Ficha docv

Ficha docv









DECRET LLEI 5/2024, de 28 de juny, del Consell, pel qual s'aproven les mesures tributàries urgents destinades a compensar determinats efectes negatius produïts a les persones afectades per l'incendi declarat a València el 22 de febrer de 2024. [2024/6384]

(DOGV núm. 9881 de 29.06.2024) Ref. Base de dades 2024/6384




PREÀMBUL



I



El present decret llei continua la senda oberta pel Decret 23/2024, de 26 de febrer, del Consell, pel qual s'aproven les bases reguladores i el procediment de concessió directa d'ajudes urgents destinades a les persones afectades per l'incendi declarat a València el 22 de febrer de 2024.



Si en aquella norma s'aprovaven ajudes dirigides a l'atenció dels gastos i necessitats més immediats, i a finançar els gastos de lloguer de les vivendes utilitzades en substitució de les perdudes, en este decret llei s'adopten les mesures tributàries que s'han considerat imprescindibles per a la recuperació del benestar i patrimoni de les persones afectades.



Així doncs, en primer lloc, s'establix una bonificació temporal, durant els anys 2024 i 2025, de la totalitat de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats generat per l'adquisició d'un nou immoble destinat a ús residencial per part dels propietaris i propietàries que hagueren patit la pèrdua de l'ús d'un immoble destinat a tal fi, residiren o no en este, i dels arrendataris i arrendatàries la vivenda habitual de les quals n'haguera resultat afectada. Això suposa que, en el cas que l'adquisició estiga subjecta a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, no hi seran aplicables els tipus situats entre el 3 % i l'11 % previstos en l'article 13 de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits. En el cas que l'adquisició efectuada fora una vivenda d'obra nova, no serien exigibles els tipus de l'1 % o del 0,1 % establits en l'article 14 de l'esmentada llei.



S'exceptuaran de l'aplicació del benefici les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat jurídica que siguen titulars d'un nombre d'immobles urbans d'ús residencial o d'una superfície construïda que els faça ser qualificades com a grans tenidores conforme a la definició que en fa l'article 3 de la Llei 12/2023, de 24 de maig, pel dret a la vivenda.

En segon lloc, es bonifica la totalitat de les quotes del cànon de sanejament que quedaren pendents de facturació a les persones abonades afectades pel sinistre. Este benefici no sols afecta les quotes corresponents al bimestre anterior a l'incendi, sinó també les quotes fraccionades pendents de pagament en virtut del que es preveu en el Decret llei 11/2023, de 29 de setembre, del Consell, per a minimització de l'impacte sobre les famílies i empreses del pagament del cànon de sanejament ajornat pel Decret llei 6/2022, de 8 de juliol, i pel Decret llei 19/2022, de 30 de desembre, del Consell.



II



El decret llei s'estructura en una part expositiva i una part dispositiva, conformada per tres articles i dos disposicions finals.

En l'article primer es fixa l'objecte de la norma, que té com a propòsit l'aprovació de diversos incentius fiscals dirigits a minimitzar les conseqüències negatives en el patrimoni patides per les persones afectades per l'incendi produït a la ciutat de València el 22 de febrer de 2024.



En l'article segon s'establix una bonificació del 100 % per a les adquisicions d'immobles destinats al seu ús com a vivendes subjectes a les modalitats transmissions patrimonials oneroses i gradual d'actes jurídics documentats de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

En l'article tercer s'establix una bonificació de les quotes del cànon de sanejament encara no facturades per consums d'aigua realitzats en les vivendes sinistrades.

Finalment, la disposició final primera habilita el Consell per a adoptar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament i l'execució del present decret llei, i la disposició final segona determina que l'entrada en vigor es produirà l'endemà de l'incendi, és a dir, el 23 de febrer de 2024.



III



L'article 8, lletra d), de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, disposa que l'establiment, modificació, supressió i pròrroga de les exempcions, reduccions, bonificacions, deduccions i altres beneficis o incentius fiscals es regularà en tot cas per llei. Esta exigència es complix a través de l'aprovació d'un decret llei, la urgència del qual queda justificada, d'una banda, en la necessitat d'assegurar una ràpida entrada en vigor de l'incentiu relacionat amb l'adquisició de vivendes, de tal manera que no es retarden les decisions de compra a emprendre per part de les persones beneficiades, especialment aquelles que requerisquen reposar la seua residència habitual. Amb la finalitat d'aconseguir els seus fins de manera plena, es preveu que l'entrada en vigor del decret llei es produïsca l'endemà del sinistre. Amb això es preveu el supòsit que, malgrat la utilització d'este instrument normatiu, durant l'elaboració s'hagueren efectuat adquisicions d'immobles que compliren els requisits per a l'aplicació del benefici.



D'altra banda, ha de donar-se com més prompte millor seguretat jurídica a les empreses subministradores respecte del compliment de l'obligació de facturar i ingressar les quotes del cànon de sanejament derivades dels subministraments d'aigua interromputs per l'incendi, com a substituts dels contribuents d'este impost.

Esta disposició no afecta l'ordenament de les institucions bàsiques de l'Estat, els drets i llibertats dels ciutadans regulats en el títol I de la Constitució, el règim de les comunitats autònomes ni el dret electoral general, i que, a la vista del que s'ha exposat, concorren les circumstàncies d'extraordinària i urgent necessitat determinades en l'article 44.4 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana com a pressupost habilitant per a recórrer a l'instrument jurídic del decret llei.

La justificació de la utilització del decret llei com a instrument normatiu se sosté en una àmplia jurisprudència del Tribunal Constitucional que ha unit la seua utilització com a solució d'una situació concreta que, dins dels objectius de l'òrgan emissor, i per raons difícils de preveure, requerix una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment d'urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis.

Igualment, la jurisprudència del Tribunal Constitucional ha donat suport a l'aprovació de disposicions de caràcter socioeconòmic mitjançant l'instrument normatiu del decret llei en aquells casos en què s'aprecie una motivació explícita i raonada de la necessitat i urgència de la mesura.



IV



D'acord amb el que es disposa en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'elaboració d'esta norma s'ha efectuat d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Respecte al principi d'eficiència, la norma no genera càrregues administratives per a la ciutadania ni costos indirectes per a dur a terme el mandat legal al qual està subordinada.

Conforme al principi de proporcionalitat, s'establix una regulació imprescindible per a la consecució dels objectius estrictament assenyalats, tenint en compte que no s'imposen mesures restrictives de drets, o menors obligacions a les persones destinatàries.

En aplicació del principi de seguretat jurídica, constituïx un dels fonaments de la norma proporcionar al més prompte possible un marc jurídic favorable a les persones afectades. S'ha garantit la seua coherència amb la resta de l'ordenament jurídic autonòmic mitjançant la modificació, quan ha calgut, de normes de rang legal que ja estigueren vigents.

Quant al principi de transparència, atés que es tracta d'un decret llei promogut per raons d'extraordinària urgència de caràcter econòmic i social, s'ha prescindit en l'elaboració del tràmit de consulta, audiència i informació pública, d'acord amb el que es disposa en l'apartat 4 de l'article 133 de la Llei 39/2015.

En la tramitació del decret llei, s'ha seguit el procediment establit i s'han emés els informes preceptius.

Per tot el que s'ha exposat, en virtut del que disposen els articles 18.d) i 28.c) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera d'Hisenda, Economia i Administració Pública, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 28 de juny de 2024,





DECRETE



Article 1. Objecte i finalitat

Este decret llei té per objecte l'aprovació de diversos incentius fiscals dirigits a minimitzar les conseqüències negatives en el patrimoni patides per les persones afectades per l'incendi produït a la ciutat de València el 22 de febrer de 2024.



Article 2. Bonificació temporal de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats

S'introduïx una disposició addicional, la dihuitena, a la Llei 13/1997, de 23 de desembre, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, amb la següent redacció:

«Durant els anys 2024 i 2025 s'aplicarà una bonificació del 100 % en la quota tributària de la modalitat gradual d'actes jurídics documentats i de la de transmissions patrimonials oneroses de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats en les adquisicions de vivendes efectuades pels propietaris d'immobles destinades a ús residencial i pels arrendataris que les destinen a l'ús com a vivenda habitual afectats per l'incendi produït el 22 de febrer de 2024 als edificis amb accés al carrer del Poeta Rafael Alberti, número 2, de la ciutat de València.

Als efectes d'este article, s'inclouran dins del concepte de vivenda fins a dos places de garatge i un traster que estiguen al mateix edifici o complex immobiliari de la vivenda i s'adquirisquen en el mateix acte, encara que siga en document diferent, i s'entreguen tots en el mateix moment.

En el document públic que s'atorgue en el moment de la compravenda s'identificarà la vivenda afectada pel sinistre, sense que el subjecte passiu puga indicar el mateix immoble per a l'adquisició de més d'una vivenda. En el cas que l'immoble damnificat pertanguera a més d'una persona propietària, la base de la bonificació serà igual al resultat d'aplicar sobre la quota tributària el percentatge de titularitat en l'immoble substituït.

Este benefici fiscal no s'aplicarà a les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat jurídica que siguen titulars d'un nombre d'immobles urbans d'ús residencial o d'una superfície construïda que els faça ser qualificats com a grans tenidors conforme a la definició que en fa l'article 3 de la Llei 12/2023, de 24 de maig, pel dret a la vivenda».





Article 3. Bonificació de les quotes del cànon de sanejament no facturades

Gaudiran d'una bonificació del 100 % del cànon de sanejament els consums d'aigua realitzats en les vivendes situades en els edificis amb accés al carrer del Poeta Rafael Alberti, número 2, de la ciutat de València, pendents de facturar a la data d'entrada en vigor del present decret llei.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

Es faculta el Consell per a adoptar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament i execució del present decret llei.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret llei entrarà en vigor el dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i produirà efectes des del 23 de febrer de 2024.



Castelló de la Plana, 28 de juny de 2024



El president de la Generalitat,

CARLOS MAZÓN GUIXOT



La consellera d'Hisenda, Economia i Administració Pública,

RUTH MARÍA MERINO PEÑA

Mapa web