Ficha docv

Ficha docv









ORDRE de 18 de desembre de 2001, de la Conselleria d'Innovació i Competitivitat, per la qual s'estableixen les ajudes per al desenvolupament de les accions de promoció d'activitats destinades a la millora de la seguretat industrial. [2001/12395]

(DOGV núm. 4157 de 28.12.2001) Ref. Base de dades 5300/2001




La Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, estableix que la seguretat industrial té per objecte la prevenció i limitació dels riscos, i també la protecció contra accidents i sinistres capaços de produir danys o perjudicis a les persones, la flora, els béns o el medi ambient, derivats de l'activitat industrial o de la utilització, el funcionament i el manteniment d'instal·lacions o equips i de la producció, l'ús o el consum, l'emmagatzematge o la desfeta de productes industrials.

La Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, estableix com una de les funcions de les administracions públiques, l'impuls i la realització d'estudis i informes que permeten a les administracions públiques i als sectors interessats el coneixement de la situació en matèria de seguretat industrial.

La Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'ha previst en l'Estatut d'Autonomia, té atribuïdes competències en matèria de indústria. En l'exercici d'aquestes competències procedeix a establir un règim d'ajudes que tendisca a aconseguir la prevenció i limitació dels riscos i la protecció d'accidents i sinistres en les empreses industrials radicades a la Comunitat Valenciana mitjançant l'anàlisi i la millora de la seua seguretat industrial.

Finalment, s'assenyala que les ajudes que es concedisquen d'acord amb el que es preveu en la present ordre, ho seran en el marc del Reglament (CE) núm. 69/2001 de la Comissió, de 12 de gener de 2001, relatiu a l'aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat CE a les ajudes de minimis (DOCE L 10/20 de 13 de gener de 2001).

Per això i en virtut de les facultats que m'atorguen l'article 35 de la Llei 5/1983, del Govern Valencià, i l'article 47 de la Llei d'Hisenda Pública Valenciana,

ORDENE

Article 1. Objecte i àmbit

1. L'objecte d'aquesta ordre és establir el règim de concessió d'ajudes per al desenvolupament d'accions de promoció d'activitats destinades a la millora de la seguretat industrial, desenvolupades a la Comunitat Valenciana, d'acord amb les consignacions pressupostàries que a aquest efecte establisca la Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'exercici 2002.

2. El règim d'ajudes serà d'aplicació de la manera que es determina en els següents articles.

Article 2. Accions susceptibles de suport

1. Les ajudes es destinaran al finançament d'alguna de les actuacions següents:

a) Realització d'estudis, investigacions, auditories tècniques i projectes d'adaptació que incrementen la seguretat de màquines, processos i instal·lacions en indústries transformadores.

b) Elaboració d'estudis i/o auditories globals amb caràcter horitzontal o sectorial, d'àmbit provincial o de la comunitat autònoma en aspectes relatius a la seguretat industrial.

2. Les ajudes que s'estableixen en la present ordre tindran la consideració de subvencions a fons perdut.

3. Les subvencions concedides podran aconseguir una quantia màxima de fins al 100% del cost total de les activitats que es realitzaran de conformitat amb els següents criteris:

a) Per a les empreses esmentades en l'apartat a) de l'article 3 (empreses l'activitat de les quals siga la indústria transformadora): la subvenció màxima possible serà de fins al 50% del cost total subvencionable, amb un màxim de 18.030,36 euros per actuació i beneficiari.

b) Per a les entitats indicades en l'apartat b) de l'article 3 (associacions empresarials, col·legis professionals, associacions professionals, fundacions i altres entitats privades sense fi de lucre, relacionades amb les matèries objecte de la present convocatòria): la subvenció màxima possible serà de fins al 100% del cost total subvencionable, amb un màxim de 36.060 euros per actuació i beneficiari.

4. No serà subvencionable en cap tipus d'actuació:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns o serveis, llevat dels supòsits de realització d'activitats promogudes per persones o entitats que acrediten la no-subjecció o l'exempció de l'impost i, en general, qualsevol impost pagat pel beneficiari.

– Les despeses de personal propi i les ocasionades pels consums habituals utilitzats per al normal funcionament i desenvolupament de les funcions inherents als beneficiaris.

5. L'import d'aquestes ajudes no podrà fer que l'import total de les ajudes de minimis que reba l'empresa durant un període de tres anys siga superior al límit de 100.000 euros.

Article 3. Beneficiaris de les ajudes

Podran ser beneficiaris de les ajudes:

a) Per a les ajudes previstes en l'apartat a) del punt 1 de l'article 2, les empreses l'activitat de les quals siga la indústria transformadora.

b) Per a les ajudes previstes en l'apartat b) del punt 1 de l'article 2, les associacions empresarials, col·legis professionals, associacions professionals, fundacions i altres entitats privades sense fi de lucre, relacionades amb les matèries objecte de la present convocatòria.

Article 4. Presentació de sol·licituds i termini

1. Les sol·licituds per a l'obtenció de les ajudes regulades en aquesta ordre hauran de dirigir-se a la Direcció General d'Indústria i Energia i es presentaran en imprés normalitzat en els corresponents serveis territorials de la Conselleria d'Innovació i Competitivitat o en qualsevol altra de les formes previstes en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. Les sol·licituds hauran d'anar acompanyades dels documents que a continuació s'assenyalen:

a) Documentació acreditativa i identificadora del sol·licitant i, si és el cas, del seu representant legal.

b) Documentació acreditativa que el sol·licitant està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, en els termes establits en l'Ordre de 30 de maig de 1996, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, la validesa de la qual haurà d'estendre's fins a la data d'acabament del termini de presentació d'instàncies.

c) Memòria descriptiva de l'actuació per a la qual sol·licita l'ajuda, amb pressupost detallat per partides i preus unitaris o factura proforma.

d) Dades de domiciliació bancària segons model facilitat a l'efecte (fitxa de manteniment de tercers), si no s'hi hagueren presentat amb anterioritat.

e) Declaració responsable, si és el cas, de les ajudes de minimis concedides per qualsevol projecte a l'empresa durant els tres últims anys, amb indicació d'import, organisme, data de concessió i règim d'ajudes en què s'empara; o si és el cas, declaració que no se n'ha rebuda cap.

3. Les sol·licituds es presentaran amb anterioritat a l'inici de l'execució de l'actuació.

4. Els sol·licitants podran executar les seues actuacions a partir de l'1 de gener de 2002, sense esperar que la concessió de l'ajuda es produïsca i sense que això prejutge la decisió que finalment s'hi adopte.

5. El termini de presentació de sol·licituds serà el comprés entre l'endemà de la publicació de la present ordre en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i el 15 de març de 2002.

6. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits assenyalats en l'article 70 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les administracions públiques i del Procediment Administratiu Comú, o no s'adjunte la documentació que d'acord amb aquesta ordre resulte exigible, es demanarà a l'interessat, de conformitat amb allò que disposa l'article 71 de la mencionada llei, que en el termini de 10 dies esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb indicació que si no ho fa així, es dictarà resolució en la qual es considerarà que ha desistit de la seua petició.

Article 5. Criteris d'avaluació de les sol·licituds

Per a la concessió i la valoració de les ajudes es prendrà en consideració:

a) La incidència de l'estudi, projecte, investigació o auditoria en la millora de la seguretat industrial.

b) L'eficàcia de l'acció proposada.

c) La repercussió sectorial i/o territorial de l'estudi, investigació, projecte o auditoria.

d) La formulació de propostes fàcilment aplicables per les empreses per a la millora de la seguretat de màquines, procés i instal·lacions.

e) El seu caràcter innovador i demostratiu.

Article 6. Estudi i avaluació de les sol·licituds

1. Per a l'estudi i l'avaluació de les sol·licituds presentades es crea una Comissió d'Avaluació, integrada pels caps dels serveis territorials d'Indústria i Energia i el cap de l'Àrea d'Indústria i Energia de la Direcció General d'Indústria i Energia. El cap del Servei de Seguretat Industrial de la Direcció General d'Indústria i Energia actuarà com a secretari de la Comissió.

2. L'avaluació s'efectuarà atenent els criteris definits en l'article 5.

3. El règim jurídic de la Comissió és l'establit en el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Article 7. Resolució de la concessió de les ajudes

1. Els serveis territorials d'Indústria i Energia, una vegada complet l'expedient el trametran a la Comissió d'Avaluació i Valoració que es regula en l'article 6.

2. La Direcció General d'Indústria i Energia podrà demanar al sol·licitant l'aportació addicional d'altres documents o dades aclaridores que considere necessaris per a resoldre la sol·licitud presentada.

3. Avaluades les sol·licituds, el conseller d'Innovació i Competitivitat dictarà resolució de concessió o denegació d'ajudes, a proposta de la Direcció General d'Indústria i Energia, que en fixarà expressament la quantia en el primer cas i incorporarà, si és procedent, les condicions, obligacions i determinacions accessòries a què haja d'ajustar-se el desenvolupament de l'actuació.

4. La resolució es notificarà als interessats en els termes previstos en l'article 58 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

5. El termini màxim per a tramitar i resoldre els expedients serà de tres mesos comptadors des de la data de l'acabament del termini de presentació de les sol·licituds fixat en aquesta ordre. Transcorregut l'indicat termini sense que s'hi haja dictat resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud de concessió de l'ajuda en els termes previstos en l'article 44 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

6. Les resolucions a què fa referència el paràgraf anterior esgotaran la via administrativa i podran ser impugnades directament davant la jurisdicció administrativa, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la seua notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol.

Article 8. Resolució d'incidències

1. L'òrgan competent per la concessió de les ajudes previstes en aquesta ordre resoldrà les incidències que es produïsquen i, en especial, els supòsits de:

– Canvis de titularitat.

– Pròrrogues per a l'execució del projecte i per al compliment de les condicions particulars de la concessió, amb caràcter excepcional.

– Pròrrogues del termini per a l'aportació de documents acreditatius de l'execució de l'acció als efectes de liquidació de l'ajuda.

– Modificacions justificades del projecte inicial.

2. El beneficiari haurà de comunicar, en qualsevol moment de la vigència de l'expedient, altres ajudes públiques i privades que haguera obtingut o sol·licitat per al mateix projecte amb posterioritat a la data de presentació de la sol·licitud.

Article 9. Control de les accions

1. La Direcció General d'Indústria i Energia realitzarà el control i el seguiment de les accions a través de les comprovacions que considere necessàries.

2. La Direcció General d'Indústria i Energia, en els supòsits en què ho considere procedent i, en especial, quan les actuacions per a les quals es concedisca l'ajuda consistisquen en la realització d'estudis i investigacions i tinguen un marcat caràcter tècnic, podrà designar personal tècnic propi perquè col·labore en la seua redacció o execució o assumisca la direcció tècnica de la realització; amb aquesta finalitat el beneficiari estarà obligat, quan així ho determine la corresponent resolució de concessió de l'ajuda, a assabentar aqueix centre directiu de l'inici de les actuacions.

Article 10. Liquidació de les ajudes

1. La liquidació de les ajudes s'efectuarà una vegada executada l'acció en la totalitat, d'acord amb la sol·licitud presentada i en els termes fixats en la resolució.

2. Als efectes del que s'ha establit en el punt anterior, els beneficiaris, en el termini d'un mes des de l'execució del projecte en la totalitat, i en tot cas amb anterioritat al 31 d'octubre de 2002, i llevat que per circumstàncies concurrents s'assenyale un termini distint en la resolució de concessió, hauran de presentar:

a) Factures i tots altres documents justificatius de la despesa efectuada, expedits d'acord amb la normativa vigent.

b) Acreditació, si és el cas, del compliment de les obligacions i condicions que s'hagueren establit en la resolució de concessió de l'ajuda.

Article 11. Obligacions del beneficiari

Són obligacions del beneficiari:

a) Realitzar l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Acreditar la realització de l'activitat, i també el compliment dels requisits i les condicions que determine la resolució de concessió de l'ajuda, i també les que deriven de la llei, la seua naturalesa o el seu objecte.

c) Sotmetre's a actuacions de control financer que corresponguen a la Intervenció General en relació amb les ajudes concedides.

d) Fer constar de manera explícita en la difusió de les accions subvencionables el suport de la Conselleria d'Innovació i Competitivitat.

Article 12. Minoració i resolució de l'ajuda concedida

1. L'alteració d'alguna de les característiques del projecte aprovat, l'incompliment de condicions i terminis establits en la resolució, la no-execució parcial de la despesa aprovada, la insuficient justificació de les despeses efectivament realitzades i la concessió amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades que, en conjunt, excedisquen els límits establits, podrà donar lloc a la minoració de la subvenció concedida.

2. L'incompliment pel beneficiari de qualsevol dels requisits, les condicions i totes altres circumstàncies que originaren l'atorgament de la subvenció, la variació de la finalitat de l'actuació o la falta de justificació de la realització del projecte, donarà lloc a la incoació, per l'òrgan competent per a la concessió de les ajudes, del corresponent expedient, que podrà finalitzar, si és el cas, amb la resolució de la concessió i l'obligació de reintegrar les ajudes rebudes i els interessos de demora des del moment del pagament de la subvenció. En la tramitació del procediment es garantirà, en tot cas, el dret de l'interessat a l'audiència.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

1. La concessió de les ajudes previstes en aquesta ordre estarà condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient per a això en els pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'exercici 2002.

2. Tot complint el que s'ha previst en l'article 47.11 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública i d'acord amb el que establisca la Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'any 2002, mitjançant ordre de la Conselleria d'Innovació i Competitivitat es faran públics les línies de crèdit i l'import global màxim destinats a la concessió de les ajudes previstes en la present disposició.

Segona

1. En el supòsit que els documents exigits que hagen d'acompanyar la sol·licitud de concessió d'ajudes ja els tinguera qualsevol òrgan de l'administració actuant, el sol·licitant podrà acollir-se al que s'ha establit en l'apartat f) de l'article 35 de la Llei 32/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, sempre que s'hi facen constar la data i l'òrgan o la dependència on es presentaren o, si és el cas, s'emeteren, i que no hagen transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguen.

2. En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà demanar-ne al sol·licitant la presentació o, si de cas hi manca, l'acreditació per uns altres mitjans dels requisits a què fa referència el document.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

Es faculta el director general d'Indústria i Energia per a dictar les disposicions i adoptar les mesures que considere oportunes per al desenvolupament i l'aplicació del que s'ha disposat en aquesta ordre.

Segona

La present ordre entrarà en vigor el dia de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana

València, 18 de desembre de 2001

El conseller d'Innovació i Competitivitat

FERNANDO CASTELLÓ BORONAT

Mapa web