acreditar millor el compliment exacte de les condicions exigides en les presents bases reguladores.



Article 26. Proposta de resolució

La Comissió de Valoració prevista en aquestes bases ha de formular proposta de resolució a la direcció general competent en matèria de treball, que ha de contindre la relació de sol·licituds admeses, que complisquen els requisits exigits i la data de compliment d'aquests, ordenats per rigorós ordre d'entrada i procediment de presentació.



En la proposta de resolució s'ha de fer constar, igualment, la quantia de la subvenció proposada, en còmput mensual i en còmput anual, si és el cas.

Així mateix, cal fer una llista de les sol·licituds que es propose denegar, i les causes de la denegació, diferenciant aquelles que ho siguen per mer esgotament dels crèdits disponibles, que han de constituir un annex a part en què es farà una llista per rigorós ordre d'entrada i procediment de presentació.





Secció Quarta. Obligacions de les persones beneficiàries



Article 27. Obligacions de les persones beneficiàries

1. Les persones que resulten beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions establides amb caràcter general en l'article 14 de la Llei General de Subvencions i, en particular, estan obligades a:



a) Adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció en el termini i amb la forma establits a aquest efecte, donant la destinació prevista a la subvenció concedida.

b) Justificar davant de la direcció general competent en matèria de treball el compliment dels requisits i condicions i el compliment de la finalitat que hagen determinat la concessió o gaudi de la subvenció, en especial, donar la destinació prevista a la subvenció concedida. A aquest efecte poden sol·licitar-se els documents justificatius que calga per a comprovar l'aplicació de la subvenció.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació de l'òrgan concedent, i també a qualssevol altres de comprovació i control financer que puguen realitzar els òrgans de control competents, amb l'aportació de tota la informació que siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Comunicar a la Conselleria competent en matèria de treball, a través de la direcció general competent, qualsevol variació o extinció de les condicions que van donar dret a obtindre la subvenció, en particular l'obtenció d'altres subvencions, ingressos o recursos concedits per a la mateixa finalitat prevista en aquestes bases. Aquesta comunicació ha d'efectuar-se tan prompte com es conega.



e) Acreditar, amb caràcter previ al pagament, que es troben al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, i també amb l'Administració de la Comunitat Valenciana, i que no s'és deutor per resolució de procedència de reintegrament.



f) Conservar els documents justificatius de laplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentres puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

g) Fer pública la informació relativa a la subvenció concedida de conformitat amb el que estableixen els articles 3 i 8.4 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació.

h) Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els supòsits prevists en aquestes bases, en l'article 37 de la Llei General de Subvencions, i en els termes arreplegats en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. L'incompliment de les anteriors obligacions dona lloc a l'exigència de les responsabilitats que corresponguen d'acord amb la legislació vigent.





Secció Cinquena. Pagament i justificació de la subvenció



Article 28. Pagament de la subvenció

D'acord amb el que disposa l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, amb caràcter general, el pagament de la subvenció s'ha de fer amb la justificació prèvia per la persona beneficiària de la realització de l'activitat, del projecte, de l'objectiu o de l'adopció del comportament per al qual es va concedir.

Sense perjudici d'això, es poden establir abonaments a compte i pagaments anticipats el règim del qual s'ha d'ajustar al que estableix la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i, si és el cas, a allò que disposen les lleis de pressuposts anuals per a aquest tipus d'ajudes.

L'abonament de la subvenció s'ha de fer en el compte específicament obert amb aquest fi, d'acord amb el que disposa l'article 22.2 d'aquestes bases.

No pot realitzar-se el pagament de la subvenció fins que la persona beneficiària no es trobe al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social o mentres tinga la condició de subjecte deutor per resolució de procedència de reintegrament. Sense perjudici de tot això, pot realitzar-se el pagament de la subvenció des del moment en què l'òrgan competent de l'Administració de la Generalitat haja notificat a la persona subjecte deutor del reintegrament l'inici del corresponent expedient de compensació de deutes, amb vista a la seua completa extinció.



Article 29. Règim de garanties

D'acord amb el que disposa l'article 171.5.d) De la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, queden exonerades de constituir garantia les persones beneficiàries de la subvenció prevista en aquest capítol, per tal com aquesta es concedeix en els termes establits en l'article 20 d'aquestes bases i que la quantia de la subvenció no pot ser en cap cas igual o superior a 3.000 euros.



Article 30. Justificació

1. La justificació de la subvenció concedida per part de les persones beneficiàries s'ha de fer mitjançant la presentació davant de la direcció general competent en matèria de treball, dins del termini de 15 dies des de la data que s'especifique en cada convocatòria, dels extractes o dels rebuts bancaris justificatius dels pagaments de les quotes del RETA corresponents la persona beneficiària des de l'inici de l'any natural que corresponga, que són verificats i la suma resultant de la qual no pot ser, en cap cas, inferior a l'import total de la subvenció concedida.



No obstant això, l'òrgan concedent pot ampliar el termini o concedir-lo per a correccions, en els termes establits en la Llei General de Subvencions i les normes de desplegament i en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sempre que el retard obeïsca a causes justificades degudament en l'expedient i no imputables a la persona beneficiària de la subvenció.

2. Si ha transcorregut el termini de justificació i es comprova que la persona beneficiària no ha aportat la totalitat de la documentació exigida, o que la documentació aportada presenta alguna deficiència, se li requerirà que esmene la falta o presente els documents preceptius en el termini improrrogable de quinze dies hàbils. Si no ho fa així, o si resulta inadequada la justificació, s'iniciarà el procediment de reintegrament de la subvenció percebuda.



Article 31. Reintegrament parcial de la subvenció

Sense perjudici de les causes establides amb caràcter general en aquestes bases, procedeix el reintegrament proporcional de les quantitats percebudes i l'exigència d'interessos de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què es reintegren voluntàriament els fons percebuts o s'acorde la procedència del reintegrament, quan no es mantinga l'alta que se subvenciona durant un període de fins a dues mensualitats continuades.





CAPÍTOL III

Manteniment i consolidació del treball autònom



Secció primera. Objecte i entitats beneficiàries



Article 32. Objecte

Es crea una línia de subvenció amb l'objecte d'afavorir el manteniment i la consolidació de l'ocupació autònoma en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, a través de l'elaboració de projectes, plans o estudis de viabilitat integrats d'orientació i assessorament de persones treballadores autònomes ja constituïdes, a fi de promocionar-be la consolidació i evitar-ne la destrucció.



Article 33. Entitats beneficiàries

Poden ser beneficiàries de la subvenció prevista en aquest capítol les organitzacions sindicals i empresarials, associacions professionals del treball autònom i altres ens associatius que tinguen reconegut entre els seus fins el suport o la promoció del treball autònom, i figuren inscrites en els corresponents registres de organitzacions empresarials o d'associacions.



Article 34. Accions subvencionables

La subvenció prevista en aquest capítol va destinada a la realització d'alguna o d'algunes de les accions que s'indiquen a continuació:

1. Les destinades a proporcionar informació sobre projectes de treball autònom que, una vegada posats en marxa, requerisquen d'un suport i seguiment continu fins a la seua consolidació durant els tres primers anys des de la constitució.

2. Les destinades a l'estudi de viabilitat i manteniment del treball autònom en els sectors d'indústria, manufactura, comerç, hostaleria i transport, des del punt de vista econòmic, social i de la competitivitat.



3. Les destinades a la implantació d'accions d'innovació i ús de les TIC en les unitats econòmiques de treball autònom, per a la millora de la competitivitat.

4. Les que tenen per objecte l'anàlisi dels processos de relleu generacional, incloses les de difusió d'ofertes i demandes en este sentit, dirigides a la intermediació entre els que, per aproximar-se a l'edat de jubilació, pretenguen transmetre una activitat empresarial o professional consolidada, i les persones que pretenguen emprendre o continuar amb una tal activitat autònoma.

5. Les dirigides a l'estudi de viabilitat i manteniment del treball autònom en funció de la zonificació de les activitats.

6. Assessorament individualitzat i assistència tècnica a persones treballadores autònomes que pretenguen desenvolupar un projecte de cooperació empresarial o professional per a la realització d'activitats conjuntes dirigides a la millora de la posició en el mercat i la seua competitivitat.



Article 35. Àmbit temporal

Les accions establides en l'article anterior han d'executar-se l'any natural per al qual es concedeix la subvenció.





Secció Segona. Gestió de les sol·licituds



Article 36. Sol·licituds i termini de presentació

1. Les sol·licituds i la documentació requerida per a l'obtenció de les ajudes regulades en aquest capítol, han de dirigir-se a la direcció general competent en matèria de treball i s'han de formular utilitzant els models oficials, emplenats com cal, disponibles en la Seu Electrònica de la Generalitat, en qualssevol dels registres d'entrada dependents de la Conselleria competent en matèria de treball, sense perjudici de les altres formes establides en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



2. Preferentment, la presentació de sol·licituds i la documentació annexa per a l'obtenció de les ajudes s'ha de fer de manera telemàtica, llevat que en la convocatòria s'establisca una tal obligatorietat. Per a això cal accedir al Catàleg de Serveis Públics Interactius de la Generalitat i seleccionar el servei corresponent, i per a això el sol·licitant ha de disposar de qualsevol dels sistemes de firma electrònica admesos en la seu de la Generalitat.

En el cas de presentar un certificat digital de persona física i que s'actue en representació d'una persona jurídica, s'ha d'inscriure prèviament en el Registre de representacions de caràcter voluntari davant de la Generalitat per a la realització de tràmits per via telemàtica. Si alguns dels documents a aportar junt amb la sol·licitud no poden ser presentats de forma telemàtica, es farà el lliurament per registre d'entrada, en el termini més breu possible o en el termini que, en compliment de la normativa vigent, puga fixar-se.

3. El termini per a presentació de sol·licituds l'ha de fixar anualment la resolució per la qual s'efectue la convocatòria d'aquestes subvencions i es done publicitat als crèdits pressupostaris que les financen.

4. La presentació de la sol·licitud implica el coneixement i acceptació de les bases reguladores, i ha de comportar l'autorització a la Conselleria competent en matèria de treball, perquè aquesta, als efectes que el sol·licitant acredite el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social en els termes establits en l'article 13 de la Llei General de Subvencions, i l'article 22 del seu Reglament, puga demanar:

a) A l'Agència Estatal d'Administració Tributària, el certificat que acredite que el sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries.

b) A la Tresoreria General de la Seguretat Social el certificat acreditatiu que el sol·licitant es troba al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social

c) Als Serveis Territorials de la Conselleria competent en matèria d'hisenda, el certificat acreditatiu que el sol·licitant no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat.

Tot això, de conformitat amb el que disposa el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen les mesures de simplificació i reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic.



En els supòsits d'impossibilitat material d'obtindre els documents assenyalats en els apartats anteriors, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la seua presentació, o a falta d'això, l'acreditació per altres mitjans dels requisits a què es refereixen aquests.

No obstant això, el sol·licitant pot denegar expressament el consentiment, i ha d'aportar llavors junt amb la resta de la documentació les certificacions abans assenyalades, que han de tindre una vigència de, com a mínim, cinc mesos comptats a partir de la data de presentació de la sol·licitud.

5. Quan hagen d'aportar-se documents que ja estiguen en poder de qualsevol òrgan de l'Administració actuant, el sol·licitant estarà obligat, en tot cas:

a) A identificar el document o documents afectats.

b) A fer constar la data i l'òrgan o dependència i procediment en què van ser lliurats.

c) Que no hagen transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment a què corresponguen.

d) A prestar consentiment exprés perquè puga ser consultada i comprovada la documentació.

6. Quan la sol·licitud no complisca els requisits exigits o no s'aporte la documentació necessària, d'acord amb el que disposa l'article 68.1 de la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques, es requerirà a l'interessat que, en el termini de 10 dies hàbils, esmene la falta o aporte els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho feia, es consideraria que desisteix de la seua petició, amb una resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que estableix l'article 21 de la mateixa Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 37. Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud

1. Les sol·licituds han de complir els requisits exigits amb caràcter general en la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei general de subvencions, i han de portar, adjunta, la documentació següent:

a) Còpia del NIF del sol·licitant o, a falta d'això, autorització expressa del sol·licitant a favor de la Conselleria competent en matèria de treball perquè l'òrgan instructor procedisca a verificar les seues dades d'identitat personals mitjançant accés als Sistemes de Verificació de Dades d'Identitat.

b) Dades de domiciliació bancària, per a la qual cosa cal que s'aporte el model de domiciliació bancària vigent emplenat com cal.

c) Còpia dels estatuts socials on conste que inclou entre els seus fins o objectius el suport o la promoció del treball autònom. En el supòsit que els estatuts es troben en els arxius dels registres dependents de l'Administració de la Generalitat, n'hi ha prou amb la remissió a l'article d'aquests on conste un tal punt.

d) Còpia del poder de representació, si és el cas, i acreditació de la inscripció en el registre corresponent, i també còpia de la targeta d'identificació fiscal.

e) Còpia del projecte, pla o estudi de viabilitat que presenta, que no pot tindre una extensió superior a 50 folis, a una cara i doble espai, on s'ha d'indicar de forma precisa el contingut, el seguiment i l'avaluació.



2. Així mateix, el sol·licitant ha d'aportar les declaracions responsables relatives als punts següents:

a) Compliment dels requisits inclosos en l'article 13 de la Llei general de subvencions per a obtindre la condició d'entitat beneficiària de subvencions públiques.

b) Concurrència de qualsevol altra ajuda rebuda o sol·licitada amb el mateix objecte.

c) Compromís de comunicar totes les sol·licituds de subvenció que tramite en qualsevol organisme públic, relacionades amb l'activitat subvencionada en l'ordre, a partir de la data de sol·licitud.

d) Ajudes rebudes o sol·licitades en concepte de minimis durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs. Aquesta declaració pot fer-se constar en la mateixa instància de sol·licitud, el model oficial de la qual es troba en la Seu Electrònica de la Generalitat.



e) Compromís de comunicar les ajudes en concepte de minimis rebudes de qualsevol organisme públic a partir de la data de sol·licitud.



3. L'òrgan instructor pot, així mateix, demanar en qualsevol moment la documentació original o complementària que considere necessària per a acreditar millor el compliment exacte de les condicions exigides en les presents bases reguladores.



Article 38. Contingut mínim del projecte, pla o estudi de viabilitat



El projecte, pla o estudi de viabilitat a què es refereix l'apartat 1.e de l'article anterior, ha de contindre, com a mínim, els punts següents:



1. Memòria en què es descriga i quantifique la informació relativa als apartats d'activitat professional o empresarial en els sectors i col·lectius considerats estratègics i preferents que figuren en els articles 40.5 i 40.3, respectivament, dels criteris de valoració.

2. Pressupost necessari per a la realització de les mesures proposades.

3. Descripció del projecte, pla o estudi de viabilitat, on s'inclou:



a) Projecció prevista dels objectius perseguits per l'acció: actuacions, participants, persones destinatàries, localitat en què es desenvolupa, i incidència en la consolidació i manteniment del treball autònom i de l'ocupació.

b) Pressupost detallat per conceptes.

c) Calendari d'execució.





Secció Tercera. Quantia i gestió de les ajudes



Article 39. Quantia de la subvenció

La quantia corresponent a les activitats subvencionades en aquest capítol és de 10.000– € per acció.

No pot finançar-se a una mateixa entitat més de dos projectes, plans o estudis de viabilitat inclosos en aquest Capítol.



Article 40. Criteris de valoració del projecte, pla o estudi de viabilitat



1. Les sol·licituds són avaluades d'acord amb els criteris de valoració que s'assenyalen a continuació:



CRITERIO DE VALORACIÓ PUNTUACIÓ

PARCIAL

MÀXIMA

a) Previsió de resultats: actuacions, persones destinatàries, províncies en què es desenvolupa, incidència en la creació i consolidació del treball autònom i de l'ocupació. 20

b) Indicadors i mètode d'avaluació i seguiment dels resultats de l'acció proposada, i també coherència i qualitat del projecte, pla o estudi de viabilitat. 20

c) Execució directa per la sol·licitant de la totalitat de les actuacions previstes en el projecte, pla o estudi de viabilitat.

15

d) Inclusió d'accions destinades de forma específica a persones majors de 45 anys, amb indicació de contingut i mitjans d'avaluació

6

e) Inclusió d'accions destinades de forma específica a dones, amb indicació del seu contingut i mitjans d'avaluació.

6

f) Inclusió d'accions destinades de forma específica a persones amb discapacitat, amb indicació del seu contingut i mitjans d'avaluació. 6

g) Previsió de la viabilitat, implantació o consolidació de l'ocupació autònoma en funció del territori i sector de l'activitat. 5

h) Assessorament sobre temes fiscals, laborals, jurídics, comptables i de prevenció de riscs laborals, indicant extensió i contingut. 5

i) Assessorament en imatge, comunicació corporativa i accés a la informació 5

j) Haver sigut beneficiària en els dos anys últims de subvencions o ajudes per projectes, plans o estudis de viabilitat de consolidació o promoció del treball autònom. 4

k) Experiència de l'entitat en l'elaboració de projectes, plans o estudis de viabilitat sobre consolidació o promoció de l'ocupació autònoma. 4

l) Nombre de seus permanents en les províncies on es pretenga desenrotllar el projecte, pla o estudi de viabilitat.

4







2. Les sol·licituds han d'obtindre un mínim de 50 punts sobre una puntuació màxima de 100 punts per a l'atorgament de la subvenció, i així queden excloses aquelles que no arriben a la puntuació.



3. En cas d'empat de puntuació, i com a mesures d'actuació per a afavorir la integració social i laboral d'alguns col·lectius de població especialment desfavorida, tenen preferència per a l'atorgament i ordre de prioritat aquells projectes, plans o estudis de viabilitat que hagen obtingut una major puntuació de forma agregada en els tres apartats d), e) i f).

4. En els casos de sol·licituds que, després d'aplicar els criteris anteriors de desempat, mantinguen la igualtat de puntuació, tenen preferència aquells projectes, plans o estudis de viabilitat dirigits a un àmbit geogràfic superior o a un nombre més gran de persones.

5. Finalment, en cas de persistir l'empat, es té en compte el sector d'intervenció d'acord amb l'ordre següent:

Indústria

Manufactura

Comerç

Hostaleria

Transport

Serveis



Article 41. Proposta de resolució

Una vega haja finalitzat la baremació, la comissió de valoració ha de formular proposta de resolució a la direcció general competent en matèria de treball, que ha de contindre la relació de sol·licitants que compleixen els requisits exigits, per ordre de puntuació, i en cas d'empat, l'orde de prelació.

En la proposta de resolució s'ha de fer constar, igualment, la quantia de la subvenció proposada.

Així mateix, cal fer una relació de les sol·licituds que es proposa denegar, i les causes de la denegació, diferenciant aquelles que ho siguen per mer esgotament dels crèdits disponibles, que han de constituir un annex a part en què es faça una relació seguint els criteris de valoració establits en l'article 40 d'aquestes bases. Tot això, als efectes de la possibilitat d'ulteriors concessions d'ajudes, d'acord amb el que estableix els articles 13 i 15.2 d'aquestes bases.



Article 42. Costs subvencionables

Als efectes del que estableix aquest capítol, es consideren subvencionables els costs següents:

1. Despeses de personal, entenent com a tals aquells destinats a sufragar els costs salarials tant del personal encarregat de l'execució del programa com d'aquell que puga contractar-se per a aquell fi, incloent-hi en unes tals despeses els corresponents al prorrateig de pagues extraordinàries i les cotitzacions a la Seguretat Social. Aquests costs no poden excedir els límits següents:

a) Per a cada persona treballadora de l'entitat amb categoria professional inclosa en els grups de cotització 1, 2 i 3 del Règim General de la Seguretat Social, un import equivalent a 2,5 vegades la base de cotització mínima mensual que a cada grup li corresponga i es trobe vigent en el moment de la convocatòria.

b) Per a cada persona treballadora de l'entitat amb categoria professional inclosa en els grups de cotització 4, 5, 6 i 7 del Règim General de la Seguretat Social, l'import equivalent a 2,5 vegades el salari mínim interprofessional mensual vigent en el moment de la convocatòria.



2. Despeses de desplaçament i estades del personal tècnic i responsables de les actuacions relacionades amb el desenvolupament del projecte, pla o estudi de viabilitat que no poden ser superiors, en cap cas, al 15 % de l'import total de la subvenció concedida.

3. Costs indirectes. D'acord amb el que estableix l'article 31.9 de la Llei general de subvencions, els costs indirectes han d'imputar-se per l'entitat beneficiària a l'activitat subvencionada en la part que raonablement corresponga d'acord amb principis i normes de comptabilitat generalment admeses i, en tot cas, en la mesura que els costs corresponguen al període en què efectivament es realitza l'activitat.



4. Queden excloses com a despeses subvencionables els de personal i de serveis professionals que pogueren derivar-se de la contractació d'algun membre dels òrgans de govern de l'entitat sol·licitant.

5. En cap cas el cost de les despeses subvencionables ha de ser superior al valor del mercat.



Secció Quarta. Obligacions de les entitats beneficiàries



Article 43. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les entitats que resulten beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions establides amb caràcter general en l'article 14 de la Llei general de subvencions.

2. Amb caràcter específic són obligacions de les entitats beneficiàries de la subvenció prevista en aquest capítol, les següents:

a) Presentar la informació estadística sobre els resultats obtinguts per l'execució del projecte, pla o estudi de viabilitat subvencionat que els siga requerida, sobre la base dels indicadors i metodologia proposats o, a falta d'això, els que s'establisquen per al seguiment i l'avaluació per la direcció general competent en matèria de treball.



b) Facilitar quants informes qualitatius i quantitatius se'ls sol·liciten per la direcció general competent en matèria de treball a fi de conéixer el desenvolupament del programa.

c) Cooperar amb la direcció general competent en matèria de treball per a donar una major difusió i facilitar el seguiment i avaluació que s'establisquen per a qualsevol dels projectes que s'executen.

d) Si fóra necessari realitzar contractacions amb terceres persones, haurien de sol·licitar-se almenys tres ofertes de diferents proveïdors, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, amb les limitacions establides en la mateixa llei.

e) Facilitar a la direcció general competent en matèria de treball informació periòdica, i també una memòria final sobre el desenvolupament del programa, d'acord amb els models que per a això es determinen i en els terminis que s'establisquen en la resolució de concessió.

f) Tant l'entitat com el personal destinat a l'execució del programa es comprometen formalment a mantindre el deure de confidencialitat sobre tota la informació que li siga subministrada per l'Administració, en virtut del que estableix la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal. L'ús de les dades facilitades directament per les persones interessades està limitat a l'autorització expressa d'aquestes.

g) En el cas que les obligacions s'incompliren o no s'acreditara el compliment en els termes anteriorment establits, es procediria al reintegrament de l'ajuda.





Secció Cinquena. Pagament i justificació de la subvenció



Article 44. Pagament de la subvenció

L'abonament de la subvenció s'efectua a les beneficiàries de la manera següent: una bestreta del 30 % de l'import de la subvenció en el termini d'un mes a partir de la data de notificació de la resolució, amb la sol·licitud prèvia de l'entitat beneficiària i acompanyada amb garantia o justificació de l'exoneració en els termes assenyalats en l'article següent; el 70 % restant, a la finalització de l'acció per a la qual es concedisca la subvenció, una vegada s'haja justificat la realització de l'acció subvencionada.



Article 45. Constitució de garanties

Queden exonerats de la constitució de garanties les entitats relacionades en l'article 171.5. De la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Les altres entitats han de constituir una garantia d'acord amb la normativa vigent, en cas de sol·licitar la bestreta de la subvenció prevista en l'article anterior.



Article 46. Justificació de la subvenció

La justificació de la subvenció s'ha de fer abans del dia 30 d'octubre de l'exercici en què es concedeix la subvenció, mitjançant la presentació dels documents següents:

1. Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la resolució de concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts, actuacions, participants, persones destinatàries, províncies i municipis en què s'ha desenvolupat, incidència en la consolidació i manteniment del treball autònom i de l'ocupació.

2. Compte justificatiu subscrit per l'entitat beneficiària amb aportació de justificants de despesa amb el contingut previst en l'article 72 del Reglament de desplegament de la Llei general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. No obstant això, per a subvencions concedides per import inferior a 60.000 euros, pot presentar-se el compte justificatiu simplificat regulat en l'article 75 de l'esmentat Reglament.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Règim jurídic

La present ordre es dicta de conformitat amb el que es disposa en el Títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en els preceptes declarats bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, del Reglament que la desenvolupa aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com en la resta de normativa comunitària, estatal i autonòmica que resulte d'aplicació.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

1. Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de treball perquè dicte les resolucions i instruccions que es consideren oportunes per al desplegament i l'aplicació del que disposa l'ordre i es delega en aquesta la resolució d'incidències que puguen produir-se després de la resolució de les ajudes, inclosos els errors materials, aritmètics o de fet.

2. Es delega expressament en la persona titular de la direcció general competent en matèria de treball la convocatòria anual de les subvencions reflectides en l'ordre. Les resolucions que puguen dictar-se s'han de publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.





Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entra en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 20 de juliol de 2017



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball,

Rafael Climent González

Mapa web