Ficha docv

Ficha docv









DECRET 217/2023, de 14 de desembre, del Consell, pel qual s'establixen les bases reguladores del programa d'ajudes econòmiques a les persones consumidores beneficiàries del bo social tèrmic per a 2020. [2023/12696]

(DOGV núm. 9750 de 21.12.2023) Ref. Base de dades 012259/2023


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
    Grup temàtic: Ajudes
    Matèries: Indústria i energia



El bo social tèrmic va ser creat mitjançant el Reial decret llei 15/2018, de 5 d'octubre, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors i de les consumidores, com a part de la política de lluita contra la pobresa energètica i inspirat en els principis reformadors que es formularien en l'Estratègia nacional contra la pobresa energètica 2019-2024. El bo social tèrmic es configura com un programa de concessió directa d'ajudes destinades a pal·liar la pobresa energètica en persones consumidores vulnerables, quant a energia destinada a usos tèrmics, com, per exemple, calefacció, aigua calenta sanitària o cuina. Tal com ha sigut delimitat en el Reial decret llei 15/2018, les persones beneficiàries del bo seran aquelles que hagen sigut beneficiàries del bo social d'electricitat en data 31 de desembre de l'any anterior.

L'any 2020, la competència de la gestió i del pagament del bo social tèrmic va ser transferida a les comunitats autònomes, les quals s'encarregarien des de llavors de la gestió dels fons procedents del Ministeri per a este fi. La tramitació i el pagament de les ajudes corresponents a 2021 i 2022 a les persones beneficiàries va dur-los a terme l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), amb una xifra anual aproximada de més de 163.500 expedients; no obstant això, les ajudes corresponents a 2020 no van poder tramitar-se, atesa la litigiositat produïda en aquell exercici arran de la Sentència 134/2020, de 23 de setembre, de 2020, del Tribunal Constitucional, que va resoldre el Recurs d'inconstitucionalitat 4178-2019 interposat pel Govern Basc en relació amb diversos preceptes del Reial decret llei 15/2018.



Atés el context i la dimensió de la pobresa energètica a la Comunitat Valenciana, que ha pogut conéixer-se després de l'experiència adquirida en els últims anys mitjançant l'execució de l'Estratègia nacional contra la pobresa energètica 2019-2024, en concret el primer eix dedicat al coneixement del fenomen de la pobresa energètica i a l'obtenció d'indicadors, es considera que, mentre la situació de vulnerabilitat i el dret a la percepció de l'ajuda en l'exercici 2020 es consideren vigents, resulta necessari este decret per a contribuir a pal·liar la pobresa energètica de les persones consumidores que en aquell exercici tenien dret a percebre-la, i, en este sentit, per mitjà d'este decret, la Generalitat Valenciana articula ajudes directes mitjançant l'abonament d'un pagament únic en concepte de bo social tèrmic a les persones que tenien la consideració de beneficiàries en 2020 per ser beneficiàries d'ajudes del bo social d'electricitat el dia 31 de desembre de 2019. Per tot el que s'ha exposat amb anterioritat, es considera d'interés públic l'atorgament directe d'estes subvencions als beneficiaris del bo social elèctric.



D'acord amb el Decret 112/2023, de 25 de juliol, del Consell, pel qual s'establix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, les competències en matèria d'energia corresponen a la Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme. Per la seua banda, l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial, d'acord amb el seu Reglament d'organització i funcionament aprovat mitjançant el Decret 4/2013, de 4 de gener, del Consell, té entre les seues competències les d'analitzar, assessorar, proposar i executar mesures en matèria de conservació, estalvi i diversificació energètica en tots els sectors empresarials, inclosa la concessió d'ajudes i incentius en estes matèries, així com totes les actuacions que siguen necessàries i adequades per a la consecució dels fins i objectius de l'entitat, o les que se li puguen atribuir o assignar.

Estes ajudes han sigut recollides en l'actualització del Pla estratègic de subvencions de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball 2022-2024, mitjançant la Resolució del 19 d'abril de 2023.

El decret s'estructura en 15 articles i una disposició final, que tenen com a objecte establir les bases reguladores del programa d'ajudes econòmiques a les persones consumidores beneficiàries del bo social tèrmic per a 2020.

Este decret llei s'ajusta als principis de bona regulació recollits en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En concret, es complixen els principis de necessitat i eficàcia, atés que la raó d'interés general en què es funda la norma respon a la necessitat de regular mesures urgents d'ajuda a les persones que tenien la consideració de beneficiàries en 2020 del bo social tèrmic, mitjançant l'abonament d'un pagament únic. De la mateixa manera, es respecta el principi d'eficiència, ja que no s'imposen càrregues administratives a les persones beneficiàries, i es potencia, així, la simplificació administrativa especialment en el tràmit d'iniciació. Finalment, quant al principi de transparència, vista la urgència per a l'aprovació d'esta norma, s'exceptuen els tràmits de consulta pública i d'audiència i informació públiques, de conformitat amb l'article 133.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.



Estes ajudes no necessiten ser notificades a la Comissió Europea per no reunir tots els requisits de l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, ja que van dirigides a persones físiques que no exercixen activitat econòmica.

Per tot el que s'ha exposat, i després d'haver seguit els tràmits que es recullen en l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i en virtut del que disposa l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, amb deliberació prèvia del Consell en la reunió de 14 de desembre de 2023,





DECRETE



Article 1. Objecte de les ajudes i règim jurídic aplicable

1. S'aproven les bases que regulen la concessió d'ajudes urgents, per concessió directa, a persones que tenien la consideració de beneficiàries en 2019 del bo social d'electricitat, mitjançant l'abonament d'un pagament únic en concepte de bo social tèrmic.

2. Estes ajudes es regiran, a més de pel que disposen estes bases, per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, pels preceptes declarats bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i les seues disposicions de desplegament, i qualsevol altra normativa de preceptiva aplicació.



Article 2. Procediment de concessió

Estes ajudes es concedixen de manera directa, d'acord amb el que es preveu en l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, i del que es preveu en l'article 22.2.c, en relació amb el que s'establix en els apartats 2 i 3 de l'article 28 de la Llei 38/2003.



Article 3. Raons d'interés públic que concorren en la concessió i la impossibilitat de la convocatòria pública

La subvenció regulada en este decret té caràcter singular, derivat de les situacions de pobresa energètica, i respon a la finalitat de reduir els efectes negatius que esta situació provoca en les llars de les persones beneficiàries del bo social d'electricitat 2019, la qual cosa determina la concurrència de raons d'interés social i humanitari. Atés que les ajudes es concedixen a totes les persones en les quals concorre el requisit esmentat anteriorment, i tractant-se d'un col·lectiu vulnerable, es requerix la seua concessió directa, sense que procedisca una convocatòria pública.



Article 4. Persones beneficiàries i requisits

1. Seran beneficiàries les persones físiques que reunisquen els requisits següents:

a) Que tingueren la condició de beneficiàries del bo social d'electricitat el dia 31 de desembre de 2019, d'acord amb la definició que establix l'article 8 del Reial decret llei 15/2018.

b) Que el punt de subministrament pel qual és beneficiària del bo social estiga radicat a la Comunitat Valenciana.

La condició de persona beneficiària serà intransmissible per qualsevol negoci jurídic, atés el seu caràcter personalíssim.

2. Atesa la naturalesa social de la subvenció, la quantia de l'import individual de l'ajuda, l'elevat nombre de les possibles persones beneficiàries i la condició de persones pertanyents a col·lectius de consumidors econòmicament o socialment més vulnerables, se n'exceptua l'aplicació de les prohibicions establides en l'apartat 2 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

3. Resulta d'aplicació a estes ajudes el que preveu l'apartat 7 de l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.



Article 5. Import de les ajudes

1. La quantia que ha de percebre cada persona beneficiària es determinarà atenent el seu grau de vulnerabilitat, així com la zona climàtica on es troba l'habitatge, segons la taula següent:



Zona

Climàtica Beneficiari/ària vulnerable

Ajuda (€) Beneficiari/ària vulnerable sever/a amb el risc d'exclusió social

Ajuda (€)

B 37,68 € 60,29 €

C 49,84 € 79,74 €

D 67,56 € 108,10 €

E 77,46 € 123,94 €





Quant a les definicions de persona beneficiària vulnerable, vulnerable severa i vulnerable amb risc d'exclusió social, s'ajustarà al que es disposa en els articles 3 i 4 del Reial decret 897/2017, de 6 d'octubre, pel qual es regula la figura del consumidor vulnerable, el bo social i altres mesures de protecció per als consumidors domèstics d'energia elèctrica.

S'identificarà la zona climàtica a la qual pertany l'habitatge en funció de l'altitud sobre el nivell de la mar de la localitat en la qual se situe i la seua capital de província, d'acord amb els valors establits en l'apèndix B del document bàsic «Estalvi d'energia» del Codi Tècnic d'Edificació. A la Comunitat Valenciana, les zones climàtiques poden ser: B, C, D i E.

2. Els crèdits que finançaran estes ajudes ascendixen a 9.272.862,64 euros. D'acord amb la previsió legal de l'últim paràgraf de l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, es tramitarà un expedient per a habilitar els crèdits en el capítol de transferències corrents del pressupost de la Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, i en el mateix capítol del pressupost de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial, amb la creació, en este últim, de la corresponent línia de subvenció de concessió directa.



Article 6. Resolució de concessió i recursos

1. El procediment s'impulsarà d'ofici en tots els seus tràmits.

2. L'IVACE recaptarà, dels anomenats comercialitzadors de referència del mercat elèctric i de qualsevol altra administració o entitat pública, la informació estrictament necessària per a l'atorgament de les ajudes previstes en este decret.

3. Rebuda la informació necessària per a procedir a la concessió d'estes ajudes, es procedirà al processament d'esta per part de l'IVACE. A continuació, la presidenta de l'IVACE dictarà una resolució el contingut de la qual, de conformitat amb el que preveu l'article 46 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es publicarà, de manera succinta, en la pàgina web de l'IVACE (www.ivace.es) i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. La publicació contindrà un enllaç de manera que totes les persones que consideren que puguen ser-ne beneficiàries consulten si ho són, així com l'import corresponent.

Igualment, les persones beneficiàries podran renunciar al cobrament de la subvenció en el termini indicat en la resolució. Transcorregut el termini sense haver rebut renúncia, es considerarà que la persona beneficiària accepta la subvenció concedida.

4. La resolució de concessió posarà fi a la via administrativa i, en contra, s'hi podrà interposar un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la publicació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que establixen els articles 8 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o, potestativament, un recurs de reposició davant de la presidenta de l'IVACE en el termini d'un mes, computat en els mateixos termes, de conformitat amb el que disposen els articles 112, 114, 115, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això, sense perjudici que la persona interessada hi puga presentar qualsevol altre recurs que estime pertinent.



Article 7. Forma de pagament

1. El pagament de les ajudes es lliurarà d'una sola vegada i s'efectuarà mitjançant transferència al corresponent compte bancari de les persones beneficiàries que hagen facilitat els comercialitzadors de referència del mercat elèctric.

2. Atesa la naturalesa de la subvenció i les característiques d'especial vulnerabilitat dels possibles beneficiaris, no seran aplicables les previsions contingudes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003.

3. D'acord amb la previsió continguda en l'apartat 3 de la disposició transitòria novena de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, es reconeix la condició de persona beneficiària, encara que la persona no estiga al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social o tinga la condició de subjecte deutor per resolució de procedència de reintegrament.



Article 8. Obligacions

Són obligacions de les persones beneficiàries:

a) Facilitar totes les dades i la informació relacionades amb l'ajuda concedida que els requerisca l'IVACE.

b) Comunicar a l'IVACE qualsevol incidència que es produïsca en relació amb la consideració de persona beneficiària del bo social tèrmic en 2020.

c) Si es donen les causes, procedir al reintegrament dels fons percebuts.

d) Sotmetre's a les actuacions de control financer que preveuen els articles 113 i següents de la Llei 1/2015, així com les que puguen dur a terme la Generalitat i altres òrgans de control.



Article 9. Reintegrament

En els casos previstos en l'article 37 de la Llei general de subvencions, pertocarà el reintegrament de la quantitat percebuda i l'exigència de l'interés de demora corresponent des del moment del pagament de l'ajuda fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament.



Article 10. Compatibilitat de les ajudes

Estes ajudes seran compatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats, locals, autonòmics, estatals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.





Article 11. Incidències

La persona titular de la direcció general de l'IVACE tindrà la competència per a resoldre les incidències de qualsevol naturalesa que es produïsquen després de la concessió de les ajudes, inclosa la resolució de declaració de renúncies.



Article 12. Comunicació d'ajudes públiques a la Unió Europea

1. Les ajudes regulades en este decret són compatibles amb el mercat interior, perquè no reunixen els requisits acumulatius exigits en l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, ja que les persones beneficiàries no són empreses productores de béns o prestadors de serveis en el mercat, sinó persones físiques beneficiàries del bo social tèrmic.

2. Atés que es tracta d'ajudes no subjectes a l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, i d'acord amb el que establix l'article 3.4 del Decret 128/2017, de 7 de setembre, del Consell, regulador del procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, les subvencions establides per mitjà d'este decret no requerixen notificació o comunicació en la Comissió Europea.





Article 13. Augments de crèdit

Els eventuals augments sobrevinguts en el crèdit disponible possibilitaran que es dicten resolucions de concessió complementàries per a aquelles persones que complisquen tots els requisits, però no hagen sigut beneficiàries d'ajudes previstes en este decret.



Article 14. Habilitació

S'habilita la persona titular de la Direcció General de l'IVACE per a dictar les instruccions i adoptar les mesures que considere oportunes per a l'aplicació i l'execució del present decret.



Article 15. Protecció de dades de caràcter personal

1. L'obtenció de les dades necessàries de les comercialitzadores de referència s'ajustarà al que disposa el Decret llei 13/2023, de 5 de desembre, del Consell, pel qual es regula la comunicació d'informació a la Generalitat per les empreses comercialitzadores de referència per a la gestió del bo social tèrmic i altres mesures relacionades de caràcter social.

2. La gestió d'estes ajudes comporta el tractament de dades de caràcter personal, de manera que s'han d'aplicar les mesures i garanties regulades en la normativa en matèria de protecció de dades, especialment el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'estes dades, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



En compliment del que disposa l'article 14 del reglament esmentat, la informació en matèria de protecció de dades és la següent:

a) Té la condició de responsable del tractament l'IVACE.

b) La finalitat per al tractament de dades personals serà la gestió de la concessió d'ajudes en matèria de bo social tèrmic de l'exercici 2020.



c) La font de la qual procedixen les dades personals serà la proporcionada per les comercialitzadores de referència.

d) Les bases de legitimació general aplicables al tractament de dades són les que regulen els apartats c i e de l'article 6.1 del Reglament general de protecció de dades (l'interés públic i l'obligació legal), en relació amb les normes específiques que regulen este procediment.

e) Les dades podran comunicar-se a entitats col·laboradores en la gestió d'estes ajudes de les previstes en la legislació sobre subvencions, amb les quals se subscriuran els corresponents documents de salvaguarda de les dades.

f) El responsable podrà efectuar, en l'exercici de les seues competències, les verificacions necessàries per a comprovar l'exactitud de les dades declarades per la persona interessada i que estiguen en poder de les administracions públiques.

g) Les dades es conservaran durant el temps necessari per a complir la finalitat per a la qual s'hagen recaptat i per a determinar les possibles responsabilitats que es puguen derivar d'esta finalitat i del tractament de les dades, i de conformitat amb la normativa d'arxius i documentació.



No obstant això, les dades personals es podran conservar durant períodes més llargs sempre que es tracten exclusivament amb finalitats d'arxiu en interés públic, finalitats d'investigació científica o històrica o finalitats estadístiques, sense perjudici de l'aplicació de les mesures tècniques i organitzatives apropiades a fi de protegir els drets i les llibertats de la persona interessada.

i) La persona interessada té dret a sol·licitar l'accés, la rectificació i la supressió de les seues dades de caràcter personal, així com a sol·licitar la limitació o l'oposició al tractament d'estes i a no ser objecte de decisions individuals automatitzades, de manera presencial o telemàtica, de conformitat amb el que preveu l'enllaç següent: sede.gva.es/va/proc19970.

j) Sense perjudici de qualsevol altre recurs administratiu o acció judicial, si la persona interessada considera vulnerat el seu dret a la protecció de dades, pot reclamar a la Delegació de Protecció de Dades de manera presencial o telemàtica, d'acord amb el que es preveu en l'enllaç següent: sede.gva.es/va/proc22094; això, sense perjudici de la possibilitat de reclamar a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.







DISPOSICIÓ FINAL



Este decret entrarà en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra este decret, que esgota la via administrativa, s'hi podrà interposar un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de publicar-se, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, d'acord amb el que establix l'article 10 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o, potestativament, un recurs de reposició davant d'este mateix òrgan en el termini d'un mes, computat en els mateixos termes, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això, sense perjudici que les persones interessades puguen presentar qualsevol altre recurs que estimen pertinent.



València, 14 de desembre de 2023



El president de la Generalitat,

CARLOS MAZÓN GUIXOT



La consellera d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme,

NURIA MONTES DE DIEGO

Mapa web