Ficha docv

Ficha docv









DECRET 85/2023, de 9 de juny, del Consell, de creació de l'Observatori de la Intel·ligència Artificial de la Comunitat Valenciana. [2023/6578]

(DOGV núm. 9616 de 13.06.2023) Ref. Base de dades 006346/2023


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Organització de l'administració
    Descriptors:
      Temàtics: intel.ligència artificial, administració regional, organització administrativa , monografies



PREÀMBUL



La Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, modificada per l'article 1 de la Llei orgànica 1/2006, de 10 d'abril, recull en el seu article 19 que la Generalitat, en l'àmbit de les seues competències, impulsarà un model de desenvolupament equitatiu, territorialment equilibrat i sostenible, basat, entre altres objectius, en la plena integració en la societat de la informació en el qual quede garantit el dret d'accés de la societat valenciana a les TIC i al fet que la Generalitat desenvolupe polítiques actives que impulsen la formació, les infraestructures i la seua utilització.

L'impacte de la tecnologia en general i la seua imbricació en tots els àmbits de la societat és cada vegada major, generant noves oportunitats i reptes, però al seu torn incerteses les implicacions de les quals necessitem conéixer, anticipar i, a vegades, corregir. De manera específica, les tecnologies relatives a la intel·ligència artificial (d'ara en avant IA) i afins com són big data, Blockchain, internet de les coses, 5G, entre altres, s'estan convertint en eines estratègiques de progrés i avanç social. És vocació de l'Administració autonòmica que aquesta millora redunde en un benefici per al conjunt de la societat i per això aposta per la integració de la IA, disciplina de propòsit general, per a impulsar el benestar, la prosperitat i la igualtat social.

A l'efecte de promoure que la IA siga integrada de manera transversal i igualitària en la nostra societat, el Consell ha considerat necessària la creació d'aquest Observatori de la Intel·ligència Artificial de la Comunitat Valenciana, com un òrgan col·legiat i consultiu que té com a objectiu coadjuvar al fet que la IA es convertisca en un instrument impulsor del creixement socioeconòmic sostenible, augmentant la productivitat i l'eficiència, així com el desenvolupament de noves indústries, tot això des d'una perspectiva antropocèntrica i que garantisca el degut respecte als drets fonamentals així com la sostenibilitat del planeta. En aquest sentit, l'Observatori té un important paper prevenint que el desenvolupament de la IA contribuïsca a evitar els biaixos, els més comuns dels quals són els de gènere, edat, raça, capacitat econòmica i ideologia, que en l'àmbit d'aquesta tecnologia es puguen generar en la nostra societat.

A aquest efecte, resulta imprescindible en l'actual context disposar d'un punt de trobada en el qual tots els sectors vinculats a la Intel·ligència Artificial, tant el públic com el privat, puguen exposar les seues propostes, demandes i suggeriments, reforçant així el paper de participació de la societat civil i la intercomunicació amb l'Administració autonòmica, constituint-se en plataforma d'intercanvi d'idees i col·laboració, compartint el coneixement i la informació per a generar una planificació estratègica d'impuls de la IA.

Amb un caràcter proactiu, l'Observatori de la Intel·ligència Artificial de la Comunitat Valenciana (d'ara en avant «l'Observatori») adoptarà un paper d'articulador de la participació alhora que canalitzador de les necessitats detectades per al seu trasllat als espais de presa de decisió. És per això que la seua configuració deurà, no sols, ser capaç de permetre la seua identificació com a punt de trobada d'idees i projectes, sinó també com a node d'informació, dades i eines sobre IA.



Element essencial de l'Observatori serà la seua capacitat per a avaluar l'eficàcia de les mesures que s'adopten per a l'impuls de la IA, avaluació que haurà d'abastar els múltiples àmbits en els quals tindrà impacte.

El present decret del Consell s'adequa als principis disposats en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Justificats els principis de necessitat i eficàcia en la primera part d'aquest preàmbul, quant al de proporcionalitat, el decret del Consell s'ajusta a aquest ja que conté la regulació imprescindible per a atendre els objectius que es pretenen aconseguir i és conforme amb el sistema constitucional de distribució de competències, ja que es dicta en el marc de les competències que té la Generalitat en matèria de foment i desenvolupament, en el marc de la seua política cientificotecnològica, de l'R+D+I, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 49.1. 7a de l'Estatut d'Autonomia, respectant la legislació bàsica estatal en aquesta matèria.

D'acord amb el principi de seguretat jurídica, la norma s'ha elaborat de manera coherent amb la resta d'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea.

El procés d'elaboració d'aquest decret del Consell s'ha dut a terme de conformitat amb el principi de transparència, mitjançant el ple compliment dels tràmits d'audiència i informació pública previstos en l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Finalment, en aplicació del principi d'eficiència, aquest decret del Consell no comporta cap tipus de càrregues administratives innecessàries.

En conseqüència, a proposta de la consellera d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, oït el Consell Jurídic Consultiu, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 9 de juny de 2023,





DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

1. Es crea l'Observatori de la Intel·ligència Artificial de la Comunitat Valenciana, d'ara en avant «l'Observatori», adscrit a la Conselleria competent en innovació tecnològica, com a instrument que possibilite l'avaluació, la participació, l'intercanvi d'idees, la transferència d'informació i la generació de propostes d'actuació en matèria d'intel·ligència artificial (d'ara en avant IA) en la Comunitat Valenciana.



2. L'Observatori, en l'àmbit que es recull en aquest articulat i amb la finalitat de millorar la consecució dels seus objectius, col·laborarà amb altres entitats, públiques i privades que participen dels seus fins, d'àmbit nacional i internacional, tot això des d'una perspectiva d'humanisme digital, assegurant la transparència, l'eficiència, l'eficàcia i l'equitat de l'acció pública.



Article 2. Naturalesa

L'Observatori es configura com un òrgan de caràcter col·legiat i consultiu dependent de la direcció general amb competències en avanç de la societat digital, que li prestarà els mitjans tècnics, materials i humans que necessite per al desenvolupament de les seues funcions.

Article 3. Funcions

L'Observatori deurà servir de plataforma per a planificar, estudiar i analitzar l'impacte de l'ús de la intel·ligència artificial en l'entorn i la realitat socioeconòmica de la Comunitat Valenciana, col·laborant amb altres organismes públics i privats que li ho sol·liciten per a la consecució dels fins continguts en aquest decret del Consell.

L'Observatori tindrà les següents funcions:

1. Prestar assessorament en la planificació de l'acció instrumental i normativa en l'àmbit de la IA. En concret:

a) Informar sobre aquelles iniciatives, projectes legislatius d'especial transcendència quant al contingut dels quals s'inste que s'informe, a instàncies de les diferents conselleries.

b) Formular recomanacions i propostes tendents a millorar la implantació i sistemes d'informació relacionats amb la IA en els àmbits públic i privat.

c) Generar estudis d'àmbit prospectiu amb la finalitat d'identificar noves línies de futur en el desenvolupament tecnològic de la IA.

d) Assessorar en l'elaboració de projectes com a resultat de l'anàlisi que el Ple de l'Observatori realitze de la informació disponible en aquesta matèria.

e) Orientar en el disseny de les polítiques públiques en matèria de promoció de la intel·ligència artificial, big data, blockchain, internet de les coses i 5G, entre altres tecnologies disruptives, assegurant la transparència, l'eficiència, l'eficàcia, la protecció de dades i l'equitat de l'acció pública.

f) Promoure l'ètica en la IA i l'eliminació de biaixos en el disseny i aplicació dels sistemes d'intel·ligència artificial, especialment en les matèries de gènere, edat, raça, ideologia, discapacitat i qualssevol altres que s'identifiquen.

2. Facilitar la participació, la discussió, la revisió i la transferència d'informació a la resta de poders públics i a la ciutadania en general a través de les següents accions:

a) Fomentar la participació de la ciutadania no experta, recollint les seues demandes i canalitzant-les cap als òrgans de decisió.

b) Propiciar la trobada i la participació de tots els actors afectats en qualsevol dels àmbits d'aplicació de la IA (investigació, difusió, implementació, les persones usuàries, etc.).

c) Col·laborar en la difusió de documents estratègics o rellevants relacionats amb la IA.

d) Proveir d'informació a la mateixa Administració de la Generalitat, altres administracions públiques, sectors interessats i a la ciutadania en general, constituint-se en node d'accés lliure a la difusió de continguts sobre IA.

e) Elaborar publicacions de divulgació del coneixement en matèria d'IA, per a millorar l'accés de la ciutadania no experta al coneixement.



f) Col·laborar amb altres entitats, públiques o privades, que participen en el sector i els objectius de les quals coincidisquen en algun dels objectius que presideixen l'actuació de l'Observatori.

g) Promoure o participar en activitats de difusió específiques relacionades amb la IA (publicacions, jornades…), i col·laborar en els treballs sobre aquesta matèria amb qualsevol administració pública tant de la Comunitat Valenciana com d'altres comunitats autònomes i l'Estat, les institucions de la Unió Europea així com altres organitzacions de rellevància en la matèria.

3. Analitzar, diagnosticar i promoure la IA en la Comunitat Valenciana i el seu entorn. En concret:

a) Avaluar l'estratègia d'intel·ligència artificial de la Comunitat Valenciana i el seu impacte en els diferents sectors productius i estrats socials, amb especial atenció a l'accés i adquisició de competències.

b) Mesurar la implantació i impacte de la IA en diferents sectors, d'acord amb els indicadors que es determinen per l'Observatori.

c) Establir mecanismes de vigilància tecnològica per sectors o àmbits d'interés, realitzant anàlisis comparades.

d) Emmarcar les iniciatives de l'Observatori contemplant la visió ètica, considerant els espais de referència nacional i europea, supervisant la seua aplicació.

e) Monitorar l'estat de la IA i el seu ecosistema en la Comunitat Valenciana de manera comparativa amb altres espais estratègics líders en aquesta matèria.

4. Qualssevol altres funcions que, en l'àmbit dels seus objectius, li siguen encomanades per la Conselleria competent en matèria d'innovació tecnològica.





CAPÍTOL II

Composició i forma de nomenament



Article 4. Composició

1. El Ple de l'Observatori estarà compost pels següents membres:



a) La Presidència del Ple correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en innovació tecnològica o persona en qui delegue.



b) La Vicepresidència Primera correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda i model econòmic o persona en qui delegue.

c) La Vicepresidència Segona correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en matèria de sanitat universal i salut pública o persona en qui delegue.

d) La Secretaria del Ple, amb les funcions indicades en l'article 7, serà exercida per una persona designada pel Ple entre el personal funcionari del subgrup A1 de titulació, adscrita a la direcció general amb competències en matèria de societat digital, que actuarà amb veu i sense vot.

e) Les vocalies estaran representades per les persones especificades en l'article 5 i seran nomenades, a petició de l'entitat corresponent, per la persona titular de la conselleria competent en innovació tecnològica.

2. Les comissions de l'Observatori es crearan per mandat del Ple per a dur a terme actuacions de les funcions recollides en aquest decret del Consell o altres de similar naturalesa que es puguen considerar. Estaran formades almenys per tres persones triades entre les integrants del Ple o persona en qui deleguen i un màxim de deu. Podran comptar amb la participació d'especialistes en la matèria de què es tracte.



Cada comissió nomenarà una persona representant que donarà trasllat al Ple de les propostes de treballs i dels avanços realitzats en la següent reunió que es produïsca.

La conselleria competent en innovació tecnològica, a través de la direcció general amb competències en avanç de la societat digital, aportarà els mitjans necessaris per a la realització dels treballs determinats pel Ple.



Article 5. Vocals

Les vocalies estaran integrades per les següents persones:

1. En representació de la Generalitat:

a) La persona titular de la direcció general competent en matèria d'avanç de la societat digital o persona en qui delegue.

b) La persona titular de la direcció general competent en innovació o persona en qui delegue.

c) La persona titular de la direcció general competent en matèria de lluita contra la bretxa digital o persona en qui delegue.

d) La persona titular de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI) o persona en qui delegue.

e) La persona titular de la direcció general competent en matèria de tecnologies de la informació i comunicació o persona en qui delegue.



f) La persona titular de la direcció general competent en matèria de tecnologies de la informació i comunicació de l'àmbit sanitari o persona en qui delegue.

g) La persona titular de la direcció general competent en matèria d'impuls a la competitivitat empresarial o persona en qui delegue.

h) La persona titular de la direcció general competent en matèria d'innovació educativa i ordenació o persona en qui delegue.

i) La persona titular de la direcció general competent en matèria de Formació Professional i ensenyaments de règim especial o persona en qui delegue.

j) Un representant de la Delegació de Protecció de Dades de la Generalitat.

k) La persona representant del Consell Valencià de Transparència.



2. Entitats i organitzacions:

a) Una persona en representació de la Valencian Graduate School and Research Network of Artificial Intelligence (VALGRAI).

b) Una persona en representació de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.

c) Una persona en representació de cadascuna de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives d'acord amb el Decret 193/2015, que aprova el Reglament de la Llei 7/2015, de participació i col·laboració institucional de les organitzacions sindicals i empresarials representatives de la Comunitat Valenciana.

d) Una persona en representació de la Xarxa d'Instituts Tecnològics de la Comunitat Valenciana.

e) Una persona representant de l'associació de col·legis professionals amb major nombre de col·legis representats de Castelló, València i Alacant.

f) Una persona en representació del Comité d'Entitats Representants de Persones amb Discapacitat de la Comunitat Valenciana (CERMI-CV) en representació del sector social de la discapacitat.

g) La Presidència de l'Observatori podrà designar fins a quatre vocals triats entre persones expertes i professionals de reconegut prestigi i experiència en diferents àrees de coneixement relacionades amb les funcions pròpies de l'Observatori.

3. Representants de la Comunitat Valenciana en altres entitats nacionals relacionades amb la IA:

a) Una persona representant de l'Associació Espanyola de l'Economia Digital (Adigital).

b) Una persona en representació de la Fundació de la Comunitat Valenciana Unitat Ellis Alacant.

c) Una persona representant de l'Associació Espanyola de Startups.

d) Una persona representant de l'Associació Nacional de Big Data i Analytics (ANBAN).

e) Una persona representant de l'Associació d'Experts Nacionals de l'Advocacia TIC (ENATIC).

f) Una persona representant del Consell General de Col·legis Oficials Professionals d'Enginyeria en Informàtica (CCII).

g) Una persona representant del Col·legi Oficial d'Enginyers de Telecomunicació de la Comunitat Valenciana (COITCV).

h) Una persona representant de l'Institut de l'Enginyeria d'Espanya (IIES).

i) Una persona representant de l'Associació Espanyola per a la Digitalització (DigitalES).

j) Una persona representant de SPAIN AI.

4. En funció dels assumptes a tractar, la Presidència de l'Observatori podrà convidar a les reunions del Ple altres persones representants de les administracions públiques o representants de grups d'interés, organitzacions socials, persones expertes i professionals, que podran participar amb veu però sense vot.

5. La composició s'ajustarà als principis de presència equilibrada entre homes i dones, que estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, per a la igualtat entre dones i homes.



6. Les persones que ostenten les vocalies d'aquest article no podran, a títol personal, prestar serveis de cap tipus ni mantindre cap relació contractual amb la Conselleria.



Article 6. Nomenament i cessament de vocals

1. El nomenament de les vocalies de l'Observatori el realitzarà la Presidència, ateses les propostes emeses pels òrgans o entitats que corresponga en cada cas, que hauran de constar de dues persones, una vocal i una altra suplent.

2. La Presidència de l'Observatori acordarà el cessament de les persones vocals de l'Observatori per les següents causes:

a) Renúncia per escrit de les persones titulars.

b) A petició de l'entitat o òrgan que va proposar el seu nomenament.

c) Incompliment greu dels seus deures i obligacions com a vocal de l'Observatori.

d) Condemna en virtut de sentència ferma en els supòsits de delicte dolós.

e) Incapacitat declarada en decisió judicial ferma.



Article 7. Secretaria

Correspon a la persona titular de la Secretaria de l'Observatori Valencià de la Intel·ligència Artificial:

a) La preparació de l'ordre del dia de les convocatòries.

b) Les tasques d'arxivament, documentació i serveis de suport tècnic a l'Observatori.

c) La convocatòria, per ordre de la persona titular de la Presidència, de les seues reunions i alçar les corresponents actes.





CAPÍTOL III

Règim jurídic i normes d'actuació



Article 8. Funcionament i règim jurídic.

1. L'Observatori funcionarà en Ple i en comissions de treball.

2. El Ple es reunirà, almenys, una vegada a l'any amb caràcter ordinari i, de manera extraordinària, totes les vegades que siga convocat per la Presidència, per iniciativa pròpia o a proposta de la majoria simple dels seus integrants. La convocatòria de les reunions es realitzarà per la Secretaria de l'Observatori, per ordre de la Presidència.

3. El Ple acordarà la creació de totes les comissions o grups de treball que estime oportú, que es constituiran, amb l'aprovació prèvia per la majoria dels seus membres, en funció de la matèria concreta relacionada amb la IA que es considere necessari analitzar.

A aquestes comissions de treball podran incorporar-se representants de grups d'interés, persones expertes i professionals, amb la finalitat d'elaborar els informes tècnics pertinents.

4. Es podran crear tantes comissions com es consideren i dels resultats d'aquestes s'haurà de donar compte en la immediata reunió del plenari que se celebre després de la finalització dels treballs.

5. Corresponen a la Presidència del Ple les següents funcions:

a) La representació de l'Observatori, actuant com a càrrec de portaveu d'aquest.

b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries, així com la fixació de l'ordre del dia.

c) Presidir les sessions i moderar el desenvolupament d'aquestes assegurant el compliment del que es disposa en aquest decret del Consell.

d) Visar les actes i certificacions dels acords de l'òrgan.

e) Exercir totes les altres funcions que siguen inherents a la seua condició en la Presidència de l'òrgan.

6. Corresponen a les persones titulars de les vicepresidències del Ple les següents funcions:

a) Substituir la persona titular de la Presidència, segons l'ordre de prelació previst en l'article 4 d'aquest decret del Consell, en els casos de vacant, malaltia, absència i altres causes d'impossibilitat.

b) Totes les funcions que els siguen delegades per la persona titular de la Presidència.

7. Són atribucions dels membres del Ple:

a) Assistir a les reunions i participar en els debats, exposant la seua opinió i formulant les propostes que estimen convenients.

b) Proposar a la Presidència, a través de la Secretaria, la inclusió de punts en l'ordre del dia de les sessions ordinàries. Quan la proposta d'inclusió siga presentada per un terç dels membres, el tema s'inclourà en l'ordre del dia.

c) Rebre amb una antelació mínima de 2 dies la convocatòria de les reunions, que contindrà l'ordre del dia.

d) Exercir el seu dret al vot i formular el seu vot particular, així com expressar el sentit del seu vot i els motius que el justifiquen.

e) Formular precs i preguntes.

f) Obtindre la informació necessària per a complir les funcions assignades.

g) Totes les altres funcions que siguen inherents a la seua condició.

8. El Ple aprovarà un reglament intern de funcionament de l'Observatori, que s'ajustarà a les normes bàsiques sobre el funcionament d'òrgans col·legiats previstes en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

9. Les persones integrants de l'Observatori no tindran dret a cap remuneració o indemnització per l'exercici de les seues funcions.

L'Observatori de la Intel·ligència Artificial de la Comunitat Valenciana, ja siga en Ple o en Comissions de treball, ajustarà el seu funcionament a les previsions establides en el present Decret, així com a les contingudes en la Secció 3a del Capítol II de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



Article 9. Difusió de continguts i consultes ciutadanes.

S'habilitarà un portal web específic que permeta l'accés a la informació oferida per l'Observatori d'acord amb la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de la Generalitat, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, així com la realització de consultes ciutadanes d'acord amb normativa vigent.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació i desenvolupament d'aquest decret del Consell no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la Direcció General per a l'Avanç de la Societat Digital. El funcionament de l'Observatori serà atés amb els mitjans personals i materials existents en la Conselleria.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

Es faculta la persona titular de la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital per a aprovar les disposicions necessàries per al desplegament d'aquest decret del Consell.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret del Consell entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 9 de juny de 2023



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera d'Innovació, Universitats,

Ciència i Societat Digital,

JOSEFINA BUENO ALONSO

Mapa web