Ficha docv

Ficha docv









DECRET 7/2009, de 9 de gener, del Consell, regulador dels establiments de restauració de la Comunitat Valenciana. [2009/155]

(DOGV núm. 5931 de 13.01.2009) Ref. Base de dades 000288/2009




Entre els objectius de l'administració turística valenciana figura el de consolidar les destinacions tradicionals i propiciar el desplegament dinàmic i diversificat dels nous productes turístics, per abordar els reptes que en matèria de qualitat i innovació s'imposen per a mantindre la competitivitat i estabilitat del sector turístic valencià.

La Generalitat, en virtut de l'article 49.1.12ª de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, té competència exclusiva en matèria de turisme. L'article 5 de la Llei 3 / 1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de Turisme de la Comunitat Valenciana, marc legal sobre el qual s'articula la normativa turística, enumera les classes d'empreses turístiques. Mitjançant la publicació de disposicions de caràcter general s'han establit les condicions, els requisits i les dotacions que han de complir, per a la seua autorització i classificació turística, tant les empreses d'allotjament com les de mediació de servicis turístics. No obstant, el Consell no havia abordat el desplegament reglamentari de les empreses de restauració i, en conseqüència, era aplicable la legislació estatal, en virtut del principi de supletorietat establit per l'article 149.3 de la Constitució espanyola i 45 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, integrada per les ordes de 17 i 18 de març de 1965 i de 19 de juny de 1970.

Els establiments de restauració i assimilats -restaurants, cafeteries i bars- són empreses turístiques subjectes a una normativa que ha quedat obsoleta no sols pel temps transcorregut des de la seua entrada en vigor, sinó també pels profunds canvis que s'han operat en el sector, la realitat actual del qual respecte al disseny arquitectònic dels espais i l'accessibilitat, decoració, matèries primeres empleades, tècniques culinàries, professionalitat, qualitat del servici i atenció al client, etc., en poc s'assembla a la que hi havia fa uns quaranta anys arrere.

Estes transformacions, junt amb el convenciment de la rellevància de la restauració en la composició d'un producte turístic competitiu, han determinat la necessitat escometre una profunda revisió de la seua normativa reguladora, més encara considerant el gran potencial que com a recurs turístic té la gastronomia i, concretament, la dieta mediterrània, a la qual es ret culte en els més de 14.000 establiments de restauració que integren l'oferta de la Comunitat Valenciana amb la que s'enriquixen sense distinció tots els turistes que ens visiten, siga la gastronomia o no el motiu principal del seu viatge.

L'administració turística ha escomés esta tasca renovadora, en estreta col·laboració amb els agents del sector, amb una clara estratègia de flexibilitzar i actualitzar idees i enfocaments, per a donar cabuda a la variada realitat existent; i això sense perjuí que, en un futur, puguen regular-se com a oferta turística altres establiments que presten servicis semblants o complementaris als anteriors.

Els pilars bàsics sobre els quals se sustenta la norma són els de crear un instrument útil per a incrementar la qualitat dels establiments, incorporar els criteris de racionalitat, claredat, professionalitat i control dinàmic en un sector molt divers, atomitzat i de confusa lectura per al consumidor, i institucionalitzar la cooperació entre l'administració i els professionals de la restauració, amb el compartiment en l'adopció de decisions.

Tot això s'aborda des d'una perspectiva estrictament turística, en la qual el protagonisme l'ostenta la gastronomia, tant en la vessant dels professionals de la restauració com del gastrònom o comensal, vetlant en tot moment per la qualitat del servici i l'excel·lència en la seua atenció. Per esta raó, i per tractar-se d'establiments públics afectats per una àmplia varietat de normes sectorials, este decret remet respecte al seu compliment a les respectives disposicions en vigor el control de les quals correspon a altres departaments o administracions públiques.

Els instruments que integren el contingut de la norma per a la consecució dels anteriors objectius es poden sistematitzar en tres blocs, que fan referència a la qualitat dels establiments, l'organització racional de les distintes modalitats i les relacions del sector amb l'administració. Per això cal estacar, com a propostes innovadores de la present norma, les següents:

a) Se centra l'atenció en els restaurants, considerats els establiments de major impacte turístic, susceptibles d'incidir amb major eficàcia, a través de la seua oferta gastronòmica i de la qualitat del servici, en la millora de la imatge turística de la Comunitat Valenciana i en la consolidació de la gastronomia com a recurs fonamental del nostre producte turístic.

b) Es regulen els salons de banquets només a l'efecte de la seua classificació turística, sense que este decret pretenga regular, incidir ni mitjançar en les relacions contractuals que vinculen les parts, que excedixen del control de l'administració turística.

c) S'incorporen a la norma establiments fins ara no regulats, com ara les instal·lacions provisionals de temporada, les quals hauran de complir els requisits tant administratius com tècnics que en la norma s'establixen.

d) Es pretén impulsar l'oferta de la cuina autòctona valenciana mitjançant la creació d'una categoria especial, fent ús de la possibilitat oferida per l'article 10.3 de la Llei de Turisme de la Comunitat Valenciana.

El decret s'estructura en cinc capítols integrats per vint-i-cinc articles, dues disposicions transitòries i dues disposicions finals.

En virtut de l'anterior, oïts els sectors i administracions públiques afectades, a proposta de la consellera de Turisme, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 9 de gener de 2009,

DECRETE

CAPÍTOL I

Disposicions generals

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Este decret té com a objecte la promoció i l'ordenació turística de l'activitat i els establiments de restauració en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

Article 2. Conceptes

Per activitat de restauració s'entén l'elaboració de menjars i altres aliments per a ser oferides a tercers en establiments de pública concurrència.

Tindran la consideració d'establiments de restauració aquells en què de forma habitual, professional i per mitjà de preu, se servisquen menjars, altres aliments i / o begudes per a ser consumits en el propi local o en àrees annexes pertanyents a ell, amb o sense altres servicis complementaris.

Article 3. Caràcter públic dels establiments

Les empreses de restauració tindran la consideració d'establiments oberts al públic i el seu accés serà lliure, sense perjuí que puguen establir-se condicions d'admissió de conformitat amb el que disposa el Decret 197/2008, de 5 de desembre, del Consell, pel qual es regula el dret el dret, la reserva i el servici d'admisió en els establiments públics destinants a la realització d'espectacles públics i activitats recreatives, o la norma que el substituïsca.

Article 4. Exclusions

Queden fora de l'àmbit d'aplicació del present decret:

a) Aquells establiments, qualsevol que fóra la seua titularitat, que presten servicis de menjar i / o begudes amb caràcter gratuït o sense finalitat lucrativa.

b) Els establiments que servisquen menjars i / o begudes a contingents particulars, i no estiguen oberts al públic en general, com els menjadors universitaris, sanitaris, d'empresa, escolars, centres de formació hostalera, així com els que presten servicis de restauració en entitats, clubs o associacions únicament per als seus socis. No obstant, de no existir un rigorós control d'entrada s'entendrà que realitzen l'activitat la qual es regula mitjançant este decret.

c) Els servicis de restauració en allotjaments turístics, quan es presten en les instal·lacions de l'establiment i l'accés no siga lliure.

d) Els establiments que presten servici de restauració en qualsevol mitjà de transport públic quan el servici es preste en el transcurs del viatge.

e) Les empreses que servisquen menjars i begudes a través de màquines expenedores.

f) Els servicis ocasionals, entenent-se per tals aquells que es presten amb motius de fires, festes patronals o esdeveniments semblants.

Article 5. Classificació

A l'efecte del present decret, els establiments de restauració es classificaran en els grups següents:

a) Grup I. Restaurants.

b) Grup II. Bars, amb menjars o sense.

Article 6. Categories

1. Els restaurants es classificaran, en funció de la qualitat de les seues instal·lacions i servicis i del compliment dels requisits tècnics específics establits en l'annex I del present Decret, en les categories de primera, segona i tercera.

2. Els bars, amb menjars o sense, no es classificaran en categories.

3. Categoria especial. Establiments de cuina autòctona.

Podran tindre esta consideració aquells establiments de restauració les especials característiques i peculiaritats dels quals s'identifiquen amb les pròpies d'alguna de les comarques de la Comunitat Valenciana.

Els establiments que pretenguen obtindre dita especialitat hauran de reunir les condicions següents:

a) Que les seues cartes de plats i menús estiguen integrats fonamentalment per una cuina les peculiaritats de la qual s'identifiquen amb la gastronomia de la Comunitat Valenciana, especialment amb els arrossos i les seues diverses preparacions.

b) Que presten una especial atenció a la recuperació de les tradicions gastronòmiques de la Comunitat Valenciana.

c) Que gran part dels productes i begudes utilitzades en l'elaboració, presentació i degustació tinguen el seu origen a la Comunitat Valenciana.

CAPÍTOL II

GRUP I

Restaurants

Article 7. Definició

1. Tindran la consideració de restaurants aquells establiments que disposen de cuina i menjador independitzats, amb barra o sense, oferisquen al públic, a través d'un preu, menjars i begudes per a ser consumides en el mateix local. Estos establiments hauran de disposar d'una carta de plats i begudes.

2. Només a l'efecte de la seua classificació turística com a establiments del grup I, sempre que compten amb cuina en el mateix local, s'entén per salons de banquets els locals destinats a servir a un públic agrupat, menjars i begudes, a preu concertat, per a ser consumides en una data i hora determinades en el mateix local.

3. A l'efecte d'este decret, es consideraran com a part dels establiments de restauració definits en el present article les seues àrees annexes, com ara les terrasses i jardins.

Article 8. Cartes de plats i begudes

1. S'entén per «carta de plats» i per «carta de begudes», respectivament, les relacions de tots els menjars i les begudes oferides per l'establiment. Estes cartes, en les quals haurà de constar els preus corresponents, inclouran tota l'oferta de l'establiment i es facilitaran al client en el moment en què sol·licite els servicis.

2. Les cartes de plats i begudes hauran de ser llegibles i correctes en la seua presentació, i no contindran ratlles o manipulacions que puguen induir a confusió al client.

3. Quan l'establiment oferisca productes el preu del qual oscil·le en funció de la climatologia, època de l'any, demanda o altres circumstàncies semblants, que justifiquen l'ús en les cartes del terme «segons mercat», el seu preu s'incorporarà diàriament en un full a banda a la carta corresponent.

CAPÍTOL III

GRUP II

Bars

Article 9. Definició

Tindran la consideració de bars els establiments que proporcionen al públic s begudes acompanyades o no de tapes, racions o entrepans. Podran disposar de servici de taules.

Aquells bars que disposen de cuina podran oferir als seus clients menús a un preu global.

Article 10. Llistes de begudes i menjars

Els establiments previstos en este grup hauran d'elaborar la llista de begudes, la qual serà la relació de begudes i, si fa el cas, les grandàries, amb els preus corresponents.

Així mateix, hauran de confeccionar la llista de tapes, racions, entrepans o menús que, si fa el cas, oferisquen, amb els preus respectius.

Article 11. Establiments assimilats

S'assimilen als bars aquells establiments que presten els servicis descrits en l'article 9, formen part d'instal·lacions provisionals de temporada, ubicats habitualment en platges, costes o enclavaments de pública concurrència en períodes determinats, i la instal·lació o funcionament dels quals estiga sotmesa a concessió o una altra forma d'autorització administrativa.

CAPÍTOL IV

Disposicions comunes

Article 12. Compliment de les normatives sectorials aplicables

Amb independència de quina siga la seua classificació turística, en tots els establiments de restauració s'hauran de complir les prescripcions contingudes en la Llei 3 / 1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de Turisme de la Comunitat Valenciana, i la resta de normativa que siga d'aplicació. En especial, en dits establiments s'haurà de:

a) Respectar la normativa vigent en matèria de sanitat i, en particular, disposar de la preceptiva autorització sanitària d'establiments alimentaris menors i desplegar i aplicar sistemes permanents d'autocontrol dels aliments, segons els principis en què es basa l'Anàlisi de Perills i Punts de Control Crític (APPCC), de conformitat amb l'aplicació del Programa de Vigilància Sistemàtica d'Establiments de Restauració.

b) Reunir les condicions tècniques exigides pels organismes competents per a la instal·lació de maquinària i útils relatius a la climatització, refrigeració, calefacció, mecanismes elevadors i cambres frigorífiques, siga quin siga el sistema de funcionament. S'evitarà que dites instal·lacions produïsquen sorolls i vibracions de conformitat amb els procediments tècnics procedents i se'ls dotarà de la màxima seguretat.

c) Garantir el compliment de la normativa en matèria de prevenció i protecció contra incendis, indústria i protecció al consumidor, així com de la normativa mediambiental i urbanística, tot això sense perjuí del compliment d'aquelles altres normes que siguen d'aplicació.

Article 13. Accessibilitat

Els establiments de restauració hauran de complir amb el que establix el Decret 39 / 2004, de 5 de març, del Consell, pel qual es desplega la Llei 1 / 1998, de 5 de maig, de la Generalitat, en matèria d'accessibilitat en l'edificació de pública concurrència i en el medi urbà, o norma que la substituïsca, especialment respecte als accessos, servicis sanitaris i distribució dels espais, fonamentalment del menjador, el qual haurà de disposar. com a mínim, d'una taula apta per a l'ús de persones que utilitzen cadires de rodes o amb mobilitat reduïda i, en el cas dels denominats buffets lliures o autoservicis, expositors i mobiliari de l'altura adequada.

Article 14. Prestació de servicis

Els establiments regulats en esta norma vetlaran especialment per la neteja, la qualitat i conservació dels seus servicis i instal·lacions i, en tot cas, han de cuidar:

a) L'adequada prestació de cada servici, d'acord amb la categoria de l'establiment i amb respecte als termes pactats.

b) El tracte amable i cortés a la clientela, atenent-la amb rapidesa, eficàcia i professionalitat.

c) La neteja i el perfecte estat de conservació dels locals, servicis higiènics, mobiliari i parament. L'ús dels servicis i lavabos es podrà reservar amb exclusivitat a l'ús dels clients de l'establiment.

Article 15. Identificació

Els establiments de restauració del grup I exhibiran en un lloc visible, en l'exterior, i a efectes informatius, una placa identificativa normalitzada, corresponent a la seua classificació i categoria. Per als establiments del grup II l'exhibició serà voluntària.

Els establiments de restauració no podran utilitzar denominacions o símbols que induïsquen a error respecte de la seua classificació i categoria.

Les característiques de la placa identificativa normalitzada es determinaran per una orde de la Conselleria que tinga les competències en matèria de turisme.

Article 16. Règim i publicitat de preus

1. Els titulars de restaurants i bars amb menjar:

a) Fixaran lliurement els preus dels servicis que oferisquen i proporcionaran al consumidor informació sobre el preu complet, inclosos els impostos.

b) Estaran obligats a donar publicitat a les cartes i llistes de preus, situant-les en un lloc visible que permeta la seua lectura sense dificultat, tant en l'interior com en l'exterior de l'establiment.

2. Els titulars de bars sense menjar estaran subjectes al que disposa l'apartat anterior, encara que, únicament hauran de donar publicitat als preus en l'interior de l'establiment.

Article 17. Facturació

1. L'obligació d'expedir factura es regirà pel que establix la normativa fiscal aplicable en la matèria. Sense perjuí de l'anterior i a sol·licitud del client, els establiments de restauració hauran d'expedir un rebut o justificant de pagament dels servicis o béns consumits.

2. En cap cas no podrà facturar-se cap quantitat per servicis o béns que no hagen sigut sol·licitats.

Article 18. Fulls de reclamacions

1. Els titulars dels establiments subjectes a la present norma adoptaran les mesures necessàries perquè en tot moment hi hagen fulls de reclamacions a disposició dels clients, tal com preveu el Decret 77 / 1994, de 12 d'abril, del Consell, pel qual es regulen els fulls de reclamacions dels consumidors i usuaris de la Comunitat Valenciana, o norma que la substituïsca.

2. La carència de fulls de reclamacions a disposició dels clients, la negativa a facilitar-les o no fer-ho en el moment en què se sol·liciten sense causa justificada, se sancionarà de conformitat amb el que disposa la Llei 3 / 1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de Turisme de la Comunitat Valenciana.

CAPÍTOL V

Procediment

Article 19. Establiments del grup I. Classificació turística

Per a la realització de les activitats pròpies dels establiments de restauració del grup I haurà d'obtindre's la classificació turística de conformitat amb el que disposa este decret.

La classificació turística a què fa referència el paràgraf anterior serà atorgada pel departament competent en matèria de turisme i s'hi fixarà el grup i la categoria que puga correspondre a l'establiment.

Article 20. Sol·licitud

Per a obtindre la classificació turística a què es referix l'article anterior, les persones que tinguen la condició d'interessades o els seus representants ompliran la sol·licitud normalitzada, el model de la qual es conté en l'annex II d'este decret, dirigida als servicis territorials adscrits a la conselleria amb competències en matèria de turisme de la província en què radique l'establiment. A la sol·licitud s'acompanyarà la documentació següent:

a) Acreditació de la personalitat física o jurídica del sol·licitant.

b) Acreditació de la disponibilitat del local per part del sol·licitant.

c) Pla de distribució en el qual es reflectirà clarament el nom, destinació i superfície de cada dependència, així com la capacitat en menjador i / o barra, amb indicació de l'aforament.

d) Declaració de complir tots i cada un dels requisits exigits per la present norma per a la seua classificació en el grup i categoria sol·licitats.

Article 21. Instrucció, resolució i inscripció

1. Els servicis territorials de turisme de la província on radique l'establiment seran els òrgans competents per a l'ordenació, instrucció i resolució dels procediments per a l'atorgament de la classificació turística.

2. Els procediments es tramitaran d'acord amb el que preveu el títol VI de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

3. La sol·licitud es resoldrà i notificarà en el termini de sis mesos des que haja tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a resoldre. Transcorregut tal termini sense que s'haguera notificat la resolució expressa, l'interessat podrà entendre estimada la seua sol·licitud.

4. La classificació turística expressarà el grup i la categoria que puga correspondre a l'establiment. Concedida la classificació turística, es practicarà d'ofici la inscripció en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques de la Comunitat Valenciana.

5. La classificació turística no pressuposa, als efectes de l'inici de l'activitat, el compliment de qualssevol altres normes que siguen d'aplicació als establiments regulats en esta disposició. Si fa el cas, amb caràcter previ a l'inici de la seua activitat, els establiments de restauració hauran de disposar de les autoritzacions exigides per les altres administracions públiques, especialment les referides a l'administració local.

Article 22. Modificacions

1. Les modificacions o reformes substancials dels establiments del grup I seran revisades pels servicis territorials de la conselleria amb competències en matèria de turisme, mitjançant del procediment previst en l'article 21 i prèvia la presentació de la sol·licitud i els documents que les justifiquen, assenyalats en l'article 20.

S'entén que la modificació o reforma és substancial quan afecte l'estructura, característiques, servicis o sistema d'explotació dels establiments, i puga implicar un canvi en la classificació, capacitat o en la resta dels requisits conforme als quals es va atorgar la classificació turística.

2. La temporada de funcionament, canvi de denominació i qualsevol altra modificació que per la seua naturalesa no requerisca revisió per part de l'administració turística haurà de ser comunicada als servicis territorials de la conselleria competent en matèria de turisme, amb vista a la seua constància i anotació registral. Igualment, s'hauran de comunicarar els canvis de titularitat de l'establiment i s'ha d'aportar la documentació exigida en l'article 20, lletres a) i b).

3. L'òrgan competent, prèvia tramitació de l'expedeint oportú en el qual es donarà audiència a l'interessat, podrà reclassificar de grup i categoria o declarar la baixa dels establiments que no complisquen els requisits que van ser tinguts en compte en el moment de concedir la classificació turística preceptiva.

Article 23. Establiments del grup II

Els titulars d'establiments que pretenguen exercir l'activitat definida en l'article 9, comunicaran l'obertura als servicis territorials de turisme de la província en què radique l'establiment i hauran d'observar, en tot cas, el que establixen els articles 16,18 i 24 d'este decret.

Les mateixes obligacions afectaran els titulars dels establiments denominats pubs, clubs, sales de festa i semblants.

La classificació en el grup II i inscripció en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques de la Comunitat Valenciana es produirà automàticament amb dita comunicació.

Article 24. Exercici i cessament de l'activitat

1. Els titulars dels establiments de restauració estan obligats a comunicar als servicis territorials de la conselleria competent en matèria de turisme els períodes d'obertura dels seus establiments, dia de tancament o descans del personal treballador, així com a informar dels tancaments temporals o del cessament de la seua activitat.

2. A més de l'assenyalada en l'article 22.3 d'este decret, prèvia tramitació de l'oportú procediment en el qual, si és procedent, es donarà audiència a l'interessat, els establiments de restauració podran causar baixa en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques de la Comunitat Valenciana pels motius següents:

a) El cessament definitiu de l'activitat comunicat pel titular de l'establiment.

b) El tancament per un període superior a nou mesos, siga quina siga la causa que el produïsca.

3. La reobertura de l'establiment requerirà una nova classificació turística, d'acord amb el que establix esta norma.

Article 25. Règim sancionador

El règim sancionador aplicable als establiments de restauració per la comissió d'infraccions en matèria turística serà l'establit per la Llei 3 / 1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de Turisme de la Comunitat Valenciana.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. Termini d'adaptació de les categories dels establiments

Els titulars dels establiments de restauració que estiguen en funcionament a l'entrada en vigor d'este decret disposaran d'un any, comptat a partir d'eixe moment, per a adaptar-se a les disposicions previstes en el decret. Transcorregut este termini sense que medie sol·licitud de classificació en algun dels nous grups i categories, els establiments es classificaran d'ofici de la manera que a continuació s'indica:

a) Els establiments actualment classificats com a restaurants i cafeteries es classificaran en el grup I, restaurants, categoria tercera.

b) Els establiments actualment inscrits com a bars es classificaran en el grup II, com a bar sense menjars.

Segona. Normativa aplicable als expedients en tramitació

Els expedients iniciats amb anterioritat a l'entrada en vigor del present Decret es tramitaran de conformitat amb el que disposa l'anterior normativa, tret que l'interessat manifeste la seua voluntat de sotmetre's a esta.

ANNEX I

Requisits tècnics dels restaurants

CLASSIFICACIÓ DELS RESTAURANTS

Conforme al que establix l'article 6 i en funció de la disposició i compliment dels requisits tècnics que figuren en les següents taules, els restaurants es classificaran en les categories de primera, segona i tercera.

Esta enumeració no és exhaustiva, per la qual cosa es podran tindre en compte per a la seua classificació aquells elements i servicis que es presten en els establiments.

PRIMERA SEGONA TERCERA

1. Guarda-roba SÍ - -

2. Paraigüer SÍ SÍ SÍ

3. Vestíbul o sala d'espera amb servici de bar SÍ - -

4. Menjadors privats SÍ - -

5. Escales de servici o montaplats (més d'una planta) SÍ - -

6. Zona de clients climatitzada SÍ SÍ -

7. Vaixella, cristalleria i coberteria de primera qualitat. SÍ - -

8. Vaixella, cristalleria i coberteria d'acord amb la categoria - SÍ SÍ

9. Llenceria i estovalles tèxtil SÍ SÍ -

10. Magatzem SÍ SÍ SÍ

11. Celler SÍ SÍ SÍ

12. Admissió de targetes de crèdit SÍ SÍ SÍ

13. Personal uniformat SÍ SÍ -

14. Sommelier SÍ - -

15. Servicis higiènics dels clients:

- tovalles d'ús individual tèxtil SÍ - -

- tovalles de paper d'un sol ús SÍ SÍ

- raspall de dents SÍ - -

- pinta d'un sol ús SÍ - -

- eixugador de mans d'aire calent SÍ SÍ SÍ

- tovalletes higièniques SÍ - -

- papereres i contenidors específics de higiene femenina SÍ SÍ SÍ

16. Servici de reserva de taula SÍ SÍ SÍ

17. Servici de telèfon SÍ - -

18. Cava de puros SÍ - -

19. Entrada de clients independent de la del personal i mercaderies. SÍ - -

20. Ús de gueridó i tapasafates per als plats que ho requerisquen. SÍ - -

21. Carta de plats i menús en diversos idiomes, a més del valencià

i castellà, un d'ells l'anglés SÍ SÍ SÍ

22. Carta de begudes SÍ SÍ SÍ

23. Composició nutricional dels plats que se oferisquen (carta dietètica) SÍ - -

24. Responsable de menjador amb coneixements d'idiomes SÍ - -

25. Aparcament propi o concertat Sí - -

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació per al desplegament normatiu

Es faculta al titular de la conselleria amb competències en matèria de turisme per a dictar totes les disposicions que calguen per al desplegament i execució d'este decret, en exercici del que disposa l'article 37 de la Llei del Consell.

Segona. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 9 de gener de 2009

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

La consellera de Turisme,

ANGÉLICA SUCH RONDA26. Varietat gastronòmica nacional i internacional SÍ - -

27. Programes de formació acreditats per a tots els membres de la plantilla SÍ - -

28. Foment de la formació dels empleats de l'empresa - SÍ SÍ

29. Espai mínim disponible per comensal 2,5 m² / pers - -

* * * * *

ANEXO I

Requisitos técnicos de los restaurantes

CLASIFICACIÓN DE LOS RESTAURANTES

Conforme a lo establecido en el artículo 6 y en función de la disposición y cumplimiento de los requisitos técnicos que figuran en las siguientes tablas, los restaurantes se clasificarán en las categorías de primera, segunda y tercera.

Esta enumeración no es exhaustiva, por lo que se podrán tener en cuenta para su clasificación cuantos elementos y servicios se presten en los establecimientos.

PRIMERA SEGUNDA TERCERA

1. Guardarropa SÍ - -

2. Paragüero SÍ SÍ SÍ

3. Vestíbulo o sala de espera con servicio de bar SÍ - -

4. Comedores privados SÍ - -

5. Escaleras de servicio o montaplatos (más de una planta) SÍ - -

6. Zona de clientes climatizada SÍ SÍ -

7. Vajilla, cristalería y cubertería de primera calidad SÍ - -

8. Vajilla, cristalería y cubertería acorde a la categoría - SÍ SÍ

9. Lencería y mantelería textil SÍ SÍ -

10. Almacén SÍ SÍ SÍ

11. Bodega SÍ SÍ SÍ

12. Admisión de tarjetas de crédito SÍ SÍ SÍ

13. Personal uniformado SÍ SÍ -

14. Sommelier SÍ - -

15. Servicios higiénicos de los clientes:

- toallas de uso individual textil SÍ - -

- toallas de papel de un solo uso - SÍ SÍ

- cepillo de dientes SÍ - -

- peine de un solo uso SÍ - -

- secador de manos de aire caliente SÍ SÍ SÍ

- toallitas higiénicas SÍ - -

- papeleras y contenedores específicos de higiene femenina SÍ SÍ SÍ

16. Servicio de reserva de mesa SÍ SÍ SÍ

17. Servicio de teléfono SÍ - -

18. Cava de puros SÍ - -

19. Entrada de clientes independiente de la de personal y mercancías. SÍ - -

20. Uso de gueridon y cubrefuentes para los platos que lo requieran. SÍ - -

21. Carta de platos y menús en varios idiomas, además del valenciano

y castellano, siendo uno de ellos el inglés SÍ SÍ SÍ

22. Carta de bebidas SÍ SÍ SÍ

23. Composición nutricional de los platos que se ofrezcan (carta dietética) SÍ - -

24. Responsable de comedor con conocimientos de idiomas SÍ SÍ -

25. Aparcamiento propio o concertado SÍ - -

26. Variedad gastronómica nacional e internacional SÍ - -

27. Programas de formación acreditados para todos los miembros de la plantilla SÍ - -

28. Fomento de la formación de los empleados de la empresa - SÍ SÍ

29. Espacio mínimo disponible por comensal 2,5 m² / pers - -

Mapa web