Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 23 de juny del 2006, de la directora general de Tributs de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual s'aproven les directrius generals del Pla de Control Tributari. [2006/8416]

(DOGV núm. 5303 de 14.07.2006) Ref. Base de dades 3849/2006


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria Economia, Hisenda i Ocupació
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: control fiscal



El Pla de Control Tributari és un instrument fonamental de gestió i de control de les distintes àrees funcionals adscrites a esta direcció general i que tenen encomanades responsabilitats en l'àmbit del control tributari, com ara la investigació i detecció del frau fiscal i el disseny d'estratègies per a eliminar-lo.

La planificació de les actuacions de control tributari troba el seu fonament legal en l'article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària i en l'article 18 del Reial Decret 939/1986, de 25 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament General de la Inspecció dels Tributs.

El principal objectiu del Pla de Control Tributari és la lluita contra el frau fiscal, fent efectius els principis de justícia tributària i de generalitat consagrats en l'article 31 de la Constitució Espanyola, segons els quals tots els ciutadans han de contribuir al sosteniment de les despeses públiques, d'acord amb la seua capacitat econòmica.

En conseqüència, la fixació del Pla de Control Tributari implica una anàlisi prèvia de les distintes manifestacions del frau fiscal, que permeta identificar les àrees de risc fiscal d'atenció prioritària, i, a continuació, realitzar una programació de les actuacions que cal dur a terme per a aconseguir el dit objectiu amb la màxima eficàcia i eficiència, optimitzant la gestió dels recursos humans i materials disponibles a este efecte.

El Pla mencionat consta d'unes directrius generals i d'unes línies d'actuació que ha de dur a terme cada una de les àrees funcionals responsables del control tributari. Així, la lluita contra el frau es configura com una labor que han de realitzar conjuntament tots els òrgans de l'administració tributària, perquè comprén des de la prevenció i repressió dels incompliments menys complexos fins a l'activitat d'investigació de les formes més sofisticades de frau, que adquirix, no obstant això, especial intensitat en l'àrea d'inspecció.

Per això, l'article nové de l'Ordre de 7 de setembre del 2000, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es desplega el Reglament General de la Inspecció dels Tributs en l'àmbit de la Inspecció Tributària de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació de la Generalitat, establix que la Direcció General de Tributs de la conselleria esmentada un Pla d'Inspecció en què s'establisquen els criteris sectorials, territorials i quantitatius per a la selecció dels subjectes passius respecte dels quals se seguiran les actuacions inspectores.

Al seu torn, les directrius generals del pla, que es materialitzen en la definició de les àrees de risc fiscal d'atenció prioritària per a cada un dels tributs gestionats per la Generalitat, han de ser objecte de publicació de conformitat amb el que preveu l'esmentat article 116 de la Llei General Tributària.

En la configuració d'este Pla de Control s'ha previst l'especial incidència en les actuacions de control tributari de diverses circumstàncies, com ara:

a) La posada en marxa de noves aplicacions informàtiques que faciliten el control tributari, destacant l'aplicació dissenyada per al control de la informació tributària que legalment han de subministrar els notaris a la Generalitat, a través de l'enviament trimestral d'uns índexs informatitzats comprensius de tots els documents per ells autoritzats, així com dels documents privats comprensius de contractes o actes subjectes a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats o que puguen donar lloc a increments patrimonials subjectes a l'Impost sobre Successions i Donacions, que els hagen sigut presentats per al seu coneixement o legitimació de firmes. L'aplicació mencionada millorarà, sens dubte, el control dels fets imposables no declarats pels contribuents.

b) El disseny de nous encreuaments informàtics per a les actuacions de control tributari, tant els duts a terme per la Direcció General de Tributs com per l'Agència Estatal de l'administració Tributària i posats a disposició d'esta direcció general, en el marc del que preveu l'article 53 de la Llei 21/2001, de 27 de desembre, per la qual es regulen les mesures fiscals i administratives del nou sistema de finançament de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia.

c) La intensificació de la col·laboració entre la Generalitat de la Comunitat Valenciana i l'Agència Estatal de l'administració Tributària en les àrees de Gestió, Inspecció i Recaptació per mitjà de la constitució de Grups de Treball al si del Consell Territorial.

Com a conseqüència d'això, i, fent ús de les funcions que tinc atribuïdes, d'acord amb l'article 17 del Decret 112/2003, d'11 de juliol, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, modificat pel Decret 238/2003, el Decret 278/2004 i, recentment, pel Decret 72/2005, tots ells del Consell de la Generalitat, he resolt aprovar el Pla de Control Tributari, que disciplina la realització de les actuacions de control tributari que se substancien a partir del segon semestre de 2006, d'acord amb les directrius següents:

Directrius generals del pla de control tributari

Les àrees de risc fiscal d'atenció prioritària i els criteris bàsics de desplegament del Pla de Control Tributari, poden classificar-se en els àmbits següents:

I. Tributs cedits per l'Estat, respecte dels quals la Generalitat ha assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.

II. Tributs cedits per l'Estat, respecte dels quals este compartix competències inspectores amb la Generalitat: Impost sobre el Patrimoni.

III. Tributs propis.

I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat ha assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.

D'acord amb la Llei 24/2002, d'1 de juliol, de règim de cessió de tributs de l'Estat a la Comunitat Valenciana i de fixació de l'abast i les condicions de la dita cessió, de conformitat amb la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les comunitats autònomes (en la seua redacció actual, després de la reforma per Llei Orgànica 7/2001, de 27 de desembre), desplegada per la Llei 21/2001, de 27 de desembre, per la qual es regulen les mesures fiscals i administratives del nou sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia, la Generalitat exercix les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, entre altres, dels tributs següents:

A. Impost sobre Successions i Donacions.

B. Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

C. Tributs sobre el Joc.

A. Pla relatiu a l'Impost sobre Successions i Donacions

A.1. En l'àmbit de les adquisicions mortis'causa, el Pla estendrà el seu control a les àrees següents:

1) Adquisicions mortis causa no declarades: constituïxen un focus d'atenció prioritària la investigació de fets imposables no declarats per este concepte, així com la comprovació de les adquisicions mortis'causa derivades de la defunció de declarants de l'Impost sobre el Patrimoni.

2) Adquisicions mortis causa declarades incorrectament: per mitjà de la integració de les dades procedents de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de l'Impost sobre el Patrimoni, es comprovarà la possible omissió de béns i drets del causant en les adquisicions mortis causa declarades.

3) Control de la indeguda aplicació dels beneficis fiscals, i, en particular, de les reduccions en la base imposable en el supòsit de transmissió d'una empresa individual, negoci professional o participacions socials i de les bonificacions en la quota establides per la Generalitat en funció del parentiu amb el causant.

A.2. En l'àmbit de les donacions i la resta d'adquisicions lucratives inter vivos:

1) Transmissions lucratives inter vivos no declarades: a través del control dels índexs notarials, s'identificaran les transmissions lucratives inter vivos instrumentades per mitjà de document públic, especialment de béns immobles, que no hagen sigut declarades pels subjectes passius.

2) Control de la indeguda aplicació dels beneficis fiscals establits per a les transmissions lucratives inter vivos. Dins d'esta línia d'actuació, es verificarà l'adequat compliment dels requisits exigits per a l'aplicació de les reduccions establides per a les transmissions inter vivos en els articles 20 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'Impost sobre Successions i Donacions i 10.Bis de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, i, si és el cas, es practicaran les regularitzacions oportunes. Així mateix, es comprovarà el compliment de les circumstàncies necessàries per al gaudi de les reduccions i bonificacions regulades per la Generalitat i aplicables en funció del parentiu del beneficiari de la transmissió amb el donant.

B. Pla relatiu a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials Oneroses i Actes Jurídics Documentats:

En relació amb les línies d'actuació en este impost es mantenen les principals àrees de control incloses en el Pla anterior. D'esta manera, les actuacions de comprovació se centraran en els tipus d'operacions següents:

1) Transmissions subjectes a la modalitat de Transmissions Patrimonials Oneroses no declarades. Es realitzaran actuacions dirigides a regularitzar la situació tributària dels contribuents a través de, principalment, la informació obtinguda a partir dels índexs notarials.

2) Transmissions en què s'haja aplicat la renúncia a l'exempció a l'Impost sobre el Valor Afegit, de conformitat amb el que preveu l'article 20.Dos de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit. En estes operacions es comprovarà que es complixen els requisits legalment exigits per a la renúncia a l'exempció en l'impost esmentat. Així mateix, en aquelles operacions en què la renúncia a l'exempció de l'Impost sobre el Valor Afegit haja sigut correctament practicada es verificarà la correcta tributació per la modalitat d'Actes Jurídics Documentats.

3) Transmissions de valors mobiliaris recollides en l'article 108 de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, del Mercat de Valors. Es pretén descobrir aquelles transmissions encobertes d'immobles que subjauen en algunes transmissions de títols-valors.

C. Pla relatiu als Tributs sobre el Joc.

Les actuacions giraran entorn de la comprovació de bases imposables per part dels servicis de gestió tributària.

II. Tributs cedits per l'Estat, respecte dels quals este compartix les competències inspectores amb la Generalitat

El Pla de Control, en relació amb l'Impost sobre el Patrimoni, es concentra en les següents àrees de risc:

a) Regularització de la situació tributària dels subjectes que, estant obligats a presentar declaració per este impost, hagen eludit esta obligació.

b) Determinació de discrepàncies entre el patrimoni declarat i l'imputat, a través de la comprovació de les dades existents, entre altres, en les bases de dades de la Generalitat i de l'Agència Estatal de l'administració Tributària.

c) Comprovació de la procedència de l'aplicació de les exempcions previstes per a actius empresarials i professionals i participacions socials, regulades en l'article 4 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'Impost sobre el Patrimoni. Si, en el curs de les actuacions, es detecten supòsits en què es van aplicar indegudament les exempcions esmentades en l'Impost sobre el Patrimoni s'analitzarà, si és el cas, la seua repercussió en el manteniment de l'adquisició exigit per a l'aplicació de les reduccions corresponents de l'Impost sobre Successions i Donacions.

En tot cas, les actuacions realitzades per la Inspecció de Tributs de la Generalitat respecte d'este tribut s'articularan, quan es considere oportú, en col·laboració amb l'Agència Estatal de l'administració Tributària, quant a l'especificació dels programes que s'han de desenvolupar i a la seua execució, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat.

III. Tributs propis

A. Pla relatiu al Cànon de sanejament

En este àmbit, destaca el manteniment dels tres programes d'actuació establits en Pla de Control anterior, que seran desplegats per l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que establix l'article 27.2 de la Llei 2/1992, de 26 de març, del Govern Valencià de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana:

A.1. Pla de control d'entitats subministradores:

Este Pla pretén perseguir el possible frau fiscal i completar les actuacions de comprovació sobre la gestió tributària que queden fora de l'abast del control dut a terme per la Unitat de Gestió de Subministraments de Xarxa.

Concretament, són objecte d'este programa les àrees d'actuació següents:

. Entitats subministradores d'aigua l'activitat de les quals no haja sigut declarada a l'administració.

. Entitats subministradores respecte de les quals la Unitat de Gestió corresponent detecte omissions o errors en les seues facturacions o liquidacions.

. Entitats subministradores la facturació anual de les quals supere els sis milions d'euros.

. Entitats subministradores a les quals s'haja notificat coeficients correctors.

A.2. Pla de control de subministraments propis.

Este Pla té com a objecte la detecció de l'autoconsum no declarat, així com verificar la correcció del consum declarat i comprovar la correcta instal·lació i funcionament dels comptadors d'aigua instal·lats.

A.3. Pla de control d'usos industrials.

Constituïxen objectius d'este Pla: Aflorar establiments ocults, comprovar les Declaracions de Producció d'Aigües Residuals (DPAR) incongruents . aquelles la comprovació de les quals queda fora de l'abast de la Unitat de Gestió d'Usos Industrials ., mantindre un control permanent sobre els sectors productius potencialment contaminants, comprovar la veracitat de les DPAR de modificació i assegurar les raons que determinen les devolucions de Cànon de sanejament per aprovació de coeficients correctors, les autoritzacions de connexió a xarxes de col·lectors generals i les propostes de resolució de coeficients correctors per davall del límit inferior.

B. Pla relatiu al recàrrec sobre la taxa que grava els jocs de sort, envit o atzar a casinos.

En este àmbit, les actuacions es regiran pels mateixos criteris assenyalats en l'apartat relatiu a les Taxes sobre el Joc.

València, 23 de juny del 2006.. La directora general de Tributs: Araceli Muñoz Malo.

Mapa web