Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 18 de juliol de 2022, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), de concessió directa de subvenció al Consell de Cambres Oficials de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de la Comunitat Valenciana, per a la realització d'accions d'impuls de la competitivitat de les empreses de la Comunitat Valenciana a través del foment de la innovació en matèria de sostenibilitat i la reactivació de l'economia basada en la sostenibilitat i l'Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible. [2023/824]

(DOGV núm. 9522 de 30.01.2023) Ref. Base de dades 000999/2023


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Institut Valencià de Competitivitat Empresarial
    Grup temàtic: Ajudes
    Matèries: Indústria i energia



La Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, pel Decret 104/2017, de 21 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el seu Reglament orgànic i funcional, és el departament del Consell al qual li correspon l'exercici de les competències en matèria d'economia sostenible, foment de l'ocupació i de l'economia social, formació professional ocupacional i contínua, intermediació en el mercat laboral, treball, indústria, energia, mineria, sectors productius, comerç interior i exterior, fires sectorials i activitats promocionals, artesania, consum i investigació i innovació tecnològica i exerceix les competències que legalment té atribuïdes a aquest efecte.



L'IVACE, entitat de dret públic adscrita a la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, té a seu càrrec seu la gestió de la política industrial de la Generalitat i el suport a les empreses en matèria d'innovació per a la competitivitat i modernització de les mitjanes i petites empreses i àrees industrials, emprenedoria, internacionalització i captació d'inversió, la seguretat industrial de productes i instal·lacions industrials, la metrologia, vehicles i empreses i el foment de l'estalvi, l'eficiència energètica i les fonts d'energies renovables, així com la gestió de la política energètica de la Generalitat.



El Consell de Cambres Oficials de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de la Comunitat Valenciana (d'ara en avant, el Consell de Cambres) d'acord amb l'article 30, apartats 1 i 2 de la Llei 3/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de la Comunitat Valenciana, es configura com a corporació de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar per al compliment dels seus fins com a òrgan consultiu i de col·laboració amb la Generalitat, sense detriment dels interessos privats que puga perseguir i està integrat per representants de la totalitat de les cambres de la Comunitat Valenciana.



Entre les funcions que atribueix al Consell de Cambres l'esmentada Llei 3/2015, l'article 32, apartat 1, es refereix a aquelles que el Consell de Cambres exercirà directament o a través de les corresponents cambres de la Comunitat Valenciana, i entre les quals figuren les de col·laborar amb la Generalitat, en els supòsits que siga requerit aquest, a fi d'informar o realitzar estudis, estadístiques, projectes, treballs i accions que afavorisquen el desenvolupament territorial i empresarial i la vertebració econòmica de la Comunitat Valenciana, especialment quan afecten l'ordenació del territori, la localització i ordenació comercial i industrial, el turisme, el medi ambient, l'emprenedoria i la competitivitat empresarial, la promoció exterior de la Comunitat Valenciana i les infraestructures que contribuïsquen a millorar l'eficiència empresarial.



El Consell de Cambres és una institució que defensa l'interés general, constitueix un òrgan de vertebració territorial de les cambres de la Comunitat Valenciana i actua com a òrgan col·laborador, eficaç i estable, de la Generalitat i és un interlocutor lleial i competent per al desplegament de polítiques públiques de la Generalitat en favor de les empreses.

El Consell de Cambres està compromés amb el desenvolupament econòmic i empresarial de la Comunitat Valenciana i treballa, en matèria de sostenibilitat i sensibilització ambiental, en col·laboració amb la Generalitat Valenciana des de fa anys, desenvolupant diversos projectes i programes que ajuden les empreses a ser més sostenibles.

D'acord amb el que s'estableix en l'article 168.1. A) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, escau la concessió directa de la subvenció, pel titular del departament gestor, en estar així previst, nominativament, en la Llei de pressupostos de la Generalitat Valenciana, resolc:



Primer

Concedir una subvenció al Consell de Cambres Oficials de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de la Comunitat Valenciana, per a impulsar la competitivitat de les empreses de la Comunitat Valenciana a través del foment de la innovació en matèria de sostenibilitat i la reactivació de l'economia basada en la sostenibilitat i l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, per una quantia de quatre-cents mil euros (400.000,00 €), amb càrrec a la línia pressupostària S8959000 del capítol IV del programa pressupostari 722.11, Institut Valencià de Competitivitat Empresarial, aprovada en la Llei 8/2021, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2022.



Segon

La concessió de la subvenció que s'acorda es regirà per les bases reguladores següents:



I. Objecte i condicions de la subvenció

1. La concessió de la subvenció té per objecte executar l'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible mitjançant la reactivació de l'economia i el foment de la competitivitat de les empreses de la Comunitat Valenciana a través de l'impuls de la innovació en matèria de sostenibilitat, posant en valor les seues repercussions econòmiques, socials i mediambientals.

Els objectius principals de la concessió de la subvenció són:

– L'augment de l'eficiència energètica en el teixit empresarial.

– Contribuir a la conscienciació en matèria de medi ambient a través de compromisos per a la reducció de la petjada de carboni.

– Impulsar la conscienciació i capacitació en matèria de sostenibilitat i innovació.

– Ampliar el coneixement i aportar eines per a donar a conéixer l'impacte ambiental de la pime.

– Donar a conéixer els compromisos per a ajudar les empreses a reduir les seues emissions i ser empreses sostenibles.

– Millorar la competitivitat de les empreses en incorporar la innovació en la seua estratègia empresarial.

Per a aconseguir aquests objectius, s'oferirà a les empreses un conjunt de suports sobre la base de les seues necessitats i característiques. Aquests suports podran ser en forma de servei de diagnòstic individualitzat i/o d'accions de sensibilització.

2. Per a donar compliment als objectius definits en l'apartat anterior es desenvoluparan les actuacions següents:

a) Accions de suport a empreses.

Fase I: Assessorament a la PIME – Diagnòstic Assistit de Sostenibilitat i Innovació.

Realització d'un diagnòstic individualitzat a les empreses sobre diferents matèries:

– Petjada de carboni: el càlcul de la petjada de carboni permetrà a la pime ser coneixedora de les tones de CO que genera a l'atmosfera, així com facilitar els compromisos que ha d'adquirir per a la seua reducció.



– Eficiència energètica: amb això es conscienciarà la pime per a calcular la seua eficiència energètica i establir un pla d'eficiència energètica.

– Economia circular: sensibilitzarà la pime per a la reducció de l'ús de recursos no renovables, i l'adopció de solucions per a combatre la contaminació atmosfèrica i el calfament global.

– Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS): el diagnòstic relacionat amb els ODS que impacten directament amb el medi ambient permetrà determinar com l'empresa pot contribuir al pacte mundial de l'agenda 2030.

– Àrees estratègiques i aspectes de millora per a la implantació de la innovació sostenible en l'empresa.

El diagnòstic realitzat es materialitzarà en un informe de recomanacions.

El diagnòstic tindrà una duració màxima estimada de 40 hores (a un cost màxim de 30 €/h) si és realitzat per personal de la cambra de comerç i un import màxim de 1.200,00 € (IVA no inclòs) si és realitzat per personal extern a la cambra de comerç, i serà totalment gratuït per a l'empresa.

Podran finançar-se els costos indirectes: declaració a un tipus fix de fins al 15 % dels costos directes de personal subvencionables, seguint l'article 68.1.b del Reglament 1303/2013 (cost del personal per la realització del diagnòstic).

El FEDER (corresponent al Programa Operatiu pluriregional d'Espanya FEDER 2014-2020, cofinançat per FEDER 2014-20, aprovat per la Comissió Europea en la Decisió d'execució de 12.2.2015, C (2015) 895 final) aportarà, a través de Cambra Espanya com a organisme intermedi, el 50 % de la despesa elegible i l'altre 50 % serà aportat per IVACE després de l'oportuna verificació.

El procés de captació i selecció de les empreses participants es durà a terme a través d'un procediment de convocatòria pública d'ajudes.



Fase II: Seguiment del pla personalitzat d'implantació.

Finalitzada la fase I, l'empresa decidirà si continua en la fase II i escomet la implantació d'algun dels projectes recomanats en l'informe de recomanacions.

En tal cas, es duran a terme les actuacions de seguiment del pla personalitzat d'implantació previst en l'informe de recomanacions, amb una duració màxima de 16 hores (a un cost màxim de 30 €/h), sent aquest seguiment de caràcter gratuït per a l'empresa.

Podran finançar-se els costos indirectes mitjançant una declaració a un tipus fix de fins al 15 % dels costos directes de personal subvencionables, seguint l'article 68.1.b del Reglament 1303/2013 (cost del personal per la realització del diagnòstic).

El FEDER (corresponent al Programa Operatiu Pluriregional d'Espanya FEDER 2014-2020, cofinançat per FEDER 2014-20, aprovat per la Comissió Europea en la Decisió d'execució de 12.2.2015, C (2015) 895 final) aportarà, a través de Cambra Espanya com a organisme intermedi, el 50 % de la despesa elegible i l'altre 50 % serà aportat per IVACE després de l'oportuna verificació.

El procés de captació i selecció de les empreses participants es durà a terme a través d'un procediment de convocatòria pública d'ajudes.



Aquestes accions de Suport a les Empreses s'enquadren en el Programa Sostenibilitat i Innocambres que la Cambra de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d'Espanya ha posat en marxa en el marc del Programa Operatiu pluriregional d'Espanya 2014-2020 i l'objectiu principal del qual és millorar la competitivitat de la pime espanyola mitjançant l'impuls de la sostenibilitat i innovació, així com reactivar l'economia sobre la base de la sostenibilitat i innovació, posant en valor les seues repercussions econòmiques, socials i mediambientals, i a l'Agenda 2030.

b) Accions de sensibilització, difusió, comunicació i auditoria.

S'inclouen accions de promoció i difusió del programa; jornades de sensibilització, tallers, fòrums de sostenibilitat. Material de difusió audiovisual, informes de sostenibilitat sobre diferents sectors, publicacions temàtiques en format tant digital com imprés, difusió en xarxes socials i altres accions de sensibilització, difusió i comunicació encaminades a impulsar la competitivitat de les empreses de la Comunitat Valenciana a través del foment de la innovació en matèria de sostenibilitat i la reactivació de l'economia basada en la sostenibilitat i l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible.

S'inclou en aquesta partida el cost de l'auditoria de totes les accions previstes en la Resolució.

El Consell de Cambres haurà de consensuar amb l'IVACE la concreció de les accions previstes en l'apartat b anterior en totes les reunions que calga de la Comissió de Seguiment prevista en aquesta resolució.

Les accions podran ser executades localment per cada cambra integrada en el Consell de Cambres, o a nivell autonòmic pel Consell de Cambres.

La intensitat de l'ajuda aportada per IVACE per a l'execució d'aquestes accions serà del 100 %.

3. La propietat intel·lectual de les dades, conclusions i resultats continguts en les activitats subvencionades serà de l'entitat beneficiària, no obstant això, l'IVACE, en l'exercici de les seues competències, podrà usar-les o publicar-les en la seua integritat, o en extracte.

Amb l'objectiu d'aconseguir la màxima difusió, les actuacions que es realitzen a conseqüència de la present Resolució podran ser divulgades indistintament per l'IVACE, pel Consell de Cambres i per les cambres de la Comunitat Valenciana. En qualsevol cas, haurà de respectar-se la normativa sobre protecció de dades vigent.

4. Seran despeses subvencionables les generades entre l'1 de setembre de 2021 i el 31 de desembre de 2022, conforme a l'article 31 de la Llei general de subvencions, sempre que responguen de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat subvencionada, i en concret els següents:

– Prestació de serveis, gestió, coordinació dels treballs, assistències tècniques, auditories i consultoria per a analitzar les necessitats de l'empresa, funcionalitats informàtiques requerides, i integració amb altres sistemes d'informació; així com despeses de col·laboració amb tercers per a la prestació de serveis que permeten executar les actuacions subvencionables estretament lligades amb el desenvolupament del pla.



– Immobilitzat: despeses d'adquisició d'actius tangibles o mobles dirigits a introduir innovacions significatives en matèria de sostenibilitat en els productes/serveis/processos de l'empresa, de les quals es deriven avantatges competitius, millores mediambientals o en les condicions de seguretat.

– Compra d'altres aprovisionaments: despeses de materials fungibles, subministraments i similars adquirits a fonts externes, estretament lligats amb el desenvolupament de les actuacions del pla d'implantació en matèria d'innovació i sostenibilitat i que s'estimen necessàries per al seu desenvolupament.

– Implantació d'aplicacions informàtiques específiques i necessàries per al desenvolupament d'alguna àrea d'activitat que formen part de les recomanacions emeses durant el diagnòstic o que siguen autoritzades des de la Unitat de Gestió del Programa de la Cambra d'Espanya.

– Drets d'ús de solucions en el núvol (excepte casos expressament autoritzats per la Unitat de Gestió del Programa de la Cambra d'Espanya), incloent-s'hi tant l'alta en el servei com l'adquisició de llicències d'ús, durant un termini de vigència màxim de 12 mesos a comptar des de la data de la signatura del contracte amb les empreses beneficiàries. Per a poder considerar com a elegible la despesa dels 12 mesos, l'empresa haurà d'abonar la quantitat corresponent per endavant.

– Maquinari específic que siga estrictament necessari per a la utilització de la solució implantada, excloent-ne, de manera general, servidors i ordinadors.

– Serveis per a la posada en marxa i/o parametrització inicial del maquinari i programari, així com elaboració i desenvolupament dels elements necessaris propis de la solució.

– Capacitació a impartir en l'empresa beneficiària per al correcte ús de les solucions implantades.

Així mateix, seran despeses subvencionables les següents:

a) Despeses de personal del Consell de Cambres, així com de les cambres d'Alcoi, Alacant, Castelló, Orihuela i València que hi participen: retribucions salarials i cost empresarial de Seguretat Social del personal vinculat a la realització de les actuacions objecte d'aquesta resolució. Les despeses de personal s'imputaran en el percentatge corresponent a la dedicació a les tasques objecte de la resolució.

Es computaran les despeses de Seguretat Social reportades i no satisfetes corresponents al mes de desembre de 2022 i IRPF reportat i no pagat de la part corresponent del 4t trimestre de l'exercici 2022, pendents de justificació.

b) Aprovisionaments i serveis externs del Consell de Cambres, així com de les cambres d'Alcoi, Alacant, Castelló, Orihuela i València que hi participen: despeses del personal docent, subministraments consumibles, lloguer d'equips, material per a l'elaboració de documentació que puga facilitar-se als qui participen en les jornades, viatges i estades del personal, restauració, servei d'àpats, serveis professionals, comunicació, publicitat i promoció de les actuacions, i qualsevol altra despesa externa vinculada a la realització d'activitats objecte de la Resolució.



c) Tots els tributs suportats per les beneficiàries a conseqüència de les despeses anteriorment descrites tindran la consideració de despeses subvencionables, sempre que s'acredite l'abonament efectiu d'aquestes.



No serà subvencionable l'IVA satisfet per l'adquisició de béns o serveis, llevat que s'acredite documentalment que forma part del cost de l'activitat a desenvolupar per la beneficiària, i que no és susceptible de recuperació o compensació, i en aquest cas hauran d'acreditar la no subjecció o exempció d'aquest impost o la no deducció de l'IVA suportat en l'adquisició de béns i serveis. En el cas que s'haguera repercutit o compensat parcialment, s'aportarà documentació acreditativa del percentatge o la part de l'impost susceptible de ser repercutida o compensada.

De conformitat amb el que s'estableix en l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable supere les quanties establides en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per als contractes menors, la beneficiària haurà de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació de la prestació del servei o lliurament del bé, llevat que, per les seues especials característiques, no existisca en el mercat suficient nombre d'entitats que els realitzen, presten o subministren, o llevat que la despesa s'haguera realitzat amb anterioritat a la signatura de la present resolució.

L'elecció entre les ofertes presentades, que hauran d'aportar-se en la justificació es realitzarà conforme a criteris d'eficiència i economia i s'haurà de justificar expressament en una memòria l'elecció quan no recaiga en la proposta econòmica més avantatjosa.

Acordades inicialment per la Comissió de Seguiment les activitats concretes a realitzar en el marc d'aquesta resolució, la mateixa comissió podrà acordar a posteriori – sense que se supere l'import màxim global de finançament– una variació dels imports previstos per a cadascuna de les activitats, així com una variació en la beneficiària l'execució de la qual s'haguera previst (cambra/es o Consell de Cambres).

En tot cas l'entitat beneficiària haurà de distingir amb claredat entre les activitats econòmiques realitzades i les activitats de caràcter no econòmic, separant clarament el finançament d'aquestes i imputant els costos correctament a una o a una altra activitat.



II. Beneficiari

Serà beneficiari el Consell de Cambres Oficials de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de la Comunitat Valenciana, corporació de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar segons l'article 30 de la Llei 3/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de la Comunitat Valenciana.

El Consell de Cambres, atesa la seua naturalesa de corporació de dret públic integrada per les cambres oficials de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d'Alcoi, Alacant, Castelló, Orihuela i València, podrà delegar, en tot o en part, l'execució de les actuacions derivades d'aquesta resolució, en les cambres de la Comunitat Valenciana que l'integren i s'estendran igualment a aquestes entitats els compromisos d'execució i justificació de la realització de l'activitat subvencionable.



En aquest sentit, les cambres de la Comunitat Valenciana integrades en el Consell es consideraran beneficiàries en els termes de l'article 11.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Totes les referències fetes al Consell de Cambres s'estenen a les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació d'Alcoi, Alacant, Castelló, Orihuela i València en què es delegue, si és el cas l'execució de les activitats. El Consell de Cambres, en tot cas, assumeix la responsabilitat de les accions que per delegació desenvolupen les cambres de la Comunitat Valenciana i, de manera específica, de la justificació dels fons rebuts i de la seua correcta aplicació.



III. Subcontractació

Podran subcontractar-se les activitats subvencionables fins al 50 % de l'import total previst en aquesta resolució. En cap cas podran subcontractar-se activitats que, augmentant el cost de l'activitat subvencionada, no aporten valor afegit al contingut d'aquesta.

De conformitat amb el que s'estableix en l'article 29.1 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions s'entén que un beneficiari subcontracta quan concerta amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció. Quedarà fora d'aquest concepte la contractació d'aquelles despeses que genere el beneficiari per a la realització per si mateix de l'activitat subvencionada.





IV. Crèdit pressupostari

L'import de la subvenció a favor del beneficiari, de 400.000,00 €, es finançarà amb càrrec a la línia pressupostària S8959000 del capítol IV del programa pressupostari 722.11, Institut Valencià de Competitivitat Empresarial, aplicació pressupostària 11.00027.722.11.4. Aquest import no podrà superar el cost de l'activitat subvencionada.



La intensitat màxima de l'ajuda d'IVACE serà del 50 % per a les accions de suport a empreses; Fase I: Assessorament a la PIME – Diagnòstic assistit de sostenibilitat i innovació. Fase II: Seguiment del pla personalitzat d'implantació.

En aquest cas els fons propis d'IVACE, podran ser compatibles amb el cofinançament de FEDER i l'execució d'aquestes actuacions respectarà la normativa europea de Fons Estructurals del Programa Operatiu Pluriregional d'Espanya FEDER 2014-2020, cofinançat per FEDER 2014-20, aprovat per la Comissió Europea en la Decisió d'execució de 12.2.2015, C (2015) 895 final.

Així mateix, l'IVACE sufragarà el 100 % de les despeses de les accions de sensibilització, difusió, comunicació i auditoria previstes en l'apartat d'objecte i condicions de la subvenció.



V. Compatibilitat amb altres ajudes

La subvenció prevista en aquesta resolució és compatible amb qualssevol altres subvencions, patrocinis, ajudes, ingressos, recursos, etc. que, per a la mateixa finalitat i objecte, puguen concedir altres administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

No obstant això, l'import de la subvenció en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, supere el cost de l'activitat subvencionada.



L'entitat beneficiària comunicarà, en qualsevol moment de la vigència de la present resolució, i en tot cas al costat de la justificació de l'actuació subvencionada, altres subvencions, ajudes públiques o privades que haguera obtingut o sol·licitat per a la mateixa finalitat i objecte.

Quan no concórreguen altres subvencions, patrocinis, ajudes, ingressos, recursos, etc., la intensitat de l'ajuda per a aquelles activitats realitzades amb càrrec a aquesta resolució serà del 100 % o del 50 %, d'acord amb els percentatges previstos per a cadascuna de les actuacions.



VI. Justificació de la subvenció

1. La justificació de la subvenció podrà efectuar-se amb la data límit del 15 de gener de 2023.

Amb càrrec a aquesta Resolució es podrà finançar l'activitat objecte d'aquesta des de l'1 de setembre de 2021 fins al 31 de desembre de 2022. Podran ser presos en consideració, per tant, els justificants de despesa emesos a partir de l'1 de setembre de 2021 fins al 31 de desembre de 2022. La data dels justificants de pagament no excedirà en tot cas del 15 de gener de 2023.

2. La justificació del compliment de les condicions imposades i de la consecució dels objectius previstos es realitzarà mitjançant la presentació d'un únic compte justificatiu subscrit pel Consell de Cambres que contindrà la documentació que a continuació es detalla, acompanyada de l'informe d'una persona auditora de comptes inscrita com a exercent en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes:

– Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en el text d'aquesta resolució, amb indicació de les activitats realitzades i els resultats obtinguts.

– Una memòria econòmica abreujada justificativa de la despesa realitzada en les activitats exercides, que contindrà:

a) Relació abreujada de les despeses associades a l'execució de les accions subvencionables descrites en la resolució.

b) Per cadascuna de les accions descrites, es presentarà el detall de la despesa de personal associat a l'activitat al costat de la resta de despeses generades.

Es consideraran justificants vàlids els emesos a nom del Consell de Cambres i de qualsevol de les cambres de la Comunitat Valenciana integrades en aquest, que corresponguen a les despeses derivades de les activitats objecte d'aquesta resolució.

c) Si és el cas, relació de les quantitats inicialment pressupostades i les derivacions succeïdes.

d) Declaració responsable de l'entitat beneficiària de no exercir activitat econòmica en relació amb les actuacions finançades per la present resolució.

e) Declaració responsable de l'entitat beneficiària de portar comptabilitat separada per les activitats objecte d'aquesta resolució.

3. Certificats del Consell de Cambres i de les cambres de la Comunitat Valenciana integrades en aquest, acreditatius d'estar al corrent en les seues obligacions tributàries i de Seguretat Social, de conformitat amb el que estableix l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, llevat que s'haguera autoritzat per a la seua obtenció de manera telemàtica per l'IVACE o continuen vigents els presentats o obtinguts amb anterioritat a la signatura d'aquesta resolució per no haver transcorregut més de sis mesos des de la seua expedició.

4. Declaració responsable que acredite que el Consell de Cambres i les Cambres de la Comunitat Valenciana integrades en aquest, no són deutores per resolució de procedència de reintegrament, de conformitat amb el que es disposa en l'article 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'article 171.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, llevat que l'aportada per a la preparació de la resolució no haguera depassat el termini de sis mesos de validesa.

5. Es consideraran justificants vàlids els emesos a nom del Consell de Cambres i de qualsevol de les cambres oficials de la Comunitat Valenciana integrades en aquest, que corresponguen a les despeses derivades de les actuacions objecte de la present resolució.

D'acord amb el que preveu l'article 31.2 de la LGS, es considerarà despesa realitzada, la que haja sigut efectivament pagada. Sense perjudici de l'anterior, quan es tracte de tributs i Seguretat Social a càrrec de l'entitat beneficiària, s'entendrà també despesa realitzada la que haja sigut reportada abans de finalitzar el termini de justificació i es trobe en període d'ingrés voluntari no vençut en la mateixa data, i haurà d'acreditar el pagament efectiu quan es produïsca.

L'entitat beneficiària haurà de posar a la disposició de l'auditoria tots els llibres, registres i documents que li siguen sol·licitats per a efectuar la revisió, i igualment haurà de conservar-los a fi de les actuacions de comprovació i control previstes en la legislació vigent. Si escau, haurà de confeccionar i facilitar-li, a més de les declaracions ja esmentades, una declaració que continga una relació detallada d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que hagen finançat l'activitat subvencionada, amb indicació del seu import, procedència i aplicació.



VII. Informe d'auditoria

La persona auditora de comptes que duga a terme la revisió del compte justificatiu s'ajustarà al que es disposa en l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, previstos en l'article 74 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

En cas que les entitats beneficiàries estiguen obligades a auditar els seus comptes anuals per una persona auditora sotmesa a la Llei 19/1988, de 12 de juliol, d'auditoria de comptes, la revisió del compte justificatiu serà duta a cap per la mateixa auditora. En el cas que la beneficiària no estiga obligada a auditar els seus comptes anuals, la designació de la persona auditora de comptes serà realitzada per aquesta.

La persona auditora emetrà un informe en el qual detallarà les comprovacions realitzades i farà constar tots aquells fets o excepcions que pogueren suposar un incompliment per part de la beneficiària de la normativa aplicable o de les condicions imposades per a la percepció de la subvenció i haurà de proporcionar la informació amb suficient detall i precisió perquè l'òrgan gestor puga concloure sobre aquest tema. Aquest informe contindrà els fets i estructura establits en l'article 7 de la citada Ordre EHA/1434/2007.

Per a emetre l'informe, la persona auditora haurà de comprovar:

1. L'adequació del compte justificatiu de la subvenció presentada per la beneficiària i que aquesta haja sigut subscrita per una persona amb poders suficients per a això.

2. El contingut de la memòria d'actuació, estant alerta davant la possible falta de concordança entre la informació continguda en aquesta memòria i els documents que hagen servit de base per a realitzar la revisió de la justificació econòmica.

3. Que la informació econòmica continguda en la memòria recolza en una relació classificada de les despeses de l'activitat subvencionada, amb identificació de la creditora i del document -factures, nòmines i butlletins de cotització a la Seguretat Social-, el seu import total i l'imputat a la subvenció, data d'emissió i, si escau, data de pagament.

4. Que l'entitat disposa de documents originals acreditatius de les despeses justificades, conforme al que es preveu en l'article 30.3 de la Llei General de Subvencions i que aquests documents han sigut reflectits en els registres comptables.

5. Que les despeses que integren la relació compleixen els requisits per a tindre la consideració de despesa subvencionable, conforme al que s'estableix en l'article 31 de la Llei general de subvencions; que s'han classificat correctament, d'acord amb el contingut d'aquesta resolució; i que es produeix la necessària coherència entre les despeses justificades i la naturalesa de les activitats subvencionades.

6. Que els costos indirectes són imputats per la beneficiària a l'activitat subvencionada en la part que raonablement corresponga d'acord amb els principis i normes de comptabilitat generalment admeses. També es comprovarà que el seu import es troba desglossat adequadament en el compte justificatiu.

7. Que les entitats beneficiàries disposen d'ofertes de diferents empreses proveïdores, en els supòsits previstos en l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, i d'una memòria que justifique raonablement l'elecció d'una d'aquestes, en aquells casos en què no haja recaigut en la proposta econòmica més avantatjosa.

8. Que la quantia de les subvencions, ajudes, ingressos o recursos totals per a finançar les activitats previstes en la present resolució, procedents de la Generalitat i de qualssevol altres administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, no superen els costos de l'activitat subvencionada.



Al final del seu treball la persona auditora sol·licitarà a cadascuna de les entitats beneficiàries un certificat, signat per qui va subscriure el compte justificatiu, en el qual s'indicarà que s'ha informat l'auditora sobre totes les circumstàncies que puguen afectar la correcta percepció, aplicació i justificació de la subvenció. També s'inclouran les manifestacions que siguen rellevants i que servisquen d'evidència addicional a l'auditora sobre els procediments realitzats.

Les despeses de l'auditoria per a la revisió del compte justificatiu d'aquesta Resolució seran també elegibles.



VIII. Pagament de la subvenció

Els pagaments corresponents a les activitats realitzades s'efectuaran a favor del Consell de Cambres a la finalització d'aquestes, després de la comprovació per IVACE, del compte justificatiu i de l'informe de l'auditoria. En la part cofinançada per FEDER l'import cofinançat per IVACE no superarà en tot cas l'import corresponent a aquella.



IVACE podrà sol·licitar tota aquella documentació i informació que considere necessària per a verificar l'adequació de les despeses efectuades a la finalitat de l'objecte de la resolució.

En cas que l'import justificat fora inferior a la subvenció prevista en aquesta resolució, o es produïra la concurrència d'altres ajudes que pogueren superar el cost de les actuacions, l'aportació d'IVACE es minorarà en la quantia corresponent, i la beneficiària, si és el cas, haurà de reintegrar les quantitats corresponents i els interessos de demora des del moment del pagament de la subvenció.



IX. Comissió de seguiment. Control i verificació

Es constituirà una Comissió paritària de seguiment amb la finalitat de consensuar les activitats objecte de la resolució. La Comissió estarà composta per dues persones representants d'IVACE, una de les quals exercirà la presidència i una altra la secretaria, i dues persones representants del Consell de Cambres que actuaran com a vocals. La seua composició haurà d'ajustar-se als criteris de representació paritària, i, en cas d'empat, decidirà el vot de qualitat de la presidència.

La comissió establirà les seues normes internes de funcionament i es reunirà totes les vegades que siga necessari, a petició de qualsevol de les parts, per a deliberar i acordar la coordinació de les actuacions.

Correspondran a l'Àrea de Programes Europeus i Competitivitat de l'IVACE les tasques de verificació sobre l'execució material i econòmica de les activitats subvencionades en el marc d'aquesta resolució.



Tant el Consell de Cambres, com les cambres que executen la Resolució, hauran de sotmetre's a les actuacions de comprovació, verificació i control financer de l'activitat subvencionada, efectuades tant per IVACE com pels òrgans i institucions competents de la Generalitat, de l'Administració General de l'Estat, així com per qualsevol òrgan de la Unió Europea i els seus representants autoritzats i facilitar en tot moment tota la informació que se sol·licite en l'exercici d'aquestes actuacions, i especialment posant a la seua disposició la totalitat de documents necessaris.



X. Reintegrament i minoració

Donarà lloc a l'obertura d'expedient de revocació total o parcial de la subvenció concedida, amb obligació de reintegrament de les quantitats que s'hagueren lliurat quan concórreguen les causes de l'article 37 de la Llei General de Subvencions i particularment les següents:

a) L'incompliment de les condicions i terminis establits.

b) La falta de justificació de les despeses efectivament realitzades i la concessió amb posterioritat d'altres ajudes públiques que en conjunt excedisquen dels límits establits.

Es delega en el director de Relacions Externes de l'IVACE la resolució de les incidències, minoracions i revocacions que es produïsquen en ocasió de la verificació.



XI. Transparència i detecció del frau

1. L'entitat beneficiària haurà de complir amb les mesures de transparència i prevenció del frau i aportar la documentació que així ho acredite:

a) Mesures de transparència:

Sense perjudici de les obligacions de transparència que té com a entitat pública, en virtut de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i de la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, les entitats beneficiàries hauran de subministrar a l'IVACE, amb requeriment previ, tota la informació que siga necessària per al compliment per aquesta de les obligacions previstes en la Llei de transparència, en el termini de 15 dies hàbils des del requeriment.

b) Mesures de prevenció del frau:

L'entitat beneficiària ha de tindre un comportament antifrau i col·laborar amb qualsevol altra administració per a evitar comportaments fraudulents en la societat. En cas que qualsevol persona tinguera coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat relacionats amb les ajudes previstes en la present convocatòria podrà posar-los en coneixement a través del canal habilitat a aquest efecte per l'Oficina Nacional de Coordinació Antifrau en l'adreça web: https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/inicio.aspx i de la bústia Control Antifrau del portal de l'IVACE: http://www.ivace.es.

2. La disposició dels nous conjunts de dades que es generen per la formalització i el desenvolupament de les subvencions atorgades en virtut d'aquesta convocatòria, serà tractada, sempre que siga possible, com a conjunt de dades obertes.



Tercer

Les ajudes atorgades a l'empara de la present Resolució no queden subjectes a l'obligació de notificació o comunicació que estableix l'article 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea TFUE, per no ser constitutives d'ajuda estatal, d'acord amb l'article 107 de l'esmentat Tractat, atés que no suposen un avantatge econòmic per a una determinada empresa, no afecten els intercanvis comercials entre estats membres ni falsegen la competència.

La causa de la no subjecció a la prohibició de l'article 107 del TFUE es troba en el fet que les ajudes van dirigides al finançament d'activitats d'interés públic general que, dins del marc d'actuació del Consell de Cambres, no suposen l'exercici d'una activitat econòmica en el sentit d'oferta de béns i serveis en un determinat mercat adscrita a la consecució d'un benefici, en ser accions al servei de l'interés general públic, ja que constitueixen funcions de caràcter publicoadministratiu, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 3/2015 de cambres oficials de comerç indústria, serveis i navegació de la Comunitat Valenciana, que no repercuteixen en les activitats econòmiques que puguen realitzar els destinataris directes i indirectes de les ajudes. El Consell de Cambres no ingressarà cap compensació dels destinataris de les actuacions ací previstes, atés el finançament públic integral d'aquestes.

Per part seua, aquells serveis o actuacions que suposen un avantatge constitutiu d'ajuda de conformitat amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda d'estat conformement a l'article 107.1 del TFUE, per a les empreses destinatàries d'aquests, se subjectaran al règim de minimis tal com es regula en el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les Ajudes de minimis (DO L 352 de 24.12.2013 i les seues modificacions, d'ara en avant Reglament (UE) núm. 1407/2013) i les convocatòries públiques d'aquestes ajudes contindran els requisits i obligacions que s'estableixen a continuació.

Concretament, el Consell de Cambres mitjançant la present resolució s'obliga a preveure en les convocatòries d'ajuda que publique, les condicions i obligacions següents:

– L'ajuda se subjecta al Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les Ajudes de minimis (Do L 352 de 24.12.2013 i les seues modificacions, d'ara en avant Reglament (UE) núm. 1407/2013).

– L'ajuda total de minimis amb la qual es beneficie una única empresa no serà superior a 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. S'entendrà per única empresa la definició establida en l'apartat 2 de l'article 2 del Reglament (UE) núm. 1407/2013. Per a les empreses que realitzen per compte d'altri operacions de transport de mercaderies per carretera, regiran els límits i condicions de l'article 3, apartats 2 i 3 d'aquesta disposició.

– No podran obtindre la condició de beneficiàries les empreses excloses en l'àmbit d'aplicació (article 1) del Reglament (UE) núm. 1407/2013, concretament i sense perjudici del que s'estableix en l'apartat 2 d'aquesta disposició, les empreses que:

1. Operen en els sectors de la pesca i l'aqüicultura regulats pel Reglament (UE) núm. 104/2000, del Consell (DO L17, de 21.01.2000, p. 22).

2. Estiguen dedicades a la producció primària de productes agrícoles.

– Amb caràcter previ a la concessió de les ajudes, el Consell de Cambres haurà de recaptar de les empreses una declaració responsable referent a totes les altres ajudes de minimis rebudes d'aquesta o una altra administració (independentment dels costos subvencionables) durant l'exercici fiscal al de la convocatòria que corresponga i durant els dos exercicis fiscals anteriors a aquest que estiguen subjectes al Reglament (UE) núm. 1407/2013 o a altres reglaments de minimis.

– Les ajudes podran acumular-se amb altres ajudes de minimis, sempre que es respecten els límits màxims següents:

· Si l'acumulació té lloc amb ajudes de minimis subjectes al Reglament (UE) núm. 360/2012, de la Comissió, de 25 d'abril de 2012, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis concedides a empreses que presten serveis d'interés econòmic general (DO L 114 de 26.4.2012 i les seues modificacions), es respecta el límit màxim establit en aquest.



· Si l'acumulació té lloc amb ajudes de minimis subjectes a altres reglaments de minimis, es respecta el límit màxim previst en article 3, apartat 2 del Reglament (UE) núm. 1407/2013.

– Les ajudes podran acumular-se amb ajudes estatals en relació amb les mateixes despeses subvencionables, sempre que l'acumulació respecte a la intensitat d'ajuda o l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió.



Contra la present resolució, que esgota la via administrativa, es podrà interposar recurs potestatiu de reposició davant la Presidència de l'IVACE en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua publicació, o bé directament recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la seua publicació, de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 18 de juliol de 2022.– El president de l'IVACE: Rafael Climent González.

Mapa web