Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 9 de febrer de 2022, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es dona una nova redacció al punt resolutiu deu, sobre mesures relatives per als esdeveniments esportius multitudinaris, lliga professional de futbol i Lliga ACB, de la Resolució de 8 d'octubre de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la covid-19. [2022/1044]

(DOGV núm. 9275 de 10.02.2022) Ref. Base de dades 001094/2022




Antecedents de fet

Per la Resolució de 8 d'octubre de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, es va ordenar en el punt resolutiu deu, les mesures relatives per als esdeveniments esportius multitudinaris dels equips que participen en la lliga professional de futbol masculina i femenina, Lliga ACB i Lliga Femenina Endesa de Bàsquet, en els termes de l'Acord del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut de 29 de setembre de 2021 sobre aquesta matèria.



Aquest acord ha sigut posteriorment renovat per subsegüents acords del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, de data 27 d'octubre de 2021 per al període d'1 a 30 de novembre de 2021, de data 24 de novembre de 2021 per al període d'1 a 31 de desembre de 2021, de data 29 de desembre de 2021 per al període d'1 a 31 de gener de 2022 i de data 26 de gener de 2022 per al període d'1 a 28 de febrer de 2022, que han motivat les corresponents resolucions de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per les quals es va donar nova redacció al punt resolutiu deu sobre mesures relatives per als esdeveniments esportius multitudinaris dels equips que participen en la lliga professional de futbol masculina i femenina, Lliga ACB i Lliga Femenina Endesa de Bàsquet, resolucions de 28 d'octubre de 2021 (DOGV 9205, 29 d'octubre), de 29 de novembre de 2021 (DOGV 9226, 30 de novembre), de 30 de desembre de 2021 (DOGV 9247, 31 de desembre) i de 27 de gener de 2022 (DOGV 9266, 28.01.2022).

El Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, en una nova reunió celebrada el 7 de febrer de 2022, ha introduït modificacions quant als aforaments per als esdeveniments esportius multitudinaris, inclosos la Lliga Nacional de Futbol Professional i la Lliga de l'Associació de Clubs de Bàsquet (ACB), que regirà fins al 28 de febrer de 2022, inclusivament, cosa que fa necessari adaptar aquest punt resolutiu deu de la Resolució de 8 d'octubre de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública.



Fonaments de dret

1. La Generalitat, mitjançant la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, té competència exclusiva en matèria d'higiene, de conformitat amb l'article 49.1.11.a de l'Estatut d'Autonomia, i competència exclusiva en matèria d'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb l'article 54.1 del mateix text legal.



2. La Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix en l'article 3, que «amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, podrà adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguen o hagen estat en contacte amb aquests i del medi ambient immediat, així com les que es consideren necessàries en cas de risc de caràcter transmissible».

3. L'article 26.1 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu: «En cas que existisca o se sospite raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries adoptaran les mesures preventives que estimen pertinents, com ara la confiscació o immobilització de productes, suspensió de l'exercici d'activitats, tancaments d'empreses o les seues instal·lacions, intervenció de mitjans materials i personals i totes les altres que es consideren sanitàriament justificades.»

4. La Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, estableix en l'article 54.1 que «sense perjudici de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, amb caràcter excepcional, i quan així ho requerisquen motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'Administració general de l'Estat i les de les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, en l'àmbit de les seues competències respectives, podran adoptar les mesures que siguen necessàries per a assegurar el compliment de la llei».



5. L'article 83.2 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, estableix: «Així mateix, les activitats públiques i privades que, directament o indirectament, puga derivar-se un risc per a la salut i seguretat de les persones, incloses les de promoció i publicitat, se sotmetran a les mesures d'intervenció que reglamentàriament s'establisquen.»

6. La Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la covid-19, d'aplicació en tot el territori nacional, estableix aquestes mesures mentre no siga declarada oficialment la finalització de la situació de crisi sanitària i assenyala que correspon a les administracions competents assegurar les normes de prevenció, d'higiene, d'aforament, organitzatives i totes aquelles necessàries per a previndre els riscos de contagi i d'aglomeracions, tant en espais tancats com en la via pública a l'aire lliure, i el compliment per les persones i entitats titulars d'establiments comercials, d'allotjaments, d'hostaleria, restauració, d'equipaments culturals, activitats recreatives, instal·lacions esportives i d'altres equipaments, locals, centres i llocs d'altres sectors, així com l'observança per les entitats organitzadores d'activitats i esdeveniments.



7. L'Acord de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la covid-19, que segueix en vigor fins a la finalització de la crisi sanitària ocasionada per la covid-19, assenyala que és possible l'adopció de mesures extraordinàries en salvaguarda de la salut pública a causa de la pandèmia per coronavirus SARS-CoV2 per part de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública. L'acord disposa en el punt seté que «correspon a la persona titular de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació del present acord i establir, d'acord amb la normativa aplicable i a la vista de l'evolució de la situació sanitària, totes aquelles mesures addicionals o complementàries que siguen necessàries».



D'acord amb tot això, i de conformitat amb l'article 81.1.b de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, resolc:



Primer

Donar nova redacció al punt resolutiu deu de la Resolució de 8 d'octubre de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, que queda redactat de la següent manera:





«Deu. Mesures relatives per als esdeveniments esportius multitudinaris, inclosos els de la lliga professional de futbol i Lliga ACB

1. A l'efecte d'aquest punt resolutiu deu, s'entén per esdeveniment esportiu multitudinari tot aquell que se celebre en espai o recinte amb capacitat a partir de 5.000 persones, així com els que se celebren pels equips que participen en la Lliga Professional de Futbol masculina i femenina, Lliga ACB i Lliga Femenina Endesa de Bàsquet.



2. Aforament

La celebració d'aquests esdeveniments podrà desenvolupar-se amb un aforament de públic:

– del 85 % en espais oberts

– del 75 % en espais tancats.



3. Ús de la mascareta

Es reforçarà la vigilància del compliment de l'obligatorietat de l'ús de mascareta durant la permanència en l'esdeveniment (inclosa l'àrea de lavabos), així com en els moments d'entrada i eixida.

S'ha de reforçar la transmissió d'aquest missatge als potencials assistents.



4. Accés

L'organització de l'esdeveniment haurà de garantir la seguretat en l'entrada a l'esdeveniment i eixida d'aquest, fixar franges horàries per a accés escalonat del públic per sectors, així com en l'eixida i assegurar el personal suficient que garantisca la seguretat dins i fora del lloc per a evitar aglomeracions.



5. Consum de beguda i menjar

En aquests esdeveniments no es permetrà la venda ni el consum d'aliments i begudes, excepte el consum d'aigua.



6. Tabac

Durant la duració de l'esdeveniment, i tant en espais interiors com oberts, no es permet el consum de tabac i de productes relacionats (DSLN o cigarrets electrònics i de productes a base d'herbes per a fumar).



7. Recomanacions

L'organització haurà d'establir les mesures de prevenció i control durant la planificació, desenvolupament i posterior fi de l'esdeveniment, per a reforçar protocols de neteja i desinfecció, senyalització d'accessos i zones de pas; evitar aglomeracions; coordinar sistemes de vigilància i control, i les altres establides en la present resolució i en les vigents en matèria de cautela, seguretat i higiene».



Segon. Mesures vigents i mesures que queden sense efecte

1. En tot el que no es preveu en aquesta resolució i en el que hi siga compatible seran aplicables, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana:

– Les mesures que, amb caràcter general, s'estableixen en les resolucions vigents adoptades per la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública en matèria de salut pública dictades a conseqüència de la crisi sanitària ocasionada per la covid-19.

– L'Acord de 19 de juny, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la covid-19, en tot allò que no s'hi opose o haja sigut derogat.



2. Queden sense efecte tots els actes administratius que contradiguen la present resolució.



Tercer. Col·laboració

Sol·licitar, per al compliment de la present resolució, la col·laboració de la Delegació del Govern de la Comunitat Valenciana i dels ajuntaments de la Comunitat Valenciana, a l'efecte de cooperació, si és el cas, a través dels cossos i forces de seguretat i de la policia local, per al control i aplicació de les mesures adoptades.



Quart. Règim sancionador

L'incompliment de les mesures de la present resolució quedarà subjecte al procediment de l'activitat inspectora i al règim sancionador establit en el Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la covid-19.



Cinqué. Eficàcia

La present resolució produirà efectes des del mateix dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i mantindrà l'eficàcia fins a les 23.59 hores del dia 28 de febrer de 2022.



La present resolució posa fi a la via administrativa, i contra aquesta es pot interposar un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en els articles 10.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa; o un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.



València, 9 de febrer de 2022.– La secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic (p. s. Decret 185/2020, de 16 de novembre, del Consell): Isaura Navarro Casillas.

Mapa web