Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ d'1 de juny de 2022, del director general de l'Institut Valencià de Finances. per la qual es convoca la línia de finançament «Préstec Bonificat IVF - Grans Distribuïdors de Productes Agrícoles» [2022/5186]

(DOGV núm. 9360 de 13.06.2022) Ref. Base de dades 005240/2022




Antecedents

I. El passat 11 de maig de 2022 el consell general de l'ivf va autoritzar la creació de la línia de finançament bonificat ivf – Grans Distribuïdors de Productes Agrícoles per a l'exercici 2022 per un import total de 10.000.000 euros. Aquesta línia de finançament està subjecta al que es disposa en l'article 171 de la Llei 5/2013, de 23 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat.

II. L'Institut Valencià de Finances ha reservat fons propis per valor de 9 milions d'euros per a finançar la part reembossable del a finançament. El tram no reembossable dels préstecs, equivalent al 10 % del seu valor nominal, es finançarà mitjançant la subvenció de capital concedida per la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica a l'Institut Valencià de Finances per a l'exercici 2022, a través la línia pressupostària X8812000 «Ajuda al finançament de projectes empresarials», del programa 542.70 d'Indústries Agroalimentàries per a l'exercici 2022 del Pressupost de la Generalitat Valenciana, que compta amb una dotació pressupostària total d'un milió d'euros.

Per tot l'exposat, resolc:



Primer

Aprovar la convocatòria de la línia de finançament Préstec Bonificat IVF – Grans Distribuïdors de Productes Agrícoles, que s'incorpora com a Annex a aquesta resolució.



Segon

La Resolució entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 1 de juny de 2022.– El director general IVF: Manuel Illueca Muñoz.





ANNEX

Convocatòria de la línia de finançament «

Préstec Bonificat IVF – Grans Distribuïdors

de Productes Agrícoles»



Durant l'últim any, i en coherència amb la situació econòmica derivada de la pandèmia, l'Institut Valencià de Finances (IVF) ha orientat la seua activitat creditícia majoritàriament a sostindre les necessitats de circulant de les empreses que tenen la seua seu social o establiment d'activitat en la Comunitat Valenciana. En concret, l'IVF ha injectat al teixit productiu valencià 223,1 milions d'euros en l'exercici 2021 mitjançant diferents línies de finançament que contemplaven préstecs ordinaris a tipus d'interés de mercat, préstecs amb bonificació de les quotes d'amortització en determinats suposats, i fins i tot préstecs amb pacte de subordinació quan la situació financera del prestatari així ho recomanava. Més de dos mil empreses de la gran majoria de sectors d'activitat s'han beneficiat d'aquestes iniciatives que, juntament amb les ajudes directes atorgades per la Generalitat Valenciana, en col·laboració amb altres Administracions, han contribuït de manera efectiva a preservar el seu cicle de l'explotació, impulsar la seua inversió productiva i mitigar l'erosió del seus fons propis ocasionada per la reducció de la demanda durant els pitjors mesos de la pandèmia.



En els últims mesos, a mesura que el procés de vacunació ha anat avançant, l'economia valenciana ha registrat un notable dinamisme, que està permetent una forta recuperació de l'ocupació en els sectors més afectats per la pandèmia. No obstant això, persisteixen una sèrie de factors de risc que afigen incertesa a la situació econòmica regional. D'una banda, s'observa un fort increment tant del preu de l'energia com de determinades matèries primeres clau, a més d'uns certs problemes en el subministrament d'alguns inputs de producció, especialment en companyies que formen part de cadenes de valor de naturalesa global. Aquestes circumstàncies estan encarint els costos mitjans de fabricació, en un context mundial d'elevada competència, que no sempre permet traslladar als preus de venda els increments registrats en els costos. D'altra banda, encara que la vacunació avança ràpidament a Espanya, no existeixen mecanismes de coordinació internacionals que garantisquen un programa de vacunació efectiu a escala global, de manera que, al costat de zones en les quals la major part de la població ha rebut ja tres dosis de la vacuna, als països menys desenvolupats el percentatge d'habitants amb la pauta de vacunació completa a penes aconsegueix el 25 %. Aquest fet afavoreix l'aparició de noves variants de la malaltia que plantegen importants riscos per a la salut de les persones, podent fins i tot, llegat el moment, obligar les autoritats sanitàries a decretar nous confinaments amb una incidència devastadora sobre l'activitat econòmica.

En aquestes condicions, l'Institut Valencià de Finances ve observant una certa atonia en la dinàmica de la inversió productiva, que pot perjudicar la competitivitat de les nostres empreses a mitjà i llarg termini. Per això, si les condicions macroeconòmiques de l'any passat obligaven a centrar els esforços a finançar el circulant de les empreses, la naturalesa contracíclica de l'Institut, com a entitat financera promocional, aconsella ara el disseny d'instruments financers que afavorisquen la inversió empresarial per a totes les grandàries d'empresa.



En concret, aquesta Convocatòria de Finançament Bonificat es dirigeix al as grans empreses valencianes que operen en la distribució de productes agrícoles, facilitant finançament per import inferior o igual a 5.000.000 euros, amb un Tram No Reembossable del 10 % per a projectes d'inversió. L'IVF es reserva la possibilitat de sol·licitar garanties addicionals al prestatari en funció del risc de crèdit de l'operació plantejada.

En reunió celebrada el passat 11 de maig de 2021, el Consell General de l'IVF va decidir autoritzar el director General de l'IVF la publicació de la convocatòria del citat instrument financer, sota la denominació de «Préstec Bonificat IVF – Grans Distribuïdors de Productes Agrícoles».

Per això, dispose la publicació de la CONVOCATÒRIA de la línia de finançament «Préstec Bonificat IVF – Grans Distribuïdors de Productes Agrícoles» destinat a impulsar la inversió de les grans empreses d'aquest sector que operen en la Comunitat Valenciana.



Primer. Disponibilitat pressupostària i origen del finançament.

A l'empara d'aquesta Convocatòria l'Institut Valencià de Finances podrà atorgar finançament a tercers per un import màxim de 10 milions d'euros. La part bonificada dels préstecs, que correspon als interessos bonificats i al Tram No Reembossable incorporat a aquests, es finançarà amb càrrec a la partida amb codi de línia pressupostària X8812000 ‘Ajuda al finançament de projectes empresarials», del programa 542.70 d'Indústries Agroalimentàries per a l'exercici 2022 del Pressupost de la Generalitat Valenciana per a l'exercici 2022. El Tram Reemborsable dels préstecs es finançarà amb recursos propis de l'IVF.





Segon. Objecte de la Convocatòria

1. Constitueix l'objecte de la present convocatòria l'atorgament de préstecs bonificats per al finançament d'operacions d'inversió que no s'hagen iniciat o que, almenys, no hagen finalitzat en el moment de la sol·licitud del finançament, a realitzar per grans distribuïdors de productes agrícoles que tinguen, almenys, un establiment, sucursal de producció, o sucursal de desenvolupament d'activitat radicat en la Comunitat Valenciana. La quantia del finançament atorgat per l'IVF a l'empara d'aquesta Convocatòria guardarà relació amb l'activitat econòmica realitzada pel sol·licitant en la Comunitat Valenciana o, en el seu cas, amb l'activitat econòmica que preveu realitzar després de l'atorgament del finançament.

2. Els projectes empresarials que podran acollir-se al finançament bonificat objecte d'aquesta Convocatòria tindran per finalitat les següents actuacions:

i. Ampliació i renovació de les instal·lacions, maquinària i equips;



ii. Adquisició de participacions empresarials; i

iii. Adquisició o elaboració pròpia d'actius intangibles.



Tercer. Sectors exclosos

No podran ser beneficiàries del finançament bonificat atorgat per l'IVF a l'empara de les Normes Generals i aquesta Convocatòria de desenvolupament, les entitats de dret públic, les universitats públiques, els organismes autònoms, les empreses públiques, les societats mercantils públiques entenent per tals aquelles en les quals més de la meitat del capital social pertanga directament o indirectament a una Administració pública, les Fundacions públiques, i les societats participades majoritàriament per aquestes.



Quart. Requisits per a ser beneficiari del finançament bonificat



1. El beneficiari operarà necessàriament amb el codi 4631 – Comerç a l'engròs de fruites i hortalisses, de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE-2009). Si a més d'operar en aquest sector d'activitat, el beneficiari opera també en uns altres d'activitat exclosos d'aquesta Convocatòria, podrà ser beneficiària del finançament bonificat, sempre que siga possible garantir, mitjançant la separació d'activitats i distinció de costos, que les activitats excloses no es beneficien, de cap manera, del finançament atorgat a l'empara d'aquesta Convocatòria.



2. El beneficiari del finançament tindrà, almenys, un establiment, sucursal de producció, o sucursal de desenvolupament d'activitat radicat en la Comunitat Valenciana.

3. El beneficiari serà una gran empresa, en el sentit de presentar en la data de la sol·licitud de finançament una grandària superior al que correspon a la definició de Petita i mitjana empresa recollida en l'Annex I d'aquesta convocatòria.

4. El beneficiari tindrà una antiguitat mínima de cinc anys a la data de la sol·licitud del finançament.

5. El beneficiari estarà en disposició de comptar amb totes les llicències, autoritzacions i permisos necessaris per a l'execució del projecte i complir la normativa nacional i comunitària que resulte aplicable i, en particular, en matèria de competència, contractació del sector públic i medi ambient.

6. El beneficiari acreditarà estar al corrent de compliment de les obligacions tributàries davant l'Estat i la Generalitat, així com de les obligacions davant la Seguretat Social.

7. El beneficiari no estarà subjecte a una ordre de recuperació pendent, després d'una decisió de la Comissió Europea declarant una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú.

8. El beneficiari no es trobarà en cap de les següents circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS):

a) Haver sigut condemnades mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions o ajudes públiques o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de cabals públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.



b) Haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari, haver sigut declarats insolvents en qualsevol procediment, trobar-se declarats en concurs, llevat que en aquest haja adquirit l'eficàcia un conveni, estar subjectes a intervenció judicial o haver sigut inhabilitats conforme al Reial decret legislatiu 1/2020, de 5 de maig, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Concursal, sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.

c) Haver donat lloc, per causa de la qual hagueren sigut declarats culpables, a la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'Administració.

d) Estar incursa la persona física, els administradors de les societats mercantils o aquells que ostenten la representació legal d'altres persones jurídiques, en algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat, de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques, o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius regulats en la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General, en els termes establits en la mateixa o en la normativa autonòmica que regule aquestes matèries.

e) Tindre la residència fiscal en un país o territori qualificat reglamentàriament com a paradís fiscal.

f) No trobar-se al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que reglamentàriament es determinen.

g) Haver sigut sancionat mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions conforme a les lleis que així ho establisquen.

h) No podran accedir a la condició de beneficiaris les agrupacions previstes en l'article 11.3 de la LGS, paràgraf segon quan concórrega alguna de les prohibicions anteriors en qualsevol dels seus membres.



i) Les prohibicions d'obtindre subvencions afectaran també aquelles empreses de les quals, per raó de les persones que les regeixen o d'altres circumstàncies, puga presumir-se que són continuació o que deriven, per transformació, fusió o successió, d'altres empreses en les quals hagueren concorregut aquelles.

9. Amb caràcter general, el beneficiari no ha d'estar en situació d'empresa en crisi entesa, d'acord amb el que s'estableix en el punt 2.18 del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, general d'exempció per categories, com aquella empresa en la qual concórrega almenys una de les següents circumstàncies:

a) Si es tracta d'una societat de responsabilitat limitada, quan haja desaparegut més de la meitat de la seua capital social subscrit a conseqüència de les pèrdues acumulades; és el que succeeix quan la deducció de les pèrdues acumulades de les reserves (i de tots els altres elements que se solen considerar fons propis de la societat) condueix a un resultat negatiu superior a la meitat del capital social subscrit; a l'efecte de la present disposició, «societat de responsabilitat limitada» es refereix, en particular, als tipus de societats esmentats en l'annex I de la Directiva 2013/34/UE (1) i «capital social» inclou, quan siga procedent, tota prima d'emissió;

b) Si es tracta d'una societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat, quan haja desaparegut per les pèrdues acumulades més de la meitat dels seus fons propis que figuren en la seua comptabilitat; a l'efecte de la present disposició, «societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat» es refereix, en particular, als tipus de societats esmentats en l'annex II de la Directiva 2013/34/UE;

c) Quan l'empresa es trobe immersa en un procediment de fallida o insolvència o reunisca els criteris establits en el seu Dret nacional per a ser sotmesa a un procediment de fallida o insolvència a petició dels seus creditors;

d) Quan l'empresa haja rebut ajuda de salvament i encara no haja reembossat el préstec o posat fi a la garantia, o haja rebut ajuda de reestructuració i estiga encara subjecta a un pla de reestructuració.



10. No obstant això el que s'estableix en el punt anterior, les empreses que a la data de la sol·licitud estiguen en situació de crisi, de conformitat amb el que s'estableix en el punt 2.18 del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, general d'exempció per categories, podran acollir-se a aquesta Convocatòria si, a 31 de desembre de 2019, no estaven en situació de crisi.

11. El compliment dels requisits del present article ha d'acreditar-se mitjançant la signatura de la Declaració Responsable. El fet de presentar aquesta Declaració Responsable facultarà a l'IVF per a fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per a verificar la conformitat de les dades consignades en aquestes declaracions.



Cinqué. Obligacions dels beneficiaris

1. Els beneficiaris del finançament bonificat regulat en la present Convocatòria queden sotmesos a les següents obligacions:

a) Justificar davant l'IVF el compliment dels requisits i condicions que determinen l'atorgament del finançament bonificat.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que corresponguen a l'IVF i a la Intervenció General de la Generalitat, a la Sindicatura de Comptes o a altres òrgans competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que li siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

c) Comunicar a l'IVF en la data de la signatura del contracte de préstec l'obtenció de subvencions o ajudes, procedents de qualsevol Administració o entitat, públiques o privades, nacionals o internacionals.

d) Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable al beneficiari en cada cas, amb la finalitat de garantir l'adequat exercici de les facultats de comprovació i control per part de l'IVF.

e) Procedir al reintegrament de l'import bonificat, íntegrament o en part segons corresponga, incloent els interessos legals, en el cas de revocació per incompliment dels requisits generals establits en l'art. 21 d'aquesta Convocatòria.

f) En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora d'actius fixos, el beneficiari haurà de conservar els béns per un termini que no podrà ser inferior a cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys per a la resta dels béns.



g) L'incompliment de l'obligació de conservar els béns serà causa de reintegrament, amb les següents excepcions:

i. Tractant-se de béns no inscriptibles en un registre públic, foren substituïts per uns altres que servisquen en condicions anàlogues a la fi per al que es va concedir la bonificació i aquest ús es mantinga fins a completar el període establit, sempre que la substitució haja sigut autoritzada per l'IVF.

ii. Tractant-se de béns inscriptibles en un registre públic, el canvi de destí, alienació o gravamen siga autoritzat per l'IVF. En aquest supòsit, l'adquirent assumirà l'obligació de destí dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta, del reintegrament de la bonificació.



h) Mantindre l'activitat productiva de l'empresa o negoci per un període mínim d'activitat de dotze mesos a comptar des de l'atorgament del finançament.



Sisé. Forma de presentació de sol·licituds.

1. La sol·licitud de finançament es realitzarà mitjançant el formulari d'emplenament electrònic previst en la present convocatòria com a Annex II, sent obligatòria la seua presentació en línia a través dels mitjans disponibles en la pàgina web de l'IVF (https://prestamos.ivf.es), amb signatura i registre electrònic.

2. Per a realitzar la tramitació electrònica, el sol·licitant podrà utilitzar qualsevol dels sistemes de signatura electrònica admesos en la seu electrònica del IVF (https://sede.gva.es/es/web/sede_electronica/sede_certificados), entre els quals es troba el certificat electrònic emés per l'Agència Valenciana de Certificació.

3. La presentació de la sol·licitud portarà implícita l'acceptació de les condicions d'aquesta Convocatòria.



Seté. Termini de presentació de sol·licituds.

1. Les sol·licituds podran presentar-se des de l'endemà de la publicació de la present convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de l'IVF.

2. Es podran presentar sol·licituds fins a l'1 de desembre de 2022 o fins que s'esgote el pressupost indicat en l'article primer d'aquesta Convocatòria.

3. Per a general coneixement l'IVF publicarà en la seua pàgina web la data en la qual es tancarà la convocatòria per la circumstància expressada en el paràgraf anterior.



Huité. Documentació necessària per a la presentació de les sol·licituds.

La sol·licitud anirà acompanyada de la següent documentació:

1. Imprés de sol·licitud, conforme a l'indicat en el formulari de la sol·licitud de finançament incorporat a l'Annex II de la Convocatòria.

2. S'aportarà fotocopia DNI, passaport o targeta de residència del representant legal de l'empresa sol·licitant, juntament amb la fotocòpia de l'escriptura d'apoderament. A més, s'incorporarà a la sol·licitud la fotocòpia de l'escriptura de titularitat real i l'escriptura de constitució de la societat.

3. Si la societat mercantil forma part d'un grup, s'identificaran les empreses del grup en un organigrama que inclourà els percentatges de participació en cada societat. Per a cada empresa, es reflectirà el nombre d'empleats, balanç i volum de negoci anual de l'empresa, emplenant el model de declaració de la condició de PIME:



https://www.gva.es/downloads/publicados/in/26361_es.pdf.

4. Documentació acreditativa que l'empresa compta amb un establiment, sucursal de producció o sucursal de desenvolupament d'activitat en territori valencià.

5. Declaració Responsable del compliment dels requisits per a ser beneficiari del finançament i del compromís exprés del compliment de les obligacions que en cas de resultar beneficiari correspondrien al sol·licitant, segons consta en l'Annex III.

6. Detall d'altres ajudes rebudes i/o sol·licitades, procedents de qualsevol administració o entitat pública, nacional o internacional, amb especificació del règim d'ajuda al qual s'acullen, la quantia, la data d'atorgament i l'ens atorgant. La relació indicarà expressament quines ajudes corresponen a les mateixes despeses elegibles que els inclosos en el projecte empresarial el finançament del qual se sol·licita, segons consta en l'Annex IV.

7. Informació econòmica:

a) Comptes anuals depositats en el Registre corresponents als exercicis 2019 i 2020, així com comptes anuals formulats relatives a l'exercici 2021. Si en la data de la sol·licitud, l'empresa no disposa encara dels estats financers formulats corresponents a l'exercici 2021, aportarà balanç i compte de pèrdues i guanys previsionals corresponents a aquest exercici. A aquest efecte, s'entén per estats financers de l'exercici X aquells la data de tancament dels quals es produeix entre el 30 de juny de X, inclòs, i el 30 de juny de X+1, exclòs.



b) Si forma part d'un grup d'empreses, definit conforme a l'article 42 del Codi de Comerç, obligat a elaborar estats financers consolidats, haurà d'adjuntar també els comptes anuals consolidats del grup, corresponents als exercicis 2019 i 2020. Si, en la data de la sol·licitud, el grup no disposa encara d'estats financers consolidats per a l'exercici 2021, aportarà el balanç i el compte de pèrdues i guanys previsionals consolidats, corresponents a aquest exercici;



c) Declaracions resum-anual de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 390) corresponents als exercicis 2020 i 2021;

d) Declaracions trimestrals de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 303) corresponents als trimestres tancats des de l'inici de 2022 fins a la data de la sol·licitud;

e) Última declaració disponible d'operacions amb terceres persones (Model 347);

f) Informe actualitzat de riscos emés per la Central d'Informació de Riscos del Banc d'Espanya (CIRBE);

g) Distribució per any de venciment de les obligacions financeres, incloses aquelles que resulten de préstecs atorgats per les Administracions Públiques en el marc de la seua activitat de promoció econòmica.



h) Memòria Tècnica de la sol·licitud, conforme al model inclòs en l'Annex V.

8. En el cas de presentar-se sol·licituds que no s'hagen emplenat aportant tota la informació que es requereix i/o no hagueren acompanyat tota la documentació establida en la convocatòria, l'IVF requerirà a l'interessat perquè, en el termini de cinc dies hàbils des de la notificació, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fera, se li tindrà per desistit en la seua petició.



9. Els requeriments es realitzaran per mitjans electrònics. Si transcorren cinc dies hàbils sense que el sol·licitant accedisca al contingut del requeriment, s'entendrà que la notificació ha sigut rebutjada i es tindrà per realitzat el tràmit de notificació.

10. Sense perjudici del que s'estableix en aquest article, l'IVF podrà, amb posterioritat a la sol·licitud, requerir a la sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient.



Nové. Procediment de valoració de les sol·licituds.

1. El procediment d'atorgament és el de concurrència competitiva segons el que es preveu per l'article 165.2 apartat f de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, atenent exclusivament l'ordre de presentació de les sol·licituds, fins a esgotar l'import previst en l'article 1 d'aquesta Convocatòria, sense que siga necessari establir comparació entre sol·licituds ni la prelació entre aquestes.

2. En concret, els serveis tècnics de l'IVF realitzaran les següents actuacions:

a) Anàlisi del compliment dels requisits del beneficiari i elegibilitat del projecte, comprovant que la quantia del préstec sol·licitat guarda relació amb l'activitat econòmica realitzada pel sol·licitant en la Comunitat Valenciana o, en el seu cas, amb l'activitat econòmica que preveu realitzar després de l'atorgament del finançament.

b) Comprovació del compliment del requisit de qualificació creditícia mínima, situada per a aquesta línia de finançament en la categoria B de l'escala de qualificació de l'agència Standard&Poor's. A aquest efecte, per a les sol·licituds de finançament d'import superior a 3.000.000,00 euros, el sol·licitant aportarà informe de qualificació creditícia oficial en vigor, emés per agència de qualificació acreditada per la European Securities and Markets Authority (ESMA), tant per al sol·licitant com per al grup d'empreses al qual, en el seu cas, pertanga.

c) Determinació de l'import de les despeses elegibles finançables del projecte.

d) Sol·licitud en el seu cas d'informe extern, elaborat per professional independent, per a avaluar la capacitat de repagament del sol·licitant durant el termini de vigència del finançament. A aquest efecte, el sol·licitant aportarà IBR elaborat per una consultora de les seleccionades per la Societat Estatal de Participacions Industrials per a valorar les sol·licituds de finançament al Fons de Suport a la Solvència d'Empreses Estratègiques.

e) Anàlisi conductual del sol·licitant, atés el resultat d'operacions de finançament atorgades per l'IVF en el passat, així com a la informació disponible sobre el sol·licitant en les bases de dades de morositat a les quals aquest Institut tinga accés.

f) Avaluació de les garanties aportades pel sol·licitant, comprovant que la pèrdua esperada de l'operació no supera el llindar màxim establit per a aquesta línia de finançament, situat en el 0,75 % del valor nominal del préstec.

g) Tramitació de l'informe de Prevenció del Blanqueig de Capitals i el Finançament del Terrorisme, elaborat sota la supervisió de la Unitat Tècnica de PBCyFT de l'IVF.

3. Per a aquells projectes que resulten elegibles, considerant el resultat de les actuacions relacionades en el apartat 2 d'aquest article, l'IVF dictaminarà l'aprovació (o, en defecte d'això, denegació) del finançament.

4. D'acord amb la sol·licitud de finançament i les característiques del Projecte, l'IVF establirà les condicions financeres del préstec, així com el seu import i termini. En el marc d'aquesta Convocatòria, els serveis tècnics de l'IVF no podran proposar en cap cas operacions de deute subordinat.



Dècim. Despeses finançables elegibles

1. L'import bonificable de cada projecte empresarial presentat es determinarà a partir de l'import total dels costos que tinguen la consideració de despeses finançables elegibles segons determina aquesta Convocatòria. En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses finançables elegibles podrà ser superior al seu valor de mercat.

2. A l'efecte del càlcul de l'ajuda i de les despeses finançables elegibles, totes les xifres emprades s'entendran abans de qualsevol deducció fiscal o altres càrregues. No es consideraran despeses finançables elegibles els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació.

3. Són despeses finançables elegibles aquells que consistisquen en l'adquisició d'actius fixos, intangibles o participacions empresarials, així com determinades despeses necessàries per a optar al finançament. En concret, seran despeses finançables elegibles els següents:

b) Adquisició i condicionament de terrenys per a la seua utilització en el desenvolupament de l'activitat principal de l'empresa.

c) Adquisició, construcció i adequació de naus, locals i altres immobles, així com di instal·lacions tècniques per al desenvolupament de l'activitat principal de l'empresa.

d) Construcció d'instal·lacions d'energia renovable, tant si el seu destí és l'autoconsum com l'abocament a xarxa, sempre que els projectes no superen una potència de 30 MWp.

e) Adquisició d'equipament vinculat a les tecnologies de la informació i la comunicació.

f) Maquinària, eines, motles o utillatge.

g) Mobiliari.

h) Despeses de consultoria i qualificació creditícia externa incorreguts per a sol·licitar el finançament en el marc d'aquesta Convocatòria.

i) Actius intangibles, com les despeses de recerca i desenvolupament, la propietat industrial, els drets de traspàs o les aplicacions informàtiques.

j) Adquisició de participacions empresarials a fi d'ampliar la capacitat productiva de l'empresa, millorar les condicions d'accés al finançament, o assegurar el subministrament d'inputs clau per al procés productiu de l'empresa.

4. Les inversions finançades no podran haver conclòs materialment ni haver-se executat íntegrament a data de la sol·licitud del finançament.



5. No seran finançables les despeses que es relacionen a continuació:

a. Les contribucions en espècie.

b. Els interessos deutors i les altres despeses financeres.

c. Despeses relacionades amb les fluctuacions dels tipus de canvi de divises.

d. L'impost sobre el valor afegit que siga recuperable conforme a la normativa nacional, així com els impostos de naturalesa similar que siguen recuperables conforme a la normativa nacional.

e. Els impostos personals sobre la renda.

f. Interessos de demora, recàrrecs, multes i sancions econòmiques i despesa incorreguda per litigis i disputes legals.

g. En l'adquisició de béns i serveis mitjançant contractes públics:



i. Els descomptes efectuats.

ii. Els pagaments efectuats pel contractista a l'Administració en concepte de taxa de direcció d'obra, control de qualitat o qualssevol altres conceptes que suposen ingressos o descomptes que es deriven de l'execució del contracte.

h. Tampoc seran elegibles els projectes que condicionen la utilització de productes nacionals en lloc d'importats.



Onzé. Justificació de les despeses finançables elegibles

1. Els beneficiaris del finançament bonificat han de justificar l'aplicació dels fons davant l'IVF, mitjançant proves documentals clares, específiques i actualitzades.

2. Per a justificar l'aplicació del finançament de l'IVF a l'adquisició de les despeses elegibles considerades en l'article 10.3 d'aquesta Convocatòria, els beneficiaris utilitzaran l'aplicació informàtica disponible en la web de l'IVF: https://prestamos.ivf.es/. En concret, el beneficiari remetrà còpia de les factures acreditatives de la despesa incorreguda, que hauran de complir el que es disposa en el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. En aquest sentit,

a. Llevat que l'adquisició d'actius fixos haguera sigut realitzada amb anterioritat a la data de la sol·licitud del finançament, l'empresa beneficiària haurà de disposar com a mínim de tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, quan l'import de la despesa bonificable supere les quanties establides en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, per al contracte menor (contractes de valor estimat inferior a 40.000 euros, quan es tracte de contractes d'obres, o a 15.000 euros, quan es tracte de contractes de subministrament o de serveis no recurrents).



b. Les ofertes han d'estar prou detallades, especificant els treballs que han de realitzar-se i el seu preu; hauran d'estar datades, i contindre les dades que permeten la correcta identificació del remitent, juntament amb el logo o el segell de l'empresa. La selecció de les ofertes haurà de realitzar-se entre empreses de les quals almenys dues d'elles no siguen empreses associades a l'entitat beneficiària i no formen part de la seua Junta Directiva o Consell d'Administració, ni ostenten drets de vot superiors al 50 %.

c. L'elecció entre les ofertes presentades haurà de recaure en la més econòmica, justificant en un informe l'elecció en un altre sentit. L'IVF podrà requerir un informe de valoració de l'obra, servei o subministrament de què es tracte a realitzar per expert independent si la proposta triada pel sol·licitant supera en més d'un 50 % el preu de l'oferta més econòmica, quan a la vista de la justificació que aportació el sol·licitant, expressament referida a aquesta decisió, siga possible apreciar que s'haja pogut veure afectat el principi d'objectivitat en la decisió adoptada. En aquest cas, es considerarà com a despesa finançable elegible l'import menor entre el de la factura aportada i el del propi valor de taxació.





Dotzé. Característiques dels préstecs bonificats

1. El valor nominal del préstec serà inferior o igual a 5.000.000 euros; si bé,

a) El valor nominal del préstec no podrà superar, en cap cas, el 80 % del valor de la inversió objecte de finançament. No obstant l'anterior, el préstec de l'IVF podrà finançar fins al 100 % de les despeses indirectes necessàries per a optar al finançament en el marc d'aquesta Convocatòria.

b) Els límits que, respecte al valor nominal del préstec, estableix aquest article hauran d'entendre's com a relatius al grup d'empreses al qual pertany, en el seu cas, l'empresa sol·licitant de finançament, de manera que la suma del finançament bonificat que, a l'empara d'aquesta convocatòria, atorgue l'IVF al grup d'empreses del sol·licitant no podrà excedir en cap cas els citats límits.

c) Els límits que, respecte al valor nominal del préstec, estableix aquest article hauran d'entendre's com a relatius a l'exercici 2022, de manera que la suma del finançament bonificat que, a l'empara d'aquesta o altres convocatòries, atorgue l'IVF al sol·licitant de finançament no podrà excedir en cap cas els citats límits.

2. El termini d'amortització del finançament bonificat se situarà entre un mínim de cinc anys i un màxim de 10, amb possibilitat d'un període de carència d'amortització de capital de fins a dos anys, inclòs en aqueix termini.

3. El tipus d'interés del finançament s'obtindrà com a suma del tipus d'interés EURIBOR a un any, amb límit inferior 0 %, i el marge de risc de crèdit de l'1 %. En cas que el valor nominal del préstec, juntament amb la resta d'ajudes obtingudes per l'empresa a l'empara de l'article 2.7.1 del Marc Temporal, supere l'import de 2.300.000 euros, l'IVF aplicarà a la part que excedisca del citat límit els tipus d'interés establits en l'article 2.7.3 del marc temporal, obtingut com a suma del tipus d'interés EURIBOR a un any, amb límit inferior 0 %, i el marge de risc de crèdit, que es determinarà atenent la taula següent:





Marge de risc de crèdit (%)

Primer any Anys 2 i 3 Anys 4, 5 i 6

0,50 % 1,00 % 2,00 %





No obstant l'anterior, el sol·licitant podrà sol·licitar a l'IVF l'aplicació dels tipus d'interés establits en l'article 2.7.3 del marc temporal a la totalitat o una part del préstec sol·licitat.

4. Les liquidacions d'interessos seran trimestrals, els dies 15 de març, juny, setembre i desembre. Els préstecs s'amortitzaran per trimestres vençuts, transcorregut el període de carència, si escau, i coincidint amb la liquidació dels interessos.

5. En les operacions atorgades a l'empara d'aquesta Convocatòria no s'aplicaran comissions d'obertura ni cancel·lació dels préstecs, sense perjudici del que s'estableix en els articles 23 i 24.



Tretzé. Tram no reembossable

1. Les operacions financeres atorgades a l'empara d'aquesta Convocatòria incorporen un component d'ajuda, vinculat a l'aplicació d'un tram no reembossable (TNR) del préstec, per import equivalent al 10 % del valor nominal de l'operació.

2. El tipus d'interés aplicable al Tram No Reembossable del préstec serà idèntic a l'aplicat al tram reembossable. Les liquidacions d'interessos del TNR seran trimestrals, els dies 15 de març, juny, setembre i desembre, coincidint amb les liquidacions d'interessos del préstec.

3. El tram no reembossable romandrà constant fins al final de la vida del préstec; moment en què procedirà la seua aplicació sense cap contraprestació per part del beneficiari, amb les excepcions que es deriven de les condicions de revocació de la bonificació, establides en l'articles 23 i 24. No obstant això, en el cas que, per les circumstàncies assenyalades en els articles 18, 19 i 20, es produïra una variació o bé en el valor nominal del préstec, o bé en el termini de l'operació, l'IVF reestimaria l'import del tram no reembossable d'acord amb els percentatges inclosos en els apartats anteriors, sense perjudici del que s'estableix en l'article 19.5.

4. L'IVF informarà el sol·licitant sobre l'import de les diferents quotes d'amortització trimestrals que vindrà obligat a satisfer en cas de revocació del Tram No Reembossable del préstec. Aquesta informació s'inclourà en el Contracte de Préstec.



Catorzé. Normativa d'ajudes d'estat: règims aplicables



1. Els projectes objecte de finançament a l'empara d'aquesta Convocatòria s'adequaran indistintament al que es preveu en:

a. el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis i a la seua publicació en el Diario Oficial de la Unión Europea (DO L 352 de 24.12.2013), que ha sigut modificat pel Reglament (UE) núm. 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 1407/2013 pel que fa a la seua pròrroga i el Reglament (UE) núm. 651/2014 pel que fa a la seua pròrroga i els ajustos pertinents (DO L 215 de 07.07.2020)

b. el Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms, consistents en subvencions directes, bestretes reembossables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interés en préstecs, destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de covid-19, notificat pel Govern d'Espanya a l'empara del Marc d'Ajudes d'Estat aprovat en virtut de la Comunicació de la Comissió Europea (OJ C 91I, 20.3.2020, p. 1), i modificat a través de les comunicacions C(2020) 2215 (OJ C 112I, 4.4.2020, p. 1), C(2020) 3156 (OJ C 164, 13.5.2020, p. 3), C(2020) 4509 (OJ C 218, 2.7.2020, p. 3), C(2020) 7127 (OJ C 340I, 13.10.2020, p. 1), C(2021) 564 (OJ C 34, 1.2.2021, p. 6) i C(2021) 8442 (OJ C 473, 18.112021, p.1-15). El Marc Temporal Nacional va ser aprovat per la Comissió Europea en virtut de la comunicació C(2020) 2154, de data 2.4.2020, sobre la decisió relativa a l'ajuda SA.56851, i modificat a través de les decisions SA.58778 (2020 / N) de 22 d'octubre de 2020, SA.59196 d'11 de desembre de 2020,  SA.59723 de 19 de febrer de 2021, SA.61875 de 23 de març de 2021, SA.62838 de 18 de maig de 2021 i SA.100974 de 21 de desembre de 2021. La interpretació del Marc Nacional Temporal se supedita al que es preveu en el marc temporal comunitari i a les seues possibles modificacions, així com al que s'estableix en la Decisió SA.56851 i les seues modificacions.



2. El sol·licitant podrà triar el règim d'ajudes d'estat aplicable al conjunt del a operació o a cadascun dels trams en els quals aquesta s'estructure, subjectant-se en cada cas al que s'estableix en els articles 14 bis, 14 ter, o 14 quater, i respectant les regles d'acumulació de l'article 15 d'aquesta Convocatòria.



Catorzé bis. Operacions de Finançament subjectes al règim d'ajudes de minimis

1. Se subjectaran al que s'estableix en aquest article els préstecs bonificats que, a l'empara d'aquesta Convocatòria, hagen sigut atorgats atenent el que es preveu en el Reglament (CE) Núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a les ajudes de minimis.

2. A l'efecte de l'aplicació de la normativa europea en matèria d'Ajudes d'Estat, i una vegada establides les condicions financeres del préstec, així com el seu import, termini i garanties, els serveis tècnics de l'IVF procediran a calcular l'ajuda implícita equivalent, que serà igual a l'estalvi de la càrrega financera que suposa per als beneficiaris respecte a un préstec alternatiu a preus de mercat.

3. A fi de calcular l'ajuda implícita equivalent es tindran en consideració els següents conceptes:

a. La diferència entre el tipus d'interés aprovat per a l'operació i el tipus d'interés de referència, que resultaria en aplicar la Comunicació de la Comissió Europea relativa a la revisió del mètode de fixació de la mena de referència i actualització (DOUE C 14, de 19.1.2008).

b. El tram no reembossable del préstec, calculat conforme al que s'estableix en aquesta Convocatòria.

4. Quant a la mena de referència establit per la citada Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008), i d'acord amb l'article 10.3 que impedeix a l'IVF concedir finançament subordinat a l'empara d'aquesta Convocatòria, els serveis tècnics de l'IVF calcularan el tipus de referència com a suma del Tipus d'Interés Euribor a un any i el marge previst per la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008) per a la categoria de qualificació creditícia del sol·licitant de finançament:



LGD

Ràting <30 % >=30 %

A 0,60 % 0,75 %

BBB 0,75 % 1,00 %

BB 1,00 % 2,20 %

B 2,20 % 4,00 %





5. En cas que l'operació incorpore aval financer per import inferior al 100 % del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec, es conservarà la qualificació creditícia del client i s'estimarà a la baixa la LGD de l'operació en funció del percentatge reavalat del valor nominal del préstec i de la qualificació creditícia de l'avalador.

6. En el marc d'un projecte d'inversió cofinançat amb entitats financeres privades, l'IVF podrà utilitzar com a tipus d'interés de referència el major dels tipus d'interés aplicats per les entitats cofinançadores en transaccions «pari passu». A aquest efecte, perquè una operació de cofinançament siga considerada «pari passu», hauran de complir-se les següents condicions:

a. El finançament bancari complementari s'ha atorgat al mateix temps que la de l'IVF, o en un lapse en el qual no han canviat materialment les condicions financeres del client.

b. Les condicions de l'operació són les mateixes per a l'IVF que per als bancs privats que cofinancen el projecte d'inversió, en termes de termini, garanties, carències i calendari de venciments.

c. El finançament atorgat per la banca privada és substancial, i no simbòlica o marginal, en el conjunt del projecte d'inversió finançat, i



d. La posició de partida tant de l'IVF com de le(s) entitat(s) financer(es) privade(s) és comparable, en el sentit que:

i. el risc previ de l'IVF respecte al client és de quantia similar,



ii. el préstec genera les mateixes sinergies en un cas i un altre, i els costos de transacció que ha d'assumir el client per qualsevol circumstància concreta són similars en les operacions signades amb l'IVF que en aquelles signades amb l'entitat o entitats financeres que cofinancen el projecte d'inversió.

7. L'import de l'ajuda implícita equivalent es calcularà actualitzant els imports bonificats al seu valor en el moment en què es concedisca el finançament. El tipus d'interés que haurà d'emprar-se a l'efecte d'actualització serà el tipus d'actualització aplicable en el moment en què es concedisca l'ajuda, conforme a la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008).

8. L'import total de les ajudes de minimis que es pot atorgar a una única empresa no podrà excedir de 200.000,00 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals (l'actual i els dos anteriors), o de 100.000,00 euros en el cas de les empreses que operen en el sector de transport de mercaderies per carretera. Aquestes quantitats estan expressades en termes bruts, és a dir, abans de qualsevol deducció en concepte de fiscalitat.

En el cas de fusions o adquisicions d'empreses, totes les ajudes de minimis atorgades amb anterioritat a qualsevol de les empreses que es fusionen es tindran en compte per a determinar si l'atorgament d'una nova ajuda de minimis a la nova empresa o a l'empresa adquirent supera el límit màxim pertinent.

9. No podran ser beneficiàries de les línies i programes de finançament bonificat, acolliments al Reglament (UE) 1407/2013, de 18 de desembre:

a. Les empreses que operen en els sectors de la pesca i l'aqüicultura, regulat pel Reglament (CE) núm. 104/2000 del Consell.

b. Les empreses que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles en els següents casos:

i. Quan l'import de l'ajuda es determine en funció del preu o de la quantitat de productes d'aqueix tipus adquirits a productors primaris o comercialitzats per les empreses interessades.

ii. Quan l'ajuda estiga supeditada al fet que una part o la seua totalitat es repercuteix en productes primaris (llauradors).

c. Les activitats relacionades amb l'exportació a països tercers o estats membres, és a dir, les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i explotació d'una xarxa de distribució o a altres despeses corrents vinculades a l'activitat exportadora.



d. Les ajudes condicionades a la utilització de productes nacionals en comptes d'importats

e. Tampoc podrà aprovar-se sol·licituds de finançament bonificat a l'empara del Reglament 1407/2013 per a les empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles.

Si una empresa opera en els sectors contemplats en lletres a, b o c, i també en un o més sectors o desenvolupa altres activitats inclosos en l'àmbit d'aplicació del citat Reglament, aquest s'aplicarà a les ajudes concedides en relació amb aqueixos sectors o activitats, a condició que l'Estat membre de què es tracte garantisca per mitjans apropiats, com la separació d'activitats o la distinció de costos, que les activitats dels sectors exclosos de l'àmbit d'aplicació del Reglament no es beneficien de les ajudes de minimis concedides conformement al mateix.





Catorzé ter. Operacions de Finançament subjectes a l'article 2.7.3 Marc Nacional Temporal d'ajudes d'estat (SA.56851)

1. Ateses les característiques del finançament, les operacions concedides a l'empara d'aquesta Convocatòria poden acollir-se al règim de préstecs bonificats establit en l'article 2.7.3 del Marc Nacional Temporal. Per a això, hauran de complir les condicions establides en aquest article.

2. L'import de l'ajuda subjecta a l'article 2.7.3 del Marc Nacional Temporal s'obtindrà restant a l'import del valor nominal del préstec el Tram No Reembossable corresponent a l'operació, en virtut del que s'estableix en l'article 13 d'aquesta Convocatòria, i si escau la part del Tram Reembossable del finançament subjecte a l'article 2.7.1 del Marc Temporal Nacional.

3. El valor nominal dels préstecs, una vegada descomptat el Tram No Reembossable de l'operació, no podrà superar:

a. el doble dels costos salarials anuals del beneficiari (incloses les càrregues socials i el cost del personal que treballe en el recinte de l'empresa, però figure formalment en la nòmina d'un subcontractista) corresponents a 2019 (o a l'últim any disponible); o

b. el 25 % del volum de negocis total del beneficiari en 2019

4. A l'efecte d'aquesta Convocatòria, no podrà concedir-se finançament a l'empara de l'article 2.7.3 del Marc Temporal Nacional a empreses que, estant en crisis a la data de presentació de la sol·licitud (a tenor del Reglament General d'Exempció per Categories), estigueren ja en crisis a 31 de desembre de 2019.

5. Les ajudes concedides en virtut d'aquest capítol no es podran acumular amb ajudes concedides per al mateix principal del préstec subjacent en virtut de la secció 2.7.2 del Marc Nacional Temporal, relativa a les ajudes en forma de garanties de préstecs. En canvi, les ajudes concedides a l'empara d'aquesta secció sí que poden acumular-se per a altres préstecs, sempre que l'import global dels préstecs per beneficiari no supere els llindars establits en l'apartat segon d'aquest article. Així mateix, una mateixa empresa pot beneficiar-se al mateix temps de múltiples préstecs atorgats en virtut de la secció 2.7.3, sempre que l'import global dels préstecs per beneficiari no supere els límits màxims establits en l'apartat segon d'aquest article.



6. Els préstecs hauran de concedir-se abans del 30 de juny de 2022 i tindran un termini màxim de venciment de sis anys.

7. El tipus d'interés del finançament s'obtindrà amb la suma del tipus d'interés EURIBOR a un any, amb límit inferior 0 %, i el marge de risc de crèdit que es determinarà atenent la taula següent:



Marge de risc de crèdit (%)

Primer any Anys 2 i 3 Anys 4, 5 i 6

0,50 % 1,00 % 2,00 %







Catorzé quater. Operacions de Finançament subjectes a l'article 2.7.1 del Marc Nacional Temporal d'ajudes d'estat (SA.56851)



1. Sense perjudici del que s'estableix en l'article 14 bis d'aquesta Convocatòria, el Tram No Reembossable (TNR) corresponent a l'operació s'acollirà a l'article 2.7.1 del Marc Nacional Temporal. Amb independència del moment del temps en el qual dit TNR es faça efectiu, l'Institut Valencià de Finances notificarà l'ajuda al beneficiari per l'import que resulte en aplicar el percentatge d'ajuda establit en l'article 13.2 d'aquesta Convocatòria al valor nominal del préstec.



2. Així mateix, i també sense perjudici del que s'estableix en l'article 14 bis, s'acolliran a l'article 2.7.1 del Marc Temporal Nacional els trams en què s'estructure el finançament atorgat a l'empara d'aquesta convocatòria, el valor nominal de la qual, termini de venciment, o tipus d'interés no es corresponguen amb els enunciats en l'article 14 ter. L'Institut Valencià de Finances notificarà l'ajuda al beneficiari per la suma del valor nominal d'aquests trams.

3. Les ajudes atorgades a l'empara d'aquest article són compatibles amb el mercat interior conformement a l'article 107, apartat 3, lletra b), del TFUE, sempre que es complisca la totalitat de les condicions següents:

a. Totes les ajudes percebudes a l'empara de l'article 2.7.1 no superen l'import de 2.300.000 euros per grup d'empresa (totes les xifres utilitzades constitueixen imports bruts, és a dir, abans d'impostos i altres retencions)

b. les ajudes s'atorguen conformement a un règim amb pressupost estimat;

c. les ajudes no podran concedir-se a l'empara de l'article 2.7.1 del Marc Temporal Nacional a empreses que, estant en crisis a la data de presentació de la sol·licitud (a tenor del Reglament General d'Exempció per Categories), estigueren ja en crisis a 31 de desembre de 2019;



d. les ajudes es concedeixen, a tot tardar, el 30 de juny de 2022;

e. les ajudes concedides a les empreses que operen en la transformació i comercialització de productes agrícoles estan supeditades al fet que no es repercutisquen totalment o parcialment als productors primaris i no es fixen en funció del preu o la quantitat dels productes adquirits als productors primaris o comercialitzats per les empreses interessades.



4. No obstant això el que es disposa en el punt anterior, en els sectors de l'agricultura, la pesca i l'aqüicultura s'apliquen les següents condicions específiques per a les ajudes que s'acullen a l'article 2.7.1 del Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interés en préstecs, destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de covid-19 aprovat per Comissió a través de la Decisió de l'ajuda SA. 56851:

a. les ajudes no superen els 345.000 euros per empresa activa en els sectors de la pesca i l'aqüicultura o els 290.000 euros per empresa activa en la producció primària de productes agrícoles (totes les xifres utilitzades constitueixen imports bruts, és a dir, abans d'impostos i altres retencions);

b. les ajudes a les empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles no han d'establir-se en funció del preu o la quantitat dels productes;

c. les ajudes a les empreses que operen en els sectors de la pesca i l'aqüicultura no afecten cap de les categories d'ajuda a les quals fa referència l'article 1, apartat 1, lletres a) a k), del Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió;

d. quan una empresa opera en diversos sectors als quals s'apliquen diferents imports màxims de conformitat amb el punt 5, lletra a), i el 6, lletra a) d'aquest article, l'Estat membre de què es tracte garanteix, mitjançant mesures adequades com la separació de la comptabilitat, que per a cadascuna d'aquestes activitats s'aplique el límit màxim corresponent i que no se supere en total l'import més elevat possible;

e. s'apliquen totes les condiciones b. a e. del punt 3 d'aquest article.





Quinzé. Acumulació del finançament bonificat atorgat per l'IVF a l'empara d'aquesta Convocatòria amb altres ajudes i subvencions



1. Les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament 1407/2013 podran acumular-se amb:

a. altres ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) núm. 360/2012 de la Comissió fins al límit màxim establit en aquest últim Reglament, i

b. altres ajudes de minimis concedides conformement a altres reglaments de minimis fins al límit màxim pertinent que s'estableix en l'article 3, apartat 2, d'aquest Reglament 1407/2013 (200.000 euros en tres exercicis fiscals)

Les ajudes no s'acumularan amb cap ajuda estatal en relació amb les mateixes despeses subvencionables o amb ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc, si aquesta acumulació excedira de la intensitat d'ajuda o de l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics podran acumular-se amb altres ajudes estatals concedides en virtut d'un reglament d'exempció per categories o d'una decisió adoptats per la Comissió.



2. Les mesures d'ajuda temporal previstes en la present Convocatòria poden acumular-se amb les ajudes que entren en l'àmbit d'aplicació del Reglament de minimis (DO L 352 de 24.12.2013). Les ajudes concedides conformement al que es disposa en l'article 2.7.1 del Marc Nacional Temporal poden acumular-se amb les concedides en virtut dels articles 2.7.2 i 2.7.3 de la citada Comunicació, si bé aquestes últimes no podran acumular-se entre si.

Les ajudes inherents al finançament bonificat atorgat a l'empara d'aquesta Convocatòria podran acumular-se amb altres ajudes estatals en relació amb les mateixes despeses finançables elegibles, sempre que aquesta acumulació no excedisca de la intensitat o l'import màxim d'ajuda fixats atenent les circumstàncies concretes de cada cas, en virtut o bé de Directrius Comunitàries, o bé d'un reglament d'exempció per categories, o bé d'una decisió adoptada per la Comissió, relativa a un determinat programa d'ajudes prèviament notificat per l'organisme concedent.



Setzé. Aprovació del finançament bonificat

1. Una vegada avaluades les sol·licituds en els termes previstos en l'art. 9 d'aquesta Convocatòria l'òrgan competent de l'IVF decidirà sobre l'aprovació o no del finançament bonificat.

2. La Resolució de Concessió permetrà l'estructuració de l'operació per trams, que podran acollir-se als diferents règims d'ajudes d'estat considerats en els articles catorzé bis, ter i quater d'aquesta Convocatòria. El valor nominal conjunt dels trams del préstec que s'acullen a l'article catorzé quater d'aquesta convocatòria, sumat al d'altres ajudes rebudes pel sol·licitant acolliments a aquest règim d'ajudes d'estat, no podrà superar l'import de 2.300.000 euros.

3. La Resolució determinarà amb exactitud les condicions financeres de l'operació, així com dels diferents trams en els quals aquesta operació s'estructura. Aquestes condicions hauran de ser acceptades expressament pel sol·licitant i seran immodificables en la formalització del Contracte de Préstec, a excepció del que es disposa en els articles 18 i 19 d'aquesta Convocatòria.



4. Així mateix, es detallarà el règim concret d'ajudes d'estat al qual s'ajusten els diferents trams en què s'estructura l'operació, ja siga el règim de minimis o el Marc Temporal Nacional d'ajudes aplicable als préstecs atorgats per les Administracions Públiques espanyoles, establit en els articles 2.7.1 i 2.7.3 de la Decisió de la Comissió SA.56851 (2020/N). En aquest sentit, s'indicarà a títol informatiu l'import de l'ajuda que s'estima en el moment de la concessió de l'operació, atenent el que es disposa en els articles 14 bis 3, 14 ter 2 i 14 quater 1 d'aquesta Convocatòria. L'import definitiu d'aquesta, que dependrà de l'import realment disposat i del calendari de desemborsaments, serà notificat al beneficiari i a la Base Nacional de Subvencions en concloure el període de disposició del préstec.

5. Tant la Resolució de Concessió com el Contracte de Préstec faran constar el tipus d'interés que l'IVF hauria carregat a l'operació en cas de no comptar amb ajuda pública.

6. La Resolució de Concessió establirà el termini màxim per a la formalització de l'operació que no podrà excedir de tres mesos. Aquest termini admetrà una única pròrroga d'altres tres mesos, prèvia autorització del director general de l'IVF mitjançant Resolució degudament motivada.



Disseté. Formalització del contracte de préstec

1. Després de l'aprovació del finançament bonificat s'haurà de formalitzar entre l'IVF i el sol·licitant-beneficiari el Contracte de Préstec en document públic, assortint a partir d'aqueixa signatura entre les parts tots els seus efectes.

2. El contracte de préstec haurà de recollir tots els requisits específics d'aquest, derivats de l'aplicació d'aquesta Convocatòria, així com les condicions particulars amb vista a l'execució del mateix (estructura del finançament per trams, bonificació de l'operació, disposició dels fons, amortitzacions anticipades, justificació de l'aplicació dels fons rebuts, facultats de control per part de l'IVF, règim d'ajudes d'estat aplicable i import de l'ajuda calculada de conformitat amb el mateix).



3. Els contractes de préstec mitjançant els quals es formalitzen les operacions de finançament se sotmetran al Dret Privat.



Dihuité. Disposició dels fons

1. El desemborsament dels préstecs es produirà d'una sola vegada per a cadascun dels trams en què s'estructura el préstec, en un termini no superior a 15 dies naturals des de la data de formalització de l'operació.

2. L'IVF requerirà la presentació de factures, informes d'auditoria o altres documents de valor probatori equivalent que justifiquen l'actuació realitzada. En aportar la documentació del projecte, l'acreditat certificarà amb la seua signatura electrònica que les còpies dels documents aportats com a justificants constitueixen una còpia fidel dels documents originals. El sol·licitant haurà d'aportar aquests documents en el termini establit en la resolució d'aprovació del finançament, sent causa de venciment anticipat, total o parcial, del préstec l'incompliment d'aquesta obligació, conforme al que es preveu en l'article 23.2.c d'aquesta Convocatòria.

3. Transcorregut el termini màxim de disposició sense que es dispose de la totalitat dels fons, l'import del préstec quedarà fixat en la quantia efectivament disposada. En aquest supòsit, l'IVF emetrà una resolució modificant l'acord d'atorgament del finançament bonificat i anul·lant el compromís per la part no disposada. Així mateix, es revisarà l'estimació de l'ajuda conforme al que es disposa en els articles 14 bis 3, 14 ter 2 i 14 quater 1 d'aquesta Convocatòria.



Dinové. Modificació de les condicions del finançament bonificat



1. En cas que sorgiren circumstàncies degudament justificades que alteraren les condicions recollides en l'atorgament del finançament bonificat, el beneficiari podrà sol·licitar la modificació d'aquesta.



2. A més dels supòsits regulats en l'article 18 d'aquesta Convocatòria, es podrà modificar les condicions inicials del finançament en les següents circumstàncies:

a. Canvis de titularitat, operacions de transformació societària, fusió o escissió, sempre que el nou titular continue complint tots els requisits generals i específics establits en la present Convocatòria.



b. Ampliació del termini d'amortització del préstec que derive de circumstàncies sobrevingudes i que foren imprevisibles amb un comportament diligent del beneficiari en el moment en què va tindre lloc l'atorgament del finançament, o que sent previsibles foren inevitables.

En cap cas es considerarà com a causa justificativa de l'ampliació del termini d'amortització la situació econòmica del beneficiari.

c. Ampliació del termini de disposició, prèvia sol·licitud motivada per part del beneficiari, i sempre que això no implique una alteració de les quotes anuals d'amortització del principal de l'operació.

3. Per a valorar la procedència de la modificació sol·licitada, els serveis tècnics de l'IVF podran requerir quanta informació i documentació consideren convenient havent d'informar favorablement, en el seu cas, la modificació amb base en les raons oferides pel beneficiari.



4. En tot cas, no es podrà modificar l'atorgament del finançament bonificat si les circumstàncies al·legades per a justificar la procedència de la modificació hagueren determinat en el seu moment la desestimació de la sol·licitud realitzada.

5. Les modificacions dels préstecs no podran suposar en cap cas un increment de l'import de l'ajuda implícita equivalent, establida en l'aprovació del finançament bonificat.

6. Autoritzada la modificació de l'acord aprovatori del finançament bonificat, s'haurà de formalitzar la corresponent addenda al contracte de préstec, en document públic, regint referent a això el que estableix l'art. 17 d'aquesta Convocatòria.



Vinté. Rectificació d'errors

L'IVF podrà rectificar d'ofici l'acord d'atorgament del finançament bonificat quan dels elements que figuren en ell es deduïsca l'existència d'un error material, de fet, o aritmètic.



Vint-i-uné. Seguiment i control ordinari

1. L'IVF comprovarà l'adequada justificació de l'aplicació de les quantitats rebudes i el compliment de la finalitat que determina l'atorgament del finançament bonificat, així com si ha pogut haver-hi concurrència amb altres subvencions no compatibles amb aquella.

2. La comprovació de la justificació documental que acredita la realització de les activitats objecte de finançament bonificat es realitzarà mitjançant la revisió de factures o altres documents que justifiquen l'actuació realitzada d'acord amb els procediments de control vigents en l'IVF. Si bé, l'IVF podrà delegar la comprovació de la justificació documental en una entitat col·laboradora amb la qual haja subscrit conveni a aquest efecte.

3. L'IVF realitzarà actuacions específiques de control a conseqüència de denúncies o de l'existència d'indicis de frau o irregularitats en l'execució de l'activitat finançada a l'empara d'aquesta Convocatòria.



4. El Consell General de l'Institut Valencià de Finances, o l'òrgan d'administració en qui aquest delegue aquesta funció, aprovarà el Pla d'Informació i Control que haurà d'integrar-se com annex en els Contractes de Préstec que es formalitzen entre l'IVF i els beneficiaris del finançament bonificat. Els procediments inclosos en el Pla seran vinculants per a aquests últims i el seu incompliment serà causa de venciment anticipat del Contracte de Préstec i de reembossament total de l'import percebut (inclòs el tram no reembossable), dels interessos bonificats i el corresponent interés legal. L'elaboració i execució del pla de control hauran de ser realitzades pel personal de l'IVF, o per una empresa especialitzada, que haja sigut contractada a aquest efecte per l'Institut.



5. El Procediment d'Informació i Control preveurà l'elaboració d'un informe final de seguiment, que avaluarà el grau de compliment de, almenys, els següents aspectes: i) requisits d'elegibilitat, ii) execució de l'activitat finançada; i iii) justificació documental de l a inversió incorreua. El Procediment d'Informació o Control establirà el termini d'elaboració del citat informe, que podrà ser encarregat a un expert independent alié a l'IVF, amb experiència suficient en el control de subvencions atorgades per l'administració. El Procediment d'Informació i Control establirà el percentatge d'empreses que, atés la mena de finançament acordat i la naturalesa del client, haurà de sotmetre's a l'avaluació final de seguiment.



6. En finalitzar el període de justificació del préstec, l'IVF incorporarà al compte justificatiu del Projecte finançat:

i. Sol·licitud de Finançament, incorporant tota la informació aportada pel sol·licitant en el moment de sol·licitar el préstec, així com la requerida posteriorment per l'IVF, a fi de completar la proposta d'atorgament de finançament al director general de l'IVF.

ii. Resolució del director general de l'IVF acordant la concessió del finançament, així com l'autorització a realitzar els desemborsaments que, d'acord amb aquesta Convocatòria, procedisca realitzar en virtut del finançament atorgat.

iii. Contracte de Préstec subscrit entre les parts.

iv. Justificant del desemborsament efectuat per l'IVF corresponents en el seu cas a cada tram del finançament, amb identificació de la data de pagament i el compte corrent utilitzat per a transferir l'import sol·licitat.

v. Resolucions del director general de l'IVF de modificació de l'acord de concessió del Finançament Bonificat, conformement als articles 18 i 19 d'aquesta Convocatòria.

vi. Relació de les inversions en actius fixos del beneficiari, amb identificació del proveïdor, el número de factura, el seu import, data d'emissió i, en el seu cas, data de pagament. S'adjuntaran els justificants de la compra i el pagament, incloent si escau les tres ofertes d'empreses proveïdores d'immobilitzat.

vii. Un certificat emés per un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el corresponent registre oficial, en el cas d'adquisició de béns immobles.

viii. Informe final de seguiment.

7. L'IVF crearà un compte justificatiu diferenciat per a cadascun dels trams que s'estructure l'operació de finançament, incorporant el mateix desglossament de la informació que el disposat en el punt 6 d'aquest article.



Vint-i-dosé. Control extern

1. Al marge del seguiment i control ordinari que realitze l'IVF, els beneficiaris del finançament bonificat atorgat per l'IVF quedaran subjectes al control financer que corresponga a la Intervenció General de la Generalitat, així com a les actuacions de comprovació previstes en la normativa de la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents.



2. En el contracte de préstec a formalitzar entre l'IVF i el sol·licitant-beneficiari haurà de constar el sotmetiment exprés d'aquest a les facultats de comprovació i control extern dels organismes citats en l'apartat anterior.

3. La negativa o obstrucció a les labors de control de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana o de la Sindicatura de Comptes serà causa de venciment anticipat del Contracte de Préstec i de reembossament total de l'import percebut (inclòs el tram no reembossable, en el seu cas), dels interessos bonificats i el corresponent interés legal.





Vint-i-tresé. Revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF

1. El Contracte de Préstec que es formalitze haurà de reconèixer expressament la facultat que ostentarà l'IVF de declarar unilateralment la revocació de la bonificació, totalment o parcialment segons corresponga, quan es produïsca algun dels següents suposats:

a. L'impagament de dues liquidacions consecutives de capital i/o interessos d'acord amb el pla de venciments previst en el contracte de préstec

b. La novació a instàncies del prestatari del préstec subscrit amb l'IVF que modifique la qualificació del risc creditici d'acord amb el sistema intern d'anàlisi de riscos de l'IVF. En aquest supòsit, i sempre que l'empresa puga acreditar el compliment dels objectius del projecte que va donar lloc a la concessió del finançament bonificat, es revocarà únicament la bonificació pendent de reportar, quedant consolidada la part reportada del Tram No Reembossable, fins a la data de la novació del préstec.

2. Així mateix seran causes de revocació unilateral de la bonificació, total o parcial segons corresponga, les següents:

a. Obtenció del finançament bonificat falsejant les condicions requerides per a això o ocultant aquelles que ho hagueren impedit.

b. Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no adopció del comportament que fonamenten la concessió del finançament bonificat.

c. Incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes previstos en aquesta Convocatòria.

d. Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en aquesta Convocatòria, així com l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d'això es derive la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats objecte del finançament bonificat.



e. Incompliment de les obligacions imposades als beneficiaris en l'aprovació del finançament bonificat sempre que afecten o es referisquen a la manera en què s'han d'aconseguir els objectius, realitzar l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió del finançament.

f. Incompliment de les obligacions imposades als beneficiaris, diferents dels anteriors, quan d'això es derive la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats objecte del finançament bonificat o la concurrència de la bonificació amb altres ajudes, ingressos o recursos públics que resulten incompatibles amb aquella.



g. L'adopció d'una decisió de recuperació per part de la Comissió Europea, de la qual es derive una necessitat de reintegrament.

3. El Contracte de Préstec haurà de recollir expressament les causes de revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF previstes en els apartats anteriors d'aquest article, establint expressament que en el moment en què a l'IVF li consten fefaentment les circumstàncies fàctiques indicades procedirà immediatament a suspendre la disposició dels fons pendents. Al propi temps el Contracte haurà de contemplar una Condició Resolutòria susceptible de ser activada per l'IVF en el moment li consten fefaentment les circumstàncies expressades, així com una Astricció en virtut de la qual, produïda la revocació de la bonificació per les causes citades, el beneficiari haurà de reintegrar el total import prestat, inclòs el tram no reembossable, els interessos bonificats i els interessos legals resultants, sense perjudici del que s'estableix en l'article 23.1.b.



Vint-i-quatré. Cancel·lació anticipada total o parcial del préstec i renúncia al finançament bonificat

Els beneficiaris podran sol·licitar la cancel·lació anticipada total o parcial del préstec una vegada formalitzat. En tals casos, i sempre que s'haja acreditat degudament el compliment de l'objecte d'aquesta Convocatòria, l'acreditat consolidarà la bonificació reportada fins al moment de la cancel·lació anticipada, inclosa si escau la part reportada del Tram No Reembossable, renunciant a la bonificació pendent de reportar per la part del préstec cancel·lada anticipadament des del moment de la cancel·lació anticipada fins a la data de venciment de l'operació. L'IVF informarà el client sobre els efectes de la cancel·lació anticipada de l'operació sobre els diferents trams en què s'estructura l'operació.



Vint-i-cinqué. Publicitat del finançament bonificat

En acceptar el finançament bonificat, el beneficiari autoritza l'IVF a donar publicitat a tercers del préstec concedit, a través de la Base de dades nacional de subvencions, dels comptes anuals de l'IVF o de qualsevol altre mitjà que l'Institut considere oportú. El beneficiari haurà de publicitar el finançament bonificat obtingut a l'empara d'aquesta convocatòria mitjançant la col·locació d'uns distintius prèviament facilitats per l'IVF en zones visibles prop dels assortidors de carburant.



En compliment de la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana els subjectes beneficiaris de l'ajuda hauran de complir les següents obligacions de transparència:

1. Les entitats privades que perceben durant el període d'un any natural ajudes o subvencions de les entitats recollides en l'article 3 de la present llei en una quantia superior a 50.000 euros, o quan les ajudes o subvencions percebudes representen almenys el 40 % del total dels seus ingressos anuals, sempre que aconseguisquen com a mínim la quantitat de 5.000 euros hauran de complir les obligacions de publicitat activa recollides en el capítol ii del títol i de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. Aquesta publicació es realitzarà a través de la pàgina web de l'entitat, o bé a través de la plataforma TEP – Transparència Entitats Privades, de GVA Oberta, a la qual es pot accedir en gvaoberta.gva.es/tep. Aquesta informació s'haurà de publicar a partir de l'any següent a aquell en el qual s'hagen superat els llindars establits, i haurà de mantindre's publicada durant almenys quatre anys naturals.

2. Sense perjudici de les obligacions previstes en l'apartat anterior, totes les entitats o persones beneficiàries d'ajudes hauran de donar l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de programes, activitats, inversions o actuacions de qualsevol tipus que siguen objecte de bonificació o subvenció, incloent el logotip de la Generalitat Valenciana en mitjans de difusió com ara cartells, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals i en qualsevol altre mitjà de publicitat que es realitze de l'activitat subvencionada.

3. Les entitats o persones beneficiàries d'ajudes o subvencions estan obligades a subministrar a l'entitat concedent, previ requeriment, tota la informació que siga necessària per al compliment aquesta de les obligacions previstes en la llei de transparència que aquesta requerisca, en el termini de 15 dies hàbils des del requeriment. Una vegada transcorregut el termini conferit en el requeriment sense que el mateix haguera sigut atés, l'òrgan que ha realitzat el requeriment podrà acordar, previ advertiment i audiència a l'interessat, la imposició de multes coercitives en els termes previstos en l'article 5 de la Llei 1/2022.



4. Els nous conjunts de dades que es generen per la formalització i el desenvolupament de les subvencions atorgades per l'administració de la Generalitat s'han de disposar, sempre que siga possible, com a conjunt de dades obertes.



Vint-i-sisé. Aclariments sobre aspectes puntuals de la convocatòria



Correspondrà a la Direcció General de l'IVF establir criteris interpretatius en relació amb la present Convocatòria, elaborats a petició pròpia o sota sol·licitud de qualsevol beneficiari potencial del finançament bonificat. L'IVF inclourà una bústia d'accés públic en la seua pàgina web (http://prestamos.ivf.es), a fi de que els beneficiaris de la línia puguen sol·licitar els aclariments que consideren pertinents. Aquelles qüestions que requerisquen interpretació d'algun article seran objecte de Resolució d'Aclariment per part de la Direcció General. Aquestes resolucions seran publicades en la pàgina web de l'IVF i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Vint-i-seté. Política antifrau

Qualsevol persona que tinga coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançades totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc de la present convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat per aqueix Servei en la web:



http://www.igae.pap.minhafp.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/inicio.aspx



Vint-i-huité. Eficàcia

Aquesta Convocatòria començarà a desplegar efectes a partir de l'endemà a la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de l'IVF.





ANNEX I

Definició de petita i mitjana empresa



Article 1. Empresa

Es considerarà empresa tota entitat, independentment de la seua forma jurídica, que exercisca una activitat econòmica. En particular, es consideraran empreses les entitats que exercisquen una activitat artesanal o altres activitats a títol individual o familiar, així com les societats de persones i les associacions que exercisquen una activitat econòmica de manera regular.





Article 2. Efectius i límits financers que defineixen les categories d'empreses

1. La categoria de microempreses, petites i mitjanes empreses (PIME) està constituïda per les empreses que ocupen a menys de 250 persones i el volum de negocis de les quals anual no excedeix de 50 milions EUR o el balanç general anual dels quals no excedeix de 43 milions EUR.

2. En la categoria de les PIME, es defineix petita empresa com una empresa que ocupa a menys de 50 persones i el volum de negocis de les quals anual o el balanç general anual de la qual no supera els 10 milions EUR.

3. En la categoria de les PIME, es defineix microempresa com una empresa que ocupa a menys de 10 persones i el volum de negocis de les quals anual o el balanç general anual de la qual no supera els 2 milions EUR.



Article 3. Tipus d'empreses considerats per al càlcul dels efectius i els imports financers

1. És una «empresa autònoma» la que no pot qualificar-se ni com a empresa associada a tenor de l'apartat 2, ni com a empresa vinculada a tenor de l'apartat 3

2. Són «empreses associades» totes les empreses a les quals no es pot qualificar com a empreses vinculades a tenor de l'apartat 3 i entre les quals existeix la relació següent: una empresa (empresa participant) posseeix, per si sola o juntament amb una o més empreses vinculades, a tenor de l'apartat 3, el 25 % o més del capital o dels drets de vot d'una altra empresa (empresa participada).

Una empresa podrà, no obstant això, rebre la qualificació d'autònoma, sense empreses associades, encara que s'aconseguisca o se supere el límit màxim del 25 %, quan siguen presents les categories d'inversors següents, i a condició que, entre aquests, individual o conjuntament, i l'empresa en qüestió no existisquen els vincles descrits en l'apartat 3:



a) societats públiques de participació, societats de capital de risc, persones físiques o grups de persones físiques que realitzen una activitat regular d'inversió en capital de risc (inversors providencials o business angels) i invertisquen fons propis en empreses sense cotització borsària, sempre que la inversió d'aquests inversors providencials en la mateixa empresa siga inferior a 1 250 000 EUR;

b) universitats o centres d'investigació sense fins lucratius;

c) inversors institucionals, inclosos els fons de desenvolupament regional;

d) autoritats locals autònomes amb un pressupost anual de menys de 10 milions EUR i una població inferior a 5 000 habitants.

3. Són «empreses vinculades» les empreses entre les quals existeix alguna de les següents relacions:

a) una empresa posseeix la majoria dels drets de vot dels accionistes o socis d'una altra empresa;

b) una empresa té dret a nomenar o revocar a la majoria dels membres de l'òrgan d'administració, direcció o control d'una altra empresa;



c) una empresa té dret a exercir una influència dominant sobre una altra, en virtut d'un contracte subscrit amb ella o d'una clàusula estatutària de la segona empresa;

d) una empresa, accionista d'una altra o associada a una altra, controla sola, en virtut d'un acord celebrat amb altres accionistes o socis de la segona empresa, la majoria dels drets de vot dels seus accionistes o socis.

Es presumirà que no existeix influència dominant quan els inversors enumerats en l'apartat 2, paràgraf segon, no tinguen implicació directa o indirecta en la gestió de l'empresa en qüestió, sense perjudici dels drets que els corresponguen en la seua qualitat d'accionistes.

Les empreses que mantinguen qualsevol de les relacions contemplades en el paràgraf primer a través d'una altra o altres empreses, o amb els inversors enumerats en l'apartat 2, es consideraran també vinculades.

Així mateix, es consideraran empreses vinculades les que mantinguen alguna d'aquestes relacions a través d'una persona física o un grup de persones físiques que actuen de comú acord, si aquestes empreses exerceixen la seua activitat o part de la mateixa en el mateix mercat de referència o en mercats contigus.

Es considerarà «mercat contigu» el mercat d'un producte o servei situat en una posició immediatament anterior o posterior a la del mercat en qüestió.

4. A excepció dels casos citats en l'apartat 2, paràgraf segon, una empresa no podrà ser considerada PIME si el 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot estan controlats, directament o indirectament, per un o més organismes públics, conjunta o individualment.

5. Les empreses podran efectuar una declaració relativa a la seua qualificació com a empresa autònoma, associada o vinculada, així com a les dades relatives als límits enunciats en l'article 2. Podrà efectuar-se aquesta declaració, encara que el capital estiga distribuït de tal forma que no es puga determinar amb precisió qui el posseeix, i en aquest cas l'empresa podrà declarar de bona fe que pot tindre la presumpció legítima que el 25 % o més del seu capital no pertany a una altra empresa ni el posseeix juntament amb empreses vinculades entre si. Tals declaracions no eximiran dels controls i verificacions previstos per les normatives nacionals o de la Unió.



Article 4. Dades que cal tindre en compte per a calcular els efectius, els imports financers i el període de referència

1. Les dades seleccionades per al càlcul del personal i els imports financers seran els corresponents a l'últim exercici comptable tancat i es calcularan sobre una base anual. Es tindran en compte a partir de la data en la qual es tanquen els comptes. El total de volum de negocis es calcularà sense l'impost sobre el valor afegit (IVA) ni tributs indirectes.



2. Quan una empresa, en la data de tancament dels comptes, constate que s'han excedit en un sentit o en un altre, i sobre una base anual, els límits d'efectius o financers enunciats en l'article 2, aquesta circumstància només li farà adquirir o perdre la qualitat de mitjana o petita empresa, o de microempresa, si aquest excés es produeix en dos exercicis consecutius.

3. En empreses de nova creació que no hagen tancat encara els seus comptes, s'utilitzaran dades basades en estimacions fiables realitzades durant l'exercici financer.



Article 5. Efectius

Els efectius correspondran al nombre d'unitats de treball anual (UTA), és a dir, al nombre de persones que treballen en l'empresa en qüestió o per compte d'aquesta empresa a temps complet durant tot l'any de què es tracte. El treball de les persones que no treballen tot l'any, o treballen a temps parcial, independentment de la duració del seu treball, o el treball estacional es computaran com a fraccions de UTA. En els efectius s'inclouran les categories següents:

a) assalariats;

b) persones que treballen per a l'empresa, que tinguen amb ella un vincle de subordinació i estiguen assimilades a assalariats conformement al Dret nacional;

c) propietaris que dirigisquen la seua empresa;

d) socis que exercisquen una activitat regular en l'empresa i gaudisquen d'avantatges financers per part de l'empresa.

Els aprenents o alumnes de formació professional amb contracte d'aprenentatge o formació professional no es comptabilitzaran dins dels efectius. No es comptabilitzarà la duració dels permisos de maternitat o dels permisos parentals.



Article 6. Determinació de les dades de l'empresa

1. En el cas de les empreses autònomes, les dades, inclosos els efectius, es determinaran únicament sobre la base dels comptes d'aquesta empresa.

2. Les dades, inclosos els efectius, d'una empresa amb empreses associades o vinculades es determinaran sobre la base dels comptes i altres dades de l'empresa, o bé, si existeixen, sobre la base dels comptes consolidats de l'empresa, o dels comptes consolidats en les quals l'empresa estiga inclosa per consolidació.

A les dades contemplades en el paràgraf primer s'agregaran les dades de les possibles empreses associades amb l'empresa en qüestió, situades en posició immediatament anterior o posterior a aquesta. L'agregació serà proporcional al percentatge de participació en el capital o en els drets de vot (el més elevat d'aquests dos percentatges). En cas de participacions creuades, s'aplicarà el percentatge més elevat.

A les dades contemplades en els paràgrafs primer i segon s'afegirà el 100 % de les dades de les empreses que puguen estar directament o indirectament vinculades a l'empresa en qüestió i que no hagen sigut incloses en els comptes per consolidació.

3. A l'efecte de l'aplicació de l'apartat 2, les dades de les empreses associades amb l'empresa en qüestió han de procedir dels comptes, consolidades si existeixen, i de les altres dades, als quals s'haurà d'afegir el 100 % de les dades de les empreses vinculades a aquestes empreses associades, excepte si les seues dades comptables ja s'hagueren inclòs per consolidació.

A l'efecte de l'aplicació de l'apartat 2, les dades de les empreses vinculades a l'empresa en qüestió han de procedir dels seus comptes, consolidades si existeixen, i de les altres dades. A aquests s'hauran d'agregar proporcionalment les dades de les empreses que puguen estar associades a aquestes empreses vinculades, situades en posició immediatament anterior o posterior a aquestes, excepte si s'hagueren inclòs ja en els comptes consolidats en una proporció almenys equivalent al percentatge definit en l'apartat 2, paràgraf segon.

4. Quan en els comptes consolidats no consten els efectius d'una empresa donada, es calcularan incorporant de manera proporcional les dades relatives a les empreses amb les quals l'empresa estiga associada, i afegint els relatius a les empreses amb les quals estiga vinculada.

Mapa web