Ficha docv

Ficha docv









ORDRE de 18 de desembre de 2001, de la Conselleria d'Innovació i Competitivitat, per la qual es regulen les ajudes en matèria de formació comercial en el marc del Fons Social Europeu per a l'exercici 2002. [2001/12388]

(DOGV núm. 4157 de 28.12.2001) Ref. Base de dades 5294/2001




La Llei de la Generalitat Valenciana 8/1986, de 29 de desembre, d'Ordenació del Comerç i Superfícies Comercials, dictada a l'empara de la competència exclusiva en matèria de comerç interior reconeguda per l'article 34.1.5 de l'Estatut d'Autonomia, en l'article 45 estableix que la Generalitat, a través de la Conselleria d'Indústria i Comerç, fomentarà el perfeccionament de la formació dels comerciants, dels directius i dels empleats del sector de distribució de béns i serveis.

Per això, i en virtut de les facultats que m'atorguen l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Govern Valencià, i l'article 47 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública Valenciana,

ORDENE

Article 1. Objecte i àmbit

1. L'objecte de la present ordre és establir el règim de la concessió d'ajudes en matèria de formació que incidisca en el sector de distribució de béns i serveis, per a les accions que s'indicaran, desenvolupades a la Comunitat Valenciana, d'acord amb les consignacions que a aquest efecte establisca la Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'exercici 2002.

2. El règim d'ajudes serà d'aplicació tal com es determina en els articles següents.

Article 2. Accions susceptibles de suport

1. Les ajudes es destinaran a la realització de les accions formatives que desenvoluparan algunes de les següents matèries, sense perjudici que, amb caràcter excepcional, puguen atendre's cursos d'especialització professional en activitats comercials:

– Direcció i administració de l'empresa comercial.

– Gestió de l'empresa comercial.

– Joves emprenedors en el comerç.

– Gerent del xicotet comerç.

– Màrqueting.

– Marxandatge.

– Qualitat aplicada al comerç, atenció al client.

– Nous hàbits de consum.

– Investigació de mercat.

– Gestió de punts de venda.

– Innovacions tecnològiques en el sector de la distribució.

– Gestió informatitzada del punt de venda.

– Comerç electrònic.

– Gestió de la informació en el comerç.

– Organització i gestió d'associacions de comerciants.

– Gerència en centres comercials urbans.

– Equipaments comercials en l'entorn urbà.

– Imatge de l'establiment comercial. Aparadorisme.

– Publicitat i promoció del punt de venda.

– Logística de la distribució.

– Gestió de compres i magatzems.

– Centrals de compres.

– Productes ecològics i distribució comercial, envasats.

– Comerç d'oci en entorns turístics i rurals.

– Comerç i medi ambient.

– Gestió i tècniques de franquícies.

– Anglés comercial.

– Alemany comercial.

– Francés comercial.

I es destinaran a algunes de les accions següents:

a) Formació contínua: facilitar l'adaptació dels professionals, empresaris i empleats als canvis produïts en el sector de la distribució.

b) Inserció d'aturats de llarga durada: aconseguir la inserció professional dels desocupats de llarga durada que estiguen un any, com a mínim, en situació de desocupació, o dels desocupats majors de 45 anys encara que estiguen en aquesta situació un període de temps menor.

c) Inserció de joves: accés al sector de joves desocupats de fins a 30 anys, així com la igualtat d'oportunitats entre homes i dones.

d) Fomentar l'activitat empresarial de les dones i el seu accés als llocs de decisió en el sector de la distribució comercial.

e) Fomentar l'activitat laboral de les dones desocupades i el seu accés al sector de la distribució comercial.

2. Les ajudes que s'estableixen en la present ordre es materialitzaran en la subvenció de les següents accions formatives:

a) La durada dels cursos que s'emparen en la present convocatòria s'establirà a partir de mòduls de 50 hores, excepte per a les accions formatives de formació contínua i foment de l'activitat empresarial de les dones i el seu accés als llocs de decisió en el sector de la distribució comercial, per a les quals s'establiran mòduls de 25 hores. El cost del mòdul es calcularà aplicant el coeficient 8 euros hora/alumne fins un màxim de 120 euros per hora.

Els cursos hauran de dedicar un mínim de tres hores a formació mediambiental.

b) Les entitats sol·licitants podran proposar la realització de cursos de durada superior als mòduls establits, mitjançant la unió de diversos mòduls.

c) Excepcionalment, també podran realitzar-se accions que promoguen experiències formatives d'ensenyament a distància i altres que permeten la realització d'activitats formatives de caràcter intensiu per a desocupats.

d) Així mateix i amb caràcter excepcional podran considerar-se aquelles accions formatives que, segons el criteri de la Direcció General de Comerç i Consum, per les pròpies característiques afavorisquen la no-concurrència dels mòduls establits. En particular, aquest criteri serà aplicable a la realització de cursos emparats per titulacions pròpies d'universitats valencianes, tipus màster, especialista, expert, etc. que podran incloure experiències acadèmiques o professionals a l'estranger, i també altres accions d'àmplia repercussió en el sector de la distribució comercial; en aquests casos podrà superar-se el cost del mòdul establit fins un màxim de 180 euro/hora, i també elevar-se el percentatge màxim establit en l'apartat f) del punt 3.

e) Per a les accions descrites en els apartats c i d, els percentatges recollits en el punt 3, es podran adaptar a les característiques d'aquestes.

f) Les excepcions previstes en els apartats c) i d) hauran de ser motivades en la resolució de concessió.

3. Els conceptes subvencionables i els percentatges màxims corresponents seran els següents:

Despeses de professorat

a) Professorat: 65%.

Costos directes

b) Material didàctic: 25%.

c) Lloguer de béns immobles: 10%.

d) Lloguer d'equips informàtics i audiovisuals; aquests últims quan es tracte de cursos d'idiomes: 10%.

Costos indirectes

e) Publicitat: 20%.

f) Direcció i coordinació: 10%.

Despeses de desplaçament, allotjament i manutenció

g) Excepcionalment només en els casos de cursos intensius per a desocupats: 40%.

4. En qualsevol cas, la suma dels conceptes del pressupost definitivament proposat per l'entitat no podrà superar la quantitat resultant d'aplicar els mòduls previstos en els apartats 2 a) i 2 d) d'aquest article.

Article 3. Beneficiaris de les ajudes

Podran ser beneficiaris d'ajudes les entitats públiques i privades sense fi de lucre, relacionades amb el sector de la distribució comercial i seu a la Comunitat Valenciana.

Article 4. Presentació de sol·licituds i termini

1. Les sol·licituds per a l'obtenció de les ajudes regulades per la present ordre hauran d'adreçar-se a la Direcció General de Comerç i Consum i es presentaran en l'imprés normalitzat als serveis territorials de Comerç corresponents o mitjançant qualsevol altra de les formes previstes en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. Les sol·licituds hauran d'anar acompanyades dels documents que a continuació s'indiquen:

a) Documentació acreditativa i identificadora del sol·licitant i, si és el cas, del seu representant legal.

b) Documentació acreditativa que el sol·licitant està al corrent en les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, en els termes establits en l'Ordre de 30 de maig de 1996, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, la validesa de la qual haurà d'estendre's a la data d'acabament del termini de presentació d'instàncies.

c) Memòria explicativa de les característiques de l'acció formativa que s'ha de desenvolupar la qual inclourà almenys:

– Programa formatiu, material didàctic, horari i calendari, localitat i domicili de realització del curs.

– Relació de professorat amb el seu curriculum vitae que necessàriament haurà de tenir titulació universitària o, alternativament i només per a determinats cursos d'especialització professional, acreditar experiència de com a mínim cinc anys en l'esmentada activitat, a través de les cotitzacions al règim corresponent de la Seguretat Social i també alta en l'Impost sobre Activitats Econòmiques, en els casos que siga procedent.

– Pressupost detallat per partides.

3. El termini de presentació de sol·licituds serà el comprés entre l'endemà de la publicació de la present ordre en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i el 15 de gener de 2002.

4. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits assenyalats en l'article 70 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o no s'adjunte la documentació que d'acord amb aquesta ordre resulte exigible, es demanarà a l'interessat que en el termini de 10 dies esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb la indicació que si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seua petició.

5. Els sol·licitants podran executar els projectes a partir de l'1 de gener de 2002, una vegada presentada la sol·licitud, sense esperar que la concessió de l'ajuda es produïsca i sense que això prejutge la decisió que finalment s'hi adopte. No obstant això anterior, els cursos acollits a aquesta possibilitat no podran haver finalitzat amb anterioritat a la data de resolució de concessió de les ajudes.

Article 5. Criteris d'avaluació de les sol·licituds

1. Per a la concessió de les ajudes es valorarà:

a) Els factors que garantisquen la qualitat de la formació.

b) La trajectòria de l'entitat sol·licitant en convocatòries anteriors.

c) El programa formatiu.

d) El material didàctic.

e) El nivell del professorat.

f) Les pròpies característiques de l'activitat proposada i l'adequació a necessitats específiques de sectors o col·lectius concrets.

2. En els cursos de formació a distància, la valoració es realitzarà d'acord amb les seues especials característiques.

Article 6. Resolució de la concessió d'ajudes

1. La Direcció General de Comerç i Consum podrà demanar al sol·licitant l'aportació addicional d'altres documents o dades aclaridors que estime necessaris per a resoldre la sol·licitud presentada.

2. Vista la proposta formulada per la Comissió de Suports a la Comercialització, el conseller d'Innovació i Competitivitat dictarà resolució de concessió de l'ajuda, que fixarà expressament la quantia i incorporarà, si és el cas, les condicions, obligacions i determinacions accessòries a què haja d'ajustar-se el beneficiari.

3. La resolució es notificarà als interessats en els termes previstos en l'article 58 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

4. Així mateix, podran establir-se terminis parcials perquè el beneficiari execute com a mínim un determinat percentatge del projecte i per a la justificació del compliment d'altres condiciones.

5. El termini màxim per a resoldre les sol·licituds que es formulen per a la concessió de les ajudes que s'estableixen en la present ordre serà d'un mes, comptat des de la data de publicació de l'ordre per mitjà de la qual es facen públiques les línies de crèdit i l'import global màxim destinat a la concessió de les ajudes previstes en la present disposició. Transcorregut el termini sense que s'hi haja dictat resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud de concessió de l'ajuda, en els termes previstos en l'article 44 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

6. Les resolucions a què fan referència els paràgrafs anteriors esgoten la via administrativa i contra elles podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de 2 mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de la resolució corresponent.

Article 7. Resolució d'incidències

1. L'òrgan competent per a la concessió de les ajudes previstes en la present ordre resoldrà les incidències que es produïsquen amb posterioritat a la dita concessió, i en especial els supòsits de:

– Canvis d'ubicació.

– Pròrrogues per a l'execució del projecte i per al compliment de les condicions particulars de la concessió, amb caràcter excepcional.

– Canvis o modificacions justificades del projecte inicial.

– Pròrrogues del termini per a l'aportació de documents acreditatius de l'execució del projecte als efectes de liquidació de l'ajuda.

2. El beneficiari haurà de comunicar, en qualsevol moment de la vigència de l'expedient, altres ajudes públiques o privades que haguera obtingut o sol·licitat per al mateix projecte amb posterioritat a la data de presentació de la sol·licitud.

Article 8. Control de les accions

1. La Direcció General de Comerç i Consum realitzarà el control i el seguiment de les accions a través de les comprovacions que considere necessàries.

2. El beneficiari estarà obligat, quan així ho determine la corresponent resolució de concessió de l'ajuda, a comunicar a la Direcció General de Comerç i Consum el començament dels cursos.

3. El beneficiari estarà obligat a sotmetre's a les actuacions de control financer de la Intervenció General, de la Generalitat Valenciana i, si és el cas, dels òrgans competents del Fons Social Europeu, amb relació a les subvencions o ajudes concedides.

Article 9. Liquidació de les ajudes

1. La liquidació de les ajudes s'efectuarà una vegada executat el projecte en la totalitat o en les fases previstes, d'acord amb la sol·licitud presentada i en els termes fixats per a la concessió de l'ajuda.

2. La justificació de l'acció realitzada haurà de presentar-se en el termini d'un mes des de l'acabament, i en tot cas amb anterioritat al 15 d'octubre de 2002, llevat que per circumstàncies concurrents s'establisca un termini diferent en la resolució de concessió de l'ajuda.

3. La justificació de les despeses es presentarà a través de l'aplicació informàtica SIDEC, que es lliurarà en els corresponents serveis territorials de Comerç, acompanyada de:

a) Factures i la resta de documents justificatius de la despesa efectivament realitzada, que hauran de ser independents per a cada un dels cursos i estar expedits d'acord amb la normativa vigent. En la justificació de les despeses del professorat hauran de constar, qualsevol que siga la modalitat de la contractació efectuada, les dades identificadores d'aquest, les hores impartides i l'import corresponent. Quan es tracte d'activitats portades a cap per corporacions locals, serà suficient a aquests efectes la presentació dels corresponents certificats de contracció de la despesa expedits per l'interventor o el secretari de la corporació en els quals consten l'acord de reconeixement de l'obligació per l'òrgan competent i les dades anteriorment assenyalades. Les despeses pròpies de l'entitat organitzadora no podran superar el 10% de l'ajuda.

b) Relació nominativa dels alumnes, amb fotocòpia del DNI, acompanyada dels documents justificatius de l'objectiu de l'article 2.1 al qual pertany cadascun, que seguidament s'indiquen:

– Formació contínua i foment de l'activitat empresarial de les dones i el seu accés als llocs de decisió en el sector de la distribució comercial: quan es tracte de professionals o empresaris autònoms, Impost d'Activitats Econòmiques i document de cotització a la Seguretat Social; quan es tracte d'empleats i treballadors per compte d'altri, contracte de treball, nòmina o document de cotització a la Seguretat Social.

– Inserció d'aturats de llarga durada i inserció de joves: targeta de sol·licitud d'ocupació.

L'esmentada documentació estarà a la disposició de l'administració al començament del curs.

c) Acreditació, si és el cas, del compliment de les obligacions i condicions que s'hagueren establit en la resolució.

4. La Direcció General de Comerç i Consum, a la vista de la documentació aportada i també de les dades d'assistència al curs expedirà certificat de conformitat total o parcial amb els objectius del projecte aprovat, que servirà de base per a la liquidació de la subvenció concedida.

Article 10. Pagament anticipat de les ajudes

Podrà avançar-se el pagament de les ajudes previstes en la present ordre, amb anterioritat a la realització del projecte en un 40% de l'import concedit, després de la presentació prèvia pel beneficiari d'aval bancari per la quantia anticipada, constituït d'acord amb la normativa vigent, als serveis territorials de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació.

Article 11. Obligacions del beneficiari

1. L'entitat beneficiària no podrà contractar amb tercers la totalitat de les partides que conformen el contingut del curs.

2. Les despeses derivades de la realització d'accions formatives subvencionades d'acord amb el que s'ha disposat en la present ordre seran objecte de registres comptables independents en la comptabilitat general de l'entitat organitzadora, la qual hi facilitarà l'accés del personal de la Direcció General de Comerç i Consum i de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana quan hi siga requerida.

3. La publicitat i difusió dels programes haurà de fer-se de conformitat amb les normes que en el moment de l'aprovació s'indiquen. Hi haurà de constar necessàriament el patrocini del Fons Social Europeu i de la Conselleria d'Innovació i Competitivitat.

Article 12. Minoració i resolució de les ajudes

1. L'alteració d'alguna de les característiques del projecte aprovat i també l'incompliment de condicions i terminis establits en la resolució, la justificació insuficient o defectuosa de les despeses efectivament realitzades i la concessió amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades que en el seu conjunt superen els límits establits, podrà originar-ne la minoració de la subvenció concedida. Així mateix, les dades d'assistència calculades d'acord amb la documentació aportada per l'entitat organitzadora i amb les visites d'inspecció que pogueren realitzar-se, quan no hi haja causa justificada, donaran lloc a la minoració de la subvenció inicialment concedida quan la quantitat resultant d'aplicar el mòdul de subvenció corresponent a cada alumne per la quantitat estimada com assistència mitjana al curs resultara inferior a les despeses efectivament justificades. No obstant això anterior, l'assistència d'alumnes als cursos programats podrà augmentar o disminuir fins un 15%, sense que, per aquest motiu, resulte modificat l'import de la subvenció.

2. L'incompliment pel beneficiari de qualsevol dels requisits, les condicions i la resta de circumstàncies que originaren l'atorgament de la subvenció, la variació de la finalitat de l'actuació o la falta de justificació de la realització del projecte, donarà lloc a la incoació, per l'òrgan competent per a la concessió de les ajudes, del corresponent expedient, que podrà finalitzar, si és el cas, amb la resolució de la subvenció i l'obligació de reintegrar les ajudes percebudes i els interessos de demora des del moment del pagament d'aquesta. En la tramitació del procediment es garantirà, en tot cas, el dret de l'interessat a l'audiència.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

1. La concessió de les ajudes previstes en aquesta ordre estarà condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient per a això en els pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'exercici 2002.

2. Tot complint el que s'ha previst en l'article 47.11 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública i d'acord amb el que s'ha establit en la Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a 2002, per mitjà d'ordre de la Conselleria d'Innovació i Competitivitat es faran públics les línies de crèdit i l'import global màxim destinat a la concessió de les ajudes previstes en la present disposició.

Segona

1. En el supòsit que els documents exigits que han d'acompanyar la sol·licitud de concessió d'ajudes ja els tinguera qualsevol òrgan de l'administració actuant, el sol·licitant podrà acollir-se al que s'ha establit en l'apartat f) de l'article 35 de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, sempre que s'hi facen constar la data i l'òrgan o la dependència on es presentaren o, si és el cas, s'emeteren, i que no hagen transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguen.

2. En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà demanar-ne al sol·licitant la presentació o, si de cas hi manca, l'acreditació per uns altres mitjans dels requisits a què fa referència el document.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

Es faculta el director general de Comerç i Consum per a dictar les disposicions i adoptar les mesures que considere oportunes per al desenvolupament i l'aplicació del que s'ha disposat en la present ordre.

Segona

La present ordre entrarà en vigor el dia de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana

València, 18 de desembre de 2001

El conseller d'Innovanió i Competitivitat

Fernando V. Castelló Boronat

Mapa web