Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 31 de març de 2023, del Consell, pel qual queden subjectes a auditoria pública en substitució d'intervenció prèvia els expedients d'incapacitat temporal tramitats en l'aplicació SIGNO relatius a personal pertanyent al Règim General de la Seguretat Social. [2023/3788]

(DOGV núm. 9572 de 12.04.2023) Ref. Base de dades 003818/2023


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic
    Grup temàtic: 000



L'Ordre ISM/2/2023, d'11 de gener, per la qual es modifica l'Ordre ESS/1187/2015, de 15 de juny, per la qual es desenvolupa el Reial decret 625/2014, de 18 de juliol, pel qual es regulen determinats aspectes de la gestió i control dels processos per incapacitat temporal en els primers tres-cents seixanta-cinc dies de la seua duració (BOE 11, 13 gener de 2023), ha canviat la redacció del seu article 10, quedant aquest redactat de la següent manera:

«Article 10. Comunicació a les empreses.

D'acord amb el que es preveu en l'article 7.2 del Reial decret 625/2014, de 18 de juliol, l'Instituto Nacional de la Seguridad Social comunicarà a l'empresa, per mitjans electrònics a través del fitxer «INSS EMPRESAS» del sistema de Remisión Electrónica de Datos (RED) i com a màxim en el dia hàbil següent al de la seua recepció en aquest Institut, les dades identificatives de caràcter merament administratiu relatius als comunicats mèdics de baixa, confirmació i alta emesos pels facultatius del servei públic de salut o de la mútua, referits als seus treballadors i treballadores.

Així mateix, quan el comunicat mèdic d'alta siga emés per l'inspector mèdic de l'Instituto Nacional de la Seguridad Social o de l'Instituto Social de la Marina, l'entitat gestora que l'emeta comunicarà a l'empresa, a través del citat fitxer «INSS EMPRESAS», les dades merament administratives relatius a l'alta mèdica dels seus treballadors i treballadores, en el termini establit en l'article 7.4 del Reial decret 625/2014, de 18 de juliol.

Quan la persona treballadora pertanga a algun col·lectiu respecte del qual l'empresa o ocupador no tinga obligació d'incorporar-se al sistema RED, les comunicacions a què es refereix aquest article es practicaran per mitjans electrònics, a través del servei corresponent de la seu electrònica de la Secretaría de Estado de la Seguridad Social y Pensiones (SEDESS), d'acord amb el que es preveu en la regulació de les notificacions i comunicacions electròniques en l'àmbit de l'Administració de la Seguretat Social, quan el destinatari estiga obligat a la seua utilització o haguera optat per ella.

En un altre cas, la comunicació es realitzarà mitjançant correu ordinari, sense perjudici de la posada a disposició a través del citat servei de manera simultània.»

A conseqüència d'aquest canvi normatiu, a partir d'1 d'abril de 2023, la informació que els serveis públics de salut proporcionen als treballadors pertanyents al Règim General de la Seguretat Social (comunicats d'alta, baixa i confirmació d'incapacitats temporals i accidents de treball), en format paper, desapareixerà, i la comunicació d'aquestes dades, es realitzarà directament a l'empresa. Per tant, la comunicació de dades relatives a ITs, que es genere tant en atenció primària, com en atenció especialitzada, així com en la inspecció mèdica, serà remesa directament per l'INSS a l'Administració, mitjançant els denominats fitxers INSS EMPRESAS (fitxers FIE), a través del seu sistema de comunicació amb les empreses SILTRA.



El descrit anteriorment, afecta ineludiblement al procés de fiscalització de les comentades incidències en nòmina. Si amb anterioritat a l'entrada en vigor de l'esmentada norma, la fiscalització consistia a comprovar que les dades de la proposta generada per l'òrgan gestor coincidien amb les dades del comunicat de baixa/alta emés pel facultatiu o inspecció mèdica facilitats pel treballador, a partir de l'1 d'abril aquestes dades directament seran carregats en el sistema procedents d'un fitxer facilitat pel mateix INSS. D'una banda, resulta inqüestionable per l'òrgan fiscalitzador la validesa d'aquests i, d'altra banda, en tractar-se de la càrrega d'un fitxer no pot qüestionar-se l'existència d'errors en la introducció de la informació.

D'acord amb l'article 97 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, la funció interventora té per objecte controlar, abans que siguen aprovats, entre altres, els actes, documents i expedients de l'Administració de la Generalitat i els seus organismes autònoms que donen lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, així com els ingressos i pagaments que d'ells es deriven.

No obstant això, l'anterior, l'article 98.2 de la citada Llei 1/2015, habilita al Consell, a proposta de la Intervenció General de la Generalitat, per a acordar de forma motivada l'aplicació del control financer permanent o de l'auditoria pública, en substitució de la funció interventora en els òrgans de l'Administració de la Generalitat o organismes autònoms dependents d'aquesta, bé respecte de tota la seua activitat o exclusivament respecte d'algunes àrees de gestió. Aquests acords, així com els motius que els justifiquen, han de ser publicats en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana en el termini màxim de vint dies des de la seua aprovació.

En virtut de l'anterior, vista la proposta de la Intervenció General de la Generalitat, el Consell, a proposta del conseller d'Hisenda i Model Econòmic





ACORDA



Amb efectes de l'1 d'abril, queden subjectes a auditoria pública, en els termes de l'article 123.2.b de la Llei 1/2015, en substitució de la intervenció prèvia, els expedients de despeses de personal d'incapacitat, temporal tramitats en l'aplicació SIGNO relatius a personal pertanyent al Règim General de la Seguretat Social.



València, 31 de març de 2023



La consellera secretària,

AITANA MAS MAS

Mapa web